Schuld van de fans die allemaal terug willen naar het oude StarTrek en een "episodic" serie willen. Dan is er te weinig tijd om een verhaal goed diepte te geven en af te ronden. Nog lastiger wanneer er wel een rode draad moet zijn. Beetje DS9 waar tijdens het dominion war seizoen er ook afleveringen tussen zaten die de dominion niet eens noemde. Ga of episodic of serial maar met die tussenweg die nu gekozen is krijg je bovenstaande.Mlazurro schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 03:28:
*Spoiler warning*
Nee dat was het hem weer niet. Het ligt nu echt vast: emo aflevering afgewisseld met actie aflevering. Ook mijn insteek van mijn vorige "review", namelijk dat het bijna elke keer "Baas, we moeten naar daar. Nee dat mag niet, ik heb jullie hier nodig. *Burnham kijkt droevig of protesteert*. OK DAN, ga maar."
De eerste wtf was al tijdens de eerste minuten: namelijk dat geen énkele persoon iets zegt over de escalatie door Discovery van het conflict in de vorige aflevering. Geen debriefing, geen kritiek, geen aanmaning, geen "het is jammer, maar ik begrijp dat het nodig was". Het lijkt wel of ze zin hebben in een potje oorlog met Osyraa en The Chain. Misschien vervelen ze zich keihard door wat te blijven hangen bij elkaar, zo zonder dilithium en warp mogelijkheden. Maar ook volgens de eigen logica van de reeks: ze spenderen soms een halve aflevering aan de emotionele ontlading van een kleine ruzie tussen de crew, maar een oorlog starten is iets dat geen aandacht verreist? Niemand bang? Niemand die "even wil praten"? Oké.
Ik vond dit juist heel goed gedaan. Character groei ten top. Dat je geen zwakte mag tonen betekend niet dat je geen zwakte hebt en Georgiou zit al een poosje niet meer in het mirror universe. Dat hele gevecht van geen zwakte mogen tonen en het wel hebben is al afleveringen een intern gevecht bij Georgiou. Heel subtiel alemaal (en daarom zo geweldig), kan me voorstellen dat niet iedereen dat opgepakt heeft de laatste afleveringen. Je kunt ook zien dat terug in haar prime universe ze niet meer de oude Georgiou is. Erg goed gedaan.Tweede was, hoe compleet contradictorisch Emperor Georgiou zich gedroeg. Iedereen zegt dat een Terran geen zwakte mag tonen, want dat betekent de dood. En zij is... de keizerin. En dan toch zo moeilijk, zagerig en duidelijk angstig doen over haar nakende dood. Dat was gewoon... vreemd. Het leek wel een puber. En dan vervolgens na een gesprek van 3-4 zinnen met Burnham, verandert ze compleet van mening ivm het bezoek aan "De Planeet die haar 5% overlevingskans biedt.". Plots is ze quasi zo gehoorzaam als een lammetje en knuffelt ze zelf Tilly (zucht).
Ik denk dat jij Star Trek niet begrijpt. Dit was een Guardian of Forever. Had ik ook niet gelijk door maar in het verleden zoveel "magische" deuren geweest in Star Trek dat ik wel door had dit iets soortgelijks was. Juist van dit soort zaken kan ik genieten. Wees ook gerust, Carl komt terug en er zal uitleg zijn. Ook Mickael wil dat antwoord. Als ik jou was zou ik TOS, city on the edge of forever even gaan kijken.En dan de man in de stoel. Waarom zat daar een man verkleed als 1950s aardbewoner? Niemand van de hele crew weet echt hoe mensen zich toen kleden. Hij kon daar in een Spiderman kostuum gestaan hebben, het zou even "normaal" zijn. Maar uiteraard komt daar geen reactie op en ook de papieren krant is na pakweg 250 jaar nog perfect herkenbaar en iets normaal. Maar hier waren we dus meer dan 1000 jaar verder.
Dat personage bracht een mix van herkenning en schaamtegevoel. Omdat bijvoorbeeld TNG ook vaak afleveringen had met vintage/retro outfits, maar daar was de context logisch: het educatief en fantasievolle holodeck. Of Q die langskwam. Ze wilden dit duidelijk ook hier proberen, maar hier voorlopig zonder enige logica.
Het is helemaal niet gedaan, volgende week deel 2Vervolgens wat politiek spel in het ander universum en heel wat dreigende en bloeddorstige blikken naar elkaar gooien tussen de Terrans en toen was het gedaan. Dus de volgende aflevering zal nog grotendeels gaan om de Georgiou & haar magische reis naar haar keizerrijk. Hopelijk komt Osyraa op bezoek en is ze zeer slechtgezind.
Check deze even. Ik vind het geen fijne host maar legt wel goed uit waarom dit een "goede" aflevering is: YouTube: Ups & Downs From Star Trek: Discovery 3.9 - Terra Firma, Part 1