Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 11:56
Philip Ross schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:36:
[...]

op welke manier bedoel je dat?

Er was nog steeds niet proportioneel weinig media aandacht voor de opositie en de media staan allemaal onder controle van Erdogan. Alles dat onafhankelijk was is opgepakt of overgekocht.

Dus geheel eerlijk is het niet te noemen.

Maar toch heeft de opositie een groot deel van de steden weten te veroveren.
Oh, geen mediaandacht? Dus jij kijkt thuis turkse zenders?

Veroveren nog wel.. 8)7 AK Partij is nog steeds veruit de grootste partij, en heel veel deelgemeenten zijn ook in handen van de AK Partij. Maar in mijn optiek is het wel goed dat dit gebeurt. Een verandering was wel even nodig. Misschien ook bewust uitgelokt door Erdogan zelf. Ik vraag me af hoe Turkije er over 5 jaar uitziet en hoe de verkiezingen dan zullen verlopen. Op dit moment ontstaat er toch wel een poldermodel in de grote steden.

[ Voor 29% gewijzigd door Tremio op 01-04-2019 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01-02-2023
Philip Ross schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:36:
[...]

op welke manier bedoel je dat?

Er was nog steeds niet proportioneel weinig media aandacht voor de opositie en de media staan allemaal onder controle van Erdogan. Alles dat onafhankelijk was is opgepakt of overgekocht.

Dus geheel eerlijk is het niet te noemen.

Maar toch heeft de opositie een groot deel van de steden weten te veroveren.
Zo oneerlijk dat staatspersbureau Anadolu Agency een tweet schrijft waarin vermeld wordt dat Istanbul in handen is van CHP.

Zo oneerlijk dat het Supreme Electoral Council (YSK) in een persverklaring heeft meegedeeld dat CHP aan kop stond in de provincie Istanbul. Laatst nog een artikel gelezen die de YSK bestempelde als afhankelijk orgaan van de regering. Wat een grap.

malawolar: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/58497148

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Tremio schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:38:
[...]

Oh, geen mediaandacht? Dus jij kijkt thuis turkse zenders?
jij weet helemaal niets van mij dus waarom val je me zo aan?

Misschien kijk ik die zenders wel ja, misschien ook niet.

Mischien volg ik veel bronnen via internet en misschien niet.

Maar je lijkt vooral alles wat Erdogan zegt als waarheid aan te nemen en eindeloos te herhalen en alles wat kritiek op Erdogan is als leugens te bestempelen dus ik ga niet verder met je in discussie.
68616c6c6f schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:40:
[...]

Zo oneerlijk dat staatspersbureau Anadolu Agency een tweet schrijft waarin vermeld wordt dat Istanbul in handen is van CHP.

Zo oneerlijk dat het Supreme Electoral Council (YSK) in een persverklaring heeft meegedeeld dat CHP aan kop stond in de provincie Istanbul. Laatst nog een artikel gelezen die de YSK bestempelde als afhankelijk orgaan van de regering. Wat een grap.
Dus omdat ze 1 keer de waarheid rapporteren kunnen ze nooit liegen volgens jou? En zijn ze ook 100% onafhankelijk?

Nogal een drogredenering.

Ga kijken naar de sleutelposities binnen de media en dat soort organisaties en de financiering en je zult veel meer inzicht er in krijgen dan enkel dat ze 1 keer de waarheid naar buitne brengen.

[ Voor 42% gewijzigd door Philip Ross op 01-04-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
Philip Ross schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:40:
[...]

Maar je lijkt vooral alles wat Erdogan zegt als waarheid aan te nemen en eindeloos te herhalen en alles wat kritiek op Erdogan is als leugens te bestempelen dus ik ga niet verder met je in discussie.
Dan moet je geen onzin uitkramen. Kom met bronnen of stop met onzin te typen. En dan nog zeggen dat je geen discussie met mij wil... slap hoor. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
Een opkomst van 85% voor lokale verkiezingen is wel erg hoog. In Nederland was het laatst bij de provinciale staten tussen 50-60 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
[...]

[...]

Dus omdat ze 1 keer de waarheid rapporteren kunnen ze nooit liegen volgens jou? En zijn ze ook 100% onafhankelijk?

Nogal een drogredenering.

Ga kijken naar de sleutelposities binnen de media en dat soort organisaties en de financiering en je zult veel meer inzicht er in krijgen dan enkel dat ze 1 keer de waarheid naar buitne brengen.
Drogreden? Pardon? Ik presenteer een feit dat makkelijk op Twitter te reproduceren is. Kom jij maar met bronnen die bewijzen dat ze liegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
anandus schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:26:
[...]
Ik heb dat anders nergens gelezen.

Doel je misschien op zoiets (bericht uit januari)?
https://www.bbc.com/news/world-europe-46946282
Bijvoorbeeld op NU.nl:

https://www.nu.nl/buitenl...kiezingen.html?redirect=1

Vanaf: 'Verkiezingen zijn oneerlijk'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

68616c6c6f schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:52:
[...]

Je hypothetische situatie is niet compleet uitgekomen maar Istanbul, Ankara, Izmir en Antalya zijn nu in handen van de oppositie bij de lokale verkiezingen van gisteren. Denk je nog dat AKP een dictatoriaal regime is?
Het begin is er :Y
Hoe dit zich uitvouwt weten we natuurlijk nog niet.

Dit dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
Tremio schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:42:
[...]

Dan moet je geen onzin uitkramen. Kom met bronnen of stop met onzin te typen. En dan nog zeggen dat je geen discussie met mij wil... slap hoor. :'(
Lees gewoon even dit topic terug, er is al genoeg gesproken over de persvrijheid in dit topic.

Het enige dat jij doet is gewoon keihard blijven herhalen dat alles wel eerlijk en democratisch is zonder daar bronnen voor te geven.

Dat artikel van nu.nl dat je zelf linkt staat gewoon een duidelijke bron bij. Ik vertrouw bijvoorbeeld meer op die wetenschapper dan op jouw mening.
68616c6c6f schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:44:
[...]

Drogreden? Pardon? Ik presenteer een feit dat makkelijk op Twitter te reproduceren is. Kom jij maar met bronnen die bewijzen dat ze liegen.
Leer lezen. Ik beweer nergens dat dit bericht een leugen is. De drogreden is dat je denkt dat 1 waar bericht te extrapoleren is naar al hun berichten en dat die dus ook waar moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
[...]

Welkom in de echte wereld. En laten we nou eens beginnen met sleutelposities binnen de westerse media... misschien in een ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
Philip Ross schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:48:
[...]

Lees gewoon even dit topic terug, er is al genoeg gesproken over de persvrijheid in dit topic.

Het enige dat jij doet is gewoon keihard blijven herhalen dat alles wel eerlijk en democratisch is zonder daar bronnen voor te geven.

Dat artikel van nu.nl dat je zelf linkt staat gewoon een duidelijke bron bij. Ik vertrouw bijvoorbeeld meer op die wetenschapper dan op jouw mening.

[...]

Leer lezen. Ik beweer nergens dat dit bericht een leugen is. De drogreden is dat je denkt dat 1 waar bericht te extrapoleren is naar al hun berichten en dat die dus ook waar moeten zijn.
Je interpreteert m'n post verkeerd. En wie ben jij overigens om mij een lesje te leren? Er staat "bewijs dat ze liegen", omdat jij betwijfelt dat ze misschien ergens anders wel over gelogen hebben. Daar wil ik dus graag bronnen van zien. Welke tweets of persberichten van de YSK of de staatspersbureau zijn onwaar? Op basis waarvan vertrouw je die instituten niet? Of heb je gewoon een algehele bias tegen Turkse media?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tremio
Philip Ross schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:48:
[...]

[...]
Geen bronnen? Lees eens terug. En als er al zogenaamde oneerlijke verkiezingen zouden zijn, dan hadden ze toch in Istanbul en Ankara wel weten te winnen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Op dutchturks wordt chp uitgemaakt voor pkk :')

[ Voor 4% gewijzigd door New Yorker op 01-04-2019 13:58 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
New Yorker schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:55:
Op dutckturks word chp uitgemaakt voor pkk :')
Wordt* :)

Verder zulke kanalen niet serieus nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Tremio schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:50:
[...]

Welkom in de echte wereld. En laten we nou eens beginnen met sleutelposities binnen de westerse media... misschien in een ander topic.
Heb je ook een inhoudelijk argument of ga je nu over op de whataboutthismes?

Dat de westerse media niet allemaal onafhankelijk zijn betekend niet dat de turkse het dus wel zijn.
68616c6c6f schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:52:
[...]

Je interpreteert m'n post verkeerd. En wie ben jij overigens om mij een lesje te leren?
ik ben slechts iemand die het leuk vind om inhoudelijk te discussieren en een voorliefde voor politiek. Dus als je domme dingen gaat zeggen dan reageer ik daar op.
Er staat "bewijs dat ze liegen", omdat jij betwijfelt dat ze misschien ergens anders wel over gelogen hebben. Daar wil ik dus graag bronnen van zien. Welke tweets of persberichten van de YSK of de staatspersbureau zijn onwaar? Op basis waarvan vertrouw je die instituten niet? Of heb je gewoon een algehele bias tegen Turkse media?
Je begon toch echt met een bericht waarin je claimt dat 2 berichten die ze naar buiten gebracht hebben die waar zijn voldoende bewijs zou zijn dat ze niet oneerlijk zijn. Dat was gewoon een drogreden.

Er zijn al ruim voldoende voorbeelden in dit topic te vinden waarom ik ze niet vertrouw.
Tremio schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:52:
[...]

Geen bronnen? Lees eens terug. En als er al zogenaamde oneerlijke verkiezingen zouden zijn, dan hadden ze toch in Istanbul en Ankara wel weten te winnen :F
Bronnen dat het eerlijk verlopen is? Die heb ik je niet zien plaatsen.

Uhm, dat ze verloren hebben betekend niet dat het dus eerlijk was. Misschien was het bij eerlijke verkiezingen wel 90%/10% geweest in plaats van de 51%/49% die het nu was. Daarnaast heeft de AKP over heel turkije (en dus niet alleen de grote steden) nog steeds ruim gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68616c6c6f
Philip Ross schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:57:
[...]

Heb je ook een inhoudelijk argument of ga je nu over op de whataboutthismes?

Dat de westerse media niet allemaal onafhankelijk zijn betekend niet dat de turkse het dus wel zijn.
[...]

ik ben slechts iemand die het leuk vind om inhoudelijk te discussieren en een voorliefde voor politiek. Dus als je domme dingen gaat zeggen dan reageer ik daar op.

[...]

Je begon toch echt met een bericht waarin je claimt dat 2 berichten die ze naar buiten gebracht hebben die waar zijn voldoende bewijs zou zijn dat ze niet oneerlijk zijn. Dat was gewoon een drogreden.

Er zijn al ruim voldoende voorbeelden in dit topic te vinden waarom ik ze niet vertrouw.

[...]

Bronnen dat het eerlijk verlopen is? Die heb ik je niet zien plaatsen.

Uhm, dat ze verloren hebben betekend niet dat het dus eerlijk was. Misschien was het bij eerlijke verkiezingen wel 90%/10% geweest in plaats van de 51%/49% die het nu was. Daarnaast heeft de AKP over heel turkije (en dus niet alleen de grote steden) nog steeds ruim gewonnen.
Klaagt over drogredenen, komt zelf met een stortvloed aan ad hominem's. Ik eindig dan hierbij ook de discussie met jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

68616c6c6f schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:56:
[...]

Wordt* :)

Verder zulke kanalen niet serieus nemen.
Het valt nochtans precies in het straatje van de retoriek van Erdogan. Hoe hij campagne voert is echt walgelijk te noemen - iedereen die het niet met hem eens is, wordt bestempeld als terrorist of iets vergelijkbaars. Het resultaat van dat soort taal is dat een groot deel van zijn achterban dat ook gaat denken.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:30
Doe dan hier ook niet mee

[ Voor 83% gewijzigd door .oisyn op 02-04-2019 14:47 ]

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29
68616c6c6f schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:52:
[...]
Welke tweets of persberichten van de YSK of de staatspersbureau zijn onwaar?
Volgens mij is er een misverstand over de aard van persberichten. Persberichten zijn geen journalistiek, maar een mededeling, in dit geval van een overheid. Deze waar of onwaarheid toedichten hangt af van de bron, sommige overheden verspreiden zo vooral leugens (mooi weerberichten), en andere wat minder. Het behoeft geen toelichting op waar de Turkse overheid staat in deze. Maar in bredere zin is het persbericht dus een reclameboodschap, niets meer en niets minder. Caveat Emptor.
Op basis waarvan vertrouw je die instituten niet? Of heb je gewoon een algehele bias tegen Turkse media?
Gezegd hebbende dat persberichten geen media zijn, onafhankelijke Turkse media zijn zo goed als geheel verdwenen:

1. https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/turkey
2. https://www.independent.c...rt-military-a7160381.html
3. https://nos.nl/artikel/22...-door-vriend-erdogan.html

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Erdogan roept ook de overwinning uit in Istanbul.
Wordt beweerd dat er veel invalid votes waren.

Dit wordt nog leuk dus. Weer een welles nietes spelletje zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
.oisyn schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:22:
Het valt nochtans precies in het straatje van de retoriek van Erdogan. Hoe hij campagne voert is echt walgelijk te noemen - iedereen die het niet met hem eens is, wordt bestempeld als terrorist of iets vergelijkbaars. Het resultaat van dat soort taal is dat een groot deel van zijn achterban dat ook gaat denken.
Ja het is echt bizar en stuitend die vent.
Nu was eindelijk het moment om het land te ontdoen van een dictator, maar helaas bleek dat toch een stap te ver.

Dat is het voordeel van een dictator zijn, de uitslag staat je niet aan? Oh dan negeren we hem toch gewoon.

Dat zo veel mensen in Nederland hier achter staan is echt onbegrijpelijk.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

dfrenner schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 14:33:
[...]
Dat zo veel mensen in Nederland hier achter staan is echt onbegrijpelijk.
Ze hebben het ook lekker makkelijk, ze voelen de gevolgen een stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
En wat iedereen kon zien aankomen gebeurt ook, Erdogan accepteerd zijn verlies niet en vecht de uitslag in Istanbul aan, noemt de verkiezing “ georganiseerde criminaliteit”.
Een echte democraat nietwaar.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:35

Spotmatic

Ken sent me

noguru schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:41:
En wat iedereen kon zien aankomen gebeurt ook, Erdogan accepteerd zijn verlies niet en vecht de uitslag in Istanbul aan, noemt de verkiezing “ georganiseerde criminaliteit”.
Een echte democraat nietwaar.....
Dit zag je inderdaad al van mijlenver aankomen. Dictatoren hebben nu eenmaal moeite met het concept van democratie. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.at5.nl/artike...consulaat-aan-museumplein

Dit is een zogenaamde ‘link drop’, in AWM verwachten we ook wat eigen inbreng, een korte samenvatting of eigen reactie.

[ Voor 43% gewijzigd door Ramzzz op 16-04-2019 08:14 . Reden: Link drop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:33

n3z

.oisyn schreef op maandag 1 april 2019 @ 14:22:
[...]

Erdogan is een klassieke populist. De meerderheid van je eigen bevolking zo wegzetten is heel gevaarlijk. Uiteindelijk moet je het met elkaar doen.

Dit zie je nu ook in de Verenigde Staten en helaas zelfs in ons land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:54
https://nos.nl/artikel/22...erkiezingen-istanbul.html

Wederom accepteerd Erdogan de uitslag in Istanbul niet en gaat de Turkse justitie het onderzoeken.
Nu ben ik aardig sceptisch over de Turkse justitie nadat er al veel turken ontslagen zijn voor zelfs de kleinste mogelijke twijfel over enig potentieel van kritiek zonder dat er ook daadwerkelijk een reden te geven. Nauwelijks is het ontslag teruggedraaid, wat mij doet vermoeden dat justitie "op handen is" van Erdogan.

Het zou me oprecht verbazen als hier niet op z'n minst herverkiezingen uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

En het is zover...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Tja, je moet toch wat als je enige argument tegen de dictatuur is dat je legitiem bent gekozen...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:58

Cyphax

Moderator LNX
.oisyn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:36:
Tja, je moet toch wat als je enige argument tegen de dictatuur is dat je legitiem bent gekozen...
En zo niet, dan net zo vaak herverkiezingen tot je wint. Het is stereotypisch gedrag, ik ben weleens benieuwd wat er gebeurt als ie het in tweede instantie weer verliest.
Of hij heeft een manier om zeker te zijn van de winst.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Cyphax schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:49:
[...]

En zo niet, dan net zo vaak herverkiezingen tot je wint. Het is stereotypisch gedrag, ik ben weleens benieuwd wat er gebeurt als ie het in tweede instantie weer verliest.
Of hij heeft een manier om zeker te zijn van de winst.
Als ie nu weer verliest is dat waarschijnlijk bewijs voor dat er gesjoemeld is en dat hij dus gewonnen heeft.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
RobinHood schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:51:
[...]

Als ie nu weer verliest is dat waarschijnlijk bewijs voor dat er gesjoemeld is en dat hij dus gewonnen heeft.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld, sorry. :)
Waarom is het bewijs dat er is gesjoemeld, als Erdogan de volgende keer weer zou verliezen?

Ik hoop dat de Turken dit Erdogan kwalijk nemen en dat ie meer tegengas krijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Cyphax schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:56:
[...]

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld, sorry. :)
Waarom is het bewijs dat er is gesjoemeld, als Erdogan de volgende keer weer zou verliezen?
Ik gok dat @RobinHood bedoelde vanuit het oogpunt van Erdogan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
.oisyn schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:59:
[...]

Ik gok dat @RobinHood bedoelde vanuit het oogpunt van Erdogan ;)
Ja, dan verwacht ik dat ook, het is allemaal zo doorzichtig en voorspelbaar. Maar wellicht moet ie op gegeven moment toch dingen kunnen aantonen. Of is het al daadwerkelijk een dictatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Cyphax schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:25:
[...]

Ja, dan verwacht ik dat ook, het is allemaal zo doorzichtig en voorspelbaar. Maar wellicht moet ie op gegeven moment toch dingen kunnen aantonen. Of is het al daadwerkelijk een dictatuur?
Een dictatuur waarin het volk zich heeft laten verleiden. Een dictatuur die niet meer puur stoelt op geweld, maar op het bespelen van "het volk" en de volkswoede. De democratie is gekaapt en wordt via marketing en volkspsychogie ingezet als wapen tegen diezelfde democratie en haar instituties.

Dus ja, het is een dictatuur. Maar het lijkt meer op Brave new world als op 1984.

En als we niet opletten gebeurd het hier ook..
Het is niet alsof deze trent uniek is voor Turkije

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
Cyberpope schreef op maandag 6 mei 2019 @ 22:48:
[...]
En als we niet opletten gebeurd het hier ook..
Het is niet alsof deze trent uniek is voor Turkije
Volgens mij is in NL via de grondwet veel meer geregeld om dit onmogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
rikoos schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:40:
[...]

Volgens mij is in NL via de grondwet veel meer geregeld om dit onmogelijk te maken.
Humanistenzijdank, maar de trend valt te ontwaren. Hoe vaak hoor je mensen niet roepen om het verwijderen van hard bevochten garanties? Ik heb er geen diepe analyse van gemaakt, maar de Romeinse republieke en de eerste Franse verliep het ook zo: het volk mocht kiezen en wilde 'sterke leiders', en geen obstructionistische senaat of wat dies meer zij. Tsja, dit hebben ze gekregen... Poetin, Erdogan, Orban, ik vind het er allemaal wel op lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Je hypothetische situatie is niet compleet uitgekomen maar Istanbul, Ankara, Izmir en Antalya zijn nu in handen van de oppositie bij de lokale verkiezingen van gisteren. Denk je nog dat AKP een dictatoriaal regime is?
Tremio schreef op maandag 1 april 2019 @ 13:20:
Grappig hè. Gisteren alle westerse kranten en media maar schreeuwen dat de verkiezingen oneerlijk zullen verlopen, dat er voorbedrukte stembiljetten in omloop zijn, fraude etcetera.... en wat blijkt nu? De AK Partij van Erdogan heeft in Ankara en Istanbul verloren en dan zijn het opeens eerlijke verkiezingen. Grappenmakers.
Inmiddels zijn we weer wat wijzer. Zijn het nog steeds eerlijke verkiezingen? Is Erdogan nog steeds geen dictator-in-de-dop?

Vind je dit niet extreem zorgwekkend?

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:24

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Gezien het laatste nieuws: een volmondig JA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:20
Of zoals de Speld het verwoord: Verkiezingen Istanbul moeten over wegens regelmatigheden

https://speld.nl/2019/05/...r-wegens-regelmatigheden/

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

FunkyTrip schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 12:55:
[...]

[...]

Inmiddels zijn we weer wat wijzer. Zijn het nog steeds eerlijke verkiezingen? Is Erdogan nog steeds geen dictator-in-de-dop?

Vind je dit niet extreem zorgwekkend?
Wat is je punt? Oneerlijke verkiezingen moeten niet aangepakt worden? De media in het westen roept dat de verkiezingen niet eerlijk zullen verlopen. Blijkbaar is dat ook niet het geval geweest. Vervolgens komen er nieuwe verkiezingen en is men nog niet blij.

Het lijkt er meer op dat de verkiezingen pas "eerlijk" verlopen als Erdogan verliest; elke andere uitslag past niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

lasharor schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 13:09:
[...]

Wat is je punt? Oneerlijke verkiezingen moeten niet aangepakt worden? De media in het westen roept dat de verkiezingen niet eerlijk zullen verlopen.
Niet eerlijk omdat Erdogan maar een uitslag zou accepteren, en zie daar, precies dat zien we nu dus ook gebeuren. Niemand beweert nu opeens dat alles eerlijk verloopt.

Ik heb het bewijs nog niet gezien waarop dit besluit gemaakt is, daar roept men nu om. Maar veel meer dan het standaard verhaal zullen we wel niet krijgen (buitenlandse agenten, Amerikanen, de CIA, CNN, etc.)

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 07-05-2019 13:18 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:31
[...]

Wat is je punt? Oneerlijke verkiezingen moeten niet aangepakt worden? De media in het westen roept dat de verkiezingen niet eerlijk zullen verlopen. Blijkbaar is dat ook niet het geval geweest. Vervolgens komen er nieuwe verkiezingen en is men nog niet blij.

Het lijkt er meer op dat de verkiezingen pas "eerlijk" verlopen als Erdogan verliest; elke andere uitslag past niet.
Dit meen je toch niet hoop ik? :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
[...]

Eerst krijgen we te horen dat we niet moeten zeuren omdat er oppositie partijen hebben gewonnen in de grote steden. Dit zou het bewijs zijn dat het daar een "eerlijke" democratie is. En nu moeten we weer blij zijn dat de regerende partij het voor elkaar heeft gekregen om de verkiezingen ongeldig te laten verklaren en dat is nu opeens ook eerlijk 8)7 :z

Het verbaasd mij dat binnen enkele uren van de verkiezing deze beschuldiging al naar buiten kwam. Dat is dus dan iets wat langer bekend was en waarom pas achteraf huilie huilie doen? Kom vooraf met de feiten want nu is het duidelijk dat de Erdogan clan hierachter zit.

Ik had echt goede hoop voor de mensen in Turkije maar na dit zie ik het steeds verder afglijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
[...]

'De media' heeft er niet zoveel mee te maken hoor, het is gewoon elk weldenkend democraat die hier achter komt ;) Erdogan accepteert de uitslag niet, dat is het probleem, niet dat de verkiezingen niet goed zouden zijn verlopen (wonder boven wonder mag ik haast zeggen).

Verkiezingen uitschrijven tot je blijft zitten, wie deed dat ook alweer nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
[...]

Er is een vermoeden afgaande wat er historisch is gebeurd, een tijdlijn met vele discutabele gebeurtenissen en ontwikkelingen. Dat perspectief creëert een bepaalde verwachting dat dat min of meer in lijn staat met de trend. Vooral doordat de oppositie strenge restricties is opgelegd met betrekking tot campagnes en dergelijke.

Alles bij elkaar geeft een sterke indruk op wat men kan verwachten. Een van de verwachtingen is dus dat Erdogan niets accepteert wat hem niet uitkomt. Met de huidige stand van zaken, zijn er een aantal dingen die erg vreemd zijn (die tot nu toe bekend zijn):

1) De Turkse Kiesraad bestaat voor minstens een aanzienlijk deel uit personen die door Erdogan/AKP daar geplaatst zijn.
Dit kan sterk leiden tot belangenverstrengeling en sturing van buitenaf. I.e. niet onafhankelijk.
2) De andere verkiezingen hoefden niet over.
Als er echt sprake zou zijn van onregelmatigheden, dan zou vanzelfsprekend moeten zijn dat alle verkiezingen overnieuw gedaan moet worden. Echter gebeurt dat niet, enkel de burgemeestersverkiezingen wordt eruit gepikt.
3) Verkiezingsmedewerkers zouden geen ambtenaren zijn geweest en uitslagformulieren zouden niet zijn ondertekend.
Hier is geen enkel bewijs voor geopenbaard en waren de verkiezingsmedewerkers juist benoemd door de AKP en goedgekeurd voor de verkiezing. [Bron]

Ook elders zie je dat burgemeesters opeens vervangen worden door regeringsfunctionarissen. Vooral in de Koerdische gebieden. Deze burgemeesters worden ineens verdacht van terrorisme motieven of banden. Beetje vreemd toch dat dit allemaal ineens achteraf moet? En dit is nog eens zonder het te hebben over de voorgeschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 19:56
[...]

Naar mijn mening mag je best wat kritischer zijn op hoe kritisch je bent. Is het echt genoeg dat je via een bizarre omweg deze gedragingen van de AKP (lees: Erdogan) goed kan praten? Moet een president niet van onbesproken gedrag en volledig transparant zijn? Je mag in mijn ogen echt een stuk meer verwachten van gekozen volksvertegenwoordigers. De schijn van belangenverstrengeling is imo al genoeg om tot actie te komen. Maar om de een of andere reden is het onder een aanzienlijk deel van de Turkse bevolking precies andersom. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

[...]

Zullen we het even omdraaien?

"Het lijkt er meer op dat de verkiezingen pas "eerlijk" verlopen als Erdogan wint; elke andere uitslag past niet."

Welk bewijs is er tot nu toe gepubliceerd? Geheel niets. Ze zeggen alleen dat er iets is gebeurd, maar er is geen enkel bewijs. De uitslag kwam gewoon overeen met die van de polls en het was dus helemaal niet zo onregelmatig. En denk je echt dat het zover was gekomen als AKP had gewonnen en CHP de uitslag had aangevochten? Waren er dan óók nieuwe verkiezingen gekomen? Weens eens eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:24

servies

Veni Vidi Servici

.oisyn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:43:
[...]

"Het lijkt er meer op dat de verkiezingen pas "eerlijk" verlopen als Erdogan wint; elke andere uitslag past niet."

Welk bewijs is er tot nu toe gepubliceerd? Geheel niets. Ze zeggen alleen dat er iets is gebeurd, maar er is geen enkel bewijs. De uitslag kwam gewoon overeen met die van de polls en het was dus helemaal niet zo onregelmatig. En denk je echt dat het zover was gekomen als AKP had gewonnen en CHP de uitslag had aangevochten? Waren er dan óók nieuwe verkiezingen gekomen? Weens eens eerlijk.
Ik geloof best dat de verkiezingen oneerlijk zijn verlopen, maar blijkbaar was het nog niet oneerlijk genoeg om de AKP direct te laten winnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Bekijk het eens andersom? Al die jaren dat Erdogan en/of zijn partij gewonnen heeft hoor je niets vanuit de AKP, verliezen ze één keer en ja hoor. Terroristen, buitenlandse machten dit dat blabla. Toen de oppositie bij de vorige verkiezingen beroep deed op de kiesraad voor hertellingen of de verkiezingen ongeldig te verklaren werden deze één voor één afgewezen. Nu de "grote leider" een beroep doet is het meteen raak en komen er nieuwe verkiezingen. Eigenlijk is dat niet gek, een groot deel van de kiesraad is benoemd door de AKP en de beslissing om de verkiezingen ongeldig te verklaren is tot stand gekomen dmv een stemronde binnen de kiesraad en niet zozeer door de "aangeleverde bewijzen" want anders zou het toch niet nodig moeten zijn om nieuwe verkiezingen af te dwingen aan de hand van wat de meerderheid binnen de Kiesraad wil:

http://www.hurriyetdailyn...istanbul-elections-143202
YSK announced that a do-over election in Istanbul will be held on June 23. The council members accepted AKPs objection to the local election results in Istanbul with seven votes in favor and four against.
Ik vind het prima. Mijn Euro's worden steeds meer waard in Turkije en het volk binnen Turkije krijgt wat ze verdiend (alhoewel dit nu wel overmacht is, echter blijft een groot deel wel stemmen op die man)

[ Voor 5% gewijzigd door magnifor op 07-05-2019 14:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Mijn punt is gewoon dat mijn verwachtingen zijn uitgekomen: Als Erdogan verliest, accepteert hij de uitslag niet. Alle seinen stonden op rood. "Maar nee hoor, zo'n vaart zou het niet lopen. Hier kijk maar, Erdogan heeft verloren".

Uiteindelijk loopt het dus wel zo'n vaart. Herverkiezingen om duistere niet-transparante redenen en Erdogan gaat deze winnen, terwijl oppositie allerlei onregelmatigheden zal gaan aankaarten die terzijde worden geschoven. Dit is mijn voorspelling. Laten we eens kijken of deze uitkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 07-05-2019 15:19 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft Erdogan eigenlijk überhaupt al eens bewijs laten zien dat Gülen achter die zogenaamde coup zat?
Er gebeuren enge dingen daar in Turkije, maar kennelijk is dit wat de bevolking daar wil. Prima. Maar dan straks niet bij Europa het handje gaan ophouden als de lira gigantisch gaat kelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
FunkyTrip schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:18:
[...]

Mijn punt is gewoon dat mijn verwachtingen zijn uitgekomen: Als Erdogan verliest, accepteert hij de uitslag niet. Alle seinen stonden op rood. "Maar nee hoor, zo'n vaart zou het niet lopen. Hier kijk maar, Erdogan heeft verloren".

Uiteindelijk loopt het dus wel zo'n vaart. Herverkiezingen om duistere niet-transparante redenen en Erdogan gaat deze winnen, terwijl oppositie allerlei onregelmatigheden zal gaan aankaarten die terzijde worden geschoven. Dit is mijn voorspelling. Laten we eens kijken of deze uitkomt.
Die voorspelling is al een feit. Er komt een hertelling in Istanbul met als argument het kleine verschil in stemmen. Echter in gemeenten waar Erdogan met een vergelijkbaar klein of zelfs nog kleiner verschil heeft gewonnen staat de uitslag als een huis en weigert de kiescommissie hertellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
.oisyn schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 14:43:
[...]

Waarom worden de burgemeester verkiezingen wel opnieuw gedaan en de gemeenteraad verkiezingen niet?
Zelfde locaties, zelfde voorzitters, zelfde medewerkers, andere uitslag.

Maar nee, het is pas eerlijk als Erdogan wint wil jij beweren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:44:
Heeft Erdogan eigenlijk überhaupt al eens bewijs laten zien dat Gülen achter die zogenaamde coup zat?
Er gebeuren enge dingen daar in Turkije, maar kennelijk is dit wat de bevolking daar wil. Prima. Maar dan straks niet bij Europa het handje gaan ophouden als de lira gigantisch gaat kelderen.
Direct bewijs? Nee. Indirect bewijs? Ook niet.

Ja, er gebeuren vreemde dingen in Turkije, nog voor de Coup d'Etat poging in 2016. De Coup heeft dingen alleen geëscaleerd, waarbij Erdogan/AKP dit misbruikt als aanleiding. Dat de bevolking dit 'goedkeurt' heeft deels te maken met beeldvorming. Door wie is deze beeldvorming beïnvloed? Juist ja, Erdogan/AKP. Zie overname van Mediapartijen of sluiting daarvan, zie overname van justitiële zaken en gebruik daarvan.

Verder is er naar mijn weten geen logische verklaring waarom meer dan 160,000 'ogenschijnlijk' normale mensen die een normaal leven leiden terroristische banden zouden kunnen hebben. Dat je een voorstander bent voor een bepaalde visie, maakt je nog niet tot een terrorist. Een voorbeeld hierbij is dat een zeer kleine groep mensen die een bepaalde ideologie/geloof volgen, helaas een negatief effect hebben op het geheel van die groep. Dit zie je momenteel sterk bij het islamitisch geloof, en dat vind ik erg jammer. Vrijheid van geloofsovertuiging is een van de pijlers van de rechten van de mens. Ook hier in Nederlands dus.

EDIT: Note, ik doe hier nog steeds geen uitspraak of de verkiezingen daadwerkelijk onregelmatig is of niet. Puur lijntjes uitzetten omtrent de omstandigheden waarin deze verkiezingen geplaatst kunnen worden. Wel ben ik heel sceptisch richting de gang van zaken zoals het nu schijnbaar afspeelt.

[ Voor 8% gewijzigd door Sir_Lion op 07-05-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

SemperFidelis schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:35:
[...]

Waarom worden de burgemeester verkiezingen wel opnieuw gedaan en de gemeenteraad verkiezingen niet?
Zelfde locaties, zelfde voorzitters, zelfde medewerkers, andere uitslag.
Uitstekende vraag. Reden destemeer dat die herverkiezingen quatsch zijn dus :)
Maar nee, het is pas eerlijk als Erdogan wint wil jij beweren.
Ik zeg dat niet he, ik beweer dat de AKP zo redeneert.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 07-05-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
Sorry ik citeerde de verkeerde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:16
Verwijderd schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:44:
Het maakt niet uit of er bewijs voor is, spoiler: dat is er ook niet, maar als je het niet gelooft ben je volgens Erdogan terrorist/Gülen/etc.

De Lira is al een lange tijd een verloren zaak, de lijst van problemen is zo ontzettend lang en dan hoeft er nog maar iets bij te komen en er ontstaat paniek.
Maar ik denk dat we er ook nog wel enigszins blij mee moeten zijn; de Lira afstraffen is de enige manier om het regime van Erdogan echt duidelijk te maken dat het zo niet kan.
Er zullen wel weer beschuldigingen komen vanuit Erdogan, '' economische terroristen '', maar met zulk soort uitspraken gaat hij dit probleem niet oplossen dus uiteindelijk zal hij wel moeten schikken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:38
Oostenrijk wenst dat er een formeel einde komt aan de farce die de 'toetredingsgesprekken' al jaren zijn.

Oostenrijk eist einde gesprekken met Turkije

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

alexbl69 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 18:42:
Oostenrijk wenst dat er een formeel einde komt aan de farce die de 'toetredingsgesprekken' al jaren zijn.

Oostenrijk eist einde gesprekken met Turkije
Mooi. Dat neemt anti-EU partijen ook iets meer de wind uit de zeilen. Die lopen altijd te miepen van 'let maar op, Turkije komt er ook zo bij'

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
FunkyTrip schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 20:34:
[...]

Mooi. Dat neemt anti-EU partijen ook iets meer de wind uit de zeilen. Die lopen altijd te miepen van 'let maar op, Turkije komt er ook zo bij'
Het neemt ook een -- ik geef toe, erg zwak tegenwoordig -- controlemiddel over Erdo weg. Deze talks waren altijd een worteltje waarmee je hem zo nu en dan toch een fatsoenlijke richting op kon loodsen. Die wegnemen, is dat slim? Bovendien is het olie op zijn vuur dat de EU anti-Turks en anti-Islam is. Aan de andere kant, het land is momenteel inderdaad kansloos, en heeft zich in omgekeerde richting ontwikkeld de afgelopen 10-15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Brent schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:33:
[...]

Het neemt ook een -- ik geef toe, erg zwak tegenwoordig -- controlemiddel over Erdo weg. Deze talks waren altijd een worteltje waarmee je hem zo nu en dan toch een fatsoenlijke richting op kon loodsen.
Het was bijvoorbeeld een belangrijke factor in de migrantendeal. Dus dit is inderdaad gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:31
Ik zou ook graag nog even een reactie van onze GoT Turkije specialist @Tremio zien.

edit: Geen reactie meer, verrassend... :z

[ Voor 21% gewijzigd door dehardstyler op 15-05-2019 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Brent schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:33:
[...]

Het neemt ook een -- ik geef toe, erg zwak tegenwoordig -- controlemiddel over Erdo weg. Deze talks waren altijd een worteltje waarmee je hem zo nu en dan toch een fatsoenlijke richting op kon loodsen. Die wegnemen, is dat slim? Bovendien is het olie op zijn vuur dat de EU anti-Turks en anti-Islam is. Aan de andere kant, het land is momenteel inderdaad kansloos, en heeft zich in omgekeerde richting ontwikkeld de afgelopen 10-15 jaar.
Ergens is het eeuwig zonde. Turkije is immers een slapende reus. Eventjes met vlugzout wakker gemaakt toen Erdogan nog wel goed bezig was met infrastructuur e.d.
Maar nu onder kunstmatige narcose gehouden door Erdo omdat hij inmiddels een kwaadaardig virus is geworden. Als er iets voorspelbaars is aan megalomane dictators, dan is het wel dat ze een track-record hebben van oliedomme economische beslissingen.

Die lire zal alleen maar verder kelderen.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
https://nos.nl/artikel/22...tie-wint-in-istanbul.html
De burgemeestersverkiezingen in Istanbul zijn gewonnen door oppositiekandidaat Ekrem Imamoglu. De kandidaat van de zittende AK-partij, Binali Yildirim, heeft nog voor de officiële uitslag toegegeven dat Imamoglu voor staat en hem gefeliciteerd.
Dus wederom verliest Erdogan in Istanbul. Hopelijk blijft het rustig e.d. en zijn er geen verdere zorgwekkende ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 15:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Turkse president Erdogan belooft rente te verlagen

De laatste president van de Turkse Centrale bank heeft het veld moeten ruimen en Erdogan wil de rente verlagen om de inflatie van de Lira te beteugelen.

Zover mijn, zeer beperkte, economische kennis gaat, leidt renteverlagingen juist tot een hogere inflatie. Wat is de kans dat dit daadwerkelijk gaat werken?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
Standeman schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:24:
Turkse president Erdogan belooft rente te verlagen

De laatste president van de Turkse Centrale bank heeft het veld moeten ruimen en Erdogan wil de rente verlagen om de inflatie van de Lira te beteugelen.

Zover mijn, zeer beperkte, economische kennis gaat, leidt renteverlagingen juist tot een hogere inflatie. Wat is de kans dat dit daadwerkelijk gaat werken?
Nou als je de rente verhoogt ben je meer geld kwijt aan het lenen van geld wat de inflatie kan doen oplopen. Tegelijkertijd neemt het enthousiasme voor geld lenen af en wordt je spaargeld minder waard. Zo kun je dus een soort 'nudge' veroorzaken door mensen goedkoper geld te laten lenen of mensen meer spaargeld uit te laten geven.. althans.. de middelmoot doet er niets mee en overkomt het vooral, tis denk ik vooral een spel van de partijen die de grotere vermogens bezitten of beheren.

Effect is denk ik nul voor Turkije. Maar hoge rente levert voor hem op korte termijn andere problemen op - zoals hogere lasten voor mensen met schulden en mogelijk afkoeling van het lenen van geld om te consumeren of woningen mee te betalen.

Daarom gaan die besluiten altijd heel voorzichtig met tiendes van procecenten omdat je die balans niet wilt verpesten. Dat hebben ze in de jaren 80' succesvol geprobeerd door de rente te snel te verhogen en de huizenmarkt even flink te verzieken. Men had te weinig geduld om het effect van de verandering te zien.

Overigens is het hebben van een extreem lage rente in de EU ook waardeloos: wij hier een extreem verziekte woningmarkt met torenhoge schulden en woningprijzen en in zuid europa schuiven ze de problemen net zo lang op tot dat ook niet meer werkt. Als er nu namelijk een nieuwe 'crisis' aandient kun je de rente immers niet verder verlagen.. dat instrument is nu klaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:40:
[...]

Nou als je de rente verhoogt ben je meer geld kwijt aan het lenen van geld wat de inflatie kan doen oplopen. Tegelijkertijd neemt het enthousiasme voor geld lenen af en wordt je spaargeld minder waard. Zo kun je dus een soort 'nudge' veroorzaken door mensen goedkoper geld te laten lenen of mensen meer spaargeld uit te laten geven.. althans.. de middelmoot doet er niets mee en overkomt het vooral, tis denk ik vooral een spel van de partijen die de grotere vermogens bezitten of beheren.
Als je de rente verhoogd, wordt de rente op je spaar-rekening hoger, waardoor mensen meer geneigd zijn om te sparen ipv geld uit te geven.
Lenen wordt duurder, dus mensen kopen minder snel een huis of andere dure dingen.

De correlatie tussen rente verhogen/verlagen van de rente en inflatie is altijd wat vaag en zelfs de heren economen zijn het niet eens wat de invloeden daarvan op elkaar zijn.
Als Trump Iran aanvalt vliegt onze inflatie ineens omhoog omdat de benzine duurder is, dus het is duidelijk dat veel externe factoren ook tegelijkertijd de inflatie beinvloeden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:19
@YakuzA ja tis nog genuanceerder dan ik al dacht inderdaad.

De rente is 24% in Turkije nu, dus zoals onze rente wat aan de lage kant is, lijkt me dit wat aan de hoge kant.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:01
Lage rente zorgt voor minder spaardrift, dus meer uitgaven én geld lenen is goedkoper, dus meer investeringen; Dus lagere rente zorgt meestal voor snellere groei en hogere inflatie; Maar je munt wordt ook minder aantrekkelijk voor buitenlanders om in te investeren, waardoor je munt minder waard wordt t.o.v. buitenlandse munteenheden, waardoor importeren weer duurder wordt, dus weer hogere inflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Meer strafmaatregelen van de EU richting Turkije:
De Europese Unie stelt sancties in tegen Turkije wegens de gasboringen die dat land doet in wateren voor de kust van het Turkse deel van Cyprus. De ministers van Buitenlandse Zaken hebben besloten de onderhandelingen over een nieuwe Turks-Europese overeenkomst voor de luchtvaart op te schorten.

Er worden voorlopig ook geen bijeenkomsten op hoog niveau tussen de EU en Ankara meer gehouden. De financiële steun die Turkije uit Brussel krijgt als kandidaat-lid van de EU wordt teruggeschroefd.

"We staan allemaal achter Cyprus", aldus minister Stef Blok. "We roepen Turkije opnieuw op zich aan de internationale afspraken te houden". De EU heeft Turkije al verschillende keren opgeroepen te stoppen met provocaties in de territoriale wateren van Cyprus.

Heel Cyprus is EU-lid en de Turkse Republiek Noord-Cyprus bestaat uit het in 1974 door Turkije bezette gebied, maar die wordt door vrijwel niemand als staat erkend. Turkije stelt echter dat het wel in zijn recht staat met boren op de plekken waar het dat doet.

De zeebodem is er deel van het vasteland van Turkije of Turkije boort naar gas in het belang van Noord-Cyprus, redeneert Ankara.

Een nieuw luchtvaartakkoord moet het vliegen van en naar Turkije flink goedkoper gaan maken. De EU-buitenlanddienst zoekt verder naar "passende maatregelen".
Bron: https://www.nu.nl/buitenl...r-de-kust-van-cyprus.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ah kijk aan, er is alweer een manier gevonden om niet-AK burgermeesters af te zetten
De Turkse regering heeft drie burgemeesters in steden in het zuidoosten van Turkije uit hun ambt gezet, omdat ze zouden samenwerken met de Koerdische terreurorganisatie PKK. Het gaat om de burgemeesters van Mardin, Van en Diyarbakir, waar relatief veel Koerden wonen.

De drie worden vervangen door een waarnemend burgemeester van de regeringspartij AKP. "Die waarnemer blijft doorgaans zitten tot de volgende verkiezingen," zegt correspondent Lucas Waagmeester. De burgemeesters, alle drie van de overwegend Koerdische HDP, werden vier maanden geleden gekozen.

Het is niet duidelijk hoe serieus de aanklachten zijn. "Dat wil iedereen wel weten, want bewijs wordt er niet bij geleverd", vertelt Waagmeester. "Deze mensen worden op een maandagochtend uit het gemeentehuis gezet vanwege terreur, een mogelijkheid om zich te verweren krijgen ze vooralsnog niet."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Toch weer zorgelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:35
.oisyn schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:58:
Ah kijk aan, er is alweer een manier gevonden om niet-AK burgermeesters af te zetten

[...]
En als je er wat van over zegt op (Nederlandse!) nationale televisie dan wordt je met de dood bedreigd.

Ik ben geen groot fan van Derksen maar dit is wel weer typisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
ErikT738 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:00:
[...]

En als je er wat van over zegt op (Nederlandse!) nationale televisie dan wordt je met de dood bedreigd.

Ik ben geen groot fan van Derksen maar dit is wel weer typisch.
Die laatste zin is niet eens nodig om erbij te vermelden, elke bedreiging van wie dan ook is gewoon schandalig. Ik heb hetzelfde meegemaakt omdat ik op een ander forum heb aangegeven dat ik Turkije niet meer als een vakantieland zie zolang deze semi dictatuur de dienst uitmaakt. Blijft alleen wel "grappig" dat vanuit Turkije de meest verschrikkelijk zaken worden geroepen over de landen uit de EU echter hoor je niets van doodsbedreigingen dan.

Helemaal apart wordt als je op FB of twitter gaat kijken wie deze extreme bedreigingen maken. Vaak kom je dan op een profiel van mensen met kinderen op de foto of met teksten als vrede en liefde voor alle mensen. Zo zie je maar hoe hypocriet en eenzijdig mensen hun nieuws tot zich nemen. Sociaal media maakt meer kapot dan we lief hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Zou hij nou al snappen dat die S400 raketten maar 1 kant op schieten waardoor hij speelbal is geworden van beide kanten?
Dat opzetten van een veiligheidszone (=invasie) in het noordoosten van Syrie gaat hem niet worden.
In Idlib wordt hij in de pan gehakt door zijn nieuwe bondgenoot.
Rond Cyprus is hij wel leuk aan het spelen met bootjes. Maar het duurt nog jaren voordat die olie (laat staan gas) geexploiteerd kan worden, terwijl de expertise vooraf uitbetaald moet worden in harde buitenlandse valuta (waar een beetje tekort aan is).
Als hij geen lange armen had wad het vermakelijk geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Alsof de wereld nog niet whack genoeg is..
Erdogan heeft laten weten dat hij blijkbaar ook een rode knop om kernwapens af te vuren wil. (En uiteraard de kernwapens die daarbij horen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:55
YakuzA schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:08:
Alsof de wereld nog niet whack genoeg is..
Erdogan heeft laten weten dat hij blijkbaar ook een rode knop om kernwapens af te vuren wil. (En uiteraard de kernwapens die daarbij horen)
Jaja, de arms race / wiekanhetverstepissen is weer begonnen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000

defiant

Moderator General Chat
Bespreek in dit topic dus alles aangaande de situatie in Turkije en de relatie met Nederland en de EU.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Turkije is boos op Nederland omdat wij asiel verlenen aan mensen die volgens de facto dictato Erdogan achter de coup uit 2016 zouden zitten:
Turkije vindt het "onacceptabel" dat Nederland verblijfsvergunningen heeft gegeven aan Turkse asielzoekers, omdat hun dossiers mogelijk in handen zijn gevallen van de Turkse autoriteiten.

De asielaanvragen kwamen waarschijnlijk van aanhangers van Fethullah Gülen, die door Turkije verantwoordelijk wordt gehouden voor de mislukte coup in 2016.

Recent werd een Turkse vertrouwenspersoon die voor Nederland werkte aan de asielzaken gearresteerd in Turkije . De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) besloot vervolgens in het "zeer beperkte aantal" zaken de asielverzoeken in te willigen, "om de veiligheid van de aanvragers te waarborgen".

Hoewel Turkije in een persbericht op de site van het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken in het midden laat of het de dossiers in handen heeft, zijn de aanvragers volgens het land wel Gülen-aanhangers.

Daarmee gaat Nederland in tegen een VN-verdrag uit 1951 over de status van vluchtelingen, aldus Turkije. "Want daarin staat dat individuen die worden verdacht van terreurmisdrijven geen vluchtelingstatus kunnen krijgen."

Turkije beschouwt de Gülen-beweging als een terreurorganisatie. Verder benadrukt Ankara niet te stoppen met het vervolgen van Gülen-leden die volgens het land betrokken waren bij de mislukte staatsgreep.
Bron: Turkije boos vanwege verblijfsvergunningen voor mogelijke Gülen-aanhangers

Benieuwd of dit nog juridische consequenties (VN-sancties?) voor Nederland gaat krijgen.

Virussen? Scan ze hier!

• _JGC_
  • Laatst online: 20:16
wildhagen schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:09:
Turkije is boos op Nederland omdat wij asiel verlenen aan mensen die volgens de facto dictato Erdogan achter de coup uit 2016 zouden zitten:

[...]

Bron: Turkije boos vanwege verblijfsvergunningen voor mogelijke Gülen-aanhangers

Benieuwd of dit nog juridische consequenties (VN-sancties?) voor Nederland gaat krijgen.
Denk het niet. Naar mijn weten erkent behalve Turkije niemand de terrorisme status van Gülen aanhangers.

Als we zo gaan kijken mogen we hier ook geen islamitische homo's asiel verlenen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

wildhagen schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:09:
Als het echt zo ongenuanceerd zou zijn zou een overheid gewoon al zijn inwoners als "verdacht van terrorisme" kunnen bestempelen en dan zou niemand nog vluchtelingen uit dat land mogen opvangen. Dat terwijl politiek asiel juist bescherming moet bieden tegen die overheid. Dat kan ook weer niet de bedoeling zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 19-12-2019 22:19 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Aan de hand van dit nieuwsartikel: nieuws: Turken hebben weer toegang tot Wikipedia na rechtbankbevel

In de reacties komen een paar pro-Erdogan users naar boven die steevast in de bres springen voor de politiek leider.

Ik zie dat steeds vaker, iets wat overkomt als blinde volgzaamheid. En dat genereert bij mij een mening waar ik niet trots op ben; als alles in Turkije dan zoveel beter is, waarom verhuizen deze Turken dan niet gewoon terug? Waarom moeten wij ons aanpassen? Dat voelt als de omgekeerde wereld...

Die mening staat haaks op mijn principes, namelijk o.a. verdraagzaamheid en gelijkwaardigheid. Maar als andere mensen dat sentiment niet ook tentoonspreiden lijkt dat bij mij snel op te houden.

Ben ik hier alleen in? Mis ik informatie? Ben ik kortzichtig? Ligt de waarheid in dit geval echt niet in het midden?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Blaat schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:06:
Aan de hand van dit nieuwsartikel: nieuws: Turken hebben weer toegang tot Wikipedia na rechtbankbevel
Ben ik hier alleen in? Mis ik informatie? Ben ik kortzichtig? Ligt de waarheid in dit geval echt niet in het midden?
Ne, ik herken dat.
Ik had iets dergelijks toen ik mijn eerste keer Op Lesbos in Moria werkte. Ik kwam terug in NL en had echt een gedachte, kom niet hier naar toe. Ik schrok daarvan, ben ik nou Blondie aan het worden. Later begreep ik mijn gedachte. Mensen gaan behalve voor veiligheid, ook ergens naar toe om betere levens te krijgen. Maar ik zag daar zo veel mensen die dit niet gaat lukken, de tussen wal en schip gaan vallen, dat ik echt had, je gaat het in onze westerse rat-race wereld niet vinden. Sommigen wel, heb ook echt mensen ontmoet daar waarvan ik dacht, jij haalt het.
Maar stel je voor ; oudere damen, sprak geen Farsi of Arabisch, eenzaam, ongeletterd en enkel een dialect sprekend. Die eindigt ergens 3 hoog achter. Gaat ze daar gelukkig worden? Maar wat moet ze dan wel niet hebben meegemaakt om toch die reis te gaan maken?

En idd, hetzelfde heb ik dus ook af en toe met mensen uit andere landen. Polen (het land) heb ik het nu ook mee. Zwwar anti LHBTC en blijkbaar een groot deel van het land is zo.

Ik weet het niet, mijn wereldbeeld wordt eng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

In de reacties komen een paar pro-Erdogan users naar boven die steevast in de bres springen voor de politiek leider.

Ik zie dat steeds vaker, iets wat overkomt als blinde volgzaamheid. En dat genereert bij mij een mening waar ik niet trots op ben; als alles in Turkije dan zoveel beter is, waarom verhuizen deze Turken dan niet gewoon terug? Waarom moeten wij ons aanpassen? Dat voelt als de omgekeerde wereld...

Die mening staat haaks op mijn principes, namelijk o.a. verdraagzaamheid en gelijkwaardigheid. Maar als andere mensen dat sentiment niet ook tentoonspreiden lijkt dat bij mij snel op te houden.

Ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet; slecht integratie daardoor geen echte band met Nederland maar wel gebruik willen makend van ons sociale stelsel wat veel beter is dan het land wat ze adoreren. Doe de optelsom maar.

Maar het is inderdaad een situatie waar je niet echt blij van kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

RodeStabilo schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:25:
[...]

Ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet; slecht integratie daardoor geen echte band met Nederland maar wel gebruik willen makend van ons sociale stelsel wat veel beter is dan het land wat ze adoreren. Doe de optelsom maar.

Maar het is inderdaad een situatie waar je niet echt blij van kan worden.
Er lijkt dan ook geen goed antwoord te zijn. Als je ze het land uit wil hebben ben je net zo gestigmatiseerd als zij en als je ze laat blijven laat je over je heen lopen.

De wereld lijkt vol te zitten met mensen die zichzelf continu in een slachtofferrol plaatsen en stigmatisering tiert welig. Word er soms wel een beetje moedeloos van, hoewel ik ook erken dat dit dik aangezet wordt door de selectiviteit van de media.

Wat is er gebeurd met elkaar allemaal zien als gewoon mensen. Waarom moet alles in hokjes. :(

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:16
Ik troost mij altijd met de gedachte dat de grootste bekken op internet de sociale media zitten te vervuilen en dat het uiteindelijk wel meevalt met het merendeel van de betreffende groepen. Dat de meer genuanceerde, weldenkende Neder/Medelander geen zin meer heeft om bepaalde discussie aan te gaan of zijn mening daar te geven, omdat dat niet op normale beschaafde wijze lijkt te kunnen. Ik mijd ze ook steeds vaker. Je ziet dat te vaak sociale media ophef verschijnt in de reguliere media, terwijl wat daar leidend is, totaal niet lijkt te stroken met een beter gemiddeld empirisch onderzoek.
Als je sociale media te serieus neemt en je veel in politiek/maatschappelijke discussies mengt. zou je je afvragen waarom PVV (in combinatie met FvD) niet een absolute meerderheid heeft in de beide kamers.

[ Voor 16% gewijzigd door Prosac op 16-01-2020 10:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SemperFidelis

De grootste valkuil van tolerantie is iets net zo lang tolereren totdat je zelf in je vrijheden wordt aangetast. Deze paradox is uitvoerig beschreven door Popper:
Wikipedia: Paradox van tolerantie

Over bepaalde intolerantie hoef je je niet schuldig te voelen, ook al voelt dat heel vreemd.

[ Voor 18% gewijzigd door SemperFidelis op 16-01-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Geen land vangt meer vluchtelingen op dan Turkije, maar dat is daar nu klaar mee
Turkije zette afgelopen week 'de poorten naar Europa' open. Vluchtelingen die in het land leven, krijgen vanaf de Turkse kant vrije doorgang naar Europa. Bussen vanuit Istanbul rijden de migranten richting de grens.

We kunnen

President Erdogan dreigde al eerder met deze maatregel, omdat hij klaar is met het grote aantal vluchtelingen dat in zijn land leeft sinds het ondertekenen van de Turkije-deal.

Bron nos.nl
Geflirt met Rusland ipv wapens van de navo, nu mensen als politiek wisselgeld gebruiken, Syrië aanvallen.

Ik hoop dat met de top ontmoeting met Michel de rust weer terug keert tussen Europa en Turkije.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Als dit je insteek is, reageer dan helemaal niet. Je hebt op deze manier geen enkele intentie om inhoudelijk te reageren.

[ Voor 91% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-03-2020 18:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:24
Jouw opinie raakt kant noch wal.

Maak het niet onnodig persoonlijk.

Ironisch dat men over mensenrechten begint wanneer het ze goed uitkomt, en als het ze niet uitkomt wordt het weggemoffeld. Denk bijvoorbeeld aan de mensen die in de Turkse gevangenissen zitten zonder (duidelijke) aanklacht of eerlijk proces.

Geen enkele staat doet iets uit pure vrijgevigheid of humaniteit, er is altijd een achterliggende gedachte/ belang.

Soms zie je alleen wat je wilt zien doordat je bijv. door een gekleurde bril naar bepaalde zaken kijkt. Ik heb hieronder een aantal nieuwsberichten gelinkt waarbij wel degelijk wordt bericht over de misstanden m.b.t. de huidige gebeurtenissen aan de grens van Turkije en Griekenland. Zou er meer over bericht kunnen worden? Ja, daar ben ik het met jou over eens.

''Asielzoekers die vanuit Turkije naar Europa wilden, werden deze week bij de Griekse grens met traangas verwelkomd. Een nieuw dieptepunt in de migratiecrisis die de EU al sinds 2015 uit elkaar dreigt te spelen.''

''Griekenland houdt de grens nog steeds dicht, wat tot schermutselingen heeft geleid tussen migranten en de Griekse politie.''

''Het ging hard tegen hard. Per boot aangevoerde ordetroepen uit Athene (nog nooit vertoond op het rustige en afgelegen Lesbos) kregen het aan de stok met verbijsterde en geschrokken burgers. In de dagen daarna doken er ook gemaskerde groepjes mannen op die niet alleen vluchtelingen mishandelden, maar ook hulpverleners.''

''Bewoners Lesbos woedend over nieuwe migranten, duwen boot af.''
3x3 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 01:41:
[...]
Geflirt met Rusland ipv wapens van de navo, nu mensen als politiek wisselgeld gebruiken, Syrië aanvallen.
De NAVO (lees: USA) weigerde meermaals om aan Turkije hun Patriot-luchtverdedigingssysteem te verkopen, hierdoor zag Turkije zich imo terecht genoodzaakt om bij een andere partij te winkelen.

[ Voor 22% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-03-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Wederom, zo reageren we hier dus niet. Als je geen enkele intentie toont om inhoudelijk te gaan reageren en je bij voorbaat in de slachtofferrol gaat manoeuvreren, van censuur gaat spreken, maar wel gaat wijzen naar anderen, dan is het hier snel klaar.

[ Voor 130% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-03-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
knip

[ Voor 96% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-03-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Freshouttheoven schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:44:
[...]
De NAVO (lees: USA) weigerde meermaals om aan Turkije hun Patriot-luchtverdedigingssysteem te verkopen, hierdoor zag Turkije zich imo terecht genoodzaakt om bij een andere partij te winkelen.
Dat was toch omdat er bepaalde voorwaarden werden gesteld hieraan en Erdogan hier niet aan wilde voldoen? Tenminste zo had ik het begrepen. Het is natuurlijk dan niet slim om bij de partij dan je heil te zoeken waartegen deze systemen er eigenlijk zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

rikoos schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:11:
[...]

Dat was toch omdat er bepaalde voorwaarden werden gesteld hieraan en Erdogan hier niet aan wilde voldoen? Tenminste zo had ik het begrepen. Het is natuurlijk dan niet slim om bij de partij dan je heil te zoeken waartegen deze systemen er eigenlijk zijn ;-)
NAVO bondgenoot Amerika wilt niet doen aan het delen van technologie. Dat was een eis van Turkije en volgens mij is daarop de hele onderhandeling over de Patriots vastgelopen.

Concreet is de huidige situatie misschien wel beter voor Turkije. Eenzelfde situatie was er ook een aantal jaar terug, ten tijde van de aankoop van drones uit Israel. Turkije laat nu toch wel goed zien dat ze zelf ook de capaciteit hebben om het een en ander te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:24
rikoos schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:11:
[...]

Voor zover mijn kennis over dit onderwerp rijkt wilde Turkije graag de nieuwste versie van het Patriot systeem kopen, dit is een aantal keer geweigerd door Amerika. Vervolgens stemde Amerika er toch mee in om hun nieuwste versie (PAC-3) te verkopen aan Turkije, echter liepen de onderhandelingen stuk doordat Amerika met een offerte kwam van 7,8 miljard dollar terwijl initieel de verkoopprijs een stuk lager lag.

Daarnaast gaan er ook geruchten dat er bij de latere onderhandelingen Turkije als eis stelde dat zij niet alleen het Patriot systeem willen kopen maar ook toegang willen hebben tot de achterliggende technologie en Rusland hier wel mee heeft ingestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
lasharor schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:42:
[...]

NAVO bondgenoot Amerika wilt niet doen aan het delen van technologie. Dat was een eis van Turkije en volgens mij is daarop de hele onderhandeling over de Patriots vastgelopen.

Concreet is de huidige situatie misschien wel beter voor Turkije. Eenzelfde situatie was er ook een aantal jaar terug, ten tijde van de aankoop van drones uit Israel. Turkije laat nu toch wel goed zien dat ze zelf ook de capaciteit hebben om het een en ander te ontwikkelen.
okay, natuurlijk zal elke partij hierin een andere uitleg geven waarom het niet is doorgegaan. Ik had begrepen dat de VS die zaken wel wilde delen maar alleen onder bepaalde voorwaarden en hier wilde (of kon) Turkije niet aan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Erdogan heeft weer een tegenstander van hem laten veroordelen, dit keer iemand die maar lastig deed door voor mensenrechten op te komen.

UIteraard werdt ook deze mensenrechten-bepleiter weer beschuldigd van deelname aan de coup, en ervan beschuldigd een Gülen-aanhanger te zijn. As usual, iedereen die niet pro-Erdogan is wordt immers automatisch tot hem tot die groep gerekend. Een afwijkende mening hebben dan die vna Erdogan wordt in Turkije immers niet getolereerd.
De directeur van Amnesty International (AI) in Turkije, Taner Kiliç , is vrijdag door de Turkse rechtbank veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes jaar en drie maanden. Dat meldt Amnesty International. Hij is schuldig bevonden aan terrorisme.

Ook drie andere mensenrechtenactivisten zijn door de Turkse rechtbank veroordeeld. Zeven anderen werden vrijgesproken.

Kiliç werd in juni 2017 in de West-Turkse stad Izmir vastgezet. In augustus 2018 gelastte een rechter zijn vrijlating, maar nu is hij toch veroordeeld. Hij wordt ervan verdacht banden te hebben met Fethullah Gülen. Kiliç, en 22 andere advocaten die in juni 2017 werden opgepakt, zouden een messenger-app gebruikt hebben die populair is bij aanhangers van Gülen.

De regering en rechterlijke macht onder aanvoering van president Recep Tayyip Erdogan openden in 2016 een heksenjacht op de beweging die Erdogan verantwoordelijk houdt voor de mislukte staatsgreep in juli van dat jaar. De filosofisch ingestelde, sekteachtige beweging van Gülen is in Turkije als een terroristische beweging bestempeld.

Duizenden mensen zijn sinds de mislukte couppoging ontslagen of opgepakt, omdat ze mogelijk iets met de beweging van de in de Verenigde Staten wonende Gülen te maken zouden hebben gehad.
Bron: Directeur Amnesty International Turkije veroordeeld voor terrorisme

Het wordt daar een steeds grotere bananenrepubliek, recht heerst er al lang niet meer. Maar ja, als de bevolking zelf voor een glasharde dictator als Erdogan kiest....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Omdat hij op social media beledigd is, gaat Erdogan de duimschroeven aandraaien: https://uk.reuters.com/ar...rdogan-says-idUKKBN2425Y4

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Een incident dat door Corona het nieuws Nederland niet echt heeft beheerst:
Zomaar bijna oorlog in Europa
Terwijl Nederlanders afgelopen week het debat over mondkapjes in een hogere versnelling zetten, vlogen Turkije en Griekenland elkaar bijna in de haren in de Egeïsche Zee.

Angela Merkel, de Duitse bondskanselier, kon net voorkomen dat achttien Turkse schepen proeven gingen doen op het Griekse continentale plat, vlakbij het Griekse eiland Kastellorizo. Turkse F-16’s vlogen over. Marineschepen en straaljagers waren standby, aan beide kanten. De krant Bild citeert ingewijden in het Bundeskanzleramt die, amper bekomen van de schrik, zeiden dat dit incident hen deed denken aan de Cubaanse rakettencrisis. Toen, in 1962, stoomden Amerikaanse en Sovjet-oorlogsschepen op elkaar af, flirtend met een conflict dat had kunnen uitmonden in een derde wereldoorlog.
Dat er nog eens bijna een oorlog zou beginnen in Europa, het meest pacifistische continent ter wereld, net nu Maurice de Hond op tv was – wie had dat gedacht.

Maar zo was het. De Grieken schortten alle vakanties van militairen op. De opperbevelhebber keerde ijlings terug van Cyprus. En Angela Merkel werd ingeseind. Interessant: als er vroeger gedoe was in Europa, zeker met straaljagers, belde iedereen het Witte Huis. Nu zit Trump daar en bellen ze Merkel.
Dit is de nieuwe wereld. Voormalige bondgenoten lusten ons rauw. Eén ongeluk en alles escaleert. Merkel snapt dit goddank.

Ze vertelde Erdogan dat hij haar voor schut zet, net nu ze hem helpt. Na een Turks-Franse militaire schermutseling op zee, in juni, wilde Macron EU-sancties tegen Turkije. Merkel had dat tegengehouden. Haal je schepen bij Kastellorizo weg, vertelde ze Erdogan, en onderhandel met ons als je wilt boren op zee. Anders kan ik Europese sancties niet afwenden – en die gaan Turkije ruïneren.

En verdomd, de Turkse schepen bliezen de aftocht. Ze liggen in Antalya. Maar voor hoe lang? En kan Merkel de Grieken koest houden, die niet willen onderhandelen onder Turkse dreigementen? Wat zou het leuk zijn als hier in Nederland enige aandacht voor was. Desnoods tussen twee talkshows over aerosolen door.
Achtergrond bij dit conflict zijn de rechten op olie-en gaswinning, zie deze kaart:
Afbeeldingslocatie: https://www.economist.com/img/b/600/1236/90/sites/default/files/images/print-edition/20200801_EUM932.png

Zie ook:
Turkey and Greece avoid coming to blows, for now
The dispute has simmered for years. Turkish drilling ships periodically sail into exploration blocks off Cyprus to underline Turkish demands for a stake in potentially lucrative gasfields.
Turkey and Greece are staking competing claims to the waters between them, and the energy riches that may lie beneath the waves. Greece holds that its islands, even the smallest, have continental shelves where it has the sole right to drill. The EU and America agree. The Eisenhower, an American aircraft-carrier, accompanied by 12 smaller vessels, recently held a joint exercise with a Greek frigate and several Greek F-16 fighter jets off the island of Crete. Meanwhile, France threatened to slap Turkey with sanctions.
Maritime law does not offer clear solutions in the Mediterranean. “Good claims could be made either way,” says Brenda Shaffer, an energy expert at the Atlantic Council, adding that such disputes usually end up having to be settled by force or by agreement.

Agreement does seem possible. After a phone call between Angela Merkel, the German chancellor, and Mr Erdogan, Turkey said on July 28th that it would suspend plans to drill off Kastellorizo and give talks a chance. The Oruc Reis stayed tied up in port. In return, Kyriakos Mitsotakis, the Greek prime minister, offered to meet the Turks in Berlin, if calm prevails in the Aegean for the rest of the summer. That is hardly guaranteed. But Mrs Merkel’s willingness to get involved in one of southern Europe’s knottiest issues is a good sign
Net zoals het artikel ook aangeeft maritieme claims worden vaak vastgelegd in onderling overleg of door het aangaan van een (gewapend) conflict. Het overleg heeft dit keer gewonnen, maar het laat wel zien hoe volatiel de situatie kan worden. En Turkije en Griekenland waren natuurlijk al geen vrienden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste

Let op:
We willen als forumcrew hier, net zoals in alle andere topics, geen denigrerende reacties naar andere bevolkingsgroepen zien.