Sja alles gebruikt toch spaanplaat en een plastic laagje overheen (Formica). Massief hout doen alleen meubelmakers die het helemaal custom bouwen.Stinger_Ventura schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:30:
[...]
Die heb ik inderdaad gezien, en ook online veel gezocht over ervaringen. Maar de meningen verschillen lees ik en zijn vaak gedateerd (15-20 jaar geleden).
Ik vind het heel moeilijk navigeren in deze 4 merken en hun kwaliteit op waarde te schatten. Alleen op prijs en "looks" of advies.... ik worstel hier al 8 weken mee..
Als ik de metafoor maak met het kopen van een auto (bijna zelfde prijs en levensduur!) dan gooit men een aantal wensen op tafel, kleur, opties, looks..... En de een komt met een Dacia thuis, en de ander met dezelfde wensen met een Audi of Skoda.. . .
Ik mis echt referentiekader....
In auto metafoor: mensen hier praten eindeloos over de carrosserie, terwijl dat al jaren geen roestproblemen meer geeft, hooguit een heel klein beetje stijver in de luxe, dikwandige versies vs IKEA. Of lak kleur en afwerking, ook IKEA blijft forever goed.
Wat echt het verschil maakt - motor, ophanging / vering / dempers, stuurinrichting / gevoel, daar doen mensen heel kortaf over.
In keukentermen: kookplaat, oven, afzuiging, daar zitten grote verschillen in. Kijk bij Consumentenbond voor onafhankelijke tests, of bij de Duitse sites. Vaatwasser, koelen en vriezen zijn wel uitontwikkeld, zorg alleen voor een inverter in je koelkast en vriezer, die houdt het temperatuur veel beter stabiel.
Score range bij Consumentenbond:
Kookplaat: ETNA, Inventum: 4.4 - 6.8, beste krijgt een 8.
Oven: 6-7.4, beste 8.
Afzuigkap: ETNA, Pelgrim 4.9-6.3, beste 8.2.
Dat zijn apparaten waar je echt verschil ga merken bij gebruik.
Consumentenbond test niet alles, vooral duurdere dingen moet je maar op gokken dat de duurdere versie van hetzelfde merk iig even goed werkt. Maar het gevoel dat BSH/Miele/AEG beter is dan B merken klopt wel over het algemeen, ze scoren overal iets beter. Maar bij elk merk geld - check even je model, of serie, hoe dat uit de test komt.
De reviews kloppen goed met mijn praktijkervaring, zoals bij de Siemens/Bosch ovens; jep magnetron is redelijk slecht, maar ipv wattage omhoog klagen ze dat het heeeeeeeel traag is. Ja dat klopt, ik nuke mijn eten met 600/MAX ipv vroeger 180/360W.
Maar goed ze hebben wel gelijk als de Miele wel een proper magnetron heeft dat het beter is dan. Misschien was dat ook voor mij beter geweest.