Toon posts:

Historische foto's van computerwinkels

Pagina: 1 2
Acties:

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 13:22

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik was op zoek naar foto's van computer winkels van vroeger, zeg maar jaren 80 en 90. Maar kon er helaas geen vinden. Alleen maar een paar van de buitenkant maar geen enkele van binnen.

Ik vond het toen ik jong was altijd leuk om door Den Haag alle computer winkels langs te gaan. Nu zwelg ik in herinneringen en zou graag foto's van deze hebben. Niet perse van Den Haag, maar van computer winkels in het algemeen, en liefst met locatie en datum erbij.

Helaas was het vroeger niet zo dat iedereen een draagbare telefooncel met foto mogelijkheid met zich mee sleurde. Foto's zijn blijkbaar vrij raar. Wie heeft er eventueel nog foto's van vroegere computer winkels, graag even posten of linken.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:35
kan je het niet zo https://www.google.nl/sea...e&imgrc=qRVjffP1UJZoCM%3A

En kan je niks vinden met google cache, zoek naar funprice of computerdiscount of Tandy of ja hoe heten die oude winkels ook alweer, kan ff zo niet op de naam komen van die ene die bijna wel in elke stad zat ;)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gewoon op zoek gaan naar paar van de namen van winkels van toen.

Hier eentje waar ik in jaren '80 om de hoek woonde:
http://www.cbmuseum.nl/images/elra_computershop.jpg

Soittakaa Paranoid!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-05 16:13

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Roman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:16:
@mell33, zo vind ik wel oude computers maar, dat ziet er meer uit als een nieuwe verzameling van oude computers en 2de hands. Geen foto's van vroeger, je weet wel toen je noch voor een Soundblaster 8 bit 525 gulden moest dokken. En ik weet al die namen niet meer, je ad idd die Tandy shop daar zitten en uiteraard dixons en noch een paar van die grote, maar er waren ook een hoop van die kleine knus winkeltjes. Mid jaren 90 was volgens mij 50 % van alle winkels in de binnenstad Computer of elektronica winkels.
Ik denk dat ze amper te vinden zullen zijn. Toen werd je voor gek versleten als je met een camera door een computerzaak liep. Nu wordt er van elke scheet een foto gemaakt en online geslingerd, in die tijd was daar nog geen sprake van ;)

Zit me suf te piekeren hoe die computerzaak op de lange poten in DH ook al weer heette. Of die dozenschuiver in de kettingstraat

[Voor 5% gewijzigd door Standeman op 21-07-2016 15:22]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:50
Ik weet dat er in Zutphen nog eentje zit waarbij je het idee hebt dat je terug in de tijd bent gereisd :+

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Jeffry zegt me ook wat. Mijn eerste PC kwam van JBC toen ze nog geen winkel hadden maar vanuit huis werkten. Was een 486 SX 33.

[Voor 10% gewijzigd door Roman op 21-07-2016 15:46]

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:44
Hier een facebook pagina van powerline in Zoetermeer. Staan wel wat vroeger foto's tussen. Ben veel in deze winkel geweest lang lang geleden. Leuk om zo eens door te kijken.

https://www.facebook.com/reuniepowerline/photos

https://www.zuidafrikareisopmaat.nl

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08
Deze winkel in Groningen is qua indeling ook bleven hangen in de 80's: http://www.asci.nl/site/i...-Vestiging_Groningen.html.

Ik ben alleen de naam van die andere pc winkel kwijt die ook in de Steenstilstraat zat tegenover Norrod.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Als je jaren 90 zoekt denk ik eerder aan topwinkels als Escom, Vobis etc ;)

Dat je daar weinig foto's van ziet kan er ook mee te maken hebben dat mensen hun trauma's overgehouden aan dat soort winkels nog aan het verwerken zijn ;)

Je kan iig wel je aan je nostalgische trekjes voldoen, als je de prijzen ziet :P

[Voor 26% gewijzigd door wildhagen op 21-07-2016 20:08]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +16Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:16

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mogen filmpjes ook? :P

Als je het dan tóch over nostalgie hebt... :+

Het probleem is vooral dat je de foto's/advertenties van de apparatuur zelf vindt, maar niet zo veel van de winkels zelf. Dat was het immers niet waard om foto's van te maken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:38
De nostalgie! Ik voel 'm hier helemaal!

Eerste pc: 8086, 80286, div 386'en sx en dx, 486, tm 100mhz evt via oc en toen kwamen de pentiums! Een pentium 200@225mhz, 4mb videokaart en ik was de bomb.

Met pentium 2 heb ik het meeste gespeeld omdat ik toen zelf in zo'n pc winkel werkte. Flink wat pc's gebouwd. En inderdaad, printers en scanners hadden een kabel van 19,95 nodig en dat was ook alles wat je verdiende. Bijna niemand kocht software, maar wel een cd brander met zoveel mogelijk lege schijfjes :+ en we maakten alle pc's op maat. Althans, voor de liefhebbers.

Episch. Gewoon episch.

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-05 21:09
Ben nog in zo'n winkel geweest, waar ze heul vreemde PC's hadden :P

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-05 12:14
dion_b schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:17:
Gewoon op zoek gaan naar paar van de namen van winkels van toen.

Hier eentje waar ik in jaren '80 om de hoek woonde:
[afbeelding]
Hier een hele pagina vol met foto's van deze winkel.

Oke pc heeft een paar foto's uit 2001-2004 op de website staan. Nostalgische beeldbuismonitors! :)

Misschien al een pietsje offtopic, maar hier staan een paar geweldige foto's van de 'computerafdeling' van Bart Smit in de jaren 80 en 90 :D

Als je een adres van een oude computerzaak in Amsterdam weet, dan kan je misschien nog een foto van de straat en de gevel terugvinden in de beeldbank van het stadsarchief.

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:51
leuk dat asci in groningen nog bestaat, daar kwam ik vroeger nog wel eens

nog 1 gevonden via google

• HyperMan
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

rimave schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:50:
Deze winkel in Groningen is qua indeling ook bleven hangen in de 80's: http://www.asci.nl/site/i...-Vestiging_Groningen.html.

Ik ben alleen de naam van die andere pc winkel kwijt die ook in de Steenstilstraat zat tegenover Norrod.
Funprice? :D
Heb daar mn eerste computer besteld (Pentium 2 333mhz, 64(?) MB ram, 6GB HDD, W98)
Werd ie 2 weken te laat bezorgd, saaaaad panda. Wel fantastisch toen ik em eenmaal had.

Hier komt iets hips te staan

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rimave
Nee, niet Funprice. En ook Update niet. Je had echt veel computerzaken toen en zie wat er nu nog van over is... Vroerger uit school ging ik vaak langs de Norrod voor nieuwe prijslijsten. Die hadden ze altijd op de toonbank staan op gekleurd papier. Kijken of er nog wat leuks voor een zacht prijsje tussen stond om de pc weer te kunnen upgraden.

Ik ben kwijt wat voor processor er in mijn eerste pc zat, maar ik weet wel dat er een Daewoo monitor bij zat. Een platte crt monitor van wel 15 inch.

[Voor 63% gewijzigd door rimave op 22-07-2016 09:15]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nostalgie, mijn eerste pc :P
Met wel 4 MB geheugen ! en een geupgrade videokaart met nog eens 2MB :P

(ik dacht nog dat ik het fout had ingescand, maar die bon is echt zo scheef :P)

[Voor 34% gewijzigd door heuveltje op 22-07-2016 12:47]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 10:59

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Oef, zijn inderdaad lastig te vinden, maar hier zijn er een paar:
Edit: deze heb ik via het www gevonden, geen idee welke winkels het zijn en waar ze staan. Sorry

[Voor 5% gewijzigd door Tsjipmanz op 22-07-2016 12:56]

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +10Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ook leuk.
IBM die een 5MB harddisk aflevert bij de klant
Josefien schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:01:
[...]
Oh, in dacht het alleen maar omdat er op die factuur "retour" stond met een beter exemplaar eronder :D
Dat waren dus onderdelen die meteen upgegrade werden t.o.v. het basismodel.
Dat toetsenbord heeft het trouwens ruim 10 jaar uitgehouden :P

Volgens mij was die korting dat escom muismatje en muis ofzo :P
inderdaad best shabby. bedenk trouwens nu dat mijn eerste auto minder koste dan mijn eerste pc :P
Ook wel appart.

[Voor 70% gewijzigd door heuveltje op 22-07-2016 13:07]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rimave
Volgens mij heette die zaak MicMac Computers in Groningen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:19
De tijd van die leuke PC-winkels heb ik eigenlijk niet meer meegemaakt... ik was te jong nog :$

"Mijn" eerste PC was een Pentium III 667 met 64MB RAM, 20GB HDD en Win98. Was een Siemens kant-en-klaar systeem. Ergens in 1999, was dat. Ik was nog een jaartje of 9 toen... :$

En "mijn" omdat het aanvankelijk niet eens mijn PC was... mijn pa kocht die eigenlijk voor mijn ma (m'n ouders wonen niet samen... m'n pa had al jaren een PC, wij nog niet). Maar uiteindelijk had ma er geen interesse in en leerde pa mij hoe die PC geïnstalleerd en gebruikt kon worden. Eerst vond ik het ook stom, maar begon het heel snel leuk te vinden :D Met m'n 11e mocht ik eindelijk de boel zelfstandig herinstalleren... dual-boot Windows ME en 2000 :D Dat laatste was wel traag met 64MB RAM...

Eerste upgrade voor die PC was RAM 64MB => 192MB. Samen met mijn pa een reepje 128MB PC100 gehaald bij de Computerland op de Jonker Fransstraat in Rotterdam :D Ik kan me nog herinneren dat er toen in de winkel achterin een ruimte met allemaal 2e hands PC's was waar mensen konden kijken/uitproberen :D

Een jaar of zo later kreeg ik een CD-brander... ook samen ingebouwd. Bij Media Markt kwam 'ie vandaan.

Pas zo rond m'n 14e mocht ik zelfstandig naar de PC-winkel om upgrades voor de PC te halen en zelf in te bouwen. Ik ging toen na schooltijd vaak langs bij de Computerland en PCL-computers, beide op de Jonker Fransstraat. Dat hoekje in de Computerland met 2e hands PC's was er toen helaas al niet meer... :|

Zo kwam er in de loop van tijd een snellere en grote harddisk in (die aanvankelijk niet sneller ging dan ~30MB/s... bleek te liggen aan dat er een 40-aderige IDE-kabel in zat... want mobo en schijf waren ATA66 :+ ), snellere videokaart met TV-out, een DVD-ROM, USB2/Firewire combi-kaartje en een DVD-brander O+ Kwam allemaal bij de Computerland en PCL-computers vandaan.

Beide winkels bestaan nu niet meer :'(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Josefien
Reinier schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:13:
[...]

OK :) In de omschrijving van artikel 94861013 zie je dat er een 540Mb (sic) disk in zit, die blijkbaar meteen geüpgraded werd naar een exemplaar van 850Mb (sic). RETOUR is dan wat maf.
Oeh... daar had ik overheen gekeken :$
heuveltje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:03:
[...]

Dat waren dus onderdelen die meteen upgegrade werden t.o.v. het basismodel.
Dat toetsenbord heeft het trouwens ruim 10 jaar uitgehouden :P

Volgens mij was die korting dat escom muismatje en muis ofzo :P
inderdaad best shabby. bedenk trouwens nu dat mijn eerste auto minder koste dan mijn eerste pc :P
Ook wel appart.
Dat spul van vroeger ging vast lang mee, alleen vergeelde het enorm in de loop van tijd :P Mijn eerste toetsenbord en muis zijn er beide nog... beide zijn vergeeld :o

[Voor 47% gewijzigd door Josefien op 22-07-2016 14:51]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

ThinkPadd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:29:
[...]

Vroeger was het dan ook nog goede kwaliteit. Denk maar aan de IBM Model M toetsenborden.
Haha, die oude IBM ramplanken vind ik nog steeds de beste ramplanken die er ooit op de markt geweest zijn.

Tikten echt enorm, enorm prettig. Maakten wel een enorme takkeherrie, als je een beetje doortikte op dat ding konden ze je 3 huizen verderop nog horen rammen :X

Jammer dat er nooit een USB-versie van geweest is, maar alleen DIN- en PS/2-versies, anders had ik hem denk ik nu nog steeds gebruikt. Heb er nog wel 2 liggen, maar mijn PC heeft geen PS/2-ports meer...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

emil_406 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:12:
[...]

Hadden ze daar niet veel meer gerebrande elektronica naast computers?
Sterker nog, Tandy is in 1913 begonnen als fabrikant van leren goederen, pas later (o.a. na de overname van RadioShack in 1963) zijn ze in de computerwerleld gestapt, waar ze naast Commodore en Apple aan de wieg van de moderne PC stonden.

Zie Wikipedia: Tandy Corporation :)

[Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 22-07-2016 16:40]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:47:
[...]

- in guldens.. doen we inflatie enzo geweld aan, ruim 1000,- euro nu voor een pc. Niet gek.
Nogál geweld aan de inflatie 8)7
Als je de inflatie meerekent is fl3018,- in 1995 vandaag de dag fl4443,- (€2016,-) ;)

Volgens mij vergeten veel mensen dat sinds de introductie van de euro er al 25% inflatie heeft plaatsgevonden :) (dus als je wil omrekenen naar guldenwaarde tijdens eurointroductie kan je beter 1,65 nemen ipv 2,20)
Automark schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:25:
leuk dat asci in groningen nog bestaat, daar kwam ik vroeger nog wel eens

nog 1 gevonden via google

[afbeelding]
De TRS-80! _o_

Daar heb ik nog spelletjes op geprogrammeerd, in BASIC.
We hadden er zo eentje op de basisschool, had iemand gedoneerd. Het was de enige computer op school.
Maar niemand kon er iets mee. De scholieren niet, de leraren niet, de staf niet.
En ik had toendertijd thuis een MSX waar ik aardig wat (programmeer)ervaring mee opgedaan had, dus ik was de enige op school die er iets mee kon 8) En heb toen wat spelletjes ervoor gemaakt, zodat mijn klasgenoten er ook op konden spelen :)

Ja, lieve kijkbuiskinderen, vroeger kocht je geen spellen, maar maakte je ze -noodgedwongen- zelf :P

[Voor 7% gewijzigd door anandus op 22-07-2016 17:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Josefien
wildhagen schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:08:
[...]

Jammer dat er nooit een USB-versie van geweest is, maar alleen DIN- en PS/2-versies, anders had ik hem denk ik nu nog steeds gebruikt. Heb er nog wel 2 liggen, maar mijn PC heeft geen PS/2-ports meer...
Werkt een PS/2-naar-USB adaptertje niet ermee? :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:07

Zenix

BOE!

[...]

Haha, die oude IBM ramplanken vind ik nog steeds de beste ramplanken die er ooit op de markt geweest zijn.

[afbeelding]

Tikten echt enorm, enorm prettig. Maakten wel een enorme takkeherrie, als je een beetje doortikte op dat ding konden ze je 3 huizen verderop nog horen rammen :X

Je kan er een actieve PS/2 adapter naar USB voor kopen. Ik gebruik de mijne gewoon via USB :P Heb er aantal tweedehands gekocht en helemaal opgeknapt :) https://deskthority.net/wiki/Focus_FK-5001 Deze heb ik ook nog met rekenmachine :P

[Voor 7% gewijzigd door Zenix op 22-07-2016 18:29]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Automark
anandus schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:07:
.

Ja, lieve kijkbuiskinderen, vroeger kocht je geen spellen, maar maakte je ze -noodgedwongen- zelf :P
idd, ik haalde als 10 jarige boeken bij de bibliotheek met code, die kon je overtikken, en dan had je een spelletje. En daarmee dus leren programmeren :)

Mooie tijd idd, ik heb nog steeds ergens een bruine c64 in zn originele doos.

Ook oude advertenties zijn mooi, veel kranten hebben hun oude archief online staan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Bedankt voor de foto's, daar staan er idd leuke dingen tussen.

@wildhagen Ik heb voor mijn PS2 toetsenbord een USB-PS2 adapter, sommige zijn zelfs Mac compatibel, zoals deze: http://www.ebay.de/itm/16...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Met de prijzen is volgens mij ook die kwaliteit gedaald.

Vroeger kocht je ook geen tijdschriften met een CD/DVD... Of diskette, nee je kon de programma's overtypen. Pagina's met listings....

Over mijn eerste Computer... Dat was een EACA Video Genie... Maar ook alleen omdat mijn moeder bij dat bedrijf werkte wat ze uit Hong Kong importeerde.

En dat ding heb ik nog steeds.

En als jullie je nu afvragen, wat wil die daar mee. Ik verzamel oude computers, Ik heb c.a. 40 computers van voor 1995. Hoop jaren 80, zoals de hier boven staande MSX.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Automark
Nog wat gevonden via http://www.dekrantvantoen.nl/

klik op de foto voor het hele artikel

computerwinkels zijn eigenlijk net als oude arcadehallen, eens enorm populair, en op elke straathoek zat er wel een. En nu is daar vrijwel niets meer van over.

[Voor 55% gewijzigd door Automark op 22-07-2016 19:06]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:28
Als ik denk aan die tijd, dan schieten 2 namen mij te binnen: DES computers en Weans. Ik ben er nooit geweest, maar las altijd hun (vage) advertenties in de Telegraaf (die ik bezorgde). Volgens mij was dat de zaterdag rubriek. Lekker kijken wat je allemaal zou willen hebben, maar geen geld voor had :)

Edit: Lol, een advertentie gevonden

Link (pagina 12)

[Voor 29% gewijzigd door segil op 22-07-2016 20:12]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08-2021

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Ach vroeger, de hcc dagen...

Losse onderdelen kopen en thuis in elkaar zetten FTW.

My wife has passed away:http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 26-05 00:01

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

God ja, daar wachtte je altijd op met je aankopen, in de hoop op een goeie deal. Hele karren vol werden daar naar buiten gerold door mensen. Ik hield het meestal beperkt tot een videokaart, geluidskaart, dat soort dingen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:34
Seroczynski schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:22:
Ik weet dat er in Zutphen nog eentje zit waarbij je het idee hebt dat je terug in de tijd bent gereisd :+
Je bedoelt Manders?

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05 17:25

ljt

Family Guy

Heerlijk nostalgisch topic :) Eigenlijk alles wat voorbij komt herinner ik me wel, lijkt wel of ik beetje op leeftijd ben...

Funtronics, Vobis, Dixons, Dynabyte....vaste prik elke weekend als je op zaterdag samen met de rest van nederland ging shoppen. Tegenwoordig is het zo druk niet meer voor me gevoel.

Ten tijde dat ik mijn eerste cdrom brander ging kopen bij de dixons, het aanbod van de verkoper erbij krijgen om de winkel collectie te kopiëren/verkopen en de opbrengst te delen hahaha. Tegenwoordig zou je denken ik zit in een undercover Youtube kanaal.

Of dat je gewoon een advertentie kon zetten in de krant dat je gekopieerde spellen verkocht a 1 gulden per diskette.

En inderdaad de super aanbiedingen die je op de HCC kon scoren.

Vandaag de dag weten mijn kids niet eens wat een floppy is zonder uitleg, en gaan ze ervan uit dat elk scherm touch enabled is.

We zijn een heel eind gekomen in computerland en het beloofd alleen maar leuker te worden gelukkig :)

I5 4670 @ 4.4 ghz | EVGA FTW GTX1070 |8 GB 1822mhz DDR3|Samsung 830 SSD|

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Standeman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat ze amper te vinden zullen zijn. Toen werd je voor gek versleten als je met een camera door een computerzaak liep. Nu wordt er van elke scheet een foto gemaakt en online geslingerd, in die tijd was daar nog geen sprake van ;)

Zit me suf te piekeren hoe die computerzaak op de lange poten in DH ook al weer heette. Of die dozenschuiver in de kettingstraat
Die dozenschuiver in de Kettingstraat was DES :)
Lange Poten moet ik je ff schuldig blijven, maar volgens mij was dat Funtronics, later overgenomen door Paradigit. Weet wel dat ik er in 1997 nog eens een Canon Bubblejet 4000 heb gekocht. Ouder model (de BJ210 was al uit) want die had nog DOS drivers :)

Overigens zat op het einde van de LP ook nog Computerland.

En als je nog zo'n echte PC winkel zoekt: loop eens bij Harddata in de Zoutmanstraat binnen. Die bestan ook nog. Dr zat ook zo'n dozenschuiver even achter het centrum, meen de Boekhorststraat. Die gast is leter Sweex begonnen, dat zegt ook al genoeg ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:59

page404

Website says no

De Crazy Hans :P

[Voor 89% gewijzigd door page404 op 26-01-2021 07:32]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Henk007
  • Laatst online: 22-05 16:44
segil schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:02:

Edit: Lol, een advertentie gevonden
https://tweakers.net/ext/f/eAymxwCPMa87uGHi6EZRnhCs/full.jpg

Heerlijk, een HDD verdubbelen met softwarecompressie :+
Nostalgie, HCCdagen, computerbeurzen, Warez op CDroms >:) , etc
Je wordt er bijna weemoedig van..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Roman schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:56:
[...]

Om eerlijk te zijn vond ik het vroeger leuker. Tenminste het hardware gedeelte.

En als ik kinderen heb weten zij heus wel wat een floppy is, daarvoor staat hier te veel oude meuk :o
Vond ik ook. Voelde nog echt als pionieren aan. Moederborden met jumpers die je eerst allemaal precies goed moest zetten (stond allemaal in het boekje bij je moederbord) naar gelang welk geheugen en welke CPU je erop prikte, anders kon het mooi mis gaan. En daarna de BIOS in duiken, want ook daar stond nooit iets gelijk goed. IRQ conflicten oplossen, config.sys optimaliseren voor meer vrij werkgeheugen omdat je voor dat ene spel 10 KB vrij geheugen te kort kwam, en ga nog maar even door.

Nu koop je de onderdelen, prikt het in elkaar en het werkt. Natuurlijk, in principe beter en anders was er geen vooruitgang geweest, maar ik heb er wel mooie herinneringen aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:57:
[...]

Nu koop je de onderdelen, prikt het in elkaar en het werkt. Natuurlijk, in principe beter en anders was er geen vooruitgang geweest, maar ik heb er wel mooie herinneringen aan.
Ik deel je nostalgische gevoelens. maar ik geef ze allemaal met veel plezier op als ik nooit meer een of ander vaag IRQ/DMA conflict hoef te traceren !

Die jumpertjes waren trouwens wel leuk. ik heb er zelfs nog 1 gehad waarbij je 3 vershillende kristallen kreeg om de FSB te bepalen :)

[Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 29-07-2016 13:19]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Automark
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:57:
[...]

.l. Voelde nog echt als pionieren aan. ..l.
en dan die soundcard settings, om het uberhaupt aan de praat te krijgen

http://www.flaterco.com/kb/audio/ISA/A3CONFIG_main.png

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Killjoy schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 13:42:
PC Service Leiden is still going strong. Kwam ik vaak tijdens de studietijd. Ook alweer 17 jaar geleden...
Isaac is wel inmiddels verhuisd. Dit hoekpand was eerst een naaimachinewinkel (ja ja, opa vertelt). Hij zat eerst 3 panden verderop in de Steenstraat (dat witte pand rechts naast de telecom winkel). Daar tegenover zat Computerplanet. Die is ook al lang weg.

https://www.google.nl/map...OAhXCNxQKHcx-AscQpx8IbjAK
Gek genoeg vond ik dat maar een vage zaak. Weinig spullen, duur, ben er denk 3x geweest meer niet. Computerplanet was ik zga. Kind aan huis. Hele rits onderdelen voor het eerst daar gekocht :)

Gabriël ITX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Standeman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:21:
[...]

ESCOM, of de Vobis of Computerland

Compukoos op de Edisonstraat in Den Haag

Sunshine op de Copernicuslaan in Den Haag (bij Lip om de hoek)

[Voor 9% gewijzigd door Lip op 18-05-2021 10:18]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Bekende namen idd :P Onze eerste computer thuis was ook een escom 486sx25, 4mb, 210hdd. Het ding in de loop der jaren nog tot in den treure geupgraded met geheugen, nieuw mobo met cyrix p150+ tot uiteindelijk een AMD K6 450 oid met 3dfx voodoo 3 (alleen kast, floppydrive, hdd en voeding nog origineel :+).

Verder Norrod en Funprice ook bekend mee. Regelmatig even een actuele prijslijst halen en ook vaak op zaterdag in de rij gestaan zo lang tot ongeveer de straat. Gekkenwerk als je dat vergelijkt met nu.

Ben opgegroeid in Assen en daar had je een winkeltje genaamd HWT waar ze gewoon vanuit de woonkamer van een flatje een winkel runden. Waren ook echt van die geeks. Met pc onder de arm aanbellen, zeggen wat je wilt (bijv. upgrade) en als je geluk hebt ter plekke schroeven ze je pc uit elkaar en monteren alles. Ondertussen liep er een hond rond en zaten ze tussendoor nog aan hun avondeten als je s avonds kwam. Geweldige tijden ;)

Daarna kwam de tijd van internet en de webshops. Door tutorials op internet kon je ook zelf leren hoe je aan je pc kunt sleutelen en bij webshops waren de onderdelen veel goedkoper. Daarom praktisch nooit meer bij fysieke pc winkels geweest.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Roman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:32:
@dion_b, heb ik al gedaan, maar verder dan tandy en de dixons komik niet. Wel bij ons in de buurt was dan nog Powerchip in Naaldwijk, JBC in de Lier, A-Tembo in Delft (ja die doet nu in Lego) en Van der Meer in Maassluis. Maar van al deze vin ik niet echt oude foto's. En van die in Monster weet ik de naam niet meer,

@Standeman, ja dat zal het probleem zijn. Ik denk dan eerder dat eigenaren foto's van hun winkel gemaakt hebben of als ze ergens voor een reportage of reclame in een krant of folder gemaakt zijn.
Den Haag _/-\o_

DES
Weans (Kettingstraat)

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 16:57
Vroeger hadden ze bij V&D nog computers. Mijn eerste PC, een Vendex Headstart, 2 x 5,25", 8088, 768MB. Ik vond de doos van de monitor nog op zolder. De doos heeft alle verhuizingen overleefd.
Leisure Suit Larry, Space Quest etc. Zelfs nog een tijdje getelebankierd met dat ding met een apart modem.

• Screamer2003
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2019
Mijn eerste pc was dit model.

Gekocht voor Fl.1899 gulden. met een HP deskjet Printer 420 serie's nog eens Fl.400 gulden extra.

Mijn eerste Windows computer gekregen voor mijn verjaardag en voor schoolgebruik.
Netjes op het bureau geplaatst leek het een leuke setup. maar daar bleef het ook bij.
De pc zelf was .... slap.....
Cyrix M2 300 @ 224MHz (66MHz Bus) Socket 7. 32MB EDO - D-Ram. 3.2Gb HDD @ 5400RPM. en een SIS 5598 Onboard Videokaart @ 1/2/4 MB Shared Memory. samen met een 24X CD-Rom Drive.
Monitor was een 800x600 14" CRT die 1024x768 24Bit aan kon. maar dan kreeg je serieus hoofdpijn van dat flikkeren.

Met zuurverdiende centen deze pc een Upgrade gegeven met een 32MB (2X16MB) naar een totaal van 64MB EDO - D-Ram, een 4x2x32x CD-RW drive van Phillips, en een 3D PCI kaartje , De SiS 6326 PCI 4MB.
dit om SimCity 3000 te kunnen draaien. MDT, Quake, GTA-2, Hexen, en Midtown Madness 1 & 2 ging redelijk nadien.
Echt vlot draaien deed de pc pas in 2001. laatste jaar dat ik deze pc nog had een upgrade gegeven naar een AMD K6-2 350 Mhz, helaas was de moederbord zo beperkt dat deze maar op 299Mhz wilde draaien.

Windows 98se werkte vlotjes, Windows ME draaide net als de pc zelf bagger......

Gekocht @ Micro-Elektro te Goes.

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:01

klaaz

it's me!

rimave schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:50:

Telec?

• The Eagle

The Eagle

klaaz schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:23:
[...]

jaaaaa, Crazy Hans! Ben ik ooit eens naar toe gereden vanuit Valkenswaard om er een Videotex modem te kopen uit de grabbelbak. Toen kon ik telebankieren bij de Postbank :*)
Als jij origineel uit VW komt kun je je vast ook nog wel Vogelzang in Eindhoven herinneren. Gewelidge winkel was dat. Relatief grote computerafdeling met PC's, spellen en randapparatuur. En een nog veel grotere hifi afdeling. Wat een speeltuin was dat (ik was 15 ofzo) :9

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:15

Richard

Kuru Kuru Kururin

Verder helemaal niets met dit topic te maken; maar deze foto's hingen op mijn werk als expositie:

http://www.emilephoto.com/EmilePhoto/Intro_Valkenberg.html

Klik bij het openen van deze pagina met de paarse pijltjes naar links.

Dit roept dus bij mij dezelfde historische herinneringen op. Te bedenken dat ze " nog maar" uit 1990 zijn.

Er moet toch iemand zijn die net als deze "Emile" destijds computerwinkels op de foto zette?

20*350ZO45°

• Screamer2003
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2019
Op de Windows PC van mijn vorige post heb ik deze computer als mijn eerste PC gehad.
Schneider PC CP-6128 met een orgineel Groen kleur weergevend monitor (GT65).

http://www.computermuseum.../preisliste_schneider.pdf
Spec's:
CPU: Z80A @ 3.3Mhz
RAM : 128Kb
3" Floppy-Drive. vreemd genoeg hadden de diskette's een 3" afmeting. 3,5"Floppy's zagen er totaal anders uit.

Mijn opa kocht deze Schneider pc voor 999 D-Mark in 1985.

Optie's die hij erbij kocht waren een orginele bureau-tafel voor de schneider pc, Printer, extern floppy-drive voor de gewone 3,5" drive en floppy's. een printer (MATRIX) (duurde zéééér lang voor het printen van een pagina. op speciaal papier uit die tijd.

Ik weet alleen niet meer hoe precies het te werk ging, maar deze schneider pc had ook een modem.
Hiermee kon hij zijn banksaldo, uitgaven en inkomen inzien. en overboekingen inplannen.
wel eens mogen toekijken hoe hij dat deed.
Hij belde een nummer (bank), kreeg een receptioniste aan de lijn. mondeling gaf hij een toegewezen gebruikersnaam en wachtwoord door. na bevestiging moesten zijn telefoonhoorn op de modem geplaatst worden wat de receptioniste ook deed.

Zo had Quelle ( wat wij in nederland wehkamp hadden) hetzelfde principe, hij kon ''online'' bestellen met onherkenbaar plaatjes van de spullen die te koop waren.

Deze modemdienst deed mijn opa gebruiken tot eind 1993. daarna was het over en uit. de bank een jaar later.
nu is dus de modem onbruikbaar.

Later kreeg ik de pc voor o.a spelletjes. een SNES was vergeleken met de Schneider PC High-Tech :+

Spelletjes die ik veel speelde waren o.a Bomberman, Jet-star ( tekst based ruimtespelletje ) Barkeeper western game.

voor de pdf kun je hier terecht.
http://www.computermuseum.../preisliste_schneider.pdf

• Bert Zonneveld
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-06-2017
Ik heb nog een paar foto's van het interieur van DES computers aan de Paviljoensgracht in Den Haag. De foto's zijn van juni 2000. Laat maar weten of je interesse hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Als ik het me correct herinner zat hier vroeger de Escom in Groningen, ik ging vroeger regelmatig naar winkels als Escom, Vobis en Dynabyte. Dynabyte heeft het uiteindelijk nog best lang volgehouden.

Ik heb ook nog een folder van de Escom uit die tijd gevonden. De prijzen van toen waren echt bizar hoog, een pc koste toen waarschijnlijk een bruto maandsalaris.

Mijn eerste PC was een 386DX, later nog geupgrade met een geluidskaart en uiteindelijk nog naar een 486.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:21

AW_Bos

Emma Heesters fan ❤️

Carvi Computers in Hoofddorp

Het bestaat niet meer, maar hier zaten ze vroeger:

Ook hadden ze ergens een werkplaats in Hoofddorp, maar ik kan mij dit meer herinneren.
Bij hun habben een aantal computers hebben laten bouwen en later nog een super toffe 17" Iyama monitor gekocht die toen een OSD-menu had, wat ik als kind geweldig vond.

Als kind vermaakte ik mij uitstekend in de winkel, en vooral omdat ze daar toen het nieuwste van het nieuwste hadden: Hauppage WinTV. Dan kon je dus televisie kijken van de CAI op je PC, en zelfs ook met een bijbetaling nog Teletext _O_. Uiteindelijk een keer mijn pa overgehaald om dit erbij te kopen :P

Verder herinner ik me ook nog een oude monitor die daar omgebouwd was tot aquarium of een plantenbak ofzo.

Iemand die deze oude zaak nog kent?
[...]
So true!
Heb er hier achter mij in de kast thuis ook nog eentje liggen _O_
Op Marktplaats wordt er flink op geboden! :D

[Voor 51% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2021 13:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
AKE was een huismerk, Dus wel zelfbouw, maar vaak door het bedrijf zelf.
Voor meer info, moet je dus op zoek naar PC-winkels uit de buurt / omgeving.

Hier in West-Brabant was dat destijds MEMO en DataByte die grotere projecten deden.
( MEMO is door Mycom overgenomen, DataByte is meer de zakelijke kant op gegaan )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Als hij in Made werkt, dan zal het voor 80% zeker zijn, dat het een DataBytePC is ( die zit in Steenbergen )
Tenzij ze een deal met MEMO gesloten hadden, maar in mijn geheugen hadden die destijds al hun eigen stickers op de PC's

* FreshMaker herkent het 'merk' wel( vaag), maar kan het idd niet thuisbrengen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
In die tijd had je bij elke shop wel een zgn huismerk
Dat waren gewoon voorgeassembleerde pc's die men "afmaakte" met opties
Ik hielp bij een shop in Breda, en de pc's stonden gewoon op een pallet, de onderdelen ernaast.
Kwam de klant, en met een checklist ernaast stelde je de PC samen.
In die tijd 486-66 / 100, later P1 .. de kasten bleven hetzelfde ;)

Stak je er de geheugens in, de hdd en installeerde de eerste programma's ( DOS en evt extra software )
half uurtje, en dan wat dos-testen eroverheen zoals memtest en scandisk en klaar.
Later met Win95 werd het wat lastiger, dat duurde soms een uur om te installeren, stonden er soms wel 10 PC's naast elkaar te zoemen :)
Daarna kon je pas de uitbreidingen toevoegen ( de TV-kaarten en audiodevices )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Wat een nostalgie hier d:)b . Leuk om de reacties/pics in deze thread te lezen. Zelf ooit begonnen met een C64 daarna PC. Helaas geen pics maar wat ik me nog kan herinneren qua winkels: Dunnet, Crazy Hans, DES, Vobis, Escom ...zal er ongetwijfeld een hoop vergeten.

edit: oh en natuurlijk HCC dagen!

[Voor 7% gewijzigd door temp00 op 08-04-2018 01:51]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 3080 Suprim X, Omen X 27 @ 240HZ ♠ Big black cock and tiny white pussy ♠

Acties:
  • +5Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
dennis_rsb schreef op zondag 8 april 2018 @ 01:51:
[...]

Ah oke, dus het kan een merk pc zijn geweest van bv ibm of fujitsu? En AKE, welke shop zou die tekst gebruikt hebben jij denkt databyte he, kan er niks over vinden. Heb serieus de laatste tijd veel gezocht.
Nee, geen IBM, maar gewoon zoals we nu zelf PC's in elkaar schroeven.
Een moederbord/processor combinatie.

In die tijd hadden we niet zo heel veel keuze :)
Je ging naar de dichtsbijzijnde winkel, en vergeleek evt. met advertenties in bladen.
Als je geluk had, had je meerdere winkels in de buurt ( in Breda hadden wij er 4, Kai, Escom, MeMo en een onafhankelijke )
Maar in Rotterdam zat Dunnet, Crazy Hans, en nog 20 anderen, dan liep je op een zaterdag winkel in en uit.
Verder had je beurzen waar Duitsers met goedkopere onderdelen stonden.

Als je zo terugdenkt, is het allemaal zoveel makkelijker geworden :+
Maar wel een hoop 'mystiek' verdwenen.

Ik sprak op beurzen graag met likeminded, en je leerde er veel van, nu hang je avonden op Google en Tweakers, maar blijft het veelal toch een solo-act

[Voor 44% gewijzigd door FreshMaker op 08-04-2018 02:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

dennis_rsb schreef op zondag 8 april 2018 @ 00:52:
Ben zelf de laatste tijd ook bezig met onderzoeken wat voor pc ik destijds had, of ja we (hij was van mijn broer)

Wat ik er over weet, 486 pc, 4 mb ram. En volgens mij was de cpu 16 mhz en de hdd 100 MB.

Nu komtie volgens mijn moeder heeft de gemeente waar mijn broer werkt toen systemen aangeschaft, en konden medewerkers er ook 1 kopen met korting. Ik heb mijn broer gisteren geappt hij weet het merk niet meer, volgens hem was het wel een merkpc en geen zelfbouw. De pc heeftie gekocht in 92 of 93. Toch ben ik er inmiddels niet zo zeker meer van, de kast lijkt toch op zelfbouw

Ik heb helaas die pc een jaar of 10 terug weggegooid (spijt van, nostalgie enzo) wel heb ik nog wat beeldmateriaal. Heb ook flink gegoogled maar kan hem niet vinden :(

Als je goed kijkt lijkt de tekst op de kast te zijn AKE. Weten jullie of er een winkel in NL destijd was die AKE heette of iets in die richting?

https://imgur.com/a/XhhbU

Alvast enorm bedankt voor eventuele input.
Als ik dat logo inzoom neig ik naat KT computers. Die zaten omgeving Eindhoven en ik weet dat ze ook veel voor scholen deden. En ze hadden een zwart logo. Klopt ook wel ongeveer met die periode.
Die kast is een standaardkast uit die tijd. Als je een pc op maat bestelde kreeg je er die kast bij. Soort van huismerk dus, maar ook weer niet.

Verder kwam ik https://www.nowthatsit.nl...orts-usb-2-0-adapter.html tegen. Als het idd AKE zou zijn zou ik andere kleuren in het logo verwachten.

Moet zeggen dat dit eigenlijk wel een eigen topic verdient. Leuke queste maar dit vervuilt een beetje zo :)

[Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 08-04-2018 07:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:47
Misschien heeft Henc A’foort wat oude foto’s in hun archief.
http://www.henc.nl/pages/over-ons.php

Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:09

Yucon

*broem*

Niet echt een winkel, maar dit was de testafdeling van tulip:

http://www.tulipgv.nl/leden/rondleiding/020523-Tulipfabriek6.JPG

Mooi topic, echt verbazend hoe weinig er online over te vinden is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
dennis_rsb schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:39:
bv dat memo systems kun je maar bar weinig over vinden, behalve dat ze al heel lang niet meer bestaan.
Memo was een bedrijfje ontstaan hier in Den Dungen.
Ik kwam er een week geleden deze doos nog van tegen :-P

Heb daar best wat spulletjes vandaan gehaald.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 07:09
Wellicht interessant, maar je zou eens kunnen kijken naar Robotron. Computers die in de DDR tijd werden ontwikkeld in Oost Duitsland. Wikipedia: VEB Robotron

Ik kijk ook vaak LGR youtube channel: YouTube: LGR

Dit channel gaat altijd om oude computers en andere vintage ware :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Lange Poten: ik denk dat je Funtronics bedoeld. Die winkel is idd later Paradigit geworden.
Kettingstraat was DES. Zat daar op die hoek schuin tegenover (toen) discotheek De Tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yolo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-10-2021
Ik was in de jaren 80, 90, vooral blij met mijn amiga 500. Kleurenbeeld, top geluid en coole games. De 386 en 486 konden daar niet aan tippen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• deathgrunt
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Intussen, op donderdag 15 januari 1998...

( high-res after the click... )

Acties:
  • +5Henk 'm!

• jozefu
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-05 08:40
dennis_rsb schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:39:
....maar bv dat memo systems kun je maar bar weinig over vinden, behalve dat ze al heel lang niet meer bestaan.
Hier een interieur foto van Memo Systems Utrecht. Moet ergens genomen zijn tussen 1998 en 2002 als het goed is.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05 18:15
sugarlee89 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:11:
diamond viper, goeie shit was dat zeg haha.
Ik ben nog van de generatie Tseng Labs ET4000 met een knallende 256kb _/-\o_

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Ad de Jong
Ik zie het wel, ik ben niet de enige die zich oud begint te voelen.... :+
Er komen veel bekende namen/producten voorbij.... :P

Mijn profiel op Discogs

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Standeman schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:53:
[...]

DES zat op de Paviljoensgracht (ook wel een dozenschuiver). Diegene op de Kettingstraat was inderdaad Wiens zoals @Af13 al noemde.
Weans, mannen.... ;)

• Standeman
  • Laatst online: 26-05 16:13

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Zou zomaar kunnen :p

Ik weet alleen nog dat voor 200 oud Hollandsche guldentjes twee reepjes 1 megabyte geheugen had gekocht voor 100 per stuk. 8)

Kon ik eindelijk Commanche spelen op mijn 386 *O*

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 22:16
In den beginne zat Vobis nog aan de Emmasingel in Eindhoven.
http://www.eindhoveninbeeld.com/eindhoveninbeeld.php?foto=30994&position=right_bottom
Als basisschoolverlater kreeg ik toen een 486dx2 66mhz met een 210 Mb Connor harde schijf in een schitterende Colani skytower. Was ik 1 van de weinige op school die destijds TFX in zijn geheel kon installeren ;-) later nog uitgebreid met een Sound Blaster AWE32 en Mitsumi 2speed cdrom speler.

http://www.museo8bits.com/wiki/images/b/be/HighScreen_Colani_Tower_front.jpg

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nicap
  • Laatst online: 19:32

Nicap

Tsssk....

Ik keek vroeger altijd uit naar de pc dump dagen in de rai. Lekker snuffelen en rondkijken. Geweldige tijd was dat.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Josefien
Vaal schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:58:
Geen X86 computers, maar wel componenten: HEC in Delft in de Molenstraat.

Geweldige winkel met electronicacomponenten. In mijn tijd op het Mondriaan gingen we daar vaak heen om Atmelletjes en andere PIC's te halen, en ook weerstandjes/diodes etc haalden we daar.

Zojuist even opgezocht, en waarempel de winkel zit er nog. Met een geweldige Web 0.1 website: http://www.hecdelft.nl/
Daar kom ik nog met enig regelmaat als ik kleine dingetjes als weerstandjes, stekkertjes, kabelschoentjes of bedrading wil hebben zonder te hoeven wachten tot een webwinkel ze bezorgt :D

Vroeger ging ik daarvoor naar de DIL in Rotterdam, totdat 'ie permanent dicht ging en ik de HEC "ontdekte" :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:21
Kwam dit nog tegen :) Reclame van Escom

https://leiden.courant.nu...3-06-24/edition/0/page/30

edit: en nog een! https://krantenbankzeelan...2-07/edition/null/page/12

[Voor 63% gewijzigd door dennis_rsb op 19-05-2018 11:48]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Grappig topic!

Doet me terugdenken aan mijn eerste echte PC...

Een 486DX2 66 van Escom, met...jawel...een echte 3.5" floppy drive
14 inch SVGA
OS/2 (later Warp)

Latere upgrades (ik weet geen prijzen meer, maar wel dat het duur was! :)):
Diamond Viper 2MB Vesa videokaart
420MB HDD
Mitsumi CD rom speler
14k4 modem om de diverse BBS-en af e struinen en later in te bellen voor internet en IRC

Behoorlijk wat geld over de KPN schutting gesmeten destijds

Te koop....

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 09:27
Ik zal ook eens even een duit in het zakje doen. Ik heb helaas geen oude foto's van computerwinkels.

Onze allereerste computer was een Commodore XT met 20 MB harde schijf, die mijn vader op een koude winteravond meebracht van de Kwantumhallen, in 1989.

In 1993 kwam er (eindelijk!) een snellere computer. Ook een Escom, zoals eerder in dit topic is voorgekomen. Ze verstuurden destijds van die glossy foldertjes met zwarte achtergrond en rode kopteksten, waarbij die witte letters van de advertentie en de witte PC's op de foto mooi bij afstaken. (Zou mooi zijn als iemand nog van die foldertjes zou hebben). De Escom was uitgerust met een 486 DX2 66MHz en een 420 MB harde schijf en een nachtmerrie van een geluidskaart (qua ondersteuning in spellen), de MediaVision Pro Audio Spectrum 16 bit. Altijd gedoe met DMA en IRQ. Overigens werd deze ook verkocht met OS/2 Warp, welke al snel werd vervangen door DOS 6.22 icm Windows 3.11.

In de jaren hierna heb ik heel veel rondgehangen bij de Vobis, Dynabyte en nog een winkel schuin tegenover de Vobis aan de Geldropseweg in Eindhoven (geen idee meer hoe het heette). Van al die winkels nam ik ook altijd prijslijsten mee. Nadat ik had gespaard voor een nieuwe computer kwam ik een advertentie in de krant tegen van een zaak in Den Haag, Eurosupplies. De 'winkel' werd gerund vanuit een berging in een flat aan de Segbroeklaan.

Later ook nog geheugenreepjes gekocht bij Paradigit aan de Kronehoefstraat. De reepjes zagen er op zn zachtst gezegd twijfelachtig uit. De chips waren bedekt met een soort gestold plasticlaagje, zeg maar gesmolten kaas die hard wordt.

Ook bij 4Launch nog vanuit een garagebox gekocht in Woensel. En verder heb ik nog bij Aragorn in de Achtse Barrier een harde schijf gekocht. Later alles via webshops gedaan. Die Eurosupplies en 4Launch iin de begintijd waren toch wel geniaal hoor. Dat waren ook wat je noemt dozenschuivers.

• Automark

screenshot uit Miami Vice 8) radioshack ergens in 1987
Daar staan toch een hoop mooie dingen op.

Ik kan me nog herrineren dat ik destijds als klein kind in die winkels me stond te vergapen, geen idee wat ik er mee kon, maar het idee dat dat de toekomst was, was al wel duidelijk.

voor de liefhebber: S04E14 Baseballs of Death

• Sport_Life
  • Laatst online: 23:29

Sport_Life

Solvitur ambulando

Automark schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:00:
[Afbeelding]

screenshot uit Miami Vice 8) radioshack ergens in 1987
Daar staan toch een hoop mooie dingen op.

Ik kan me nog herrineren dat ik destijds als klein kind in die winkels me stond te vergapen, geen idee wat ik er mee kon, maar het idee dat dat de toekomst was, was al wel duidelijk.

voor de liefhebber: S04E14 Baseballs of Death
Heb je het nou over die dame ? :P

• Automark
och, die had ik nog helemaal niet gezien O-)

• Yucon

Yucon

*broem*

Automark schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:41:
och, die had ik nog helemaal niet gezien O-)
Je realiseert je dat die ondertussen wat betreft corona in de risicogroep valt? })

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:59

page404

Website says no

https://www.vice.com/amp/...__twitter_impression=true

Computerwinkel die vast zit in een timeloop. Oh nee, het is iets juridisch. ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-05 16:44
Sonic1984NL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 06:01:
Leuk topic! Ik werkte van 1999 tot 2004 bij Computer Planet in Leiden aan de Steenstraat. Ook weleens in de winkel in Haarlem gestaan. Ik moet nog wel foto’s hebben. Iemand interesse?
Is dat deze?

Als 10-jarige kocht ik daar mijn eerste pc spel Starcraft in 1998 (?) met 80 gulden kleingeld na de demo te hebben platgespeeld.

Letterlijk kwartjes en dubbeltjes tellen.

Tegenwoordig op google maps:

Mijn tweakblog over de toekomst

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:26
Ik vind de pc koning in utrecht die uitstraling mog steeds hebben...

[img] https://www.pc-koning.nl/media/wysiwyg/PC-Koning02-72dpi.jpg[img]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dan070 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:34:
Leuk dit, heb nog goede herrieneringen aan Computer Company die ooit begonnen is in Rotterdam.

[Afbeelding]

En Dyme Computer uit Delft ergens aan een grachtje.

[Afbeelding]
Leuk artikel over oa Dyme Computers:
https://www.agconnect.nl/...ren-in-onderkant-pc-markt

HQ Zat vroeger op het Oude Delft 97-103

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Sonic1984NL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 06:01:
Leuk topic! Ik werkte van 1999 tot 2004 bij Computer Planet in Leiden aan de Steenstraat. Ook weleens in de winkel in Haarlem gestaan. Ik moet nog wel foto’s hebben. Iemand interesse?
Het antwoord op die vraag wordt al gegeven door het bestaan van dit topic ;)

• Marc H
  • Laatst online: 26-05 13:10

Marc H

- Mr. Burstmode -

Sa.Tan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:04:
Weet iemand nog hoe die pc zaak in de Bullewijk in A'dam heette, m'n eerste 386.
Computer Discount Centre (CDC), of Planhold, al zat die meer richting Bijlmer centrum?
Er staat mij nog iets bij van een derde computerwinkel in die hoek van Amsterdam zuidoost, maar geen idee meer hoe die heette.

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:26
Ah, het was Planhold!! Geweldig weer om te weten. Eerst er naar toe, week wachten en voor je de pc meekreeg, werd opengeschroefd, lijst erbij wat er besteld was en elk deel werd aangewezen, haha.
De dag erop lag de hele pc uit elkaar, bloednieuwsgierig.

• HugoSmits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-01 11:00
Nicap schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:48:
Ik keek vroeger altijd uit naar de pc dump dagen in de rai. Lekker snuffelen en rondkijken. Geweldige tijd was dat.
Weet niet of dit al eerder gepost is, maar Luc Sala (journalist) heeft een prachtig youtube kanaal met allemaal oude rapportages over de computerindustrie van de jaren 90. Zitten ook veel videos bij van de PC dump dagen in de RAI!

[Voor 7% gewijzigd door HugoSmits op 04-03-2021 09:29]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
HugoSmits schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Weet niet of dit al eerder gepost is, maar Luc Sala (journalist) heeft een prachtig youtube kanaal met allemaal oude rapportages over de computerindustrie van de jaren 90. Zitten ook veel videos bij van de PC dump dagen in de RAI!

[Video: ict mysterpcdumpdag23april1999]
Echt jammer dat de webshops dit overgenomen hebben, dit soort dagen waren echt leuk om nieuwe spullen voor de beste prijs te zoeken :D

• HugoSmits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-01 11:00
Ja, dat zoeken was net schatgraven. We gingen altijd met een missie (printerinkt, geluidskaart,etc) en dan alle kraampjes afstruinen tot je de beste deal vond in een of andere bak. Vervolgens hopen dat ik nog een (shareware) spelletje mocht kopen, een hotdog eten en weer naar huis om alles uit te proberen!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:33
Als je dan toch een trip down memory lane wilt, bezoek dan ook hun website www.powerchip.nl

zelf even de prrrsquuuprrrr telefoonmodemgeluidjes er bij denken :P

[Voor 19% gewijzigd door dixet op 04-03-2021 13:56]

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:33
segil schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:37:
Veel producten zijn in de loop der jaren duurder geworden... maar computeronderdelen horen daar toch niet bij. Hoe hoog die bedragen soms waren :X Een beetje normale computer kostte destijds makkelijk > 1500 euro. Nu kan je al een fatsoenlijke office computer kopen voor 500 euro.
Euro? Bestond dat woord toen al 8)7

Maar inderdaad, de prijzen waren aanzienlijk. Excl monitor... wel met een real time clock _/-\o_

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:50

MeNTaL_TO

The future is not set

The Eagle schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Eerste PC die ik zelf kocht (1995) kostte me 3300 gulden inclusief monitor. Tweede was 3000 euro, ook inclusief monitor :X Daarna kwamen de laptops van de zaak ;)

@MeNTaL_TO Ah, een QIC-80 streamer. Connor ding zo te zien? 120Mbyte ruwe opslag, 250 gecomprimeerd. Heb ik hier eentje werkend naast me staan in mijn P200 bigtower. Windows 98 herkent dat ding gewoon :D
Ik was in 92 4999 gulden kwijt voor mijn eigen eerste pc, wel met 486-33 en 4 MB geheugen, de 130 MB schijf alleen al was 999 gulden.
Die schijf had ik de eerste dag alleen al vol (via floppys gek genoeg).

Maar hoe heb je die tapedrive aan de praat gekregen, die ging toch via een floppy controler?

Kwam laatste nog een doos met zip-100 schijven tegen, geen idee wat ik er toen opgezet heb, heb geen drive meer om die uit te lezen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:28
ik kan me nog herinneren dat de cpu van mijn eerste pc kapot ging. (eigen stomme fout, ik had de cpu verwijderd om betere koeling erop te zetten om te testen met overklokken. Bij terugplaatsen brak een pootje af :X )
Toen helemaal naar Amsterdam gegaan om een "goedkope" 480 DX2-66 te halen voor 1000 gulden 8)7
Dat was een duur geintje voor een puber die een krantenwijk had.

[Voor 9% gewijzigd door segil op 04-03-2021 16:31]

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

MeNTaL_TO schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Ik was in 92 4999 gulden kwijt voor mijn eigen eerste pc, wel met 486-33 en 4 MB geheugen, de 130 MB schijf alleen al was 999 gulden.
Die schijf had ik de eerste dag alleen al vol (via floppys gek genoeg).

Maar hoe heb je die tapedrive aan de praat gekregen, die ging toch via een floppy controler?

Kwam laatste nog een doos met zip-100 schijven tegen, geen idee wat ik er toen opgezet heb, heb geen drive meer om die uit te lezen.
Kan me de prijs van mijn eerste zelfbouw PC geeneens meer herinneren. Was als opvolger van een Vendex HeadStart II machine met NEC V20 CPU.. Werd toen een 286 20Mhz. met 2Mb geheugen, losse BocaRam board met 8MB aan DRAM erop.. Volgens mij toen met een hele dure ATi VGA Wonder kaart met bus muis erop.

Ik had toen zo'n QIC drive met een eigen accelerator... Werkte best goed...

Heb nog wel een paar zip drives liggen hoor, SCSI, IDE en misschien zelfs nog een parallele versie...

Heb hier nog wel wat leuk oud spul liggen: Voodookaarten, ISA Boca boards, ISA SCSI kaarten, FH-FL ISA 3Com netwerkkaart met eigen CPU, de nodige 20MB Harddisken etc. etc. Zal eens een foto maken van wat van die oude meuk.

[Voor 9% gewijzigd door Stormtrooper op 04-03-2021 16:41]

Death and carnage shall follow me like the rains follow a hurricane. It is inevitable. Stormtroopers toys: BMW R1200 GS Adventure 2013, Samsung Note 9

• The Eagle

The Eagle

We gaan aardig offtopic merk ik.
@Stormtrooper en anderen: Retro cpomputertopic is een paar topics verderop :)

Ontopic: bij deze een historische foto van een computerwinkel:

>:)

Saillant detail: In dat pand zat vroeger Stam schoolboekhandel. Het boek werd verdrongen door de computer. En nu wordt de computer verdrongen door het internet.

offtopic:
@MeNTaL_TO Die tapestreamer hangt idd gewoon aan de floppycontroller. Pentium 200 met 96MB RAM op een Abit PH5 mainboard. Leuke is: ding ondersteunt ook DS ED (doorgeboren opvolger DS HD) diskettes, waardoor de datarate 2x zo hoog kan zijn als bij een reguliere floppydrive en het ding dus sneller kan zijn :)

[Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 04-03-2021 17:49]

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:23

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Tijdens m'n verhuizing een tijdje terug, een bonnetje tegengekomen van de PC die mijn moeder toen had gekocht in 1999. Toch al weer 22 jaar geleden ;) Ik besef dat dit geen computerwinkel foto is, maar dacht het past hier wel!

• Obruut
  • Laatst online: 22:11
The Eagle schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:48:
Ontopic: bij deze een historische foto van een computerwinkel
We kunnen nog verder terug in de tijd voor deze winkel gaan :)

En hoe het er ooit vanbinnen uitzag;

En “de bunker” waar de waardevolle producten bewaard werden.

[Voor 17% gewijzigd door Obruut op 04-03-2021 20:41. Reden: Nog een foto gevonden!]

Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

Pagina: 1 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee