Zo, vandaag de Samsung Evo 850 (M.2 SATA) binnen gekregen als tweede SSD voor mijn Mi Notebook Air (13.3").
Gelijk even ingebouwd, het viel wel tegen om de case open te maken. Buiten de schroeven zitten er ook nog plastic clipjes aan de randen, die je heel voorzichtig los moet maken. Bovendien is het metalen deksel zo strak dat je nergens genoeg ruimte hebt om er een creditcard tussen te steken om hem open te wurmen. Want met een schroevendraaier wil je dat niet doen, dan beschadig je de randen.
Uiteindelijk maar via 1 van de schroefgaten het deksel opgetild en de creditcard ertussen, en langs de rand gewerkt, voorzichtig alle clipjes open geklikt. Bleek dat er buiten de zichtbare schroeven ook nog 1 schroef onder het middelste rubber voetje aan de achterkant zit. Jammer, dat soort verborgen schroeven vind ik dan weer minder (elke keer dat voetje er af en hij plakt steeds minder, dus dan ben je hem op een gegeven moment kwijt). En ik snap de noodzaak ook niet zo, want je kan alle andere schroeven toch al zien. Maargoed.
Let wel op dat er verschil zit in de schroeven, de schroeven achter zijn korter dan die aan de zij- en achterkanten. Wat ik persoonlijk altijd doe als ik een apparaat openmaak, is de schroeven op een stuk omgekeerd duck tape plakken in het patroon waarin ze er uit kwamen:
Je kan er zelfs met een stift op schrijven als het zo ingewikkeld wordt dat je de verschillende onderdelen of demontagefases wil aangeven. Zo raak je nooit onderdelen kwijt, en komt alles op de goede plek terug. Sommige apparaten hebben namelijk ranzig veel verschillende schroefjes (Nintendo Wii bijvoorbeeld). Ik snap niet hoe dat soort bedrijven hun supply chain op orde houden, maargoed
Goed, uiteindelijk het ding open gewurmd. Installeren van de SSD was heel simpel. Maar wat bleek, bij deze Samsung wordt geen passende schroef meegeleverd, en in de notebook zelf zit er ook geen. Stik.
Ik had nog een schroefje liggen uit een kit van een mini-PCIe kaart. Die geinstalleerd en... Nope. Hij paste prima maar de kop was niet groot genoeg om over de inkeping in de SSD te vallen. Hij viel precies in het gat waardoor hij de SSD dus helemaal niet vasthield
Uiteindelijk mijn werklaptop open gemaakt en 1 schroefje van de WiFi kaart er uit gehaald en vervangen door de betreffende schroef die ik al had, want het gat in die WiFi kaart was veel kleiner. Die schroef pastte wel over de SSD heen en toen zat hij wel goed vast.
Ziehier het eindresultaat:
Ik heb even in de BIOS gekeken of de schijf herkend werd en dat werd hij. Nu nog ff Ubuntu er op installeren, daar heb ik nog geen tijd voor gehad.
Let wel op: Als je de 12" hebt, heb je juist een NVMe SSD nodig als tweede SSD! Geen SATA zoals bij de 13". En zorg dat je ergens een schroefje meebestelt.