Na het eerste seizoen is het tijd om de balans op te maken.Wat vond ik van Discovery? Welke dingen vind ik goed en welke dingen vind ik slecht? Voordat ik begin wil ik wel zeggen dat ieder zijn mening mag hebben en mensen wegzetten als 'azijnzeikers' vind ik not done, laten we het gezellig houden! Maar wel onderbouwd, of je nou een voorstander of tegenstander bent van de serie, leg vooral uit waarom. Maar de meeste mensen hier (ja ook de 'azijnzeikers' willen echt heel graag dat Discovery een succes is/wordt. Ik denk dat iedereen hier in dit topic heel graag wil dat het werkt en er een goede Star Trek-serie op TV komt. Dan is de teleurstelling des te groter als het niet aansluit bij de verwachting.
Voor mij is Discovery in de basis absoluut Star Trek. Ik heb geen problemen met dingen opnieuw uitvinden en ik zit ook echt niet te wachten op een schip dat eruit ziet als een kartonnen jaren 60 TOS-schip. Als je kijkt naar de huidige stand van techniek van vandaag, dan is een Discovery waarschijnlijk veel geloofwaardiger dan een TOS-schip. Ik ben dan ook absoluut geen tegenstander van de JJ Abrams-films. Dat vind ik net zo goed Star Trek.
Discovery als schip is gewoon lelijk (van buiten) en doet het niet voor mij. De bridge is juist wel een prima mix van modern en klassiek. Alle andere schepen die we gezien hebben voelen voor mij minder 'starfleet' dan bij andere series. Ik kan niet precies de vinger erop leggen wat het is. De uniformen vind ik ook meer dan prima. De Klingons kunnen mij juist weer totaal niet boeien. Niet in aflevering 1 en niet in aflevering 15. De Klingon-cultuur is in de series en films opgebouwd met een gigantische achtergrond aan taal en gebeurtenissen en daar zie ik niet veel van terug in deze serie. Het enige wat ik goed gedaan vind, is dat de Klingons bruter zijn en daarmee angstaanjagender. Maar verder zijn het onboeiende schepen, onboeiende personages en irritante spraak.
Dat het verhaal zich concentreert op een paar personages is denk ik prima als je dit tempo voor de serie wilt volhouden. Als je je op meer personages wilt concentreren, dan zou het tempo ook lager moeten liggen. Nou denk ik dat het tempo best lager mag zijn, maar daar kom ik dadelijk wel op terug. Wel viel mij op in de laatste aflevering toen de hele bridge crew opstond om te zeggen dat ze 'Starfleet' zijn, dat mij al die personages geen bal kon schelen, omdat ik niks van ze weet. De impact van die scene was dan ook 0,0 voor mij.
Dit heeft eigenlijk alles te maken met het schrijfwerk. Ik vind het schrijfwerk van Discovery echt heel erg slecht. De setting is goed, de acteurs zijn goed, maar het tempo ligt veel te hoog en er is gewoon veel teveel bullshit. Onlogische keuzes, oplossingen voor problemen die heel vergezocht zijn en altijd lukken, weinig tijd om emotioneel met personages (behalve de belangrijkste) te binden. Ook worden problemen heel snel opgelost, waardoor het verhaal heel snel vooruit gaat. Het concept van het spore-drive is niet aan mij besteed, dus daarmee heeft Discovery al een flinke achterstand.
De laatste aflevering was voor mij een grote teleurstelling. Niet alleen lossen ze 'even' de Klingon-oorlog op, maar ze zorgen ervoor dat de Klingons even goed kunnen hergroeperen als een eenheid. Dan moeten ze T'Rell dus op haar blauwe ogen geloven dat ze vriendjes is met de Federation. Toch handig dat Voq precies de dingen wist die ze nodig hebben om naar de Klingon thuisplaneet te gaan. Ook laten ze de keizerin van het Terran-rijk gewoon weglopen (en gaf ze zich wel erg makkelijk over). Alsof we die niet terug gaan zien. Als ze slim is manipuleert ze zich de top van het Klingon-rijk in en staat ze binnenkort op de stoep van de aarde. En dan nog is het ongeloofwaardig (ondanks dat het een orion trade post is) dat mensen die op Kronos rondlopen niet meteen opgepakt worden. De Klingons zeiden het zelf: 'aan het spioneren voor de Federation, human?'. Dan laat je ze toch niet lopen? Zeker niet Tilly met één of andere vreemde koffer die aan vast zit gaat rondlopen...Nee dat roept geen vragen op.
De laatste scene met de Enterprise voelde voor mij heel geforceerd en ik denk dat het veel discussies gaat opleveren. Ik vind het vooral een zwaktebod. Begrijp me niet verkeerd, ik vind referenties naar dingen uit andere series prima en ook leuk om te zien, bijvoorbeeld hoe ze de USS Defiant in het paralelle universum noemen en hoe Archer en de NX-01 genoemd worden als mensen die voor het laatste op de Kronos geweest zijn. Als je echter de hele tijd referenties maakt, dan kom je nogal geforceerd over om maar te willen benadrukken dat het echt Star Trek is en ook dat het echt in hetzelfde universum afspeelt. Een directe ontmoeting met de Enterprise voelde geforceerd. Mij kwam het een beetje wanhopig over om mensen nog een reden te geven om seizoen 2 te gaan kijken, want eerlijk is eerlijk, verder is er amper een cliffhanger, omdat alles 'even' opgelost is in de laatste aflevering. En het is 'gevaarlijk' omdat er genoeg mensen zullen zijn die moeite hebben met het feit dat de Enterprise er niet uitziet zoals in TOS. Dat zal niet iedereen waarderen. Overigens vond ik de Enterprise er wel echt cool uitzien. Het klassieke ontwerp, maar wel moderner gemaakt. Beter dan de JJ Abrams Enterprise wat dat betreft! Mogelijk dat de Enterprise in seizoen 2 nog een rol gaat spelen in een boeiend verhaal, dat zullen we zien.
Zoals ik al eens eerder zei: het is vooral dat ik veel potentie zie, maar dat het slechte schrijfwerk mij elke keer tegenvalt. Dat wil niet zeggen dat het constant slecht is. Er zijn genoeg memorabele scenes en toch wil ik telkens weten hoe het verder gaat, maar het aantal ogen-rollende momenten zijn er helaas teveel om het een goede serie te vinden. Dit is dus niet omdat ik het geen Star Trek vind, maar gewoon omdat ik het slecht geschreven vind. Ik denk dat het eerder andersom is: ik denk dat als het niet de Star Trek naam had en geen referenties had naar dingen die ik al ken, dat ik al lang afgehaakt was.
We gaan zien wat seizoen 2 gaat brengen. Ik ben heel erg benieuwd welke kant we op gaan en of de potentie beter benut gaat worden. We hebben al vaker hier gezegd dat er genoeg Star Trek-series zijn die er langer over doen om goed te worden, dus ik geef Discovery zeker nog even het voordeel van de twijfel. Het is alleen jammer dat series als The Expanse het wel kunnen om meteen boeiend te zijn (in mijn mening) en Discovery niet.
[
Voor 4% gewijzigd door
Luuk1983 op 13-02-2018 12:08
]
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3