Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:06
djtdjtdjt schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Bedankt voor het delen van jouw voorbeeld. Dat geeft in ieder geval hoop dat we niet iets onrealistisch vragen. Het kostenaspect zal voornamelijk in de bouw zitten, want daar zullen ze de afvoer moeten voorbereiden. De aansluiting van de afzuiging op die afvoer zal dan niet zo veel werk meer zijn vermoed ik. Uiteindelijk zijn al deze kosten overigens toch voor onszelf, dus als het goed is zou dat geen rol moeten spelen voor de keukenverkoper.

[...]

Oei, dat is wel echt balen dan. Dat is ook één van de redenen die mijn voorkeur voor afzuiging naar buiten heeft veroorzaakt. Daarnaast heb ik het idee dat afzuiging naar buiten gewoonweg beter is als het gaat om weghalen van geuren en (slechte) stoffen uit de lucht. Ik heb daar best een beetje warmteverlies voor over.

Ik kreeg ook wel een beetje het gevoel bij de eerste ronde langs wat keukenwinkels dat het Bora systeem erg ge-pusht wordt vanuit verkopers. (Wellicht kortingen / bonussen op die apparaten??)

Ondanks dat lees/hoor ik ook wel veel positieve geluiden over die Bora systemen en zien ze er wel mooi uit. Dus ik begrijp goed dat er veel voor gekozen wordt.
Mijn N=1 ervaring is juist dat er vaak gepusht wordt op andere merken om een grotere set apparaten van hetzelfde merk te leveren (dat levert soms extra kortingen / bonussen op). Maar mogelijk krijgen verkopers ook bonussen bij het verkopen van Bora's.

Los daarvan vond ik Bora superieur ten tijde van de aanschaf van onze keuken. Misschien dat de concurrentie inmiddels on-par is, of wellicht zelfs voorbij gestreefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:42

Vliegvlug

Flight Simple

Dit wordt de tweede keuken die we ooit kopen en de vorige was een Ikea keuken, daar hebben we deze keer ook naar gekeken maar omdat het ook wel fijn is als je de keuken niet zelf hoeft op te bouwen nu ook naar een echte keukenzaak gegaan.

Daar is onderstaande Pronorm X-line keuken uit gekomen.
Waarbij we nog zitten te twijfelen om de hoge kasten aan de linkerkant van een houtlook front te voorzien ipv wit om het geheel wat te breken qua kleur.

Hieronder een foto van het composiet werktblad bovenaan en de houtprint en witte front onder:
Keuken werkblad en fonten keuzes

Vragen die we hebben:
  1. Is dit een goede prijs?
  2. Wat is mooier, hoge kasten links met hout frontjes of alles wit?
    Dit is natuurlijk een smaak ding maar hoor graag de meningen en de motivatie :)
    We willen rechts aan de muur ter hoogte van het schiereiland twee grove houten planken aan de muur monteren dus er komt sowieso wat hout in de keuken.
  3. Het kleine bovenkastje naast de twee hoge kasten met glazen deur (nu ingetekend) of dichte deur?
    Zonder kastje vinden we mooier maar we hebben de ruimte echt nodig
  4. Bora afzuiging naar buiten of recirculatie?
    Onze voorkeur is naar buiten maar de keukenadviseur stuurde duidelijk op recirculatie en die staat nu ook ingetekend. Afvoer kan door de zijmuur naar buiten (kruipruimte geen optie ivm vloerverwarming) maar dan moest of de plint hoger dan 150mm voor de afvoerbuizen onderlangs. Of de afstand tussen de ruggen van de kasten van het kookeiland groter dan 150mm worden voor de buizen achterlangs.
    De diepte van het kookeilandblad wordt dan minstens 1350mm ipv 1200mm, wat ons juist handig lijkt, want meer werkoppervlak, maar de adviseur vond het niet mooi. Wij vinden een 15cm hoge plint niet mooi.
  5. Apparatuur oke?
    De Samsung Dual Cook Flex is een wens van ons, de rest is door de keukenzaak zelf gekozen.
  6. Enkel een magnetron of is een combimagnetron handiger bij de oven?
    Moet wel uit de bijpassende Samsung lijn zijn voor de looks
  7. Nog andere tips en suggesties? Alles is welkom! :)
Plattegrond
Plattegrond keuken
De wand van 4655mm bovenaan is in werkelijkheid trouwens 2975mm maar we wisten op het moment van intekenen de lengte niet dus is er een willekeurige lengte ingevuld.

Maten
Linkerkant
Maten keuken linkerkant

vooraanzicht
Maten keuken vooraanzicht

rechterkant
Maten keuken rechterkant
3D tekeningen
Keuken tekening bovenaf

Keuken tekening vooraanzicht - volledig wit
Keuken tekening vooraanzicht - met hout
Optie zonder en met houten frontjes

Keuken tekening linker aanzicht - volledig wit
Keuken tekening linker aanzicht - met hout
Optie zonder en met houten frontjes

Keuken tekening rechter aanzicht
Werkblad en spoelbak
Merk: Dekker
Type: Dekker composiet werkblad aanvullende kleuren zonder randafwerking
Kleur: Cloudy Black Gepolijst
Spoelbak: RIM-TZ0955 RVS onderbouwspoelbak
Apparatuuroverzicht
AEG SKK812F1AC
Integreerbare koelkast (122,5cm) met elektronische TouchControl, inhoud 202 liter, vakantie-functie, 1 groentelade, LED interieurverlichting en softclosing.

AEG ABE812E6NF
Integreerbare vrieskast (122,5cm) met NoFrost, inhoud 120 liter, Touchcontrol, frostmatic-functie, 4 transparante vriesladen, 1 transparante klep en flexi-space.

AEG FSK73768P
Volledig integreerbare met vaatwasmachine XXL met 7 programma's, 4 temperaturen, geluidsniveau 37-39 dB(A), ProClean, startuitstel 1-24 uur, TimeBeam, QuickSelect, Machine Care, MaxiFlex, binnenverlichting, aquaControl en WiFi.

Samsung NQ5B5713GBK/U1
Magnetron met 7 standen, inhoud 50 liter, LCD display, voice Control, steam Clean, auto Cook 20 recepten, auto Defrost 5 programma's, SmartThings Cooking en Wi-Fi Connectivity.

Samsung NV7B5755SAK/U1
Multifunctionele oven met dual Cook, inhoud 76 liter, natural Steam, pyrolyse, kerntemperatuurmeter, Air Fry, air sous vide, LCD display, autoCook, soft closing door, voice Control, klok en Wi-Fi Connectivity.

Bora PURU
BORA Pure geschikt voor recirculatie. Gemakkelijke bediening dankzij de unieke verticale slider. De extreem stille motor zorgt ervoor dat zelfs op de hoogste stand de kookplaat als stil wordt ervaren. Dankzij de centrale bediening en optimale plaatsing van de kookzones, kunt u met vier grote pannen, van maximaal 24 cm, tegelijkertijd koken. De afzuigprestaties worden automatisch en continu bijgesteld aan de hand van uw kookgedrag op dat moment. De onderdelen die in contact komen met de kookdampen kunnen eenvoudig gereinigd worden in de vaatwasser.

Quooker 22+FRRVS
Quooker Fusion Round roestvrij staal met C-uitloop inclusief COMBI+ reservoir voor koud, warm en kokend water uit dezelfde kraan. Door een (dubbel)druk-draai bedieningsknop is de kraan veilig voor kinderen. Na aansluiting op de warm en koud waterleiding geeft de COMBI+ boiler 7 liter kokend water van 100°C en onbeperkt warm water. Combineer je hem met de Quooker Cube dan geniet je met de Fusion rvs kraan ook van gekoeld en bruisend water. Voor de perfecte look op jouw aanrecht combineer je deze Quooker-kraan met de Quooker zeeppomp ZPNRVS.

Quooker ZPNRVS
Quooker Nordic zeeppomp roestvrij staal. Van bovenaf navulbaar, gelagerd, metalen binnenwerk. Kraangatboring Ø 25mm
Keukenmeubelen
Uitvoering: A, Crown Programma X-TU
Fronttype: superwit (130)
Frontkleur 1: Melamine toplaag (085)
Glassoort: Helder glas (SK)
Type frame glasdeur: Raamwerk (RT)
Kleur frame glasdeur: superwit (130)
Uitvoering korpus: Kunststof (K)
Kleur buitenzijde korpus: wit (100)
Kleur kopse kant korpus: superwit (130)
Uitvoering zichtzijde: Kunststof (K)
Kleur zichtzijde: superwit (130)

Type greep: Greeploze (998)
Kleur greep 1: Greeploze (998)
Greepcombinatie:Greeploze (998)

Uitvoering plint: Kunststof (K)
Kleur plint: superwit (130)
Toevoeging plinthoogte:115 mm hoog (115)

Uitvoering zijwand: Kunststof (K)
Kleur zijwand: superwit (130)
Uitvoering kopse kant zijwand:Kunststof (K)
Kleur kopse kant zijwand: superwit (130)

Type lade: proDesign (glas) (DS)
Kleur uittreklade: champagne (34)

Uitvoering achterbouwlijst: X-Line C-profiel (X)
Kleur achterbouwlijst: roestvrijstaalkleurig (013)

Openings ondersteuning: Zonder (998)
Kast bodem: volle diepte (VT)
Uitvoering Rugwand: Standaard (S)
Kleur Rugwand: Standaard (S)
Uitvoering Beslag: Kunststof (K)
Kleur Beslag: roestvrijstaalkleurig (011)

Werkbladhoogte: 60 MM
Totale hoogte: Ca 2323 MM
Plinthoogte: 115 MM
Werkhoogte: Ca 943 MM
Greep pos.: Greeploos
Korpusdiepte: 575 MM
Werkblad: Composiet werkblad zonder waterkering
Kl werkblad: Cloudy Black Gepolijst
GARANTIE
Keuken
U krijgt 5 jaar volledige garantie (i.p.v. 3 jaar standaard C.B.W. garantie) op uw werkblad en keukenmeubelen, m.u.v. van de keukenapparatuur (voor keukenapparatuur; zie de voorwaarden van de apparaten fabrikant). Bovenop de 5 jaar volledige garantie krijgt u alleen na het 5e jaar en tot met 10e jaar, indien u een serviceaanvraag voor uw keuken bij ons indient, 50% korting op alle kosten (met uitzondering van de kosten voor de keukenapparatuur). Dat wil zeggen: 50% korting op materialen, 50 % korting op voorrijkosten en 50% korting op de eventuele montage.

Garantie AEG
5 Jaar garantie op de AEG apparatuur (zie voorwaarden)LET OP, om gebruik te maken van deze 5 jaar garantie dient uw de apparaten na ontvangst binnen 8 weken aan te melden.
Prijs
Keuken €20.678
Montage €1.721
Beiden incl. btw.

Er zit al een 15% kortingsactie in de prijs van de keuken verwerkt.
We hebben helaas geen uitsplitsing in apparatuur en keuken gekregen, enkel een totaalprijs.

[ Voor 102% gewijzigd door Vliegvlug op 16-08-2023 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-07 17:14
Prijstechnisch kan ik er niet over oordelen. Qua opstelling zou ik zelf eerder richting parallel of een u vorm gaan. Heb je daar bewust niet voor gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
@Vliegvlug wellicht niet waar je op zit te wachten maar ben het eens met SL65; ik vind het ontwerp niet zo geslaagd en zou voor een andere opstelling gaan.

3 hoge kasten in die nis. Parallel aan de overkant een lage opstelling, al dan niet met klein schiereiland langs de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01:31
Vliegvlug schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:27:
• Nog andere tips en suggesties? Alles is welkom! :)

Plattegrond
[Afbeelding: Plattegrond keuken]
De wand van 4655mm bovenaan is in werkelijkheid trouwens 2975mm maar we wisten op het moment van intekenen de lengte niet dus is er een willekeurige lengte ingevuld.
Eens met @SL65 dat de opstelling met het schiereiland niet ideaal is. Ik vind de hoge kasten wegwerken in de nis heel slim, maar door de hoge kast rechts en de combinatie met het schiereiland benut je de ruimte niet optimaal en maak je de keuken juist heel gesloten. Kijk ook naar de verdeling van de werkbladruimte. Je hebt vier stukjes van elk ca 60 cm. Dat werkt niet heel fijn (mijn ervaring voor wat het waard is), liever wat meer aaneengesloten werkruimte. Dat kan met een U-vorm, of als je ervoor kiest om de ovens naast de koel/vriescombi te plaatsen zodat je daar 3 hoge kasten hebt en de rest laag is. Mogelijk kun je de nis uitbreiden (afhankelijk van de ruimte achter de keuken)? Andere optie is hoge kasten rechts en werkblad voor raam langs en links de hoek om in de nis. Het maakt je ruimte wat meer open.
Met alle hoge kasten links kun je rechts nog steeds een schiereiland maken als je daaraan gehecht bent, zou het dan iets minder diep maken en als een aanlandplek gebruiken. Met alle hoge kasten rechts kan dat ook, maar is het effect waarschijnlijk minder aantrekkeljjk. Laat het eventueel voor je schetsen om een goed beeld te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-07 11:12
Quito schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:08:
[...]

Dit weekend willen we het definitief maken.
Op bovenstaande post is niet gereageerd.

Aangezien Nobila ook geen topsegment is (tussen laag en midden lijkt me) neigen we naar Keukenconcurrent met GL-SALIRA 427 (iets hoger tov basismodel volgens verkoper en snelle blik op catalogus op locatie) ivm fors verschil in prijs.

We twijfelen alleen nog steeds over de kwaliteit van de kasten omdat dit niet transparant is (verkoper geeft alleen aan eigen fabriek en wij kunnen het niet vergelijken). Heeft iemand hier een mening over?
Ter info (mede tbv kopers bij DMG / Keukenconcurrent).
Uiteindelijk afgelopen weekend keuken naar tevredenheid gekocht na duidelijke en transparante uitleg. Prijs uiteindelijk na onderhandelingen op 62% van het 'originele' prijs uitgekomen zonder enig consessie mbt ontwerp of installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

SL65 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:17:
Prijstechnisch kan ik er niet over oordelen.
Jammer, want daar ben ik wel benieuwd naar uiteraard. :)
Qua opstelling zou ik zelf eerder richting parallel of een u vorm gaan. Heb je daar bewust niet voor gekozen?
De keuze voor geen parallele of U-vorm is inderdaad bewust.
De huidige keuken is een L-vorm en gebruikt dezelfde ruimte als de nieuwe keuken maar dan zonder kookschiereiland. En dan met 1 hoge kast in de rechterhoek en een werkblad wat in L-vorm om de hoek loopt met hoge kastjes in de nis en links van het raam.

Bij het aanleggen van de vloerverwarming is de verwarming en zijn de tegels tot net onder de plint gelegd.
Als we dan voor een parallele opstelling gaat moet je de tegels en de vloerverwarming doortrekken, dat is erg complex en wordt ook niet heel mooi want het zijn geen volledige tegels die onder de keuken eindigen maar die zijn ingekort.
Dan moeten de huidige ingekorte tegels eraf en nieuwe erop als dat überhaupt kan want de vloerverwarmingsbuizen liggen er niet heel diep onder.
En als dat niet kan moet je andere afgezaagde tegels gaan aanhelen, dat wordt volgens mij nooit mooi en zit daar vol in het zicht.

Bij een U-vorm heb je dat vloerprobleem niet maar we koken nu in de nis en dan zit je de hele tijd tegen een blinde muur te kijken en dat blijf je met de U-vorm houden, de andere muur is iets beter qua zicht opzij omdat je niet in de nis zit maar alsnog kijk je tegen een blinde muur aan.
Het kookschiereiland is bewust zodat je tijdens het koken naar de eetkamertafel kijkt en zelfs een stuk de woonkamer in.

Daarnaast heb je met een U-vorm ook het nadeel dat je twee hoekkasten hebt die niet erg optimaal te gebruiken zijn qua ruimte en dat je aan de rechterkant geen hoge kast meer kwijt kan want die komt dan teveel de ruimte in naar ons idee.

Wat vind jij het voordeel van een paralle of U-vorm boven deze opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

SquareOne schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:26:
@Vliegvlug wellicht niet waar je op zit te wachten maar ben het eens met SL65; ik vind het ontwerp niet zo geslaagd en zou voor een andere opstelling gaan.

3 hoge kasten in die nis. Parallel aan de overkant een lage opstelling, al dan niet met klein schiereiland langs de muur.
Dat laatste is mogelijk interessant.
Het schiereiland dan haaks op het paralle aan de rechterkant bedoel je?
En met klein bedoel je dan iets van 60cm diep ga ik vanuit.

Zie alleen nog wel wat knelpuntjes:
Bij extra hoge kast in de nis verlies je de hele onderhoek toch qua ruimte?

En waar laat je de oven en magnetron?
In die extra hoge kast past er misschien 1 boven het werkblad maar lijkt me geen prettige hoek om er iets in te plaatsen.
Alternatief is dan deze apparaten in de lage opstelling aan de overkant?
Lijkt me eerlijk gezegd ook niet heel prettig dat ze laag zitten.
De huidige oven zit nu ook laag, namelijk onder de kookplaat, maar die gebruiken we sporadisch, de kleine vrijstaande combimagnetron op ooghoogte in de hoge kast rechts heel vaak en die staat op een prettige hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Vliegvlug schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:08:
[...]

Dat laatste is mogelijk interessant.
Het schiereiland dan haaks op het paralle aan de rechterkant bedoel je?
En met klein bedoel je dan iets van 60cm diep ga ik vanuit.

Zie alleen nog wel wat knelpuntjes:
Bij extra hoge kast in de nis verlies je de hele onderhoek toch qua ruimte?

En waar laat je de oven en magnetron?
In die extra hoge kast past er misschien 1 boven het werkblad maar lijkt me geen prettige hoek om er iets in te plaatsen.
Alternatief is dan deze apparaten in de lage opstelling aan de overkant?
Lijkt me eerlijk gezegd ook niet heel prettig dat ze laag zitten.
De huidige oven zit nu ook laag, namelijk onder de kookplaat, maar die gebruiken we sporadisch, de kleine vrijstaande combimagnetron op ooghoogte in de hoge kast rechts heel vaak en die staat op een prettige hoogte.
Nee sorry, denk dat mijn idee niet voldoende omschreven was.
Ik bedoelde een opstelling zoals deze: Thomas19903 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Ovens in de middelste hoge kast onder elkaar. Geen aangrenzend stuk werkblad / kasten aan de hoge kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
@Vliegvlug Als ik het goed begrijp gaat het om een bestaande keuken gezien de opmerkingen over de vloerverwarming.

De keuze voor parallel of een u is vooral vanwege de ruimte. Naar mijn mening is de ruimte veel te klein voor een schiereiland zeker als je daar nog op wilt gaan koken. Met een andere opstelling heb je tevens veel meer werkblad ruimte, kastruimte en een keuken die ruimer oogt.

Gezien de nis lijkt mij de opstelling zoals @Toke_gt aangeeft met alle kasten weggewerkt wel mooi. Je hebt dan een kastenwand strak in de muur met alle apparatuur. Als je dan aan de andere kant nog 5 of 6 keer een blok van 60 neerzet met allemaal lage kasten dan haal je naar mijn mening meer uit de ruimte. Blijf je wel nog het probleem met de tegels houden…

[ Voor 31% gewijzigd door SL65 op 16-08-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Toke_gt schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Eens met @SL65 dat de opstelling met het schiereiland niet ideaal is. Ik vind de hoge kasten wegwerken in de nis heel slim, maar door de hoge kast rechts en de combinatie met het schiereiland benut je de ruimte niet optimaal en maak je de keuken juist heel gesloten.
Grappig te lezen hoe iedereen dat weer anders ervaart.
Het eiland blokkeert de ruimte inderdaad wel wat maar voelt voor ons niet als gesloten omdat het laag is.
Die hoge kast zouden we liever ook niet rechts hoeven plaatsen maar we zitten anders met een gebrek aan opslagruimte en een plek om de oven en magnetron op een prettige hoogte te kunnen plaatsen dus dat is dan een compromis.
En we zijn er al aan gewend want nu staat er op die plek ook al een hoge kast dus dat helpt ook. ;)

Bovendien staat er strak voor die hoge kast nu nog een losstaande vriezer van 145cm hoog met allemaal zooi er bovenop wat het nog erger maakt. :X
Kijk ook naar de verdeling van de werkbladruimte. Je hebt vier stukjes van elk ca 60 cm. Dat werkt niet heel fijn (mijn ervaring voor wat het waard is), liever wat meer aaneengesloten werkruimte.
Dat is wel een valide punt.
Veel ander opties zijn er in deze opstelling ook niet.
Maar het kookeiland heeft tegenover de kookplaat natuurlijk wel een werkblad dat 160cm breed is als je echt de ruimte nodig hebt.

De huidige keuken heeft links en rechts van de spoelbak dezelfde hoeveelheid werkblad dus dat zijn we al wel gewend.
Met het verschil dat links het werkblad nu wel doorloopt de hoek om waar de kookplaat zit zodat je die ruimte ook van de zijkant kan benaderen, dat kan straks niet meer want dan zit daar een hoge kast wat de ruimte minder handig maakt om dingen opzij te zetten, dat is inderdaad wel minder handig maar lastig in te schatten hoeveel.
Dat kan met een U-vorm, of als je ervoor kiest om de ovens naast de koel/vriescombi te plaatsen zodat je daar 3 hoge kasten hebt en de rest laag is.
Zie hierboven, ik zie in een hoge hoekkast in die hoek geen twee ovens passen, hooguit een en die is dan lastig bereikbaar. Of heb jij het in dat geval over een parallele opstelling.
Mogelijk kun je de nis uitbreiden (afhankelijk van de ruimte achter de keuken?
Je bedoelt de diepte in?
Dat gaat helaas niet want daarachter zit de gang.
Iets van 2 a 3 cm breder zou nog kunnen met aardig wat moeite, dan moeten we die muur van de nis links wat naar links opschuiven en de meterkast die daar aan de andere kant iets smaller maken.
Andere optie is hoge kasten rechts en werkblad voor raam langs en links de hoek om in de nis. Het maakt je ruimte wat meer open.
Ik heb juist het gevoel dat als er rechts hoge kasten worden geplaatst het minder open wordt want als ze links in de nis staan steekt er maar 20cm aan kast de keuken in en als ze rechts staan zit je tegen de volle diepte van 60cm aan te kijken vanaf de eetkamer.

Bovendien koken we dan alsnog in de nis waar we juist vanaf willen.
Met alle hoge kasten links kun je rechts nog steeds een schiereiland maken als je daaraan gehecht bent, zou het dan iets minder diep maken en als een aanlandplek gebruiken. Met alle hoge kasten rechts kan dat ook, maar is het effect waarschijnlijk minder aantrekkeljjk. Laat het eventueel voor je schetsen om een goed beeld te krijgen.
Wat is een 'aanlandplek'?
En bedoel je met minder diep schiereiland dan 1 rij kasten ipv 2 zoals in het huidige ontwerp of bedoel je dat hij minder ver de ruimte in komt dan nu getekend staat door 1 van die 40cm kastjes naast de kookplaat weg te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

SquareOne schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:12:
[...]

Nee sorry, denk dat mijn idee niet voldoende omschreven was.
Ik bedoelde een opstelling zoals deze: Thomas19903 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Ovens in de middelste hoge kast onder elkaar. Geen aangrenzend stuk werkblad / kasten aan de hoge kast.
Aha, en dan de keuken van Thomas19903 spiegelen .
Dan zit ik helaas weer met het probleem dat een parallele opstelling niet kan vanwege de halve tegels en ontbrekende vloerverwarming op die plek onder het raam.

De huidige vloer met vloerverwarming is namelijk later aangelegd en toen zat de huidige keuken er al in waardoor tegels en verwarming niet doorlopen onder de keuken.
Als dat wel zo was hadden we inderdaad meer mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Vliegvlug schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:41:
[...]

Aha, en dan de keuken van Thomas19903 spiegelen .
Dan zit ik helaas weer met het probleem dat een parallele opstelling niet kan vanwege de halve tegels en ontbrekende vloerverwarming op die plek onder het raam.

De huidige vloer met vloerverwarming is namelijk later aangelegd en toen zat de huidige keuken er al in waardoor tegels en verwarming niet doorlopen onder de keuken.
Als dat wel zo was hadden we inderdaad meer mogelijkheden.
Aan de andere kant; als je 20k stuk gaat slaan op de keuken, dan is iets aan de vloer doen wellicht ook nog een optie. Misschien niet proberen te fixen met exact dezelfde tegel maar iets contrasterends?

Eigenlijk zeggen @Toke_gt, @SL65 en ik hetzelfde 😜.

Voor mij is vooral die hoge kast aan de rechtkant een doorn in het oog.

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 16-08-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

SL65 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:29:
@Vliegvlug Als ik het goed begrijp gaat het om een bestaande keuken gezien de opmerkingen over de vloerverwarming.

De keuze voor parallel of een u is vooral vanwege de ruimte.
Bedoel je dan opslagruimte of optische invulling van de ruimte?

En er is inderdaad al een bestaande keuken, geen nieuwbouw huis waar de hele ruimte nog vrij kan worden ingedeeld helaas.
De vloer ligt er al in en beperkt de mogelijkheden voor parallel.
Bezwaar tegen U is vooral dat je niet in de ruimte kan kijken.

Die 3D tekening van bovenaf geeft de indruk dat de keuken een afgesloten ruimte is, maar dat is niet het geval, die muur staat niet op die plek maar loopt helemaal door naar achteren waar de eetkamer is waar de eettafel staat. Daarnaast zit weer de woonkamer.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Naar mijn mening is de ruimte veel te klein voor een schiereiland zeker als je daar nog op wilt gaan koken.
Die snap ik niet, hoezo is het te klein om te koken?
Kan je dat uitleggen.

Aan waarom vind je de ruimte te klein voor een schiereiland?
Er is naar mijn idee voldoende ruimte om omheen te lopen, het schiereiland kan natuurlijk ook verder van het raam af richting eetkamer worden verschoven.

Hij is nu door de keukenadviseur bewust in het verlengde van de dichtstbijzijnde hoge kast links geplaatst juist omdat dat mooi zou ogen maar dat hoeft natuurlijk niet persé.
Met een andere opstelling heb je tevens veel meer werkblad ruimte, kastruimte en een keuken die ruimer oogt.
Met hoge kasten rechts kan je er inderdaad wel meer kwijt om meer kastruimte te maken maar wij vinden dat juist minder ruim ogen, van die hoge kasten die de ruimte in komen.
Opvallend hoe iedereen dat weer anders ervaart.
Gezien de nis lijkt mij de opstelling zoals @Toke_gt aangeeft met alle kasten weggewerkt wel mooi. Je hebt dan een kastenwand strak in de muur met alle apparatuur. Als je dan aan de andere kant nog 5 of 6 keer een blok van 60 neerzet met allemaal lage kasten dan haal je naar mijn mening meer uit de ruimte. Blijf je wel nog het probleem met de tegels houden…
Ja, dat laatst is inderdaad die grote olifant in de keuken. :P
Als die vloer doorliep onder de keuken door was er veel meer mogelijk zoals een parallele opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

SquareOne schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

Aan de andere kant; als je 20k stuk gaat slaan op de keuken, dan is iets aan de vloer doen wellicht ook nog een optie.

Misschien niet proberen te fixen met exact dezelfde tegel maar iets contrasterends?
We hebben wel even geïnformeerd maar het loodgieterbedrijf wat we spraken wilde zich niet branden aan het verlengen van de huidige vloerverwarmingsbuizen ivm lekkage.
Hetzelfde geldt voor het verwijderen van de huidige tegels om er nieuwe in te leggen, als de vloerverwarming daarbij lek gaat heb je een probleem.

Met wat creatief leidingwerk door de gang zou het misschien mogelijk zijn een heel klein vloerverwarmingsgroepje te plaatsen op die vierkant meter maar of dat genoeg geknepen kan worden om hetzelfde te verwarmen als de rest van de vloer is de vraag.
En je blijft met het punt van het verwijderen van de afgezaagde tegels.

Contrasterend heb ik nog niet aan gedacht maar lijkt me niet heel mooi eerlijk gezegd.
Bovendien blijf je met het probleem van de afgezaagde tegels zitten, die bovendien niet eens haaks zijn afgezaagd, en de zijn ook nog eens groot (90x90cm).
Daar doet een contrasterende tegel helaas ook niets voor.
Eigenlijk zeggen @Toke_gt, @SL65 en ik hetzelfde 😜.

Voor mij is vooral die hoge kast aan de rechtkant een doorn in het oog.
Daar heb je gelijk in, maar zoals eerder gezegd hebben we die nu ook al dus die valt inmiddels niet echt meer op. Je went toch aan dat soort dingen blijkbaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Vliegvlug schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:34:
Bovendien staat er strak voor die hoge kast nu nog een losstaande vriezer van 145cm hoog met allemaal zooi er bovenop wat het nog erger maakt. :X
Je bedoelt dat je bergruimte voor die zooi nodig hebt, toch? Want vriezer gaat straks in die hoge kast. Of begrijp ik dit verkeerd?
De huidige keuken heeft links en rechts van de spoelbak dezelfde hoeveelheid werkblad dus dat zijn we al wel gewend.
Dat je het gewend bent, betekent natuurlijk niet dat je het dan maar voor lief moet nemen. Ik denk dat er wel een andere opstelling mogelijk is, met meer bergruimte en werkbladruimte en verder alle voordelen die je noemde. Ik weet alleen niet hoe je dan met je vloer uitkomt tussen hoge kast en alle lage kasten. Edit: het gaat dus maar om een klein stukje dat je moet doorleggen of opnieuw moet leggen. Verwarming hoef je daar niet aan te passen en het lijkt me een voor de hand liggende plek voor een losse prullenbak (mocht je die moeten plaatsen). Dan zie je sowieso niks meer van een klein verschil.
Zie onder een schets van boven en van drie kasten naast elkaar met ovens erin verwerkt. (Plaatje aanklikken voor een groter formaat). Tussen de hoge kast met ovens en vaatwasmachine is een open ruimte. Net genoeg om te staan en de ovenknoppen te bedienen. Maar je kunt ook aan zijkant geopende la staan om er wat uit te halen of een ovenschotel in een keer vanuit oven op werkblad schuiven.
Mocht het je superonhandig lijken dan kun je uiteraard kasten verwisselen en ovenkasten links zetten. Moet je alleen goed opletten dat de vriezer in de hoekkast voldoende kan openen om de lades er helemaal uitte schuiven (voor schoonmaak of zo).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iOJCXOsqcdsQaXnmOh8omIlyLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfV7HnLQpeizZLziAhkgOpcx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztSgYbBLWW3te0nqr-cN15de-pc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWLXkuS2lmM5SKh4S6w5CPUC.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik heb juist het gevoel dat als er rechts hoge kasten worden geplaatst het minder open wordt want als ze links in de nis staan steekt er maar 20cm aan kast de keuken in en als ze rechts staan zit je tegen de volle diepte van 60cm aan te kijken vanaf de eetkamer.
Eens, zou mijn voorkeur ook niet hebben, maar is wel een optie.
Wat is een 'aanlandplek'?
En bedoel je met minder diep schiereiland dan 1 rij kasten ipv 2 zoals in het huidige ontwerp
Twee rijen, maar een rij daarvan 40 ipv 60 cm diep. Dus hele eiland 100.
Met aanlandplek bedoel ik een soort barretje, maar niet groot genoeg om met het gezin aan te ontbijten. Wel om op een ipad een recept te lezen of om de kok gezelschap te houden. Dus om ‘even aan te landen’.

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 16-08-2023 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Toke_gt schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Je bedoelt dat je bergruimte voor die zooi nodig hebt, toch? Want vriezer gaat straks in die hoge kast. Of begrijp ik dit verkeerd?
Klopt, die losse vriezer gaat weg en wordt ingebouwd in de hoge kast links.

En met zooi bedoel ik niet alleen spul wat op die vriezer staat maar er staan nu ook een aantal losse lage metalen kasten naast die vriezer met allerhande keukenspullen en voorraad eten.
[...]

Dat je het gewend bent, betekent natuurlijk niet dat je het dan maar voor lief moet nemen. Ik denk dat er wel een andere opstelling mogelijk is, met meer bergruimte en werkbladruimte en verder alle voordelen die je noemde. Ik weet alleen niet hoe je dan met je vloer uitkomt tussen hoge kast en alle lage kasten.
Zie onder een schets van boven en van drie kasten naast elkaar met ovens erin verwerkt. (Plaatje aanklikken voor een groter formaat).
Dank voor de tekeningen, dat geeft een goed beeld en ziet er niet verkeerd uit!
Alleen vraag ik me af of dit echt meer bergruimte geeft. Die hoge kast kan worden weggestreept tegen de huidige rechts.
Van de twee extra lage kasten rechts valt er 1 al weg tegen de open ruimte voor de hoge kast.
En die 2de tegen de minder diepe tweede rij in het schiereiland en het ontbrekende hangkastje.
Tussen de hoge kast met ovens en vaatwasmachine is een open ruimte.
Dat is helaas steeds het probleem waar we tegenaan lopen met de vloer en vloerverwarming, die zit daar dus niet en is daar eigenlijk niet te krijgen en hetzelfde geldt voor het netjes doorlopen van de vloertegels. :'(
Net genoeg om te staan en de ovenknoppen te bedienen. Maar je kunt ook aan zijkant geopende la staan om er wat uit te halen of een ovenschotel in een keer vanuit oven op werkblad schuiven.
Mocht het je superonhandig lijken dan kun je uiteraard kasten verwisselen en ovenkasten links zetten. Moet je alleen goed opletten dat de vriezer in de hoekkast voldoende kan openen om de lades er helemaal uitte schuiven (voor schoonmaak of zo).
De ovens daar zou wel prima kunnen inderdaad, lijkt me handiger dan een koelkast op die plek.
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]
Eens, zou mijn voorkeur ook niet hebben, maar is wel een optie.

[...]

Twee rijen, maar een rij daarvan 40 ipv 60 cm diep. Dus hele eiland 100.
Aha, op die manier.

Wat is dan de reden om voor minder diepe kasten te gaan aan die kant?
De looks van het eiland?
Want het is wel een aanslag op de opslagruimte waar we met de huidige getekende opstelling eigenlijk al te kort komen.
Met aanlandplek bedoel ik een soort barretje, maar niet groot genoeg om met het gezin aan te ontbijten. Wel om op een ipad een recept te lezen of om de kok gezelschap te houden. Dus om ‘even aan te landen’.
Een laag barretje dan ;)
Bedoel je dan een overhangend werkblad aan die kant met doorlopende zijkanten ter ondersteuning zodat je daar met een stoel kan aanschuiven?
En is dat dan de reden van de minder diepe kasten aan die kant, zodat je nog beenruimte hebt als je daar zit?

Hmm, ik realiseer me net dat dat botst met je bovenstaande uitspraak dat het eiland dan 100cm diep wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
@Vliegvlug Mijn opmerking over de ruimte met het kookeiland gaat over de optische ruimte, ik vind het te smal.

Met betrekking tot het koken op het eiland, je kookplaat heeft nu aan beide zijde 40 cm ruimte voor pannen en andere zaken tijdens het koken. Persoonlijk zou ik meer ruimte op het eiland rondom de kookplaat willen. Qua kastruimte zie ik dat je wel nog kasten hebt aan de andere kant dus wellicht dat het niet veel scheelt qua ruimte met een u opstelling of parallel. Maar het is allemaal persoonlijk en er is geen goed of fout dus doe wat goed voelt en vooral wat je zelf mooi vind.

[ Voor 4% gewijzigd door SL65 op 16-08-2023 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

SL65 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:41:
@Vliegvlug Mijn opmerking over de ruimte met het kookeiland gaat over de optische ruimte, ik vind het te smal.

Met betrekking tot het koken op het eiland, je kookplaat heeft nu aan beide zijde 40 cm ruimte voor pannen en andere zaken tijdens het koken. Persoonlijk zou ik meer ruimte op het eiland rondom de kookplaat willen.
Dat ben ik ergens wel met je eens ja, meer ruimte is prettiger. Misschien op te lossen met een kast van 60 aan de muurkant en dan 20 er naast. Dan heb je meer ruimte aan één kant, maar of fijner is weet ik niet eigenlijk.

Een breder eiland vinden we niet echt mooi want dan kom je te dicht tegen de muur aan de overkant en dan wordt het inderdaad te smal dus ik zie wel wat je bedoelt met dat de ruimte eigenlijk groter zou moeten zijn.
Het blijft toch compromissen sluiten helaas.

De huidige kookplaat zit in de nis, met links 40cm maar daar staat een losstaande inductiekookplaat met 2 pitten omdat de huidige 55cm kookplaat echt te smal bleek dus daar is nu eigenlijk geen ruimte om zaken neer te zetten behalve wanneer deze plaat niet in gebruik is.
Rechts zit nu 75cm maar feitelijk is daar maar 30cm vrij van, de rest van die ruimte wordt altijd gebuikt voor zaken die permanent staan maar voor het grootste deel niet direct voor gebruikt tijdens het koken zijn.
M.a.w. we zijn krapte schijnbaar al gewend want die spullen zouden voor het grootste deel wel verplaatst kunnen worden maar dat doen we ook niet omdat het wel handig is om bij de hand te hebben in de buurt van de spoelbak en waterkoker die daar nu in de buurt zitten.

Met wat spullen zoals olies naast de nieuwe kookplaat zetten houden we dan ook weer effectief 30cm over aan een kant, maar de andere kant is 40cm gloednieuwe ruimte. :*)
Qua kastruimte zie ik dat je wel nog kasten hebt aan de andere kant dus wellicht dat het niet veel scheelt qua ruimte met een u opstelling of parallel.
Dat idee had ik zelf ook inderdaad
Maar het is allemaal persoonlijk en er is geen goed of fout dus doe wat goed voelt en vooral wat je zelf mooi vind.
Daar heb je volkomen gelijk in, het is toch altijd een kwestie van compromissen sluiten en iedereen maakt daarin weer andere keuzes.

Waardeer wel de input van iedereen want het levert toch altijd weer wat nieuwe inzichten op. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Als er mensen nog zijn die nog op mijn andere vragen kunnen reageren zoals de prijs, de apparatuur en het bovenkastje dan zou dat heel fijn zijn! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Vliegvlug schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:41:
Alleen vraag ik me af of dit echt meer bergruimte geeft.
Je behoefte aan bergruimte en de plattegrond die je nog postte brachten me op nog een ander idee, voor je verzameling inzichten :). Door een extra nis te maken kun je daar met gemak de drie hoge kasten kwijt en kun je het werkblad in de oude nis behouden (maar dan zonder kookplaat). Handig voor koffiecorner of zo. Rest van de ruimte is dan ongeveer zoals in je eerste opzet. In de oude nis kun je bovenkastjes maken of met wandplanken werken, net als aan de andere kant bij het eiland. Zo heb je echt veel bergruimte en geen problemen met de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EjAJwkHWXdjZ35CtnWiz-OsL1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r58MTNswpZt8vb34QJ912PpD.jpg?f=fotoalbum_large
Je had ook nog wat andere vragen, ik heb niet overal antwoord op, maar ik doe een poging:
Materialen: gebruik verschillende materialen niet te dicht op elkaar. Bijvoorbeeld niet de hoge kasten in houtlook en het kastje ernaast in de glas. In combinatie met het werkblad en de witte kasten in de buurt wordt dat te druk/rommelig. Liever hoge kasten én bovenkastje in hout als mooi accent in je keuken. Alles wit en alleen de planken van hout zou ik niet doen, dat kan wat steriel overkomen, maar misschien vind jij dat juist mooi, dus dan vooral doen.

Combimagnetron: ik kan je een combimagnetron aanraden omdat het handig is een tweede oven te hebben. Eventueel met stoomfunctie, dan heb je die mogelijkheid ook nog.

Bora: ik zou de afzuiging via de zijmuur doen, idd met een breder eiland. Daar heb je zo te zien wel de ruimte voor en als je plinten van 15 cm niet mooi vindt, moet je dat vooral niet doen als het niet nodig is. Dat bredere eiland zie je niet zo, die plinten wel.

De apparatuur: misschien toch even goed kijken naar wat je zelf belangrijk vindt ipv wat de keukenleverancier voor je invult. Nu heb je apparaten van 1 merk omdat dan de garantieregeling gratis verlengd wordt, maar kijk goed naar welke apparaten je echt nodig hebt en welke eisen je daaraan stelt (geluid, functionaliteiten). Op zich is AEG geen verkeerde keuze, maar maak er een bewuste keuze van.

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-07 05:03
Ola, hebben jullie zin om mee te denken?

Ik heb hieronder een render van een verder bijzonder nutteloos gesprek bij Superkeukens Breda, waar ik op voort wil borduren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l18QHuhkxzy0q-teJdYYezwCLec=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4QBNhR4kGXV5RFrISAIJEUcq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1tfcFxYVqZbWYLFLejGlmCFWqg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1ScBzVKK1UJcjUwiyEvcsLfy.png?f=fotoalbum_tile

Op de render staat de kookplaat niet, maar die komt ook op het eiland, links van de spoelbak, met ruim 60 cm ertussen. Die open kasten aan de voorkant van het eiland gaan ook dicht, denk ik. Ik wilde daar een open element maar ze kunnen alleen iets boekenkast-achtigs bedenken. Ik ga morgen naar een andere zaak, als die leuke open elementen heeft, kan dat nog wel een optie zijn. De kasten komen ook links los van de muur, zodat daar in de hoek de vuilnisbak kan.

Anyway, de vragen:
- De dame bij Superkeukens kreeg kortsluiting bij onze wens voor een grote koelkast in de kast rechts naast de nis, en ergens een tafelmodelhoogte vriezer. We hebben een grote vriezer in de bijkeuken, die zo'n 4 meter van de keuken zelf zit. Op de render zit hij in de kast ernaast, waardoor de lijnen niet meer kloppen. Ze heeft aangegeven de deur van de koelkast custom te kunnen maken, maar dan komt de lijn nog steeds boven de lijn van het blad van de nis uit. Wil ik niet. Hier moet toch een oplossing voor zijn? Kan dat kreng niet ergens in het eiland? Ik overweeg sterk om hem gewoon helemaal weg te laten, omdat de bijkeuken nou niet echt ver weg is en we niet buitenlangs hoeven oid.

- Ik zit te kijken naar Franke spoelbakken, wil een door en door zwarte. Heeft iemand er één waar hij heel tevreden mee is?

- Ik lees steeds meer over pendelgedrag bij de Bora Puru en heel mooi vind ik hem eerlijk gezegd ook niet. Wie heeft een recirculatie-kookplaat waar hij heel blij mee is?

Nog even over Superkeukens Breda: die zetten ons na 2 uur de deur uit, omdat de volgende klant "al 10 minuten aan het wachten was". Dat is mij niet verteld bij het maken van de afspraak en daar was ik ook niét blij mee. Nog even afgezien van het feit dat de verkoopster het tekenprogramma en het concept van een fijne keuken nou niet echt onder de knie leek te hebben, vond ik het echt idioot dat we het niet over apparatuur konden hebben wegens tijdgebrek en dat "zij die wel uit zou zoeken". Heb ook duidelijk gemaakt dat we niet met hen in zee gaan om die reden. Zonde, want Superkeukens Capelle aan den IJssel was echt één en al klantvriendelijkheid en waren ontzettend meedenkend. Daar gaan we nu dus weer naar terug.

[ Voor 13% gewijzigd door Pussolini op 17-08-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 16:27

TAA

Liever IRC

Vliegvlug schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:27:

• Nog andere tips en suggesties? Alles is welkom! :)
[/list]
Wij hebben de greeplijst (en plint) door laten lopen om het eiland i.p.v. een rechte eindplaat. Aan de andere kant (geen foto van zo) zitten lades dus dat lijkt wel een optie. Misschien nog iets om te overwegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oi17HZEV34jfYH-QYP6mHr6gsNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRfWq2K9SboumnB6Ejc2uYnd.jpg?f=fotoalbum_large

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:52
Zijn weer wat verder met de keuken. Mijn vriendin fietste er last minute nog een magnetron in maar ik ben daar vooral optisch geen fan van met alleen de combi/stoom had je een mooie lijn die doorliep.

Prijs ben ik nog niet helemaal over uit dat is nu 25,7k

Schuller keuken, met gelakte frontjes
Siemens HM976GMB1
Siemens BF922L1B1
Bora Puxu
Liebherr ICDN 5123-20
Quooker fusion + combi+
Dekker evora quartz blad

(Miele vaatwasser gaat mee uit huidige keuken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtsH9qjC-6pOqHpbmYSV2VsUCes=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WH9PAhappVq6ALoQIM19llJE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvaMd4sNoDNVxwOB674w3fpic5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8gfcMEQiRx8jpfyLisW66lsN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
haakjesluiten schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:18:
Mijn vriendin fietste er last minute nog een magnetron in maar ik ben daar vooral optisch geen fan van met alleen de combi/stoom had je een mooie lijn die doorliep.
Eens met je vriendin. Een keuken is er primair om zo optimaal mogelijk maaltijden etc te bereiden en niet voor de mooie lijnen die je niet eens ziet als je aan het koken bent. Leuk als het mooi lijnt, maar bijzaak.

• Toke_gt
Pussolini schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:44:
De kasten komen ook links los van de muur, zodat daar in de hoek de vuilnisbak kan.
Daar zou ik keukenzaak vragen om een creatieve oplossing te bedenken om die afvalbak netjes weg te werken. Extra kast, uitschuiflade, speciaal systeem voor gescheiden afval. Je hebt er best veel ruimte voor, dus zonde om dan een hoek te maken, dat wordt rommelig, snel vies.
(…) dan komt de lijn nog steeds boven de lijn van het blad van de nis uit. Wil ik niet. Hier moet toch een oplossing voor zijn? Kan dat kreng niet ergens in het eiland? Ik overweeg sterk om hem gewoon helemaal weg te laten, omdat de bijkeuken nou niet echt ver weg is en we niet buitenlangs hoeven oid.
Beperkte plaatsingsmogelijkheid in eiland heeft mogelijk te maken met de ventilatieroosters die dan zichtbaar aanwezig zullen zijn en de ruimte die het achter het apparaat in beslag neemt voor die ventilatie. Normaal werk je dat weg, maar in een eiland is dat lastiger dan tegen een wand.
Als rand van de inbouwvriezer boven werkblad uitkomt (hoogte kast+plint), moet je een echt laag model kiezen. Ik zou dan ook eerder gaan voor een keuken zonder vriezer, of eventueel een hoge koelkast met een klein vriesvak.

• Pussolini
Toke_gt schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:49:
[...]

Daar zou ik keukenzaak vragen om een creatieve oplossing te bedenken om die afvalbak netjes weg te werken. Extra kast, uitschuiflade, speciaal systeem voor gescheiden afval. Je hebt er best veel ruimte voor, dus zonde om dan een hoek te maken, dat wordt rommelig, snel vies.

[...]
Ik heb een afvalsysteem overwogen, maar ben daar niet van overtuigd. Ik denk dat zo'n la uiteindelijk ook vies wordt. Mocht iemand een goed systeem kennen, houd ik me aanbevolen.

• Toke_gt
Pussolini schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:42:
[...]
Ik heb een afvalsysteem overwogen, maar ben daar niet van overtuigd. Ik denk dat zo'n la uiteindelijk ook vies wordt. Mocht iemand een goed systeem kennen, houd ik me aanbevolen.
Zeker weten dat die la ook vies wordt, maar eh, dat zie je niet als de la dicht is. Dus gewoon regelmatig reinigen is goed genoeg. Bij een losse afvalbak wil je dat liefst altijd schoon houden, maar (bij mij) komt er ook altijd afval omheen dat te groot is voor die afvalbak en om puberredenen niet meteen naar de afvalcontainer of kliko kan worden gebracht. Dus ergernis hier in huis en bij eerste beste gelegenheid verdwijnt die afvalbak in een uitschuifbare kast/lade/iets.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:48
En de "vieze" (GFT bij ons) als het plateau kunnen bij ons in de vaatwasser :)

• Pussolini
Source90 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:10:
En de "vieze" (GFT bij ons) als het plateau kunnen bij ons in de vaatwasser :)
Welk systeem heb je? Ik heb vandaag grofweg 4 miljoen posts gelezen over keukens, heb ik goed onthouden dat jij een Miele of Siemens kookplaat had? Ik ben op zoek naar een Bora-alternatief, omdat ik niet helemaal overtuigd ben van de Puru, maar dat is nergens anders op gebaseerd dan onderbuik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Toke_gt schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 00:25:
[...]

Je behoefte aan bergruimte en de plattegrond die je nog postte brachten me op nog een ander idee, voor je verzameling inzichten :). Door een extra nis te maken kun je daar met gemak de drie hoge kasten kwijt en kun je het werkblad in de oude nis behouden (maar dan zonder kookplaat). Handig voor koffiecorner of zo. Rest van de ruimte is dan ongeveer zoals in je eerste opzet. In de oude nis kun je bovenkastjes maken of met wandplanken werken, net als aan de andere kant bij het eiland. Zo heb je echt veel bergruimte en geen problemen met de vloer.
Ik vind het een creatief idee en het overwegen waard ware het niet dat als ik daar een extra nis wil hebben de garderobe die aan de andere kant van de muur zit weg moet en die heb ik wel nodig. :)
En in die muur lopen verschillende elektra leidingen naar de knoppen en lichtpunten in de keuken wat het ook erg complex zou maken.
Je had ook nog wat andere vragen, ik heb niet overal antwoord op, maar ik doe een poging:
Materialen: gebruik verschillende materialen niet te dicht op elkaar. Bijvoorbeeld niet de hoge kasten in houtlook en het kastje ernaast in de glas. In combinatie met het werkblad en de witte kasten in de buurt wordt dat te druk/rommelig. Liever hoge kasten én bovenkastje in hout als mooi accent in je keuken.
Daar hadden we nog niet aan gedacht dus goede tip, gaan we naar kijken.
Alles wit en alleen de planken van hout zou ik niet doen, dat kan wat steriel overkomen, maar misschien vind jij dat juist mooi, dus dan vooral doen.
Om de 3D tekening staan de planken niet ingetekend en vinden we de volledige witte keuken nu ook mooi, maar misschien dat het met de planken erbij wel een te scherp contrast geeft. Gaan we laten inteken voor een beter beeld.
Combimagnetron: ik kan je een combimagnetron aanraden omdat het handig is een tweede oven te hebben. Eventueel met stoomfunctie, dan heb je die mogelijkheid ook nog.
We hebben nu een klein losstaand combimagnetronetje en daarvan gebruiken we oven heel vaak omdat de grote oven zo lang moet opwarmen.
Dat is ook de reden om voor die Samsung Flex oven te gaan, dan hoef je maar de helft van de oven op te warmen en is het idee dat we die vaak gaan gebruiken en de vraag of een extra oven dan nog wel nodig is.
Bovendien kan je dan niet tegen het probleem aanlopen dat je de oven net gebruikt hebt en er dan achter komt dat je eigenlijk wat in de magnetron wilt ontdooien of opwarmen. ;)
Bora: ik zou de afzuiging via de zijmuur doen, idd met een breder eiland. Daar heb je zo te zien wel de ruimte voor en als je plinten van 15 cm niet mooi vindt, moet je dat vooral niet doen als het niet nodig is. Dat bredere eiland zie je niet zo, die plinten wel.
Die mening zijn we ook toegedaan.
En naar buiten afvoeren heeft nog steeds de voorkeur om van het vocht af te komen en het verwijderd toch beter geuren dan recirculatie.
De apparatuur: misschien toch even goed kijken naar wat je zelf belangrijk vindt ipv wat de keukenleverancier voor je invult. Nu heb je apparaten van 1 merk omdat dan de garantieregeling gratis verlengd wordt, maar kijk goed naar welke apparaten je echt nodig hebt en welke eisen je daaraan stelt (geluid, functionaliteiten). Op zich is AEG geen verkeerde keuze, maar maak er een bewuste keuze van.
Staat nog op de lijst om te gaan doen.
Ik ben ook niet helemaal zeker van AEG, hadden we in de vorige keuken een luxe combimagnetron van gekocht en die ging net na 3 jaar stuk en we konden enkel een korting krijgen op een nieuwe uit een of andere coulance regeling.
Daarna een Siemens gekocht die iets van 6 jaar probleemloos heeft gewerkt tot we gingen verhuizen.
Nu krijgen we hier wel 5 jaar garantie op AEG dus dat maakt het risico gelijk een stuk minder groot.

• Ykev
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Laat ik ook maar eens een eerste ontwerp qua layout delen om op te laten schieten. Volgens mij onnodig om hier een hele uitgebreide beschrijving aan te geven. Wens betreft een eiland voor een lange zijde aan de muur. Gezien benodigde werkruimte en het raam in de gevel, leek mij 2 hoge kasten goed staan tijdens een eerste gesprek bij een keukenwinkel. 3 werd bijvoorbeeld te vol.

Hoor graag of jullie qua layout toch nog met interessante invalshoeken kunnen komen die het overwegen waard zijn. Een concessie is de vaatwasser in de hoek. Daarmee vanuit 1 kant bereikbaar. Echter hoef je er in ieder geval nooit om heen te lopen.

Waarschijnlijk nog langs Ikea, overwegend om daar kasten en elders blad, apparatuur en frontjes te bestellen. Voor het blad lijkt 123werkbladen een goede keuze. Voor de apparatuur Keukenoutlet en frontjes is k14 getipt. Ontvang graag nog jullie suggesties mochten die er zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8PU2RWe9wSXer1LEoo4oCtajoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PbgBaNgYj6OOHEyocW7sPUj6.png?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

TAA schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Wij hebben de greeplijst (en plint) door laten lopen om het eiland i.p.v. een rechte eindplaat. Aan de andere kant (geen foto van zo) zitten lades dus dat lijkt wel een optie. Misschien nog iets om te overwegen.

[Afbeelding]
Goede tip, we gaan kijken wat we mooier vinden.
Ben benieuwd of dit ook bij een Pronorm X keuken mogelijk is.

Als ik jouw foto zo zie neemt zo’n doorlopende greeplijst wel extra ruimte in aan de zijkant in.
Of is dat enkel omdat het bij jullie moet kunnen inspringen aan de onderkant omdat de plint ook doorloopt?

Kan je aangeven hoeveel breder jullie eiland daardoor geworden is?

Ons eiland moet niet veel breder worden omdat het dan te dichtbij de tegenover liggende muur komt.

Ben benieuwd of zo’n doorlopende greeplijst enkel kan met een doorlopende plint of dat het ook los kan, dus wel een rechte eindplaat aan de onderkant. En zo ja of dat dan ruimte scheelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05:01
Ik zou aangeven dat er dan nog eens over de prijs gesproken dient te worden, want daarbij zijn duidelijk andere verwachtingen geschept. Verder is dit misschien wel iets dat je niet meer ziet als je er een maand woont?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
First of all, dit ziet er super gaaf uit! Mooi ontwerp :)

Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat dit niet te doen was om dit als één stuk te leveren en te plaatsen. Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat je hier als consument niet bij stil hebt gestaan.

Wat voor mij niet matcht in het verhaal over het restmateriaal.
Als de prijs van die voorzijde berekend is als een blad van 240x95cm o.i.d. dan is het wat mij betreft niet helemaal fair.

Qua berekening zou ik hier verwachten:
- oppervlakte blad (bovenzijde eiland) + 10cm randafwerking in verstrek (+ boringen / gaten voor kookplaat, spoelbak, kraan etc)
- blad van 240x30cm (onderzijde kastjes)
- blad van 30x70cm (rechterkant kastjes)

Hoe ziet het blad er aan de andere kanten van het eiland uit?

[ Voor 21% gewijzigd door SquareOne op 18-08-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:58
Qua inbouwapparatuur zelf nabestellen:
1.Heeft het zin om op black friday te wachten of kan je net zo goed nu al online bestellen bij keukenloods/123apparatuur/bemmelkroon zodat je goed zit met levertijden?
--> Overigens wordt onze keuken pas ergens in december geplaatst.
2. Kan je nog onderhandelen bij een totaalprijs als je alles afneemt bij bovengenoemde partijen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreezingPixels
SquareOne schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:37:
[...]

First of all, dit ziet er super gaaf uit! Mooi ontwerp :)

Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat dit niet te doen was om dit als één stuk te leveren en te plaatsen. Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat je hier als consument niet bij stil hebt gestaan.

Wat voor mij niet matcht in het verhaal over het restmateriaal.
Als de prijs van die voorzijde berekend is als een blad van 240x95cm o.i.d. dan is het wat mij betreft niet helemaal fair.

Qua berekening zou ik hier verwachten:
- oppervlakte blad (bovenzijde eiland) + 10cm randafwerking in verstrek (+ boringen / gaten voor kookplaat, spoelbak, kraan etc)
- blad van 240x30cm (onderzijde kastjes)
- blad van 30x70cm (rechterkant kastjes)

Hoe ziet het blad er aan de andere kanten van het eiland uit?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Artopaper schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:17:
1.Heeft het zin om op black friday te wachten of kan je net zo goed nu al online bestellen bij keukenloods/123apparatuur/bemmelkroon zodat je goed zit met levertijden?
2. Kan je nog onderhandelen bij een totaalprijs als je alles afneemt bij bovengenoemde partijen?
Bij dergelijke partijen kan je, zeker bij bepaalde merken, ruim 30-40% korting krijgen op de apparaten.
Let wel: Op de adviesprijs, niet op de (meestal goedkopere) prijs op de website.

Volgens mij wordt er niet veel meer korting gegeven tijdens Black Friday, heb voornamelijk acties als "gratis Quoooker bij aankoop van gehele keuken" en dergelijke gezien.

Voor enkel apparaten kan je het beste alles in een winkelmandje gooien en dan "vraag offerte aan" klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Pussolini schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Welk systeem heb je? Ik heb vandaag grofweg 4 miljoen posts gelezen over keukens, heb ik goed onthouden dat jij een Miele of Siemens kookplaat had? Ik ben op zoek naar een Bora-alternatief, omdat ik niet helemaal overtuigd ben van de Puru, maar dat is nergens anders op gebaseerd dan onderbuik.
Klopt, wij hebben de volgende apparatuur:
Miele KMDA 7476 FL (kookplaat)
Miele H 7860 BP (bakoven)
Miele DGC 7845 HC (bak/stoomoven)
Miele ESW 7010 (warmhoudlade)
Miele G 7255 SCVi XXL (vaatwasser)
Liebherr IRBd 5150 Prime (koelkast)
Liebherr SIGN 3556-22 (vriezer)
Cox Base 360 S/600-3 afvalsysteem

Reden voor ons om voor de Miele kookplaat te gaan was simpelweg het design wat wij mooier vonden dan een Bora. Pluspuntje is dat het filter kan regenereren in de oven waardoor je er drie jaar mee zou kunnen doen. Als je naar buiten gaat afvoeren heb je daar natuurlijk niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-07 15:48
Nou weet ik niet hoe het tegenwoordig is met levertijden, en het is waarschijnlijk ook merkafhankelijk. Maar als je keuken in december geplaatst moet worden dan zou ik niet al te lang meer wachten met bestellen. Wij krijgen volgende maand de apparatuur binnen die we begin dit jaar hebben besteld via Keukenloods.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermod
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-07 10:19
Wat me opvalt, keukenloods ea worden hier aangeraden om apparaten te kopen, maar bvb Loeters zie ik niet veel passeren; terwijl deze bij mij een stuk goedkoper uitkomen.
(Opm: vnl voor de Belgen hier natuurlijk, of voor de Nederlanders die tot in Antwerpen willen rijden; ik denk niet dat ze leveren in NL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Zoek mijn eerdere reactie even op, ik denk dat die prijzen met BF niet scherper gaan worden en dat je nu dezelfde deal eruit kan slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Heel erg mooie keuken geworden! Dat vond ik al bij het design maar nu in het echt ziet het er heel mooi uit. Compliment voor je designskills.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-07 00:01
tomtom901 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:16:
Zijn er mensen die de Bora Pure (PURU) gebruiken icm een 28 cm pan (Le Creuset)? Of moet/kan je daarvoor beter naar de Pure X (PUXU) met de flexzones?
Ik heb LeCreuset, maar ook een X Pure. Past maar net!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Floor-is schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Ik heb LeCreuset, maar ook een X Pure. Past maar net!
Ja, dacht ik al wel. Welke diameter? Met een Pure is het helemaal behelpen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Laatst online: 00:12
Echt een van de mooiste keukens die ik hier voorbij heb zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppatrick
  • Laatst online: 00:12
Hermod schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:13:
Wat me opvalt, keukenloods ea worden hier aangeraden om apparaten te kopen, maar bvb Loeters zie ik niet veel passeren; terwijl deze bij mij een stuk goedkoper uitkomen.
(Opm: vnl voor de Belgen hier natuurlijk, of voor de Nederlanders die tot in Antwerpen willen rijden; ik denk niet dat ze leveren in NL).
Ze leveren ook in Nederland, goede tip die winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomReactor
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-12-2024
tomtom901 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Ja, dacht ik al wel. Welke diameter? Met een Pure is het helemaal behelpen vrees ik.
De Pure zou ook geschikt moeten zijn voor een creuset van 28cm. Net aan maar past wel. Je hebt op de grote pit een vierkant van net iets meer dan 29 bij 29cm zonder het afzuigrooster te raken. Je pan staat dan niet meer in het midden van de pit zelf, maar dat maakt dacht ik niet uit voor sudderen en stoven etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0S4i24Kytlvgv2VjBH7STK2fj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUqscVN9pPIIXUNvdlF6ewds.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
RandomReactor schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

De Pure zou ook geschikt moeten zijn voor een creuset van 28cm. Net aan maar past wel. Je hebt op de grote pit een vierkant van net iets meer dan 29 bij 29cm zonder het afzuigrooster te raken. Je pan staat dan niet meer in het midden van de pit zelf, maar dat maakt dacht ik niet uit voor sudderen en stoven etc.
[Afbeelding]
Wow, thanks. Ik twijfel voornamelijk om deze reden nog tussen de Pure en de Pure X. Is toch weer een bruto 1000 euro. Andere redenen zie ik niet echt (creuset is mijn grootste pan). Lees wel eea over het betere afzuigsysteem van de Pure X, maar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
tomtom901 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:49:
[...]

Wow, thanks. Ik twijfel voornamelijk om deze reden nog tussen de Pure en de Pure X. Is toch weer een bruto 1000 euro. Andere redenen zie ik niet echt (creuset is mijn grootste pan). Lees wel eea over het betere afzuigsysteem van de Pure X, maar verder.
Ik zet ‘m tegenwoordig in de oven na het aanbraden in de pan op de Bora.

Als je bijvoorbeeld gaat stoven voor 10 uur op de bora is dat 1/15e van de filter levensduur 😅. Gaat hard met 2x per maand ofzo dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
SquareOne schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Ik zet ‘m tegenwoordig in de oven na het aanbraden in de pan op de Bora.

Als je bijvoorbeeld gaat stoven voor 10 uur op de bora is dat 1/15e van de filter levensduur 😅. Gaat hard met 2x per maand ofzo dan.
Als ik echt ga stoven of slowcooken slinger ik wel de green eggs aan. Als het met de Pure ook werkt is dat 1000 euro snel bespaard, of mensen moeten nog overtuigende redenen weten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomReactor
tomtom901 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:31:
[...]

Als ik echt ga stoven of slowcooken slinger ik wel de green eggs aan. Als het met de Pure ook werkt is dat 1000 euro snel bespaard, of mensen moeten nog overtuigende redenen weten?
Ik kon ze niet vinden en heb eergisteren getekend voor een keuken met de Pure. Het uitgespaarde geld heb ik in een mooie Miele combi-stoom upgrade gestopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
Toke_gt schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Heel erg mooie keuken geworden! Dat vond ik al bij het design maar nu in het echt ziet het er heel mooi uit. Compliment voor je designskills.

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomReactor
tomtom901 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:49:
[...]

Nou, kon dit toch niet goed loslaten haha. Vanochtend nog even met de rolmeter en de Creuset pan aan de slag geweest. Bij de 28cm pan is de vlakke bodem 22cm in doorsnede. Volgens mij is dat het stuk dat er echt toe doet in relatie tot het opwarmen met inductie. Dat lijkt me in verhouding tot de spoel van 21 cm bij de Bora Pure dus wel acceptabel. (Er van uitgaande dat de geadverteerde kookoppervlak van 21cm ook betekent dat er een spoel van 21cm inzit...)

[ Voor 8% gewijzigd door RandomReactor op 19-08-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GielVerhagen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-07 08:08
Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe keuken, de huidige keuken zitten er inmiddels zo'n 20 jaar in (denken we) en begint immers inmiddels wat gebreken te vertonen.

De ruimte is rechthoekig met aan een kant een opening naar de woonkamer, beetje standaard rijtjeshuis geval. Er zit nu een L-vormige keuken in tegen de buitenmuur en gang wand, met aan de kamer kant een scheidingsmuurtje tot het plafond. Het raam gaat naar binnen toe open (kantel kiep, scharnier rechts, 2023) en dat is waar het lastig begint te worden voor mijn gevoel. Bij heel veel van de opties komt de spoelbak voor het raam uit. Dat hebben we nu ook.... en dan kan het raam dus nauwelijks open. Is dit erg? hij kan ook gewoon op de kiep stand, maar toch vind ik het ergens een irritant gegeven.

Ik had inmiddels na 4 weken discussie met mijn vrouw het volgende uitgetekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCna-OxvaKoDxRP8SzlqlyaWH9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZIAQKeNu3h3Dhry6H1K1gsBF.png?f=fotoalbum_large

Het volgende vonden we hier bij belangrijk:
- voldoende werkruimte op het werkblad tussen spoelen en koken
- oven omhoog plaatsen (ziet er in combinatie met inductie in mijn ogen anders wat oudbollig uit)
- koelvries combinatie (lage koelkast en vriezer is niet heel erg ergonomisch IMO)
- hoekkast bereikbaar

Op zich vind ik het getekende acceptabel maar ik twijfel toch wat over de kookplaat voor het raam, dat wordt dan toch een plaat met kookveld afzuiging, wat duurder is en geen besteklade eronder kan hebben. Hierdoor toch enigszins gedwongen om twee kleinere ladekasten ernaast te zetten omdat er anders nergens een lade overblijft voor bestek. afzuigkap voor het raam gaat uiteraard niet. Maar, koken voor het raam, dat wordt natuurlijk wel een zooitje... Alle combinaties met twee hoge kasten en koken naast elkaar, leidt er een beetje toe dat of het raam dus niet open kan, of dat er niet echt een praktische werkruimte overblijft. Nou zou het muurtje eruit kunnen, maar dan moet er ook een hele nieuwe vloer in in de woonkamer lijkt me, en dat is natuurlijk best een hele uitgave en is nog een hartstikke mooie vloer. Is het met twee hoge kasten niet ook wat te massief wellicht?

Ik ben ontzettend benieuwd of iemand nog creatieve ideeën heeft voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
RandomReactor schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

Nou, kon dit toch niet goed loslaten haha. Vanochtend nog even met de rolmeter en de Creuset pan aan de slag geweest. Bij de 28cm pan is de vlakke bodem 22cm in doorsnede. Volgens mij is dat het stuk dat er echt toe doet in relatie tot het opwarmen met inductie. Dat lijkt me in verhouding tot de spoel van 21 cm bij de Bora Pure dus wel acceptabel. (Er van uitgaande dat de geadverteerde kookoppervlak van 21cm ook betekent dat er een spoel van 21cm inzit...)
Wow, thanks man. Ik ga nog wel even langs bij de keukenzaak met de Creuset maar jouw test helpt al enorm. Ben je heel dankbaar! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@FreezingPixels Mooie keuken zo! Ook al zie je misschien straks een naad, ik vind het monoblock idee nog steeds goed overkomen.

Is het materiaal van het kastwerk toevallig Decolegno Poro Noce?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FreezingPixels
Alic3 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:47:
@FreezingPixels Mooie keuken zo! Ook al zie je misschien straks een naad, ik vind het monoblock idee nog steeds goed overkomen.

Thanks! Nee geen poro noce, wel toevallig dat je dat zegt want ik heb zelf een aantal meubels gemaakt met plaatmateriaal van Decolegno Poro Noce. Die zit heel dicht tegen de kleur van de keuken aan maar is iets donkerder. In de badkamer hebben we ook een badmeubel van het zelfde hout als de keuken en een meubel met Poro Noce en dat staat goed bij elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swH9JKY3iK38Q3c563Wniyy4NDI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCKILMGRYgJUGakZ0kkhd1rM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYJxT6ZHHo5Y9_Jbv0bhpV7MDfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4cgzL5v7HN45yDmWDfvqj86.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkIEtwzTyYILeTO9Xo9cGKCLNcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2ChC2KdlTi44HdEFEQ9Gikr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjFjq4Rv2j_1H1kjzyrCNgy53qk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AksS0IMvfXodEMnILDWIZCDZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
FreezingPixels schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Thanks! Nee geen poro noce, wel toevallig dat je dat zegt want ik heb zelf een aantal meubels gemaakt met plaatmateriaal van Decolegno Poro Noce. Die zit heel dicht tegen de kleur van de keuken aan maar is iets donkerder. In de badkamer hebben we ook een badmeubel van het zelfde hout als de keuken en een meubel met Poro Noce en dat staat goed bij elkaar:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Wauw! Deel je badkamer ook vooral in het badkamertopic. Erg mooi! Welke kleur Poro Noce heb je daar?

Voor de badkamer kiezen we voor Poro Noce LS40 en ik dacht inderdaad de vlam en het patroon te herkennen.

Voor de keuken zoek ik nog een mooi echt houtfineer. Is dit wel echt fineer in de keuken? Liefst had ik overal hetzelfde materiaal, maar in de badkamer is het gewoon niet handig. En het zijn toch twee gescheiden plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Alic3 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:47:

Die van egger is ook wel fraai en wordt ook door bijv. Siematic in keukens gebruikt.

Egger Lincoln Walnut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomReactor
tomtom901 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:20:
[...]

Wow, thanks man. Ik ga nog wel even langs bij de keukenzaak met de Creuset maar jouw test helpt al enorm. Ben je heel dankbaar! _/-\o_
No problem. Deels eigenbelang ook, had al schrik dat ik de keukenleverancier mocht gaan bellen om te kijken of ik de inductieplaat nog kon wisselen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-07 00:01
tomtom901 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Ik heb er een aantal, waaronder de 28cm.

En past maar net: het kookveld is groot genoeg, maar je houdt zo weinig ruimte op het kookveld er voor/achter ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Heeft iemand ervaring met de nieuwe Quooker front? Ook heb op Tweakers iets te veel verhalen gelezen over de flex die na een jaar of twee kapot gaat ivm een mechaniek in de draaiknop. In de front zit dit anders, en we vinden hem ook mooier. De keukenboer probeerde ons toch een flex aan te praten, wat ook wat vreemd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Pussolini schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:48:
Heeft iemand ervaring met de nieuwe Quooker front? Ook heb op Tweakers iets te veel verhalen gelezen over de flex die na een jaar of twee kapot gaat ivm een mechaniek in de draaiknop. In de front zit dit anders, en we vinden hem ook mooier. De keukenboer probeerde ons toch een flex aan te praten, wat ook wat vreemd was.
Heeft waarschijnlijk voorraadje ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 19:20
Pussolini schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 09:48:
Wij wilden de front, maar onze keukenboer had m uit de showrooms gehaald en adviseerde ons die niet te kopen.

Volgens hem waren er veel problemen mee en zou quooker al werken aan een verbeterde versie. Uiteindelijk dus niet de front besteld..

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Zelf heb ik de allerdomste reden om nog steeds een X Pure te overwegen i.p.v. een Pure. Hij ziet er simpelweg mooier uit. Maar met 1000 euro extra betalen voor de looks krijg ik begrijpelijkerwijs de "baas" niet mee. De leverancier van onze keuken zei tot september af te wachten, en zie dat er de 15e inderdaad een product event aan komt. Mogelijk een update die ervoor zorgt dat ze meer op elkaar lijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:03
Naast al het Bora geweld hier wellicht nog een tip voor de mensen die net als ik allergisch zijn voor touchbediening in de keuken: https://www.elica.com/NL-...kap/nikolatesla-unplugged

Heb hem naast Bora getest in de winkel en de Elica werkt zo veel prettiger dan de onlogische bediening van de Bora. Daarnaast (volgens onze Duitse keukenbouwer) ook nog eens een beter product zowel kwalitatief als mbt garantie. Bij ons komt hij einde van de maand dus erg benieuwd hoe dagelijkse praktijk gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:04
Ruut88 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:32:
Naast al het Bora geweld hier wellicht nog een tip voor de mensen die net als ik allergisch zijn voor touchbediening in de keuken: https://www.elica.com/NL-...kap/nikolatesla-unplugged

Heb hem naast Bora getest in de winkel en de Elica werkt zo veel prettiger dan de onlogische bediening van de Bora. Daarnaast (volgens onze Duitse keukenbouwer) ook nog eens een beter product zowel kwalitatief als mbt garantie. Bij ons komt hij einde van de maand dus erg benieuwd hoe dagelijkse praktijk gaat bevallen.
Knoppen :9~

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:23

Tof met die knoppen aan de voorzijde alleen jammer dat je daardoor niet 2 fatsoenlijke pannen achter elkaar kwijt kan.
Wel bijzonder ook dat de keukenleverancier nu al weet dat de kwaliteit veel beter is terwijl dat toestel nog geen jaar op de markt is.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
Kapitein Merijn schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:28:
[...]

Tof met die knoppen aan de voorzijde alleen jammer dat je daardoor niet 2 fatsoenlijke pannen achter elkaar kwijt kan.
Wel bijzonder ook dat de keukenleverancier nu al weet dat de kwaliteit veel beter is terwijl dat toestel nog geen jaar op de markt is.
Die opmerking ging meer over Elica in het algemeen. Hij verkoopt beide en geeft aan met Elica veel minder issues te zien, wat ik ook nog wel interessant vond was zijn opmerking dat Bora nauwelijks innoveert de afgelopen jaren en vooral profiteert van bestaande goede naam waar andere fabrikanten wel behoorlijk door ontwikkelen. Voor wat het waard is uiteraard, zijn bril kan ook behoorlijk gekleurd zijn, maar voor mij was de combi met gebruik in praktijk en looks voldoende om het gokje te nemen en niet de kudde te volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ruut88 op 20-08-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Hoe verhoudt de prijs zich tov de Bora?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18:52
Ik dacht nog, die knoppen worden vies en zijn dan moeilijk te reinigen.
Daar hebben ze over nagedacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:38

ThePsycho

Biertje?

geenstijl schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:36:
[...]
Ik zag in de prijslijst iets van €4500 staan. Dus mocht je knoppen willen is het wel een goedkoper alternatief dan de Bora professional, maar ik zou niet zo veel in willen leveren op ruimte bij het blad zelf.

@gdvm zo hebben ze het bij de Bora ook ongeveer opgelost. Vind het zelf wel solide aanvoelen. (Alleen ervaring met de Bora)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruut88
geenstijl schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:36:
[...]
bij ons stond hij voor 2699 op de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomReactor
twi schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:47:
Zelf heb ik de allerdomste reden om nog steeds een X Pure te overwegen i.p.v. een Pure. Hij ziet er simpelweg mooier uit. Maar met 1000 euro extra betalen voor de looks krijg ik begrijpelijkerwijs de "baas" niet mee. De leverancier van onze keuken zei tot september af te wachten, en zie dat er de 15e inderdaad een product event aan komt. Mogelijk een update die ervoor zorgt dat ze meer op elkaar lijken.
De plaat van de X Pure is wel mooier, maar vind dat je bij het rooster veel meer ziet dat het van plastic is. Vind het daardoor wat goedkoop aandoen, zeker in vergelijking met sommige andere merken.

Wel benieuwd naar dat event van de 15de!

Edit: thema "we worden meer dan koken", ik zeg Bora huisventilatie 8)

[ Voor 4% gewijzigd door RandomReactor op 20-08-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
twi schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:47:
Oh dat is interessant, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:23
Ruut88 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Die opmerking ging meer over Elica in het algemeen. Hij verkoopt beide en geeft aan met Elica veel minder issues te zien, wat ik ook nog wel interessant vond was zijn opmerking dat Bora nauwelijks innoveert de afgelopen jaren en vooral profiteert van bestaande goede naam waar andere fabrikanten wel behoorlijk door ontwikkelen. Voor wat het waard is uiteraard, zijn bril kan ook behoorlijk gekleurd zijn, maar voor mij was de combi met gebruik in praktijk en looks voldoende om het gokje te nemen en niet de kudde te volgen ;)
Begrijp me niet verkeerd, Elica is zeker geen slecht merk maar zij kunnen alleen maar dromen van de aantallen die Bora weg zet. Uiteraard hoor je dan van Bora meer "klachten" dan van een ander willekeurig merk.
Dat Bora niet innoveert vind ik persoonlijk de grootste onzin, in mijn optiek zijn ze zelfs nog steeds ongeëvenaard. Het feit dat vrijwel ieder merk hun kookplaat kopieert lijkt dat alleen maar te bevestigen. Misschien een andere afslag maar de Bora X-bo is wel het schoolvoorbeeld van innovatie.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levee
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-07 22:54
Zelf nog in de orientatiefase op een nieuwe keuken. We willen graag een greeploze keuken, waarbij de lijnen van de lades doorlopen op de kopse kant:

Afbeeldingslocatie: https://showroomkeukens.nl/afbeelding5/80606-Y-Line.jpg

Voor wat betreft de grepen stond in een locale keukenzaak een Pronorm Y-line keuken, waarbij de "grepen" van de kastjes een metalen inlay hebben wat kwalitief erg hoogwaardig aanvoelt. Volgens verkoper heeft alleen Pronorm dit soort grepen, maar dat lijkt mij sterk. Kan iemand mij in de richting wijzen van merken die dit aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 16:10

twi

Is dat niet sowieso overal aluminium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Ik zal onze offerte eens delen, voor jullie om gaten in te schieten. De knuppel van een verkoper is vergeten de foto's erbij te zetten. We gaan met een collega van hem verder, waar ik de eerste keer in de zaak een véél prettiger gesprek mee had.

Members only:

Ik ben eigenlijk verliefd geworden op dit blad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DdeQAKY4H8N345ZhtXKBSyyV3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1ZP5fMoEzyTqfbdCy9oMbaK.jpg?f=fotoalbum_large

Is quartsiet, en een flinke tik duurder dan composiet. Wie heeft goede ervaringen met keukenbladboeren?

[ Voor 11% gewijzigd door Pussolini op 21-08-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Naar aanleiding van wat TAA schreef over doorlopende greeplijst om het schiereiland heen hebben daar we gisteren naar gevraagd bij de keukenzaak waar we waren.

Ze hadden ook een voorbeeld staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeIzNEQuKxnwt6sb0DxqRmJlmno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j2xBJmWfUdxwUHa7mdP6Kzsi.jpg?f=user_large
Een schiereiland wordt hierdoor een kleine 5cm langer dus dat viel mee en komt dan niet te dicht bij onze muur aan de overkant

Dus dat leek ons ook wel wat voor ons schiereiland dat bestaat uit een 40-80-40 ladekasten aan de ene kant en 80-80 ladekasten aan de andere kant.
Maar dat bleek helaas niet zo eenvoudig.
Problemen is dat de kopste afwerking van een eiland met doorlopende lijst uit één deel bestaat van 117cm breed.

Omdat we een kookplaat met geïntegreerde afzuiging willen welke naar buiten afvoert en geen hoge plint willen moeten de buizen achter de kastjes langs.
Om zoveel mogelijk opslagruimte te behouden wilden we de achterkanten van de kastjes 15cm uit elkaar zetten om ruimte te maken voor de buizen.

Maar dat kan dus helaas niet omdat het kopse afwerkstuk dan niet meer past.

Er zijn dan nog maar 3 keuzes:
  1. Een kookplaat zonder afzuiging want dan kunnen de ladenkasten gewoon met de achterkanten tegen elkaar. Er moet dan wel een koof met afzuiging boven het schiereiland komen.
  2. De 80-80 ladenkasten bijna een derde minder diep nemen
  3. Aan de andere kant ipv 80-80 ook voor 40-80-40 ladekasten gaan waarbij één 40 ladekast wel de volle diepte kan hebben maar de twee anderen minder diep zijn.
Ik heb de drie opties uitgetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDzFYY6-5WiJYrsjG0-UQX8IWk0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v3AxRPZj26hgXTysMB7p2rt9.jpg?f=user_large
Een koof zien we niet zitten en 40-80-40 aan beide kanten vinden we niet mooi en levert ook nauwelijks extra ruimte op.
De keuze is nu dus tussen een doorlopende greeplijst en een stuk minder ruimte in de helft van de laden of toch een standaard plaat op de kopste kant van het schiereiland want dan kunnen de ladekasten wel uit elkaar geplaatst worden.

Ik vind het erg jammer dat dat kopse afwerkstuk maar in één breedte geleverd wordt.

Het betrof bij deze keukenzaak een Nobilia keuken.
Iemand die weet of er bij andere merken keukens meer flexibiliteit is in de diepte van een (schier)eiland met doorlopende greeplijst?

We hebben deze vraag ook nog uit staan bij de zaak waar we eerder geweest waren en ze Pronorm keukens verkopen. Hopelijk kan het daar wel.

@TAA, welk merk keuken heb jij en weet jij daarvan toevallig of er meerdere opties waren voor de diepte?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

RandomReactor schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Wel benieuwd naar dat event van de 15de!

Edit: thema "we worden meer dan koken", ik zeg Bora huisventilatie 8)
Hoogstwaarschijnlijk iets met koelen/vriezen. De pagina over het evenement verklapt een aantal dingetjes in het 'filmpje' en een aantal plaatjes. Overigens ga ik 23 sept ook even in Herford kijken, als het kan deel ik nog wel wat foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
Pussolini schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:15:
Ik zal onze offerte eens delen, voor jullie om gaten in te schieten. De knuppel van een verkoper is vergeten de foto's erbij te zetten. We gaan met een collega van hem verder, waar ik de eerste keer in de zaak een véél prettiger gesprek mee had.

***members only***

[Afbeelding]

Is quartsiet, en een flinke tik duurder dan composiet. Wie heeft goede ervaringen met keukenbladboeren?
Wij krijgen over een paar weken quartsiet blad van Aries Natuursteen geleverd. We hadden nogal speciefieke eisen (wilden massief ogend eiland, met front ook volledig natuursteen) en dit was de enige partij die dit bookmatched /in verstek voor een enigzins redelijke prijs wilde doen. Ervaring tot nu toe prima, maar moet nog worden geïnstalleerd 🤞🏻😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TAA
  • Laatst online: 17-07 16:27

TAA

Liever IRC

Vliegvlug schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:38:
Naar aanleiding van wat TAA schreef over doorlopende greeplijst om het schiereiland heen hebben daar we gisteren naar gevraagd bij de keukenzaak waar we waren.

@TAA, welk merk keuken heb jij en weet jij daarvan toevallig of er meerdere opties waren voor de diepte?
We hebben een Schüller keuken geleverd door Superkeukens. Geen idee of het mogelijk was de kopse kant te verlengen; externe afzuiging was niet mogelijk bij ons en we wilden graag ruimte voor barkrukken én 2 kastjes aan die kant dus vandaar deze oplossing. Maatvoering van ons schiereiland:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNdYYqvx1KspCfN1-cg06nHgtZ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UjPal43nRNvEKhIc7txClFOw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermod
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-07 10:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvXwd6s5XrShE-HUEne3C7y28Bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i6dEHaQjxuvoMmrBmBqEsKSO.png?f=fotoalbum_large

Even de beste digitale foto die ik vind van hoe de keuken er zou uitzien, weliswaar met volgende aanpassing: ontbijttafel wordt vervangen door een hangkastje; wat een veel opener gevoel geeft (met 2 kleine hangplankjes ernaast (decoratief).

De vraag is: wat doen we met de spatwand?
De muur erachter is (vrezen we) niet volledig effen. Nu zit er laminaat tegen, want links hol klinkt en rechts niet.
Afmetingen: 250 (lengte) x 50 (hoogte over de volledige lengte, net onder het hangkastje) + 130x91 (boven de 1e, boven het wasgedeelte, tot onder het kleine luifeltje met 2 lampjes in).
Optie 1: alles laten uitwerken in de composiet van het werkblad (Unistone Misterio Carrara)
Optie 2: 250x50 composiet, erboven zelfde witte laminaat als de keuken
Optie 3: volledig uitgewerkt in de witte laminaat van de keuken
Optie 4: klein spatwandje in composiet van 5 cm en erboven de laminaat
optie 5: volledig laten uitplakken (geen voorstander van, weer extra stielman voor zo'n klein klusje -> €€)

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Vliegvlug schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:38:

Er zijn dan nog maar 3 keuzes:
  1. Een kookplaat zonder afzuiging want dan kunnen de ladenkasten gewoon met de achterkanten tegen elkaar. Er moet dan wel een koof met afzuiging boven het schiereiland komen.
  2. De 80-80 ladenkasten bijna een derde minder diep nemen
  3. Aan de andere kant ipv 80-80 ook voor 40-80-40 ladekasten gaan waarbij één 40 ladekast wel de volle diepte kan hebben maar de twee anderen minder diep zijn.
Een koof zien we niet zitten en 40-80-40 aan beide kanten vinden we niet mooi en levert ook nauwelijks extra ruimte op.
De keuze is nu dus tussen een doorlopende greeplijst en een stuk minder ruimte in de helft van de laden of toch een standaard plaat op de kopste kant van het schiereiland want dan kunnen de ladekasten wel uit elkaar geplaatst worden.
Misschien een suggestie om bij optie 2 de afzuiging langs de bovenste laden te laten lopen? Dan heb je onder laden met volledige diepte en boven ca 45 cm.
Ziet er aan de buitenkant het mooiste uit (vind ik). Bij 40-80-40 wordt het inclusief de naden van het zijpaneel rommeliger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordBusiness
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Pussolini schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:15:

***members only***

[Afbeelding]

Members only:

Ik heb zelf nu een prijs liggen van o.a. natuursteenstunter en steenproject. Ontlopen elkaar nihil, de rest was echt een slag prijziger. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pussolini
LordBusiness schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

***members only***

Ik heb zelf nu een prijs liggen van o.a. natuursteenstunter en steenproject. Ontlopen elkaar nihil, de rest was echt een slag prijziger. :)
Haha ja dat viel mij ook al op. We gaan sowieso nu met een andere verkoper (wel hetzelfde filiaal) door, benieuwd wat daar voor prijs uit komt.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whywhy123
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19-09-2024
Nano2009 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:11:
[...]

Kennissen van ons hebben de keuken bij eenzelfde type woning naar het midden laten verplaatsen waardoor een kookeiland behoorlijk goed past. Vooral als je nog een uitbouw neemt heb je hier theoretisch genoeg ruimte voor. Het is in ieder geval behoorlijk “out of the box” vonden wij :)

[Afbeelding]
Mischien een beetje een late reactie.

Let op met deze keukenopstelling.
Je hebt een beukmaat van 5160mm.
Als je kasten 600mm + 1000mm tussenruimte + 900mm keukeneiland maakt houd je ca. 400mm loop ruimte over om langs je eiland te lopen.

Dan zou je vrijwel altijd door je keuken moeten lopen om bij je eettafel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
ThePsycho schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:29:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk iets met koelen/vriezen. De pagina over het evenement verklapt een aantal dingetjes in het 'filmpje' en een aantal plaatjes. Overigens ga ik 23 sept ook even in Herford kijken, als het kan deel ik nog wel wat foto's.
Interessant! Als ik naar de iconografie kijk, denk ik inderdaad ook iets met koelen. Heel benieuwd wat ze anders gaan doen dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Toke_gt schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:32:
[...]

Misschien een suggestie om bij optie 2 de afzuiging langs de bovenste laden te laten lopen? Dan heb je onder laden met volledige diepte en boven ca 45 cm.
Daar hadden we het ook nog over gehad toen we daar zaten maar blijkbaar kan dat niet bij Nobilia keukens.
Hij had het namelijk wel even over de kastjes wat inzagen voor de buis maar dat liep vervolgens stuk op dat er dan blijkbaar geen kortere lades in zo’n diep kastje kunnen of misschien niet los geleverd worden, daar is verder niet op ingegaan.
Ziet er aan de buitenkant het mooiste uit (vind ik). Bij 40-80-40 wordt het inclusief de naden van het zijpaneel rommeliger.
Dat vinden wij ook inderdaad en weegt niet op tegen de weinig extra ruimte die je daar dan voor terug krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
ThePsycho schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:29:
[...]

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

Zou me dan niet verbazen als ze tenminste PTO ingebouwd hebben. Verder wel benieuwd wat ze er mee gaan doen ook. Zal in ieder geval niet zo veel kosten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
ThePsycho schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:15:
[...]

Zal in ieder geval niet zo veel kosten :+
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Vliegvlug schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:24:
[...]

Daar hadden we het ook nog over gehad toen we daar zaten maar blijkbaar kan dat niet bij Nobilia keukens.
Hij had het namelijk wel even over de kastjes wat inzagen voor de buis maar dat liep vervolgens stuk op dat er dan blijkbaar geen kortere lades in zo’n diep kastje kunnen of misschien niet los geleverd worden, daar is verder niet op ingegaan.
Dat zou goed kunnen, dat ze alleen lades hebben voor kasten van 60 cm diep. Lades zelf kan een monteur wel inkorten, maar het schuifsysteem is er te lang voor. Je zou ervoor kunnen kiezen om die lades wel te bestellen, maar niet te laten monteren, en vervolgens zelf een ander, korter schuifsysteem te plaatsen. Maar even goed doorvragen wat de mogelijkheden zijn voor dat formaat, mogelijk is een klepkast ook een optie (ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit, maar is iets minder praktisch in gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Toke_gt schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:20:
[...]

Dat zou goed kunnen, dat ze alleen lades hebben voor kasten van 60 cm diep. Lades zelf kan een monteur wel inkorten, maar het schuifsysteem is er te lang voor. Je zou ervoor kunnen kiezen om die lades wel te bestellen, maar niet te laten monteren, en vervolgens zelf een ander, korter schuifsysteem te plaatsen. Maar even goed doorvragen wat de mogelijkheden zijn voor dat formaat, mogelijk is een klepkast ook een optie (ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit, maar is iets minder praktisch in gebruik).
Die ondiepe lades zullen er wel zijn want ondiepe kasten zijn wel een mogelijkheid, maar misschien zijn ze niet los leverbaar.
Ik zal het eens vragen bij mijn volgende bezoek aan ze.

Moet zeggen dat ik de Nobilia lades wel minder solide aan vond voelen en met meer speling dan de lades van de Pronorm X keuken van de zaak waar ik daarvoor heen was dus op dat vlak staan ze al met 1-0 achter.

Hoop van die andere zaak binnenkort te horen of bij Pronorm een doorlopende greeplijst wel kan als je de kasten wat breder uit elkaar wilt hebben. En als dat daar ook niet bij kan of het dan wel mogelijk is om daar een rij ondiepere lades in te plaatsen waar de buizen van de afzuiging achterlangs kunnen.

Er zit blijkbaar meer verschil tussen de keukenmerken dan ik gedacht had.
Zo was bij Pronorm een verticale greeplijst tussen de twee hoge kasten niet mogelijk omdat daarvoor geen ruimte was in de nis die we hebben. Bij Nobilia was dat dan weer geen enkel probleem.
Ik heb het idee dat Nobilia kasten wat minder diep zijn dan die van Pronorm maar aangezien ik de tekening van de Nobilia keuken nog niet ontvangen heb is dat vooralsnog een aanname.

Ander verschil is dat bij een greeploze Nobilia keuken het blad blijkbaar precies gelijk loopt met de voorkant van de frontjes waar het werkblad bij een Pronorm X keuken het blad iets uitsteekt.
Metals gevolg dat een werkblad wat doorloopt in een nis tussenweg hoge kast en de muur bij Nobilia gewoon recht is en dus uit één stuk maar bij Pronorm een passtuk nodig heeft richting de hoekkast waardoor het uit twee delen bestaat.

Het is me bij het bezoeken van beide showrooms niet opgevallen maar als ik bij beiden weer terug ben zal ik daar op gaan letten en kijken wat ik mooier vind.
Minder uitsteken en blad uit één stuk of iets overhang en blad uit twee stukken.

Vraag me trouwens wel af of de deur van de naastgelegen hoekkast wel goed open kan richting het blad bij het rechtdoorlopende blad, want de enige speling die er dan nog is is de afwerkplaat die tussen hoge kast en blad zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Ik vind apparatuur uitzoeken écht niet leuk, blijkt.

Ik heb nu dit lijstje:
Vaatwasser Siemens SN87Y801
Kookplaat Novy 1861
Koelkast Siemens KI81FHDD0
Stoomoven: Siemens HS936GAB1
Solo-oven Siemens HB936GAB1
Quooker Front zwart met Combi 7 lt

Nog niet tevreden. We willen pyrolyse in in ieder geval de bakoven, maar liefst in beide. Homeconnect vind ik je reinste onzin, maar daar lijk je niet aan te ontkomen. Heb een offerte voor dit lijstje, 9000 euro. Klinkt ok, maar heb het idee dat het goedkoper kan zonder al te veel in te leveren op kwaliteit.

[ Voor 5% gewijzigd door Pussolini op 22-08-2023 08:39 ]

Pagina: 1 ... 416 ... 519 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1