Iemand ervaring met Eigenhuis Keukens?
Klopt, onze Siematic van 2015 had dat ook. Erg lelijk, uiteindelijk na veel gezeur vorig jaar voor €1200 (coulance) volledig set fronten, plinten en zijpanelen kunnen krijgen en we hebben meteen maar een ander kleurtje gekozen. Net of we een nieuwe keuken hebbenKapitein Merijn schreef op zondag 16 juni 2024 @ 00:12:
[...]
SieMatic heeft ook een groot probleem gehad met fronten waarvan de kanten sterk vergeelden.
Een SieMatic kies je voor het interieur, bepaalde design elementen en de naam. Als je jezelf afvraagt of een SieMatic de meerprijs waard is dan kan je beter elders gaan shoppen.
>> Signature?
Dank voor het meedenken! We wilden in eerste ook ultramat lat maar door de verkoper toch een beetje op kunststof laten gaan want meest “hufterproef”, zeker met kinderen. Maar ultramat gaat het waarschijnlijk wel worden, stuk mooier, zeker bij y line inderdaad.PrixV schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:41:
[...]
Ik vind de ultralak echt vele malen mooier. Je kan inderdaad het staaltje gaan testen maar zou mezelf ook afvragen in hoeverre je je gaat storen aan het mindere uiterlijk van de kunststof versie in zo'n mooie Y-lijn keuken. Want dat is dan de luxe variant van de Pronorm en dan vind ik persoonlijk de kunststof versie afbreuk doen.
Pyrolyse doen! Hoor hier erg goede verhalen over (daarom zelf ook gekozen). Onze Pelgrim (huurhuis) zonder deze optie krijg ik echt niet meer schoon. Ondanks ik die iedere week schoonmaak.
En anders de kinderen gewoon uit de buurt van de keuken houden zolang ze nog klein zijnSnakeDoc88 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:10:
[...]
Dank voor het meedenken! We wilden in eerste ook ultramat lat maar door de verkoper toch een beetje op kunststof laten gaan want meest “hufterproef”, zeker met kinderen. Maar ultramat gaat het waarschijnlijk wel worden, stuk mooier, zeker bij y line inderdaad.
Mijne vindt het reuze interessant om te kijken. Hij kruipt en doet paar stapjes als je hem beetje helpt dus schade valt wel mee. Ik had vroeger toen ik zelf klein was een loopwagen die als botsauto fungeerde, dat is NOPE no way, overal deuken en strepen.PrixV schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:29:
[...]
En anders de kinderen gewoon uit de buurt van de keuken houden zolang ze nog klein zijnheb geen kids zelf dus geen idee hoe makkelijk dat is haha
Traphekje paar jaar voor de keuken zetten als het slopers zijn. Lijn op de grond tekenen, niet voorbij de lijn. Nee gekkigheid. Een ongelukje zit in een klein hoekje maar bij mij thuis vroeger wist ik dat er dingen waren waar ik gewoon uit de buurt moest blijven.w00key schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:32:
[...]
Mijne vindt het reuze interessant om te kijken. Hij kruipt en doet paar stapjes als je hem beetje helpt dus schade valt wel mee. Ik had vroeger toen ik zelf klein was een loopwagen die als botsauto fungeerde, dat is NOPE no way, overal deuken en strepen.
Is het niet WAF zijn het kinderen. Wat is dat toch? Leef gewoon en accepteer dat er eens wat mis kan gaan. Ik heb zelfs een hond en kat er nog bij. Ja, dat geeft af en toe ook probleempjes. Maar wat hebben we een lol gehad en genoten van onze jonge kinderen (eerste uit huisSnakeDoc88 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:10:
[...]
Dank voor het meedenken! We wilden in eerste ook ultramat lat maar door de verkoper toch een beetje op kunststof laten gaan want meest “hufterproef”, zeker met kinderen. Maar ultramat gaat het waarschijnlijk wel worden, stuk mooier, zeker bij y line inderdaad.
Ik snap je reactie, het klinkt zo alsof we onwijs panisch zijn op onze spullen. Dat is niet zo, maar het is wel zo dat we een investering doen voor 15 jaar en ik het zonde vind als die er na 5 jaar al doorleefd uitziet. Dan heb ik liever een keuken die er iets minder mooi (maar nog steeds meer dan prima) uitziet en langer goed blijft.MotorBeast schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:39:
[...]
Is het niet WAF zijn het kinderen. Wat is dat toch? Leef gewoon en accepteer dat er eens wat mis kan gaan. Ik heb zelfs een hond en kat er nog bij. Ja, dat geeft af en toe ook probleempjes. Maar wat hebben we een lol gehad en genoten van onze jonge kinderen (eerste uit huisdus geniet van die jaren) en onze dieren. En je hebt altijd nog je inboedelverzekering mocht er echt schade ontstaan.
Maar anyway, het gaat de ultramat lak worden
Bij ons was het mooie beloften, maar uiteindelijk niet thuis en helaas verspilde moeite!pastafan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:02:
Toelichting? Wat voor beloften en waarom niet nagekomen? Daar hebben de lezers wat aan. Ben benieuwd.mormegilmaster schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:13:
[...]
Bij ons was het mooie beloften, maar uiteindelijk niet thuis en helaas verspilde moeite!

Even hierop inhakend, ik vindt (persoonlijk) wel dat er toch iets te paniekerig gedaan wordt over de gelakte fronten. Wij hebben hier een inmiddels 21 jaar oude Ikea faktum keuken staan met gelakte frontjes. En op een paar plekjes na zien die er nog perfect uit.SnakeDoc88 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:01:
[...]
Daar heb ik dus geen moment aan gedacht, suf. Staaltje al weer terug gebracht…
Wij hebben juist slechte ervaringen met de kunststof gelamineerde fronten, met verkleuring, loslatende delen en slechte lijmverbindingen. Dat zal in de loop der tijd wel beter zijn geworden, maar toch blijven we met dergelijke fronten voorzichtig,
Dat anti-fingerprint zou ik denk ik alleen doen met een donkerder extra mat oppervlak. Vingerafdrukken zien we op onze gelakte fronten nauwelijks, het zijn eerder de jus, aardbeien en rode kool vlekken die opvallen 😀
Een aardig experiment, omdezoekstechnisch niet heel accuraat, maar toch : YouTube: Der absolute Härtetest für Küchenfronten! / Tests # 1
Onder de streep, alles kan kapot, met matte laksoorten valt de schade het minste op,
[ Voor 13% gewijzigd door eelco74 op 04-07-2024 20:06 ]
Hoi mede Tweakers,
Wij zijn aardig ver met het uitzoeken van een keuken maar twijfelen nog over welke kookplaat te kiezen. In de offerte hebben we de Siemens ED877BS16E staan, maar we lezen ook goede verhalen over Bora. Wat zouden jullie aanraden?
Het liefst zouden we afzuiging naar buiten doen, maar dit wordt door onze aannemer niet aangeraden in verband met de BENG berekening. Deze keukenzaak geeft aan ook regelmatig de afzuiging de kruipruimte in te laten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Overige apparatuur:
Siemens CM924G1B1 - 2x combi oven
Siemens SN63E804BE - vaatwasser
Siemens KI86NNSE0 - koelvriescombinatie
Quooker Front
Hierin gaan we waarschijnlijk nog een combi oven laten vervangen door een stoomoven.
Alvast bedankt!
Wij zijn aardig ver met het uitzoeken van een keuken maar twijfelen nog over welke kookplaat te kiezen. In de offerte hebben we de Siemens ED877BS16E staan, maar we lezen ook goede verhalen over Bora. Wat zouden jullie aanraden?
Het liefst zouden we afzuiging naar buiten doen, maar dit wordt door onze aannemer niet aangeraden in verband met de BENG berekening. Deze keukenzaak geeft aan ook regelmatig de afzuiging de kruipruimte in te laten. Heeft iemand hier ervaring mee?
Overige apparatuur:
Quooker Front
Hierin gaan we waarschijnlijk nog een combi oven laten vervangen door een stoomoven.
Alvast bedankt!
Dat lijkt mij om vochtproblemen vragen in de kruipruimteSilberca schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:37:
Hoi mede Tweakers,
Overige apparatuur:
Quooker Front
Alvast bedankt!
Leuk, wij zijn daar ook bezig. Mogelijk met hetzelfde project?MajorThom schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:37:
Ha mede-tweakers. Na een tijdje hier meekijken sta ik inmiddels ook zelf voor de keuze van een keukenleverancier voor mijn nieuwe woning. Woning moet nog worden gebouwd dus ik heb gelukkig nog wel even de tijd. Concreet heb ik nu twee offertes voor ongeveer gelijke keukens en ben ik op zoek naar wat ongezouten meningen.
***members only***
Wij zijn inmiddels ook via via in contact gekomen met een meubelmaker. Nu in de fase van offerte verkrijgen. Als dat prijstechnisch interessant is gaan we dat waarschijnlijk doen.
Even een vraag voor de kenners: hoe verhoudt de kwaliteit van Egger meubelpanelen zich tot keukenpanelen van bijvoorbeeld hacker of siematic?
Zoals hierboven al aangegeven; de roostertjes in de kruipruimte zijn hier niet op berekend. Je gaat (veelal) vette kooklucht, mogelijk met andere monoculaire etensresten in de damp, een donker vochtig gat inblazen. Geheid dat je naast vochtproblemen ook schimmel gaat creëren. Ik zou, als je echt naar buiten wilt i.p.v. recirculatie, gewoon door de gevel gaan. Er zijn genoeg isolerende opties op de markt (en benoemd in dit topic), die daarvoor geschikt zijn.
Stel jezelf de vraag waarom je naar buiten wilt afzuigen en stel jezelf dan de vraag of hetgeen je uit je keuken wilt, je wel onder je huis wilt "opslaan".
Stel jezelf de vraag waarom je naar buiten wilt afzuigen en stel jezelf dan de vraag of hetgeen je uit je keuken wilt, je wel onder je huis wilt "opslaan".
[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 04-07-2024 22:34 ]
Keukenfabrikanten maken juist gebruik van o.a. Egger Meubelpanelen. Dat materiaal maken ze niet zelf.YKla schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:31:
[...]
Leuk, wij zijn daar ook bezig. Mogelijk met hetzelfde project?
Wij zijn inmiddels ook via via in contact gekomen met een meubelmaker. Nu in de fase van offerte verkrijgen. Als dat prijstechnisch interessant is gaan we dat waarschijnlijk doen.
Even een vraag voor de kenners: hoe verhoudt de kwaliteit van Egger meubelpanelen zich tot keukenpanelen van bijvoorbeeld hacker of siematic?
Ik heb er 14 jaar geleden een keuken gekocht. Op zich best goed geholpen, maar het was ook weer niet bijzonder. Ze dachten goed mee met het ontwerp, het ging om een vrij lastige ruimte waar we best veel in kwijt wilden.pastafan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:02:
[ Voor 196% gewijzigd door Reinier op 05-07-2024 07:56 ]
Dus of je nou een Bulthaup of een Hacker hebt? En dan is de kastkwaliteit die toegeschreven wordt aan bepaalde merken enkel afhankelijk van dikte plaatmateriaal en kwaliteit hang/sluitwerk? Begrijp ik je dan goed?SquareOne schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:40:
[...]
Keukenfabrikanten maken juist gebruik van o.a. Egger Meubelpanelen. Dat materiaal maken ze niet zelf.
Wij hebben een showroomkeuken gekocht bij ze. Zoals de anderen zeggen, een voldoende ervaring. Wij moesten er vaak achteraan bellen, weinig pro-actief vanuit hun kant. Zou er zelf niet zo snel een keuken uitzoeken. Zeker niet als ik de prijzen zag van de keukens die daar stonden.pastafan schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:02:
Ik heb geen idee wat Bulthaup gebruikt.YKla schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:48:
[...]
Dus of je nou een Bulthaup of een Hacker hebt? En dan is de kastkwaliteit die toegeschreven wordt aan bepaalde merken enkel afhankelijk van dikte plaatmateriaal en kwaliteit hang/sluitwerk? Begrijp ik je dan goed?
Maar Häcker heeft allerlei fronten van Egger in het assortiment. Datzelfde geldt voor Ballerina en Tristar.
Er zit vaak overigens nog verschil tussen de korpussen en de fronten.
Siematic heeft bijvoorbeeld een front 'Licoln Walnut' in het assortiment: dat is gewoon deze: https://www.egger.com/en/...ecors/H1714_19?country=DK
Als ander voorbeeld, sommige keukenfabrikanten bieden 'PerfectSense' anti fingerprint fronten aan. Dat is ook gewoon plaatmateriaal van Egger: https://www.egger.com/nl/...n/perfectsense?country=NL
Datzelfde geldt voor bijv. Fenix, of Decolegno plaatmateriaal. Gewoon ingekocht.
Waar nog verschil in kan zitten is de manier waarop fabrikanten het verlijmen op plaatmateriaal. Wellicht dat sommige het gewoon op spaanplaat kopen bij bijv. Egger. En andere een vel HPL kopen en dat verlijmen op eigen (wellicht hogere kwaliteit) plaatmateriaal.
Bijv. Meubelinterieur gebruikt idd Egger plaatmateriaal en zaagt dat op maat en werkt het zelf af met kantenband etc.SquareOne schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:25:
[...]
Waar nog verschil in kan zitten is de manier waarop fabrikanten het verlijmen op plaatmateriaal. Wellicht dat sommige het gewoon op spaanplaat kopen bij bijv. Egger. En andere een vel HPL kopen en dat verlijmen op eigen (wellicht hogere kwaliteit) plaatmateriaal.
Bedankt voor jouw reactie. Hoe zit het met die bedieningspuck? Ik ben nog niet echt overtuigd dat het goed is. Via een elektrozaak te horen gekregen dat zo'n puck alleen maar problemen gaat brengen en dat een merk als ATAG die ook zo'n puck in zijn accortiment heeft al de deur uit heeft gedaan.w00key schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:33:
[...]
Neff = expensive Siemens. Het is gewoon een merk van BSH, Bosch-Siemens Hausgeräte GmbH.
Nadeel is dat nergens prijzen worden genoemd, alleen adviesprijs, dus tov gewone Bosch of Siemens betaal je meer. Een basic Neff is niet perse beter dan Siemens.
Het lijkt er op mijn EX851FVC1E, ook 3x rond en een flex zone rechts, maar bediening is anders en vlakinbouw ipv opbouw. Het zou vast goed zijn, je moet zelf weten of het de meerprijs waard is.
Die kookplaat werkt fantastisch, kleine pannen doen het erg goed links, en rechts heeft grote ovalen spoelen en warmen grote pannen en de grillplaat gelijkmatig op.
Geen ervaring mee helaas, maar simpel is misschien wel beter. Zo'n glasplaat met capacitive touch is onverwoestbaar, ik zou zelf weer voor een Siemens kiezen waar het simpele aanraakvlakken zijn, scheelt ook wat in prijs.Pantzer schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:03:
[...]
Bedankt voor jouw reactie. Hoe zit het met die bedieningspuck? Ik ben nog niet echt overtuigd dat het goed is. Via een elektrozaak te horen gekregen dat zo'n puck alleen maar problemen gaat brengen en dat een merk als ATAG die ook zo'n puck in zijn accortiment heeft al de deur uit heeft gedaan.
Ik heb de voorloper van deze en het werkt super fijn: https://m.keukenloods.nl/ex875lvb1e.html, adviesprijs ~2400 echte prijs 1100
Maar is wel opbouw. Voor vlakinbouw moet je bij 1 van de "bel voor offerte" fancy StudioLine modellen zijn. https://m.keukenloods.nl/ex877nvv6e.html, adviesprijs ook ~2400 maar hier is 35% korting "normaal", dus ~1600
Koof is niet voor afvoer naar buiten (is nieuwbouw dus moet recirculatie). Maar vonden het idee met verlichting erboven op deze manier wel mooi.w00key schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:00:
[...]
Akzent koof: dat is voor afvoer lucht naar buiten neem ik aan? Dat is een hele goede zet, die kap (overigens een iQ500, maar die nummer zegt niet zoveel) komt beste uit de test bij Consumentenbond bij luchtafvoer en zeer stil. Alles in recirculatie werkt altijd slechter.
Oven: eens. Betere uitkiezen als je hem vaker gebruik.
Akzent lijkt inderdaad meer te bieden voor die prijs.
Uiteindelijk toch een mail er achteraan opgesteld met daarin de vraag om de oven (naar iQ700), koelkast (naar iQ500) en vaatwasser (naar iQ500) te upgraden met daarbij wat typenummers uitgezocht. Benieuwd hoeveel extra dat gaat worden. Kwamen er ook achter dat de oven die was aangeboden geen magnetronfunctie had terwijl we dit wel hadden aangegeven te willen hebben.franssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 00:13:
@MajorThom Keukenmeubels en apparatuur zijn eigenlijk twee verschillende dimensies in je keuze. Iedereen wil een totaal prijs dus daar zal een keukenboer ook wel wat mee spelen, maar niets houdt je tegen om die twee dingen uit elkaar te trekken en en je eigen keuzes te maken.
Je kan een 150 besparen op een koel vries combinatie die minder zuinig is, maar misschien heb je de iets duurdere al a 3 jaar terug verdient.
Net zoals met de oven, als je die (zoals ik) veel gebruikt, kijk echt naar de mogelijkheden en het energielabel.
Het goedkopere Siemensspul doet wat het moet doen, ik zit zelf ook in de 500 lijn, maar als je specifieke wensen hebt moet je waarschijnlijk nu doorpakken om geen spijt te krijgen (buy once, cry once).
Kortom maar even afwachten, mochten anderen nog ervaring hebben met Akzent en/of Artego als keukenmerk ben ik nog wel benieuwd.
Nieuwbouw dus moet recirculatie is beetje te snel geconcludeerd. Hier was ook geen gat, wel balansventilatie maar gat erbij maken is zo gebeurd. De buren zijn jaloers, die willen ookMajorThom schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:21:
Koof is niet voor afvoer naar buiten (is nieuwbouw dus moet recirculatie). Maar vonden het idee met verlichting erboven op deze manier wel mooi.
Als je geen WTW hebt maar ventilatiegleuvel in kozijnen is het nog makkelijker, dan is je huis al niet luchtdicht. Met WTW moet je nadenken waar je die 600 m3 aan afzuiging weer vandaan haal, hier blijkt de tuindeur en voordeur met brievenbusklep voldoende "lek" dat het geen probleem is.
Vandaag wezen kijken bij de keukenkastenfabriek in Dordrecht. Mooie winkel en mooie spullen. Goed advies gekregen. Eerst besluit nemen over de bouwplannen en dan maar eens een afspraak maken voor een offerte.
Bij ons nieuwbouwproject wordt standaard een BORA GP4U kookplaat geplaatst. Echter schrok ik bij het lezen van de geluidsniveaus. Volgens mij is de PURU het meest vergelijkbare model en die zou grofweg 10 dB minder geluid produceren t.o.v. de GP4U. Gezien de logaritmische schaal van dB, zou dit dus een aanzienlijk verschil zijn.
Heeft iemand ervaring met de GP4U en dan met name het geluidsniveau?
BORA GP4U:
BORA GP4U:
- Geluidsniveau: 64 dB
- Geluidsniveau hoogste stand: 69 dB
- Geluidsniveau: 53.5 dB
- Geluidsniveau hoogste stand: 55.8 dB
Hi allemaal,
Dit weekend bij 2 keukenwinkels geweest; Kvik & Superkeukens. Bij allebei onze droomkeuken getekend, dezelfde opzet maar wel met ander apparatuur & frontjes.
Kvik bleek een stuk duurder (lees; 5000-6000 euro) maar dat kwam vooral door de frontjes die we daar wouden.
Bij superkeukens nu het volgende op de offerte gekregen:
- Nobilia greeploze keuken met Decor notenhout (840)
- 60mm keramiek werkblad
- Zwarte spoelboek
- Gouden kraan
- Bora Pure inductie
- AEG oven BPK742380B
- AEG koel-vries combi NSC6N181ES
- Siemens vaatwasser SN63H800UE
En het volgende ontwerp
:fill(white):strip_exif()/f/image/naalE2JqZThfpOf5uf5TWV4r.png?f=user_large)
Hierbij komen we uit op een prijs van €19,400 inclusief montage en €17,400 zonder het ondiepe deel aan de linkerkant, waarbij geen ruimte voor onderhandeling was.
Is dit een schappelijke prijs of denken jullie dat er nog wat te halen is bij een duitse keukenboer zoals Akzent of Ekelhoff?
Alvast bedankt.
Dit weekend bij 2 keukenwinkels geweest; Kvik & Superkeukens. Bij allebei onze droomkeuken getekend, dezelfde opzet maar wel met ander apparatuur & frontjes.
Kvik bleek een stuk duurder (lees; 5000-6000 euro) maar dat kwam vooral door de frontjes die we daar wouden.
- 60mm keramiek werkblad
- Zwarte spoelboek
- Gouden kraan
- Bora Pure inductie
- AEG oven BPK742380B
En het volgende ontwerp
:fill(white):strip_exif()/f/image/naalE2JqZThfpOf5uf5TWV4r.png?f=user_large)
Hierbij komen we uit op een prijs van €19,400 inclusief montage en €17,400 zonder het ondiepe deel aan de linkerkant, waarbij geen ruimte voor onderhandeling was.
Is dit een schappelijke prijs of denken jullie dat er nog wat te halen is bij een duitse keukenboer zoals Akzent of Ekelhoff?
Alvast bedankt.
Ik ben bezig om de apparatuur voor mijn nieuwe keuken samen te stellen. Het volgende rijtje lijkt mij geschikt voor mij:
Kookplaat: Serie 8, Inductiekookplaat, 90 cm, Zwart, opbouwmontage met rand , PXX975DC1E
Kraan: QUOOKER COMBI Fusion Square Black
Afzuigkap: Serie 8, Wandschouwkap, 90 cm, zwart glas, DWK91LT65
Combimagnetron: BOSCH CMG978NB1
Oven: Serie 8, Compacte oven met volwaardige stoom, 60 x 45 cm, Zwart, CSG936AB1
Vaatwasser en koel/vrieskast neem ik uit mijn huidige keuken mee.
Zijn er dingen die opvallen of is dit wel een set die mooi bij elkaar past?
Kookplaat: Serie 8, Inductiekookplaat, 90 cm, Zwart, opbouwmontage met rand , PXX975DC1E
Kraan: QUOOKER COMBI Fusion Square Black
Afzuigkap: Serie 8, Wandschouwkap, 90 cm, zwart glas, DWK91LT65
Combimagnetron: BOSCH CMG978NB1
Oven: Serie 8, Compacte oven met volwaardige stoom, 60 x 45 cm, Zwart, CSG936AB1
Vaatwasser en koel/vrieskast neem ik uit mijn huidige keuken mee.
Zijn er dingen die opvallen of is dit wel een set die mooi bij elkaar past?
@DonChaot: de oven en de combimagnetron lijken allebei een ander display te hebben (als ik even snel google op afbeeldingen). Wellicht is het persoonlijk, maar ik zou voor een gelijke uitstraling gaan. In ieder geval als ze naast of onder elkaar komen te zitten.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ik zou zelf in ieder geval een betere vaatwasser kiezen. De vaatwasser die ik doorlink heeft bv zeolith (ik vind het echt top drogen) en gebruikt de helft energie per wasbeurt. (0.5kwh x 180 x 10 jaar is toch 900kwh besparing over die periode).TiFoxDutchZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:02:
Hi allemaal,
- 60mm keramiek werkblad
- Zwarte spoelboek
- Gouden kraan
- Bora Pure inductie
- AEG oven BPK742380B
En het volgende ontwerp
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
https://www.siemens-home....rs-60-cm-breed/SN65YX00CE
Is inderdaad kort door de bocht. Aannemer vertelde ons dat afzuiging naar buiten wel kan, alleen dat zij dan niet meer voldoen aan de BENG normen, en hier dus ook niet langer garant voor staan. Dus om die reden gaan wij dat ook simpelweg gewoon niet doen. Mocht er namelijk onverhoopt toch iets mis zijn met je woning dan krijg je altijd een welles/nietes discussie over het effect van die afzuiging naar buiten vrees ik.w00key schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:56:
[...]
Nieuwbouw dus moet recirculatie is beetje te snel geconcludeerd. Hier was ook geen gat, wel balansventilatie maar gat erbij maken is zo gebeurd. De buren zijn jaloers, die willen ook
Als je geen WTW hebt maar ventilatiegleuvel in kozijnen is het nog makkelijker, dan is je huis al niet luchtdicht. Met WTW moet je nadenken waar je die 600 m3 aan afzuiging weer vandaan haal, hier blijkt de tuindeur en voordeur met brievenbusklep voldoende "lek" dat het geen probleem is.
Naber Turbo flow geïnstalleerd.
Mooie set, vlinder kleppen werken erg soepel. Hoort bij het aanzetten van de Bora even een 'Klepper' geluid. Zit er dan ook maar 1,5 meter naast.
Vanaf de Bora plaat ecotube aangesloten en verticaal een overgang via Naber adapter naar het Naber compact systeem. Puntje van kritiek: dat past niet meteen helemaal lekker op elkaar.
Had achteraf liever alles van Bora gehad denk ik, maar dan wel op de turbo flow van Naber
Wat blaast zo'n Bora hard zeg als je buiten staat!
:strip_exif()/f/image/6L5BQNcs9FUuGiu7NGjWXvCb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z4AZa3jX9GGumJKg8YFymT8p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JlMnbzNnJ4u1q3f6OPvPFfxn.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooie set, vlinder kleppen werken erg soepel. Hoort bij het aanzetten van de Bora even een 'Klepper' geluid. Zit er dan ook maar 1,5 meter naast.
Vanaf de Bora plaat ecotube aangesloten en verticaal een overgang via Naber adapter naar het Naber compact systeem. Puntje van kritiek: dat past niet meteen helemaal lekker op elkaar.
:strip_exif()/f/image/7tGWIAuhUH1KguSS4QosaREr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6L5BQNcs9FUuGiu7NGjWXvCb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z4AZa3jX9GGumJKg8YFymT8p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JlMnbzNnJ4u1q3f6OPvPFfxn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/n1lHUDBywtGlWTLonWPXzuVS.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier alles van Bora. Alles prima behalve afwerking op de muur. Gigantische vierkante plaat en de tweede klep moet regenwater tegenhouden ipv dat dit met een rooster gebeurt. Zal komende week eens een foto maken. Wil eigenlijk de afwerking buiten veranderen.martinus83 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:51:
[Afbeelding]Had achteraf liever alles van Bora gehad denk ik, maar dan wel op de turbo flow van Naber
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen na een tijdje gebruik. Ik weet niet of jij een nieuwbouw (b)eng huis hebt, maar ik ben wel benieuwd hoe je extra luchttoevoer hebt geregeldmartinus83 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:51:
[Afbeelding]Had achteraf liever alles van Bora gehad denk ik, maar dan wel op de turbo flow van Naber
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Huis is 50 jaar oud. Het kozijn boven de uitblaas heeft een duco roostereelco74 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:51:
[...]
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen na een tijdje gebruik. Ik weet niet of jij een nieuwbouw (b)eng huis hebt, maar ik ben wel benieuwd hoe je extra luchttoevoer hebt geregeld
Ik heb geen ervaring tussen de verschillen, maar kan je wel vertellen dat wanneer jij een kippetje staat aan te braden dat het geluid van het bakken zwaarder weegt dan de BORA. Daarnaast is het meeste geluid "in" het keukenblok, dus dat maakt het een stuk "dragelijker'. Maar ze maken wel degelijk geluid.TNThomas schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:24:
Bij ons nieuwbouwproject wordt standaard een BORA GP4U kookplaat geplaatst. Echter schrok ik bij het lezen van de geluidsniveaus. Volgens mij is de PURU het meest vergelijkbare model en die zou grofweg 10 dB minder geluid produceren t.o.v. de GP4U. Gezien de logaritmische schaal van dB, zou dit dus een aanzienlijk verschil zijn.
BORA GP4U:BORA PURU:
- Geluidsniveau: 53.5 dB
- Geluidsniveau hoogste stand: 55.8 dB
Geluid wordt gemeten boven het fornuis, als je je hoofd in dat ladeblok steekt kom je nog hoger uit.N1ckk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:06:
[...]
Ik heb geen ervaring tussen de verschillen, maar kan je wel vertellen dat wanneer jij een kippetje staat aan te braden dat het geluid van het bakken zwaarder weegt dan de BORA. Daarnaast is het meeste geluid "in" het keukenblok, dus dat maakt het een stuk "dragelijker'. Maar ze maken wel degelijk geluid.
Die afzuigers in kookblad maken allemaal veel herrie, maar als er 10 dB tussen 2 modellen zit zou ik zeker de stille nemen.
In de consumentenbond test: Bora GP4U 4,7, PURU 5,0 voor score onderdeel geluid.
Over GP4U:
Afzuiging maakt veel herrie
Kookplaat maakt hoorbare geluiden
AEG is stiller, Bosch/Siemens krijgen zelfs een ~4.
Ter vergelijking, mijn huidige losse afzuigkap LC97BHP50 krijgt een 9.5 op onderdeel geluid. Hij is subjectief heerlijk stil dus mij zie je nooit switchen naar een herrieplaat
Oke @w00key ik zal mijn hoofd er eens insteken!
Bedankt voor de informatie! Heb inmiddels ook contact gehad met BORA, omdat ik de webshop die het 10 dB verschil aangaven niet helemaal vertrouwde. Dit bleek terecht, want er is amper verschil. Dit zijn de waardes volgens BORA zelf:
BORA GP4U:
BORA GP4U:
- Geluidsniveau: 53.5 dB 66 dB
- Geluidsniveau hoogste stand: 55.8 dB 68 dB
Ik heb deze van Bora. Daar ben ik heel tevreden over.Vendetta_X schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:06:
[...]
Hier alles van Bora. Alles prima behalve afwerking op de muur. Gigantische vierkante plaat en de tweede klep moet regenwater tegenhouden ipv dat dit met een rooster gebeurt. Zal komende week eens een foto maken. Wil eigenlijk de afwerking buiten veranderen.
[Afbeelding]

https://boraonderdelen.nl...1-3box-ovaal-muurrooster/
Waarom ben jij niet tevreden over de vierkante/ronde?
:strip_exif()/f/image/M3aUklgjREdSvbu6zOfdvb12.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag ook de 3d-renders vanuit Van Diessen ontvangen. Erg blij met het resultaat!
Oven wordt 2xNEFF i.v.m. Hide & Slide. Quooker uiteindelijk inclusief de Cube, en toen kon het zeeppompje á €297 euro ook niet achterblijven. Uiteindelijk ook nog kleine diepvries (onder rechter oven) meegenomen in de keuken.
Is links van de oven de koelkast? Waarom niet rechts van de oven een vriezer gespiegeld in hetzelfde formaat?MJV schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:37:
[Afbeelding]
Vandaag ook de 3d-renders vanuit Van Diessen ontvangen. Erg blij met het resultaat!
Oven wordt 2xNEFF i.v.m. Hide & Slide. Quooker uiteindelijk inclusief de Cube, en toen kon het zeeppompje á €297 euro ook niet achterblijven. Uiteindelijk ook nog kleine diepvries (onder rechter oven) meegenomen in de keuken.
orf schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:38:
[...]
Ik heb deze van Bora. Daar ben ik heel tevreden over.
[Afbeelding]
https://boraonderdelen.nl...1-3box-ovaal-muurrooster/
Waarom ben jij niet tevreden over de vierkante/ronde?
:strip_exif()/f/image/iBVOc8o8mPaVQCsm9sajsexM.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een flinke plaat. Had liever alleen een rond gat gehad met evt een rooster. (En esthetisch uiteraard een fatsoenlijke installateur/gatenman.)
Dan blijft er nog minder kastruimte overMatadores schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:17:
[...]
Is links van de oven de koelkast? Waarom niet rechts van de oven een vriezer gespiegeld in hetzelfde formaat?
Gisteren eens door de lijst van apparatuur gegaan die standaard in ons nieuwbouwhuis wordt geleverd. Graag zou ik jullie mening horen! 
Dan de kasten en het keukenblad. Heeft iemand toevallig ervaring met deze merken/types?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dan de kasten en het keukenblad. Heeft iemand toevallig ervaring met deze merken/types?
Members only:
Inloggen
Hier nog wat twijfel rond de plaats van de kookplaat. Gaat om een hoekkeuken. Ene wand waar de kookplaat komt hebben we ongeveer 2,4m beschikbaar waarvan 1,8m door kasten te voorzien. Momenteel is dit voorzien om 2 kasten van 90 te plaatsen met de kookplaat (van 80cm) gecentreerd over de 2 kasten. Daarbij heb je dus aan beide zijden van de kookplaat nog 50cm werkruimte (en nog wat extra plaats in de hoek door de hoekopstelling).
Vriendin panikeerde wat omwille van die "slechts" 50cm werkruimte omdat dat is wat we nu hebben. In de nieuwe keuken hebben we dit wel aan beide kanten uiteraard.
Heb via een online keukenplanner toch ook eens een tekening gemaakt met 2 kasten van 90 waarbij de kookplaat gecentreerd wordt boven de meest rechtse kookplaat. En er dus links van de kookplaat een mooie werkruimte van 85cm is (rechts wel bijna niets meer dan, enkel dat hoekje). Ook visueel oogt deze optie wat minder denk ik?
Naar wat zou jullie voorkeur gaan? Zie foto's.
:strip_exif()/f/image/TCUF2vX3ToIjUgXNLIcNZA7M.jpg?f=fotoalbum_large)
Vriendin panikeerde wat omwille van die "slechts" 50cm werkruimte omdat dat is wat we nu hebben. In de nieuwe keuken hebben we dit wel aan beide kanten uiteraard.
Heb via een online keukenplanner toch ook eens een tekening gemaakt met 2 kasten van 90 waarbij de kookplaat gecentreerd wordt boven de meest rechtse kookplaat. En er dus links van de kookplaat een mooie werkruimte van 85cm is (rechts wel bijna niets meer dan, enkel dat hoekje). Ook visueel oogt deze optie wat minder denk ik?
:strip_exif()/f/image/TCUF2vX3ToIjUgXNLIcNZA7M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cep2Gluac1AIUVTVyla3GOSK.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt echt weinig ruimte. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de optie waar de kookplaat gecentreerd boven de rechterkast zit. Dan hou je links nog praktische ruimte over. Zeker wanneer je een keer met zijn tweeen in de keuken staat te werken hou je dan nog bewegingruimte over.Pickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:44:
Hier nog wat twijfel rond de plaats van de kookplaat. Gaat om een hoekkeuken. Ene wand waar de kookplaat komt hebben we ongeveer 2,4m beschikbaar waarvan 1,8m door kasten te voorzien. Momenteel is dit voorzien om 2 kasten van 90 te plaatsen met de kookplaat (van 80cm) gecentreerd over de 2 kasten. Daarbij heb je dus aan beide zijden van de kookplaat nog 50cm werkruimte (en nog wat extra plaats in de hoek door de hoekopstelling).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Laten de foto's wel de hele keuken zien? Ik zie geen oven en ook geen afzuiging. Wanneer je kiest voor de afzuiging boven in de koof kan de kookplaat misschien iets kleiner worden waardoor je ook weer wat ruimte op het werkblad wint. Daarnaast win je er ook kastruimte mee onder het blad. Maar misschien heb je ergens anders nog een kastenwand waar bijvoorbeeld ook de oven in zit? Kan je daar niet nog extra werkblad realiseren of zien we hier de hele keuken?
Nee, dat is niet de hele keuken. Links komt er een hele kastenwand tot boven met idd microgolf, oven, koffienis, koelkast.. maar geen ruimte meer voor werkblad. Ik wou enkel de schets maken om die kast visueel voor te kunnen stellen.Flying35 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:23:
[...]
Je hebt echt weinig ruimte. Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar de optie waar de kookplaat gecentreerd boven de rechterkast zit. Dan hou je links nog praktische ruimte over. Zeker wanneer je een keer met zijn tweeen in de keuken staat te werken hou je dan nog bewegingruimte over.
Laten de foto's wel de hele keuken zien? Ik zie geen oven en ook geen afzuiging. Wanneer je kiest voor de afzuiging boven in de koof kan de kookplaat misschien iets kleiner worden waardoor je ook weer wat ruimte op het werkblad wint. Daarnaast win je er ook kastruimte mee onder het blad. Maar misschien heb je ergens anders nog een kastenwand waar bijvoorbeeld ook de oven in zit? Kan je daar niet nog extra werkblad realiseren of zien we hier de hele keuken?
Is idd geen supergrote keuken maar hebben we ook niet nodig.. we moeten enkel nog de afweging maken qua werkruimte rondom kookplaat. Grotere ruimte links ervan of 50cm aan beide zijden. In de huidige keuken hebben we in feite qua werkruimte enkel links ervan een kleine 50cm, dat lukt ook maar niet ideaal.. maar sowieso een upgrade dus 🙂
Oke, dat veranderd al het punt mbt de kastruimte. Je hebt dus wel een volwaardige keuken. Mbt de werkruimte zou ik alsnog kiezen voor de opstelling waar de kookplaat meer naar rechts is geplaatst omdat je dan makkelijker naast elkaar kan staan met snijden en koken. Met enkel de 50cm aan de linkerkant denk ik dat je elkaar echt in de weg zal staan en al snel zal uitwijken naar de keukentafel, maar daarin kan je ook kijken naar je huidige ervaring. Als je nu al de 50cm te krap vindt zou ik dat zeker proberen in de toekomstige keuken te veranderen.Pickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:32:
[...]
Nee, dat is niet de hele keuken. Links komt er een hele kastenwand tot boven met idd microgolf, oven, koffienis, koelkast.. maar geen ruimte meer voor werkblad. Ik wou enkel de schets maken om die kast visueel voor te kunnen stellen.
Is idd geen supergrote keuken maar hebben we ook niet nodig.. we moeten enkel nog de afweging maken qua werkruimte rondom kookplaat. Grotere ruimte links ervan of 50cm aan beide zijden. In de huidige keuken hebben we in feite qua werkruimte enkel links ervan een kleine 50cm, dat lukt ook maar niet ideaal.. maar sowieso een upgrade dus 🙂
Kleine kanttekening om te maken, wij koken nooit samen. Ik beperk mij (terecht 😂) enkel tot de afwas 🙂.. bij de kookplaat rechts is de afstand tot spoelbak wel wat kleintjes denk ik..Flying35 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 09:45:
[...]
Oke, dat veranderd al het punt mbt de kastruimte. Je hebt dus wel een volwaardige keuken. Mbt de werkruimte zou ik alsnog kiezen voor de opstelling waar de kookplaat meer naar rechts is geplaatst omdat je dan makkelijker naast elkaar kan staan met snijden en koken. Met enkel de 50cm aan de linkerkant denk ik dat je elkaar echt in de weg zal staan en al snel zal uitwijken naar de keukentafel, maar daarin kan je ook kijken naar je huidige ervaring. Als je nu al de 50cm te krap vindt zou ik dat zeker proberen in de toekomstige keuken te veranderen.
Ben je heel zeker over die wasbak met zo afdruipstuk? Denk zelf dat beetje zonde is van de ruimte.Pickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is enkel de wasbak die beschikbaar was in de keukenplanner, in werkelijkheid komt daar een onderbouw spoelbak met enkele groeven in het werkblad voor de afwatering.ppatrick schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:01:
[...]
Ben je heel zeker over die wasbak met zo afdruipstuk? Denk zelf dat beetje zonde is van de ruimte.
Tekening was enkel om die kasten te simuleren met de plaats van de kookplaat.
Je vriendin heeft gelijk in haar reactie; deze indeling heeft erg weinig functionele werkruimte. Leuk dat er een paar hoge kasten komen met ook een koffienis erin, maar je hebt nu amper aaneengesloten werkblad. Met zo weinig ruimte zou ik de kookplaat eerder boven de linkerkast plaatsen, zodat je 90+60 aangesloten ruimte hebt. Je mist dan weliswaar wat ruimte naast de kookplaat, maar dan zou ik daar misschien de koffienis voor opofferen en een langer werkblad maken met koffieapparaat erop.Pickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:44:
Een beetje kok wordt hier echt ongelukkig van.
Heb je eventueel een plattegrondje van de keukenruimte, zodat we kunnen meedenken (als je dat wilt)?
Verdere aanpassingen zijn niet nodig, alle materialen zijn ook al besteld. Kastenwand staat ook enkele meters los van deze hoekopstelling.Toke_gt schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:48:
[...]
Je vriendin heeft gelijk in haar reactie; deze indeling heeft erg weinig functionele werkruimte. Leuk dat er een paar hoge kasten komen met ook een koffienis erin, maar je hebt nu amper aaneengesloten werkblad. Met zo weinig ruimte zou ik de kookplaat eerder boven de linkerkast plaatsen, zodat je 90+60 aangesloten ruimte hebt. Je mist dan weliswaar wat ruimte naast de kookplaat, maar dan zou ik daar misschien de koffienis voor opofferen en een langer werkblad maken met koffieapparaat erop.
Een beetje kok wordt hier echt ongelukkig van.
Heb je eventueel een plattegrondje van de keukenruimte, zodat we kunnen meedenken (als je dat wilt)?
Gaat hier puur om de locatie van de kookplaat waar we nog de knop moeten doorhakken.
Hallo,
Enkele offertes verder en we worden telkens wat wijzer.
Impressie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZXiJE6PjHs3xr6S3FioamI3r.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xuLz9QZqPLRajvWEOQuLEV9H.jpg?f=user_large)
Verder voor wat betreft de keuken qua merken, types en apparatuur:
- Merk keuken QZR MA
- Kashmir mat lak vingerafdruk en kras bestendig, gelaserde randen.
- Keramiek blad van Kemie, eerder composiet, maar dit is door meerdere keukenzaken sterk afgeraden gezien gevoeligheid voor vlekken. Keramiek is ook niet veel duurder
- Afzuiger ATAG WS90212MS
- Combi-ovens (2x) ATAG CX46121D
- Vaatwasser Pelgrim GVWC270L
- Inductieplaat Pelgrim IK3093
- Koelkast Pelgrim PKD27102
- Diepvries Pelgrim PVD25088L
Voor wat betreft de apparatuur, het moet voor ons vooral praktisch en comfort bieden en we willen besparen op inbouw. De combiovens en afzuiger zijn wat meer aanwezig, daarom gekozen voor ATAG in black steel voor het uiterlijk en de vrij ruime inhoud van de ovens.
Let op, de impressies tonen niet de bovengenoemde apparatuur.
Prijzen liggen tussen 16k en 18k inclusief montage.
Enkele offertes verder en we worden telkens wat wijzer.
Impressie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZXiJE6PjHs3xr6S3FioamI3r.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xuLz9QZqPLRajvWEOQuLEV9H.jpg?f=user_large)
Verder voor wat betreft de keuken qua merken, types en apparatuur:
- Merk keuken QZR MA
- Kashmir mat lak vingerafdruk en kras bestendig, gelaserde randen.
- Keramiek blad van Kemie, eerder composiet, maar dit is door meerdere keukenzaken sterk afgeraden gezien gevoeligheid voor vlekken. Keramiek is ook niet veel duurder
- Afzuiger ATAG WS90212MS
- Combi-ovens (2x) ATAG CX46121D
- Vaatwasser Pelgrim GVWC270L
- Inductieplaat Pelgrim IK3093
- Koelkast Pelgrim PKD27102
- Diepvries Pelgrim PVD25088L
Voor wat betreft de apparatuur, het moet voor ons vooral praktisch en comfort bieden en we willen besparen op inbouw. De combiovens en afzuiger zijn wat meer aanwezig, daarom gekozen voor ATAG in black steel voor het uiterlijk en de vrij ruime inhoud van de ovens.
Let op, de impressies tonen niet de bovengenoemde apparatuur.
Prijzen liggen tussen 16k en 18k inclusief montage.
Ah helder. Heb je dan links van de kasten met kookplaat ruimte om bijvoorbeeld een opklapbaar blad te maken? Dan is er meer werkblad als het nodig is, maar kan het ingeklapt ruimte besparen? (Misschien zit er een kastdeur?)Pickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:12:
[...]
Verdere aanpassingen zijn niet nodig, alle materialen zijn ook al besteld. Kastenwand staat ook enkele meters los van deze hoekopstelling.
Gaat hier puur om de locatie van de kookplaat waar we nog de knop moeten doorhakken.
Nee ook niet.. vlak naast deze kasten zit de deur richting garage.Toke_gt schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:54:
[...]
Ah helder. Heb je dan links van de kasten met kookplaat ruimte om bijvoorbeeld een opklapbaar blad te maken? Dan is er meer werkblad als het nodig is, maar kan het ingeklapt ruimte besparen? (Misschien zit er een kastdeur?)
Wordt dus puur de keuze: mooie werkruimte links van de kookplaat maar dan wel redelijk dicht bij de spoelbak (16cm diagonaal gemeten) of zowel links als rechts ongeveer 50cm vrije ruimte en perfect symmetrisch (en in beide gevallen ook nog die 60cm ruimte in de hoek uiteraard)
Hopelijk is het ondertussen duidelijk dat ons keuze hier "geen van beide" isPickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:59:
[...]
Nee ook niet.. vlak naast deze kasten zit de deur richting garage.
Wordt dus puur de keuze: mooie werkruimte links van de kookplaat maar dan wel redelijk dicht bij de spoelbak (16cm diagonaal gemeten) of zowel links als rechts ongeveer 50cm vrije ruimte en perfect symmetrisch (en in beide gevallen ook nog die 60cm ruimte in de hoek uiteraard)
Slecht of slechter, 🤔
Met de werkruimte links heb je helemaal niks meer aan de werkruimte in het hoekje. Daarom liever de kookplaat zoveel mogelijk naar links en de spoelbak zoveel mogelijk naar rechts, dan heb je functioneel de meeste werkbladruimte.Pickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:59:
[...]
Met de kookplaat in het midden hou je helemaal niks meer over waar je echt iets mee kunt. Dat is een ramp om mee te werken, maar het neemt ook onnodig veel ruimte in beslag in de kasten eronder.
Het blijft heel beperkt door eerder gemaakte keuzes. Belangrijker daarom: wat heeft je vriendin het liefst?
[ Voor 12% gewijzigd door Toke_gt op 09-07-2024 14:53 ]
Als je natuurlijk links al meer dan 90cm hebt.. rechts zal volgens mij enkel gebruikt worden om enkele zaken neer te leggen om dan af te wassen.Toke_gt schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:17:
[...]
Met de werkruimte links heb je helemaal niks meer aan de werkruimte in het hoekje. Daarom liever de kookplaat zoveel mogelijk naar links en de spoelbak zoveel mogelijk naar rechts, dan heb je functioneel de meeste werkbladruimte.
Met de kookplaat in het midden hou je helemaal niks meer over waar je echt iets mee kunt. Dat is een ramp om mee te werken, maar het neemt ook onnodig veel ruimte in beslag in de kasten eronder.
Het blijft heel beperkt door eerder gemaakte keuzes. Belangrijker daarom: wat heeft je vriendin heeft liefst?
Kookplaat links hinder je ook wat de doorgang vanuit de garage en risico dat er eens ergens gehaperd wordt aan potten of pannen.
Het is zeker geen wereldkeuken qua ruimte maar zoals ik het hier bijna hoor valt er niks mee aan te vangen
Met een kookplaat van 90cm heb je daar veel minder last van, kwestie van geen steelpannen op de linkerkookplaten zetten. Verder neem ik aan dat je die doorgang niet voortdurend gebruikt tijdens het koken?Pickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:32:
[...]
Kookplaat links hinder je ook wat de doorgang vanuit de garage en risico dat er eens ergens gehaperd wordt aan potten of pannen.
Dat kruidenkastje (slim en handig in een kleine keuken) kan dan toch ook helemaal links? Heb je net voldoende extra ruimte om bovenstaan bezwaar weg te nemen.
Oh zeker wel hoor. Maar je hebt het eerder op deze manier ingedeeld, waardoor je nu niet veel keuze meer hebt dan wat je aangeeft. Daar kunnen wij vanachter de toetsenborden niks aan veranderen.Het is zeker geen wereldkeuken qua ruimte maar zoals ik het hier bijna hoor valt er niks mee aan te vangen
Maar wat vindt je vriendin? Want ik begrijp uit je eerdere post dat zij vooral de kok in huis is, dus haar oordeel zou doorslaggevend moeten zijn. Je kunt hier ook uitkomen door simpel te kijken naar hoe haar manier van werken in de keuken is. Zelf heb ik het liefst het werkblad tussen koken en spoelen in, maar dat hoeft niet voor iedereen zo te zijn. Probeer het uit in een showroom of in een nagebootste ruimte.
[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 09-07-2024 13:05 ]
dat hoekje zou je op zich prima kunnen gebruiken voor keukenmachines als een blender oid maar ik zou toch ook voor wat meer werkblad gaan tussen spoelbak en kookplaat. als je groente hebt gewassen en je moet dan 2 stappen naar links de keuken door over de kookplaat heen om dat te snijden, dat zou ik zelf ook niet zo handig vinden.
Als alles al besteld is komen andere ideeën te laat toch? Als ik het goed begrijp heb je 180cm (+60) beschikbaar en heb je gekozen voor 2 kasten van 90. De kookplaat is ondiep zodat je hem naar keuze ergens in het blad kan opnemen?Pickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:12:
[...]
Verdere aanpassingen zijn niet nodig, alle materialen zijn ook al besteld. Kastenwand staat ook enkele meters los van deze hoekopstelling.
Zoals eerder gezegd, kies voor zoveel mogelijk aaneengesloten ruimte. De kookplaat boven de rechter kast is een slecht idee, veel te dicht bij de spoelbak en de ruimte rechts wordt nutteloos als werkruimte. Helemaal links wil je zelf ook niet en ik zou met zo weinig beschikbare ruimte het idee van symmetrie loslaten. Het lijkt mij in jouw geval de beste oplossing om de kookplaat dan maar een stukje (20-30cm) uit de hoek te plaatsen.
Zelf zou ik gekozen hebben voor kasten 30, 90, 60 of desnoods 20, 80, 80 als die leverbaar waren.
Materialen zijn besteld hé, alles van kasten is maatwerk en nog te wijzigen. Vandaar dat we nu stilstaan bij de juiste verdeling.. nu zijn idd 2 kasten van 90 voorzien, kookplaat gecentreerd verdeeld over de 2 kasten. Beide kasten voorzien van een binnenlade (besteklade en kruidenlade)..Blurk62 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:02:
[...]
Als alles al besteld is komen andere ideeën te laat toch? Als ik het goed begrijp heb je 180cm (+60) beschikbaar en heb je gekozen voor 2 kasten van 90. De kookplaat is ondiep zodat je hem naar keuze ergens in het blad kan opnemen?
Zoals eerder gezegd, kies voor zoveel mogelijk aaneengesloten ruimte. De kookplaat boven de rechter kast is een slecht idee, veel te dicht bij de spoelbak en de ruimte rechts wordt nutteloos als werkruimte. Helemaal links wil je zelf ook niet en ik zou met zo weinig beschikbare ruimte het idee van symmetrie loslaten. Het lijkt mij in jouw geval de beste oplossing om de kookplaat dan maar een stukje (20-30cm) uit de hoek te plaatsen.
Zelf zou ik gekozen hebben voor kasten 30, 90, 60 of desnoods 20, 80, 80 als die leverbaar waren.
Potten, pannen etc komen daaronder dus 30 en zelfs 60 lijken al uitgesloten dan.
Ik denk niet dat je goed begrepen wordt. Wat bedoel je met "materialen zijn besteld" in combinatie met "alles is nog te wijzigen". Meestal betekent bestellen dat je de keuken bestelt, maar ik gok dat jij het ruwe plaatmateriaal bedoelt.Pickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:10:
[...]
Materialen zijn besteld hé, alles van kasten is maatwerk en nog te wijzigen. Vandaar dat we nu stilstaan bij de juiste verdeling.. nu zijn idd 2 kasten van 90 voorzien, kookplaat gecentreerd verdeeld over de 2 kasten. Beide kasten voorzien van een binnenlade (besteklade en kruidenlade)..
Potten, pannen etc komen daaronder dus 30 en zelfs 60 lijken al uitgesloten dan.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Idd, de keukentoestellen zijn besteld dus die kunnen niet meer gewijzigd worden. De schrijnwerker maakt de kasten allemaal op maat.Blihi schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:28:
[...]
Ik denk niet dat je goed begrepen wordt. Wat bedoel je met "materialen zijn besteld" in combinatie met "alles is nog te wijzigen". Meestal betekent bestellen dat je de keuken bestelt, maar ik gok dat jij het ruwe plaatmateriaal bedoelt.
Dus met die 1,8m kan "gespeeld worden", nu zijn er 2x 90 voorzien. Kan gerust aangepast worden naar 80+80+20 bv of 80-60-40, 90-60-30 etc..
Schrijnwerker = timmerman voor de Nederlanders hierPickey schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:36:
[...]
Idd, de keukentoestellen zijn besteld dus die kunnen niet meer gewijzigd worden. De schrijnwerker maakt de kasten allemaal op maat.
Dus met die 1,8m kan "gespeeld worden", nu zijn er 2x 90 voorzien. Kan gerust aangepast worden naar 80+80+20 bv of 80-60-40, 90-60-30 etc..
Maar, ik zou 90/90 gewoon houden en die kookplaat in het midden daarvan plaatsen. Dat oogt het mooist en je kunt in beide kasten gewoon de binnenlade houden voor bestek en andere keukenzooi.
Die kookplaat hoeft helemaal niet boven 1 kast hoor.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Beetje ondergesneeuwd door andere discussies, dus post ik het gewoon nog eens.TNThomas schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:07:
Gisteren eens door de lijst van apparatuur gegaan die standaard in ons nieuwbouwhuis wordt geleverd. Graag zou ik jullie mening horen!
***members only***
***members only***
Heb je plek voor een losse magnetron? Dan zou ik een normale oven nemen en een magnetron bijvoorbeeld in de bijkeuken plaatsen.TNThomas schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:39:
[...]
Beetje ondergesneeuwd door andere discussies, dus post ik het gewoon nog eens.Iemand die hier zijn mening over zou willen delen?
It's time to play the music, it's time to light the lights
Zelf zou ik nooit een combimagnetron nemen.TNThomas schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:07:
***members only***
***members only***
Maar altijd een oven met magnetron functionaliteit als het toch in 1 apparaat moet.
Met de combimagnetron heb je alleen hete lucht, echt bakken kan niet (boven/onderwarmte).
big bang schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:49:
[...]
Heb je plek voor een losse magnetron? Dan zou ik een normale oven nemen en een magnetron bijvoorbeeld in de bijkeuken plaatsen.
Bedankt voor de tips m.b.t. combimagnetron. Wij zijn beiden geen keukenprins(es), dus het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp. Echter zie ik bij die Bosch combimagnetron staan dat deze onderwarmte (pizzastand) en bovenwarmte (grill) heeft. Is dit dan anders dan bij een oven?JBplap schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:53:
[...]
Zelf zou ik nooit een combimagnetron nemen.
Maar altijd een oven met magnetron functionaliteit als het toch in 1 apparaat moet.
Met de combimagnetron heb je alleen hete lucht, echt bakken kan niet (boven/onderwarmte).
Ik heb wel meteen gekeken naar Bosch ovens met magnetron functie. Buiten de functionaliteit, is het uiterlijk van zo een apparaat ook wel een stuk mooier dan de combimagnetron die standaard in de keuken zit. De prijs is dan ook grofweg twee keer hoger.
Even kort door de bocht:TNThomas schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:56:
[...]
[...]
Bedankt voor de tips m.b.t. combimagnetron. Wij zijn beiden geen keukenprins(es), dus het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp. Echter zie ik bij die Bosch combimagnetron staan dat deze onderwarmte (pizzastand) en bovenwarmte (grill) heeft. Is dit dan anders dan bij een oven?
Ik heb wel meteen gekeken naar Bosch ovens met magnetron functie. Buiten de functionaliteit, is het uiterlijk van zo een apparaat ook wel een stuk mooier dan de combimagnetron die standaard in de keuken zit. De prijs is dan ook grofweg twee keer hoger.
- Oven met magnetron functie er bij: relatief duur en matige magnetron. Grootste nadeel: magnetron is niet zo snel en de prijs wat hoger. Acceptabel als alles-in-een oplossing
- Magnetron met ovenfunctie: betaalbaar maar belabberde oven. Resultaat: oneven baksels, cake bakken etc kan al een uitdaging zijn. Ook als je geen keukenprins bent wil je gewoon een fatsoenlijke lasagne of brownie uit de oven kunnen trekken, en dat is hiermee al moeilijk.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar een (grote) inbouwoven met pyrolyse heb je al vanaf 519 euro voor een redelijk merk.
[ Voor 8% gewijzigd door big bang op 09-07-2024 17:12 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
@big bang, bedankt! Dat is een duidelijke uitleg.
Wij zijn inmiddels bezig met een verbouwing en ook een nieuwe keuken dus.
onze architect kreeg het niet klaar om de keuken mooi uit te werken maar na een bezoekje aan zaak X een specialist een ontwerp kunnen maken waar we heel enthousiast over zijn.
zelf heeft de verkoper het ontwerp geschetst en vandaag ook een 3D render mogen ontvangen.
/f/image/4O9TBUT97XGeahL8SkinyC6H.png?f=fotoalbum_large)
bijlage 1 was een ontwerp van de architect.
het moeilijke was dat de muur niet weg kon omdat deze dragend is en er moest altijd een stuk blijven staan.
de verkoper is met het idee gekomen om de keuken rond de muur te verwerken, zo kregen we terug een natuurlijke rondgang door de keuken en ligt deze ook nog altijd centraal met de andere ruimtes.
tevens kon het eiland verleng worden van 2.40M naar 3.60M waardoor het totaal nog meer luxe aanvoelt.
hij heeft slechts een doorgang gemaakt van 90 A 95CM en het hoekje kan zo als koffiecorner dienen waar ook alle appartuur staat zonder dat de kabels in het zicht staan wat wel vaak bij een kookeiland is.
/f/image/ySR6FiqmedynReYCHU2tVWRu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fP2vQOp2vuw8gorPAMLvXocB.png?f=fotoalbum_large)
en alsnog een schets van het 3D ontwerp.
/f/image/bkUiNMvO1sqmLOxUymiREFGV.png?f=fotoalbum_large)
apparatuur was als volgend.
/f/image/2xYYfzysKKbwuoPc6PYuhfAX.png?f=fotoalbum_large)
kasten waren uitgevoerd in HPL met dikste leggers en achterwanden.
+ kleur naar keuze.
keuken heeft ook levenslang garantie (exclusief toestellen)
offerte kwam momenteel uit op 30500 euro ( maar kon wel nog korting op gegeven worden dit ging nog uitgeteld worden )
gaat om een kookeiland van 3.60x 1.20 en kastenwand van 3.60 x 2.40 afgewerkt en geplaatst.
apparatuur ga ik nog proberen een quooker erbij te krijgen en een upgrade van vaatwasser met zeolit droogtechniek.
we twijfelen momenteel nog over huidige werkblad ( wel opgeblokt)
en eventueel over het ' eettafel 'gedeelte.
een werkbblad uit 1 stuk was niet mogelijk dus het was de eettafel verlagen ofwel een naad in het werkblad ter hoogte van de muur.
is dit een correctie prijs of zit er nog marge op ergens wat ik kan uitspelen ?
onze architect kreeg het niet klaar om de keuken mooi uit te werken maar na een bezoekje aan zaak X een specialist een ontwerp kunnen maken waar we heel enthousiast over zijn.
zelf heeft de verkoper het ontwerp geschetst en vandaag ook een 3D render mogen ontvangen.
/f/image/4O9TBUT97XGeahL8SkinyC6H.png?f=fotoalbum_large)
bijlage 1 was een ontwerp van de architect.
het moeilijke was dat de muur niet weg kon omdat deze dragend is en er moest altijd een stuk blijven staan.
de verkoper is met het idee gekomen om de keuken rond de muur te verwerken, zo kregen we terug een natuurlijke rondgang door de keuken en ligt deze ook nog altijd centraal met de andere ruimtes.
tevens kon het eiland verleng worden van 2.40M naar 3.60M waardoor het totaal nog meer luxe aanvoelt.
hij heeft slechts een doorgang gemaakt van 90 A 95CM en het hoekje kan zo als koffiecorner dienen waar ook alle appartuur staat zonder dat de kabels in het zicht staan wat wel vaak bij een kookeiland is.
/f/image/ySR6FiqmedynReYCHU2tVWRu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fP2vQOp2vuw8gorPAMLvXocB.png?f=fotoalbum_large)
en alsnog een schets van het 3D ontwerp.
/f/image/bkUiNMvO1sqmLOxUymiREFGV.png?f=fotoalbum_large)
apparatuur was als volgend.
/f/image/2xYYfzysKKbwuoPc6PYuhfAX.png?f=fotoalbum_large)
kasten waren uitgevoerd in HPL met dikste leggers en achterwanden.
+ kleur naar keuze.
keuken heeft ook levenslang garantie (exclusief toestellen)
offerte kwam momenteel uit op 30500 euro ( maar kon wel nog korting op gegeven worden dit ging nog uitgeteld worden )
gaat om een kookeiland van 3.60x 1.20 en kastenwand van 3.60 x 2.40 afgewerkt en geplaatst.
apparatuur ga ik nog proberen een quooker erbij te krijgen en een upgrade van vaatwasser met zeolit droogtechniek.
we twijfelen momenteel nog over huidige werkblad ( wel opgeblokt)
en eventueel over het ' eettafel 'gedeelte.
een werkbblad uit 1 stuk was niet mogelijk dus het was de eettafel verlagen ofwel een naad in het werkblad ter hoogte van de muur.
is dit een correctie prijs of zit er nog marge op ergens wat ik kan uitspelen ?
[ Voor 3% gewijzigd door Philtjens op 09-07-2024 17:23 ]
Ik heb hier toevallig beide, 1 bij mijn ouders, 1 hier. Ik gebruik ze allebei regelmatig.TNThomas schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:56:
[...]
[...]
Bedankt voor de tips m.b.t. combimagnetron. Wij zijn beiden geen keukenprins(es), dus het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp. Echter zie ik bij die Bosch combimagnetron staan dat deze onderwarmte (pizzastand) en bovenwarmte (grill) heeft. Is dit dan anders dan bij een oven?
Bosch CMA583MS0:
Prima magnetron, mooi egaal verwarmd door draaiende plateau. Is wat onhandig als je een kip met een bedraad thermometer in de gaten wil houden, ding draait
Bakken met hete lucht en eventueel met magnetron assist gaat prima. Wordt ook goed warm, tot 230 graden. Alleen brood zou misschien minder mooi lukken.
User interface met een mode selector dial en een setting dial is prima, snel en duidelijk.
Siemens CM678G4S1
Top of the line oven met magnetron functie. Dat laatste is niet heel snel, flesje verwarmen dat normaal met 360W / 30 seconden al klaar is wordt eerder 600W / 30s. Minder egaal ook, de emitter / straler draait maar is minder goed verdeeld dan een draaiplateau. Maar het is goed genoeg.
Er kunnen 3 bakplaten / roosters in, onderste met een telescopisch rail. Pizza bakken gaat heel goed, op 250-275 graden. Grill is fantastisch.
Pyrolyse functie ingebouwd, maakt de oven (deur) ook meer vuurvast, bij gewoon gebruik wordt het buiten nauwelijks warm.
3 punts kerntemperatuur meting, zodat je ipv tijd gewoon je groot stuk vlees kan instellen op kerntemperatuur en je een goed idee krijg of de frietjes al in de airfryer moeten.
Zelf brood bakken gaat heel goed, ik deed dat in een grote gietijzeren pan. Ik heb een tijdje fanatiek brood lopen bakken, van wit tot waldkorn (zwart) van de lokale molen, gewoon met gist en wat misbaksels met eigen zuurdesem - dat laatste lag aan mij, niet de oven
Ik kan beide wel aanraden. Laatste is beter voor veeleisende dingen als brood en pizza (from scratch, bloem+gist+water), eerste is een prima allrounder en doet kip / vis / diepvries pizza echt niet slechter.
Note: let op de prijzen.
Bosch "basic" combi adviesprijs 1139, gekocht voor 586 (Coolblue, 2021)
Siemens "fancy" combi adviesprijs ~2k gekocht voor 1089 (Budgetplan, 2019)
De standaard advies vs webshop prijsverschil is ongeveer de helft eraf. Voor modellen zonder StudioLine kan je gewoon Googlen wat een normale prijs zou moeten zijn, ook daar zit al marge / winst op voor de verkoper.
Alles is nu wel wat duurder maar ik zie de CM776G1B1 voor 1300 bij Keukenloods, adviesprijs 2500.
[ Voor 8% gewijzigd door w00key op 09-07-2024 17:33 ]
@w00key, bedankt voor de uitgebreide uitleg! Als ik het zo lees, dan is de ‘simpele’ Bosch prima voor ons. Onze kookkunsten zullen dan eerder beperkend zijn dan het apparaat.
Ook het prijsverschil van grofweg factor twee is natuurlijk belangrijk hierin.
Ik heb met plezier al wat rondgelezen in dit handige topic, binnenkort zijn we zelf aan de beurt. We gaan kijken voor een keuken in omgeving Eindhoven. In eerste instantie willen we een paar zaken met netto-prijzen bezoeken om een goed basis-idee te krijgen zonder al teveel stress. Daarna mogelijk nog langs ASWA met iets duidelijkere ideeën over zowel opties als realistische prijzen richting een onderhandeling.
Wij zaten te denken aan:
- Reddy
- Kvik
- Superkeukens
Iemand nog andere suggesties voor zaken met nettoprijzen? (of bedenkingen bij de bovenstaande 3?). Alvast bedankt!
Wij zaten te denken aan:
- Reddy
- Kvik
- Superkeukens
Iemand nog andere suggesties voor zaken met nettoprijzen? (of bedenkingen bij de bovenstaande 3?). Alvast bedankt!
Voor de volledigheid; De CM678 is niet het top of the line model.w00key schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:22:
[...]
Ik heb hier toevallig beide, 1 bij mijn ouders, 1 hier. Ik gebruik ze allebei
Siemens CM678G4S1
Top of the line oven met magnetron functie. Dat laatste is niet heel snel, flesje verwarmen dat normaal met 360W / 30 seconden al klaar is wordt eerder 600W / 30s. Minder egaal ook, de emitter / straler draait maar is minder goed verdeeld dan een draaiplateau. Maar het is goed genoeg.
.
Daarvoor moet je naar de 9xx serie serie.
PSN: Flix20-NL
Pfff, mede tweakers! Na jaren af en aan lurken in dit topic, ben ik na 15 jaar toe aan een nieuwe keuken.
De huidige keuken zit er 8 jaar in ( wat verhuist in de tussentijd), maar wat ik dacht dat weer een leuke exercitie zou worden, vind ik toch wel heel moeilijk!
Ik zoek een moderne en strakke keuken, die vanuit de woonkamer meer als meubel lijkt dan keuken.
Waar ik wat tegen aan loop is
A. De maatvoering op het lange gedeelte, om daar een mooie symmetrie in te vinden die klopt.
B. Daarnaast worstel ik ook met de kwaliteit van de verschillende keuken merken. Hoe deze te beoordelen?
C. Keuken apertuur, basic Siemens, high end ATAG, of mix and match wat je niet ziet?
De huidige keuken zit er 8 jaar in ( wat verhuist in de tussentijd), maar wat ik dacht dat weer een leuke exercitie zou worden, vind ik toch wel heel moeilijk!
Ik zoek een moderne en strakke keuken, die vanuit de woonkamer meer als meubel lijkt dan keuken.
A. De maatvoering op het lange gedeelte, om daar een mooie symmetrie in te vinden die klopt.
B. Daarnaast worstel ik ook met de kwaliteit van de verschillende keuken merken. Hoe deze te beoordelen?
C. Keuken apertuur, basic Siemens, high end ATAG, of mix and match wat je niet ziet?
Members only: 3 keuken aanbieders en mijn overwegingen
Inloggen
American Express vraagbaak
Oh right, ja dat bestaat ook. Maar is dat te krijgen als combi? Bij de winkels, als ik combimagnetron + pyrolyse aan klik zie ik geen 9xx serie.Flix20 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:15:
[...]
Voor de volledigheid; De CM678 is niet het top of the line model.
Daarvoor moet je naar de 9xx serie serie.
Wat is daar speciaal aan, stoom?
Ik zou eens bij van Diessen in Veldhoven gaan kijken. KVIK skippen want duur en niet geweldig en wel even bij de nieuwe vestiging van Keukenloods op Ekkersrijt gaan kijken. Aswa heeft voor ons het ontwerp gemaakt maar kon de prijs van Keukenloods totaal niet matchen.jw-1987 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:39:
Ik heb met plezier al wat rondgelezen in dit handige topic, binnenkort zijn we zelf aan de beurt. We gaan kijken voor een keuken in omgeving Eindhoven. In eerste instantie willen we een paar zaken met netto-prijzen bezoeken om een goed basis-idee te krijgen zonder al teveel stress. Daarna mogelijk nog langs ASWA met iets duidelijkere ideeën over zowel opties als realistische prijzen richting een onderhandeling.
Wij zaten te denken aan:
- Reddy
- Kvik
- Superkeukens
Hier nog een +1 voor Van Diessen. Netto prijzen, uitstekend advies, en alles kan qua flexibele mogelijkheden. Zie de 3d-schets die ik eerder heb geplaatst. Koffiebarretje moet om een kolom heen, waarbij ook het werkblad (dat wordt uiteindelijk wel ABS) uitgezaagd moet worden. Kan allemaal gemaakt worden bij Van Diessen. 2x inmeten (draagmuur moet nog verwijderd worden) ook geen probleem. En qua prijs vond nog best 'meevallen'. We waren uiteindelijk 27k kwijt, maar dat werd ook vooral veroorzaakt door bijna 10k aan apparatuur (2x neff oven, Quooker met Cube, koelkast, losse kleine diepvries, Bora).jw-1987 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:39:
Wij zaten te denken aan:
- Reddy
- Kvik
- Superkeukens
Beste tweakers,
Ook wij krijgen nieuwe keuken na een 'kleine' verbouwing. Nog geen keukenzaken bezocht...nu ons oude hondje is overleden, kunnen we met een gerust hart van huis. Veel plaatjes bekeken op dit forum, inspiratieboeken en printerest. Van zwarte naar taupe naar beige en nu witte uitvoering gegaan. Heb wel grote voorkeur ontwikkeld voor een strakke witte fenixkeuken. Lees niet heel veel hier over een overall-fenix keuken front én werkblad. Iemand hier iets over te vertellen? Dank alvast!
Ook wij krijgen nieuwe keuken na een 'kleine' verbouwing. Nog geen keukenzaken bezocht...nu ons oude hondje is overleden, kunnen we met een gerust hart van huis. Veel plaatjes bekeken op dit forum, inspiratieboeken en printerest. Van zwarte naar taupe naar beige en nu witte uitvoering gegaan. Heb wel grote voorkeur ontwikkeld voor een strakke witte fenixkeuken. Lees niet heel veel hier over een overall-fenix keuken front én werkblad. Iemand hier iets over te vertellen? Dank alvast!
Voor het vergelijken van de specs zou ik altijd kijken bij Siemens zelf op de site.w00key schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 00:37:
[...]
Oh right, ja dat bestaat ook. Maar is dat te krijgen als combi? Bij de winkels, als ik combimagnetron + pyrolyse aan klik zie ik geen 9xx serie.
Wat is daar speciaal aan, stoom?
De 9 serie is idd de huidige top of the line, de 6 serie is een oudere serie van enkele jaren geleden.
9 serie heb je zowel zonder en met magnetron of stoom.
45 cm ovens met magnetron en pyrolyse, C=compact:
CM976GKB1
CM978GNB1 + groter scherm, baksensor en roastingsensor
CM978GQB1 + groter scherm, camera, baksensor, roastingsensor
60 cm ovens met magnetron en pyrolyse, H=full size:
HM976GMB1 + roastsensor
HM978GNB1 + groter scherm, baksensor en roastingsensor
HN978GQB1 + groter scherm, camera, baksensor, roastingsensor én stoomfunctie
Overigens zou ik me niet blind staren op de pyrolyse functie, maar dat is persoonlijk.
Verder: de magnetrons in de 45 cm apparaten werken beter dan in de 60 cm apparaten. Ik heb zelf een 45 cm apparaat en de magnetron bevalt prima voor het verwarmen van vloeistoffen en als assistent bij het sneller garen van ovengerechten. Bij 60 cm apparaten heeft het magnetronelement meer moeite om het grotere volume egaal te voorzien van magnetrongolven.
[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 10-07-2024 09:24 ]
Heh ze hebben de modellen ingewikkelder gemaakt voor meer €.Cap schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:19:
[...]
Voor het vergelijken van de specs zou ik altijd kijken bij Siemens zelf op de site.
De 9 serie is idd de huidige top of the line, de 6 serie is een oudere serie van enkele jaren geleden.
9 serie heb je zowel zonder en met magnetron of stoom.
45 cm ovens met magnetron en pyrolyse, C=compact:
CM976GKB1
CM978GNB1 + groter scherm, baksensor en roastingsensor
CM978GQB1 + groter scherm, camera, baksensor, roastingsensor
60 cm ovens met magnetron en pyrolyse, H=full size:
HM976GMB1 + roastsensor
HM978GNB1 + groter scherm, baksensor en roastingsensor
HN978GQB1 + groter scherm, camera, baksensor, roastingsensor én stoomfunctie
Overigens zou ik me niet blind staren op de pyrolyse functie, maar dat is persoonlijk.
Verder: de magnetrons in de 45 cm apparaten werken beter dan in de 60 cm apparaten. Ik heb zelf een 45 cm apparaat en de magnetron bevalt prima voor het verwarmen van vloeistoffen en als assistent bij het sneller garen van ovengerechten. Bij 60 cm apparaten heeft het magnetronelement meer moeite om het grotere volume egaal te voorzien van magnetrongolven.
Maar 7 of 9 lijkt minimale verschil in te zitten, apparaat is hetzelfde, tussen deze 2 is het enige verschil een telescopisch rail
https://www.siemens-home....G1B1&contentType=products
Ik zou het eerder indelen in
iq500 4/5: dubbele draaiknop zoals de Bosch 4
iq700 6: enkele draaiknop. "Oud" design.
iq700 7: geen draaiknoppen. Nieuwer
iq700 9: soms groter display.
En elk van die iq700 is in tig subvarianten te krijgen met optioneel telescopische rail, pyrolyse en kerntemperatuur meting. Oh en stoom, maar dat heb je ook in de 4/5.
En camera zit alleen in de 9.
Een 6/7 met alles erop is een completer apparaat dan een 9 met alleen groot display. Siemens dumpt ze dan ook allemaal onder de iq700 label.
De 4/5 is wel anders, maar nog steeds geen draaiplateau.
Re: pyrolyse, sja ligt eraan hoe je je oven gebruikt. Zonder krijg je op een gegeven moment van die onverwijderbare vetplekken zoals op de airfryer mandje. In de oven verander ik alle vuil naar as 1x per maand en bouwt het niet op.
Keukenspecialisten! Ik heb gehoord dat Miele in november met een nieuwe kleur komt voor de ovens etc, namelijk Beige/Créme. Echter is volgens mij de software al wat ouder en weegt het niet op tegen de ovens van Siemens en bijvoorbeeld Bora.
Iemand enige ervaring of idee of er van andere merken nog nieuwe ovens komen, intuïtiever en wellicht met een groter touchscreen?
Iemand enige ervaring of idee of er van andere merken nog nieuwe ovens komen, intuïtiever en wellicht met een groter touchscreen?
We zijn ook bezig met een keuken voor een nieuwbouwhuis. We hebben inmiddels een offerte bij Grando, Kuchenwelt en BMN (werkt samen met de aannemer van het nieuwbouwhuis). Het waren zijn uiteindelijk verschillende keukens geworden, waarbij we het meest te spreken zijn over die van BMN. Grando was in onze ogen vrij duur en bij Kuchenwelt vonden we de omgang erg raar (we gingen van een keuken van 33k naar uiteindelijk 12.5k, maar kregen weinig details over de offerte etc.).
Nu zijn we erg enthousiast over de getekende keuken van BMN. De tekening van bovenaf gezien:
We vroegen ons het volgende af:
- Is de huidige keukenindeling een handige indeling? Verbeteringen mogelijk?
- Hoe is jullie ervaring met Pelgrim? En in het bijzonder met deze specifieke apparatuur?
- Of toch liever een ander merk, bijvoorbeeld weinig inleveren op kwaliteit met Edtna apparatuur? Of eventueel meerprijs waard voor bijvoorbeeld AEG oid?
- Is de totaalprijs redelijk?
- We overwegen ook nog bij een Duitse keukenboer te gaan kijken (Ekelhoff of Akzent). Zou daar de prijs voor een vergelijkbare keuken (veel) lager zijn of eventueel zelfde prijs met betere apparatuur?
- We hebben echter redelijke haast gezien de aannemer eigenlijk a.s. maandag de tekening wil met elektra voor de keuken. Het eerstvolgende moment dat wij naar Duitsland kunnen rijden is volgende week woensdag. Is het, op basis van deze tekening, last om een de elektrapunten aan te geven? Zou iemand daar bijvoorbeeld mee kunnen helpen (of is dat simpelweg niet op deze manier te doen)? Mag uiteraard eventueel ook via DM (en wordt zeeeer gewaardeerd)!
Alvast hartelijk dank en ben benieuwd naar jullie mening/tips/suggesties.
We hoeven niet perse het beste materiaal en apparatuur, maar we gaan met name voor een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Nu zijn we erg enthousiast over de getekende keuken van BMN. De tekening van bovenaf gezien:
Members only:
Inloggen
- Hoe is jullie ervaring met Pelgrim? En in het bijzonder met deze specifieke apparatuur?
- Of toch liever een ander merk, bijvoorbeeld weinig inleveren op kwaliteit met Edtna apparatuur? Of eventueel meerprijs waard voor bijvoorbeeld AEG oid?
- We overwegen ook nog bij een Duitse keukenboer te gaan kijken (Ekelhoff of Akzent). Zou daar de prijs voor een vergelijkbare keuken (veel) lager zijn of eventueel zelfde prijs met betere apparatuur?
- We hebben echter redelijke haast gezien de aannemer eigenlijk a.s. maandag de tekening wil met elektra voor de keuken. Het eerstvolgende moment dat wij naar Duitsland kunnen rijden is volgende week woensdag. Is het, op basis van deze tekening, last om een de elektrapunten aan te geven? Zou iemand daar bijvoorbeeld mee kunnen helpen (of is dat simpelweg niet op deze manier te doen)? Mag uiteraard eventueel ook via DM (en wordt zeeeer gewaardeerd)!
Alvast hartelijk dank en ben benieuwd naar jullie mening/tips/suggesties.
We hoeven niet perse het beste materiaal en apparatuur, maar we gaan met name voor een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Je weet natuurlijk dat er de komende IFA wel weer de nodige aankondigingen komen, ik had de nieuwe Miele kleur ook gelezen. Maar ik verwacht eigenlijk ook wel een update van de gewone inductie kookplaten in de lijn met de nieuwe kookplaten met geintegreerde afzuiging.General_LOBO schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:57:
Keukenspecialisten! Ik heb gehoord dat Miele in november met een nieuwe kleur komt voor de ovens etc, namelijk Beige/Créme. Echter is volgens mij de software al wat ouder en weegt het niet op tegen de ovens van Siemens en bijvoorbeeld Bora.
Of een top Miele uit de DGC78xx serie nu heel veel minder kan dan een Bora XBO zal toch ook echt afhangen van wat je er in werkelijkheid van gaat gebruiken. Je blindstaren op alle functies is leuk, maar je moet het wel gebruiken. En kijk ook vooral ook naar andere zaken zoals gebruiksgemak, ik vindt persoonlijk de Miele flexiclips fijner omdat ze het blad heel ver uit de oven laten komen. Heel fijn voor het bedruipen van gebraad, zonder met je handen in de buurt van de hete oven te komen.
En denk ook even aanbediening met vette haden, wat best eens kan voorkomen. Mijn zus heeft zon bosch oven met een draaiwieltje, ziet er leuk uit. Maar in de praktijk blijkt er snel vuil in te komen, wat de bediening verstoort.
Het ligt er maar net aan wat je budget is.. Zoals hier vaker is gezegd, laat je niet opjagen door de aannemer want je kan altijd door een los bedrijf een tekening laten maken als je ongeveer weet waar het leidingwerk moet komen.Perzikvrucht schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:26:
We zijn ook bezig met een keuken voor een nieuwbouwhuis. We hebben inmiddels een offerte bij Grando, Kuchenwelt en BMN (werkt samen met de aannemer van het nieuwbouwhuis). Het waren zijn uiteindelijk verschillende keukens geworden, waarbij we het meest te spreken zijn over die van BMN. Grando was in onze ogen vrij duur en bij Kuchenwelt vonden we de omgang erg raar (we gingen van een keuken van 33k naar uiteindelijk 12.5k, maar kregen weinig details over de offerte etc.).
***members only***
Alvast hartelijk dank en ben benieuwd naar jullie mening/tips/suggesties.![]()
Wij hebben zelf nu in ons huurhuis een Keller keuken met Pelgrim apparatuur en een Etna vaatwasser. Het functioneert maar is alles behalve geweldig.. Het zijpaneel van de keuken begint te verzakken (laat los) terwijl wij maar met 2 volwassenen zijn en keuken pas jaar of 7 a 8 oud is..
Grando zou ik zéker overslaan. Dat die nog keukens verkopen is me een raadsel gezien de prijzen die ze vragen.
Succes!
Bij Eckelhof is wel te onderhandelen. Begonnen bij ons op 27,500. Kwam daarna met een aanpassing die 800 euro scheelde uit op 25,300. Dat was slechts na de 2e afspraak om het geheel nog eens te bespreken qua details. Geen idee hoeveel ruimte er precies is. Maar die laten voor 1500-2000 euro de order niet liggen.TiFoxDutchZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:02:
Hi allemaal,
- 60mm keramiek werkblad
- Zwarte spoelboek
- Gouden kraan
- Bora Pure inductie
- AEG oven BPK742380B
En het volgende ontwerp
[Afbeelding]
Alvast bedankt.
Dank! En zo'n keukenombouw, is dat ook bij andere keukenboeren te realiseren of is dat niet een 'standaard' mogelijkheid?PrixV schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 02:40:
[...]
Het ligt er maar net aan wat je budget is.. Zoals hier vaker is gezegd, laat je niet opjagen door de aannemer want je kan altijd door een los bedrijf een tekening laten maken als je ongeveer weet waar het leidingwerk moet komen.
Wij hebben zelf nu in ons huurhuis een Keller keuken met Pelgrim apparatuur en een Etna vaatwasser. Het functioneert maar is alles behalve geweldig.. Het zijpaneel van de keuken begint te verzakken (laat los) terwijl wij maar met 2 volwassenen zijn en keuken pas jaar of 7 a 8 oud is..
Grando zou ik zéker overslaan. Dat die nog keukens verkopen is me een raadsel gezien de prijzen die ze vragen.
Succes!
Wat is jullie ervaring met een ’keukencheque’ die inbegrepen is in de prijs van een nieuwbouwhuis? Is het dan ook meestal het voordeligst om met die keukenzaak in zee te gaan of is het juist aan te raden naar een andere keukenzaak te gaan?
In de meeste gevallen is zo’n keukencheque een lokkertje of een verkapte manier om je te bewegen naar de keukenzaak van het project. En vaak doen deze zaken ook weinig moeite als je iets anders wil dan de standaard die ze aanbieden. Als je dat wilt tenminste.TNThomas schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:36:
Wat is jullie ervaring met een ’keukencheque’ die inbegrepen is in de prijs van een nieuwbouwhuis? Is het dan ook meestal het voordeligst om met die keukenzaak in zee te gaan of is het juist aan te raden naar een andere keukenzaak te gaan?
Maar er zijn ook voorbeelden waar het wel goed gaat. Dus ga er gewoon eens langs, kijk of ze je goed adviseren en een keukenlijn hebben die je mooi vind. En zorg dat je andere gelijkwaardige offertes hebt zodat je kunt vergelijken.
Maar laat je vooral niet leiden door het voordeel, want meestal gaat een deel daarvan richting de marge van de keukenzaak. En ze zijn grotendeels zeker van de klandizie, want de cheque moet besteed worden
Misschien een beetje lang verhaal, maar reflecterend op mijzelf is denk ik de grootste vraag die ik heb om welke kwaliteit keuken, om verder te gaan met een van de keuken verkopers.Stinger_Ventura schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:04:
Pfff, mede tweakers! Na jaren af en aan lurken in dit topic, ben ik na 15 jaar toe aan een nieuwe keuken.
***members only***
Wat is beter qua kwaliteit? En in welke volgorde ?
A. Schueller (Contur)
B. Nolte
C. Nobila
D. Rotpunkt
Aan het begin van dit topic staat een hele lijst met merken en bijbehorende kwaliteitscategorie. Alle merken die jij noemt staan daar vermeld.Misschien een beetje lang verhaal, maar reflecterend op mijzelf is denk ik de grootste vraag die ik heb om welke kwaliteit keuken, om verder te gaan met een van de keuken verkopers.
Wat is beter qua kwaliteit? En in welke volgorde ?
A. Schueller (Contur)
B. Nolte
C. Nobila
D. Rotpunkt
Die heb ik inderdaad gezien, en ook online veel gezocht over ervaringen. Maar de meningen verschillen lees ik en zijn vaak gedateerd (15-20 jaar geleden).appletreelane schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:21:
[...]
Aan het begin van dit topic staat een hele lijst met merken en bijbehorende kwaliteitscategorie. Alle merken die jij noemt staan daar vermeld.
Ik vind het heel moeilijk navigeren in deze 4 merken en hun kwaliteit op waarde te schatten. Alleen op prijs en "looks" of advies.... ik worstel hier al 8 weken mee..
Als ik de metafoor maak met het kopen van een auto (bijna zelfde prijs en levensduur!) dan gooit men een aantal wensen op tafel, kleur, opties, looks..... En de een komt met een Dacia thuis, en de ander met dezelfde wensen met een Audi of Skoda.. . .
Ik mis echt referentiekader....
De loopruimte om het eiland is wat beperkt. 100cm tussen eiland en hoge kasten, 80cm aan de kopse kant en 90 cm tussen eiland en wand.Perzikvrucht schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:26:
***members only***
Alvast hartelijk dank en ben benieuwd naar jullie mening/tips/suggesties.![]()
Ik snap de wens (door mode ingegeven) voor een kookeiland, maar ik zou zelf in dit geval veel eerder kiezen voor een schiereiland, dat geeft meer mogelijkheden (even aangenomen dat links en onder op de tekening ramen zijn en geen deuren).
Qua apparatuur: AEG heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding en als je vijf apparaten afneemt ook vijf jaar garantie. Die garantie geven ze ook echt, dus als er iets is komt een monteur de boel repareren. Ik heb het hier gehad met een kookplaat waar een zone uitviel. Edna oogt ook wat goedkoper.
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1