Heerlijk topic is dit! Heb er al uren leesplezier op zitten :-)
Over een paar maanden verhuis ik van de randstad naar nét over de grens in België en in het (voor-ons) nieuwe huis mag ook een nieuwe keuken komen. Nu is de eerste vraag, waar begin ik mijn zoektocht naar een nieuwe keuken?
Mijn ervaring met het kopen (en bezitten) van een keuken is de Siematic keuken die ik 8 jaar geleden heb gekocht bij Keukenmaxx. Dat vond ik toen prachtig want na dagen onderhandelen had ik voor 9,5k een Siematic (S3) met Siemens apparatuur en keramisch blad in m'n eerste eigen huis.
De kwaliteit van Siematic viel echter wat tegen. Onder garantie werden de greepjes na vier jaar vervangen vanwege loslatende verf en net na de garantietermijn lieten van een aantal deurtjes de kunststof frontlaag los. De service van Keukenmaxx beperkte zich helaas tot de garantietermijn zonder enige coulance daarna; jammer.
Welk merk kies ik het beste?
Een Siematic hoeft het dus niet te worden; mijn ervaring is dat je betaalt voor de naam en niet voor de kwaliteit. Maar dat is n=1 natuurlijk en ik heb nooit een andere keuken in bezit gehad.
Kies ik voor de IKEA keuken waar je 10 jaar garantie krijgt en dus minder gezeur hebt? Of andere merken met goede garantie? Of juist weer een ander kwaliteitsmerk in dezelfde categorie als Siematic: Leicht, Next125 of iets eronder zoals Schuller, Systemat of Nolte oid?
Kies je eerst het merk en dan een dealer of juist andersom?
Waar baseer je de merkkeuze op?
Zijn er eigenlijk merken waarbij je online nog zelf delen kunt bestellen? Een extra plank of binnenlade bijvoorbeeld. Zoals dat bij een IKEA keuken zou kunnen maar dan iets meer premium?
Waar koop ik die keuken?
In dagenlang onderhandelen heb ik geen zin: een DMG/Mandemakers zaak gaat het dus niet worden. (Dan maar even geen lekkere hapjes erbij).
Waar kan ik het beste gaan kijken? Ik zat zelf te denken aan:
- I-kook (vanwege goede score op Qasa maar is alleen Nobilia?)
- Een lokale Belgische zaak, want dichtbij
- Ekelhoff (vanwege de mega goede score op Qasa en in Duitsland lijkt de BSH apparatuur nog goedkoper)
- Asto Keukens (zit om de hoek, verkopen Leicht en dat is wel prima?)
- Keukenloods (is half DMG?)
Het ontwerp
Wat betreft het ontwerp heb ik al een beetje een idee. Het meest bijzondere is dat we een zitje willen dat onderdeel is van het eiland met een klein (bistro)tafeltje ervoor. Een lage zit is met kids handiger dan barkrukken en je kijkt dan de tuin in in plaats van de keuken in. Geen idee of dat ergens gerealiseerd kan worden of dat we dan naar een meubelmaker moeten voor de hele keuken.
Een schetsje gemaakt in de IKEA keukenplanner (let even niet op de kleuren, het gaat om de indeling).