Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 12:29
Zojuist een Etna KIF762ZT inductiekookplaat besteld, maar we twijfelen achteraf of deze wel geschikt is voor onze Bialetti Moka (inductie versie) ivm de minimale afmetingen en de grootte van de inductieplekken.

De Etna heeft 4 gelijke octovormige pitten van 19 bij 21cm. Volgens mij staat in de handleiding dat 11cm de minimale afmeting van een pan moet zijn. Wat als deze kleiner is? Gaat de plaat dan uit of de efficientie naar beneden?
Bij Coolblue staat dat de kookplat pangrootteherkenning heeft, maar op de site van Etna niet...

We twijfelden overigens tussen de ETNA KIF762ZT en de AEG IKS7440ACB. De grotere vrijheid qua keuze waar je je pannen neerzet bij de ETNA deed ons daarvoor gaan. Maar hoor het nog graag als iemand advies kan geven in de keuze tussen beide :)

[ Voor 27% gewijzigd door MailMan op 14-03-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-06 18:39
Hallo allemaal,

Ik heb een keuken gekocht zonder inbouwapparatuur
Nu heb ik een koelkast gekocht. Maat is prima, maar de deurtjes passen niet.
Bij elke koelkast zie ik alleen de maat staan, ik heb het vak opgemeten en klaar.

Doe ik iets fout?
Het lijkt me toch niet dat het vriesgedeelte altijd mee open gaat als ik de koelkast open?

Alvast bedankt voor de hulp, Natascha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImbAqHMfxRE_Be5XO_xibaHhZtc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bMBxlINwk7VP7UsCC0IdsNg2.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpmPalP6mrTDIRW45hAz2pIFjQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dHqrk3OCZngWNu8agm280RwZ.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ-ULeEbAubCjtdyH9uqQMYPrAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X6TPAFv7LtrYx396ak0StkTx.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Warchazz op 14-03-2024 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 19:51

Rzaan

Altijd zoekende

Warchazz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:58:
Hallo allemaal,

Bij elke koelkast zie ik alleen de maat staan, ik heb het vak opgemeten en klaar.

Doe ik iets fout?
Het lijkt me toch niet dat het vriesgedeelte altijd mee open gaat als ik de koelkast open?
volgens mij doe je niks fout, maar je hebt niet de juiste deurtjes.
Hoe groot is het onderste deurtje?
Wellicht kun je koelkast op een verhoging zetten in de nis (zodat ie boven aansluit) en past het dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:51
Hallo allemaal,

Doe ik iets fout?

[Afbeelding][Afbeelding]
Is het niet een kwestie van de koelkast hoger in de kast plaatsen? Dat vak bovenin zou ook onderin kunnen. Dan gaat de koelkast 10cm omhoog en lijkt de deur wel te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warchazz
SquareOne schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:09:
[...]

Is het niet een kwestie van de koelkast hoger in de kast plaatsen? Dat vak bovenin zou ook onderin kunnen. Dan gaat de koelkast 10cm omhoog en lijkt de deur wel te passen?
Daar was ik ook al aan het denken maar de "oude Koelkast" die de vorige eigenaar had, paste wel?
De plank zit ook vast, dus niet met van die plankdragers en om dat zwarte ding op een plankje te zetten of dat stevig genoeg is?

[ Voor 21% gewijzigd door Warchazz op 14-03-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
Rzaan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:09:
[...]

volgens mij doe je niks fout, maar je hebt niet de juiste deurtjes.
Hoe groot is het onderste deurtje?
Wellicht kun je koelkast op een verhoging zetten in de nis (zodat ie boven aansluit) en past het dan wel.
Daar dacht ik ook al aan, maar op de tekening staat exact mijn situatie, en echt nergens vragen ze om kastdeurmaten, ik dacht dat het standaard zou zijn als dit niet vermeldt wordt.
De plank bovenin zit vast in de kast, dus niet met plankdragers. en ik zie bij niemand het gaat aan de onderkant?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ-ULeEbAubCjtdyH9uqQMYPrAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X6TPAFv7LtrYx396ak0StkTx.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Warchazz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Daar was ik ook al aan het denken maar de "oude Koelkast" die de vorige eigenaar had, paste wel?
De plank zit ook vast, dus niet met van die plankdragers en om dat zwarte ding op een plankje te zetten of dat stevig genoeg is?
Dan doe je een balkje onder die plank.
Niet per se de mooiste oplossing, maar nood breekt wetten.

Dat plankje zit waarschijnlijk met duvels bevestigd. Dus onzichtbaar. Of zie je aan de buitenkant schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
Rzaan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:44:
[...]

Dan doe je een balkje onder die plank.
Niet per se de mooiste oplossing, maar nood breekt wetten.

Dat plankje zit waarschijnlijk met duvels bevestigd. Dus onzichtbaar. Of zie je aan de buitenkant schroeven?
ja denk ik ook, maar hoe krijg je dat eruit?
zit dat vakje er boven niet voor de ventilatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Warchazz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:48:
[...]

ja denk ik ook, maar hoe krijg je dat eruit?
zit dat vakje er boven niet voor de ventilatie?
Nee, want dat vakje wordt door de deur afgesloten, lijkt me

Dat plankje eruit krijgen, lukt altijd wel. Met beleid en een zaag.
Maar ik zou wel eerst goed meten of de nieuwe situatie past.
Anders zit je voor niks te slopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 19:09
Rzaan schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:53:
[...]

Nee, want dat vakje wordt door de deur afgesloten, lijkt me

Dat plankje eruit krijgen, lukt altijd wel. Met beleid en een zaag.
Maar ik zou wel eerst goed meten of de nieuwe situatie past.
Anders zit je voor niks te slopen.
Warchazz
Met een goed plamuurmes er tussen de doken stuk slaan kan.
Maar mocht je een fijn tool hebben is het nog mooier.
Met koelvries combinaties zijn minimaal 2 modellen , dat is de rede dat deze niet past maar de oude( bij klant )waar keuken vandaan komt wel paste Zie hier.
https://www.budgetplan.nl...iemens-ki86ssde0-deur.jpg

En hier.
https://www.budgetplan.nl...i/siemens-ki87ssde0-i.jpg
Zit ongeveer 8 cm verschil in.
Dat is dus de rede , heeft te maken met 2 laden vries of 3.

Nog even een aanvulling, als je 2 balkjes van voor naar achter op hoogte leg en daarop de bodem die je boven er uit haalt , even schroefje en kan de koeler er weer in.
En eerst even uitmeten natuurlijk hoeveel nodig is, dan boven van links naar rechts een strook van 19 mm wit spaanplaat er in om die hoogte te vullen en om de koeler boven vast te zetten.
Sorry als ik de links mischien niet mocht plaatsen , was zomaar even opgezocht .
Hallo allemaal,

Doe ik iets fout?

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

[ Voor 46% gewijzigd door ouwefreaker op 14-03-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warchazz
ouwefreaker schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:03:
[...]

[...]

Met een goed plamuurmes er tussen de doken stuk slaan kan.
Maar mocht je een fijn tool hebben is het nog mooier.
Met koelvries combinaties zijn minimaal 2 modellen , dat is de rede dat deze niet past maar de oude( bij klant )waar keuken vandaan komt wel paste Zie hier.
https://www.budgetplan.nl...iemens-ki86ssde0-deur.jpg

En hier.
https://www.budgetplan.nl...i/siemens-ki87ssde0-i.jpg
Zit ongeveer 8 cm verschil in.
Dat is dus de rede , heeft te maken met 2 laden vries of 3.

Nog even een aanvulling, als je 2 balkjes van voor naar achter op hoogte leg en daarop de bodem die je boven er uit haalt , even schroefje en kan de koeler er weer in.
En eerst even uitmeten natuurlijk hoeveel nodig is, dan boven van links naar rechts een strook van 19 mm wit spaanplaat er in om die hoogte te vullen en om de koeler boven vast te zetten.
Sorry als ik de links mischien niet mocht plaatsen , was zomaar even opgezocht .
[...]
Dan wel flinke balken, de koelkast is best zwaar dadelijk zakt hij door het plankje, mss ook nog verstevigen onder de kast?
En dan dat vakje dichtmaken anders ziet het wel heel lelijk uit.

Of de koelkast terugsturen en een drievaks vriezer bestellen, maar ben bang dat ze hem nu niet meer terugnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oedjoebadja
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-03-2024
Hallo!

Wij zijn bezig met een nieuwe keuken voor ons nieuwe huis. De keuken wordt gebouwd door een interieur bouwer. Nu heeft hij op ons verzoek, een offerte bij een natuursteen bedrijf gedaan voor het werkblad. Nu is die geen klein oppervlak: bijna 9m2. En hadden we ons dus voorbereid op een flinke €€€€ offerte.

Edoch je raad em al, we vielen lichtelijk van onze stoel van 1 prijs. Gezien ik echt totaal geen vergelijking heb op die prijs, dacht ik. Ik ga opzoek naar een reality check.
Keramiek Caparia €5000
Kwartsiet Taj Mahal €7500
En toen deden we slik:
Marmer Calacatta Viola €20.000

Wij zijn benieuwd: is dit wat het is €2222/m2
Ik hoor graag jullie ervaringen met natuursteen prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 00:49
Oedjoebadja schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:16:
Hallo!

Wij zijn bezig met een nieuwe keuken voor ons nieuwe huis. De keuken wordt gebouwd door een interieur bouwer. Nu heeft hij op ons verzoek, een offerte bij een natuursteen bedrijf gedaan voor het werkblad. Nu is die geen klein oppervlak: bijna 9m2. En hadden we ons dus voorbereid op een flinke €€€€ offerte.

Edoch je raad em al, we vielen lichtelijk van onze stoel van 1 prijs. Gezien ik echt totaal geen vergelijking heb op die prijs, dacht ik. Ik ga opzoek naar een reality check.
Keramiek Caparia €5000
En toen deden we slik:

heb je een tekening? je zou het gemakkelijk kunnen vergelijken met andere natuursteen handelaren. even mailen en een offerte opvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 15:42
Hallo!

Keramiek Caparia €5000
En toen deden we slik:

Wij krijgen ook een taj mahal werkblad. Dit werkblad krijgen wij op een kookeiland van 300x120cm, een spoelgedeelte van 70x160cm en een stolwand van 95x120cm en alles met een rand van 5cm komen we op een prijs van €7250 voor het blad. Hier zit ook een spoelbak, gaten maken voor kookplaat, kraan en zeeppomp en opmeten en plaatsen bij in.

Je kunt altijd eens een prijs opvragen bij steenproject. Daar heb ik het vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Flix20 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Heb zelf vorige week bij wandplank online een plank met spot en zigbee controller besteld.
Op de site stond toen ik bestelde 10 werkdagen levertijd maar via mail heb ik ondertussen al 25 werkdagen(!) vernomen.
Over de kwaliteit kan ik nog niets zeggen.
Wel vond ik 'm prima betaalbaar en gebruikt naar eigen zeggen echt hout.
Omdat deze vraag nog een paar keer naar boven is gekomen.
Ondertussen hebben we gister de plank mogen ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMlbQkAtF0xpBJtsLh35ezNU_cQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cUZoF5jn7Zr21psZvSOshKeQ.png?f=fotoalbum_large

Wat alleen beetje jammer is is dat 2 v/d 4 bevestigingspunten precies op een staal constructie, of elektrabuis loopt.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:30

Met wat googelen kom ik op een prijs per strekkende meter van 1140, (bij 65 cm diepte), met de waarschuwing dat het een exclusieve marmersoort is waarbij de prijs per dag kan verschillen. Dus omgerekend naar m2 kan die 2222 toch wel kloppen, maar bizar duur.
Denk dus dat je of nog een paar keer flink moet slikken, of een andere marmersoort moet overwegen.
Vergelijkingsoffertes opvragen is altijd raadzaam bij zulke uitgaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
Hallo allemaal,

Doe ik iets fout?

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
De tekening van de kast en de foto van de kast lijken niet met elkaar te kloppen.

Op de tekening staat er zowel onder als boven een plankje, dus je zou zowel onder als boven de koelkast ruimte houden. Op de foto lijkt het alsof je de koelkast helemaal onder in de kast hebt staan.

Klopt de nismaat van de koelkast wel met de kast zelf? Dus is de nismaat inderdaad 1772 van deze koelkast?

Om het passend te krijgen, maar ik zou eerst dus heel goed meten of dat echt zo past, dus eerst meten en tekenen en dan pas gaan zagen:

- koelkast er uit
- Plankje bovenin er uit. Dat zit vast zeg je. Als dat vol verlijmd is, dan zit er niets anders op dan slopen en dat ga je blijven zien.
- Onderin opvullen. Niet met een plankje, maar met balkjes die hoog genoeg zijn. Die balkjes plaats je onder de pootjes van de koelkast. Je moet dan inderdaad de balkjes 18mm korter maken dan de binnenkant van de kast en de voorzijde afdekken met een houten plankje precies op maat.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Laatst online: 13-09 19:09
Warchazz schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Dan wel flinke balken, de koelkast is best zwaar dadelijk zakt hij door het plankje, mss ook nog verstevigen onder de kast?
En dan dat vakje dichtmaken anders ziet het wel heel lelijk uit.

Of de koelkast terugsturen en een drievaks vriezer bestellen, maar ben bang dat ze hem nu niet meer terugnemen?
Zoals ik uitgelegd heb is het zeker sterk genoeg.
Wel de balkjes aan de linker en rechter zijde maken.
En de ruimte, tja is niet veel meer dan 6 a 7 cm.
Mischien passen je bakblikken er in .
Maar niet mooi is alleen als je even wat uit de koeler pakt, daar zou ik nou niet echt een probleem van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcojs
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
Misschien is dit niet helemaal het juiste topic, maar ik heb een vraagje over de aansluiting van een oven en inductiekookplaat.

We zijn aan het kijken naar een keuken van Ikea met losse inductiekookplaat (HÖGKLASSIG) en losse oven (FORNEBY). Beide apparaten worden zonder stekker geleverd, maar ik kan nergens wat voor aansluiting er precies op zit. De kookplaat zou perilex moeten zijn, maar heb ik die ook nodig voor de oven? Dat zou betekenen dat ik twee perilex-dozen in de keuken moet hebben, maar dat lijkt me wel veel voor alleen een kookplaat en oven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
marcojs schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:20:
Misschien is dit niet helemaal het juiste topic, maar ik heb een vraagje over de aansluiting van een oven en inductiekookplaat.

We zijn aan het kijken naar een keuken van Ikea met losse inductiekookplaat (HÖGKLASSIG) en losse oven (FORNEBY). Beide apparaten worden zonder stekker geleverd, maar ik kan nergens wat voor aansluiting er precies op zit. De kookplaat zou perilex moeten zijn, maar heb ik die ook nodig voor de oven? Dat zou betekenen dat ik twee perilex-dozen in de keuken moet hebben, maar dat lijkt me wel veel voor alleen een kookplaat en oven...
Welke FORNEBY precies?

Pak ik een willekeurige: https://www.ikea.com/nl/n...-ikea-500-zwart-20556908/

Dan staat er:
Magnetronvermogen: 1000 W

Spanning: 220-240V

Kleinste zekering: 16A

Dus dat hoeft niet op perilex oid. Of zelf stekker aan zetten of met lastklemmetjes monteren in een lasdoos. Wel vreemd zonder stekker...

Hier staat ook eea: https://www.ikea.com/nl/n...zwart__AA-2350282-3-1.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Mattie112 op 15-03-2024 11:25 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcojs
  • Registratie: December 2017
  • Niet online
Mattie112 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:24:
[...]

Welke FORNEBY precies?

Pak ik een willekeurige: https://www.ikea.com/nl/n...-ikea-500-zwart-20556908/

Dan staat er:
Magnetronvermogen: 1000 W

Spanning: 220-240V

Kleinste zekering: 16A

Dus dat hoeft niet op perilex oid. Of zelf stekker aan zetten of met lastklemmetjes monteren in een lasdoos. Wel vreemd zonder stekker...

Hier staat ook eea: https://www.ikea.com/nl/n...zwart__AA-2350282-3-1.pdf
Het gaat om deze: https://www.ikea.com/nl/n...-ikea-700-zwart-10556895/

Maar die zal wel ongeveer dezelfde aansluitwaardes hebben. Lijkt me dat deze dan op een gewone stekker kan. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
marcojs schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:20:

Zonder stekker omdat dat makkelijker door de achterkant van de kast manouvreerd. En het is erg simpel: heb je 3 draden, dan is het een normale stekker (aarde, bruin/blauw). Heb je er meer, dan is het perilex. Maar ovens van de ikea zijn nooit perilex. :) alleen uitzonderlijk hoog vermogen ovens als de Bora XBO heeft perilex omdat die 7kWh trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Zou je de grote kast kunnen draaien? Zodat het plankje onderin komt? Volgens mij komt de koelkast daar goed in uit (deuren ook uitlijnend met de kast ernaast). Uit je tekening begrijp ik dat het vakje is bedoeld voor ventilatie. Heb je niet iets meegeleverd gekregen waar een rooster in past? Anders zou je dat nog kunnen nabestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
Toke_gt schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Zou je de grote kast kunnen draaien? Zodat het plankje onderin komt? Volgens mij komt de koelkast daar goed in uit (deuren ook uitlijnend met de kast ernaast). Uit je tekening begrijp ik dat het vakje is bedoeld voor ventilatie. Heb je niet iets meegeleverd gekregen waar een rooster in past? Anders zou je dat nog kunnen nabestellen.
Meestal is het bij zo'n kast de bedoeling dat deze achter de onderste deur, aan de voorkant niet helemaal tot het front doorloopt. Lucht kan dan voor de plint, achter de deur naar achteren en langs de koeling achter de kast langs naar boven.

Je krijgt dan geen lelijk rooster in de plint zelf. De tekening lijkt echter te suggereren dat het onderste vakje afgesloten wordt door de deur en dan klopt dat niet.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Blihi schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 15:40:
[...]
Meestal is het bij zo'n kast de bedoeling dat deze achter de onderste deur, aan de voorkant niet helemaal tot het front doorloopt. Lucht kan dan voor de plint, achter de deur naar achteren en langs de koeling achter de kast langs naar boven.

Je krijgt dan geen lelijk rooster in de plint zelf. De tekening lijkt echter te suggereren dat het onderste vakje afgesloten wordt door de deur en dan klopt dat niet.
Eens hoor, ik vind het ook geen mooie oplossing, maar ik probeer te bedenken hoe het kan zijn bedoeld, wetend dat er wel een kast is besteld, maar geen koelkast. Dan krijg je dus een generiek product, geen maatwerk. @Warchazz zou kunnen kijken of er een langer deurtje voor de vriezer beschikbaar is, zodat ook dat onderste vakje wordt afgedekt. Misschien is dat nu al zo, dat kan ik niet goed zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mifflin
  • Laatst online: 12-09 09:18
Hi allemaal - mijn eerste post hier na heel wat rondkijken. Leuk om te lezen dat iedereen goede adviezen geeft en begaan is met ieders keuken O+

We zijn met ons nieuwbouwhuis bezig en daar hoort natuurlijk een mooie keuken in! Op dit moment is ons oog gevallen op een Next125 keuken (kobaltgroen fluweelmat, is in het echt wat lichter qua kleur). Erg tevreden over de keuken en service tot nu toe. Wel nog een beetje twijfel over de exacte opstelling.

Afmetingen:
- 2,405 m breed
- 4,0 m lang
- Afstand tussen linker- en rechterkant is zo'n 1,15 m
- Schiereiland is 2x 0,6 m breed en 1,0 m lang
- Groot punt zijn de deuren in het midden van de ruimte (links vanaf de muur op 0,65 m tot het kozijn, breedte van kozijn is 1,30 m, van het rechterkozijn naar de andere muur is 0,45 m). De linkerdeur is een kiepdeur naar binnen (geen draai), de rechterdeur kan wel naar binnen opendraaien (en kiepen)

De keukenadviseur adviseerde om een ondiep kastje van 0,4 m diep te plaatsen tegen de muur aan (voor bijvoorbeeld het koffiezetapparaat), waardoor de deur nog helemaal open kan (dit zal in praktijk weinig gebeuren, maar toch). Het lijkt nu een beetje gekkig/niet helemaal te kloppen. Ik denk dat we dit laten weghalen en we hier de prullenbak neerzetten en hand/theedoeken neerhangen. Het koffiezetapparaat komt dan waarschijnlijk rechts van de kookplaat tegen de hoge kasten aan.

Daarnaast vragen we ons af waar we precies de kraan en spoelbak moeten plaatsen. De vaatwasser zit er nu links van en we hebben nu aan beide kanten 0,6 m werkruimte wat het stuk 1,8 m maakt (als dat ondiepe kastje dus weg wordt gehaald). Wellicht is het beter om de kraan te verplaatsen zodat je bijvoorbeeld 0,4 m werkruimte rechts hebt en 0,8 m links? Tussen dit blad en het blad van het schiereiland zit zo'n 1,15 m, dus misschien kunnen we die 0,6 m ook plussen naar 0,8 m.

De hoge kasten verplaatsen naar de rechterkant is een optie, maar met minimaal 0,6 m diep blokkeert die het licht van de ramen/steekt die voor het kozijn uit. Dat lijkt ons niet zo mooi. Bij de lage opstelling rechts vinden we dit minder storend.

Hoor graag wat jullie van de opstelling vinden en ik sta zeker open voor andere suggesties/ideeën

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxswbniE3T-DrWNExCSGlN6O8nk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YX7zlYCU7DdrecfGNcZSYsZL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9lnrEoXcxxEOMfz50Er7kCpV4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9t740MLcwVbxRfoQBckRA4hx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSHLzo6Q3L2JE8976vVgA0-e9fY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k0nyzVZV2hUMG7Q9wDo81St4.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
Mifflin schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:13:
Hi allemaal - mijn eerste post hier na heel wat rondkijken. Leuk om te lezen dat iedereen goede adviezen geeft en begaan is met ieders keuken O+

We zijn met ons nieuwbouwhuis bezig en daar hoort natuurlijk een mooie keuken in! Op dit moment is ons oog gevallen op een Next125 keuken (kobaltgroen fluweelmat, is in het echt wat lichter qua kleur). Erg tevreden over de keuken en service tot nu toe. Wel nog een beetje twijfel over de exacte opstelling.

Afmetingen:
- 2,405 m breed
- 4,0 m lang
- Afstand tussen linker- en rechterkant is zo'n 1,15 m
- Schiereiland is 2x 0,6 m breed en 1,0 m lang
- Groot punt zijn de deuren in het midden van de ruimte (links vanaf de muur op 0,65 m tot het kozijn, breedte van kozijn is 1,30 m, van het rechterkozijn naar de andere muur is 0,45 m). De linkerdeur is een kiepdeur naar binnen (geen draai), de rechterdeur kan wel naar binnen opendraaien (en kiepen)

De keukenadviseur adviseerde om een ondiep kastje van 0,4 m diep te plaatsen tegen de muur aan (voor bijvoorbeeld het koffiezetapparaat), waardoor de deur nog helemaal open kan (dit zal in praktijk weinig gebeuren, maar toch). Het lijkt nu een beetje gekkig/niet helemaal te kloppen. Ik denk dat we dit laten weghalen en we hier de prullenbak neerzetten en hand/theedoeken neerhangen. Het koffiezetapparaat komt dan waarschijnlijk rechts van de kookplaat tegen de hoge kasten aan.

Daarnaast vragen we ons af waar we precies de kraan en spoelbak moeten plaatsen. De vaatwasser zit er nu links van en we hebben nu aan beide kanten 0,6 m werkruimte wat het stuk 1,8 m maakt (als dat ondiepe kastje dus weg wordt gehaald). Wellicht is het beter om de kraan te verplaatsen zodat je bijvoorbeeld 0,4 m werkruimte rechts hebt en 0,8 m links? Tussen dit blad en het blad van het schiereiland zit zo'n 1,15 m, dus misschien kunnen we die 0,6 m ook plussen naar 0,8 m.

De hoge kasten verplaatsen naar de rechterkant is een optie, maar met minimaal 0,6 m diep blokkeert die het licht van de ramen/steekt die voor het kozijn uit. Dat lijkt ons niet zo mooi. Bij de lage opstelling rechts vinden we dit minder storend.

Hoor graag wat jullie van de opstelling vinden en ik sta zeker open voor andere suggesties/ideeën

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whoSor3-WvCPvfLT3v-JQQvmudc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYlkGgnzE5pNS2IvNS5Kftkm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdjMzWXmGL5oJSkncUlqkSYqDeI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bafagNsfq9gI6ekhoNZaRqhW.jpg?f=fotoalbum_tile

Je zou zoiets kunnen spiegelen. Dus een ondiepe hoge kast een kant waar het raam zit.

Maar ik zou de hoge kasten eigenlijk laten staan waar ze nu staan.
Persoonlijk vind ik de hoek niet echt veel toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:09
SquareOne schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:02:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Je zou zoiets kunnen spiegelen. Dus een ondiepe hoge kast een kant waar het raam zit.

Maar ik zou de hoge kasten eigenlijk laten staan waar ze nu staan.
Persoonlijk vind ik de hoek niet echt veel toevoegen.
Zo'n effect hebben wij ook om te dealen met het raam. Ben ik wel heel blij mee, maar de kanten spiegelen klinkt op die tekening vooral onhandig met het stuk dat de hoek om gaat waardoor je looppad vreemd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0vs58JArdHljtFWSFiUD_0AftQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnccOC2qfbSqdl7ycvfzYx2H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:30
SquareOne schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:10:
[...]

Als het alleen om de kleur gaat, dan is het toch puur een kwestie van smaak?
Scroll eens door pinterest welke kleurencombinaties jullie aanspreken.

Er zitten ook nog een hoop kleur tussen lavazwart en zandgrijs in.
Wellicht is een combinatie van kleur ook fraai.

Zelf groot fan van parralel keukens zoals deze waarin kleur worden gecombineerd.

[Afbeelding][Afbeelding]
@SquareOne zijn we meer afbeeldingen van de parallelle opstelling die je hier als voorbeeld aandraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
We zijn als laatste voor ons nieuwe keuken op zoek naar een 60cm hoge inbouwoven zonder al teveel poespas (geen stoom of app integratie) en zonder groot touchscreen als interface. Verder het liefst zoveel mogelijk zwart.

Nu kom ik deze AEG tegen voor 550 euro, met ook nog eens pyrolyse: https://www.coolblue.nl/p...331061b-surroundcook.html

Ik snap niet waarom een oven van b.v. Siemens, Bosch of Miele met vergelijkbare features meteen 2x zo duur is? Er zal best iets verschil in kwaliteit zitten, maar ga je dit merken bij een oven?

Zie b.v. als vergelijking:

https://www.siemens-home....G0B6?contentType=products

https://www.coolblue.nl/product/921122/miele-h-2465-bp.html

https://www.bosch-home.nl...glebox=accessoriesOthers/

AEG is misschien geen A-merk, maar ik heb een Bosch vaatwasser en Siemens wasmachine en droger, en dat vind ik ook niet het einde van de wereld.

Waarom is het prijsverschil bij ovens zo groot tussen deze merken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Appels met peren. Je vergelijkt een webshop prijs van de AEG met een fabrikant adviesprijs van de Bosch. In mijn vorige reactie over een oven met magnetronfunctie tipte ik je al om op de website van de fabrikant te kijken. Dan zie je dat voor de door jou genoemde ovens er tussen de adviesprijs van de Bosch en de AEG bijvoorbeeld maar 90 euro verschil zit. Bosch en AEG kan je A-merken noemen, Miele een A+ merk, net als bijvoorbeeld Bora. Dus Miele is duurder dan Bosch of AEG.

Op de Bosch of Siemens kan je zonder al te veel moeite ook zo 35 tot 40% op de adviesprijs besparen, door een prijs op te vragen bij de goedkopere inbouwapparatuur boeren. En laat je niet alleen leiden door prijs. Vergelijk goed, kijk goed naar design, bediening en features. Een feature waar je echt veel prijs op stel opgeven om 100 euro te besparen is misschien geen goed idee, als je jarenlang plezier van die feature gaat hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 17-03-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Cap schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 23:52:
Appels met peren. Je vergelijkt een webshop prijs van de AEG met een fabrikant adviesprijs van de Bosch. In mijn vorige reactie over een oven met magnetronfunctie tipte ik je al om op de website van de fabrikant te kijken. Dan zie je dat er tussen de adviesprijs van de Bosch en de AEG bijvoorbeeld maar 90 euro verschil zit. Bosch en AEG kan je A-merken noemen, Miele een A+ merk, net als bijvoorbeeld Bora. Dus Miele is duurder dan Bosch of AEG.

Op de Bosch of Siemens kan je zonder al te veel moeite ook zo 35 tot 40% op de adviesprijs besparen, door een prijs op te vragen bij de goedkopere inbouwapparatuur boeren. En laat je niet alleen leiden door prijs. Vergelijk goed, kijk goed naar design, bediening en features. Een feature waar je echt veel prijs op stel opgeven om 100 euro te besparen is misschien geen goed idee, als je jarenlang plezier van die feature gaat hebben.
Ik snap dat de prijzen bij boeren lager liggen dan de adviesprijzen, maar dan nog is de Siemens 1000+ bij webshops net als de Miele. Die Bosch lijkt voor rond de 750 te gaan.

Terecht punt van de features en bediening. Maar daarvoor moet je wel echt langs de winkel. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het knopjes die goedkoop aanvoelen. Waar ik met die AEG dan weer een beetje bang voor ben. Kan zo goed als geen filmpjes vinden van mensen die hem bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
.NCK schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 22:51:
[...]

@SquareOne zijn we meer afbeeldingen van de parallelle opstelling die je hier als voorbeeld aandraagt?
Nee heb ik een keer ergens van het web geplukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@MailMan De adviesprijzen van de Bosch en de AEG liggen dicht bij elkaar in de buurt, dat geeft duidelijk een indicatie. De kwaliteit is een punt van onderzoek, maar dat geldt net zo goed als je vergelijkt tussen apparaten van hetzelfde merk. AEG kan je best vergelijkbaar inschatten als Bosch. De rest, de prijsstelling in een webshop, is marktwerking. Een uitlopend model, overstock, een merk dat minder in de mode is, etc. Meer valt het er niet over te zeggen.

Zowel Electrolux (o.a. AEG) als BSH (o.a. Bosch / Siemens) hebben een 'experience center'. De eerste volgens mij in Alphen a/d Rijn, de tweede in Hoofddorp. Daar kan je (vrijwel) de hele lijn bevoelen en beproeven en je ook laten informeren over verschillen. Ga er eens langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlot887
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-06 22:54
Zouden jullie de Bora kiezen of Siemens IQ500 ? Wij hebben inmiddels een offerte binnen voor een Rotpunkt keuken met Siemens apparatuur. Alleen twijfelen wij of we niet voor de Bora moeten gaan. Die hebben wij nu ook en bevalt goed. Enige wat wij nu hebben is afzuiging naar buiten en dat kan in het nieuwe huis niet. De verkoper zei dat de filters van Siemens in de oven kunnen worden gereinigd.

Siemens iQ500,Koel/Vries,XXL,194cm € 2.189,26
Siemens iQ700, Comp oven met magn € 2.313,22
Siemens, iQ700, Comp oven € 1.445,45
Siemens, iQ300 vaatwasser € 1288
Siemens, iQ500, combiAir kookplaat met afzuiging
80 cm, touchSlider €3.296,69
Totaal na korting 6.319,83

[ Voor 13% gewijzigd door Charlot887 op 17-03-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 17:45
Mifflin schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:13:
Ik zou ook die hoek weghalen, die levert niets op, het aanrechtblad in de hoek kun je niet goed gebruiken als je aan de binnenkant staat. Die hoek eraf levert je aan de muur meer lengte aanrecht op. En dan heb je aan de andere kant de ruimte om de keuken langer te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Charlot887 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 10:25:
Zouden jullie de Bora kiezen of Siemens IQ500 ? Wij hebben inmiddels een offerte binnen voor een Rotpunkt keuken met Siemens apparatuur. Alleen twijfelen wij of we niet voor de Bora moeten gaan. Die hebben wij nu ook en bevalt goed. Enige wat wij nu hebben is afzuiging naar buiten en dat kan in het nieuwe huis niet. De verkoper zei dat de filters van Siemens in de oven kunnen worden gereinigd.

Siemens iQ500,Koel/Vries,XXL,194cm € 2.189,26
Siemens iQ700, Comp oven met magn € 2.313,22
Siemens, iQ700, Comp oven € 1.445,45
Siemens, iQ300 vaatwasser € 1288
Siemens, iQ500, combiAir kookplaat met afzuiging
80 cm, touchSlider €3.296,69
Totaal na korting 6.319,83
De Bora. Bedoel je de Pure? Of de XPure?

Ik zou voor een Bora gaan. Bewezen concept. Ik denk op basis van de specs ook dat ie wat stiller is dan de Siemens / Bosch (zie eerdere discussie in dit topic), hoewel ik ze niet naast elkaar getest heb.

En je zegt zelf dat je die Bora al hebt en dat ie bevalt.

En anders eerst even goed studeren op die Siemens. Zijn de inductiespoelen van dezelfde kwaliteit als van Bora (of beter)? Maakt ie hetzelfde geluid of (on)prettiger dan de Bora? Die vetfilters en het rechthoekige rooster, mik je die net zo gemakkelijk in de vaatwasser als het ronde emmertje van Bora? Hoe lang gaat het geurfilter mee (incl die keer in de oven oppeppen) en hoeveel kost het om te vervangen? Is de bediening vergelijkbaar met die van Bora of gaat dat moeizamer? En heeft de Siemens alle bedieningsfuncties die je zelf al gebruikt bij de Bora (bijvoorbeeld timer?). Is de Siemens precies de afmetingen als de Bora variant die je overweegt, of is ie groter / kleiner, zitten de zones dan verder uit elkaar of is alleen de plaat groter aan de zijkanten, en is dat in jullie situatie een voordeel of een nadeel? Wil je de kookplaat vlak in het werkblad, en kan dat bij de Siemens ook net als de Bora (daar kan het)? Etc. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 17-03-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:52
Binnen mijn bestaande keuken wil ik een achterwand gaan plaatsen boven de plint. Daar zit nu gewoon een gestucte muur en die wordt nogal snel vies / beschadigd. Nu heb ik ook twee stopcontacten zitten aan beide zijden.

Het mooiste lijkt me een achterwand over de gehele achterkant maar is dat handig / goed te doen met een uitsparing voor twee stopcontacten? En moet ik dan de kitrand weghalen die nu boven de plint zit?

Ik had eerder via GOT bokwand als leverancier gevonden. Iemand nog andere tips voor een leverancier of type achterwand?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hY4bRFr/PXL-20240315-063053611-MP.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door vortexnl1982 op 17-03-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrixV
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-08 18:07
twu schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:47:
[...]

Heel mooi @[Maikel]! Weet iemand misschien waar ik de ovenbak-houder kan aanschaffen? Is er verder nog een plek om de Next125 accesoires aan te schaffen (zoals houten besteklade, pannendekselhouders etc.)? _/-\o_
Iemand ook enig idee of zo'n bakblikhouder ook bestaat voor een Pronorm keuken of dat deze Next125 houder geinstalleerd kan worden in een Pronorm keuken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Dat ding is universeel. Is volgens mij van Kesseböhmer.

Nobilia levert ‘m bijvoorbeeld ook op hun website: https://shop.nobilia.de/products/backblechhalter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wilde online wat keukenkastjes bestellen bij Ikea.
Kun je het niet ophalen of meenemen in de winkel. Maar wel laten bezorgen.
Komt dat wel vaker voor?
Hoe lang duurt het meestal voordat het weer gewoon op te halen is bij een vestiging in de regel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:39
Cap schreef op zondag 17 maart 2024 @ 14:08:
[...]

De Bora. Bedoel je de Pure? Of de XPure?

Ik zou voor een Bora gaan. Bewezen concept. Ik denk op basis van de specs ook dat ie wat stiller is dan de Siemens / Bosch (zie eerdere discussie in dit topic), hoewel ik ze niet naast elkaar getest heb.

En je zegt zelf dat je die Bora al hebt en dat ie bevalt.

En anders eerst even goed studeren op die Siemens. Zijn de inductiespoelen van dezelfde kwaliteit als van Bora (of beter)? Maakt ie hetzelfde geluid of (on)prettiger dan de Bora? Die vetfilters en het rechthoekige rooster, mik je die net zo gemakkelijk in de vaatwasser als het ronde emmertje van Bora? Hoe lang gaat het geurfilter mee (incl die keer in de oven oppeppen) en hoeveel kost het om te vervangen? Is de bediening vergelijkbaar met die van Bora of gaat dat moeizamer? En heeft de Siemens alle bedieningsfuncties die je zelf al gebruikt bij de Bora (bijvoorbeeld timer?). Is de Siemens precies de afmetingen als de Bora variant die je overweegt, of is ie groter / kleiner, zitten de zones dan verder uit elkaar of is alleen de plaat groter aan de zijkanten, en is dat in jullie situatie een voordeel of een nadeel? Wil je de kookplaat vlak in het werkblad, en kan dat bij de Siemens ook net als de Bora (daar kan het)? Etc. :)
De punten van de Consumentenbond zijn gewoon juist. Bora gebruikt fors meer energie en kookt minder dan Siemens. Vooral dit: Functioneert merkbaar slechter bij gebruik alle kookzones tegelijk. Kop spijker raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:48:
Komt dat wel vaker voor?
Hoe lang duurt het meestal voordat het weer gewoon op te halen is bij een vestiging in de regel?
Alleen als het artikel niet op voorraad is in die vestiging. Mogelijk kun je bij een andere vestiging in de buurt wel afhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Toke_gt schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:29:
[...]

Alleen als het artikel niet op voorraad is in die vestiging. Mogelijk kun je bij een andere vestiging in de buurt wel afhalen?
In heel Nederland niet. Behalve in een magazijn in Almere, maar dan kost het ineens weer een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:51:
[...]

In heel Nederland niet. Behalve in een magazijn in Almere, maar dan kost het ineens weer een stuk meer.
Maar is het wel beschikbaar ergens? Belgie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Toke_gt schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:57:
[...]

Maar is het wel beschikbaar ergens? Belgie?
Belgie ook moeilijk.
Duitsland op sommige plekken wel.
Maar ik ga niet voor een deurtje of een bovenkastje naar Belgie, Duitsland of Zwolle rijden.
Zal vast wel weer een keer op voorraad komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

el flaco schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:22:
[...]

De punten van de Consumentenbond zijn gewoon juist. Bora gebruikt fors meer energie en kookt minder dan Siemens. Vooral dit: Functioneert merkbaar slechter bij gebruik alle kookzones tegelijk. Kop spijker raak.
Kan je dit wat meer toelichten, want de testen en conclusies van de CB zijn op zijn zachtst gezegd meestal niet om over naar huis te schrijven. En welke test is dit precies? En welke Bora en Siemens doel je precies op? Want ik ken een consumentenbond test van de Bora Puru en de Siemens EX875LX67E, en daar was het cijfer voor energieverbruik gelijk en het cijfer voor geluid bij de Bora duidelijk beter, de rest ontloopt elkaar weinig.

Dus wat is "fors meer energie", en in welke situatie precies? Het lijkt me namelijk niet dat in de basis de efficiëntie van inductieplaten extreem verschilt. Waar blijft die energie precies als ie niet in de pan geraakt? Als ie niet in de pan gaat zitten dan moet ie toch ergens anders heen gaan. Gaat ie wel in de pan zitten dan worden er appels met peren vergeleken, immers je wil uit gaan van een gelijk verhitte pan voor een eerlijk vergelijk.

Edit, bedoel je deze test waar ze een 5.1k kostende Siemens vergelijken met een 2.2k kostende Bora? Dat is m.i. wel appels peren. :? Ik zou apparaten van vergelijkbare prijsklasse vergelijken.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/#75855700

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEm6fauqhkMW3rDX6fwp-tBvH-M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zCTBchvqKjdEptiz4KhVBIxr.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 17-03-2024 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:01
Rzaan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:48:
Komt dat wel vaker voor?
Volgens mij zijn er bepaalde maten die je nooit in een winkel kunt krijgen. Ik zat met hetzelfde, aantal maanden in de gaten gehouden en uiteindelijk laten bezorgen. Uit mijn hoofd ging dat om kastjes en lades van 80cm breed. De 60cm waren altijd wel ergens af te halen.

Ik zou even contact opnemen, in mijn ervaring is de IKEA-klantenservice zeer behulpzaam. Dit kunnen ze je vast vertellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anomi op 17-03-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:09
Cap schreef op zondag 17 maart 2024 @ 20:43:
[...]

Kan je dit wat meer toelichten, want de testen en conclusies van de CB zijn op zijn zachtst gezegd meestal niet om over naar huis te schrijven. En welke test is dit precies? En welke Bora en Siemens doel je precies op? Want ik ken een consumentenbond test van de Bora Puru en de Siemens EX875LX67E, en daar was het cijfer voor energieverbruik gelijk en het cijfer voor geluid bij de Bora duidelijk beter, de rest ontloopt elkaar weinig.

Dus wat is "fors meer energie", en in welke situatie precies? Het lijkt me namelijk niet dat in de basis de efficiëntie van inductieplaten extreem verschilt. Waar blijft die energie precies als ie niet in de pan geraakt? Als ie niet in de pan gaat zitten dan moet ie toch ergens anders heen gaan. Gaat ie wel in de pan zitten dan worden er appels met peren vergeleken, immers je wil uit gaan van een gelijk verhitte pan voor een eerlijk vergelijk.

Edit, bedoel je deze test waar ze een 5.1k kostende Siemens vergelijken met een 2.2k kostende Bora? Dat is m.i. wel appels peren. :? Ik zou apparaten van vergelijkbare prijsklasse vergelijken.

[Afbeelding]
Voor bora betaal je ook echt die prijs, van die Siemens gaat nog 40% van de adviesprijs af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

SlayaStone schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:40:
[...]

Voor bora betaal je ook echt die prijs, van die Siemens gaat nog 40% van de adviesprijs af.
Volgens mij is er nog wel een flink gat, althans in mijn ervaring haal je bij de Siemens kookplaat die 40% niet en is het eerder 35%, de Bosch variant wellicht ietsje meer. In ieder geval zit je nog ruim boven de 3000 euro. En de geteste Bora Puru werd hier in februari gequote voor 1800 bij Keukenloods.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 18-03-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
We overwegen een 70cm inductiekookplaat, met het idee dat er dan meer ruimte tussen de pannen zit in het midden. Maar als ik deze 70cm van Etna zie dan lijkt de ruimte vooral aan de zijkant te zitten:

Afbeeldingslocatie: https://etna.nl/wp-content/uploads/2022/07/KIF672ZT_IMG3.png

Is 70cm een gimmick of geeft het echt extra ruimte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik ben bij het Bosch / Siemens experience center geweest en voor hun modellen is de 10 cm extra plaat puur optisch aan de zijkanten, want de afstand tussen de kookzones is hetzelfde als bij het 60 cm model. Dit bevestigde de expert daar ook.

Etna heeft vast een specsheet van het product beschikbaar op de site waarbij je de maten en afstanden kan controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aezakmi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-09 13:49
[...]

[Afbeelding]
Wij hebben recent een nieuwe keuken gekocht en daar voor de Siemens die hier boven aan staat gekozen.
In de praktijk was het prijsverschil 'slechts' 400 euro met de PURU.

Twijfel je tussen de PURU en de IQ500 van het zelfde formaat, ga voor de PURU, meer plek voor je pannen. (De Iq500 heeft hele brede randen)

Wij twijfelde tussen de PURE X en de IQ700, we zijn uiteindelijk voor de IQ700 gegaan ivm additionele garantie van Siemens in combinatie met meerdere apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Wij kozen voor de Neff ipv Bora. Geluid was minder en wij vonden de bediening fijner van de Neff. Effectief vind ik de platen krap. Maar alle met afzuiging in de zijn niet heel ruim

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Cap schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:18:
Ik ben bij het Bosch / Siemens experience center geweest en voor hun modellen is de 10 cm extra plaat puur optisch aan de zijkanten, want de afstand tussen de kookzones is hetzelfde als bij het 60 cm model. Dit bevestigde de expert daar ook.

Etna heeft bast een specsheet van het product beschikbaar op de site waarbij je de maten en afstanden kan controleren.
Hmm goed om te weten.

Die spec sheet laat zien dat de 70cm 1cm bredere kookzones heeft. Maar of je dat gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

De man bij het BSH experience center beweerde dat die 70 cm maat er vooral is omdat oudere kookplaten vaak dit formaat hadden, die zijn dan gemakkelijk te vervangen door deze. Maar een voordeel tov de 60 cm platen is er verder in hun geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-08 14:38
saikol schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:28:
[...]

Wij zijn bij brugman, keukenkampioen, keukenconcurrent en de keukenloods geweest. Eigenlijk alleen bij keukenkampioen en brugman een tekening/offerte laten maken, een 19,3k en een 20,2k. Eigenlijk bij geen van allen tevreden of kwaliteit van lades (daarom bij keukenloods en keukenconcurrent al geen tekening laten maken.) en brugman en keukenkampioen konden niet helemaal aan de wensen voldoen (gaven beiden aan dat we vanwege de ruimte alleen met een horizontale greeplijst in de hoge kasten konden werken, dat zou betekenen dat we een vriezer en koelkast onderin naast elkaar in de kastenwand zouden krijgen en voor elk glas drinken bukken zagen we echt niet zitten.

Uiteindelijk via een interieurbouwer de kasten, apparatuur bij keukenloods en werblad bij een natuursteenbedrijf in de buurt en zijn vandeweek met de offertes akkoord gegaan voor 14,3k totaal. Enige wat we nu wel hebben is dat we hem zelf moeten monteren, maar kasten worden plug en play afgeleverd (gaten voor kasten koppelen enzo al voorgeboord.)
Mag ik de naam van jouw interieurbouwer ontvangen? Wij hebben een vergelijkbaar budget en willen vergelijkbare keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:23
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe keuken om (eindelijk) de veel te oude woningbouwkeuken in mn huis te vervangen (3 kastjes en los fornuis en koelkast..)
Naast de keuken zelf moet eigenlijk de hele ruimte onderhanden genomen worden, gaat wat werk kosten met hopelijk een mooi eindresultaat.

heb de 'beperking' dat er niet heel veel ruimte is, ong 3.30 breed en kan maar aan 1 kant kasten kwijt.

Ben langs geweest bij Superkeukens en heb daar een prijs voor een Schuller keuken met AEG apparatuur gekregen, daarna ook bij Ikea aan het ontwerpen geslagen, maar gevoelsmatig wel met beperkingen.

Het ontwerp van SK
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sL2bUvi1CdzYmKgz5XJNJb-XySI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wlZ40w4IEc0ZypBMtsZEGYOn.png?f=user_large
Links zit de vaatwasser, voordeel is dat er lades van 90cm in zitten, waar ik best veel spullen in kwijt kan, nadeel is dat de koelkast ivm plaatsing onder combioven relatief klein/laag is (102cm) en geen vriesvak heeft, waardoor ik een los vriezertje in de bijkeuken moet plaatsen.

obv van afbeelding leek de oven te hoog te zitten volgens m'n vriendin. Volgens mij valt dat best mee?

Bij Ikea heb ik dit in elkaar geklikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwH9gq-u2fHkGPwTc4U8_UBvOs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8954ypTtvo9weGGb1PKbD2tK.png?f=fotoalbum_large

Oven onder kookplaat. En koelvriescombinatie in de hoge kast. Minder laderuimte maar wel 'alles' in de keuken.
Heb wel een klein apothekerskastje naast de kookplaat geplaatst, wat hierdoor ivm 20cm breed nog redelijk bruikbaar is, maar bovenkastje is ook 20cm en heeft enkel planken en zal hierdoor minder handig zijn en mogelijk tegen de zijkant van de hoge kast komen met de greep.

Nadeel van Ikea is ook dat het werkblad uit 2 delen bestaat, of maatwerk + plaatsing moet worden? Idee is namelijk de keuken zelf te gaan plaatsen.

Verder is de ene keuken greeploos, andere niet, omdat ik die Ikea oplossing niet mooi vind.
Qua prijs zit SK incl apparatuur op ong 8000 euro, Ikea met Ikea apparatuur op 5000.

Wil nog wel naar minimaal 1 keukenwinkel extra gaan om nog wat meer inzichten te krijgen.

Iemand nog op of aanmerkingen mbt beide ontwerpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-09 10:35
[...]

[Afbeelding]
Ik heb de test eens opgezocht bij de Consumentenbond. De prijzen zijn inmiddels behoorlijk aangepast (de Siemens kookplaten liggen rond de 2700 euro en de nummer 3 van AEG zelfs onder de 200). Ik weet niet precies waar die prijzen op gebaseerd zijn. Het lijstje is verder nog altijd hetzelfde qua resultaat alleen is er nu een kolom afzuiging ipv geluid.

Als je wat verder leest en niet alleen naar de cijfertjes kijkt is de conclusie van CB dat de Siemens kookplaten vooral goed zijn in het vermogen overbrengen naar de pannen, de Bora platen hebben blijkbaar moeite om gelijkmatig te verwarmen, zeker wanneer je alle kookzones gebruikt. De Bora is daarentegen het beste qua geluid en afzuiging van vet en geuren.

Persoonlijk heb ik soms best wat moeite met de afwegingen die CB maakt om iets best getest te noemen, maar ik heb wel vertrouwen in de manier waarop ze testen. Daarom kijk in de tests vooral naar wat ik belangrijk vind. In dit geval is voor mij het geluid en de kwaliteit van de afzuiging erg belangrijk. Ik vraag me af in hoeverre ik ga merken dat de warmte niet goed verdeeld wordt (gezien mijn kookkwaliteiten). Daarom denk ik dat ik toch gewoon voor Bora ga kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01
jswinkels schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb de test eens opgezocht bij de Consumentenbond. De prijzen zijn inmiddels behoorlijk aangepast (de Siemens kookplaten liggen rond de 2700 euro en de nummer 3 van AEG zelfs onder de 200). Ik weet niet precies waar die prijzen op gebaseerd zijn. Het lijstje is verder nog altijd hetzelfde qua resultaat alleen is er nu een kolom afzuiging ipv geluid.

Als je wat verder leest en niet alleen naar de cijfertjes kijkt is de conclusie van CB dat de Siemens kookplaten vooral goed zijn in het vermogen overbrengen naar de pannen, de Bora platen hebben blijkbaar moeite om gelijkmatig te verwarmen, zeker wanneer je alle kookzones gebruikt. De Bora is daarentegen het beste qua geluid en afzuiging van vet en geuren.

Persoonlijk heb ik soms best wat moeite met de afwegingen die CB maakt om iets best getest te noemen, maar ik heb wel vertrouwen in de manier waarop ze testen. Daarom kijk in de tests vooral naar wat ik belangrijk vind. In dit geval is voor mij het geluid en de kwaliteit van de afzuiging erg belangrijk. Ik vraag me af in hoeverre ik ga merken dat de warmte niet goed verdeeld wordt (gezien mijn kookkwaliteiten). Daarom denk ik dat ik toch gewoon voor Bora ga kiezen.
Ik zou voor de bora kiezen inderdaad, als er dan eens iets mislukt heb je al een valide excuus klaar :P :+

Bij ons is de bora pura ondertussen een week in gebruik en afzuiging werkt goed met beperkt geluid en geen geurtjes gemerkt in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

jswinkels schreef op maandag 18 maart 2024 @ 14:05:
[...]

Dank voor je toelichting! d:)b

Het testen op zich is niet altijd verkeerd bij CB (soms ronduit wel overigens), maar vaak strookt de waardering die ze een een bepaalde eigenschap toedichten niet met wat veel mensen vinden, mijzelf incluis. :)

Prijzen zijn zo te zien "gangbare winkelprijzen", maw waarvoor je hem met een beetje moeite moet kunnen krijgen.

Ik ben benieuwd Gaat het om gelijkmatig verwarmen vh oppervlak, dwz 'hot spots' in de panbodem, of iets anders? Bijvoorbeeld de aan/uit modulatie van een bepaalde stand, dus bijvoorbeeld op standje 5 doet de Bora dan 3 seconden aan, 3 seconden uit, terwijl de Siemens 1 seconde aan 1 seconde uit doet. Fictief voorbeeld he, het gaat om het idee dat de ene kookplaat lange stoten energie geeft en de andere meer kortere stootjes. Of wordt er niet uitgelegd wat er met vermogen overbrengen / gelijkmatig verwarmen bedoeld wordt?

Ik neem aan dat het probleem (?) sowieso niet optreedt als je 1 enkele zone links en 1 enkele zone rechts gebruikt, want de uitleg over de elektrische aansluiting van het apparaat geeft aan dat het elektrisch feitelijk om
2 gescheiden kookplaaten gaat met elk 2 zones, plus een losse afzuiging die je elektrisch eventueel met 1 van de 2 zones kan bruggen als je een 2x 1 fase aansluiting gebruikt ipv een 3-fase aansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 18-03-2024 20:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:26:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe keuken om (eindelijk) de veel te oude woningbouwkeuken in mn huis te vervangen (3 kastjes en los fornuis en koelkast..)
Naast de keuken zelf moet eigenlijk de hele ruimte onderhanden genomen worden, gaat wat werk kosten met hopelijk een mooi eindresultaat.

heb de 'beperking' dat er niet heel veel ruimte is, ong 3.30 breed en kan maar aan 1 kant kasten kwijt.

Ben langs geweest bij Superkeukens en heb daar een prijs voor een Schuller keuken met AEG apparatuur gekregen, daarna ook bij Ikea aan het ontwerpen geslagen, maar gevoelsmatig wel met beperkingen.

Het ontwerp van SK
[Afbeelding]
Links zit de vaatwasser, voordeel is dat er lades van 90cm in zitten, waar ik best veel spullen in kwijt kan, nadeel is dat de koelkast ivm plaatsing onder combioven relatief klein/laag is (102cm) en geen vriesvak heeft, waardoor ik een los vriezertje in de bijkeuken moet plaatsen.

obv van afbeelding leek de oven te hoog te zitten volgens m'n vriendin. Volgens mij valt dat best mee?

Bij Ikea heb ik dit in elkaar geklikt:
[Afbeelding]

Oven onder kookplaat. En koelvriescombinatie in de hoge kast. Minder laderuimte maar wel 'alles' in de keuken.
Heb wel een klein apothekerskastje naast de kookplaat geplaatst, wat hierdoor ivm 20cm breed nog redelijk bruikbaar is, maar bovenkastje is ook 20cm en heeft enkel planken en zal hierdoor minder handig zijn en mogelijk tegen de zijkant van de hoge kast komen met de greep.

Nadeel van Ikea is ook dat het werkblad uit 2 delen bestaat, of maatwerk + plaatsing moet worden? Idee is namelijk de keuken zelf te gaan plaatsen.

Verder is de ene keuken greeploos, andere niet, omdat ik die Ikea oplossing niet mooi vind.
Qua prijs zit SK incl apparatuur op ong 8000 euro, Ikea met Ikea apparatuur op 5000.

Wil nog wel naar minimaal 1 keukenwinkel extra gaan om nog wat meer inzichten te krijgen.

Iemand nog op of aanmerkingen mbt beide ontwerpen?
Of de oven te hoog zit kan je vriendin bepalen doordat zij imo nog in de schaal die middenin de oven staat moet kunnen kijken. Anders is het idd wel wat hoog. Dus de maten van de vriendin en de SK tekening erbij pakken.

Vriezer in andere ruimte is wel jammer, maar niet onoverkomelijk als je toch een bijkeukentje hebt. Misschien heb je dan meteen ook wat meer ruimte ipv die altijd net wat te kleine vriesruimte van een koelvriescombi.

Verder: blad kan je prima elders bestellen, dus wat dat betreft geen beperkingen bij de IKEA keuze. SK wil wel dat je minimaal 2 dingen (dus bijv kastjes en blad) bij hun bestelt denk ik. Ik raad voor het blad aan de rekentool van Steenproject te gebruiken: prima rekentool, voorspelbare (lage, zeker tov keukenboeren) prijzen, en hetzelfde spul als je krijgt bij die keukenboeren. Dus o.a. natuursteen, composiet Silestone Caesarstone Diresco, keramiek Neolith Dekton.

Andere opmerking: de kasten en laden van Superkeukens (Schuller, of evt Nobilia) zijn van mooiere kwaliteit dan die van IKEA, en er is veel meer keuze in frontafwerking. Andere fronten op een IKEA kast zetten kan ook wel (bij zagenzagen etc), maar dan wordt de prijs weer anders.

In het prijsverschil zal bij SK ook andere apparatuur zitten dan bij IKEA, hoe verhoudt zich dat tot elkaar?

Mijn tip als je zelf gaat plaatsen: configureer een keuken bij DeKeukenkastenfabriek in hun online configurator en maak een afspraak met ze om dit door te nemen en te optimaliseren voor jouw situatie. Ze geven goed advies en begeleiden je ook bij het in elkaar zetten van de keuken in de vorm van tips, telefoon/mail en veel geduld. ;) Misschien is de prijs goed, en je krijgt in dan een degelijke Ballerina keuken (hoewel ze dat niet hardop mogen zeggen, maar het is toch echt zo ;)) met o.a. Blum scharnieren en Legrabox laden en dikke achterwanden en keuze in korpus kleuren anders dan wit (bijv op aanvraag dezelfde kleur als je fontje, zonder meerprijs), evenals op aanvraag de mogelijkheid een hoger korpus te nemen dan de standaard 78 cm tegen kleine meerprijs.

Apparatuur koop je elders (bij DKKF leveren ze evt een Bora kookplaat en een Quooker, verder niets), bijvoorbeeld bij witgoed dozenschuivers als Keukenloods of Veldkamp.

Voor het blad raad ik voor vaste, scherpe prijzen en goede kwaliteit dus Steenproject aan, Granietshop is ook eentje die je kan bekijken, evenals Vasto / Keukenbladenfabriek. En zo zijn er nog wel meer. 123 werkbladen, hier ook veel genoemd, heb ik mindere ervaringen mee: die geven geen prijs in de online tool, daar word je door zo'n gladde commerciele jongen gebeld die je probeert te peilen, dan een veel te hoge prijs noemt en vervolgens meteen vele honderden euro's kan zakken als je niet hapt. Het is maar waar je van houdt. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 18-03-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Cap schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Of de oven te hoog zit kan je vriendin bepalen doordat zij imo nog in de schaal die middenin de oven staat moet kunnen kijken. Anders is het idd wel wat hoog. Dus de maten van de vriendin en de SK tekening erbij pakken.

Vriezer in andere ruimte is wel jammer, maar niet onoverkomelijk als je toch een bijkeukentje hebt. Misschien heb je dan meteen ook wat meer ruimte ipv die altijd net wat te kleine vriesruimte van een koelvriescombi.

Verder: blad kan je prima elders bestellen, dus wat dat betreft geen beperkingen bij de IKEA keuze. SK wil wel dat je minimaal 2 dingen (dus bijv kastjes en blad) bij hun bestelt denk ik. Ik raad voor het blad aan de rekentool van Steenproject te gebruiken: prima rekentool, voorspelbare (lage, zeker tov keukenboeren) prijzen, en hetzelfde spul als je krijgt bij die keukenboeren. Dus o.a. natuursteen, composiet Silestone Caesarstone Diresco, keramiek Neolith Dekton.

Andere opmerking: de kasten en laden van Superkeukens (Schuller, of evt Nobilia) zijn van mooiere kwaliteit dan die van IKEA, en er is veel meer keuze in frontafwerking. Andere fronten op een IKEA kast zetten kan ook wel (bij zagenzagen etc), maar dan wordt de prijs weer anders.

In het prijsverschil zal bij SK ook andere apparatuur zitten dan bij IKEA, hoe verhoudt zich dat tot elkaar?

Mijn tip als je zelf gaat plaatsen: configureer een keuken bij DeKeukenkastenfabriek in hun online configurator en maak een afspraak met ze om dit door te nemen en te optimaliseren voor jouw situatie. Ze geven goed advies en begeleiden je ook bij het in elkaar zetten van de keuken in de vorm van tips, telefoon/mail en veel geduld. ;) Misschien is de prijs goed, en je krijgt in dan een degelijke Ballerina keuken (hoewel ze dat niet hardop mogen zeggen, maar het is toch echt zo ;)) met o.a. Blum scharnieren en Legrabox laden en dikke achterwanden en keuze in korpus kleuren anders dan wit (bijv op aanvraag dezelfde kleur als je fontje, zonder meerprijs), evenals op aanvraag de mogelijkheid een hoger korpus te nemen dan de standaard 78 cm tegen kleine meerprijs.

Apparatuur koop je elders (bij DKKF leveren ze evt een Bora kookplaat en een Quooker, verder niets), bijvoorbeeld bij witgoed dozenschuivers als Keukenloods of Veldkamp.

Voor het blad raad ik voor vaste, scherpe prijzen en goede kwaliteit dus Steenproject aan, Granietshop is ook eentje die je kan bekijken, evenals Vasto / Keukenbladenfabriek. En zo zijn er nog wel meer. 123 werkbladen, hier ook veel genoemd, heb ik mindere ervaringen mee: die geven geen prijs in de online tool, daar word je door zo'n gladde commerciele jongen gebeld die je probeert te peilen, dan een veel te hoge prijs noemt en vervolgens meteen vele honderden euro's kan zakken als je niet hapt. Het is maar waar je van houdt. :*)
Is het niet mogen zeggen, of niet willen zeggen bij DKKF? Ik dacht eerder dat laatste?
Beide is irritant, maar niet mogen zeggen zou ik nog irritanter vinden dat niet willen zeggen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Tja, het blijft gissen of DKKF het niet wil of dat Ballerina niet wil dat hun whitelabel keuken onder hun eigen naam verkocht wordt. Ik denk allebei niet. :)

Wat het ook is, je krijgt uiteindelijk gewoon een Ballarina sticker bij de keukenkastjes waarop staat dat je die als referentie in je kastje moet plakken. Alles is aan de stickers op de onderdelen te zien afkomstig van de Ballarina fabriek, van de kasten, panelen, fronten, plinten en greeplijsten tot de voeten, plankendragers, afdekkapjes en schroeven. ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Cap op 18-03-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Cap schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:43:
Tja, het blijft gissen of DKKF het niet wil of dat Ballerina niet wil dat hun whitelabel keuken onder hun eigen naam verkocht wordt. Ik denk allebei niet. :)

Wat het ook is, je krijgt uiteindelijk gewoon een Ballarina sticker bij de keukenkastjes waarop staat dat je die als referentie in je kastje moet plakken. Alles is aan de stickers op de onderdelen te zien afkomstig van de Ballarina fabriek, van de kasten, panelen, fronten, plinten en greeplijsten tot de voeten, plankendragers, afdekkapjes en schroeven. ;)
Precies, maar dat maakt het dus beetje gek en doet me eerder vermoeden dat DKKF het niet wil zeggen dan dat de fabrikant het niet wil zeggen. Anders hadden ze wel andere stickers of afdekkapjes geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@SquareOne Even voor de duidelijkheid, de stickers op de kasten vermelden de naam Ballerina niet, maar de kastcodes en kleurnamen zal de kenner natuurlijk wel herkennen als van Ballerina. Maar er wordt in het toebehoren zakje 1 sticker geleverd die ter identificatie in de keukenkast geplaatst kan worden, en hierop staat Ballerina.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-huwCGGHM1TwD6XZtQyRB-VJE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rpNy5fX9R85aOZWpzOmHXLA.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat MiMa exclusief het dealerschap in NL regelt, zij zijn de enige Nederlandse dealer vermelding op de Ballerina website. Misschien hebben DKKF en Ballerina een directe deal buiten deze club om (ze communiceren iig direct weet ik), en zou MiMa zoiets niet leuk vinden. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 18-03-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:23
Cap schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:01:
[...]

Morgen bij een 3e keukenzaak kijken, die zullen in de showroom vast wel hoge kasten met een oven boven een koelkast hebben, eens zien of ik nog in een schaal kan kijken.

De kasten zijn idd beter bij SK, evt ook met gekleurde binnenkant te krijgen, waar Ikea alles wit is. Frontjes zagen er ook gewoon mooier afgewerkt uit, naast de meerdere opties die je hebt, maar daar betaal je dan ook voor.
Even snel aan het rekenen gegaan, zonder apparatuur kost de Ikea keuken ong 2500 euro, SK +/- 5500. Zag wel dat er geen vaatwasser in de SK offerte staat, zal de prijs ook wel opdrijven, die gaan ze niet gratis weggeven.

En ik weet niet of vlakscherm afzuigkappen standaard maten hebben en gewoon 'altijd' in een Ikea bovenkast passen, al zijn die prijzen natuurlijk ook weer zo dat iets vermaken niet uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

De tekening van SK vermeldt toch gewoon kast- en plinthoogtes, of niet? Dan kan je daar een halve compactoven bij optellen en je weet de hoogte. :)

Hou er wel rekening mee dat er bij IKEA nog wel het een ander in je winkelmandje bij kan komen aan panelen / plinten / materialen die je zelf niet in de configurator hebt toegevoegd, terwijl het bij SK natuurlijk compleet is. En kijk dus ook even bij DKKF in hun online configurator door de gewenste kasten toe te voegen en te kijken waar je dan op uit komt met het door jou gewenste type frontje.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 18-03-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Cap schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:11:
@SquareOne Even voor de duidelijkheid, de stickers op de kasten vermelden de naam Ballerina niet, maar de kastcodes en kleurnamen zal de kenner natuurlijk wel herkennen als van Ballerina. Maar er wordt in het toebehoren zakje 1 sticker geleverd die ter identificatie in de keukenkast geplaatst kan worden, en hierop staat Ballerina.

[Afbeelding]

Het lijkt erop dat MiMa exclusief het dealerschap in NL regelt, zij zijn de enige Nederlandse dealer vermelding op de Ballerina website. Misschien hebben DKKF en Ballerina een directe deal buiten deze club om (ze communiceren iig direct weet ik), en zou MiMa zoiets niet leuk vinden. ;)
Ah dan had ik het verkeerd begrepen :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01
Na een dik weekend klussen staat de keuken hier ook. Op de wandplank en een lik verf op de muren na is het nu allemaal af. We komen van de meest basic ‘woningbouw keuken’ en hebben nu een keuken die eigenlijk van bijna alle gemakken voorzien is (op een quooker na).

Mijn takeaways:
- alle kleine ‘snufjes’ die toch weer x aantal euro duurder zijn kunnen het comfort echt verhogen. Zo hebben wij gekozen voor een kraan met uittrekbare kop om te spoelen, getwijfeld omdat dit toch weer 100 euro duurder was maar geeft veel gemak.

-Het plaatsen van de keukenkasten klinkt simpel maar kost ontzettend veel tijd, wij hebben alles met een kruislijnlaser en 3 waterpassen 20x gecontroleerd. Neem de tijd en het is goed te doen
-Wij werden door de apparatuurboer en de interieurbouwer erop geattendeerd dat een recirculatieplaat met ‘koude vloer’ condensproblemen kan geven. Aan de hand daarvan toch maar de extra kosten gemaakt voor een pura met afzuiging naar buiten, heel gepuzzel om aan te leggen maar geeft ons wel gemoedsrust. (Afzuigkanalen zijn prima op lengte te maken met een afkortzaag en rustig deze door de kanalen te halen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hneS34uN53wMovmjj15FzGGZ1lg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wE792mGhc90VBlD6cnwu4HWE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVLvC2gN3lmoVSiQXZxqiXkzdtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rroF2syhGaisE1meig2mMCRp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrbouwing
  • Laatst online: 26-03-2024
wij zijn al enkele keren bij verschillende keukenzaken geweest. Alleen twijfelen nog steeds over de opstelling. of er wel echt ruimte in voor een schiereiland. Alleen de kastenwand weten we zeker dat dit is wat we willen. want het is in een anders loosehoek van de keuken.

we hebben een keuken van eigenlijk 4 meter breed( met het hoekje er bij 5.6 meter breed) en 5.14 meter diep. het hoekje zit in het verlegde van de 4 meter en is 2 meter bij 1.6 meter dus perfect voor de kasten wand.

De volgende opstelling hebben we laten uittekenen.

tegen de breedte een stuk van 3 meter bij 60 cm. Dan een ruimte van 1 meter naar schiereiland die is 0.9 meter bij 2.4 meter.

dan zouden we 4 meter bij bij 2.54 over houden voor onze tafel met stoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1p-8wSvD2vA54RfopZXjxthmNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CXJr55GiDTHUYOD9SfCjBox.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdIkAJyfRhj7iSHX6Xw9ipI0a4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo0UmHmQALSjvjkE3Rv5uXot.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sigPxYEO8B9-lWodas7UkUtNJA0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PhWk5sBjpXhKcyjtUAXTkkQS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ke7oYkeLe3nEI69vu9k9f3gvoP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsKHc938nuMpkB1XvwmIzDnG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
vrbouwing schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:21:
wij zijn al enkele keren bij verschillende keukenzaken geweest. Alleen twijfelen nog steeds over de opstelling. of er wel echt ruimte in voor een schiereiland. Alleen de kastenwand weten we zeker dat dit is wat we willen. want het is in een anders loosehoek van de keuken.

we hebben een keuken van eigenlijk 4 meter breed( met het hoekje er bij 5.6 meter breed) en 5. 14 meter diep. het hoekje zit in het verlegde van de 4 meter en is 2 meter bij 1.6 meter dus perfect voor de kasten wand.

tegen de breedte een stuk van 3 meter bij 60 cm. Dan een ruimte van 1 meter naar schiereiland die is 0.9 meter bij 2.4 meter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
5m14 is echt heel krap voor wand, eiland en tafel, dan moet je serieuze concessies doen.
Teken het ook eens op maat op papier, of nog beter bouw het na met dozen of iets dergelijks in de ruimte.
Als je een bankje gebruikt, komt de tafel 60-65 van de muur. Smalle tafel erbij kom je op 150-155, hou je een meter over tussen tafel en keuken. Als er dan iemand op een stoel zit (ook 60) kun je er haast niet meer langs. Laat staan iets uit kastjes pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 11:31
Ik wil onder de bovenkastjes in mijn nieuw aan te schaffen keuken graag een hue ledstrip plaatsen maar hoe werk je de voeding en aansluitingen nou netjes weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dracula schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:24:
Ik wil onder de bovenkastjes in mijn nieuw aan te schaffen keuken graag een hue ledstrip plaatsen maar hoe werk je de voeding en aansluitingen nou netjes weg?
Dat ligt eraan hoe je keuken is. Je kunt vanalles wegwerken achter je plint natuurlijk. Je kunt ook een 220 ledstrip kopen, dan heb je in ieder geval geen voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 01:08
...
...
Past volgens mij prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbQ_J2dEduYLcYY7gdzc2_yqJvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OiOXs2zfp2uIULc2cEs1ZVYB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Eens, zeker als je de tafel in de lengte plaatst, dan heb je ruim voldoende bewegingsruimte rond de stoelen.
En anders een bank tegen de muur en stoelen aan de andere zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59
Onze keuken is zo'n 4 maand geleden geplaatst, maar hij is nog altijd niet perfect:

Na plaatsing bleek dat er een groot aantal frontjes krassen hadden, vooral aan de binnenkant, maar het maakt niet uit, het moet gewoon goed. De keuken komt bij een zelfbouwer vandaan en de frontjes zijn van een fenix achtig product (het lijkt op fenix, maar dan van een andere fabrikant). Het bleek dat het opzetten van de zijkantjes voor krassen had gezorgd. Dus wij kregen 10 nieuwe frontjes. Helaas was hun voorraad van het plaatmateriaal op, dus het duurde even voor ze een nieuwe batch van de leverancier uit Duitsland kregen.

Bij het plaatsen leek alles goed, tot ik 's avonds de keuken bij kunstlicht zag, en toen viel me ineens een kleurverschil op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/it1-YVcPuNoK1dPVDhAK1Ldr_k0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQ4cIe1A94uIVSMKFNAITThK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3_T51cWO5a7BqOthfmrCzzR4VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1twR0kJrtG7qPEqgVNIfv6J.jpg?f=fotoalbum_large
Ter info: De onderste lade, en het 2e kastje vanuit deze hoek lijkt vanuit deze kijkrichting iets lichter. Maar dit is puur een reflectie issue. Zodra je een stap opzij doet zie je het niet meer. Maar aangezien dit onze looproute is, zie ik het constant. De lichtere frontjes zijn dus ook vervangen, de donkere (en iets matter lijkt het) zijn van de initiele plaatsing.

En sinddien is het een soap.

Inmiddels is er 4x een monteur geweest: eerst 1x om te controleren, en daarna 3x om vanalles te proberen. Volgens hun was kleur of glansverschil tussen batches niet mogelijk, dus na een paar keer was de conclusie dat het in verschil van zaagrichting moest liggen.

Vandaag kwamen 2 monteurs met 2 nieuwe paneeltjes (de onderste lade, en het 2e deurtje, de 2 die lichter lijken op de foto). 1 van de 2 monteurs die hier nog nooit eerder was geweest zei meteen al: Dit gaat niks uit maken. En inderdaad: het nieuwe paneel was hetzelfde als het paneel dat er al in zat. Kortom: het heeft niks met zaagrichting te maken.

Mij conclusie is dat er dan gewoon verschil tussen de verschillende batches van het plaatwerk zit, en dus de enige oplossing is om de bovenste lade en het 1e kastje (de diepvries) te vervangen. Maar de monteur wilde er eigenlijk niet aan, volgens hem maakt het allemaal niks uit, en heeft het met lichtval te maken (ja duuuh, dat zeg ik ook, maar dan nog mag ik eenzelfde kleur verwachten).

Ze hebben de panelen ook nog naar buiten gehad om bij buitenlicht te kijken, maar uiteraard zie je daar geen verschil (wederom: my point, je ziet het alleen bij kunstlicht). Uiteindelijk hebben ze het nieuwe lade van de onderste even bij de bovenste gezet (past niet, want andere montagepunten, maar kon wel even los) en toen leek het kleurverschil toch echt weg.
De monteur bleef echter zeuren dat het niet kon, dat als ze die andere 2 moesten vervangen, dat er dan weer kleurverschil met de 2 erboven zou zitten.. sja, dan moeten die ook, dat is geen argument om het er bij te laten lijkt mij.

Uiteindelijk zijn ze weer weg gegaan en is nu de conclusie dat de "grote baas" van de keukenzaak zelf maar moest komen kijken.

Ik baal behoorlijk, maar ben vooral ook een beetje pissed op de houding van die ene monteur, ik voel me gewoon niet gehoord. Maar daarom ook deze post: Ik ben toch niet gek?? Een dergelijk glansverschil kan toch niet acceptabel zijn, ook al is het alleen onder een specifieke hoek en puur een glans/hoek issue.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
foutje..

[ Voor 99% gewijzigd door ConQuestador op 20-03-2024 16:25 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 11:31
Rzaan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:06:
[...]

Dat ligt eraan hoe je keuken is. Je kunt vanalles wegwerken achter je plint natuurlijk. Je kunt ook een 220 ledstrip kopen, dan heb je in ieder geval geen voeding.

Zo komt het eruit te zien en dit is met ledjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qc6ckP7NbsyK0g0y3a74mfJajCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzZomYd8DRk7qf5PUe0AK1Fa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga er denk ik nog een derde led aan toevoegen en een zigbee control unit nemen. Netjes weggewerkt en toch ook hue compatible.

Wel duurder maar ook wel netjes denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor onze keuken gaat de keuze van het keramisch werkblad tussen de merken Evora en Dekton. De laatste is significant duurder. Weet iemand waar dit prijsverschil vandaan komt. Zijn er goede redenen (los van de prijs) om voor de een danwel de ander te kiezen?

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

verkeerslicht schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:24:
Voor onze keuken gaat de keuze van het keramisch werkblad tussen de merken Evora en Dekton. De laatste is significant duurder. Weet iemand waar dit prijsverschil vandaan komt. Zijn er goede redenen (los van de prijs) om voor de een danwel de ander te kiezen?
Marketing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:10
Wat is precies het verschil tussen Dekker Toplaminate en Greengridz, naast dat de laatste duurzamer is?

Zijn de bladen precies even duur en waarom zouden ze nog allebei de types leveren als het echt het zelfde product is?

Zou een keukenzaak een offerte lager zetten door voor Greengridz te kiezen ipv Toplaminate en dan bewereren dat het dezelfde kwaliteit is?

Kan je in een Greengridz wel een verzonken spoelbak fresen als de binnenkant van dat plastic honingraat is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yghq77EBg4SPUALegj1gocWlb7Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NbdKcQLmanuz9VQmsHtxqjHg.png?f=user_large

Greengridz is een basismateriaal voor keukenbladen die afgewerkt worden met TopLaminate®, DecorTop® of FENIX®.

https://www.dekkerzevenhu...n/keukenbladen/greengridz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Wij hebben gister ook weer wat bijzonders gehad.

In onze in januari geplaatste keuken hebben wij een Bosch kookplaat met afzuiging.
Bij deze Bosch hebben we een luchtafvoer set gekocht op advies van het BSH experience center.
Deze heb ik ook gezien toen de keuken in januari geleverd werd.

Gister is de keukenleverancier langs geweest om het werkblad te vervangen omdat hier een fout in zat.
Toen de kookplaat eruit kwam, viel mij wat op. Geen luchtafvoer set te bekennen...

Ik ben hier best furieus over. We zijn hier per abuis achter gekomen omdat het blad vervangen moest worden.
Als dit niet het geval had geweest, hadden we er nooit achter gekomen.
Toen ik dit telefonisch doorgaf werd ik door de service miep beetje afgedaan als 'maar we lossen het nu op'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
ConQuestador schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:19:

Ze hebben de panelen ook nog naar buiten gehad om bij buitenlicht te kijken, maar uiteraard zie je daar geen verschil (wederom: my point, je ziet het alleen bij kunstlicht). Uiteindelijk hebben ze het nieuwe front van de onderste lade even bij de bovenste gezet (past niet, want andere montagepunten, maar kon wel even los) en toen leek het kleurverschil toch echt weg.
Dat laatste lijkt mij een bevestiging dat het echt met lichtinval (met name weerkaatsing licht op de vloer) te maken heeft? Of zat het oude front toen onder?
Je ziet namelijk op de foto dat het nieuwe front bovenin dezelfde kleur heeft als de (oude) lade ernaast. Dichter bij de vloer is het veel lichter. Lijkt dus heel veel te maken hebben met licht dat zowel vanuit de kamer als vanuit de nis op de vloer weerkaatst. Als je die verlichting kunt instellen (dimmer, lamp draaien), wat gebeurt er dan met het kleurverschil?
En misschien nog een check, het bovenste front zit wel op exact dezelfde diepte als het onderste? Een halve mm verschil kan al een ander effect van weerkaatsing geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Flix20 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:11:.
Toen de kookplaat eruit kwam, viel mij wat op. Geen luchtafvoer set te bekennen...
He? Maar hoe wordt de lucht dan afgevoerd? Als je er niets van gemerkt hebt, dan was dit misschien niet per se nodig?
Ik snap je irritatie wel hoor, je koopt het niet voor niets en volgde het advies. Maar ik probeer te begrijpen hoe het kon werken zonder de afvoer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Toke_gt schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:34:
[...]

He? Maar hoe wordt de lucht dan afgevoerd? Als je er niets van gemerkt hebt, dan was dit misschien niet per se nodig?
Ik snap je irritatie wel hoor, je koopt het niet voor niets en volgde het advies. Maar ik probeer te begrijpen hoe het kon werken zonder de afvoer.
Vanuit de achterzijde, waar zo'n buis op moet aangesloten werd de lucht nu direct tegen de korpus uitgeblazen
Zoals hier in de handleiding te zien is; Die blauwe kap zat er dus niet op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS2AXsDEhD9SxrCFagpTh2Mk_rE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BYOgEIbsrhqXMAPMJPP3rX4J.png?f=user_large
De service coördinator belde nog met de monteurs die het blad aan het vervangen waren en hoorde ik hem zeggen "zo doen we het met Bora's ook, dit kan gewoon".
Waarop de monteur correct reageerde met: "bespreek dit lekker zelf even met de klant, ik ga hier niet tussen zitten"
Die houding staat mij niet aan (van de service coördinator). Wij vragen en betalen ergens voor. Dan heb je dat uit te voeren. Of bespreek het in iedergeval, dan maken we zelf de beslissing.

Wat je zelf al aangeeft; wij hebben iets erbij gekocht met een bepaalde gedachte erachter.
Het is gewoon niet geïnstalleerd en zelfs ontvreemd, want die doos was naderhand nergens meer te bekennen en is dus met de toenmalige monteurs mee gegaan.
Ze hadden ook al de hoekstopkranen in de bus gedaan welke niet nodig waren maar bij ons wel voor x waarde op de factuur staan.

We hebben het wellicht wel gemerkt, in de vorm van geluid. Aldus het BSH EC helpt zo'n set met het geleidelijk afvoeren van de lucht en daarmee ook geluid zal dempen.
We vonden bij het net in gebruik nemen het geluid wat de plaat produceerde wel wát tegenvallen.
Dat kan dus kloppen, want die afvoer was niet geïnstalleerd.
Het is even afwachten of zo'n set daadwerkelijk het geadverteerde effect heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Flix20 op 21-03-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Flix20 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:52:
[...]
Vanuit de achterzijde, waar zo'n buis op moet aangesloten werd de lucht nu direct tegen de korpus uitgeblazen
Zoals hier in de handleiding te zien is;
[Afbeelding]
De service coordinator belde nog met de monteurs die het blad aan het vervangen waren en hoorde ik hem zeggen "zo doen we het met Bora's ook, dit kan gewoon".
Waarop de monteur correct reageerde met: "bespreek dit lekker zelf even met de klant, ik ga hier niet tussen zitten"
Die houding staat mij niet aan.

Wat je zelf al aangeeft; wij hebben iets erbij gekocht met een bepaalde gedachte erachter.
Het is gewoon niet geïnstalleerd en zelfs ontvreemd, want die doos was naderhand nergens meer te bekennen en is dus met de toenmalige monteurs mee gegaan.
Ze hadden ook al de hoekstopkranen in de bus gedaan welke niet nodig waren maar bij ons wel voor x waarde op de factuur staan.

We hebben het wellicht wel gemerkt, in de vorm van geluid. Aldus het BSH EC helpt zo'n set met het geleidelijk afvoeren van de lucht en daarmee ook geluid zal dempen.
We vonden bij het net in gebruik nemen het geluid wat de plaat produceerde wel wát tegenvallen.
Ah helder, en dat geluid is dan ook meteen verklaard. Ik vermoedde dat je dan toch iets van geur of zo had moeten merken, maar blijkbaar werd dat toch voldoende weggenomen om geen argwaan te wekken.
Fijn dat ze het alsnog komen fixen. Maar hoe ziet de binnenkant van de kast er nu uit? Je moet er niet aan denken dat je dit pas over twee jaar had ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Toke_gt schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:03:
[...]

Ah helder, en dat geluid is dan ook meteen verklaard. Ik vermoedde dat je dan toch iets van geur of zo had moeten merken, maar blijkbaar werd dat toch voldoende weggenomen om geen argwaan te wekken.
Fijn dat ze het alsnog komen fixen. Maar hoe ziet de binnenkant van de kast er nu uit? Je moet er niet aan denken dat je dit pas over twee jaar had ontdekt.
Wat geur betreft zal het niet veel doen, behalve dat het wat verder weg geblazen zal worden.
Het is dan al wel door de filters gegaan.

Gelukkig is het nu maar 10 weken zo geweest dus aan de kast was nog niets te zien.
Maar ondanks de filters enzo zal er ongetwijfeld nog wel iets van vettigheid of vocht in de afgevoerde lucht zitten dus op den duur had dat inderdaad niet ten goede van de kast gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 00:56

Wuursj

want worst is al bezet

we hebben een keuken van eigenlijk 4 meter breed( met het hoekje er bij 5.6 meter breed) en 5.14 meter diep. het hoekje zit in het verlegde van de 4 meter en is 2 meter bij 1.6 meter dus perfect voor de kasten wand.

[..]
Wij zijn nu bezig met een soortgelijke opstelling. Na wat spelen met een mock-up, tafel, blad etc. in real-life, vonden we dat we eigenlijk toch wel graag 3 meter wilden hebben voor tafel en stoelen. Persoonlijk vond ik 2,54 dus aan de krappe kant als je kastjes hebt aan de niet-kookkant van je schiereiland en daar ook bij wilt als er mensen aan tafel zitten. Bij ons bestond de keuze uit:

a) Op alles een beetje beknibbelen door schiereiland smaller maken door 2x ondiepe kastjes (74cm) of 1x XXL kastjes (~70cm), iets minder doorloop in de keuken (95cm ipv 100cm) en smallere tafel (90cm ipv 100cm)

b) uitbouw 30cm langer maken.

Uiteindelijk toch voor dat laatste gekozen :P en lijkt dit de indeling te worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/AdvXjtvhu6ZMT68Zc7PwQKhA.png
(lichtgrijs=aanrecht, dondergrijs=hoge kasten met ovens, koelkast en vriezer)

Maar wie weet vind jij 2,54m wel genoeg. Ik zou dat wel even willen testen met een mock-up.

[ Voor 4% gewijzigd door Wuursj op 21-03-2024 10:20 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Toke_gt schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Dat laatste lijkt mij een bevestiging dat het echt met lichtinval (met name weerkaatsing licht op de vloer) te maken heeft? Of zat het oude front toen onder?
Je ziet namelijk op de foto dat het nieuwe front bovenin dezelfde kleur heeft als de (oude) lade ernaast. Dichter bij de vloer is het veel lichter. Lijkt dus heel veel te maken hebben met licht dat zowel vanuit de kamer als vanuit de nis op de vloer weerkaatst. Als je die verlichting kunt instellen (dimmer, lamp draaien), wat gebeurt er dan met het kleurverschil?
En misschien nog een check, het bovenste front zit wel op exact dezelfde diepte als het onderste? Een halve mm verschil kan al een ander effect van weerkaatsing geven.
Het heeft ook absoluut met lichtinval te maken, dat blijf ik ook tegen ze zeggen.

Ik kan met verlichting spelen, en dan wordt het meer of minder zichtbaar, maar het blijft altijd zichtbaar.

Wat ik probeerde te zeggen: Het onderste la is nieuw, de bovenste is nog nooit vervangen. Ze hadden gister weer een nieuw lade voor de onderste bij zich, maar die was hetzelfde. Toen we die (los) in plaats van de bovenste (welke dus nog nooit vervangen is) zetten leek het verschil weg te zijn.

Hiermee is het voor mij bewezen dat het licht anders reflecteert op de oude vs nieuwe panelen. Het is geen kleur verschil, maar een verschil in hoe het licht weerkaatst wordt. Het lijkt erop dat de oude panelen het licht iets meer diffuus reflecteren. Daarom zie je het ook alleen bij kunstlicht uit 1 bron, en niet bij daglicht dat uit alle richtingen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 01:08
Wuursj schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:14:
[...]

Uiteindelijk toch voor dat laatste gekozen :P en lijkt dit de indeling te worden:
[Afbeelding]
(lichtgrijs=aanrecht, dondergrijs=hoge kasten met ovens, koelkast en vriezer)
Een eettafel die 20 cm breder is (100cm vs 80cm) maakt op een afstand van 2.54m natuurlijk wel veel uit.

Bovendien maakt het uit of de stoelen aan de ene kant met hun rug naar de muur wijzen, of dat ze voor een raam met gordijnen staan.

Ook zie je in jouw tekening dat je niet rechts langs de tafel kan, waardoor er meer ruimte moet zijn om achter de stoelen langs te lopen.

Als ik het zo inschat is 2.54 voor jou net te weinig en voor @vrbouwing wel voldoende, mits er geen tafel van 100cm breed in komt te staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Compuhair op 21-03-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Laatst online: 13-09 19:14
Flix20 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:52:
[...]

Zoals hier in de handleiding te zien is; Die blauwe kap zat er dus niet op.
[Afbeelding]
De service coördinator belde nog met de monteurs die het blad aan het vervangen waren en hoorde ik hem zeggen "zo doen we het met Bora's ook, dit kan gewoon".
Die houding staat mij niet aan (van de service coördinator). Wij vragen en betalen ergens voor. Dan heb je dat uit te voeren. Of bespreek het in iedergeval, dan maken we zelf de beslissing.

Is er nog niemand die je heeft verteld dat BSH zelf de manieren van inbouwen heeft gewijzigd?
Ze leveren zelfs een extra onderdeel mee om hem op de "Bora manier" in te kunnen bouwen.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Kapitein Merijn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Is er nog niemand die je heeft verteld dat BSH zelf de manieren van inbouwen heeft gewijzigd?
Ze leveren zelfs een extra onderdeel mee om hem op de "Bora manier" in te kunnen bouwen.
Heeft niemand verteld, maar dat willen we ook niet.
We hebben bewust een keuze gemaakt en voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Kapitein Merijn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:21:
[...]

Maar dan hadden ze toch dit niet advies moeten geven en de klant laten betalen? Dan was het passend geweest als ze bij installatie hadden aangegeven dat dat tegenwoordig niet meer nodig is en dat je het artikel tegen terugbetaling had kunnen retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Flix20 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:20:
[...]

Heeft niemand verteld, maar dat willen we ook niet.
We hebben bewust een keuze gemaakt en voor betaald.
Je was er natuurlijk wel van op de hoogte:
Kapitein Merijn schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:23:
@Flix20
Hieronder zie je een foto uit het verkoopboek waarbij te zien is dat de recirculatieset standaard word meegeleverd. Tevens het installatievoorschrift bijgevoegd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar welk onderdeel heb je precies gekocht? Is dat alleen de bocht of de complete afvoerset van 190 euro?
Indien het laatste het geval is dan heb je inderdaad gelijk en zullen ze die moeten crediteren.

Ik zou de set laten crediteren in ieder geval. De afvoerset bied bij jullie opstelling echt 0 meerwaarde.

[ Voor 4% gewijzigd door Kapitein Merijn op 21-03-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Kapitein Merijn schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Je was er natuurlijk wel van op de hoogte:

[...]

Maar welk onderdeel heb je precies gekocht? Is dat alleen de bocht of de complete afvoerset van 190 euro?
Indien het laatste het geval is dan heb je inderdaad gelijk en zullen ze die moeten crediteren.

Ik zou de set laten crediteren in ieder geval. De afvoerset bied bij jullie opstelling echt 0 meerwaarde.
Hebben compleet afvoerset HEZ9VDKR0
Dat het geen meerwaarde biedt, ben ik niet mee eens.
Bora (en andere) hebben dat achter uitblazen bedacht in de situatie dat je naar een muur zit te blazen. Kijk maar op de schets die je deelde; daar zit een muur achter de kast.
Hier het voorbeeld uit de Bora handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K4y4qpdtYhqnKGbGoiTP3eUTho=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IPzcARxwYeCcSM890XLNDMzd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDrj3MWMY62ugl1iyOZMwSi-25U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Igc44bDRIZiFjafuYKweV0kO.png?f=fotoalbum_tile

Ik vind het niet wenselijk dat je tegen je corpus aan zit te blazen.
Daarom wil ik dat de lucht naar onder geleidt wordt. En ik gebruik met name het woord geleid. Want weerstand = geluid.
Hoe minder weerstand de uitgeblazen lucht tegen komt, hoe minder geluid zit zal produceren.

Daarom wil ik niet gecrediteerd worden, maar dat het ingebouwd wordt.
En dat gaan ze nu verzorgen. Maar ik ga nog wel het gesprek aan dat hoe dit zo gekomen is vind ik echt niet door de beugel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Flix20 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Hebben compleet afvoerset HEZ9VDKR0
Dat het geen meerwaarde biedt, ben ik niet mee eens.
Bora (en andere) hebben dat achter uitblazen bedacht in de situatie dat je naar een muur zit te blazen. Kijk maar op de schets die je deelde; daar zit een muur achter de kast.
Hier het voorbeeld uit de Bora handleiding:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik vind het niet wenselijk dat je tegen je corpus aan zit te blazen.
Daarom wil ik dat de lucht naar onder geleidt wordt. En ik gebruik met name het woord geleid. Want weerstand = geluid.
Hoe minder weerstand de uitgeblazen lucht tegen komt, hoe minder geluid zit zal produceren.

Daarom wil ik niet gecrediteerd worden, maar dat het ingebouwd wordt.
En dat gaan ze nu verzorgen. Maar ik ga nog wel het gesprek aan dat hoe dit zo gekomen is vind ik echt niet door de beugel kunnen.
De situatie die je schetst heeft toch helemaal geen betrekking op jullie opstelling?
De uitblaasopening van de Bosch zit linksachter, en daar zit bij jullie het afwerkpaneel van de bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wat is de minimale diepte van een plint?
Ik snap dat ik hem kan plaatsen waar ik wil, maar is er een reden om hem op een bepaalde afstand te zetten?

Ik weet dat het fijn is als je aan het aanrecht staat, dat je je voeten redelijk kwijt kunt.
Maar ik ben nu bezig in de bijkeuken en zit een beetje te puzzelen op welke diepte in de plint ga plaatsen.
Hoe verder de stelpoten naar voren staan, des te stabieler staat bijvoorbeeld een hoge kast, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Rzaan schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:51:
Wat is de minimale diepte van een plint?
Ik snap dat ik hem kan plaatsen waar ik wil, maar is er een reden om hem op een bepaalde afstand te zetten?

Ik weet dat het fijn is als je aan het aanrecht staat, dat je je voeten redelijk kwijt kunt.
Maar ik ben nu bezig in de bijkeuken en zit een beetje te puzzelen op welke diepte in de plint ga plaatsen.
Hoe verder de stelpoten naar voren staan, des te stabieler staat bijvoorbeeld een hoge kast, lijkt me.
Je kunt de hoge kast toch gewoon met beugeltjes aan de muur vast maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

SquareOne schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:57:
[...]

Je kunt de hoge kast toch gewoon met beugeltjes aan de muur vast maken?
Kan, maar dan nog dacht ik dat de kasten stabieler zouden staan.
Dus nog steeds een beetje op zoek naar het antwoord wat die afstand bepaalt.
Pagina: 1 ... 451 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1