Napsju schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:39:
Een van de meest 'aanwezige' computerwinkels hier in de regio was Simson Computers in Herwijnen. In elke lokale krant stonden ze met grote advertenties van hun aanbod. Ook van deze winkel is weinig meer te vinden. Wel vond ik deze prijslijst in Guldens, en nog meer via de
Wayback machine. Leuk om te zien!
[Afbeelding]
En welke regio zat jij dan?
Om maar wat nostalgische dingen van eerste baantje en oude computer meuk op te rakelen, hier komt het mijne.
Als kleine man opgegroeid met wat spelcomputers, Atari 2600 en de C64. Later in 1993 kregen wij thuis onze echte eigen PC:
Een dikke 486 DX2 op 66Mhz (incl turbo knop) met 4MB ram en een 420GB harddisk en MSDOS 5.0 zonder geluidkaart en een VLB Trident graka.
Kortom goed in mijn nopjes op mijn 13de levensjaar. Lekker via Quickmenu 3, Dune 2 en Warcraft 1 doen.En Transport Tycoon wat later.
Langzaam aan wat hardware aangekocht via een vader van een vriendje, er waren rond die tijd bijna geen lokale shops, maar Alternate was er al wel, dus hij kon wel 1 en ander meenemen van het werk.
Kortom een Mitsumi quad speed cd rom speler een soundblaster pro 16 en 4MB extra geheugen verder a 220 GULDEN, konden we Command & Conquer doen
En daar was het moment, Gorinchem (Gorkum) kreeg zijn eigen computer toko's

wel 2 (we hadden al wel een Dixons maar goed dat was kant en klaar spul.
We hadden in de stad, ZTC (Zantop's Technische Centrale) Die deed van alles, van bruingoed tot witgoed en PC's. Hier een weekendbaantje gevonden, beetje rommelen, pc's repareren en herinstalleren.
Daarnaast hadden we in de Molenstraat Topsys Computershops zitten, welke ook in destijds Waalwijk zat. Het pand leek een normaal huis, je moest ook aanbellen om binnen te komen. De etalage viel op want er stond een 21" CRT monitor, verbouwt tot aquarium
Na een paar maanden te hebben gewerkt bij ZTC de ommezwaai gemaakt op de donderdagavond en zaterdagen bij Topsys te gaan werken.
Tussendoor zaten we gewoon op school en in de tijd bij Topsys heb ik dat bedrijf zien groeien naar 4 vestigingen en een inkoop organisatie. De winkel in de molenstraat werd op den duur voorraad en we kregen een mooi pand in de westwagenstraat. Daarnaast zaten ze in Waalwijk, Tiel en Culemborg
Inmiddels had ik mijn opleiding afgerond en ben ik op mijn 17de/18de gewoon gaan werken bij Topsys, ik had mijn eigen winkel, deed de TD, voorraad, verkoop etc. Hele toffe tijd gehad. In basis voor een Tweaker het walhalla om te werken natuurlijk, wekelijks nieuwe hardware.
Wekelijks nieuwe prijslijsten, A4 met ruim 2000 producten erop. Demo systemen bouwen, met jawel 3DFX kaarten, demo's maken in recente games en in de showroom laten draaien.
7 jaar daar gewerkt, echt wel de hoogtij dagen van de transities van de PC markt meegemaakt, van de Pentium honderd tot de AMD thunderbird alles wel gezien en in mijn handen gehad. Mega veel geleerd wat ik nu nog toepas vaak.
Helaas geen foto's kunnen vinden, rond 2004 ging de boel op de fles en ben ik geswitcht naar een ander zaakje in Langerak, beetje hetzelfde, meer gericht op MKB later.
Echt wel hele toffe herinneringen aan. Nog steeds contact met mijn stagiaires destijds
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.