Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Speciaalbiertopic III Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SemperFidelis
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:21
'Wij' hebben een vrij uitgesproken mening over speciaalbier. Meeste Nederlanders drinken speciaalbier maar dat zijn dan vooral Affligems en Duvels etc.

• _NooT_
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 25-04 13:30
Pepperana schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:46:
Heren en dames mag ik van jullie expertise gebruik maken? Ik heb een recreatie boerderij met een leuke horeca erbij. Nu al een tijdje een la trappe minded bierkaart maar ik wil graag wat meer variëteit. Ik heb geen speciaalbier café ;) Dit heb ik als eerste opzet gemaakt. Ik hoor graag jullie tips of opmerkingen. Brand los!
[Afbeelding]
Ik denk dat een Cornet wel een leuke aanvulling zou zijn.
Dat is een toegankelijk bier met karakteristiek smaak en is redelijk bekend.
Niet (te) duur is en het heeft bovendien een imposant glas.

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online
SemperFidelis schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:32:
'Wij' hebben een vrij uitgesproken mening over speciaalbier. Meeste Nederlanders drinken speciaalbier maar dat zijn dan vooral Affligems en Duvels etc.
En ik begin de Rocheforts, St Bernardus, Chimay, Jopen, Scheldebrouwer, La Trappe, etc bieren normaal te vinden. Wel lekker, maar meer en meer geniet ik van de Craftbieren zoals de projecten van Kees.

• SemperFidelis
Ankona schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:05:
[...]

En ik begin de Rocheforts, St Bernardus, Chimay, Jopen, Scheldebrouwer, La Trappe, etc bieren normaal te vinden. Wel lekker, maar meer en meer geniet ik van de Craftbieren zoals de projecten van Kees.
Ik ook :)
Maar als ik een cafe zou beginnen zou ik eerder die eerstgenoemde biertjes schenken ipv barrelaged Kees bieren (nog los van kosten en distributie). Dat wilde ik uitleggen.

Maar misschien wordt een DIPA ook wel de topseller, kan natuurlijk ook :p
Vond alleen de opmerking AH bier niet echt doorgedacht.

SemperFidelis wijzigde deze reactie 15-01-2019 13:51 (14%)

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het maakt natuurlijk ook helemaal niet uit wáár je het bier koopt, het smaakt toch hetzelfde. Het zou alleen wel jammer zijn dat eventuele speciaal zaken misschien ook al weg geconcurreerd gaan worden door de supermarkten.

De stellingen met speciaalbier worden daar immers steeds langer incl. leuke aanbiedingen. Net weer 4 flesjes Chouffe N'Ice gekocht (á € 1,26) met een gratis glas erbij. En nog 2 flesjes Westmalle Tripel, want die waren ook erg goed bevallen ;)

Specs

• MiBe
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 09:31
SemperFidelis schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:32:
Maar is het niet juist leuk om de Nederlanders die doorgaans Affligems en Duvels drinken juist kennis te laten maken met wat er nog meer op de markt is? Uiteraard heb je altijd mensen die alleen drinken wat ze al kennen (vandaar dat ik ook zeker niet meer dan één DIPA op de kaart zou zetten), maar er zijn ook genoeg minder doorgewinterde speciaalbierdrinkers die af en toe best iets nieuws willen proberen. Mijn moeder uit m'n eerdere voorbeeld was bijvoorbeeld altijd heel erg van de donkere bieren, totdat ze de IPA ontdekte. Ik denk ook dat dit soort dingen juist de manier zijn om je te onderscheiden als horecagelegenheid, er zijn al genoeg tentjes waar ze Affligem, Duvel en Karmeliet schenken, daarvoor hoeven ze niet naar jouw zaak. Hij hoeft er inderdaad ook niet gelijk een speciaalbiercafé van te maken, maar een enkele 'gedurfde' bieren is nooit weg.

Crucial Ballistix PC8500 (D9GMH) @ 1620,4 MHz || Team Xtreem Dark PC6400 (ProMOS) @ 1460,6 MHz

• Ankona
  • Nu online
Kleine wisselende partijen toevoegen? Voor de vaste klanten altijd weer een verrassing wat je in huis hebt en zelf niet het risico kratten vol diversiteit in de schuur te laten verstoffen.

• beOnt
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 25-04 22:46
Pepperana schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:46:
Heren en dames mag ik van jullie expertise gebruik maken? Ik heb een recreatie boerderij met een leuke horeca erbij. Nu al een tijdje een la trappe minded bierkaart maar ik wil graag wat meer variëteit. Ik heb geen speciaalbier café ;) Dit heb ik als eerste opzet gemaakt. Ik hoor graag jullie tips of opmerkingen. Brand los!
[Afbeelding]
Mooie lijst! Er bestaan genoeg alternatieven en kleinere brouwers, maar ik zou deze eerder nemen als maand-biertjes, en deze geregeld eens wisselen. Mensen zijn gewoontedieren en pakken veel hetzelfde, ze gaan sneller iets nemen die 'tijdelijk' is.

Mocht je het willen delen zou ik ook graag eens willen weten wat de verkooppercentage is van bijv. Duvel en La chouffe tov. gewone pils.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Had de dagen voor oud & nieuw iedere dag een fles Kasteel klaar liggen. De Donker/Bruin van 'nieuwste (2013)' naar 'oud (2008)' opgedronken (samen met mijn vrouw die ook wel een liefhebber is). Voor de geïnteresseerden hier onder wat foto's (meer in album te vinden) en een korte beschrijving.

-- Kasteel --
https://tweakers.net/ext/f/wsPYo8s1XJyLcL8w75OSPatm/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/UBb0QjcpGCPvsIke6Ptkf8XB/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/fOAeTfrqawH553uRdsaisXT1/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/KlnQTUpquhe1UxYVXdahLJoL/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/tkurscuyP2iJGlXF8ZPmCfiz/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/t5OEsSBXSpm6jsX3xxYWUygm/thumb.jpg

Had de serie overigens afgesloten met een Cuvée du Chateau van 2010, da's nog een echte 2 jaar voor botel datum gerijpte donker (tegenwoordig is het een brouwproces wat de smaak 'ouder' moet laten lijken).
Oh en nog een Kasteel Winter als toetje, tegenwoordig bekend als de Kasteel Barista Chocolate Quad.

Eigenlijk waren alle Bruine/Donker wel lekker niet heel veel anders dan een 'verse' (waar ik overigens mee begonnen was) maar toch valt het mij altijd op dat de alcohol smaak veranderd. De oudste leek ook het minst zoet al kan het ook zo zijn geweest dat door er iedere dag een te drinken je begint te wennen. Deze had overigens ook het minste koolzuur, viel al snel dood bij het inschenken maar de smaak was echt voortreffelijk. Van de 4 bruin/donker zeker wel fijnste qua smaak als waren de verschillen niet groot.

De Cuvée vond ik een beetje simpel qua smaak dan normaal (ik drink deze vaker), het zoetje was vrijwel helemaal weg maar de ontwikkelde port geur en smaak die je dan zou verwachten was er ook (nog) niet. Misschien op het verkeerde moment open gemaakt ? Toevallig had ik deze (de 2018 versie) een paar weken geleden ook weer eens van de tap mogen nuttigen maar die was echt lekkerder.

Als afsluiter de winter, het stomme is dat ik de quad zo af en toe wel lekker vind maar ben blij dat het een klein flesje is want de smaak is wel machtig. Ik was helemaal vergeten dat dit de oorsprong was daarvan maar bij het openmaken en het eerste aroma van de kurk al vrij kwam was het weer een bron van herkenning. Eigenlijk wel stom want andersom had ik het wel geweten. Maar.. ik was zeer blij verrast, de geur was nog steeds zo aangenaam als deze altijd al is maar de smaak was zoveel zachter, minder zoet, geen alcohol smaak maar wel duidelijk aanwezig. Beetje dat warme fuzzy gevoel als je een mooie droge rode wijn drinkt. Ook was net alsof er een lichte espresso-stout smaak aan zat. Echt heerlijk.

Als ik er een zou uit moeten kiezen dan zou ik voor de een-na-oudste bruine gaan. Die was qua smaak vrijwel gelijk aan de oudste maar had nog een lekkere dosis koolzuur wat voor een mooie geurige schuimlaag zorgde bij inschenken. Ondanks dat het qua drinken niet heel veel uitmaakt wil het oog ook wel wat. Op een zeer dichte 2e plek toch de winter. Het is er wel een waarvan je moet houden want het is best een geur en smaak explosie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10:38
@Pepperana Misschien zou je ook wat bier van Kasteel en Gouden Carolus kunnen toevoegen. Die hebben erg lekkere traditionele bieren en zie ik persoonlijk niet zo vaak op een menukaart staan. Veel van die bieren zitten in een grote 75cl fles, die kun je verkopen zoals wijn, wat het voor de leek sowieso weer meer exclusief maakt.

Veel van de bieren op jouw kaart zijn wel goed, maar vind je volgens mij bijna overal wel. Dan kun je je misschien beter wat meer beperken. Ipv 5 blonde bieren bijvoorbeeld, neem je er 3 die echt qua smaak duidelijk verschillen. Van de witbieren zou je er ook 1 of 2 kunnen schrappen (ik denk dan aan grolsch weize en Hoegaarden of la Trappe, indien die corsendonk een regiobier is). Zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer.

Als je zelf een bierdrinker bent, probeer ze dan ook zelf eens uit, zodat je weet wat je schenkt.

De tip van wisselbieren vind ik ook een goede, zo heb je variatie zonder een grote voorraad. Ook de "aanrader" wanneer een bepaald bier al wat langer staat, kan een handige truuk zijn.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:49
Dit weekend jarig geweest. En heb boekjes over bier gevraagd en gekregen. De boeken zijn "Bier", " ontdek de wereld van Bier" en "dit is een boek over bier". Leuke boeken, die elkaar mooi aanvullen.

Eerste "duh" momentje ook gehad. Ik ben een westvleteren liefhebber, meer vanwege de sfeer rond het bier :) Ook ken ik de historie en samenwerking met st Bernardus . Nu lees ik in het laatste boek over de abt12, dat die door st bernardus in Watou, vakbij Westvleteren wordt gebrouwen. Dus ik denk: goh, da's ook toevallig. En twee tellen later: nee, helemaal niet natuurlijk. Die hebben samengewerkt, dat doen die kleine brouwerijen natuurlijk met lokale brouwerijen 8)7 :D

Leuk boek verder ook, ik heb een aantal van de beschreven bieren in huis, dus kan ik toetsen of ik me herken in de beschrijving :)

• Tusk
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-04 09:58

Tusk

Om daarom!

@Raymond ik ga die 2 binnenkort naast elkaar proeven. Ben benieuwd of de de prijs van WV zich enigszins kan verantwoorden.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Ankona
  • Nu online
Tusk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:40:
@Raymond ik ga die 2 binnenkort naast elkaar proeven. Ben benieuwd of de de prijs van WV zich enigszins kan verantwoorden.
Ben benieuwd naar je bevindingen. Zelf de WV12 een keer gedronken maar niet meteen naast een abt 12. De WV was prima maar zo heel super bijzonder vond ik hem ook weer niet. (Er zijn meer goede bieren)

• Minimum92
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:17
De Westvleteren 12 is goed en heeft wel mijn voorkeur, maar naast een Abt 12 van 2 euro is het ook veel minder waar voor je geld. Goedkoopste flesje dat ik ken is 11 euro!

Leuk voor speciale gelegenheden zeg maar.

• Tusk

Tusk

Om daarom!

Ankona schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:07:
[...]

Ben benieuwd naar je bevindingen. Zelf de WV12 een keer gedronken maar niet meteen naast een abt 12. De WV was prima maar zo heel super bijzonder vond ik hem ook weer niet. (Er zijn meer goede bieren)
precies, ik ook.
Daarom nu een keer naast elkaar. Zal m'n bevinden hier wel posten.

• Jorizzz
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Probeer ze anders eens blind te proeven! Bij gelijke versheid, temperatuur, etc. schijnt vrijwel niemand het verschil te kunnen proeven...

• Thalaron
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 25-04 23:20
@Ankona ik heb de WV vanwege de lokale prijs / gedoe bij de officiële kanalen nooit gehad. Gezien de geschiedenis van St. Bernardus Abt. 12 vermoed ik dat wanneer je "de beleving" wegneemt hét verschil de fles is.

Hoe dan ook lijkt WV mij (flink) overrated...

D3 Profile - <GoT>Narada#2663

• Raymond
Ik haal regelmatig WV, prijsverschil is niet zo groot imho. Als je idd 15euro op een terrasje betaalt, wordt het een ander verhaal natuurlijk :)

• Ankona
  • Nu online
Raymond schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:38:
Ik haal regelmatig WV, prijsverschil is niet zo groot imho. Als je idd 15euro op een terrasje betaalt, wordt het een ander verhaal natuurlijk :)
Waar haal jij ze dan? Aan de poort? (lijkt me wel een keer leuk maar al dat gedoe met van te voren bellen etc...)

Online vind je ze regelmatig voor rond de 9 euro/fles. Best pittig als vergelijkbare bieren ca 2,50 euro kosten.
(Ik vind 5 euro voor een craftbier al erg duur, dat zijn mijn exclusieve bieren die ik alleen bewust drink)

• Raymond
Ankona schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:58:
[...]

Waar haal jij ze dan? Aan de poort? (lijkt me wel een keer leuk maar al dat gedoe met van te voren bellen etc...)

Online vind je ze regelmatig voor rond de 9 euro/fles. Best pittig als vergelijkbare bieren ca 2,50 euro kosten.
(Ik vind 5 euro voor een craftbier al erg duur, dat zijn mijn exclusieve bieren die ik alleen bewust drink)
Inderdaad bij de abdij :)
Nu een keer of 4-5 gedaan. Ik heb nu een voorraadje blond staan. Volgende keer ga ik voor de 8.

• SemperFidelis
MiBe schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:17:
[...]

Maar is het niet juist leuk om de Nederlanders die doorgaans Affligems en Duvels drinken juist kennis te laten maken met wat er nog meer op de markt is? Uiteraard heb je altijd mensen die alleen drinken wat ze al kennen (vandaar dat ik ook zeker niet meer dan één DIPA op de kaart zou zetten), maar er zijn ook genoeg minder doorgewinterde speciaalbierdrinkers die af en toe best iets nieuws willen proberen. Mijn moeder uit m'n eerdere voorbeeld was bijvoorbeeld altijd heel erg van de donkere bieren, totdat ze de IPA ontdekte. Ik denk ook dat dit soort dingen juist de manier zijn om je te onderscheiden als horecagelegenheid, er zijn al genoeg tentjes waar ze Affligem, Duvel en Karmeliet schenken, daarvoor hoeven ze niet naar jouw zaak. Hij hoeft er inderdaad ook niet gelijk een speciaalbiercafé van te maken, maar een enkele 'gedurfde' bieren is nooit weg.
Probleem met een DIPA is dat je die niet lekker lang kan bewaren.
Maar wellicht een wisseltap is ideaal ja. Kun je zien wat je doelgroep uiteindelijk wil en dan eentje vast in t assortiment opnemen.
Of ga WV12 verkopen :p
Idd overrated.

• MiBe
SemperFidelis schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:27:
[...]

Probleem met een DIPA is dat je die niet lekker lang kan bewaren.
Maar wellicht een wisseltap is ideaal ja. Kun je zien wat je doelgroep uiteindelijk wil en dan eentje vast in t assortiment opnemen.
Of ga WV12 verkopen :p
Idd overrated.
Dat probleem is bij reguliere IPA's (of nog erger: NEIPA's) groter dan bij DIPA's, die blijven aanzienlijk langer lekker (maar inderdaad niet te vergelijken met een quadrupel of iets dergelijks). Eens m.b.t. de wisseltap, dat is zeker een goed idee, kan hij mooi testen wat wel en niet werkt :)

Crucial Ballistix PC8500 (D9GMH) @ 1620,4 MHz || Team Xtreem Dark PC6400 (ProMOS) @ 1460,6 MHz

• Pepperana
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 22:35

Pepperana

Brabander in hart .....

beOnt schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:26:
[...]

Mocht je het willen delen zou ik ook graag eens willen weten wat de verkooppercentage is van bijv. Duvel en La chouffe tov. gewone pils.
Ja hoor dit is van het afgelopen half jaar:
Tap:
Grolsch Pils 2600
Grolsch Weize 1500
Witte trappist la trappe 1000
La Trappe Dubbel 350
Grolsch Herfstbok 263

Fles:
Grolsch Radler 1010
Leifmans 434
La trappe blond 402
Weize 0.0 185
La Trappe tripel 184
Isi dor 280
Omer Blond 180
Pils 0.0 150
Molen vuur en vlam 150
Lefort tripel 143
La trappe Puur 140
LA Trappe Quadruppel 140
Urtel Saisonere 130
ORval 101
La Chouffe 108 (eerste half jaar daarna niet meer op de kaart).
Lefort donker 57
Duvel 57 (eerste half jaar daarna niet meer op de kaart).
Oorsprong amber 50
Oorsprong opa 51
Oorsprong Dunkelweize 45
Poes Blond 20

I know what I know, I'll sing what I said, We come and we go, That's a thing that I keep In the back of my head

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12:40

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dit leek me wel een aardig artikel om hier even te delen:

https://nos.nl/artikel/22...en-het-bos-niet-meer.html

Specs

• Tusk

Tusk

Om daarom!

Stibon, eng clubje.

De meeste kennis die je daar opdoet, kun je ook van wikipedia halen.

Als je maar betaalt...

Tusk wijzigde deze reactie 21-01-2019 09:10 (44%)

• SemperFidelis
Kun je wel 3 dagen naar Oostenrijk (!).

• klaps
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 25-04 10:27
Afgelopen weekend samen met mijn vriendin Antwerpen bezocht. Geweldige stad, met name voor het bier! :P

Uiteraard naar de Kulminator geweest, dus hier volgt een verslag.

Op de voordeur (en ervaringen van andere bezoekers) stond dat we moesten aanbellen. Dus wij belden aan, maar we hoorden niks. Een man (een stamgast?) die voor het gebouw zijn fiets van het slot deed, vertelde ons dat wij gewoon naar binnen konden lopen. We volgden zijn advies op en hoopten dat we geen boze Dirk tegenkwamen. Gelukkig was dat niet het geval en kozen we snel een plekje uit aan de ronde tafel die centraal staat in de kroeg.

Kom je de Kulminator binnen, dan valt meteen de overload aan spullen op. Overal hangt, ligt en leunt allerlei bierspul. Ook de troep op de twee grote tafels valt op, want deze liggen vol met oude kranten, folders en tijdschriften. Dat is jammer voor bezoekers, want hier kan je niet zitten. Ook oogt de Kulminator nog kleiner dan ik voorheen dacht. Het is een behoorlijk krap gebeuren.

Goed, wij gingen zitten en ons opwarmen. Voor ons zaten een oudere stamgast en een buitenlands stel. Achterin de kroeg zaten ook wat mensen, ook allemaal toeristen. Al gauw kwam Leen bij ons aan tafel om het menu te geven: een ongelofelijk dikke map met honderden bieren uit allerlei jaren. Ik sta nog steeds versteld van mezelf dat ik een keuze heb kunnen maken. Ik ging eerst voor een Chimay bleue uit 2009 en mijn vriendin voor een La Trappe Dubbel (haar favoriet) uit 1990! Eindelijk een bier geproefd dat ouder is dan ik. De Chimay was erg lekker, een stuk complexer dan een 'verse' versie. Ook de La Trappe was nog bijzonder goed. Behoorlijk stroperig van smaak en geen koolzuur. Heerlijk subtiel! Ook leuk, ik mocht de fles van La Trappe meenemen :)

Ondertussen was het drukker geworden, een drietal uit Noorwegen nam plaats bij de stamgast en een andere stamgast ging er ook bij zitten. Ook Dirk was er nu. Het is jammer dat Dirk fysiek niet meer zo sterk is. Hij zit vooral op de bank aan de zijkant zijn krant te lezen met een vergrootglas. Leen verzorgt alle gasten van het bier en de bestellingen. Wanneer de bel gaat vraagt Dirk aan Leen of er nog plek is en aan de hand daarvan laat Dirk mensen binnen of stuurt hij ze weg. En dat gebeurt soms nogal bot. Als je binnenkomt, moet je vooral niet met de deur open treuzelen waar je wilt zitten. Dit deden een paar dames die niet bij elkaar konden zitten, waardoor Dirk boos werd omdat het tochtte.

Leen kan druk zijn met andere bestellingen, dus je moet geduld hebben hier. Een aantal bieren staat hoog achter de bar of staan ergens achterin, waardoor ze onbereikbaar kunnen zijn. Ze hebben daarom liever dat je van de tap of alleen de dikgedrukte bieren in het boek besteld. Toen we weer konden bestellen, koos ik voor een Orval uit 2005 en mijn vriendin voor een Rodenbach Vintage uit 2013. Ook deze bieren waren weer ontzettend goed te pruimen.

Leen houdt alles bij met viltjes dus wanneer je wilt betalen, haalt ze 'jouw' viltje erbij en kan je (alleen) met contant geld betalen. We bedankten haar vriendelijk en gingen op zoek naar wat te eten in het centrum. Al met al is dit echt een bijzondere ervaring en een must als je als bierliefhebber in Antwerpen bent :D

• Bigfoot
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 10:54
Mooi verhaal Klaps!

De reviews op Tripadvisor zijn ook grappig om te lezen. Mix van super goede ervaringen en mensen die boos zijn om de slechte service of dat ze bier krijgen die " over de datum" is ;)

https://www.tripadvisor.c...erp_Antwerp_Province.html

• klaps
Sommige reviews zijn inderdaad lachwekkend om te lezen, hoewel ze in de praktijk wel kunnen kloppen. Mijn tip om binnen te komen: wees op tijd (dus bij openingstijd om half 5) en goed voorbereid (geduld hebben, cash op zak en een alternatief hebben in het geval dat je niet binnenkomt).

• Bigfoot
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 10:54
Ja ik geloof ze ook wel hoor. Het lijkt me ook een aparte ervaring als je speciaal uit de USA overkomt , aanbelt, en een boze trol (' Gepetto' ) komt je schreeuwend wegsturen.....

• Nyarlathotep
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik krijg nu wel zin om daar heen te gaan!
Ook al lijkt het wel erg toeristisch... Dat bieraanbod is niet te versmaden!
Zijn die oude biertjes nog een beetje te betalen?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• klaps
Nyarlathotep schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:20:
Ik krijg nu wel zin om daar heen te gaan!
Ook al lijkt het wel erg toeristisch... Dat bieraanbod is niet te versmaden!
Zijn die oude biertjes nog een beetje te betalen?
Ik vind van wel. Goedkoper ga je ze in ieder geval niet vinden (als je ze überhaupt ergens anders kan vinden!). Ik betaalde 6 euro voor de Chimay Bleue uit 2009. De La Trappe Dubbel uit 1990 kostte 9 euro en de Orval 2005 10 euro.

Tuurlijk zitten er hier en daar wel uitschieters tussen, maar over het algemeen was het allemaal goed betaalbaar.

• Hyp Hyper
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 11:11
Dat zijn helemaal geen slechte prijzen inderdaad.

Hyp Hyper wijzigde deze reactie 22-01-2019 14:40 (11%)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 25-04 20:20
De Kulminator. Daar is eigenlijk alle "bierellende" begonnen voor mij. Een Westvleteren twaalf uit 2009 voor 16 euro destijds. Ik vergeet die prijs nooit weer. Ik dacht dat ik dat nooit zou overtreffen. Duur bier was overrated vond ik. Met de nadruk op vond. Haha.... :D

Kwam Leen ook met de flessen onder haar oksels aangelopen? Ik vergeet dat beeld nooit weer. Glazen in de hand, flessen onder de oksels.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online
Bij ibood een aanbieding. Ik word er niet per se extreem blij van:

http://www.ibood.com/cons...38/24-speciaalbieren.html

• Foxke
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Zijn dat niet de bieren uit een van de advent kalenders?

Last.fm profile
Mee grof schuurpapier kunde ok heel fijn schuren!

• ksborg
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 10:27
Foxke schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:26:

[...]
Jep! Behalve dat ze nu ineens duurder zijn dan bij Hopt, want daar was toen gratis verzenden en 20% korting.

Discogs

• JohanKupers
  • Registratie: juli 2018
  • Niet online

[...]
Ze kwamen mij ook al bekend voor.

• klaps
cedras schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 19:05:
De Kulminator. Daar is eigenlijk alle "bierellende" begonnen voor mij. Een Westvleteren twaalf uit 2009 voor 16 euro destijds. Ik vergeet die prijs nooit weer. Ik dacht dat ik dat nooit zou overtreffen. Duur bier was overrated vond ik. Met de nadruk op vond. Haha.... :D

Kwam Leen ook met de flessen onder haar oksels aangelopen? Ik vergeet dat beeld nooit weer. Glazen in de hand, flessen onder de oksels.
Volgens mij niet. In beide handen een glas en fles.

• Minimum92
Weer een nieuwe batch gehaald. Vooral benieuwd naar de Dutch Bargain Coffee Connaisseur. Brouwerslokaal is heel hard bezig zichzelf met de Dutch Bargain lijn in de markt te zetten, en dit schijnt wel een voltreffer te zijn!
Just In Beer Jan 2019 2

• paul-s83
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 07:41

[...]
Klopt helemaal. Gisteren bij Hopt dit Beery Christmas pakket besteld. Met 5 euro kortingscode en een nog een 5 euro tell a friend korting heb je deze dan voor nog geen 37 euro in huis. Niet gek voor 24 biertjes, bij deze de inhoud van het pakket:

Inhoud Beery Christmas 2018

 rMPB 13" 8GB 128 SSD |  iPad 3 |  iPhone X 64 GB |  TV 4K | Synology DS213 | 3 x Raspberry Pi B+ | Chromecast

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 25-04 20:20
Voor dat geld zou ik eerder een paar kwaliteitsbieren kopen en dit links laten liggen.

• Raymond
Zo, onderweg naar deventer met de trein.

Ben benieuwd naar het winterbier festival, twee brouwers spreken me iig wel aan :)

Raymond wijzigde deze reactie 26-01-2019 15:52 (19%)

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 09:37
Vandaag weer een Beerwulf doos binnen gekregen. 16 specials oid heette die box, sowieso een aantal goede bieren en een paar mindere die aardig tegen de datum lopen (witbier / saison).
Zat 20% korting op en had nog een code voor €5 extra korting. Bestel alleen zo’n box als de prijs echt goed is, anders kies ik liever zelf bieren uit die zeker lekker zijn.

@Raymond Veel plezier! :)

• militairtje
  • Laatst online: 07:06
Van de schoonfamilie heb ik vandaag gehoord dat batch 33 van La Trappe Quadruppel Oak Aged alweer beschikbaar is. Heb ze gelijk 2 flessen mee laten nemen. Ben benieuwd!

• paul-s83
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 07:41
cedras schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:35:
Voor dat geld zou ik eerder een paar kwaliteitsbieren kopen en dit links laten liggen.
Het merendeel zit ruim boven de de 3 sterren, met uitschieters boven de 4 op Untappd. Daarnaast zijn het voor mij allemaal onbekende bieren ondanks de 500 checkins die ik al achter de rug heb.

Voor 1,50 per fles gemiddeld wil ik wel een gokje wagen :)

 rMPB 13" 8GB 128 SSD |  iPad 3 |  iPhone X 64 GB |  TV 4K | Synology DS213 | 3 x Raspberry Pi B+ | Chromecast

• ksborg
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 10:27
cedras schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:35:
Eerlijk is eerlijk, ik dacht ook dat de Beery Christmas voor 40 Euro een goede deal was, maar als ik kijk wat ik er nu nog van heb staan dan weet ik het nog niet. Zaten echt een paar toppers in, maar ook heel wat dingen die totaal niet mijn smaak zijn.

Goede leer voor de volgende keer. Koop zelf ook liever wat lekkere Stouts, Triples, Quads etc. i.p.v. dat ik nu een paar IPA's en iets rokerigs heb staan die ik waarschijnlijk weg ga geven :+

Discogs

• SemperFidelis
Ik heb ook nog 4 staan van Beery Christmas, wel in december mee begonnen. OP een gegeven moment gewoon nieuwe bestelling bij Mr. Hop gedaan omdat ik t niet meer aankon :D

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:20
Grappig dat ik dit topic nu pas tegen kom.
Bij deze mijn favorieten:
La Blonde - Brasserie du Mont Blanc
Westvleteren 12
Schuiminje snor - Bird brewery
Elvis Juice - Brewdog
Öö - Põhjala
Troubadour Magma -The Musketeers

In het algemeen kan ik de bieren van Bronckhorster (nightporter) en Maallust (1818) ook erg waarderen.

Favoriete biertenten:
De Markies - Leeuwarden
Brouwerij Martinus Groningen

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Minimum92
Appie Heijn schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:04:
Favoriete biertenten:
De Markies - Leeuwarden
Brouwerij Martinus Groningen
Al eens bij De Koffer geweest in Groningen? Klein bierlokaal, maar verreweg het grootste en meest diverse aanbod van speciaalbier in de stad! Ze organiseren ook vrij regelmatig speciale events en tap take-overs: vorig jaar heb ik die van Omnipollo bijgewoond!

Daarnaast vind je hier ook de beste bierkenners achter de bar. Zeker Rob weet niet van ophouden! ;)

• Raymond
Raymond schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:51:
Zo, onderweg naar deventer met de trein.

Ben benieuwd naar het winterbier festival, twee brouwers spreken me iig wel aan :)
En weer op de terugweg :D
Was leuk. Mijn biersmaak is opnieuw bevestigd: blond, dubbel en een enkele tripel.
Daar een paar lekkere van gehad. Brouwersnös biertjes (waar ik er twee weken geleden op verjaardag 4 verschillende van heb gehad) waren lekker. Winterweizen van roxk city was een lekker simpel biertje.

De partysquad van de molen en roggevorst van Gulpener zijn niet te hachelen :(
(Vast goede biertjes, maar echt niet mijn smaak. Gisteravond ook bronckhorster nightporter door de gootsteen gespoeld, terwijl dat nr1 bier van nl is :P )

Leuke lokatie in deventer, ik wil er wel vaker heen!

• Appie Heijn
Minimum92 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:42:
[...]

Al eens bij De Koffer geweest in Groningen? Klein bierlokaal, maar verreweg het grootste en meest diverse aanbod van speciaalbier in de stad! Ze organiseren ook vrij regelmatig speciale events en tap take-overs: vorig jaar heb ik die van Omnipollo bijgewoond!

Daarnaast vind je hier ook de beste bierkenners achter de bar. Zeker Rob weet niet van ophouden! ;)
Thanks voor de tip, we gaan in februari weer een avondje bieren.
De Pintelier was ik overigens nog vergeten te vermelden, de Schneider Weizen die daar op de tap staat is ook wel 1 van mijn favorieten.
Raymond schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:58:
[...]
(Vast goede biertjes, maar echt niet mijn smaak. Gisteravond ook bronckhorster nightporter door de gootsteen gespoeld, terwijl dat nr1 bier van nl is :P )
OMG zooooo zonde, de nightporter is 1 van mijn favorieten >:)

Appie Heijn wijzigde deze reactie 27-01-2019 09:44 (23%)

• klaps
[...]

En weer op de terugweg :D
Was leuk. Mijn biersmaak is opnieuw bevestigd: blond, dubbel en een enkele tripel.
Daar een paar lekkere van gehad. Brouwersnös biertjes (waar ik er twee weken geleden op verjaardag 4 verschillende van heb gehad) waren lekker. Winterweizen van roxk city was een lekker simpel biertje.

Leuke lokatie in deventer, ik wil er wel vaker heen!
Jammer van de Party Squad, die vond ik dan weer erg lekker. De Tsarina Esra Woodford Reserve was ook erg goed te doen! Moet wel zeggen dat ik het vorig jaar leuker vond. En de glazen vond ik pure afzetterij :+ Vorig jaar betaalde je 2,50 voor het glas en kreeg je dat bedrag weer terug als je het glas terug inleverde. Nu 5 euro en 2,50 terug. Ah, het was verder wel gezellig.

• Hyp Hyper
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 11:11
Wow! Blijf dan maar van de Stouts af, raad ik aan. :P
Ook voor mij juist een favoriet. Maar ieder z'n eigen smaak.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Nyarlathotep
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zojuist bij La Trappe twee flessen van de 33e batch besteld. Ik ben gek op bier dat op Bourbon vaten is gerijpt!
En omdat ik tot nu toe alle batches heb gedronken ga ik gewoon door natuurlijk :)

Gisteren nog een leuke verrassing: Bij Delirium in Amsterdam CS hadden ze de Straffe Hendrik Heritage 2017 op tap. De 2014 was één van mijn all time favorites en deze stelde niet teleur. Wat een waanzinnig bier is dat toch...

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:02

Tripl3 D

Brother in Arms

Afgelopen zaterdag met een maat naar De Paas in Den Haag geweest.

Begonnen met een Prior 8 van het vat.
Viel me een beetje tegen. Niet echt spannend, maar wel makkelijk weg te drinken: 3.75 bierdopje

Daarna op aanraden van de barman de A Little Sumpin' Sumpin' Ale geprobeerd.
IPA liefhebbers zullen deze waarschijnlijk helemaal top vinden, maar de te bittere nasmaak verpeste bij mij de lekkere verfrissende smaak. 3.5 bierdopje

Omdat vooral de quadruppels het bij mij goed doen daarna een Saturnussquad van Kompaan.
Tsja, Kompaan. Met de kerst een assorti-pakket gekocht en daar was ik niet echt ondersteboven van. Beetje 'middle of the road'. Niet spectaculair, maar goed te drinken. Maar van het vat, dus toch maar geprobeerd.
Erg voorzichtig qua smaak en niet echt bijzonder. Toch nog wel 4 bierdopjes gegeven, want ook al was hij niet speciaal, hij was wel lekker.

Als laatste een Viven Porter / Smoked Porter wederom op aanraden van de barman. Misschien waren mijn smaakpapillen al wat te verdoofd, maar jeetje wat een lekkere, smaakvolle, rokerige smaak. Dat is nog eens genieten. 4.75 bierdopje.
Ik vraag me af of je zo'n biertje niet altijd na minimaal 1 andere moet drinken om hem echt te waarderen (is dit godslasterlijk?), want ik kan me best voorstellen dat deze best (te) heftig is als je alleen deze drinkt.

Al met al een leuk middagje gehad en nog genoeg op de kaart en prima sfeer om er nog een aantal keer terug te komen.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:32

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Tripl3 D schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:21:
Afgelopen zaterdag met een maat naar De Paas in Den Haag geweest.

Begonnen met een Prior 8 van het vat.
Viel me een beetje tegen. Niet echt spannend, maar wel makkelijk weg te drinken: 3.75 bierdopje

Daarna op aanraden van de barman de A Little Sumpin' Sumpin' Ale geprobeerd.
IPA liefhebbers zullen deze waarschijnlijk helemaal top vinden, maar de te bittere nasmaak verpeste bij mij de lekkere verfrissende smaak. 3.5 bierdopje

Omdat vooral de quadruppels het bij mij goed doen daarna een Saturnussquad van Kompaan.
Tsja, Kompaan. Met de kerst een assorti-pakket gekocht en daar was ik niet echt ondersteboven van. Beetje 'middle of the road'. Niet spectaculair, maar goed te drinken. Maar van het vat, dus toch maar geprobeerd.
Erg voorzichtig qua smaak en niet echt bijzonder. Toch nog wel 4 bierdopjes gegeven, want ook al was hij niet speciaal, hij was wel lekker.

Als laatste een Viven Porter / Smoked Porter wederom op aanraden van de barman. Misschien waren mijn smaakpapillen al wat te verdoofd, maar jeetje wat een lekkere, smaakvolle, rokerige smaak. Dat is nog eens genieten. 4.75 bierdopje.
Ik vraag me af of je zo'n biertje niet altijd na minimaal 1 andere moet drinken om hem echt te waarderen (is dit godslasterlijk?), want ik kan me best voorstellen dat deze best (te) heftig is als je alleen deze drinkt.

Al met al een leuk middagje gehad en nog genoeg op de kaart en prima sfeer om er nog een aantal keer terug te komen.
Ik vraag me af waarom je iemand A Little Sumpin' Sumpin' Ale na een prior 8 zou adviseren. Na een donker bier zou ik niet snel weer naar een IPA gaan.

De Viven is hartstikke lekker, heb er geen problemen mee om daar mee te beginnen ;) (al zou ik er niet meer dan 2 willen op een avond)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Jeroen87
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:39

Jeroen87

Werkzaam bij grote webwinkel

Nyarlathotep schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:39:
Zojuist bij La Trappe twee flessen van de 33e batch besteld. Ik ben gek op bier dat op Bourbon vaten is gerijpt!
En omdat ik tot nu toe alle batches heb gedronken ga ik gewoon door natuurlijk :)
Ik zag ook dat er weer een nieuwe versie was, dus ook maar weer besteld bij La Trappe.
Dit weekend nog een Uncle Jacob’s Stout (2018) van Avery Brewing Co.gedronken.
Mooie complexe smaak! Mag ook wel voor dat bedrag trouwens. Zeker een aanrader als je van een volle dikke stout smaak houdt.

Craft beer specialist

• Tripl3 D
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:02

Tripl3 D

Brother in Arms

CaLeX schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:02:
Ik vraag me af waarom je iemand A Little Sumpin' Sumpin' Ale na een prior 8 zou adviseren. Na een donker bier zou ik niet snel weer naar een IPA gaan.
Geen idee, hij kende Untappd niet eens (laat staan het principe van bieren beoordelen) dus dat zegt ook wel wat.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

• Boudewijn
  • Nu online
Ik ga morgen mijn zelfbrouw bier eens proberen, voor het eerst in 10+ jaar weer gebrouwen. Begin december gebrouwen, net na de kerst gebotteld.
Zag er toen prima uit, rook ook zo.

• SemperFidelis
[...]

Op basis van?
Er zijn tegenwoordig zo enorm veel awards, daar moet je ook echt niet naar kijken. Affligem beste blond, dit dat, meestal zijn het wedstrijden waar je al voor moet betalen om je bier in te zenden. Dus zou daar nooit op letten eigenlijk.

• JanW
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:01
SemperFidelis schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:11:
[...]

Op basis van?
Er zijn tegenwoordig zo enorm veel awards, daar moet je ook echt niet naar kijken. Affligem beste blond, dit dat, meestal zijn het wedstrijden waar je al voor moet betalen om je bier in te zenden. Dus zou daar nooit op letten eigenlijk.
Wedstrijd van de Mitra is zo te zien de meest recente: https://www.gelderlander....erland-verkozen~a510cb4b/

Maar door de gootsteen spoelen :X Zo zonde :N Als 't nou iets simpels was als een Brand Weizen of zo, prima. Maar een speciaal biertje gaat bij mij écht niet door de gootsteen, ook al is 't niet mijn smaak.

• Raymond
Het leven is te kort om bier te moeten drinken dat je niet lekker vindt.

Dus gewoon een ander biertje gepakt en die was wel lekker :)

• Appie Heijn
Raymond schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:26:

Wat proberen kan geen kwaad toch? Ik heb denk ik nog maar 2-3 flesjes speciaalbier door de gootsteen gedaan omdat het echt niet te pruimen was.

Sommige bieren moet je gewoon wat beter leren kennen om ze te waarderen. Stella Artois is zo één bij mij, deze vond ik echt niet lekker de eerste keer (op vakantie) vervolgens bij gebrek aan ander bier toch maar weer 1 genomen. Nu vindt ik het één van de lekkerste pilsjes.

• SemperFidelis
Stella =/= speciaalbier

en soms koop je gewoon ranzige bocht. Ik vond de Wanna Taste My Candy Cane niet te zuipen vanwege t overheersende anijs. Ga ik die echt niet met tegenzin opdrinken ondanks dat ie 6 euro was hoor.

• Appie Heijn
SemperFidelis schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:56:
Stella =/= speciaalbier

en soms koop je gewoon ranzige bocht. Ik vond de Wanna Taste My Candy Cane niet te zuipen vanwege t overheersende anijs. Ga ik die echt niet met tegenzin opdrinken ondanks dat ie 6 euro was hoor.
Eens, ik bedoelde ook meer de stoutjes en de barley's... deze kon ik nou niet echt waarderen de eerste keer, toch doorgedronken en voila, ik drink nu eigenlijk geen pils meer en alleen maar speciaalbier.

Laatst ook de Dokter O van de Brouwvakkers gehad, 12% Russian Imperial Stout. Een aanrader.

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:32

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Raymond schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:26:

Hier staat de teller op 4 uit ~1050 sinds in aan de Untapped zit, dat hoort ook wel bij het proberen van dingen die je niet kent.

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Raymond
Appie Heijn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:43:
[...]

Wat proberen kan geen kwaad toch?
Precies! En dan loop je af en toe tegen iets aan dat je niet lekker vindt. Prima. Weggooien, nieuwe pakken en genieten :)

• LA-384
Appie Heijn schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:43:
[...]

Wat proberen kan geen kwaad toch? Ik heb denk ik nog maar 2-3 flesjes speciaalbier door de gootsteen gedaan omdat het echt niet te pruimen was.

Sommige bieren moet je gewoon wat beter leren kennen om ze te waarderen. Stella Artois is zo één bij mij, deze vond ik echt niet lekker de eerste keer (op vakantie) vervolgens bij gebrek aan ander bier toch maar weer 1 genomen. Nu vindt ik het één van de lekkerste pilsjes.
We hebben het hier over speciaalbier, niet over pils. Pils is een bier dat een dusdanig alledaagse smaak heeft, dat dat nog best weg te krijgen is, ook al ligt het niet volledig in je straatje.

Ik heb zelf een hekel aan bittere bieren en dan bedoel ik niet een bitterheid die gepaard gaat met een zuurtje of frisse smaak (zoals sommige IPA's en farhouse ales), maar een bitterheid die in je keel blijft hangen en bij elke slok erger wordt (ik denk dan aan red ales en black IPA's). Ik omschrijf die smaak als kots en daar ga ik geen hele fles van leegdrinken, ongeacht de aanschafprijs. Als ik zo'n bier tegenkom probeer ik het nog even te combineren met wat hartigs, maar als die smaak blijft overheersen gaat het sneller de gootsteen in dan dat het m'n glas in ging. Zoiets kan mijn hele avond verpesten.

Bijna alle andere smaken vind ik prima het proberen waard en kan ik wel aan wennen, maar bitter? :r

Een hele enkele keer moet ik een bier weggooien omdat ik me verkeken heb op hoe zwaar die valt en de avond al om is. Vaak ben ik dan ergens halverwege in slaap gevallen :+

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• GRUMBLER
  • Laatst online: 25-04 19:39
LA-384 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:23:
[...]

We hebben het hier over speciaalbier, niet over pils. Pils is een bier dat een dusdanig alledaagse smaak heeft, dat dat nog best weg te krijgen is, ook al ligt het niet volledig in je straatje.
Tja ook in pils is er wat mij betreft voldoende smaak diversiteit.
Ik heb niets met de Duitse/bittere pilsners zoals Grolsch en Brand
Maar ik zweer bij het veel zachtere (minder hoppige) Alfa edelpils (beste pils van Nederland imho en ik kom niet uit die regio hè ;) )
Ik heb zelf een hekel aan bittere bieren en dan bedoel ik niet een bitterheid die gepaard gaat met een zuurtje of frisse smaak (zoals sommige IPA's en farhouse ales), maar een bitterheid die in je keel blijft hangen en bij elke slok erger wordt (ik denk dan aan red ales en black IPA's). Ik omschrijf die smaak als kots en daar ga ik geen hele fles van leegdrinken, ongeacht de aanschafprijs. Als ik zo'n bier tegenkom probeer ik het nog even te combineren met wat hartigs, maar als die smaak blijft overheersen gaat het sneller de gootsteen in dan dat het m'n glas in ging. Zoiets kan mijn hele avond verpesten.
Ik heb er ook niets mee, maar ik moet bekennen dat ik af en toe wel een lekkere variant tegenkom en dus blijf ik het wel proberen. Ook al was het Beerwulf advent pakket véél te duur naar verhouding. Ik heb er wel een paar ipa's in ontdekt die ik ook nog best te drinken vond. Dat kwam wel door zo'n pakket want uit mezelf zou ik het niet snel kopen.
Een hele enkele keer moet ik een bier weggooien omdat ik me verkeken heb op hoe zwaar die valt en de avond al om is. Vaak ben ik dan ergens halverwege in slaap gevallen :+
Dat laatste is me nou nooit overkomen O-)

Maar iedereen moet zelf weten of hij of zij zijn fles/glas leegdrinkt, als je het echt niet lust dan gooi je het toch weg.....hoe zonde het soms ook is, qua prijs of zeldzaamheid.

Wat me in zijn algemeenheid wel opvalt dat wat ik ook drink ik kom altijd terug bij mijn grote liefde:
De tripel Karmeliet _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Het is en blijft een feest van smaakherkenning.
De tripel Kanunnik van de Van Wilderen brouwerij komt in de buurt, maar nog net niet helemaal....

Trouwens bedankt voor de poster hierboven die me wees op de La Trappe Quadrupel Oak
https://www.kloosterwinke...-trappe-trappist-oak-aged
Gelijk met wat maten (vanwege de bezorgkosten) 5 besteld, hij gaat hard trouwens nog maar 102 stuks ;)

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:00
Als ik iets niet te zuipen vind dan gaat het in de gootsteen, ongeacht wat het flesje kostte. Is overigens nog maar 4 keer voorgekomen op een 1600 verschillende biertjes.

De mooiste was toch in Warpigs in Copenhagen. Bottlelogic (moeilijk te krijgen top stouts) 'rootbeer stout' van de tap. Alle neckbeards in extase. 8 van die bieren besteld en na de eerste slok besloten dat de smaak tandpasta/lysterine niet per se ons ding is en collectief het glas buiten onder tafel weggekapt. Tot grote ontsteltenis van de aanwezig nekbaarden.

Het is hierboven al gezegd geloof ik, zonde van de caloriën en tijd om vies bier te drinken.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• Foxke
  • Niet online
Ik gooi het ook gewoon weg, of ik app de overbuurman of ie thuis is en wil proeven. Dat is af en toe net een vuilnisbak :+
Op festivals als borefts ook zat weggegooid of anderen op laten drinken, daar drink ik liever iets anders beters voor.

Last.fm profile

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik gooi ook niet graag bier weg natuurlijk, maar ik ga het zeker niet tegen heug en meug op zitten drinken.
Met kerst nog een Kaapse klaas door de gootsteen gespoeld. Denk dat datzelfde tarefeel met het zelfde biertje zich vorig jaar ook af heeft gespeeld :+

En als er onverwacht teveel hop in zit, gaat het ook weg.

• MiBe
Had afgelopen week de Grapefruit Llipa! van La Quince Brewery. Had nog nooit eerder van deze brouwerij (of het desbetreffende bier) gehoord maar was echt een voltreffer, zeer aangenaam verrast :)
MikeyMan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:21:
En als er onverwacht teveel hop in zit, gaat het ook weg.
Te weinig hop ken ik wel, maar te veel? O-)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MiBe schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:47:
[...]

Te weinig hop ken ik wel, maar te veel? O-)
'
Das tegenwoordig een besmettelijke ziekte lijkt wel...
We kunnen eigenlijk niet zo goed bier brouwen, dus gooien we er maar een berg hop in en noemen het dan maar IPA. Verschrikkelijk :X

• MiBe
MikeyMan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:53:
[...]

'
Das tegenwoordig een besmettelijke ziekte lijkt wel...
We kunnen eigenlijk niet zo goed bier brouwen, dus gooien we er maar een berg hop in en noemen het dan maar IPA. Verschrikkelijk :X
Smaken verschillen, mij kan het hoppig genoeg zijn. Ik ben er dus juist blij mee dat de populariteit van zwaar gehopte bieren flink is toegenomen, veel mensen schijnen het dus toch wel lekker te vinden :+

Zelf ben ik weer totaal geen fan van koffie, dus stouts en porters kunnen mij gestolen worden. Het feit dat er tegenwoordig fors meer keuze is juich ik echter alleen maar toe. Zo blijft er tenminste wat te ontdekken :)

• ImdaMned
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:40
JanW schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:34:
[...]

Wedstrijd van de Mitra is zo te zien de meest recente: https://www.gelderlander....erland-verkozen~a510cb4b/

Maar door de gootsteen spoelen :X Zo zonde :N Als 't nou iets simpels was als een Brand Weizen of zo, prima. Maar een speciaal biertje gaat bij mij écht niet door de gootsteen, ook al is 't niet mijn smaak.
Tot nu toe 2 biertjes door de gootsteen gespoeld
Tsarina Esra van De Molen (barrel aged in een ardbeg vat..) wat een bocht die Ardbeg
Eisbock van Emelisse. 26%

Mijn favorite bieren tot nu toe:
Samichlaus van Schloss Eggenberg (ooit in 2015 12 stuks gekocht bij een klein bierfestival in Apeldoorn)
Gouden carolus classic (niet de ultra van 3,8%. Dat is bocht)

ImdaMned wijzigde deze reactie 31-01-2019 16:15 (13%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MiBe schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:00:
[...]

Smaken verschillen, mij kan het hoppig genoeg zijn. Ik ben er dus juist blij mee dat de populariteit van zwaar gehopte bieren flink is toegenomen, veel mensen schijnen het dus toch wel lekker te vinden :+

Zelf ben ik weer totaal geen fan van koffie, dus stouts en porters kunnen mij gestolen worden. Het feit dat er tegenwoordig fors meer keuze is juich ik echter alleen maar toe. Zo blijft er tenminste wat te ontdekken :)
'Meer keuze' is natuurlijk wel een relatief begrip. Het lijkt soms wel alsof het schap bij de AH voor 75% uit pale ales bestaat :P

• Foxke
  • Niet online
Vriend van me heeft trouwens eens een filmpje gepost dat ie een fles cantillon en 3 fonteinen (75cl) leeg gooit in de wc en er daarna met de borstel doorheen gaat en doortrekt.
Erg goede reiniger was z’n commentaar erbij :+ Heel de beer geek groep in rep en roer door dit filmpje :p

Last.fm profile

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
MiBe schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:00:

Smaken verschillen inderdaad, maar je moet toch toegeven dat de kwantiteit veel harder is toegenomen dan de kwaliteit. ;)

Dat geldt overigens niet alleen voor IPA of andere pale ale maar net zo goed voor stouts en porters. Er zijn geweldige alternatieven op de markt gekomen maar nog veel meer dertien in een dozijn biertjes die de kans op een leuke ontdekking alleen maar lager maken.
Net als het verhoppen van niet-hoppige soorten, gewoon lekker niet doen. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• MiBe
Gonadan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:01:
[...]

Smaken verschillen inderdaad, maar je moet toch toegeven dat de kwantiteit veel harder is toegenomen dan de kwaliteit. ;)
Dat ben ik echt niet met je eens. Toen de IPA in Nederland nog in de kinderschoenen stond, moest je in Nederland goed zoeken om iets fatsoenlijks te vinden. Nu kun je zelfs in de supermarkt best goede IPA's vinden (al ga ik zelf liever naar de Caigny, waar al helemaal mooi spul op het schap staat). Met de toename van de kwantiteit is er natuurlijk ook aan de onderkant meer bij gekomen (vooral de IPA's van grote brouwers als Brand kunnen me bijvoorbeeld totaal niet bekoren), maar aan de bovenkant idem dito.

Over die bovenkant van de markt gesproken, er zijn ook steeds meer brouwers die écht goede IPA's kunnen brouwen. Je hoeft niet meer perse op zoek naar een Julius of een Heady Topper om een fantastische IPA in handen te kunnen krijgen. Ook brouwerijen zoals een Evil Twin en een Pipeworks leveren tegenwoordig absolute pareltjes af. Door de bank genomen vind ik het de laatste jaren eerder vooruit gaan dan achteruit.

• Minimum92
Gonadan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:01:
[...]

Ook niet eens. Hoe kom je tot die conclusie?

Ja, zodra het aanbod groter wordt is de kans dat je, als je volledig willekeurig bier koopt, iets tegen komt van lagere kwaliteit ook significant hoger. Maar sinds de macro-brouwerijen naast pils ook steeds meer speciaalbier zijn gaan produceren heb je als (middel)kleine brouwerij maar één kans om concurrerend te blijven: Kwaliteit boven kwantiteit.

Qua kwantiteit ga je het toch niet van een Gulpener/Brand/Hertog Jan/Vedett/zeg het maar winnen.

Echt lage kwaliteit speciaalbier zie ik eigenlijk enkel nog bij hobby-brouwerijen, discount merken en bij de extremere experimenten die de wereld in geslingerd worden. Ook een brouwer als Jopen, die zo'n ontzettend groot aanbod heeft dat er niet tegenaan te proeven is, heeft naast de pareltjes ook wel eens een Grisette of Berliner Weisse die niet te zuipen is.

Minimum92 wijzigde deze reactie 31-01-2019 19:34 (10%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Hoe ik tot die conclusie kom? Vrij makkelijk eigenlijk. Als ik nu naar de supermarkt loop dan moet ik heel hard zoeken naar een echt goede IPA, de meesten zijn gewoon echt niet bijzonder.
Dat is namelijk wat ik schreef, dertien in een dozijn. Dus niet bijzonder, nergens heb ik het over lage kwaliteit.

Toen de hype op kwam zetten ging ineens iedereen hoppige bieren maken, de meesten daarvan waren simpelweg niets speciaals en niet van anderen te onderscheiden. Daarnaast zijn er gelukkig ook brouwerijen gekomen die echt goede gemaakt hebben, maar die waren wel dik in de minderheid vergeleken met de eerste groep.
Nu de grote brouwerijen mee aan het doen zijn qua speciaalbier gaan zij de dertien in een dozijnbieren waarschijnlijk weer verdrukken, waardoor je hopelijk de echt goede nog over houdt.
Dus ja, er zijn ook heel veel goede bieren bij gekomen en dat is zeker positief. Maar onder de streep is er simpelweg meer middelmatig bij gekomen. Hopelijk zakt dat weer een beetje weg (de huidige trend wijst daar wel op) en anders hebben we untappd nog :Y)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Minimum92
Gonadan schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:52:
Hoe ik tot die conclusie kom? Vrij makkelijk eigenlijk. Als ik nu naar de supermarkt loop dan moet ik heel hard zoeken naar een echt goede IPA, de meesten zijn gewoon echt niet bijzonder.
Dat is namelijk wat ik schreef, dertien in een dozijn. Dus niet bijzonder, nergens heb ik het over lage kwaliteit.
Tsja, als je wat je in je gemiddelde super hebt als maatstaf gebruikt, dan snap ik dat je het middelmatig vindt. Supermarkten zijn sowieso heel laat ingestapt met speciaalbier, eigenlijk is dat in 2017 pas een beetje gaan loslopen en zijn er ook bieren in het assortiment gekomen van kleinere brouwerijen.

Supermarkten gaan geen duurdere (buitenlandse) bieren in de schappen zetten, omdat ze voor hele regio's of zelfs landelijk inkopen. Dan wil je bier dat je voor een scherpe prijs kunt inkopen en vrij eenvoudig kunt verkopen.

De hoofdstijl van 95% van de Nederlanders is pils als het om bier gaat. Als er dan eens speciaalbier in de kar gezet wordt, dan is het iets wat ze kennen. En dan voor de speciale gelegenheid kopen ze eens een tripel of een Hertog Jan Grand Prestige.

Het is logisch dat je in de supermarkt (over het algemeen) geen hoge kwaliteit gaat vinden.
Toen de hype op kwam zetten ging ineens iedereen hoppige bieren maken, de meesten daarvan waren simpelweg niets speciaals en niet van anderen te onderscheiden. Daarnaast zijn er gelukkig ook brouwerijen gekomen die echt goede gemaakt hebben, maar die waren wel dik in de minderheid vergeleken met de eerste groep.
Tsja, je moet ergens beginnen. Weinig brouwers brouwen in het begin direct een uniek bier. Je moet eerst wat winst maken om in je brouwerij te kunnen investeren, en dat doe je door veilige keuzes te maken.

Pas als je wat geld om handen hebt, dan kun je bijvoorbeeld eens een milkshake IPA verkopen. Dan heb je tenmiste een buffer.
Nu de grote brouwerijen mee aan het doen zijn qua speciaalbier gaan zij de dertien in een dozijnbieren waarschijnlijk weer verdrukken, waardoor je hopelijk de echt goede nog over houdt.
De grote brouwerijen doen dit inmiddels al redelijk wat jaartjes een het tegenovergestelde is waar: er is juist meer aandacht gekomen voor speciaalbier en er komen nog wekelijks nieuwe brouwers bij in Nederland.
Dus ja, er zijn ook heel veel goede bieren bij gekomen en dat is zeker positief. Maar onder de streep is er simpelweg meer middelmatig bij gekomen. Hopelijk zakt dat weer een beetje weg (de huidige trend wijst daar wel op) en anders hebben we untappd nog :Y)
Ga vooral eens naar een goede slijterij of zelfs een speciaalbierzaak bij je in de buurt. Je zult zien dat er vele winkels vol te vinden zijn waar bijna geen enkel middelmatig biertje te verkrijgen is ;)

• Raymond
Ook mijn lokale mitra heeft zo 100-150 biertjes staan. En zeker 75% daarvan is een prima kwaliteit bier. Dus je hoeft echt niet ver te zoeken voor een mooi biertje voor de zaterdagavond, imho.

En bij mijn lokale supermarkt staan ook een franziskaner weizen en tripel karmeliet. Nou, daar kan je mij echt wel een plezier mee doen!

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 09:00
ImdaMned schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:07:
[...]

Tot nu toe 2 biertjes door de gootsteen gespoeld
Tsarina Esra van De Molen (barrel aged in een ardbeg vat..) wat een bocht die Ardbeg
Ardbeg... pff ja dat peated krijg ik ook niet weg. Turf/rook in m'n stout, nee dank u.

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• ImdaMned
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:40
Gisteren bij De Heks in Deventer het volgende gedronken

Mercurial Mælk van Brewdog
Cherry Bänger van Põhjala
Heaven & Hell van De Molen

3 x 4+ op (wat zelden voor komt bij mij) en daarna voorzichtig richting het station lopen

• Uffje
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:01
Ik zag dit topic en moet het volgende even achterlaten. Als je ooit in Maastricht bent ga naar Biertaverne de Biertaverne de Gouverneur in de buurt van de Markt. Mijn favoriete cafe met meer dan 350 (Belgische) speciaalbieren.

• SemperFidelis
Als ik een grafiek zou maken van het aantal Belgische biertjes wat ik per jaar incheck zou het echt een zwarte piste downhill zijn. Vorig jaar 39 Belgische biertjes nog maar (ja kon het handmatig nog tellen).

Ik vind dat land echt voorbijgestreefd, we zijn trouwens wel echt verwend als Nederlanders. Zowel in kwaliteit als kwantiteit.

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
SemperFidelis schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:18:
Als ik een grafiek zou maken van het aantal Belgische biertjes wat ik per jaar incheck zou het echt een zwarte piste downhill zijn. Vorig jaar 39 Belgische biertjes nog maar (ja kon het handmatig nog tellen).

Ik vind dat land echt voorbijgestreefd, we zijn trouwens wel echt verwend als Nederlanders. Zowel in kwaliteit als kwantiteit.
Ben ik niet echt met je eens. Alle traditionele Belgische biervormen ('blond', dubbel, tripel, quadrupel, geuze, lambic) worden niet of slechter gemaakt door de nieuwe lichtingen brouwers. Die richten zeer meer op de niet traditioneel Belgische bieren (IPA, porter, stout, barleywine). In al het smaakgeweld van tegenwoordig snap ik best dat die Belgen niet meer zo speciaal aan doen. Maar als je van de Belgische variaties houdt, dan vind ik de Belgische bieren nog steeds ongeslagen. En volgens mij vinden de meeste brouwers dat ook, daar ze zich er over het algemeen dus niet eens aan wagen.

Daarnaast zijn er een aantal Belgen ontzettend goed bezig. Dochter van de Korenaar bijvoorbeeld maakt echt klasse spul, in alle vormen en maten, en is toch echt Belgisch.

Dat gezegd hebbende: ik heb zonet een Barrel Blend V van de Moersleutel opgepikt en van het Uiltje de Sequence Series Cask Ferment #3. Dat wordt vanavond ontspannen bier drinken :)

rodie83 wijzigde deze reactie 01-02-2019 13:49 (6%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Minimum92 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:45:
Tsja, als je wat je in je gemiddelde super hebt als maatstaf gebruikt, dan snap ik dat je het middelmatig vindt. Supermarkten zijn sowieso heel laat ingestapt met speciaalbier, eigenlijk is dat in 2017 pas een beetje gaan loslopen en zijn er ook bieren in het assortiment gekomen van kleinere brouwerijen.

Supermarkten gaan geen duurdere (buitenlandse) bieren in de schappen zetten, omdat ze voor hele regio's of zelfs landelijk inkopen. Dan wil je bier dat je voor een scherpe prijs kunt inkopen en vrij eenvoudig kunt verkopen.

De hoofdstijl van 95% van de Nederlanders is pils als het om bier gaat. Als er dan eens speciaalbier in de kar gezet wordt, dan is het iets wat ze kennen. En dan voor de speciale gelegenheid kopen ze eens een tripel of een Hertog Jan Grand Prestige.

Het is logisch dat je in de supermarkt (over het algemeen) geen hoge kwaliteit gaat vinden.
Je begrijpt dat de supermarkt een voorbeeld was naar aanleiding van de eerdere post waar @MiBe de supermarkt aan haalt? Uiteraard kijk ik verder bij verschillende slijter en online biershops, daar zag je echter exact dezelfde trend.
Niet voor niets zijn speciale bierwinkels zich weer gaan onderscheiden van de gewone slijter of bierwinkel door meer op kwaliteit te letten. Vaak prijzig maar wel heel mooie bieren.
Tsja, je moet ergens beginnen. Weinig brouwers brouwen in het begin direct een uniek bier. Je moet eerst wat winst maken om in je brouwerij te kunnen investeren, en dat doe je door veilige keuzes te maken.

Pas als je wat geld om handen hebt, dan kun je bijvoorbeeld eens een milkshake IPA verkopen. Dan heb je tenmiste een buffer.
Leuk, maar dat is dus precies de kritiek die ik heb op de hype. Te veel probeersels die te vaak mijn smaakpapillen dwars gezeten hebben.
De grote brouwerijen doen dit inmiddels al redelijk wat jaartjes een het tegenovergestelde is waar: er is juist meer aandacht gekomen voor speciaalbier en er komen nog wekelijks nieuwe brouwers bij in Nederland.
Speciaalbier an sich groeit, maar de dertien in een dozijn probeersels worden wel degelijk verdrukt (gelukkig).
Ga vooral eens naar een goede slijterij of zelfs een speciaalbierzaak bij je in de buurt. Je zult zien dat er vele winkels vol te vinden zijn waar bijna geen enkel middelmatig biertje te verkrijgen is ;)
Geen enkel middelmatig biertje? Die winkels bestaan niet.
Bij een bierspeciaalzaak of goede slijter vind je vaak wel een enorme selectie aan echt goede bieren, maar ook die hebben middelmaatjes staan. Bij een gewone slijter zal je ook goede vinden, maar het gemiddelde niveau ligt daar ook niet extreem hoog.

Wat een lange discussie om niets eigenlijk. Het is vrij simpel, ik ben blij met het feit dat speciaalbier meer aandacht heeft en er dus veel meer goede speciale bieren zijn gekomen. Maar ik ben niet blij met de immense hoeveelheid niet bijzondere speciaalbieren die op de markt gekomen zijn en je dus doorheen moet filteren.
Initieel wilde je alles proeven, maar als zelfs Untappd gaat zeggen dat je alcoholist bent moet je toch maar weer terug naar gewoon drinken van goed bier. :P
rodie83 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:47:
Ben ik niet echt met je eens. Alle traditionele Belgische biervormen ('blond', dubbel, tripel, quadrupel, geuze, lambic) worden niet of slechter gemaakt door de nieuwe lichtingen brouwers. Die richten zeer meer op de niet traditioneel Belgische bieren (IPA, porter, stout, barleywine). In al het smaakgeweld van tegenwoordig snap ik best dat die Belgen niet meer zo speciaal aan doen. Maar als je van de Belgische variaties houdt, dan vind ik de Belgische bieren nog steeds ongeslagen. En volgens mij vinden de meeste brouwers dat ook, daar ze zich er over het algemeen dus niet eens aan wagen.
Eens, ook hier zie je dezelfde trend. Heel veel nieuwe biertjes maar niet veel die eruit springen. Bijvoorbeeld de klassieke populaire tripels blijven wat dat betreft gewoon overeind. Er zijn hele lekkere bij gekomen, maar nog heel veel meer die ik niet nog een keer ga drinken.
Daarnaast zijn er een aantal Belgen ontzettend goed bezig. Dochter van de Korenaar bijvoorbeeld maakt echt klasse spul, in alle vormen en maten, en is toch echt Belgisch.
Die hebben best fijn spul inderdaad.
EvaluationCopy schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:53:
Ardbeg... pff ja dat peated krijg ik ook niet weg. Turf/rook in m'n stout, nee dank u.
Turfsmaak is totaal iets anders dan rooksmaak, in bier althans. Voor Whisky wordt het ook vaak rokerig genoemd.
Ben zelf overigens zeer te spreken over de turf, meer dan rook, maar ben het wel met je eens dat je er van moet houden.:P

• Minimum92
Gonadan schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:37:
Geen enkel middelmatig biertje? Die winkels bestaan niet.
Wat mij betreft wel (Just In Beer in Groningen bijvoorbeeld). Maar goed, dat is natuurlijk wel een puur subjectieve discussie. Ik heb ook bier met een 4+ gemiddeld op Untappd een 2,75 gegeven ;)
Wat een lange discussie om niets eigenlijk.
Nou, als je op een forum voor tech enthusiasts de moeite neemt te posten in een speciaalbiertopic, dan zou ik het niet "niets" noemen! :D

Het is toch wel echt een onderdeel van je lifestyle, als ik tenmiste voor mezelf mag praten.
Het vrij simpel, ik ben blij met het feit dat speciaalbier meer aandacht heeft en er dus veel meer goede speciale bieren zijn gekomen. Maar ik ben niet blij met de immense hoeveelheid niet bijzondere speciaalbieren die op de markt gekomen zijn en je dus doorheen moet filteren.
Dit is denk ik het kernpunt waar ik het niet met je eens ben. Die ontdekkingsreis vind ik juist héérlijk.

Mijn eerste Sour vond ik ook een verschrikking, maar door dat gigantische aanbod heb ik ook daar al pareltjes mogen ontdekken. Zonder al die kleine, onafhankelijke brouwerijen zou het aanbod juist maar, saai, voorspelbaar en eentonig zijn.
Initieel wilde je alles proeven, maar als zelfs Untappd gaat zeggen dat je alcoholist bent moet je toch maar weer terug naar gewoon drinken van goed bier. :P
Dat proost ik dan op ;)

Leve Untappd!
Leve alcoholisme!
Leve GOED SPECIAALBIER!!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Minimum92 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 16:57:
Wat mij betreft wel (Just In Beer in Groningen bijvoorbeeld). Maar goed, dat is natuurlijk wel een puur subjectieve discussie. Ik heb ook bier met een 4+ gemiddeld op Untappd een 2,75 gegeven ;)
Precies, daar zit denk ik de crux. Als ik de header op die site bekijk zie ik al genoeg 'niet bijzonder' staan. D'r staat zelfs Bax en dat is meestal gewoon meuk. :P

Zal wel persoonlijk zijn denk ik. O-)
Dit is denk ik het kernpunt waar ik het niet met je eens ben. Die ontdekkingsreis vind ik juist héérlijk.

Mijn eerste Sour vond ik ook een verschrikking, maar door dat gigantische aanbod heb ik ook daar al pareltjes mogen ontdekken. Zonder al die kleine, onafhankelijke brouwerijen zou het aanbod juist maar, saai, voorspelbaar en eentonig zijn.
Die ontdekkingsreis vind ik ook heerlijk. Ontdekken van nieuwe type bieren die ik nooit kon waarderen ben ik nu wel gaan waarderen. In die zin is het erg leuk om om nieuwe dingen te proberen.
Tijdens die ontdekkingsreis heb ik initieel echter heel veel blind geprobeerd en dat is veel vaker een teleurstelling dan echt een succes gebleken. Vaak deel ik het flesje met een maat dus is het maar een half biertje, maar als je er een aantal achter elkaar met tegenzin gedronken hebt dan gaat de lol van het ontdekken er wel af.
Daarom koop ik niet meer blind, in het begin was het leuk maar na al die bieren raak ik het beu. Ik check tegenwoordig altijd even Untappd om de gemiddelde rating te bekijken. Die moet toch wel 3,5 of liever richting 4 gaan wil ik het nog kopen.
Of het moet een stijl zijn waarvan ik nog meer wil ontdekken, want sommige stijlen heb ik nog lang niet zoveel van geprobeerd dat ik het zat ben. Dat is eigenlijk een beetje de moraal van het verhaal, je wordt vanzelf selectiever.

Soms wil ik ook gewoon weer een biertje waarvan ik weet waar ik aan toe ben. Gewoon lekker. :P

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 22:40

Galois

1811 - 1832

Ik had nog een kortingscode van Beerwulf en zojuist dit pakketje samengesteld. Een beetje op nieuwsgierigheid en hoge rating op Untappd.

Voor mij allen nog-nooit-gehad-biertjes. Ben benieuwd. Iemand een mening met een van deze biertjes?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Een aantal denk ik zo uit m'n hoofd te herkennen. Volgens mij zien daar wel lekkere tussen en ook een iets mindere.
KBS doet het voor mij altijd wel goed trouwens. :9

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
https://photos.app.goo.gl/zMcQoRZ4MqTWy3Eu6

Heb ook een selectie gehaald vandaag. Paar nieuwe types gehaald, tonka chocolade en hazelnoten is nieuw voor mij, wil toch mijn horizon verbreden

R5 1600 - RX480 - AOC AG271QX - LG 34UC79G

• LA-384
Persoonlijk denk ik niet dat het aanbod overwegend middelmatig is. We moeten niet vergeten dat de meesten die hier een bericht achterlaten, redelijk fervente speciaal-bier-drinkers zijn. Wat wil zeggen dat onze lat toch wel wat hoger ligt dan die van Peter Pils die een kratje Heineken in de week wegtikt.

Ik merk zelf in elk geval dat ik steeds kritischer wordt en een speciaalbier al niet zo snel meer speciaal vindt. Ik heb meer dan eens gehad dat ik een persoonlijke topper uit het verleden nog eens geprobeerd heb en toch even moest dubbelchecken of ik wel het goede flesje open had gemaakt.

Eigenlijk vind ik dan de traditionele belgische bieren toch wat meer geschikt voor herhaling. Af en toe drink ik nog eens een Rochefort 10, Kasteel Donker, Gouden Carolus Cuvee van de Keijzer rood, blauw en whiskey infused, of een belgische tripel en dan verbaas ik met telkens weer wat een genot dat bier is.

Op de een of andere manier is dat toch heel anders dan zoveelste naar-koffie-smakende stout of hoppige IPA. Alsof die (craft)bieren een veel eentoniger smaakpalet hebben.

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met Beer Republic?

• Nyarlathotep
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Catch22 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:30:
https://photos.app.goo.gl/zMcQoRZ4MqTWy3Eu6

Heb ook een selectie gehaald vandaag. Paar nieuwe types gehaald, tonka chocolade en hazelnoten is nieuw voor mij, wil toch mijn horizon verbreden
Een érg lekker collectie! Die Barrel Blend IV is echt goddelijk trouwens. Daar heb ik er nog 4 van staan.
Inmiddels ook 4 stuks Blend V staan, die heb ik nog niet geprobeerd.
De Tonka 4 schijnt ook weer top te zijn. Nog twee stuks 3 staan, en die had een heerlijk pepertje...
Met die twee van De Molen zit je ook prima :9

• klaps
Gisteren heb ik Said & Done van De Molen gehad. Een Bowmore barrel aged nutty caramel salt sour stout. Een hele mond vol, letterlijk en figuurlijk, want elk onderdeel in de titel van het bier proef je ook. Erg bijzonder, hoewel ze het zure wel achterwege konden laten, vind ik niet goed passen in een stout. Volgens mij is dit bier te koop bij de Mitra voor 5 euro. Leuke prijs voor een leuk biertje.

• Jeroen87
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 12:39

Jeroen87

Werkzaam bij grote webwinkel

klaps schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:30:
Gisteren heb ik Said & Done van De Molen gehad. Een Bowmore barrel aged nutty caramel salt sour stout. Een hele mond vol, letterlijk en figuurlijk, want elk onderdeel in de titel van het bier proef je ook. Erg bijzonder, hoewel ze het zure wel achterwege konden laten, vind ik niet goed passen in een stout. Volgens mij is dit bier te koop bij de Mitra voor 5 euro. Leuke prijs voor een leuk biertje.
Die heb ik toevallig ook dit weekend op :) . Kan me ook helemaal vinden in je opmerking, ik dacht nog...ok...BA, sour, salt etc...het zal wel....maar je proeft echt alle tonen in het bier. Of ik het echt lekker vond was een 2de. Het was niet vies in ieder geval. Maar denk niet dat ik snel besluit om deze nog eens een open te trekken.

Dit weekend nog de volgende lekkere bieren op:
In Peccatum - Diabolus (2016)
Oude Geuze Boon à l'Ancienne - Vat 109 Mono Blend
Oude Geuze Boon à l'Ancienne - Vat 110 Mono Blend

Craft beer specialist

Pagina: 1 ... 31 ... 34 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True