Historische foto's van computerwinkels

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
renegrunn schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:29:
Weet niet of het dat pand was, wel die straat!
[Afbeelding]
Inderdaad, aan die advertentie te zien zaten ze daarnaast, op 32 ipv. 34.
Videopac schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:21:
Daarvoor zaten ze aan het Zuiderdiep (of was dat de Vobis?).
Ik weet niet meer waar de Vobis zat, Dynabyte zat aan het Zuiderdiep. Die hebben het nog best lang volgehouden.

Er is ook nog die winkel tegenover de Mediamarkt aan de Westerhaven, daar hebben ook verschillende computerzaken in gezeten. De laatste keer dat ik er kwam zat Norrod daar, die had qua opstelling nog altijd wel iets van een ouderwetse computerwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:43

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik denk dat hij inderdaad Telec bedoeld. Die zat trouwens naast NoRRod (beter gezegd: NoRRoD trok in het linkerstuk van de winkel toen Telec kleiner werd. Overigens is NoRRoD (NORbert en RODerick) begonnen in een keldertje aan de SteentilkadeWinschoterkade (om de hoek).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 21:43

Videopac

Rommelt wat aan.

Mel33 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:38:
Ja dat was Funprice, zat later in de straat daarachter gedempte kattendiep dacht ik.
Kan nog niet op die andere winkelnaam komen of was dat wel Vobis

oja bits and pieces en asci had je ook nog (of nog steeds)

Edit; Ow ja dat was Update ipv Funprice
Bits 'n Pieces was meer de onderdelenwinkel van Asci en zat op de hoek van de Parkweg en het Hoornsediep. Ben ik ook zeer regelmatig geweest.

Funprice heb ik als eerste een IBM 320GB(dacht ik) harde schijf gekocht. Toen zaten ze nog in een woonhuis in Lewenborg. Daarna inderdaad aan het Kattendiep de Lijnbaanstraat, waar ook ergens F10 zat (Oosterkade), die hadden vooral boeken als ik me goed herinner.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
Waren de pc componenten destijds gewoon zo onwijs duur, of maakte pc fabrikanten/boeren gewoon enorme marges? Ik bedoel, een office computer voor 2000+ euro kan je tegenwoordig echt niet meer verantwoorden, maar blijkbaar hadden we vroeger genoeg geld om dat er aan uit te geven (in guldens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Vroeger was NL ook veel meer welvarender dan nu, en je had ook vanuit werkgever(s) gefinancieerde aanschaf van PC's voor thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 14:29
segil schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 10:38:
Waren de pc componenten destijds gewoon zo onwijs duur, of maakte pc fabrikanten/boeren gewoon enorme marges? Ik bedoel, een office computer voor 2000+ euro kan je tegenwoordig echt niet meer verantwoorden, maar blijkbaar hadden we vroeger genoeg geld om dat er aan uit te geven (in guldens).
Denk dat de marges wel hoger lagen omdat het gloednieuw was maar er was veel minder massaproductie en alles was relatief nieuw waardoor de hoge prijzen uit die tijd wel te verklaren zijn. Het is net als met televisies nu, in het begin was een platte full HD televisie ook niet te betalen, nu heb je er voor een paar honderd euro al een thuis staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Die marges gingen soms echt over de top inderdaad.
Mijn vader was bevriend met een gast die een paar van die winkels runde, en ten tijde dat de 1024MB HDD's kwamen, waren die ook 600 / 700 guldens, als bijbetaling bij een nieuwe PC ( dan ging de 512MB er vanaf ;) )

Wij kregen ze tegen een vriendenprijsje, 400,- / st
( of de 'ingeleverde' 512MB's á 150 gulden )
Dat zei aardig wat over de marges :+

Uiteindelijk verkocht die vent zijn winkels aan de voorloper van Paradigit, en is naar een ver warm land verhuisd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:17

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik werkte bij Vobis in de jaren ‘90 (jaja, ik kom er eerlijk voor uit hoor ;)) en de marges varieerde van praktisch-0% tot 200%. Een gemiddelde standaard pc in de folder bestond uit componenten aan beide uitersten van het spectrum.

Dat is ook de reden waarom 4MB de standaard was. RAM was een hoog-margeproduct en aangezien iedereen er toch wel 8MB van wilde maken, compenseerde dat weer de 0% die je op het moederbord verdiende.

In de software waarmee we offertes maakten, konden we snel en onopvallend (klant kon meekijken op het scherm tenslotte) zien in welk margesegment een onderdeel viel. Zo wist je in een oogopslag wat je gratis kon meegeven om de deal aantrekkelijker te maken. Aan korting in geld deden we niet (uitzonderingen daargelaten) maar er kon vaak wel wat gratis software bij.

PC’s (dus geen barebones) begonnen rond de 2000 gulden inclusief een 14” CRT. Dat magische prijspunt is altijd blijven bestaan; wel kreeg je er iedere 6 maanden meer voor.

En ja, PC’s waren fors duurder. Voor 2000 gulden (door inflatie is dat nu ook bijna 2000 euro) kreeg je in 1996 een PC zonder hardware 3D-acceleratie, met budget geluid, relatief weinig storage en zeker geen brander. Maar goed, stopte je daar 4MB extra RAM in, dan kon je vrijwel alles draaien (behalve foto- en videobewerkingssoftware wellicht).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-07 11:38
Ik kan me de dagen dat ik regelmatig op de `computerboulevard' in Rotterdam (de Meent, de Jonker Fransstraat en de Goudsesingel) rondstruinde nog goed herinneren. Daar zaten de grote bekende computerwinkels en een aantal dozenschuivers bij elkaar. Onder andere Escom/Vobis, Paradigit, Fascom, Dimension, Etelcom, Dunnet en Crazy Hans.

Dunnet was een mooie winkel waarbij volop demo's (Second Reality) draaiden op de aldaar uitgestalde computers. Crazy Hans was bijzondere winkel die af en toe meer leek op een kleine computerbeurs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxiuLWSxVyorYRFAuJX-h908qd0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/syYQ61uv4nTwSFSrJqeM4Rcb.jpg?f=user_large

Uiteindelijk wel daar mijn eerste PC gekocht: een Commodore PC60 III. Een enorm zware bigtower met een 386DX 25 Mhz. met 2MB geheugen, onboard Paradise grafische kaart en een 80MB harde schijf voor 1000 gulden. Die PC kreeg ik mee in een doos waar een grote sticker op zat van.......Dunnet. Later heb ik daar nog een Soundblaster compatible geluidskaart en een CD-rom speler aan toegevoegd, waarmee ik gelijk het begin had gemaakt met het upgraden van PC's. Sindsdien heb ik ook nooit meer een complete PC gekocht.

Toen de PC te langzaam werd, heb ik nog een leuke upgradekit bij Crazy Hans gehaald: een 486 DX4, 100 Mhz. met moederbord en 4 MB geheugen voor een leuk prijsje.

En echte klantenservice heb ik nog bij Fascom meegemaakt toen ik een nieuwe harde schijf zocht. Ik kwam langs tegen sluitingstijd en de verkoper was net bezig om de rolluiken dicht te doen, toen ik vroeg of ik nog een 1GB harde schijf kon kopen. Ter plekke werd de winkel heropend, zodat ik mijn aankoop kon doen.

Dimension en Etelcom bestaan overigens nog steeds....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
segil schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:19:
[...]
Mijn eerste eigen computer wilde ik overklokken en bij het verwijderen/terugplaatsen van de 486DX-33 brak 1 pinnetje af :( Nog naar een electrozaak gegaan of ze het pinnetje weer eraan konden zetten, maar helaas.
Toen een nieuwe CPU gehaald in de buurt van Amsterdam. Een 486DX2-66 voor 1000 gulden :'(
Heb vroeger wel paar keer verbogen pinnetjes van anderen recht gebogen. Meen zelfs één maal een buitenste pinnetje vast gesoldeerd. Was erg lastig, pin moest vast zitten maar wel schoon blijven...
(eerst druppeltje op kontakt, dan snel pinnetje er -goed- op zetten.)

edit: Weans heeft trouwens een boete gehad, ze konden zo goedkoop zijn omdat ze geen B.T.W. afdroegen.
En ze gebruikten oude windows licenties om nieuwe windows (kopieën) te verkopen.
Één van deze berichten destijds via N.O.S. journaal gezien en de andere in de krant. Heb ik vast nog ergens...

[ Voor 18% gewijzigd door onetime op 21-05-2021 12:01 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarwo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-06-2023
ruftman schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:21:
Ik kan me de dagen dat ik regelmatig op de `computerboulevard' in Rotterdam (de Meent, de Jonker Fransstraat en de Goudsesingel)
herkenbaar verhaal. Ook de korte hoogstraat hoort daar nog een beetje bij daar zaten er nog voor 1990 drie. Een van die zaakjes verkocht Commodore apparatuur, en ander allerlei pc software voor lagere prijzen, daartegenover weer zo'n harde schijven en werkgeheugen stunter, die opviel doordat ze platen van Metallica draaiden zonder dat ik vermoed dat ze daar een vergunning voor hadden, dan daar weer om de hoek had je de tech locatie van Dunnet.

Op de meent had je ook nog Funtronics en Tandy, Tandy zat er nog minstens tot 1994. Ik heb er teveel meegemaakt om even in een blokje samen te vatten, een hoop geinige en vreemde dingen. Er zaten ook nog minstens twee andere zaakjes, een op de meent en een op de jonker franstraat die alleen CDR's en tweedehands onderdelen verkochten, werd gerund door een donkere kerel met een stropdas die nooit de les klantenbinding heeft gehad. Een boezemvriend ging daar eens en nooit meer een pak CDRs kopen nadat die vent als een beest tegen hem heeft staan schreeuwen omdat zijn betaalpas het niet deed. Die heeft daar dan ook vrij kort gezeten. Ik weet van beide daar de naam niet van.

Ik heb lang geleden nog les gekregen van de bekende Maarten Zemann, hij was destijds nog werkzaam aan de hogeschool Rotterdam, deze vertelde ons juist dat zoveel computershops in dezelfde straat bevorderlijk was voor grotere verkoop van producten. Van Dimension weet ik nog vrij goed dat ze als een 'schuurtje' begon aan de honingerdijk. Een docent van de school waar ik destijds op zat, zag ik daar vaak, die was ook de computer deskundige die nieuwe computers regelde. Moet ca 1992 geweest zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarwo
wildhagen schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Valt toch wel mee, als je het hiermee vergelijkt?

[Afbeelding]

4700 guldens voor een Pentium 90 Mhz, met 8 MB RAM, 540 MB HDD, een 14-inch monitor, en een videokaartje met 1 MB geheugen (maar wél uitbreidbaar tot 2 MB!) :P

Wel één voordeel: je krijgt er geen gewone koeling bij, maar intensieve koeling. Whatever that may be :P
zo'n krantje heb ik ook nog, er stond in het wekelijkse ESCOM foldertje een keer een schattig mooi model in met zo'n lief gezicht dat ik het nog altijd heb bewaard. Wilde daar eigenlijk wel foto's van maken en hier plaatsen, maar als men aan de prijskaartjes herinnerd wil worden is dat plaatje natuurlijk al een perfect voorbeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 20:34

MeNTaL_TO

The future is not set

Jarwo schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:16:
[...]

herkenbaar verhaal. Ook de korte hoogstraat hoort daar nog een beetje bij daar zaten er nog voor 1990 drie. Een van die zaakjes verkocht Commodore apparatuur, en ander allerlei pc software voor lagere prijzen, daartegenover weer zo'n harde schijven en werkgeheugen stunter, die opviel doordat ze platen van Metallica draaiden zonder dat ik vermoed dat ze daar een vergunning voor hadden, dan daar weer om de hoek had je de tech locatie van Dunnet.

Op de meent had je ook nog Funtronics en Tandy, Tandy zat er nog minstens tot 1994. Ik heb er teveel meegemaakt om even in een blokje samen te vatten, een hoop geinige en vreemde dingen. Er zaten ook nog minstens twee andere zaakjes, een op de meent en een op de jonker franstraat die alleen CDR's en tweedehands onderdelen verkochten, werd gerund door een donkere kerel met een stropdas die nooit de les klantenbinding heeft gehad. Een boezemvriend ging daar eens en nooit meer een pak CDRs kopen nadat die vent als een beest tegen hem heeft staan schreeuwen omdat zijn betaalpas het niet deed. Die heeft daar dan ook vrij kort gezeten. Ik weet van beide daar de naam niet van.

Ik heb lang geleden nog les gekregen van de bekende Maarten Zemann, hij was destijds nog werkzaam aan de hogeschool Rotterdam, deze vertelde ons juist dat zoveel computershops in dezelfde straat bevorderlijk was voor grotere verkoop van producten. Van Dimension weet ik nog vrij goed dat ze als een 'schuurtje' begon aan de honingerdijk. Een docent van de school waar ik destijds op zat, zag ik daar vaak, die was ook de computer deskundige die nieuwe computers regelde. Moet ca 1992 geweest zijn.
Ik zit te denken welke winkels daar allemaal nog van naam ken, je had CD winkel (of iets wat daar op leek) Vobis, Fascom, Crazy Hans, Dunnet, Computerland, Dynabyte, Funcom (?)
NTS in het Groothandelsgebouw (die zater ervoor ergens in de buurt van het Noordplein.

Daarna BSE in Hardinxveld-Giessendam (endje rijden vanuit Schiedam toendertijd).

En toen kwam Informatique en is de rest volgens mij allemaal (en voor mij) geschiedenis.
De tijd dat ik iedere maand wel een andere GPU kocht (of CPU) is wel ver achter mij.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
Wellicht komt het omdat de Abraham-opblaaspop niet ver weg is, bij deze verhalen krijg ik in de hangmat op vakantie melancholische gevoelens...

Als puber op de fiets naar Weans in Den Haag... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 12:04

Seraphin

Meep?

Enigszins off-topic want geen computerwinkel, maar kennen jullie deze nog nog nog….?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uOqjp-EK5NnvO7E0EAn2_gMvuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jfn2MC8If2DXmiYiZSwnU1mj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was elke keer weer als een kind zo blij wanneer de nieuwe editie uit kwam. Mijn collectie ging van ongeveer 1993 tot het laatste nummer. Daarvan is alleen deze ene overgebleven (lag denk ik niet op de stapel toen de boel werd opgeruimd).

Interessant is hoe vreselijk duur games indertijd waren (relevant voor de discussie zojuist over prijzen van PC’s). NLG 120 voor een recent spel, en potdorie NLG 98 voor Battle Isle 2 (toen al 3 jaar oud).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5T4KuZMtYrtWZwYklaX2M1OaTG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoTyORs79zxMiKC3QUIwb9TT.jpg?f=fotoalbum_large

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
MeNTaL_TO schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Ik zit te denken welke winkels daar allemaal nog van naam ken, je had CD winkel (of iets wat daar op leek) Vobis, Fascom, Crazy Hans, Dunnet, Computerland, Dynabyte, Funcom (?)
NTS in het Groothandelsgebouw (die zater ervoor ergens in de buurt van het Noordplein.

Daarna BSE in Hardinxveld-Giessendam (endje rijden vanuit Schiedam toendertijd).

En toen kwam Informatique en is de rest volgens mij allemaal (en voor mij) geschiedenis.
De tijd dat ik iedere maand wel een andere GPU kocht (of CPU) is wel ver achter mij.
In Rotterdam zat op de Nieuwe Binnenweg ook nog DES. En in Spijkenisse zaten Euromaxi en het minder goede De Computerkrakers (zit nu nog in Oud Beijerland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:24

HSG

Ik moet nog altijd lachen toen de AH ook pc's ging verkopen. Vaak was dat bij de infobalie en stond er vaak een jonge medewerkster waarbij je gelijk al wist "die heeft er geen verstand van". ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jarwo
het ESCOM foldertje moet ik de laatste keer bij een grote opruiming opgeborgen hebben op een plaats waar ik zeer moeilijk bij kan komen. Als ik die weer tevoorschijn kan halen weet ik deze draad wel weer te vinden. Ik had rond 2002 ook een verzameling met afbeeldingen en scans van computerfolders uit de jaren 90 die we elkaar destijds toestuurden, daar lachten we in 2002 al om, nu zou dat nog geestiger zijn geweest. Die afbeeldingen ben ik kwijt door overleden harde schijven zoals die beruchte IBM deathstar (geluid van een stuiterende knikker=the end). Foto's van winkels heb ik al helemaal niet. Je dacht in die tijd drie keer na wat je met je fotorolletje deed en lukraak in het openbaar een foto schieten was ook niet gebruikelijk.

ik vond Funtronics van de hele 'boulevard' het meest bijzonder eigenlijk. Die verkochten bijvoorbeeld ook Atari Lynx handhelds en spelletjes, wat helemaal niet liep. Ook van die spellen die al flink verouderd waren of niemand zou kopen. Ik heb daar de MS DOS versie van Megaman zien liggen. Die is gek genoeg nu wel een hoop geld waard op eBay, en het bewijs zijn die filmpjes op youtube die een kruistocht zijn gestart naar deze relikwie. Funtronics bood ook geen prijsverlagingen op al die oude spellen Ik zag een keer bij rondneuzen dit hier voor 40 gulden en dat is een voorbeeld van het goedkoopste wat je kon krijgen. https://archive.org/detai...Turtles_-_World_Tour_1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 16:48

AzzKickah

06-CENSORED

Leuk topic :)

Ik heb helaas geen foto's bij te dragen. Maar ik mis die tijd wel hoor. Volgens mij kun je nergens in Nederland nog een winkel inlopen en met alle onderdelen voor een nieuwe PC weer naar huis en meteen bouwen.

Of heb ik dat mis? Want dan koop ik daar mijn volgende PC, ook al is het 2 uur rijden :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ruftman
AzzKickah schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:05:

Ik heb helaas geen foto's bij te dragen. Maar ik mis die tijd wel hoor. Volgens mij kun je nergens in Nederland nog een winkel inlopen en met alle onderdelen voor een nieuwe PC weer naar huis en meteen bouwen.

Of heb ik dat mis? Want dan koop ik daar mijn volgende PC, ook al is het 2 uur rijden :P
Informatique in Berkel en CD Romland in Breda zijn nog wel winkels waar ze hardware op voorraad hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

MeNTaL_TO schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Funcom zal Funtronics geweest zijn.

Dynabyte is wel van iets later (midden in de strijd tussen Vobis en Escom kwamen zij op het toneel). Dynabyte was de nieuwe naam van de fusie van Byte Computershop en Megaworld. Zaken gingen goed, ze namen uiteindelijk het failliete Escom over, en zijn daardoor zelfs kort eigenaar geweest van Commodore. De strijd met Vobis werd ook gewonnen toen die laatste stilletjes verdween uit de Nederlandse winkelstraten.

Na een fusie met Dixons en T-for-Telecom tot Dexcom, het uiteindelijke faillissement van Dexcom en een overname door BAS Group, voegde die laatste Dynabyte samen met MyCom. Hierdoor verdween de naam Dynabyte uit de winkelstraat.

Ook die combinatie is uiteindelijk failliet gegaan, is nog kort in handen geweest van een Zweedse investeerder maar is in 2019 abrupt en onder vage omstandigheden gesloten.

MaxICT kocht de boedel en wat verder nog over was van MyCom van de Zweedse investeerder, maar de winkels zijn niet meer opengegaan.

Fun fact: in Nijmegen staat het pand waar Byte, later Dynabyte en uiteindelijk MyCom in zat, nog altijd leeg. Er hangt nog altijd een MyCom-bord aan de gevel. Ooit zat ComputerLand ernaast.

Op dit moment bestaat Vobis alleen nog als merknaam van een inkoopcombinatie van elektrodetailhandelaren die ook PC's willen verkopen. Commodore als Nederlands merk bestaat nog wel, op papier, maar heeft niets meer van doen met het oude DynaByte.

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 12-08-2021 06:57 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou Levix in Den Bosch eens kunnen proberen, zit nog vlak aan de snelweg ook. Weet even niet waar ze de meeste voorraad hebben, maar winkeloppervlak is behoorlijk. Zie ook https://www.levix.nl/den-bosch/ voor een impressie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07 15:21
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Seraphin schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 17:10:
[..]

Interessant is hoe vreselijk duur games indertijd waren (relevant voor de discussie zojuist over prijzen van PC’s). NLG 120 voor een recent spel, en potdorie NLG 98 voor Battle Isle 2 (toen al 3 jaar oud).

[...]
Die prijzen slaan ook nergens op, maar dat had ik met al die tentjes die 'adverteerden' in de Softwaregids.

Wij hadden dat blad ook in de winkel (we verkochten ook tijdschriften via Aldiexpress) en gniffelden altijd als we zagen dat we alweer goedkoper waren.

Wij (Vobis) kochten onze games direct bij de uitgevers in (enkele uitzonderingen via Dimensionsplus) en konden vrijwel altijd onder de prijzen in de Softwaregids duiken. Games kosten bij ons zelden meer dan Hfl. 100,-.

Alleen multidisc games (Wing Commander IV, X-Wing vs TIE-Fighter, Phantasmagoria) waren duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 03-07 15:44

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Enigszins off-topic want geen computerwinkel, maar kennen jullie deze nog nog nog….?
[Afbeelding]

Ik was elke keer weer als een kind zo blij wanneer de nieuwe editie uit kwam. Mijn collectie ging van ongeveer 1993 tot het laatste nummer. Daarvan is alleen deze ene overgebleven (lag denk ik niet op de stapel toen de boel werd opgeruimd).

[Afbeelding]
Mooi man. Ik heb nog een hele collectie aan PC magazines uit de jaren '90, voornamelijk over games. PC Zone enz, met die demo CD's op de cover. Heel gaaf om doorheen te bladeren nu, en om reviews te zien van X-Wing, Descent enz.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
Geen historische foto, deze heb ik vorige maand genomen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhdNuZwAs-R2rhtcPQCwKNmnj00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYLZ1cvCK3tLK7TTPWoZDepe.jpg?f=fotoalbum_large

Orbit in Nijmegen. Zij zaten er al sinds ik in 1990 in het pand ernaast naar school ging en ze zitten er nog. Voor een kleine winkel in deze branche vind ik het ongelooflijk dat ze het zo lang hebben uitgehouden. Ze moeten haast wel eigenaar zijn van het pand en het als hobby bedrijven zou je zeggen.

Verder goede herinneringen aan Computercollectief in Amsterdam aan de Amstel tegenover Carré; zij hadden een kleine winkel met geplastificeerde kaarten, die je mee moest nemen naar de balie en vervolgens haalden zij de doos uit hun magazijn. Zo'n beetje de enige winkel in Nederland waar je Mac game software kon kopen. Marathon, Hellcats Leyte Gulf, F/A-18 Hornet 2.0 en nog wat spellen die mijn spaarpot volledig leegmaakten gekocht begin jaren 90.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:21:

[Afbeelding]

Orbit in Nijmegen. Zij zaten er al sinds ik in 1990 in het pand ernaast naar school ging en ze zitten er nog. Voor een kleine winkel in deze branche vind ik het ongelooflijk dat ze het zo lang hebben uitgehouden. Ze moeten haast wel eigenaar zijn van het pand en het als hobby bedrijven zou je zeggen.

Verder goede herinneringen aan Computercollectief in Amsterdam aan de Amstel tegenover Carré; zij hadden een kleine winkel met geplastificeerde kaarten, die je mee moest nemen naar de balie en vervolgens haalden zij de doos uit hun magazijn. Zo'n beetje de enige winkel in Nederland waar je Mac game software kon kopen. Marathon, Hellcats Leyte Gulf, F/A-18 Hornet 2.0 en nog wat spellen die mijn spaarpot volledig leegmaakten gekocht begin jaren 90.
Herkenbaar. Ik ben er volgens mij maar één keer geweest. Leuke mensen.
Ging meestal naar de overburen. (MyCom)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove

Games zijn tegenwoordig best goedkoop inderdaad, zeker als je meeneemt hoeveel het kost om ze te ontwikkelen. Als je even gulden -> euro 1 op 1 vergelijkt voor het gemak (inflatie, klopt wel ongeveer als je andere producten vergelijkt) dan betaal je nu, in elk geval voor PC spellen, minder dan de helft maximaal. Echter toen werd een spel gemaakt door teams van hooguit enkele tientallen mensen en vaak minder dan dat, tegenwoordig kosten ze tientallen miljoenen. Maar goed, ze worden ook veel meer verkocht.

Deze prijzen vallen me nog mee trouwens; ik was in die tijd exclusief Mac gamer en wij waren echt screwed. Ik kocht de meeste van mijn games in het VK op vacantie waar ze standaard 50 GBP waren, met een koers van de pond toen tussen de 3,20 en 3,50 was dat minimaal 160 gulden. Als ik mazzel had waren ze 40 GBP. In Nederland was het vergelijkbaar, minimale prijs rond de 150 gulden. Duurste spel dat ik ooit gekocht heb was F/A-18 Hornet 2.0: rond de 200 gulden...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Toevallig vond ik zojuist een prijslijst van ECL Computer (o.a. op de zwarte markt maar later een grote groothandel) uit februari 1997. Dacht leuk om te delen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/so9Cjul3n-tqjLZocaLG6PNTZho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cDbxJfOKh5uTaq3TN1W2se9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjaTqS9qUxVadFrkwEzVkRCzszY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bubpfseqXXrK5k4sCuZp2Tq.jpg?f=fotoalbum_large

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 20:34

MeNTaL_TO

The future is not set

Zij waren ook de enige (in het begin) die een AdLib geluidskaart konden bestellen, weet niet meer in welk jaar en wat ik ervoor betaald heb, maar wat vond ik het toen een prachtig geluid. Ding werd vervangen door een Soundblaster met singelspeed cdrom speler, die ik voor 999 gulden bij Funtronics (nog bedankt voor die correctie) omdat Monkey Island er op cd bij zat (en nog 9 andere spellen/cd's).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

-tom-562

Oliesjeik

[Afbeelding]

Wauw, nog steeds :D
Onze eerste Pentium kwam bij Dynabyte vandaan (na de 386 en daarna de 486). Voor de 486 toen wel regelmatig demo/shareware CD-ROM's bij Orbit gekocht. En voor de Pentium (2, 350 Mhz) bij Orbit wel upgrades gekocht. Daarna kwam het spul voornamelijk bij Vobis en Computerland vandaan.
1x bij Oost Computers geweest in Nijmegen, maar dat was toen (2002) al oude meuk en duur :X

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

-tom-562 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Wauw, nog steeds :D
Onze eerste Pentium kwam bij Dynabyte vandaan (na de 386 en daarna de 486). Voor de 486 toen wel regelmatig demo/shareware CD-ROM's bij Orbit gekocht. En voor de Pentium (2, 350 Mhz) bij Orbit wel upgrades gekocht. Daarna kwam het spul voornamelijk bij Vobis en Computerland vandaan.
1x bij Oost Computers geweest in Nijmegen, maar dat was toen (2002) al oude meuk en duur :X
Nou misschien heb ik je toen wel geholpen. Ik heb van 1995 tot 2000 bij de Vobis Superstore in Nijmegen gewerkt ;)

Nijmegen had echt een overvloed aan computerzaken. Alle ketens hadden er een grote vestiging en er waren ook behoorlijk wat kleine zaakjes die geen deel van een keten waren.

Orbit was een prima tentje; gericht op studenten met een klein budget maar ze konden ook nieuw spul bestellen.

Aan de Bloemerstraat zat HiFiVideocenter die ook computers verkocht. Was uiteindelijk de enige nog overgebleven Apple-dealer in Nijmegen (vóórdat Apple zijn grote comeback maakte dan).

Aan de Ziekerstraat zat tot +/- 1996 Tandy (Ok, dat is een keten maar ze hadden niet veel vestigingen in Nederland).

Tegenover Vobis zat nog Computers4You. Die rende nog wel eens bij ons naar binnen om snel nog een component te kopen waar zijn klanten naar vroegen en hij niet aan kon komen…

Ooit zat er op de Lagelandseweg (industrieterrein Westkanaaldijk) ComputerDiscountCenter. Dat was een vreemd zaakje in een loods.

Naast Osnabrugge, tussen Vobis en Escom in dus, zat nog MemoSystems. Was wat meer op zelfbouwers gericht.

Ver uit het centrum op de St Jacobslaan, zit nog altijd Verweij Computers (al zeker 27 jaar). Ook een leuke tent. De eigenaar (Marcel) doet al het mogelijke om je een gewoon prima PC te leveren.

Van al het bovenstaande bestaan alleen Verweij en Orbit nog; hoewel de Vobis-vlag wappert aan de gevel van Grootaarts Elektro World aan de Nieuwstraat.

Voor games ging je (vanaf 2000) uiteraard naar Discovery op de Augustijnenstraat. Die had echt gewoon het leukste personeel 😇

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 15-08-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman

Ik heb helaas geen foto's bij te dragen. Maar ik mis die tijd wel hoor.
Nou inderdaad! Met een hardwarelijst in de hand een dag van winkel naar winkel lopen om de beste deal te scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Heroic_Nonsense schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:50:
[...]

Nijmegen had echt een overvloed aan computerzaken. Alle ketens hadden er een grote vestiging en er waren ook behoorlijk wat kleine zaakjes die geen deel van een keten waren.

Aan de Bloemerstraat zat HiFiVideocenter die ook computers verkocht. Was uiteindelijk de enige nog overgebleven Apple-dealer in Nijmegen (vóórdat Apple zijn grote comeback maakte dan).
Het heette volgens mij HifiCenter Video en ik kan me niet herinneren dat die ooit Apple verkochten, misschien een blauwe maandag maar zeker niet jarenlang. Op dezelfde basis dat V&D een tijdje Macs verkocht begin jaren 90. Ik kan me vaag herinneren dat Video een paar Performa's verkocht midden jaren 90 toen Apple dacht dat ze daarmee een goed 'budgetproduct' hadden (it didn't work).

De enige die structureel jarenlang Apple verkocht in Nijmegen was ID Systems en die zaak representeerde alles wat er mis was met de marketing van Apple in het pre-Job tijdperk. Het pand zat op de Annastraat ter hoogte van het spoor en zag eruit en werd gerund als een tandartsenpraktijk. Je kwam binnen bij een balie waar een chagrijnige secretaresse je wegkeek. Als dat niet afschrok kwam er een vent in een pak naar je toe om te vragen of je een afspraak had. Als je zei dat dat niet het geval was mocht je, onder supervisie, als er geen andere klanten waren, rondkijken in de ruimte ernaast waar drie Macs stonden opgesteld.

Ze leverden vooral op offerte aan de universiteit en ik kan me niet voorstellen dat ze er ooit iets aan consumenten verkochten. Er stond geen Apple logo op het pand, niks. Geen wonder dat Apple bijna over de kop was midden jaren 90.
Aan de Ziekerstraat zat tot +/- 1996 Tandy (Ok, dat is een keten maar ze hadden niet veel vestigingen in Nederland).
Tandy ja. Maar wat was toch die gigantische (voor mijn gevoel) zaak die er vlak naast zat en ook een ingang in de Molenpoortpassage had? Dat was echt een gave toko. Naam van kwijt. Verkocht ook console, autoradio's en DJ spul.
Naast Osnabrugge, tussen Vobis en Escom in dus, zat nog MemoSystems. Was wat meer op zelfbouwers gericht.
Ook nog wel wat onderdelen gekocht ja :)
Voor games ging je (vanaf 2000) uiteraard naar Discovery op de Augustijnenstraat. Die had echt gewoon het leukste personeel 😇
Daar heb ik nog gesolliciteerd toen ze net zaten. Interview ge-aced natuurlijk op de inhoud maar mijn presentatie was denk ik onvoldoende want een week later stond er een blonde dame achter de toonbank :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dr. Strangelove schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:47:
[...]

Het heette volgens mij HifiCenter Video en ik kan me niet herinneren dat die ooit Apple verkochten, misschien een blauwe maandag maar zeker niet jarenlang. Op dezelfde basis dat V&D een tijdje Macs verkocht begin jaren 90. Ik kan me vaag herinneren dat Video een paar Performa's verkocht midden jaren 90 toen Apple dacht dat ze daarmee een goed 'budetproduct' hadden (it didn't work)..
Toch wel meer dan je je herinnert ;) Met name gericht op klanten voor video- en audiobewerking in de afdeling met pro-apparatuur (naast de “consumenten-afdeling”).

Quadra’s en eerste generatie PowerMac’s op het laatst.

Ze hebben inderdaad ook wel Performa’s verkocht, maar daar werd niet veel aandacht aan geschonken.

Ik weet het omdat ze mij benaderd hebben om er te komen werken nadat Vobis stopte met Apple. Ben op gesprek geweest bij één van de broers die het runde maar is niets geworden.
[...]

Tandy ja. Maar wat was toch die gigantische (voor mijn gevoel) zaak die er vlak naast zat en ook een ingang in de Molenpoortpassage had? Dat was echt een gave toko. Naam van kwijt. Verkocht ook console, autoradio's en DJ spul.
Muziekboetiek. Briljante zaak!

ID Systems was ik inderdaad nog vergeten. Vooral omdat het er niet erg uitnodigend uitzag.
<Mijn stuk over Discovery>

Daar heb ik nog gesolliciteerd toen ze net zaten. Interview ge-aced natuurlijk op de inhoud maar mijn presentatie was denk ik onvoldoende want een week later stond er een blonde dame achter de toonbank :P
Voor Discovery heb ik je inderdaad afgewezen. Claudia was leuker en blonder.

Groetjes van de voormalige bedrijfsleider van Discovery Nijmegen ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 16-08-2021 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

:D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

die prijslijsten inderdaad, wat gaaf, en dan elke week die lijsten doornemen. En dan kijken wat voor pc je met jouw budget kon samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:51

bonzz.netninja

Niente baffi

[...]

Nou misschien heb ik je toen wel geholpen. Ik heb van 1995 tot 2000 bij de Vobis Superstore in Nijmegen gewerkt ;)

Orbit was een prima tentje; gericht op studenten met een klein budget maar ze konden ook nieuw spul bestellen.

Tegenover Vobis zat nog Computers4You. Die rende nog wel eens bij ons naar binnen om snel nog een component te kopen waar zijn klanten naar vroegen en hij niet aan kon komen…

Ooit zat er op de Lagelandseweg (industrieterrein Westkanaaldijk) ComputerDiscountCenter. Dat was een vreemd zaakje in een loods.

Ver uit het centrum op de St Jacobslaan, zit nog altijd Verweij Computers (al zeker 27 jaar). Ook een leuke tent. De eigenaar (Marcel) doet al het mogelijke om je een gewoon prima PC te leveren.

Van al het bovenstaande bestaan alleen Verweij en Orbit nog; hoewel de Vobis-vlag wappert aan de gevel van Grootaarts Elektro World aan de Nieuwstraat.

O man....memory lane! De keren dat ik doelloos door de vobis dwaalde (wat trouwens in retrospectief best wel een grote winkel was) en bij de orbit oude XT's voor een prikkie kon meenemen waar we dan thuis lekker op konden gwbasic-en (of andere doelloos gekloot).

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

bonzz.netninja schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:52:
[...]

O man....memory lane! De keren dat ik doelloos door de vobis dwaalde (wat trouwens in retrospectief best wel een grote winkel was) en bij de orbit oude XT's voor een prikkie kon meenemen waar we dan thuis lekker op konden gwbasic-en (of andere doelloos gekloot).
Vobis in Nijmegen zat in drie panden die waren samengevoegd. Een groot deel zag je als klant nooit: het magazijn. Dat was de voormalige werkplaats van de Renault-dealer die ooit op de Gerard Nootstraat zat (lang geleden hoor). Je kon zelfs nog zien waar de werkbrug ooit stond. In dat deel van het pand zit tegenwoordig een ecologische supermarkt (ingang aan de Gerard Nootstraat).

De Superstore in Nijmegen was de op twee na grootste Vobis-vestiging in Nederland en de op elf na grootste ter wereld. En dat in lil old Nijmegen!

Toen het even wat minder ging met Vobis werd onze vestiging ter franchise aangeboden. De franchisenemer heeft het een jaar of twee onder de naam Vobis volgehouden maar trok zich toen terug uit de combinatie. Het bedrijf heeft daarna nog een tijdje bestaan als Groen Computers. Ik was toen overigens al lang weg en werkte als bedrijfsleider bij Discovery.

Jaren later heeft het nieuwe Vobis (onderdeel van BAS) nog kort een vestiging gehad op de Hertogstraat 115, notabene het pand waar ooit aartsrivaal Escom in zat. De bedrijfsleider daar was dezelfde die voor de verkoop aan de franchisenemer bedrijfsleider van de Superstore was.

NB: deze krantenadvertentie werd kort na het faillissement van Escom gepubliceerd. Klinkt als hoog-van-de-toren-geblaas, maar in werkelijkheid hingen er dagelijks mensen aan de telefoon die het nieuws van het faillissement en doorstart van Vobis Deutschland hadden gehoord en dachten dat het ook invloed had op de Nederlandse winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

-tom-562

Oliesjeik

Ik kan mij ook nog een computerzaak herinneren aan het begin van de Molenweg of Tweede Oude Heselaan. Ik ben daar een aantal keer geweest, maar dat leek meer een uit de hand gelopen hobbyschuur o.i.d., het zag ook ergens achter een huis (het was iig heel erg onduidelijk).
Het zoontje van de eigenaar zat ook op dezelfde school als ik (de HAVO in Ubbergen), die handelde daar in Twilight en MTV cd's :P
[...]

Een beetje offtopic, maar misschien kan je mij helpen. Ik ben al een lange tijd op zoek naar een (serie? Ik had er meerdere iig) shareware/demo CD-ROMs die ik als 11 jarige gekocht heb bij de vobis (moet ergens rond 1997/1998 geweest zijn). Wat ik mij kan herinneren stond er een kangoeroe (stripfiguur, oranje-achtig met volgens mij een zonnebril) op het hoesje, en kon je de CD-ROMs ook afspelen in je cd-speler, want er stonden een paar audio tracks op. In de naam zat (dacht ik) ook iets van 'aussie' verwerkt.

[ Voor 48% gewijzigd door -tom-562 op 16-08-2021 08:27 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

-tom-562 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:17:

Een beetje offtopic, maar misschien kan je mij helpen. Ik ben al een lange tijd op zoek naar een (serie? Ik had er meerdere iig) shareware/demo CD-ROMs die ik als 11 jarige gekocht heb bij de vobis (moet ergens rond 1997/1998 geweest zijn). Wat ik mij kan herinneren stond er een kangoeroe (stripfiguur, oranje-achtig met volgens mij een zonnebril) op het hoesje, en kon je de CD-ROMs ook afspelen in je cd-speler, want er stonden een paar audio tracks op. In de naam zat (dacht ik) ook iets van 'aussie' verwerkt.
offtopic:
Ik kreeg eerst traumatische flashbacks naar de film Kangaroo Jack.

Vobis had echt enorm veel shareware-CD's in het assortiment (althans de Superstores). Zonnebrildragende kangaroes kan ik me zo niet herinneren, maar dat geldt helaas voor het meeste van het spul in die bakken :(

Was het niet de Power Unlimited PUCD toevallig? Ik kan er zo geen plaatje van vinden, maar daar stond wel zo'n stripfiguurtje op geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Oooh deze ken ik! Er moet 1 CD zijn met een pod/wipeout style demo met een ongelofelijk vette soundtrack, mijn computer in die tijd kon de game niet echt super draaien, maar ik draaide de game alleen om die muziek. Pas jaren laten kwam ik erachter dat het gewoon audiotracks waren, tegen die tijd was die CD al zo bekrast dat geen enkel CD speler deze nog wilde lezen :(

Wat jaren later een MOD-collectie CD gekocht met daarop dat nummer, maar in de jaren helaas die CD kwijt geraakt :(

[ Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 16-08-2021 10:25 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
heb jaren bij de dynabyte leiden gewerkt op de breestraat. gouden tijden waren dat. veel meegemaakt
PC-Prive plan die plots stopte en wij hadden geen tijd op de bon. heel veel bonnen uitgeschreven die dag zodat ze nog onder het plaan mee konden.
release van World of Warcraft. mensen in slaapzakken voor de deur. speciale rijen maken voor afhalen.

heerlijke tijden. altijd de leveringen van te voren bekijken wat we nieuw gingen krijgen. Grote gameswand maken.
heerlijke nostalgie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

[Afbeelding]

Deze zit ook al even op dezelfde plek. (vanaf 1988)
https://www.computershoparnhem.nl/over-Computershop-Arnhem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Ik kan mij ook nog een computerzaak herinneren aan het begin van de Molenweg of Tweede Oude Heselaan. Ik ben daar een aantal keer geweest, maar dat leek meer een uit de hand gelopen hobbyschuur o.i.d., het zag ook ergens achter een huis (het was iig heel erg onduidelijk).
Het zoontje van de eigenaar zat ook op dezelfde school als ik (de HAVO in Ubbergen), die handelde daar in Twilight en MTV cd's :P

[...]

Ik kan me herinneren dat je ook PoD had (soort racespel) met een gave soundtrack. Die kregen we bij onze PC Prive P2 233 :-D

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bertus schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Ik kan me herinneren dat je ook PoD had (soort racespel) met een gave soundtrack. Die kregen we bij onze PC Prive P2 233 :-D
Yup., PoD (van Ubisoft) is een onbekende klassieker :). Zat ook gratis bij de Intel MMX-chips (OEMs); dus bij veel PC-bouwers kreeg je die game bij je PC. Samen met Space Station Simulator.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:11

g0tanks

Moderator CSA
Bertus schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Dat spel is nog steeds te koop in de Ubisoft store: https://store.ubi.com/us/...d%20Edition&source=detail

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Op het nog altijd briljante adres "Gamerslagplein".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Heroic_Nonsense schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:52:

Voor Discovery heb ik je inderdaad afgewezen. Claudia was leuker en blonder.

Groetjes van de voormalige bedrijfsleider van Discovery Nijmegen ;)
Lol nog dank voor de cola bij V&D dan :D

En de rest, ik realiseerde me een paar jaar terug dat dat een defining moment in mijn leven is geweest: Ik was net afgestudeerd, wist niet wat ik wilde en had centen nodig. Als je me aangenomen had was ik een maand of wat later niet aan de slag gegaan bij mijn eerste werkgever en had ik daar niet iemand ontmoet die mijn huidige carriëre mogelijk gemaakt heeft :)

Dus nogmaals, dank voor de cola ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:47
de Computercollectief kende ik alleen uit een duister spelletje >:)

Wikipedia: Last in Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:33

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVnk4uK801r4v50gCvJoi-XLPLE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zhqtshcpw1N9QKtLSSPsMzoN.jpg?f=user_large

NedLan Computers in Oudenbosch.
Heb daar echt enorm veel geleerd. De basis is daar stevig gelegd en bovenal een aantal jaar enorm veel plezier gehad en ook veel persoonlijke groei gehad.
Zonde dat de winkel niet meer bestaat al snap ik het wel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dr. Strangelove schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:30:
[...]

Lol nog dank voor de cola bij V&D dan :D

En de rest, ik realiseerde me een paar jaar terug dat dat een defining moment in mijn leven is geweest: Ik was net afgestudeerd, wist niet wat ik wilde en had centen nodig. Als je me aangenomen had was ik een maand of wat later niet aan de slag gegaan bij mijn eerste werkgever en had ik daar niet iemand ontmoet die mijn huidige carriëre mogelijk gemaakt heeft :)

Dus nogmaals, dank voor de cola ;)
Graag gedaan, ik hoop dat hij smaakte. :)

Een jaar of wat na jouw sollicitatie ben ik weggegaan; ik kon me niet vinden in de richting die het bedrijf koos. De blonde dame waar jij het over hebt is toen bedrijfsleider geworden.

Overigens is het bedrijf kort daarna failliet gegaan. Een paar verkeerde beslissingen en een veel te snelle groei in de randstad hebben het de das omgedaan.

Na het faillissement van Discovery heeft in datzelfde pand nog een tijdje een andere gamesstore gezeten (Mystery Media). Tegenwoordig is het pand gesplitst en zit er een nagelsalon en nog iets anders in.

Nu we het toch over de Augustijnenstraat hebben: tegenover het pand waar Discovery zat, heeft nog een tijdje een Paradigit gezeten. Wat frappant was, want schuin tegenover Paradigit zat Computerland (wat toen net was overgenomen door Paradigit). Dat moet lullig zijn geweest voor de mensen van Computerland Nijmegen: overal worden vestigingen van Computerland omgebouwd naar Paradigits, maar in jouw stad wordt een Paradigit geopend tegenover jouw winkel en met nieuw personeel (? denk ik).

Ook op de Augustijnenstraat, maar dan jaren vóór Discovery werd geopend, zat Gamesworld; ooit de eerste gamesshop van Nijmegen. Daar kon je erg leuke Japanse import kopen én ze hadden NeoGeo. Ook de Speelboom, aan de Burchtstraat, in het pand waar later de Intertoys in zat, had een bovenverdieping gereserveerd voor games. Ze hadden veel import en waren zelfs de officiele importeur van de NEC TurboGrafx voor Nederland.

Vóórdat Discovery in haar pand zat, zat daar nog gamesshop Fun4All; een eenmanszaakje. Uitgekocht door de eigenaar van Discovery in 2000.

In Dukenburg heeft nog Yellow & Blue gezeten; ook een gamesshop.

Maar goed; die gamesshops zijn een beetje offtpic natuurlijk.

In het winkelcentrum tussen de St Jacobslaan en de Einsteinstraat (waar nu de Jumbo zit) zat ooit ook een PC-winkeltje. Weet iemand de naam daar nog van?

[ Voor 4% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 17-08-2021 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:48
Een van de meest 'aanwezige' computerwinkels hier in de regio was Simson Computers in Herwijnen. In elke lokale krant stonden ze met grote advertenties van hun aanbod. Ook van deze winkel is weinig meer te vinden. Wel vond ik deze prijslijst in Guldens, en nog meer via de Wayback machine. Leuk om te zien!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzzdlfZDX7clM3pGFQA7dEnwJYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qm45iduuGO8MsuWNm5T8Rndm.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Graag gedaan, ik hoop dat hij smaakte. :)

Een jaar of wat na jouw sollicitatie ben ik weggegaan; ik kon me niet vinden in de richting die het bedrijf koos. De blonde dame waar jij het over hebt is toen bedrijfsleider geworden.

Overigens is het bedrijf kort daarna failliet gegaan. Een paar verkeerde beslissingen en een veel te snelle groei in de randstad hebben het de das omgedaan.

Na het faillissement van Discovery heeft in datzelfde pand nog een tijdje een andere gamesstore gezeten (Mystery Media). Tegenwoordig is het pand gesplitst en zit er een nagelsalon en nog iets anders in.
Ja dat herinner ik me wel; ik ben kort na ons gesprek verhuisd naar de Randstad maar mijn familie woont nog steeds in Nijmegen dus ik kwam en kom er met regelmaat nog. Denk dat het zeker al tien jaar lang geen gameshop meer is nu.
Nu we het toch over de Augustijnenstraat hebben: tegenover het pand waar Discovery zat, heeft nog een tijdje een Paradigit gezeten. Wat frappant was, want schuin tegenover Paradigit zat Computerland (wat toen net was overgenomen door Paradigit). Dat moet lullig zijn geweest voor de mensen van Computerland Nijmegen: overal worden vestigingen van Computerland omgebouwd naar Paradigits, maar in jouw stad wordt een Paradigit geopend tegenover jouw winkel en met nieuw personeel (? denk ik).
Zat de MyCom oid ook niet een paar winkels verder van Computerland aan die kant van de straat? Bij die laatste heb ik ook nog wel wat spullen gekocht.
Ook op de Augustijnenstraat, maar dan jaren vóór Discovery werd geopend, zat Gamesworld; ooit de eerste gamesshop van Nijmegen. Daar kon je erg leuke Japanse import kopen én ze hadden NeoGeo. Ook de Speelboom, aan de Burchtstraat, in het pand waar later de Intertoys in zat, had een bovenverdieping gereserveerd voor games. Ze hadden veel import en waren zelfs de officiele importeur van de NEC TurboGrafx voor Nederland.
Speelboom kan ik me vaag herinneren maar tot eind jaren 90 was ik nog exclusief Mac gamer dus de consolewereld heb ik voor die tijd niet echt meegekregen. Weet nog wel dat we vanuit school een tijdje lang elke pauze als een malle naar de Blokker fietsten omdat je daar in de kelder Mario 3 kon spelen :P
In het winkelcentrum tussen de St Jacobslaan en de Einsteinstraat (waar nu de Jumbo zit) zat ooit ook een PC-winkeltje. Weet iemand de naam daar nog van?
Wel vaak boodschappen daar gedaan toen het nog een C1000 was, kan me vaag herinneren dat daar wat zat ja.

Eigenlijk is het vrij ironisch dat Nijmegen zo ontzettend veel PC winkels en gameshops had en nu waarschijnlijk de grootste stad van het land is die niet eens een MediaMarkt heeft. Er zitten wel een paar kleinere TV- en witgoedzaken maar eigenlijk geen grote jongens meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 17-08-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:46:
[...]

Ja dat herinner ik me wel; ik ben kort na ons gesprek verhuisd naar de Randstad maar mijn familie woont nog steeds in Nijmegen dus ik kwam en kom er met regelmaat nog. Denk dat het zeker al tien jaar lang geen gameshop meer is nu.
In Rotterdam, Leidschendam en Den Haag zat ook Discovery (en in Enschede; ons hoofdkantoor).

Je had het niet hoeven missen. ;)
[...]

Zat de MyCom oid ook niet een paar winkels verder van Computerland aan die kant van de straat? Bij die laatste heb ik ook nog wel wat spullen gekocht.
Yup. Er direct naast zelfs; de DynaByte werd rond die tijd omgedoopt in MyCom; de tweede MyCom in het centrum van Nijmegen (want in het oude Vobis-pand aan de Van der Brugghestraat zat toen al een MyCom-vestiging). Niet zo gek dat ze failliet zijn gegaan...
Wel vaak boodschappen daar gedaan toen het nog een C1000, kan me vaag herinneren dat daar wat zat ja.
Oh, dan woonden we nog bij elkaar in de buurt ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Napsju schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:39:
Een van de meest 'aanwezige' computerwinkels hier in de regio was Simson Computers in Herwijnen. In elke lokale krant stonden ze met grote advertenties van hun aanbod. Ook van deze winkel is weinig meer te vinden. Wel vond ik deze prijslijst in Guldens, en nog meer via de Wayback machine. Leuk om te zien!

[Afbeelding]
Wow... Pc's met een beeldkaart! Die zag je niet vaak. ;)

En 300 gulden voor een OEM WinME-licentie... ligt het aan mij of is dat behoorlijk aan de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:54:
[...]

In Rotterdam, Leidschendam en Den Haag zat ook Discovery (en in Enschede; ons hoofdkantoor).

Je had het niet hoeven missen. ;)
Ik zat in Utrecht maar in Den Haag ben ik wel eens binnen geweest ja. In Rotterdam zat trouwens een gruwelijk gave import game shop in Chinatown, geen idee hoe die heette. Daar heb ik mijn (gechipte) PSX gekocht en een paar veel te dure importgames - tot ik via een Japanse collega van mijn vader een goedkopere en rechtstreekser lijntje kreeg :)
Oh, dan woonden we nog bij elkaar in de buurt ook ;)
Jonkerbos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:14:
[...]

Ik zat in Utrecht maar in Den Haag ben ik wel eens binnen geweest ja. In Rotterdam zat trouwens een gruwelijk gave import game shop in Chinatown, geen idee hoe die heette. Daar heb ik mijn (gechipte) PSX gekocht en een paar veel te dure importgames - tot ik via een Japanse collega van mijn vader een goedkopere en rechtstreekser lijntje kreeg :)
In Amsterdam, onder/in de kelder van het Okura-hotel, zat ook een gaaf zaakje waar je relatief goedkoop Japanse games kon kopen. Alles was sowieso op bestelling leverbaar en je kreeg je bevestiging in het -handgeschreven- Japans op papier.

Veel gekocht toen; ook een echt belachelijk mooi uitgevoerd artworkboek van 3x3 Eyes.
[...]

Jonkerbos :)
Grootstal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:18
Nevermind

Beter lezen.

[ Voor 92% gewijzigd door lifeguard op 17-08-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

celshof schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:38:
[...]
de Computercollectief kende ik alleen uit een duister spelletje >:)

Wikipedia: Last in Amsterdam
Die heb ik nog origineel op floppy liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:47
The Eagle schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:14:
[...]

Die heb ik nog origineel op floppy liggen :D
Ik vrees dat mijn floppy is overleden, maar ik heb laatst wel het spel online gevonden en het gaat nu netjes mee in de backups van mijn server!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023

[Afbeelding]
Oh wow ja leuk idee Webarchive

Ik (Nouja... Pa) had voor mij rond het jaar 2000 bij Vobis toen der tijd een PC gekocht. En hadden toen ook VobisNet erbij! Kabel internet kwam toen net op gang alleen bij ons duurde dat heel lang voor dat dat erwas. Maar er was VobisNet! Ipv het dure inbellen, belde je met VobisNet gewoon in met een gratis 0800 nummer :D Onbeperkt internet maar wel nog met 56k modem (je werd wel om de 2 uur eraf geschopt en moest opnieuw inbellen) :9 Later veranderde dat naar een aantal maximum uur per maand en anders moest je bij etalen... Waren het er niet mee eens en verder niet meer betaald. Maar konden nog steeds gebruik van maken :D Totdat de tent provider op de kop ging... Wat een tijd 8)

https://web.archive.org/w...0711/http://www.vobis.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Laatst online: 01-07 16:21

[Afbeelding]
Oei, deze aftandse prijslijst doet me herinneren aan de blauwe maandag dat ik stage liep bij Smetsers Systems, een kleine computerzaak in Heeze en Someren... Bestaat ook allang niet meer, volgens mij heeft een van de nazaten van Smetsers tegenwoordig een MSP in Mierlo...

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mijn eerste pc komt van ITC computers uit Son en Breugel. Heb geprobeerd om die terug te zoeken, maar google maakt er steeds ICT van in zijn zoekresultaten. Ja duh, ik snap ook dat computers onder ICT vallen :+
Wat ik wel weet is dat ze in 1996 of 1997 failliet zijn gegaan. Geen idee of daar nog een computerwinkel zit, zal wel niet.

[ Voor 22% gewijzigd door The Eagle op 07-10-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Widow schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:23:
Wie kent hier de MyCom in Haarlem nog, op de Zijlweg? Ook zo'n blast from the past. Als openingsstunt hadden ze een aanbieding (iets van 128 of 256 MB RAM) wat echt zo populair was dat de mensen in de rij stonden tot de Leidsevaart :X eind vorig jaar is het pand tegen de vlakte gegaan, er wordt nu druk gebouwd aan iets nieuws daar.

Of de Computerland om de hoek daar.. is nu een keukenwinkel geworden :p

[Afbeelding]
Vergeet de Dynabyte op het Houtplein niet! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

The Eagle schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:13:
Mijn eerste pc komt van ITC computers uit Son en Breugel. Heb geprobeerd om die terug te zoeken, maar google maakt er steeds ICT van in zijn zoekresultaten. Ja duh, ik snap ook dat computers onder ICT vallen :+
Wat ik wel weet is dat ze in 1996 of 1997 failliet zijn gegaan. Geen idee of daar nog een computerwinkel zit, zal wel niet.
Ik kom nog geregeld in Son, waar zaten ze? Er is sowieso 1 computerzaak in Son maar dat is een vrij nieuw pand volgens mij. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

S_Chief schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 22:44:
[...]

Vergeet de Dynabyte op het Houtplein niet! 8)
Dat waren van die winkels waarvan toendertijd echt niet in je opkwam dat ze wel eens failliet zouden kunnen gaan :/

Mis het nog wel eens, een echte fysieke computerwinkel in de buurt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:47

[Afbeelding]
Die club had niet de beste reputatie in de regio :+ De PW reviews zijn ook niet positief https://tweakers.net/shop...on-computers/shopreviews/

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 08-10-2021 08:53 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:26
Helaas geen foto's, alleen onze eerste computer (P2) kwam van vobis in Zeist.

Daarna werden computers gekocht bij HATO te Amerongen, een kleine zaak maar zeer kundig, alle computers op maat gemaakt en gratis bezorgd naar Bunnik.

Eerst een P3, daarna een P4 2,4 GHz, en toen in 2004/5 me eerste eigen nieuwe computer van 1000 euro, een P4 3,0Ghz,1GB, FX 5500. Daarna alle computers zelf gebouwd/geüpgraded.

De zaak is jammerlijk enkele jaren geleden alsnog failliet gegaan, wat een service, ook met problemen haal en breng service.

In Utrecht had je uiteraard Paradigit en Computerland en een kleiner winkeltje op de nachtegaalstraat. In Zeist nog MyCom en Paradigit.

Eigenlijk wel jammer dat er zoveel computerwinkels gesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 02-07 16:48
Onze eerste Pentium PC, een P75 als ik het me goed herinner, heeft mijn vader gekocht bij de lokale PC winkel, RSH Computers. Ze bestaan nog steeds, maar verkopen geen onderdelen meer, maar zijn de zakelijke dienstverlening in gegaan met de opkomst van de webwinkels.

De kast zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/486er_33MHz_DX2_Double_Speed_Iomega_Tape.jpg

Iemand een idee welk merk kast dat is :P

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

urk_forever schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:54:
Onze eerste Pentium PC, een P75 als ik het me goed herinner, heeft mijn vader gekocht bij de lokale PC winkel, RSH Computers. Ze bestaan nog steeds, maar verkopen geen onderdelen meer, maar zijn de zakelijke dienstverlening in gegaan met de opkomst van de webwinkels.

De kast zag er zo uit:

[Afbeelding]

Dat kun je denk ik beter even vragen in Het grote Retro Game PC topic
Hoe had je eigenlijk gedacht dat "historische foto's van computerwinkels" een antwoord konden geven op de vraag "hoe heet deze oude kast"? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Laatst online: 01-07 16:21
Hihi, ik herinner me nu ineens mijn eigen eerste echte PC, een Siemens Nixdorf Scenic 5T, grote plaatstalen kast, oerdegelijk gebouwd door Siemens.. Het was een P60, en ik was zo trots als een pauw, mijn vriendjes destijds stikjaloers, ook omdat ik een computer had met hetzelfde vreemde toetsenbord als die in de bibliotheek (Siemens had die vreemde ronde toetsen). het ding rook ook heerlijk, om een of andere reden :)

Enfin, ik heb dat ding samen met mijn vader gekocht bij de Vogelzang aan de Hermanus Boexstraat in Eindhoven, ik herinner me nog dat de winkelbediende vreemd opkeek toen m'n pa het ding in één keer cash afrekende (geloof dat het iets van 5000 gulden was)... Kan nergens een foto vinden van die zaak, maar ik kwam er altijd graag.

edit: De eerste PC bij ons in huis was een Tulip AT Compact 3 (286 met 640kb), maar ik weet niet waar die vandaan kwam, die was er gewoon ineens :)

[ Voor 9% gewijzigd door Freggel_United op 14-10-2021 11:28 ]

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
AW_Bos schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:23:
Carvi Computers. De plek in Hoofddorp waar wij een aantal computers hebben laten bouwen en later een super toffe 17" Iyama monitor hadden gekocht (met geil OSD-menu).

...

Verder herinner ik me ook nog een oude monitor die daar omgebouwd was tot aquarium of een plantenbak ofzo.

Iemand die deze oude zaak nog kent?
Nooit geweest, maar ik vond net een brief (in WordPerfect 5.1 formaat) geadresseerd aan Carvi Computers die ik in '92 had geschreven omdat een 386 moederbord wat ik er gekocht had (waarschijnlijk via HCC o.i.d.) niet werkte in de turbostand :D

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 00:15
Freggel_United schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:18:
Enfin, ik heb dat ding samen met mijn vader gekocht bij de Vogelzang aan de Hermanus Boexstraat in Eindhoven, ik herinner me nog dat de winkelbediende vreemd opkeek toen m'n pa het ding in één keer cash afrekende (geloof dat het iets van 5000 gulden was)... Kan nergens een foto vinden van die zaak, maar ik kwam er altijd graag.
In mijn jonge tienerjaren ging ik daar ook vaak rondneuzen. Boven hadden ze zo’n thuisbioscoop ruimte gemaakt. Met de film Speed lieten ze dan horen hoe het kon klinken. Heb de halve film daar wel gezien denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 18:20
De Regenboog in Sittard (Stationsstraat 4b). Ging ik vroeger altijd naartoe en bestaat nu nog steeds. Voor het laatst in 2019 binnen geweest.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kBdnqQMm/40-D1-C6-F6-4875-4-F13-B5-F4-459-C407-AEF04.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik had al eerder in dit topic Carvi Computers genoemd. Mijn vader had dit bedrijf leren kennen via de toenmalige PC Dump-dagen omdat zij ook custom-built computers konden leveren.

Uiteindelijk bleek later dat Verweij Computers in het nabijgelegen Linschoten was gevestigd, en toen besloten we daar een paar PC's te kopen. Later kwamen ze naar Woerden toe (zie foto) wat voor ons nog aantrekkelijker was om langs te komen. We zijn daar vele jaren lang vaste klant geweest. Maar op een gegeven moment hadden wij zoveel eisen (Be Quite voeding bijv.) waarbij zij die niet toen konden leveren. Ook omdat mijn vader eraan dacht om met mij samen zelf een PC te bouwen (2007 ofzo), en het feit dat Verweij ooit eens een foute HDD geleverd had, was voor ons duidelijk dat we nu zelf onze computers kunnen bouwen.

Het was een goede zaak, maar inmiddels kwalitatief toch best achteruit gegaan. Wel respect dat het bedrijf nog bestaat. Maar het verschil met vroeger is dat er nu veel stagiaires en goedkope studenten daar lijken te werken i.p.v. de oude rotten van het vak die alles wisten. Maar voor een niet-veeleisend persoon zoals velen is het een goede zaak. Maar dat is overal wel een beetje zo... :) De echte tweaker bouwt alles gewoon zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6VoUY9sw4_BSq_wqczO76XrtL0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Em4PCYlYCOSBXZhDZDL38PK9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2021 13:18 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-07 13:27
Sa.Tan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:35:
Ah, het was Planhold!! Geweldig weer om te weten. Eerst er naar toe, week wachten en voor je de pc meekreeg, werd opengeschroefd, lijst erbij wat er besteld was en elk deel werd aangewezen, haha.
De dag erop lag de hele pc uit elkaar, bloednieuwsgierig.
Ik was een van de Planhold medewerkers die je deze demo gaven 😉

En een week levertijd was snel.
Het aantal bestellingen liep dermate snel op dat levertijden van een behoorlijk aantal weken niet ongewoon waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
(jarig!)
Dus ik had mazzel toentertijd! Was ook een hele onderneming vanuit het topje in Friesland naar een, voor mij, naar het Amsterdam af te reizen. Maar wel blij naar huis. Mooie herinneringen.
Thanks,. @Leader98

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _jero_813
  • Laatst online: 13-06 14:48
Haha leuk topic, wie kent deze 2 nog. Benelux Computer Exchange (BCE) en Overseas computers op de Weesperstraat in Amsterdam. Overseas bestaat zelfs nog zie ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ryy5CqOXeKvVMW1RO6YxuOntTrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKefXuSr6dfkGEBoYf3HQvjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qql0M-lG_VtAulyZDMdb9Da1-BI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nWnh0SMyA10lLDzeGOleASid.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

_jero_813 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:27:
Haha leuk topic, wie kent deze 2 nog. Benelux Computer Exchange (BCE) en Overseas computers op de Weesperstraat in Amsterdam. Overseas bestaat zelfs nog zie ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
BCE schijnt took niog gewoon te bestaan, iig in 2019 waren er nog reviews over, zie https://www.nederlandinbe...8VN-Amsterdam-020-6203239 :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daredha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-06 17:05
Vroeger werd er ook nog de boer op gegaan met techniek. Helaas niet bekend wie de demo's verzorgde, maar hier wat oude foto's van mijn lokale archiefdienst 😉 overigens een goede bron van oude foto's, de meeste archieven hebben een online beeldbank
11 mei 1985, Robotdag: demonstratie van foto's maken met een Macvision computer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQ7oDk98UKmwfA6WxrAaDs-Ao9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TSeosh53nQFEOExr3uqqtBHs.png?f=user_large

Computerdemonstraties tijdens dezelfde robotdag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA97h8nB3p89xE1Vnf0ja2KqoR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lG9Ivr0zTP6OPdZAgUBlmKju.png?f=user_large

• Dr House
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05-2023
ruftman schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 11:21:
Dimension en Etelcom bestaan overigens nog steeds....
Je hebt ook nog Silverview aam de Hoogstraat maar die handelt tegenwoordig in luxe designmeubelen. Ze doen computers wel ook nog bij maar het is niet meer de focus zoals vroeger.

https://silverview.nl/computers/

• Dr House
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05-2023
Voor de Commodore-liefhebbers, er is in Maarssen geregeld een bijeenkomst van de Commodore Club Nederland waar ook vaak oude hardware wordt geveild en je kan kijken naar wat de leden met hun Commodore computers doen.

https://www.facebook.com/commodoreclubnederland/

• ruftman
@Dr House Die winkel was ik helemaal vergeten, ik heb daar ooit geheugen voor mijn GUS geluidskaart gekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skwurrel
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-01-2023
Zo leuk om te zien!

Deze heb ik nog gemaakt! Werden "gedrukt" met een ouwe risograph die zoveel herrie maakte dat ik de klanten aan de telefoon niet meer kon verstaan. Het oude pand aan de Janvangentstraat in Badhoevedorp stond de halve vrijdag te schudden op de fundering.

Leuke tijd, met veel pionieren door iedereen.
[massage=68376782,noline]HekkeySE schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:01[/message]:
Toevallig vond ik zojuist een prijslijst van ECL Computer (o.a. op de zwarte markt maar later een grote groothandel) uit februari 1997. Dacht leuk om te delen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:06

[Afbeelding]
En welke regio zat jij dan?

Om maar wat nostalgische dingen van eerste baantje en oude computer meuk op te rakelen, hier komt het mijne.

Als kleine man opgegroeid met wat spelcomputers, Atari 2600 en de C64. Later in 1993 kregen wij thuis onze echte eigen PC:

Een dikke 486 DX2 op 66Mhz (incl turbo knop) met 4MB ram en een 420GB harddisk en MSDOS 5.0 zonder geluidkaart en een VLB Trident graka.

Kortom goed in mijn nopjes op mijn 13de levensjaar. Lekker via Quickmenu 3, Dune 2 en Warcraft 1 doen.En Transport Tycoon wat later.

Langzaam aan wat hardware aangekocht via een vader van een vriendje, er waren rond die tijd bijna geen lokale shops, maar Alternate was er al wel, dus hij kon wel 1 en ander meenemen van het werk.

Kortom een Mitsumi quad speed cd rom speler een soundblaster pro 16 en 4MB extra geheugen verder a 220 GULDEN, konden we Command & Conquer doen

En daar was het moment, Gorinchem (Gorkum) kreeg zijn eigen computer toko's :) wel 2 (we hadden al wel een Dixons maar goed dat was kant en klaar spul.

We hadden in de stad, ZTC (Zantop's Technische Centrale) Die deed van alles, van bruingoed tot witgoed en PC's. Hier een weekendbaantje gevonden, beetje rommelen, pc's repareren en herinstalleren.

Daarnaast hadden we in de Molenstraat Topsys Computershops zitten, welke ook in destijds Waalwijk zat. Het pand leek een normaal huis, je moest ook aanbellen om binnen te komen. De etalage viel op want er stond een 21" CRT monitor, verbouwt tot aquarium

Na een paar maanden te hebben gewerkt bij ZTC de ommezwaai gemaakt op de donderdagavond en zaterdagen bij Topsys te gaan werken.

Tussendoor zaten we gewoon op school en in de tijd bij Topsys heb ik dat bedrijf zien groeien naar 4 vestigingen en een inkoop organisatie. De winkel in de molenstraat werd op den duur voorraad en we kregen een mooi pand in de westwagenstraat. Daarnaast zaten ze in Waalwijk, Tiel en Culemborg

Inmiddels had ik mijn opleiding afgerond en ben ik op mijn 17de/18de gewoon gaan werken bij Topsys, ik had mijn eigen winkel, deed de TD, voorraad, verkoop etc. Hele toffe tijd gehad. In basis voor een Tweaker het walhalla om te werken natuurlijk, wekelijks nieuwe hardware.

Wekelijks nieuwe prijslijsten, A4 met ruim 2000 producten erop. Demo systemen bouwen, met jawel 3DFX kaarten, demo's maken in recente games en in de showroom laten draaien.

7 jaar daar gewerkt, echt wel de hoogtij dagen van de transities van de PC markt meegemaakt, van de Pentium honderd tot de AMD thunderbird alles wel gezien en in mijn handen gehad. Mega veel geleerd wat ik nu nog toepas vaak.

Helaas geen foto's kunnen vinden, rond 2004 ging de boel op de fles en ben ik geswitcht naar een ander zaakje in Langerak, beetje hetzelfde, meer gericht op MKB later.

Echt wel hele toffe herinneringen aan. Nog steeds contact met mijn stagiaires destijds :D

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 10:35

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

_jero_813 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, ik heb daar nog een computer van in handen gehad (Overseas). Die heeft dus Friesland bereikt.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Ik kwam dit overzicht op archive.org gisteren tegen. Geen fotos van computerwinkels, maar waarschijnlijk wel wat de bezoeker van dit topic leuk vind:

https://archive.org/search.php?query=subject%3A%22PC+Mag%22

vooral die vroege jaren 80 edities vind ik helemaal mooi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mlohnen
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-06 19:24
Ha BCE - Benelux Computer Exchange, was eigendom van Luc Sala, die het in 2008 aan een werknemer heeft overgedaan.
Luc Sala, markant figuur die 25 jaar lang de PC dump dagen organiseerde in de RAI.

De beste man is onlangs (14 april 2023) overleden op 73 jarige leeftijd..
Zie ook : https://www.littlechicken.nl/luc-sala/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 23:11

Yucon

*broem*

Omroep Brabant heeft een filmpje over Tulip gemaakt: https://www.omroepbrabant.../4305747/Brabantse-Merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:14

fub

De And/Or gallery heeft een aantal kantoren met retro-inrichting voorzien van "period-appropriate" computers, voor een tentoonstelling: https://www.andorgallery.com/press37.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 15:56
urk_forever schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:54:

De kast zag er zo uit:

[Afbeelding]

Van het merk heb ik geen idee, maar zag er net 1 op MP staan (niet van mij):

pentium 133Mhz / 64MB / Windows 98SE / PCI en ISA / GEEN AGP
€ 135,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 10:35

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Eindbaas schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:35:
[...]

€ 135,00
Iets meer dan een euro per MHz. Wat zijn de tijden veranderd zeg.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-06 15:56
https://www.regionaalarch...-digitale-stenen-tijdperk

Leuke foto's ook van enkele Alkmaarder computerwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Laatst online: 02-07 16:48
Eindbaas schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:35:
[...]

€ 135,00
Dat is inderdaad exact dezelfde kast _/-\o_ Wij hadden er een full length Sound Blaster AWE32 inzitten :9~ Moet me wel inhouden om er geen bod op te doen :P

Hail to the king baby!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:53
Wij kochten onze eerste computer in Zwolle. Volgens mij was dat Dynabite en hun pc lijn / huismerk was shi-tec. Een 386sx 25. Helaas jaren geleden weggedaan (wat moest je met die oude..)

Later in Zwolle een p3 733 gekocht bij Dixons of Vobis. (in het winkelcentrum bij de C&A) Ik meen dat Dixons destijds de Vobis pc's verkocht ofzo..

Tegenwoordig zou ik voor 1000 euro niet kunnen raden hoeveel pc's en laptops er in huis liggen 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDxpVzmIdxUerqe60ON9VSD9nhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UodA8Xi9REdPxG8xPcWXsuK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door jantje112 op 15-06-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Oude AW_Bos memories rijzen op als ik denk aan de tijd toen mijn opa nog in de Badhoevedorp in de Pascalstraat woonde. Als we daar op visite gingen, of weer weg gingen, reden we vaak door de Zwammerdamstraat, langs het Gulf tankstation. Nu heb ik vage gedachten dat in het linker deel iets van een computerbedrijf zat? Dynabyte misschien?

Herinnert iemand zich dit nog? Of laat mijn geheugen mij in de steek en zat daar nooit een computerzaak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mp2enzdXo0d4k6ZoatGq2N9nwUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DI7ToKwaWbcC9g2YKpUGOpAh.png?f=fotoalbum_large

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Een computerzaak naast een tankstation? Da's wel een hele aparte combinatie... :P

Volvotips.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik ben sinds oktober 2023 eigennaar van een (semi) computer winkel. Wij maken eigenlijk alles. Printplaten, tv's koffiezetter's, audio apperatuur en ook computer's printers etc. Bedrijf staat sinds 1993.

https://www.inhoorn.nl/ni...atuur%20en%20videospelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron79
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-06 09:16
Winkels waarbij ik in mijn schooltijd wel graag langs ging waren in Groningen.

Norrod, Update, Funprice en Dynabyte.
Qua shop vond ik de Dynabyte toch wel het mooiste de anderen waren eigenlijk niet meer dan een balie met daarop een bundel a4tjes met prijslijsten. Vobis kwam ik vrijwel nooit.

Wie kent nog een bedrijf Pilisoft in Groningen?
Daar hebben we 2x een 8086 oid gekocht. Zal rond 1985/86 geweest zijn.
Het zat ergens aan de Korreweg.

Van de buitenkant heb ik geen idee meer hoe het eruit zag, van binnen leek het meer een woonkamer waar je instapte. (Voor zover ik mij herinner)

Google heeft mij nooit verder kunnen helpen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste