Historische foto's van computerwinkels

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

Nicap

Tsssk....

Ik keek vroeger altijd uit naar de pc dump dagen in de rai. Lekker snuffelen en rondkijken. Geweldige tijd was dat.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Bob Popcorn schreef op maandag 7 mei 2018 @ 09:58:
Geen X86 computers, maar wel componenten: HEC in Delft in de Molenstraat.

Geweldige winkel met electronicacomponenten. In mijn tijd op het Mondriaan gingen we daar vaak heen om Atmelletjes en andere PIC's te halen, en ook weerstandjes/diodes etc haalden we daar.

Zojuist even opgezocht, en waarempel de winkel zit er nog. Met een geweldige Web 0.1 website: http://www.hecdelft.nl/
Daar kom ik nog met enig regelmaat als ik kleine dingetjes als weerstandjes, stekkertjes, kabelschoentjes of bedrading wil hebben zonder te hoeven wachten tot een webwinkel ze bezorgt :D

Vroeger ging ik daarvoor naar de DIL in Rotterdam, totdat 'ie permanent dicht ging en ik de HEC "ontdekte" :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:36
Kwam dit nog tegen :) Reclame van Escom

https://leiden.courant.nu...3-06-24/edition/0/page/30

edit: en nog een! https://krantenbankzeelan...2-07/edition/null/page/12

[ Voor 63% gewijzigd door dennis_rsb op 19-05-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-07 00:44
Ik weet niet of deze al gepost is maar toen ik de titel las dacht ik meteen aan deze mrrobot scene.

YouTube: Mr Robot Computer store scene Elliot and his Dad

Daar heb je 5 minuten oude computerwinkel in een nieuw jasje gewikkeld. De hardware klopt wel als ik er vluchtig overheen kijk maar zullen vast wel leden hier zijn die wat nieuws ertussen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:04

Videopac

Rommelt wat aan.

sugarlee89 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:11:
diamond viper, goeie shit was dat zeg haha.
Diamond was een topmerk, inderdaad. Ik had zelf een Stealth64 3240XL. Peperduur en supersnel onder DOS, maar bleek iets later, zeer matig onder W95 en NT 3.51 en NT 4. Oorzaak: slechte drivers.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Grappig topic!

Doet me terugdenken aan mijn eerste echte PC...

Een 486DX2 66 van Escom, met...jawel...een echte 3.5" floppy drive
14 inch SVGA
OS/2 (later Warp)

Afbeeldingslocatie: https://www.computinghistory.org.uk/userdata/images/large/87/37/product-88737.jpg

Latere upgrades (ik weet geen prijzen meer, maar wel dat het duur was! :)):
Diamond Viper 2MB Vesa videokaart
420MB HDD
Mitsumi CD rom speler
14k4 modem om de diverse BBS-en af e struinen en later in te bellen voor internet en IRC

Behoorlijk wat geld over de KPN schutting gesmeten destijds

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-06 21:48
Ik zal ook eens even een duit in het zakje doen. Ik heb helaas geen oude foto's van computerwinkels.

Onze allereerste computer was een Commodore XT met 20 MB harde schijf, die mijn vader op een koude winteravond meebracht van de Kwantumhallen, in 1989.

In 1993 kwam er (eindelijk!) een snellere computer. Ook een Escom, zoals eerder in dit topic is voorgekomen. Ze verstuurden destijds van die glossy foldertjes met zwarte achtergrond en rode kopteksten, waarbij die witte letters van de advertentie en de witte PC's op de foto mooi bij afstaken. (Zou mooi zijn als iemand nog van die foldertjes zou hebben). De Escom was uitgerust met een 486 DX2 66MHz en een 420 MB harde schijf en een nachtmerrie van een geluidskaart (qua ondersteuning in spellen), de MediaVision Pro Audio Spectrum 16 bit. Altijd gedoe met DMA en IRQ. Overigens werd deze ook verkocht met OS/2 Warp, welke al snel werd vervangen door DOS 6.22 icm Windows 3.11.

In de jaren hierna heb ik heel veel rondgehangen bij de Vobis, Dynabyte en nog een winkel schuin tegenover de Vobis aan de Geldropseweg in Eindhoven (geen idee meer hoe het heette). Van al die winkels nam ik ook altijd prijslijsten mee. Nadat ik had gespaard voor een nieuwe computer kwam ik een advertentie in de krant tegen van een zaak in Den Haag, Eurosupplies. De 'winkel' werd gerund vanuit een berging in een flat aan de Segbroeklaan.

Later ook nog geheugenreepjes gekocht bij Paradigit aan de Kronehoefstraat. De reepjes zagen er op zn zachtst gezegd twijfelachtig uit. De chips waren bedekt met een soort gestold plasticlaagje, zeg maar gesmolten kaas die hard wordt.

Ook bij 4Launch nog vanuit een garagebox gekocht in Woensel. En verder heb ik nog bij Aragorn in de Achtse Barrier een harde schijf gekocht. Later alles via webshops gedaan. Die Eurosupplies en 4Launch iin de begintijd waren toch wel geniaal hoor. Dat waren ook wat je noemt dozenschuivers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xHKA0Tl.jpg

screenshot uit Miami Vice 8) radioshack ergens in 1987
Daar staan toch een hoop mooie dingen op.

Ik kan me nog herrineren dat ik destijds als klein kind in die winkels me stond te vergapen, geen idee wat ik er mee kon, maar het idee dat dat de toekomst was, was al wel duidelijk.

voor de liefhebber: S04E14 Baseballs of Death

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:00:
[Afbeelding]

screenshot uit Miami Vice 8) radioshack ergens in 1987
Daar staan toch een hoop mooie dingen op.

Ik kan me nog herrineren dat ik destijds als klein kind in die winkels me stond te vergapen, geen idee wat ik er mee kon, maar het idee dat dat de toekomst was, was al wel duidelijk.

voor de liefhebber: S04E14 Baseballs of Death
Heb je het nou over die dame ? :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:29
Sport_Life schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 13:08:
[...]

Heb je het nou over die dame ? :P
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

och, die had ik nog helemaal niet gezien O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Yucon

*broem*

Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:41:
och, die had ik nog helemaal niet gezien O-)
Je realiseert je dat die ondertussen wat betreft corona in de risicogroep valt? })

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-07 15:04

page404

Website says no

https://www.vice.com/amp/...__twitter_impression=true

Computerwinkel die vast zit in een timeloop. Oh nee, het is iets juridisch. ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo zullen net her en der nog tig opslagplaatsen zijn met fraai nos spul. Zo heb ik een jaar geleden nog 3 19" Philips crt monitoren gehaald bij een opslagloods, die hadden er nog honderd in een hoek staan, allemaal nos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic1984NL
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-04 09:54
Leuk topic! Ik werkte van 1999 tot 2004 bij Computer Planet in Leiden aan de Steenstraat. Ook weleens in de winkel in Haarlem gestaan. Ik moet nog wel foto’s hebben. Iemand interesse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-07 11:18
Sonic1984NL schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 06:01:
Leuk topic! Ik werkte van 1999 tot 2004 bij Computer Planet in Leiden aan de Steenstraat. Ook weleens in de winkel in Haarlem gestaan. Ik moet nog wel foto’s hebben. Iemand interesse?
Is dat deze?

Als 10-jarige kocht ik daar mijn eerste pc spel Starcraft in 1998 (?) met 80 gulden kleingeld na de demo te hebben platgespeeld.

Letterlijk kwartjes en dubbeltjes tellen.

Tegenwoordig op google maps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqbNT_U4q4PsfEQJVr3E123UauU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yn4FF6YufJlG6eedOU1b3HDM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7yzIK8eBRCghQGQslYNkJkRH8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ukkvyD83Rofuhsq6h6EglMH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:10
Ik vind de pc koning in utrecht die uitstraling mog steeds hebben...

[img] https://www.pc-koning.nl/media/wysiwyg/PC-Koning02-72dpi.jpg[img]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:52
Haha, ik zat net te bedenken hoe die zaak in de Steenstraat ook alweer heette waar ik mijn AMD 233mhz heb gekocht indertijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Jaaaaaa!

Ik ben daar echt zó vaak geweest om zo'n prijslijst op een A4'tje te halen en beetje te ouwehoeren O+

Eerste CD-brander daar gekocht (Liteon 24X !!!), eerste losse geluidskaart die ik ooit installeerde voor mijn vader (Soundblaster 128 PCI) met een setje Labtec boxjes die ik overigens nog steeds heb staan en binnenkort mee naar kantoor gaan :+
Eerste HDD die ik zelf geplaats heb komt daar vandaan (IBM 60GB dacht ik) en eerste geheugen upgrade (256MB DDR PC2100!!!) zodat UT2003 lekkerder draaide :+
En volgens mij nog veel meer maar dat weet ik niet zeker meer of dat daar vandaan kwam want ik kwam ook bij Computerland, Paradigit en die toko in de Kooi in Leiden.

Ooit met mijn broertje eens een onderdeel gaan halen, letterlijk nog geen 5 minuten binnen en fiets gejat :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan070
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-09-2024
Leuk dit, heb nog goede herrieneringen aan Computer Company die ooit begonnen is in Rotterdam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMCeBS2GCzGrUPG7CB16uqkOHLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3P3RCsL29EkWtWEmAjs8sp67.jpg?f=fotoalbum_large

En Dyme Computer uit Delft ergens aan een grachtje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GPmxdP_gS815VNalsxu_2X-uTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkjNZo6NUtThTcdzKlsNtbOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dan070 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:34:
Leuk dit, heb nog goede herrieneringen aan Computer Company die ooit begonnen is in Rotterdam.

[Afbeelding]

En Dyme Computer uit Delft ergens aan een grachtje.

[Afbeelding]
Leuk artikel over oa Dyme Computers:
https://www.agconnect.nl/...ren-in-onderkant-pc-markt

HQ Zat vroeger op het Oude Delft 97-103

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Weet iemand nog hoe die pc zaak in de Bullewijk in A'dam heette, m'n eerste 386.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Laatst online: 10-07 16:38

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Het antwoord op die vraag wordt al gegeven door het bestaan van dit topic ;)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:23

Marc H

- - Is wakker - -

Sa.Tan schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:04:
Weet iemand nog hoe die pc zaak in de Bullewijk in A'dam heette, m'n eerste 386.
Computer Discount Centre (CDC), of Planhold, al zat die meer richting Bijlmer centrum?
Er staat mij nog iets bij van een derde computerwinkel in die hoek van Amsterdam zuidoost, maar geen idee meer hoe die heette.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ah, het was Planhold!! Geweldig weer om te weten. Eerst er naar toe, week wachten en voor je de pc meekreeg, werd opengeschroefd, lijst erbij wat er besteld was en elk deel werd aangewezen, haha.
De dag erop lag de hele pc uit elkaar, bloednieuwsgierig.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HugoSmits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-08-2023
Nicap schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:48:
Ik keek vroeger altijd uit naar de pc dump dagen in de rai. Lekker snuffelen en rondkijken. Geweldige tijd was dat.
Weet niet of dit al eerder gepost is, maar Luc Sala (journalist) heeft een prachtig youtube kanaal met allemaal oude rapportages over de computerindustrie van de jaren 90. Zitten ook veel videos bij van de PC dump dagen in de RAI!

[ Voor 7% gewijzigd door HugoSmits op 04-03-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
HugoSmits schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:28:
[...]

Weet niet of dit al eerder gepost is, maar Luc Sala (journalist) heeft een prachtig youtube kanaal met allemaal oude rapportages over de computerindustrie van de jaren 90. Zitten ook veel videos bij van de PC dump dagen in de RAI!

[Video: ict mysterpcdumpdag23april1999]
Echt jammer dat de webshops dit overgenomen hebben, dit soort dagen waren echt leuk om nieuwe spullen voor de beste prijs te zoeken :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoSmits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-08-2023
Ja, dat zoeken was net schatgraven. We gingen altijd met een missie (printerinkt, geluidskaart,etc) en dan alle kraampjes afstruinen tot je de beste deal vond in een of andere bak. Vervolgens hopen dat ik nog een (shareware) spelletje mocht kopen, een hotdog eten en weer naar huis om alles uit te proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:10

Nyarlathotep

Crawling Chaos

De PC dumpdagen... Twee keer heb ik daar een volledig systeem bij elkaar geschraapt.
De laatste keer liep ik gewoon met 1500 euro contant geld in de binnenzak :X
Bij de ingang kreeg je allerlei prijslijsten in je handen geduwd, en dan was het afstrepen geblazen. Afdingen was beperkt mogelijk vanwege de al lage marges (men stond daar toch om te dumpen, of naamsbekendheid te krijgen). Maar soms kreeg je een leuke deal als je meerdere componenten bij één shop kocht.
Ook mijn eerste LCD scherm heb ik daar gekocht, een Iiyama (4:3 beeldscherm). Nieuw kostte deze ruim 700 euro, maar omdat er een defecte pixel in zat was ie zo'n 150 euro goedkoper.
De defecte pixel zat bij mij rechtsonder in het scherm en ik had er geen last van :)

Ik mis die dagen wel hoor... Het was echt een dagje uit voor mij.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ja, dat was georganiseerde chaos :) Op het einde van de laatste dag gingen er ook nog wel eens prijzen omlaag. Dan nam je de gok (of niet).

Tof dat er filmpjes van zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 16:23
Als je dan toch een trip down memory lane wilt, bezoek dan ook hun website www.powerchip.nl

zelf even de prrrsquuuprrrr telefoonmodemgeluidjes er bij denken :P

[ Voor 19% gewijzigd door dixet op 04-03-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Ja, powerchip.... Ooit de eerste mp3 cd speler daar gekocht. ging niet hoger dan 256Kbps bitrate. Koste me een godsvermogen en er kwam prut geluid uit. Na een week testen terug gebracht want er was zoveel mee mis.
Kan me ook nog een heel klein computer winkeltje herinneren in Monster op de hoek met rode kozijnen.

En kan me ook nog een dozenschuiver herinneren, Weens in Den haag. die verkocht toen intel 486 maar bleken cyrixen te zijn. Wilde je terug, tent weg.
En ook een tent op de Paviljoensgracht in den haag. Die heeft er echt lang gezeten.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
dixet schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:55:
Als je dan toch een trip down memory lane wilt, bezoek dan ook hun website www.powerchip.nl

zelf even de prrrsquuuprrrr telefoonmodemgeluidjes er bij denken :P
erg leuk, en helemaal om naar de prijslijst te kopen... je hebt een cpu van FL 79,-(486) en een Pentium 200 voor 2100 gulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 22:38

MeNTaL_TO

The future is not set

Nyarlathotep schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 13:23:
De PC dumpdagen... Twee keer heb ik daar een volledig systeem bij elkaar geschraapt.
De laatste keer liep ik gewoon met 1500 euro contant geld in de binnenzak :X
Bij de ingang kreeg je allerlei prijslijsten in je handen geduwd, en dan was het afstrepen geblazen. Afdingen was beperkt mogelijk vanwege de al lage marges (men stond daar toch om te dumpen, of naamsbekendheid te krijgen). Maar soms kreeg je een leuke deal als je meerdere componenten bij één shop kocht.
Ook mijn eerste LCD scherm heb ik daar gekocht, een Iiyama (4:3 beeldscherm). Nieuw kostte deze ruim 700 euro, maar omdat er een defecte pixel in zat was ie zo'n 150 euro goedkoper.
De defecte pixel zat bij mij rechtsonder in het scherm en ik had er geen last van :)

Ik mis die dagen wel hoor... Het was echt een dagje uit voor mij.
Zo heb ik heel de HCC af gezocht naar iemand die toendertijd een tapedrive verkocht, jaar erna hetzelfde met een Microsoft Force Feedback stuurwiel.

Beide maar bij 1 zaak, jaar erna had iedereen ze.

Nog een foto gevonden ook Afbeeldingslocatie: https://thumbs.dreamstime.com/b/tape-drive-front-view-20693323.jpg

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-07 17:50
Veel producten zijn in de loop der jaren duurder geworden... maar computeronderdelen horen daar toch niet bij. Hoe hoog die bedragen soms waren :X Een beetje normale computer kostte destijds makkelijk > 1500 euro. Nu kan je al een fatsoenlijke office computer kopen voor 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

segil schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:37:
Veel producten zijn in de loop der jaren duurder geworden... maar computeronderdelen horen daar toch niet bij. Hoe hoog die bedragen soms waren :X Een beetje normale computer kostte destijds makkelijk > 1500 euro. Nu kan je al een fatsoenlijke office computer kopen voor 500 euro.
Is dat niet het geval met alle electronica, neem een dvdspeler, kan me nog herinneren dat ik daar iets van 800 euro voor betaalde (wilde er 1 met dvd-audio), een tijdje geleden kreeg je die gewoon met 2 schermen bij een auto verzekering en zijn ze in de winkel tussen de 15 en 50 euro te vinden.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 16:23
Euro? Bestond dat woord toen al 8)7

Maar inderdaad, de prijzen waren aanzienlijk. Excl monitor... wel met een real time clock _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Fzf2dAG9LjhfT98RkrlnUlmWmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fz23DTp6VHUgGY5zGKouYK0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eerste PC die ik zelf kocht (1995) kostte me 3300 gulden inclusief monitor. Tweede was 3000 euro, ook inclusief monitor :X Daarna kwamen de laptops van de zaak ;)

@MeNTaL_TO Ah, een QIC-80 streamer. Connor ding zo te zien? 120Mbyte ruwe opslag, 250 gecomprimeerd. Heb ik hier eentje werkend naast me staan in mijn P200 bigtower. Windows 98 herkent dat ding gewoon :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 20:50

thof

FP ProMod
Het afgelopen jaar zijn de prijzen anders ook weer aardig om hoog gegaan, ook boven de 1500 euro. Videokaarten praktisch niet verkrijgbaar of onbetaalbaar, cpu's moeilijk afhankelijk van model. We zijn terug bij af! :+

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
thof schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:24:
[...]

Het afgelopen jaar zijn de prijzen anders ook weer aardig om hoog gegaan, ook boven de 1500 euro. Videokaarten praktisch niet verkrijgbaar of onbetaalbaar, cpu's moeilijk afhankelijk van model. We zijn terug bij af! :+
Als je uitgaat van een gaming pc wel. Maar een office computer is toch nog prima betaalbaar? Ik bedoel, 25 jaar geleden bestond het fenomeen "gaming pc " niet eens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

The Eagle schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Eerste PC die ik zelf kocht (1995) kostte me 3300 gulden inclusief monitor. Tweede was 3000 euro, ook inclusief monitor :X Daarna kwamen de laptops van de zaak ;)

@MeNTaL_TO Ah, een QIC-80 streamer. Connor ding zo te zien? 120Mbyte ruwe opslag, 250 gecomprimeerd. Heb ik hier eentje werkend naast me staan in mijn P200 bigtower. Windows 98 herkent dat ding gewoon :D
Ik was in 92 4999 gulden kwijt voor mijn eigen eerste pc, wel met 486-33 en 4 MB geheugen, de 130 MB schijf alleen al was 999 gulden.
Die schijf had ik de eerste dag alleen al vol (via floppys gek genoeg).

Maar hoe heb je die tapedrive aan de praat gekregen, die ging toch via een floppy controler?

Kwam laatste nog een doos met zip-100 schijven tegen, geen idee wat ik er toen opgezet heb, heb geen drive meer om die uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
ik kan me nog herinneren dat de cpu van mijn eerste pc kapot ging. (eigen stomme fout, ik had de cpu verwijderd om betere koeling erop te zetten om te testen met overklokken. Bij terugplaatsen brak een pootje af :X )
Toen helemaal naar Amsterdam gegaan om een "goedkope" 480 DX2-66 te halen voor 1000 gulden 8)7
Dat was een duur geintje voor een puber die een krantenwijk had.

[ Voor 9% gewijzigd door segil op 04-03-2021 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:22

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

MeNTaL_TO schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Ik was in 92 4999 gulden kwijt voor mijn eigen eerste pc, wel met 486-33 en 4 MB geheugen, de 130 MB schijf alleen al was 999 gulden.

Maar hoe heb je die tapedrive aan de praat gekregen, die ging toch via een floppy controler?

Kwam laatste nog een doos met zip-100 schijven tegen, geen idee wat ik er toen opgezet heb, heb geen drive meer om die uit te lezen.
Kan me de prijs van mijn eerste zelfbouw PC geeneens meer herinneren. Was als opvolger van een Vendex HeadStart II machine met NEC V20 CPU.. Werd toen een 286 20Mhz. met 2Mb geheugen, losse BocaRam board met 8MB aan DRAM erop.. Volgens mij toen met een hele dure ATi VGA Wonder kaart met bus muis erop.

Ik had toen zo'n QIC drive met een eigen accelerator... Werkte best goed...

Heb nog wel een paar zip drives liggen hoor, SCSI, IDE en misschien zelfs nog een parallele versie...

Heb hier nog wel wat leuk oud spul liggen: Voodookaarten, ISA Boca boards, ISA SCSI kaarten, FH-FL ISA 3Com netwerkkaart met eigen CPU, de nodige 20MB Harddisken etc. etc. Zal eens een foto maken van wat van die oude meuk.

[ Voor 9% gewijzigd door Stormtrooper op 04-03-2021 16:41 ]

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

We gaan aardig offtopic merk ik.
@Stormtrooper en anderen: Retro cpomputertopic is een paar topics verderop :)

Ontopic: bij deze een historische foto van een computerwinkel:

Afbeeldingslocatie: https://www.vzms.nl/wp-content/uploads/2016/01/Paradigit-Beemstraat-2-Eindhoven.jpg

>:)

Saillant detail: In dat pand zat vroeger Stam schoolboekhandel. Het boek werd verdrongen door de computer. En nu wordt de computer verdrongen door het internet.

offtopic:
@MeNTaL_TO Die tapestreamer hangt idd gewoon aan de floppycontroller. Pentium 200 met 96MB RAM op een Abit PH5 mainboard. Leuke is: ding ondersteunt ook DS ED (doorgeboren opvolger DS HD) diskettes, waardoor de datarate 2x zo hoog kan zijn als bij een reguliere floppydrive en het ding dus sneller kan zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 04-03-2021 17:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-07 04:44

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Tijdens m'n verhuizing een tijdje terug, een bonnetje tegengekomen van de PC die mijn moeder toen had gekocht in 1999. Toch al weer 22 jaar geleden ;) Ik besef dat dit geen computerwinkel foto is, maar dacht het past hier wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG-wq0lVUf9tETNe9PU9FaZLWUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zIq94Zu0YKgwMAZMRFA3Acf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-07 15:57
MeNTaL_TO schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:26:
[...]

Ik kreeg ergens in de jaren 80 een PC van een suikeroom. Betrof een TRS80 en kosten toen zo'n 8000 gulden. En wat deed ik er mee? Heel veel Sokoban en Santa Paravia spelen! :P

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Obruut
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07 19:08
The Eagle schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:48:
Ontopic: bij deze een historische foto van een computerwinkel
We kunnen nog verder terug in de tijd voor deze winkel gaan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UQ1-y0UaMyjVTPlzgZILmlTiVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MK35uwwJ969JmZZJlgdR9Ldl.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe het er ooit vanbinnen uitzag;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_N7WSleVbYfkFD6kxs4ibvIucE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlHlF6IHXihCV4khhJ2qKuVS.jpg?f=fotoalbum_large

En “de bunker” waar de waardevolle producten bewaard werden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RvYlMPkz50BeQV3pmn3lbWL_Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2J10cdjjQWP87iNOt0B1rwyb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Obruut op 04-03-2021 20:41 . Reden: Nog een foto gevonden! ]

Read error : 54 (Connection reset by peer). One day I will find that peer and reset his connection!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
ChojinZ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 17:57:
[...]

Ik kreeg ergens in de jaren 80 een PC van een suikeroom. Betrof een TRS80 en kosten toen zo'n 8000 euro. En wat deed ik er mee? Heel veel Sokoban en Santa Paravia spelen! :P
Ik neem aan guldens, niet euro's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 08-07 15:57
segil schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:18:
[...]

Ik neem aan guldens, niet euro's ;)
Aangepast!
:+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Ik herinnerde me nog de naam van een computerwinkel in de Utrechtse straat in Amsterdam, Dar kocht ik onderdelen om mijn Escom up te graden. De Escom kregen we als PC-prive, met bijbetaling, of zelfs zonder (als je standby liep). De winkel heette PC-OKE. Hij bestaat nog steeds
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvgUZOm5gwE8zfPWKJgNkWgy8Uw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/785ujiZLrQFwyXkagHC2x90Y.png?f=fotoalbum_large
Op de foto staan nog wat zeer nostalgische winkels. Vroeger was Hardware Outlet ook heel nostalgisch, zaten in een soort loods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Stormtrooper schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Kan me de prijs van mijn eerste zelfbouw PC geeneens meer herinneren. Was als opvolger van een Vendex HeadStart II machine met NEC V20 CPU.. Werd toen een 286 20Mhz. met 2Mb geheugen, losse BocaRam board met 8MB aan DRAM erop.. Volgens mij toen met een hele dure ATi VGA Wonder kaart met bus muis erop.

Ik had toen zo'n QIC drive met een eigen accelerator... Werkte best goed...

Heb nog wel een paar zip drives liggen hoor, SCSI, IDE en misschien zelfs nog een parallele versie...

Heb hier nog wel wat leuk oud spul liggen: Voodookaarten, ISA Boca boards, ISA SCSI kaarten, FH-FL ISA 3Com netwerkkaart met eigen CPU, de nodige 20MB Harddisken etc. etc. Zal eens een foto maken van wat van die oude meuk.
Oh .. sweet memories: Vendex Headstart, met Windows Milennium ....... ennuh . .een 17 inch kleuren scherm ! Ik meen zo'n 3500 gulden !

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:48

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

segil schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Als je uitgaat van een gaming pc wel. Maar een office computer is toch nog prima betaalbaar? Ik bedoel, 25 jaar geleden bestond het fenomeen "gaming pc " niet eens :)
Ho ho.... 25 jaar geleden is 1996... het jaar van de 3Dfx Voodoo Graphics ("Voodoo 1"), de ATI Rage128 en de NVidia NV1 (bij het grote publiek vooral bekend als chip op de "Diamond Edge 3D"). Ook de Soundblaster AWE32 en de grote concurrent Gravis UltraSOUND waren al twee jaar op de markt in 1996.

Dus ja, 25 jaar geleden bestonden er al game-PCs :)

Ontopic:

De computerafdeling van de V&D in Amsterdam, 1986, met dank aan Kinderen voor Kinderen (videoclip van "Ik ben toch zeker Sinterklaas niet?"):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU1Y4V_JcA4gsDLVCc3KAP1UaV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/njNrqg9FAIwwHyWGbqyHL3RH.png?f=fotoalbum_large

Arjan (de solist) staat bij een Commodore C128. De C64C staat er naast en was net nieuw tijdens de opname van deze clip.

De borden met "MCN" staan voor "Microcomputer Club Nederland". Een poging van Vendex om een eigen smoel te geven aan de computerafdeling en er een soort community van te maken, met workshops, een eigen magazine en clubdagen. Bedacht door Maurice de Hond, die toen bij Vendex werkte en later ook directeur werd van Headstart.

Leuk om aan te denken als hij weer een keer bij Op1 of Jinek aan tafel zit :)

[ Voor 57% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 05-03-2021 07:18 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-07 11:44
@The Eagle @Obruut Das toch de paradigit op de hurk?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 22:03
Ik kwam vaak bij Powerline computers in Zoetermeer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uclyb6wOhkw_7UK4j-d5cgVIJq0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8visuObEtswlBnPEiBzZgJSY.jpg?f=user_large

Daar van alles gehaald, van mijn eerste computer in 2001 of 2002 tot aan mijn laptop voor school in 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:46

Bob Popcorn

Plop!

JohnStaakke schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:01:
Ik kwam vaak bij Powerline computers in Zoetermeer:

[Afbeelding]

Daar van alles gehaald, van mijn eerste computer in 2001 of 2002 tot aan mijn laptop voor school in 2005.
Daar kwam ik ook regelmatig met m'n vader, gewoon een beetje neuzen. _/-\o_

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:46

Bob Popcorn

Plop!

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 06:51:
[...]

Ho ho.... 25 jaar geleden is 1996... het jaar van de 3Dfx Voodoo Graphics ("Voodoo 1"), de ATI Rage128 en de NVidia NV1 (bij het grote publiek vooral bekend als chip op de "Diamond Edge 3D"). Ook de Soundblaster AWE32 en de grote concurrent Gravis UltraSOUND waren al twee jaar op de markt in 1996.

Dus ja, 25 jaar geleden bestonden er al game-PCs :)
3Dfx makes Lara smoother! Ik had een Voodoo1 en daarmee kon ik Tomb Raider 2 in 1996 of 1997 in 3D spelen. En dan die blitse animatie als de game overschakelde naar 3Dfx:

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:22

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Anoniem: 93050 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 06:07:
[...]

Oh .. sweet memories: Vendex Headstart, met Windows Milennium ....... ennuh . .een 17 inch kleuren scherm ! Ik meen zo'n 3500 gulden !
LOL, ik gewoon nog met een amber CRT 14" schermpje, DOS 3.1, Windows 2.x vanaf 3.5" disk draaien (met de geweldige TSR Floppydriver in het geheugen). Naderhand mijn eerste externe 3MB harddisk aan de MFM controller. Printen naar matrixprinter via een postscript emulator zodat de printout er ook nog netjes uit zag.. Dat waren nog eens tijden.

Nog even na zitten denken maar zou eigenlijk geen enkele PC zaak uit die tijd op kunnen noemenm behalve Micromundo, Palet, VeloByte. Maar heb er zeker geen fotos van.. Had wel leuke PC (voor die tijd) maar zeker geen fototoestel.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Wie kent hier de MyCom in Haarlem nog, op de Zijlweg? Ook zo'n blast from the past. Als openingsstunt hadden ze een aanbieding (iets van 128 of 256 MB RAM) wat echt zo populair was dat de mensen in de rij stonden tot de Leidsevaart :X eind vorig jaar is het pand tegen de vlakte gegaan, er wordt nu druk gebouwd aan iets nieuws daar.

Of de Computerland om de hoek daar.. is nu een keukenwinkel geworden :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etbWF7CHwG4Y6sJuy2-ui0WML3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fpRxE58ci5YQciXnJNUEXRr4.png?f=fotoalbum_large

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Widow schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:23:
Wie kent hier de MyCom in Haarlem nog, op de Zijlweg?
Ohh daar ben ik een partij vaak geweest!! Daar is menig spaarcent naar toe gegaan :X

Pak je rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klopt, Beemdstraat.
* The Eagle heeft er nog een tijdje vakantiewerk gedaan toen het Stamboekhandel was.
Lekker studieboeken inpakken. Op een gegeven moment aangegeven dat in handig met computers was. Zat ik hele weken bestellingen in te voeren. Dat was mijn geluk; op een gegeven moment was de uitlevering tanende en zaten de inpakkers zonder geld thuis, terwijl ik lekker de hele dag in zat te voeren en centjes verdiende :)
Volgens mij heb ik nog zitten lunchen in wat later de showroom van Paradigit werd - daar was de kantine :+

Mijn Opa woonde in Veldhoven dorp. Ik kwam daar wekelijks wel. Hoe vaak ik niet met snufferd voor het pand van GWJ online in de Kromstraat heb gestaan, kijkend naar al het moois dat ik als 13 jarige niet kon betalen O+
Toko is in 2013 op de fles gegaan, heeft het relatief nog vrij lang uitgehouden dus. Kan dr ook geen foto's meer van vinden. Maar damn, good memories.

[ Voor 21% gewijzigd door The Eagle op 05-03-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-07 11:44
Ik kan mij nog herinneren dat ik samen met mijn vader in de Mycom op de geldropseweg in 1992 ofzo een 386 ging kopen. Keek toen mijn ogen uit als 8-jarig menneke

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Weet iemand toevallig nog hoe de computerzaak vlak naast de Makro in Delft heette?
Ik ging daar heen tot ik informatique ondekte en heb die zaak nu al 3 locaties gevolgd (hoop ook dat ze de crisis overleven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:50

-ET-

Phone Home

Wie kent hier de MyCom in Haarlem nog, op de Zijlweg? Ook zo'n blast from the past. Als openingsstunt hadden ze een aanbieding (iets van 128 of 256 MB RAM) wat echt zo populair was dat de mensen in de rij stonden tot de Leidsevaart :X eind vorig jaar is het pand tegen de vlakte gegaan, er wordt nu druk gebouwd aan iets nieuws daar.

[Afbeelding]
Zeker vaak geweest. Eerst bij Computerland. Mijn eerst pc gekocht AMD K6-2 300mhz met een Matrox G200 Millennium met 8MB video geheugen. Ding werd geïmporteerd vanuit Amerika. Later meer naar MyCom geweest hoewel ik ook iedere zaterdag bij de computer hallen op de zwarte markt in Beverwijk was te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bellpepper
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:10
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:27:
Weet iemand toevallig nog hoe de computerzaak vlak naast de Makro in Delft heette?
Ik ging daar heen tot ik informatique ondekte en heb die zaak nu al 3 locaties gevolgd (hoop ook dat ze de crisis overleven).
Geloof dat daar chicon zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07 21:59

@r!k

It is I, Leclerq

[Afbeelding]
Zeker maar daarvoor zaten ze ergens anders, de kruisstraat, kleinere winkel ook. Midden jaren 90 (internet, wasda tijd) zaten ze daar, ik deed toen mts en na afloop reden we dan met wat klasgenoten naar huis en elke week even langs de mycom om de laatste prijslijst op te halen. Niet dat ik toendertijd het geld er voor had ofzo.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megatron
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-07 17:43

Megatron

Intergalactic Planetary

The Eagle schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Klopt, Beemdstraat.
* The Eagle heeft er nog een tijdje vakantiewerk gedaan toen het Stamboekhandel was.
Lekker studieboeken inpakken. Op een gegeven moment aangegeven dat in handig met computers was. Zat ik hele weken bestellingen in te voeren. Dat was mijn geluk; op een gegeven moment was de uitlevering tanende en zaten de inpakkers zonder geld thuis, terwijl ik lekker de hele dag in zat te voeren en centjes verdiende :)
Volgens mij heb ik nog zitten lunchen in wat later de showroom van Paradigit werd - daar was de kantine :+

Mijn Opa woonde in Veldhoven dorp. Ik kwam daar wekelijks wel. Hoe vaak ik niet met snufferd voor het pand van GWJ online in de Kromstraat heb gestaan, kijkend naar al het moois dat ik als 13 jarige niet kon betalen O+
Toko is in 2013 op de fles gegaan, heeft het relatief nog vrij lang uitgehouden dus. Kan dr ook geen foto's meer van vinden. Maar damn, good memories.
Ha, die zaak ken ik als Veldhovenaar ook nog wel! Op de Burgemeester van Hooflaan is nog altijd Hedo Computers gevestigd. In de jaren '90 opereerden die vanuit een tot winkel omgebouwde huiskamer. Of althans, die uitstraling had het. Samen met mijn pa daar destijds een 486 Pentium-pc gekocht, toen helemaal het neusje van de zalm. Hedo zit er overigens nog steeds, maar nu aan de andere zijde van de straat, in een heus kantoorpand :D

Edit: in tegenstelling tot het pand is de Hedo-website sinds de jaren '90 ongewijzigd gebleven _/-\o_ .

[ Voor 5% gewijzigd door Megatron op 05-03-2021 12:13 ]

Scranton! What? The electric city.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Megatron schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Ha, die zaak ken ik als Veldhovenaar ook nog wel! Op de Burgemeester van Hooflaan is nog altijd Hedo Computers gevestigd. In de jaren '90 opereerden die vanuit een tot winkel omgebouwde huiskamer. Of althans, die uitstraling had het. Samen met mijn pa daar destijds een 486 Pentium-pc gekocht, toen helemaal het neusje van de zalm. Hedo zit er overigens nog steeds, maar nu aan de andere zijde van de straat, in een heus kantoorpand :D

Edit: in tegenstelling tot het pand is de Hedo-website sinds de jaren '90 ongewijzigd gebleven _/-\o_ .
Nooit geweten dat die daar zat. Kwam ik ook nooit, te ver fietsen :+
Website heeft zijn laatste copyright op 2013 staan zie ik. Maar als het design uit de jaren 90 komt geloof ik je ook. Gelukkig hebben ze meer verstand van hardware denk ik dan maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

bellpepper schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Geloof dat daar chicon zat
Ja, die was het inderdaad, zie dat de naam nog wel bestaat, beide websites zijn down en tweakers review zijn vernietigend, kan wel raden wat er met die zaak gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dr is nog net geen trein binnengedenderd maar zo te horen hadden velen dat gewild :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DE3a0Ylvgq-EkpiuCNDDUiGKIEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1eq1jmndt38JsqcixQYWAkt7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1K-of2hVSbskGqZ4vpNBMOhzjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GX1Jau179fjCyjaR0L19ZAxV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/py2u3NIBaxh_riXXzuvibGweiTE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRuHRGheicltTdILSBYt900x.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kwam nog een stukje nostalgie tegen.
3 oude rekeningen van pc's uit 95/96.
Leuk om te zien wat je destijds betaalde voor een pc, en we destijds "genoeg" aan hadden.

Misschien zitten de bouwers van destijds ook nog wel hier op GOT 8)7

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

AMD CPU, 4MB RAM, een 540MB harddisk, aparte IDE controller en een 15inch beeldscherm + 1MB PCI kaart. B)

2100 guldens. Goeiedag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
MaD_co schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:46:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Leuk om te zien wat je destijds betaalde voor een pc, en we destijds "genoeg" aan hadden.

Je had wel een slechte planning, 2/3 een SPOED bestelling :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:18

OMD

Anoniem: 58485 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:28:
AMD CPU, 4MB RAM, een 540MB harddisk, aparte IDE controller en een 15inch beeldscherm + 1MB PCI kaart. B)

2100 guldens. Goeiedag.
Valt toch wel mee. Je betaald nu al gauw 2100 gulden voor alleen de videokaart :+

Een Voodoo Banshee kostte vroeger rond de 150/175 euro (met inflatie nu rond de 275 euro). Dat was toen een midrange kaart. Nu kost en midrange kaart echt geen 275 euro meer :+

Op pc gebied was vroeger echt (bijna) alles een stukje goedkoper.

[ Voor 27% gewijzigd door OMD op 17-05-2021 09:49 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
MaD_co schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:46:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Toch maar mooi 67 gulden korting op 2342 gulden, woep woep! :D

Mijn eerste eigen computer wilde ik overklokken en bij het verwijderen/terugplaatsen van de 486DX-33 brak 1 pinnetje af :( Nog naar een electrozaak gegaan of ze het pinnetje weer eraan konden zetten, maar helaas.
Toen een nieuwe CPU gehaald in de buurt van Amsterdam. Een 486DX2-66 voor 1000 gulden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mooi om te zien! Ik heb ook nog wel wat facturen uit die tijd. DX2-66 was voor mij toen ook iets van 1.100 gulden. Wel veel plezier gehad van die 486 trouwens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LaMaZitten
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46
Ja, ja, ja. Losse IDE-controller. Nog niet op het mobo toen.

Ik weet nog dat m'n Creative Labs SoundBlaster Pro ook een aansluiting had. Daar kon je dan je CDROM-speler op aansluiten voor als je geen ruimte meer op je IDE-controller had. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

LaMaZitten schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:31:
[...]

Ja, ja, ja. Losse IDE-controller. Nog niet op het mobo toen.

Ik weet nog dat m'n Creative Labs SoundBlaster Pro ook een aansluiting had. Daar kon je dan je CDROM-speler op aansluiten voor als je geen ruimte meer op je IDE-controller had. ;)
Die waren daar toch juist voor bedoeld?

Teminste ik meen me te herinneren dat een CD-Rom speler geleverd bij een soundblaster card nooit op een moederbord (werkzaam) kon zijn. Dat moest echt via de soundblaster. Anderzijds kon je een HDD er ook niet op aansluiten.

Nja 4MB klinkt vrij weinig maar voor die tijd, era en dingen die je ermee doen kon was dat helemaal geen tekortkoming. Met wat gesleutel kon je prima Doom draaien ondanks dat je als minimum 8MB nodig had. Was vooral veel rommelen met himem, extended mem, dat soort dingen.

Ik mis die tijd ook van het hebben van shareware CD-rom's met daarop allemaal tools, utilities en toestanden. Dat je uren ermee zoet was en vanalles met je PC doen kon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:30
Vorkie schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:35:
[...]

Je had wel een slechte planning, 2/3 een SPOED bestelling :+
In 1995 / 1996 was ik nog maar een mannetje van 7/8 Jaar. ;) mijn planning bestond toen uit niet veel meer dan eten en poepen ;)

spoed was toen ook vooral uit ongeduld, niet uit noodzaak volgens mij :+

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 58485 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:28:

2100 guldens. Goeiedag.
Valt toch wel mee, als je het hiermee vergelijkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aoN7gXVwLK1vLbDDlXnfEy8S34s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/85LoWDMBhQ8o2hXtXZ98ZHzN.png?f=user_large

4700 guldens voor een Pentium 90 Mhz, met 8 MB RAM, 540 MB HDD, een 14-inch monitor, en een videokaartje met 1 MB geheugen (maar wél uitbreidbaar tot 2 MB!) :P

Wel één voordeel: je krijgt er geen gewone koeling bij, maar intensieve koeling. Whatever that may be :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:02

DonJunior

NO Moderator

wildhagen schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:18:
[...]

[..]
Wel één voordeel: je krijgt er geen gewone koeling bij, maar intensieve koeling. Whatever that may be :P
Dan kon je met een druk op de 'Turbo' knop niet alleen de clock snelheid verhogen maar ook de fanspeed :+

[ Voor 18% gewijzigd door DonJunior op 17-05-2021 16:27 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:30
Wow, wat een mooi nostalgie draadje...

Vooral die Escom advertentie van @wildhagen kan ik me nog goed voor de geest halen.
Waar zou er van ons zijn geworden zonder de 'Turbo' knop. 8)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-07 14:16

Midas.e

Is handig met dinges

DonJunior schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Dan kon je met een druk op de 'Turbo' knop niet alleen de clock snelheid verhogen maar ook de fanspeed :+
Alleen vergeet iedereen dat je computer dan juist langzamer ging draaien ;)

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

DonJunior schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:27:
[...]

Hoho, het is ESCOM he, met een beetje pech knalt die Turbo-knop met flinke kracht in je bakkes als je erop drukt.

Heb dat op mijn toenmalige school eens gehad, met toen hypermoderne 80486's van Escom in Desktop-verpacking. De aan/uit-knop zat aan een veer met industriele sterkte. Soms als je op de voorste rij zat en je drukte die knop in, kon je hem achterin het lokaal weer ophalen. Heb hem zelf nooti in mijn bakkes gekregen, een mede-leerling wel. Dat was een beste blauwe plek.

Toen Escom failliet verklaard werd, was het in Nederland bijna een nationale feestdag. Wat was dát een ballentent zeg. Alleen al dat ranzige gedoe met die Pentium FDIV-bug en hoe Escom daarmee omging...

Men klaagde in die tijd ook heel erg op winkels als Vobis enzo, maar in vergelijking met Escom was Vobis met hun PC's ongeveer het paradijs. En dat zegt wat :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:02

DonJunior

NO Moderator

Midas.e schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:30:
[...]

Alleen vergeet iedereen dat je computer dan juist langzamer ging draaien ;)
GTA (de originele) was dan simpelweg niet meer om te spelen weet ik nog.
Dan ging alles veel en veel te snel..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

wildhagen schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Valt toch wel mee, als je het hiermee vergelijkt?

[Afbeelding]

4700 guldens voor een Pentium 90 Mhz, met 8 MB RAM, 540 MB HDD, een 14-inch monitor, en een videokaartje met 1 MB geheugen (maar wél uitbreidbaar tot 2 MB!) :P

Da's 1994 gezien de prijzen en processor beschikbaarheid. In 93 kwam de pentium 60 en 66 uit, Met toen nog gratis rekenbug :+ 1994 waren de P75 en anderen er.
jaar later waren ze al een stuk goedkoper. Ik haalde een P100 met 8MB, 1Gbyte quantum fireball en 6x cdrom plus 15" monitor voor ik meen 3300 gulden. Staat nog steeds werkend hier onder mijn desk (zij het niet meer in de originele config) :) Factuur moet ik ook nog ergens hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

The Eagle schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:33:
[...]

Da's 1994 gezien de prijzen en processor beschikbaarheid. In 93 kwam de pentium 60 en 66 uit, Met toen nog gratis rekenbug :+ 1994 waren de P75 en anderen er.
jaar later waren ze al een stuk goedkoper. Ik haalde een P100 met 8MB, 1Gbyte quantum fireball en 6x cdrom plus 15" monitor voor ik meen 3300 gulden. Staat nog steeds werkend hier onder mijn desk (zij het niet meer in de originele config) :) Factuur moet ik ook nog ergens hebben.
Jep. Die Pentium 60 en 66 waren ook echte heetkoppen. Je kon er je kamer goed mee verwarmen. Maarja, er ging dan ook 5V door die CPU's....

Eigenlijk wilde Intel die niet uitbrengen, maar ze kregen de Pentium nog niet stabiel genoeg, en er was teveel druk vanuit markt, omdat AMD met hun 486DX4 op 120 of 133 Mhz meer presteerde dan Intel met hun toenmalige topmodellen 486DX2-66 en 486DX4-100 Mhz.

Toen moest noodgedwongen Intel de Pentium-60/66 wel versneld uitbrengen. En ander noodgrepen, wie kent de Pentium Overdrive nog, die je op je 486-socket kon schroeven?

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f9/Socket3overdrive.png

Afbeeldingslocatie: https://cdn.cpu-world.com/CPUs/Pentium/L_Intel-PODP3V166%20(box)%20(front).jpg

Met de Pentium-75 en later waren de problemen van de P-60/66 grotendeels opgelost. Echt goed verkocht hebben de P-60/66 volgens mij nooit. De 75 volgens mij ook niet, de 90 en 100 waren iirc veel populairder.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:09
OMD schreef op maandag 17 mei 2021 @ 09:46:
[...]

Valt toch wel mee. Je betaald nu al gauw 2100 gulden voor alleen de videokaart :+

Een Voodoo Banshee kostte vroeger rond de 150/175 euro (met inflatie nu rond de 275 euro). Dat was toen een midrange kaart. Nu kost en midrange kaart echt geen 275 euro meer :+

Op pc gebied was vroeger echt (bijna) alles een stukje goedkoper.
Maar vroeger had ik als tiener nooit ergens geld voor :+

Ik weet nog dat we onze eerste nieuwe pc gingen kopen, zal ergens rond 1996/1997 ofzo geweest zijn? Bij Norrod in Leeuwarden, een 486DX4 met 4MB ram geloof ik. En nog een waarschuwing van een agent omdat de binnenstad van leeuwarden toen savonds verboden was voor auto's.
Mn vader heeft toen een heel verhaal gehouden over dat die computer al duur genoeg was en toen kwamen we er met een waarschuwing vanaf.

[ Voor 28% gewijzigd door Bouke-p op 17-05-2021 16:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

De CPU's van toen hadden echt maar een paar watt aan consumptie / verbruik. Anders dan vandaag waar 140W de norm is; dat haalde je met heel een systeem al niet eens. :P

Het waren CRT's die juist je kamer verwarmde. Met de komst van TFT/LCD is dat allemaal wel verdwenen. Ook interessant feit; CRT's worden nog maar door 1 fabriek geproduceerd nog tegenwoordig: https://www.theverge.com/...ration-led-gaming-vintage

Ergens in china dus. Vroeger was een 15 tot 19 inch CRT vrij normaal. Het liefst eentje met een zo plat mogelijke beeldbuis (Sony trinitron / Iyama) bijv en een zo hoog mogelijke refreshrate.

Nog een feitje: Ook VIA maakte vroeger X86 CPU's:

Enige nadeel: de Cyrix was goed voor office gerelateerde taken (en vaak sneller dan een Pentium) maar op gebied van games was het superslecht (had te maken met slecht presterende FPU etc).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 17-05-2021 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Anoniem: 58485 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 16:51:

Nog een feitje: Ook VIA maakte vroeger X86 CPU's:

[YouTube: What Happened to Cyrix Processors? | Nostalgia Nerd]

Enige nadeel: de Cyrix was goed voor office gerelateerde taken (en vaak sneller dan een Pentium) maar op gebied van games was het superslecht (had te maken met slecht presterende FPU etc).
VIA/Cyrix heeft het vooral commercieel en qua marketing verkeerd aangepakt, en ze wisselden ook elk jaar van strategie, wat het voor de consument ook verwarrend maakte

Ze gingen zich bijvoorbeeld steeds meer op het budget-segment richten, met de MediaGX, waar hun 6x86 eigenlijk veel meer potentie had.

Maar qua overall performance deze ze het idd echt zo slecht nog niet:
The last Cyrix-badged microprocessor was the Cyrix MII-433GP which ran at 300 MHz (100 × 3) and performed faster than an AMD K6/2-300 on FPU calculations (as benched with Dr. Hardware). However, this chip was regularly pitted against actual 433 MHz processors from other manufacturers. Arguably this made the comparison unfair, even though it was directly invited by Cyrix's own marketing.
Wikipedia: Cyrix

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-07 10:14
Heb destijds nog wel aardig wat van die Cyrixjes verkocht. Presteerden in ieder geval in de benchmarks best aardig.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze konden het gewoon niet meer bijhouden wat Intel en AMD deden: meer IPC / snelheid / kleinere procede's. Bedoel de Cyrix 686 liep gewoon heet ten opzichte van een Intel of AMD. Daarnaast was de overhead voor enige overclocks vergeleken met die twee anderen gewoon droevig. Op een 166Mhz cyrix (PR200+) mocht je blij zijn als je daar 183Mhz uit wist te halen. Dat boodt dan wel een PR233 maar de headroom op een Intel of AMD was vaak veel beter.

Ook in games liep het zwaar achter ten opzichte van een Intel of AMD. Het was een goede budget / instapper met goede productiviteit performance maar daar was alles mee gezegd. Ik heb een jaartje een Cyrix PR200+ op 183Mhz gehad. Later meteen de overstap naar een K6 en de magische K7 Slot A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Volgens mij zat hier vroeger de Escom in Groningen. Ik ging daar toen ik nog heel jong was vaak kijken, nooit een PC gekocht trouwens. Maar goed ook als ik dit topic lees ...

Voor wie een reis in de tijd wil maken, het kan nog bij EMHI in Drachten. Ze bestaan sinds 1976 ... en dat is aan het uiterlijk van de winkel ook te zien... Jaren geleden ben ik daar wel eens in de buurt geweest maar heb nooit echt de behoefte gehad naar binnen te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 15:21:
[...]
Zit me suf te piekeren hoe die computerzaak op de lange poten in DH ook al weer heette. Of die dozenschuiver in de kettingstraat
kettingstraat? Weans?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:52
En daarvoor was het EPC-translux op Weimarstraat, zelfde eigenaar Jan... Mooie boef..

PVoutput 3250 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:33
gold_dust schreef op maandag 17 mei 2021 @ 19:14:
Volgens mij zat hier vroeger de Escom in Groningen. Ik ging daar toen ik nog heel jong was vaak kijken, nooit een PC gekocht trouwens. Maar goed ook als ik dit topic lees ...
Weet niet of het dat pand was, wel die straat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmzPQ__CH5nViCxPlmgQ-XXSsdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/529rXuXbk0iDxnnWO4uV9qvL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 10-07 15:35

Standeman

Prutser 1e klasse

....

[ Voor 95% gewijzigd door Standeman op 17-05-2021 19:47 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 10-07 15:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat is de naam! Wat een tijd was dat.. Ik weet nog heel goed dat ik daar 2MB geheugen kocht voor mijn 386.. vage toko en was bang dat ik opgelicht werd. Maar het werkte *O*

Thanks!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:19

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Voor wie een reis in de tijd wil maken, het kan nog bij EMHI in Drachten. Ze bestaan sinds 1976 ... en dat is aan het uiterlijk van de winkel ook te zien... Jaren geleden ben ik daar wel eens in de buurt geweest maar heb nooit echt de behoefte gehad naar binnen te gaan.
EMHI is inderdaad nooit echt veranderd. Een leuke reis terug in de tijd als je daar naarbinnen stapt.

Ik meen me wel te herinneren dat de prijzen daar ook naar waren. Wat aan de hoge kant voor de gedateerde producten. Maar misschien dat ik me dat verkeerd herinner.
Als geld geen rol speelt hebben ze misschien nog wel wat pareltjes liggen op het gebied van oude computers.

[ Voor 3% gewijzigd door NaoPb op 17-05-2021 19:55 ]

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Daarvoor zaten ze aan het Zuiderdiep (of was dat de Vobis?).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Weans!! De jaren ‘90 variant van MaxICT...

Ik heb zelf ook een Cyrix 6x86-P166 gehad, als vervanging van mijn Pentium 100. Ding werd erg heet en was nauwelijks sneller. Heb toen vrij snel een Pentium 166 gekocht.

M.b.t. de eerste Pentiums: die hadden een fpu-bug. Ik heb toen in Turbo Pascal een programmaatje gemaakt om hierop te testen. Voor een vriend hebben we toen een vervanging aangevraagd: er werd toen met een koerier een nieuwe processor gebracht en dan kon je enkele dagen later de oude processor op laten halen.

Ietsje pietsje later kon je trouwens beter een Pentium 75 kopen dan een Pentium 66, ookal was die in het systeem vrijwel even snel omdat de bussnelheid 33MHz was i.p.v. 25MHz. De Pentium 75 kon je vaak overklokken tot 90 of zelfs 100MHz.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste