Vandaag hebben we maarliefst 5 uur doorgebracht bij Goergen in Eindhoven (eigenlijk Son) om een offerte te krijgen. Dit was de 3e zaak, en eigenlijk willen we nu niet verder shoppen omdat het gewoon ontzettend veel tijd kost iedere keer. De verschillen zijn echter enorm dus ik wil het toch graag hier even van me af schrijven en ik hoop dat iemand nog wat nuttig kan zeggen.
Ons wensenpakket is globaal:
- Kastenwand van 4.20 breed:, die in een omwanding wordt ingebouwd (ik ga zelf de omlijsting maken). Indeling: 2x60 hoog, 1x150laag met 2 planken erboven, 2x60 hoog.
- Kookeiland van 300x120, met aan 1kant een bar met 4 zitplekken, verder alleen laden. Voor het visuele aspect moet de lijn van de laden ook aan de uiteinden doorlopen. En het keukenblad moet "zweven"
- apparatuur:2x magnetron-oven, vaatwasser, koel-vries combi (alles siemens), quooker, bora puru
- Eigenlijk wilden we heel graag een afgeschuinde greep zoals de siematic SLX of pronorm y-line. Helaas lijkt dit "onhaalbaar" prijstechnisch en eigenlijk ook niet belangrijk genoeg om als must-have te bestempelen
- antraciet frontjes, matlak, antifingerprint
- budget: 30k
Helaas is geen van de 3 partijen zo aardig geweest een 3d tekening te maken, dus ik kan nu alleen een plattegrond tekening delen ter illustratie:
Tot zover de introductie. De zaken waar we geweest zijn:
Keukenloods (Weert):
globale plattegrond getekend, 3d tekening zou ik nog krijgen.. nooit gekregen. We hebben een 2e afspraak staan om de apparatuur gedetaileerd door te spreken en dan pas zouden we de offerte krijgen. Maar ik denk dat ik deze ga annuleren. Als ik nieteens een 3d tekening krijg die me beloofd is dan heb ik er niet veel vertrouwen meer in.
Van Diessen (veldhoven)
Het gesprek begon een beetje "bijzonder". Ik ben vrij stellig in mijn uitspraken als ik vertel wat ik wil, en de verkoper was even stellig in ja-nee dat kan wel of niet. Na een uurtje begon ik aan zijn manier van communiceren te wennen dus toen lukte het alsnog om samen te bedenken hoe het moest worden. Hij legde meteen allemaal problemen op tafel die keukenloods nooit genoemd had (zoals: als je een zitbar combineert met een zwevend blad. Hoe los je de hoeken dan op ?.. uiteindelijk hebben we besloten aan beide zijden een klein kastje te plaatsen).
Voordelen van deze zaak:
- Maatwerk! dus de lades konden 97cm om beter uit te komen. Hoogte van de kasten zo hoog we willen, hoogte blad zo hoog we willen. Quooker kan gewoon in eiland, met kleine uitsparing in de lade (in tegenstelling tot standaard kasten, dan offer je bijna je halve lade op).
- Maatwerk: Ze kunnen dus zelfs de hoeken van het eiland in verstek zagen.
- Maatwerk: Dus de lades van het eiland worden extra diep gemaakt omdat je bij het zitgedeelte geen 60cm nodig hebt.
- Ze doen bijna standaard de vaatwasser verhoogd met een lade eronder. Eerst zag ik de meerwaarde niet echt, maar nu ik er over nagedacht heb wil ik dat toch wel graag. Tevens gebruiken ze volgens mij geen speciale vaatwasser hiervoor, maar de lade eronder heeft een front met afgeschuinde rand waardoor de deur van de vaatwasser erlangs draait.
- De matte frontjes die ze hebben is schijnbaar van "Acrilux", volgens de verkoper is dit vergelijkbaar met Fenix. Alleen hadden ze geen "echte fenix" meer omdat dat volgens hem te hard was (geen idee of dit ergens op slaat, wellicht heeft iemand hier een mening over)
- Voorstel verkoper: De kastenwand helemaal greeploos, dus ook geen verticale greep voor de koel-vries. Hier een electrisch push-to-open systeem. Net als bij de vaatwasser.
- Stopcontacten worden ingebouwd in het eiland achter de lades. Onder de wasbak en bora
Offerte:
- Kasten: 11.140
- Blad: 5.142
- Apparatuur: 9.002
- Montage: 1.475
Totaal: 26.760
Hierbij moet ik wel zeggen dat we inmiddels er achter gekomen zijn dat we van veel apparaten net een treetje hoger willen, de offerte zal dus een kleine 2k hoger worden.
Goergen (Son)
We wilden heel graag een pronorm y-line, en na het gesprek met van Diessen wilden we ook een beetje de fancy dingen die we daar kregen. Gedurende het gesprek bleek dat veel dingen toch wel duur gingen worden, en we consessies moesten doen:
- De greeploze koelkast was moeilijk, hiervoor moest de verkoper eerst bellen. En toen bleek dat het kon, maar er waren 2x "een set" nodig van 1200 euro + een aanpassing van de kast. In totaal zou het dus zo'n 3000 extra kosten. Zoveel is het ons niet waard, dus die optie verviel, en aan 1kant komt dus een zwarte greep tussen de kasten terug. Aan de andere kant doen we dat niet want dan heb je die greep tussen de 2 ovens in zitten wat niet mooi is.
- De verhoogde vaatwasser was mogelijk, maar dit was een speciaal model + de lade eronder was een custom lade. Dit was dus een meerprijs van 1000 euro, dus die hebben we ook laten vervallen.
- De 2 lades onder de gootsteen waar de quooker in komt moeten beide een uitsparing hebben, deze uitsparing is echter zeer groot, je verliest zeker de helft van de lade, en er kan geen groot spul meer in.
- De lades zijn 60cm diep. Het zitgedeelte kon een maximale overspanning van 35 cm hebben. De 25 cm die je overhoudt wordt "weggegooid" met een loze ruimte.
- De 2x150 lade onder de koffienis was mogelijk bij pronorm, maar bij siematic was dit maatwerk. Erg prijzig dus. Om de kosten te drukken is deze vervangen door 3x50 deuren, met daarachter inbouwlades.
- We wilden eigenlijk pronorm Y-line vanwege de grepen. Maar de offerte voor alleen de kasten kwam uit op 25.000 euro

Deze hebben we dus laten varen, en we zijn overgestapt naar Systemat.
- De verkoper stuurde heel erg in de richting van melamine frontjes, dit zou maarliefst 4000 schelen op de hele keuken. Alleen was dit voor mij een no-go
- Volgens de verkoper waren de lak-frontjes van systemat beter dan de "acrylaat" frontjes van van Diessen, wellicht dat iemand hier iets over kan zeggen?
Offerte (Systemat):
- Kasten: 16.311
- Blad: 5.032
- Apparatuur: 11.290
- Montage: 2.856
Totaal: 35.490
(De offerte van pronorm was 45.000 euro, die heb ik maar gelaten voor wat het was)
Na ons 6e bakje koffie kwam toch de vraag van de verkoper "hoe nu verder", en zelfs "wat heb je van me nodig om vandaag te tekenen". Iets waar mijn haren van overeind gaan staan. Hij wist dat we een offerte van van Diessen hadden, maar ik had niet gezegd hoeveel die was. Ik had wel gezegd dat die wel onder de 30k zat. Uiteindelijk kwam het er op neer dat er wel wat mogelijk was, en hij er altijd een telefoontje aan kon wagen of hij toch in de buurt van die 30.000 kon komen.
Jullie begrijpen nu natuurlijk wel dat we zeer sterk neigen naar van Diessen, deze werd ook door meerdere mensen op dit forum aangeraden (vandaar dat ik daar heen ben gegaan), en ik heb het idee dat al mijn wensen (met uitzondering van de afgeschuinde greepjes) daar wel kunnen. Alleen... door vandaag knaagt er toch iets in mijn hoofd of ik niet iets over het hoofd zie. Is er toch een reden om toch voor systemat te gaan?
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce