Ik was niet zo onder de indruk van seizoen 1 maar ik ben toch met frisse hoop aan seizoen 2 begonnen door de verhalen over "een andere richting", "meer exploration", etc.
Na een, nog niet eens zo slechte, start van het nieuwe seizoen met afl. 1 was ik door aflevering 2 eigenlijk blij (doch alsnog voorzichtig) verrast.
Uiteraard de bekende "akkefietjes", jada jada jada, maar in het algemeen vond ik 'm goed te doen. Het verhaal was nog niet eens zo briljant (want niks nieuws) maar de sfeer vond ik er wel goed inzitten. Vooral het rustigere camerawerk vond ik ook een serieuze verademing. Dat kan zomaar wat beloven.
(Later zag ik overigens dat die afl. gedirigeerd is door Frakes. Dus dat verklaart wel het e.e.a. gok ik ...
)
Toen kwam afl. 3.
Helaas ging dat letterlijk van start met misselijkmakend camerawerk waardoor ik zowat met een pirouetje van m'n bank afdonderde, gevolgd door een volstrekt ongeloofwaardige stampede van wandelende mentale stoornis Tilly.
Vervolgens mochten we kennismaken met Amanda. De vrouw van Sarek en moeder van Spock die we kennen als sterke, statige, vastberaden vrouw. Een grotere belediging had het niet kunnen zijn. Zacht, fluisterend stemmetje, onzekere blik, slonzige houding. Diepe zucht!
Maar dan ... Klingons!
En wat ziet mijn oog? Klingons die er weer uitzien als een "jaren-80-metalband"

(en punkband; en sumoband; maar kniesoor die daar op let. Alles voor de diversiteit tenslotte

...) Yeehaw!
Dat lijkt er meer op! Ik kan mijn hoop aan z'n paardestaart terugtrekken.
En wie hebben we daar? Ash Hipster ... seriously?

Daarna nog maar eens een stukje The Bold and the Beautiful tussen Burnham en Amanda (waarin het voorgaande nog even extra bevestigd wordt) en gelijk de volgende afl. van The Bold and the Beautiful met Burnham en Hipster erachteraan.
Ach, ik kan het hebben na de "nieuwe" Klingon headbangers.

Maar dan ... het irritante jeugdvriendinnetje van Kadet GeeGeeZet:
"I don't understand. That was funny. The captain of this ship isn't funny. He's terrifying"
"Was he shorter? And blonder? And much MUCH WHITER?"
I beg your f*cking pardon? Wat voor een overduidelijke gore insinuatie is dat nâh?!
Dat Star Trek altijd al zogezegd "progressief", "divers" en "inclusief" was is niks nieuws en ook niks bijzonders wat mij betreft. Het is me nooit écht alszodanig opgevallen (met uitzondering van een enkele thema-aflevering) want het was gewoon zoals het "hoorde".
Dat STD dat tot-de-macht-tien doet door het diversiteitsgedram er metersdik op te leggen irriteert me regelmatig behoorlijk maar ok ... so be it. Je moet tenslotte wel "open minded" blijven hè.
Maar dus niet zó open minded dat je hersenen eruit vallen ...
Ik ben klaar met dat doorgeslagen extreem-linkse activistenclubje.