Hoi medetweakers,
Na wat uren dit topic te hebben doorgespit ter inspiratie, is het nu toch tijd om onze casus hier kort te introduceren. We gaan onze gehele jaren 30-woning moderniseren en verbouwen. Er komt een stukje aan de achterkant bij, wat ons een ruimtelijke keuken geeft. De huidige keuken is redelijk beperkt en heeft ook nog eens een gigantisch Boretti-fornuis dat veel ruimte opslokt.
Nu hebben we via de architect een ontwerp gemaakt waarbij op de korte kant hoge kasten zijn ingetekend. Aan de lange zijde komen lage kasten met een werkblad en eventueel nog planken op het stuk waar de muur niet naar binnen springt. Dat 'naar binnen springen' zouden we dan een beetje kunnen opvangen door aan de diepere kant planken te hangen. Een kookeiland zit er ook in. Dit was grofweg ons uitgangspunt voordat we echt hadden nagedacht over apparatuur of wat we nu precies wilden.
Tekening van de architect:
Nu speelde ik al met het idee om juist de lange zijde vóór de inspring te gebruiken voor hoge kasten, en dan de kortere achterwand vrij te laten om zo meer ruimtelijkheid in de lengte te krijgen. Het voordeel hiervan is dat je een langer eiland kunt plaatsen met een groter werkblad, én dat je meer ruimte hebt in de hoge kasten. De adviseur van Superkeukens vond dit eigenlijk ook een betere optie, al waren zijn argumenten anders:
"Dat scheelt je een extra blad en dat scheelt geld." Nou waren dat niet per se mijn voornaamste overwegingen.
Wensenlijst apparatuur:
We kwamen er wel redelijk snel achter wat we zochten in de keuken:
- Kokendwaterkraan
- Afzuiging geïntegreerd in de kookplaat (recirculatie, want er komt een WTW-systeem in huis)
- Combi-magnetron + combi-stoomoven
- Vaatwasser
- Koelkast + vriezer met meer ruimte dan we nu hebben
Dat laatste punt was nog wel interessant en had ik niet eerder zo scherp. Ik dacht dat een hoge inbouwkoelkast (ik ben zelf 1,97 m) prima genoeg ruimte zou bieden. Ik had alleen even niet scherp dat we die nu ook al hebben. Je merkt dat de koelkasten van tegenwoordig (onder andere door dikkere isolatie) met dezelfde buitenafmetingen er niet ruimer op worden. Al vrij snel kwamen we dus op het idee om een XL-koelkast te combineren met een losse vriezer met 4 vrieslades (er gaat bij ons nogal wat brood doorheen).
Het voorstel van Superkeukens:
Zo is het ontwerp van Superkeukens tot stand gekomen. In dat ontwerp hebben we de volgende hoge wand:
- Koelkast
- Vriezer + oven
- Kasten + oven
- Hoge kast
- Apothekerskast
Twijfels & Dilemma's:
1. Kastindeling & Bovenkasten
Krijgen we zo niet veel te veel kasten van 60 cm diep met legplanken, wat één grote chaos wordt? In onze huidige keuken hebben we bovenkasten van 40 cm diep; dat is prima voor borden, maar de kast boven de koelkast is bijvoorbeeld één grote bende. Ik zou dus eigenlijk liever lades willen dan hoge kasten met planken. Je hebt natuurlijk binnenlades in hoge kasten, maar dat voelt ook wat dubbelop: eerst de kastdeur openen en dan pas de lade uittrekken.
2. Indeling van het eiland
Omdat we nu niet aan de korte zijde de hoge kasten hebben staan, kan het eiland iets langer worden dan de architect had ingetekend. Het lijkt ons leuk om aan de kopse kant (aan de tuinzijde) een klein zitje te maken. Ik zit alleen met een dilemma over de indeling van de spoelbak, vaatwasser en kookplaat:
- Zoals het nu is ingetekend, voelt het alsof de spoelbak te ver in de 'dode' hoek van de keuken staat waar je minder komt. De plek van de kookplaat voelt juist idealer: dichter bij de zithoek en direct aan de looproute (terwijl je de spoelbak vaker gebruikt dan de kookplaat).
- Als je ze omdraait, zit de kookplaat vlak naast het zitje. Met kleine kinderen lijkt ons dat niet ideaal.
- Een alternatief is om de kookplaat meer in het midden van het eiland te zetten (weg van het zitje), maar dan kom je wellicht weer in de knoei met de vaatwasser en de lades.
3. Ondiepe nis voor koffiezetapparaat
De laatste breinbreker is het stukje blad naast de hoge kasten aan de ingesprongen muur. Volgens de tekening van de architect springt de muur daar zo'n 20 cm in, waardoor de diepte van het werkblad nog maar 40 cm is. We wilden hier idealiter ons koffiezetapparaat neerzetten, maar dat is qua diepte amper haalbaar. Een alternatief is om in de hoge kastenwand een open vak te maken voor de koffiemachine, maar dat wordt misschien weer wat rommelig.
Stijl:
Qua stijl spreekt Next125 mij erg aan. We houden van een strakke, ietwat Scandinavische stijl in mat wit met lichte houtaccenten (er komt waarschijnlijk ook een houten vloer).
Al met al nog veel keuzes te maken! Ik ben erg benieuwd naar jullie aanbevelingen, do's en don'ts over beide opstellingen. Ik neig iets meer naar het voorstel van Superkeukens (ook omdat je dan geen hoekkasten hebt), maar heb het gevoel dat er nog het een en ander geoptimaliseerd moet worden voor een echt fijne keuken.