Toon posts:

Historische foto's van computerwinkels

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gewoon op zoek gaan naar paar van de namen van winkels van toen.

Hier eentje waar ik in jaren '80 om de hoek woonde:
http://www.cbmuseum.nl/images/elra_computershop.jpg

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +10Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Als je jaren 90 zoekt denk ik eerder aan topwinkels als Escom, Vobis etc ;)

Dat je daar weinig foto's van ziet kan er ook mee te maken hebben dat mensen hun trauma's overgehouden aan dat soort winkels nog aan het verwerken zijn ;)

Je kan iig wel je aan je nostalgische trekjes voldoen, als je de prijzen ziet :P

[Voor 26% gewijzigd door wildhagen op 21-07-2016 20:08]

Virussen? Scan ze hier!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:17
Ben nog in zo'n winkel geweest, waar ze heul vreemde PC's hadden :P

• Automark
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:45
leuk dat asci in groningen nog bestaat, daar kwam ik vroeger nog wel eens

nog 1 gevonden via google

Acties:
  • +11Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nostalgie, mijn eerste pc :P
Met wel 4 MB geheugen ! en een geupgrade videokaart met nog eens 2MB :P

(ik dacht nog dat ik het fout had ingescand, maar die bon is echt zo scheef :P)

[Voor 34% gewijzigd door heuveltje op 22-07-2016 12:47]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Oef, zijn inderdaad lastig te vinden, maar hier zijn er een paar:
Edit: deze heb ik via het www gevonden, geen idee welke winkels het zijn en waar ze staan. Sorry

[Voor 5% gewijzigd door Tsjipmanz op 22-07-2016 12:56]

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +10Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:49

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ook leuk.
IBM die een 5MB harddisk aflevert bij de klant
Josefien schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:01:
[...]
Oh, in dacht het alleen maar omdat er op die factuur "retour" stond met een beter exemplaar eronder :D
Dat waren dus onderdelen die meteen upgegrade werden t.o.v. het basismodel.
Dat toetsenbord heeft het trouwens ruim 10 jaar uitgehouden :P

Volgens mij was die korting dat escom muismatje en muis ofzo :P
inderdaad best shabby. bedenk trouwens nu dat mijn eerste auto minder koste dan mijn eerste pc :P
Ook wel appart.

[Voor 70% gewijzigd door heuveltje op 22-07-2016 13:07]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

Acties:
  • +3Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

ThinkPadd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:29:
[...]

Vroeger was het dan ook nog goede kwaliteit. Denk maar aan de IBM Model M toetsenborden.
Haha, die oude IBM ramplanken vind ik nog steeds de beste ramplanken die er ooit op de markt geweest zijn.

Tikten echt enorm, enorm prettig. Maakten wel een enorme takkeherrie, als je een beetje doortikte op dat ding konden ze je 3 huizen verderop nog horen rammen :X

Jammer dat er nooit een USB-versie van geweest is, maar alleen DIN- en PS/2-versies, anders had ik hem denk ik nu nog steeds gebruikt. Heb er nog wel 2 liggen, maar mijn PC heeft geen PS/2-ports meer...

Virussen? Scan ze hier!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:02
heuveltje schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:45:
Nostalgie, mijn eerste pc :P
Met wel 4 MB geheugen ! en een geupgrade videokaart met nog eens 2MB :P

[afbeelding]

(ik dacht nog dat ik het fout had ingescand, maar die bon is echt zo scheef :P)
Wat gaaf en wat opvallend:

- BTW 17,5%
- in guldens.. doen we inflatie enzo geweld aan, ruim 1000,- euro nu voor een pc. Niet gek.
- muis kostte toen in de basis ook al niets
- upgrades hadden mooie ronde prijzen, mooi bedrag eraf, mooi bedrag erbij, hopla!
- 0,28 dpi, heel lang de standaard geweest, pas recent worden desktop schermen echt beter!

Enfin, erg leuk!

M'n vader kreeg van z'n werk (zit al 40 jaar in de IT btw) een nieuwe pc. Een 80286 met een kleurenscherm. We woonden in een klein dorp en niemand had ooit een computer met kleuren gezien, dus binnen no-time stond het halve dorp in het computerkamertje van m'n pa te kijken naar 320x240 plaatje met 16 kleuren ofzo. Ge-wel-dig!

Oh btw. Harde schijf:

Die dingen lagen later los in een lade.. en als ze gewisseld moesten worden ging de beveiling van de lade wel eens los en kon zo'n schijf als een frisbee door je datacenter vliegen, aldus m'n vader.

Floppy, the original, nu alleen bekend van 9gag:

Oh en roken? Dat deed je in het begin ook gewoon in het datacenter. Tot ze je met Halon gingen blussen als je dat deed, toen was de lol er af. (Halon mag ook al niet meer lees ik net).

[Voor 23% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-07-2016 16:53]

Weg uit m'n comfortzone, ik bouw aan USG21.com

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Automark
anandus schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:07:
.

Ja, lieve kijkbuiskinderen, vroeger kocht je geen spellen, maar maakte je ze -noodgedwongen- zelf :P
idd, ik haalde als 10 jarige boeken bij de bibliotheek met code, die kon je overtikken, en dan had je een spelletje. En daarmee dus leren programmeren :)

Mooie tijd idd, ik heb nog steeds ergens een bruine c64 in zn originele doos.

Ook oude advertenties zijn mooi, veel kranten hebben hun oude archief online staan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:09

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Bedankt voor de foto's, daar staan er idd leuke dingen tussen.

@wildhagen Ik heb voor mijn PS2 toetsenbord een USB-PS2 adapter, sommige zijn zelfs Mac compatibel, zoals deze: http://www.ebay.de/itm/16...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Met de prijzen is volgens mij ook die kwaliteit gedaald.

Vroeger kocht je ook geen tijdschriften met een CD/DVD... Of diskette, nee je kon de programma's overtypen. Pagina's met listings....

Over mijn eerste Computer... Dat was een EACA Video Genie... Maar ook alleen omdat mijn moeder bij dat bedrijf werkte wat ze uit Hong Kong importeerde.

En dat ding heb ik nog steeds.

En als jullie je nu afvragen, wat wil die daar mee. Ik verzamel oude computers, Ik heb c.a. 40 computers van voor 1995. Hoop jaren 80, zoals de hier boven staande MSX.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Automark
Nog wat gevonden via http://www.dekrantvantoen.nl/

klik op de foto voor het hele artikel

computerwinkels zijn eigenlijk net als oude arcadehallen, eens enorm populair, en op elke straathoek zat er wel een. En nu is daar vrijwel niets meer van over.

[Voor 55% gewijzigd door Automark op 22-07-2016 19:06]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:20
Als ik denk aan die tijd, dan schieten 2 namen mij te binnen: DES computers en Weans. Ik ben er nooit geweest, maar las altijd hun (vage) advertenties in de Telegraaf (die ik bezorgde). Volgens mij was dat de zaterdag rubriek. Lekker kijken wat je allemaal zou willen hebben, maar geen geld voor had :)

Edit: Lol, een advertentie gevonden

Link (pagina 12)

[Voor 29% gewijzigd door segil op 22-07-2016 20:12]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08-2021

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Ach vroeger, de hcc dagen...

Losse onderdelen kopen en thuis in elkaar zetten FTW.

My wife has passed away:http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:47

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Automark schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 23:25:
leuk dat asci in groningen nog bestaat, daar kwam ik vroeger nog wel eens

nog 1 gevonden via google

[afbeelding]
:o . Vermoedelijk een foto uit 1983/1984 mits het TRS-80 Model 4's zijn. Het kan ook nog de Model 4D zijn, dan zou het 1985 of 1986 zijn, al vermoed ik dat laatste niet want ik zie geen Model 4P ('draagbare' staan). Ik schat in dat dit een foto uit 1983 is :)

* WHiZZi heeft een Model 4 uit 1983 met serienummer 000018 !
* WHiZZi heeft nog 22 andere homecomputers uit de periode 1977-1994
wildhagen schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:40:
[...]

Sterker nog, Tandy is in 1913 begonnen als fabrikant van leren goederen, pas later (o.a. na de overname van RadioShack in 1963) zijn ze in de computerwerleld gestapt, waar ze naast Commodore en Apple aan de wieg van de moderne PC stonden.

Zie Wikipedia: Tandy Corporation :)
En zo'n 1977 Tandy TRS-80 zag er zo uit:

Tandy was de één van de grote 3 die letterlijk de eerste computers geschikt voor thuisgebruik leverde. Het begon met de Commodore PET (5 juni 1977), Apple II (10 juni 1977) en de Tandy TRS80 (5 augustus 1977) waarbij de laatste verreweg het meeste heeft verkocht (15k bij introductie en 250k op backorder). Mede omdat Commodore pas in oktober is begonnen te leveren en toen 100 stuks had. De Apple II was (en is) veels te duur tegenover de Tandy (Apple II > $1000 terwijl Tandy op $399 zat)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:27

page404

Website says no

De Crazy Hans :P

[Voor 89% gewijzigd door page404 op 26-01-2021 07:32]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:48
segil schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 20:02:

Edit: Lol, een advertentie gevonden
https://tweakers.net/ext/f/eAymxwCPMa87uGHi6EZRnhCs/full.jpg

Heerlijk, een HDD verdubbelen met softwarecompressie :+
Nostalgie, HCCdagen, computerbeurzen, Warez op CDroms >:) , etc
Je wordt er bijna weemoedig van..

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Automark
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:57:
[...]

.l. Voelde nog echt als pionieren aan. ..l.
en dan die soundcard settings, om het uberhaupt aan de praat te krijgen

http://www.flaterco.com/kb/audio/ISA/A3CONFIG_main.png

• Screamer2003
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2019
Mijn eerste pc was dit model.

Gekocht voor Fl.1899 gulden. met een HP deskjet Printer 420 serie's nog eens Fl.400 gulden extra.

Mijn eerste Windows computer gekregen voor mijn verjaardag en voor schoolgebruik.
Netjes op het bureau geplaatst leek het een leuke setup. maar daar bleef het ook bij.
De pc zelf was .... slap.....
Cyrix M2 300 @ 224MHz (66MHz Bus) Socket 7. 32MB EDO - D-Ram. 3.2Gb HDD @ 5400RPM. en een SIS 5598 Onboard Videokaart @ 1/2/4 MB Shared Memory. samen met een 24X CD-Rom Drive.
Monitor was een 800x600 14" CRT die 1024x768 24Bit aan kon. maar dan kreeg je serieus hoofdpijn van dat flikkeren.

Met zuurverdiende centen deze pc een Upgrade gegeven met een 32MB (2X16MB) naar een totaal van 64MB EDO - D-Ram, een 4x2x32x CD-RW drive van Phillips, en een 3D PCI kaartje , De SiS 6326 PCI 4MB.
dit om SimCity 3000 te kunnen draaien. MDT, Quake, GTA-2, Hexen, en Midtown Madness 1 & 2 ging redelijk nadien.
Echt vlot draaien deed de pc pas in 2001. laatste jaar dat ik deze pc nog had een upgrade gegeven naar een AMD K6-2 350 Mhz, helaas was de moederbord zo beperkt dat deze maar op 299Mhz wilde draaien.

Windows 98se werkte vlotjes, Windows ME draaide net als de pc zelf bagger......

Gekocht @ Micro-Elektro te Goes.

• Screamer2003
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2019
Op de Windows PC van mijn vorige post heb ik deze computer als mijn eerste PC gehad.
Schneider PC CP-6128 met een orgineel Groen kleur weergevend monitor (GT65).

http://www.computermuseum.../preisliste_schneider.pdf
Spec's:
CPU: Z80A @ 3.3Mhz
RAM : 128Kb
3" Floppy-Drive. vreemd genoeg hadden de diskette's een 3" afmeting. 3,5"Floppy's zagen er totaal anders uit.

Mijn opa kocht deze Schneider pc voor 999 D-Mark in 1985.

Optie's die hij erbij kocht waren een orginele bureau-tafel voor de schneider pc, Printer, extern floppy-drive voor de gewone 3,5" drive en floppy's. een printer (MATRIX) (duurde zéééér lang voor het printen van een pagina. op speciaal papier uit die tijd.

Ik weet alleen niet meer hoe precies het te werk ging, maar deze schneider pc had ook een modem.
Hiermee kon hij zijn banksaldo, uitgaven en inkomen inzien. en overboekingen inplannen.
wel eens mogen toekijken hoe hij dat deed.
Hij belde een nummer (bank), kreeg een receptioniste aan de lijn. mondeling gaf hij een toegewezen gebruikersnaam en wachtwoord door. na bevestiging moesten zijn telefoonhoorn op de modem geplaatst worden wat de receptioniste ook deed.

Zo had Quelle ( wat wij in nederland wehkamp hadden) hetzelfde principe, hij kon ''online'' bestellen met onherkenbaar plaatjes van de spullen die te koop waren.

Deze modemdienst deed mijn opa gebruiken tot eind 1993. daarna was het over en uit. de bank een jaar later.
nu is dus de modem onbruikbaar.

Later kreeg ik de pc voor o.a spelletjes. een SNES was vergeleken met de Schneider PC High-Tech :+

Spelletjes die ik veel speelde waren o.a Bomberman, Jet-star ( tekst based ruimtespelletje ) Barkeeper western game.

voor de pdf kun je hier terecht.
http://www.computermuseum.../preisliste_schneider.pdf

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Screamer2003 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 01:22:
3" Floppy-Drive. vreemd genoeg hadden de diskette's een 3" afmeting. 3,5"Floppy's zagen er totaal anders uit.
3 inch floppies zag je begin jaren 80 wel meer, maar een succes is het nooit geworden. Ze hadden ook max 360 kB opslag, identiek aan de (toenmalige) 3.5 inch disks, en hadden dus ook niet meerwaarde.

En ze zagen er idd anders uit dan 3.5 inch floppies, qua uiterlijk was het een beetje een mix tussen 3.5 inch en 5.25 inch (of 8 inch) floppies.

3 inch disks:

Overigens bestonden er wel meer rare formaten, zoals 3.25 inch floppies, die hebben ook bestaan:

Virussen? Scan ze hier!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sugarlee89 schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 17:33:
Iemand eentje van paradigit van vroeger aan de ring in eindhoven?
Ben ik vaak geweest voor losse onderdelen.
Herinner me nog de felgekleurde blauwe en gele prijslijsten, in een overvolle winkel op zaterdag :)

Geen foto van het interieur kunnen vinden, wel de buitenkant:

( bron)
Dit was volgens mij al een nieuwere gevel.

[Voor 16% gewijzigd door supergert op 06-07-2017 14:28]

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Emma Heesters fan ❤️

Carvi Computers in Hoofddorp

Het bestaat niet meer, maar hier zaten ze vroeger:

Ook hadden ze ergens een werkplaats in Hoofddorp, maar ik kan mij dit meer herinneren.
Bij hun habben een aantal computers hebben laten bouwen en later nog een super toffe 17" Iyama monitor gekocht die toen een OSD-menu had, wat ik als kind geweldig vond.

Als kind vermaakte ik mij uitstekend in de winkel, en vooral omdat ze daar toen het nieuwste van het nieuwste hadden: Hauppage WinTV. Dan kon je dus televisie kijken van de CAI op je PC, en zelfs ook met een bijbetaling nog Teletext _O_. Uiteindelijk een keer mijn pa overgehaald om dit erbij te kopen :P

Verder herinner ik me ook nog een oude monitor die daar omgebouwd was tot aquarium of een plantenbak ofzo.

Iemand die deze oude zaak nog kent?
wildhagen schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 16:08:
[...]
Haha, die oude IBM ramplanken vind ik nog steeds de beste ramplanken die er ooit op de markt geweest zijn.
So true!
Heb er hier achter mij in de kast thuis ook nog eentje liggen _O_
Op Marktplaats wordt er flink op geboden! :D

[Voor 51% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2021 13:02]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01

Yucon

*broem*

Niet echt een winkel, maar dit was de testafdeling van tulip:

http://www.tulipgv.nl/leden/rondleiding/020523-Tulipfabriek6.JPG

Mooi topic, echt verbazend hoe weinig er online over te vinden is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:30
dennis_rsb schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:39:
bv dat memo systems kun je maar bar weinig over vinden, behalve dat ze al heel lang niet meer bestaan.
Memo was een bedrijfje ontstaan hier in Den Dungen.
Ik kwam er een week geleden deze doos nog van tegen :-P

Heb daar best wat spulletjes vandaan gehaald.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +7Henk 'm!

• deathgrunt
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Intussen, op donderdag 15 januari 1998...

( high-res after the click... )

Acties:
  • +5Henk 'm!

• jozefu
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-05 08:40
dennis_rsb schreef op zondag 8 april 2018 @ 09:39:
....maar bv dat memo systems kun je maar bar weinig over vinden, behalve dat ze al heel lang niet meer bestaan.
Hier een interieur foto van Memo Systems Utrecht. Moet ergens genomen zijn tussen 1998 en 2002 als het goed is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-05 16:29
The Eagle schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:31:
Kent iemand trouwens nog Vecos computers?
Leverde niet alleen aan scholen. Heb daar ook het e.e.a. aan spullen vandaan. Even terug zitten kijken in m'n mail en zo te zien heb ik daar ook een Psion 5 gekocht.

Dat ding heeft me door heel wat colleges geholpen :)

Eerste Pentium gekocht via Vecos, ding kostte een godsvermogen via het PC-priveproject van m'n vader... Zaten in Best dacht ik, maar kan je verder ook niet aan meer gegevens helpen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SparC-EHV
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 22:16
In den beginne zat Vobis nog aan de Emmasingel in Eindhoven.
http://www.eindhoveninbeeld.com/eindhoveninbeeld.php?foto=30994&position=right_bottom
Als basisschoolverlater kreeg ik toen een 486dx2 66mhz met een 210 Mb Connor harde schijf in een schitterende Colani skytower. Was ik 1 van de weinige op school die destijds TFX in zijn geheel kon installeren ;-) later nog uitgebreid met een Sound Blaster AWE32 en Mitsumi 2speed cdrom speler.

http://www.museo8bits.com/wiki/images/b/be/HighScreen_Colani_Tower_front.jpg

Given a task to do one that seems impossible, given the desire to do it...humans can accomplish almost anything. - Capt. Jim Lovell

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Grappig topic!

Doet me terugdenken aan mijn eerste echte PC...

Een 486DX2 66 van Escom, met...jawel...een echte 3.5" floppy drive
14 inch SVGA
OS/2 (later Warp)

Latere upgrades (ik weet geen prijzen meer, maar wel dat het duur was! :)):
Diamond Viper 2MB Vesa videokaart
420MB HDD
Mitsumi CD rom speler
14k4 modem om de diverse BBS-en af e struinen en later in te bellen voor internet en IRC

Behoorlijk wat geld over de KPN schutting gesmeten destijds

Te koop....

• Automark

screenshot uit Miami Vice 8) radioshack ergens in 1987
Daar staan toch een hoop mooie dingen op.

Ik kan me nog herrineren dat ik destijds als klein kind in die winkels me stond te vergapen, geen idee wat ik er mee kon, maar het idee dat dat de toekomst was, was al wel duidelijk.

voor de liefhebber: S04E14 Baseballs of Death

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-05 23:06
Sonic1984NL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 06:01:
Leuk topic! Ik werkte van 1999 tot 2004 bij Computer Planet in Leiden aan de Steenstraat. Ook weleens in de winkel in Haarlem gestaan. Ik moet nog wel foto’s hebben. Iemand interesse?
Is dat deze?

Als 10-jarige kocht ik daar mijn eerste pc spel Starcraft in 1998 (?) met 80 gulden kleingeld na de demo te hebben platgespeeld.

Letterlijk kwartjes en dubbeltjes tellen.

Tegenwoordig op google maps:

Mijn tweakblog over de toekomst

• Dan070
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-05 11:57
Leuk dit, heb nog goede herrieneringen aan Computer Company die ooit begonnen is in Rotterdam.

En Dyme Computer uit Delft ergens aan een grachtje.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 01:55

MeNTaL_TO

The future is not set

Nyarlathotep schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:23:
De PC dumpdagen... Twee keer heb ik daar een volledig systeem bij elkaar geschraapt.
De laatste keer liep ik gewoon met 1500 euro contant geld in de binnenzak :X
Bij de ingang kreeg je allerlei prijslijsten in je handen geduwd, en dan was het afstrepen geblazen. Afdingen was beperkt mogelijk vanwege de al lage marges (men stond daar toch om te dumpen, of naamsbekendheid te krijgen). Maar soms kreeg je een leuke deal als je meerdere componenten bij één shop kocht.
Ook mijn eerste LCD scherm heb ik daar gekocht, een Iiyama (4:3 beeldscherm). Nieuw kostte deze ruim 700 euro, maar omdat er een defecte pixel in zat was ie zo'n 150 euro goedkoper.
De defecte pixel zat bij mij rechtsonder in het scherm en ik had er geen last van :)

Ik mis die dagen wel hoor... Het was echt een dagje uit voor mij.
Zo heb ik heel de HCC af gezocht naar iemand die toendertijd een tapedrive verkocht, jaar erna hetzelfde met een Microsoft Force Feedback stuurwiel.

Beide maar bij 1 zaak, jaar erna had iedereen ze.

Nog een foto gevonden ook

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:49
segil schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:37:
Veel producten zijn in de loop der jaren duurder geworden... maar computeronderdelen horen daar toch niet bij. Hoe hoog die bedragen soms waren :X Een beetje normale computer kostte destijds makkelijk > 1500 euro. Nu kan je al een fatsoenlijke office computer kopen voor 500 euro.
Euro? Bestond dat woord toen al 8)7

Maar inderdaad, de prijzen waren aanzienlijk. Excl monitor... wel met een real time clock _/-\o_

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

We gaan aardig offtopic merk ik.
@Stormtrooper en anderen: Retro cpomputertopic is een paar topics verderop :)

Ontopic: bij deze een historische foto van een computerwinkel:

>:)

Saillant detail: In dat pand zat vroeger Stam schoolboekhandel. Het boek werd verdrongen door de computer. En nu wordt de computer verdrongen door het internet.

offtopic:
@MeNTaL_TO Die tapestreamer hangt idd gewoon aan de floppycontroller. Pentium 200 met 96MB RAM op een Abit PH5 mainboard. Leuke is: ding ondersteunt ook DS ED (doorgeboren opvolger DS HD) diskettes, waardoor de datarate 2x zo hoog kan zijn als bij een reguliere floppydrive en het ding dus sneller kan zijn :)

[Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 04-03-2021 17:49]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-05 10:30

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Tijdens m'n verhuizing een tijdje terug, een bonnetje tegengekomen van de PC die mijn moeder toen had gekocht in 1999. Toch al weer 22 jaar geleden ;) Ik besef dat dit geen computerwinkel foto is, maar dacht het past hier wel!

• Obruut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:39
The Eagle schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:48:
Ontopic: bij deze een historische foto van een computerwinkel
We kunnen nog verder terug in de tijd voor deze winkel gaan :)

En hoe het er ooit vanbinnen uitzag;

En “de bunker” waar de waardevolle producten bewaard werden.

[Voor 17% gewijzigd door Obruut op 04-03-2021 20:41. Reden: Nog een foto gevonden!]

Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

• Anoniem: 93050
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik herinnerde me nog de naam van een computerwinkel in de Utrechtse straat in Amsterdam, Dar kocht ik onderdelen om mijn Escom up te graden. De Escom kregen we als PC-prive, met bijbetaling, of zelfs zonder (als je standby liep). De winkel heette PC-OKE. Hij bestaat nog steeds

Op de foto staan nog wat zeer nostalgische winkels. Vroeger was Hardware Outlet ook heel nostalgisch, zaten in een soort loods.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:39

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

segil schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Als je uitgaat van een gaming pc wel. Maar een office computer is toch nog prima betaalbaar? Ik bedoel, 25 jaar geleden bestond het fenomeen "gaming pc " niet eens :)
Ho ho.... 25 jaar geleden is 1996... het jaar van de 3Dfx Voodoo Graphics ("Voodoo 1"), de ATI Rage128 en de NVidia NV1 (bij het grote publiek vooral bekend als chip op de "Diamond Edge 3D"). Ook de Soundblaster AWE32 en de grote concurrent Gravis UltraSOUND waren al twee jaar op de markt in 1996.

Dus ja, 25 jaar geleden bestonden er al game-PCs :)

Ontopic:

De computerafdeling van de V&D in Amsterdam, 1986, met dank aan Kinderen voor Kinderen (videoclip van "Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?"):

Arjan (de solist) staat bij een Commodore C128. De C64C staat er naast en was net nieuw tijdens de opname van deze clip.

De borden met "MCN" staan voor "Microcomputer Club Nederland". Een poging van Vendex om een eigen smoel te geven aan de computerafdeling en er een soort community van te maken, met workshops, een eigen magazine en clubdagen. Bedacht door Maurice de Hond, die toen bij Vendex werkte en later ook directeur werd van Headstart.

Leuk om aan te denken als hij weer een keer bij Op1 of Jinek aan tafel zit :)

[Voor 57% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 05-03-2021 07:18]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:29
Ik kwam vaak bij Powerline computers in Zoetermeer:

Daar van alles gehaald, van mijn eerste computer in 2001 of 2002 tot aan mijn laptop voor school in 2005.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:07
Wie kent hier de MyCom in Haarlem nog, op de Zijlweg? Ook zo'n blast from the past. Als openingsstunt hadden ze een aanbieding (iets van 128 of 256 MB RAM) wat echt zo populair was dat de mensen in de rij stonden tot de Leidsevaart :X eind vorig jaar is het pand tegen de vlakte gegaan, er wordt nu druk gebouwd aan iets nieuws daar.

Of de Computerland om de hoek daar.. is nu een keukenwinkel geworden :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:07

Ik kwam nog een stukje nostalgie tegen.
3 oude rekeningen van pc's uit 95/96.
Leuk om te zien wat je destijds betaalde voor een pc, en we destijds "genoeg" aan hadden.

Misschien zitten de bouwers van destijds ook nog wel hier op GOT 8)7

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Jism schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:28:
AMD CPU, 4MB RAM, een 540MB harddisk, aparte IDE controller en een 15inch beeldscherm + 1MB PCI kaart. B)

2100 guldens. Goeiedag.
Valt toch wel mee, als je het hiermee vergelijkt?

4700 guldens voor een Pentium 90 Mhz, met 8 MB RAM, 540 MB HDD, een 14-inch monitor, en een videokaartje met 1 MB geheugen (maar wél uitbreidbaar tot 2 MB!) :P

Wel één voordeel: je krijgt er geen gewone koeling bij, maar intensieve koeling. Whatever that may be :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +4Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

The Eagle schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:33:
[...]

Da's 1994 gezien de prijzen en processor beschikbaarheid. In 93 kwam de pentium 60 en 66 uit, Met toen nog gratis rekenbug :+ 1994 waren de P75 en anderen er.
jaar later waren ze al een stuk goedkoper. Ik haalde een P100 met 8MB, 1Gbyte quantum fireball en 6x cdrom plus 15" monitor voor ik meen 3300 gulden. Staat nog steeds werkend hier onder mijn desk (zij het niet meer in de originele config) :) Factuur moet ik ook nog ergens hebben.
Jep. Die Pentium 60 en 66 waren ook echte heetkoppen. Je kon er je kamer goed mee verwarmen. Maarja, er ging dan ook 5V door die CPU's....

Eigenlijk wilde Intel die niet uitbrengen, maar ze kregen de Pentium nog niet stabiel genoeg, en er was teveel druk vanuit markt, omdat AMD met hun 486DX4 op 120 of 133 Mhz meer presteerde dan Intel met hun toenmalige topmodellen 486DX2-66 en 486DX4-100 Mhz.

Toen moest noodgedwongen Intel de Pentium-60/66 wel versneld uitbrengen. En ander noodgrepen, wie kent de Pentium Overdrive nog, die je op je 486-socket kon schroeven?

Met de Pentium-75 en later waren de problemen van de P-60/66 grotendeels opgelost. Echt goed verkocht hebben de P-60/66 volgens mij nooit. De 75 volgens mij ook niet, de 90 en 100 waren iirc veel populairder.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:55
gold_dust schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:14:
Volgens mij zat hier vroeger de Escom in Groningen. Ik ging daar toen ik nog heel jong was vaak kijken, nooit een PC gekocht trouwens. Maar goed ook als ik dit topic lees ...
Weet niet of het dat pand was, wel die straat!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:00
Ik kan me de dagen dat ik regelmatig op de `computerboulevard' in Rotterdam (de Meent, de Jonker Fransstraat en de Goudsesingel) rondstruinde nog goed herinneren. Daar zaten de grote bekende computerwinkels en een aantal dozenschuivers bij elkaar. Onder andere Escom/Vobis, Paradigit, Fascom, Dimension, Etelcom, Dunnet en Crazy Hans.

Dunnet was een mooie winkel waarbij volop demo's (Second Reality) draaiden op de aldaar uitgestalde computers. Crazy Hans was bijzondere winkel die af en toe meer leek op een kleine computerbeurs:

Uiteindelijk wel daar mijn eerste PC gekocht: een Commodore PC60 III. Een enorm zware bigtower met een 386DX 25 Mhz. met 2MB geheugen, onboard Paradise grafische kaart en een 80MB harde schijf voor 1000 gulden. Die PC kreeg ik mee in een doos waar een grote sticker op zat van.......Dunnet. Later heb ik daar nog een Soundblaster compatible geluidskaart en een CD-rom speler aan toegevoegd, waarmee ik gelijk het begin had gemaakt met het upgraden van PC's. Sindsdien heb ik ook nooit meer een complete PC gekocht.

Toen de PC te langzaam werd, heb ik nog een leuke upgradekit bij Crazy Hans gehaald: een 486 DX4, 100 Mhz. met moederbord en 4 MB geheugen voor een leuk prijsje.

En echte klantenservice heb ik nog bij Fascom meegemaakt toen ik een nieuwe harde schijf zocht. Ik kwam langs tegen sluitingstijd en de verkoper was net bezig om de rolluiken dicht te doen, toen ik vroeg of ik nog een 1GB harde schijf kon kopen. Ter plekke werd de winkel heropend, zodat ik mijn aankoop kon doen.

Dimension en Etelcom bestaan overigens nog steeds....

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:26
Enigszins off-topic want geen computerwinkel, maar kennen jullie deze nog nog nog….?

Ik was elke keer weer als een kind zo blij wanneer de nieuwe editie uit kwam. Mijn collectie ging van ongeveer 1993 tot het laatste nummer. Daarvan is alleen deze ene overgebleven (lag denk ik niet op de stapel toen de boel werd opgeruimd).

Interessant is hoe vreselijk duur games indertijd waren (relevant voor de discussie zojuist over prijzen van PC’s). NLG 120 voor een recent spel, en potdorie NLG 98 voor Battle Isle 2 (toen al 3 jaar oud).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 23:00
Geen historische foto, deze heb ik vorige maand genomen :)

Orbit in Nijmegen. Zij zaten er al sinds ik in 1990 in het pand ernaast naar school ging en ze zitten er nog. Voor een kleine winkel in deze branche vind ik het ongelooflijk dat ze het zo lang hebben uitgehouden. Ze moeten haast wel eigenaar zijn van het pand en het als hobby bedrijven zou je zeggen.

Verder goede herinneringen aan Computercollectief in Amsterdam aan de Amstel tegenover Carré; zij hadden een kleine winkel met geplastificeerde kaarten, die je mee moest nemen naar de balie en vervolgens haalden zij de doos uit hun magazijn. Zo'n beetje de enige winkel in Nederland waar je Mac game software kon kopen. Marathon, Hellcats Leyte Gulf, F/A-18 Hornet 2.0 en nog wat spellen die mijn spaarpot volledig leegmaakten gekocht begin jaren 90.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Toevallig vond ik zojuist een prijslijst van ECL Computer (o.a. op de zwarte markt maar later een grote groothandel) uit februari 1997. Dacht leuk om te delen

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:32

Dennis1812

Amateur prutser

NedLan Computers in Oudenbosch.
Heb daar echt enorm veel geleerd. De basis is daar stevig gelegd en bovenal een aantal jaar enorm veel plezier gehad en ook veel persoonlijke groei gehad.
Zonde dat de winkel niet meer bestaat al snap ik het wel.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:27
Een van de meest 'aanwezige' computerwinkels hier in de regio was Simson Computers in Herwijnen. In elke lokale krant stonden ze met grote advertenties van hun aanbod. Ook van deze winkel is weinig meer te vinden. Wel vond ik deze prijslijst in Guldens, en nog meer via de Wayback machine. Leuk om te zien!

Lekker!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:26
Onze eerste Pentium PC, een P75 als ik het me goed herinner, heeft mijn vader gekocht bij de lokale PC winkel, RSH Computers. Ze bestaan nog steeds, maar verkopen geen onderdelen meer, maar zijn de zakelijke dienstverlening in gegaan met de opkomst van de webwinkels.

De kast zag er zo uit:

Iemand een idee welk merk kast dat is :P

Hail to the king baby!

• Frenkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 23:15
De Regenboog in Sittard (Stationsstraat 4b). Ging ik vroeger altijd naartoe en bestaat nu nog steeds. Voor het laatst in 2019 binnen geweest.

https://i.postimg.cc/kBdnqQMm/40-D1-C6-F6-4875-4-F13-B5-F4-459-C407-AEF04.jpg

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Emma Heesters fan ❤️

Ik had al eerder in dit topic Carvi Computers genoemd. Mijn vader had dit bedrijf leren kennen via de toenmalige PC Dump-dagen omdat zij ook custom-built computers konden leveren.

Uiteindelijk bleek later dat Verweij Computers in het nabijgelegen Linschoten was gevestigd, en toen besloten we daar een paar PC's te kopen. Later kwamen ze naar Woerden toe (zie foto) wat voor ons nog aantrekkelijker was om langs te komen. We zijn daar vele jaren lang vaste klant geweest. Maar op een gegeven moment hadden wij zoveel eisen (Be Quite voeding bijv.) waarbij zij die niet toen konden leveren. Ook omdat mijn vader eraan dacht om met mij samen zelf een PC te bouwen (2007 ofzo), en het feit dat Verweij ooit eens een foute HDD geleverd had, was voor ons duidelijk dat we nu zelf onze computers kunnen bouwen.

Het was een goede zaak, maar inmiddels kwalitatief toch best achteruit gegaan. Wel respect dat het bedrijf nog bestaat. Maar het verschil met vroeger is dat er nu veel stagiaires en goedkope studenten daar lijken te werken i.p.v. de oude rotten van het vak die alles wisten. Maar voor een niet-veeleisend persoon zoals velen is het een goede zaak. Maar dat is overal wel een beetje zo... :) De echte tweaker bouwt alles gewoon zelf.

[Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 29-10-2021 13:18]

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:04
Haha leuk topic, wie kent deze 2 nog. Benelux Computer Exchange (BCE) en Overseas computers op de Weesperstraat in Amsterdam. Overseas bestaat zelfs nog zie ik.

• daredha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 22:34
Vroeger werd er ook nog de boer op gegaan met techniek. Helaas niet bekend wie de demo's verzorgde, maar hier wat oude foto's van mijn lokale archiefdienst 😉 overigens een goede bron van oude foto's, de meeste archieven hebben een online beeldbank
11 mei 1985, Robotdag: demonstratie van foto's maken met een Macvision computer

Computerdemonstraties tijdens dezelfde robotdag
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee