.oisyn schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:58:
[...]
Dat vind ik een aparte stelling

. Ofwel je zegt ja, ofwel je stemt niet, begrijp ik dat goed? Waarom stem je zeker geen nee?
[...]
Ik vraag me af of je er zelf wel mee bekend bent? Ik kwam
hier een mooie omschrijving tegen van alle veranderingen.
De belangrijkste punten zijn imho:
- De ministerraad wordt afgeschraft, de president kiest zelf het kabinet en komt dus aan het hoofd komt van de uitvoerende macht (artikel 8 )
- De president is niet meer strict onpartijdig zoals de grondwet nu wel omschrijft, terwijl we allemaal weten dat dat nu al niet het geval is (artikel 7)
- De president kan zelf de noodtoestand uitroepen (artikel 12)
- Als klap op de vuurpijl: de controle wordt weggenomen bij het parlement - ze kunnen geen motie van wantrouwen meer indienen, en het kabinet is niet langer onderdeel van het debat (artikel 5, 6 en 16).
Goed, dan is de diplomatiek onschendbaarheid van de president weliswaar geschrapt (artikel 9), ware het niet dat dat feitelijk een wassen neus is daar de nieuwe Hoge Raad voortaan zal bestaan uit 12 leden ipv 22, waarvan 5 direct worden voorgedragen door de president zelf en 1 post wordt bemand door de Minister van Justitie (die ook gekozen is door de president) (artikel 14). Hij heeft per definitie dus al 50% van de leden aan zijn kant.
In het kort, het verbreden van de macht van de president, en het wegnemen van mogelijke remmingen van het parlement. Ik weet niet hoe jij daarover denkt, maar ik vind dat heel eng.
[...]
Dat klinkt in mijn oren eerlijk gezegd gewoon als typische Turkse retoriek. Jullie houden blijkbaar van dat soort overtreffende trappen. Puur mijn persoonlijke ervaring ermee hoor, zeg maar als ik het mis heb
[...]
Point in case
[...]
Het gaat hier niet over Egypte, dus die whataboutism kun je achterwege laten

Nogal een late reactie, was druk bezig met de verkiezingen

. Heb '' ja '' gestemd, nee was het zeker niet omdat ik geloof dat verandering nodig is/was in Turkije, wist het niet zeker omdat ik mijn eigen twijfels had maar die zijn met de tijd weggewerkt.
Ik ben/was zelf bekend met de verandering. Wat mij opvalt is dat jij/jullie er niet bekend mee zijn en/of verkeerd geinformeerd zijn. Of ik begrijp het allemaal verkeerd..
* Wat is er mis mee dat hij zelf zijn kabinet kan vormen? Wat de Premier doet zal de President doen. Hij zal eindelijk na 90 jaar een vastlopend systeem, na !!!65 kabinetten!!! zonder problemen en verstoppingen kunnen heersen. Deel 90 maar eens door 65.. Turkije was een land waar gemiddeld om de 1-1.5 jaar verkiezingen werden gehouden, voor de AKP is er nooit stabiliteit geweest om nu te spreken van onstabiliteit en '' democratie ''. Goed of slecht, wie er ook komt zullen we niet meer te maken hebben met coalities die er niet uitkomen en de boel verkloten. Democratisch is Turkije nooit geweest zoals het de afgelopen 15 jaar juist wel is.
* Wat mij betreft hoeft hij niet onpartijdig te zijn, Trump is toch ook partijdig? Wat is daar mis mee? Hij is door het volk gekozen. Als de Premier partijdig is, waarom mag een uitvoerend President dat niet zijn? Wat is het nut van een ceremonieel President die ''eigenlijk'' niks te zeggen heeft maar wel de boel kan hinderen terwijl de Premier de uitvoerende macht is maar niets kan doen omdat de President het er niet mee eens is en niets ondertekend. Het Kabinet is vaak genoeg door de President klem gezet en verhinderd in Turkije. Nog tot 10-12 jaar geleden. Premier gaat weg, President komt, punt. Denken jullie nou echt dat de Presidenten voor hem en Abdullah Gul onpartijdig waren? Juist die waren altijd partijdig, bijna allemaal diehard kemalisten, die met de invloed van het leger door hun eigen kabinet gekozen werden en het systeem klem zetten. Ataturk was ook de President en hij was de Uitvoerende macht. Zo was Inonu dat ook. Maar dat waren ''geen'' dictators?
*Turkije werd tot en met vandaag met de 1982 Wet geregeerd, die na de 1980 coup door Kenan Evren en zijn leger is opgezet en hij is hiermee toen ook de President mee kunnen worden. Ze hebben zomaar de 1961 wet kunnen wijzigen. Mensen mochten er niet eens tegen demonstreren. Zo democratisch was Turkije, zo vrij was Turkije, zo veilig.
Met 92% werd het geaccepteerd, maar hoe;
Eens onderzocht wat er in de tijd van Kenan Evren is gebeurd?
- 650.000 Mensen vastgezet.
- Meer dan één miljoen mensen werden achtervolgd.
- Meer dan 200.000 mensen werden veroordeeld.
- Meer dan 500 kregen de doodstraf, 50 daarvan werden opgehangen.
- Meer dan 150 mensen die tot de dood gemarteld werden in de gevangenissen.
- 30.000 mensen ontslagen van werk.
- Van meer dan 10.000 mensen werden burgerschap afgepakt, 30.000 moesten uit Turkije
- Duizenden docenten/leraren die werden ontslagen
- Honderden mensen die dood zijn gegaan in de gevangenissen, tijdens het ontsnappen zelfmoord etc.
Om maar een aantal op te noemen. Stem er maar eens tegen.
Dit is wat de o zo lieve President Kenan Evren met zijn coup heeft gedaan, waarna de 1982 wet is voortgekomen, de wet van de leger. Die de oppositie maar al te graag wilt houden.
Gisteren hebben wij hier tegen gestemd. Einde militaire dictatuur, nu officieel. Hiermee ook de einde van kemalism, binnenkort. Werd eens tijd, al bijna 100 jaar lang als een god verheerlijkt en nog steeds zijn er mensen die hem als een god aanbidden. Een regime en een mentaliteit die een Islamitisch volk al 100 jaar aan het onderdrukken was en secularisme aan het forceren was. En dan maar zeggen dat de Islam onderdrukt en forceert. 100 jaar geleden werd het lot van Turkije niet gevraagd aan zijn volk, het westen heeft het te zeggen gekregen. Daarna lekker leuk door Ataturk eventjes tienduizenden mensen opgehangen die tegen waren, en ook honderden duizenden die niet eens wisten wat er zich afspeelde in het land, nou zo een staat moet verdedigd worden want het is een democratisch staat... Oke... Wij willen niet met een frans of engels of whatever wet geregeerd worden, niet meer. Nu vragen we het aan onze eigen volk, die kiezen er voor, die willen het lot van hun eigen land zelf bepalen maar nu zijn we maar ondemocratisch. Oke. Als ze met de 50% + 1 niet mee eens waren, hadden ze nooit met een tegen campagne beginnen en vanaf het begin ''50 + 1'' tegenspreken. Nu het Ja is geworden stelt 51.4% opeens niet het volk voor, want een ~49% wilt het niet... oh, maar 51% wilt het wel? Democratie was het toch. Dit betekent niet dat de minderheid onderdrukt zal worden, dat is zelfs niet in de tijden van de Ottomanen gebeurd die met de Islamitisch Kalifaat regeerden. Maar een volk kent een algemeen identiteit, om de meerderheid met de minderheid te regeren, dat is pas absurd. Stel je eens voor dat Nederland de Sharia normen en waarden kent.. Nou, al zou ik in Nederland wonen als een Moslim zijnde zou ik dat niet willen.
Al het gezeur over wat er momenteel in Turkije gebeurd, wordt simpelweg door Turkije niet serieus genomen. Waarom? Omdat wij weten wat er ons te wachten stond als ze waren geslaagd afgelopen 15 Juli. De genen die er achter zaten worden bestraft, niet meer niet minder. Helaas zitten er inderdaad ook onschuldigen erbij, nou ik hoop ook dat zij z.s.m. vrij komen, genoeg kennissen die vast zitten, zelfs een paar familieleden, maar heb totaal geen medelijden met de meerderheid. Wij weten wel beter wat er hier zich afspeelt en wie wat is en doet.
Niet te vergeten, 1996 coup, meer dan 6 miljoen mensen die achtervolgd werden. Meer dan 15 duizend leraren moesten of ontslag nemen of werden ontslagen. Honderden duizenden vrouwen met een hoofddoek die niet meer met hun hoofddoek mochten studeren. Tien duizenden studenten die niet hebben kunnen studeren en waarmee hun toekomst werd afgepakt. Meer dan 1500 soldaten ontslagen. Meer dan 2000 mensen geforceerd gepensioneerd. Partij van Erbakan werd gesloten. Media die de coup steunde kreeg miljarden aan dollars steun en wat niet. Teveel om op te noemen.
* Dat is toch ook logisch? Hij wordt de uitvoerende macht. Hij kan het uitroepen, maar niet zonder de ''goedkeuring'' van het parlement. Hij neemt het initiatief maar het parlement moet het goedkeuren, in de zin van als de parlement het wilt kunnen ze het meteen beëindigen of verkorten.Met deze wet wordt trouwens de '' krijgswet '' historie.
* Met Artikel 5 krijgt het parlement de macht om onafhankelijk van het bestuur wetten te maken en krijgt het een eigen identiteit zo wordt de wil van het volk direct van invloed. Met Artikel 6 krijgen ze de macht om de President onder toezicht te houden en te inspecteren en zo nodig te remmen en moet een juridisch proces beginnen. Met 16 is niks mee, wordt aangepast zodat het de wijzigingen niet tegenspreekt.
Waarom zou een parlement het macht moeten hebben om wantrouwen in te dienen tegen diegenen die door het volk zijn gekozen? Laat het volk maar bepalen wie ze wel willen hebben en niet willen hebben. Dat wantrouwen gedoe heeft voor te veel problemen gezorgd in Turkije.
*De hoge raad zal uit 13 leden bestaan geen 12, de President zal zoals het momenteel ook is er 4 van kunnen kiezen + 2 die automatisch leden zijn die door ook de president gekozen zijn dus zijn dat er 6 inderdaad. 7 van de 13 zal door het parlement gekozen worden. Dit betekent simpelweg dat de Hoge Raad de wil van het volk zal vertegenwoordigen. Dit is wat eerder nooit is gebeurd.
Wat dit allemaal betekent is dat Turkije niet meer een gevangene van een mentaliteit/regime (kemalism of whatever ism het ook is) zal zijn, niet meer gebonden aan een ideologie, neen, Turkije zal worden wat zijn volk is en wilt.
Nou, het gaat hier om een '' dictator '', en dat die niet gesteund mag worden. Nou, dan gaat het wel degelijk ook om Egypte, en mag ik die er bij houden. Want die wordt leuk gesteund. Meten met twee maten dus.
--
Nog over die 49%, daarvan is 7 a 9 proces van de MHP dus de nationalisten - de grijze wolven. 4 a 5% komt van de AKP zelf. Niet denken dat de oppositie opeens 49% is geworden dus, neen. De HDP hebben rond de 7 a 8% daarin en de rest de SP en anderen. MHP, terwijl de partij zelf samenwerkte met de AKP en de referendum steunde, hebben zijn kiezers toch voor Nee gekozen. CHP, het tegenstem die officieel aan het werk was en nee vertegenwoordigt maar 25-26%. Waarom de grijze wolven bijna allemaal nee hebben gestemd en de 10-15% van de AKP nee hebben gestemd, dat heeft zijn eigen redenen. Leugen propaganda was vol op gang, en niet zo een beetje maar dat is niet het enige reden. AKP heeft het niet duidelijk genoeg kunnen maken en alle leugens kunnen beantwoorden. Om maar te zeggen dat het oneerlijk verliep, nou, ik ben dagelijks buiten ik zag overal '' nee '' supporters campagne aan het voeren, hoe ze ook aan het liegen waren, hilarisch was het. Als we het over oneerlijk gaan hebben moeten we het over Europa hebben die JA heeft tegengehouden en hun steun naar de PKK en het '' nee '' campagne.
Ja kiezers waren 44-45% AKP kiezers, rond de 3% kwam van de MHP en 2 a 3 van de HDP en een klein beetje Europa en overige. Helaas heeft vooral MHP zijn kiezers niet kunnen overhalen, maar dat komt niet alleen door het nieuwe systeem, neen, MHP worstelt momenteel met splitsingen in zijn eigen partij en hebben andere problemen maar ook omdat ze het systeem niet duidelijk genoeg hebben kunnen vertellen. Mensen waren al sceptisch, leugens hebben het moeilijker gemaakt.
Nu is het voor mij niet meer belangrijk of Erdogan er nog is of niet, als hij er is zal ik wss voor hem stemmen in 2019, zo niet iemand anders. Turkije heeft een algemeen identiteit en zal ook daarvan uitgaande stemmen. CHP zal waarschijnlijk nooit meer aan de macht komen. Om te zeggen dat Erdogan tot 2029 nu gegarandeerd President is is ook onzin. Het is nu duidelijk dat zelfs zijn eigen supporters, wanneer ze het nodig vinden tegen hem kunnen stemmen. In 2015 werd dit ook duidelijk gemaakt. Misschien wordt hij weer President, misschien niet, misschien leeft hij dan niet eens. Dictator is hij niet, zal hij ook nooit worden. Vanaf nu wordt het kijken wat hij met zijn nieuwe positie zal doen, als hij zijn beloftes na komt, mag hij van mij nogmaals regeren, doet hij dat niet, wees er maar zeker van dat hij dan in 2019 bestraft zult worden.