Hoeft niet eens. Ga naar de site van een willekeurige bouwmarkt en je ziet bladen die denk ik vergelijkbaar zijn met wat je nu op de offerte hebt staan. Gelamineerd en van binnen spaanplaat/houtmateriaal. Alleen de randafwerking met die ribbels heb je dan niet. Maar wel een hoop bespaard.Sjowhan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:30:
[...]
Goed idee.. En dan daarover een goede lak/verf..
Dat is goed om te horen - heb het lijstje zelf ook nog gecheckt n.a.v. jouw post en zie dat het zeker 120+ euro per kast scheelt als ik het bij de keukenondernemer af neem. Ik zal ze de nieuwe koel/vries apparatuur ook (eens) laten offreren - ik zie online dat er wel wat af kan gaan maar niet veel dus benieuwd waar zij mee komen.SquareOne schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:47:
[...]
Eerste kast die ik invoer is bij Thuiskeukens een stuk duurder - en die onderhandelen niet (of nauwelijks) over de prijs.
https://www.thuiskeukens....-voor-oven-130483117.html
http://specs.tweak.to/5253
Eerlijk gezegd vind ik dat je er nog niet heel veel bergruimte mee wint. Mijn ervaring is dat je vervolgens allerlei spullen in die nis gaat plaatsen, waardoor het alsnog weer rommelig wordt. Liever meteen goed aanpakken.Sjowhan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:32:
Al eerder hiet gepost over mijn keuken(tje) (foto in de eerdere post):.
Sjowhan in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
We zijn inmiddels 2 maanden verder na verhuizing en grotendeels gesettled. Alleen, we missen toch kastruimte in de keuken.
Hierdoor is het (te) rommelig omdat we keukenspullen hebben die toch ergens kwijt moet waardoor we nu zo'n rek van de bouwmarkt gebruiken om de spullen kwijt te moeten.
(…)
Hebben jullie nog ideeën/suggesties die wij mee kunnen nemen ter overweging?
Ik zou in plaats van de koffienis de kasten 40 cm voor het raam laten eindigen en alleen (4) hoge kasten plaatsen, waarbij je de twee aan de rechterkant samen gebruikt als koffienis/buffetkast, met werkblad en boven/onder ruimte voor je apparaten (tosti-ijzer, staafmixer, keukenmachine, airfryer, noem maar op). Na gebruik deuren dicht, rommel uit zicht.
Onder het raam zou je dan een lage ondiepe kast kunnen plaatsen waar je kleine afvalbakken in kwijt kunt. Voorraad en oven kunnen in kasten onder/boven koelkast en vriezer.
Die kast tegen je raamkant aan wordt een stofnest. Kastn hoog door laten lopen zou ik dan weer niet doen, dat blokkeerd erg veel licht. Zou het laag houden, maar wel verder van je raam af zetten.Sjowhan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:32:
Obv een losse schets die wij gemaakt hebben, ben ik naar onze lokale keukenboer gereden om te kijken wat er mogelijk is. Uitgangspunt vanuit ons was: meer kastruimte,een inbouw koelkast + vriezer, en koffienis voor onze koffie apparaten. Max 270 breed, 58 diep zodat we (ook) nog een eettafel kwijt kunnen.
Een van de verkopers kwam met de volgende tekening:
Van LI -> Re: koelkast (inbouw), kast voor oven (wordt dus hergebruikt) + vriezer - servieskast - lage kasten voor een koffienis (zodat we de koffie apparatuur daar kunnen plaatsen)
Suggestie van een afsluitbare koffienis kan maar dan kom je op pocket deuren uit. Kost een hoop..
Misschien heb ik iets gemist, maar waar staat deze wand nu tov de rest van je keuken?
[ Voor 7% gewijzigd door martinus83 op 05-01-2024 13:17 ]
De goedkopere offertes zijn toevallig transparant en komen overeen met andere offertes hier. De dure zijn toevallig niet transparant..Kapitein Merijn schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:25:
[...]
Kan je de offertes eens posten? 8k prijsverschil is wel erg veel en gegarandeerd te herleiden.
Thnks! Dit moet ik nog eens goed bespreken. Typisch puntje waar ze makkelijk zeggen komt goed en achteraf blijkt het niet te kloppen maar doe je er niks meer aan. Zal het ook niet zwart op wit gaan krijgen waarschijnlijk.martinus83 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:45:
[...]
Je korpus zit dus op 93 cm. Op die afbeelding kan de bovenzijde vaatwasser niet hoger dan 87,5...
Je krijgt met deze vaatwasser een ruimte tussen bovenzijde wasser en onderzijde blad.
Dat wil zeggen dat je front van 78 hoog 70 mm onder de klep van de vaatwasser uit steekt. Dan zal deze de plint raken.
Heb even snel schetsje gemaakt. let wel, plint positie, en scharnier punt wasser zijn aannames
[Afbeelding]
Misschien hebben jullie het al overwogen maar wij zitten ook met een raam wat niet handig uitkomt en doen daarom het werkblad zonder bovenkasten voor het raam zodat de kasten het raam niet blokkeren.Sjowhan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:32:
We zijn inmiddels 2 maanden verder na verhuizing en grotendeels gesettled. Alleen, we missen toch kastruimte in de keuken.
Hierdoor is het (te) rommelig omdat we keukenspullen hebben die toch ergens kwijt moet waardoor we nu zo'n rek van de bouwmarkt gebruiken om de spullen kwijt te moeten.
Daarnaast het blad die we meegenomen hebben vanuit ons appartement en deze hier ook neergezet.
Hierdoor is deze situatie ontstaan:
***members only***
Obv een losse schets die wij gemaakt hebben, ben ik naar onze lokale keukenboer gereden om te kijken wat er mogelijk is. Uitgangspunt vanuit ons was: meer kastruimte,een inbouw koelkast + vriezer, en koffienis voor onze koffie apparaten. Max 270 breed, 58 diep zodat we (ook) nog een eettafel kwijt kunnen.
Plattegrond van de keuken:
***members only***
Een van de verkopers kwam met de volgende tekening:
***members only***
Van LI -> Re: koelkast (inbouw), kast voor oven (wordt dus hergebruikt) + vriezer - servieskast - lage kasten voor een koffienis (zodat we de koffie apparatuur daar kunnen plaatsen)
.
De offerte ziet er zo uit.
Hierover komt nog de BTW.
***members only***
Nu heb ik zelf al research gedaan voor de inbouw koelkast, en die was niet heel goed als ik reviews mag geloven - ook omdat we niet van plan zijn ooit nog te gaan verhuizen, denk ik dat ik liever (meer) geld steek in een kwalitatief goede koelkast/vriezer dan dat ik over 5 jaar weer apparatuur moet kopen omdat onderdelen kapot zijn, niet meer leverbaar etc.
.
Heb daarom zelf ook deze 2 gevonden bij Liebherr (en deze zijn dus zeker in een ander prijs/klasse segment):
https://www.liebherr-home...-koelkasten/irbd-5150-20/
https://www.liebherr-home...rieskasten/sifnd-4155-20/
Daarnaast ben ik in de planner van Ikea en KeukenKastenFabriek geweest, eenzelfde tekening geeft ongeveer (excl apparatuur) ook dezelfde kosten. Bij de laatst genoemnde moet ik nog wel een werkblad(je) van 90x58 weten te regelen, bij 123werkbladen een offerte opgevraagd enkel gaf de verkoper telefonisch daar aan dat dit soort kleine stukken in verhouding vrij prijzig zijn (hij kwam op ~500 euro).
Mogelijkheid zou wel kunnen zijn om =eventueel het al aanwezige blad kunnen (laten) zagen op maat (dus hergebruiken). Hierdoor zijn er geen kosten van het werkblad.
Ik weet niet of dit een schappelijke prijs is voor de kasten - als ik het plankje + spotje niet meeneem (dat vind ik persoonlijk aan de prijs dus zullen we wel weg laten) zou ik op ongeveer 2695 komen voor de kasten, excl vervoer + montage.
Dank voor je reactie & meedenken!Toke_gt schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:41:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik dat je er nog niet heel veel bergruimte mee wint. Mijn ervaring is dat je vervolgens allerlei spullen in die nis gaat plaatsen, waardoor het alsnog weer rommelig wordt. Liever meteen goed aanpakken.
Ik zou in plaats van de koffienis de kasten 40 cm voor het raam laten eindigen en alleen (4) hoge kasten plaatsen, waarbij je de twee aan de rechterkant samen gebruikt als koffienis/buffetkast, met werkblad en boven/onder ruimte voor je apparaten (tosti-ijzer, staafmixer, keukenmachine, airfryer, noem maar op). Na gebruik deuren dicht, rommel uit zicht.
Onder het raam zou je dan een lage ondiepe kast kunnen plaatsen waar je kleine afvalbakken in kwijt kunt. Voorraad en oven kunnen in kasten onder/boven koelkast en vriezer.
Toevallig heb ik bij Bruynzeel zo'n oplossing (uit mijn hoofd denk ik dat dit iets van Next oid was??) gezien maar ikzelf werd niet heel blij van de deuren om dit te verbergen (Pocket deuren zoals Martinus noemde).
Er zou evt wel 2 hoge kasten zonder tussenwand geplaatst kunnen worden (dus met jouw suggestie, maar de servieskast dan uitbreiden naar 2 kasten ipv 1) met een mooie deur en daarin verwerkt.
Vriendin wilde graag wel wel wat ruimte voor de drink & etensbakken voor onze katten - ik zal eens meten hoeveel die 40cm zou zijn als we het zo zouden oplossen en waardoor er nog iets van ruimte overblijft.
Begrijp het helemaal, en daarom ook jullie hulp gevraagd..martinus83 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:08:
[...]
Die kast tegen je raamkant aan wordt een stofnest. Kastn hoog door laten lopen zou ik dan weer niet doen, dat blokkeerd erg veel licht. Zou het laag houden, maar wel verder van je raam af zetten.
Suggestie van een afsluitbare koffienis kan maar dan kom je op pocket deuren uit. Kost een hoop..
Misschien heb ik iets gemist, maar waar staat deze wand nu tov de rest van je keuken?
Eventueel zou er wel 2 deuren in de dubbele kast kunnen, waardoor je wél een oplossing hebt voor meer kastruimte, plus dat het minder stof "hapt" als het er daadwerkelijk staat.
De kastmuur/wand, hoe je het wil noemen, komt tegenover de bestaande keuken te staan vanaf het raam (zie ook plattegrond). We hebben juist een lage kast geschetst voordat we naar de keukenondernemer gingen om daglicht niet te (veel te) blokkeren verder de (woon)keuken/kamer in.
[ Voor 8% gewijzigd door Sjowhan op 05-01-2024 13:30 ]
Kunnen pocketdeuren zijn, die je helemaal inschuift, of deuren die halverwege in de lengte scharnieren, zodat je geen grote openstaande deuren hebt die vooral in de weg zitten als je een kop koffie maakt.Sjowhan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:27:
[...]
Dank voor je reactie & meedenken!
Toevallig heb ik bij Bruynzeel zo'n oplossing (uit mijn hoofd denk ik dat dit iets van Next oid was??) gezien maar ikzelf werd niet heel blij van de deuren om dit te verbergen (Pocket deuren zoals Martinus noemde).
Er zou evt wel 2 hoge kasten zonder tussenwand geplaatst kunnen worden (dus met jouw suggestie, maar de servieskast dan uitbreiden naar 2 kasten ipv 1) met een mooie deur en daarin verwerkt.
Vriendin wilde graag wel wel wat ruimte voor de drink & etensbakken voor onze katten - ik zal eens meten hoeveel die 40cm zou zijn als we het zo zouden oplossen en waardoor er nog iets van ruimte overblijft.
Ik had een schetsje voor je gemaakt met wat praktische oplossingen, maar las daarna dat de ruimte beperkt is tot 270. Ik stuur je dat schetsje wel even prive.
Ik bedoelde meer de 10 cm tussen raam, en zijkant van de lage korpus.Sjowhan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:29:
[...]
Begrijp het helemaal, en daarom ook jullie hulp gevraagd..
Eventueel zou er wel 2 deuren in de dubbele kast kunnen, waardoor je wél een oplossing hebt voor meer kastruimte, plus dat het minder stof "hapt" als het er daadwerkelijk staat.
Dat raam loopt dus door, tot die hoek waar je huidige keuken aan grenst?De kastmuur/wand, hoe je het wil noemen, komt tegenover de bestaande keuken te staan vanaf het raam (zie ook plattegrond). We hebben juist een lage kast geschetst voordat we naar de keukenondernemer gingen om daglicht niet te (veel te) blokkeren verder de (woon)keuken/kamer in.
Ik dacht doe eens gek.. klopt dit?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kU1oR7kxFPQktbNf5IneNZ0P.jpg?f=user_large)
Ovaal = Le mans kast
X = hoge kast
[ Voor 5% gewijzigd door martinus83 op 05-01-2024 13:59 ]
Het schetsje van Toke ook ontvangen waar ik (ook) wel wat mee kan, maar dit geeft ook stof tot nadenken.martinus83 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:55:
[...]
Ik bedoelde meer de 10 cm tussen raam, en zijkant van de lage korpus.
[...]
Dat raam loopt dus door, tot die hoek waar je huidige keuken aan grenst?
Ik dacht doe eens gek.. klopt dit?
[Afbeelding]
Ovaal = Le mans kast
X = hoge kast
Dit is het "vooraanzicht" om misschien een beter beeld te geven van het raam&keuken. Het raam loopt geheel door vanuit de muur tot en met de andere kant van de erker
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Beste tweakers,
Wellicht niet de juiste plek voor mijn vraag, maar hopelijk hebben jullie nog tips:
Sinds augustus 2023 een Nobilia keuken in onze nieuwbouwwoning. Geleverd door een kleine zaak in Amsterdam. Helaas veel problemen met deze leverancier. Inmiddels zijn ze failliet en ben ik voor garantie/vragen dus aangewezen op de fabrikanten.
We hebben sinds levering een probleem met onze verlichting. In de keuken zitten drie ledstrips onder de kastjes van L&S. Daar zit deze voeding en ontvanger/bediening tussen:
:strip_exif()/f/image/WdBHj7lVQKmHiQFlY3kKCPFg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x5U6fZ5YnKvE9ItcrIxeK1Lm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het probleem is dat de verlichting vaak niet aan wil. Pas na meerdere keren drukken, gaat de verlichting aan. Ik ga dan met de bediening wat dichterbij de ontvanger staan (die staat in bovenkastje) of zet dit kastje open. Vaak wil het na een paar pogingen wel. Op basis daarvan dacht ik dat de bediening stuk was. Ik heb zelf een vervangende bediening besteld (amazon), deze ingesteld, en toen leek het probleem een paar dagen opgelost. Echter lijkt het probleem nu toch weer terug.. zou het dan aan de ontvanger kunnen liggen, of juist aan een ander component?
Dit om even te voorkomen dat ik constant andere onderdelen aan het bestellen/vervangen ben..
Wellicht niet de juiste plek voor mijn vraag, maar hopelijk hebben jullie nog tips:
Sinds augustus 2023 een Nobilia keuken in onze nieuwbouwwoning. Geleverd door een kleine zaak in Amsterdam. Helaas veel problemen met deze leverancier. Inmiddels zijn ze failliet en ben ik voor garantie/vragen dus aangewezen op de fabrikanten.
We hebben sinds levering een probleem met onze verlichting. In de keuken zitten drie ledstrips onder de kastjes van L&S. Daar zit deze voeding en ontvanger/bediening tussen:
:strip_exif()/f/image/WdBHj7lVQKmHiQFlY3kKCPFg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x5U6fZ5YnKvE9ItcrIxeK1Lm.jpg?f=fotoalbum_large)
Het probleem is dat de verlichting vaak niet aan wil. Pas na meerdere keren drukken, gaat de verlichting aan. Ik ga dan met de bediening wat dichterbij de ontvanger staan (die staat in bovenkastje) of zet dit kastje open. Vaak wil het na een paar pogingen wel. Op basis daarvan dacht ik dat de bediening stuk was. Ik heb zelf een vervangende bediening besteld (amazon), deze ingesteld, en toen leek het probleem een paar dagen opgelost. Echter lijkt het probleem nu toch weer terug.. zou het dan aan de ontvanger kunnen liggen, of juist aan een ander component?
Dit om even te voorkomen dat ik constant andere onderdelen aan het bestellen/vervangen ben..
Om een goed vergelijk te maken hoeven er ook geen prijzen op de offerte te staan.schalk84 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:10:
[...]
De goedkopere offertes zijn toevallig transparant en komen overeen met andere offertes hier. De dure zijn toevallig niet transparant..
Je geeft zelf aan dat de offertes exact gelijk zijn dus ik neem aan dat dit ook zichtbaar is op de offertes die je hebt liggen.
Untappd: Kapitein_Merijn
Ik heb 2 uitgewerkte offertes en de overige 3 heb ik alleen een totaalbedrag voor gekregen. Bij 1 weet ik dan dat het blad 4k is vh totaalbedrag. De uitgewerkte offertes zijn toevallig ook het beste geprijsd.Kapitein Merijn schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 15:27:
[...]
Om een goed vergelijk te maken hoeven er ook geen prijzen op de offerte te staan.
Je geeft zelf aan dat de offertes exact gelijk zijn dus ik neem aan dat dit ook zichtbaar is op de offertes die je hebt liggen.
Goedemiddag,
Ik hoop dat het in dit topic mag... Nieuw huis gekocht en heb een keukenmeubel welke ik wil verkopen;

Het betreft een "Next 125" kast te zijn met koelkast, vriezer en kruidenrek. Heeft iemand enig idee wat zoiets waard is? ( De combi-magnetron haal ik er uit )
Ik hoop dat het in dit topic mag... Nieuw huis gekocht en heb een keukenmeubel welke ik wil verkopen;

Het betreft een "Next 125" kast te zijn met koelkast, vriezer en kruidenrek. Heeft iemand enig idee wat zoiets waard is? ( De combi-magnetron haal ik er uit )
Eh nee...BootVluchteling schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:37:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Antwoord op je vraag..'k heb met mijn schoonpa een keer een paar jaar oude Siematic voor 10% van de nieuwprijs gedemonteerd.Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Dus niet, veel.Je komt het niet afleveren, in elkaar zetten, garantie, maatwerk, kleur niet meer in de mode?..
Beter kijk en vergelijk je op marktplaats, dat is precies wat een potentiele koper doet :-)
[ Voor 32% gewijzigd door martinus83 op 05-01-2024 17:15 ]
Hi keuken kopers.
Wij zijn al een tijdje op zoek en willen graag het volgende voorleggen. Dit is voor het eerst dat we een keuken kopen en we zijn uitgekomen bij 3 partijen. Dit heb ik van te voren ook aan de keukenboeren laten weten.
/f/image/QFErWa493IXTxr7mgGUAFjFY.png?f=fotoalbum_large)
Alma
/f/image/kYQCcTW96drvSjfrEZXhGgDn.png?f=fotoalbum_large)
Dit is alleen de keuken ruimte op de begane grond. Er is nog een kleine bijkeuken, garage. Als er weer financiële ruimte is komt er nog een serre. De woonruimte is op de 1e verdieping.
:strip_exif()/f/image/IgOfQWAPmo0iUcbO4OVnt5Bb.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zitten wel wat verschillen tussen de Ekelhoff en Alma offertes:
+ Ekelhoff - Totale hoogte en werkblad dikte 46 vs 20 mm Ons voorkeur is voor 46 mm. En Ekelhoff lijkt flexibeler te zijn en kan kasten in 78 en 71 cm te leveren. We zijn allebei niet zo lang (156 en 171 cm) en lagere werkhoogte is wel gewenst.
+ Ekelhoff - maatwerk voor de plafond plint bij Ekelhoff
+ Ekelhoff - Eiland is groter. Ik heb Alma deze ook groter te offreren
+ Alma - 2e vaatwasser.
+ Extra hangkast bij Alma. Deze hebben we laten aanpassen voor de planken zoals bij Ekelhoff
/f/image/pjsXpLeb80IfXYtyHVtzZnkX.png?f=fotoalbum_large)
Het verbaasde me dat de prijzen zo dicht bij elkaar zitten. Ons budget hadden we op 27,5K (nog nooit eerder een keuken gekocht en de vrienden bij Ekelhoff waren 30K kwijt zonder onderhandelen).
Wij zijn al een tijdje op zoek en willen graag het volgende voorleggen. Dit is voor het eerst dat we een keuken kopen en we zijn uitgekomen bij 3 partijen. Dit heb ik van te voren ook aan de keukenboeren laten weten.
- Brugman: Omdat ze ook badkamers verkopen. Afgevallen omdat ze na najagen niks hebben opgeleverd. 4 uur met ze aan tafel hebben gezeten.
- Ekelhoff: Op aanraden van vrienden, gesprek in het nederlands
- Alma Ahaus: Kleinste vestiging en in de hoop dat ze Duits praten ook Duitse prijzen hanteren
- Mandemakers Amsterdam arena: Vanwege het wegvallen van Brugman. hier hadden we het minste goede gevoel want we moesten snel beslissen en de verkoper wilde pas wat in detail uitwerken als we met hem in zee wilde gaan.Ik twijfelde ook over de M-collection kasten.
- Zien jullie nog plus/min punten voor Ekelhoff vs Alma? zie mijn lijstje hieronderaan
- Kwaliteit kasten: Wat is het verschil tussen next125/Contur vs Alma exclusief model 2037. Ik kan niet zoveel/niks vinden over Alma. Over de Contour staat in de openings post dat het hoge kwaliteit is maar in het topic veel commentaar dat het toch wat lager is. Alma sprak ons aan omdat ze hun eigen kasten fabriceren.
- Kwaliteit apparatuur Wat is het verschil tussen deze Miele lijn en de Siemens IQ700. Ekelhof bood eerst de Siemens IQ700 aan die tientjes of 100 euro duurder was.
/f/image/QFErWa493IXTxr7mgGUAFjFY.png?f=fotoalbum_large)
Alma
/f/image/kYQCcTW96drvSjfrEZXhGgDn.png?f=fotoalbum_large)
Dit is alleen de keuken ruimte op de begane grond. Er is nog een kleine bijkeuken, garage. Als er weer financiële ruimte is komt er nog een serre. De woonruimte is op de 1e verdieping.
:strip_exif()/f/image/IgOfQWAPmo0iUcbO4OVnt5Bb.jpg?f=fotoalbum_large)
+ Ekelhoff - Totale hoogte en werkblad dikte 46 vs 20 mm Ons voorkeur is voor 46 mm. En Ekelhoff lijkt flexibeler te zijn en kan kasten in 78 en 71 cm te leveren. We zijn allebei niet zo lang (156 en 171 cm) en lagere werkhoogte is wel gewenst.
+ Alma - 2e vaatwasser.
+ Extra hangkast bij Alma. Deze hebben we laten aanpassen voor de planken zoals bij Ekelhoff
/f/image/pjsXpLeb80IfXYtyHVtzZnkX.png?f=fotoalbum_large)
Het verbaasde me dat de prijzen zo dicht bij elkaar zitten. Ons budget hadden we op 27,5K (nog nooit eerder een keuken gekocht en de vrienden bij Ekelhoff waren 30K kwijt zonder onderhandelen).
- Ekelhof is al een versie verder en heeft al "met de baas" gesproken.
- Alma is nog bezig met een 2e versie.
- Mandemakers kwam met een papieren schets en AEG 29,7K Miele 32,6K.
- De oude quooker mee te nemen die helaas niet compatibel is met de CUBE
- De 2vaatwasser bij Alma eruit te halen en de oude Miele uit 2013 mee te nemen
- En ze allebei de kans te geven en een finale prijs te laten geven zonder de andere offerte te laten zien.
- Als ik naar apparatuur ga kijken wil ik alleen maar meer features
een warmhoudlade lijkt me wel ideaal en geen idee dat dit bestond.
- Jullie nog ideeën?
[ Voor 4% gewijzigd door JaWa op 05-01-2024 18:47 ]
Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding
Enige punt wat ik zou hebben is dat je keuken te groot is voor je huis. Het is een enorm eiland die nu een meter van je bank staat. Ik zou het te vol vinden.JaWa schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:34:
Hi keuken kopers.
Wij zijn al een tijdje op zoek en willen graag het volgende voorleggen. Dit is voor het eerst dat we een keuken kopen en we zijn uitgekomen bij 3 partijen. Dit heb ik van te voren ook aan de keukenboeren laten weten.Vragen:
- Brugman: Omdat ze ook badkamers verkopen. Afgevallen omdat ze na najagen niks hebben opgeleverd. 4 uur met ze aan tafel hebben gezeten.
- Ekelhoff: Op aanraden van vrienden, gesprek in het nederlands
- Alma Ahaus: Kleinste vestiging en in de hoop dat ze Duits praten ook Duitse prijzen hanteren
- Mandemakers Amsterdam arena: Vanwege het wegvallen van Brugman. hier hadden we het minste goede gevoel want we moesten snel beslissen en de verkoper wilde pas wat in detail uitwerken als we met hem in zee wilde gaan.Ik twijfelde ook over de M-collection kasten.
Ekelhof
- Zien jullie nog plus/min punten voor Ekelhoff vs Alma? zie mijn lijstje hieronderaan
- Kwaliteit kasten: Wat is het verschil tussen next125/Contur vs Alma exclusief model 2037. Ik kan niet zoveel/niks vinden over Alma. Over de Contour staat in de openings post dat het hoge kwaliteit is maar in het topic veel commentaar dat het toch wat lager is. Alma sprak ons aan omdat ze hun eigen kasten fabriceren.
- Kwaliteit apparatuur Wat is het verschil tussen deze Miele lijn en de Siemens IQ700. Ekelhof bood eerst de Siemens IQ700 aan die tientjes of 100 euro duurder was.
[Afbeelding]
Alma
[Afbeelding]
[Afbeelding]
+ Alma - 2e vaatwasser.
[Afbeelding]
Het verbaasde me dat de prijzen zo dicht bij elkaar zitten. Ons budget hadden we op 27,5K (nog nooit eerder een keuken gekocht en de vrienden bij Ekelhoff waren 30K kwijt zonder onderhandelen). Ekelhof is al een versie verder en heeft al "met de baas" gesproken. Alma is nog bezig met een 2e versie. Mandemakers kwam met een papier schets en AEG 29,7K Miele 32,6K.
Hoe we dachten om toch nog wat te besparen:
- De oude quooker mee te nemen die helaas niet compatibel is met de CUBE
- De 2vaatwasser bij Alma eruit te halen en de oude Miele uit 2013 mee te nemen
- En ze allebei de kans te geven en een finale prijs te laten geven zonder de andere offerte te laten zien.
- Als ik naar apparatuur ga kijken wil ik alleen maar meer features
een warmhoudlade lijkt me wel ideaal en geen idee dat dit bestond.
- Jullie nog ideeën?
We hebben op de 1e verdieping de woonruimte en kantoor ruimte. De begane grond is voor de keuken, bijkeuken (staat er niet op), garage en hopelijk later ook nog een serre. Ik heb dit ook in mn post aangepast.t14wo schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:39:
[...]
Enige punt wat ik zou hebben is dat je keuken te groot is voor je huis. Het is een enorm eiland die nu een meter van je bank staat. Ik zou het te vol vinden.
[ Voor 5% gewijzigd door JaWa op 05-01-2024 18:47 ]
Wat een rare render van Ekelhof, het drukke plafond laat de keuken helemaal wegvallen.
Kasten tot het plafond vind ik echt vele malen mooier dan kasten die ergens ophouden. Ook als je ze in een nos/onder een koof moet plaatsen daarvoor. Een plint van 15cm vind ik niet echt meer van deze tijd, maar het gaat niet om wat ik mooi vindt, maar wat jullie mooi vinden natuurlijk
Qua apparatuur kan het goed zijn dat de IQ700-lijn soms beter is dan Miele, maar je moet goed naar de bediening kijken. De oven of je magnetron mag op papier nog zoveel beter zijn, als je de bediening shit vindt.. Dan gebruik je hem niet met plezier
Een warmhoudlade kan je soms echt voor peanuts op Marktplaats scoren trouwens, misschien een prettige om mee te nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 05-01-2024 20:11 ]
Bericht hierboven
Dit brengt helaas echt heel heel weinig op. Gebruikte keukens, zelfs compleet, kan je echt voor een prikkie op Marktplaats scoren.BootVluchteling schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:37:
Goedemiddag,
[Afbeelding]
Bericht hierboven
Duidelijk schetsje waarbij de vaatwasser op de vloer staat met 5,5 cm open ruimte erboven. Onze huidige vaatwasser staat op 2 balkjes en voor het eerst in 20 jaar zie ik dat er tussen de bovenkant van de vaatwasser en het aanrechtblad ook een opvulstukje zit. De extra nisruimte is hierdoor "gemiddeld".martinus83 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:45:
[...]
Je korpus zit dus op 93 cm. Op die afbeelding kan de bovenzijde vaatwasser niet hoger dan 87,5...
Je krijgt met deze vaatwasser een ruimte tussen bovenzijde wasser en onderzijde blad.
Dat wil zeggen dat je front van 78 hoog 70 mm onder de klep van de vaatwasser uit steekt. Dan zal deze de plint raken.
Heb even snel schetsje gemaakt. let wel, plint positie, en scharnier punt wasser zijn aannames
[Afbeelding]
De tabel in de brochure houdt op bij een corpus van 81,5cm en een nis van 92,5cm. Het is mij totaal onduidelijk wat het betekent voor een corpus van 86cm en een nis van 95cm. Hoe hoger de vaatwasser op pootjes of balkjes gezet wordt des te meer zal het paneel uitsteken.
Welke lengte een varioscharnier kan opvangen kan ik helaas nergens vinden.
Tabel komt inderdaad uit de brochure die op de site van Siemens staat.martinus83 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 08:19:
[...]
Interessante tabel. Waar komt deze precies vandaan?
Heir een korpus 80 plint 12, oftewel nis van 92.
Ik zit dan net in het eerste donkergrijze vlakje.
Echter bij Kvik Den Bosch zie je bijna overal happen uit de plint, gezien ze maar 1 Bosch varioscharnier wasser in het assortiment hebben die amper wordt ingezet in de showroom
Bladdikte maakt niet uit volgens mij.
Ik heb een werkhoogte van 95 en een korpus van 78 cm.
Dat wordt of een plint van 11 en een blad van 6: Nishoogte 11+78 = 89 met plint 11.
Of met een plint van 13 en een blad van 4: Nishoogte 13+78 = 91 met plint 13.
We gaan voor een XXl vaatwasser, dus met een hoogte van 86,5.
In beide gevallen kom ik in het eerste grijze vakje.
Als ik langer naar de geplaatste tabel van Siemens kijk, denk ik dat de plint eigenlijk niks uit maakt. Het gaat puur om je korpushoogte. Die is vast. Als je je nishoogte wilt veranderen, doe je dat door je plinthoogte aan te passen. En dan loop je keurig schuin door de tabel en verandert je situatie niet.Blurk62 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:12:
[...]
Duidelijk schetsje waarbij de vaatwasser op de vloer staat met 5,5 cm open ruimte erboven. Onze huidige vaatwasser staat op 2 balkjes en voor het eerst in 20 jaar zie ik dat er tussen de bovenkant van de vaatwasser en het aanrechtblad ook een opvulstukje zit. De extra nisruimte is hierdoor "gemiddeld".
De tabel in de brochure houdt op bij een corpus van 81,5cm en een nis van 92,5cm. Het is mij totaal onduidelijk wat het betekent voor een corpus van 86cm en een nis van 95cm. Hoe hoger de vaatwasser op pootjes of balkjes gezet wordt des te meer zal het paneel uitsteken.
Welke lengte een varioscharnier kan opvangen kan ik helaas nergens vinden.
Wat een varioscharnier kan opvangen kun je er ook wel in zien denk ik. Als je in de witte vlakken bovenin de tabel komt (waar geen getallen staan) dan zit je buiten het bereik.
Het lijkt er daarmee op dat je met een varioscharnier gebruik kunt maken van fronten van 78 - 81,5 cm.
Kijk maar boven in de tabel: plint 5 + front 81,5 = nis 86,5.
Dit klopt met elke andere plint/nishoogte met een front van 81,5, dan blijf je net binnen de tabel.
Voor front 78 cm zit je aan de onderzijde van de donkergrijze vlakken (varischarnier)
Alles daaronder kan zonder varioscharnier.
Ik heb toch ook die ervaring. Nu twee offertes liggen, voor een punto en een rotpunkt keuken, wat meen ik het zelfde zou moeten zijn. Beide gespecificeerd. Kastjes scheelt bijna 3k en het werkblad nog eens ruim 2k.Kapitein Merijn schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 09:25:
[...]
Kan je de offertes eens posten? 8k prijsverschil is wel erg veel en gegarandeerd te herleiden.
Dan laat ik de apparatuur nog buiten beschouwing, omdat daar een verschil in zit, maar ik kan wel zien dat als ik dat rechttrek het totaal verschil naar 6,5k gaat. (op een totaalbedrag van rond de 20 voor de goedkoopste)
[ Voor 35% gewijzigd door wberkel op 05-01-2024 23:03 . Reden: extra quote over varioscharnier ]
Gisteren een eerste gesprek gehad voor een keuken in onze nieuwbouwwoning. Een mooie keuken getekend, maar ik schrok nogal van de prijs van het keramische keukenblad (Topline, volgens mij in zo’n beetje alle gangbare keukenzaken te verkrijgen). Heeft iemand ervaring in wat de prijs van een keramisch blad een beetje doet? Het zou dan om het volgende gaan:
- 250cm bij 120cm (kookeiland met 2 uitsparingen)
- 180cm bij 60cm
- dikte zo’n 3cm
Wij kregen een prijs van 9000 euro te horen. Een snelle online berekening kom ik op rond de 4000. Is dit niet erg hoog?
- 180cm bij 60cm
- dikte zo’n 3cm
Wij kregen een prijs van 9000 euro te horen. Een snelle online berekening kom ik op rond de 4000. Is dit niet erg hoog?
Eens, ik denk dat ik het wel een mooier ontwerp vind dan dat van Alma, op de zitoplossing-met-paaltje-voor-het-blad na. Maar dat is bij het Alma ontwerp echt te klein voor die 4 krukken die erbij staan, ze staan er dan ook een beetje wezenloos omheen. Zo staan ze altijd in de weg.Floor-is schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:10:
[...]
Wat een rare render van Ekelhof, het drukke plafond laat de keuken helemaal wegvallen.
Het ligt wel een beetje aan de hoogte van het plafond. Met meer dan 3 meter wordt het vaak een beetje overweldigend zeg maar. En dan natuurlijk een trap nodig om nog iets met de bovenste kasten te kunnen.Kasten tot het plafond vind ik echt vele malen mooier dan kasten die ergens ophouden. Ook als je ze in een nos/onder een koof moet plaatsen daarvoor.
[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 06-01-2024 14:13 ]
Wij hebben 2m voor 3 krukken en krapper zou ik het echt niet willen hebben.Cap schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:10:
[...]
Eens, ik denk dat ik het wel een mooier ontwerp vind dan dat van Alma, op de zitoplossing-met-paaltje-voor-het-blad na. Maar dat is bij het Alma ontwerp echt te klein voor die 4 krukken die erbij staan, ze staan er dan ook een beetje wezenloos omheen. Zo staan ze altijd in de weg.
Okay, okay.[...]
Het ligt wel een beetje aan de hoogte van het plafond. Met meer dan 3 meter wordt het vaak een beetje overweldigend zeg maar. En dan natuurlijk een trap nodig om nog iets met de bovenste kasten te kunnen.
Onze kasten gaan tot 2m40 trouwens, met nog 25cm ruimte erboven, maar geen plint, want absoluut niet nodig en ik vind het niet mooi ook
:strip_exif()/f/image/qY0OifmUqLSgNPSPvjxksJ82.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 06-01-2024 14:25 ]
Bericht hierboven
Weet je gelijk waar marge voor ze zit toch?MisterX333 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:05:
Gisteren een eerste gesprek gehad voor een keuken in onze nieuwbouwwoning. Een mooie keuken getekend, maar ik schrok nogal van de prijs van het keramische keukenblad (Topline, volgens mij in zo’n beetje alle gangbare keukenzaken te verkrijgen). Heeft iemand ervaring in wat de prijs van een keramisch blad een beetje doet? Het zou dan om het volgende gaan:
- 180cm bij 60cm
- dikte zo’n 3cm
Die prijs is absurd. Zie mijn foto hierboven, dat was vorig jaar €5.150 meen ik. En dan hebben we de wangen (kopse kanten) van het eiland nog bekleed ook.
Bericht hierboven
Wat voor lamp heb je boven het eiland hangen?Floor-is schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:24:
[Okay, okay.
Onze kasten gaan tot 2m40 trouwens, met nog 25cm ruimte erboven, maar geen plint, want absoluut niet nodig en ik vind het niet mooi ook
Mijn huis is slimmer dan ik...
Jansen en de Bont pendant, tegenwoordig is dat van NOVY, dus even bij NOVY kijken hoe die tegenwoordig heetConrado schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:58:
[...]
Wat voor lamp heb je boven het eiland hangen?
Ze zijn er tot 3m lang
Bericht hierboven
Thxs voor de reacties. Bij ons eiland hadden we aangeven maar 3 krukjes nodig te hebben en ik weet niet waarom ze er 4/5 hebben geplaatst. Bij Ekelhoff kwamen ze er later op terug en toch graag een paal op de hoek te plaatsen voor de overhang en dat het met kinderen die weleens zouden hangen het veiliger zou zijn. Ik heb het liever ook niet maar ik vervang ook niet graag een keramiekplaat van een paar duizend euro.
Mooie opstelling ook je blad (weet je nog welke dat is?), ik zou het liefst ook zonder plint willen maar met het stofzuigen, dweilen lijkt het me wel veiliger. Het ziet er wel strak uit ook de druk kasten/laden. Ik ben er altijd bang voor dat dat na verloop van tijd minder gaat werken en de kieren minder recht worden.Floor-is schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:24:
[...]
Wij hebben 2m voor 3 krukken en krapper zou ik het echt niet willen hebben.
[...]
Okay, okay.
[Afbeelding]
Calacatta GoldJaWa schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:20:
8<8<
[...]
Mooie opstelling ook je blad (weet je nog welke dat is?), ik zou het liefst ook zonder plint willen maar met het stofzuigen, dweilen lijkt het me wel veiliger. Het ziet er wel strak uit ook de druk kasten/laden. Ik ben er altijd bang voor dat dat na verloop van tijd minder gaat werken en de kieren minder recht worden.
Stofzuigen en dweilen doe je net een beetje voorzichtiger inderdaad, wie mooi wil etc etc
Bericht hierboven
Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouwhuis gekocht en zijn vorig jaar al grotendeels geslaagd voor onze toekomstige keuken bij van Wanrooij (nu Huysinc). In de tussentijd zijn we bij diverse andere keukenzaken geweest voor de keuze v.w.b. de kleur en het (materiaal) keukenblad.. Van kleine stalen kiezen vonden we erg lastig.
Halverwege februari hebben we nog een afspraak ingepland bij Huysinc om de keuken helemaal definitief te gaan maken.
In ons nieuwe huis heeft de ruimte waar de keuken gaat komen een afmeting van 5.10m x 3.78m. Dit is de voorkant van het huis en ligt op het oosten. Het wordt een keuken van Pronorm (hun zogenaamde Huyscollectie) in de kleur agaatgrijs. Keukenblad wordt composiet in de kleur Vanilla Noir.
Bijgevoegde tekeningen zijn van de vorige afspraak, we willen t.o.v. die versie het keukeneiland iets dieper (100cm i.p.v. 90cm) hebben. Aan het keukeneiland zullen we voornamelijk zitten met het ontbijt. Het keukeneiland nog dieper maken gaat helaas niet daar onze eettafel ook in de keuken komt te staan (we houden 260cm over).
De kastenwand is naar onze zin, hier komt (zoals ook op de tekeningen te zien is) een koof omheen.
Zijn er dingen die jullie misschien nog opvallen of anders zouden doen? Let op, de stroompunten staan al vast, dus de plek waar de apparatuur komt kunnen we niet meer aanpassen.
:strip_exif()/f/image/r7uKA5rmHAHPrrWvMhlLxtRP.jpg?f=fotoalbum_large)
Halverwege februari hebben we nog een afspraak ingepland bij Huysinc om de keuken helemaal definitief te gaan maken.
In ons nieuwe huis heeft de ruimte waar de keuken gaat komen een afmeting van 5.10m x 3.78m. Dit is de voorkant van het huis en ligt op het oosten. Het wordt een keuken van Pronorm (hun zogenaamde Huyscollectie) in de kleur agaatgrijs. Keukenblad wordt composiet in de kleur Vanilla Noir.
Bijgevoegde tekeningen zijn van de vorige afspraak, we willen t.o.v. die versie het keukeneiland iets dieper (100cm i.p.v. 90cm) hebben. Aan het keukeneiland zullen we voornamelijk zitten met het ontbijt. Het keukeneiland nog dieper maken gaat helaas niet daar onze eettafel ook in de keuken komt te staan (we houden 260cm over).
De kastenwand is naar onze zin, hier komt (zoals ook op de tekeningen te zien is) een koof omheen.
Zijn er dingen die jullie misschien nog opvallen of anders zouden doen? Let op, de stroompunten staan al vast, dus de plek waar de apparatuur komt kunnen we niet meer aanpassen.
:strip_exif()/f/image/r7uKA5rmHAHPrrWvMhlLxtRP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AK9hNnXG8k1tnpNz9IYCjJq2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door INH-91 op 07-01-2024 11:00 ]
Wij hebben ook een keuken voor onze nieuwbouwwoning besteld bij van Wanrooij/Huysinc. Qua opstelling vergelijkbaar, een lange kastenwand met kookeiland. Echter een vrij duidelijk verschil. Onze ruimte is 4,95m in de lengte en 5,70m breed. Dus 60cm breder, belangrijk verschil is dat jullie er nu voor kiezen om het kookeiland 100 cm breed te maken waar wij hem bewust 100cm ipv 110cm hebben gehouden en geen barkrukken hebben genomen ivm de ruimte in de breedte.INH-91 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:03:
Mijn vriend en ik hebben een nieuwbouwhuis gekocht en zijn vorig jaar al grotendeels geslaagd voor onze toekomstige keuken bij van Wanrooij (nu Huysinc). In de tussentijd zijn we bij diverse andere keukenzaken geweest voor de keuze v.w.b. de kleur en het (materiaal) keukenblad.. Van kleine stalen kiezen vonden we erg lastig.
Bijgevoegde tekeningen zijn van de vorige afspraak, we willen t.o.v. die versie het keukeneiland iets dieper (100cm i.p.v. 90cm) hebben. Aan het keukeneiland zullen we voornamelijk zitten met het ontbijt. Het keukeneiland nog dieper maken gaat helaas niet daar onze eettafel ook in de keuken komt te staan, in de woonkamer is hier geen ruimte voor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als jullie van plan zijn om nog een tafel links van dat eiland te plaatsen ben ik benieuwd hoe dat gaat uitvallen. Die ruimte is 270cm. Daar gaat 100cm vanaf voor de tafel. Dus dan heb je aan beide kanten van de tafel nog maar 85cm over voor stoelen/bankje plus er komen nog barkrukken bij te staan. Ik zou zelf eens in een thuis testen hoe je dat vindt. Er rekening mee houdend dat mensen hun stoel nog naar achter schuiven om op te kunnen staan etc.
Wij hebben 310cm ipv 270cm over en bewust geen barkrukken genomen en ik ben al bang dat het vrij krap gaat worden. We gaan het over een half jaar zien!
Thanks voor je meedenken. Wat we ook nog overwegen is:Timoov schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:50:
[...]
Wij hebben ook een keuken voor onze nieuwbouwwoning besteld bij van Wanrooij/Huysinc. Qua opstelling vergelijkbaar, een lange kastenwand met kookeiland. Echter een vrij duidelijk verschil. Onze ruimte is 4,95m in de lengte en 5,70m breed. Dus 60cm breder, belangrijk verschil is dat jullie er nu voor kiezen om het kookeiland 100 cm breed te maken waar wij hem bewust 100cm ipv 110cm hebben gehouden en geen barkrukken hebben genomen ivm de ruimte in de breedte.
Als jullie van plan zijn om nog een tafel links van dat eiland te plaatsen ben ik benieuwd hoe dat gaat uitvallen. Die ruimte is 270cm. Daar gaat 100cm vanaf voor de tafel. Dus dan heb je aan beide kanten van de tafel nog maar 85cm over voor stoelen/bankje plus er komen nog barkrukken bij te staan. Ik zou zelf eens in een thuis testen hoe je dat vindt. Er rekening mee houdend dat mensen hun stoel nog naar achter schuiven om op te kunnen staan etc.
Wij hebben 310cm ipv 270cm over en bewust geen barkrukken genomen en ik ben al bang dat het vrij krap gaat worden. We gaan het over een half jaar zien!
- barkrukken weg, dus geen zit mogelijkheid aan het kookeiland
- bij de eettafel ruimte "besparen" door tegen de muur een eetbank te plaatsen. Eigenlijk zijn we van deze al vrij zeker dat we dit gaan doen. Maar de vraag is dan idd wel of t voldoende ruimte bespaard. De barkrukken gebruiken we overigens niet gelijktijdig met dat de eettafel bezet is. Dus die zouden aangeschoven staan als de eettafel in gebruik is.
[ Voor 8% gewijzigd door INH-91 op 06-01-2024 23:09 ]
Mooie keuken! Leuke prijs ook. Mag ík vragen bij welke keukenleverancier je bent geweest. Mag ook in een pbsvcasteren schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij hebben de laatste tijd een aantal keukenzaken bezocht voor ons nieuwbouwhuis.
En hebben nu een offerte liggen waar we over twijfelen van Nuva.
Uitgerust met Miele oven en Miele combi oven, Bora inductie, Siemens koelkast en siemens vriezer en quooker. Kasten tot aan het plafond in de achterwand . Meubilair is van pronorm. De dunnere kast is een uittrekbare medicijnkast. Het werkblad betreft Dekton 180 x 60 en 315 x 100 cm.
Na onderhandeling is de offerte reeds gezakt met 20% tot 27.5k ( was 34k). Vinden jullie dit een goede prijs ? Of zou hier nog speling in zitten . Vind het lastig in te schatten hoe ver je kunt gaan in keukenland. Hoor graag jullie advies !
Staan de water/afvoer punten ook al vast? Anders kun je nog kunnen overwegen om de kraan naar de kant van de oven te verschuiven en de vaatwasser onder de oven te doenINH-91 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:03:
Bijgevoegde tekeningen zijn van de vorige afspraak, we willen t.o.v. die versie het keukeneiland iets dieper (100cm i.p.v. 90cm) hebben. Aan het keukeneiland zullen we voornamelijk zitten met het ontbijt. Het keukeneiland nog dieper maken gaat helaas niet daar onze eettafel ook in de keuken komt te staan, in de woonkamer is hier geen ruimte voor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij staan deze idd vast en kunnen we dit niet meer wijzigen.Lupadi schreef op zondag 7 januari 2024 @ 06:31:
[...]
Staan de water/afvoer punten ook al vast? Anders kun je nog kunnen overwegen om de kraan naar de kant van de oven te verschuiven en de vaatwasser onder de oven te doen
Je hebt nu 90 cm tussen eiland en spoelbak, die recht tegenover kookplaat is geplaatst. Bedenk dat dat onhandig is als iemand staat te koken en een ander wil handen wassen, glas omspoelen of zoiets. Ik raad je aan spoelbak en kookplaat wat meer naar uit elkaar te plaatsen (dat kan altijd wel). Ook omdat de werkruimte nu in twee stukken is verdeeld. Als je de kookplaat naar de zijkant verschuift heb je meer aaneengesloten werkruimte (ook voor je ontbijtborden).INH-91 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:03:
Verder eens met eerdere opmerkingen dat 270 te weinig is voor barstoelen én een tafel met bank en stoelen. Ik zou die 10 cm extra blad niet doen, 10 cm extra ruimte voor loopruimte rond tafel is veel belangrijker.
Heb je overwogen om de tafel met de kopse kant tegen het eiland te zetten? Dan oogt het veel ruimtelijker en zit je als gezelschap toch dicht bij degene die aan het koken is. Kun je eventueel in een stijl doen die ook bij de keuken aansluit. Bijvoorbeeld zo:
:strip_exif()/f/image/MWGusTpQ7nU3filpqGIB7KwO.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat je daar niet te veel door beperken. Het betekent hooguit dat er eerst wat aanpassingen moeten worden gedaan voordat de keuken geplaatst kan worden. Dat moet je dan zelf (laten) doen, want kan niet meer vanuit de bouw, maar een afvoer 60 cm verplaatsen of een leiding 60 cm verlengen is het werk niet. Elektriciteit is nog veel makkelijker. Dus bedenk eerst wat je idealiter wilt en pas dan wat de impact is, anders zit je meteen vast.INH-91 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Volgens mij staan deze idd vast en kunnen we dit niet meer wijzigen.
Goeie idd, deze hebben wij in het begin ook als optie bedacht. Maar met een grote eettafel voor 6-8 personen heb je misschien aan de andere muur dan geen mogelijkheid om er omheen te lopen... vandaar dat de optie met eetbank toen om de hoek kwam kijken. Schijnt dat je daar maar 50cm voor nodig hebt. Tafel van 100cm breedte, stoelen aan de eiland kant en doorloop ruimte heb je dan nog 110cm voor.Toke_gt schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:08:
[...]
Je hebt nu 90 cm tussen eiland en spoelbak, die recht tegenover kookplaat is geplaatst. Bedenk dat dat onhandig is als iemand staat te koken en een ander wil handen wassen, glas omspoelen of zoiets. Ik raad je aan spoelbak en kookplaat wat meer naar uit elkaar te plaatsen (dat kan altijd wel). Ook omdat de werkruimte nu in twee stukken is verdeeld. Als je de kookplaat naar de zijkant verschuift heb je meer aaneengesloten werkruimte (ook voor je ontbijtborden).
Verder eens met eerdere opmerkingen dat 270 te weinig is voor barstoelen én een tafel met bank en stoelen. Ik zou die 10 cm extra blad niet doen, 10 cm extra ruimte voor loopruimte rond tafel is veel belangrijker.
Heb je overwogen om de tafel met de kopse kant tegen het eiland te zetten? Dan oogt het veel ruimtelijker en zit je als gezelschap toch dicht bij degene die aan het koken is. Kun je eventueel in een stijl doen die ook bij de keuken aansluit. Bijvoorbeeld zo:
[Afbeelding]
Ik denk dat we binnenkort in ons huidige huis even alles aan de kant gaan schuiven en met schilderstape gaan uitproberen. Het blijft lastig wat te doen met de eettafel....
Ik zou echt die krukken weg laten. Aan dat eiland ontbijten klinkt heel romantisch maar is gewoon irritant. Kookplaat voor je neus, op een toch meer oncomfortabele kruk terwijl je riante eettafel achter je staat.INH-91 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:03:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Door die krukken staat je eettafel al krap opgesteld. 260 is niet veel. Je hebt minstens een meter per kant van je tafel nodig om achter een stoel langs te kunnen lopen. Wij hebben 120 en zou dat echt niet krapper maken.
Zelfde geldt voor de 90 cm. Dat is (te) krap. Je eiland levert zo meer ergenis op dan genot en dat is natuurlijk dood zonde.
Eiland is leuk aan aanland plek om tegen aan te hangen en met de 'kok' te kletsen met een glas drinken voor je neus. Zet je kruk beter op de hoek/kopse kant.
Ervan uitgaand dat je niet elke dag met 6-8 mensen om de tafel zit, zou je ook kunnen kiezen voor een tafel die je bij gelegenheid kunt uitschuiven of aanschuiven.INH-91 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Goeie idd, deze hebben wij in het begin ook als optie bedacht. Maar met een grote eettafel voor 6-8 personen heb je misschien aan de andere muur dan geen mogelijkheid om er omheen te lopen...
Stoelen gaan niet helemaal onder de tafel en onder de bar. Ik heb het idee dat je je hier rijk rekent en dat je uiteindelijk op max 70 uitkomt. Dat is gewoon heel weinig. Stel, je zit met 8 mensen aan tafel en iemand schuift zijn stoel naar achter om op te staan. Dan zit je al heel snel tegen de barkrukken aan.vandaar dat de optie met eetbank toen om de hoek kwam kijken. Schijnt dat je daar maar 50cm voor nodig hebt. Tafel van 100cm breedte, stoelen aan de eiland kant en doorloop ruimte heb je dan nog 110cm voor.
Schetsje gemaakt: dit is met een bank van 50+10 cm rugleuning, een tafel van 100 en stoelen die 50cm uitsteken. Dan zit iedereen dus heel strak aangeschoven aan tafel. Zo zit je niet met 8 mensen gezellig om de tafel, maar dat terzijde. Zie eens hoe weinig ruimte er is, zeker als je het eiland 10 cm dieper maakt. Er is maar 50 cm tussen de stoelen en 65 cm tussen stoelen en eiland. Dat is krap, maar vooral oogt je keuken daarmee propvol (een keuken is ook zelden ‘leeg’ als in een showroom).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mDcKWlthWzIviYFtvnuxYF2j.jpg?f=user_large)
Romantisch in de keuken ontbijten? Klinkt helemaal niet romantisch, eerder praktisch.martinus83 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:33:
[...]
Ik zou echt die krukken weg laten. Aan dat eiland ontbijten klinkt heel romantisch maar is gewoon irritant. Kookplaat voor je neus, op een toch meer oncomfortabele kruk terwijl je riante eettafel achter je staat.
Door die krukken staat je eettafel al krap opgesteld. 260 is niet veel. Je hebt minstens een meter per kant van je tafel nodig om achter een stoel langs te kunnen lopen. Wij hebben 120 en zou dat echt niet krapper maken.
Zelfde geldt voor de 90 cm. Dat is (te) krap. Je eiland levert zo meer ergenis op dan genot en dat is natuurlijk dood zonde.
Eiland is leuk aan aanland plek om tegen aan te hangen en met de 'kok' te kletsen met een glas drinken voor je neus. Zet je kruk beter op de hoek/kopse kant.
Met ontbijt sta je niet uitgebreid te koken, hooguit een eitje bakken, dus die kookplaat lijkt me geen probleem.
Je zit wel lekker dichtbij je koelkast en koffieapparaat, kun je snel/makkelijk spulletjes pakken/doorgeven zonder de tafel te hoeven dekken.
Waarom zou NH91 achter de tafel langs willen lopen, er is daar helemaal niks. Je kunt zelfs een bankje tegen de muur zetten, dat kost maar 60cm en dan heb je echt ruimte zat.
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 07-01-2024 12:05 ]
Ik zou krukken niet te snel afschrijven. @INH-91.martinus83 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:33:
[...]
Ik zou echt die krukken weg laten. Aan dat eiland ontbijten klinkt heel romantisch maar is gewoon irritant. Kookplaat voor je neus, op een toch meer oncomfortabele kruk terwijl je riante eettafel achter je staat.
Wij eten heel vaak aan de bar. Even een snelle yoghurt sochtends. Ik werk ook regelmatig als ik savonds nog even de laptop open klap. Eiland is hier een meter breed en 3m lang.
Trouwens nog een (vind ik) geniale toepassing van een bar: gourmetten zonder dat je hele huis stinkt. Bakplaat vlakbij de kookplaat en de Bora afzuiging aanzetten. Hebben we al meerdere keren dankbaar gebruik van gemaakt.
Goed punt, want een tafel in 2m70 met nog eens barkrukken, dat wordt echt ernstig krapTimoov schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:50:
[...]
Wij hebben ook een keuken voor onze nieuwbouwwoning besteld bij van Wanrooij/Huysinc. Qua opstelling vergelijkbaar, een lange kastenwand met kookeiland. Echter een vrij duidelijk verschil. Onze ruimte is 4,95m in de lengte en 5,70m breed. Dus 60cm breder, belangrijk verschil is dat jullie er nu voor kiezen om het kookeiland 100 cm breed te maken waar wij hem bewust 100cm ipv 110cm hebben gehouden en geen barkrukken hebben genomen ivm de ruimte in de breedte.
Gewoon nee, niet. Dat past niet, dat wordt het niet, dat is véél te krap. Zelf bij de McDonalds houden ze meer dan 50cm aan!Goeie idd, deze hebben wij in het begin ook als optie bedacht. Maar met een grote eettafel voor 6-8 personen heb je misschien aan de andere muur dan geen mogelijkheid om er omheen te lopen... vandaar dat de optie met eetbank toen om de hoek kwam kijken. Schijnt dat je daar maar 50cm voor nodig hebt. Tafel van 100cm breedte, stoelen aan de eiland kant en doorloop ruimte heb je dan nog 110cm voor.
[ Voor 17% gewijzigd door Floor-is op 07-01-2024 12:40 ]
Bericht hierboven
Wij gebruiken de barkrukken bij het eiland meerdere keren per dag en het zit niet minder comfortabel dan de eettafel. Je moet wel goede barkrukken kopen met goede rugleuning en voetensteun.martinus83 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:33:
[...]
30 cm onder de bar is overigens wel te weinig om lang comfortabel te zitten. Wij hebben de bar op de hoek, dus 2 aan de kopse kant en 2 aan de achterkant. De kopse kant heeft 30 cm beenruimte onder de bar voor 1 van de 2 plekken en de 2 plekken aan de achterkant hebben 40 cm beenruimte. Dat zit toch een stuk beter.
Thanks voor je schets.Toke_gt schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Ervan uitgaand dat je niet elke dag met 6-8 mensen om de tafel zit, zou je ook kunnen kiezen voor een tafel die je bij gelegenheid kunt uitschuiven of aanschuiven.
[...]
Stoelen gaan niet helemaal onder de tafel en onder de bar. Ik heb het idee dat je je hier rijk rekent en dat je uiteindelijk op max 70 uitkomt. Dat is gewoon heel weinig. Stel, je zit met 8 mensen aan tafel en iemand schuift zijn stoel naar achter om op te staan. Dan zit je al heel snel tegen de barkrukken aan.
Schetsje gemaakt: dit is met een bank van 50+10 cm rugleuning, een tafel van 100 en stoelen die 50cm uitsteken. Dan zit iedereen dus heel strak aangeschoven aan tafel. Zo zit je niet met 8 mensen gezellig om de tafel, maar dat terzijde. Zie eens hoe weinig ruimte er is, zeker als je het eiland 10 cm dieper maakt. Er is maar 50 cm tussen de stoelen en 65 cm tussen stoelen en eiland. Dat is krap, maar vooral oogt je keuken daarmee propvol (een keuken is ook zelden ‘leeg’ als in een showroom).
[Afbeelding]
Laten we dan 160cm aanhouden voor de eetbank met tafel. Zonder 10cm dieper eiland en zonder barkrukken heb je dan nog 110cm over voor de andere kant van de tafel zitten en doorloop…
we hebben in onze huidige keuken nu, met de stoel aangeschoven aan tafel, een doorloop tussen de tafel en hoek vd koelkast 90cm. Daar hebben we 0 problemen mee.
50 cm heb je misschien nodig als je stilzit aan tafel. Maar het gáán zitten kost meer ruimte. Stoel moet naar achteren om te gaan zitten. Je moet kunnen staan tussen je stoel en de tafel om comfortabel te gaan zitten en aan te schuiven. Test maar eens hoe je zelf aan tafel gaat zitten. Je schuift niet vanaf de zijkant op je stilstaande stoel. Als je opstaat, schuif je ook je stoel weer naar achteren.INH-91 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:32: Schijnt dat je daar maar 50cm voor nodig hebt. Tafel van 100cm breedte, stoelen aan de eiland kant en doorloop ruimte heb je dan nog 110cm voor.
110 voor stoelen en doorloop kan ook wel, alleen niet in combinatie met barkrukken. Dat was meer mijn punt. Met alleen eiland is het goed te doen.INH-91 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:53:
[...]
Laten we dan 160cm aanhouden voor de eetbank met tafel. Zonder 10cm dieper eiland en zonder barkrukken heb je dan nog 110cm over voor de andere kant van de tafel zitten en doorloop…
we hebben in onze huidige keuken nu, met de stoel aangeschoven aan tafel, een doorloop tussen de tafel en hoek vd koelkast 90cm. Daar hebben we 0 problemen mee.
Ik snap persoonlijk eerlijk gezegd niet wat het nut is van aan een eiland zitten als de eettafel recht achter je staat.Toke_gt schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:58:
[...]
Ervan uitgaand dat je niet elke dag met 6-8 mensen om de tafel zit, zou je ook kunnen kiezen voor een tafel die je bij gelegenheid kunt uitschuiven of aanschuiven.
[...]
Stoelen gaan niet helemaal onder de tafel en onder de bar. Ik heb het idee dat je je hier rijk rekent en dat je uiteindelijk op max 70 uitkomt. Dat is gewoon heel weinig. Stel, je zit met 8 mensen aan tafel en iemand schuift zijn stoel naar achter om op te staan. Dan zit je al heel snel tegen de barkrukken aan.
[Afbeelding]
Als de eettafel in een ander vertrek staat of 3m vh eiland ok maar dit lijkt me overkill. Dan ga je concessies doen aan je eetplek met een bankje enz om die krukjes maar kwijt te kunnen.
Oplossing om dan de eettafel aan het eiland te koppelen zoals in een foto hierboven lijkt me dan mooier en praktischer.
Dat is zeker waar, maar als we voor een eetbank gaan (tegen de muur aan) dan schuiven mensen er in. Of 50cm genoeg is dat weet ik niet, dat is even een aanname van wat ik op internet snel kon vindenMikaX schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:30:
[...]
50 cm heb je misschien nodig als je stilzit aan tafel. Maar het gáán zitten kost meer ruimte. Stoel moet naar achteren om te gaan zitten. Je moet kunnen staan tussen je stoel en de tafel om comfortabel te gaan zitten en aan te schuiven. Test maar eens hoe je zelf aan tafel gaat zitten. Je schuift niet vanaf de zijkant op je stilstaande stoel. Als je opstaat, schuif je ook je stoel weer naar achteren.
Daar heb je zeker een punt!schalk84 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:43:
[...]
Ik snap persoonlijk eerlijk gezegd niet wat het nut is van aan een eiland zitten als de eettafel recht achter je staat.
Als de eettafel in een ander vertrek staat of 3m vh eiland ok maar dit lijkt me overkill. Dan ga je concessies doen aan je eetplek met een bankje enz om die krukjes maar kwijt te kunnen.
Oplossing om dan de eettafel aan het eiland te koppelen zoals in een foto hierboven lijkt me dan mooier en praktischer.
Een bankje is geen concessie imo, is hier de favoriete plek van iedereen behalve de 70 plussers.schalk84 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:43:
[...]
Ik snap persoonlijk eerlijk gezegd niet wat het nut is van aan een eiland zitten als de eettafel recht achter je staat.
Wij zitten bijna alleen maar met elkaar aan de bar eigenlijk. Mooi uitzicht te tuin in, fijne krukken, prettig vertoeven. Nu is de tafel bij ons ongeveer 1m60 verderop, dus je zou denken: ga daar lekker zitten.. Doen we niet op de een of andere manierschalk84 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:43:
[...]
Bericht hierboven
Wij zitten met dezelfde uitdaging. Het liefst willen we ook barkrukken aan de lange zijde. Zou onderstaand ontwerp passen? Of zouden we andere afmetingen moeten nemen? Bv het kookeiland 110 ipv 120.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DKKZXJNCmDTvRk1QzFjKIVdb.png?f=user_large)
Kortste breedte is 5965 als ik de tekening zo lees?ouwereus schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:02:
Wij zitten met dezelfde uitdaging. Het liefst willen we ook barkrukken aan de lange zijde. Zou onderstaand ontwerp passen? Of zouden we andere afmetingen moeten nemen? Bv het kookeiland 110 ipv 120.
[Afbeelding]
Dan kan een eiland opstelling als dit wel, maar persoonlijk zou ik het eiland iets minder breed maken.
Neem je lades of deurtjes aan de kant van de eettafel? in het geval van deurtjes zou ik toch ondiepe kastjes, diepe kasten met deurtjes zijn niet echt praktisch.
Wij hebben het idee, om de bar te gebruiken voor ontbijt. We hebben nog een basisschool kind en denken dat als het ontbijt en broodjes gesmeerd worden we de bar kunnen gebruiken. Avond eten of waneer er meer mensen zijn eten we aan tafel.schalk84 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:43:
[...]
Eerst dachten we ook om de tafel aan de eiland te verwerken maar dan moest je meer om het eiland heen lopen. En als je het echt vast maakt dan waren we wat minder flexibel. Nu kunnen we nog een uitschuif tafel kopen.
dus ik denk echt wel afhankelijk van je situatie; ruimte met hoeveel personen je eet etc.
Een eiland van een meter breed zou hier beter passen. Dat is nog steeds een mooie breedte en meer dan voldoende, ook om aan te zitten.ouwereus schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:02:
[Afbeelding]
wij komen nu van een keuken waar alles krap aan is. continu met je stoel ergens tegenaan schuiven of er niet makkelijk langs kunnen met een doos ofzo gaat enorm irriteren. Ons looppad naar de schuifdeuren is nu ook onderbroken wat enorm irriteert. Dus ik zou zelf in ieder geval 100% zeker willen weten dat ik makkelijk kan manoeuvreren. Misschien een proefopstelling doen met wat tuinmeubels ofzo.JaWa schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:08:
[...]
Wij hebben het idee, om de bar te gebruiken voor ontbijt. We hebben nog een basisschool kind en denken dat als het ontbijt en broodjes gesmeerd worden we de bar kunnen gebruiken. Avond eten of waneer er meer mensen zijn eten we aan tafel.
Eerst dachten we ook om de tafel aan de eiland te verwerken maar dan moest je meer om het eiland heen lopen. En als je het echt vast maakt dan waren we wat minder flexibel. Nu kunnen we nog een uitschuif tafel kopen.
dus ik denk echt wel afhankelijk van je situatie; ruimte met hoeveel personen je eet etc.
Een zitbank op zichzelf vind ik ook leuk. Denk dat er bij ons ook een gaat komen.
Ik zou hier zelf niet uitgaan van 110cm doorloop tussen eiland en tafel. De stoelen zijn er niet ingetekend en door mijn ervaring zou ik zelf uitgaan van een uitgeschoven stoel (en ook nog sterk afhankelijk van soort stoel). Dan krijg je iets van 110-50cm =60cm. Wat ik dan zelf veel te krap vind. dus idd stukje van het eiland afhalen.ouwereus schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:02:
[Afbeelding]
[ Voor 26% gewijzigd door schalk84 op 08-01-2024 10:33 ]
Misschien kun je niet meer goed met vier aan het eiland zitten als je het tot 1m terugbrengt. Vind ik zelf wel een mooiere diepte (120 is echt een enorm blok) en meer in verhouding met keukenwand en tafel. Mocht je toch niet met vier tegelijk daar zitten, dan is dat geen probleem (maar bedenk even waar ieder zijn benen moet laten).ouwereus schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:02:
[Afbeelding]
Je zou ook een ovale tafel kunnen plaatsen. Die geeft wat meer bewegingsruimte eromheen en oogt minder massief dan rechthoekige tafel + eiland.
Kasten van 60 cm diep zijn bij veel fabrikanten maar 58 cm diep. Dus in de praktijk is een eiland van 120 cm diep maar 116 cm diep, dus dat scheelt weer 4 cm in de doorloop.
Alleen wordt het eiland wel vaak 120 (bij deze maat) gemaakt, zodat je niet een halve kast kwijt bent aan een pop-up stopcontact (bijzonder hoe groot die ombouw is bij ons) en kanalen van afzuiging. Althans, bij ons zit dat precies in die 4cm tussen beide kasten.Z___Z schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:57:
Kasten van 60 cm diep zijn bij veel fabrikanten maar 58 cm diep. Dus in de praktijk is een eiland van 120 cm diep maar 116 cm diep, dus dat scheelt weer 4 cm in de doorloop.
Wij hebben 110 diep en ik zou niet ondieper willen als je tegenover je kookplaat gaat zitten moet ik eerlijk zeggen.t14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:28:
[...]
Een eiland van een meter breed zou hier beter passen. Dat is nog steeds een mooie breedte en meer dan voldoende, ook om aan te zitten.
Bericht hierboven
Niet als je een stukje bar hebt, want dan heb je met 40 cm beenruimte nog 16 cm loze ruimte over om je popup stopcontact en ventilatiekanaal kwijt te kunnen. Als je normale stopcontact in het blad monteert, past het ook in de hoogte van het blad plus de greeplijst (loze ruimte boven je kasten).Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:01:
[...]
Alleen wordt het eiland wel vaak 120 (bij deze maat) gemaakt, zodat je niet een halve kast kwijt bent aan een pop-up stopcontact (bijzonder hoe groot die ombouw is bij ons) en kanalen van afzuiging. Althans, bij ons zit dat precies in die 4cm tussen beide kasten.
Maar goed, wil er alleen mee zeggen dat je makkelijk 4 cm breedte kan besparen zonder dat het je kastruimte kost. En ik denk niet dat je de 4 cm werkblad gaat missen. Ons eiland is daarom dus 116 cm diep ipv 120 cm.
Wij hebben een eiland van 110 (x 360) en die breedte voelt al huge.Toke_gt schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:47:
[...]
Misschien kun je niet meer goed met vier aan het eiland zitten als je het tot 1m terugbrengt. Vind ik zelf wel een mooiere diepte (120 is echt een enorm blok)
Nu hebben wij wel (nog te kopen) krukken - 2 stuks - aan de kopse kant. Dus geen idee hoe het eiland zou voelen als we aan de lange kant zouden zitten.
Wij hebben ook 360x110 en dat voelt prima in proportie, maar de positionering van jouw en ons eiland is flink anders. Die 3m60 is wel langRzaan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:57:
[...]
Wij hebben een eiland van 110 (x 360) en die breedte voelt al huge.
Nu hebben wij wel (nog te kopen) krukken - 2 stuks - aan de kopse kant. Dus geen idee hoe het eiland zou voelen als we aan de lange kant zouden zitten.
Bericht hierboven
Bedankt voor de reacties. Een bevestiging voor ons om het eiland sowieso naar max 110 te brengen. Een minder brede of ovale eettafel is daarnaast misschien ook wel slim. Een bank voor een 3 meter lange eettafel lijkt ons niet fijn.
Ik verzoek mensen ook vriendelijk om ergens anders plaats te nemen als ik de ribeye in een gloeiend hete pan gooi.Floor-is schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:21:
[...]
Wij hebben 110 diep en ik zou niet ondieper willen als je tegenover je kookplaat gaat zitten moet ik eerlijk zeggen.
[ Voor 6% gewijzigd door t14wo op 08-01-2024 14:21 ]
Iemand ervaring met onderstaande apparaten?
AEG inbouwoven: BPK742380B
AEG inbouw microgolfoven: KMK721880B
AEG inbouwoven: BPK742380B
AEG inbouw microgolfoven: KMK721880B
Oh ik niet hoor, de dingen die ik moet bakken/braden staan het dichtst bij me. Als je dan nog door spetters geraakt wordt 60-70cm verderop dan is het niet mijn schuldt14wo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:20:
[...]
Ik verzoek mensen ook vriendelijk om ergens anders plaats te nemen als ik de ribeye in een gloeiend hete pan gooi.Maar met 10cm extra ruimte zou ik dat ook doen.
Bericht hierboven
Ik heb in onze keuken 2 koelkasten en 1 kleine vriezer van Siemens. Gekocht in Juli 2023
Binnenkort komt er nog een grote vriezer bij in de bijkeuken.
Op mijn vraag aan Siemens of ik in aanmerking zou komen voor verlengde garantie als dit ook een Siemens zou zijn, was het antwoord: "Nee, moeten op hetzelfde moment bij de dezelfde koper gekocht zijn."
Snap ik aan de ene kant wel, maar je zou ook kunnen zeggen: Ja, maar dan geldt de 5 jaar garantie met als ingangsdatum juli 2023.
Dan wordt je toch getriggerd om weer naar een Siemens te kijken.
Nu ga ik ook andere merken bekijken.
Op mijn vraag aan Siemens of ik in aanmerking zou komen voor verlengde garantie als dit ook een Siemens zou zijn, was het antwoord: "Nee, moeten op hetzelfde moment bij de dezelfde koper gekocht zijn."
Snap ik aan de ene kant wel, maar je zou ook kunnen zeggen: Ja, maar dan geldt de 5 jaar garantie met als ingangsdatum juli 2023.
Ach, dat is bij alle merken wel zo.Rzaan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:07:
Ik heb in onze keuken 2 koelkasten en 1 kleine vriezer van Siemens. Gekocht in Juli 2023
Liebherr gekocht in Duitsland? Nederland geen garantie; want andere importeur (Buram in NL);
Miele gekocht in Duitsland? Idem; geen uitgebreide garantie. "Dit is een Nederlandse "actie" en niet geldig op een aanschaf in Duitsland".
Daar is BSH dan weer wat milder in; die houdt EU aan als grens voor aankoop.
Mocht ik na 2 jaar wettelijke garantie problemen hebben met de Miele spullen, gaan we wel de route van deugdelijk product en verwachtte levensduur bewandelen.
Tot zover één groot EU

Ik snap wel dat ze de garantie niet overnemen.Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:10:
[...]
Ach, dat is bij alle merken wel zo.
Liebherr gekocht in Duitsland? Nederland geen garantie; want andere importeur (Buram in NL);
Miele gekocht in Duitsland? Idem; geen uitgebreide garantie. "Dit is een Nederlandse "actie" en niet geldig op een aanschaf in Duitsland".
Daar is BSH dan weer wat milder in; die houdt EU aan als grens voor aankoop.
Mocht ik na 2 jaar wettelijke garantie problemen hebben met de Miele spullen, gaan we wel de route van deugdelijk product en verwachtte levensduur bewandelen.![]()
Tot zover één groot EU
Draait de Nederlandse Miele op voor kosten waar geen inkomsten tegenover stonden.
En al die clubs moeten zelf hun broek ophouden.
Bij auto's gebeurt het wel, maar dat is een uitzondering.
De EU heeft hier niet veel mee van doen.
Vooral omdat je bij schade of een defect niet bij de verkoper moet aankloppen. De fabrikant heb je geen contract mee (of je moet hem rechtstreeks gekocht hebben)
Als je een Miele koopt in Duitsland, moet je dus ook gaan klagen bij de Duitse verkoper.
Het ging er mij om dat Siemens mij zou kunnen verleiden tot nog een 4de aankoop, als ze iets soepeler met de regels zouden omgaan en die voor hen niet duurder of ongunstiger zou kunnen uitvallen.
Nee, dat is onjuist. De uitgebreide garantie (waar jij ook aanspraak op wilt maken met een extra product) is een service van het merk en heeft de verkoper niets mee van doen. Als het apparaat na 3 jaar kapot is verwijst de verkoper ook vaak vrolijk door naar de fabrikant.Rzaan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:19:
[...]
Vooral omdat je bij schade of een defect niet bij de verkoper moet aankloppen. De fabrikant heb je geen contract mee (of je moet hem rechtstreeks gekocht hebben)
Als je een Miele koopt in Duitsland, moet je dus ook gaan klagen bij de Duitse verkoper.
"en die voor hen niet duurder of ongunstiger zou kunnen uitvallen."
Dit spreekt een beetje tegen met de regel ervoor
[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 08-01-2024 16:28 ]
Ik dacht dat je gewoon op de wettelijke garantie doelde.Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:24:
[...]
Nee, dat is onjuist. De uitgebreide garantie (waar jij ook aanspraak op wilt maken met een extra product) is een service van het merk en heeft de verkoper niets mee van doen. Als het apparaat na 3 jaar kapot is verwijst de verkoper ook vaak vrolijk door naar de fabrikant.
Het is niet duurder om extra garantie te verstrekken bij 4 apparaten in 1 koop t.o.v. 4 apparaten te kopen in 2 kopen. Daar doelde ik op.Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:24:
"en die voor hen niet duurder of ongunstiger zou kunnen uitvallen."
Dit spreekt een beetje tegen met de regel ervoor, tenslotte; als de nieuwe vriezer kapot gaat na 3 jaar zijn het wel degelijk extra kosten/is het ongunstig voor Siemens tegenover het niet verstrekken van extra garantie voor deze extra aankoop.
We gaan een beetje offtopic; maar die 2 koelkasten en 1 vriezer waren de enige apparaten van Siemens?Rzaan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:39:
[...]
Ik dacht dat je gewoon op de wettelijke garantie doelde.
[...]
Het is niet duurder om extra garantie te verstrekken bij 4 apparaten in 1 koop t.o.v. 4 apparaten te kopen in 2 kopen. Daar doelde ik op.
Dan had je sowieso geen recht op de uitgebreide garantie, ook als het in juli 2 koelkasten en 2 vriezers was.
De extra garantie is alleen van toepassing wanneer er tegelijkertijd vier of meer Siemens inbouwapparaten bij dezelfde Nederlandse verkoper zijn aangeschaft en in gebruik zijn genomen. De vier of meer inbouwapparaten moeten minimaal uit vier verschillende productgroepen afkomstig zijn. Klein huishoudelijke apparaten, zoals vrijstaande koffievolautomaten, zijn uitgesloten.
https://www.siemens-home....aten?contentType=products
Gek genoeg gaven ze in de chat aan dat dat eigenlijk niet uitmaakte. Denk dat ze wellicht ook naar de omzet kijken die je genereert.Source90 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:44:
[...]
We gaan een beetje offtopic; maar die 2 koelkasten en 1 vriezer waren de enige apparaten van Siemens?
Dan had je sowieso geen recht op de uitgebreide garantie, ook als het in juli 2 koelkasten en 2 vriezers was.
[i]De extra garantie is alleen van toepassing wanneer er tegelijkertijd vier of meer Siemens inbouwapparaten bij dezelfde Nederlandse verkoper zijn aangeschaft en in gebruik zijn genomen. De vier of meer inbouwapparaten moeten minimaal uit vier verschillende productgroepen afkomstig zijn.
Die 'extra' garantie is in NL sowieso bullshit.Rzaan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:39:
[...]
Ik dacht dat je gewoon op de wettelijke garantie doelde.
[...]
Het is niet duurder om extra garantie te verstrekken bij 4 apparaten in 1 koop t.o.v. 4 apparaten te kopen in 2 kopen. Daar doelde ik op.
Iedere verkopende partij dient zich aan het non-conformiteitsbeginsel te houden en van de meeste keuken apparatuur mag je minimaal een levensduur van 5 jaar verwachten. Dat houdt dus in dat die partij ook gewoon reparaties/vervanging moet doen als een apparaat binnen 5 jaar defect gaat.Tenzij het duidelijke gebruiksschade is (of slijtage, zoals rubbers).
Je recht krijgen is iets anders dan het hebben, maar lekker bij de rechtsbijstandsverzekering leggen als een verkoper moeilijk doet.. dan is het zo opgelost.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
De bewijslast verandert ook na een jaar. En de verkoper hoeft niet de volledige kosten op zich te nemen, want het apparaat is immers al wat ouder. Je voorkomt vooral gedoe met 5 jaar.RobbieB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:57:
[...]
Die 'extra' garantie is in NL sowieso bullshit.
Iedere verkopende partij dient zich aan het non-conformiteitsbeginsel te houden en van de meeste keuken apparatuur mag je minimaal een levensduur van 5 jaar verwachten. Dat houdt dus in dat die partij ook gewoon reparaties/vervanging moet doen als een apparaat binnen 5 jaar defect gaat.Tenzij het duidelijke gebruiksschade is (of slijtage, zoals rubbers).
Al moet je je ook daar niet rijk mee rekenen in zijn algemeenheid.
Wij hebben vandaag van Van Diessen de laatste detailtekeningen voor aansluitingen en de finale 3D tekeningen ontvangen, nadat ze zijn langs geweest om alles in te meten.
/f/image/HcQMM6i1xRRrH2nzhtPf5KRq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eUW1SxVD8LzKu6xq5YUOzPhA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ol8AGkBRuN8i50JtdFNRiPoh.png?f=fotoalbum_large)
Paar zaken waar we nog over twijfelen:
- doortrekken van de plank over de gehele breedte
- onderbouw van de wasbak
- vlakbouw van het fornuis. Vlakbouw is mooier, maar qua schoonmaak is opbouw praktischer.
- het tussenstuk onder de oven. Is noodzakelijk om boven uit te lijnen, maar vraag me af of er iets anders mogelijk is.
- de vloer. Niet noodzakelijk voor akkoord, maar we twijfelen nog over een lichte houtlook-PVC (ja, hout op hout) zoals op de tekening. Of witte/lichte PVC-tegels. Wel PVC om geen hoogteverschil te krijgen met de woonkamer die aansluit.
/f/image/HcQMM6i1xRRrH2nzhtPf5KRq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eUW1SxVD8LzKu6xq5YUOzPhA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ol8AGkBRuN8i50JtdFNRiPoh.png?f=fotoalbum_large)
- vlakbouw van het fornuis. Vlakbouw is mooier, maar qua schoonmaak is opbouw praktischer.
- het tussenstuk onder de oven. Is noodzakelijk om boven uit te lijnen, maar vraag me af of er iets anders mogelijk is.
- de vloer. Niet noodzakelijk voor akkoord, maar we twijfelen nog over een lichte houtlook-PVC (ja, hout op hout) zoals op de tekening. Of witte/lichte PVC-tegels. Wel PVC om geen hoogteverschil te krijgen met de woonkamer die aansluit.
Mooie keuken! Ik zou persoonlijk altijd voor vlakbouw voor het fornuis gaan, wij hebben nu vlakbouw en zo vies wordt het echt niet als het fatsoenlijk afgekit is. (we gaan bij onze nieuwe keuken dit weer doen).RobbieB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:16:
Wij hebben vandaag van Van Diessen de laatste detailtekeningen voor aansluitingen en de finale 3D tekeningen ontvangen, nadat ze zijn langs geweest om alles in te meten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
verder even nieuwsgierig, hoe ventileer je je koelkast aan de bovenkant? heb een valse bovenkant waar warmte uit kan?
Bij onze vorige keuken hadden we opbouw, elke keer prut onder de rand. Voor ons dat niet weer. Bij vlakbouw heb je daar geen last van als het goed is gekit.RobbieB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je m al uitgepakt of hangen?Rzaan schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:34:
Ik heb een lamp voor mijn keuken gekocht bij B Dutch.
2.40 meter en heel minimalistisch. Nu in de aanbieding.
[Afbeelding]
Ik heb de mijne vandaag opgehangen. Mooie lamp met mooi warm licht.
Alleen merk ik dat de lamp niet kaarsrecht is, de uiteinden zijn 5mm lager dan het midden. Ik vraag me nu af in hoeverre dit normaal is, ik kan wel een nieuwe eisen, maar hoe groot is de kans dat dit normaal is.
:strip_exif()/f/image/SCJkJrcAZ96cEhXTBpfxZ3xw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l1A38S0we54DUwWIbs4LmGYk.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
De mijne hangt nog niet, maar ik had het al ingecaluleerd. De verhouding lengte tov doosnede is op (of over) het randje.ConQuestador schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:00:
[...]
Heb je m al uitgepakt of hangen?
Ik heb de mijne vandaag opgehangen. Mooie lamp met mooi warm licht.
Alleen merk ik dat de lamp niet kaarsrecht is, de uiteinden zijn 5mm lager dan het midden. Ik vraag me nu af in hoeverre dit normaal is, ik kan wel een nieuwe eisen, maar hoe groot is de kans dat dit normaal is.
Inderdaad vlakinbouw nemen. Je hebt dan een heel duk siliconen kitrandje in het zwart. Dat maakt heel makkelijk schoon. Het namelijk siliconen. Ik snap die redenering ook niet. Bij opbouw heb je of een lelijke schuine kitrand, of je hebt geen kitrand en de plaat ligt erop. Maar dan gaat er toch allemaal troep tussen kookplaat en blad zitten? Kan je elke paar weken met een broodmes te kruimels en troep er tussenuit pielen.Lupadi schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:18:
[...]
Mooie keuken! Ik zou persoonlijk altijd voor vlakbouw voor het fornuis gaan, wij hebben nu vlakbouw en zo vies wordt het echt niet als het fatsoenlijk afgekit is. (we gaan bij onze nieuwe keuken dit weer doen).
Ik heb t al vaker gepost. Hier een foto van de kitrand na 2,5 jaar. Zoals te zien dus echt in nieuwstaat.
:strip_exif()/f/image/FepFS7dYwptvDJH2kErG43Vi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 'm nu net even 20cm hoger gehangen. Ik had m precies op mijn ooghoogte hangen waardoor het extra opviel in de lengterichting.Rzaan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:06:
[...]
De mijne hangt nog niet, maar ik had het al ingecaluleerd. De verhouding lengte tov doosnede is op (of over) het randje.
Eens kijken hoe erg het nu nog opvalt.
Toch ben ik benieuwd of mensen met bijvoorbeeld een soortgelijke novy lamp dit ook hebben.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Bezig met het plaatsen van de keuken, even de oven aangesloten maar manmanman wat slordig:

Naja met een beetje mazzel komt er een firmware update
(https://www.siemens-home....us-vide-functie/CS936G1B1)
Op de combi-oven staat het wel goed vreemd genoeg.

Deze ruimte is te huur!
Heel mooi! Mag ik één suggestie doen: hoeveel ruimte zit er boven de koelkast tot het plafond? Wij hadden ook ingetekend dat het boven de koelkast afgetimmerd wordt en uiteindelijk niet gedaan. Ja, er komt stof, maar ik vind het optisch luchtiger, strakker, netter zonder aftimmering.RobbieB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:16:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Afhankelijk van hoe dik de stuclaag wordt zal denk ik rond de 8 cm zijn. Voor nu ingetekend op 93mm.CarpeVentum schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:51:
[...]
Heel mooi! Mag ik één suggestie doen: hoeveel ruimte zit er boven de koelkast tot het plafond? Wij hadden ook ingetekend dat het boven de koelkast afgetimmerd wordt en uiteindelijk niet gedaan. Ja, er komt stof, maar ik vind het optisch luchtiger, strakker, netter zonder aftimmering.
Overigens vind ik zo’n opening echt heel lelijk haha. Dus dat gaan we sowieso niet doen. En de ruimte is groot genoeg om luchtig te ogen.
[ Voor 12% gewijzigd door RobbieB op 09-01-2024 10:38 ]
- Ik zou de plank zo latenRobbieB schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:16:
- Weet je zeker dat vlakbouw überhaupt "kan"? Ik had het ook gevraagd bij van Diessen en de verkoper zei dat ze dat nooit deden. Mijn vrouw wilde juist geen vlakbouw dus we hebben er niet op doorgevraagd, maar ik zou even bij van Diessen vragen of ze dat wel willen doen. Meeste keukenzaken waar ik ook nog ben geweest waren niet happig op vlakbouw.
- Tussenstuk van de oven viel mij ook meteen op, maar ik zie zo snel niet een andere oplossing. Als je iets anders kan bedenken zou het wel mooier worden..
Ja ok, dan snap ik het, anders is het wel een erg krappe spleet. Bij ons is het een cm of 30/40, dan is het denk ik een ander verhaal vind ik. Mooi, ben benieuwd naar het resultaat.RobbieB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:36:
[...]
Afhankelijk van hoe dik de stuclaag wordt zal denk ik rond de 8 cm zijn. Voor nu ingetekend op 93mm.
Overigens vind ik zo’n opening echt heel lelijk haha. Dus dat gaan we sowieso niet doen. En de ruimte is groot genoeg om luchtig te ogen.
Aardewerk? Is dit nou een domme vertaalfout of zomaar een "gewone" fout. Wat staat er in het Duits?Mattie112 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:28:
Bezig met het plaatsen van de keuken, even de oven aangesloten maar manmanman wat slordig:
[Afbeelding]
(Op de orderbevestiging van onze keuken staat ergens de tekst: "greeppositie luid producent". Pas na heen en terugvertaling begreep ik het: luid = laut = volgens)
Ook ik ben aan het orienteren voor een nieuwe keuken. We zijn nu bij 2 winkels geweest, en een derde staat op de planning.
1. Is een "op maat" keukenzaak. -> €26.416,-
2. Is een "Reddy" -> €15.622,-
3. Is een klein zelfstandig bedrijf. -> €?,-
prijzen zijn inclusief aansluiten/montage.
Tot nu toe de eerste twee winkels gehad, en het prijsverschil is zeer groot.
Opvallend is dat juist het goedkopere Reddy-keukens de duurste apparatuur heeft. Qua merk doet het niks voor elkaar onder (Reddy - Bosch, en de ander Siemens), maar de gekozen apparatuur is (o.b.v. adviesprijs) zo'n 2000 euro duurder (ook stiller en zuiniger, en de oven is groter (60 i.p.v. 45). Dat maakt eigenlijk de op maat keukenzaak nóg duurder.
De vraag is dan, waar kan dat prijsverschil in zitten. Zijn de Nobilia keukens zo slecht van kwaliteit als in de startpost genoemd wordt (laagste segment?)
Qua kleur zijn we er nog niet helemaal uit, waarschijnlijk wordt het wel een grijze kleur, maar qua intensiteit een beetje tussen de twee ontwerpen in. Het houten werkblad wordt t.b.v. contrast misschien vervangen door een donker werkblad, en de houten achterwand gaat ook uit het ontwerp.
Ontwerp van 1 (tegels en kleur van het raamvenster kloppen niet met de werkelijkheid):
Mooi vind ik dat de kastjes qua breedte meer gelijk zijn. Dat geeft een soort van rust. (koelkast 60, vaatwasser 60, gootsteenkastjes beiden 60, en de la daarnaast is waarschijnlijk maatwerk om te laten passen.
Opvallend is dat de bovenkastjes tot het plafond toe lopen. Ik weet niet of dat nou een plus of een min is.
Ontwerp van 2 (tegels en kleur van het raamvenster zijn redelijk waarheidsgetrouw):
Minder mooi vind ik dat de gootsteen niet recht onder het raam zit, en dat de gootsteenkastjes 50cm breed zijn, waardoor het geheel een ietwat rommelige indruk krijgt.
in beide gevallen zit aan de linkerhand de koelkast, en rechts daarnaast de vaatwasser.
plattegrondje (om de paintskills te beproeven):
/f/image/t1Gaf4M8k1RtnQWIpFVaYcoq.png?f=fotoalbum_large)
Reddy heeft wel de betere aanbieding gemaakt wat ons betreft. Over de kleur en maatgeving van de kastjes zou dan nog onderhandeld moeten worden.
Vragen:
1. Is een "op maat" keukenzaak. -> €26.416,-
2. Is een "Reddy" -> €15.622,-
3. Is een klein zelfstandig bedrijf. -> €?,-
prijzen zijn inclusief aansluiten/montage.
Tot nu toe de eerste twee winkels gehad, en het prijsverschil is zeer groot.
Opvallend is dat juist het goedkopere Reddy-keukens de duurste apparatuur heeft. Qua merk doet het niks voor elkaar onder (Reddy - Bosch, en de ander Siemens), maar de gekozen apparatuur is (o.b.v. adviesprijs) zo'n 2000 euro duurder (ook stiller en zuiniger, en de oven is groter (60 i.p.v. 45). Dat maakt eigenlijk de op maat keukenzaak nóg duurder.
De vraag is dan, waar kan dat prijsverschil in zitten. Zijn de Nobilia keukens zo slecht van kwaliteit als in de startpost genoemd wordt (laagste segment?)
Qua kleur zijn we er nog niet helemaal uit, waarschijnlijk wordt het wel een grijze kleur, maar qua intensiteit een beetje tussen de twee ontwerpen in. Het houten werkblad wordt t.b.v. contrast misschien vervangen door een donker werkblad, en de houten achterwand gaat ook uit het ontwerp.
Ontwerp van 1 (tegels en kleur van het raamvenster kloppen niet met de werkelijkheid):
Mooi vind ik dat de kastjes qua breedte meer gelijk zijn. Dat geeft een soort van rust. (koelkast 60, vaatwasser 60, gootsteenkastjes beiden 60, en de la daarnaast is waarschijnlijk maatwerk om te laten passen.
Opvallend is dat de bovenkastjes tot het plafond toe lopen. Ik weet niet of dat nou een plus of een min is.
![]() | ![]() |
Ontwerp van 2 (tegels en kleur van het raamvenster zijn redelijk waarheidsgetrouw):
Minder mooi vind ik dat de gootsteen niet recht onder het raam zit, en dat de gootsteenkastjes 50cm breed zijn, waardoor het geheel een ietwat rommelige indruk krijgt.
![]() | ![]() | ![]() |
in beide gevallen zit aan de linkerhand de koelkast, en rechts daarnaast de vaatwasser.
plattegrondje (om de paintskills te beproeven):
/f/image/t1Gaf4M8k1RtnQWIpFVaYcoq.png?f=fotoalbum_large)
Reddy heeft wel de betere aanbieding gemaakt wat ons betreft. Over de kleur en maatgeving van de kastjes zou dan nog onderhandeld moeten worden.
Vragen:
- Hoe zijn de ervaringen met Reddy (en met Nobilia in het algemeen). Wat is er van de kwaliteit/degradatie te zeggen voor de langere termijn?
- Vallen jullie nog zaken op aan het ontwerp waar ik goed aan doe dit te laten wijzigen?
- Zijn er nog zaken waarvan ik nog niet weet dat ik dat eigenlijk in de keuken zou moeten hebben, en waar ik later spijt van heb dat ik dat niet heb meengenomen?
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
@verkeerslicht heb je die bovenkastjes echt nodig? Het oogt vrij druk en chaotisch omdat ze allemaal zo los geplaatst worden. Ik zou ze weglaten en evt een extra hoge kast bij het andere blok plaatsen, of in dat andere blok een nis maken tussen hoge kasten in.
Verder is het landelijke niet echt mijn ding, maar over smaak valt niet te twisten
Verder is het landelijke niet echt mijn ding, maar over smaak valt niet te twisten
Is het eigenlijk niet zonde van de ruimte om kookplaat schuin te doen?
Vraag voor mensen met een kookeiland. Ik zie meestal de kraan op het eiland, net zoals de kookplaat. Alleen ik zie dan ook vaak dat er op het eiland dan niet zo super veel werkruimte meer is.
De kraan op het kook eiland of niet. Wat is de afweging hierbij?
Kijk vooral naar de plek eromheen. Vaak zet je de vaat (vies én schoon) naast je wasbak. Dan wel omdat je het schoon gaat maken of om te laten drogen. Daar moet je genoeg plek voor hebben.Theepel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:04:
Vraag voor mensen met een kookeiland. Ik zie meestal de kraan op het eiland, net zoals de kookplaat. Alleen ik zie dan ook vaak dat er op het eiland dan niet zo super veel werkruimte meer is.
Bij een eiland van >2.40 kan het naar mijn idee prima samen, maar bij kleiner zou ik het niet doen.
Wij doen het niet omdat we ook nog een flink werkblad achter het eiland hebben en hij dan ook dicht bij de vaatwasser zit.
Daar heb je misschien een punt. Opslagruimte is wel een pluspunt, maar als ik die op een andere manier kan creëren is dat wellicht gunstig.RobbieB schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:42:
@verkeerslicht heb je die bovenkastjes echt nodig? Het oogt vrij druk en chaotisch omdat ze allemaal zo los geplaatst worden. Ik zou ze weglaten en evt een extra hoge kast bij het andere blok plaatsen, of in dat andere blok een nis maken tussen hoge kasten in.
Wat bedoel je met een nis?
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Let op:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1