Ik ben 27 jaar en bezig met de inrichting van mijn eerste appartement, wat betekent dat dit ook de eerste keuken is die ik ooit aanschaf. Mijn budget is niet onbeperkt, dus ik wil een betaalbare maar degelijke keuken samenstellen. Vandaag ben ik voor het eerst een keukenofferte gaan opvragen bij KeukenLoods.
Het gaat om een Nobilia keuken, greeploos, met een kunststof werkblad en een rechte opstelling van 3,20m breed. De keuken moest voorzien zijn van een aantal Siemens-apparaten en een Caressi spoelbak en kraan.
Tijdens het eerste gesprek kwam de verkoper met een totaalprijs van €8.800, inclusief apparatuur, montage en twee bovenkasten van 60 cm breed. Dit vond ik aan de hoge kant en ik ben gaan onderhandelen. Uiteindelijk zakte de verkoper naar €8.000 en gaf aan dat dit de laagste prijs was die hij kon bieden.
Ik heb zelf een bod gedaan van €7.200 tot €7.400, maar dit werd afgewezen. De verkoper gaf aan dat hij niet verder kon zakken en wilde geen schriftelijke offerte meegeven. Ik heb wel zijn telefoonnummer gekregen en mocht hem bellen als ik van gedachten veranderde.
Omdat ik twijfelde of dit een goede prijs was, heb ik een vergelijking gemaakt door dezelfde configuratie samen te stellen bij Keukenkastenfabriek en de apparatuur los bij KeukenLoods te bestellen.
Offerte KeukenLoods (Nobilia, greeploos, kunststof werkblad)
Eerste prijs: €8.800 inclusief montage
Onderhandelde prijs: €8.000 inclusief montage
Mijn bod: €7.200 - €7.400, maar dit werd afgewezen
Ik kreeg geen schriftelijke offerte mee, alleen een mondelinge prijs
De verkoper gaf aan dat deze prijs als volgt was opgebouwd:
Apparatuur: Oorspronkelijk €3.207,35 via de KeukenLoods-website, maar hij was bereid om te zakken naar €2.900.
Montage: €1.100.
Keukenkasten en werkblad: Dit zou neerkomen op ongeveer €4.000.
Alternatief via Keukenkastenfabriek
Om te kijken of de prijs van KeukenLoods scherp is, heb ik de onderkasten samengesteld bij Keukenkastenfabriek.
Keukenkasten: €3.138
Apparatuur (Siemens & Caressi, via KeukenLoods zonder korting): €3.207,35
Totaal zonder werkblad en montage: €6.345,35
Hierbij moet nog een werkblad (€500 - €1.000, afhankelijk van materiaal) en montage geregeld worden.
Dit betekent dat de totaalprijs bij zelf samenstellen zou uitkomen op €7.595 - €8.095, wat ongeveer gelijk of zelfs iets duurder kan zijn dan de KeukenLoods-offerte van €8.000.
Omdat ik beperkt ben in budget, vraag ik me af of er nog mogelijkheden zijn om de prijs verder te verlagen, zonder te veel in te leveren op kwaliteit.
Keukenopstelling (greeploos, kunststof werkblad, 3,20m breed)
60 cm hoge kast (2m) met oven
60 cm spoelkast
80 cm ladenblok onder inductiekookplaat
60 cm inbouw vaatwasser
60 cm extra kast of brede lades
Twee bovenkasten van 60 cm breed
Vragen aan Tweakers
Is €8.000 inclusief montage en bovenkasten een realistische prijs, of kan er nog verder onderhandeld worden?
Zijn er betere alternatieven voor een beperkt budget?
Is het normaal dat er geen schriftelijke offerte wordt meegegeven?
Heeft iemand ervaring met lagere prijzen voor een vergelijkbare keuken?
Dit is mijn eerste keuken en ik wil zeker weten dat ik een eerlijke prijs betaal. Alle adviezen en ervaringen zijn welkom.