Moersleutel stout? Of een Whiskey Infused Gouden Caroluscarepolice schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:33:
Hallo mede speciaalbier liefhebbers,
Aanstaande zondag mag ik een speciaalbier proeverij samenstellen voor vier anderen plus mijzelf. Heeft iemand nog ideeën voor wat leuke en originele bieren? Budget is +- €30,- p.p.
En hoewel de vier anderen zichzelf avontuurlijk vinden, valt dat stiekem wel tegen. Dikke barrel aged bangers zijn een beetje paarlen voor de zwijnen zeg maar.
Ik zat zelf aan een Grand Prestige en een West Vleteren uit 2021 te denken , heb ik toch nog wat van in de kelder.
Een tripel en een blond gaan dr ook altijd wel in, maar zoek nog een orginele, lekkere afsluiter. Mensen nog ideeën?
Afhankelijk van de smaak van de drinkers.carepolice schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:33:
Aanstaande zondag mag ik een speciaalbier proeverij samenstellen voor vier anderen plus mijzelf. Heeft iemand nog ideeën voor wat leuke en originele bieren? Budget is +- €30,- p.p.
En hoewel de vier anderen zichzelf avontuurlijk vinden, valt dat stiekem wel tegen. Dikke barrel aged bangers zijn een beetje paarlen voor de zwijnen zeg maar.
Ik zat zelf aan een Grand Prestige en een West Vleteren uit 2021 te denken , heb ik toch nog wat van in de kelder.
Een tripel en een blond gaan dr ook altijd wel in, maar zoek nog een orginele, lekkere afsluiter. Mensen nog ideeën?
Zelf ben ik fan van De Meester. De Struisse, de Damnation of Ameris zijn ook top.
Andere bieren kom ik snel uit bij Puhaste of White pony
Kees vind ik de laatste tijd wisselend net als de Moersleutel. Al kan ik de Quad van de Moersleutel weer wel erg waarderen.
Minder bekend naar smaakvol en prima in prijs: Triporteur
Wat minder complex en gunstiger in prijs maar altijd goed:
Rochefort 10
De rest heb ik al voorbij zien komen.
De Wildfire van Brouwerij Diggelfjoer natuurlijk 
(Wij van wc-eend...
)
(Wij van wc-eend...
(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!
heb hier nog een special edition zonder wax dop staanAngelDust schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:54:
(Wij van wc-eend...)
collectors item
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Helaas nergens te vinden.... Zelfs niet bij burgbieren.AngelDust schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:54:
(Wij van wc-eend...)
*kuch*dik_voormekaar schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:17:
[...]
Helaas nergens te vinden.... Zelfs niet bij burgbieren.
Bier fan Fryske grûn!
Zoeken - Van Erp Drankendik_voormekaar schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 14:17:
[...]
Helaas nergens te vinden.... Zelfs niet bij burgbieren.
Lol.... tegelijk...
Overigens erg goede slijter. Even een compleet andere categorie, maar Solara Sinaasappel likeur is bijv echt gigantisch goed. Vele malen beter dan de bekende Cointreau of Grand Marnier.
Of wat dacht je van (wel bier) deze:
Prearis Grand Cru 2019 Porto Barrel Aged 37.5cl - Van Erp Dranken
Overigens erg goede slijter. Even een compleet andere categorie, maar Solara Sinaasappel likeur is bijv echt gigantisch goed. Vele malen beter dan de bekende Cointreau of Grand Marnier.
Of wat dacht je van (wel bier) deze:
Prearis Grand Cru 2019 Porto Barrel Aged 37.5cl - Van Erp Dranken
[ Voor 91% gewijzigd door Get!em op 11-03-2026 14:45 ]
Helaas is mijn pakket vandaag bij de brouwerij afgeleverd! Adres zou niet kloppen of onleesbaar, vrees voor het laatste icm gebroken glaswerk...brukskeluuk schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:45:
[...]
Zie onderstaande, vandaag reactie gekregen.
De webshop is momenteel erg druk vanwege de BA Baracus box.
Ook is de levering later dan het zou moeten zijn omdat de Tote Bag die bij de box komt pas gister is geleverd. Hierdoor kon ik ook geen boxen versturen. Hier baal ik zelf ook van, had ik het zelf maar in de hand. Dus ik begrijp de frustratie/irritatie.
Wat betreft de melding bij PostNL:
Alle verzendlabels die wij aanmaken zijn ook direct aangemeld. Aanmelden is in dit geval niet meteen versturen. Op het moment dat wij deze PDF naar ons afleverpunt sturen, omdat wij daar ons pakketten afleveren, worden ze door hun gescand. Dan komen ze eindelijk in het systeem, aangekomen voor verzending.
Labels aanmaken en uitdraaien werkt prettiger en dat komt omdat veel klanten ook extra bestellen. Op het moment dat ik meteen het label op de doos plak hoeft het later geen 'Find Waldo' te worden. :-)
Excuses, vandaag gaat het pakket de deur uit.
Met vriendelijke groet,
Jasper
Wat voor datum stond er eigenlijk op de IPA blikken? Ik wil er namelijk ook wat bestellen met een tht in juli, maar begrijp van de site van BeerRepublic dat ze gewoon standaard een jaar aanhouden voor IPA’s?..
Overigens kwam ik gisteren 1 van je Equilibriums tegen voor 11 euro, dus je had sowieso een goede deal te pakken.
Overigens kwam ik gisteren 1 van je Equilibriums tegen voor 11 euro, dus je had sowieso een goede deal te pakken.
klaps schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:01:
Ik heb me gewaagd aan de surprise box van BeerRepublic. Ze gaven 25% korting tijdens carnaval, dus 37,50 (excl. statiegeld en verzendkosten) vond ik wel een leuke deal. Ook tevreden met de inhoud, ook al krijgen de Gummies IPA's van Sweet Water niet de beste beoordelingen. Desondanks wel benieuwd. Wel een beetje jammer dat de meeste bieren een afvuldatum hebben van meer dan een jaar, maar goed.
Allemaal rond de 1 jaar na afvuldatum. Kan verser dus, maar smaken naar mijn mening nog steeds goed.DVNE schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:11:
Wat voor datum stond er eigenlijk op de IPA blikken? Ik wil er namelijk ook wat bestellen met een tht in juli, maar begrijp van de site van BeerRepublic dat ze gewoon standaard een jaar aanhouden voor IPA’s?..
[...]
Er is weer een lading BCBS aangespoeld in ons landje.
Ik heb mijn bestelling bij MRHOP al geplaatst. Je kan ze hier vinden!
Ik zag de advertentie gisteren ook langskomen, leuk dat het zo toegankelijk is tegenwoordig. Wel jammer dat het zo veel oudjes zijn, krijg een beetje het gevoel dat ze in Europa de afdankertjes krijgen: ik wil nieuwe, frisse flessen!Nyarlathotep schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:30:
Poeh, dat ziet er uit als mooi spul, maar ook met flinke prijzen. Een vraag als leek: is dit vergelijkbaar qua stijl met bijvoorbeeld een Moersleutel Barcode? Dan kan ik het een beetje plaatsenNyarlathotep schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:30:
Het is idd niet goedkoop. Maar je had de prijzen een paar jaar geleden eens moeten zien... De reguliere versie kocht je dan voor gemiddeld 25 euro. De specials begonnen bij 35 a 40 euro.BartStaal98 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:37:
[...]
Poeh, dat ziet er uit als mooi spul, maar ook met flinke prijzen. Een vraag als leek: is dit vergelijkbaar qua stijl met bijvoorbeeld een Moersleutel Barcode? Dan kan ik het een beetje plaatsen
Door verzadiging van de markt is dit bier in de VS blijkbaar niet meer zo populair als het was. En er is hier een importeur opgedoken waardoor het allemaal een stuk goedkoper is geworden.
Qua smaak en kwaliteit behoort dit spul wel tot de top.
De vergelijking met een Moersleutel barcode kon een aantal jaar geleden voor een paar varianten wel op, maar nu echt niet meer. Dat heeft voor mij persoonlijk meer met Moersleutel te maken (veel te zoet geworden), dan met BCBS. Daarvan is de smaak en kwaliteit toch wel erg consistent.
Goose Island maakt gewoon deel uit van de portefeuille van AB Inbev. Ik vermoed dat ze dat zelf wel zullen invoeren.Nyarlathotep schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:23:
[...]
Door verzadiging van de markt is dit bier in de VS blijkbaar niet meer zo populair als het was. En er is hier een importeur opgedoken waardoor het allemaal een stuk goedkoper is geworden.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Die ging bij mijn lokale plus ook al weg voor €1.50. Zullen wel op moeten vanwege de datum denk ik.
Lekker biertje, helemaal voor die prijs
Lekker biertje, helemaal voor die prijs
Thanks voor de tip. Heb er een paar gehaald. Zoals hierboven aangegeven zaten ze idd tegen de datum aan. Een CD van 03/25 en THT van 03/26. Ik heb ze als referentie nooit vers gehad, maar er zat wel een bijzondere smaak aan inmiddels. Maar goed, voor 89 cent mag je eigenlijk niet klagen.radiodj schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:56:
Dikke weekend tip: Inslaan bij Budget Food. Frontaal Triple Juice Punch van €6,25 voor €0,89. Ook nog wat mooie witbiertjes van Oedipus en een alcoholvrije van To Øl voor weinig. [Afbeelding]
Mooie tip, welke lokatie was dit? Ga vandaag even kijken, hopelijk staat er nog wat.radiodj schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:56:
Dikke weekend tip: Inslaan bij Budget Food. Frontaal Triple Juice Punch van €6,25 voor €0,89. Ook nog wat mooie witbiertjes van Oedipus en een alcoholvrije van To Øl voor weinig. [Afbeelding]
Dit was in Leeuwarden, maar geloof dat dit een landelijke deal wordt.Marks87 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:39:
[...]
Mooie tip, welke lokatie was dit? Ga vandaag even kijken, hopelijk staat er nog wat.
Een tijd terug heb ik voor € 160,- aan waardebonnen van Hennie Berendsen (Enschede) gekregen en vanmorgen heb ik daar voor iets meer dan € 50,- het volgende lekkers uitgezocht:
:strip_exif()/f/image/nJhGt9l2GQiVcDqjcqQ65Ase.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit kan wel 's een mooi weekend gaan worden.
PS. mooie slijterij overigens!
:strip_exif()/f/image/nJhGt9l2GQiVcDqjcqQ65Ase.jpg?f=fotoalbum_large)
"Life's a bitch and then you die.. That's why we get high, cause you never know when you're gonna go.."
Dat hoop ik ook! Hier in Hoogezand was er helaas vandaag (nog) niks.radiodj schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Dit was in Leeuwarden, maar geloof dat dit een landelijke deal wordt.
Ik weet nog dat ik, lang geleden alweer, Viven ontdekte in een bar in (ik geloof) Brugge en zowel die IPA als hun porter echt heerlijk vond. Was aan het begin van m´n ´speciaalbiercarrière´ en inmiddels heb ik wel lekkerdere dingen op, maar als ik het tegenkom (niet vaak) neem ik nog weleens een flesje mee. Goeie herinneringenJunkO schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:01:
Een tijd terug heb ik voor € 160,- aan waardebonnen van Hennie Berendsen (Enschede) gekregen en vanmorgen heb ik daar voor iets meer dan € 50,- het volgende lekkers uitgezocht:
[Afbeelding]
Little Beershop doet eens in de zoveel tijd een speciale box. De eigenaar gaat dan een land bezoeken en kiest daar wat biertjes uit voor de box. Zo was hij afgelopen winter in Polen en vorig jaar zomer in de UK. Hij neemt daar unieke biertjes mee die lastig tot niet verkrijgbaar zijn in Nederland.
Heb er tot nu toe 2 besteld gehad en erg leuk om te doen. Ok hij is niet altijd de goedkoopste maar Fred is een topgozer met veel passie. Toen ik nog in Utrecht woonde kwam ik er met plezier en nog blijf ik er regelmatig bestellen.
Nu heeft hij een nieuwe box aangekondigd voor deze zomer, het 10 jarig bestaan van de shop ook. Al met al 10 biertje ipv 8 normaal. In de voorverkoop 59 euro voor de eerst 50 stuks.
https://www.littlebeershop.nl/biertrip-2026.html
Heb er tot nu toe 2 besteld gehad en erg leuk om te doen. Ok hij is niet altijd de goedkoopste maar Fred is een topgozer met veel passie. Toen ik nog in Utrecht woonde kwam ik er met plezier en nog blijf ik er regelmatig bestellen.
Nu heeft hij een nieuwe box aangekondigd voor deze zomer, het 10 jarig bestaan van de shop ook. Al met al 10 biertje ipv 8 normaal. In de voorverkoop 59 euro voor de eerst 50 stuks.
Untappd: Louwke80
Leuk hoor, ik denk dat ik ervoor ga. Wat zat er afgelopen jaar in? Wat voor stijlen?Louwke schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:43:
Little Beershop doet eens in de zoveel tijd een speciale box. De eigenaar gaat dan een land bezoeken en kiest daar wat biertjes uit voor de box. Zo was hij afgelopen winter in Polen en vorig jaar zomer in de UK. Hij neemt daar unieke biertjes mee die lastig tot niet verkrijgbaar zijn in Nederland.
Verschillende stijlen van stout tot aan ipa en barrel aged spul. Denk dat op Facebook en Instagram nog wel het een en ander terug te vinden is.Edenaar1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:32:
[...]
Leuk hoor, ik denk dat ik ervoor ga. Wat zat er afgelopen jaar in? Wat voor stijlen?
Untappd: Louwke80
Dan zijn ze helaas uitverkocht vermoed ik. Ik heb er daar namelijk zaterdag 4 meegenomen en toen waren er ~20 denk ik.Marks87 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 18:37:
[...]
Dat hoop ik ook! Hier in Hoogezand was er helaas vandaag (nog) niks.
Edenaar1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:32:
[...]
Leuk hoor, ik denk dat ik ervoor ga. Wat zat er afgelopen jaar in? Wat voor stijlen?
:strip_exif()/f/image/kyOK02KUt4DoarvnHcH2Uo3m.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit vind ik op hun FB:
Dit is hem dan, ons verjaardagspakket met 8 unieke bieren uit Londen. Deze selecteerde ik tijdens een biertrip aan deze stad. We hebben het er al veel over gehad. De pakketten zijn uitgeleverd. Er zijn veel positieve reacties. We hebben nog 10 pakketten op voorraad die we direct kunnen uitleveren.
Nieuwsgierig? Check dan onze webshop voor alle info.
Ah dat is jammer, niet gezien. Of er overheen gekeken als er nog een paar waren. Soms hebben ze leuke acties daar.BartStaal98 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:06:
[...]
Dan zijn ze helaas uitverkocht vermoed ik. Ik heb er daar namelijk zaterdag 4 meegenomen en toen waren er ~20 denk ik.
Goeie tip, ook besteld! Samen met Fred's favorieten van eind mei. Inderdaad een sympathieke zaak. Te zijner tijd zal Basqueland wel weer op zijn dus een mooie gelegenheid om de koelkast weer te vullenLouwke schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:43:
goede tip, meteen besteldLouwke schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:43:
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Aangezien mijn dochter in Utrecht studeert "kom ik daar nog wel eens"
Probeer ook altijd even bij de Little Beershop langs te gaan en niet geheel tegen de verwachtingen loop ik ook altijd weer met (te veel?) lekkere biertjes weer naar buiten.
Leuke zaak, gezellige vent, goede biertjes en als ik mij niet vergis organiseren (of organiseerden) ze in samenwerking met Frontaal The Little Bar ook nog wel eens een tap take-over.
Probeer ook altijd even bij de Little Beershop langs te gaan en niet geheel tegen de verwachtingen loop ik ook altijd weer met (te veel?) lekkere biertjes weer naar buiten.
Leuke zaak, gezellige vent, goede biertjes en als ik mij niet vergis organiseren (of organiseerden) ze in samenwerking met Frontaal The Little Bar ook nog wel eens een tap take-over.
Eric, Signing off !!
ik dacht laatst gelezen te hebben dat de Little Bar ten einde is of gaat komenEric H schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:51:
Aangezien mijn dochter in Utrecht studeert "kom ik daar nog wel eens"
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Is al gesloten. Sterker nog: de nieuwe invulling is ondertussen al geopend-Jaap-io schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:57:
[...]
ik dacht laatst gelezen te hebben dat de Little Bar ten einde is of gaat komen
Dankje. Besteld!Louwke schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:08:
[...]
Verschillende stijlen van stout tot aan ipa en barrel aged spul. Denk dat op Facebook en Instagram nog wel het een en ander terug te vinden is.
Bedankt nog voor alle reacties. Toch de stoute schoenen aangetrokken en wat zwaarders uitgezocht! Gelukkig waren mijn mede proevers enthousiast! Volgende staat weer gepland.carepolice schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:33:
Voor die liefhebber; https://untp.beer/A9M70
“Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say.”
De link werkt niet, maar via een omweg wel een blik kunnen werpen op wat jullie gedronken hebben. Leuk, afwisselend lijstje.carepolice schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:31:
[...]
Bedankt nog voor alle reacties. Toch de stoute schoenen aangetrokken en wat zwaarders uitgezocht! Gelukkig waren mijn mede proevers enthousiast! Volgende staat weer gepland.
Voor die liefhebber; https://untp.beer/A9M70
Gister voor het eerst eens zo'n BCBS op; de 2017 variant. Dik prima barrel aged stout, alle smaken fijn in balans. De ~14€ (dacht ik) voor 375ml het waard? Mwah nee dan denk ik dat er zat even goeie bieren voor <10 te vinden zijn, bijvoorbeeld bij de Silver Series.
Beeromaniac
Flessen (reguliere) BCBS zijn t/m 2025 afgevuld in grote flessen (473ml volgens mij).
Dan is 14 piek voor een topstout wel een scherpe prijs hoor.
Dan is 14 piek voor een topstout wel een scherpe prijs hoor.
Het gaat om de US pint 'maat' en dat is 473ml.
En sinds afgelopen wordt de reguliere BCBS alleen afgevuld op 295ml flesjes.
De andere varianten zijn nog de gewone US pint flessen.
Dus 14 euro voor 473ml of pakweg 10 euro voor een 30cl Silver Series... Dan is de BCBS voordeliger
Dus 14 euro voor 473ml of pakweg 10 euro voor een 30cl Silver Series... Dan is de BCBS voordeliger
Mitra bijvoorbeeld, maar ook Beerdome heeft de BCBS van 2017/18/19/20/22/24. Die zijn allemaal afgevuld op 500ml.Nyarlathotep schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:07:
Het gaat om de US pint 'maat' en dat is 473ml.
Die van afgelopen jaren waren allemaal 473 ml. De 2025 versie is 295 ml. Die is niet leverbaar in 473 ml als ik het zo zie op het internet.
Dan staat het fout op de site... heb hier verschillende flessen BCBS staan met 1 US Pint inhoud.. dat is 473mlHopperbest schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:28:
[...]
Mitra bijvoorbeeld, maar ook Beerdome heeft de BCBS van 2017/18/19/20/22/24. Die zijn allemaal afgevuld op 500ml.
Bier fan Fryske grûn!
Heb er n aantal staan, even gekeken... de oude staat alleen "1 US Pint" op en op de nieuwe van 2025 staat "1 US Pint (500ml)". Wat vreemd is want dat is niet precies hetzelfde inderdaad
Wie o wie offert zich op om even een fles te legen in een maatbeker
Maar wel vreemd ja. Hopelijk ziet de VS ooit het licht en stappen ze af van dat archaïsche imperial systeem. Maargoed, laten we die discussie maar niet weer aanzwengelen.
Mijn bestelling komt binnenkort aan. Ik krijg wel het idee dat er ondertussen nog wat meer varianten leverbaar zijn, dus ik ga dit straks wel even controleren en waar nodig nog even bijbestellen
Maar wel vreemd ja. Hopelijk ziet de VS ooit het licht en stappen ze af van dat archaïsche imperial systeem. Maargoed, laten we die discussie maar niet weer aanzwengelen.
Mijn bestelling komt binnenkort aan. Ik krijg wel het idee dat er ondertussen nog wat meer varianten leverbaar zijn, dus ik ga dit straks wel even controleren en waar nodig nog even bijbestellen
Even los van de letterlijke inhoud van de fles: ik heb het idee dat BCBS met de jaren niet echt beter zijn geworden. Of mijn smaak is veranderd/verbeterd. Of allebei...
Ik heb sinds 2017 alle gewone BCBS gehad en vorig jaar ook een paar specials. Die van 2017 vond ik fantastisch. Dik mondgevoel, verwarmend door de bourbon: top. In de jaren erna heb ik regelmatig gedacht: dunner, klein zuurtje, of andere dingen die ik niet echt kon waarderen.
Gelukkig is de prijs flink gezakt, dat maakt het nog wel eens leuk om wat flessen te kopen. Maar bij de meeste flessen dacht ik: lekker, maar op z'n best Silver Series-lekker. Of zelfs minder dan Silver Series-lekker. Om maar een voorbeeld te noemen.
Herkennen meer mensen dit?
Ik heb sinds 2017 alle gewone BCBS gehad en vorig jaar ook een paar specials. Die van 2017 vond ik fantastisch. Dik mondgevoel, verwarmend door de bourbon: top. In de jaren erna heb ik regelmatig gedacht: dunner, klein zuurtje, of andere dingen die ik niet echt kon waarderen.
Gelukkig is de prijs flink gezakt, dat maakt het nog wel eens leuk om wat flessen te kopen. Maar bij de meeste flessen dacht ik: lekker, maar op z'n best Silver Series-lekker. Of zelfs minder dan Silver Series-lekker. Om maar een voorbeeld te noemen.
Herkennen meer mensen dit?
Dat blijft lastig vergelijken, omdat de oude varianten natuurlijk ook evoleren in de fles (ondanks de pasturisatie).
En exact herinneren hoe een 2017 fles in dat jaar smaakte, en vergelijken met nu is natuurlijk onmogelijk.
Ik denk dat je eigen smaakontwikkeling ook een rol speelt. En het uitbreiden van je referentiekader door het drinken van andere dikke jetsers zal ook invloed hebben.
En exact herinneren hoe een 2017 fles in dat jaar smaakte, en vergelijken met nu is natuurlijk onmogelijk.
Ik denk dat je eigen smaakontwikkeling ook een rol speelt. En het uitbreiden van je referentiekader door het drinken van andere dikke jetsers zal ook invloed hebben.
https://www.faillissement...ighttown-brewers-b-v.aspx
De onderliggende brouwerijen bestaan nog wel (Van Moll, 100 Watt, 013), maar hebben nu dus geen brouwerij meer. Zo te zien hebben ze onvoldoende geld kunnen ophalen met de crowdfunding, zie https://software.bondex.i...brewers/lighttownbrewers:
Press Release
Mar 25 2026
Met pijn in het hart moeten wij mededelen dat Lighttown Brewers het faillissement heeft aangevraagd. De rechtbank Oost-Brabant heeft het faillissement uitgesproken op 24 maart 2026 in Den Bosch.
Sinds de start in 2023 kende Lighttown Brewers een sterke groei in volume. Vanaf 2025 kreeg de onderneming echter te maken met toenemende uitdagingen binnen een verzadigende craft beer markt. Ondanks de inspanningen om het tij te keren, is het helaas niet gelukt om deze ontwikkeling om te buigen.
De crowdfundingcampagne had als doel om, naast investeringen gericht op duurzame groei op de lange termijn, ook de liquiditeitspositie op korte termijn te versterken. De opbrengst van deze campagne is echter achtergebleven bij de verwachtingen, waardoor de beoogde versterking van de financiële positie onvoldoende gerealiseerd kon worden. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft dit geleid tot een situatie waarin voortzetting van de activiteiten niet langer mogelijk was.
Het gehele team van Lighttown Brewers heeft zich tot het laatste moment met volledige inzet ingezet om dit te voorkomen. Het is dan ook een grote teleurstelling dat de onderneming haar activiteiten moet beëindigen.
De onderliggende brouwerijen bestaan nog wel (Van Moll, 100 Watt, 013), maar hebben nu dus geen brouwerij meer. Zo te zien hebben ze onvoldoende geld kunnen ophalen met de crowdfunding, zie https://software.bondex.i...brewers/lighttownbrewers:
Press Release
Mar 25 2026
Met pijn in het hart moeten wij mededelen dat Lighttown Brewers het faillissement heeft aangevraagd. De rechtbank Oost-Brabant heeft het faillissement uitgesproken op 24 maart 2026 in Den Bosch.
Sinds de start in 2023 kende Lighttown Brewers een sterke groei in volume. Vanaf 2025 kreeg de onderneming echter te maken met toenemende uitdagingen binnen een verzadigende craft beer markt. Ondanks de inspanningen om het tij te keren, is het helaas niet gelukt om deze ontwikkeling om te buigen.
De crowdfundingcampagne had als doel om, naast investeringen gericht op duurzame groei op de lange termijn, ook de liquiditeitspositie op korte termijn te versterken. De opbrengst van deze campagne is echter achtergebleven bij de verwachtingen, waardoor de beoogde versterking van de financiële positie onvoldoende gerealiseerd kon worden. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft dit geleid tot een situatie waarin voortzetting van de activiteiten niet langer mogelijk was.
Het gehele team van Lighttown Brewers heeft zich tot het laatste moment met volledige inzet ingezet om dit te voorkomen. Het is dan ook een grote teleurstelling dat de onderneming haar activiteiten moet beëindigen.
Mensen zijn crowdfundmoe. Je wordt er mee doodgegooid.
Elke keer wanneer ik zo'n oproep zie heb ik zoiets van: Next.
Als je financieel niet gezond bent en het niet kan rooien met het brouwen en verkopen van je bier dan heb je gewoon geen bestaansrecht. In het verleden waren er een paar uitzonderingen (Moersleutel bijvoorbeeld) maar toen zat speciaalbier nog steeds in de lift. Nu is de markt verzadigd en is men kieskeuriger geworden. Volkomen terecht ook.
Elke keer wanneer ik zo'n oproep zie heb ik zoiets van: Next.
Als je financieel niet gezond bent en het niet kan rooien met het brouwen en verkopen van je bier dan heb je gewoon geen bestaansrecht. In het verleden waren er een paar uitzonderingen (Moersleutel bijvoorbeeld) maar toen zat speciaalbier nog steeds in de lift. Nu is de markt verzadigd en is men kieskeuriger geworden. Volkomen terecht ook.
Ik denk dat Roel van Frontaal het niet met je eens is. Die heeft er nu denk ik 5 achter elkaar gedraaid? Ik blijf me verbazen dat daar nog zieltjes te winnen zijn. Ik ben investeerder van het eerste uur en mijn aandeeltjes staan al tijden flink in de min.Nyarlathotep schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:31:
Mensen zijn crowdfundmoe. Je wordt er mee doodgegooid.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Crowdfunding is natuurlijk een ideale manier voor bedrijven om kapitaal te werven. Een lening via crowdfunding is goedkoper dan op de kapitaalmarkt, bovendien spreekt het mensen aan en je kunt met een klein bedrag instappen. De voorwaarden voor crowdfunders lijken wel steeds matiger te worden. Enkele jaren geleden gaf Frontaal nog 6% rente met een looptijd van vijf jaar. Poesiat & Kater heeft nu een crowdfunding lopen van 3% over 9(!) jaar.
PS, volgens mij heeft Frontaal genoeg vrije brouwcapaciteit om de brouwers te helpen die bij Lighttown Brewers zaten.
PS, volgens mij heeft Frontaal genoeg vrije brouwcapaciteit om de brouwers te helpen die bij Lighttown Brewers zaten.
De vraag is voor hoe lang, volgens mij kom je buiten Eindhoven het bier amper tegen en is de van Moll pub sowieso ook bedolven onder schulden. 013 Stadsbrouwerij was sowieso middelmaat en ik begreep dat die brewpub ook al verdwenen is.Brinkiewestland schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:10:
De onderliggende brouwerijen bestaan nog wel (Van Moll, 100 Watt, 013)
Even een offtopic belgenvraagje : 013 associeer ik met Tilburg, maar lighttown eerder met Eindhoven.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ik denk niet dat mensen crowfund moe zijn maar dat het geen echt financieel product is. De guild (zeker de jaarbetalers) is ook een vorm van cf omdat het bier betaald wordt voordat het wordt gebottelt. Zeker kleine brouwerijen hebben best wel sympathie genoeg om een succesvolle ceowfundihg te krijgen maar dan zal ik liever gratis bier krijgen dan onrealistische rendementen.DexterDee schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:33:
[...]
Ik denk dat Roel van Frontaal het niet met je eens is. Die heeft er nu denk ik 5 achter elkaar gedraaid? Ik blijf me verbazen dat daar nog zieltjes te winnen zijn. Ik ben investeerder van het eerste uur en mijn aandeeltjes staan al tijden flink in de min.
Ga dan niet voor het rendement maar voor een gunst omdat je het bedrijf het gunt.
Festina lente
Klopt, maar Eindhoven en Tilburg liggen natuurlijk vrij dicht bij elkaar, dus dat deze brouwers samen een brouwerij delen is zo gek nog niet.Arator schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:49:
Even een offtopic belgenvraagje : 013 associeer ik met Tilburg, maar lighttown eerder met Eindhoven.
Van Moll was/is toch een aardig grote brouwerij? Ze hebben ook hun eigen bierfestivalDVNE schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:53:
[...]
De vraag is voor hoe lang, volgens mij kom je buiten Eindhoven het bier amper tegen en is de van Moll pub sowieso ook bedolven onder schulden. 013 Stadsbrouwerij was sowieso middelmaat en ik begreep dat die brewpub ook al verdwenen is.
Niet perse denk ik maar meer de manier waarop. Geld storten en het over x jaar terugkrijgen met y% per jaar + rente vind ik best een leuke methode. Ik haak af als t een constructie is met aandelen die je enkel op n bepaald platform kunt verhandelen. En als een toko al meerdere rondes heeft gedaan zou dat bij mij ook een rode vlag zijn want dan is het nog steeds niet succesvol en zit er blijkbaar een groter risico aan vast.Nyarlathotep schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:31:
Mensen zijn crowdfundmoe.
Aantal rondes zegt niet alles. Er moet vooral vertrouwen zijn dat er groei in zit. Even een zijstap naar de auto-industrie. Het heeft ongeveer 17 jaar geduurd voordat Tesla een winstgevend jaar had. Tot die tijd is er 19 a 20 miljard dollar ingepompt (schulden/aandelen).Cartman! schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:18:
[...]
Niet perse denk ik maar meer de manier waarop. Geld storten en het over x jaar terugkrijgen met y% per jaar + rente vind ik best een leuke methode. Ik haak af als t een constructie is met aandelen die je enkel op n bepaald platform kunt verhandelen. En als een toko al meerdere rondes heeft gedaan zou dat bij mij ook een rode vlag zijn want dan is het nog steeds niet succesvol en zit er blijkbaar een groter risico aan vast.
Het grote probleem in de craftbiermarkt is de verzadiging. Groei is nog wel te realiseren, maar niet in de mate die voorgespiegeld wordt (check bv de prospectus van Lighttown brewers). Koppel dit aan de hogere prijzen voor grondstoffen en je komt al snel in de problemen.
Deze ‘I want it owl’ box net besteld met code WEEKEND20. Geeft dit weekend dus 20% korting, kwam nu op €76 incl. statiegeld en verzending. Dus kon het niet latenDirtbiter schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:12:
@gustaveau :
[...]
Deze werkt nog, met code 'welkomuil' totaalprijs €84.85
[...]
En deze werkt ook nog met KORTING10, totaalprijs €84.46
Allebei de codes zijn 10%, maar DareToDrinkDifferent doet de 10% korting ook over het statiegeld, Uiltje zelf niet![]()
Dit geldt op alles bij Uiltje dit weekend met bovenstaande code.
[ Voor 5% gewijzigd door remzor op 27-03-2026 07:50 ]
Nog een crowdfunding. Niet alleen voor hun eigen brouwerij, maar ook voor een proeflokaal. Waardoor ze een forse investering nodig hebben.
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/brouwerij-zwol
De bieren zijn trouwens erg lekker
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/brouwerij-zwol
De bieren zijn trouwens erg lekker
Dat zijn forse bedragen voor een brouwerij, waar buiten Monster, waarschijnlijk niemand nog van heeft gehoord.
Heb de naam wel eens voorbij horen/zien komen... maar de bieren nog nooit gehad.. en de stijl van de etiketten+namen van de bieren geven me nou niet meteen het gevoel "Die moet ik eens proberen..."cedras schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:01:
Dat zijn forse bedragen voor een brouwerij, waar buiten Monster, waarschijnlijk niemand nog van heeft gehoord.
Bier fan Fryske grûn!
Met ca. 900 geregistreerde maar al dan niet actieve brouwerijen in Nederland is het natuurlijk prima wanneer een brouwerij niet verder dan de dorps of regio grenzen bekend is. Met aanloop in een proeflokaal is er gewoon bestaansrecht, lokaal of met de toevallig (wieler)passant of (kust)toerisme is dit helemaal niet gek. Of het de investering waard is moet de ondernemer zelf beslissen en of een crowdfunding op landelijk platform noodzakelijk is voor een kleine/lokale brouwerij is een ander ding.
Veel brouwerijen hebben altijd maar het doel om te groeien en overal te verkopen met als hoogste doel export naar het buitenland lijkt het soms. Volgens mij is er regionaal vee meer ruimte zeker in combinatie met een goede eigen horeca.
Deze brouwerij is toevallig lokaal voor mij <15km, ik had er ook nog niet van gehoord maar ik denk dat de stijlen prima aansluiten bij de regio/dorp en als ik eens die kant op fiets in de zomer lijkt het me een prima plek om eens uit te proberen.
Veel brouwerijen hebben altijd maar het doel om te groeien en overal te verkopen met als hoogste doel export naar het buitenland lijkt het soms. Volgens mij is er regionaal vee meer ruimte zeker in combinatie met een goede eigen horeca.
Deze brouwerij is toevallig lokaal voor mij <15km, ik had er ook nog niet van gehoord maar ik denk dat de stijlen prima aansluiten bij de regio/dorp en als ik eens die kant op fiets in de zomer lijkt het me een prima plek om eens uit te proberen.
Volgens mij is er nog geen andere brouwerij in het Westland laat staat een brewpub.
De dichtstbijzijnde is Kompaan?
Ze zitten al op 68% gaat redelijk hard.
De dichtstbijzijnde is Kompaan?
Ze zitten al op 68% gaat redelijk hard.
[ Voor 15% gewijzigd door melst90 op 30-03-2026 09:04 ]
Qua brewpub Kompaan of misschien Haagsche broeder maar dat zal maximaal een paar honderd meter schelen. Delfts brouwhuis zou ook nog kunnen. Er zijn wel wat andere brouwers in het Westland te vinden, maar vermoedelijk zijn die kleiner en zonder horeca.
Wisten jullie trouwens dat Dare To Drink Different onder
Royal Swinkels
valt? Ik ging me uitschrijven van de DTDD nieuwsbrief - want irritant - en ik kwam op de Swinkels website terecht. Driedubbel uitgeschreven.
Ja, mij was dat eerlijk gezegd vrij snel duidelijk toen ik de inhoud van veel pakketten daar zag. Opvallend veel van Swinkels zelf, zoals Cornet, De Molen, Uiltje, La Trappe, Palm. Maar dat moet je ook net weten.
Ik had altijd het idee dat het een soort consumentenwebshop was van Bier&co en inderdaad beide onderdeel van Swinkels.
Hebben ze nooit een geheim van gemaakt. Alle brouwerijen die verkocht worden zijn eigendom van Swinkels.Shrien schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:26:
Wisten jullie trouwens dat Dare To Drink Different onderRoyal Swinkels
valt? Ik ging me uitschrijven van de DTDD nieuwsbrief - want irritant - en ik kwam op de Swinkels website terecht. Driedubbel uitgeschreven.
Dat is ook niet helemaal waar, van sommigen zijn ze alleen distributeur (o.a. Brewdog, Weihenstephaner, Omer, Bernardus)larry_flynt schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Hebben ze nooit een geheim van gemaakt. Alle brouwerijen die verkocht worden zijn eigendom van Swinkels.
:strip_exif()/f/image/1KEagn35m5rgCjZi8Jhvg1Fp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Vhczaq8IIaNXCp7fuqIAZ6n.jpg?f=fotoalbum_large)