Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:14
Stinger_Ventura schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:30:
[...]

Die heb ik inderdaad gezien, en ook online veel gezocht over ervaringen. Maar de meningen verschillen lees ik en zijn vaak gedateerd (15-20 jaar geleden).
Ik vind het heel moeilijk navigeren in deze 4 merken en hun kwaliteit op waarde te schatten. Alleen op prijs en "looks" of advies.... ik worstel hier al 8 weken mee..

Als ik de metafoor maak met het kopen van een auto (bijna zelfde prijs en levensduur!) dan gooit men een aantal wensen op tafel, kleur, opties, looks..... En de een komt met een Dacia thuis, en de ander met dezelfde wensen met een Audi of Skoda.. . .
Ik mis echt referentiekader....
Sja alles gebruikt toch spaanplaat en een plastic laagje overheen (Formica). Massief hout doen alleen meubelmakers die het helemaal custom bouwen.

In auto metafoor: mensen hier praten eindeloos over de carrosserie, terwijl dat al jaren geen roestproblemen meer geeft, hooguit een heel klein beetje stijver in de luxe, dikwandige versies vs IKEA. Of lak kleur en afwerking, ook IKEA blijft forever goed.

Wat echt het verschil maakt - motor, ophanging / vering / dempers, stuurinrichting / gevoel, daar doen mensen heel kortaf over.

In keukentermen: kookplaat, oven, afzuiging, daar zitten grote verschillen in. Kijk bij Consumentenbond voor onafhankelijke tests, of bij de Duitse sites. Vaatwasser, koelen en vriezen zijn wel uitontwikkeld, zorg alleen voor een inverter in je koelkast en vriezer, die houdt het temperatuur veel beter stabiel.

Score range bij Consumentenbond:

Kookplaat: ETNA, Inventum: 4.4 - 6.8, beste krijgt een 8.
Oven: 6-7.4, beste 8.
Afzuigkap: ETNA, Pelgrim 4.9-6.3, beste 8.2.

Dat zijn apparaten waar je echt verschil ga merken bij gebruik.

Consumentenbond test niet alles, vooral duurdere dingen moet je maar op gokken dat de duurdere versie van hetzelfde merk iig even goed werkt. Maar het gevoel dat BSH/Miele/AEG beter is dan B merken klopt wel over het algemeen, ze scoren overal iets beter. Maar bij elk merk geld - check even je model, of serie, hoe dat uit de test komt.

De reviews kloppen goed met mijn praktijkervaring, zoals bij de Siemens/Bosch ovens; jep magnetron is redelijk slecht, maar ipv wattage omhoog klagen ze dat het heeeeeeeel traag is. Ja dat klopt, ik nuke mijn eten met 600/MAX ipv vroeger 180/360W.

Maar goed ze hebben wel gelijk als de Miele wel een proper magnetron heeft dat het beter is dan. Misschien was dat ook voor mij beter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29
Vergeet niet naar de garantie te kijken. Uiteindelijk lijkt mij dat de beste indicator van kwaliteit. Immers: over die levensduur zorgt de leverancier ervoor dat je een werkend ding hebt. Daarna, tsja, 't zal ze een zorg zijn. Je kunt een dure monteur laten voorrijden :)

Dan komen er opeens heel andere merken naar boven dan je typisch associeert met kwaliteit. Het verschil is marketing ;)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
Stinger_Ventura schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:14:
[...]

Misschien een beetje lang verhaal, maar reflecterend op mijzelf is denk ik de grootste vraag die ik heb om welke kwaliteit keuken, om verder te gaan met een van de keuken verkopers.

Wat is beter qua kwaliteit? En in welke volgorde ?
A. Schueller (Contur)
B. Nolte
C. Nobila
D. Rotpunkt
Dat is ook een hele lastige discussie omdat het vooral afhangt van een aantal criteria en jouw specifieke wensen. Wij hebben in ieder geval Schueller, Next125, Schneidero, Nolte en Nobilia bekeken.

Om een voorbeeld te geven, wij vonden bij Schuller de kopse stollijst op de hoek van een greeploos eiland in de lak variant niet mooi. Die van Nolte is in onze optiek veel mooier.
maar als je niet voor greeploos gaat, maakt het weer niet uit.

Ook bij Schuller viel het ons op dat de randen van de laminaat fronten erg veel lijmresten hadden. Maar de lak fronten vielen wel weer mee.

De Nolte kastjes zijn allemaal afgewerkt met een stofrand, zodat er minder stof in de kastjes komt. maar als je je daar nu niet aan ergert, dan hoeft dat weer geen verkoopargument te zijn. Bovendien is hun 15cm rastermaat qua keukenplanning heel fijn, omdat je door slim te combineren vaak een bepaalde lengte optimaal passend krijgt.

Ik vind dat de laatste jaren met name Nolte een enorme stap heeft gemaakt sinds hun Matrix 150 systeem en de toevoeging van Nolte Neo. Voor greeploos en in onze opstelling had Next125 geen enkel voordeel tov de Notle Neo. Op de premium prijs van Next na dan.... Wat dat betreft is het start topic wel wat achterhaald.

Uit onze ervaring van hoog naar laag:

1 Nolte (en met de Neo eigenlijk gewoon in de next125 categorie)
2 Nobilia
3 Schueller

Rotpunkt heb ik geen ervaring mee, dus dat kan ik niet inschatten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
appletreelane schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:21:
[...]

Aan het begin van dit topic staat een hele lijst met merken en bijbehorende kwaliteitscategorie. Alle merken die jij noemt staan daar vermeld.
Die lijst is inmiddels zwaar verouderd en behoeft een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
Stinger_Ventura schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:14:
[...]

Misschien een beetje lang verhaal, maar reflecterend op mijzelf is denk ik de grootste vraag die ik heb om welke kwaliteit keuken, om verder te gaan met een van de keuken verkopers.

Wat is beter qua kwaliteit? En in welke volgorde ?
A. Schueller (Contur)
B. Nolte
C. Nobila
D. Rotpunkt
Lekker de verkopers aan het werk zetten en vragen per merk;

Dikte korpus
Dikte fronten
Dikte achterwand
Achterwand geschroefd of genageld
Welke scharnieren worden er gebruit
Welk type lades
Welk type geleiders
Plinthoogte

Vervolgens de antwoorden naast elkaar zetten en dan weet je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loetje165
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-07 14:33
Goedemorgen Tweakers,

Allereerst veel dank voor deze fantastische community.
Na jaren uit interesse mee kijken op dit forum (een kijkje in de toch wel gekke wereld van keuken handelaren) ben ik eindelijk in de gelegenheid een eigen appartement in te richten.

Omdat het budget in m’n eentje krap is, is elke euro weer een euro. Ik probeer dus het uiterste uit de keuken te halen. Toch vind ik het wel belangrijk dat het kwalitatief goed is en dat het naar mijn smaak is. Hopelijk kan de keuken dan zonder problemen jaren mee gaan.

Ik heb de volgende keuken opzet gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKwvhC8cV_JnNAWmdLQ-qa9oVMQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CIegPSJYxWBUnIh87hlb1ShZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKWU2jWJeW4iDIyq3SPQ6it0NaM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NJjTfAA8h5XytUzVeNWl3Spv.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLChrdvBM-RmuBwFLQLL8SOzjhQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/M38C48CwjrVgOs5NoRalhDrU.png?f=fotoalbum_tile

Ik ben van plan om de basis keuken te bestellen bij IKEA.
De frontjes via Houtmerk te kopen en een werkblad bij de keukenbladenfabriek
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben mij er van bewust dat kookplaat mogelijk niet goed past, hier zoek ik nog een oplossing voor.
Hopelijk kunnen jullie mij nog helpen met een paar vragen:

Ik vind de indeling lastig, het is een beperkte hoek, ik denk met deze indeling het meeste uit de ruimte te halen. Maar inmiddels staar ik ook al een paar maanden naar hetzelfde ontwerp en kan ik een objectieve blik gebruiken.
Hebben jullie nog advies?

Ik lees in hier dat veel Tweakers kiezen voor een Bora ipv bijvoorbeeld de Bosch/siemens variant.
Is daar een goede reden voor, of is het vooral omdat Bora het bekende merk hiervoor is?
Ik overweeg de Bosch variant omdat deze samen met de andere 3 producten zorgt voor de 5 jaar garantie.

Hebben jullie nog andere tips/tricks waar ik eventueel rekening mee zou moeten houden?

Alvast ontzettend bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 09:50

aap

loetje165 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:36:
Ik lees in hier dat veel Tweakers kiezen voor een Bora ipv bijvoorbeeld de Bosch/siemens variant.
Is daar een goede reden voor, of is het vooral omdat Bora het bekende merk hiervoor is?
Ik overweeg de Bosch variant omdat deze samen met de andere 3 producten zorgt voor de 5 jaar garantie.
Wij hadden in onze vorige keuken een Siemens kookplaat, zonder afzuiging. Nu in een nieuw huis een Bora, omdat we afzuiging in de kookplaat wilden en dit door de verkoper geadviseerd werd.
Ook na enkele maanden wennen is de Bora gewoon net minder lekker in het gebruik: om een pit hoger/lager te zetten moet je altijd eerst de pit selecteren en dan kun je heel kort even het vermogen aanpassen. Als je niet oplet of te traag bent, dan verzet je het afzuigvermogen.
Onze Siemens plaat had twee bedieningspanelen ("dual sliders") voor links en rechts, en onthield welke je het laatst gebruikt had, zodat je in een situatie waarbij je maar twee pannen op het vuur hebt direct het vermogen kon aanpassen.

Ik heb geen ervaring met BSH kookplaten met afzuiging, maar als ik het over zou kunnen doen, dan zou ik me daar nu wel op gaan orienteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:46
loetje165 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:36:
Ik vind de indeling lastig, het is een beperkte hoek, ik denk met deze indeling het meeste uit de ruimte te halen. Maar inmiddels staar ik ook al een paar maanden naar hetzelfde ontwerp en kan ik een objectieve blik gebruiken.
Hebben jullie nog advies?
Heb je overwogen om twee hoge kasten te maken, waarvan een met de oven? Dat maakt de plek voor de kookplaat misschien makkelijker? Met het oog op de looproute en beperkte ruimte tussen eiland en kasten ertegenover, zou ik de oven liever niet laag op die drukke plek hebben. Eventueel kun je de vaatwasser ook in de hoge kast plaatsen, maar dat is bij Ikea wel een uitdaging/beperking.
Ik schat in dat het hier voor een deel wel merkgevoeligheid is, in combinatie met het design. Een Bora is verder natuurlijk goed, komt vaak ook als beste uit testen, maar dat betekent niet dat andere merken slecht zijn. Belangrijk om te vergelijken is de indeling van de kookplaat in combinatie met jouw kookstijl (hoeveel/welke pannen gebruik je tegelijkertijd, heb je behoefte aan flexibele zones) en je gevoeligheid voor geluid. Verder maken kosten hier natuurlijk flink verschil. In jouw geval zou ik daar zeker naar kijken. Een Bosch/Siemens komt ook heel goed uit die testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
@loetje165 Zomaar wat vragen waar je even over moet nadenken, zeker in zo'n compacte ruimte:

- Waar laat je je afval? Heb je ergens plaats voor een vuilnisbak, of staat dat ding straks altijd in de weg?
- Waar zijn je besteklades? Onder een kookplaat met ingebouwde afzuiging heb je geen ruimte voor lades, dus waar wel?
- Waar laat je je servies, glazen, mokken, bekers? Je kiest bewust voor een ontwerp zonder bovenkasten, maar waarom?
- Waar laat je je pannen?
- Waarom de donkere kleur? Donkere houtkleuren maken het ontwerp klein. De ruimte is al vrij beperkt, dus zou je mijns inziens beter kunnen kiezen voor lichte kleuren, eventueel met een donkere accentkleur.

Ik denk dat je de volgende overwegingen moet maken:
- Kies voor een kleinere vaatwasser van 45cm breed. Dat levert je meer speelruimte op bij de spoelkant. Ruimte die je goed kunt gebruiken voor een opbergkast.
- Kies voor horizontale bovenkastjes, eventueel met vitrinedeur. Je heb nu te weinig opbergplek.
- Kies een lichtere kleur voor het eiland en de spoelkasten en eventueel alleen een donker houtpatroon voor de hoge kast en de bovenkastjes.
- Kijk of je de vriezer als onderbouw uit kunt voeren en een combi-oven boven de koelkast kunt plaatsen.

De spoelkant wordt dan:

Van links naar rechts: 30 kast met planken, of uittrekbare inrichting met afvalbakken, 60 onderbouw diepvries, 60 spoelkast, 45 vaatwasser, 60 hoge kast met koelkast onderin en combi-oven daarboven met daarboven servieskast.

Eventueel daarboven twee horizontale bovenkasten van 80 breed (het midden daarvan valt dan niet precies boven de kraan, maar dat valt niet op)

Het eiland wordt dan zoals je getekend hebt, met twee ondiepe kastjes van 40, een kast van 60 voor de kookplaat met afzuiging en een kast van 60 met lades voor bestek.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

YKla schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:15:
[...]

Die lijst is inmiddels zwaar verouderd en behoeft een update.
Dit. Het is een zinloze lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 21:45
Blihi schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:41:
[...]

De loopruimte om het eiland is wat beperkt. 100cm tussen eiland en hoge kasten, 80cm aan de kopse kant en 90 cm tussen eiland en wand.

Ik snap de wens (door mode ingegeven) voor een kookeiland, maar ik zou zelf in dit geval veel eerder kiezen voor een schiereiland, dat geeft meer mogelijkheden (even aangenomen dat links en onder op de tekening ramen zijn en geen deuren).

Qua apparatuur: AEG heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en als je vijf apparaten afneemt ook vijf jaar garantie. Die garantie geven ze ook echt, dus als er iets is komt een monteur de boel repareren. Ik heb het hier gehad met een kookplaat waar een zone uitviel. Edna oogt ook wat goedkoper.
Dank voor de suggesties! Hoe zou jij de schiereiland dan positioneren? Er zitten ramen aan de rechter en onderkant van de tekening. De ramen gaan tot de vloer.

Ik overweeg een keukentekening laten maken door technischekeukentekening.nl.

Nog twee vragen waar jullie ongetwijfeld meer van weten:
1. Kan vrijwel elke keukenboer een keukenombouw maken, zodat de kasten tegen de muurzijde worden ingebouwd?
2. We willen graag naar een Duitse keukenboer tbv een verkrijgen van een betere prijs/kwaliteitverhouding. Raden jullie dan Ekelhoff of Akzent (of iets anders) aan? We moeten vanuit Groningen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 07:11
Perzikvrucht schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:57:
[...]

Dank voor de suggesties! Hoe zou jij de schiereiland dan positioneren? Er zitten ramen aan de rechter en onderkant van de tekening. De ramen gaan tot de vloer.

1. Kan vrijwel elke keukenboer een keukenombouw maken, zodat de kasten tegen de muurzijde worden ingebouwd?
2. We willen graag naar een Duitse keukenboer tbv een verkrijgen van een betere prijs/kwaliteitverhouding. Raden jullie dan Ekelhoff of Akzent (of iets anders) aan? We moeten vanuit Groningen komen.
Mijn ervaring bij punt 1 is dat ze dat lang niet allemaal doen. Wij hebben er eentje gevonden die het wel doet, maar heeft ook een eigen klusteam.

Waarom zoek je niet een adres ergens bij Groningen over de grens in Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-07 15:52
Cap schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Dit. Het is een zinloze lijst.
Goed om te weten ik dacht dat die regelmatig bijgewerkt zou zijn in de loop der jaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Perzikvrucht schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:57:
[...]

Ik zou in de hoek rechtsboven een hoge kast doen met koelkast en oven. Dan daarnaast een onderbouwdiepvries. Dan het schiereiland wat dus naar onderen toe steekt en dan aan de kant van de kamer weer een hoge kast.

Tussen de hoge kasten een plank met verlichting.

Op het schiereiland dan rechts de kookplaat, vaatwasser, spoelbak en als er nog ruimte over is een ladekast. Aan de andere kant, dus aan de kant van de eettafel ladekasten.

Je kookt/spoelt dan dus met je gezicht naar de eettafel. Gezellig als je bezoek hebt.

De doorloop rechts op de tekening is dan ruim 120 cm en dat is meer dan genoeg.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Arwen. schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:59:
[...]

Waarom zoek je niet een adres ergens bij Groningen over de grens in Duitsland?
Ik heb me gericht om de grootste, misschien niet per se handig. Hebben jullie aanraders voor Duitse Keukenboer ergens bij Groningen? Ik kan natuurlijk willekeurige keukenboeren zoeken maar probeer wel wat te filteren, anders moeten we wel heel veel keukenboeren bezoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_LOBO
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-08-2024
eelco74 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:40:
[...]

Je weet natuurlijk dat er de komende IFA wel weer de nodige aankondigingen komen, ik had de nieuwe Miele kleur ook gelezen. Maar ik verwacht eigenlijk ook wel een update van de gewone inductie kookplaten in de lijn met de nieuwe kookplaten met geintegreerde afzuiging.

Of een top Miele uit de DGC78xx serie nu heel veel minder kan dan een Bora XBO zal toch ook echt afhangen van wat je er in werkelijkheid van gaat gebruiken. Je blindstaren op alle functies is leuk, maar je moet het wel gebruiken. En kijk ook vooral ook naar andere zaken zoals gebruiksgemak, ik vindt persoonlijk de Miele flexiclips fijner omdat ze het blad heel ver uit de oven laten komen. Heel fijn voor het bedruipen van gebraad, zonder met je handen in de buurt van de hete oven te komen.

En denk ook even aanbediening met vette haden, wat best eens kan voorkomen. Mijn zus heeft zon bosch oven met een draaiwieltje, ziet er leuk uit. Maar in de praktijk blijkt er snel vuil in te komen, wat de bediening verstoort.
Dank voor je reactie Eelco, ik ben het er ook zeker mee eens dat ze hetzelfde kunnen. Ik ben alleen bang dat de Miele ovens over een paar jaar echt verouderd zijn qua look and feel, terwijl de nieuwe IQ700 of XBO wat langer mee kunnen. Puur esthetisch en intuïtief gezien.

Op zich vind ik de XBO echt geweldig, alleen wil ik 2 combi ovens en het liefst 1 met magnetron functie. Die hebben ze dan weer niet, waardoor het lastig combineren wordt.

Hopen dat er op de IFA meer nieuws komt!

[ Voor 7% gewijzigd door General_LOBO op 11-07-2024 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

appletreelane schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Goed om te weten ik dacht dat die regelmatig bijgewerkt zou zijn in de loop der jaren
Los van veroudering is het ook nog eens verschrikkelijk arbitrair en suggereert (kwaliteits)verschillen die er lang niet altijd zijn. Het is alsof je automerken in klassen probeert in te delen. Merken hebben namelijk vaak verschillende lijnen in verschillende prijsklassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco74
General_LOBO schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:39:
[...]

Dank voor je reactie Eelco, ik ben het er ook zeker mee eens dat ze hetzelfde kunnen. Ik ben alleen bang dat de Miele ovens over een paar jaar echt verouderd zijn qua look and feel, terwijl de nieuwe IQ700 of XBO wat langer mee kunnen. Puur esthetisch en intuïtief gezien.

Op zich vind ik de XBO echt geweldig, alleen wil ik 2 combi ovens en het liefst 1 met magnetron functie. Die hebben ze dan weer niet, waardoor het lastig combineren wordt.

Hopen dat er op de IFA meer nieuws komt!
Wij hebben hier best veel bosch/siemens apparatuur gehad, een deel is zelfs al meer dan 20 jaar oud. Maar we merken wel dat de kwaliteit behoorlijk is achteruit gegaan. Onze nieuwe bosch vaatwasser was na 6 jaar al zo roestig dat hij vervangen kon worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGhU5PdmK0Y9QFZY60mYCFfx-_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywLWYaSly7nhVb6ATgnmVAls.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmwJTlxUKtzj77q59nM_sXMcYsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQe7xBkM4qk7BbNdKK0DKjZy.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat onze nieuwbouw eind van het jaar gaat starten, vervangen we nu alles wat kapot gaat door gebruikte of B keuze Miele apparatuur.

Wij willen in de nieuwe keuken ook een combi oven en een magnetron. Maar wel minimaal 1 60cm oven, want er worden hier hoge taarten gebakken en soms ook groot gebraad.

Wij hebben vooralsnog voor deze combi gekozen:
DGC 7450 60cm oven/stoomoven
https://www.miele.nl/prod...vrij-staal-met-cleansteel

H 7240 BM 45 cm oven/magnetron

Verder geven wij niet zo om allerlei grote LCD schermen en animaties, dat zal wel met onze leeftijd te maken hebben 😀

[ Voor 7% gewijzigd door eelco74 op 12-07-2024 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecloos
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-06 11:51
Momenteel ben ik mij ook aan het oriënteren op de aanschaf van een keuken. Voor mij mijn eerste koophuis, dus moet nog wegwijs worden in het hele wereldje.

Wat me tot nu toe opvalt is hoe gemakkelijk er erg dure apparaten in de eerste offertes worden gegooid. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar wat is nou de meerwaarde van een stuk duurdere premium oven/vaatwasser/koelkast? Ik ben een kookfanaat, maar ben ook een beetje van de filosofie dat je kookt met ingrediënten. Van een super-de-luxe oven ga je echt geen lekkerdere gerechten maken. Zolang dat ding heet wordt en een degelijke grillfunctie heeft heb je alles wat je nodig hebt.

Gegeven deze filosofie, voor welk merk/prijsklasse kan ik het beste gaan? Ik heb nu een aantal offertes liggen met apparatuur van Siemens, maar daar zitten allemaal (onzin) wifi-functies en weet ik veel wat op, waar je volgens mij ook dik in de buidel voor tast.

AEG een goede optie? Of zijn er merken die minder bekend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 21:48

hamsteg

Species 5618

Ecloos schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:10:
Momenteel ben ik mij ook aan het oriënteren op de aanschaf van een keuken. Voor mij mijn eerste koophuis, dus moet nog wegwijs worden in het hele wereldje.

Wat me tot nu toe opvalt is hoe gemakkelijk er erg dure apparaten in de eerste offertes worden gegooid. Misschien zie ik iets over het hoofd, maar wat is nou de meerwaarde van een stuk duurdere premium oven/vaatwasser/koelkast? Ik ben een kookfanaat, maar ben ook een beetje van de filosofie dat je kookt met ingrediënten. Van een super-de-luxe oven ga je echt geen lekkerdere gerechten maken. Zolang dat ding heet wordt en een degelijke grillfunctie heeft heb je alles wat je nodig hebt.

Gegeven deze filosofie, voor welk merk/prijsklasse kan ik het beste gaan? Ik heb nu een aantal offertes liggen met apparatuur van Siemens, maar daar zitten allemaal (onzin) wifi-functies en weet ik veel wat op, waar je volgens mij ook dik in de buidel voor tast.

Koelkasten en vaatwassers zou ik voornamelijk kijken naar verbruik/zuinigheid en niet te duur met veel features. Elk bekend merk is goed en later kun je gewoon via de CoolBlue's eventueel vervangen. Sommige merken zijn beter, anderen iets minder en pech met een maandagochtendmodel kun je altijd hebben. Pak hier niet het hoogste segment. Als je thuis actief bent met connected devices zou je bij de vaatwasser dat mee kunnen nemen; deze functie zit tegenwoordig ook al in het middensegment (starten als zonnepanelen hun werk doen of een uiterst tijdstip zodat bij thuiskomst je vaat gegarandeerd klaar is met geoptimaliseerde kosten. Dit kun je ook gewoon handmatig doen bij de low-ends met een start timer als je naar het werk gaat maar is meer werk). Wij hebben voor 600 in de aanbieding een bovenkant mid-end vaatwasser vervangen, frontpaneel verwisseld en klaar. Deze zou bij een nieuwe keuken 900-1000 kosten (deze vaatwasser gaat gewoon mee in de nieuwe keuken - 3 jaar oud).

Oven en kookeiland zul je eerst zelf keuzes moeten maken. Wil je een magnetron/stoom/oven? Wil je gas/inductie? Bij de ovens moet je echt kijken naar de hoofdfunctie en dat ook zo insteken. Wij gebruiken veel de oven en soms de magnetron dus wij kijken naar een oven-magnetron (iets breder formaat, wetende dat de magnetron iets minder zal zijn). Wij willen inductie, hierin zijn smaakjes; vaste zones of variabel (jij mag gokken welke duurder is, maar met een wok en een grote vleespan kan dit het waard zijn - deze keuze is nog niet gemaakt).

Als je regelmatig kookt besef dat een oven en kookeiland dan jou moeten ondersteunen, die dingen gaan als het goed is een 10-15 jaar mee en daar sta je bijna elke dag mee te werken. Kook je minder zelf of ga je waarschijnlijk nog wel een keer door naar een andere woning, besteed je geld dan niet aan mooie snufjes, de volgende bewoner betaalt jou daar echt niet voor en als je pech hebt slopen ze alles eruit.

Kortom weet eerst wat je zelf wilt, de keukenadviseurs proberen logischerwijs geld te verdienen aan jou (dit is geen opmerking bedoeld dat ze je een poot uitdraaien maar het is wel hun werk, zij moeten ook (over)leven).

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 12-07-2024 11:59 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Ecloos schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:10:

Wat ik had gedaan is online zoeken naar wat ik zelf wil en toen naar de winkel gestapt.

Deze specifieke model nummer oven, vaatwasser, kookplaat, koelkast, vriezer en afzuigkap, wat kost het bij je.

Of zo goed mogelijk dezelfde die je wel verkoopt. Ik heb prijzen + waar je het kan kopen voor die prijs in de spreadsheet gezet en uitgeprint meegenomen, geen bullshit van 2x zo duur ktnx :

Niet alles kunnen ze precies prijs matchen maar dat hoeft ook niet, bij +- 20% mag het mee in de offerte, ze hebben iets meer marge nodig dan een webshop, meer dan dat wordt lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door w00key op 12-07-2024 12:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 17:04
Na alle 1900 pagina's door te hebben gelurkt de afgelopen tijd zijn wij nog ook toe aan een nieuwe keuken! We gaan een jaren 30 woning helemaal opknappen en een aanbouw doen aan de woonkamer waarin onze keuken wordt geplaatst.

Hier twee plaatjes om een idee van onze opzet te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQ8Rrd2oZ0Ds_6q_JGBV4LMRaGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYywN4q8EouOqGVs1IVA20t2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnbkqCFPbuTi10w42k1TY4Eyjb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wvcl1GtbYSF7KwdRpgNTuIgS.png?f=fotoalbum_large

De uiteindelijke plattegrond is iets anders, op aanraden van de keukenzaken en de doorlopende greeplijst die wij op de wang wilden hebben is de bar iets meer naar rechts verschoven en een kleine wijnkast aan de linkerkant van het eiland geplaatst.

Mijn vrouw en ik zijn beide fan geworden van de greeploze stijl van Next125 met de kleur Indisch Rood. Wij hebben nu bij twee keukenzaken offertes laten maken.

Members only:

Wat denken jullie van dit voorstel? Moet er nog wat vanaf? Winkel van dit laagste voorstel beweert niet te kunnen onderhandelen, netto prijzen, etc. Winkel 1 begon nog veel hoger en daar ging wel veel vanaf na wat pushen. Maar alsnog duur.

Nog andere dingen die we missen qua indeling of handigheidjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@hamsteg Zuinigheid van koelkasten en vaatwassers? Ik heb me daarin verdiept en honderden euro's meer betalen voor een zuinig exemplaar en daarmee 50kWh per jaar besparen zet geen zoden aan de dijk. Bij de koelkasten heb ik naar afwerking gekeken en indeling en deur op deur. Vaatwasser wilde ik perse zeolith hebben want ik wil echte droge vaat hebben bij uitladen. https://www.siemens-home....lith?contentType=products

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 21:48

hamsteg

Species 5618

MotorBeast schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:26:
@hamsteg Zuinigheid van koelkasten en vaatwassers? Ik heb me daarin verdiept en honderden euro's meer betalen voor een zuinig exemplaar en daarmee 50kWh per jaar besparen zet geen zoden aan de dijk. Bij de koelkasten heb ik naar afwerking gekeken en indeling en deur op deur. Vaatwasser wilde ik perse zeolith hebben want ik wil echte droge vaat hebben bij uitladen. https://www.siemens-home....lith?contentType=products
Helemaal mee eens, maar ik zei ook niet de zuinigste. Tussen zwart en wit zit grijs en volgens mij ademt die hele alinea heel duidelijk uit dat je er niet te veel geld in moet steken.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 14:38
Waarom een koelkast met vriesvakje? is dat specifiek voor ijsklontjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lentje
Tom- schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:08:
Waarom een koelkast met vriesvakje? is dat specifiek voor ijsklontjes?
Is een vriesvak met twee vakken. Onze redenatie handig voor ijs of andere dingen die je kort bij de hand wil hebben tijdens het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco74
Lentje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:25:
Na alle 1900 pagina's door te hebben gelurkt de afgelopen tijd zijn wij nog ook toe aan een nieuwe keuken! We gaan een jaren 30 woning helemaal opknappen en een aanbouw doen aan de woonkamer waarin onze keuken wordt geplaatst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De uiteindelijke plattegrond is iets anders, op aanraden van de keukenzaken en de doorlopende greeplijst die wij op de wang wilden hebben is de bar iets meer naar rechts verschoven en een kleine wijnkast aan de linkerkant van het eiland geplaatst.

Mijn vrouw en ik zijn beide fan geworden van de greeploze stijl van Next125 met de kleur Indisch Rood. Wij hebben nu bij twee keukenzaken offertes laten maken.

***members only***

Wat denken jullie van dit voorstel? Moet er nog wat vanaf? Winkel van dit laagste voorstel beweert niet te kunnen onderhandelen, netto prijzen, etc. Winkel 1 begon nog veel hoger en daar ging wel veel vanaf na wat pushen. Maar alsnog duur.

Ik vindt de prijs voor een dergelijke grote next125 keuken niet heel erg gek.
Wel vraag ik me af waar de naad van het blad gaat komen aangezien dekton voor zover ik weet niet in 1 stuk geleverd kan worden. Er staat in je offerte ook een duidelijke disclaimer
En ik vraag me af of het donkere hoekje naar de hoge kasten niet anders kan
En ik twijfel over de afstand tussen het spoelen en de vaatwasser

Verder wel een fraaie keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:33

Boost9898

Software developer

Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar goed.

Mijn vriendin en ik zitten midden in de verhuizing naar onze eerste eigen woning. Bij het oriënteren naar keukens hoorden we continu bedragen tussne de €16.000 en €18.000, echt absurd.

Tweakers, betaal echt nooit het bedrag dat ze in eerste instantie opgeven, ook niet eens een bedrag dat in de buurt komt. Door gewoon direct en open te zijn kan je zo veel van de prijs afhalen. Het is ons gelukt om een volledige keuken met Siemens (IQ500) apparatuur voor nog geen €11.000 te hebben op factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecloos
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-06 11:51
Boost9898 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:29:
Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar goed.

Mijn vriendin en ik zitten midden in de verhuizing naar onze eerste eigen woning. Bij het oriënteren naar keukens hoorden we continu bedragen tussne de €16.000 en €18.000, echt absurd.

Tweakers, betaal echt nooit het bedrag dat ze in eerste instantie opgeven, ook niet eens een bedrag dat in de buurt komt. Door gewoon direct en open te zijn kan je zo veel van de prijs afhalen. Het is ons gelukt om een volledige keuken met Siemens (IQ500) apparatuur voor nog geen €11.000 te hebben op factuur.
Ik ben toch wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt. Welke afmetingen heeft je keuken en met welke apparatuur? Welk merk kasten heb je?

Ons budget is rond de 14k, maar komen al snel rond de 20k als we al onze wensen op papier zetten. Tot nu toe alleen bij zaken in Duitsland geweest en wat ik begreep kan je daar minder scherp onderhandelen. Of is dat niet meer het geval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

@Ecloos Wij hebben de keuken in Nederland besteld. Mijn advies is om bij minstens twee zaken een offerte op te laten stellen met; gelijke apparatuur, prijzen van apparatuur gespecificeerd of geen apparatuur, om zo goed de keuken zelf te kunnen vergelijken qua prijs.

Wat wij ook gedaan hebben was in eerste instantie een duur stenen blad in de offertes laten opnemen en deze er later uit laten halen om zo de prijs omlaag te krijgen. Dat scheelde al meer dan €1000.

Speel ze tegen elkaar uit. Op een bepaald moment kon keukenzaak A niet meer verder zakken omdat ze dan onder hun minimale marges kwamen. Mijn tip is om netjes en correct te blijven, maar wel heel duidelijk te communiceren dat je die prijs niet gaat betalen.

Dit onze keuken geworden:
Zijde 1: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WPHyemu.png
Zijde 2: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nU4MvoK.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ubxWCmu.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aEwAxVo.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lentje
eelco74 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:20:
[...]

Ik vindt de prijs voor een dergelijke grote next125 keuken niet heel erg gek.
Wel vraag ik me af waar de naad van het blad gaat komen aangezien dekton voor zover ik weet niet in 1 stuk geleverd kan worden. Er staat in je offerte ook een duidelijke disclaimer
En ik vraag me af of het donkere hoekje naar de hoge kasten niet anders kan
En ik twijfel over de afstand tussen het spoelen en de vaatwasser

Verder wel een fraaie keuken.
Dank voor je inzicht Eelco!

- Dekton blad heeft een naad tussen de spoelbak en vaatwasser. Dit vinden wij nog wel het grootste manko maar wij zien niet heel veel oplossingen hiervoor omdat Dekton inderdaad niet langer dan 3 meter lange bladen aanbiedt.
- Hoekje willen wij planken met spotjes inmeten zoals bijgevoegde plaatje. Anders is het ook maar loze ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DanQxmNJs19rCdDLLEBWeYrZCXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WvHsycDmI8obV0PCvTE49I1h.png?f=user_large

- Spoelen en vaatwasser zitten dan twee kastjes tussen. Wij vonden dat zelf wel fijn, afspoelen, eventueel op blad ernaast kunnen plaatsen en dan in vaatwasser. Ook om makkelijk richting tafel of andere richting uit de vaatwasser te kunnen pakken of inruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_LOBO
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-08-2024
eelco74 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:27:
[...]

Wij hebben hier best veel bosch/siemens apparatuur gehad, een deel is zelfs al meer dan 20 jaar oud. Maar we merken wel dat de kwaliteit behoorlijk is achteruit gegaan. Onze nieuwe bosch vaatwasser was na 6 jaar al zo roestig dat hij vervangen kon worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Omdat onze nieuwbouw eind van het jaar gaat starten, vervangen we nu alles wat kapot gaat door gebruikte of B keuze Miele apparatuur.

Wij willen in de nieuwe keuken ook een combi oven en een magnetron. Maar wel minimaal 1 60cm oven, want er worden hier hoge taarten gebakken en soms ook groot gebraad.

Wij hebben vooralsnog voor deze combi gekozen:
DGC 7450 60cm oven/stoomoven

H 7240 BM 45 cm oven/magnetron

Verder geven wij niet zo om allerlei grote LCD schermen en animaties, dat zal wel met onze leeftijd te maken hebben 😀
Dank voor de inbreng. Genoeg om over na te denken inderdaad.

Wel zou ik als ik jullie was kijken of je de 2 ovens van de keuken met gelijke schermpjes te nemen, wederom puur voor het optiek :)

Wij hebben momenteel deze ovens in bestelling staan:
- DGC7640HCGRGR
- H7640BMGRGR

Gelukkig is onze woning ook pas over 9 maanden opgeleverd, dus we hebben nog even!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scriptdwarf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-09 12:52
Hallo medetweakers, ik heb eigenlijk een simpele vraag. Ik heb een nieuwbouw woning aangekocht. De woning is voorzien van vloerverwarming. Hoe werkt dit normaliter met keukens, wordt dan in de hele keuken vloerverwarming gelegd of worden de delen waar kastenwerk komen ontzien van vloerverwarming. Met zoeken op internet wordt ik er niet veel wijzer uit. Vormt onder kastenwerk vloerverwarming een risico in de keuken?

Ook nog een stukje over de keuken zelf;

Van de keuken zijn twee offertes opgemaakt. De genoemde kosten zijn enkel voor kastenwerk. Bij de aannemer type Siematic S2 voor €18.500. De tweede is van ASWA type Siematic SLX (zonder onderblad verlichting) voor €12.500,-. Voor beiden keukens geldt dat er de optie 'fluisterprofielen' op zit. Het is iets waar ik bereid ben voor te betalen. De kleur van de frontjes en het werkblad zijn indentiek voor beide keukens.

Bij ASWA heb ik een BORA X BO stoomoven gezien. Hij is verschikkelijk duur (6K) maar ik ben er wel ethousiast over. Koken is iets wat ik graag doe. Ik vroeg me af op iemand een ervaring heeft met deze oven of iets kan delen over de kwaliteit en service van BORA.

Apparatuur lijst:
- PURMU (kookplaat)
- XBO (oven)
- DGC7250CLST & H7240BMCLST (alternatief ovens)
- ICNC 5123-22 (koelvries)
- SN63E804BE (vaatwasser)
- 22+FRRVS (quooker 7L, heb liever de 3L variant)

Op onderstaande fotos staan twee ovens, maar dat zou goed de BORA oven kunnen worden. Al het advies en commentaar is welkom. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-sjlnjG4mOmkXEttQlhTiKBm60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TyiOFXQon3M65wWblNg5GIF8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHadM8SlQcQlzXt3FPQv_xV90Vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8yNknQfpVKjM1yLJkvQTfz7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GffAGleKKIWFDHZVmdpeygyxrpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jOCbKElooKpqnBcvQED0dql7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMoXIb__bJYBMfRHcld296DTPp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W75buJp7n0vAWuQPyZgGMyO6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:21
Scriptdwarf schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:24:
Hallo medetweakers, ik heb eigenlijk een simpele vraag. Ik heb een nieuwbouw woning aangekocht. De woning is voorzien van vloerverwarming. Hoe werkt dit normaliter met keukens, wordt dan in de hele keuken vloerverwarming gelegd of worden de delen waar kastenwerk komen ontzien van vloerverwarming. Met zoeken op internet wordt ik er niet veel wijzer uit. Vormt onder kastenwerk vloerverwarming een risico in de keuken?

Ook nog een stukje over de keuken zelf;

Van de keuken zijn twee offertes opgemaakt. De genoemde kosten zijn enkel voor kastenwerk. Bij de aannemer type Siematic S2 voor €18.500. De tweede is van ASWA type Siematic SLX (zonder onderblad verlichting) voor €12.500,-. Voor beiden keukens geldt dat er de optie 'fluisterprofielen' op zit. Het is iets waar ik bereid ben voor te betalen. De kleur van de frontjes en het werkblad zijn indentiek voor beide keukens.

Bij ASWA heb ik een BORA X BO stoomoven gezien. Hij is verschikkelijk duur (6K) maar ik ben er wel ethousiast over. Koken is iets wat ik graag doe. Ik vroeg me af op iemand een ervaring heeft met deze oven of iets kan delen over de kwaliteit en service van BORA.

Apparatuur lijst:
- PURMU (kookplaat)
- XBO (oven)

Op onderstaande fotos staan twee ovens, maar dat zou goed de BORA oven kunnen worden. Al het advies en commentaar is welkom. Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kan het kastanwand niet tegen de muur bij raam? Denk dat anders ook zo verloren hoekje word. Persoonlijk vind ik de ovens naast elkaar mooie maar dat is denk smaak. Die bora oven heb ik ook weleens goedkoper voorbij zien komen zou ik even terug zoeken als jou was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scriptdwarf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-09 12:52
ppatrick schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:30:
[...]

Kan het kastanwand niet tegen de muur bij raam? Denk dat anders ook zo verloren hoekje word. Persoonlijk vind ik de ovens naast elkaar mooie maar dat is denk smaak. Die bora oven heb ik ook weleens goedkoper voorbij zien komen zou ik even terug zoeken als jou was.
Daar komt de vuilnisbak! Je hebt tegenwoordig best een grote nodig voor papier, plastic, groen, en rest. Het lijkt me een prima plek tegenover de spoelbak dan staat hij ook verdekt opgesteld. De prijs van de BORA oven zal ik nakijken dankjewel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YKla
Lentje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

***members only***

Bij Eckelhof in duitsland 27k voor een next keuken met een cat 6 dekton blad, 3m kookeiland, 4 hoge kasten en 160m werkblad, quooker flex en vergelijkbare apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
YKla schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:04:
[...]

Bij Eckelhof in duitsland 27k voor een next keuken met een cat 6 dekton blad, 3m kookeiland, 4 hoge kasten en 160m werkblad, quooker flex en vergelijkbare apparatuur.
Mooie prijs! Moest je daar nog voor afdingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Perzikvrucht schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:15:
[...]

Mooie prijs! Moest je daar nog voor afdingen?
Nee, kwamen ze zelf mee. Thans, ik kreeg een offerte voor 25k ballerina. Next zou 1500-2000 euro hoger liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:01
[b]Scriptdwarf in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"Scriptdwarf schreef op vrijdag 12 juli 2024

Apparatuur lijst:
- PURMU (kookplaat)
- XBO (oven)

Bij ons komt in de nieuwe keuken de Bora XBO met grote multilade en we gaan koken op een Bora X-Pure. Keuken komt in september.

We hebben vooral voor de XBO gekozen door snelheid, reactiesnelheid scherm en combinatie met warmhoudlade.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 10:06
Ik heb hier al gepost, jullie adviezen gevraagd en DM verkeer gehad met toke, om eens mee te denken wat we kunnen doen met de "rommel" in onze keuken die aanwezig was na onze verhuizing.. We waren niet happy, konden de spullen die we hadden niet kwijt in de aanwezige kasten en moesten toch wat.

Na ruim een half jaar verder (mijn oudere posts zijn makkelijk terug te vinden), waarin ik een 3tal keukenboeren bezocht heb, en veel tijd hier aan kwijt te zijn geweest, zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij een interieurbouwer uit onze regio. Deze heeft vanaf begin af aan laten zien dat de standaard maten waar keukenboeren mee werken (de 60/120cm breedte) best vanaf geweken kan worden.
Uiteindelijk aan deze bouwer de opdracht gegeven.

Het eindresultaat mag er wezen en zijn we erg tevreden met het resultaat.
Kasten zijn +/- 275cm hoog, 60cm diep. Alle kasten zijn binnenin zwart bekleed, Alles soft-close.

Van links-rechts:
Eerste 3 kasten 60cm breed, grote liebherr koelkast (177cm), liebherr vriezer (122cm) en bosch combi oven (was al in het bezit). En genoeg opbergruimte.
Koffienis (voor onze koffiebonen&cups-machine), 2 grote/diepe lades van +/- 92cm breed).
Naast de kast komt een grote poef (gevonden bij de ikea) te staan met (ook) nog opbergruimte, en in de nis komt ons whiteboard te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVvSjh_NMcA61AwvvsDpuSgRFw0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5pzeKHdE0Bix2X8UdjZyIPVz.jpg?f=user_large

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco74
Scriptdwarf schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:24:
Dat is inderdaad een onderwerp waar veel verwarring over bestaat en niemand het eens lijkt te zijn.
Verwarming onder je keukenblok hoeft niet erg te zijn, maar je krijgt wel warmteophoping.
Dus onder de kasten met de inbouwkoelkast en kasten met levensmiddelen kun je vloerverwarming beter mijden. En ook onder prullenbakken.

Wij kunnen als optie bij de bouwer van ons nieuwbouwhuis verwarmingsvrije zones aanleveren. Wij hebben er voor gekozen om het hele spoelgedeelte en de hoge kasten met vriezer/koelkast/oven verwarmingsvrije zone van te maken. En in de rest van de keuken wel vloerverwarming

In het kookeiland gaan we dan geen eetbare spullen bewaren.

Rood is verwarmingsvrij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhh6OXQvArr9wzX_M7wdshX4Tr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cI79QsP0Y9cp3VFCDWc1pOln.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door eelco74 op 13-07-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:59

backupdevice

Boeh!

Sjowhan schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:34:
Ik heb hier al gepost, jullie adviezen gevraagd en DM verkeer gehad met toke, om eens mee te denken wat we kunnen doen met de "rommel" in onze keuken die aanwezig was na onze verhuizing.. We waren niet happy, konden de spullen die we hadden niet kwijt in de aanwezige kasten en moesten toch wat.

Na ruim een half jaar verder (mijn oudere posts zijn makkelijk terug te vinden), waarin ik een 3tal keukenboeren bezocht heb, en veel tijd hier aan kwijt te zijn geweest, zijn we uiteindelijk terecht gekomen bij een interieurbouwer uit onze regio. Deze heeft vanaf begin af aan laten zien dat de standaard maten waar keukenboeren mee werken (de 60/120cm breedte) best vanaf geweken kan worden.
Uiteindelijk aan deze bouwer de opdracht gegeven.

Het eindresultaat mag er wezen en zijn we erg tevreden met het resultaat.
Kasten zijn +/- 275cm hoog, 60cm diep. Alle kasten zijn binnenin zwart bekleed, Alles soft-close.

Van links-rechts:
Eerste 3 kasten 60cm breed, grote liebherr koelkast (177cm), liebherr vriezer (122cm) en bosch combi oven (was al in het bezit). En genoeg opbergruimte.
Koffienis (voor onze koffiebonen&cups-machine), 2 grote/diepe lades van +/- 92cm breed).
Naast de kast komt een grote poef (gevonden bij de ikea) te staan met (ook) nog opbergruimte, en in de nis komt ons whiteboard te hangen.

[Afbeelding]
Wij gaan binnen nu en 3 maanden ook een keuken uitzoeken en zitten ook te denken om naar een interieur bouwer te kijken .

Vraag is , was dit goedkoper voor jullie tov een keuken adviseur

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 10:06
backupdevice schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Wij gaan binnen nu en 3 maanden ook een keuken uitzoeken en zitten ook te denken om naar een interieur bouwer te kijken .

Vraag is , was dit goedkoper voor jullie tov een keuken adviseur
Ik vond de verschillen overbrugbaar, maar dit is totaal afhankelijk van wat jullie precies (gaan) zoeken.
Ja, uiteindelijk zijn de kosten wel iets hoger uitgekomen, maar het verschil was (in ieder geval voor ons) miniem. Ik zou zeker wel een poging wagen om te kijken of degene die jullie op het oog hebben, meer kunnen dan een keukenondernemer(/boer).

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Boost9898 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:50:
@Ecloos Wij hebben de keuken in Nederland besteld. Mijn advies is om bij minstens twee zaken een offerte op te laten stellen met; gelijke apparatuur, prijzen van apparatuur gespecificeerd of geen apparatuur, om zo goed de keuken zelf te kunnen vergelijken qua prijs.

Wat wij ook gedaan hebben was in eerste instantie een duur stenen blad in de offertes laten opnemen en deze er later uit laten halen om zo de prijs omlaag te krijgen. Dat scheelde al meer dan €1000.

Speel ze tegen elkaar uit. Op een bepaald moment kon keukenzaak A niet meer verder zakken omdat ze dan onder hun minimale marges kwamen. Mijn tip is om netjes en correct te blijven, maar wel heel duidelijk te communiceren dat je die prijs niet gaat betalen.
Wat je wilt betalen, bepaal je zelf. Dat heet budget. Of iemand wil leveren, bepaalt de leverancier. Ik denk niet dat je op een eerlijke prijs nog verder moet proberen te zakken. Een leverancier moet ook garantie leveren en zijn schoorsteen moet ook roken.

Desalniettemin worden er zoveel stomme fouten gemaakt (inmeet fouten, schade tijdens transport, verkeerde leveringen), dat daar waarschijnlijk ook een stuk kosten zit, die een leverancier maar beperkt kan beïnvloeden.

Er zijn toch ook al heel wat keukenzaken omgevallen. Dat zal niet alleen zijn omdat ze goud geld verdienen. Kortom: er is wel een bodem aan op een nette manier een prijs bedingen. Wie het onderste uit de kan wil...

Ik denk dat het uiteindelijk om vertrouwen gaat. En dan ben je waarschijnlijk bij een kleine keukenboer-om-de-hoek beter af, zeker als de verhalen positief zijn. Mond op mond reclame doet best veel. Je zult mij niet bij een grote keten zien. Onze keuken is nog niet aan vervanging toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
eelco74 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:50:
[...]

Dat is inderdaad een onderwerp waar veel verwarring over bestaat en niemand het eens lijkt te zijn.
Verwarming onder je keukenblok hoeft niet erg te zijn, maar je krijgt wel warmteophoping.
Dus onder de kasten met de inbouwkoelkast en kasten met levensmiddelen kun je vloerverwarming beter mijden. En ook onder prullenbakken.

Wij kunnen als optie bij de bouwer verwarmingsvrije zones aanleveren. Wij hebben er voor gekozen om het hele spoelgedeelte en de hoge kasten met vriezer/koelkast/oven verwarmingsvrije zone van te maken. En in de rest van de keuken wel vloerverwarming

In het kookeiland gaan we dan geen eetbare spullen bewaren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In ons huis toentertijd niet. Vloerverwarming onder de koelkast is bijv. onzin. En je verstookt hoe dan ook energie. Voor een nieuwbouwhuis is het m.i. ongebruikelijk om onder een keuken die tegen een muur staat vloerverwarming aan te leggen. Voor een kookeiland weet ik dan niet, maar als je daar een spoelbak hebt, moet dat ook door de vloer heen. En dan bijt met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-09 12:17
Hi!

Pas geleden een nieuwbouw woning gekocht, heel erg blij mee natuurlijk. Na het nodige papierwerk, nu stapje voor stapje bezig met de indeling, en nu dus ook de keuken. Het is onze eerste woning, dus helemaal nieuw op dit gebied. We hebben e.e.a in gedachten en nu wat lopen uitdenken en getekend. Onderstaand heb ik de bouwtekening van onze woning bijgevoegd. En ook een schets van wat we in gedachten hebben, een L-vorminge keuken. Aan het uiteinde van de L, hebben we een 'bar' in gedachten.

Naast de indelingen hebben we een lijstje opgesteld met wat we zouden willen:
  • Keukenopstelling: L-vormige keuken, met aan het uiteinde een 'bar'
  • Moderne stijl, met strakke lijnen en minimalistisch design
  • Kastfronten: Mat wit, greeploos. Optioneel bovenkastjes
  • Werkblad:
    Optie 1: Composiet of natuursteen, in een donkere kleur.
    Optie 2: Kunststof keukenblad
  • Apparatuur:
    Inductiekookplaat
    Inbouwoven
    Combi-magnetron
    Vaatwasser
    Koel-vriescombinatie
    Warmwater kraan
  • Afzuigkap
    Optioneel: Downdraft afzuigkap
  • Spoelbak: Standaard spoelbak met bijpassende kraan.
  • Verlichting: Plafond lampen
  • Extra's/Optioneel: Soft-close lades en kasten. Geïntegreerde afvalsystemen.
We hebben enkele vragen, wat denken jullie?
  • De vloer is voorzien van vloerverwarming, is dit een issue voor de keuken? We lazen op internet dat soms de vloerverwarming weggehaald is/wordt bij de keuken gedeelte.
  • Wat denken jullie van de indeling? Zien we iets over het hoofd?
  • We willen hiermee naar keukenleveranciers gaan, we zien de lisjt hier op Tweakers, die is erg groot. Welke raden jullie aan om mee te beginnen?
We horen graag, zijn benieuwd!

Thanks,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQZr0sh-NicKVROPfCLuO93IWyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FbAHXeZGyOsgMBEyN5c2TsL4.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oYB-L6gqnz2atESx6hVD4vATMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPEMQnqecwUTPol95MlVSRAx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
Kom je met het barretje niet in de knel met die koof? En hoe hoog is je vensterbank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Gebr_024 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:11:
Onderstaand heb ik de bouwtekening van onze woning bijgevoegd. En ook een schets van wat we in gedachten hebben, een L-vormige keuken. Aan het uiteinde van de L, hebben we een 'bar' in gedachten.

[Afbeelding]
Dit past niet goed. 73cm doorgaan is echt te krap, maar je kunt door de koof ook niet goed aan dat barretje zitten.
Op je plattegrond staat woonkamer/keuken. Ga je die ruimte verder uitbreiden? Is dit alleen keuken (woonkamer elders)?
Stel je zou dit als volledige keuken/eetkamer gebruiken, dan zou ik de keuken doortrekken tot aan de koof, en een barretje aan de koof maken. Of de keuken doortrekken tot voorbij de koof en een tafel/bar aan de zijde van het raam.
Als de hele ruimte zonder verdere uitbouw bedoeld is als woonkamer + keuken, dan zou ik het barretje laten vervallen. Je hebt de ruimte dan nodig om ergens een tafel kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
gdvm schreef op zondag 14 juli 2024 @ 16:53:
Kom je met het barretje niet in de knel met die koof? En hoe hoog is je vensterbank?
Oef, ja over het hoofd gezien. Hoe groot is zo'n koof ongeveer? Of zou dat op de tekening moeten staan?

In het zij-aanzicht wordt het niet aangegeven. Zou het dan een standaard maat moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpbcAgRrLRlNmWmMSJ0qp4ZCxIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oYL1MRrc7ZgDzEmavJjXuz5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Gebr_024 op 14-07-2024 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Toke_gt schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:13:
[...]

Dit past niet goed. 73cm doorgaan is echt te krap, maar je kunt door de koof ook niet goed aan dat barretje zitten.
Op je plattegrond staat woonkamer/keuken. Ga je die ruimte verder uitbreiden? Is dit alleen keuken (woonkamer elders)?
Stel je zou dit als volledige keuken/eetkamer gebruiken, dan zou ik de keuken doortrekken tot aan de koof, en een barretje aan de koof maken. Of de keuken doortrekken tot voorbij de koof en een tafel/bar aan de zijde van het raam.
Als de hele ruimte zonder verdere uitbouw bedoeld is als woonkamer + keuken, dan zou ik het barretje laten vervallen. Je hebt de ruimte dan nodig om ergens een tafel kwijt te kunnen.
Bedankt voor je reactie. We gaan de ruimte niet verder uitbreiden, dit is de volledige woonkamer + keuken. Welke lengte zou je aanbevelen van de keuken? Tot aan de koof, of gaat dat te ver de 'woonkamer' in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:04
Gebr_024 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Oef, ja over het hoofd gezien. Hoe groot is zo'n koof ongeveer? Of zou dat op de tekening moeten staan?

In het zij-aanzicht wordt het niet aangegeven. Zou het dan een standaard maat moeten zijn?
[Afbeelding]
Op het zij-aanzicht is te zien dat je raam hoog genoeg zit om je keuken onder het raam door te laten lopen. Een U-opstelling lijkt mij in dat geval het meest praktische. Als je namelijk geen uitbouw overweegt komt met een barretje de keuken te ver de kamer in. Dan hou je onvoldoende ruimte over voor de woonkamer + eettafel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Gebr_024 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:39:
[...]
Bedankt voor je reactie. We gaan de ruimte niet verder uitbreiden, dit is de volledige woonkamer + keuken. Welke lengte zou je aanbevelen van de keuken? Tot aan de koof, of gaat dat te ver de 'woonkamer' in?
In dat geval zou ik de keuken niet tot aan de koof laten lopen, want dan heb je erg weinig ruimte over voor eettafel en zithoek.
Je zou het barretje ook voor het raam langs kunnen laten lopen. En wat ook kan: stukje van je gang afsnoepen en een kast door de muur maken. Zie onder ter verdere inspiratie en om de verhoudingen goed te zien.
Tip: maak de meubels die je hebt op schaal na en kijk hoe een en ander in de ruimte past. Mocht je de mogelijkheid voor een uitbouw hebben, ik zou je dat willen aanraden. Die 1 a 1,5 m maakt heel veel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuVidzCH9OXVhmD7-CtAK5p8M3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qmCGoGNZHDyQCTN5yDmLQjX8.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 14-07-2024 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leii
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-09 22:26
Hoi allemaal,

Inmiddels zijn wij iets verder gevorderd in ons nieuwbouwproject. Wij zijn eerder bijj Huysinc geweest, maar nav feedback die we hier hebben gekregen op het ontwerp, waren we inderdaad toch niet zo tevreden. Gisteren zijn we bij Altis geweest en hier waren ze erg vriendelijk en hebben ze uitgebreid meegedacht in het ontwerp. Wij waren hier erg tevreden over, maar later bij twee andere partijen raadden zij toch weer een ander ontwerp aan. Dus ik was wel benieuwd naar hoe jullie kijken naar deze twee ontwerpen.

Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Leii op 14-07-2024 20:23 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
Waar koopt men hier de apparatuur en werkbladen in een DIY (interieur bouwer) situatie? Ik heb keukenloods en bemmel en kroon wel eens gehoord, 123 werkbladen en wordt door de meubelmaker richting een lokale witgoed zaak en natuursteenbewerker gestuurd. Maar ik zou geen tweaker zijn als ik niet eventjes netjes vergelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Leii schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:15:
Hoi allemaal,

Inmiddels zijn wij iets verder gevorderd in ons nieuwbouwproject. Wij zijn eerder bijj Huysinc geweest, maar nav feedback die we hier hebben gekregen op het ontwerp, waren we inderdaad toch niet zo tevreden. Gisteren zijn we bij Altis geweest en hier waren ze erg vriendelijk en hebben ze uitgebreid meegedacht in het ontwerp. Wij waren hier erg tevreden over, maar later bij twee andere partijen raadden zij toch weer een ander ontwerp aan. Dus ik was wel benieuwd naar hoe jullie kijken naar deze twee ontwerpen.

***members only***
Altis, aanrader d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57
Hoi allemaal,

***members only***
Die ruimte is eigenlijk gewoon te smal voor een schiereiland. Je krijgt dan zo’n onhandige doorgang waar je elkaar altijd in de weg loopt/staat. Ik zou hier gewoon voor een parallel keuken gaan of de bar aan de andere kant plaatsen met uitzicht op het raam.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
Hoi allemaal,

***members only***
Mbt de ontwerpen weet ik niet of bij het ontwerp met de hoge kasten links die kasten ook minder diep worden? Of wel even diep maar gewoon aan de andere kant? Persoonlijk zou ik geen barretje doen maar een L of U kiezen. Barretjes etc vind ik vooral mooi en praktisch in een écht groot huis. In een vrij standaard oppervlakte vind ik het te krap. Ik twijfel zelfs of een U aan de krappe kant is voor op 248cm.

Daarna.. de montagekosten bij Aswa zijn bizar hoog, dat probleem hadden wij destijds ook, leg je offerte eens voor aan Keukenloods. Verkopen ook Pronorm en zijn aanzienlijk goedkoper. Hebben wij destijds ook gedaan en Aswa wilde daarna niet mee met Keukenloods dus toen zijn zij het geworden. Silverline is ook geen hoger segment binnen Pronorm. Is gewoon de naam die Aswa er op plakt. Laat je niet voor de gek houden.

Verder zie ik dat je de laagste prijsgroepen hebt qua fronten. Zijn dit dan melamine fronten? Ook dat zou ik nog eens overwegen of je daar geen lak fronten van wil maken.

Hier kan je alle productlijnen zien. https://www.pronorm.de/keuken-productlijnen/?lang=nl

Ik zou dus vooral kijken naar je ontwerp qua keuken en die door Aswa laten uittekenen en dan bekijken bij Keukenloods wat er met de prijs kan. Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door PrixV op 15-07-2024 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Flying35 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Op het zij-aanzicht is te zien dat je raam hoog genoeg zit om je keuken onder het raam door te laten lopen. Een U-opstelling lijkt mij in dat geval het meest praktische. Als je namelijk geen uitbouw overweegt komt met een barretje de keuken te ver de kamer in. Dan hou je onvoldoende ruimte over voor de woonkamer + eettafel.
Uitbouw gaan we niet doen. Dat wordt voor ons helaas te duur...

Thanks voor je suggestie! Welke keukenleveranciers kun je aanbevelen om eerst contact mee op te nemen? Wij dachten ook aan IKEA, omdat deze relatief goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebr_024
Toke_gt schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:17:
[...]

In dat geval zou ik de keuken niet tot aan de koof laten lopen, want dan heb je erg weinig ruimte over voor eettafel en zithoek.
Je zou het barretje ook voor het raam langs kunnen laten lopen. En wat ook kan: stukje van je gang afsnoepen en een kast door de muur maken. Zie onder ter verdere inspiratie en om de verhoudingen goed te zien.
Tip: maak de meubels die je hebt op schaal na en kijk hoe een en ander in de ruimte past. Mocht je de mogelijkheid voor een uitbouw hebben, ik zou je dat willen aanraden. Die 1 a 1,5 m maakt heel veel uit.

[Afbeelding]
Thanks voor je reactie! Uitbouw gaan we niet doen, helaas te veel centjes.

Ja inderdaad, we hadden al wat op schaal getekend! Geeft een goed beeld (y) .

Het barretje voor het raam, wil je die niet liever altijd dicht bij de woonkamer? Wat zou de reden zijn om de kast door de muur te laten lopen? Een kast tbv opslag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Gebr_024 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:45:
[...]
Thanks voor je reactie! Uitbouw gaan we niet doen, helaas te veel centjes.
Jammer, maar wat niet kan, kan niet.
Het barretje voor het raam, wil je die niet liever altijd dicht bij de woonkamer?
Waarom? In jullie geval staat dat barretje tegen de eethoek aan, dan kun je die ook prima gebruiken voor iemand die je tijdens het koken gezelschap houdt. Een barretje bij het raam is een plek in daglicht, misschien zelfs ochtendzon. Lekker voor ontbijt of kof koffie.
Wat zou de reden zijn om de kast door de muur te laten lopen? Een kast tbv opslag?
Met kast door de muur bedoel ik dat je eigenlijk een nis maakt waardoor de kast verder naar achter kan worden geplaatst, daardoor heb je meer bewegingsruimte in je keuken. Die is 235, dus met een (koel)kast van 60 op die plek en 60 diep werkblad aan andere kant, hou je 1.15 over. Dan kunnen de kasten tegenover elkaar niet tegelijk open, dat kan onhandig zijn bij uitruimen vaatwasser of elkaar passeren. Maar het betekent ook een kleine verbouwing, dat maakt het minder aantrekkelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 15-07-2024 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
Gebr_024 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 07:40:
[...]

Uitbouw gaan we niet doen. Dat wordt voor ons helaas te duur...

Thanks voor je suggestie! Welke keukenleveranciers kun je aanbevelen om eerst contact mee op te nemen? Wij dachten ook aan IKEA, omdat deze relatief goedkoop is.
Eerst zou ik contact opnemen met de keukenleverancier die gekoppeld zit aan jouw nieuwbouwproject als die er is. Laat hun je begeleiden, een ontwerp opstellen en een prijsopgave maken. Daarna kan je met die plannen om je heen gaan kijken bij de IKEA of offertes opvragen bij andere keukenleveranciers. Als je budget klein is laat je dan vooral niet gek maken door alle moderne snufjes en richt je op de basiszaken van de keuken. Je bent een keuken voor een starterswoning aan het samenstellen. Dan kan je wel premium apparatuur nemen, maar de goedkopere merken zijn waarschijnlijk ook goed genoeg. Je hoeft in een starterswoning geen keuken uit te zoeken die het 20 jaar uit houdt. De kans is erg groot dat je voor die tijd alweer verhuisd bent. Richt je op je eigen situatie en dan is IKEA waarschijnlijk voldoende en Pelgrim apparatuur ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boost9898

Boost9898

Software developer

@Gebr_024 Misschien heb je er iets aan, maar wij plaatsen de keuktentafel tussen het einde van de keuken en de koof.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ubxWCmu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-01 08:18
Mag ik jullie mening vragen? Het werkblad in onze Hacker keuken is geplaatst ter vervanging van de tijdelijke spaanplaat. De zijkant (wang) van de vriezer maakt een bolling, precies waar het werkblad is geplaatst. Hopelijk kan je het goed zien op de foto, dat er ongeveer 1cm ruimte is bovenaan de zijkant vd kast tussen de deur en de wang, en 1mm ruimte waar het werkblad zit.

En we krijgen straks alleen een lakstift voor krassen op de deurtjes - die er al waren direct op de dag dat het geplaatst werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgEjCLK1z8NyW1cGNWZpRVK-iAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QseLroZQVZWHFM8Ehc3sDzsV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door greet3 op 15-07-2024 15:28 . Reden: Foto verduidelijkt ivm vragen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leii
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-09 22:26
PrixV schreef op maandag 15 juli 2024 @ 02:22:
[...]

Mbt de ontwerpen weet ik niet of bij het ontwerp met de hoge kasten links die kasten ook minder diep worden? Of wel even diep maar gewoon aan de andere kant? Persoonlijk zou ik geen barretje doen maar een L of U kiezen. Barretjes etc vind ik vooral mooi en praktisch in een écht groot huis. In een vrij standaard oppervlakte vind ik het te krap. Ik twijfel zelfs of een U aan de krappe kant is voor op 248cm.

Daarna.. de montagekosten bij Aswa zijn bizar hoog, dat probleem hadden wij destijds ook, leg je offerte eens voor aan Keukenloods. Verkopen ook Pronorm en zijn aanzienlijk goedkoper. Hebben wij destijds ook gedaan en Aswa wilde daarna niet mee met Keukenloods dus toen zijn zij het geworden. Silverline is ook geen hoger segment binnen Pronorm. Is gewoon de naam die Aswa er op plakt. Laat je niet voor de gek houden.

Verder zie ik dat je de laagste prijsgroepen hebt qua fronten. Zijn dit dan melamine fronten? Ook dat zou ik nog eens overwegen of je daar geen lak fronten van wil maken.

Hier kan je alle productlijnen zien. https://www.pronorm.de/keuken-productlijnen/?lang=nl

Ik zou dus vooral kijken naar je ontwerp qua keuken en die door Aswa laten uittekenen en dan bekijken bij Keukenloods wat er met de prijs kan. Succes!
De hoge kasten blijven 60 cm ivm koelkast en oven. Als links lage kasten komen kunnen die 60 cm maar ook minder diep.

U of L vorm gaat helaas niet lukken door raamhoogte (91), werkblad wordt te laag. We wilden dus wel genoeg/meer werkruimte en hierom dit barretje bedacht.

En ja qua fronten hebben we dus alleen naar kleur gekeken en niet naar prijscategorie. De verkopers hebben hier ook geen aandacht aan besteed. Hier wil ik dus nog wel naar kijken ja. Zijn idd allemaal melamine.

En Keukenloods zal ik ook nog even naar kijken, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:13
greet3 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:52:
Mag ik jullie mening vragen? Het werkblad in onze Hacker keuken is door Mobel Faber geplaatst ter vervanging van de tijdelijke spaanplaat. De zijkant (wang) van de vriezer maakt een bolling, precies waar het werkblad is geplaatst. Hopelijk kan je het goed zien op de foto, dat er ongeveer 1cm ruimte is bovenaan de zijkant vd kast tussen de deur en de wang, en 1mm ruimte waar het werkblad zit.

En we krijgen straks alleen een lakstift voor krassen op de deurtjes - die er al waren direct op de dag dat het geplaatst werd.

[Afbeelding]
Wat is de vraag?
Is de zijwang echt bol? Of zijn de frontjes niet goed afgesteld?
Ik zou gewoon wat proberen te corrigeren in de frontjes, zodat het voor het oog goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
Krijnemans schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:46:
[...]

Wat is de vraag?
Is de zijwang echt bol? Of zijn de frontjes niet goed afgesteld?
Ik zou gewoon wat proberen te corrigeren in de frontjes, zodat het voor het oog goed is.
Bedankt. Het is het eerste. Is het normaal dat de zijwang bol wordt, nadat het werkblad geplaatst is? Ik vermoed dat de deuren (frontjes) recht zijn, maar dat de wang bol is. Kan er een kruislijnlaser op zetten om na te gaan.

Of is een bolle zijwang normaal voor Hacker keukens?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgEjCLK1z8NyW1cGNWZpRVK-iAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QseLroZQVZWHFM8Ehc3sDzsV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door greet3 op 15-07-2024 15:29 . Reden: Toelichting met pijltjes op de foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:50
Ha allen,

Vanuit de keukenbouwer komt het volgende voorstel qua apparatuur:
Bora Kookafzuigveld Puru recircul.
Siemens Bakoven magn. HM936GCB1
Siemens Koelvrieskast KI87VVFE1
Siemens Vaatwasser SN63HX01CN
Quooker 3 in 1 kraan Combi 7L RVS

Ik ben benieuwd naar de gedachten hierover. Ik zit zelf te twijfelen over Bora PURU vs Miele KMDA7676FL, en ik ben op zoek naar alternatieven voor de koelvriescombi. Hier zijn de wensen no-frost en zo stil mogelijk, dus ik zat zelf te zoeken in de Liebherr hoek. Zou het daarom nog lonen om voor alles te switchen naar Miele ivm combinatiekortingen dan wel eventuele garantie verlenging? Nu staat er met name Siemens in de offerte; dit hebben wij nu ook en zijn daar in principe tevreden over.

De andere apparaten zijn wat mij betreft prima. We willen graag een 60 cm oven met een magnetronfunctie en voor de vaatwasser zijn er geen specifieke wensen. De Quooker combi is gekozen vanwege de afstand tot de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:52
Ik kwam bij het bezoeken van wat showrooms de volgende keuken tegen en speel nu met het idee om de volgende showroomkeuken te kopen:
https://www.showroomkeuke...ns/34207/pronorm-_lm.html

Vraagprijs is dus 15K (oorspronkelijk zou de keuken 32K kosten). Wat vinden jullie van de vraagprijs, en is die oorspronkelijke prijs realistisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:13
greet3 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Bedankt. Het is het eerste. Is het normaal dat de zijwang bol wordt, nadat het werkblad geplaatst is? Ik vermoed dat de deuren (frontjes) recht zijn, maar dat de wang bol is. Kan er een kruislijnlaser op zetten om na te gaan.

Of is een bolle zijwang normaal voor Hacker keukens?

[Afbeelding]
Zet inderdaad even de laser of waterpas erlangs. Normaal gezien hoort deze niet bol/hol te staan nee. Kan zijn dat het blad iets te lang is en dat deze de wang wegduwt...

Als dat het geval is zou ik de monteur lekker laten langskomen. Als de wang wel recht is, ook de monteur laten langskomen.. om de frontjes bij te stellen (als je het zelf niet kunt/wilt doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelco74
acidd91 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:25:
Ha allen,

Vanuit de keukenbouwer komt het volgende voorstel qua apparatuur:
Bora Kookafzuigveld Puru recircul.
Siemens Bakoven magn. HM936GCB1
Siemens Koelvrieskast KI87VVFE1
Siemens Vaatwasser SN63HX01CN
Quooker 3 in 1 kraan Combi 7L RVS

Ik ben benieuwd naar de gedachten hierover. Ik zit zelf te twijfelen over Bora PURU vs Miele KMDA7676FL, en ik ben op zoek naar alternatieven voor de koelvriescombi. Hier zijn de wensen no-frost en zo stil mogelijk, dus ik zat zelf te zoeken in de Liebherr hoek. Zou het daarom nog lonen om voor alles te switchen naar Miele ivm combinatiekortingen dan wel eventuele garantie verlenging? Nu staat er met name Siemens in de offerte; dit hebben wij nu ook en zijn daar in principe tevreden over.

De andere apparaten zijn wat mij betreft prima. We willen graag een 60 cm oven met een magnetronfunctie en voor de vaatwasser zijn er geen specifieke wensen. De Quooker combi is gekozen vanwege de afstand tot de warmtepomp.
Een combi oven/magnetron is vaak beperkt op de ovenfuncties, het is aardig om een saucijzenbroodje op te warmen maar dat is het meestal wel. Ik ken deze Siemens niet, maar check even de oven capaciteiten.

De koelkasten van Miele en Liebherr komen uit dezelfde fabriek en zijn kwalitatief dik in orde en ook heel stil. Wij zijn erg tevreden over onze kleine Miele vriezer. En inderdaad kan de combinatie ook extra garantie opleveren.

Ivm de ervaringen met de wat mindere kwaliteit van Siemens/bosch tegenwoordig, hebben we voor de nieuwe keuken voor duurzaam gekozen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
eelco74 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:26:
[...]

Een combi oven/magnetron is vaak beperkt op de ovenfuncties, het is aardig om een saucijzenbroodje op te warmen maar dat is het meestal wel. Ik ken deze Siemens niet, maar check even de oven capaciteiten.
Nou gelukkig ken ik hem wel...

@acidd91, deze serie is prima, meer dan 300 graden heb je niet nodig, ook niet voor vers brood uit een bolletje deeg of pizza. Hij wordt ook snel en egaal warm. Verder doet ook de grill het goed en kan het redelijk koken op lage temperatuur.

Alleen de magnetron functie valt beetje tegen, is vrij traag, oplossing is hogere wattage instellen dan wat je gewend ben met andere apparaten.

Voor kip/vis met oven+magnetron stand is het meer dan genoeg, die wil je toch niet nuken op een hoge stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

eelco74 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:26:
[...]

"aardig om een saucijzenbroodje op te warmen maar dat is het meestal wel".

Meen je dit nou :? Je hebt bij de inbouwapparatuur van BSH (en vast ook bij andere merken) van elke functie/prijsgroep gewoon meestal een variant mét en zónder magnetron, dwz verder qua oven gelijke functionaliteiten. hetelucht, onder- en/of bovenwarmte, grill, 20+ ovenprogramma's, air fry, pizza / crisp functie, stoomfunctie, baksensoren, braadsensoren, zelfs camera's, app bediening... het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Met mijn vorige en ook de huidige combi oven-magnetron al veel gerechten bereid die "saucijzenbroodje opwarmen" overstijgen, vaak op 2 niveau's tegelijk. Niet alleen ovenschotels maar ook gebak, vis, gratineer / grillgerechten en zelfgemaakte pizza's zijn uitstekend gelukt.

Je n=1 wat betreft kwaliteit van het BSH vaatwasser rekje dat tegenwoordig minder is dan vroeger heb ik - tot nu toe - overigens niet, mijn n=1 is dat de kwaliteit van mijn BSH apparaten overeenkomt met die van mijn BSH apparaten van zo'n 15 tot 20 jaar geleden. Saillant detail is dat ik bij een Bosch vaatwasser uit 2002 én eentje uit 2008 óók roestvorming op de rekken gehad heb. Evenals bij de Beko die erna kwam overigens. :P

Heeft vast ook met het gebruik te maken, want elke keer zware metalen pannen met geregeld 'scherpe' randen in de onderkorven (zoals wij) vlotjes in de onderkorf plempen vraagt gewoon meer van de coating dan er bijv heel voorzichtig plastic bakjes in plaatsen. :+ Agressieve vaatwasmiddelen en hoge temperaturen vast ook...

Een van de redenen waarom ik 15-20 jaar geleden voor Bosch / Siemens koos was overigens de goede en lange verkrijgbaarheid van vervangingsonderdelen. Daar heb ik al verschillende malen gebruik van gemaakt. O.a. een kapotte ovenschaal maar ook na 10 jaar gebruik gewoon een nieuwe ovenruit (vetvlekken, 300 graden programma, you do the math ;) ). Direct bij Bosch besteld en zelf gemonteerd. Ideaal. Nieuwe vaatwasser roosters heb ik destijds ook over gedacht (was gewoon verkrijgbaar) maar ik vond het de moeite niet gezien de geplande verhuizing.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 15-07-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco74
Cap schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:42:
[...]

"aardig om een saucijzenbroodje op te warmen maar dat is het meestal wel".

Meen je dit nou :? Je hebt bij de inbouwapparatuur van BSH (en vast ook bij andere merken) van elke functie/prijsgroep gewoon meestal een variant mét en zónder magnetron, dwz verder qua oven gelijke functionaliteiten. hetelucht, onder/bovenwarmte, grill, 20+ ovenprogramma's, crisp functie, stoomfunctie, baksensoren, braadsensoren, zelfs camera's, afstandbediening het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Met mijn vorige en ook de huidige combi oven-magnetron al veel gerechten bereid die "saucijzenbroodje opwarmen" overstijgen. Niet alleen ovenschotels maar ook gebak, vis, gratineer / grillgerechten en zelfgemaakte pizza's zijn uitstekend gelukt.

Je n=1 wat betreft kwaliteit van het BSH vaatwasser rekje heb ik tot nu toe overigens niet, mijn n=1 is dat de kwaliteit van mijn BSH apparaten overeenkomt met die van mijn BSH apparaten van zo'n 15 tot 20 jaar geleden. Saillant detail is dat ik bij een Bosch vaatwasser uit 2002 en eentje uit 2008 óók roestvorming op de roosters gehad heb. Evenals bij de Beko die erna kwam overigens. :P Heeft vast ook met het gebruik te maken, want elke keer zware metalen pannen met geregeld 'scherpe' randen in de onderkorven (zoals wij) vlotjes in de onderkorf plempen vraagt gewoon meer van de coating dan er bijv heel voorzichtig plastic bakjes in plaatsen. :+ Agressieve vaatwasmiddelen en hoge temperaturen vast ook.
Wat ik bedoelde is dat 1 van de 2 functies dan vaak wat minder is, in dit geval zoals w00key aangeeft de magnetron functie. Maar meestal is het de ovenfunctie, die bij of onder/boven warmte mist of luchtcirculatie.
Dus mijn boodschap was goed te kijken of deze oven zo bij je past. Want het zou zonde zijn als je 1600 euro uitgeeft en dan toch teleurgesteld bent.

Mbt tot de vaatwasser, het was juist bij ons de onderkant van de verstelbare rekjes, waar helemaal geen spullen op liggen die schade kunnen veroorzaken. Tuurlijk kunnen we pech hebben en ja we hadden ook zo een nieuw boven en onderrek kunnen bestellen. Want dat was inderdaad nog na te bestellen. Maar dat was samen toch bijna 400 euro, dat was toch teveel, zeker voor in ons geval met een verhuizing in zicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

eelco74 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:05:
[...]

Wat ik bedoelde is dat 1 van de 2 functies dan vaak wat minder is, in dit geval zoals w00key aangeeft de magnetron functie. Maar meestal is het de ovenfunctie, die bij of onder/boven warmte mist of luchtcirculatie.

Dus mijn boodschap was goed te kijken of deze oven zo bij je past. Want het zou zonde zijn als je 1600 euro uitgeeft en dan toch teleurgesteld bent.
Wat dat betreft eens hoor.

Je moet het onderscheid maken tussen combimagnetrons (magnetrons met een grillelement erin, vrijwel altijd met een draaiplateau) en ovens met magnetronfunctie. Om die laatste gaat het bij de BSH inbouwapparatuur, en dat zijn volwaardige ovens met schuifroosters / bakplaten op meerdere niveau's, net als bij de gewone ovens dus. De magnetron is slechts een toevoeging.

Oké, er zijn wel een paar (letterlijk 2 ;)) 45 cm magnetrons met grill verkrijgbaar, maar deze heten dan "inbouwmagnetron" en geen "bakoven (met magnetron)".

Maar op zich eens met je punt, dat je goed moet kijken waar je behoefte aan hebt en niet de fout moet maken een combimagnetron te nemen als je en echte oven wilt. Geldt natuurlijk ook als je voor een pure oven gaat, daar niet van. :)
Mbt tot de vaatwasser, het was juist bij ons de onderkant van de verstelbare rekjes, waar helemaal geen spullen op liggen die schade kunnen veroorzaken. Tuurlijk kunnen we pech hebben en ja we hadden ook zo een nieuw boven en onderrek kunnen bestellen. Want dat was inderdaad nog na te bestellen. Maar dat was samen toch bijna 400 euro, dat was toch teveel, zeker voor in ons geval met een verhuizing in zicht.
Dat is idd te duur. Bij mijn rekjes was het zowel op de bovenkanten (de puntige uiteinden) als op een aantal plekken onderop (bij de 'las' waar het verticale deel gekoppeld zit aan het horizontale). Obv jouw foto had ik het idee dat het bij jou om de punten ging waar rekjes scharnieren, dwz die rekjes die je plat kunt leggen. Maar ik kan het mis hebben. Kan me wel voorstellen dat de coating bij "scharnierpunten" eerder de geest geeft dan bij vaste rekken, zeker als ze regelmatig omhoog en omlaag geklapt worden.

Maar die gecoate rekjes dat blijft toch een zwak punt. We hebben het ook ondervonden bij onze droogtoren (voor was), dat verder uiteraard nog helemaal prima was. Maar na jaren gebruik liet op allerlei plekken de coating los en kwam het roestige metaal naar boven. Niet fijn om daar natte kleren op te hangen. Ik kijk in ieder geval uit naar een roestvrije oplossing zonder coating, dus waar het materiaal (polymeer / metaal) zélf roestvrij is. Maar dat zal vast (te) duur zijn anders hadden ze het wel toegepast. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 14:49
Mj2sL schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:40:
[...]

Mushroom van Vestingh LAB paint (elders laten mengen)
Waar kun je Vestingh laten mengen, behalve bij Vestingh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greet3
Krijnemans schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:52:
[...]

Zet inderdaad even de laser of waterpas erlangs. Normaal gezien hoort deze niet bol/hol te staan nee. Kan zijn dat het blad iets te lang is en dat deze de wang wegduwt...

Als dat het geval is zou ik de monteur lekker laten langskomen. Als de wang wel recht is, ook de monteur laten langskomen.. om de frontjes bij te stellen (als je het zelf niet kunt/wilt doen).
Dat is het enige wat ik nu kan doen. Alleen reageert de keukenzaak niet. Ze geven elke keer aan dat ze terug gaan bellen. Ze hebben 2 weken geleden het werkblad pas geplaatst, nadat het eerste deel van de keuken eind vorig jaar was geplaatst.

Het is een loeizware werkblad. Misschien kunnen ze die niet meer verplaatsen, en alleen de kast.

Ik zal vanavond weer een foto proberen te maken met een kruislijnlaser. Vanmorgen waren de laserlijnen niet goed zichtbaar over de hele kast. Uiteindelijk vind ik het belangrijker dat de ruimte tussen de zijwang en kastdeur evenredig recht is.

[ Voor 12% gewijzigd door greet3 op 16-07-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
Leii schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:20:
[...]

De hoge kasten blijven 60 cm ivm koelkast en oven. Als links lage kasten komen kunnen die 60 cm maar ook minder diep.

U of L vorm gaat helaas niet lukken door raamhoogte (91), werkblad wordt te laag. We wilden dus wel genoeg/meer werkruimte en hierom dit barretje bedacht.

En ja qua fronten hebben we dus alleen naar kleur gekeken en niet naar prijscategorie. De verkopers hebben hier ook geen aandacht aan besteed. Hier wil ik dus nog wel naar kijken ja. Zijn idd allemaal melamine.

En Keukenloods zal ik ook nog even naar kijken, dankjewel!
Wij hebben hem wel voor het raam langs en de achterkant af laten werken. Het raam voor kan dan niet meer open, behalve op kiepstand, maar dat vinden we niet erg. Ook wij misten anders werkblad.

Zou idd nog eens kijken naar de fronten. Persoonlijk vind ik melamine niet mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19
greet3 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 10:52:
Mag ik jullie mening vragen? Het werkblad in onze Hacker keuken is geplaatst ter vervanging van de tijdelijke spaanplaat. De zijkant (wang) van de vriezer maakt een bolling, precies waar het werkblad is geplaatst. Hopelijk kan je het goed zien op de foto, dat er ongeveer 1cm ruimte is bovenaan de zijkant vd kast tussen de deur en de wang, en 1mm ruimte waar het werkblad zit.

[Afbeelding]
Krassen op de deurtjes is niet iets wat je van een splinternieuwe keuken mag verwacten. Wij hebben 3 panelen laten omruilen door nieuwe omdat er krassen op zaten. Ik zag ze niet direct zitten (mijn vrouw heeft havikogen) maar vond wel dat dat niet hoort en heb het dus gemeld.

Onze keukenleverancier heeft zonder vragen (nou ja ze vroegen wel om foto's) de panelen laten vervangen. Ik zou een lakstift niet accepteren, lijkt me niet dat het met een lakstift er zo uit komt te zien als nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jw-1987
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-09-2024
PrixV schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 02:30:
[...]

Ik zou eens bij van Diessen in Veldhoven gaan kijken. KVIK skippen want duur en niet geweldig en wel even bij de nieuwe vestiging van Keukenloods op Ekkersrijt gaan kijken. Aswa heeft voor ons het ontwerp gemaakt maar kon de prijs van Keukenloods totaal niet matchen.
Bedankt voor de tips! We gaan bij beide even kijken denk ik. Is het hard onderhandelen bij Keukenloods? Gezien deze wel onderdeel van DMG is?

Naar aanleiding van de reacties en wat verder vooronderzoek had ik ook nog een paar kleine extra vragen:
  • Is het bij een onderhandel-keukenboer (dus bijv. ASWA, Keukenloods) aan te raden om meteen de prijs en offerte van een nettozaak te noemen, of juist niet en eerst kijken waar ze mee komen?
  • Valt er bij keukenloods nog te onderhandelen over de apparatuur als we meerdere dingen afnemen? Bijvoorbeeld vaatwasser, kookplaat, koel/vries, oven allemaal van Siemens? Of is dat kansloos gezien ze al de laagste prijzen hebben? Ik zit er over te denken om daar een losse offerte voor apparatuur op te vragen ter referentie bij andere aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:46
jw-1987 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Bedankt voor de tips! We gaan bij beide even kijken denk ik. Is het hard onderhandelen bij Keukenloods? Gezien deze wel onderdeel van DMG is?

Naar aanleiding van de reacties en wat verder vooronderzoek had ik ook nog een paar kleine extra vragen:
  • Is het bij een onderhandel-keukenboer (dus bijv. ASWA, Keukenloods) aan te raden om meteen de prijs en offerte van een nettozaak te noemen, of juist niet en eerst kijken waar ze mee komen?
  • Valt er bij keukenloods nog te onderhandelen over de apparatuur als we meerdere dingen afnemen? Bijvoorbeeld vaatwasser, kookplaat, koel/vries, oven allemaal van Siemens? Of is dat kansloos gezien ze al de laagste prijzen hebben? Ik zit er over te denken om daar een losse offerte voor apparatuur op te vragen ter referentie bij andere aanbieders.
Als je die prijs noemt weet je zeker dat er geen prijs onder die prijs komt. Dus lekker voor je houden tot ze niet meer willen bewegen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
[...]

Valt er bij keukenloods nog te onderhandelen over de apparatuur als we meerdere dingen afnemen? Bijvoorbeeld vaatwasser, kookplaat, koel/vries, oven allemaal van Siemens?
Het is altijd te proberen. Ik heb nog wat van de webshop prijs af gekregen met een mailtje, niet eens echt moeite gedaan, bij Bemmel en Kroon voor een Siemens vriezer + Liebherr koelkast. 7% op €2468. En ze waren al de scherpste online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM88
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 04-12-2024
Ha allen,

Wij hebben een maand geleden getekend voor een keuken bij Superkeukens, die in week 36 (eerste week september) geplaatst zal worden.

Erg blij mee, met één uitzondering: we zijn op het laatste moment geswitcht van werkblad. Van keramisch naar composiet. Verkoper gaf aan dat het dezelfde prijsklasse was, en dus geen prijsverschil.

Een maand verder hebben we ontzettend spijt. Superkeukens gebeld met de vraag of het nog mogelijk was om terug te switchen, maar dat was helaas te laat vanwege levertijden, bestelling al geplaatst.

We hebben hier wel onze vraagtekens bij, gezien de leverdatum nog 7 weken weg is. Het lijkt mij dat werkbladen uit het eigen assortiment wel ergens op voorraad liggen, en pas kort voor leverdatum op maat gesneden worden.

Natuurlijk onze eigen fout om op het laatste moment te switchen. Mijn vraag is wel: is het reëel dat het werkblad 7 weken voor levering niet meer aangepast kan worden? Nog suggesties om te kunnen voorkomen dat we jarenlang tegen een werkblad aankijken waar we niet gelukkig van worden?

Alvast dank!

[ Voor 13% gewijzigd door JM88 op 16-07-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-09 22:00
Ja naja als de verkoper niet wilt meebewegen dan wordt het lastig toch? Je zal toch vanuit hen om medewerking moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JM88
Crasheeee schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:05:
Ja naja als de verkoper niet wilt meebewegen dan wordt het lastig toch? Je zal toch vanuit hen om medewerking moeten vragen.
Uiteraard, en ze staan natuurlijk in hun recht, gezien we al getekend hebben. Zijn alleen wel benieuwd of wat ons verteld wordt ook rijmt met de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
[...]

Ik heb echt niet hard moeten onderhandelen maar heb ook niet op alles ja gezegd. Wij wilden switchen naar de Bora M Pure en dat moest in eerste instantie de hoofdprijs kosten maar daarna is hij toch gezakt omdat we ook nog andere (duurdere) wijzigingen wilden doen.
Zorg dat je weet waar je over praat en doe wat research qua wat de apparatuur kost. Keukenloods kon 1 op 1 Aswa matchen en kwam goedkoper uit. Dat heb ik aan Aswa voorgelegd (die prijs) en daar konden zij echt niet in mee. Bij Aswa viel eerlijk gezegd helemaal niks te onderhandelen zonder dat ik zelf consessies moest doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrixV
JM88 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:56:
Ha allen,

Wij hebben een maand geleden getekend voor een keuken bij Superkeukens, die in week 36 (eerste week september) geplaatst zal worden.

Erg blij mee, met één uitzondering: we zijn op het laatste moment geswitcht van werkblad. Van keramisch naar composiet. Verkoper gaf aan dat het dezelfde prijsklasse was, en dus geen prijsverschil.

Een maand verder hebben we ontzettend spijt. Superkeukens gebeld met de vraag of het nog mogelijk was om terug te switchen, maar dat was helaas te laat vanwege levertijden, bestelling al geplaatst.

We hebben hier wel onze vraagtekens bij, gezien de leverdatum nog 7 weken weg is. Het lijkt mij dat werkbladen uit het eigen assortiment wel ergens op voorraad liggen, en pas kort voor leverdatum op maat gesneden worden.

Natuurlijk onze eigen fout om op het laatste moment te switchen. Mijn vraag is wel: is het reëel dat het werkblad 7 weken voor levering niet meer aangepast kan worden? Nog suggesties om te kunnen voorkomen dat we jarenlang tegen een werkblad aankijken waar we niet gelukkig van worden?

Alvast dank!
Je bent toch niet voor niets geswitched? Waarom denk je dat je nu dan doodongelukkig wordt van composiet? Het heeft allebei voor en nadelen.
Onze keuken komt in week 35 maar wij kunnen ook al even niets meer wijzigen hoor.

Ik denk dat je weinig anders kan dan accepteren. Kijken of het je alsnog bevalt of je je misschien nu onterecht druk maakt en anders misschien zelf vervangen via keukenbladen website? Het is maar net wat het je waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JM88
PrixV schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Je bent toch niet voor niets geswitched? Waarom denk je dat je nu dan doodongelukkig wordt van composiet? Het heeft allebei voor en nadelen.
Onze keuken komt in week 35 maar wij kunnen ook al even niets meer wijzigen hoor.

Ik denk dat je weinig anders kan dan accepteren. Kijken of het je alsnog bevalt of je je misschien nu onterecht druk maakt en anders misschien zelf vervangen via keukenbladen website? Het is maar net wat het je waard is.
De spijt komt ook niet vanwege composiet of keramisch, maar vooral vanwege het design. Daarin hebben we een best drastische switch gemaakt, waarvan we nu dus best wel spijt hebben.

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt in dat er weinig anders op zit dan het te accepteren. Hopen dat we er toch blij mee zullen zijn als de keuken geplaatst wordt.

Thanks voor je reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Mijn vraag is wel: is het reëel dat het werkblad 7 weken voor levering niet meer aangepast kan worden? Nog suggesties om te kunnen voorkomen dat we jarenlang tegen een werkblad aankijken waar we niet gelukkig van worden?
Ik denk dat het wel zou kunnen kloppen. Ooit te maken gehad met keukenleverancier die vergeten was de keuken na het inmeten te bestellen. Alles kon met enige spoed geleverd worden, behalve het natuurstenen blad, dat duurde zelfs met spoed nog 8 weken (in 1999).
Je zou kunnen vragen wat het kost om een andere keuze te maken. Want het kan natuurlijk wel, maar de vraag is welk prijskaartje eraan hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jw-1987
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-09-2024
w00key schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:47:
[...]

Het is altijd te proberen. Ik heb nog wat van de webshop prijs af gekregen met een mailtje, niet eens echt moeite gedaan, bij Bemmel en Kroon voor een Siemens vriezer + Liebherr koelkast. 7% op €2468. En ze waren al de scherpste online.
Ok, goed om te weten! Ik vraag me ook af hoeveel onderhandelruimte er nog is bij de zogenaamde "netto" zaken, ik hoor links en rechts dat ook daar toch nog wel iets in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
YKla schreef op zondag 14 juli 2024 @ 21:23:
Waar koopt men hier de apparatuur en werkbladen in een DIY (interieur bouwer) situatie? Ik heb keukenloods en bemmel en kroon wel eens gehoord, 123 werkbladen en wordt door de meubelmaker richting een lokale witgoed zaak en natuursteenbewerker gestuurd. Maar ik zou geen tweaker zijn als ik niet eventjes netjes vergelijk.
Hekel om mijn eigen dingetjes te bumpen maar hier nog geen passend antwoord op gevonden. Ook niet al struinend door dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:43
Ha allen,

Alvast dank!
Levertijden zijn nu veel langer ivm. vakantieperiode. Sommige bedrijven sluiten volledig voor 2-3 weken of draaien op 50%.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-08 11:59
martinus83 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 23:32:
[...]

Waar kun je Vestingh laten mengen, behalve bij Vestingh?
Besteld bij verfwinkel punt nl, die hebben onder andere de kleurcollectie van Vestingh. Uiteraard geen garanties dat het 1 op 1 is maar wij waren tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

YKla schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 23:02:
[...]

Hekel om mijn eigen dingetjes te bumpen maar hier nog geen passend antwoord op gevonden. Ook niet al struinend door dit topic.
Is her en der wel te vinden in dit topic hoor, kwestie van iets meer struinen. ;)

Zal mezelf maar even quoten, maar genoeg andere suggesties te vinden in dit topic.

Apparatuur: als je Keukenloods en Veldkamp een mail stuurt met "verzoek om laagste prijs voor (lijstje met apparatuur)" dan weet je ongeveer wel wat er mogelijk is met de prijs, anderen zullen daar hoogstwaarschijnlijk niet veel onder kunnen gaan zitten. Wel altijd mailen om de laagste prijs en niet uitgaan van prijzen op de websites!

Werkblad: Steenproject (keukenbladen.shop) kwam bij mij bij voor de overwogen opties steevast als de goedkoopste uit, ook was daar het gewenste massieve blad mogelijk ipv opgedikt. Ze hebben een nette online rekentool waar je zelf precies kan zien wat het gaat kosten, dus je kan de opties zelf rustig vergelijken. Ook kunnen ze veel meer varianten / merken leveren dan in de rekentool staat, daarvoor even mailen voor de prijs. Het is niet dat ze die niet willen leveren, maar de rekentool is gewoon niet helemaal compleet gevuld met data, en sommige fabrikanten vinden het niet zo fijn als ze hun (lage) prijzen online zichtbaar maken. ;)
Cap schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Apparatuur koop je elders (bij DKKF leveren ze evt een Bora kookplaat en een Quooker, verder niets), bijvoorbeeld bij witgoed dozenschuivers als Keukenloods of Veldkamp.

Voor het blad raad ik voor vaste, scherpe prijzen en goede kwaliteit dus Steenproject aan, Granietshop is ook eentje die je kan bekijken, evenals Vasto / Keukenbladenfabriek. En zo zijn er nog wel meer. 123 werkbladen, hier ook veel genoemd, heb ik mindere ervaringen mee: die geven geen prijs in de online tool, daar word je door zo'n gladde commerciele jongen gebeld die je probeert te peilen, dan een veel te hoge prijs noemt en vervolgens meteen vele honderden euro's kan zakken als je niet hapt. Het is maar waar je van houdt. :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 17-07-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:56
Kapitein Merijn schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:23:
[...]

Levertijden zijn nu veel langer ivm. vakantieperiode. Sommige bedrijven sluiten volledig voor 2-3 weken of draaien op 50%.
Dit inderdaad, wij (interieurbouw bedrijf) zitten in regio midden (bouwvak week 31-32-33), en hebben standaard 3-5 weken levertijd op composiet bladen. Dat betekend dat als het blad in week 36 moet worden geplaatst je dus minimaal 6-8 weken van tevoren moet bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Heh daarom vind ik het bijzonder dat mensen offertes accepteren die veeeeel meer vragen dan de webshop prijs, en zelfs daar zit nog wat rek in.

Zeker de opslag voor apparaten waar de fabrikant de verkoper verbied om de verkoopprijs te publiceren, die gaan regelmatig voor adviesprijs min "goede korting" dat extreem veel meer is dan de meest vergelijkbare model die je zonder offerte kan kopen van Keukenloods of zelfs Coolblue/Mediamarkt.

StudioLine = kassa voor de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:05
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door Frantic op 17-07-2024 16:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32
Veel opties ;)

Voor onze woning was de keuken ook de het lastigste. Ik denk dat ik wel 20+ verschillende tekeningen gemaakt heb.

Uit eindelijk gekozen voor L en een recht stuk. Net zoals in jouw tekening met blauw en lichtblauw. Bij ons is de L echter bij het donkerblauwe deel.
Heel bewust geen eiland. Is leuk, is in de mode, maar totaal niet efficient in ons geval. Die lijkt een beetje op jullie ruimte.

Ik zou in jouw geval de rechterkant in de eerste bouwtekening zo laten. De linkerkant kun je uitbreiden met een dwars stuk van de linkermuur naar rechts Omgekeerde L op het donderblauwe deel, waarbij dat stuk 90cm is. 60 cm voor kastjes en de overige 30 overhangend als soort van bar.
Heel vaak is 1 iemand aan koken en kan de ander daar zitten. Vaak ook met gasten. Wij hebben 3 barkrukken bij staan.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying35
Klopt de maatvoering in je tekening wel? Je hebt in het oranje opgeschreven dat de afstand van de meterkast tot de hoek van de muur 3,68 meter is. Dat is voldoende ruimte voor 6 kasten naast elkaar. Op de tekening heb je er 4 naast elkaar getekend. Je zou voldoende ruimte moeten hebben voor je wens van "vriezer - vriezer - oven - oven - koelkast - koelkast". Of zie ik dat verkeerd. Heb je geen typo gemaakt en zou het 2,68 moeten zijn? Anders is ervoldoende ruimte om de ovens naast elkaar te zetten ipv onder elkaar zonder in te hoeven leveren op de wensen die jullie hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:05
Flying35 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 16:10:
[...]

Klopt de maatvoering in je tekening wel? Je hebt in het oranje opgeschreven dat de afstand van de meterkast tot de hoek van de muur 3,68 meter is. Dat is voldoende ruimte voor 6 kasten naast elkaar. Op de tekening heb je er 4 naast elkaar getekend. Je zou voldoende ruimte moeten hebben voor je wens van "vriezer - vriezer - oven - oven - koelkast - koelkast". Of zie ik dat verkeerd. Heb je geen typo gemaakt en zou het 2,68 moeten zijn? Anders is ervoldoende ruimte om de ovens naast elkaar te zetten ipv onder elkaar zonder in te hoeven leveren op de wensen die jullie hebben?
Je hebt gelijk! Er moet 90cm vanaf ;)

Ik reageer later even inhoudelijk op jouw post en die van @Loft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-09 15:08
Voor onze nieuwbouwwoning hebben wij een Pro-norm Y-line besteld met een korpushoogte van 768mm en een plinthoogte van 172mm. Wij zijn nu zelf op zoek naar een wijnklimaatkast en zouden graag de plint van de keuken door laten lopen. Weet iemand toevallig hoever te plint normaal gesproken 'terugvalt' van de voorkant van de frontjes? Volgens mij moet de 'plint' van de wijnklimaatkast namelijk minstens net zover terugvallen.
Pagina: 1 ... 471 ... 526 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1