Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Blihi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 08:45:
[...]

"Bijna volwassen kinderen", "schoonmaakster". Klinkt alsof je ergens vergeten bent om aan opvoeding te doen.

Op een composiet aanrecht mag je niet zitten en je mag er niet op gaan staan, punt.

Als je een hufterproof keuken wilt, zou ik eens naar een 8mm dik rvs aanrecht kijken.
Dank voor je vriendelijke commentaar.
Hoe pedant zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keukens2024
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-06 07:32
Wij hebben momenteel 2 offertes liggen voor bijna dezelfde prijs van 2 keukenzaken.

De ene is van Schüller en de andere van Keller (R310). Iemand enig idee welke beter is of gaan deze aardig gelijk op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:29
rowicom schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:54:
[...]

Dank voor je vriendelijke commentaar.
Hoe pedant zeg.
Sorry hoor, maar je vraagt je af hoe het met de stevigheid van een aanrecht zit omdat er blijkbaar met enige regelmaat mensen op gaan staan en zitten. De oplossing is om te zorgen dat mensen er niet op gaan staan of zitten. Daar is een aanrecht gewoon niet voor gemaakt en ja, doe dat een keer te vaak en composiet kan breken.

Een aanrecht haalt zijn stevigheid niet uit de voorkant van de keukenkastjes, of dat nu metaal of hout is.Meestal zit een metalen balkje er niet om gewicht te dragen, maar puur om de structuur van het kastje te behouden, dus ervoor te zorgen dat de wanden niet van elkaar af of naar elkaar toe kunnen buigen.

Een aanrecht van 8mm rvs kan zeer mooi zijn en dat is wel stevig genoeg om het gewicht te dragen van iemand die er op gaat staan. Niet goedkoop overigens, je bent waarschijnlijk duurder uit dan met keramiek of composiet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:51

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ook wij zijn bezig met het uitzoeken van een nieuwe keuken en ik lees ook al een tijdje mee in dit topic. Uitgangspunt is dat ik/we 3 offertes willen hebben zodat we kunnen vergelijken wat voor ons de beste/prettigste keuze is qua opstelling/bedrag en dan met 1 of 23 de onderhandelingen ingaan. Vorige week een orienterend gesprek gehad bij Superkeukens en gisteren zijn we bij DB Artic keukens geweest (beide in Utrecht). Bij SK kregen we alleen een schets en een schatting qua prijs maar bij DB Artic kregen we gelijk de hele offerte al mee! Beide adviseurs hebben een ander voorstel qua opbouw/inrichting en we twijfelen nog welke van de twee het beste voor ons is en overwegen ook een bezoekje aan Ekelhoff in Duitsland.

De ruimte

De ruimte waar de keuken moet komen is grofweg 5x6m waarvan aan de linkerkant de openslaande deuren zijn naar de tuin en rechts de deur naar de gang. Zie de schets hieronder:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dl5GA1WvtlISx9QArlrEiHH9qBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PCmgvZKDuANjldgoBmqgl9vH.jpg?f=fotoalbum_large

Ontwerp en kleur van DB

Uitvoering: Excellentic 2510 DB HuisSelectie
Kleur: Terra Grey (greeploos)
Werkblad: Jetstone composiet 20mm Ethereal Glow

Klopt het dat DB's huismerk Excellentic hetzelfde 'merk'is als Rotpunkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj0qBaeVV9MI9jNogKfEiiZx350=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCFll9ju8jdBJwGdxxpPX9oO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24qo111U3APdBik7X4cpknuDIhg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acVm8XpxeMX1gtUjNfLQERp2.jpg?f=fotoalbum_large Hier is het een echt kookeiland geworden van 280x120cm met daarin zowel koken als spoelbak. Links op de schets staat nog een klein kastblok met lage kastjes met daarin de wijnkast terwijl het grote kastenblok rechts de vriezer, oven, magnetron en koelkast bevatten.

Ontwerp en kleur van Superkeukens

Tja, hier alleen een schets zonder dat we daar al gesproken hebben over kleur en uitvoering. Maar dat is niet erg want de insteek van ons eerste gesprek daar was ook alleen maar orienterend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2tIijVUfiwfUJKLbX0WGQL3rNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfiF8LVNrlikZ6nqpZ4z2cUr.jpg?f=fotoalbum_large

Hier hebben ze een kookeiland tegen de muur gepositioneerd met aan het einde van dat kookeiland een zitje. Maatis hier ong. 306x110cm

Apparatuur bij DB

• Wijnklimaatkast (Neff KU9213HG0)
  • Oven (Neff B59CR3AY0)
  • Magnetron (Neff NR9WE21Y1)
  • Vaatwasser (Neff S155ECX06E)
  • Koelkast( Neff KI1416DD1)
  • Vriezer (Liebherr SIFNDI415-22)
  • Inductiekookplaat (Neff V58PHQ4C0)

Prijs bij DB

• Keukenmeubelen: 11841
  • Apparatuur/Accessoires: 10647
  • Werkbladen: 7198
  • Montage: 2780
  • Totaal: 32466
Binnenkort gaan we naar SuperKeukens om ook een offerte te vragen zodat we kunnen vergelijken maar hun schatting was rond de 25/30K.

Wat zijn jullie gedachten over beide ontwerpen? En natuurlijk: is er een betere prijs mogelijk gegeven onze wensen? Welk ander merk is er te kiezen i.p.v. Neff maar wat wel 'smart' is zodat ik het aan kan sturen via Home Assistent? Suggesties zijn van harte welkom :)

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Nu online
Niek_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 21:53:
Ik zie net een wel hele gave kookplaat voorbij komen: Novy Undercover. Kost wat :X maar dan heb je wel wat.
Fraai hoor... maar dan bedenken ze er zo'n lelijk ding van een controller bij.

Zou persoonlijk zo'n onderbouw constructie ook nooit nemen. Als over een paar jaar je kookplaat de geest geeft en het niet te repareren is dan zit je. Gewoon een gat met standaard afmetingen in je werkblad en dan een simpelweg een nieuwe erin en door.....

[ Voor 25% gewijzigd door TweakGP op 15-02-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Rincewind schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 15:01:
Ook wij zijn bezig met het uitzoeken van een nieuwe keuken en ik lees ook al een tijdje mee in dit topic. Uitgangspunt is dat ik/we 3 offertes willen hebben zodat we kunnen vergelijken wat voor ons de beste/prettigste keuze is qua opstelling/bedrag en dan met 1 of 23 de onderhandelingen ingaan. Vorige week een orienterend gesprek gehad bij Superkeukens en gisteren zijn we bij DB Artic keukens geweest (beide in Utrecht). Bij SK kregen we alleen een schets en een schatting qua prijs maar bij DB Artic kregen we gelijk de hele offerte al mee! Beide adviseurs hebben een ander voorstel qua opbouw/inrichting en we twijfelen nog welke van de twee het beste voor ons is en overwegen ook een bezoekje aan Ekelhoff in Duitsland.

De ruimte

De ruimte waar de keuken moet komen is grofweg 5x6m waarvan aan de linkerkant de openslaande deuren zijn naar de tuin en rechts de deur naar de gang. Zie de schets hieronder:[Afbeelding]

Ontwerp en kleur van DB

[Afbeelding]

[Afbeelding] Hier is het een echt kookeiland geworden van 280x120cm met daarin zowel koken als spoelbak. Links op de schets staat nog een klein kastblok met lage kastjes met daarin de wijnkast terwijl het grote kastenblok rechts de vriezer, oven, magnetron en koelkast bevatten.

Tja, hier alleen een schets zonder dat we daar al gesproken hebben over kleur en uitvoering. Maar dat is niet erg want de insteek van ons eerste gesprek daar was ook alleen maar orienterend:
[Afbeelding]

Hier hebben ze een kookeiland tegen de muur gepositioneerd met aan het einde van dat kookeiland een zitje. Maatis hier ong. 306x110cm

Apparatuur bij DB

• Oven (Neff B59CR3AY0)

Prijs bij DB

Binnenkort gaan we naar SuperKeukens om ook een offerte te vragen zodat we kunnen vergelijken maar hun schatting was rond de 25/30K.

Wat zijn jullie gedachten over beide ontwerpen? En natuurlijk: is er een betere prijs mogelijk gegeven onze wensen? Welk ander merk is er te kiezen i.p.v. Neff maar wat wel 'smart' is zodat ik het aan kan sturen via Home Assistent? Suggesties zijn van harte welkom :)
Ik zou het lage gedeelte weglaten en de wijnkast in eiland verwerken. Dat krukgedeelte opvullen. In de praktijk zit daar nooit iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astridc
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23-02 12:28
Gekozen voor systemat goedkoper dan kkfb en zelfde kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syn3rgi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 19:57
Twee middagen en vijf winkels verder, ben ik nu wel benieuwd naar jullie ongezouten mening en gedachten.

Context in het kort: huis gekocht met een OK keuken. Not great, not terrible. Komt uit 2012, vaatwasser & kookplaat uit 2023... maar de vrouw wilt een kookeiland en ikzelf zou een bar wel gezellig vinden. Wit is niet helemaal ons ding en het lijkt ons lastig om een kookeiland o.i.d. toe te voegen in dezelfde stijl.

Tevens gaan we een serre bijbouwen en denken we dat dit de nieuwe situatie moet zijn. Een kookeiland van 1.5m is wel erg... klein ahah..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yilaa1G.png

We wonen nu en straks in omgeving Utrecht en zijn we bij onderstaande winkels geweest.

Keukencoach (redelijke vlugge jongens maar wel kwalitatief spul gevoelsmatig, 26.5k een nieuwe keuken inclusief PVC vloer in de gehele onderverdieping)
Kvik (kwaliteit voelde erg ondermaats in de winkel)
IKEA (voelt toch als een net niet...)
Keukenconcurrent (mooie keuken gevonden, maar het was 1745)
Keukenkampioen (niks gevonden)
Bruynzeel (viel tegen)

Budgettechnisch hebben we ~20k. Maar we zien verschillende opties.

A) Huidige frontjes/handels/blad vervangen & kookeiland toevoegen
B) Compleet nieuwe keuken (en deze verkopen)
C) Keuken houden en gewoon een schier- of kookeiland toevoegen

DMG lees ik veel slechte zaken over... En eerlijk gezegd vind ik het vrij lastig momenteel. Geld geven we 'graag' uit, maar dan moet het wel precies zijn zoals we willen.

Benieuwd of jullie nog tips en ervaringen hebben rondom Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Syn3rgi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:10:
Twee middagen en vijf winkels verder, ben ik nu wel benieuwd naar jullie ongezouten mening en gedachten.

Context in het kort: huis gekocht met een OK keuken. Not great, not terrible. Komt uit 2012, vaatwasser & kookplaat uit 2023... maar de vrouw wilt een kookeiland en ikzelf zou een bar wel gezellig vinden. Wit is niet helemaal ons ding en het lijkt ons lastig om een kookeiland o.i.d. toe te voegen in dezelfde stijl.

Tevens gaan we een serre bijbouwen en denken we dat dit de nieuwe situatie moet zijn. Een kookeiland van 1.5m is wel erg... klein ahah..

[Afbeelding]

We wonen nu en straks in omgeving Utrecht en zijn we bij onderstaande winkels geweest.

Keukencoach (redelijke vlugge jongens maar wel kwalitatief spul gevoelsmatig, 26.5k een nieuwe keuken inclusief PVC vloer in de gehele onderverdieping)
Kvik (kwaliteit voelde erg ondermaats in de winkel)
IKEA (voelt toch als een net niet...)
Keukenconcurrent (mooie keuken gevonden, maar het was 1745)
Keukenkampioen (niks gevonden)
Bruynzeel (viel tegen)

Budgettechnisch hebben we ~20k. Maar we zien verschillende opties.

A) Huidige frontjes/handels/blad vervangen & kookeiland toevoegen
B) Compleet nieuwe keuken (en deze verkopen)
C) Keuken houden en gewoon een schier- of kookeiland toevoegen

DMG lees ik veel slechte zaken over... En eerlijk gezegd vind ik het vrij lastig momenteel. Geld geven we 'graag' uit, maar dan moet het wel precies zijn zoals we willen.

Benieuwd of jullie nog tips en ervaringen hebben rondom Utrecht.
Superkeukens misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 11:50
Vandaag voor een 2e offerte bij Superkeukens langs geweest. Ongeveer dezelfde keuken als bij Marquardt na laten maken maar met andere apparatuur omdat Neff en Kauknecht niet aangeboden wordt. Ik zal niet wederom de volledige offerte hier neerplempen maar in het kort komt het neer op het volgende.

Onderstaande de nieuwe apparatuur met daarover de apparatuur die aangeboden werd in offerte 1

Offerte 2:
Siemens SN63H802UE Vaatwasser
Siemens KI81RSDD0 Koelkast
Novy 1861 Inductiekookplaat met afzuiging
Quooker FNRPTB Kraan (kokend water)
Quooker COMBI+ Boiler (7L kokend water)
Siemens HB976GKB1 Oven (pyrolyse)
Siemens HS936GAB1 Oven (stoomfunctie)

Offert 1:
Neff B69FY5CX0 Oven (stoomfunctie)
Neff B69Y7MY0 Oven (pyrolyse)
Novy 1851 Inductiekookplaat met afzuiging
Bauknecht BCIO3C33EC Vaatwasser
Bauknecht BKSI18VF3 Koelkast

Op basis van totaalplaat gaat mijn voorkeur uit naar offerte 1. Ik heb ondertussen nog verzoeken uitstaan bij andere zaken voor alleen de apparatuur.

Dan de totaalprijzen:
Offerte 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84wwggd3krfrw8ppb62uNtwlSws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XwA5HoATtL6JkSaDQgOWByfF.png?f=fotoalbum_large

Offerte 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eM2Zx7EuajUPrMsY0_9BN2qQqag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2824m41oCQDTIksSWELhuIFT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy5e1T1MctVg8jknsaklt0OIB5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBKBwHMVsppJf1EVfDExQ38u.png?f=fotoalbum_large

Kasten zijn bij beiden Nobilia en het prijsverschil zit hem vooral in de korting die gegeven wordt. Beide partijen geven aan dat onderhandelen niet kan.

Wat vinden jullie van offerte 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NatalieF
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:36
Williebrord schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:23:
Dag iedereen!

Ik ben momenteel bezig een keuken te laten ontwerpen voor mijn nieuwbouwwoning, deze wordt geleverd door Nuva Keukens.
Nu hebben ze wat eerste renders gemaakt zoals onderstaand te zien, en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. De keuken is maar 2,10m van wand tot wand, vandaar dat er aan één kant een groot blad is en aan de andere kant 37cm diepe kastjes.
Het plan voor de loze ruimte op de wand vanaf de oven tot het barretje is om hier een lange wandplank te monteren.

Laat me er ook maar meteen bij zeggen dat ze deze keuken schatten op 19k (waarvan ik nog 4.5k terugkrijg voor het vervallen van de standaard keuken). Ik heb nog geen officiële offerte, maar schatting was 7800 aan kastjes, 5800 aan apparatuur en 3500 voor het blad. Lijkt dit een beetje schappelijk?

Ik heb zelf een paar dingetjes waar ik nu over twijfel na het eerste ontwerp.
- Alles is momenteel greeploos, ik denk dat een duwsysteem mooier en strakker zou zijn. Iemand hier ervaring mee? Met name mbt de prijs en of dit in de praktijk ook prettiger is?
- Het blad is nu 2cm dik, ik vind dat het hierdoor niet echt ''spreekt'', wat denken jullie hierover?
- Mochten er eventueel nog andere opmerkingen zijn of tips hoor ik deze ook graag :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou het met deze indeling super onhandig vinden dat er niet aan beide kanten van de spoelbak ruimte is voor spullen neer te leggen. Ten tweede de gootsteen direct naast de oven is niet handig als je snel een hete ovenschaal neer wil zetten. Ik zou spoelen op het korte stukje van de L doen en koken midden op het lange eind.
Push-to-open heb ik per definitie een hekel aan, of ze werken niet mee of ze gaan ongevraagd open. Greeploos is dan netter en anders zou ik een fijn groepje doen die op de rand van het deurtje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syn3rgi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 19:57
Morgen staat deze op de planning.

Ben benieuwd hoe veel zin ik nog heb na alle bezoeken... :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Syn3rgi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:33:
[...]

Morgen staat deze op de planning.

Ben benieuwd hoe veel zin ik nog heb na alle bezoeken... :+
ik begrijp je helemaal, ben zelf ook al meer dan een jaar bezig :X Succes en sterkte dan morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Williebrord
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-05 23:08
Williebrord schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:23:
Dag iedereen!

Ik ben momenteel bezig een keuken te laten ontwerpen voor mijn nieuwbouwwoning, deze wordt geleverd door Nuva Keukens.
Nu hebben ze wat eerste renders gemaakt zoals onderstaand te zien, en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. De keuken is maar 2,10m van wand tot wand, vandaar dat er aan één kant een groot blad is en aan de andere kant 37cm diepe kastjes.
Het plan voor de loze ruimte op de wand vanaf de oven tot het barretje is om hier een lange wandplank te monteren.

Laat me er ook maar meteen bij zeggen dat ze deze keuken schatten op 19k (waarvan ik nog 4.5k terugkrijg voor het vervallen van de standaard keuken). Ik heb nog geen officiële offerte, maar schatting was 7800 aan kastjes, 5800 aan apparatuur en 3500 voor het blad. Lijkt dit een beetje schappelijk?

Ik heb zelf een paar dingetjes waar ik nu over twijfel na het eerste ontwerp.
- Alles is momenteel greeploos, ik denk dat een duwsysteem mooier en strakker zou zijn. Iemand hier ervaring mee? Met name mbt de prijs en of dit in de praktijk ook prettiger is?
- Het blad is nu 2cm dik, ik vind dat het hierdoor niet echt ''spreekt'', wat denken jullie hierover?
- Mochten er eventueel nog andere opmerkingen zijn of tips hoor ik deze ook graag :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt allemaal voor de feedback tot nu toe! Vooral over het push to open systeem. Ik had hier zelf al twijfels over, toch fijn om dat een beetje bevestigd te krijgen.

Wat denken jullie verder over de indeling van de gebieden? Mijn gedachtegang was om de bar vrij te houden als groot snijgebied met snelle toegang tot de kookplaat. Maar ik heb al een aantal keren de feedback gelezen ook om de spoelbak te verplaatsen. In mijn huidige huurwoning zit de kookplaat naast de oven en heb ik ook geen plek naast de oven dus. Zelf vind ik dit niet zo storend.

Maar ben toch benieuwd over wat meer meningen over de indeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBait
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 21:22
Blihi schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Los van de prijs die ik zelf aan de hoge kant vind, zou ik nadenken over een andere manier om je ovens te plaatsen. De ruimte houdt niet over en door de donkere hoge kast aan de ene kant maak je de ruimte optisch al een stuk kleiner. De oven-kasten komen daarnaast voor je deuren uit, wat het gevoel van krapte nog meer gaat accentueren.

Voor mijn gevoel is deze keuken te groot voor de ruimte, maar als je echt vast wilt houden aan alle apparaten, zou ik proberen om die juist in de hoge kast te verwerken en de kasten waar nu de ovens in zitten slechts 40 diep te maken en zwevend. Dat zijn dan servieskasten en doordat ze los van de vloer, wanden en plafond komen krijg je een veel meer ruimtelijke uitstraling.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide feedback - dit wordt ontzettend gewaardeerd!

We zijn ons er van bewust dat dit "veel" keuken voor de ruimte is. Echter is onze ruimte op de benedenverdieping zeer beperkt, waardoor we de hoogte - vooral boven het kookgedeelte erg goed kunnen gebruiken.

Met de beperkte ruimte in het achterhoofd is ook de keuze voor de kasten aan de zijkant in eerste instantie gemaakt.

Mooie tip van de servieskasten, echter wordt dit erg lastig omdat de muur waar deze kastenwand tegenaan staat net de enige niet-gefundeerde enkelsteense erfscheiding is (een van de perks van een huis anno 1906 in de stad kopen).

Superkeukens belde ons ook nog om twee dingen te vragen / door te spreken - eigenlijk erg in lijn met jouw commentaar. Ze stelden voor om de kastenwand aan de zijkant ondieper te maken en de koffie"hoek" naar de raamzijde te verplaatsen om je zo minder tegen een "muur" te laten kijken vanuit buiten. Dit lijkt ons wel een mooi compromis, al denk ik dat 40cm niet handig is omdat ons koffiezetapparaat een diepte van +-45 heeft (Jura E8). Ook denken we om dan misschien het blad van het koffiehoekje schuin de hoek van het raam in te laten lopen voor een iets "doorlopender" geheel.

Als laatste twijfelen we nog over een waterkerende rand op het blad. We hadden dit in onze vorige keuken en dat was erg prettig, maar die was wel wat minder strak. Gaat dit er niet raar uitzien, en doe je zo'n rand dan alleen op het blok bij de kraan, of ook bij het kook en koffiegedeelte?

Als er een render nodig is om hier wat van te vinden dan ga ik die vragen, maar ik wilde eigenlijk proberen om ze op basis van feedback hier maar een keer om een update te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
eBait schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:55:
[...]

Allereerst bedankt voor je uitgebreide feedback - dit wordt ontzettend gewaardeerd!

We zijn ons er van bewust dat dit "veel" keuken voor de ruimte is. Echter is onze ruimte op de benedenverdieping zeer beperkt, waardoor we de hoogte - vooral boven het kookgedeelte erg goed kunnen gebruiken.

Met de beperkte ruimte in het achterhoofd is ook de keuze voor de kasten aan de zijkant in eerste instantie gemaakt.

Mooie tip van de servieskasten, echter wordt dit erg lastig omdat de muur waar deze kastenwand tegenaan staat net de enige niet-gefundeerde enkelsteense erfscheiding is (een van de perks van een huis anno 1906 in de stad kopen).

Superkeukens belde ons ook nog om twee dingen te vragen / door te spreken - eigenlijk erg in lijn met jouw commentaar. Ze stelden voor om de kastenwand aan de zijkant ondieper te maken en de koffie"hoek" naar de raamzijde te verplaatsen om je zo minder tegen een "muur" te laten kijken vanuit buiten. Dit lijkt ons wel een mooi compromis, al denk ik dat 40cm niet handig is omdat ons koffiezetapparaat een diepte van +-45 heeft (Jura E8). Ook denken we om dan misschien het blad van het koffiehoekje schuin de hoek van het raam in te laten lopen voor een iets "doorlopender" geheel.
Dat is ook een idee en je kunt dan ook voor 50cm gaan, of hoeveel ruimte je ook hebt tot aan de deur. De kastjes kunnen gewoon iets naar voren gezet worden en het blad kan dan iets oversteken aan de achterkant.
Als laatste twijfelen we nog over een waterkerende rand op het blad. We hadden dit in onze vorige keuken en dat was erg prettig, maar die was wel wat minder strak. Gaat dit er niet raar uitzien, en doe je zo'n rand dan alleen op het blok bij de kraan, of ook bij het kook en koffiegedeelte?
Die waterkeringen zijn een beetje uit de mode.
Als er een render nodig is om hier wat van te vinden dan ga ik die vragen, maar ik wilde eigenlijk proberen om ze op basis van feedback hier maar een keer om een update te vragen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _dizzy_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 22:14
Is er iemand die ervaring heeft met de kookplaat onder het raam?
Betreft een nieuwbouwwoning met WTW

We zijn bezig met verschillende keukenopstellingen, en de enige opstelling waar we het beide mee eens zijn komt uit met de kookplaat (willen graag een recirculatie Bora) onder het raam.
Raam zelf is vrij hoog, 1m13 boven de grond.

Een keukenzaak raadde het af, de andere vond het wel best, hierdoor twijfelen we wel. Ik begrijp dat je dat het raam wel vaker moet schoonmaken, maar dat is prima. Zijn er verder nog serieuze nadelen die we niet hebben overwogen? Iemand ook echte ervaringen ermee?

Dit is het idee, Let even niet op de kleuren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQOAiG_woS0lrwNCWxwiENig-lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AX55zSca0Jly4rzRSA7b6ydT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
Wij overwegen hetzelfde. Enige waar elke adviseur mee kwam is inderdaad dat je het wat vaker moet schoonmaken maar dat het verder geen probleem is. Momenteel zit ons fornuis tegen een achterwand en die moeten we (eigenlijk) ook altijd schoonmaken maar gezien die zwart is en onder de schaduw valt van de afzuigkap zie je het natuurlijk veel minder dan op een raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

_dizzy_ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:43:
Is er iemand die ervaring heeft met de kookplaat onder het raam?
Betreft een nieuwbouwwoning met WTW

We zijn bezig met verschillende keukenopstellingen, en de enige opstelling waar we het beide mee eens zijn komt uit met de kookplaat (willen graag een recirculatie Bora) onder het raam.
Raam zelf is vrij hoog, 1m13 boven de grond.

Een keukenzaak raadde het af, de andere vond het wel best, hierdoor twijfelen we wel. Ik begrijp dat je dat het raam wel vaker moet schoonmaken, maar dat is prima. Zijn er verder nog serieuze nadelen die we niet hebben overwogen? Iemand ook echte ervaringen ermee?

Dit is het idee, Let even niet op de kleuren :)

[Afbeelding]
Wij hebben momenteel het spoelgedeelte bij het raam en dat zou ik zelf niet snel meer willen.

Naast het extra schoonmaken (raam, kozijn, vensterbank en raambekleding) heb je op koude dagen ook last van beslagen ramen wanneer je veel heet water gebruikt (bijvoorbeeld bij een sopje voor de schoonmaak).

Bij het koken komt sowieso veel vocht vrij en je zal nog meer moeten schoonmaken, met name vettigheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Dj-sannieboy op 16-02-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 16:50
Van de week is de keuken ingemeten. Ik zit alleen met het volgende, wellicht dat iemand daar ervaring mee heeft.

Onze huidige keuken is 93cm hoog en deze staat nu op de betonnenvloer. Het laminaat stopt voor de stelpoten.

Zo is er tussen bovenkant aanrecht en onderkant vensterbank 4.5cm vrije ruimte. Nieuwe keuken is 3cm hoger. In de technische beschrijving staat dat de stelpoten OP het laminaat moeten komen, dat houdt in dat deze 1cm hoger komt+de 3cm hogere keuken.
Resultaat is dat het aanrecht dan 0.5cm onder de vensterbank uitkomt. Dat is nmi te weinig ruimte. Niet esthetisch en je kan er niet onder schoonmaken.

Maakt het echt uit of de stelpoten koud op de vloer komen of op het laminaat??

Gaat het er niet op dan de ondergrond vlak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:48
Unknown Alien schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:50:
Van de week is de keuken ingemeten. Ik zit alleen met het volgende, wellicht dat iemand daar ervaring mee heeft.

Onze huidige keuken is 93cm hoog en deze staat nu op de betonnenvloer. Het laminaat stopt voor de stelpoten.

Zo is er tussen bovenkant aanrecht en onderkant vensterbank 4.5cm vrije ruimte. Nieuwe keuken is 3cm hoger. In de technische beschrijving staat dat de stelpoten OP het laminaat moeten komen, dat houdt in dat deze 1cm hoger komt+de 3cm hogere keuken.
Resultaat is dat het aanrecht dan 0.5cm onder de vensterbank uitkomt. Dat is nmi te weinig ruimte. Niet esthetisch en je kan er niet onder schoonmaken.

De stelpoten kun je prima op de betonnen vloer doen, mits ze niet al op hun maximale lengte zitten natuurlijk.

Je moet echter even met je leverancier kijken of de hoogte-aanpassing geen issues veroorzaakt met het koppelen van aanliggende items, of met je werkblad bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi

Ik snap sowieso niet waarom je een vast element als een keuken op een zwevende vloer zoals laminaat zou zetten. Dat hoort gewoon niet. Een keuken moet op een vaste ondergrond staan, niet op een zwevende laminaatvloer.

Waar het uit kan maken is bij de vaatwasser (die heeft immers geen stelpoten) en het kan zijn dat de plint over de lengte ingekort moet worden. Dat is vervelend voor de monteur, want daarvoor heeft hij een zaagtafel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Dit is de indelinggeworden.
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/84b81ebd-5302-4d4d-914a-940d08c31929.jpg

Kleur combi:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/0adadbe4-2a12-4b2c-a1ba-d111bf988d99.jpg

Dus besloten om het eiland weg te halen.

Reden, we willen meer bewegingsruimte. Waar de kasten komen, zitten staan de vriezer, koelkast en 2 x ATAG combi\ovens.
En aanrecht natuurlijk de kookplaat, spoelbak en vaatwasser. en in de lades\kastjes het bestek, service en pannen.

Tussen het aanrecht en de kasten hebben we 4.2m ruimte voor een eettafel en de stoelen.

Flinke klus, om de hele benedenverdieping te gaan verbouwen. Van vloer tot plafond, maar gaat wel flinks opknappen <3
Blihi schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Waar het uit kan maken is bij de vaatwasser (die heeft immers geen stelpoten) en het kan zijn dat de plint over de lengte ingekort moet worden. Dat is vervelend voor de monteur, want daarvoor heeft hij een zaagtafel nodig.
Afgesproken dit met de monteur te bespreken als hij er is.

[ Voor 21% gewijzigd door Unknown Alien op 19-02-2025 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 14:02

Ik weet niet of dit in jouw situatie toepasselijk is, maar we zitten bij onze geplande keuken met hetzelfde issue. De ontwerper heeft geadviseerd om het werkblad door te laten lopen tot aan het kozijn (dus in plaats van een vensterbank). Momenteel zit daar een RVS vensterbank die ongeveer 2,5 cm hoger ligt dan het huidige werkblad. Onze nieuwe keuken wordt ook iets hoger en eventuele 'kieren' zouden worden weggewerkt met reststukken van het werkblad, vergelijkbaar met een veegplint.

Geen antwoord op je vraag, maar wellicht is het een idee. Wij vonden het een fantastische oplossing die extra oppervlak creëert en elegant oogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabuh
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-09 13:51
RaijRaij schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 21:09:
Vandaag voor een 2e offerte bij Superkeukens langs geweest. Ongeveer dezelfde keuken als bij Marquardt na laten maken maar met andere apparatuur omdat Neff en Kauknecht niet aangeboden wordt. Ik zal niet wederom de volledige offerte hier neerplempen maar in het kort komt het neer op het volgende.

Onderstaande de nieuwe apparatuur met daarover de apparatuur die aangeboden werd in offerte 1

Offerte 2:
Siemens SN63H802UE Vaatwasser
Siemens KI81RSDD0 Koelkast
Novy 1861 Inductiekookplaat met afzuiging
Siemens HB976GKB1 Oven (pyrolyse)
Siemens HS936GAB1 Oven (stoomfunctie)

Offert 1:
Neff B69FY5CX0 Oven (stoomfunctie)
Neff B69Y7MY0 Oven (pyrolyse)
Novy 1851 Inductiekookplaat met afzuiging
Bauknecht BCIO3C33EC Vaatwasser
Bauknecht BKSI18VF3 Koelkast

Op basis van totaalplaat gaat mijn voorkeur uit naar offerte 1. Ik heb ondertussen nog verzoeken uitstaan bij andere zaken voor alleen de apparatuur.

Dan de totaalprijzen:
Offerte 1:
[Afbeelding]

Offerte 2:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kasten zijn bij beiden Nobilia en het prijsverschil zit hem vooral in de korting die gegeven wordt. Beide partijen geven aan dat onderhandelen niet kan.

Wat vinden jullie van offerte 2?
Zie ik het nou goed dat je bij offerte 1 meer dan €700 moet bijleggen voor een afronding te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaijRaij
Klopt, ik heb daar over gebeld met de vraag wat daar de gedachte achter was. De verkoper omschreef het als dat het totaalbedrag leidend is en dat die positieve korting werd veroorzaakt door zijn rekenprogramma. Al met al een vaag verhaal dat niet bijdraagt aan een betrouwbaar verhaal of goed gevoel. Sowieso is voor mij het verschil te groot voor praktisch dezelfde keuken(beide Nobilia, blad is anders). Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door de korting die Superkeukens geeft. Deze partij valt voor mij dus af.

Ik heb ondertussen wat prijzen opgevraagd voor de apparatuur bij losse leveranciers en kom daarbij nog wat lager uit dus. Ik ga bij Superkeukens vragen of ze open staan voor het los bestellen van de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThelazyEngineer
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 16:12
Hai, ik ben nog steeds een beetje heel erg aan ‘t twijfelen tussen een L keuken en eiland keuken. Een van de dingen die ik me nog afvroeg is waar laat je je prullenbak bij een eiland opstelling?

Verder tips / adviezen worden zeer gewaardeerd!

Members only: tekeningen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
RaijRaij schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:46:

Ik heb ondertussen wat prijzen opgevraagd voor de apparatuur bij losse leveranciers en kom daarbij nog wat lager uit dus. Ik ga bij Superkeukens vragen of ze open staan voor het los bestellen van de apparatuur.
Dat kan gewoon bij SK. En mocht je laten plaatsen, laat dan op de offerte zetten dat ze ook je extern gekochte spullen installeren, zit in de montagekosten. Doen ze ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 23:00
@RaijRaij Ja hoor waar ik de mijne gekocht heb was dat allemaal geen probleem kon zelfs mn oude apparatuur overzetten als ik dat wilde. Ze moeten alleen alle typenummers hebben van wat je gaat bestellen zodat t allemaal past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
ThelazyEngineer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:30:
Hai, ik ben nog steeds een beetje heel erg aan ‘t twijfelen tussen een L keuken en eiland keuken. Een van de dingen die ik me nog afvroeg is waar laat je je prullenbak bij een eiland opstelling?

***members only***
Ik ben ERG blij dat we in onze nieuwe keuken straks geen eiland meer hebben. Eiland staat leuk, maar ontneemt ook het ruimtelijke gevoel en beperkt de bewegingsvrijheid.
Wij hadden ook een bar gemaakt aan ons eiland met 2 fijne barkrukken en in die 16 jaar amper tot nooit gebruikt. De eettafel met stoelen en bank staat erachter en daar zit je fijner, wat dus ook altijd gebruikt wordt.

Onze keuken is 5.5 x 4, dus niet al te groot. Dat is natuurlijk anders als je wel een ruime keuken hebt.

Suc6 met de keuze

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 23:00
Unknown Alien schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:57:
[...]

Ik ben ERG blij dat we in onze nieuwe keuken straks geen eiland meer hebben. Eiland staat leuk, maar ontneemt ook het ruimtelijke gevoel en beperkt de bewegingsvrijheid.
Wij hadden ook een bar gemaakt aan ons eiland met 2 fijne barkrukken en in die 16 jaar amper tot nooit gebruikt. De eettafel met stoelen en bank staat erachter en daar zit je fijner, wat dus ook altijd gebruikt wordt.

Onze keuken is 5.5 x 4, dus niet al te groot. Dat is natuurlijk anders als je wel een ruime keuken hebt.

Suc6 met de keuze
haha 5.5 x4 is voor standaard nederlandse begrippen behoorlijk groot :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sidus
  • Laatst online: 19:00

***members only***
Ik zou persoonlijk in ieder geval niet een extra muurtje / gangetje doen (zoals bij de 1e optie), dat lijkt me echt zonde van de ruimte. Zelf zou ik denk ik ook niet voor een barretje gaan. Zoals hierboven ook al gezegd, als de eettafel er naast staat ga je denk ik toch sneller en comfortabeler aan de eettafel zitten.

Qua ruimtelijkheid vind ik het "standaard plattegrondje" wat je laat zien er eigenlijk wel goed uit zien. Als je een L zou willen zou je misschien nog een eettafel met een bankje tegen de muur kunnen doen (ipv stoelen), scheelt wat ruimte. In plaats van 2 hoge keukenkasten zou je misschien toch de oven onder bijv de kookplaat kunnen doen (en dan 1 hoge kast voor koelkast), dan krijg je wel meer ruimte voor keukenblad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThelazyEngineer
Unknown Alien schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 09:57:
[...]

…..
Sidus schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 10:27:
[...]

Ik zou persoonlijk in ieder geval niet een extra muurtje / gangetje doen (zoals bij de 1e optie), dat lijkt me echt zonde van de ruimte. Zelf zou ik denk ik ook niet voor een barretje gaan. Zoals hierboven ook al gezegd, als de eettafel er naast staat ga je denk ik toch sneller en comfortabeler aan de eettafel zitten.
Ik had voor de L juist 2 hoge kasten gedaan i.v.m. opbergruimte.Qua eiland; ja ziet er leuk uit, zelf vond ik het vooral chil dat dr een grotere tafel (2.5x1m vs 1.4m rond) in kom voor spelletjes avond oid. Echter, twijfel ik wel over dat muurtje.
- maakt woonkamer 2m2 kleiner.
- Echter, deze m2 zijn toch als doorloop ruimte anders.
- zonder die muur zit je 5.6m van de tv (anders 4) is dat niet te veel? Tv kan niet al te groot anders kan die niet in midden van de bank

• 181383rz
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-07 21:27
Het hangt helemaal af van je wensen natuurlijk. Ik vind het er persoonlijk wel mooi uit zien. Wij doen dan juist wel een eiland omdat vrienden er heel veel gebruik van maken.

Borrelen tijdens het uitgebreid koken, een kind wat voor of na sporten/school even aan de bar zit met een theetje of extra snack ipv aan tafel of huiswerk maakt terwijl een ouder kookt.

***members only***

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:06

***members only***
Bij jouw tekeningen vind ik de (schier)eiland opstelling mooier, alleen zou ik de grote eettafel op de locatie van de zithoek plaatsen en de zithoek op de plaats van de eettafel, met de tv tegen de muur, dan heb je die extra wand ook niet nodig. Die wand zorgt ervoor dat de ruimte erg krap gaat aanvoelen, loopruimte is ook ruimte dte je ziet.

Wat ook nog zou kunnen is de L keuken omvormen tot een U keuken (hoge kasten tegen de muur die nu nog vrij is) zodat je meer aanrechtruimte hebt, want in de getekende situatie vind ik de ruimtes naast de spoelbak en kookplaat wel erg krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
ThelazyEngineer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 19:58: Echter, twijfel ik wel over dat muurtje.
- maakt woonkamer 2m2 kleiner.
- Echter, deze m2 zijn toch als doorloop ruimte anders.
- zonder die muur zit je 5.6m van de tv (anders 4) is dat niet te veel? Tv kan niet al te groot anders kan die niet in midden van de bank
Klopt dat die 2m2 doorloopruimte is, maar die geeft je kamer wel een veel ruimtelijker gevoel. Met het gangetje voelt het veel smaller en meer ‘opgesloten’ aan. Maar vooral: het is niet nodig. Je kunt ook werken met een open kast of planten als roomdivider.
Verder zou ik de zithoek niet pal naast de eethoek zetten en vervolgens de tv aan de andere kant op 5,6 m. Je zou de zithoek ook helemaal kunnen omdraaien en de eethoek bij het raam. Je hebt daardoor in de keuken ruimte voor extra kasten/werkblad.
Even geschetst met de oorspronkelijke plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPfLh_6ajNuMDPTLFeVKDqUYZRk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZiDuLls2m5dzs1WRH6zrMr8.jpg?f=user_large

• ThelazyEngineer
Toke_gt schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 20:54:
[...]

Klopt dat die 2m2 doorloopruimte is, maar die geeft je kamer wel een veel ruimtelijker gevoel. Met het gangetje voelt het veel smaller en meer ‘opgesloten’ aan. Maar vooral: het is niet nodig. Je kunt ook werken met een open kast of planten als roomdivider
Zit je dan niet heel krap? Tafel 100cm 60 cm eetkamer bank 80 cm doorloop = 2.4m houd je 3.2m vanaf rugleuning bank tot muur over?

• Toke_gt
  • Nu online
ThelazyEngineer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 21:15:
[...]

Zit je dan niet heel krap? Tafel 100cm 60 cm eetkamer bank 80 cm doorloop = 2.4m houd je 3.2m vanaf rugleuning bank tot muur over?
Ik zou zelf een tafel van 80 doen, of een kleinere ronde tafel, maar ik ben even uitgegaan van wat op de tekening stond. Idem de tv, die zou ik minder klein doen (want je zit dichterbij), maar vooral zou ik de zithoek niet zo op de tv concentreren. Liever de bank een slag draaien en dan de tv in de hoek, met een knikarm de kamer in te draaien of zo. Zodat je vanaf de bank en vanuit de keuken ook een mooie zichtlijn naar buiten hebt. Ging me er nu vooral even om te laten zien dat je hiermee ook meer ruimte in je keuken kunt creëren.

• Frieda
  • Niet online
ik ben weer eens met de keuken bezig :) heeft iemand een tip voor een knappe spoelbak? ik heb het liefst een rvs spoelbak met kraangat, maar dat is blijkbaar niet te krijgen buiten Ikea, en ik zoek eigenlijk wat hogere kwaliteit. iemand een tip? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Frieda schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:00:
ik ben weer eens met de keuken bezig :) heeft iemand een tip voor een knappe spoelbak? ik heb het liefst een rvs spoelbak met kraangat, maar dat is blijkbaar niet te krijgen buiten Ikea, en ik zoek eigenlijk wat hogere kwaliteit. iemand een tip? :)
Is wel te koop hoor. Google maar even op ‘rvs spoelbak met kraangat’ en je krijgt ze echt in alle soorten en maten. Geen idee welke stijl je zou willen, maar ik krijg zoveel resultaten, daar moet toch wel iets voor je bij zitten? Dit weekend nog te leveren, zie ik bij sommige :)

• Frieda
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:39:
[...]

Is wel te koop hoor. Google maar even op ‘rvs spoelbak met kraangat’ en je krijgt ze echt in alle soorten en maten. Geen idee welke stijl je zou willen, maar ik krijg zoveel resultaten, daar moet toch wel iets voor je bij zitten? Dit weekend nog te leveren, zie ik bij sommige :)
ja maar de helft komt van Ali als je dan doorklikt, hoe kom ik achter de kwaliteit? wat is een beetje een goed merk? anders kan ik net zo goed die ikea bak erin laten zetten :P

• Frieda
  • Niet online
ik zoek trouwens ook nog een hoekkast waar een spoelbak en een lemans-achtig iets in kan, bestaat dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Frieda schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:01:
[...]

ja maar de helft komt van Ali als je dan doorklikt, hoe kom ik achter de kwaliteit? wat is een beetje een goed merk? anders kan ik net zo goed die ikea bak erin laten zetten :P
Grohe, Franke zijn prima en betaalbare merken. Stuntsites buiten beschouwing laten, dan kom je wel een eindje voor je beeldvorming.
Overigens heeft Ikea ook wel duurdere spoelbakken, dat suggereert een kwaliteitsverschil, maar ik weet niet welk merk er achter het Ikea-assortiment zit.

Je zou ook bij een willekeurige keukenzaak bij jou in de buurt kunnen kijken wat je aanspreekt en dan online kijken waar je dat zelf kunt bestellen? Of bij de keukenzaak bestellen, dat kan natuurlijk ook. In zo’n keukenzaak kun je meteen zien hoe de krasbestendigheid is en de afwerking van naden, randjes etc.

• Frieda
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:12:
[...]

Grohe, Franke zijn prima en betaalbare merken. Stuntsites buiten beschouwing laten, dan kom je wel een eindje voor je beeldvorming.
Overigens heeft Ikea ook wel duurdere spoelbakken, dat suggereert een kwaliteitsverschil, maar ik weet niet welk merk er achter het Ikea-assortiment zit.

Je zou ook bij een willekeurige keukenzaak bij jou in de buurt kunnen kijken wat je aanspreekt en dan online kijken waar je dat zelf kunt bestellen? Of bij de keukenzaak bestellen, dat kan natuurlijk ook. In zo’n keukenzaak kun je meteen zien hoe de krasbestendigheid is en de afwerking van naden, randjes etc.
de keukenzaken waar ik geweest ben hebben allemaal Dekker spul, die heeft dat soort spoelbakken niet in het assortiment. dus ik heb eigenlijk alleen nog maar die van Ikea gezien. ik ben nu ook weer met een offerte bezig bij een keukenzaak, maar ook alleen maar Dekker helaas.
Zoiets zoek ik dus: https://www.ikea.com/nl/n...oestvrij-staal-s29157477/

zal eens langs de ikea met m'n schroevendraaier :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Frieda schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:07:
ik zoek trouwens ook nog een hoekkast waar een spoelbak en een lemans-achtig iets in kan, bestaat dat wel?
Een hoekkast met een spoelbak bestaat zeker, een hoekkast met een draaiplateau ook. De combinatie lijkt mij vrijwel onmogelijk, vanwege de afvoer en leidingen die erin weggewerkt moeten worden. Dan kom je met je plateaus niet uit, of je kunt nooit makkelijk bij die afvoer komen, wat ook niet handig is. Maar vooral zit de spoelbak zelf het hoogste draaiplateau in de weg. Dus je krijgt een hoekkast met slechts één draaiplateau, maar dat is eigenlijk zonde van de onbenutte ruimte. Beter benut je een deel van de hoekkast voor bijvoorbeeld een quooker, mocht je die wensen. Dat combineert beter met een spoelbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Frieda schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:01:
[...]

Franke lijkt me OK, al deze varianten zijn/kunnen met "kraangatbank" / "kraanbank".
https://www.franke.com/nl...LEDGE%3ASCC_TAP_LEDGE_YES

Reginox heeft er ook een paar, maar geen filter op de website.
https://www.reginox.nl/assortiment/spoelbakken

En voor zover ik kan vinden, kan in een granieten spoelbak ook wel een gat worden gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 20-02-2025 23:28 ]

• Frieda
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:22:
[...]

Een hoekkast met een spoelbak bestaat zeker, een hoekkast met een draaiplateau ook. De combinatie lijkt mij vrijwel onmogelijk, vanwege de afvoer en leidingen die erin weggewerkt moeten worden. Dan kom je met je plateaus niet uit, of je kunt nooit makkelijk bij die afvoer komen, wat ook niet handig is. Maar vooral zit de spoelbak zelf het hoogste draaiplateau in de weg. Dus je krijgt een hoekkast met slechts één draaiplateau, maar dat is eigenlijk zonde van de onbenutte ruimte. Beter benut je een deel van de hoekkast voor bijvoorbeeld een quooker, mocht je die wensen. Dat combineert beter met een spoelbak.
ja snap ik, maar ik ga niet voor een quooker en dan vind ik het zo zonde van die hoek, toch 60x60x80 dat je niet kunt gebruiken. naast de loze hoek komt een onderkast met lades voor pannen. ik heb een kleine keuken dus ik wil graag alle ruimte benutten, maar het blijft puzzelen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Frieda schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:32:
[...]

ja snap ik, maar ik ga niet voor een quooker en dan vind ik het zo zonde van die hoek, toch 60x60x80 dat je niet kunt gebruiken. naast de loze hoek komt een onderkast met lades voor pannen. ik heb een kleine keuken dus ik wil graag alle ruimte benutten, maar het blijft puzzelen! :)
Kun je dan niet beter lades doen bij de spoelbak (ja dat kost ook ruimte) en dan het draaiplateau de andere kant op?

• Frieda
  • Niet online
mitsumark schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:33:
[...]

Kun je dan niet beter lades doen bij de spoelbak (ja dat kost ook ruimte) en dan het draaiplateau de andere kant op?
ja zat ik ook aan te denken, of toch een lemans en een ladenkast nog ernaast, op een stukje van 1 meter.. maar dat ziet er minder mooi uit dan een brede ladenkast.

ik ga nog eens scharrelen bij die spoelbakken, dankjewel voor de tip en de juiste zoekterm! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Frieda op 20-02-2025 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Frieda schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:40:
[...]

ja zat ik ook aan te denken, of toch een lemans en een ladenkast nog ernaast, op een stukje van 1 meter.. maar dat ziet er minder mooi uit dan een brede ladenkast.

ik ga nog eens scharrelen bij die spoelbakken, dankjewel voor de tip en de juiste zoekterm! :)
Zoek anders eens op ‘blinde hoekkast’. Dat is een systeem waarbij je als het ware een deel van de kast naar buiten trekt waarna een tweede deel bereikbaar wordt. Dat lijkt mij onder een spoelkast heel functioneel, aangezien je daar doorgaans allerlei dingen hebt staan die je niet elke dag nodig hebt. Je kunt de hoogte van een deel makkelijker aanpassen aan de diepte van de spoelbak en je gebruikt meer van de hoeken dan bij een lemans.
Zoiets is dat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojV3aSUGK6ZfqEGFac2JNF8BC7E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5Yx5mgwQ30gHdVJTaAanhlkW.jpg?f=user_large

• Frieda
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 23:53:
[...]

Zoek anders eens op ‘blinde hoekkast’. Dat is een systeem waarbij je als het ware een deel van de kast naar buiten trekt waarna een tweede deel bereikbaar wordt. Dat lijkt mij onder een spoelkast heel functioneel, aangezien je daar doorgaans allerlei dingen hebt staan die je niet elke dag nodig hebt. Je kunt de hoogte van een deel makkelijker aanpassen aan de diepte van de spoelbak en je gebruikt meer van de hoeken dan bij een lemans.
Zoiets is dat:
[Afbeelding]
ja zoiets zou perfect zijn inderdaad! dankjewel! ik slinger google nog even aan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07

De ruimte

De ruimte waar de keuken moet komen is grofweg 5x6m waarvan aan de linkerkant de openslaande deuren zijn naar de tuin en rechts de deur naar de gang. Zie de schets hieronder:[Afbeelding]

Ontwerp en kleur van DB

[Afbeelding]

[Afbeelding] Hier is het een echt kookeiland geworden van 280x120cm met daarin zowel koken als spoelbak. Links op de schets staat nog een klein kastblok met lage kastjes met daarin de wijnkast terwijl het grote kastenblok rechts de vriezer, oven, magnetron en koelkast bevatten.

[Afbeelding]

Apparatuur bij DB

• Oven (Neff B59CR3AY0)

Prijs bij DB

Prachtig ontwerp die eerste zo, enige waar ik me zorgen over zou maken is die 2x 60cm werkblad die je op je eiland hebt voor werkruimte (want je gaat niet aan de andere kant van je kookplaat snijden/werken, evenmin als op je koffiecorner). Zou daarom misschien overwegen om een Nis in je wandkast te doen van 180 met in het midden de kraan en de kookplaat naar het midden van het eiland plaatsen (spat er ook geen eten op de vloer als je een keer rommelig kookt).

En verder zou ik overwegen om op die achtermuur een gigantisch schilderij te hangen of misschen zelfs geheel te foto-behangen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkvdMeijden
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-09 19:35
Als.je gebonden bent aan sleepdeur ivm lage plint, is dan aeg meest logische keuze voor een vaatwasser of echt siemens bosch doen?

Bij de ovens staan siemens en bosch goed bekend klopt dat? Is dit de meerprijs waard tov bosch siemens?

Is quooker nog steeds het beste?

Iemand ervaring met kookplaat aeg met afzuiging veel beter geprijsd dan bora of siemens/bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 19:45
Unknown Alien schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:00:
Dit is de indelinggeworden.
[Afbeelding]

Kleur combi:
[Afbeelding]

Dus besloten om het eiland weg te halen.

Reden, we willen meer bewegingsruimte. Waar de kasten komen, zitten staan de vriezer, koelkast en 2 x ATAG combi\ovens.
En aanrecht natuurlijk de kookplaat, spoelbak en vaatwasser. en in de lades\kastjes het bestek, service en pannen.

Tussen het aanrecht en de kasten hebben we 4.2m ruimte voor een eettafel en de stoelen.

Flinke klus, om de hele benedenverdieping te gaan verbouwen. Van vloer tot plafond, maar gaat wel flinks opknappen <3

[...]

Afgesproken dit met de monteur te bespreken als hij er is.
Meer bewegingsruimte? Ik hoop dat je goede wandelschoenen hebt, je stappenteller is straks blij met je.
Ik snap de indeling eerlijk gezegd niet zo goed. Je hebt een enorm grote keuken en je zet de kasten zover mogelijk uit elkaar. Meer dan 4 meter lopen tussen koelkast en aanrecht :o . Ik hoop voor je dat je daar geen spijt van krijgt.
Wij wilden niet per se een eiland maar het enige alternatief was een parallelle keuken met bijna 3 meter loopruimte tussen de ene en de andere kant. Dat voelde al als veel te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joyhiephoi
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-08 17:14
Hallo!

Ik lees al een tijdje mee in dit forum en ik zou jullie graag een vraag willen stellen. Ik heb een huis gekocht met mijn partner en we zijn nu bezig met het uitzoeken van een keuken. Het wordt een kleine hoekkeuken van 1,80 x 3,40 met aan de overkant van de lange zijde nog 2 hoge kasten met daarin de koel-vriescombinatie en de combi-oven.

We zijn bij 2 zaken geweest voor het laten opstellen van een offerte (Hornbach en HomePlaza) en hebben 2 offertes met een vergelijkbare prijs gekregen.

Bij Hornbach hebben we een offerte voor een Bauformat keuken met composiet werkblad van Dekker en Elektrolux apparatuur. bij Homeplaza is het een offerte voor een Nobilia keuken met hetzelfde composiet werkblad en Bosch apparatuur

Ik zag op het eerste blad dat Bauformat en Nobilia beiden bij lage kwaliteit keukens staan. Hoe komt dat? en wat zijn echt belangrijke dingen om op te letten bij de aanschaf van een keuken? Ik heb geen eindeloos budget helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:38
Ik zou met beperkt budget snel richting IKEA gaan. Wellicht met andere fronten van bijv KOAK/zelf blad laten maken/kijken voor mooie kraan en spoelbak om wat speciaals toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:50
Frieda schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 22:00:
https://www.dpsbv.com/ass...oelbak-basic-line-708144/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Geen idee of je zit te wachten op ideeën, maar ik kan me wel vinden in wat @Blurk62 zegt; koelkast/aanrecht wil je liever wat dichter bij elkaar. Je zou dat kunnen doen zoals hieronder, met koel en vries aan de zijde van werkblad, waarbij je ook iets meer werkblad hebt. Aan de andere kant een koffienis (gewoon omdat het kan) naast servies- en ovenkasten. In het midden ruimte genoeg voor een tafel, die je voor gasten makkelijk kunt draaien en uitbreiden.
Mooie combi van materialen trouwens, ben benieuwd hoe dat eruit gaat ziet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9s0VxTVfNs-RSATDwGXHR_pg3Y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTkyRBGbCyAluB8xPpi8R8xy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje82
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 31-03 19:16
Wij zijn vandaag bij Ekelhoff geweest en zijn erg gecharmeerd van de mat glas fronten van Next125. Nou begreep ik dat dat merk vrij aan de prijs is. Zijn er merken die soortgelijke fronten hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:04
Zonnetje82 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:27:
Wij zijn vandaag bij Ekelhoff geweest en zijn erg gecharmeerd van de mat glas fronten van Next125. Nou begreep ik dat dat merk vrij aan de prijs is. Zijn er merken die soortgelijke fronten hebben?
Volgens mij bij Ballerina en Pronorm. Maar ook daar niet echt in goedkope prijsgroepen. Heb geen duidelijk beeld van hoe de prijzen van deze merken zich verhouden met glazen fronten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-09 07:18
Hey, benieuwd naar jullie feedback.
Wij hebben deze bescheiden keuken laten ontwerpen met zwevend blad. Frontjes zijn van kunststof. De keukenboer die enkel Italiaanse merken verkoopt heeft een prijs opgegeven van 13.500 euro excl alle apparatuur. Die heb ik namelijk al. Voor mij voelt dit als erg veel voor een keuken van twee keer 220m breed. Wat denken jullie? Is dit marktconforme prijs?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jPDjtTOIfrTLMxkOJkAFbImsEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MulbBBi6jzczrDvBHyZM1J31.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drials
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:08
maxdevries13 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:35:
Wij hebben deze bescheiden keuken laten ontwerpen met zwevend blad. Frontjes zijn van kunststof. De keukenboer die enkel Italiaanse merken verkoopt heeft een prijs opgegeven van 13.500 euro excl alle apparatuur. Die heb ik namelijk al. Voor mij voelt dit als erg veel voor een keuken van twee keer 220m breed. Wat denken jullie? Is dit marktconforme prijs?

[Afbeelding]
Wat een geld hè voor een paar kastjes 😊

[ Voor 5% gewijzigd door Drials op 22-02-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:56
maxdevries13 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:35:

[Afbeelding]
Tsja, dat hangt mede van de gekozen materialen af en hoeveeheid lades. Wij hebben een L keuken waarvan laag 60-60-90-110(lemans) -> hoek om -> 60 -> 3x 60 hoog én een eiland van 190 (2x 90 en 3x60 andere zijde) ook zwevend inc verlichting in alle greeplijsten en keramisch blad voor 16500 inc cooker. Daar komt dan de rest van de apparatuur nog bij. Dus zeg maar 15500 voor kastjes+ blad. En in totaal 12 lades. Fronten zijn echter allemaal PG2 (Nolte Feel), dus wel wat goedkoper.

Geen idee of je er wat aan hebt, maar dan weet je dat iig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Blurk62 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:56:
[...]

Meer bewegingsruimte? Ik hoop dat je goede wandelschoenen hebt, je stappenteller is straks blij met je.
Ik snap de indeling eerlijk gezegd niet zo goed. Je hebt een enorm grote keuken en je zet de kasten zover mogelijk uit elkaar. Meer dan 4 meter lopen tussen koelkast en aanrecht :o . Ik hoop voor je dat je daar geen spijt van krijgt.
Wij wilden niet per se een eiland maar het enige alternatief was een parallelle keuken met bijna 3 meter loopruimte tussen de ene en de andere kant. Dat voelde al als veel te veel.
Hoop ook dat we geen spijt krijgen, maar deze indeling voelt goed. Al had ik hem het liefst anders gehad, maar heb ook te maken met mijn vrouw dr mening. Deze opstelling zitten we in het midden.
Toke_gt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:07:
[...]

Geen idee of je zit te wachten op ideeën, maar ik kan me wel vinden in wat @Blurk62 zegt; koelkast/aanrecht wil je liever wat dichter bij elkaar. Je zou dat kunnen doen zoals hieronder, met koel en vries aan de zijde van werkblad, waarbij je ook iets meer werkblad hebt. Aan de andere kant een koffienis (gewoon omdat het kan) naast servies- en ovenkasten. In het midden ruimte genoeg voor een tafel, die je voor gasten makkelijk kunt draaien en uitbreiden.
Mooie combi van materialen trouwens, ben benieuwd hoe dat eruit gaat ziet!

[Afbeelding]
Dit had mijn voorkeur en was ook in eerste instante de eerste indeling. Koffie hoek aan de andere kant, zo voor het raam en dan een mooie koffiezet apparaat erbij d:)b

We kunnen niks meer aanpassen, de keuken is ingemeten en alles is besteld.

Plaatsen is 2e of 3e week juni. De weken ervoor stucen, schilderen, electra omzetten, leidingen verplaatsen en vloerleggen.
Net de vloer gekozen en de juiste poersonen ingehjuurd voor het werk.

Wij gaan alleen schilderen, verder laten we alles doen. Ik wilde zelf ook wel wat gaan doen, omdat ik het leuk vind. Alleen is iemand inhuren goedkoper, dan als ik het zelf ga doen en vrij neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-09 22:38
Ik weet van Pronorm (Huysinc Select) dat als wij onze frontjes willen wijzigen van melamine naar organic glass (zoals het daar heet) ons dat ongeveer 8000 euro meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Unknown Alien schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:07:

Dit had mijn voorkeur en was ook in eerste instante de eerste indeling. Koffie hoek aan de andere kant, zo voor het raam en dan een mooie koffiezet apparaat erbij d:)b

We kunnen niks meer aanpassen,
Hopelijk bevalt het. Als dit goed voelt, is dat het waarschijnlijk ook. Maar wat was motivatie van je vrouw voor de gekozen opstelling? (Pure nieuwsgierigheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Toke_gt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:32:
[...]

Hopelijk bevalt het. Als dit goed voelt, is dat het waarschijnlijk ook. Maar wat was motivatie van je vrouw voor de gekozen opstelling? (Pure nieuwsgierigheid)
Estetisch. Alles in rechte lijnen. De naden van de vloer gaan ook de lengte in. Als we alle wanden volplaatsen met keuken\kasten dan oogt het meteen zo druk. De kasten worden 2.31 hoog. De wand erachter krijgt de kleur taupe en de rest RAL9010

Kast ruimte hebben we zat. Met deze opstellingen hebben we 2* 60cm kasten extra en de voorraadkast heeft 12M 60cm diepe planken, Dus kan zat kwijt O-)

Ik had de keuken liever iets functioneler gehad, met idd wat meer aanrecht in die L vorm erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje82
Sincere1983 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:08:
[...]

Ik weet van Pronorm (Huysinc Select) dat als wij onze frontjes willen wijzigen van melamine naar organic glass (zoals het daar heet) ons dat ongeveer 8000 euro meer kost.
Oef...Dan ga ik dat heel snel uit mijn hoofd zetten. 8)7 Vond ik eindelijk eens iets mooi... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:35
Ik ben in de markt voor een nieuwe keuken in mijn appartement. Ik ben hier in de buurt 6 keukenwinkels langs geweest (geen grote franchises, allemaal lokale bedrijven). Heb inmiddels 1 offerte/ontwerp binnen, heb 1 afspraak voor een advies gesprek/ontwerp bespreken en wil nog met 1 of 2 andere zaken om tafel.

Mijn uitdaging is de ruimte: 309cm x 200cm. Aan 1 korte zijde een muuropening van 109cm en aan de andere zijde een raam, met daarnaast een schuine wand (einde dakkapel). Onder de schuine wand een radiator.

Gasaansluiting zit op de plek van het gasfornuis, water aan en afvoer zit op de plek van de spoelbak. Perilex aansluiting zit er (nog) niet, evenals een kookgroep in de meterkast.

Mijn doel voor de nieuwe keuken: voornamelijk meer aanrechtruimte en meer opbergruimte, maar ook nettere uitstraling, meer schoonmaak gemak.

Ik gebruik de Ikea keukenplanner om te spelen met het indelen van de ruimte. Zoals je hieronder in de ontwerpen zult zien, ben ik al wel een beetje bezig met kleurtjes en stijlen, maar ik ben voornamelijk bezig met het bedenken van een logische, efficiente indeling.

Eerst de huidige situatie:
Onder: van links naar rechts: losstaand gasfornuis met hetelucht oven, kastje 60cm met lade en 2 planken, kastje 50cm met spoelbak, kastje 60cm met lade en 2 planken, koelkast met daarbovenop losse minivaatwasser en daar weer bovenop een magnetron. Ik heb hier dus 2x 60x60cm aanrechtruimte.
Boven: losse afzuigkap, 2 kastjes met 2 planken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/I0ExpjiwgmVAMYPyIOhQZ0ht.png

Eigen ontwerp #1
Onder: van links naar rechts: hoge kast met inbouwk koelkast (die ik niet kon kiezen, dus op het plaatje staan lades), daarboven combimagnetron en daar weer daarboven kast met planken. Daarna kast met lades en kookplaat, daarnaast 45cm vaatwasser, daarnaast 60cm kast met spoelbak, dan een hoekkast met uitdraai voor pannen, en daarnaast een kast met lades
Boven: 1 kastje met inbouw afzuigkap, 1 kastje met 3 planken
Nadeel: de korte zijde zit onder het schuine dak, sta ik voor het aanrecht kom ik met mijn kop tegen het dak aan. Echter sta ik daar brood te smeren of groentjes te snijden zal ik niet recht op staan en geen last van hebben lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/RoPiY9cvqREZUhG48qu7hzR0.png

Eigen ontwerp #2
Onder: van links naar rechts: kast met kookplaat en oven (kon geen combimagnetron kiezen hier), kast 80cm met lades, 45cm kast met spoelbak, kast met 45cm vaatwasser, inbouw koelkast en daarboven losse magnetron:
Boven: kast met inbouw afzuigkap, 2 kastjes met 3 planken
Ik win hier aanrecht ruimte door de 80cm kast met lades en door ruimte te houden tussen de spoelkast en vaatwasser en vaatwasser en koelkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Yx5vllbEZoRtN6SRIHqOV6Um.png

Dan het ontwerp dat ik van keukenboer #1 heb gekregen.
Onder: van links naar rechts: hoge kast met inbouwkoelkast (kon ik hier niet kiezen dus op het plaatje staan lades) , combimagnetron en daarboven kast met planken. Dan kast met lades en kookplaat. Dan 45cm vaatwasser. Daarnaast 45cm spoelkast, dan kast met lades
Boven: losse afzuigkap en 2 kastjes met planken
Overkant: 1 kast van 120 met 2 deuren en 1 kast van 60 met 1 deur, met planken. Totaal 180 lang, 40 diep en 96 hoog.
Nadeel: zag er op tekening leuk uit, heb ik uitgemeten in mijn keuken, wordt echt te lomp denk ik, met die extra kast van 40 diep en het keukenblok 65 diep hou ik maar 95cm over om te lopen. Verder, als ik voor het stuk aanrecht sta bij het raam, sta ik met mijn rug/hoofd vast tegen de wand van de dakkapel, dus dat stuk aanrecht is haast onbruikbaar.
Voordeel: op die extra kast aan de overkant kan ik dingen als waterkoker, en koffie machine kwijt, scheelt ruimte op het grote aanrecht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/bbzQrOVwXvOf8oUsxXA486e0.png

Dus nu mijn vraag, wat zouden jullie hier mee doen? Tips? Nee verhuizen is geen optie, want huizenprijzen en alleenstaand.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 22-02-2025 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
@FastFred aan de overliggende muur, waar je 40cm diep te diep vindt, passen daar geen 30cm diepe kasten? of zo'n roltafel, die zijn ondiep, je kan er spullen onder opbergen en je hebt een stukje dat je als aanrechtblad kunt gebruiken.

verder zou ik gaan voor bovenkasten totaan het plafond, en ook de afzuigkap in een kastje, puur voor de extra opbergruimte.

andere optie zou een maatwerk kast onder het schuine deel van je dak zijn, met diepe lades oid.

ik ken het probleem mbt de ruimte, heb zelf ook een kleine keuken! het blijft ontzettend puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@Frieda Nou, die kast van 40cm diep, die hebben ze in de showroom laten zien, daar passen perfect al mijn borden, glazen, mokken, schoteltjes en kopjes in die ik in de huidige situatie in beide kastjes boven het aanrecht heb zitten. Dus in hun ontwerp overwoog ik ook om de 2 kastjes boven het hoofdaanrecht gewoon weg te laten, oogt ook wat ruimtelijker denk ik.

Of ze ook kasten van 30cm diep hebben weet ik zo niet, het grootste dat er in moet kunnen passen zijn borden van 27cm diameter.

En ik blijf met het probleem dat in het onwerp van keukenboer #1 het stuk aanrecht bij het raam niet echt bruikbaar is terwijl het hele doel is om meer aanrechtruimte te krijgen, dat lost die kast aan de overkant deels op, maar dat brengt ook weer nadelen met zich mee.

Een optie zou nog kunnen zijn om
  • 1 kast van 60cm weg te laten, hou je een kast met aanrecht van 120x40x96 over of
  • alleen een plank/aanrecht aan de muur bevestigen, zonder kastjes. Maar om dan kastruimte te behouden heb je dan een kastje(s) nodig boven het hoofdaanrecht, en die 2 vind ik er echt niet uitzien qua locatie :X
FYI het schuine dak begint pas op 120cm van de grond en eindigt aan het plafond, 120cm vanaf de buitenmuur.

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 22-02-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
je kunt ook in zo'n ondiepe kast je voorraad kwijt, blikjes, potjes, dat soort werk. dan kun je je servies in een bovenkastje zetten. en plankjes tussen de bovenkasten en de twee muren? is dat een optie? dan wordt het wat meer een geheel misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
FastFred schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:38:
Eigen ontwerp #1
Nadeel: de korte zijde zit onder het schuine dak, sta ik voor het aanrecht kom ik met mijn kop tegen het dak aan. Echter sta ik daar brood te smeren of groentjes te snijden zal ik niet recht op staan en geen last van hebben lijkt me.
[Afbeelding]

Dus nu mijn vraag, wat zouden jullie hier mee doen? Tips? Nee verhuizen is geen optie, want huizenprijzen en alleenstaand.
Je kunt je eerste ontwerp aanpassen door een verdiept blad te kiezen, met een loze ruimte achter de kasten of zelfs verdiepte kasten (maar dat maakt het wel duurder). Op die manier sta je niet met je hoofd tegen het schuine dak aan en heb je toch meer werkblad.
(Rode lijn is hoe je schuine dak ongeveer uitkomt. Is uiteraard een gok, maar bereken de ideale diepte op basis van een positie waarop je normaal staat. Als je daar kookplaat of spoelbak plaats hoef je er niet geboden te staan, je hangt niet met je hoofd boven de pannen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itBOlh-LmVivRyPkah3Jpl3SWQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3hSiHFGoEavFDR0nl0BGAIr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betonron
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 06:12
Na veel weken deze topic gevolgd te hebben, hebben wij gisteren ook een bezoek gebracht aan onze eerste keukenleverancier die bij het project was aangesloten. Er is geen basiskeuken, maar ze hadden wel al een principe nultekening met een voorbeeld keuken die je bij hun kan afnemen. Als je niet bij hun zou afnemen, dan heb je een basis coordinatiekosten van €600 en dan nog extra kosten om eventuele leidingen te verplaatsen. Extra leidingen of WCD zou je voor beide situatie's nog bijbetalen.

In de basis: U keuken opstelling 2,7m breed x 3,5 m lang. Greeploze keuken

Members only:

Keukenkasten:
Uitvoering: A, Schüller C NOV Nova
Frontkleur 1: Zandgrijs (K210)
Uitvoering korpus: Kunststof (K1)
Kleur buitenzijde korpus: Zandgrijs (K210)
Kleur binnenzijde korpus: Natuur wit (K400S)
Type greep: Greeplijst zandgrijs mat (7212)
Kleur greep 1: Greeplijst zandgrijs mat (7212)
Greeppositie: X1/X2/X5 Greeplijst (98)
Greepcombinatie: Greeplijst zandgrijs mat (7212)

Apparatuur:
InductiekookplaatBora X pure (PUXU)
VaatwasserPelgrim GVW201L
Oven + stoom Siemens HS936GAB1
Combi magnetron"Siemens CM936G1B1
Kraan Quooker FNSSST (Combi 7L)
KoelkastPelgrim PKD28178
DiepvriesPelgrim PVS35178N
SpoelbakReginox New York 72x40 - rvs spoelbak
SpatwandBokmerk achterwand

Werkblad:
Jetstone werkblad dekton 8 mm
Randafwerking: VLD4
Kleur: Arga gepolijst
  1. Lengte 124.2 cm - 600 mm diep
  2. Lengte 270 cm - 600 mm diep
  3. Lengte 265 cm - 600 mm diep
Achterwand:
Bokmerk n.t.b. 2650 x 600 mm

Prijzen
Waarvan wij wel van schrokken waren de prijzen voor apparatuur. Deze kregen wij niet meegestuurd met de offerte, maar tijdens orientatie konden we meekijken. De offerte voor de bovenstaande materialen/apparatuur:
Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door betonron op 23-02-2025 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:43
Door omstandigheden zijn wij een paar stappen terug gegaan in het keuken proces voor onze nieuwbouwwoning. Met nieuwe informatie en de kans om eerder gemaakte keuzes te her-overwegen komen we terug bij de afweging ‘downdraft of afzuigkap’ ? Uitgaande van recirculatie vragen wij ons nu af:
- hoe maak je de afweging? In welke prijsklasse is downdraft echt goed? Doet een hoge kwaliteit afzuigkap het niet net zo goed?
- Of is het vooral een esthetische overweging om de afzuigkap niet te kiezen?
- heeft er iemand ervaring met een Berbel afzuigkap? Is deze zijn prijs (rond de 3K) waard?
- Permalyt, plasma of koolstoffilter? Wat is nu wijsheid tav werking en schoonmaak/onderhoud gemak?

Ik zie in dit topic zo vaak de Bora kookplaten voorbijkomen, maar waar zit dat hem nu in? Het lijkt vaak de ‘waarom zou je iets anders kiezen’-optie. Ik zou graag de voors en tegens op een rijtje zetten bij een richtbudget van zo’n 4K voor afzuiging en kookplaat samen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:48
Stielenburg schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:18:
Door omstandigheden zijn wij een paar stappen terug gegaan in het keuken proces voor onze nieuwbouwwoning. Met nieuwe informatie en de kans om eerder gemaakte keuzes te her-overwegen komen we terug bij de afweging ‘downdraft of afzuigkap’ ? Uitgaande van recirculatie vragen wij ons nu af:
- hoe maak je de afweging? In welke prijsklasse is downdraft echt goed? Doet een hoge kwaliteit afzuigkap het niet net zo goed?
- heeft er iemand ervaring met een Berbel afzuigkap? Is deze zijn prijs (rond de 3K) waard?
- Permalyt, plasma of koolstoffilter? Wat is nu wijsheid tav werking en schoonmaak/onderhoud gemak?

Ik zie in dit topic zo vaak de Bora kookplaten voorbijkomen, maar waar zit dat hem nu in? Het lijkt vaak de ‘waarom zou je iets anders kiezen’-optie. Ik zou graag de voors en tegens op een rijtje zetten bij een richtbudget van zo’n 4K voor afzuiging en kookplaat samen.
Downdraft zou ik testen, ik vond het niet goed werken, wel prachtig om te zien(Siemens)
Esthetisch is het vaak niet mooi op een kookeiland dat is voor velen reden om voor Bora te gaan. Bora heeft de beste afzuiging en heeft misschien wel de beste naam. Alleen heeft wel als nadeel dat het relatief duurder is dan een plaat van Aeg of Siemens, vooral aeg is gewoon veel goedkoper. Aeg en Siemens scoorden beter bij de consumentenbond en Siemens won ook bij stiftung warentest.

En als ik dit lees begrijp ik waarom: Ik heb me volledig gefocust op de afzuiging en die is echt heel goed bij bora. Ik heb geen moment stilgestaan bij de inductie functie. Ik ging er gewoon van uit dat dat wel goed zou zijn. Ik heb een demeyere 7 laags braadpan, beter is niet te krijgen. De pan wordt alleen in het midden warm ondanks de extra lagen die speciaal bedoeld zijn om warmte te geleiden. Ik heb eens frietjes gebakken in een dun laagje olie. De frietjes in het midden werden zwart terwijl aan de frietjes aan de buitenkant nog niets te zien was. De olie in het midden van de pan borrelt terwijl de buitenkant niks doet. Het klinkt ongelooflijk maar test het alsjeblieft uit en bespaar jezelf deze miskoop. Mijn vader heeft een Siemens kookplaat, dat werkt echt 100 keer beter. Grotere zones die ook koppelbaar zijn. Extra zuur, ik heb alle inbouwapparatuur van Siemens en heb de korting op de Siemens kookplaat afgeslagen omdat ik persé Bora wilde. Dat is achteraf de grootste fout gebleken van heel mijn keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 22:26
betonron schreef op zondag 23 februari 2025 @ 07:55:
Na veel weken deze topic gevolgd te hebben, hebben wij gisteren ook een bezoek gebracht aan onze eerste keukenleverancier die bij het project was aangesloten. Er is geen basiskeuken, maar ze hadden wel al een principe nultekening met een voorbeeld keuken die je bij hun kan afnemen. Als je niet bij hun zou afnemen, dan heb je een basis coordinatiekosten van €600 en dan nog extra kosten om eventuele leidingen te verplaatsen. Extra leidingen of WCD zou je voor beide situatie's nog bijbetalen.

***members only***

Keukenkasten:

Apparatuur:
KoelkastPelgrim PKD28178

Werkblad:
Achterwand:

Prijzen
Waarvan wij wel van schrokken waren de prijzen voor apparatuur. Deze kregen wij niet meegestuurd met de offerte, maar tijdens orientatie konden we meekijken. De offerte voor de bovenstaande materialen/apparatuur:

***members only***
De appartuurkosten is echt veel te hoog, wij hebben voor dat bedrag alles van Miele uit de 7000 serie. Ook met een hoge koelkast en vriezer en een dubbele oven.

Ik weet niet hoe lang jullie zijn, maar zie dat heel vaak in veel keukens. Die bovenste oven hangt echt veel te hoog. Onderaan een 30cm lade, dan daarboven een 60 en een 45 oven. Dat dan kun je nog veilig een heet bord pap uit de bovenste magnetron pakken.

Tenzij jullie beiden 1.90 meter zijn, dan zou ik het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:17
@Stielenburg Wij zijn ook bezig met een nieuwe keuken. Hebben nu een bora (puxu dacht ik)en we gaan denk ik voor de downcraft van Miele (DAD 4941 volgens mij) met bijpassende kookplaat van Miele. We moeten het nog een keer in het echt zien, de voornaamste reden om voor deze combinatie te kiezen is dat we dan extra ruimte hebben op de kookplaat. Daar waar nu het gat van de bora zit, ontstaat ruimte voor een vijfde kookzone. Het is wel iets duurder dan enkel een bora overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online

Prijzen
Waarvan wij wel van schrokken waren de prijzen voor apparatuur. Deze kregen wij niet meegestuurd met de offerte
Opstelling is mooi, materiaalkeuze prima, apparaten (Pelgrim) voor verbetering vatbaar.
De prijzen voor apparatuur zijn veel te hoog en de mededeling dat je deze niet afzonderlijk kunt kopen, laat meteen zien waar deze projectleverancier zijn marge pakt.
Laat elders een vergelijkbare keuken berekenen en kijk online wat gangbare prijzen zijn voor de apparatuur. Je zou goedkoper uit moet komen.
Laat wel je keuken vast aanpassen aan de gewenste opstelling, je bent alsnog goedkoper uit. (Technische tekening laten maken van de opstelling, daarna tijd genoeg om elders je keuken te kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:48
@betonron ik zou zeggen met Siemens moet het mogelijk zijn dit onder de 25k te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:43
Wij hebben de smart glass van Ballerina op het oog, in prijsgroep 4. Wanneer we offertes hebben kan ik die met je delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnetje82
Stielenburg schreef op zondag 23 februari 2025 @ 10:08:
[...]

Wij hebben de smart glass van Ballerina op het oog, in prijsgroep 4. Wanneer we offertes hebben kan ik die met je delen.
Oh graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Laatst online: 11:31
Stielenburg schreef op zondag 23 februari 2025 @ 08:18:

Wij hebben persoonlijk de Bora PUXU gekozen, omdat we een afzuigkap meer dan zat waren. Stoot je je hoofd tegen (afhankelijk van model), dagelijks extra schoonmaakwerk, neemt plaats in. En wij wilden de muren zo strak mogelijk houden.
Daarnaast keuze voor de PUXU omdat je de kookzones kunt koppelen en hij breder is dan het iets eenvoudiger model en de individuele kookzones ook groter zijn. Je kunt dus grotere pannen kwijt en het hele oppervlak van de pan wordt gewoon verwarmd. Met een gezin is dit heel handig. Verder is hij mooi glad ingefreesd in ons natuursteen blad. Dus het ziet er ook nog mooi uit vinden wij. En dat voor de prijs van jouw losse afzuiger. Ik vind wel dat bij 4 grote pannen tegelijk de afzuiging het soms moeilijk heeft. Dan gaat er toch meer stoom naar boven dan ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Zijn jullie bekend met keukenmerken die schuifdeuren verzorgen bij keukeneiland? Ik kom helaas ruimte tekort merk ik...alternatief is minder diep eiland (85cm ipv 100cm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
  • Laatst online: 11:31

Misschien nog een tip. Wij hebben ook Zandgrijs (fino mat) van Schuller, maar wilden geen witte binnenkasten/korpussen. Keukenverkoper stelde lavazwart voor, maar uiteindelijk hebben we kiezelgrijs gekozen (er zijn geen zandgrijze korpussen). Het valt totaal niet op dat de de binnenkanten en voorkanten dus niet exact hetzelfde zijn als de frontjes en wij zijn heel blij dat we geen wit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yourideboer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-09 19:30
Ik ben 27 jaar en bezig met de inrichting van mijn eerste appartement, wat betekent dat dit ook de eerste keuken is die ik ooit aanschaf. Mijn budget is niet onbeperkt, dus ik wil een betaalbare maar degelijke keuken samenstellen. Vandaag ben ik voor het eerst een keukenofferte gaan opvragen bij KeukenLoods.

Het gaat om een Nobilia keuken, greeploos, met een kunststof werkblad en een rechte opstelling van 3,20m breed. De keuken moest voorzien zijn van een aantal Siemens-apparaten en een Caressi spoelbak en kraan.

Tijdens het eerste gesprek kwam de verkoper met een totaalprijs van €8.800, inclusief apparatuur, montage en twee bovenkasten van 60 cm breed. Dit vond ik aan de hoge kant en ik ben gaan onderhandelen. Uiteindelijk zakte de verkoper naar €8.000 en gaf aan dat dit de laagste prijs was die hij kon bieden.

Ik heb zelf een bod gedaan van €7.200 tot €7.400, maar dit werd afgewezen. De verkoper gaf aan dat hij niet verder kon zakken en wilde geen schriftelijke offerte meegeven. Ik heb wel zijn telefoonnummer gekregen en mocht hem bellen als ik van gedachten veranderde.

Omdat ik twijfelde of dit een goede prijs was, heb ik een vergelijking gemaakt door dezelfde configuratie samen te stellen bij Keukenkastenfabriek en de apparatuur los bij KeukenLoods te bestellen.

Offerte KeukenLoods (Nobilia, greeploos, kunststof werkblad)

Eerste prijs: €8.800 inclusief montage
Onderhandelde prijs: €8.000 inclusief montage
Mijn bod: €7.200 - €7.400, maar dit werd afgewezen
Ik kreeg geen schriftelijke offerte mee, alleen een mondelinge prijs

De verkoper gaf aan dat deze prijs als volgt was opgebouwd:

Apparatuur: Oorspronkelijk €3.207,35 via de KeukenLoods-website, maar hij was bereid om te zakken naar €2.900.
Montage: €1.100.
Keukenkasten en werkblad: Dit zou neerkomen op ongeveer €4.000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etoeXBxOLuI9WPDtnbBGgZqbqO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5VLkGOvOTviz0ZEgtjdVVia.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief via Keukenkastenfabriek

Om te kijken of de prijs van KeukenLoods scherp is, heb ik de onderkasten samengesteld bij Keukenkastenfabriek.

Keukenkasten: €3.138
Apparatuur (Siemens & Caressi, via KeukenLoods zonder korting): €3.207,35
Totaal zonder werkblad en montage: €6.345,35

Hierbij moet nog een werkblad (€500 - €1.000, afhankelijk van materiaal) en montage geregeld worden.

Dit betekent dat de totaalprijs bij zelf samenstellen zou uitkomen op €7.595 - €8.095, wat ongeveer gelijk of zelfs iets duurder kan zijn dan de KeukenLoods-offerte van €8.000.

Omdat ik beperkt ben in budget, vraag ik me af of er nog mogelijkheden zijn om de prijs verder te verlagen, zonder te veel in te leveren op kwaliteit.

Keukenopstelling (greeploos, kunststof werkblad, 3,20m breed)

60 cm hoge kast (2m) met oven
60 cm spoelkast
80 cm ladenblok onder inductiekookplaat
60 cm inbouw vaatwasser
60 cm extra kast of brede lades
Twee bovenkasten van 60 cm breed

Vragen aan Tweakers

Is €8.000 inclusief montage en bovenkasten een realistische prijs, of kan er nog verder onderhandeld worden?
Zijn er betere alternatieven voor een beperkt budget?
Is het normaal dat er geen schriftelijke offerte wordt meegegeven?
Heeft iemand ervaring met lagere prijzen voor een vergelijkbare keuken?

Dit is mijn eerste keuken en ik wil zeker weten dat ik een eerlijke prijs betaal. Alle adviezen en ervaringen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 17:32

***members only***

Keukenkasten:

Apparatuur:
KoelkastPelgrim PKD28178

Werkblad:
Achterwand:

Prijzen

***members only***
Wij zijn ook de eerste stapjes aan het zetten voor een nieuwe keuken, en qua formaat en indeling vergelijkbaar met deze. Wat hebben jullie precies voor kasten in beide hoeken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betonron
Shadow_Zero schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Wij zijn ook de eerste stapjes aan het zetten voor een nieuwe keuken, en qua formaat en indeling vergelijkbaar met deze. Wat hebben jullie precies voor kasten in beide hoeken? :)
Linkerhoek is opgeofferd, dus heeft geen functie. Vaatwasser is aan de voorzijde gemonteerd in die hoek.
Rechterhoek is volgens offerte :

Hoekonderkast met deur en uitzwenkplateau(s)
Afmetingen: 1188 x 780 x 638 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betonron
eelco74 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:19:
[...]

De appartuurkosten is echt veel te hoog, wij hebben voor dat bedrag alles van Miele uit de 7000 serie. Ook met een hoge koelkast en vriezer en een dubbele oven.

Ik weet niet hoe lang jullie zijn, maar zie dat heel vaak in veel keukens. Die bovenste oven hangt echt veel te hoog. Onderaan een 30cm lade, dan daarboven een 60 en een 45 oven. Dat dan kun je nog veilig een heet bord pap uit de bovenste magnetron pakken.

Tenzij jullie beiden 1.90 meter zijn, dan zou ik het zo laten.
Ik zie inderdaad dat de twee oven te hoog geplaatst is. Het ontwerp is nog niet vast gelukkig en moet sowieso nog herzien worden. De kosten van de apparatuur zijn alsnog gek hoog. Bij keukenloods opvragen met alle apparatuur die zij opgeven + Siemens IQ700 voor alle koel/diepvries en vaatwasser kom ik niet eens boven de 9,5k uit. Gaat wel een kort gesprek worden als dat niet ver omlaag gaat... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 22:26
koentjuh schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:26:
@Stielenburg Wij zijn ook bezig met een nieuwe keuken. Hebben nu een bora (puxu dacht ik)en we gaan denk ik voor de downcraft van Miele (DAD 4941 volgens mij) met bijpassende kookplaat van Miele. We moeten het nog een keer in het echt zien, de voornaamste reden om voor deze combinatie te kiezen is dat we dan extra ruimte hebben op de kookplaat. Daar waar nu het gat van de bora zit, ontstaat ruimte voor een vijfde kookzone. Het is wel iets duurder dan enkel een bora overigens.
Wij hebben voor dezelfde miele downdraft gekozen, deze is overigens in het miele experience centre in vianen live te bewonderen. Het enige nadeel daar is dat in die opstelling de uitloop in de kast uitkomt, wat voor extra geluid zorgt. In Brussel staat dezelfde opstelling, maar daar gaat de afvoer netjes via de plint, wat de kap gelijk een heel stuk stiller maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Laatst online: 15:03
Yourideboer schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:24:
Ik ben 27 jaar en bezig met de inrichting van mijn eerste appartement, wat betekent dat dit ook de eerste keuken is die ik ooit aanschaf. Mijn budget is niet onbeperkt, dus ik wil een betaalbare maar degelijke keuken samenstellen. Vandaag ben ik voor het eerst een keukenofferte gaan opvragen bij KeukenLoods.

Het gaat om een Nobilia keuken, greeploos, met een kunststof werkblad en een rechte opstelling van 3,20m breed. De keuken moest voorzien zijn van een aantal Siemens-apparaten en een Caressi spoelbak en kraan.

Tijdens het eerste gesprek kwam de verkoper met een totaalprijs van €8.800, inclusief apparatuur, montage en twee bovenkasten van 60 cm breed. Dit vond ik aan de hoge kant en ik ben gaan onderhandelen. Uiteindelijk zakte de verkoper naar €8.000 en gaf aan dat dit de laagste prijs was die hij kon bieden.

Ik heb zelf een bod gedaan van €7.200 tot €7.400, maar dit werd afgewezen. De verkoper gaf aan dat hij niet verder kon zakken en wilde geen schriftelijke offerte meegeven. Ik heb wel zijn telefoonnummer gekregen en mocht hem bellen als ik van gedachten veranderde.

Omdat ik twijfelde of dit een goede prijs was, heb ik een vergelijking gemaakt door dezelfde configuratie samen te stellen bij Keukenkastenfabriek en de apparatuur los bij KeukenLoods te bestellen.

Offerte KeukenLoods (Nobilia, greeploos, kunststof werkblad)

Eerste prijs: €8.800 inclusief montage
Onderhandelde prijs: €8.000 inclusief montage
Mijn bod: €7.200 - €7.400, maar dit werd afgewezen
Ik kreeg geen schriftelijke offerte mee, alleen een mondelinge prijs

De verkoper gaf aan dat deze prijs als volgt was opgebouwd:

Apparatuur: Oorspronkelijk €3.207,35 via de KeukenLoods-website, maar hij was bereid om te zakken naar €2.900.
Montage: €1.100.
Keukenkasten en werkblad: Dit zou neerkomen op ongeveer €4.000.

[Afbeelding]

Alternatief via Keukenkastenfabriek

Om te kijken of de prijs van KeukenLoods scherp is, heb ik de onderkasten samengesteld bij Keukenkastenfabriek.

Keukenkasten: €3.138
Apparatuur (Siemens & Caressi, via KeukenLoods zonder korting): €3.207,35
Totaal zonder werkblad en montage: €6.345,35

Hierbij moet nog een werkblad (€500 - €1.000, afhankelijk van materiaal) en montage geregeld worden.

Dit betekent dat de totaalprijs bij zelf samenstellen zou uitkomen op €7.595 - €8.095, wat ongeveer gelijk of zelfs iets duurder kan zijn dan de KeukenLoods-offerte van €8.000.

Omdat ik beperkt ben in budget, vraag ik me af of er nog mogelijkheden zijn om de prijs verder te verlagen, zonder te veel in te leveren op kwaliteit.

Keukenopstelling (greeploos, kunststof werkblad, 3,20m breed)

60 cm hoge kast (2m) met oven
60 cm spoelkast
80 cm ladenblok onder inductiekookplaat
60 cm inbouw vaatwasser
60 cm extra kast of brede lades
Twee bovenkasten van 60 cm breed

Vragen aan Tweakers

Is €8.000 inclusief montage en bovenkasten een realistische prijs, of kan er nog verder onderhandeld worden?
Zijn er betere alternatieven voor een beperkt budget?
Is het normaal dat er geen schriftelijke offerte wordt meegegeven?
Heeft iemand ervaring met lagere prijzen voor een vergelijkbare keuken?

Dit is mijn eerste keuken en ik wil zeker weten dat ik een eerlijke prijs betaal. Alle adviezen en ervaringen zijn welkom.
Die prijs zal niet gek zijn. Met 800 euro is hij al redelijk was gezakt. Nog eens 800 euro zullen ze niet doen. Als dit boven budget is heb je een aantal opties. Zelf plaatsen van de keuken. Dan bespaar je 1100 euro of kijken voor een showroom keuken. Jouw keukenopstelling is erg basic dan zou je met een showroom keuken wel uit moeten kunnen komen. Je kan ook bij IKEA gaan shoppen of toch apparatuur weglaten. Een normale oven ipv combioven of geen vaatwasser. Een andere optie is voor een goedkoper merk kiezen. Pelgrim zal goedkoper zijn. Is ook minder goed dat Siemens maar dan zou je goed naar je situatie kunnen kijken. Verwacht je lang te moeten doen met de keuken? Als je binnen 5 jaar weer denkt te gaan verhuizen is een budget merk waarschijnlijk goed genoeg.

Geen koelkast nodig? Heb je al een vrijstaande ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThelazyEngineer
Vandaag gesprek gehad met verkoper en deze gaf aan dat het beter is om een bora onder kastjes te plaatsen ipv op de L zijde zonder kastjes. Leek mij beetje onlogisch maar hij zwoor er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
ThelazyEngineer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 01:15:
Vandaag gesprek gehad met verkoper en deze gaf aan dat het beter is om een bora onder kastjes te plaatsen ipv op de L zijde zonder kastjes. Leek mij beetje onlogisch maar hij zwoor er bij.
Wat was zijn argument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Frieda schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:29:
je kunt ook in zo'n ondiepe kast je voorraad kwijt, blikjes, potjes, dat soort werk. dan kun je je servies in een bovenkastje zetten. en plankjes tussen de bovenkasten en de twee muren? is dat een optie? dan wordt het wat meer een geheel misschien?
Hoe bedoel je plankjes tussen bovenkasten en 2 muren?
Toke_gt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:21:
[...]

Je kunt je eerste ontwerp aanpassen door een verdiept blad te kiezen, met een loze ruimte achter de kasten of zelfs verdiepte kasten (maar dat maakt het wel duurder). Op die manier sta je niet met je hoofd tegen het schuine dak aan en heb je toch meer werkblad.
(Rode lijn is hoe je schuine dak ongeveer uitkomt. Is uiteraard een gok, maar bereken de ideale diepte op basis van een positie waarop je normaal staat. Als je daar kookplaat of spoelbak plaats hoef je er niet geboden te staan, je hangt niet met je hoofd boven de pannen.)

[Afbeelding]
Hmmm, dan wordt afzuiging boven de kookplaat wel een uitdaging, daar zit precies die schuine wand, gaten in het dak of buitenmuur maken mag niet (want VVE), en huidige afzuiging zit links in de hoek, bij de deuropening (waar nu het fornuis staat). Dus misschien afzuiging met filter, en anders wordt het een hele lange slang.

Zo'n mega diep aanrechtblad weet ik niet of ik dat wat vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThelazyEngineer
In een meer afgeloste ruimte kan die makkelijker af zuigen. Echter, als ik op de installatie pagina kijkt zegt die dat die 30cm links en recht moet vrij hebben. Op zijn ontwerp is dat 15 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
FastFred schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:56:
Hmmm, dan wordt afzuiging boven de kookplaat wel een uitdaging, daar zit precies die schuine wand,
(..)
Dus misschien afzuiging met filter, en anders wordt het een hele lange slang.

Je kunt spoelbak en kookplaat verwisselen uiteraard, of een recirculatiemodel kiezen.
En in plaats van diep werkblad kun je ook de achterwand naar voren halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:56:
[...]

Hoe bedoel je plankjes tussen bovenkasten en 2 muren?

[...]

Hmmm, dan wordt afzuiging boven de kookplaat wel een uitdaging, daar zit precies die schuine wand, gaten in het dak of buitenmuur maken mag niet (want VVE), en huidige afzuiging zit links in de hoek, bij de deuropening (waar nu het fornuis staat). Dus misschien afzuiging met filter, en anders wordt het een hele lange slang.

doe anders ff een linkje naar je ikea planner, dan teken ik het even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Hier gekozen voro downdraft ivm estetisch. We hebben nu nog een afzuiging (750m3 max)boven het gasformuis. Die zuigt goed af en rechtstreeks naar buiten. *edit*Als je dit goed witl doen, dan adviseer ik om de afzuiging breder te hebben dan je gasfornuis\kookplaat. Onze huidige gasformuis is 5 pits en 90cm breed. Als je de zijkant pit gebruikt, dan komt er alsnog wat kooklucht langs de afzuiging. Is de afzuig breder dan je plaat, dan is dit verledentijd.*edit*
Wij hebben deze gekozen de champagne kleur 80cm. en gaat net als de vorige rechtsreeks naar buiten. Ik wil geen filters plasma of koolstof. Risico op kooklucht in huis is mij te groot.

https://www.wavedesign.nl/afzuigkap/peyto-4114-800/

Ik heb begrepen dat je voor je gaat koken de afzuiging 10 min eerder aan moet hebben, zodat de ruimte een soort vacuum trekt, Zo wordt je kookluchten vocht optimaal afgezogen. Koken en dat ding op max heeft minder nut.

[ Voor 20% gewijzigd door Unknown Alien op 24-02-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:49

aap

Unknown Alien schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:33:
Ik heb begrepen dat je voor je gaat koken de afzuiging 10 min eerder aan moet hebben, zodat de ruimte een soort vacuum trekt, Zo wordt je kookluchten vocht optimaal afgezogen. Koken en dat ding op max heeft minder nut.
Heb je hier een bron voor? Het klinkt me natuurkundig nogal onwaarschijnlijk dat het 10 minuten zou duren om een stabiele afzuigsituatie te hebben. De stofzuiger zuigt ook meteen als ik op het knopje druk....

Edit: ik vond dit: https://radar-forum.avrot...-wat-is-ons--t111176.html
Het verhaal gaat blijkbaar al lang rond, hoewel ook hier geen duidelijke onderbouwing staat anders dan dat "meerdere vakmensen dit zeiden".
De laatste reageerder zegt bijna letterlijk hetzelfde als ik 8)

Edit 2:
AEG zegt het ook: https://www.aeg.be/nl-be/...%20keuken%20achterblijven.
Schakel de dampkap reeds 10 minuten voor het koken in. Ook na het koken laat je de dampkap nog even doorlopen.
Wanneer de dampkap ongeveer 10 minuten voor het koken aangezet wordt, zal er een luchtstroom in de keuken worden gecreëerd. De dampkap zal hierdoor de geurtjes gemakkelijk afvoeren. Ook is het belangrijk dat na het koken de dampkap nog even aan blijft staan, zodat er geen geurtjes in de keuken achterblijven.
Edit 3: en hier Afzuigkap plasma filter in- en uitschakeling automatiseren? heeft iemand het over een plasma dat geactiveerd moet worden.

[ Voor 55% gewijzigd door aap op 24-02-2025 17:41 ]

Pagina: 1 ... 502 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1