SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Thalaron schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:54:
[...]
Zojuist die Barrel Works Bourbon hier stuk laten vallen
Was even wat aan het schuiven ivm plek tekort. Haastige spoed… niet het grootste drama maar wel érg jammer natuurlijk. Hij rook heerlijk

Wel even een rietje gepakt om te proeven neem ik aan?Thalaron schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:54:
[...]
Was even wat aan het schuiven ivm plek tekort. Haastige spoed… niet het grootste drama maar wel érg jammer natuurlijk. Hij rook heerlijk
(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!
Heerlijk zo'n ruige BA straatstenen stout.AngelDust schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:41:
[...]
Wel even een rietje gepakt om te proeven neem ik aan?
Zou ik ook doen hoor! Zonde van zo'n mooie fles.
Daar ben ik 't niet mee eensThalaron schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:54:
[...]
Als ik ergens niet haastig mee doe zijn 't wel m'n biertjes. Die pak ik nog voorzichtiger vast dan m'n dochter
Een gebroken arm heelt wel weer, een gebroken fles....JanW schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 12:52:
[...]
Daar ben ik 't niet mee eens
Als ik ergens niet haastig mee doe zijn 't wel m'n biertjes. Die pak ik nog voorzichtiger vast dan m'n dochter
Bier fan Fryske grûn!
Inmiddels een mailtje van Moersleutel ontvangen dat er daadwerkelijk ook plek was en dat ik toe kon treden.Mich007 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:11:
Oké, dan zal ik nog even geduld moeten hebben waarschijnlijk.
Ik ga er eerlijk gezegd wel een beetje vanuit dat er plek is (of snel komt) want anders is het een beetje vreemd om zo'n mailtje de deur uit te doen met die belofte voor de adventskalender...
Om in aanmerking te komen voor de adventskalender moet je aangemeld zijn voor 1-11 las ik later.
Zoals gezegd ga ik nog maar even vanuit dat dit lukt. Zo niet, dan bedank ik vriendelijk als ik daarna een uitnodiging krijg
Laat de eerste box dus maar komen!
Ik heb het mailtje ook binnen, maar daarin zie ik een prijs van €56,50 per maand ipv de eerder gequote €44. Hebben jullie dit ook of komt dit omdat ik op mijn vakantie-adres ben?Mich007 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:25:
[...]
Inmiddels een mailtje van Moersleutel ontvangen dat er daadwerkelijk ook plek was en dat ik toe kon treden.
Hier gewoon €44,-bbunn07 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:36:
[...]
Ik heb het mailtje ook binnen, maar daarin zie ik een prijs van €56,50 per maand ipv de eerder gequote €44. Hebben jullie dit ook of komt dit omdat ik op mijn vakantie-adres ben?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yJseof1k0BuY76Pa6NXsLbZI.jpg?f=user_large)
Ok, dank je. Zal door dat laatste komen dan. Maar even Europe in Netherlands veranderen in de URL
Ai, das pech hebben. Niet even tussen de scherven door gelikt?Thalaron schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:54:
[...]
Voor de liefhebbers van poolse biertjes:
Funkyshop bestaat een jaar en heeft wat leuke aanbiedingen online staan: https://funkyshop.pl/pl/22-urodziny
Ik heb weer een doosje vol voor nog geen 100 piek.
Untappd: Kapitein_Merijn

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WVF8hNoiyckGpTJTb7Szw1RI.jpg?f=user_large)
Ben benieuwd!
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Goeie tip! Maar ben ik al te laat voor het feestje? De goedkoopste birthday-bieren beginnen bij €5+Kapitein Merijn schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:11:
[...]
Voor de liefhebbers van poolse biertjes:
Funkyshop bestaat een jaar en heeft wat leuke aanbiedingen online staan: https://funkyshop.pl/pl/22-urodziny
Ik heb weer een doosje vol voor nog geen 100 piek.
Ik moet toegeven dat de gedachte aanwezig was… er ligt nu wel een matje bij de koeler kust in case…Kapitein Merijn schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 14:11:
[...]
Ai, das pech hebben. Niet even tussen de scherven door gelikt?
RIP;
:strip_exif()/f/image/sDXu9GcRGpIlwvaXyXYNrZsb.jpg?f=fotoalbum_large)
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Freeze distilled Red Velvet Stout 16%
New England Double IPA 8%
Imperial Chocolate Stout 11%
New England Triple IPA 10%
Bourbon Barrel Aged Stout 14%
Rye Wine 10%
Allen vernoemd naar de 4 broers en hun ouders. Al met al leuk concept elk jaar en dit jaar geen sours

Ook ga ik naar Parijs morgen eigenlijk al. Maar iemand nog tips eventueel voor Franse met name Parijs biertjes?
Untappd: Louwke80
Heb zelf ook maar 1 BA flesje gepakt. De Polen begrijpen ondertussen ook wel dat ze die flessen niet meer voor 5,- weg hoeve te doen.Shrien schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:10:
[...]
Goeie tip! Maar ben ik al te laat voor het feestje? De goedkoopste birthday-bieren beginnen bij €5+
Mijn bestelling:
:strip_exif()/f/image/AoMiaig8i9FV41w4Pm0Sv5yI.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor dat soort gevallen gebruik ik altijd Untapped om verified venues te vinden.
Soms een beetje hit or miss, maar heb er al een aantal keren leuke tentjes mee gevonden in oa Budapest en Barcelona
Dit is een parijse brouwerij op een mooie locatie met lekkere bieren https://www.panamebrewingcompany.com/Louwke schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:44:
Ook ga ik naar Parijs morgen eigenlijk al. Maar iemand nog tips eventueel voor Franse met name Parijs biertjes?
Ik zit er ook in inmiddels. Erg benieuwd naar de inhoud! Zit de nieuwe barcode erbij, komt de nieuwe anniversary serie erin, etc.Mich007 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:25:
[...]
Inmiddels een mailtje van Moersleutel ontvangen dat er daadwerkelijk ook plek was en dat ik toe kon treden.
Overigens schrok ik wel van de vorige inhoud, 12 bier met naast de indulgence geen BA of freeze-distilled of anderszins bijzonder. Dat steekt toch karig af tegen die 2 ervoor.. hopelijk een uitzondering
Zaten 14 biertjes in en een glas. Hier te zien links van de Paragon:bbunn07 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:21:
[...]
Ik zit er ook in inmiddels. Erg benieuwd naar de inhoud! Zit de nieuwe barcode erbij, komt de nieuwe anniversary serie erin, etc.
Overigens schrok ik wel van de vorige inhoud, 12 bier met naast de indulgence geen BA of freeze-distilled of anderszins bijzonder. Dat steekt toch karig af tegen die 2 ervoor.. hopelijk een uitzondering
:strip_exif()/f/image/Bu0CkYJ4jexqqA0ElKS6ICVD.jpg?f=fotoalbum_large)
Barcodes en anniversary serie zaten er altijd bij. En moersleutel kan moeilijk BA bieren erbij doen als er geen nieuwe uitkomen. Persoonlijk vond ik dat zelf geen ramp, ben in deze warmere maanden toch iets meer gecharmeerd van de lichtere bierenbbunn07 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:21:
[...]
Ik zit er ook in inmiddels. Erg benieuwd naar de inhoud! Zit de nieuwe barcode erbij, komt de nieuwe anniversary serie erin, etc.
Ah, dan klopt het lijstje niet op hun site; https://shop.demoersleutel.nl/pages/the-guild. Bij box 6 staan maar 12 bieren en geen glas. Maar dat scheelt dan inderdaad.Kapitein Merijn schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:22:
[...]
Zaten 14 biertjes in en een glas. Hier te zien links van de Paragon:
[Afbeelding]
PS. Geen verkeerd rijtje rechts van de Moersleutels
Ah top. En nee, dat begrijp ik ook hoor en is natuurlijk logisch. Maar dan zou ik 16 bieren verwachten in de maanden dat er geen BA of FD is. En het leken er volgens hun site dus 12 te zijn (wat niet klopte hoor ik hierboven).Blik1984 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:47:
[...]
Barcodes en anniversary serie zaten er altijd bij. En moersleutel kan moeilijk BA bieren erbij doen als er geen nieuwe uitkomen. Persoonlijk vond ik dat zelf geen ramp, ben in deze warmere maanden toch iets meer gecharmeerd van de lichtere bieren
We wachten het af, zit er nu toch tot het eind van het jaar aan vast
Ben je nou serieus Jopen met de Moersleutel aan het vergelijken?HansAnders07 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:40:
Mooie deal in combinatie met die advent erbij, los is het voor €165,- natuurlijk weer even een stap hoger weer dan die van Jopen vorig jaar.

De reguliere bieren zijn toegegeven vaak weinig bijzonder… maar de Moersleutel is ook niet altijd geweldig. Tenzij je van MIERzoet bent natuurlijk maar beide kunnen het wél
:strip_exif()/f/image/yF7CJAzTkUvgjqRPYv25Ubfj.jpg?f=fotoalbum_large)
Je bedoelt dat je de Moersleutel beter vindt of juist andersom? Ik heb maar weinig Jopen gedronken, maar toevallig van de week een Adriaan Wit, maar dat vond ik echt bijzonder waterig. De Moersleutel is vaak redelijk hetzelfde maar smaakt me doorgaans wel altijdplofkip schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:11:
[...]
Ben je nou serieus Jopen met de Moersleutel aan het vergelijken?
Correct.Martijn1990 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:45:
De Moersleutel is vaak redelijk hetzelfde maar smaakt me doorgaans wel altijdMaar misschien bedoel je dat ook.
Jopen < Moersleutel imo
Ik heb mij moeten inhouden (soort van..);
:strip_exif()/f/image/CMCT2LMG7TbAyaFLGEgax1L9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Thalaron op 28-05-2022 09:13 ]
Jaloersmakend weer!Thalaron schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:07:
Boodschappen wezen doen vandaag
[Afbeelding]
***members only***
Alleen de Maja van HotD waren €5,-
[ Voor 43% gewijzigd door Thalaron op 28-05-2022 10:20 ]
Dan is het uur rijden naar Leende voor mij zelfs rendabel.. 😂
[ Voor 35% gewijzigd door Thalaron op 28-05-2022 10:37 ]
Ga ik zeker doen! Over 2 weken ga ik een weekend naar Valkenburg en zie nu dat ik dan dwars door/langs Leende komThalaron schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 10:30:
Het is natuurlijk wel op=op. Maar meestal loopt het niet zó storm. Mocht je ernaartoe gaan.. kijk dan zeker even verder dan alleen de bak ;-)
Toen ik in Frankrijk was vond ik de bieren van Brasserie Goudale wel goed te drinkenLouwke schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 21:44:
Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder
Untappd: Louwke80
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RsujKdUh1vGdFSGMLEaBZf3T.jpg?f=user_large)
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
Leuk verhaal: rechts is gebrouwen door Vermeersen, wat de familienaam is en tegenwoordig ook naam van de brouwerij. Die heette vroeger Halve Maan brouwerij en is op verzoek (en kosten) van de gelijknamige uit Brugge van naam veranderd.Meg schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:32:
Ik heb bij de Jumbo twee nieuwe speciale bieren gekocht.[Afbeelding]
Ik vind de witte het lekkerst, rest is niet zo bijzonder (vind ik persoonlijk). Benieuwd waar je ‘m hebt gevonden
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ik heb hem gevonden op Schouwen-Duiveland inderdaad, nu ga je me toch niet zeggen dat je daar ook zit?Stufferdt schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:26:
[...]
Ik vind de witte het lekkerst, rest is niet zo bijzonder (vind ik persoonlijk). Benieuwd waar je ‘m hebt gevondenVerder dan Schouwen-Duiveland heb ik ‘m nog niet gezien geloof ik.
"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

:strip_exif()/f/image/uR7Q7pMxh9ePypJ3xdBxrRpx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had hier (helaas) een stuk meer van verwacht. Geen slecht bier maar tsja… ook niet bijzonder ofzo; 3.25
Even een andere vraag; de Westvleteren 12 die ik heb overgenomen hebben een THT van 22-12-2024. Indien ik mij niet vergis is de smaak op zijn piek na zo’n 1,5-2 jaar. 2 wil ik eventueel langer bewaren maar de rest mag na 1,5-2 jaar open. Iemand die kan vertellen wanneer deze gebotteld moeten zijn?
[ Voor 33% gewijzigd door Thalaron op 28-05-2022 22:33 ]
Ik hoop dat je het overleeft en niet spontaan ontbrandt vanavond!
(zowieso een erg uitgebreide selectie van bier daar, zeker een aanrader)
:strip_exif()/f/image/zZA564PghyThK2pd2kORzvEj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze hebben er een stuk of 5 in het schap staan.
18.1% aan Russian Imperial Stout, 2 jaar Barrel Aged op verschillende bourbon vaten...
Voor mij te gortig met een prijs van 39.99 trouwens.
[ Voor 3% gewijzigd door gustaveau op 28-05-2022 22:48 ]
Dat soort bier prijzen zijn wel echt bizar vind ik.. €40 voor een drankje wat je in principe in 1 keer opdrinkt vind ik wel echt te gortig. Tuurlijk heb je van elke drank wel dat soort exclusieve uitgaves en dus prijzen hoor. Maar ik zou het er echt nooit voor overhebben.gustaveau schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:25:
Ik zag trouwens vandaag de Invictus (2017) bij de Jumbo in The Mall of the Netherlands liggen, in het rood aan de rechterkant van de foto.
(zowieso een erg uitgebreide selectie van bier daar, zeker een aanrader)
[Afbeelding]
Ze hebben er een stuk of 5 in het schap staan.
18.1% aan Russian Imperial Stout, 2 jaar Barrel Aged op verschillende bourbon vaten...
Voor mij te gortig met een prijs van 39.99 trouwens.
Maar goed, ik drink ook geen dure whisky’s, cognacs of andere drankjes.. alleen af en toe een simpele baco en sambuca (naast speciaalbier tot max €10 per stuk)
Volgens deze site 3 jaar en dat kan kloppen met het bier die ik daar net bij de Vrede hebt gehaald. Die heeft maart 2025 als thtThalaron schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:14:
Rommelt het al in België?![]()
[Afbeelding]
Ik had hier (helaas) een stuk meer van verwacht. Geen slecht bier maar tsja… ook niet bijzonder ofzo; 3.25
Even een andere vraag; de Westvleteren 12 die ik heb overgenomen hebben een THT van 22-12-2024. Indien ik mij niet vergis is de smaak op zijn piek na zo’n 1,5-2 jaar. 2 wil ik eventueel langer bewaren maar de rest mag na 1,5-2 jaar open. Iemand die kan vertellen wanneer deze gebotteld moeten zijn?
https://www.opener.nl/lee...eid-van-trappistenbieren/
Hier ook een sixpack, vers van In De Vrede, 29-03-25 als tht.Brinkiewestland schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:52:
[...]
Volgens deze site 3 jaar en dat kan kloppen met het bier die ik daar net bij de Vrede hebt gehaald. Die heeft maart 2025 als tht
https://www.opener.nl/lee...eid-van-trappistenbieren/
3 jaar lijkt me wel te kloppen.
n=2 nu
Vind ik ook ver gaan hoor. Je ziet nu bij verschillende winkels ook de Blessed van Anchorage, een +/- 330ml flesje voor €80,-. 4,71 op untappd, dat dan weer wel.Martijn1990 schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 23:40:
[...]
Dat soort bier prijzen zijn wel echt bizar vind ik.. €40 voor een drankje wat je in principe in 1 keer opdrinkt vind ik wel echt te gortig. Tuurlijk heb je van elke drank wel dat soort exclusieve uitgaves en dus prijzen hoor. Maar ik zou het er echt nooit voor overhebben.
Maar goed, ik drink ook geen dure whisky’s, cognacs of andere drankjes.. alleen af en toe een simpele baco en sambuca (naast speciaalbier tot max €10 per stuk)
Ik hoor dan liever van een andere Tweaker hoe het was dan dat ik het er zelf voor uitgeef

Hoge score is leuk, maar je kan mij niet vertellen dat deze beter is dan zeg 8 Puhaste Silver Series
Voor €20,- had ik deze als uitzondering nog wel overwogen maar zeker niet een veelvoud ervan.
Edit;
Net nog even wat moeten halen (boodschappen dus..). De budgetsectie was aardig leeg helaas maar nog niet helemaal
:strip_exif()/f/image/45Gp1gS8VDeT9Y9jf4QLVSGz.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2 linker blikken van Loch Lomond waren nieuw binnen (€6,50 p.s. meen ik) en die kon ik ook niet weerstaan. Met name die Force Dyad is natuurlijk ideaal voor tijdens Obi Wan
[ Voor 63% gewijzigd door Thalaron op 29-05-2022 21:03 ]
Ik zou er een bijna een keer een zaterdag voor willen opgeven, maar het risico is me te groot dat er dan juist niks te koop is tegen dump prijzen...Thalaron schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:07:
Boodschappen wezen doen vandaag
[Afbeelding]
***members only***
Bier fan Fryske grûn!
Er een hele dag voor opofferen zou ik zeker niet doen, maar indien je veel speciaalbier wilt inslaan en de Caigny is te ver weg, voor mij niet echt de moeite gezien het aanbod hier.., dan is het gewoon een fikse aanrader.
Niet álle bieren zijn t.o.v. online even scherp maar duurder zijn ze zelden. Laatst nog een Omnipollo van €15 voor 33cl waarvan ik dacht pfff… die was online vanaf €23… die is mij te duur dus ik zie het wel of die een keer goedkoper weg mag zoals die Hair of The Dog laatst, maar zo niet, dan niet.
En om (mijn) weekend af te sluiten met mijn #666 check in op een gepaste manier in te vullen;
:strip_exif()/f/image/bSgtReC2pNKG092rKIys25fl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had hier minder van verwacht(!) ondanks de reguliere prijs en 18%(!!!). Alcohol is amper op te merken. Ik heb verder niets op vandaag en ik merk het in de afdronk amper! Gelukkig heb ik er nog 3 in stash
Afgelopen zaterdag hadden we een nogal onaangename verrassing in een Hoegaarden aangetroffen. Er zat een grote klont bruine meuk in het glas, wat vreemd is bij een bier dat niet nagist op de fles. Bier rook ook wat muf aldus mijn vrouw. Ik had zoiets van… shit happens… maar mijn vrouw had daar een ander idee over en had de brouwerij aangeschreven. Resultaat; kortingscode voor Hopt.nl als excuses á €15,- en gratis verzending waarvoor ik, met €3.10 bijleggen, wat leuke bieren heb uitgezocht (de To Øl had ik tot mijn spijt blind meegepakt (wie verzint dan ook een STOUT van 4%… gemiddeld een 3,16 op Untappd, maar goed, dan kan ik in ieder geval een keer iets aanbieden dat minder sterk is dan reguliere pils
/f/image/2KJfSftNMiEiE1chhKQhJvp5.png?f=fotoalbum_large)
Ja… Einstok stond al enige tijd op mijn to-get list
[ Voor 27% gewijzigd door Thalaron op 31-05-2022 00:28 ]
To Øl is ook wel echt een wildcard. Ik verbaas me er altijd over dat één brouwerij zulke goede én zulke slechte bieren kan maken. Ik ken geen andere bij wie het zo uiteen loopt. Misschien hebben ze verschillende teams die verschillend materiaal hebben?Thalaron schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 00:01:
(de To Øl had ik tot mijn spijt blind meegepakt (wie verzint dan ook een STOUT van 4%… gemiddeld een 3,16 op Untappd, maar goed, dan kan ik in ieder geval een keer iets aanbieden dat minder sterk is dan reguliere pils
[ Voor 3% gewijzigd door bbunn07 op 31-05-2022 15:25 ]
Naast een paar prima bieren ook naar huis gegaan met een glas van Gulden Draak (heet die het drakenei?) en een mooi IPA glas van hof ten dormaal. Deze laatste heeft ook een bijzondere binnenkant van het glas. Deze dus: Hof ten Dormaal Glas
Uit welke glazen drinken jullie graag jullie bier?
Vrijwel alles teku. Behalve stout, die drink ik uit zo'n glas dat onder smal is en boven breder. Weet niet hoe ze heten.Nitrorcr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 16:19:
Gisteren nog even langs het Bierparadijs geweest, vlak over de grens bij Breda. Waar ze het aan prijzen en aanbod net niet redden tov de Caigny, hebben ze daarentegen wel een mooi en enorm assortiment aan bierglazen.
Naast een paar prima bieren ook naar huis gegaan met een glas van Gulden Draak (heet die het drakenei?) en een mooi IPA glas van hof ten dormaal. Deze laatste heeft ook een bijzondere binnenkant van het glas. Deze dus: Hof ten Dormaal Glas
Uit welke glazen drinken jullie graag jullie bier?
Bij proeverijen (zelden maar toch) gebruik ik graag mijn Royal Leerdam AnDer 1.0 glazen.
Ik kom met originele glazen best een eindje overigens;
:strip_exif()/f/image/7rmmu07UER2qhMtDLLq2hO0s.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn Kwak glazen met houder(s) staan elders wegens ruimtegebrek en Hoegaarden staan in de vriezer waar ze horen
[ Voor 57% gewijzigd door Thalaron op 01-06-2022 16:55 ]
De IPA's, tripel gaan in een HJ tripel glas. Stouts en andere donkere bieren meestal in een HJ dubbel glas. Barley wine in een grand prestige glas.
Belgisch blond/sterk blond gaat in een duvel glas, en heb ook nog een paar straffe hendrik glazen. Enige kleinere glas wat ik heb is van emelisse
Het delirium glas blijft verder ook wel een favoriet, ligt lekker in de hand en zoet er leuk uit.
Voor de ipa's pak ik vaak het Grimbergen glas, kun je lekker snel uit drinken!
:strip_exif()/f/image/Moh9SWUPx7126jl1imDglNVX.jpg?f=fotoalbum_large)
M.b.t. dat rechtse biertje; Mocht je een keer in de buurt van Baarle Hertog zijn, leuk om eens bij Dochter van de Korenaar langs te gaan. Prima brouwerij cafe'tje en ook zeker een leuke selectie biertjes.Thalaron schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:07:
@bbunn07 die Anchorage kon je bij de Plus hier ook bestellen voor €7570. Ik dacht eerst nog dat het een typefout was of dat het ten minste over een 75cl fles ging..
Hoge score is leuk, maar je kan mij niet vertellen dat deze beter is dan zeg 8 Puhaste Silver Series
Voor €20,- had ik deze als uitzondering nog wel overwogen maar zeker niet een veelvoud ervan.
Edit;
Net nog even wat moeten halen (boodschappen dus..). De budgetsectie was aardig leeg helaas maar nog niet helemaal
[Afbeelding]
De 2 linker blikken van Loch Lomond waren nieuw binnen (€6,50 p.s. meen ik) en die kon ik ook niet weerstaan. Met name die Force Dyad is natuurlijk ideaal voor tijdens Obi Wan
Tijdje terug een keer op de racefiets naartoe gegaan (retourtje ongeveer 45km vanuit thuis). Dat hebben wij met ons fietsgroepje als doel (excuus...) om deze zomer zeker nog eens vaker te doen, lokale (midden Noord-Brabant) brouwerijen bezoeken. Sint Crispijn in Waalwijk zijn we vorige week geweest, ook een prachtig cafe!
Beeromaniac
Ik woon sinds kort in Brabant, nabij Oosterhout, heb je nog meer tips? 😃Thompson schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:19:
[...]
M.b.t. dat rechtse biertje; Mocht je een keer in de buurt van Baarle Hertog zijn, leuk om eens bij Dochter van de Korenaar langs te gaan. Prima brouwerij cafe'tje en ook zeker een leuke selectie biertjes.
Tijdje terug een keer op de racefiets naartoe gegaan (retourtje ongeveer 45km vanuit thuis). Dat hebben wij met ons fietsgroepje als doel (excuus...) om deze zomer zeker nog eens vaker te doen, lokale (midden Noord-Brabant) brouwerijen bezoeken. Sint Crispijn in Waalwijk zijn we vorige week geweest, ook een prachtig cafe!
En ik ga de 11e weer naar Westvleteren 😎
2x blond en 1x12. Overigens mag je tegenwoordig 4kraten per keer meenemen itt de 3 van een half jaar geleden. Zou de populariteit dan toch aan het afnemen zijn? 🤔
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Toegegeven dat laatste slaat nergens op maar dan nog is Westvleteren mijn inziens op zijn retour. Teveel gedoe terwijl er steeds meer en makkelijker beter spul te krijgen is.
Eens, de jaren dat ze verkozen waren tot beste bier liggen ook al ver achter ons. Het is een heel erg goed basisbier maar niet te vergelijken met alle BA gekkigheid die er tegenwoordig is.Thalaron schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:11:
Ik vermoed dat Westvleteren vroeger profijt had van de mysterie en moeilijke verkrijgbaarheid. Met zaken zoals Untappd, steeds meer en meer speciale/barrel aged bieren die voor betere prijzen makkelijker te krijgen is Westvleteren langzaamaan een nostalgische bedoeling aan het worden. Ik had hem nog altijd op mijn wenslijst staan maar ik maak mij geen illusies dat deze het geld waard gaat zijn (circa €5 per stuk…). Voor dat geld heb ik ook een Central Waters Barrel Aged Stout uit de US… sterker nog… laatst 3 voor €7,50.
Toegegeven dat laatste slaat nergens op maar dan nog is Westvleteren mijn inziens op zijn retour. Teveel gedoe terwijl er steeds meer en makkelijker beter spul te krijgen is.
Maar lees ik dan dat jij nog geen westvleteren hebt geproefd?
Dit soort afbeeldingen maken het dat ik het jammer vind dat ik praktisch geen stouts en nauwelijks porters lust. Dat pikzwarte spul heeft toch wel wat. Je verwacht gewoon dat er spontaan een dwergenbaard op je kin ploft als je het drinkt. Ik vind dat echt gewoon stijl. Maar het is vaak zo enorm bitter.....
Ik heb het al eerder gezegd en toen werd ik bijna voor gek verklaard...Thalaron schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:11:
Ik vermoed dat Westvleteren vroeger profijt had van de mysterie en moeilijke verkrijgbaarheid. Met zaken zoals Untappd, steeds meer en meer speciale/barrel aged bieren die voor betere prijzen makkelijker te krijgen is Westvleteren langzaamaan een nostalgische bedoeling aan het worden. Ik had hem nog altijd op mijn wenslijst staan maar ik maak mij geen illusies dat deze het geld waard gaat zijn (circa €5 per stuk…). Voor dat geld heb ik ook een Central Waters Barrel Aged Stout uit de US… sterker nog… laatst 3 voor €7,50.
Maar Westvleteren is toch al jaaaaren prima te krijgen bij de grotere/betere slijterij. Ik heb het ritje nooit hoeven maken, maar kon het gewoon bij meerdere slijterijen in de buurt kopen.
Maar je hebt wel een punt... De hele Belgische bierstyle kakt behoorlijk in.
Naar mij mening komt het beste speciaalbier komt al een tijdje niet meer uit België.
Al drink ik het graag.... Daar niet van
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Klopt. Ik heb er 4 in de wijnkoeler staan. 2 voor samen met een vriend van me en 2 voor met schoonvader. Maar… pas rond de kerst mag de dop erafWren schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:15:
[...]
Maar lees ik dan dat jij nog geen westvleteren hebt geproefd?
@Oxellaar ik heb de Westvleteren al vaker in mijn hand gehad bij lokale slijterijen, echter wel voor €8,50 tot €11,- p.s. en dat ging mij voor een relatief simpel bier toch echt te ver. Nu een sixpack kunnen overnemen voor een enigszins acceptabele prijs (waarvan ik er 2 heb geruild voor een fles Language of Thunder Cumulus by TrimTab Brewing Co. zonder bijbetalen
En inderdaad.. Belgisch bier is nog altijd prima te pruimen maar het is vooral klassiek en toegankelijk spul in verhouding. Ik drink tegenwoordig Belgisch speciaalbier op momenten dat ik vroegen een pils zoals Hertog Jan o.i.d. zou drinken. Vroeger dacht ik ook altijd dat Duvel/Karmeliet prijzig was maar tegenwoordig heb ik flessen in huis die per stuk 2x een 4-pack kosten… dus dan is een dergelijk bier ineens prima prijs/kwaliteit haha.
@Amanoo Stouts zijn naar mijn ervaring meer richting zoet dan bitter. Die Lord of The Barrel was in elk geval alles behalve bitter. Des te zwaarder de bieren, des te zoeter vaak. IPA’s zijn bijvoorbeeld vaak niet mijn ding, echter TIPA/QIPA zijn dat vaak wél. Ik heb hier nog een vrij slecht beoordeelde QIPA van 15(!)% liggen waarbij het als slecht punt had; lijkt meer op een Barley Wine. Dat was voor mij nu net dé rede om hem wél mee te pakken
[ Voor 65% gewijzigd door Thalaron op 01-06-2022 23:47 ]
Maar inderdaad, ik heb hier altijd een krat Karmeliet staan. Dat is mijn pils vervanger.
Hier bij mij standaard ook een krat karmelietOxellaar schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:10:
@Thalaron ik hoor het al, je hebt geen zwart geld, wat op moet
Maar inderdaad, ik heb hier altijd een krat Karmeliet staan. Dat is mijn pils vervanger.
Bier fan Fryske grûn!
Dat is een mooi glas van diggelfjoer!AngelDust schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:55:
Qua glazen... meestal 1 van de voorste 3 (Gauloise, naamloos, ons eigen glas...)
[Afbeelding]
En daarmee is Westvleteren dus vanwege het moeizame proces (gedoe om te reserveren + tijd die nodig is + kosten brandstof) alsnog een dure aangelegenheid. Ik zou er ook een hele dag kwijt mee zijn en dan tel ik er dus gewoon 8 uur aan salaris bij op en een halve tank benzine. Dit hoef ik voor andere bieren immers niet te doen dus tsja...-Jaap-io schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:05:
Overigens is Westvleteren ook niet duur als je het zelf ophaalt, het is vooral gedoe. Een kratje blond is 40 en 12° is 48, dat is +/- 2,- per flesje.
alleen het ophalen kost je dag (5uur rijden voor mij retour)
Iets zegt mij dat men beter kan gaan kijken naar normale beschikbaarheid bij slijterijen voor zeg 2,50/3 euro per fles in de speciaalwinkels/slijterijen en bij wijze van supermarkten. Gewoon zoals La Trappe dat ook doet. Ik weet vrijwel zeker dat dit anno 2022 een betere keuze zou zijn.
Nu maken mensen die wél tijd/zin hebben om op en neer te rijden 2-3x zoveel winst op een kratje Westvleteren dan zij zelf doen. Laatst had mijn zwager er op een terras gepakt voor 15(!!!) euro... Voor een bier van 2(!!!!!) euro bij de officiële winkel... Voor 15 euro kan ik op een terras ook 3 gelijkwaardige bieren krijgen dus ik zal hem daar nooit pakken. Voor 5 euro echter...
Kopen?Brinkiewestland schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:08:
[...]
Dat is een mooi glas van diggelfjoer!
Bier fan Fryske grûn!
Ik heb laatste deze op van de tap, echt een bijzondere bier uit Parijs. Niet te zoet, echt lekker:
https://untappd.com/b/fauve-tendre-insouciance/4307533
Laat het dan ff weten, heb vast nog wel wat staan dat niet meer in de winkels te krijgen isBrinkiewestland schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:45:
Als ik weer eens in Friesland ben dan zal ik zeker een aantal flessen meenemen, maar voor nieuwe glazen heb ik echt geen plek meer. Ik zit al met ruim 30 glazen (incl HJ tasters) ruim boven de max van 15 glazen die ik in de kast kwijt mocht![]()
Ik heb laatste deze op van de tap, echt een bijzondere bier uit Parijs. Niet te zoet, echt lekker:
https://untappd.com/b/fauve-tendre-insouciance/4307533
Bier fan Fryske grûn!
https://www.elfique.be/nl/
Ook te koop in de lokale Carrefour.
Straffe mening daar. ;-) Ik denk dat je moet nuanceren. Je hebt speciaalbier en craftbier. Speciaalbier is de laatste jaren overgegaan naar craftbeer. En wij, inclusief mezelf drinken graag craftbier en er zijn inderdaad veel betere bieren te krijgen dan West-Vleteren. Maar de meeste doorsnee bierdrinkers (in België) drinken Jupiler, leffe of Duvel of ander speciaalbier en dan is een West-Vleteren, die niet in de supermarkt verkrijgbaar is, een "speciaal"-bier.Oxellaar schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:31:
[...]
Maar je hebt wel een punt... De hele Belgische bierstyle kakt behoorlijk in.
Naar mij mening komt het beste speciaalbier komt al een tijdje niet meer uit België.
Al drink ik het graag.... Daar niet van
Er zijn heel veel Belgische crafbieren die zeker lekker zijn. Maar sommige zijn even moeilijk verkrijgbaar of "Treehouse". Wij belgen zijn niet zo commercieel ingesteld als onze bovenburen. ;-)
Als de bitterheid je niet bevalt dan zou je nog eens Pastry Stouts kunnen proberen, die zijn absoluut een stuk zoeter.Amanoo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:20:
[...]
Dit soort afbeeldingen maken het dat ik het jammer vind dat ik praktisch geen stouts en nauwelijks porters lust. Dat pikzwarte spul heeft toch wel wat. Je verwacht gewoon dat er spontaan een dwergenbaard op je kin ploft als je het drinkt. Ik vind dat echt gewoon stijl. Maar het is vaak zo enorm bitter.....
Tevens als je kijkt naar de Imperial Stouts kun je de chocolate of vanille of milk stouts proberen. Die zijn net zo donker maar vaak heel zacht en een stuk zoeter! Zeker als je een BA variant op de kop weet te tikken...
Ik was ook niet zo van de stouts maar ik heb onlangs de blackbox van Moersleutel besteld en ik moet zeggen dat ik ze stuk voor stuk (behalve degene met kokos omdat ik niet van kokos hou) echt super lekker zijn. Zoals een ander ook al benoemde zijn deze bijvoorbeeld met chocolade of koffie of vanille ofzo en dat maakt ze een stuk minder bitter.Amanoo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:20:
[...]
Ik houd ook absoluut niet van bittere bieren. Daarom vind ik de meeste IPA ook niet lekker bijvoorbeeld.Amanoo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:20:
[...]
Echter zijn er genoeg lekkere zoete stouts die niet naar koffie smaken. Hier een aantal van mijn favorieten:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Bij de Bierschuur staan ook altijd wel een paar houten kratjes. Geen idee wat de prijzen zijn want heb er nooit naar gekeken.. Been there, done that. Vind ze niet bijster bijzonder. Er is veel beters te krijgen bij de BierschuurOxellaar schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:31:
[...]
Ik heb het al eerder gezegd en toen werd ik bijna voor gek verklaard...
Maar Westvleteren is toch al jaaaaren prima te krijgen bij de grotere/betere slijterij. Ik heb het ritje nooit hoeven maken, maar kon het gewoon bij meerdere slijterijen in de buurt kopen.
IPA hoeft ook niet bitter te zijn.ivo001 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:16:
[...]
Ik houd ook absoluut niet van bittere bieren. Daarom vind ik de meeste IPA ook niet lekker bijvoorbeeld.
Echter zijn er genoeg lekkere zoete stouts die niet naar koffie smaken. Hier een aantal van mijn favorieten:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb het over wereldwijd en de populariteit van de Belgische stijl.techix schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:33:
[...]
Straffe mening daar. ;-) Ik denk dat je moet nuanceren. Je hebt speciaalbier en craftbier. Speciaalbier is de laatste jaren overgegaan naar craftbeer. En wij, inclusief mezelf drinken graag craftbier en er zijn inderdaad veel betere bieren te krijgen dan West-Vleteren. Maar de meeste doorsnee bierdrinkers (in België) drinken Jupiler, leffe of Duvel of ander speciaalbier en dan is een West-Vleteren, die niet in de supermarkt verkrijgbaar is, een "speciaal"-bier.
Er zijn heel veel Belgische crafbieren die zeker lekker zijn. Maar sommige zijn even moeilijk verkrijgbaar of "Treehouse". Wij belgen zijn niet zo commercieel ingesteld als onze bovenburen. ;-)
Niet perse over Belgisch bier.
Die Belgische stijl heeft wel degelijk heel veel in moeten leveren. Traditie verliest het vaak van commercie, hoe goed die traditie ook kan zijn.
Zelfs op de meest burgelijke verjaardagsfeestjes zie ik nu regelmatig mensen met een pakketje ipa's aankomen. Dat was 5 jaar geleden wel anders en 10 jaar geleden ondenkbaar.
Iedereen kwam toen met een pakketje Belgisch bier aan.
En het wel of niet moeilijk verkrijgbaar zijn van een bier maakt het niet beter of slechter.
Dat niet commercieel zijn van de Belgen kun je ook traditioneel noemen, wat juist erg mooi is.
Want hoe zonde zou het zijn als de tripel en het blondje ingeruild werden voor ipa's.
Want ik heb nog meer straffe meningen....Ik vind het bijzonder dat deze stijl nu eenmaal nooit gaat vervelen en veel andere stijlen wel.
De laatste keer dat ik er was (is even geleden) gingen Westvleteren 6-8-12 voor iets van 7-8-9 euro per flesje daar. Dus steeds een euro oplopend in prijs met het alcoholpercentage.Mich007 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:36:
[...]
Bij de Bierschuur staan ook altijd wel een paar houten kratjes. Geen idee wat de prijzen zijn want heb er nooit naar gekeken.. Been there, done that. Vind ze niet bijster bijzonder. Er is veel beters te krijgen bij de Bierschuur
Ik weet niet of/hoeveel het ondertussen weer gestegen is.
Als je ziet dat een bak van hetzelfde bier bij de abdij 38/43/49 euro doet, dan is de marge nog wel hoog

De marge is fors, maar je moet het wel daar in de westhoek halen. Gezien je beperkt spullen meekrijgt aldaar zit je per fles gewoon met forse transportkosten.Dirtbiter schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:07:
[...]
De laatste keer dat ik er was (is even geleden) gingen Westvleteren 6-8-12 voor iets van 7-8-9 euro per flesje daar. Dus steeds een euro oplopend in prijs met het alcoholpercentage.
Ik weet niet of/hoeveel het ondertussen weer gestegen is.
Als je ziet dat een bak van hetzelfde bier bij de abdij 38/43/49 euro doet, dan is de marge nog wel hoog
Ja, het is goedkoper bij de brouwerij zelf, maar niet iedereen heeft zin/tijd/de mogelijkheid om het daar op te halen en dan betaal je er meer voor. Simpel.
Bier fan Fryske grûn!
Niet slecht bedoeld hoor. ;-) Klopt helemaal. Belgische bierstijl heeft veel moeten inleveren en dat merken de brouwerijen ook. Zie je vaak aan te pogingen om ook een ipa te brouwen met een belgische kantje.Oxellaar schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:56:
[...]
Ik heb het over wereldwijd en de populariteit van de Belgische stijl.
Niet perse over Belgisch bier.
Die Belgische stijl heeft wel degelijk heel veel in moeten leveren. Traditie verliest het vaak van commercie, hoe goed die traditie ook kan zijn.
Zelfs op de meest burgelijke verjaardagsfeestjes zie ik nu regelmatig mensen met een pakketje ipa's aankomen. Dat was 5 jaar geleden wel anders en 10 jaar geleden ondenkbaar.
Iedereen kwam toen met een pakketje Belgisch bier aan.
En het wel of niet moeilijk verkrijgbaar zijn van een bier maakt het niet beter of slechter.
Dat niet commercieel zijn van de Belgen kun je ook traditioneel noemen, wat juist erg mooi is.
Want hoe zonde zou het zijn als de tripel en het blondje ingeruild werden voor ipa's.
Want ik heb nog meer straffe meningen....Ik vind het bijzonder dat deze stijl nu eenmaal nooit gaat vervelen en veel andere stijlen wel.
Craft beer specialist
Juist het afwisselen tussen de verschillende stijlen en dan af en toe weer eens wat nieuws ontdekken (voor mij zijn Sours momenteel nog een redelijk onbekend terrein wat ik telkens interessanter en lekkerder begin te vinden) vind ik erg leuk en smakelijk. Qua IPA's; Ja daar smaakt ook veel redelijk hetzelfde van. Wat ik dus eigenlijk nog eens wil doen is proberen uit te vinden of bepaalde hopsoorten mij nou echt meer liggen dan andere. Echter zou het dan handig zijn als daar filter opties voor komen in untapp'd.
[ Voor 15% gewijzigd door Thompson op 03-06-2022 12:48 ]
Beeromaniac
Nou... Er worden veel matige ipas gebrouwen. Net zoveel als matige tripels bijvoorbeeld.Wren schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:21:
Daarentegen is de obsessie met IPA's ook niet al te origineel meer.
Maar als je de juiste brouwerijen aanhoud bij je keuze, dan vervelen ze niet snel bij mij.
Gaia van oedipus
Pais tropical
en mannenliefde
Bij IPA's heb ik ook wel, ik denk veel meer dan bij andere stijlen, dat de prijs/kwaliteit verhouding zwaarder telt. Tripels zullen doorgaans in een prijsrange van 1,5~3,5€/stuk (flesje bij de supermarkt/slijter) vallen, bij IPA's is die range veel groter.Oxellaar schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:19:
[...]
Nou... Er worden veel matige ipas gebrouwen. Net zoveel als matige tripels bijvoorbeeld.
Maar als je de juiste brouwerijen aanhoud bij je keuze, dan vervelen ze niet snel bij mij.
Zo kan ik de Schultenbrau IPA van de Aldi qua prijs/kwaliteit toch echt wel waarderen. 1 euro voor 44cl 6% IPA en echt niet vies. En zo heb je ook IPA's van 10€ waarbij je dat bij de een wel waard vindt en de ander niet.
Beeromaniac
Met gestrekt been.
Alle Belgische bieren lijken op elkaar.... Laat het de biergoden maar niet horen.Jeroen87 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:03:
Ja en...Belgisch bier is gewoon niet zo spannend meer. Heb je een blondje van brouwer X geproefd, heb je ze bij wijze van allemaal geproefd...qua smaak is het beetje allemaal t zelfde, geldt trouwens ook voor de tripel (op een paar uitzonderingen na). Maar waar Nederland oa. flink heeft door geëxperimenteerd met stijlen bier en er echt vanalles te krijgen is...staat het in Belgie redelijk stil.
Belgie heeft een grote verscheidenheid aan bieren. Echter vooral aan de traditionele kant. De populaire IPA's en stouts die eigenlijk vaak hetzelfde recept hebben behalve dan de smaak van de smaakstof dat kennen ze in Belgie inderdaad niet.
Geuzes en Lambieks of BA trappistenbieren kennen ze daar wel. En in uitmuntende kwalitiet.
Dat een land/brouwer niet meedoet aan de Untappd checkin wedstrijd zegt niets over de smaak.
Met gestrekt been.
Dit is nou net wat ik bedoel. Er zijn genoeg craftbierbrouwers in België. Dok Brewing, La Source, Totem, Misery, ... Ze geraken alleen niet tot in Nederland ;-)Artbij schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:28:
[...]
De populaire IPA's en stouts die eigenlijk vaak hetzelfde recept hebben behalve dan de smaak van de smaakstof dat kennen ze in Belgie inderdaad niet.
Sterker nog er is een heel boek over geschreven (waarover niet 😇)techix schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:07:
[...]
Dit is nou net wat ik bedoel. Er zijn genoeg craftbierbrouwers in België. Dok Brewing, La Source, Totem, Misery, ... Ze geraken alleen niet tot in Nederland ;-)
https://www.bol.com/nl/nl...brewing/9200000118151978/
Maar deze kreeg ik kort geleden
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Met gestrekt been.