Onze keuken is zo'n 4 maand geleden geplaatst, maar hij is nog altijd niet perfect:
Na plaatsing bleek dat er een groot aantal frontjes krassen hadden, vooral aan de binnenkant, maar het maakt niet uit, het moet gewoon goed. De keuken komt bij een zelfbouwer vandaan en de frontjes zijn van een fenix achtig product (het lijkt op fenix, maar dan van een andere fabrikant). Het bleek dat het opzetten van de zijkantjes voor krassen had gezorgd. Dus wij kregen 10 nieuwe frontjes. Helaas was hun voorraad van het plaatmateriaal op, dus het duurde even voor ze een nieuwe batch van de leverancier uit Duitsland kregen.
Bij het plaatsen leek alles goed, tot ik 's avonds de keuken bij kunstlicht zag, en toen viel me ineens een kleurverschil op:
:strip_exif()/f/image/m1twR0kJrtG7qPEqgVNIfv6J.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter info: De onderste lade, en het 2e kastje vanuit deze hoek lijkt vanuit deze kijkrichting iets lichter. Maar dit is puur een reflectie issue. Zodra je een stap opzij doet zie je het niet meer. Maar aangezien dit onze looproute is, zie ik het constant. De lichtere frontjes zijn dus ook vervangen, de donkere (en iets matter lijkt het) zijn van de initiele plaatsing.
En sinddien is het een soap.
Inmiddels is er 4x een monteur geweest: eerst 1x om te controleren, en daarna 3x om vanalles te proberen. Volgens hun was kleur of glansverschil tussen batches niet mogelijk, dus na een paar keer was de conclusie dat het in verschil van zaagrichting moest liggen.
Vandaag kwamen 2 monteurs met 2 nieuwe paneeltjes (de onderste lade, en het 2e deurtje, de 2 die lichter lijken op de foto). 1 van de 2 monteurs die hier nog nooit eerder was geweest zei meteen al: Dit gaat niks uit maken. En inderdaad: het nieuwe paneel was hetzelfde als het paneel dat er al in zat. Kortom: het heeft niks met zaagrichting te maken.
Mij conclusie is dat er dan gewoon verschil tussen de verschillende batches van het plaatwerk zit, en dus de enige oplossing is om de bovenste lade en het 1e kastje (de diepvries) te vervangen. Maar de monteur wilde er eigenlijk niet aan, volgens hem maakt het allemaal niks uit, en heeft het met lichtval te maken (ja duuuh, dat zeg ik ook, maar dan nog mag ik eenzelfde kleur verwachten).
Ze hebben de panelen ook nog naar buiten gehad om bij buitenlicht te kijken, maar uiteraard zie je daar geen verschil (wederom: my point, je ziet het alleen bij kunstlicht). Uiteindelijk hebben ze het nieuwe lade van de onderste even bij de bovenste gezet (past niet, want andere montagepunten, maar kon wel even los) en toen leek het kleurverschil toch echt weg.
De monteur bleef echter zeuren dat het niet kon, dat als ze die andere 2 moesten vervangen, dat er dan weer kleurverschil met de 2 erboven zou zitten.. sja, dan moeten die ook, dat is geen argument om het er bij te laten lijkt mij.
Uiteindelijk zijn ze weer weg gegaan en is nu de conclusie dat de "grote baas" van de keukenzaak zelf maar moest komen kijken.
Ik baal behoorlijk, maar ben vooral ook een beetje pissed op de houding van die ene monteur, ik voel me gewoon niet gehoord. Maar daarom ook deze post: Ik ben toch niet gek?? Een dergelijk glansverschil kan toch niet acceptabel zijn, ook al is het alleen onder een specifieke hoek en puur een glans/hoek issue.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce