Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 82 Laatste
Acties:

• Kapitein Merijn
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:09:
[...]

Jij ziet echt geen verschil tussen KVIK/Ikea en bijvoorbeeld Bulthaub?
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Dat vergelijk slaat ook nergens op en is ook niet wat @ChipSkylark bedoelde.

Maar vertel het verschil in kwaliteit maar eens tussen een Häcker keuken en een Siematic dan.

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:02:
[...]

Dat kan natuurlijk ook. In dat geval is er alleen geen plek meer voor een normale eettafel. Die ontbreekt juist in onze huidige keuken door een (slecht ontworpen) eiland. Alternatief hadden we nog gekeken naar een variant zonder L, maar dan op de kop van de tafel nog een klein eiland met alleen een werkblad op 2 kasten.
Wat doet dat extra muurtje eigenlijk in de ruimte? Als dat muurtje er niet zou zitten zou je natuurlijk een hoekkeuken kunnen zetten èn ruimte overlaten voor de eettafel.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Nu online
Ik vraag wat hij bedoelde, hij schrijft dat er geen verschil in keukens zit. Dat zit er duidelijk wel, vandaar mijn vraag om een verduidelijking.

Met gestrekt been.

• ChipSkylark
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 30-01 13:07
Artbij schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:01:
[...]

Geen kwaliteitsverschil in kwaliteit? Dan moet je wellicht wat beter kijken. Of bedoel je in dezelfde prijsklasse?
Dat is niet wat ik zei. De verschillen zijn voor onze wensen in ieder geval niet of nauwelijks zichtbaar. Daarbij hebben we Nobilia/Nolte en bijvoorbeeld Poggenpohl bekeken. Ze bieden allemaal dat aan wat we nodig hebben en zijn allemaal stevig genoeg en vallen niet na 5 jaar uit elkaar :P
Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:25:
[...]

Wat doet dat extra muurtje eigenlijk in de ruimte? Als dat muurtje er niet zou zitten zou je natuurlijk een hoekkeuken kunnen zetten èn ruimte overlaten voor de eettafel.
Rechtsboven dat muurtje? Is een goede vraag, ik denk niet dat hij dragend is. Misschien dat de architekt dacht dat je daar mooi een keuken achter kan verstoppen of zo.

• Artbij
  • Nu online
ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:28:
[...]

Dat is niet wat ik zei. De verschillen zijn voor onze wensen in ieder geval niet of nauwelijks zichtbaar. Daarbij hebben we Nobilia/Nolte en bijvoorbeeld Poggenpohl bekeken. Ze bieden allemaal dat aan wat we nodig hebben en zijn allemaal stevig genoeg en vallen niet na 5 jaar uit elkaar :P

[...]

Rechtsboven dat muurtje? Is een goede vraag, ik denk niet dat hij dragend is. Misschien dat de architekt dacht dat je daar mooi een keuken achter kan verstoppen of zo.
Als niet uit elkaar vallen in 5 jaar je criterium is dan maakt het inderdaad niet uit wat je koopt.... :D

Met gestrekt been.

• Harrie_
  • Niet online
ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:28:
[...]
En is het een optie om dat muurtje weg te halen? Of vind je een 'normale' hoekkeuken geen goede optie?

• ChipSkylark
Artbij schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:29:
[...]

Als niet uit elkaar vallen in 5 jaar je criterium is dan maakt het inderdaad niet uit wat je koopt.... :D
Nu ben ik oprecht wel benieuwd naar jou criteria, waardoor je voor jou wel significante verschillen ziet. Misschien wil je graag een front die alleen merken van hogere prijsklassen aanbieden? In dat geval noem ik het geen verschil in kwaliteit, maar alleen in de omvang van het assortiment.
Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:30:
[...]

En is het een optie om dat muurtje weg te halen? Of vind je een 'normale' hoekkeuken geen goede optie?
Um... in welke richting een hoekkeuken? Linksboven? Dat zou eventueel kunnen als we niet zo'n onhandig grote koelkast hadden. Dan heb je ook een creatieve oplossing nodig met het raam dat tot op de grond doorloopt.

ChipSkylark wijzigde deze reactie 08-01-2019 10:34 (10%)

• Artbij
  • Nu online
ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:32:
[...]

Nu ben ik oprecht wel benieuwd naar jou criteria, waardoor je voor jou wel significante verschillen ziet.

[...]

Um... in welke richting een hoekkeuken? Linksboven? Dat zou eventueel kunnen als we niet zo'n onhandig grote koelkast hadden. Dan heb je ook een creatieve oplossing nodig met het raam wat tot op de grond doorloopt.
Afwerking, levensduur, kwaliteit van de gebruikte materialen, afwerking randjes en naden.

Voorbeeld Next glazen front en Hacker glazen front beter afwerking.

Bulthaub hout met nerf loopt door over de kasten. Veel ander leveranciers hebben een andere boom per kastje.

Met gestrekt been.

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:07
@ChipSkylark Waarom niet de keuken gewoon voor een raam zetten?

• RUFFNECK
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 07:37

RUFFNECK

Poentje

BB-One schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:35:
Vraag ik me ook af, ik ken genoeg mensen die dat ook gedaan hebben, sommigen doen dan een soort folie tegen het raam dat achter de (lage) kasten komt, zodat vanuit buiten, het niet heel gek uitziet..

• ChipSkylark
BB-One schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:35:
Dan moeten we het raam vervangen, omdat de deur van het raam lager doorloopt dan het keukenbland hoog is. Zoals ik zei, architekten moeten soms meer buiten komen dan achter de tekentafel zitten :9

Artbij schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:35:
[...]

Afwerking, levensduur, kwaliteit van de gebruikte materialen, afwerking randjes en naden.

Bulthaub hout met nerf loopt door over de kasten. Veel ander leveranciers hebben een andere boom per kastje.
't Is maar net waar je zelf waarde aan hecht. Qua levensduur of stevigheid zit er echt geen verschil in, de B merken als Nobilia en Nolte zijn in dat opzicht echt nog een stuk verbeterd de laatste 5 jaar. Qua afwerking kunnen we met onze lekenogen ook geen verschil zien. Zo lang de verschillen in kwaliteit meer 'verstopt en optisch' dan 'stevigheid' zijn ga ik niet het dubbele uitgeven voor dezelfde keuken.

ChipSkylark wijzigde deze reactie 08-01-2019 10:46 (3%)

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:08
Artbij schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:35:
[...]

En zoals al zo vaak benoemd hier als je voor een relatief standaard keuken gaat qua fronten en opties is er nagenoeg geen kwalitatief verschil tussen een midden segment of een normaal hoger segment keuken. (Bulthaub en dat soort merken even daar gelaten).

En dat maakt verder niet uit het gaat juist om de opties en de frontjes waar je uit kunt kiezen bij hoger segment spul.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• My-life
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Je krijgt gewoon onderstaande melding op je oven:

[Afbeelding]
En wanneer verschijnt dit? Zo maar spontaan?

Specs

• Artbij
  • Nu online
My-life schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:49:
[...]

En wanneer verschijnt dit? Zo maar spontaan?
Yup. Allebei mijn ovens hadden het tegelijk.
ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Dan moeten we het raam vervangen, omdat de deur van het raam lager doorloopt dan het keukenbland hoog is. Zoals ik zei, architekten moeten soms meer buiten komen dan achter de tekentafel zitten :9

[Afbeelding]

[...]

't Is maar net waar je zelf waarde aan hecht. Qua levensduur of stevigheid zit er echt geen verschil in, de B merken als Nobilia en Nolte zijn in dat opzicht echt nog een stuk verbeterd de laatste 5 jaar. Qua afwerking kunnen we met onze lekenogen ook geen verschil zien. Zo lang de verschillen in kwaliteit meer 'verstopt en optisch' dan 'stevigheid' zijn ga ik niet het dubbele uitgeven voor dezelfde keuken.
Gaat er niet om wat je kiest, het is jouw keuken. Alleen je opmerking dat er geen kwaliteitsverschil in zit klopt niet.

PS Ik zou in jouw geval ook gewoon een deel voor het raam doen :).

Met gestrekt been.

• Harrie_
  • Niet online
ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:32:
[...]
Um... in welke richting een hoekkeuken? Linksboven? Dat zou eventueel kunnen als we niet zo'n onhandig grote koelkast hadden. Dan heb je ook een creatieve oplossing nodig met het raam dat tot op de grond doorloopt.
Sorry, ik zat helemaal verkeerd te kijken :F
Ik keek naar die 3D-tekening en dacht dat de keuken in een aparte ruimte zat met een gek muurtje dwars op de muur.

Kun je anders niet een plattegrond geven van de complete benedenverdieping (al dan niet met aangeven waar je de woonkamer/zithoek wil hebben), wellicht dat hier nog wat creatieve ideëen eruit rollen?

• My-life
  • Nu online
Artbij schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:51:
[...]

Yup. Allebei mijn ovens hadden het tegelijk.
Waren er daarna ook merkbare verschillen?

Specs

• Artbij
  • Nu online
My-life schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:52:
[...]

Nee, uiteraard niet. Het is een oven, geen Tesla :).

Met gestrekt been.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

My-life schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:52:
[...]

Mijn beide ovens ook, maar zelf ben ik nog niks merkbaars (qua verschil) tegengekomen. Heb er ook niet echt opgelet of naar gezocht eerlijk gezegd.

Even generiek over wat eerder was gezegd over de gebruiksvriendelijkheid van sommige dingen van Siemens, ik snap het ergens wel, maar iets als timers instellen e.d. doe ik al heel lang gewoon via de app. Wat het zeolith drogen betreft ben ik het wel helemaal mee eens (had ik eerder ook over gepost), soms lijkt het gewoon een gimmick...maar ook soms weer niet.

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:07
ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:45:
[...]

[Afbeelding]
Hoezo? je laat op de plek van het raam het werkblad naar het raam 'uitwijken' en je ziet er van binnenuit niets van is nog een leuke plek voor voorraadpotten o.i.d.. Voor de buitenkant zou ik er gewoon folie tegen het raam aanplakken (tenminste voor het gedeelte dat achter de keukenkast zit)

• ChipSkylark
Artbij schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:51:
Gaat er niet om wat je kiest, het is jouw keuken. Alleen je opmerking dat er geen kwaliteitsverschil in zit klopt niet.

PS Ik zou in jouw geval ook gewoon een deel voor het raam doen :).
Sorry, maar ik vind het wel een beetje vervelend worden om nu voor de 3e keer verkeerd te worden gequote. Er zit toch wel een verschil tussen "niet meer zo'n groot verschil zit in overall kwaliteit" en absoluut geen verschil. Ik heb vervolgens ook uitgelegd waarom ik de verschillen voor mijn eisen niet significant vind.
BB-One schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:57:
[...]

Hoezo? je laat op de plek van het raam het werkblad naar het raam 'uitwijken' en je ziet er van binnenuit niets van is nog een leuke plek voor voorraadpotten o.i.d.. Voor de buitenkant zou ik er gewoon folie tegen het raam aanplakken (tenminste voor het gedeelte dat achter de keukenkast zit)
Haha, ja dat zou natuurlijk kunnen. Dat vond ik zelf een beetje te veel 'geknutsel'. Je moet met de indeling van de ruimte helaas een of andere compromis aangaan. Of met het eiland, of met de tafel, of met het raam. Maar misschien is er nog een andere mogelijkheid. We kunnen natuurlijk afwachten tot de andere 4 appartementen bewoond zijn en dan spieken hoe zij het hebben gemaakt ;)

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:08
ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:03:
[...]

Sorry, maar ik vind het wel een beetje vervelend worden om nu voor de 3e keer verkeerd te worden gequote. Er zit toch wel een verschil tussen "niet meer zo'n groot verschil zit in overall kwaliteit" en absoluut geen verschil. Ik heb vervolgens ook uitgelegd waarom ik de verschillen voor mijn eisen niet significant vind.
Trek je er niet teveel van aan. Hij heeft zelf een heel dure keuken gekocht en is hier zo blij mee dat hij schijnbaar met alle macht als voorvechter van het hogere segment optreed.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:03:

Haha, ja dat zou natuurlijk kunnen. Dat vond ik zelf een beetje te veel 'geknutsel'. Je moet met de indeling van de ruimte helaas een of andere compromis aangaan. Of met het eiland, of met de tafel, of met het raam. Maar misschien is er nog een andere mogelijkheid. We kunnen natuurlijk afwachten tot de andere 4 appartementen bewoond zijn en dan spieken hoe zij het hebben gemaakt ;)
Wat @BB-One en ik zo ongeveer bedoelen is hier ook genoemd: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51257625 het hoeft er niet als geknutsel uit te zien :)

• ChipSkylark
RUFFNECK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:12:
[...]

Wat @BB-One en ik zo ongeveer bedoelen is hier ook genoemd: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/51257625 het hoeft er niet als geknutsel uit te zien :)
Ziet er inderdaad prima uit! Dat wat ik bedoelde met geknutsel is dat in mijn geval het werkblad voor het raam omlaag moet springen, omdat het raam anders niet open kan. Het raamgedeelte dat open kan begint al op een halve meter van de grond. Als de raamdeur pas op 1m hoogte begon was het natuurlijk een ander verhaal.
Misschien was dat niet geheel duidelijk aan de hand van mijn vorige post. Mijn paintskills zijn erg beperkt :P

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:16:
[...]

Ziet er inderdaad prima uit! Dat wat ik bedoelde met geknutsel is dat in mijn geval het werkblad voor het raam omlaag moet springen, omdat het raam anders niet open kan. Het raamgedeelte dat open kan begint al op een halve meter van de grond. Als de raamdeur pas op 1m hoogte begon was het natuurlijk een ander verhaal.
Misschien was dat niet geheel duidelijk aan de hand van mijn vorige post.
Ah ok, dat was niet duidelijk nee, ik dacht dat het een kant van de woning betrof met een raam dat niet open kon ;)

• Harrie_
  • Niet online
@ChipSkylark
Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:52:
[...]
Kun je anders niet een plattegrond geven van de complete benedenverdieping (al dan niet met aangeven waar je de woonkamer/zithoek wil hebben), wellicht dat hier nog wat creatieve ideëen eruit rollen?
Ter aanvulling: de optie met het kookeiland op de plaats van de eettafel vind ik bijv. niet eens zo'n slechte, maar dan zal je eettafel ergens anders moeten staan... Maar op het plattegrondje zien we alleen de 'keuken-hoek', wat zit hier dan nog aan?

Harrie_ wijzigde deze reactie 08-01-2019 11:21 (27%)

• ChipSkylark
Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:19:
@ChipSkylark

[...]

Ter aanvulling: de optie met het kookeiland op de plaats van de eettafel vind ik bijv. niet eens zo'n slechte, maar dan zal je eettafel ergens anders moeten staan... Maar op het plattegrondje zien we alleen de 'keuken-hoek', wat zit hier dan nog aan?
Yes. Nogmaals mijn paint-skills zijn heel slecht 8)7 , ja 't is in Duitsland.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

ChipSkylark wijzigde deze reactie 08-01-2019 11:31 (5%)

• Harrie_
  • Niet online
ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:29:
[...]

Yes. Nogmaals mijn paint-skills zijn heel slecht 8)7 , ja 't is in Duitsland.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Maak ik hieruit op dat het een appartement is?

• ChipSkylark
Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:36:
[...]

Maak ik hieruit op dat het een appartement is?
Yup

• Harrie_
  • Niet online
Dat verklaart een hoop. Ik denk dat je wat concessies moet gaan doen. Ik had a.d.h.v. de eerste tekening het idee dat het om een 'full-size' huis ging. Ook omdat je o.a. een 80cm kookplaat wil, amerikaanse koelkast etc. Ik denk niet dat de ruimte dat toelaat...

Als ik de situatie zo zie (en dan refereer ik naar deze post dan redeneer ik dat de keuken in feite 4m x 4m is, behalve de wand waar het 'hoofdkeukenblok' staat, die is 3m.

Ik zou dan:
• De wand van 3m gebruiken voor het 'hoofdblok' met daarin spoelbak en kookplaat
• De wand van 2m (waar de eettafel staat ingetekend) een hoge inbouw-koelkast met daarnaast nog ongeveer 1,40m bladruimte (daar kan mooi de koffiezetapparaat op), eventueel kun je onder dit blad nog een inbouwvriezer plaatsen.
• Tussen de 2 keukenblokken (4m - 60cm - 60cm = 2,80m) zou je dan een (niet al te grote) keukentafel kunnen zetten

• ChipSkylark
Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:48:
[...]

Dat verklaart een hoop. Ik denk dat je wat concessies moet gaan doen. Ik had a.d.h.v. de eerste tekening het idee dat het om een 'full-size' huis ging. Ook omdat je o.a. een 80cm kookplaat wil, amerikaanse koelkast etc. Ik denk niet dat de ruimte dat toelaat...

Als ik de situatie zo zie (en dan refereer ik naar deze post dan redeneer ik dat de keuken in feite 4m x 4m is, behalve de wand waar het 'hoofdkeukenblok' staat, die is 3m.

Ik zou dan:
• De wand van 3m gebruiken voor het 'hoofdblok' met daarin spoelbak en kookplaat
• De wand van 2m (waar de eettafel staat ingetekend) een hoge inbouw-koelkast met daarnaast nog ongeveer 1,40m bladruimte (daar kan mooi de koffiezetapparaat op), eventueel kun je onder dit blad nog een inbouwvriezer plaatsen.
• Tussen de 2 keukenblokken (4m - 60cm - 60cm = 2,80m) zou je dan een (niet al te grote) keukentafel kunnen zetten
Precies dat hadden we ook al overwogen, dat vonden we alleen weer onhandig omdat je dan naar de koelkast altijd om de tafel heen moet lopen die dan echt een beetje in de weg staat. De koelkast hebben we trouwens al een paar jaar, dus om nou een nieuwe te moeten kopen...
Maar ja, zoals je al zei, je moet concessies doen. Is meer de keuze tussen:
- een tafel in het midden die in de weg staat
- een dichtgebouwd raam
- geen tafel
- een keuken die voor een gedeelte de kamer in loopt

ChipSkylark wijzigde deze reactie 08-01-2019 11:53 (7%)

• Harrie_
  • Niet online
ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:52:
[...]
Precies dat hadden we ook al overwogen, dat vonden we alleen weer onhandig omdat je dan naar de koelkast altijd om de tafel heen moet lopen die dan echt een beetje in de weg staat. De koelkast hebben we trouwens al een paar jaar, dus om nou een nieuwe te moeten kopen...
Maar ja, zoals je al zei, je moet concessies doen. Is meer de keuze tussen:
- een tafel in het midden die in de weg staat
- een dichtgebouwd raam
- geen tafel
- een keuken die voor een gedeelte de kamer in loopt
Ja en dat is gewoon superlastig. Ik had laatst in het DIY-topic nog wat discussie over een concessie die ik zelf in de keuken heb gedaan waarbij 2 Tweakers zeiden 'ik zou nooit'. Dat is natuurlijk allemaal makkelijk lullen maar je moet nu eenmaal werken met de ruimte die je hebt. Verder heb ik voor alle argumentatie begrip, behalve:
De koelkast hebben we trouwens al een paar jaar, dus om nou een nieuwe te moeten kopen...
Of het geld moet echt OP zijn, maar uiteindelijk moet je toch een nieuwe keuken aanschaffen en kun je die koelkast evt. tweedehands weer verkopen?

Ik heb hier nog een tweetal schetsjes gemaakt, zoals ik het zou doen. Waarbij dan de plaatsing van de koelkast + eettafel afhankelijk is van:
• Makkelijker tijdens het koken wat uit de koelkast pakken (bovenste optie)
• Makkelijker vanuit de woonkamer wat uit de koelkast pakken (onderste optie)

Maar goed... zo zou ik het doen, uiteindelijk kan alleen jij (en je partner?) de afweging maken en tot een opstelling komen waar voor jullie de pro's / cons het beste in balans zijn :) Ik zou me iig niet laten leiden door die grote koelkast die je toevallig al hebt >:)

• ChipSkylark
Harrie_ schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:05:
[...]

Ja en dat is gewoon superlastig. Ik had laatst in het DIY-topic nog wat discussie over een concessie die ik zelf in de keuken heb gedaan waarbij 2 Tweakers zeiden 'ik zou nooit'. Dat is natuurlijk allemaal makkelijk lullen maar je moet nu eenmaal werken met de ruimte die je hebt. Verder heb ik voor alle argumentatie begrip, behalve:

[...]

Of het geld moet echt OP zijn, maar uiteindelijk moet je toch een nieuwe keuken aanschaffen en kun je die koelkast evt. tweedehands weer verkopen?

Maar goed... zo zou ik het doen, uiteindelijk kan alleen jij (en je partner?) de afweging maken en tot een opstelling komen waar voor jullie de pro's / cons het beste in balans zijn :) Ik zou me iig niet laten leiden door die grote koelkast die je toevallig al hebt >:)
Ik zal het in ieder geval nog een keer overwegen. Wellicht kunnen we de koelkast aan m'n schoonmoeder slijten >:)

• ArCadE
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 15:38

ArCadE

De man die bakt....

ChipSkylark schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 12:13:
[...]

Ik zal het in ieder geval nog een keer overwegen. Wellicht kunnen we de koelkast aan m'n schoonmoeder slijten >:)
Je zou ook nog de bank, tafeltje en TV een kwart slag met de klok mee kunnen draaien en dan de eettafel wat verder de woonkamer in..

Mijn Specs

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
Het allermooiste was als de achterpui gewoon 1 lange rechte wand was geweest, dan had je eetkamertafel inderdaad tussen de keuken opstelling en zithoek gepast en had je tv meubel aan die wand kunnen blijven staan. Een kwartslag draaien dan komt de tv waarschijnlijk voor het raam.

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• My-life
  • Nu online
RUFFNECK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:57:
[...]

Mijn beide ovens ook, maar zelf ben ik nog niks merkbaars (qua verschil) tegengekomen. Heb er ook niet echt opgelet of naar gezocht eerlijk gezegd.

Even generiek over wat eerder was gezegd over de gebruiksvriendelijkheid van sommige dingen van Siemens, ik snap het ergens wel, maar iets als timers instellen e.d. doe ik al heel lang gewoon via de app. Wat het zeolith drogen betreft ben ik het wel helemaal mee eens (had ik eerder ook over gepost), soms lijkt het gewoon een gimmick...maar ook soms weer niet.
Eigenlijk vind ik "gewoon via de app" allerminst gewoon. Als ik de vaatwasser heb ingeruimd lijkt het mij gebruikelijker om met de knoppen op het apparaat het programma in te stellen i.p.v. een telefoon te moeten pakken.

Specs

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

My-life schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Eigenlijk vind ik "gewoon via de app" allerminst gewoon. Als ik de vaatwasser heb ingeruimd lijkt het mij gebruikelijker om met de knoppen op het apparaat het programma in te stellen i.p.v. een telefoon te moeten pakken.
Oh nee, ik bedoel zeker niet dat dat normaal is hoor, ik bedoel het meer als dat ik het fijner vind met name wat werd gezegd over die draaiknop. Met de app is DAT DEEL iets sneller en duidelijker.
Dat zijn eigenlijk ook de enige apparaten (ovens) die ik echt via de app aanstuur soms, terwijl ik ook HomeConnect heb op de koelkast, vaatwasser en kookplaat, wasmachine en wasdroger.

De vaatwasser doe ik niks met timers eigenlijk, ik zet em aan wanneer hij vol zit en klaar, ook geen issues met gevoelige touchknoppen (sterker nog, ik vind dat ik ze juist altijd wat harder moet 'indrukken')

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15:46
Waarom willen mensen apparatuur wat je met je telefoon kan bedienen? Je krijgt nog meer printplaten in je apparatuur = gevoeliger en gaat alles nog sneller of eerder kaduuk. Er zit al genoeg electronica in.

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:10
My-life schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Sterker nog, ik gebruik alleen de aan/uit knop bij wijze van.
Vaatwasser staat 99% van de tijd op hetzelfde programma.

Klep dicht >> op aan knop indrukken >> 2 uurtjes wachten >> uit knop indrukken >> klep open (oja, niet het vaatwasblokje vergeten).

Misschien 1x per jaar een keer iets op een heet programma of gewoon spoelen, maar dat is echt op één hand te tellen.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

T.E schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:25:
Waarom willen mensen apparatuur wat je met je telefoon kan bedienen? Je krijgt nog meer printplaten in je apparatuur = gevoeliger en gaat alles nog sneller of eerder kaduuk. Er zit al genoeg electronica in.
Ik heb het niet gekozen om die reden, die functionaliteit zit er toevallig op :) Zoals ik al zei, alleen voor de ovens gebruik ik het soms.

• My-life
  • Nu online
T.E schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:25:
Volgens mij zijn het meer de fabrikanten die dit willen zodat ze meer diensten kunnen pushed en een nieuw verdienmodel krijgen.

Specs

• Artbij
  • Nu online
Niet te vergeten dat ze veel informatie van consumenten krijgen nu over alles wat er met de ovens gedaan wordt.

Met gestrekt been.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Artbij schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:48:
Niet te vergeten dat ze veel informatie van consumenten krijgen nu over alles wat er met de ovens gedaan wordt.
Dat denk ik ook sowieso, maar ik vraag me wel af welke informatie precies en wat ze ermee doen. Hoe vaak ik de sous vide functionaliteit gebruikt heb of hoe vaak ik de braadthermometer heb ingeplugd? :P

Het enige waar ik "bang" voor ben is dat ze zodanig evil zijn dat ze de boel op afstand met een update 'kapot' kunnen maken, zodat ik een nieuwe moet kopen :o

• Tito129
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:23
RUFFNECK schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:32:
[...]

Ik heb het niet gekozen om die reden, die functionaliteit zit er toevallig op :) Zoals ik al zei, alleen voor de ovens gebruik ik het soms.
Voor mijn oven gebruik ik het regelmatig om het voorverwarmen vanuit bed aan te zetten.
Ook gebruik ik het af en toe om te kijken hoe lang iets nog moet bij low en slow.
Voor een koelkast zou ik alleen een alarmering als de temperatuur de hart stijgt ren voordeel vinden en bij ee vaatwasser weer ik nog geen functie..

Er kan nog wel wat verbeterd worden bij de apps van Siemens.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

M.b.t. De bovenstaande app en update discussie... Zie ik het nou goed dat er bij Miele nog een unit van tussen de 80 en 120 euro per apparaat aangeschaft dient te worden voor smart functies? 8)7

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Ik probeer smart huishoudapparaten te vermijden, omdat het net als alle andere producten met software update mogelijkheden gebruikt wordt om te besparen op testen. Hierdoor hebben de 1e generatie producten allemaal matige software met veel bugs, want die kunnen ze toch na release updaten.

Voor de vaatwasser is het alleen handig om daadwerkelijk te weten wat programma P1-P9 zijn zonder boekje erbij te pakken. Lijkt me handiger als de fabrikant te programma's op de deur printen/graveren.

• Harrie_
  • Niet online
Ik vraag me ook af wat de invloed op de lange termijn is van al die slimme keukenapparatuur. Als je een smart-TV pakt van 10 jaar oud dan is het gros van die 'smart functies' niet meer bruikbaar omdat updates gestopt zijn, verouderde versie van netflix-app die niet meer wil verbinden, etc.

Wat gaat al die slimme keukenapparatuur doen als Samsung straks TiZen lanceert en Google overgaat op de opvolger van Android? Komen er dan backwards compatible apps uit of gaan we (zoals zoveel apparaten) maar weer beredeneren dat updates niet meer hoeven na 3 jaar?

• T.E
Ik zeg niet dat het onhandig is :) alleen dat er weer meer electronica opzit wat kapot kan. Als die functie niet meer werkt heb je ook nog kans dat heel het apparaat niet meer werkt. Ik vermijd graag zulke problemen.
Hetzelfde met een auto met alle functies die erop zitten. Zodra er 1 lampje begint te knipperen kan je hem gaan laten uitlezen en begint de kassabon alweer te rollen.

Zometeen weer een afspraak met de duitse keukenboer. Nog wat dingetjes aanpassen en kijken of we een leuke prijs krijgen.

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

MikeyMan schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:25:
[...]

Die idioterie van Siemens was ik bij m'n schoonouders al tegen gekomen. Misschien bewuste keuze om de app te pushen, maar ik herken het issue wel ja.
Juist dit punt was voor mij een reden om niet voor BSH maar voor Miele te gaan. Hun (nog) duurdere lijn heeft ook een app, maar dat is duidelijk 'erbij' in plaats van dat het eigenlijk je primaire/complementaire inputmethode zou moeten zijn.

Spullen in mijn huis moeten ook zonder app's prima kunnen functioneren.

Wij zijn inmiddels uit de opstelling, indeling en apparatuur van de keuken. Het is een Rotpunkt keuken geworden met allemaal Miele apparatuur (stoomoven, combi oven, koelkast, inductiekookplaat met 3 flexzones en koelkast van 1,73m. Alleen de afzuigkap is van Novy geworden omdat die echt stiller is dan die van Miele (64 vs 40dB). De vriezer (Liebherr) komt los in de bijkeuken.

Het blad is van Dekton, 2 cm dik in de kleur Korus (mat warm grijs).
Bijzonder detail is dat men echt niet de spoelbak onder het blad wilde monteren (heb ik nu ook met mijn glazen blad) omdat Dekton erg hard is, maar daardoor ook weinig taai. Een verkeerde tik is dus snel fataal voor je blad. Nu is de spoelbak dus in het blad gefreesd.
Fronten worden greeploos mat wit en er komt een matte Quooker Flex Pro op.
Al met al een flinke investering, maar we zijn er nu al blij mee.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Bij BSH is de app ook gewoon voor erbij hoor :? zeker niet primair... Dat je iets wat makkelijker in de app kan instellen dan op het apparaat zelf maakt het niet meteen helemaal verwoven, primair en smart.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PaT schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:58:
[...]

Juist dit punt was voor mij een reden om niet voor BSH maar voor Miele te gaan. Hun (nog) duurdere lijn heeft ook een app, maar dat is duidelijk 'erbij' in plaats van dat het eigenlijk je primaire/complementaire inputmethode zou moeten zijn.

Spullen in mijn huis moeten ook zonder app's prima kunnen functioneren.

Wij zijn inmiddels uit de opstelling, indeling en apparatuur van de keuken. Het is een Rotpunkt keuken geworden met allemaal Miele apparatuur (stoomoven, combi oven, koelkast, inductiekookplaat met 3 flexzones en koelkast van 1,73m. Alleen de afzuigkap is van Novy geworden omdat die echt stiller is dan die van Miele (64 vs 40dB). De vriezer (Liebherr) komt los in de bijkeuken.

Het blad is van Dekton, 2 cm dik in de kleur Korus (mat warm grijs).
Bijzonder detail is dat men echt niet de spoelbak onder het blad wilde monteren (heb ik nu ook met mijn glazen blad) omdat Dekton erg hard is, maar daardoor ook weinig taai. Een verkeerde tik is dus snel fataal voor je blad. Nu is de spoelbak dus in het blad gefreesd.
Fronten worden greeploos mat wit en er komt een matte Quooker Flex Pro op.
Al met al een flinke investering, maar we zijn er nu al blij mee.
We zijn puur en alleen op basis van de stoomoven al bij Miele terecht gekomen. Tegen mijn merk-ocd in een bora kookplaat erbij genomen, maar anders was dat ook Miele geworden...

Kan niet wachten tot het spul staat. Word een beetje treurig van de combimagnetron en IKEA kookplaat. En nog het meest irritante, afwassen in de badkamer.

• Erniebert
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 17-02 23:17
Vorige week is onze keuken uit bovenstaande post geplaatst. De monteurs zijn twee dagen bezig geweest. Er was een scherp randje aan het blad waarvoor de leverancier langs komt. Ook was er de verkeerde kookplaat geleverd, opbouw ipv inbouw. Zoals op de foto te zien is, liggen er balkjes onder zodat we de plaat wel kunnen gebruiken. Ze maakten wel de opmerking voorzichtig te doen maar wel klasse dat ze ons de mogelijkheid bieden de plaat te gebruiken.

Verder ging de communicatie over het hele traject prima en ik kan Gerwens dan ook aanbevelen. Hieronder de foto's.

Groeten Leon.
Mooie keuken Leon. Hoe heb je de ventilatie van je ovens geregeld?
Gr. Erwin

• Mokum80
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 13:11
Leon-1985 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:04:
[...]

De koof hebben we zelf laten maken
Mooi, hele strakke keuken ook! Heb je de vloer onder de koof door laten leggen?

• Mokum80
Tito129 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 18:43:
[...]

Mooie keuken. Ik vind de prijs heel erg meevallen als ik zie wat ze ons in NL voor een next125 willen laten betalen. Ga toch denk ik maar keer dagje Duitsland doen.
Heb je de koof zelf gemaakt of zat dat er ook bij in?
Ik heb net een Next keuken in Duitsland besteld, qua prijs komt het redelijk overeen met wat je in NL betaalt. Maar uiteindelijk in Duitsland de beste klik en vertrouwen, de woning wordt nl pas over 2 jaar opgeleverd. Maar als ik zie wat je voor een Next keuken moet betalen, vind ik het wel aan de prijzige kant voor wat je krijgt. Toch heb ik een Next besteld vanwege de goede kwaliteit en fijne corpushoogte.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mokum80 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:16:
[...]

Ik heb net een Next keuken in Duitsland besteld, qua prijs komt het redelijk overeen met wat je in NL betaalt. Maar uiteindelijk in Duitsland de beste klik en vertrouwen, de woning wordt nl pas over 2 jaar opgeleverd. Maar als ik zie wat je voor een Next keuken moet betalen, vind ik het wel aan de prijzige kant voor wat je krijgt. Toch heb ik een Next besteld vanwege de goede kwaliteit en fijne corpushoogte.
Ligt er misschien een beetje aan wat je precies bestelt, maar de offertes die wij in NL hadden voor next keukens lagen 6-7k hoger dan bij ekelhoff. En die zijn ongetwijfeld al niet de goedkoopste...

• Mokum80
MikeyMan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:29:
[...]

Ligt er misschien een beetje aan wat je precies bestelt, maar de offertes die wij in NL hadden voor next keukens lagen 6-7k hoger dan bij ekelhoff. En die zijn ongetwijfeld al niet de goedkoopste...
Ik heb de keuken besteld bij Ekelhoff, circa 24k dus ik denk beetje in de medium range voor een Next 125. Ja, in NL was het iets hoger (circa 2k schat ik), al was het niet helemaal 1-1 te vergelijken. Maar Ekelhoff wat een fabriek is dat, alleen maar NL'ers :D

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mokum80 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:38:
[...]

Ik heb de keuken besteld bij Ekelhoff, circa 24k dus ik denk beetje in de medium range voor een Next 125. Ja, in NL was het iets hoger (circa 2k schat ik), al was het niet helemaal 1-1 te vergelijken. Maar Ekelhoff wat een fabriek is dat, alleen maar NL'ers :D
Ja, ik ging van 38k in NL naar 31,5k bij Ekelhoff. Dus zal idd wel afhankelijk zijn van wat opties en apparatuur.
Maar wel een mooie zaak, je krijgt wel een goed idee van de mogelijkheden.

We hadden in het begin vooral het issue dat we wisten voor niet een te standaard keuken te willen gaan, maar hadden ook niet echt een idee wat het dan zou moeten worden. Dan is zo'n zaak met veel testopstellingen wel handig natuurlijk.

• Leon-1985
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15-02 15:05
Erniebert schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:25:
[...]

Mooie keuken Leon. Hoe heb je de ventilatie van je ovens geregeld?
Gr. Erwin
Dank je.

flinke ruimte achter de kasten gehouden en roosters in de afwerkplint. Ook heb ik boven de tussen de kasten en ombouw een kier gehouden en doordat de kasten donker zijn valt die amper op.

• Quartje
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15:31
Ik lees al geruime tijd met veel plezier mee in dit topic. Wij zijn voor ons nieuwe huis ook op keukenjacht geslagen, O.a. Bruynzeel in NL (Optima-lijn) bezocht, als ook Ekelhoff en Mobel Faber in Duitsland.

Het voorstel waar wij zelf naar neigen, is van Mobel Faber. Prettige advies gekregen en goed gevoel erbij (geldt ook voor Ekelhoff overigens). Toch zouden wij graag nog even jullie (ervaren) blik op de prijsstelling van het aangebodende willen:

Hacker Systemat AV6000 keuken (mat afgelakt)

Eiland (311 x 117 cm) + Bar (90 x 117cm)
  • 4x ladekast 120cm breed (incl. 2 bestekladen)
  • 1x kast 60 cm tbv vaatwasmachine
  • 5 cm afwerkingsplaten aan beide zijden
Kastenwand
  • 1x lage kast 60cm breed
  • 1x lage kast 60cm breed met lades (incl. afvalsysteem
  • 6x hoge kast (180 hoog)
Werkblad
  • 1x Composiet Diresco 2cm dikte: 311 x 117cm
  • 1x Composiet Diresco 2cm dikte: 120 x 59cm
  • 1x Barblad 90 x 117cm(
Apparatuur
  • Vaatwasser: Siemens StudioLine SN858D01PE
  • Inductieplaat (incl. downdraft afzuiging): Siemens StudioLine Induction Air iQ700 80cm EX807LX33E
  • Combioven (45cm): Siemens iQ700 CM836GPB6 (BlackSteel)
  • Opberglade onder oven: Siemens BI630ENS1
  • Stoomoven (60cm): Siemens iQ700 HS858GXB6 (BlackSteel)
  • Vriezer (178cm): Siemens GI81NAC30
  • Koelkast (178cm): Siemens KI81RAD30
  • Wijnklimaatkast (onderbouw): Miele KWT 6322 UG
  • Kokendwaterkraan: Quooker COMBI+
Diverse toebehoren
  • Spoelbak: Reginox Elite 54cm OHIO
  • Afvalsysteem (42L)
  • 3x Ledspots
  • Verzinkbare (Elevator) stopcontact in eiland (incl. 1x USB)
  • 2x Legplanken (boven de lage kasten)
Totaal geoffreerd voor EUR 24.200 (incl. levering & montage).

Vragen:
1. Is dit een schappelijke totaalprijs (heb helaas geen break-down gekregen in de diverse onderdelen)?
2. Mochen er evt. opmerkingen zijn over de set-up, dan hou ik mij aanbevolen :)

Foto-impressie:

Keukenaanzicht MF1 Keukenaanzicht MF2 Keukenaanzicht MF3

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Quartje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:32:
Ik lees al geruime tijd met veel plezier mee in dit topic. Wij zijn voor ons nieuwe huis ook op keukenjacht geslagen, O.a. Bruynzeel in NL (Optima-lijn) bezocht, als ook Ekelhoff en Mobel Faber in Duitsland.

Het voorstel waar wij zelf naar neigen, is van Mobel Faber. Prettige advies gekregen en goed gevoel erbij (geldt ook voor Ekelhoff overigens). Toch zouden wij graag nog even jullie (ervaren) blik op de prijsstelling van het aangebodende willen:

Kastenwand

Werkblad
  • 1x Barblad 90 x 117cm(
Apparatuur
  • Inductieplaat (incl. downdraft afzuiging): Siemens StudioLine Induction Air iQ700 80cm EX807LX33E
Diverse toebehoren
  • Afvalsysteem (42L)
  • 3x Ledspots

Vragen:
1. Is dit een schappelijke totaalprijs (heb helaas geen break-down gekregen in de diverse onderdelen)?

Foto-impressie:

[Afbeelding: Keukenaanzicht MF1] [Afbeelding: Keukenaanzicht MF2] [Afbeelding: Keukenaanzicht MF3]
Kijk vooral nog even naar de wijnkast. We hebben er ook naar gekeken, maar prijs icm stroomverbruik heeft ons uiteindelijk doen besluiten om toch maar niet te doen.
Verder lijkt het me op het oog, gezien de hoeveelheid kasten en apparatuur, een schappelijke prijs.

• Harrie_
  • Niet online
Wat ik me afvraag m.b.t. het 'bargedeelte' aan het kookeiland met de barkrukken, ik zie dat in vrijwel elke moderne keuken terugkomen. Zit dat er meer voor de sier in of gaat men (degenen hier die dat hebben?) ook echt daadwerkelijk 's ochtends aan dat ding zitten met een croissantje en een bakkie koffie :?

• T.E
Harrie_ schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:00:
Wat ik me afvraag m.b.t. het 'bargedeelte' aan het kookeiland met de barkrukken, ik zie dat in vrijwel elke moderne keuken terugkomen. Zit dat er meer voor de sier in of gaat men (degenen hier die dat hebben?) ook echt daadwerkelijk 's ochtends aan dat ding zitten met een croissantje en een bakkie koffie :?
Dit vroegen wij ons ook af. Zeker aangezien de keukentafel straks gewoon in dezeflde ruimte staat. Nu uiteindelijk toch gekozen voor kasten want opslag heb je altijd te weinig.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Harrie_ schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:00:
Wij hebben het vooral gedaan omdat er vrij vaak vrienden over de vloer zijn en we vaak uitgebreid koken. Je kunt dan met een borreltje bij elkaar gaan zitten. Wel zo gezellig.

• Brooky
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:20
Quartje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:32:

Kastenwand
Werkblad
  • 1x Barblad 90 x 117cm(
Apparatuur
Diverse toebehoren
  • Afvalsysteem (42L)
  • 3x Ledspots

Vragen:

Foto-impressie:

[Afbeelding: Keukenaanzicht MF1] [Afbeelding: Keukenaanzicht MF2] [Afbeelding: Keukenaanzicht MF3]
Mooie keuken!

Opmerkingen qua apparatuur:
1. Wijnkoelkast zou je ook bij Liebherr kunnen halen, misschien dat dit qua prijs scheelt. Miele haalt hem ook bij Liebherr vandaan wat ik begreep en past hem hier en daar aan.
2. Je zou ook voor een "twist" stopcontact kunnen gaan, scheelt kastruimte als die boven een kast zit.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Brooky schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:33:
[...]

Mooie keuken!

1. Wijnkoelkast zou je ook bij Liebherr kunnen halen, misschien dat dit qua prijs scheelt. Miele haalt hem ook bij Liebherr vandaan wat ik begreep en past hem hier en daar aan.
2. Je zou ook voor een "twist" stopcontact kunnen gaan, scheelt kastruimte als die boven een kast zit.
Weet het niet voor dit specifieke apparaat, maar Liebherr is vaak duurder dan Miele.

• Quartje
Dank allen voor de reacties tot zover;
Brooky schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:33:
[...]

Mooie keuken!

@1: Goede, ga ik even naar kijken!
@2: ze hebben het stopcontact tussen de achterkanten van de wijnkoelkast en de vaatwasser gesitueerd. Dus als het goed is gaat dit niet ten koste van de kastruimte.
MikeyMan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:18:
[...]

Wij hebben het vooral gedaan omdat er vrij vaak vrienden over de vloer zijn en we vaak uitgebreid koken. Je kunt dan met een borreltje bij elkaar gaan zitten. Wel zo gezellig.
Dat scenario hebben wij inderdaad ook in gedachten. En door de week 's ochtend even een snel broodje aan de bar eten. Dat zien we ook wel zitten :)
MikeyMan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:48:
[...]

Kijk vooral nog even naar de wijnkast. We hebben er ook naar gekeken, maar prijs icm stroomverbruik heeft ons uiteindelijk doen besluiten om toch maar niet te doen.
Verder lijkt het me op het oog, gezien de hoeveelheid kasten en apparatuur, een schappelijke prijs.
Heb het even nagezocht, ongeveer 140-150 kwh op jaarbasis. Iets meer, dan de veel grotere reguliere koelkast die we op het oog hebben. Het is beetje een gadget, maar als wijndrinker wel een mooi hebbedingetje. Dan maar een paar zonnepanelen extra het dak op ;)

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:07
Quartje schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:07:

Dat scenario hebben wij inderdaad ook in gedachten. En door de week 's ochtend even een snel broodje aan de bar eten. Dat zien we ook wel zitten :)
Haha je hebt nog geen kinderen?
Wij hebben het nu ook en het is leuk en wordt af en toe gebruikt, maar stel je er ook niet teveel van voor. Het is gewoon stukken minder comfortabel als zo'n beetje elk ander alternatief.

In onze nieuwe woning komt het er niet en gaat het ook niet gemist worden. Past het in de ruimte en betaal je geen duizenden euro's extra dan prima, maar anders zou ik het al snel weglaten.

• Tito129
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:23
Mokum80 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:16:
[...]

Heb je misschien voor mij ontwerp en offerte ben wel benieuwd waar het in zit. Heb een 2nd opinion aangevraagd bij een andere dealer in Nederland. Scheelt 500 euro. Dus ben wel benieuwd. Als wij de keuken in hacker systemat zouden uitvoeren en niet in hoogglans scheelde dat 4000,-

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 13:17
Ik heb een vraag over de nieuwe siemens-line met WiFi & app.
Onze huidige stoom/combi-oven (voorgaande serie) heeft een kerntemperatuurmeter. Je kan de gewenste vleestemperatuur ingeven en oven aanzetten. Op de display kan je de temperatuur niet terugzien, alleen als balkje t.o.v. de gewenste temperatuur.
Voor mijn beste stukken vleesch wil ik continue de temperatuur zien binnenin voor het beste resultaat😋. Kan dit bij de nieuwe serie of met de nieuwe app?

• Mossie09
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 17-02 18:33
Goede avond,

We hebben een poos geleden onze keuken uitgezocht.. erg mooi allemaal en word over 2 maanden geplaatst(nieuwbouw).
In onze keuken zit een bora basic.
Nu was het idee de afzuiging naar buiten te laten gaan maar we krijgen zojuist te horen dat dit helaas niet mogelijk is.

Hebben jullie ervaring met de bora basic recirculatie?

Bedankt alvast!!

Mvg,

Stefan Mos

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:07
Wijnand1980 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:39:
Ik heb een vraag over de nieuwe siemens-line met WiFi & app.
Onze huidige stoom/combi-oven (voorgaande serie) heeft een kerntemperatuurmeter. Je kan de gewenste vleestemperatuur ingeven en oven aanzetten. Op de display kan je de temperatuur niet terugzien, alleen als balkje t.o.v. de gewenste temperatuur.
Voor mijn beste stukken vleesch wil ik continue de temperatuur zien binnenin voor het beste resultaat😋. Kan dit bij de nieuwe serie of met de nieuwe app?
Geen idee, maar tot enkele jaren geleden waren de ingebouwde meters nooit extreem goed (wel goed, maar niet top). Dan zou ik altijd voor een thermapen gaan of je mooiste stukjes gewoon sous vide gaan bereiden.

Ik zou de ingebouwde variant enkel als goede indicator gebruiken.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-02 23:03
Mossie09 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:06:
Goede avond,

We hebben een poos geleden onze keuken uitgezocht.. erg mooi allemaal en word over 2 maanden geplaatst(nieuwbouw).
In onze keuken zit een bora basic.
Nu was het idee de afzuiging naar buiten te laten gaan maar we krijgen zojuist te horen dat dit helaas niet mogelijk is.

Hebben jullie ervaring met de bora basic recirculatie?

Bedankt alvast!!

Mvg,

Stefan Mos
Hoe kan zoiets misgaan?

Wij hebben een Bora basic met recirculatie, wat wil je weten? Heb je al eens gezocht op dit forum? Er is een topic over Bora kookplaten.

• Mossie09
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 17-02 18:33
Goede avond,

Omdat ze er achter zijn gekomen dat er niet genoeg ruimte achter de vaatwasser en de keuken kan niet dieper worden gemaakt ivm openslaande deuren naar binnen.

Ben je tevreden over de recirculatie?
Heb je na het koken nog last van geurtjes in huis?
En hoe vaak moet je het filter vervangen?
Is het een plasmafilter of..?

Heb al gezocht met de zoekfunctie maar kwam niet echt specifiek iemands ervaring tegen.

Bedankt alvast!

Mvg,

Stefan Mos
cryptapix schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 21:52:
[...]

Hoe kan zoiets misgaan?

Wij hebben een Bora basic met recirculatie, wat wil je weten? Heb je al eens gezocht op dit forum? Er is een topic over Bora kookplaten.

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-02 23:03
Mossie09 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:09:
Goede avond,

Omdat ze er achter zijn gekomen dat er niet genoeg ruimte achter de vaatwasser en de keuken kan niet dieper worden gemaakt ivm openslaande deuren naar binnen.

Heb al gezocht met de zoekfunctie maar kwam niet echt specifiek iemands ervaring tegen.

Bedankt alvast!

Mvg,

Stefan Mos

[...]
Blijft vreemd, dat kunnen ze vooraf tochwel berekenen? Maar goed, nu zit je in ieder geval met het probleem. Vraag me wel af of recirculatie wel past dan, want ik dacht dat je daarvoor juist meer ruimte nodig hebt. Dat moet je misschien even navragen/opzoeken.

Bora topic: Bora, het einde van de afzuigkap?

Wij zijn heel tevreden. We hebben de kookplaat nog niet zo lang, dus weet nog niet hoevaak filter in praktijk vervangen moet worden. Volgens mij eens per 1-2 jaar ofzo (verhalen lopen wat uiteen). Het is een koolstoffilter (twee om precies te zijn). Last van geurtjes hebben we nog niet gehad.

• Kapitein Merijn
  • Registratie: maart 2012
  • Nu online
Goede avond,

Bedankt alvast!

Mvg,

Stefan Mos

[...]
Kan je een plattegrond plaatsen van de keuken?
Het lijkt me sterk dat het niet mogelijk is namelijk. Zelfs bij een 60cm diep blad zijn er diverse mogelijkheden.
Wel lekker op tijd, 2 maanden van tevoren. Ik neem aan dat je het gat in de gevel ook al is gemaakt?

• Saidjes
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 02-02 14:37
Toch een update.

Uiteindelijk voor €10,500 gekocht inclusief plaatsen maar exclusief installeren (kraan/afvoer kan ik zelf, en een vriend is elektromonteur..scheelt € 350..), ook omdat de leidingen vroeg aangevraagd moesten worden bij de aannemer....woning pas Q2 2020!!. Wel er een echte u-keuken van gemaakt...

Met name de apparatuur was een crime...de verkoper hoorde echt alleen maar ATAG/Pelgrim...ik wil gevoelsmatig geen ATAG/Pelgrim.....nu dan maar een studioline inductieplaat (IQ500) , vaatwasser (IQ500), combi (IQ500) en de rest uit de IQ100 series..waarvan ik vermoed dat de opvolgers al klaarstaan....we zouden dan kosteloos de nieuwere variant krijgen...iemand daar ervaring mee?
Saidjes schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:13:
Ik lees al een tijdje mee op dit forum (en projectmatige nieuwbouw) en zie veel goede tips, waarvoor dank! Mijn vrouw en ik zijn bezig voor een nieuwbouwhuis..

Op basis van jullie tips een tekening gemaakt, en aan het kijken geslagen bij diverse winkels. We zijn er voor ons zelf uit:
Het moet een L keuken (2,40m bij 3,10m) worden met een los kastmeubel (2x 1.66m hoog x 60cm breed, met daarin een koelkast, combi en vaatwasser op hoogte)
Ons oog is gevallen op:
- Een hacker Systemat systeem,
- Frontjes AV5007, prijsgroep 4.
- met 2x glas R lades (2x90cm) en geïntegreerde besteklade.
- hoekonderkast, spoelkast, onderkasten (verder geen lades)
- de genoemde halfhoge kasten
- 5m composiet blad, dikte 2cm
- spoelbak, met Lanesto klassieke 'retro' kraan..
- Siemens/Bosch apparatuur, (inductie, combi, vaatwasser, koeler, afzuigkap...geen andere eisen)

We schrikken van de verschillende offertes, die zitten tussen €9900 en €16000 met montage. Wat een verschil en wat is reëel? Bij de DMG ketens, veel verdachte look-a-likes... maarja dan weet je ook niet precies welke keuken je krijgt...veel winkels willen geen 'middensegment' van siemens/bosch leveren maar alleen studioline...of pelgrim/whirlpool rommel...
Wie kan ons op weg helpen qua prijs, leverancier etc....? Bedankt alvast...

• Ice82
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 11:33
Goede avond,

Bedankt alvast!

Mvg,

Stefan Mos

[...]
waarschijnlijk overbodige info: vergeet het typenummer van de bora niet aan te passen, je hebt de BIU nodig ipv de BIA.

Geen plasmafilter toepassen bij een Bora. Bora verleent geen garantie op hun kookplaat wanneer er een plasmafilter is toegepast. Volgens Bora tast de vrijkomende ozon van het plasmafilter de kookplaat aan.

• Ruudje88
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:09
Saidjes schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:02:
Met name de apparatuur was een crime...de verkoper hoorde echt alleen maar ATAG/Pelgrim...ik wil gevoelsmatig geen ATAG/Pelgrim.....
Ik heb zelf zowel Atag als Siemens gehad en moet zeggen dat het kwalitatief redelijk vergelijkbaar is. Is puur afhankelijk van welke serie je aangeboden krijgt bij elk merk.

Ik moet zeggen dat ik de kookplaat van Atag _/-\o_ tov Siemens vind maar een koffiezetter van Siemens weer _/-\o_ tov Atag. Qua koelkast/vaatwasser merk ik nog geen verschil (koelt mijn bier/en maakt mijn afwas schoon) ;)

Atag heeft daarintegen wel 2+6 jaar garantie ipv 2+3 jaar bij Siemens (de eerste 2 zonder voorijkosten kuch..)

Pelgrim is iets meer budget en vergelijkbaar met Bauknecht/whirlpool.

• T.E
Bij AEG krijg je 2+3 jaar garantie in nederland bij 4 of meer gekochte apparaten. ( de eerste 2 zonder voorrijkosten )

In duitsland krijgen we op al het AEG apparatuur 5 jaar volledige garantie via de keukenboer.

Vraag me btw af worden er nog wel inductie kookplaten verkocht met 3 fase? Is alles tegenwoordig standaard 2 fase of zit er ook nog altijd een 3 fase optie op?

Was vandeweek bij iemand met een nieuwbouwwoning. Die had voor 1000 euro zijn meterkast laten aanpassen. oa. krachtstroom voor zijn inductie kookplaat. Hij liet dit zien. Moest wel lachen want de kookgroep was gewoon een 2 fase kookgroep. Waarom laten de bouwbedrijven je flink betalen voor iets wat totaal niet nodig is. Op 1 fase kan ook gewoon een 2 fase kookgroep. Die zijn juist hiervoor gemaakt voor de 1 fase woningen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

T.E schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:33:
Bij AEG krijg je 2+3 jaar garantie in nederland bij 4 of meer gekochte apparaten. ( de eerste 2 zonder voorrijkosten )

In duitsland krijgen we op al het AEG apparatuur 5 jaar volledige garantie via de keukenboer.

Vraag me btw af worden er nog wel inductie kookplaten verkocht met 3 fase? Is alles tegenwoordig standaard 2 fase of zit er ook nog altijd een 3 fase optie op?

Was vandeweek bij iemand met een nieuwbouwwoning. Die had voor 1000 euro zijn meterkast laten aanpassen. oa. krachtstroom voor zijn inductie kookplaat. Hij liet dit zien. Moest wel lachen want de kookgroep was gewoon een 2 fase kookgroep. Waarom laten de bouwbedrijven je flink betalen voor iets wat totaal niet nodig is. Op 1 fase kan ook gewoon een 2 fase kookgroep. Die zijn juist hiervoor gemaakt voor de 1 fase woningen.
Zal het je nog mooier vertellen, er zijn bora's die op twee normale stopcontacten werken. Zet ze voor de zekerheid maar gelijk op twee verschillende fasen, maar was een beetje een verrassing ;)

• T.E
MikeyMan schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Zal het je nog mooier vertellen, er zijn bora's die op twee normale stopcontacten werken. Zet ze voor de zekerheid maar gelijk op twee verschillende fasen, maar was een beetje een verrassing ;)
Dit is toch niet veilig. Als er 1 groep uitvalt staat er toch nog spanning op je kookplaat van de andere groep. Daar is juist de 2 fase kookgroep voor dan valt alles tegelijk uit. Beetje rare manier dan van Bora.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

T.E schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:41:
[...]

Dit is toch niet veilig. Als er 1 groep uitvalt staat er toch nog spanning op je kookplaat van de andere groep. Daar is juist de 2 fase kookgroep voor dan valt alles tegelijk uit. Beetje rare manier dan van Bora.
Mwoh, het zijn letterlijk twee losse kookplaten met de ventilatie ertussen.

• Leon-1985
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15-02 15:05
Mokum80 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 07:12:
[...]

Mooi, hele strakke keuken ook! Heb je de vloer onder de koof door laten leggen?
Nee de koof is gemaakt voordat de vloer gelegd is. In de ruimten van de koof en onder het eiland is de vloer wel gelegd. De keuken was het laatste grote wat in huis gedaan moest worden. Dus een beetje de kers op de taart ;)

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 15:39
T.E schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:33:

Je verhaal is wat kort door de bocht. Er is een verschil tussen 1-fase, 3-fase en krachtstroom.

Een normale meterkast wordt vaak nog standaard uitgeleverd met 1x40 A, ofwel maximaal 9600 Watt aan verbruikers tegelijk. Dat wordt krap als de kookplaat al 7450 Watt is (ja, dat gebruik je niet standaard, maar toch). Achter een 1x40A hoofdgroep kan echter inderdaad prima een 2x16A kookgroep, zolang het totale verbuik maar binnen de perken blijft.

Er is echter nog een ander probleem bij uitgebreidere keukens.

De meeste woningen zijn ook standaard voorzien van 2 aardlekschakelaars (en dus maximaal 8 groepen).

Reken voor de kookplaat op 2 groepen, de wasmachine, droger, vaatwasser en oven ieder 1, dan heb je er al 6 bezet. Er blijven er dan slechts 2 over voor de rest van het huis, dat is krap (en dan heb ik het nog niet eens over quookers of eisen met betrekking tot meerdere groepen per ruimte zoals in de keuken.)

In de standaarduitrusting van de woning wordt daarom altijd gerekend met een kookplaat van 3,6 kW (1 groep) en een oven van 2500 Watt (hoeft geen eigen groep, mag dus samen met de koelkast). Kookgroep, wasmachine, droger en vaatwasser zijn dan 4 groepen en de overige 4 groepen worden verdeeld over het huis, waarvan er 1 voor de zonnepanelen is.

De meeste nieuwbouwhuizen zullen dus, zodra je de keuken gaat uitbreiden, in plaats van 2, 3 aardlekschakelaars nodig hebben, met maximaal 12 groepen. Dit is meestal een standaard optie van zo'n 360 euro.

De hoofdzekering kan, in plaats van 1x40A ook omgezet worden naar 3x25A. Dat is 3-fasen, maar nog geen krachtstroom. Ook deze aanpassing kost zo'n 400 euro. Het vastrecht blijft dan wel gelijk. Doordat je de drie fasen tot je beschikking hebt kun je de 12 groepen beter verdelen. Je kunt echter 18 kW aansluiten op 230 V in plaats van 9600 W.

En er zijn kookplaten van 11 kW (ook van AEG: https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/ike96654ib/), die inderdaad 3 fasen nodig hebben, maar die de kookplaten verdelen over de losse fasen en dus niet echt "krachtstroom" gebruiken.

Bij gebruik van krachtstroom worden andere aansluitingen gebruikt (heel grote rode stekkers) en die vind je in huis niet. Meestal heb je dan ook wel meer nodig dan 3x25 A, maar bijvoorbeeld 3x40 A en dat is aanzienlijk duurder in vastrecht per maand, dus alleen zakelijk interessant. Daarbij moet je het maximaal vermogen anders berekenen, waardoor je een heel ander maximale aansluiting overhoudt en je hebt een andere meter nodig.

Bij nieuwbouw zou ik altijd kiezen voor 3x25A hoofdzekering en (minstens) 3 aardlekschakelaars. Extra voordeel is dat je over 3 fasen ook 11 kW zonnepanelen mag plaatsen (3x16A teruglevergroep), bij 1x40A is dat maximaal 5750 Watt (1x 25A teruglevergroep).

Tot slot, een 11kW kookplaat achter 1x40A hoofdzekering kan dus niet. Die is sowieso te zwaar.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Tnx @Blihi . Exact tegen deze zaken ga ik waarschijnlijk aanlopen met de verbouwing van onze woning/keuken. Ik weet nog niet hoeveel hoofdgroepen de woning heeft, dat ga ik binnenkort bekijken. Maar met zo'n 11KW kookplaat, vaatwasser, 2 ovens (ieder (bijna) een eigen groep), koelkast, vriezer, Quooker (die verbruikt niet zo gek veel en kan best bij de vaatwasser op 1 groep lijkt mij) en dan als het even kan ook de wasmachine en wasdroger op een eigen groep, dan gaat het heel hard.

• GeeMoney
  • Nu online
PaT schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:57:
Tnx @Blihi . Exact tegen deze zaken ga ik waarschijnlijk aanlopen met de verbouwing van onze woning/keuken. Ik weet nog niet hoeveel hoofdgroepen de woning heeft, dat ga ik binnenkort bekijken. Maar met zo'n 11KW kookplaat, vaatwasser, 2 ovens (ieder (bijna) een eigen groep), koelkast, vriezer, Quooker (die verbruikt niet zo gek veel en kan best bij de vaatwasser op 1 groep lijkt mij) en dan als het even kan ook de wasmachine en wasdroger op een eigen groep, dan gaat het heel hard.
Op een 3x25A krijg ik in ieder geval het volgende:

• Stoney3K
  • Laatst online: 11:36

Stoney3K

Flatsehats!

Blihi schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:52:
[...]

De hoofdzekering kan, in plaats van 1x40A ook omgezet worden naar 3x25A. Dat is 3-fasen, maar nog geen krachtstroom.
Die mag je me even uitleggen, want ik kan me niet voorstellen dat een energiebedrijf 3 fasen aan gaat bieden die in de wijkkast vanaf dezelfde fase gevoed worden, dus je krijgt 3x230V op 25A (3P+N+E) binnen en dat is weldegelijk krachtstroom, die zal aan de andere kant namelijk gewoon van een 400V/3x16A af komen ;)

Dat je nu van fase naar nul een verbruiker aansluit maakt daar niets aan uit, dat noemen ze gewoon een ster-schakeling, terwijl fase-fase (400V) driehoek is.

Wat ik hierboven trouwens zie is trouwens wel heel krapjes, want als je op één fase twee 16A groepen volle bak gebruikt dan loop je al risico dat je hoofdzekering er uit vliegt. Alleen de kookgroep al is een dubbele 16A, dus dan gaat je hoofdzekering het warm krijgen...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• GeeMoney
  • Nu online
Stoney3K schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:10:
[...]

Die mag je me even uitleggen, want ik kan me niet voorstellen dat een energiebedrijf 3 fasen aan gaat bieden die in de wijkkast vanaf dezelfde fase gevoed worden, dus je krijgt 3x230V op 25A (3P+N+E) binnen en dat is weldegelijk krachtstroom, die zal aan de andere kant namelijk gewoon van een 400V/3x16A af komen ;)

Dat je nu van fase naar nul een verbruiker aansluit maakt daar niets aan uit, dat noemen ze gewoon een ster-schakeling, terwijl fase-fase (400V) driehoek is.

Wat ik hierboven trouwens zie is trouwens wel heel krapjes, want als je op één fase twee 16A groepen volle bak gebruikt dan loop je al risico dat je hoofdzekering er uit vliegt. Alleen de kookgroep al is een dubbele 16A, dus dan gaat je hoofdzekering het warm krijgen...
Ik ga er toch vanuit dat de specialist in het project weet wat hij aansluit.
Mijn eisen/wensen lijstje vondt hij wel veel maar ik kreeg niet te horen onmogelijk.
De auto aansluitingen worden trouwens geschakeld (of/of en niet en/en) .

• T.E
Blihi schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:52:
[...]

Je verhaal is wat kort door de bocht. Er is een verschil tussen 1-fase, 3-fase en krachtstroom.

Een normale meterkast wordt vaak nog standaard uitgeleverd met 1x40 A, ofwel maximaal 9600 Watt aan verbruikers tegelijk. Dat wordt krap als de kookplaat al 7450 Watt is (ja, dat gebruik je niet standaard, maar toch). Achter een 1x40A hoofdgroep kan echter inderdaad prima een 2x16A kookgroep, zolang het totale verbuik maar binnen de perken blijft.

Er is echter nog een ander probleem bij uitgebreidere keukens.

De meeste woningen zijn ook standaard voorzien van 2 aardlekschakelaars (en dus maximaal 8 groepen).

Reken voor de kookplaat op 2 groepen, de wasmachine, droger, vaatwasser en oven ieder 1, dan heb je er al 6 bezet. Er blijven er dan slechts 2 over voor de rest van het huis, dat is krap (en dan heb ik het nog niet eens over quookers of eisen met betrekking tot meerdere groepen per ruimte zoals in de keuken.)

In de standaarduitrusting van de woning wordt daarom altijd gerekend met een kookplaat van 3,6 kW (1 groep) en een oven van 2500 Watt (hoeft geen eigen groep, mag dus samen met de koelkast). Kookgroep, wasmachine, droger en vaatwasser zijn dan 4 groepen en de overige 4 groepen worden verdeeld over het huis, waarvan er 1 voor de zonnepanelen is.

De meeste nieuwbouwhuizen zullen dus, zodra je de keuken gaat uitbreiden, in plaats van 2, 3 aardlekschakelaars nodig hebben, met maximaal 12 groepen. Dit is meestal een standaard optie van zo'n 360 euro.

De hoofdzekering kan, in plaats van 1x40A ook omgezet worden naar 3x25A. Dat is 3-fasen, maar nog geen krachtstroom. Ook deze aanpassing kost zo'n 400 euro. Het vastrecht blijft dan wel gelijk. Doordat je de drie fasen tot je beschikking hebt kun je de 12 groepen beter verdelen. Je kunt echter 18 kW aansluiten op 230 V in plaats van 9600 W.

En er zijn kookplaten van 11 kW (ook van AEG: https://www.aeg.nl/kitche...induction-hob/ike96654ib/), die inderdaad 3 fasen nodig hebben, maar die de kookplaten verdelen over de losse fasen en dus niet echt "krachtstroom" gebruiken.

Bij gebruik van krachtstroom worden andere aansluitingen gebruikt (heel grote rode stekkers) en die vind je in huis niet. Meestal heb je dan ook wel meer nodig dan 3x25 A, maar bijvoorbeeld 3x40 A en dat is aanzienlijk duurder in vastrecht per maand, dus alleen zakelijk interessant. Daarbij moet je het maximaal vermogen anders berekenen, waardoor je een heel ander maximale aansluiting overhoudt en je hebt een andere meter nodig.

Bij nieuwbouw zou ik altijd kiezen voor 3x25A hoofdzekering en (minstens) 3 aardlekschakelaars. Extra voordeel is dat je over 3 fasen ook 11 kW zonnepanelen mag plaatsen (3x16A teruglevergroep), bij 1x40A is dat maximaal 5750 Watt (1x 25A teruglevergroep).

Tot slot, een 11kW kookplaat achter 1x40A hoofdzekering kan dus niet. Die is sowieso te zwaar.
Ik doelde met krachtstroom ook een kookplaat op 3 fase. Dus je krijgt een krachtautomaat L1,L2,L3, N op een perilex.

Ik wacht zoiezo even af of er niet gewoon standaard 3 fase wordt aangesloten. Kan best zijn als van de 12 woningen er 8 3 fase gekozen hebben dat ze dat overal maar standaard doen omdat dan met inkoop goedkoper is. Zoiezo de meeste zullen inductie gaan koken en dan wordt je al verwezen naar uitbreiding 3 fase. Ik bouw alles later wel om mocht het nodig zijn.

• My-life
  • Nu online
Een kookplaat die een max verbruik heeft van 11 kW kan doorgaans ook op twee of zelfs een enkele groep aangesloten worden. Het vermogen zal dan wel beperkt worden waardoor gelijktijdig minder 'pitten' op de powerstand gebruikt kunnen worden bijvoorbeeld.

@Blihi Het aantal groepen wordt volgens mij beperkt door het aantal aardlekschakelaars, niet door de hoofdzekeringen. Op 3X25A kunnen prima meer dan 12 groepen worden gezet. Tevens klopt volgens mij ook wat @Stoney3K zegt over krachtstroom.

Specs

• Stoney3K
  • Laatst online: 11:36

Stoney3K

Flatsehats!

Maximale aantal groepen is inderdaad alleen beperkt door het aantal aardlekschakelaars, je mag namelijk maar 4 eindgroepen hebben per ALS.

Hoeveel aardlekschakelaars je achter je hoofdzekering hangt mag je zelf weten mits je maar de juiste draaddikte gebruikt om ze aan te sluiten. (Er zal vast een limiet in de NEN1010 staan maar die is in huisomgevingen niet echt om euh, over naar huis te schrijven.)

Een hele berg eindgroepen achter een 3x25A hangen is alleen niet bijzonder slim, je kan nou eenmaal maar 25A per fase gebruiken, dus als je op één fase al 2 eindgroepen vol belast gaat de hoofdzekering er al (op 1 fase van de 3) uit omdat je dan 32A trekt.

Je autolaadpunt en je warmtepomp zijn al krachtstroom, ik durf te wedden dat die gewoon op een rode CEEform worden ingeplugd. ;)

Stoney3K wijzigde deze reactie 11-01-2019 15:47 (8%)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Piet91
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 16:05
Als ik de OP lees mag ik deze vraag hier stellen, zo niet; verwijder dan maar weer. :P

Bijna 4 jaar geleden is hier een nieuwe keuken geplaatst inclusief fornuis. Nou werkt 1 pit niet meer (vonkontsteking). Omdat garantie afgelopen is doen verkoper/fabrikant enigszins moeilijk dus hebben we zelf maar even gekeken. Blijkt dat trafo vonkontsteking/bobine niet meer goed is.

Onderdeel hebben we bij de fabrikant gevonden (onderdeel 26245 / 88012605). Kost €45.
Voordat ik bestel zit ik nog even rond te kijken of andere sites deze ook aanbieden (lees: goedkoper :P)
maar echt wat vinden kan ik niet.
Kijk ik verkeerd of is dit onderdeel simpelweg nergens anders te vinden en moet ik maar gewoon bij Etna zélf bestellen?

• Quartje
Piet91 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:07:
Als ik de OP lees mag ik deze vraag hier stellen, zo niet; verwijder dan maar weer. :P

Bijna 4 jaar geleden is hier een nieuwe keuken geplaatst inclusief fornuis. Nou werkt 1 pit niet meer (vonkontsteking). Omdat garantie afgelopen is doen verkoper/fabrikant enigszins moeilijk dus hebben we zelf maar even gekeken. Blijkt dat trafo vonkontsteking/bobine niet meer goed is.

Onderdeel hebben we bij de fabrikant gevonden (onderdeel 26245 / 88012605). Kost €45.
Voordat ik bestel zit ik nog even rond te kijken of andere sites deze ook aanbieden (lees: goedkoper :P)
maar echt wat vinden kan ik niet.
Kijk ik verkeerd of is dit onderdeel simpelweg nergens anders te vinden en moet ik maar gewoon bij Etna zélf bestellen?
Heb je wellicht al even bij Partsnl.nl gekeken/gevraagd? Ze leveren een aantal onderdelen voor jouw type fornuis. Wellicht kunnen zij ook een vonkontsteking voor je leveren (lijkt niet in het standaardassortiment te zitten): zie hier

• Montaner
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 15:51
Heeft iemand een goed adres (internet of "gewone" winkel) wat betreft Neff apparatuur? Het verschil in prijs met Siemens bij de grote internetboeren is zo gigantisch... verkopen zij zoveel Siemens en zo weinig Neff?

• Brooky
  • Laatst online: 12:20
Montaner schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 21:09:
Heeft iemand een goed adres (internet of "gewone" winkel) wat betreft Neff apparatuur? Het verschil in prijs met Siemens bij de grote internetboeren is zo gigantisch... verkopen zij zoveel Siemens en zo weinig Neff?
Bij 123apparatuur.nl scheelde het € 500,- tussen Siemens en Neff, in het voordeel van Siemens.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Toch bijzonder. 10 jaar geleden kochten mijn ouders NEFF apparatuur omdat dat goedkoper was dan Siemens/Bosch en nu ia dat dus juist omgekeerd :?

Ik vind het van NEFF wel handig dat de deur van de oven in het apparaat kan schuiven. Zeker voor kleinere mensen een uitkomst.

• Blihi
Stoney3K schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:10:
[...]

.....
Klopt, maar met krachtstroom wordt niet 3x25A bedoeld, maar een veel zwaardere afzekering. Voor 3x35A komt er al 50 euro vastrecht per maand bij, voor meer dan 3x35A wordt de energierekening maandelijks 80 euro duurder.

Voor de meeste huishoudens is 3-fase (dus 3x25A) voldoende en hoeven er geen zwaardere zekeringen in.

Vroeger (10 jaar geleden) was 3x35A niet veel duurder van 3x25A. Tegenwoordig zijn bijvoorbeeld warmtepompen slim genoeg om op 3x25A te werken. Als de rest van het huis dan teveel verbruikt, schakelt de warmtepomp zijn vermogen terug.
My-life schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:14:
...
@Blihi Het aantal groepen wordt volgens mij beperkt door het aantal aardlekschakelaars, niet door de hoofdzekeringen. Op 3X25A kunnen prima meer dan 12 groepen worden gezet. Tevens klopt volgens mij ook wat @Stoney3K zegt over krachtstroom.
Klopt. 4 eindgroepen per aardlek. En niet alle groepen hoeven achter een aardlekschakelaar.

• Mokum80
Tito129 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:30:
[...]

Heb je misschien voor mij ontwerp en offerte ben wel benieuwd waar het in zit. Heb een 2nd opinion aangevraagd bij een andere dealer in Nederland. Scheelt 500 euro. Dus ben wel benieuwd. Als wij de keuken in hacker systemat zouden uitvoeren en niet in hoogglans scheelde dat 4000,-
Ik zit nog te wachten op de uiteindelijke opmaak, ze zijn daar niet zo snel. Maar qua offerte was dit het:

Apparatuur EUR 8,7k:
Koelkast: Siemens iQ500 KI86NHD30
Oven: Siemens iQ700 CM876G0B6
Stoomoven: Siemens iQ700 CS858GRB7
Vaatwasser: Miele G 6670 SCVi XXL
Inductieplaat: Miele KMDA7774FL
Quooker: Fusion Square en zeeppomp

Kasten, inclusief lade-inrichting, ca EUR 11k:
Aanrecht (5 kasten): Next 500, 360*87,5m
Kastenwand (4 kasten): Schuller kunststof houtprint, 240*hoge kast (230?)

Extra ca EUR 1,8k:
Ledstrip onder aanrechtblad, spoelbak, uittrekbaar koffietableau in hoge kast, MDF ombouw, stopcontacten.

Blad aanrecht: Dekton 3,60*75*1,2 + spatrand = EUR 3k

• Geforce_beta
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 13:51
Beste allen,

Ik heb inmiddels ook met veel plezier het forum doorgespit en mede door goede reacties een bezoek gebracht aan Superkeukens in Utrecht.

Voor mijn huis heb ik een L-vormige keuken laten ontwerpen. Aangezien ik het huis ter zijner tijd particulier ga verhuren gaat gaat het mij met name om duurzaamheid / prijs-kwaliteit / hufterproofheid.

Plattegrond: https://ibb.co/BLV7vwj

Er werd mijn door de verkoper voor dit gebruik een meubel met coating melaminehars aangeraden en een composiet werkblad (kunsstof vind ik minder mooi).

Uiteindelijke naar huis gegaan met de volgende offerte.
Meubelen: Alpin wit coating melaminehars, de bovenkastjes zijn extra hoog.
Het hoekmeubel bevat draaicarrousel.

3d foto https://ibb.co/XYb90zp

Apparatuur:
AEG koelvriescombo scb51811LS 521 euro
AEG combi magnetron KMK565000M 635 euro
AEG FSE53600Z Volledig geintegreerde vaatwasser 495 euro
AEG IKB64301FB Inductie kookplaat 440 euro
MSL625ERVS Pelgrim Motorloze vlakschermkap 200 euro
Quantex Eenhendel RVS kraan 2405202 149 euro
LANESTO olbia set 4 rvs 321126 170 euro

Als ik op internet zoek (keukenloods waar mogelijk) kom ik op een
totaalprijs van 2610 euro voor de apparatuur.

De totale offerte van de keuken komt op een
totaalprijs keuken van 7500 euro

De plaatsing a 1000 euro en al het voorwerk (extra elektriciteitsgroep, leidingen verleggen ect) + nawerk (stuken, betegelen) moet apart via een aannemer.

Is dit inderdaad een duurzame keuken?
Is het een goede prijs of moet er nog wat vanaf?

• Blihi
PaT schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:57:
Ieder apparaat met een aansluitwaarde van boven de 2000 Watt moet op een eigen groep, dus de ovens sowieso. De Quooker hangt af van de versie, maar de versie met boiler is 2200Watt.

Koelkast, Vriezer doen er niet toe, dat zijn algemene verbruikers. Vaatwasser, wasmachine en droger zijn ook altijd aparte groepen.

11kW kookplaat betekent 3 groepen. (Ik zou voor een 7450 Watt versie kiezen, je hebt nooit 11 kW vermogen tegelijk nodig. Kijk eens op je huidige (gas)fornuis. Hoe vaak staan alle gaspitten maximaal en hoeveel vermogen is dat dan?)

De rest van het huis moet minstens 2 algemene groepen hebben (maar beter is 3).

2 ovens + 1 vaatwasser + 1 quooker + 1 wasmachine + 1 droger + 3 kookgroep. Dat zijn er al 9. met 3 algemene groepen kom je op 12, verdeeld over 3 aardlekschakelaars past dat prima.
Pagina: 1 ... 75 ... 82 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True