Na een aantal keukenzaken bezocht te hebben beginnen de details van ons keukenontwerp duidelijk te worden.
Hierbij de ideeen van verschillende keukenzaken gecombineerd tot 1 ontwerp in de ikea planner.
De frontjes aan de buitenwand in hout-dessin (waarschijnlijk van een alternatieve leverancier zoals koak, k14 of Ostoya).
De frontjes bij het eiland matte lak in beige of lichtgroen (wellicht simpelweg havstorp beige, anders alternatief).
Blad een licht gekleurde composiet.
Kast 1: koelkast
Kast 2: oven & magnetron
Kast 3: vaatwasser op hoogte (
https://www.instructables.com/Elevated-Dishwasher/)
Kast 4, 5, 6 lades.
Er is rechts 20 cm ruimte aan de zijkant overgelaten omdat de keuken hierdoor minder massief oogt en de gordijnen kunnen worden weggeschoven.
Aan de overkant, een 120cm diep eiland met 40cm overstek voor een ontbijtbar.
Kast 7, 8, 9, 10 lades.
kast 11, 12 deurtjes met lades daarachter. Gekozen om hier het front niet op te delen omdat het anders wel een heel lange lijn wordt. Als ikea kasten van 1 meter had, zouden we hier ook 1m, 1m, 4x60cm kunnen doen zodat het nog wat minder een pijpenla wordt. Dit kan eventueel wel
buiten ikea om gekocht worden, een kast van een meter kost ongeveer 1000 euro.
Het overstek bij het eiland is nu 40 centimeter, dus daar zal vermoedelijk nog een soort ondersteuning onder moeten komen (ikea geeft max 25cm overstek aan, dus er zal een soort dun frame nog onder moeten komen)
Ik vind een greeploze keuken erg fraai, en heb zitten puzzelen (ook aan de hand van ervaringen in dit topic) hoe dat gedaan kan worden. Ik kwam op de volgende opties uit;
Dubbele greeplijst
Met een dubbele greeplijst moeten de onderste ladefrontjes iets lager gemonteerd worden. De standaard frontjes in kast 11 & 12 zijn dan niet hoog genoeg. Dat wordt dus nog meer lades of custom frontjes.
Enkele greeplijst, onderaan push-to-open
Op deze manier is de uitvoering een stuk eenvoudiger, maar ik vraag me af of het push-to-open systeem van ikea goed genoeg is om veel te gebruiken. Het is natuurlijk ook mogelijk om blum legraboxen met tip-on te installeren voor 90 euro extra per lade.
Om dit uit te laten voeren met Siemens apparatuur bij een keukenboer zaten we rond de 30-35k (nog niet compleet uitonderhandeld omdat we nog niet overal precies de zelfde keuken hebben getekend). Apparatuur uit deze offertes kost ongeveer 8500 bij Keukenloods.
Dit als ikea keuken uitvoeren kost grofweg
- 6000 euro voor de kastjes
- 3000 euro voor het (ikea) blad
- 8500 euro voor apparatuur (siemens, keukenloods)
- 3500 euro voor custom frontjes (ostaya ivory oak & silk supermat)
totaal 21000 euro.
Ik ben benieuwd wat jullie van de indeling vinden, en of er nog suggesties zijn voor de andere overdenkingen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Mithrandir op 30-07-2024 22:00
]