Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Politieke situatie in Turkije en Turks-Europese relaties

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste
Acties:

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:39
quote:
klaw schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:34:
Turkije doet al een lange tijd pogingen tot toetreding, wat er nu in Turkije gebeurt kan een reactie zijn op het feit dat het zo lang duurt.
Ideeën om de doodstraf weer in te voeren en de vele mensen die vorig jaar werden vastgezet zijn reacties omdat de pogingen tot de toetreding zo lang duren?
Turkije doet er weinig om om aan alle voorwaarden te voldoen. Zodra ze weer aan een voorwaarde voldoen, laten ze weer iets anders vallen of gaat het land op een andere manier weer achteruit.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• klaw
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 12:17
quote:
Onbekend schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 17:39:
[...]

Ideeën om de doodstraf weer in te voeren en de vele mensen die vorig jaar werden vastgezet zijn reacties omdat de pogingen tot de toetreding zo lang duren?
Turkije doet er weinig om om aan alle voorwaarden te voldoen. Zodra ze weer aan een voorwaarde voldoen, laten ze weer iets anders vallen of gaat het land op een andere manier weer achteruit.
Een "als jullie ons niet willen doen we het wel op onze manier" reactie oid. Er zijn gekkere dingen die hebben plaatsgevonden.

I do not forgive and I do not forget.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

En ik moet eerlijk zeggen dat als het ze lukt om heel snel volledig en duurzaam aan alle (en dus echt alle, volledig en duurzaam!) dat ik ook niet echt bezwaren heb. Kom erbij zou ik zeggen.

Maar die kans is net zo groot als dat ik sex heb met Kate Upton en Emma Watson (tegelijk!).
Ze bestaan, dus het is niet uitgesloten........... Maar ik reken er niet al te hard op (vriendin zou ook moeilijk doen, maar ik open deze onderhandeling of dit mag ook nog maar niet..)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19:48
quote:
Cyberpope schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 18:38:
En ik moet eerlijk zeggen dat als het ze lukt om heel snel volledig en duurzaam aan alle (en dus echt alle, volledig en duurzaam!) dat ik ook niet echt bezwaren heb. Kom erbij zou ik zeggen.
Het punt is wel dat je dan alsnog een enorm risico binnengehaald hebt: een land kan nu wel aan alle voorwaarden voldoen, maar je ziet aan Polen en Hongarije dat dit geen garantie biedt voor de toekomst. Wat als er over 10 jaar opnieuw een Erdogan zou opstaan? Eenmaal 'binnen' kan je weinig meer doen...

Turkije is zowel qua omvang, cultureel en religieus een land dat de verhoudingen binnen Europa aanzienlijk zou veranderen. Het land zou een dominante factor worden, het lijkt me sowieso onverstandig ongeacht welke onwaarschijnlijke omwenteling er ook zou gebeuren.

(maar dat wil niet zeggen dat ik jou je avontuur met Kate Upton en Emma Watson (tegelijk!) niet gun... :) )

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Vandaar had ik er ook duurzaam bij staan. Dus dat betekent dat er zaken geregeld zijn dat een geintje als Erdo nu gedaan heeft niet meer kan omdat iemand zoals bijvoorbeeld in nederland 2/3 meerderheid moet zijn gedurende 2 kabinetten.

Maar dan nog, blijven het democratieën,.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 16:42
We hebben weer een krant die waarschijnlijk gaat verdwijnen omdat ze kritisch zijn over de aanstaande dictator. Kritiek op beleid krijgt nu dus standaard het stempel Gülen-beweging en dus moeten ze er ook aan gaan geloven. Resultaat zal dus sluiten worden van de krant! Naast uitgever Buray Akbay en chef internet Mediha Olgan zijn nog twee andere medewerkers van de krant doelwit van het onderzoek van Turkse justitie.

http://www.telegraaf.nl/b...en_kritische_krant__.html

rikoos wijzigde deze reactie 19-05-2017 13:19 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 07-02 00:53
De Telegraaf meldt dat de bodyguards van Erdogan in America insloegen op betogers
http://www.telegraaf.nl/b...slaan_op_betogers___.html
Hij probeert wel de grenzen op te zoeken wat men nog accepteert.

pacificocean wijzigde deze reactie 19-05-2017 13:24 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rikoos
Bizar als je de beelden ziet hoe die bewakers reageren! Snap alleen die politie niet daar, ze schieten iemand dood om een kapot achterlicht (beetje overdreven maar toch) en nu keken ze er alleen maar naar.

Als dit geen diplomatieke rel wordt dan is er meer aan de hand want Erdogan en zijn boevenbende gingen echt VEEL te ver met deze actie. Hij stond er ook gewoon naar te kijken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:16

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

quote:
rikoos schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:33:
Als dit geen diplomatieke rel wordt dan is er meer aan de hand want Erdogan en zijn boevenbende gingen echt VEEL te ver met deze actie. Hij stond er ook gewoon naar te kijken!
Hij gaf waarschijnlijk ook de opdracht. Hier een filmpje vanuit de POV van achter de auto waar Erdogan in zat.

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pacificocean
quote:
rikoos schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:33:
Bizar als je de beelden ziet hoe die bewakers reageren! Snap alleen die politie niet daar, ze schieten iemand dood om een kapot achterlicht (beetje overdreven maar toch) en nu keken ze er alleen maar naar.

Het probleem is dat de Turkse bodyguards waarschijnlijk ook bewapend waren. Dan krijg je op straat gewoon een vuurgevecht dat wil je niet.

Dan laat je een aantal Amerikaanse staatsburgers in elkaar slaan en dan heb je het lef om deze tweet de wereld in te sturen. https://twitter.com/RT_Erdogan/status/864577053177327616 Thanks for your hospitality 8)7

Het is overigens niet de eerste keer dat dit gebeurd. Het gebeurde ook al in Quito Ecuador, Soma Japan, Louisville America en Rotterdam. Ik ben benieuwd of hij nog in een westers land welkom is.

En het kan dus nog gekker. America krijgt de schuld van het voorval van de Turken.
http://www.nu.nl/buitenla...e-protest-washington.html

pacificocean wijzigde deze reactie 22-05-2017 16:14 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

En zoals altijd draait Turkijke de boel om
ANKARA, Turkey — Turkey says it has summoned to the U.S. ambassador in Ankara to protest what it called "aggressive and unprofessional actions" by U.S. security personnel against Turkish bodyguards in Washington during President Recep Tayyip Erdogan's visit last week.

The move Monday appears to be in retaliation to calls in the United States for strong action against the Turkish security officers who were seen hitting and kicking protesters outside the Turkish ambassador's residence in Washington during Erdogan's visit.

The Turkish Foreign Ministry said the U.S. ambassador was given a "written and verbal protest" against actions that is said were "contrary to diplomatic rules and practices."

It said it had requested that the U.S. authorities conduct "a full investigation of this diplomatic incident."
|:(

If we can hit that bullseye, the rest of the dominoes will fall like a house of cards. Checkmate.

• .oisyn

.oisyn

Demotivational Speaker

Nou, laat de scheldkannonades van Erdogan maar beginnen, nu een aantal landen waaronder Nederland een streep heeft gezet door het in Turkijke plaats laten vinden van de volgende NAVO top. We zijn vast weer fascisten en nazi's :Y)

• iLikeNoobies
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 21-02 17:06

iLikeNoobies

With Big Boobies

Jeetje, ik had dat stuk over Oostenrijk helemaal niet meegekregen. Het gaat van kwaad tot erger met die gast.

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Het wordt erger en erger, zelfs Amnesty International heeft blijkbaar banden met Gulen, en zijn dus blijkbaar mede betrokken bij de couppoging. Daarom is de directeur van AI Turkije ook gearresteerd: http://www.nu.nl/onrust-t...mnesty-international.html

Kan je je wel afvragen hoe betrouwbaar iig de Turkse tak van Amnesty nog is, als ze kennelijk betrokken zijn bij dit soort bewegingen en dus couppogingen... ;)

Virussen? Scan ze hier!

• rikoos
quote:
wildhagen schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 07:19:
Het wordt erger en erger, zelfs Amnesty International heeft blijkbaar banden met Gulen, en zijn dus blijkbaar mede betrokken bij de couppoging. Daarom is de directeur van AI Turkije ook gearresteerd: http://www.nu.nl/onrust-t...mnesty-international.html

Kan je je wel afvragen hoe betrouwbaar iig de Turkse tak van Amnesty nog is, als ze kennelijk betrokken zijn bij dit soort bewegingen en dus couppogingen... ;)
Zijn er nog partijen die NIET betrokken zijn geweest bij de coup? Zouden ze echt dan niets hebben geweten vooraf dat er zo EXTREEM VEEL mensen bij betrokken zijn geweest? De soap wordt steeds groter en ongeloofwaardiger.

Die coup is natuurlijk wel EXTREEM goed geheim gehouden door de Gulen aanhangers (heel erg sarcastisch bedoelt) want de arrestaties vinden pas plaats NA de coup poging terwijl een beetje binnenlandse geheime dienst natuurlijk zoiets vooraf voorkomt ipv aan symptoom bestrijding doet zoals de Turken nu doen.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19:29
Een kleine stand van zaken bij de NRC: Hoe Erdogan een voor een zijn vrienden kwijtraakte. Het begint met de oorsprong van de AKP (zo'n beetje iedereen stemde de AKP de regering in, uit onvrede over de gevestigde politiek, een recept dat misschien bekend in de oren klinkt). De man heeft langer maar zeker pragmatische volgers gebruikt om zijn macht binnen de partij te verzekeren, en polarisatie in de Turkse samenleving om zijn macht in het land te verzekeren (klinkt ook bekend). De omslag van ogenschijnlijk economisch-progressieve partij naar een conservatief-nationalistische lijkt te beginnen op het moment dat Erdogans macht voor het eerst echt in gevaar komt, door Gulen in 2013. Sindsdien staat er nog maar 1 ding op 's mans agenda: macht. Alles dat die macht ook maar enigszins ter sprake stelt, is onderdeel van een persoonlijk complot tegen Erdogan. Het artikel begint met de constatering dat de attritie in de partij hoog is (ook een bekend fenomeen in zulk soort machtspartijen) en eindigt ermee dat Erdogan een onverminderd sterke neus heeft onderbuikgevoel in de samenleving voor zijn karretje te spannen, en dat die kar nog lang niet stilstaat.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:05
De spanningen tussen Duitsland en Turkije beginnen snel op te lopen nu meer en meer Duitsers door Turkije gearresteerd worden. De arrestatie van de mensenrechtenactivist Peter Steudtner lijkt de welbekende druppel te zijn. De Duitsers spreken zelfs uit dat Turkije deze burgers gijzelt om politieke redenen en eist hun onmiddellijke vrijlating.

Diverse prominente Duitse bedrijven worden door Erdogan ervan beschuldigd terrorisme te ondersteunen.

Merkel loopt - met de verkiezingen vlak voor de deur - nog op eieren, maar de oppositie begint zich zoals verwacht aardig te roeren en eist actie. Als de Turken niet inbinden (hebben ze dat ooit gedaan?) zal de opstelling van Merkel harder moeten worden omdat anders een afstraffing bij de verkiezingen dreigt.

Bron

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:05
Erdogan: Turkey no longer needs EU membership but won't quit talks

Erdogan heeft gezegd dat Turkije het EU-lidmaatschap niet langer ambieert. Ze zullen echter niet degene zijn die de gesprekken beëindigt.

Wordt wel een vreemde situatie zo... Beide zijden verklaren openlijk dat de ander niet langer gewenst is, maar niemand wil stoppen met praten 8)7 .

Nou ja, liever erover kletsen dan ermee knokken zullen we maar zeggen.

iRacing Profiel

• Brent
In reactie op een artikel over de terugval van het Turks onderwijs, een informatieve reactie op Hackernews van een student uit Istanboel: een bondige maar behoorlijk complete samenvatting van het land dat Turkije heet, en welke rol het onderwijs daarin precies speelt, en natuurlijk waarom die terugval geen toeval is.

• Weemism
  • Registratie: februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Er is hier al een tijdje niet meer gepost, maar aangezien er geen ander (openstaand) topic voor is, en er toch nog steeds het een en ander gebeurt in Turkije, post ik deze maar even hier (en anders moet ook dit topic maar op slot).

Turkije in tegenaanval in ontduikingszaak sancties Iran

Interessante case lijkt me die, los van of het allemaal waar is, m.i. weer inzicht geeft in de aard van Erdogan, ook al in de tijd dat ie nog premier was. Ook dat telkens terugvallen op dat de hele wereld in complot tegen Turkije is, en Gülen erachter zit en de Amerikaanse justitie beïnvloedt, begint m.i. inmiddels wel erg belegen, politiek onvolwassen, polariserend en ronduit irritant te worden.

Buitengewoon tragisch wat mij betreft dat die man Turkije zo in de vernieling aan het helpen is waar er voor het land zo'n mooie kans leek te liggen in een rol als brug tussen het Westen en de Islamitische wereld.

Maar goed, misschien denk ik wel te simpel, de materie is vaak complexer dan het lijkt...

• Prosac
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 16:06
Een Turkse oppositieleider heeft ook een boekje open gedaan over belastingontduiking door familieleden van Erdogan. En nu wordt er een onderzoek naar die oppositieleider ingesteld.

• 68616c6c6f
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 19-02 14:42
quote:
alexbl69 schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 15:34:
Erdogan: Turkey no longer needs EU membership but won't quit talks

Erdogan heeft gezegd dat Turkije het EU-lidmaatschap niet langer ambieert. Ze zullen echter niet degene zijn die de gesprekken beëindigt.

Wordt wel een vreemde situatie zo... Beide zijden verklaren openlijk dat de ander niet langer gewenst is, maar niemand wil stoppen met praten 8)7 .

Nou ja, liever erover kletsen dan ermee knokken zullen we maar zeggen.
Omdat ze weten dat ze elkaar nodig hebben in alle opzichten.

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 01-02 21:02

Amphiebietje

In de blubber

Nederlandse ambassadeur officieel teruggetrokken uit Turkije

...en de Turkse is ook niet welkom in NL.

Overigens heb ik afgelopen week voor de tweede keer in enkele maanden een boekje in mijn brievenbus mogen ontvangen met anti-Koerdische en pro-radicale Islam propaganda geschreven door een Nederlandse Turk, ondanks dat ik een "geen ongeaddresseerde post"-sticker op mijn bus heb... :-( Waar moet ik daarover klagen?

• rikoos
quote:
Amphiebietje schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:14:
Nederlandse ambassadeur officieel teruggetrokken uit Turkije

...en de Turkse is ook niet welkom in NL.

Overigens heb ik afgelopen week voor de tweede keer in enkele maanden een boekje in mijn brievenbus mogen ontvangen met anti-Koerdische en pro-radicale Islam propaganda geschreven door een Nederlandse Turk, ondanks dat ik een "geen ongeaddresseerde post"-sticker op mijn bus heb... :-( Waar moet ik daarover klagen?
Persoon benanderen en excuses eisen, geeft hij dat niet dan kan je hem aangeven bij de gemeente. Kan je bewijzen dat je hebt aangegeven dat je het niet wilde dan kan hij/zij een boete krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19:15

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Erdogan krijgt meer macht door wijziging parlementair stelsel Turkije
quote:
De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft een decreet getekend dat hem meer macht geeft. Het ambt van premier verdwijnt en het parlement wordt deels buitenspel gezet.

Erdogan kan voortaan zonder enige inspraak van het parlement ministers aanstellen of naar huis sturen. Met zijn decreet past de Turkse president diverse wetten aan die tussen 1924 en 2017 ingevoerd zijn.
Waarom zou je als turk überhaupt nog gaan stemmen? De parlementaire democratie is effectief om zeep geholpen. Sultan Erdogan zit daar voor de rest van zijn leven.

Atatürk draait zich zo hard om in zijn graf dat je schone energie kan opwekken.

Standeman wijzigde deze reactie 04-07-2018 09:12 (14%)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• superwashandje
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 15:00

superwashandje

grofheid alom

dat is het precies: de turken hebben de afgelopen jaren telkens weer volop op hem gestemd zodat ze dat de rest van zijn leven in ieder geval niet meer hoeven doen :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
quote:
superwashandje schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 09:35:
dat is het precies: de turken hebben de afgelopen jaren telkens weer volop op hem gestemd zodat ze dat de rest van zijn leven in ieder geval niet meer hoeven doen :)
Gewoon onderdeel van het Parijs-Akkoord, nu kunnen alle parlementariërs gewoon thuis blijven, kun je nagaan hoeveel co2 dat gaat besparen! :D

Het worden inderdaad interessante tijden voor Turkije, en ik ben ook wel benieuwd wat het doet met de situatie in de rest van het Midden-Oosten. Turkije heeft gewoon een stuk Syrië [Idlib en Aleppo] overgenomen :X En gezien Erdogans manier van omgaan met de Koerden, zal hij vast niet heel blij zijn dat de Koerden nu ook een stuk Syrië hebben.

Enige lichtpuntje is dat Erdogan nou niet bepaald een landslide overwinning heeft gekregen, is er natuurlijk een kans dat als er ooit nieuwe verkiezingen komen en er wordt niet al te hard gefraudeerd, ome Erdo naar huis mag. Of hij gaat is dan een tweede natuurlijk :/

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

• Standeman
  • Laatst online: 19:15

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

quote:
RobinHood schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 01:10:
[...]

....

Enige lichtpuntje is dat Erdogan nou niet bepaald een landslide overwinning heeft gekregen, is er natuurlijk een kans dat als er ooit nieuwe verkiezingen komen en er wordt niet al te hard gefraudeerd, ome Erdo naar huis mag. Of hij gaat is dan een tweede natuurlijk :/
Dat gebeurd alleen wanneer er een goedgekeurde opvolger is waarbij Erdogan aan de touwtjes trekt. Net zoals dat Medvedev voor één ambtstermijn president mocht zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En toch ligt de ondergang van Erdogan op de hoek: Turkse inflatie groeit naar 15 procent

Slecht bestuur zal op de lange termijn niet best uitpakken voor de economie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rikoos
quote:
Delerium schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 09:57:
En toch ligt de ondergang van Erdogan op de hoek: Turkse inflatie groeit naar 15 procent

Slecht bestuur zal op de lange termijn niet best uitpakken voor de economie.
Dat zien ze toch anders hoor, gisteren bij de kapper nog een preek gekregen van de kapper hoe fout wij alles zien over Turkije. Volgens hem is het nog nooit zo goed gegaan en brengt Erdogan alleen maar voorspoed. Het is nog nooit zo goed geweest in Turkije volgens hem en zijn wij in het westen marrioneten van de VS die allemaal onwaarheden verspreiden over Turkije. Toen ik begon over onschuldige mensen vastzetten en onderdrukking van minderheden (haalde de verboden Gay pride aan afgelopen week) werd hij bijna boos want volgens hem waren dat zeker foute mensen en was het terecht dat ze vast zaten. Over de Gay pride gaf hij aan dat extremisten ze anders zouden aanvallen en dat het daarom verboden was (misschien toch beter de extremisten aanpakken ipv verbieden want doe je in een demoncratie).

Hij kwam ook met verhalen dat Turkije vanaf 2020 allemaal zaken als olie en andere grondstoffen mag gaan opgraven want er is een contract met het westen om dat tot 2020 niet te doen ivm stabiliteit hahaha Dus van 2020 zal Turkije nog belangrijker worden volgens hem en mogen we in het westen blij zijn dat Turkije geen Irak of Iran is maar een stabiel land.... Waar haal je die info vandaan en vooral waarom zou dat niet dan in heel de wereld bekend zijn? Rare leugens en onwaarheden zien de Turken gewoon als waarheid.

ik heb het er maar bij gelaten omdat ik geen echt ruzie wilde krijgen. Feiten doen er niet meer toe lijkt het, het misplaatste nationalisme en trots zijn de drijfveer voor alles. Realitieit is ver te zoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
quote:
rikoos schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 12:41:
[...]

Realitieit is ver te zoeken.
Waar kennen we dat toch van ;)

Erdo beheerst volledig en volkomen de nieuwsvoorziening voor iedereen behalve enkele hoogopgeleide stedelingen, Poetin idem met de Russen. Elk half-plausibel fabeltje lukt dus, terwijl ook een Poetin de pensioenleeftijd tijdens een WK moet verhogen omdat dan toevallig er toch al een algeheel samenscholingsverbod geld.

Figuren als Erdo hebben een boeman nodig, want zelf doen ze nimmer iets fout. Iemand die een beetje leest zou dat patroon kunnen kennen, maar helaas voor de Turken is het onderwijs (buiten de twee steden zeker) matig en tegenwoordig geheel onder Erdo-beheer.

Toch je eigen punt proberen uit te leggen, dat lijkt me het beste dat je kunt doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Je ziet het bij alle leiders en wannabe-leiders uit de autocratische hoek, hun volgelingen volgen het gewoon blind, zoals ik in het Trumpistan-topic zei: Het lijkt wel een religie.

En dat kennen we natuurlijk ook gewoon van eerdere dictaturen, Stalin is een erg bekend voorbeeld met zijn hele persoonlijkheidscultus, niks lag aan hem, hij was praktisch perfectie, en als iets fout ging lag het aan "de vijand", en wie dat was wisselde, net als bij Erdo: Het ene moment zijn het de Koerden, dan is het het westen, dan is het Rusland, dan is het IS.

Je eigen punt proberen uit te leggen is daarom ook erg moeilijk, het is alsof je religieuze extremist van zijn geloof wil af praten. Je kan het proberen, maar ik wens je veel succes. Ik zou in dit geval lekker met mijn voeten stemmen, gewoon een andere kapper zoeken. Zoek eens een Koerdische of een Syrische en begin dan over Erdogan :+ . Ik heb Syrische leerlingen die Erdogan erger vinden dan Assad, en niet omdat ze Assad tof vinden, maar dat is imho ook wel weer wat overdreven :X

Het heeft bij Erdogan ook helemaal geen zin meer om je af te vragen welke politieke redenen mensen op die man stemmen. Het gaat niet om zijn ideeën, mensen stemmen op hem door beinvloeding, en omdat alle buitenlandse Turken vrolijk op hem stemmen want ze hebben toch geen last van hem.

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
quote:
ik heb het er maar bij gelaten omdat ik geen echt ruzie wilde krijgen. Feiten doen er niet meer toe lijkt het, het misplaatste nationalisme en trots zijn de drijfveer voor alles. Realitieit is ver te zoeken.
Sowieso handig om politieke discussies te vermijden als je tegenstrever met een scheermes op nek-hoogte achter je staat... ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

quote:
RobinHood schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:03:
Je ziet het bij alle leiders en wannabe-leiders uit de autocratische hoek, hun volgelingen volgen het gewoon blind, zoals ik in het Trumpistan-topic zei: Het lijkt wel een religie.
Dit is helaas niet alleen bij die groep. Ook bij b.v. GL vind ik het wel erg religieachtige trekjes krijgen.
Het lijkt wel een trend over de gehele linie dat mensen meer betekenis zoeken in religie-achtig volgen van ideeen of personen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 19:02

Killjoy

Klingon lawn products

quote:
Cyberpope schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 15:40:
[...]

Dit is helaas niet alleen bij die groep. Ook bij b.v. GL vind ik het wel erg religieachtige trekjes krijgen.
Het lijkt wel een trend over de gehele linie dat mensen meer betekenis zoeken in religie-achtig volgen van ideeen of personen.
Vind ik in de politiek sowieso een zorgelijk iets. De VVD is volledig om Rutte gebouwd, D'66 kan je net zo goed P'66 noemen, gezien de pechtholdverering. Dan hebben we nog partij-wilders en Forum voor Baudet.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Maximized
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:24

Maximized

En niet minimized

quote:
Killjoy schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:45:
[...]

Vind ik in de politiek sowieso een zorgelijk iets. De VVD is volledig om Rutte gebouwd, D'66 kan je net zo goed P'66 noemen, gezien de pechtholdverering. Dan hebben we nog partij-wilders en Forum voor Baudet.
Tribalisme, gevoed door ideologie en angst voor uitsluiting uit de groep is een krachtig fenomeen. ;)

Moet je eens kijken wat voor cognitieve dissonantie er optreedt bij menig D'66-er voor wat betreft het referendum, want stel je voor dat je tegen de partijlijn in gaat. Of de VVD die koste wat het kost, zelfs wanneer de meest kwetsbaren onder ons gewoon straks onder de armoedegrens terecht gaan komen, letterlijk miljarden weggeeft aan de meest machtige en rijke corporaties ter wereld. Geen pragmatisme, louter dogma's. De PVV heeft het bij elk debat over "de Islamisering", ook als het niet over immigratie gaat. Als ik op YouTube naar beelden kijk van de FvD, lijkt het wel alsof ik naar een of andere cult aan het kijken ben. Bij GroenLinks leeft men in een soort van parallel universum. En de jongens van DENK zijn natuurlijk vooral bezig met het verbinden van mensen.

Het is een hele bizarre tijd waar we in leven, vooral als je nu kijkt naar het politieke landschap wat gepolariseerder is dan ooit. Wat een ab-so-lu-te waanzin allemaal.

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

quote:
Maximized schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:13:
[...]

Het is een hele bizarre tijd waar we in leven, vooral als je nu kijkt naar het politieke landschap wat gepolariseerder is dan ooit. Wat een ab-so-lu-te waanzin allemaal.
Dit willen we. Tribalisme. We lezen immers alleen media waar we ons prettig bij voelen. Brought to you by the internet.

Ome Henk met zijn uit-de-toon-vallende-mening bij het verjaardagsfeest? Die vindt 100 ome Henks op facebook en reddit. Zie je wel dat ik gelijk heb!

Dit dus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:06

Yucon

*broem*

quote:
[...]
ik heb het er maar bij gelaten omdat ik geen echt ruzie wilde krijgen.
Een man met een schaar naast je oor heeft altijd gelijk :7

• pacificocean
quote:
[...]

Dat zien ze toch anders hoor, gisteren bij de kapper nog een preek gekregen van de kapper hoe fout wij alles zien over Turkije. Volgens hem is het nog nooit zo goed gegaan en brengt Erdogan alleen maar voorspoed. Het is nog nooit zo goed geweest in Turkije volgens hem en zijn wij in het westen marrioneten van de VS die allemaal onwaarheden verspreiden over Turkije. Toen ik begon over onschuldige mensen vastzetten en onderdrukking van minderheden (haalde de verboden Gay pride aan afgelopen week) werd hij bijna boos want volgens hem waren dat zeker foute mensen en was het terecht dat ze vast zaten. Over de Gay pride gaf hij aan dat extremisten ze anders zouden aanvallen en dat het daarom verboden was (misschien toch beter de extremisten aanpakken ipv verbieden want doe je in een demoncratie).

Hij kwam ook met verhalen dat Turkije vanaf 2020 allemaal zaken als olie en andere grondstoffen mag gaan opgraven want er is een contract met het westen om dat tot 2020 niet te doen ivm stabiliteit hahaha Dus van 2020 zal Turkije nog belangrijker worden volgens hem en mogen we in het westen blij zijn dat Turkije geen Irak of Iran is maar een stabiel land.... Waar haal je die info vandaan en vooral waarom zou dat niet dan in heel de wereld bekend zijn? Rare leugens en onwaarheden zien de Turken gewoon als waarheid.

Dat verhaal dat ze vanaf een bepaald jaartal grondstoffen mogen delven hoor je wel meer bij Turken. Dat is een vreemd verhaal want met welke mogendheid zou dat verdrag dan moeten staan? De enige mogelijkheid zou het vedrag van Lousanne moeten zijn: Wikipedia: Treaty of Lausanne en dat is vreemd want daarin staan geen verjaringstermijnen en ook niet het recht op delven. Wat wel in dat verdrag geregeld is, zijn de landsgrenzen van Turkije.

Of het zou al moeten verwijzen naar Chester concession: Wikipedia: Chester concession

• sevinc
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 15-02 06:24
quote:
RobinHood schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:03:
Zoek eens een Koerdische of een Syrische en begin dan over Erdogan :+ . Ik heb Syrische leerlingen die Erdogan erger vinden dan Assad, en niet omdat ze Assad tof vinden, maar dat is imho ook wel weer wat overdreven :X
Ben best benieuwd waarom ze erdo erger vinden dan assad.

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18:05
En nu worden er ook juridische stappen ondernomen tegen mensen die iets "provocatiefs" over de zwakke Lira hebben getweet...

Ik ben heel benieuwd of/wanneer de boel nog gaat klappen in Turkije. Ik hoop niet dat het een tweede Venezuela wordt.

• ZenTex
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:24

ZenTex

Doet maar wat.

Het grootste probleem voor de koers van de Lira zijn op dit moment toch echt erdogan zelf en z'n minister van financiën. (die héél toevallig ook zijn schoonzoon is).

Aangezien de heren tot op heden niet van plan zijn er ook daadwerkelijk iets aan te doen itt Europa de schuld te geven, of een stel twitteraars, of de hulp van Allah in te roepen, verwacht ik dat die daling voorlopig wel doorzet.

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:03
quote:
hoevenpe schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:51:
[...]

Erdogan gaat Trump aanklagen?
Pakt popcorn... :+
Gewoon vragen of ze em tegelijk met Gulen op het vliegtuig willen zetten ;)

(denk dat er genoeg mensen zijn die het een prima idee zouden vinden overigens..)

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Iblies
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 04-12-2018
quote:
FunkyTrip schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:03:
[...]

Dit willen we. Tribalisme. We lezen immers alleen media waar we ons prettig bij voelen. Brought to you by the internet.

Ome Henk met zijn uit-de-toon-vallende-mening bij het verjaardagsfeest? Die vindt 100 ome Henks op facebook en reddit. Zie je wel dat ik gelijk heb!
Er zit een contradictie in je betoog, het is niet iets wat we nu opeens willen.
Die ome Henk heeft altijd al bestaat, altijd gedoogd, en hij kreeg ook niet altijd ongelijk.

Het grote verschil is dat hij zijn gelijk nu veel sneller kan halen en schalen via oa het internet, en dat je de rest van de rommel er ook bij krijgt.

Erdogan zelf is een dergelijke voorbeeld, in de VK heb je oa Boris Johnson, en wat mij betreft valt Trump er ook onder. Allemaal types waarvan je nekharen recht overeind gaan staan wanneer ze daadwerkelijk de leiding zullen krijgen.

En van Erdogan kon je het al 10 jaar geleden al weten, en dan nog steeds dat er banken zij ln vanuit de EU die daar miljarden hebben uitstaan. Alsof de laatste 10 jaar totaal niets is gebeurt.

• Witte
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:31
quote:
ZenTex schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:54:
Het grootste probleem voor de koers van de Lira zijn op dit moment toch echt erdogan zelf en z'n minister van financiën. (die héél toevallig ook zijn schoonzoon is).

Aangezien de heren tot op heden niet van plan zijn er ook daadwerkelijk iets aan te doen itt Europa de schuld te geven, of een stel twitteraars, of de hulp van Allah in te roepen, verwacht ik dat die daling voorlopig wel doorzet.
Maar Erdogan brengt alleen maar voorspoed hoor! Ik heb er geen medelijden mee dat Turkije naar de verdoemenis gaat: de Turken hebben er echt alles aan gedaan om dat mogelijk te maken.

Houdoe

• ZenTex
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19:24

ZenTex

Doet maar wat.

Mja, er is anders een grote groep Turken die fel anti erdogan zijn. Die worden maar mooi meegesleurd terwijl ze niets ander kunnen doen dan toekijken.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:32
Die groep is toch al de lul, want die zit werkloos thuis.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:42
Ik vind het ook wel een beetje eigenschuld. Dat zou hetzelfde zijn als in NL de SP de macht geven, gaat ook fout.
Wel triest dat er ook vele Turken slachtoffer worden van daden van een man waar ze fel tegen zijn.

Maar van de andere kant... Worden onze vakanties nu goedkoper? :+
Al staat een negatief reisadvies ook om de hoek als het echt mis gaat.

• franssie
  • Laatst online: 18:09

franssie

Save the albatross

quote:
TheBrut3 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 18:45:
<>
Maar van de andere kant... Worden onze vakanties nu goedkoper? :+
waarschijnlijk wel als je op vakantie gaat en durft naar Turkije. 30% daling van de TRY vergroot je koopkracht - mits je kan afrekenen in TRY en niet in EUR. En door de inflatie van 15% zit daar nog wel wat demping in, zeg dat het 10% goedkoper wordt?

edit: https://www.telegraaf.nl/...e-turken-is-het-een-drama

dat dus.

franssie wijzigde deze reactie 13-08-2018 20:55 (9%)

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

quote:
Ik vind het ook wel een beetje eigenschuld. Dat zou hetzelfde zijn als in NL de SP de macht geven, gaat ook fout.
Of welke andere partij ook die de alleen heerschappij zou krijgen.

• Akifo
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 08-01 10:10
quote:
Iblies schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:55:
[...]

En van Erdogan kon je het al 10 jaar geleden al weten, en dan nog steeds dat er banken zij ln vanuit de EU die daar miljarden hebben uitstaan. Alsof de laatste 10 jaar totaal niets is gebeurt.
De EU gaat hier vrij weinig van voelen.. afgelopen dagen voornamelijke dalingen op de beurzen uit lichte paniek/speculatie maar het totaal aantal miljarden wat Europese banken in Turkije hebben uitstaan is zo weinig, dat het voor 'ons' geen kwaad kan. Ik zag van de week een artikel met het totaal aantal miljarden wat banken uit hebben staan en het bedrag wat in Turkije uitstond, echt weinig. Kan helaas het artikel niet meer terugvinden. Enige wat ik wel uit mijn hoofd durf te zeggen is dat het gaat om grofweg 140 miljard.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
quote:
Akifo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:31:
[...]

Enige wat ik wel uit mijn hoofd durf te zeggen is dat het gaat om grofweg 140 miljard.
Op een bevolking van +- een half miljard (EU populatie ruwweg) is dat toch ongeveer 280 euro per persoon. In perspectief, in de EU werd in 2015 gezamelijk 200 miljard aan defensie uitgegeven.

Als de munt (lira) echt helemaal onderuit gaat zal dat wel te behappen zijn, maar het is toch een flinke kostenpost. Ik ben geen expert, maar het is denk ik wel genoeg voor een flinke bankencrisis (zeker gezien het om een relatief klein aantal banken gaat die die leningen uit hebben staan). Als de overheden dan in moeten grijpen (om de banken niet failliet te laten gaan) kost dat een hoop geld.

• Virtuozzo
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
Banken gaan hier niet failliet aan, let op de percentages in verdelingen van uitstaande kredieten / investeringen.

Daarnaast, er is nul reden voor overheden om in te grijpen, dit soort zaken valt onder de noemer ondernemersrisico buiten stelsels van dekking.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07:09
quote:
Virtuozzo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 02:35:
Banken gaan hier niet failliet aan, let op de percentages in verdelingen van uitstaande kredieten / investeringen.

Daarnaast, er is nul reden voor overheden om in te grijpen, dit soort zaken valt onder de noemer ondernemersrisico buiten stelsels van dekking.
Zoals we allemaal dondersgoed weten denken de banken hier heel anders over en aangezien de banken en politici in elkaar verweven zitten weten we ook hoe dit weer af gaat lopen als er ook maar een bank op wankelen staat .

Maak je maar geen illusies het woord "ondernemingsrisico" is in de moderne bankwereld volkomen onbekend !

• Witte
  • Laatst online: 16:31
quote:
Virtuozzo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 02:35:

Natuurlijk gaan de banken niet failliet! Die hebben na de crisis toch allemaal beterschap beloofd en gepleegd. Toch? Toch? Of was dat allemaal lulkoek om de bevolking koest te houden? Jij weet dat als geen ander,.

Houdoe

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:32
quote:
leekers schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 06:10:
[...]

Zoals we allemaal dondersgoed weten denken de banken hier heel anders over en aangezien de banken en politici in elkaar verweven zitten weten we ook hoe dit weer af gaat lopen als er ook maar een bank op wankelen staat .

Maak je maar geen illusies het woord "ondernemingsrisico" is in de moderne bankwereld volkomen onbekend !
Als het goed gaat krijgen de bankiers dikke bonussen, als het iets minder gaat moet de overheid ingrijpen. Ik hoop dat onze overheid zich er deze keer niet mee gaat bemoeien. Het is niet dat onze banken omvallen als de Lira naar 0 zakt.

• Iblies
Best-case-scenario.

Leningen afschrijven, minder winst, defensievere koers, minder investeringen. En dat met name in een regio waar het al economisch met horten en stoten gaat.

Spanje kent vb nog ruim 15% werkeloosheid en de jeugd zit boven de 30%

Wat wel opvalt is dat in dit geval de bank met naam en toenaam zo snel boven tafel komt,
https://www.reuters.com/a...ey-abn-amro-idUSL8N1UC4RX
Gaat om een Baskische bank,
quote:
ABN Amro strategist Tom Kinmonth estimated global bank exposures to Turkey at roughly $225 billion but said “BBVA sits on the frontline of impact”.

“(BBVA) has generated some strong returns from Turkey over the years, and has increased its exposure with an ever increasing stake in the Turkish Garanti Bank,” Kinmonth said, noting that 31 percent of 2017 pre-tax profits had come from operations in Turkey.

“Whichever measure is used, the BBVA exposure to Turkey is hefty,” he added.

In February 2017, BBVA upped its stake in Turkey’s Garanti Bank to just under 50 percent.

• YourMom
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 09:34

YourMom

I put the p in pool.

Dictator Erdogan heeft zich omringd met jaknikkers, de waarde van de Lira tuimelt als een waterval naar beneden en net omdat ook in dat departement alleen maar jaknikkers werden geplaatst is er niemand meer die de ballen heeft om tegen de grote goddelijke leider in te gaan en te stellen dat een renteverhoging het enige is dat hun muntcrisis zou kunnen oplossen. Dat de president best weinig kennis heeft van financiën is niet noodzakelijk een ramp indien er competente adviseurs waren geweest... i.p.v. schapen.

"De VS hebben de Dollar, wij hebben Allah" wel, newsflash kerel: bidden zal je niet helpen, je zelfverheerlijking en trots opzij zetten wel, maar dat zal hij nooit doen.

En da's slechts het economische probleem waar ze mee zitten, dan is er ook nog de coup en alle gevolgen vandien, op de lange termijn zal het zijn kop kosten, maar niet voordat het de kop heeft gekost aan verscheidene anderen en mogelijks aan Turkije zelf. Dat is het probleem met dit soort megalomane egocentrische kloteleiders; ze zijn niet alleen zelfdestructief, ze nemen zoveel mogelijk mensen mee in hun ondergang.

YourMom wijzigde deze reactie 14-08-2018 10:14 (9%)

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

quote:
Waarom gaat dat fout? Zo'n onzin dit altijd. Voor hetzelfde geld doet de SP het prachtig, dempen ze de VVD-afbraakpolitiek van de laatste decennia een beetje en taxen ze de bedrijven precies genoeg zodat het voor iedereen beter wordt en de bedrijven het toch nog naar hun zin hebben.

Misschien dat ipv altijd alles maar op links schuiven links daadwerkelijk eens aan de macht mag komen? Na een jaartje of 40 is het wellicht wel weer eens tijd.

-ontopic-

Wel fijn voor de Erdoganfans in de rest van Europa: Kunnen lekker goedkoop op vakantie. Benieuwd of ook zij Erdogan steunen in het blokkeren van de sociale media "omdat die de oorzaak is van de crisis en niet Erdogan zelf"

FunkyTrip wijzigde deze reactie 14-08-2018 11:26 (14%)

Dit dus.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:17

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

quote:
FunkyTrip schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:23:
[...]

Waarom gaat dat fout? Zo'n onzin dit altijd. Voor hetzelfde geld doet de SP het prachtig, dempen ze de VVD-afbraakpolitiek van de laatste decennia een beetje en taxen ze de bedrijven precies genoeg zodat het voor iedereen beter wordt en de bedrijven het toch nog naar hun zin hebben.

Misschien dat ipv altijd alles maar op links schuiven links daadwerkelijk eens aan de macht mag komen? Na een jaartje of 40 is het wellicht wel weer eens tijd.

-ontopic-

Wel fijn voor de Erdoganfans in de rest van Europa: Kunnen lekker goedkoop op vakantie. Benieuwd of ook zij Erdogan steunen in het blokkeren van de sociale media "omdat die de oorzaak is van de crisis en niet Erdogan zelf"
En of al die aanhangers van Erdogan het land nu ook steunen, of dat het nu toch 'een ver van hun bed show' is.

• Iblies
quote:
YourMom schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:10:
Dictator Erdogan heeft zich omringd met jaknikkers, de waarde van de Lira tuimelt als een waterval naar beneden en net omdat ook in dat departement alleen maar jaknikkers werden geplaatst is er niemand meer die de ballen heeft om tegen de grote goddelijke leider in te gaan en te stellen dat een renteverhoging het enige is dat hun muntcrisis zou kunnen oplossen. Dat de president best weinig kennis heeft van financiën is niet noodzakelijk een ramp indien er competente adviseurs waren geweest... i.p.v. schapen.

"De VS hebben de Dollar, wij hebben Allah" wel, newsflash kerel: bidden zal je niet helpen, je zelfverheerlijking en trots opzij zetten wel, maar dat zal hij nooit doen.

En da's slechts het economische probleem waar ze mee zitten, dan is er ook nog de coup en alle gevolgen vandien, op de lange termijn zal het zijn kop kosten, maar niet voordat het de kop heeft gekost aan verscheidene anderen en mogelijks aan Turkije zelf. Dat is het probleem met dit soort megalomane egocentrische kloteleiders; ze zijn niet alleen zelfdestructief, ze nemen zoveel mogelijk mensen mee in hun ondergang.
Je reactie is te simplistisch.

7 Jaar geleden barstte de bom in Syrië, en Turkije was indertijd een van de weinige partijen die de heer Assad vriendelijk verzocht om af te treden. Daar is eigenlijk vrijwel geen reactie op geweest. Vervolgens begon Daesh daar flink huis te houden.

Wederom geen reactie van internationale gemeenschap.

Na enkele jaren is Turkije samen met Rusland en zelfs Iran steeds meer gaan samenwerken om uiteindelijk Assad overeind te houden omdat er geen opties meer over waren,
en toen begonnen de (publieke) verontwaardigen.

Echter, een NAVO-lid die niet alleen gaat samenwerken, maar ook zelfs wapens gaat afnemen van Rusland, en samen gaat werken met Iran, terwijl dat (wederom) een boeland is geworden. Dat gaat bepaalde partijen te ver.

Binnen de EU zijn er ook genoeg landen die genoeg hebben met de buitenland politiek van Erdogan en graag zien dat die een flink toontje lager gaat zingen.

De vraag is hoe ver de lira mag duikelen voordat men aan tafel gaat zitten.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Erdogan dreigt met boycot op Amerikaanse elektronica
quote:
De politieke spanningen tussen Turkije en de Verenigde Staten lopen steeds verder op. De Turkse president Recep Tayyip Erdogan zegt Amerikaanse elektronische producten te gaan boycotten.

De Turkse president zegt onder meer dat Turkije geen producten van Amerikaanse bedrijven zoals Apple te zullen kopen. "Als zij iPhones hebben, dan is er ook nog Samsung aan de andere kant", zegt Erdogan. "In Turkije hebben we ook nog Vestel Venus telefoons." Na de uitspraak sprong het aandeel van Vestel omhoog.

De uitspraak volgt op nieuwe sancties en importheffingen die de Amerikanen tegen Turkije hebben ingesteld, en nadat de Amerikaanse president Donald Trump een defensiewet ondertekende. Hierin wordt onder meer de overdracht van honderd Amerikaanse F-35 gevechtsvliegtuigen naar Turkije tegengehouden.

De sancties en importheffingen hebben de afgelopen week geleid tot een fikse daling in de waarde van de Turkse lira. Op vrijdag zakte de lira nog bijna 14 procent en maandag ging daar nog eens ruim 6 procent vanaf. Dinsdag krabbelde hij weer een beetje op.

Maandag introduceerde de Turkse centrale bank maatregelen om de val van de munteenheid tegen te gaan, maar deze stopten het bloeden niet.

Het conflict tussen de landen loopt al enige tijd. Het draait om een Amerikaanse predikant die wordt vastgehouden in Turkije. Hij wordt verdacht van terroristische activiteiten en zou volgens de Turkse regering als spion actief zijn geweest voor de Koerdische afscheidingsbeweging.
Goed bezig daar. Nog even en het worden daar qua inflatie Zimbabwe-achtige toestanden. De ene dag kost een brood 1 Lira, een week later 10 Lira, en een maand later 1000 Lira.

Virussen? Scan ze hier!

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:03
quote:
wildhagen schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:02:
Erdogan dreigt met boycot op Amerikaanse elektronica

[...]

Goed bezig daar. Nog even en het worden daar qua inflatie Zimbabwe-achtige toestanden. De ene dag kost een brood 1 Lira, een week later 10 Lira, en een maand later 1000 Lira.
Durft er iemand een gokje te doen wie eerder is? Erdo met zn boycot, of Trump met een exportverbod? 7(8)7

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Het is dan wel een markt van 80 miljoen, maar de VS wordt er niet warm of koud van. Ondertussen heeft Erdogan wel de perfecte zwarte Piet. Niks beters dan een extern probleem om de neuzen in de juiste richting te krijgen.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 07:09
quote:
vectormatic schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:14:
[...]

Durft er iemand een gokje te doen wie eerder is? Erdo met zn boycot, of Trump met een exportverbod? 7(8)7
Ik zit net te zoeken op twitter naar een nieuwe tweet van Trump over "what a good guy is my friend Erdogan"

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:42
De "vrije val" lijkt niet door te zetten. Voorlopig werken de maatregelen en is er wat herstel. De vraag is alleen: Blijft het zo? Of komt de boemerang straks 2x zo hard terug?

TheBrut3 wijzigde deze reactie 15-08-2018 12:02 (5%)

• Brent
quote:
Borromini schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:36:
Het is dan wel een markt van 80 miljoen, maar de VS wordt er niet warm of koud van. Ondertussen heeft Erdogan wel de perfecte zwarte Piet. Niks beters dan een extern probleem om de neuzen in de juiste richting te krijgen.
Het GDP van Turkije en Nederland is ongeveer gelijk. Stel je voor dat Nederland de (handels)oorlog verklaart aan de VS, denk je dat ze staan te trillen?

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Puuurrfect

quote:
Bij sommige Turken is Erdogans oproep hoog naar de bol gestegen, zie https://m.hln.be/nieuws/b...cola-door-in-wc~ac5048c7/

Ik hoop dat dit alleen maar een soort stunt is, want 8)7

It takes two fools to argue.

• 3x3
  • Registratie: juni 2009
Het 'vastgoed-sprookje' in Turkije lijkt ook ingestort.

Honderden bouwbedrijven in Turkije gaan failliet en bouwprojecten worden stilgelegd.

Ik hoop dat de Europese banken die leningen in Turkije hebben uitstaan die in een andere sector hebben dat het vastgoed.

• rikoos
3x3 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:38:
Het 'vastgoed-sprookje' in Turkije lijkt ook ingestort.

[YouTube: Nee, dit is geen Photoshop: Turks dorp telt honderden verlaten kastelen - RTL NIEUWS]

Honderden bouwbedrijven in Turkije gaan failliet en bouwprojecten worden stilgelegd.

Ik hoop dat de Europese banken die leningen in Turkije hebben uitstaan die in een andere sector hebben dat het vastgoed.
Ik zag dit ook gisteren ook en te bizar dit project! Soortgelijke projecten heb je ook in Roemenië en dit getuigt echt van een gestoorde geest die dit toe heeft gelaten.

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 18:05
Vanochtend kwam ik dit artikel tegen op NOS. Groenteboeren passen hun verkoopprijzen aan omdat de inkoopprijzen zijn gestegen en Erdogan zet ze letterlijk weg als "Voedselterrorist". Ik blijf me erover verbazen dat het in een redelijk modern land mogelijk is om dit soort onzin aan de mensen te verkopen (en dat ze het nog geloven ook).

• Cyphax
  • Laatst online: 20:12

Cyphax

Moderator NOS
ErikT738 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:49:
Vanochtend kwam ik dit artikel tegen op NOS. Groenteboeren passen hun verkoopprijzen aan omdat de inkoopprijzen zijn gestegen en Erdogan zet ze letterlijk weg als "Voedselterrorist". Ik blijf me erover verbazen dat het in een redelijk modern land mogelijk is om dit soort onzin aan de mensen te verkopen (en dat ze het nog geloven ook).
Tja, het is ergens ook wel voorspelbaar ook.
Op 31 maart zijn er in Turkije lokale verkiezingen. Daardoor doet de regering er alles aan om niet de schuld te krijgen voor de geldontwaarding.
In eerste instantie denk ik: typisch populistische prietpraat, vooral alle verantwoordelijkheid van je af schudden. Een handjevol "leiders" (volkomen waardeloze leiders imho, waarom trappen mensen daar toch in...) heeft die neiging. Zal vast de laatste keer niet zijn. Wmb negeren we dat soort onzin.
Sowieso, prijsverhogingen als "terrorisme" bestempelen. 8)7

Saved by the buoyancy of citrus

• Ramzzz
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Moderator General Chat

Ziet alles :|

Cyphax schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 11:57:
[...]

Tja, het is ergens ook wel voorspelbaar ook.

[...]

In eerste instantie denk ik: typisch populistische prietpraat, vooral alle verantwoordelijkheid van je af schudden. Een handjevol "leiders" (volkomen waardeloze leiders imho, waarom trappen mensen daar toch in...) heeft die neiging. Zal vast de laatste keer niet zijn. Wmb negeren we dat soort onzin.
Sowieso, prijsverhogingen als "terrorisme" bestempelen. 8)7
Analoog aan de gezant van Venezuela die gisteren pontificaal liep te beweren dat Venezuela niet in een extreem uit de hand lopende humanitaire crisis verkeert, en dat het land geen honger lijdt, door toedoen van een extreem falend autocratisch regime.

Miljoenen mensen op de vlucht voor een hongersnood. Een nog altijd verder imploderende 'economie', of wat ervoor moet doorgaan.

Met een socialistisch/communistische planeconomie had je in elk geval nog een plan gehad... en ontevreden burgers. En iets dat door je oogharen bezien nog leek op een economie. :P

Geen enkel land met zo'n regime heeft het ooit gered om dit vol te houden, zonder extreme maatregelen als dictatoriaal, bij decreet en met harde hand regeren. Duizenden burgers achter tralies stoppen. Een schrikbewind voeren. (√√√ - 3 x check voor Turkije)

Wil je je land in de ellende storten? Start een autocratisch systeem, waarin je geen enkele vorm van kritiek duldt, waardoor iedereen je naar de mond praat, en alles op een steeds sterker hellend vlak belandt.

Hyperinflatie, hyperdevaluatie, faillissement, opstand, en je kunt het land weer vanaf de grond opnieuw opbouwen.

Dat gebeurt in 100% van de gevallen.

En, goed nieuws: het VK lijkt onderweg naar zoiets. Op minder dan 35 kilometer van het Europese vasteland.
FunkyTrip schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:15:
[...]

Turkije zit al aan het Europese vasteland ;)
No shit, Sherlock... :P

Ramzzz wijzigde deze reactie 19-02-2019 13:23 (6%)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ramzzz schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 12:06:
Dat gebeurt in 100% van de gevallen.

En, goed nieuws: het VK lijkt onderweg naar zoiets. Op minder dan 35 kilometer van het Europese vasteland.
Turkije zit al aan het Europese vasteland ;)

Dit dus.

Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True