NLsandman schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:37:
De formule in tng en voy was dat elke grote karakter in de serie een eigen hoofdrol kreeg, ds9 had dit ook maar er liep ook een rode draad door de seizoenen. Natuurlijk had tng ook een rode draad namelijk de borg maar dat was minder nadrukkelijk.
Deze serie heeft wel wat van die formule alleen nu veel meer actie.
Sinds de nieuwe films van startrek kijk ik niet meer op van de veranderingen van klingons, in tng waren ze meer humon

The Borg was meer een rode draad in Voyager dan in TNG (Iets met Seven of Nine ook

). Uiteraard met de hoofddraad van "thuis zien te komen" en "in je uppie overleven in verweggistan".
In TNG waren het meerdere rode draden die wellicht wat minder uitdrukkelijk aanwezig waren maar er wel degelijk waren. De relaties tussen de rassen bijvoorbeeld.
Sowieso hebben alle series een rode draad die "moraal" heet.
snah001 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 00:33:
[...]
TNG kreeg pas later in de serie echte diepgang.
Een van de beste afleveringen als je het over diepgang hebt is seizoen 5 afl. 25 "The Inner Light" waarin de beroemde Ressikan flute een hoofdrol speelt.
Die fluit die in het echt niet kon fluiten (lol) werd overigens later voor $ 48.000 geveild.
Het is ook maar net wat je definieert als echte "diepgang" natuurlijk. "The Inner Light" is een schitterende aflevering maar er zijn zoveel goede afleveringen (en ook zeker mindere).
Die fluit is inderdaad wel geestig ja. En de koper heeft meer geld dan goed voor 'm (of haar of het) is.
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 06:32:
[...]
"Sins of the fathers" en
"Yesterday's Enterprise" kunnen zich ook tot de beste afleveringen van TNG rekenen. Bij DS9 zijn de uitschieters
"Far beyond the stars" en
"Waltz". VOY heeft niet echt van zulke episodes,
"Memorial" komt er wel in de buurt, maar is dan ook de enige . . .
Wat bedoel je precies met "zulke"?
Memorial is eigenlijk een "slap" aftreksel van "The Inner Light". Het is ook wel lastig om na 400 (of weet ik wat het bij elkaar is) afleveringen Star Trek nog iets spectaculairs te verzinnen wat nog niet aan bod is geweest.
Ook in Voyager zijn er andere afleveringen waarin teruggegrepen wordt naar onze beschaving. Denk aan "The Killing Game", "Future's End" of "11:59".
"Far beyond the stars" vond ik echt een ontzettende irritante aflevering maar dat zal wel zijn omdat ik toen al aardig "racisme-moe" was.

Overigens vond ik het wel geinig om een hoop acteurs eens zonder hun alien make-up te zien.
Overigens had ik hetzelfde wel een beetje met The Killing Game. Dat zal wel zijn omdat we bij geschiedenis op school doodgegooid zijn met WO2 terwijl er zoveel meer geschiedenis is.
Maar Voyager had (net als de voorgangers) ook meer diepgang op het persoonlijke niveau. Dat is ook iets dat in eerdere series groeide omdat ze eigenlijk niet echt een lange-termijn-planning hadden. Bij Discovery lijken ze dat wel te hebben (namelijk het conflict met de Klingons uitwerken, voorlopig in ieder geval).
In DS9 kwam dat pas later met de hele Dominion (alhoewel het uiteraard al begon met het conflict met de Cardassians en de nasleep ervan). Maar de rest was inmiddels ontwikkeld. Daar gaan ze met Discovery de fout in denk ik.
In Discovery draait het tot nu toe vooral om Burnham. De rest is voornamelijk opvulling van het decor. Dat is ook de intentie wat ik begreep uit de verhalen van de makers. "Dit keer niet uit het perspectief van de kapitein maar uit het perspectief van een bemanningslid. Dat schept andere mogelijkheden". Of iets in die trend.
Uiteraard is de kapitein wat meer aan bod maar het is zo geforceerd.
Briljante ideëen komen meestal "spontaan" en daar kan je niet van te voren aan gaan zitten. Dat onderscheidt de rest van Discovery, wat mij betreft. Het is te geforceerd allemaal.
Maar wie weet komt er nog wat. Het zou me niks verbazen als ze er iets bijhalen uit de geschiedenis en daar een (tenenkrommende) "dubbelaar" van proberen te maken. In feite doen ze dat nu al in het hele verhaal door de stierenpoepvergelijking dat de Klingons een representatie zijn van Trump-aanhangers (niet mijn woorden maar die van de makers).
We zullen zien. Ik ben nog lang niet onder de indruk.