Na jaren ervaring met Siemens keuken apparatuur hebben wij nu weer vier nieuwe apparaten, namelijk de:
Oven met magnetron CM876G0B6
Koffiemachine CT836LEB6
Oven met stoom CS856GNB7
Vaatwasser SX858D26TE
Allen uit de Studioline, de vaatwasser is iQ500, de rest iQ700.
Wat mij opvalt is dat het gebruiksgemak soms toch behoorlijk tegenvalt. Daarmee bedoel ik niet het mechaniek, maar het gebruik van de interface. Bijvoorbeeld,
- Als je een timer/wekker instelt is een klik van de draaiknop 1 seconde. Een wekker op 1:30 zetten is 90 clicks waardoor de knop een heel aantal keren rond moet worden gedraaid.
- De knoppen op de vaatwasser zijn touch, reageren erg matig en soms ongewenst waardoor bijvoorbeeld ongewenst het instelde programma veranderd. Bij het gebruik van uitgesteld starten wordt de klok per minuut ingestelt. Je kunt dus kiezen of het programma om 07:03 of 07:04 is afgelopen

. Als je dit om 23:03 uur doet moet je 8 x 60 minuten vooruit spoelen. Hiervoor kan gelukkig de knop ingedrukt houden, maar als je hem loslaat wanneer het display 07:00 uur aangeeft loopt de teller nog vrolijk een uur of wat door. De interne computer lijkt simpelweg veel te traag.
- Na prettige ervaring te hebben met een AEG vaatwasser met binnenverlichting wilde ik dit ook. De blauwe verlichting van Siemens is, naar mijn mening, echter waardeloos . Door de felheid en de kleur zien wij juist minder goed i.p.v. beter. Deze functie staat bij ons dus inmiddels uit.
- De vaatwasser gaat open als je er tegenaan drukt, Siemens noemt dit 'openAssist'. Bij ons gaat de vaatwasser vaak ongewenst open als je hem net dicht hebt gedrukt. Deze functie lijkt mij alleen nuttig als de vaatwasser in een greeploze kastenwand (met push-to-open) wordt gebruikt, maar ik kan niet vinden hoe dit uitgezet wordt.
Onbegrijpelijk dat dergelijke functionele ontwerpfouten anno 2018 nog gemaakt worden wat mij betreft. Bij onze 8 jaar oude Siemens apparatuur hadden we deze ergernissen niet. Vooral de vaatwasser valt mij erg tegen. Het 'Zeoliet' geeft geen merkbaar beter resultaat op dan onze vorige Siemens vaatwasser die het niet heeft. Ik zou een ieder aanbevelen om een eenvoudiger model zonder touch bediening te kiezen.
Maakt Siemens ooit firmware updates voor keuken apparatuur? Sommige ergernissen zouden eenvoudig opgelost kunnen worden door de software anders te programmeren. In HomeConnect (iets wat naar mijn mening ook niets toevoegt) zie ik hiervoor geen optie.