Historische foto's van computerwinkels

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 12:01

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ik was op zoek naar foto's van computer winkels van vroeger, zeg maar jaren 80 en 90. Maar kon er helaas geen vinden. Alleen maar een paar van de buitenkant maar geen enkele van binnen.

Ik vond het toen ik jong was altijd leuk om door Den Haag alle computer winkels langs te gaan. Nu zwelg ik in herinneringen en zou graag foto's van deze hebben. Niet perse van Den Haag, maar van computer winkels in het algemeen, en liefst met locatie en datum erbij.

Helaas was het vroeger niet zo dat iedereen een draagbare telefooncel met foto mogelijkheid met zich mee sleurde. Foto's zijn blijkbaar vrij raar. Wie heeft er eventueel nog foto's van vroegere computer winkels, graag even posten of linken.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 16:16
kan je het niet zo https://www.google.nl/sea...e&imgrc=qRVjffP1UJZoCM%3A

En kan je niks vinden met google cache, zoek naar funprice of computerdiscount of Tandy of ja hoe heten die oude winkels ook alweer, kan ff zo niet op de naam komen van die ene die bijna wel in elke stad zat ;)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bij ons in de bosweg in Gouda zit nog steeds een winkel die mij moet denken aan de jaren 90, gezellig knus winkeltje met rekken vol met spullen.

YouTube: VNGSystems

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
@mell33, zo vind ik wel oude computers maar, dat ziet er meer uit als een nieuwe verzameling van oude computers en 2de hands. Geen foto's van vroeger, je weet wel toen je noch voor een Soundblaster 8 bit 525 gulden moest dokken. En ik weet al die namen niet meer, je ad idd die Tandy shop daar zitten en uiteraard dixons en noch een paar van die grote, maar er waren ook een hoop van die kleine knus winkeltjes. Mid jaren 90 was volgens mij 50 % van alle winkels in de binnenstad Computer of elektronica winkels.

@SingeryX Dat zier er idd nog leuk uit, zo ken ik ze ook nog, die vind je tegenwoordig bijna niet meer. Maar de vraag is hebben die nog oude foto's. Bedrijf bestaat immers sinds 1994. Je weet maar nooit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gewoon op zoek gaan naar paar van de namen van winkels van toen.

Hier eentje waar ik in jaren '80 om de hoek woonde:
Afbeeldingslocatie: http://www.cbmuseum.nl/images/elra_computershop.jpg

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Roman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:16:
@mell33, zo vind ik wel oude computers maar, dat ziet er meer uit als een nieuwe verzameling van oude computers en 2de hands. Geen foto's van vroeger, je weet wel toen je noch voor een Soundblaster 8 bit 525 gulden moest dokken. En ik weet al die namen niet meer, je ad idd die Tandy shop daar zitten en uiteraard dixons en noch een paar van die grote, maar er waren ook een hoop van die kleine knus winkeltjes. Mid jaren 90 was volgens mij 50 % van alle winkels in de binnenstad Computer of elektronica winkels.
Ik denk dat ze amper te vinden zullen zijn. Toen werd je voor gek versleten als je met een camera door een computerzaak liep. Nu wordt er van elke scheet een foto gemaakt en online geslingerd, in die tijd was daar nog geen sprake van ;)

Zit me suf te piekeren hoe die computerzaak op de lange poten in DH ook al weer heette. Of die dozenschuiver in de kettingstraat

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 21-07-2016 15:22 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik weet dat er in Zutphen nog eentje zit waarbij je het idee hebt dat je terug in de tijd bent gereisd :+

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
@dion_b, heb ik al gedaan, maar verder dan tandy en de dixons komik niet. Wel bij ons in de buurt was dan nog Powerchip in Naaldwijk, JBC in de Lier, A-Tembo in Delft (ja die doet nu in Lego) en Van der Meer in Maassluis. Maar van al deze vin ik niet echt oude foto's. En van die in Monster weet ik de naam niet meer,

@Standeman, ja dat zal het probleem zijn. Ik denk dan eerder dat eigenaren foto's van hun winkel gemaakt hebben of als ze ergens voor een reportage of reclame in een krant of folder gemaakt zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Roman op 21-07-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 19:32

Standeman

Prutser 1e klasse

offtopic:
JBC in de Lier :D . Tijdens mijn MBO dagen kende ik iemand die daar werkte, Jeffry :p
/memory lane

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Jeffry zegt me ook wat. Mijn eerste PC kwam van JBC toen ze nog geen winkel hadden maar vanuit huis werkten. Was een 486 SX 33.

[ Voor 10% gewijzigd door Roman op 21-07-2016 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:51
Hier een facebook pagina van powerline in Zoetermeer. Staan wel wat vroeger foto's tussen. Ben veel in deze winkel geweest lang lang geleden. Leuk om zo eens door te kijken.

https://www.facebook.com/reuniepowerline/photos

https://www.afrikareisopmaat.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:03
Deze winkel in Groningen is qua indeling ook bleven hangen in de 80's: http://www.asci.nl/site/i...-Vestiging_Groningen.html.

Ik ben alleen de naam van die andere pc winkel kwijt die ook in de Steenstilstraat zat tegenover Norrod.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Waybackmachine is ook een goede als je de URL van zo'n toko nog weet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
hahah crazy hans enzo

of gameworld

allemaal rotterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Met wayback kom je idd een eind, maar yo bij 95/96 is toch einde. En er zijn weinig die foto's van hun winkel online hadden. Ook vanwege de bandbrede zijn er niet eens foto|s van producten e.d. online.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als je jaren 90 zoekt denk ik eerder aan topwinkels als Escom, Vobis etc ;)

Dat je daar weinig foto's van ziet kan er ook mee te maken hebben dat mensen hun trauma's overgehouden aan dat soort winkels nog aan het verwerken zijn ;)

Je kan iig wel je aan je nostalgische trekjes voldoen, als je de prijzen ziet :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/85LoWDMBhQ8o2hXtXZ98ZHzN/full.png

[ Voor 26% gewijzigd door wildhagen op 21-07-2016 20:08 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 21:13
ze hebben wel intensieve koeling... mag ook wel voor dat geld. Heb je nu een erg dikke pc voor. Al waren dat voor die tijd waarschijnlijk ook geen stumperds :p

Vroeger, toen ik nog maar de middelbare school ging, ook regelmatig de lokale computerwinkel binnen gestapt, hadden toen net Duke Nukem 3d draaien op een pc... terwijl ik het thuis met een 286 moest doen...
Om ze toch te helpen ipv dure pc's soms een doosje diskettes gekocht... meer kon ik niet betalen.

Ook al die software pakketjes die netjes in dozen zaten... games die ook nog in dozen zaten... en alle kasten, monitoren en andere randapparatuur nog beige-grijs, mooi :-)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:36

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mogen filmpjes ook? :P

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Katja Schuurman 'Laser Computer'

Als je het dan tóch over nostalgie hebt... :+

Het probleem is vooral dat je de foto's/advertenties van de apparatuur zelf vindt, maar niet zo veel van de winkels zelf. Dat was het immers niet waard om foto's van te maken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:56
De nostalgie! Ik voel 'm hier helemaal!

Eerste pc: 8086, 80286, div 386'en sx en dx, 486, tm 100mhz evt via oc en toen kwamen de pentiums! Een pentium 200@225mhz, 4mb videokaart en ik was de bomb.

Met pentium 2 heb ik het meeste gespeeld omdat ik toen zelf in zo'n pc winkel werkte. Flink wat pc's gebouwd. En inderdaad, printers en scanners hadden een kabel van 19,95 nodig en dat was ook alles wat je verdiende. Bijna niemand kocht software, maar wel een cd brander met zoveel mogelijk lege schijfjes :+ en we maakten alle pc's op maat. Althans, voor de liefhebbers.

Episch. Gewoon episch.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-05 16:52
Ben nog in zo'n winkel geweest, waar ze heul vreemde PC's hadden :P

Afbeeldingslocatie: http://www.npogeschiedenis.nl/.imaging/stk/geschiedenis/zoom/dam/geschiedenis-import/andere-tijden/2010/November/44222840/jcr:content/44222840.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Lachen die Katja. Man das ook lang geleden. Ook leuk dat filmpje met de uitleg over "je nieuwe Laser Computer", Komt na dat filmpje.

At hier boven: Dat plaatje had ik ook al gevonden, maar ik wil er yo graag naar binnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kijk eens bij jotronics in delfgauw. Nog een hele ouderwetse tent :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:10
dion_b schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:17:
Gewoon op zoek gaan naar paar van de namen van winkels van toen.

Hier eentje waar ik in jaren '80 om de hoek woonde:
[afbeelding]
Hier een hele pagina vol met foto's van deze winkel.

Oke pc heeft een paar foto's uit 2001-2004 op de website staan. Nostalgische beeldbuismonitors! :)

Misschien al een pietsje offtopic, maar hier staan een paar geweldige foto's van de 'computerafdeling' van Bart Smit in de jaren 80 en 90 :D

Als je een adres van een oude computerzaak in Amsterdam weet, dan kan je misschien nog een foto van de straat en de gevel terugvinden in de beeldbank van het stadsarchief.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 454358

leuk dat asci in groningen nog bestaat, daar kwam ik vroeger nog wel eens

nog 1 gevonden via google

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9GWds1S.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

rimave schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:50:
Deze winkel in Groningen is qua indeling ook bleven hangen in de 80's: http://www.asci.nl/site/i...-Vestiging_Groningen.html.

Ik ben alleen de naam van die andere pc winkel kwijt die ook in de Steenstilstraat zat tegenover Norrod.
Funprice? :D
Heb daar mn eerste computer besteld (Pentium 2 333mhz, 64(?) MB ram, 6GB HDD, W98)
Werd ie 2 weken te laat bezorgd, saaaaad panda. Wel fantastisch toen ik em eenmaal had.

Hier komt iets hips te staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rimave
Nee, niet Funprice. En ook Update niet. Je had echt veel computerzaken toen en zie wat er nu nog van over is... Vroerger uit school ging ik vaak langs de Norrod voor nieuwe prijslijsten. Die hadden ze altijd op de toonbank staan op gekleurd papier. Kijken of er nog wat leuks voor een zacht prijsje tussen stond om de pc weer te kunnen upgraden.

Ik ben kwijt wat voor processor er in mijn eerste pc zat, maar ik weet wel dat er een Daewoo monitor bij zat. Een platte crt monitor van wel 15 inch.

[ Voor 63% gewijzigd door rimave op 22-07-2016 09:15 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:45
MEN-O schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:48:

[afbeelding]
Tandy O+
Kwam daar bijna elke zaterdag, in Lelystad.
Hoop leuk spul, niet alleen pc's natuurlijk.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-05 16:16
Ja dat was Funprice, zat later in de straat daarachter gedempte kattendiep dacht ik.
Kan nog niet op die andere winkelnaam komen of was dat wel Vobis

oja bits and pieces en asci had je ook nog (of nog steeds)

Edit; Ow ja dat was Update ipv Funprice

[ Voor 9% gewijzigd door Mel33 op 22-07-2016 12:39 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nostalgie, mijn eerste pc :P
Met wel 4 MB geheugen ! en een geupgrade videokaart met nog eens 2MB :P

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/a63e6b5e8ad58bfb8ad9325a3be9b1a66fa6a363/?url=http%3A%2F%2Fheuveltje.org%2FEscom2.jpg

(ik dacht nog dat ik het fout had ingescand, maar die bon is echt zo scheef :P)

[ Voor 34% gewijzigd door heuveltje op 22-07-2016 12:47 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-04 13:39
Kon je toentertijd je oude harddisk, videokaart en monitor inruilen bij aankoop van een nieuwe? :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:31

Reinier

\o/

Josefien schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:48:
Kon je toentertijd je oude harddisk, videokaart en monitor inruilen bij aankoop van een nieuwe? :o :D
Not sure if... maar nee dus :)

Wat een lullig beetje korting trouwens :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 11:37

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Oef, zijn inderdaad lastig te vinden, maar hier zijn er een paar:
Edit: deze heb ik via het www gevonden, geen idee welke winkels het zijn en waar ze staan. Sorry

Afbeeldingslocatie: https://pictures.historicimages.net/pictures/_5/4485/4484237.jpg
Afbeeldingslocatie: https://67.media.tumblr.com/595c8a897ef3a867618dffec9b2a5e20/tumblr_nwjn3oyjDD1tuap1to1_1280.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www2.pcmag.com/media/images/482707-computer-stores-of-the-70s-and-80s.jpg?thumb=y
Afbeeldingslocatie: https://www2.pcmag.com/media/images/403693-the-computer-store.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www3.pcmag.com/media/images/403695-computerland.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www2.pcmag.com/media/images/403699-computer-shopping-in-japan.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www2.pcmag.com/media/images/403694-the-ibm-pc-is-here.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www5.pcmag.com/media/images/403696-uk-computer-shopping.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Tsjipmanz op 22-07-2016 12:56 ]

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Reinier schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:54:
[...]

Not sure if... maar nee dus :)

Wat een lullig beetje korting trouwens :D
Oh, in dacht het alleen maar omdat er op die factuur "retour" stond met een beter exemplaar eronder :D

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ook leuk.
IBM die een 5MB harddisk aflevert bij de klant
Afbeeldingslocatie: http://nextshark.com/wp-content/uploads/2015/09/IBM-e1442339359218.png
Josefien schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:01:
[...]
Oh, in dacht het alleen maar omdat er op die factuur "retour" stond met een beter exemplaar eronder :D
Dat waren dus onderdelen die meteen upgegrade werden t.o.v. het basismodel.
Dat toetsenbord heeft het trouwens ruim 10 jaar uitgehouden :P

Volgens mij was die korting dat escom muismatje en muis ofzo :P
inderdaad best shabby. bedenk trouwens nu dat mijn eerste auto minder koste dan mijn eerste pc :P
Ook wel appart.

[ Voor 70% gewijzigd door heuveltje op 22-07-2016 13:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:31

Reinier

\o/

Josefien schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:01:
[...]
OK :) In de omschrijving van artikel 94861013 zie je dat er een 540Mb (sic) disk in zit, die blijkbaar meteen geüpgraded werd naar een exemplaar van 850Mb (sic). RETOUR is dan wat maf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Volgens mij heette die zaak MicMac Computers in Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
heuveltje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:03:
[...]
[...]
Vroeger was het dan ook nog goede kwaliteit. Denk maar aan de IBM Model M toetsenborden.

Eerste PC hier in huis was een Highscreen van de Vobis. P!! op 300Mhz met Windows 98.
Die kast was ook loodzwaar, de zijkanten waren behoorlijk dik staal i.t.t. pisbakken spul van nu in sommige kasten.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2016 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
De tijd van die leuke PC-winkels heb ik eigenlijk niet meer meegemaakt... ik was te jong nog :$

"Mijn" eerste PC was een Pentium III 667 met 64MB RAM, 20GB HDD en Win98. Was een Siemens kant-en-klaar systeem. Ergens in 1999, was dat. Ik was nog een jaartje of 9 toen... :$

En "mijn" omdat het aanvankelijk niet eens mijn PC was... mijn pa kocht die eigenlijk voor mijn ma (m'n ouders wonen niet samen... m'n pa had al jaren een PC, wij nog niet). Maar uiteindelijk had ma er geen interesse in en leerde pa mij hoe die PC geïnstalleerd en gebruikt kon worden. Eerst vond ik het ook stom, maar begon het heel snel leuk te vinden :D Met m'n 11e mocht ik eindelijk de boel zelfstandig herinstalleren... dual-boot Windows ME en 2000 :D Dat laatste was wel traag met 64MB RAM...

Eerste upgrade voor die PC was RAM 64MB => 192MB. Samen met mijn pa een reepje 128MB PC100 gehaald bij de Computerland op de Jonker Fransstraat in Rotterdam :D Ik kan me nog herinneren dat er toen in de winkel achterin een ruimte met allemaal 2e hands PC's was waar mensen konden kijken/uitproberen :D

Een jaar of zo later kreeg ik een CD-brander... ook samen ingebouwd. Bij Media Markt kwam 'ie vandaan.

Pas zo rond m'n 14e mocht ik zelfstandig naar de PC-winkel om upgrades voor de PC te halen en zelf in te bouwen. Ik ging toen na schooltijd vaak langs bij de Computerland en PCL-computers, beide op de Jonker Fransstraat. Dat hoekje in de Computerland met 2e hands PC's was er toen helaas al niet meer... :|

Zo kwam er in de loop van tijd een snellere en grote harddisk in (die aanvankelijk niet sneller ging dan ~30MB/s... bleek te liggen aan dat er een 40-aderige IDE-kabel in zat... want mobo en schijf waren ATA66 :+ ), snellere videokaart met TV-out, een DVD-ROM, USB2/Firewire combi-kaartje en een DVD-brander O+ Kwam allemaal bij de Computerland en PCL-computers vandaan.

Beide winkels bestaan nu niet meer :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Reinier schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:13:
[...]

OK :) In de omschrijving van artikel 94861013 zie je dat er een 540Mb (sic) disk in zit, die blijkbaar meteen geüpgraded werd naar een exemplaar van 850Mb (sic). RETOUR is dan wat maf.
Oeh... daar had ik overheen gekeken :$
heuveltje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:03:
[...]

Dat waren dus onderdelen die meteen upgegrade werden t.o.v. het basismodel.

Volgens mij was die korting dat escom muismatje en muis ofzo :P
inderdaad best shabby. bedenk trouwens nu dat mijn eerste auto minder koste dan mijn eerste pc :P
Ook wel appart.
Dat spul van vroeger ging vast lang mee, alleen vergeelde het enorm in de loop van tijd :P Mijn eerste toetsenbord en muis zijn er beide nog... beide zijn vergeeld :o

[ Voor 47% gewijzigd door Josefien op 22-07-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik weet nog dat ik vroeger op mijn fietsje naar PowerLine in Zoetermeer reed. Ze hadden een hele wand met spellen op 3,5inch floppen voor een paar gulden. Daar ook mijn eerste CD-Rom drive en reparatie-onderdelen gekocht. Eeuwig zonde dat dat Paradigit is geworden. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

ThinkPadd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:29:
[...]

Vroeger was het dan ook nog goede kwaliteit. Denk maar aan de IBM Model M toetsenborden.
Haha, die oude IBM ramplanken vind ik nog steeds de beste ramplanken die er ooit op de markt geweest zijn.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/IBM_Model_M.png

Tikten echt enorm, enorm prettig. Maakten wel een enorme takkeherrie, als je een beetje doortikte op dat ding konden ze je 3 huizen verderop nog horen rammen :X

Jammer dat er nooit een USB-versie van geweest is, maar alleen DIN- en PS/2-versies, anders had ik hem denk ik nu nog steeds gebruikt. Heb er nog wel 2 liggen, maar mijn PC heeft geen PS/2-ports meer...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:05
MEN-O schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:48:

[afbeelding]
Hadden ze daar niet veel meer gerebrande elektronica naast computers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

emil_406 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:12:
[...]

Hadden ze daar niet veel meer gerebrande elektronica naast computers?
Sterker nog, Tandy is in 1913 begonnen als fabrikant van leren goederen, pas later (o.a. na de overname van RadioShack in 1963) zijn ze in de computerwerleld gestapt, waar ze naast Commodore en Apple aan de wieg van de moderne PC stonden.

Zie Wikipedia: Tandy Corporation :)

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 22-07-2016 16:40 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
heuveltje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:45:

[afbeelding]

Wat gaaf en wat opvallend:

- BTW 17,5%
- in guldens.. doen we inflatie enzo geweld aan, ruim 1000,- euro nu voor een pc. Niet gek.
- muis kostte toen in de basis ook al niets
- upgrades hadden mooie ronde prijzen, mooi bedrag eraf, mooi bedrag erbij, hopla!
- 0,28 dpi, heel lang de standaard geweest, pas recent worden desktop schermen echt beter!

Enfin, erg leuk!

M'n vader kreeg van z'n werk (zit al 40 jaar in de IT btw) een nieuwe pc. Een 80286 met een kleurenscherm. We woonden in een klein dorp en niemand had ooit een computer met kleuren gezien, dus binnen no-time stond het halve dorp in het computerkamertje van m'n pa te kijken naar 320x240 plaatje met 16 kleuren ofzo. Ge-wel-dig!

Oh btw. Harde schijf:

Afbeeldingslocatie: https://joi.ito.com/images/beautifuloldhdd.jpg

Die dingen lagen later los in een lade.. en als ze gewisseld moesten worden ging de beveiling van de lade wel eens los en kon zo'n schijf als een frisbee door je datacenter vliegen, aldus m'n vader.

Floppy, the original, nu alleen bekend van 9gag:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.static.flickr.com/3216/2397460125_2764a1f8a6_o.jpg

Oh en roken? Dat deed je in het begin ook gewoon in het datacenter. Tot ze je met Halon gingen blussen als je dat deed, toen was de lol er af. (Halon mag ook al niet meer lees ik net).

[ Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-07-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:15

MsG

Forumzwerver

rimave schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:50:

Lightningbolt computers? Dat is niet eens zo verschrikkelijk lang geleden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:47:
[...]

- in guldens.. doen we inflatie enzo geweld aan, ruim 1000,- euro nu voor een pc. Niet gek.
Nogál geweld aan de inflatie 8)7
Als je de inflatie meerekent is fl3018,- in 1995 vandaag de dag fl4443,- (€2016,-) ;)

Volgens mij vergeten veel mensen dat sinds de introductie van de euro er al 25% inflatie heeft plaatsgevonden :) (dus als je wil omrekenen naar guldenwaarde tijdens eurointroductie kan je beter 1,65 nemen ipv 2,20)
Anoniem: 454358 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:25:

[afbeelding]
De TRS-80! _o_

Daar heb ik nog spelletjes op geprogrammeerd, in BASIC.
We hadden er zo eentje op de basisschool, had iemand gedoneerd. Het was de enige computer op school.
Maar niemand kon er iets mee. De scholieren niet, de leraren niet, de staf niet.
En ik had toendertijd thuis een MSX waar ik aardig wat (programmeer)ervaring mee opgedaan had, dus ik was de enige op school die er iets mee kon 8) En heb toen wat spelletjes ervoor gemaakt, zodat mijn klasgenoten er ook op konden spelen :)

Ja, lieve kijkbuiskinderen, vroeger kocht je geen spellen, maar maakte je ze -noodgedwongen- zelf :P

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 22-07-2016 17:10 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
anandus schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:07:
[...]
Nogál geweld aan de inflatie.
Als je de inflatie meerekent is fl3018,- in 1995 vandaag de dag €2016,- ;)
Ja alles is duurder geworden door die euro! :P

Al kost een doorsnee pc je nu geen 2000,-, voor 1000,- koop je al wat moois :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
wildhagen schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:08:
[...]

Jammer dat er nooit een USB-versie van geweest is, maar alleen DIN- en PS/2-versies, anders had ik hem denk ik nu nog steeds gebruikt. Heb er nog wel 2 liggen, maar mijn PC heeft geen PS/2-ports meer...
Werkt een PS/2-naar-USB adaptertje niet ermee? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:43

Zenix

BOE!

[...]

Haha, die oude IBM ramplanken vind ik nog steeds de beste ramplanken die er ooit op de markt geweest zijn.

[afbeelding]

Tikten echt enorm, enorm prettig. Maakten wel een enorme takkeherrie, als je een beetje doortikte op dat ding konden ze je 3 huizen verderop nog horen rammen :X

Je kan er een actieve PS/2 adapter naar USB voor kopen. Ik gebruik de mijne gewoon via USB :P Heb er aantal tweedehands gekocht en helemaal opgeknapt :) https://deskthority.net/wiki/Focus_FK-5001 Deze heb ik ook nog met rekenmachine :P

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 22-07-2016 18:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

anandus schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:07:
.

Ja, lieve kijkbuiskinderen, vroeger kocht je geen spellen, maar maakte je ze -noodgedwongen- zelf :P
idd, ik haalde als 10 jarige boeken bij de bibliotheek met code, die kon je overtikken, en dan had je een spelletje. En daarmee dus leren programmeren :)

Mooie tijd idd, ik heb nog steeds ergens een bruine c64 in zn originele doos.

Ook oude advertenties zijn mooi, veel kranten hebben hun oude archief online staan

Afbeeldingslocatie: https://images.memorix.nl/lei/thumb/640x480/76dd3f79-ed96-f2f1-8b8e-19abbb240be6.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Bedankt voor de foto's, daar staan er idd leuke dingen tussen.

@wildhagen Ik heb voor mijn PS2 toetsenbord een USB-PS2 adapter, sommige zijn zelfs Mac compatibel, zoals deze: http://www.ebay.de/itm/16...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Met de prijzen is volgens mij ook die kwaliteit gedaald.

Vroeger kocht je ook geen tijdschriften met een CD/DVD... Of diskette, nee je kon de programma's overtypen. Pagina's met listings....

Over mijn eerste Computer... Dat was een EACA Video Genie... Maar ook alleen omdat mijn moeder bij dat bedrijf werkte wat ze uit Hong Kong importeerde.

Afbeeldingslocatie: https://www.homecomputermuseum.de/comp/detail/170.jpg

En dat ding heb ik nog steeds.

En als jullie je nu afvragen, wat wil die daar mee. Ik verzamel oude computers, Ik heb c.a. 40 computers van voor 1995. Hoop jaren 80, zoals de hier boven staande MSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:02
DeDooieVent schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:53:
hahah crazy hans enzo

of gameworld

allemaal rotterdam
Crazy Hans herinner ik me nog, gameworld niet. Wel 1 of andere tent bij Beurs (zit nu iets van de gemeente in, voor de Coolse Poort) was volgens mij Max Games ofzo. Heb daar mijn eerste Guillemot 3Dfx Voodoo kaart gehaald :Y)
[...]

[afbeelding]

Komt me bekend voor, volgens mij nog 1 liggen in m'n ouderlijk huis. Mocht je hem weer willen gebruiken: klik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Nog wat gevonden via http://www.dekrantvantoen.nl/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t33Xs7y.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ntpEZHa.jpg

klik op de foto voor het hele artikel

computerwinkels zijn eigenlijk net als oude arcadehallen, eens enorm populair, en op elke straathoek zat er wel een. En nu is daar vrijwel niets meer van over.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 454358 op 22-07-2016 19:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:34
Als ik denk aan die tijd, dan schieten 2 namen mij te binnen: DES computers en Weans. Ik ben er nooit geweest, maar las altijd hun (vage) advertenties in de Telegraaf (die ik bezorgde). Volgens mij was dat de zaterdag rubriek. Lekker kijken wat je allemaal zou willen hebben, maar geen geld voor had :)

Edit: Lol, een advertentie gevonden

Afbeeldingslocatie: https://blafhert.files.wordpress.com/2008/10/weans-telegraaf-1993-07-30.png
Link (pagina 12)

[ Voor 29% gewijzigd door segil op 22-07-2016 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406

[afbeelding]

Escom, daar kwam mijn eerste pc ook vandaan, een 486sx 25mHz. In 1993, op Sinterklaasavond kwam vaders ineens binnen met een computer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Ach vroeger, de hcc dagen...

Afbeeldingslocatie: http://fast.mediamatic.nl/f/tqgr/image/013/44347-620-406.jpg

Losse onderdelen kopen en thuis in elkaar zetten FTW.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 06-05 15:34

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

God ja, daar wachtte je altijd op met je aankopen, in de hoop op een goeie deal. Hele karren vol werden daar naar buiten gerold door mensen. Ik hield het meestal beperkt tot een videokaart, geluidskaart, dat soort dingen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:22

MeNTaL_TO

The future is not set

LinuX-TUX schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 18:37:
[...]

Crazy Hans herinner ik me nog, gameworld niet. Wel 1 of andere tent bij Beurs (zit nu iets van de gemeente in, voor de Coolse Poort) was volgens mij Max Games ofzo. Heb daar mijn eerste Guillemot 3Dfx Voodoo kaart gehaald :Y)

[...]
Komt me bekend voor, volgens mij nog 1 liggen in m'n ouderlijk huis. Mocht je hem weer willen gebruiken: klik
De tijd dat daar de computerdriehoek zat, Fascom, Dunnet, Funtronics, Vobis, Crazy Hans, Dynabyte, Computerland (al kwam die volgens mij veel later pas).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 21:41

JWR

Wat een nostalgie, heb zelf gestuurd in Groningen en de eerder genoemde gekleurde prijslijsten van Norrod en Funprice ken ik nog maar al te goed.

De eerste PC die we kochten was bij een winkel in Hoogeveen een 486DX-33 met 4Mb :D
Later zelf nog geupgrade naar een 486DX2-66 met 8Mb.

Mijn vader had later (1995) nog een computer gekocht in Amsterdam, alleen nu kom ik er niet meer op iets van Planet oid? Dat was een grote big tower met een Intel Pentium 60.

Weet iemand welke zaak ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
LangTall schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:39:

[afbeelding]

Dat was inderdaad erg leuk altijd.

Hier nog een leuk verslag van 2002
reviews: HCC Dagen 2002 fotoverslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Daar hebben ze omzetters van PS/2 naar USB voor :P

/spuit 11 :P

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rclahsen
  • Laatst online: 05-05 16:54
Seroczynski schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:22:
Ik weet dat er in Zutphen nog eentje zit waarbij je het idee hebt dat je terug in de tijd bent gereisd :+
Je bedoelt Manders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:06

Bob Popcorn

Plop!

Mirage schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 16:23:
Hier een facebook pagina van powerline in Zoetermeer. Staan wel wat vroeger foto's tussen. Ben veel in deze winkel geweest lang lang geleden. Leuk om zo eens door te kijken.

https://www.facebook.com/reuniepowerline/photos
_/-\o_ _/-\o_

Kwam ik als klein Vaaltje vaak met m'n vader. Beetje gluren naar dikke hardware _/-\o_ Verder Goris in Delft, en Arco in Nootdorp (bij laatstgenoemde zelfs m'n eerste eigen PC gekocht, P4 jonguh!) :D _/-\o_

Goeie herinneringen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

LangTall schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:39:

[afbeelding]

Haha, Byte! Dat is lang geleden.
In Nijmegen had je Orbit computers (jaren '90), bestaat volgens mij nog steeds, dat was echt zo'n typische computerwinkel :P Verder Oost Computers, die heeft nog heel lang bestaan (vroeg me altijd af hoe die toko zo lang heeft kunnen bestaan)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 14:22

ljt

Heerlijk nostalgisch topic :) Eigenlijk alles wat voorbij komt herinner ik me wel, lijkt wel of ik beetje op leeftijd ben...

Funtronics, Vobis, Dixons, Dynabyte....vaste prik elke weekend als je op zaterdag samen met de rest van nederland ging shoppen. Tegenwoordig is het zo druk niet meer voor me gevoel.

Ten tijde dat ik mijn eerste cdrom brander ging kopen bij de dixons, het aanbod van de verkoper erbij krijgen om de winkel collectie te kopiëren/verkopen en de opbrengst te delen hahaha. Tegenwoordig zou je denken ik zit in een undercover Youtube kanaal.

Of dat je gewoon een advertentie kon zetten in de krant dat je gekopieerde spellen verkocht a 1 gulden per diskette.

En inderdaad de super aanbiedingen die je op de HCC kon scoren.

Vandaag de dag weten mijn kids niet eens wat een floppy is zonder uitleg, en gaan ze ervan uit dat elk scherm touch enabled is.

We zijn een heel eind gekomen in computerland en het beloofd alleen maar leuker te worden gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
ljt schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:48:
We zijn een heel eind gekomen in computerland en het beloofd alleen maar leuker te worden gelukkig :)
Om eerlijk te zijn vond ik het vroeger leuker. Tenminste het hardware gedeelte.

En als ik kinderen heb weten zij heus wel wat een floppy is, daarvoor staat hier te veel oude meuk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 18:30:
[...]

idd, ik haalde als 10 jarige boeken bij de bibliotheek met code, die kon je overtikken, en dan had je een spelletje. En daarmee dus leren programmeren :)

Mooie tijd idd, ik heb nog steeds ergens een bruine c64 in zn originele doos.

Ook oude advertenties zijn mooi, veel kranten hebben hun oude archief online staan

[afbeelding]
Profetische plaatsing ook, zo onder de familieberichten :+

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Standeman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:21:
[...]

Ik denk dat ze amper te vinden zullen zijn. Toen werd je voor gek versleten als je met een camera door een computerzaak liep. Nu wordt er van elke scheet een foto gemaakt en online geslingerd, in die tijd was daar nog geen sprake van ;)

Zit me suf te piekeren hoe die computerzaak op de lange poten in DH ook al weer heette. Of die dozenschuiver in de kettingstraat
Die dozenschuiver in de Kettingstraat was DES :)
Lange Poten moet ik je ff schuldig blijven, maar volgens mij was dat Funtronics, later overgenomen door Paradigit. Weet wel dat ik er in 1997 nog eens een Canon Bubblejet 4000 heb gekocht. Ouder model (de BJ210 was al uit) want die had nog DOS drivers :)

Overigens zat op het einde van de LP ook nog Computerland.

En als je nog zo'n echte PC winkel zoekt: loop eens bij Harddata in de Zoutmanstraat binnen. Die bestan ook nog. Dr zat ook zo'n dozenschuiver even achter het centrum, meen de Boekhorststraat. Die gast is leter Sweex begonnen, dat zegt ook al genoeg ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:25

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Anoniem: 454358 schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:25:

[afbeelding]
:o . Vermoedelijk een foto uit 1983/1984 mits het TRS-80 Model 4's zijn. Het kan ook nog de Model 4D zijn, dan zou het 1985 of 1986 zijn, al vermoed ik dat laatste niet want ik zie geen Model 4P ('draagbare' staan). Ik schat in dat dit een foto uit 1983 is :)

* WHiZZi heeft een Model 4 uit 1983 met serienummer 000018 !
* WHiZZi heeft nog 22 andere homecomputers uit de periode 1977-1994
wildhagen schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:40:
[...]

Sterker nog, Tandy is in 1913 begonnen als fabrikant van leren goederen, pas later (o.a. na de overname van RadioShack in 1963) zijn ze in de computerwerleld gestapt, waar ze naast Commodore en Apple aan de wieg van de moderne PC stonden.

Zie Wikipedia: Tandy Corporation :)
En zo'n 1977 Tandy TRS-80 zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7322/27726389585_cfec4693cc_c.jpg

Tandy was de één van de grote 3 die letterlijk de eerste computers geschikt voor thuisgebruik leverde. Het begon met de Commodore PET (5 juni 1977), Apple II (10 juni 1977) en de Tandy TRS80 (5 augustus 1977) waarbij de laatste verreweg het meeste heeft verkocht (15k bij introductie en 250k op backorder). Mede omdat Commodore pas in oktober is begonnen te leveren en toen 100 stuks had. De Apple II was (en is) veels te duur tegenover de Tandy (Apple II > $1000 terwijl Tandy op $399 zat)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 13:55

Goverman

not loaded

Ohw, de nostalgie...

Ik ken ook nog de tijd van de Volleman PC (XT 8088, met wel 20 MB harde schijf, een 5,25" en een 3,5" drive. Op een oranje monochroom scherm. Met DOS 3.3 en spelletjes als Wings of Fury, Alley Cat, Paratrooper, Grand Prix (met Nigel Mansell die in het spelletje Travis Daye heette), Digger en nog meer... Die PC kregen we in 1986 of 1987, mijn vader werkte toen bij NS en daar hadden ze een PC privéproject.

10 jaar later (begin 1996 denk ik, aangezien het in de hoogtijdagen van Command & Conquer was) kregen we een Pentium 100, met een harde schijf van maarliefst 1 GB, 8 MB RAM en een CD-ROM. We woonden toen in Groningen, dus de Norrod, Dynabyte, Vobis en Escom zijn bekende namen. Foto's heb ik er niet van...

De HCC-dagen bezochten we ook elk jaar, maar elk jaar werd het aanbod minder. Tot begin 2000's heb ik er nog wel eens dingen als onderdelen voor een nieuwe PC, videokaart en (jaja) een Iomega Zipdrive. Ik heb daar nog wel plezier van gehad.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:33

page404

Website says no

De Crazy Hans :P

Afbeeldingslocatie: https://www.onnoot.com/uploaded/images/147_4754-crazy-hans.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WkJ9Wk4vdN1aXch-39JgxpJL5Zo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Mitk4CR0Z13h6HWfcKNbqwYA.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hBzPRyP3CtSD7-VBlQjCFX4cU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqlpdgqAfVPi2E7Nan2HPTIX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door page404 op 26-01-2021 07:32 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Niet online
(overleden)
[...]

...

Een kijkje bij UNICOMP is het proberen waard. Daar maken ze nog de IBM versies, ook met USB.

http://www.pckeyboard.com/page/category/UKBD

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
segil schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:02:

Edit: Lol, een advertentie gevonden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eAymxwCPMa87uGHi6EZRnhCs/full.jpg

Heerlijk, een HDD verdubbelen met softwarecompressie :+
Nostalgie, HCCdagen, computerbeurzen, Warez op CDroms >:) , etc
Je wordt er bijna weemoedig van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 20:16

Twhomp

Stayin' Alive

Daar heb ik nog gewerkt :Y)
Leuke bijbaan :Y

Memories... :)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 00:13
-tom-562 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 09:47:
[...]

Haha, Byte! Dat is lang geleden.
In Nijmegen had je Orbit computers (jaren '90), bestaat volgens mij nog steeds, dat was echt zo'n typische computerwinkel :P Verder Oost Computers, die heeft nog heel lang bestaan (vroeg me altijd af hoe die toko zo lang heeft kunnen bestaan)
Orbit is er inderdaad nog steeds, ongelooflijk maar waar. Ik zat ernaast op school... die is inmiddels een verslaafdencentrum geworden...

In Nijmegen had je ook ID Systems op de Annastraat, een van de zeldzame Apple dealers in die tijd. Het contrast met de Apple Stores van tegenwoordig is nogal groot.

Ze zaten in een suf kantoorpand waar je via een balie met een chagrijnige telefoniste naar binnen moest. Vervolgens werd je door het personeel, dat jas en das aan had, met de nek aangekeken. Als je maar uit je hoofd liet om iets aan te raken, dan zwaaide er wat. Ik ben daar ooit practisch voor leugenaar uitgemaakt toen ik ze vertelde dat 256kb VRAM voor een LCIII echt niet zoveel hoefde te kosten als zij ervoor rekenden.

Je vraagt je af waarom Apple op sterven na dood was in 1995... with dealers like these... you don't need competition.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 06-05 15:34

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Roman schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:56:
[...]

Om eerlijk te zijn vond ik het vroeger leuker. Tenminste het hardware gedeelte.

En als ik kinderen heb weten zij heus wel wat een floppy is, daarvoor staat hier te veel oude meuk :o
Vond ik ook. Voelde nog echt als pionieren aan. Moederborden met jumpers die je eerst allemaal precies goed moest zetten (stond allemaal in het boekje bij je moederbord) naar gelang welk geheugen en welke CPU je erop prikte, anders kon het mooi mis gaan. En daarna de BIOS in duiken, want ook daar stond nooit iets gelijk goed. IRQ conflicten oplossen, config.sys optimaliseren voor meer vrij werkgeheugen omdat je voor dat ene spel 10 KB vrij geheugen te kort kwam, en ga nog maar even door.

Nu koop je de onderdelen, prikt het in elkaar en het werkt. Natuurlijk, in principe beter en anders was er geen vooruitgang geweest, maar ik heb er wel mooie herinneringen aan.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:57:
[...]

Nu koop je de onderdelen, prikt het in elkaar en het werkt. Natuurlijk, in principe beter en anders was er geen vooruitgang geweest, maar ik heb er wel mooie herinneringen aan.
Ik deel je nostalgische gevoelens. maar ik geef ze allemaal met veel plezier op als ik nooit meer een of ander vaag IRQ/DMA conflict hoef te traceren !

Die jumpertjes waren trouwens wel leuk. ik heb er zelfs nog 1 gehad waarbij je 3 vershillende kristallen kreeg om de FSB te bepalen :)

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 29-07-2016 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 20:48

Killjoy

Klingon lawn products

Ik wilde PCL computers in Den Haag noemen, maar die is net een maandje geleden failliet verklaart, blijkt.
https://www.google.nl/map...hVMsBQKHW9FA0QQpx8IggEwCg

PC Service Leiden is still going strong. Kwam ik vaak tijdens de studietijd. Ook alweer 17 jaar geleden...
Isaac is wel inmiddels verhuisd. Dit hoekpand was eerst een naaimachinewinkel (ja ja, opa vertelt). Hij zat eerst 3 panden verderop in de Steenstraat (dat witte pand rechts naast de telecom winkel). Daar tegenover zat Computerplanet. Die is ook al lang weg.

https://www.google.nl/map...OAhXCNxQKHcx-AscQpx8IbjAK

[ Voor 42% gewijzigd door Killjoy op 29-07-2016 13:49 ]

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

MeNTaL_TO schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:01:
[...]

De tijd dat daar de computerdriehoek zat, Fascom, Dunnet, Funtronics, Vobis, Crazy Hans, Dynabyte, Computerland (al kwam die volgens mij veel later pas).
Computerland zat (tot ca. 2000?) alleen aan de Zuider Emmakade in Haarlem in een deel van een statig, maar wat vermoeid ogend pand.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:09

Pierre

Van nature lui!

Al lezend door dit topic voel ik me een behoorlijke oude lul worden haha

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:53:
[...]...
In Nijmegen had je ook ID Systems op de Annastraat, een van de zeldzame Apple dealers in die tijd. Het contrast met de Apple Stores van tegenwoordig is nogal groot.

(...)

Ik ben daar ooit practisch voor leugenaar uitgemaakt toen ik ze vertelde dat 256kb VRAM voor een LCIII echt niet zoveel hoefde te kosten als zij ervoor rekenden....
Dat is dus eigenlijk niet veranderd :X

Maar inderdaad nostalgie. Uren struinen en alle papieren prijslijsten vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Roenie schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:44:
[...]

Maar inderdaad nostalgie. Uren struinen en alle papieren prijslijsten vergelijken.
Ik heb jarenlang week in, week uit een papieren prijslijst gehaald bij Norrod, maar achteraf heb ik er nooit iets gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
[...]

Vond ik ook. Voelde nog echt als pionieren aan. Moederborden met jumpers die je eerst allemaal precies goed moest zetten (stond allemaal in het boekje bij je moederbord) naar gelang welk geheugen en welke CPU je erop prikte, anders kon het mooi mis gaan. En daarna de BIOS in duiken, want ook daar stond nooit iets gelijk goed. IRQ conflicten oplossen, config.sys optimaliseren voor meer vrij werkgeheugen omdat je voor dat ene spel 10 KB vrij geheugen te kort kwam, en ga nog maar even door.

Werkelijk?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • +6 Henk 'm!

[...]

.l. Voelde nog echt als pionieren aan. ..l.
en dan die soundcard settings, om het uberhaupt aan de praat te krijgen

Afbeeldingslocatie: http://www.flaterco.com/kb/audio/ISA/A3CONFIG_main.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:21

sapphire

Die-hard pruts0r

Killjoy schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 13:42:
PC Service Leiden is still going strong. Kwam ik vaak tijdens de studietijd. Ook alweer 17 jaar geleden...
Isaac is wel inmiddels verhuisd. Dit hoekpand was eerst een naaimachinewinkel (ja ja, opa vertelt). Hij zat eerst 3 panden verderop in de Steenstraat (dat witte pand rechts naast de telecom winkel). Daar tegenover zat Computerplanet. Die is ook al lang weg.

https://www.google.nl/map...OAhXCNxQKHcx-AscQpx8IbjAK
Gek genoeg vond ik dat maar een vage zaak. Weinig spullen, duur, ben er denk 3x geweest meer niet. Computerplanet was ik zga. Kind aan huis. Hele rits onderdelen voor het eerst daar gekocht :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26

[afbeelding]

En gewoon met zo'n 3000 gulden cash naar de winkel toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Standeman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:21:
[...]

ESCOM, of de Vobis of Computerland

Compukoos op de Edisonstraat in Den Haag

Sunshine op de Copernicuslaan in Den Haag (bij Lip om de hoek)

[ Voor 9% gewijzigd door Lip op 18-05-2021 10:18 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:06

Bob Popcorn

Plop!

[afbeelding]

17,5% btw <3

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

[afbeelding]

Je kan 'm altijd nog draadloos maken :+ -> https://learn.adafruit.co...fruit-ez-key-hid/overview O-)

Overigens, wil je een model M kwijt? O-)

Ik probeer oude shops te herinneren, maar verder dan de Vobis en Funprice in Enschede kom ik niet :P Het zou trouwens kunnen dat hier nog ergens een folder zwerft van Dynabyte (of was het Dixons) uit het gulden era.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 30-07-2016 20:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Anoniem: 454358 schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 00:47:
[...]
en dan die soundcard settings, om het uberhaupt aan de praat te krijgen

[afbeelding]
Ah, een moderne Advance Logic soundcard die zowaar simpel via een menu was te configureren. Daarvoor moest je ze jumperen. En het kwam regelmatig voor dat je maar moest raden wat wat was.
sapphire schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 12:23:
[...]

Gek genoeg vond ik dat maar een vage zaak. Weinig spullen, duur, ben er denk 3x geweest meer niet. Computerplanet was ik zga. Kind aan huis. Hele rits onderdelen voor het eerst daar gekocht :)
Ik kwam er voor de tweedehands zooi. En als je 'm kende, kon er veel. Heb er nog eens een 20 inch crt gekocht. Heeft 'ie me naar huis gebracht in Noordwijk. Gewoon service d:)b

En de prijzen, tja. Hij werkte met drie prijslijsten. Die voor de toevallige klant, die voor de vaste klant die hij mocht en die voor de vaste klant die hij niet mocht >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 00:13
Roenie schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 16:44:
[...]

Wanneer heb jij voor het laatst VRAM gekocht bij een computerwinkel :P

Ze zijn nog steeds duur maar ze maken je tenminste niet meer uit voor liegebeest.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:48
Heb in zo'n winkel gewerkt. Joystick verkopen met gamespack erbij. We verkochten nooit Games omdat je dan domme vragen over irq's kreeg. Ik verkocht die joystick en de baas knikte al naar me... Een uur later stond de klant er al weer dat hij de spellen niet aan de praat kreeg...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hé, daar woon ik :)

Ik zocht nog foto's van de Bits 'n Bytes (als ik de naam goed herinner) aan de Gedempte Oude Gracht in Haarlem (vanaf 1984/1985). Daar kwam de jeugd bij elkaar om C64 spelletjes (op casette) te kopiëren. :)

Ah, de winkel heette Bits & Chips: http://www.delpher.nl/nl/...11206979%3Ampeg21%3Aa0066

(Een betere/vaste link is te vinden op die pagina, maar ik kan op de iPad de link niet selecteren. Als iemand kan helpen graag)

[ Voor 24% gewijzigd door Sendy op 31-07-2016 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Bekende namen idd :P Onze eerste computer thuis was ook een escom 486sx25, 4mb, 210hdd. Het ding in de loop der jaren nog tot in den treure geupgraded met geheugen, nieuw mobo met cyrix p150+ tot uiteindelijk een AMD K6 450 oid met 3dfx voodoo 3 (alleen kast, floppydrive, hdd en voeding nog origineel :+).

Verder Norrod en Funprice ook bekend mee. Regelmatig even een actuele prijslijst halen en ook vaak op zaterdag in de rij gestaan zo lang tot ongeveer de straat. Gekkenwerk als je dat vergelijkt met nu.

Ben opgegroeid in Assen en daar had je een winkeltje genaamd HWT waar ze gewoon vanuit de woonkamer van een flatje een winkel runden. Waren ook echt van die geeks. Met pc onder de arm aanbellen, zeggen wat je wilt (bijv. upgrade) en als je geluk hebt ter plekke schroeven ze je pc uit elkaar en monteren alles. Ondertussen liep er een hond rond en zaten ze tussendoor nog aan hun avondeten als je s avonds kwam. Geweldige tijden ;)

Daarna kwam de tijd van internet en de webshops. Door tutorials op internet kon je ook zelf leren hoe je aan je pc kunt sleutelen en bij webshops waren de onderdelen veel goedkoper. Daarom praktisch nooit meer bij fysieke pc winkels geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Laatst online: 21:35
SinergyX schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:02:
Bij ons in de bosweg in Gouda zit nog steeds een winkel die mij moet denken aan de jaren 90, gezellig knus winkeltje met rekken vol met spullen.

YouTube: VNGSystems
VNG, heb ik nog geknutseld aan PC's en laptops in de jaren 90 voor een paar knaken per uur ;) . Ik ga zo af en toe bij hem langs(En koop ook nog wat) , puur omdat ik het knap vind dat Arie-jan(De eigenaar ;) ) na al deze jaren van crises nog steeds in business is.

Dus als iemand in Gouda is, kan ik VNG van harte aanbevelen! :*)

edit*

Ik heb er helaas geen foto's van :(

[ Voor 3% gewijzigd door Vuikie op 01-08-2016 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Roman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:32:
@dion_b, heb ik al gedaan, maar verder dan tandy en de dixons komik niet. Wel bij ons in de buurt was dan nog Powerchip in Naaldwijk, JBC in de Lier, A-Tembo in Delft (ja die doet nu in Lego) en Van der Meer in Maassluis. Maar van al deze vin ik niet echt oude foto's. En van die in Monster weet ik de naam niet meer,

@Standeman, ja dat zal het probleem zijn. Ik denk dan eerder dat eigenaren foto's van hun winkel gemaakt hebben of als ze ergens voor een reportage of reclame in een krant of folder gemaakt zijn.
Den Haag _/-\o_

DES
Weans (Kettingstraat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Schoot me net te binnen:
Elke week langsfietsen om de nieuwe prijslijst te halen om te kijken welke nieuwe chips en videokaarten er nu weer tussenzaten.
Jaha, zo ging dat voor het internet bestond 8)7

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 21:51:
[...]

Wanneer heb jij voor het laatst VRAM gekocht bij een computerwinkel :P

Ze zijn nog steeds duur maar ze maken je tenminste niet meer uit voor liegebeest.
Het ging me inderdaad meer om de prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Trouwens, wie geïnteresseerd is in oude computers, op 17 en 18 september is er in Nordhorn, dat is bij Almelo/Enschede net over de Duitse grens, een Classic Computing. Dus een hoop malloten zoals ik, die daar met hun oude computers staan. Wel meer jaren 70, 80 en begin 90.

Hier een link: http://www.classic-computing.org/

Pagina: 1 2 3 4 Laatste