Z___Z schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:54:
[...]
Technologie moet gewoon mee met de huidige tijd. Dus inderdaad met je eens dat je niet meer jaren 80 of oudere decors kan gebruiken. Zo ook voor het uiterlijk van de schepen, holodeck, wapens, comm devices en tricorders.
Maar korte rokjes en strakke pakjes zou prima kunnen IMHO. Het is een serie op een betaalkanaal en Netflix, en de doelgroep is denk ik vooral mannen. Anno 2017 is vrouwelijk schoon tonen op TV veel gebruikelijker dan in de jaren 80. Kijk maar naar Game of Thrones en Westworld. Het past ook gewoon bij Star Trek. Zeker bij TOS, maar ook bij VOY en DS9.
"Korte rokjes en strakke pakjes"? Doe maar niet ...voor je het weet hebben de mods het weer druk omdat het alleen nog maar over "Star Trek Babes" gaat.
Overigens ben ik het wel met je eens dat je een beetje mee moet met de tijd. Het is echter nog wel zo dat dat ook kan zonder gelijk "over the top" te gaan.
Al dat irritante fluorescerende blauwe en cyaan-achtige (3D schermen, verlichting en overdreven animaties) is eigenlijk alleen maar storend. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zoiets, in de praktijk, prettig zou vinden. Ik niet in ieder geval. Het oogt mij allemaal veel te steriel (iets wat ik overigens ook vreselijke vind in hedendaagse "moderne" architectuur) en "bling".
Ook de complexiteit van animaties vind ik niet per definitie wat toevoegen. Een extreem voorbeeld is bijvoorbeeld wat er gedaan is in de Transformers-films. Een miljoen bewegende en verplaatsende dingetjes om te transformeren en waarom? Het meeste gaat te snel om te zien en het voegt eigenlijk niks toe. Zo'n 3D sterrenprojectie is wel geinig maar verder ... Het leidt eigenlijk alleen maar af.
Het "mee gaan met de tijd" is dus precies één van de grote problemen als je in een enorme bestaand universum (het Star Trek universum dus) een prequel gaat maken.
Ik snap dat ze graag missende gaten willen opvullen in de tijdlijn maar wat ik niet snap is dat ze het na de "mislukking" van Enterprise (ook al werd die uiteindelijk best goed) gewoon nóg een keer doen. Ik kan niet zeggen dat ik erg veel positieve geluiden heb gehoord over het prequel-concept toentertijd.
Anderzijds snap ik ook dat het erg lastig is om moderner te gaan dan Voyager. Niettemin had ik liever een soort overlap gezien in de serie zoals dat was met TNG/DS9/VOY, en dan uiteraard de overlap met Voyager. Het voordeel is dat je dan toch nog gebruik kan maken van oude acteurs die bijvoorbeeld een bezoekje komen brengen ofzo. Zoiets wordt nogal lastig als je het over TOS hebt.
Wat betreft de laatste aflevering vond ik dat "mind meld"-gedoe tamelijk lachwekkend. Het was mij een te hoog "Matrix"-gehalte.
Sowieso vind ik dat ze de technologie (zoals die telepathieversterker, maar ook spul uit eerdere afleveringen) wel heel makkelijk en snel verzinnen en implementeren in deze serie. In oudere series ging men over naar een ander aspect van het verhaal om de illusie te wekken dat er aan gewerkt werd maar hier is het gewoon "knip" en "actie".
Zo vind ik ook het concept dat Spock haar "stiefbroer" is een lachertje. Het is een soort geforceerd verbinden met de bestaande karakters maar het wordt maar matig uitgewerkt (zie ook mijn opm. over oude acteurs hierboven). Sowieso is het een totale rip-off van het levensverhaal van Worf. Maar dan op Vulcan.
Ik heb zo'n flauw vermoeden (gezien de uitspraken van Amanda en het einde v.d. afl.) dat Burnham gaat veranderen in een echt "mens".
Die Klingons gaan me steeds meer irriteren. Sowieso al maar helemaal die holo Klingon en z'n "gangsta hood stijl" van praten.
En wat is dat met die Klingon females? Is dat nou wat je krijgt als je Jem'Hadar laat ketsen met een Ferengi? Nog een rip-off dus.
Deze aflevering (6) was minder slecht dan de voorgaande maar nog steeds tamelijk slecht. Er moet echt wel aardig wat gaan gebeuren om mij nog te overtuigen dat dit een waardige opvolger is.
Je kan vanalles roepen over de (oude) fans die altijd wat te klagen hebben maar dan moet je het maar geen Star Trek noemen.