Niet te vergeten dat:
- De Turkse MHP zo niet nog erger is, nog nationalistischer dan de AKP. Dus nog meer een hang naar een groot machtig Ottomaans Rijk en 'Turkije altijd nr1' (favoriete uitspraak van veel NederTurken)
- Turkse stemmers als 'lui' in eigen kring bekend staan, maar dat betekend niet dat er geen steun is.
Met 81.000 AKP stemmers de laatste keer, kunnen we gemakkelijk uitgaan van 100.000 NederTurken die ver staan van Nederlandse normen en waarden en slecht geïntegreerd zijn. Zowel mijn moslim als seculiere Turkse collega's schatten dat getal nog stuk hoger in, maar daar zei ik nu geen feitelijke onderbouwing voor.
100.000 is genoeg om te spreken van een 5e colonne wat mij betreft. Een probleem waar we echt wat mee moeten en niet meer kunnen negeren als 'incidenten'.
Vergeet niet dat de AKP een Sharia-Light voorstaat onder leiding van Erdogan. Het is niet alleen een autocratische anti-rechtsstatelijke anti-democratische partij, maar ook nog is een gevaarlijke Islamitische. Erdogan is na zijn uitspraken in Siirt (1997) in de gevangenis belandt om het voordragen van zijn favoriete antisemitische dichter Ziya Gökalp (Youtube
live fragment hier):
“Democratie is slechts de trein die wij nemen totdat wij op onze bestemming zijn aangekomen. De moskeeën zijn onze kazernes, de koepels zijn onze helmen, de minaretten onze bajonetten en de gelovigen onze soldaten… Er bestaat geen gematigde of niet-gematigde islam. Islam is islam en dat is het.”
Dat was geen foutje van Erdogan. In zijn nieuwste biografische
film Reis heeft dit gedicht weer een prominente rol gekregen.
Het was Erdogan die in zijn tijd als burgemeester van Istanboel (1994-1998) een behoorlijk Alcoholverbod wist uit te vaardigen en badzones voor mannen en vrouwen gescheiden maakte. Het is dan ook niet vreemd dat Erdogan zich bijzonder inspant om een
landelijk alcohol verbod van kracht te laten worden in Turkije.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat alle jongeren die ik zaterdagavond zelf sprak bij het Rotterdamse consultaat aangaven inderdaad in zowel Turkije als Nederland een Islamistische republiek te willen. Ja, ze vonden het rot voor mij, ze snapten ook wel dat ik gewoon mijn biertje wilde kunnen blijven drinken. Maar een land volledig ingericht naar de wetten uit de Koran is het beste voor alle Nederlanders, verzekerden ze mij.
We hebben hier dus minimaal 100.000 Islamisten in Nederland wonen (alleen al van Turkse afkomst!), die 'meedoen' met de democratie zolang het duurt, maar hele nare plannetjes met ons hebben. En daar moeten we nou echt wat aan gaan doen. Niet aan Wilders overlaten, maar ook niet langer wegkijken.
Ik roep al mijn Turkse collega's op om ook zoveel mogelijk een statement te maken, het is immers altijd nog ~100.000 NederTurken versus de 297.471 (CBS, 2016) andere. Maar ze zeggen bang te zijn, bang voor geweld, bang voor bedreigingen. En dat is hoe het meestal gaat in islamitische landen, ook zonder meerderheid weten de orthodoxen hun wil effectief aan de minderheid op te leggen en hun stem te doen gelden. Bedreigingen, geweld en intimidatie is hen niet vreemd. Dat blijkt niet alleen uit Nederland, maar ook uit Turkije. De
column van Fial Ekiz en de
reacties uit de Turkse gemeenschap daarop zijn daarvoor sprekend.
[
Voor 10% gewijzigd door
Malarky op 14-03-2017 11:55
]