In mijn nieuwe keuken wil ik in 2 hoge kasten naast elkaar de koelkast en vriezer plaatsen. Beiden worden 122cm hoog.
Omdat ik roosters voor de ventilatielucht in de plint niet mooi vind, zeker niet 2 naast elkaar, zoek ik een andere oplossing.
Gisteren in een keukenzak geweest waarbij me opviel dat keukens met een hele lage print geen ventilatie roosters hebben, simpelweg omdat dit fysiek niet past.
In plaatst daarvan werd er gebruik gemaakt van een dubbele bodem in de kast waar de koelkast in staat zodat de lucht vanaf onder het frontje door de ruimte van de dubbele bodem naar de achterkant van de koelkast kan komen.
Schematische ziet dat er dan zo uit:
En op een foto van vooraf ziet het er ongeveer zo uit:
Dit is niet zoals ik gisteren in de keukenzaak aantrof overigens maar een foto van internet
(zie blog: stop met dat rooster).
In de keukenzaak keek je niet tegen het open gat tussen de planken aan maar was het afgewerkt met een plastic passtuk aan de voorkant wat precies voor het frontje stopte waardoor de lucht er nog steeds door kan maar je niet in het gat kijken wanneer je de deur opent.
Ben alleen vergeten er zelf een foto van te maken.
Dit wil ik zelf ook in mijn nieuwe keuken maar dat bleek in de zaak waar ik was helaas niet eenvoudig toen ik aangaf dit te willen.
Ik ga overigens niet voor een lage plint omdat ik dat niet zo handig vind maar voor één van 11 á 12cm.
Verhaal was dat dit niet met elke koelkast mogelijk was en dat dit voor de koelkast en vriezer die ik wilde dan moest worden doorgerekend en dat kon niet ter plekke.
Toen ik daarop vroeg me dan de koelkasten/vriezers te laten zien waar het wel bij kon was het antwoord dat ze daar geen overzicht van hebben.

Klinkt vreemd ook, moet ik dan koelkasten blijven aandragen die zij dan doorrekenen tot er een keer een gevonden wordt die geschikt is?
(Bedenk me nu pas dat ik had moeten vragen hoe ze dat dan doen met keukens met lage plinten waar sowieso geen rooster in past.
)
Andere vraag die ik had was of zo’n dubbele bodem überhaupt wel kon met een 122cm koelkast en vriezer in combinatie met de frontjes die een greeplijst aan de bovenkant hebben (greeploze keuken), of dat de apparatuur dan te hoog uitkwam?
Leek mij een simpele vraag aangezien dat niet afhangt van merk en type omdat 122 een standaardmaat is.
Helaas, hier kreeg ik ook geen antwoord op.

Zonder verder duidelijk onderbouwing anders dan dat dit nu niet te bepalen was (maw hij had er geen zin in ofzo

)
Mijn vragen:
- Is deze manier van roosters in de plint voorkomen echt zo ingewikkeld en luistert het echt zo nauw?
(ik zie in de foto hierboven dat er ook nog een spleet tussen bovenkant van de plint en onderkant van de kasten is gehouden, misschien voor extra ventilatielucht?) - Enig idee of het op te zoeken is of dit überhaupt kan met een 122cm hoge koelkast in een Pronorm X greeploze keuken?