Hou er wel rekening mee dat in een dergelijke situatie je geen inzethorren meer in je raam kan plaatsen.Kirretje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:17:
[...]
Interessant voorbeeld. Ik heb nagenoeg dezelfde situatie. Was voorheen paralel opstelling, maar wordt nu U vorm. Wij hadden zelfs raampartij tot aan de grond. Deze heb ik nu eenvoudig dichtgezet met OSB.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het aanrechtblad gewoon recht te laten lopen. en daarachter met een "klein opstaand" randje een soort inlegbakje te creëren. Mooi "vensterbank" bakje voor het plaatsen van kruidenpotjes, accessoires of andere zooi. Bij ons komt de kraan op die plaats, dus raam kan enkel nog gekiept worden (prima voor ons -stond toch nooit helemaal open). Mogelijk later deze week een fototje.
[Afbeelding]
Heb je een foto? Het kan zijn dat er aan de onder- of achterzijde van de greep een randje zit dat in het houtwerk is bevestigd/geperst. Dan moet je de rand voorzichtig omhoog bewegen om het er zonder schade uit te wrikken.pietjm schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:17:
Ik heb keukentafel van Blum met een greeplijst. Nu wil ik die greeplijst er af halen, maar kan niet vinden hoe ze vast zitten. Heeft iemand enig idee? Nergens een schroef te bekennen, dus ik vermoed dat het gewoon geplakt is. Ik wil ze er netjes vanaf halen voor hergebruik.
Zie onder als voorbeeld. Greep uitvoering is anders maar bevestiging mogelijk hetzelfde.
Net bij kitchen4all geweest en heb 8.5k voor dit getekend.
Ik moet zelf nog van de keukenloods voor 750 en 1200 een Bosch kookplaat en combinatie oven halen - kitchen4all zal die ook voor ons installeren.
Dus totaal ben ik rond de 10k kwijt voor de keuken inclusief instaleren.
Goed of ben ik erin getrapt?
Ik moet zelf nog van de keukenloods voor 750 en 1200 een Bosch kookplaat en combinatie oven halen - kitchen4all zal die ook voor ons installeren.
Waar zijn al die uitsparingen en afschuiningen voor bij het werkblad? Volgens mij zijn dat er een paar teveel.Sherjav schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:36:
Goed of ben ik erin getrapt?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je geen afzuigkap nodig?
Untappd: Kapitein_Merijn
Sorry, de afzuigkap is ook van Bosch en die hoort bij die 1100, had het even opgeteld vergeten erbij te doen.Waar zijn al die uitsparingen en afschuiningen voor bij het werkblad? Volgens mij zijn dat er een paar teveel.
Heb je geen afzuigkap nodig?
Uitsparing en afschuining was als ik het goed begreep het instaleren van onze Bosch afzuigkap, oven, en kookplaat.
Tafel?pietjm schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:17:
Ik heb keukentafel van Blum met een greeplijst. Nu wil ik die greeplijst er af halen, maar kan niet vinden hoe ze vast zitten. Heeft iemand enig idee? Nergens een schroef te bekennen, dus ik vermoed dat het gewoon geplakt is. Ik wil ze er netjes vanaf halen voor hergebruik.
Bericht hierboven
De lade is van Blum, maar het front is van de keukenleverancier. Ik vrees dat we toch minstens een foto nodig hebben om wat nuttigs te kunnen toevoegen

Bericht hierboven
[quote]Sherjav schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:36:
Je bent erin getrapt... Het raam kan niet meer goed open omdat de kraan ervoor zit...
Je bent erin getrapt... Het raam kan niet meer goed open omdat de kraan ervoor zit...

Ik zag hier ff voorbij komen qua gebruikte/showmodel keuken.
Nolte verkoopt momenteel het grote gros van hun showrooms voor best aardige prijzen denk ik incl apparatuur.
Gaan blijkbaar nieuwe collectie plaatsen etc.
https://www.marktplaats.n...hen-center-no-1/44661145/
Nolte verkoopt momenteel het grote gros van hun showrooms voor best aardige prijzen denk ik incl apparatuur.
Gaan blijkbaar nieuwe collectie plaatsen etc.
https://www.marktplaats.n...hen-center-no-1/44661145/
Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | Toyota Yaris Hybrid Executive Premium
Hierbij een paar foto’s van de greep op het frontje van de koelkast. Zelfde greep zit overal.Floor-is schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:52:
[...]
De lade is van Blum, maar het front is van de keukenleverancier. Ik vrees dat we toch minstens een foto nodig hebben om wat nuttigs te kunnen toevoegen
[Voor 14% gewijzigd door pietjm op 10-05-2023 20:05]
Haha, die tekening is niet precies hoe onze huidige keuken eruit ziet. Ik doe even een foto erbij van de raam.Geneuzel schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:59:
[quote]Sherjav schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:36:
Maar verder qua prijs, zitten we goed of te veel betaald?
Ah, dat lijkt op een constructie die ik hierboven al liet zien. Probeer met een blokje of lat die precies in ruimte onder je greep past, de lijst omhoog te tikken. Geduldig werkje, voorkom beschadiging van het frontje.pietjm schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:01:
[...]
Hierbij een paar foto’s van de greep op het frontje van de koelkast. Zelfde greep zit overal.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alternatief: nieuwe frontjes op je blum-laden zetten.
Ok, ga morgen aan de slag.Toke_gt schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:07:
[...]
Ah, dat lijkt op een constructie die ik hierboven al liet zien. Probeer met een blokje of lat die precies in ruimte onder je onder je greep past, de lijst omhoog te tikken. Geduldig werkje, voorkom beschadiging van het frontje.
Alternatief: nieuwe frontjes op je blum-laden zetten.
Volgens mij gewoon een nette prijs.Sherjav schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:05:
[...]
Haha, die tekening is niet precies hoe onze huidige keuken eruit ziet. Ik doe even een foto erbij van de raam.
Maar verder qua prijs, zitten we goed of te veel betaald?[Afbeelding]
Zal altijd wel iemand zijn die het goedkoper kan aanbieden,
Belangrijkste is dat je zelf tevreden bent en vind dat je goed geholpen bent.
Morgen wordt onze keuken geleverd en vrjdag geinstalleerd.
Ik weet dat ik iets teveel heb betaald, (vreemd genoeg zijn er altijd mensen die je daar op wijzen

Ik ben zelf nu ook aan het kijken voor een keuken. Je hebt een Nobilia, om eerlijk te zijn als ik naar je keuken kijk en wat je er zo voor betaald zou je er nog wel wat af moeten kunnen lullen hoor. Maar het is wel grappig dat je naar keukenloods gaat voor je appartuur, die verkopen ook Nobilia... Misschien kun je daar beter je hele offerte even voorleggen?Sherjav schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:36:

Inclusief installatie is de prijs niet gek voor een hele keuken. Je kunt overigens al je onderdelen uit je offerte opzoeken bij kitchenz.de ... zo kun je goed zien wat de keuken je zelf had gekost.
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
Hij kwam met 12,5k daarna ging dat naar 10k, en dat ging toen naar 8.5k. Ik was aan het loeren naar 7-7.5k maar ik had geen energie meer om te onderhandelen haha.dstyle_nl schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:34:
[...]
Ik ben zelf nu ook aan het kijken voor een keuken. Je hebt een Nobilia, om eerlijk te zijn als ik naar je keuken kijk en wat je er zo voor betaald zou je er nog wel wat af moeten kunnen lullen hoor. Maar het is wel grappig dat je naar keukenloods gaat voor je appartuur, die verkopen ook Nobilia... Misschien kun je daar beter je hele offerte even voorleggen?![]()
Inclusief installatie is de prijs niet gek voor een hele keuken.
Ik heb wat zitten zoeken maar kan de werkblad niet vinden, die was blijkbaar 2k volgens de verkoper, zou wel willen weten wat het in werkelijkheid kost.Je kunt overigens al je onderdelen uit je offerte opzoeken bij kitchenz.de ... zo kun je goed zien wat de keuken je zelf had gekost.
Ik denk dat je het best netjes gedaan hebt hoor.Sherjav schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 00:32:
[...]
Hij kwam met 12,5k daarna ging dat naar 10k, en dat ging toen naar 8.5k. Ik was aan het loeren naar 7-7.5k maar ik had geen energie meer om te onderhandelen haha.
[...]
Ik heb wat zitten zoeken maar kan de werkblad niet vinden, die was blijkbaar 2k volgens de verkoper, zou wel willen weten wat het in werkelijkheid kost.
Ik was vorig jaar +-6800 kwijt voor een vergelijkbare grootte Nolte keuken zonder apparatuur maar wel met 5-pits gas op glas plaat. Dan ben ik eerder opgelicht met een melamine blad/frontjes

Maarja Nolte is nu eenmaal vaak wat duurder en wat hierboven al gezegd wordt: Als jij blij bent met wat je gekocht hebt en ook happy bent met de prijs, boeie! Lekker van genieten dan straks.
Weet iemand welk merk keukens de Hornbach verkoopt vanuit de keukenstudio?
Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9
Hoi keukenliefhebbers,
Na uren dit forum af te struinen, denk ik dat het tijd wordt om ons is voor te stellen. Mijn partner en ik hebben onlangs een nieuwbouwwoning gekocht en zijn nu op zoek naar een keuken. We hebben een offerte laten maken bij Bruynzeel, maar zijn benieuwd naar jullie mening over de prijs en eventuele tips die jullie hebben qua opstelling etc. Het is ons eerste huis, dus alle tips zijn welkom.
We hebben ook een soortgelijke offerte laten maken bij Brugman en waren hier ongeveer €1000 goedkoper uit, maar het gesprek was hier minder prettig. We zijn van plan om ook andere keukenwinkels te bezoeken om te kijken wat zij te bieden hebben.
Apparatuur:
Fornuis: Bora Pure
Vaatwasser: Bosch 9BSSMH6ZCX42E (aparte bestekla)
Grote (1772 mm) Koelkast: Bosch Accentline 9BSKIR81SDE0
Grote (1772 mm) Vriezer: Bosch 9BSGIN81ACF0
Combi steamer 455 mm : Bosch 9BSCSG9361B1
Combi magnetron 455 mm: Bosch 9BSCMG9361B1
Quooker: Combi + Fusion square mess
Bijzonderheden:
Op de kop van de hogekastenwand komt een glazendisplaykast met verlichting.
Het werkblad is Ceasarstone Moorland Fog
De spoelbak is van Franke en kost alleen al €833,- (Dit is het kleine beige blokje op de afbeelding met materiaalkeuzes)
Afmetingen:
Lange zijde:
2x lades van 1 meter & 3 kasten van 60 cm
Kastenwand:
2x 60 cm koeling & vriezer
1x 1 meter lades (nis)
1x 60 cm apparatenkast
1x display kast met glas 34 cm
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en dank jullie alvast voor jullie hulp!
Na uren dit forum af te struinen, denk ik dat het tijd wordt om ons is voor te stellen. Mijn partner en ik hebben onlangs een nieuwbouwwoning gekocht en zijn nu op zoek naar een keuken. We hebben een offerte laten maken bij Bruynzeel, maar zijn benieuwd naar jullie mening over de prijs en eventuele tips die jullie hebben qua opstelling etc. Het is ons eerste huis, dus alle tips zijn welkom.

We hebben ook een soortgelijke offerte laten maken bij Brugman en waren hier ongeveer €1000 goedkoper uit, maar het gesprek was hier minder prettig. We zijn van plan om ook andere keukenwinkels te bezoeken om te kijken wat zij te bieden hebben.
Apparatuur:
Bijzonderheden:
De spoelbak is van Franke en kost alleen al €833,- (Dit is het kleine beige blokje op de afbeelding met materiaalkeuzes)
Afmetingen:
Lange zijde:
Kastenwand:
1x 1 meter lades (nis)
1x 60 cm apparatenkast
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Members only:
Inloggen
[Voor 4% gewijzigd door Lientim op 12-05-2023 14:55]
Is hier iemand die enig idee heeft hoe je een deur-op-deur front op een Siemens vriezer en koelkast monteert?
We hebben nieuwe houten fronten laten maken en alles over laten zetten op de frontjes. Bij de scharnierkasten is alles gelukt om te monteren en af te stellen, maar ik krijg het niet voor elkaar met die deur-op-deurfrontjes.
Het principe is duidelijk, maar de uitvoering laat te wensen over helaas…
We hebben nieuwe houten fronten laten maken en alles over laten zetten op de frontjes. Bij de scharnierkasten is alles gelukt om te monteren en af te stellen, maar ik krijg het niet voor elkaar met die deur-op-deurfrontjes.
Volgens mij is het systeem bij alle modellen redelijk identiek.Rogar schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:22:
Is hier iemand die enig idee heeft hoe je een deur-op-deur front op een Siemens vriezer en koelkast monteert?
Heb je hier iets aan?:
https://media3.bsh-group.com/Documents/8001221581_A.pdf
Kun je aangeven wat er misgaat? Foto?Rogar schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:22:
Je hebt meestal (niet zeker of dat bij jouw apparaat ook zo is) een montageframe nodig dat al op de deur zit. Dat schroef je los en zet je aan het front. Vervolgens schroef je dat frame weer aan de bovenkant vast. Zie hier een voorbeeld van Liebherr. YouTube: Installatie Instructies: Deur-op-deur | Liebherr. Vanaf 8.34 gaat het over montage van de deur op deur.
[Voor 2% gewijzigd door Toke_gt op 12-05-2023 21:55. Reden: Tijd montage in filmpje toegevoegd]
@Source90 @Toke_gt ik probeer het om recht te hangen, maar ik zou willen dat de linkeronderkant verder naar rechts gaat (via die schroeven bovenop) en dat het kastje verder naar buiten komt daar. Dat moet met die bevestigings dingen tussen deur en front.
Maar ik krijg het gewoon net niet perfect allemaal. Heb alles er weer vanaf getrokken en ga wel iemand inhuren die dit kan 😅
Maar ik krijg het gewoon net niet perfect allemaal. Heb alles er weer vanaf getrokken en ga wel iemand inhuren die dit kan 😅
Welke spoelbak is dat dan?Lientim schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:11:
Hoi keukenliefhebbers,
Na uren dit forum af te struinen, denk ik dat het tijd wordt om ons is voor te stellen. Mijn partner en ik hebben onlangs een nieuwbouwwoning gekocht en zijn nu op zoek naar een keuken. We hebben een offerte laten maken bij Bruynzeel, maar zijn benieuwd naar jullie mening over de prijs en eventuele tips die jullie hebben qua opstelling etc. Het is ons eerste huis, dus alle tips zijn welkom.![]()
Apparatuur:
Bijzonderheden:
Afmetingen:
Lange zijde:
Kastenwand:
1x 1 meter lades (nis)
1x 60 cm apparatenkast
***members only***
***members only***
Ik heb hier een Franke Maris van 62cm breed, in composiet, die was <450
Bericht hierboven
Het gaat om de Spoelbak MRG210/110-52 OY Oyster. Maris staat er bij ons (op de offerte) niet bij, maar als ik online kijk, denk ik dat dit wel dezelfde is. We hebben voor ondermontage gekozen, zou dit het verschil in prijs zijn?Floor-is schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 08:58:
[...]
Welke spoelbak is dat dan?
Ik heb hier een Franke Maris van 62cm breed, in composiet, die was <450
Daar hebben ze de vaatwasser voor uitgevonden…The Evil Brain schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:56:
[...]
Nadeel van zo’n grote spoelbak is dat het zoveel water en tijd kost voordat je een sopje hebt voor je afwas

Wat ik “problematisch vindt van onze grote Franke spoelbak, de snijplank kan er riant in liggen en blijft dus niet meer schuin tegen de rand van de spoelbak staan…..
Het is een luxe probleem, maar toch.
Inzetbak plaatsen?macfocus schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:45:
[...]
Daar hebben ze de vaatwasser voor uitgevonden…![]()
Wat ik “problematisch vindt van onze grote Franke spoelbak, de snijplank kan er riant in liggen en blijft dus niet meer schuin tegen de rand van de spoelbak staan…..
Nah, grote jongen zijn en het er gewoon mee doen 😉
Grotere snijplank kopen?macfocus schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 18:08:
[...]
Nah, grote jongen zijn en het er gewoon mee doen 😉
Edit: Ikea heeft een oplossing voor elk probleem https://www.ikea.com/nl/n...nijplank-acacia-80320347/
[Voor 22% gewijzigd door Lupadi op 13-05-2023 18:43]
Grappig, dat gebruikt de verkoper nou juist als verkoopargument. Althans, als het de ovenschaal betreft. Wij hebben nu zo’n grote spoelbak in de offerte maar twijfelen nog over een dubbele (met zo’n klein spoelbakje en een normale naast elkaar). Daar past alleen dus die snijplank en ovenschaal niet in.macfocus schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:45:
[...]
Alles wat in een gewone spoelbak past, past ook in de vaatwasser. Dus bedenk hoe vaak je grote dingen hebt af te wassen. Er zijn ook echt wel mooiere combinaties dan een grote en een kleine bak. Bijvoorbeeld een uitneembare kleine bak, of een spoelbak die in segmenten te verdelen is (omspoelen, afwassen, zacht spoelen etc)gdvm schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:36:
[...]
Grappig, dat gebruikt de verkoper nou juist als verkoopargument. Althans, als het de ovenschaal betreft. Wij hebben nu zo’n grote spoelbak in de offerte maar twijfelen nog over een dubbele (met zo’n klein spoelbakje en een normale naast elkaar). Daar past alleen dus die snijplank en ovenschaal niet in.
Deze? https://www.spoelbakkensh...-spoelbak-1350667751.htmlLientim schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:00:
[...]
Het gaat om de Spoelbak MRG210/110-52 OY Oyster. Maris staat er bij ons (op de offerte) niet bij, maar als ik online kijk, denk ik dat dit wel dezelfde is. We hebben voor ondermontage gekozen, zou dit het verschil in prijs zijn?
Bericht hierboven
Ik ken niemand met een dubbele bak die het kleine bakje gebruikt anders dan voor de vaatdoek en de afwasborstel. Ik vind het dan ook zonde van de ruimtegdvm schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:36:
[...]
Grappig, dat gebruikt de verkoper nou juist als verkoopargument. Althans, als het de ovenschaal betreft. Wij hebben nu zo’n grote spoelbak in de offerte maar twijfelen nog over een dubbele (met zo’n klein spoelbakje en een normale naast elkaar). Daar past alleen dus die snijplank en ovenschaal niet in.

Bericht hierboven
Ik had hier nog niet de nieuwe designs geplaatst van mijn keuken. Ziet er allemaal goed uit, natuurlijk wel weer wat bij gekomen maar ook helemaal prima 
Zit eigenlijk nog met 1 ding:
Waar laat je je afval? Ik mijn huidige keuken heb ik een soort hoekje waar "niks" staat en dus de afval bak. Maar met onderstaande setup is dat eigenlijk wat lastig. Hoe doen jullie dat? In een kastje? Zeker tijdens het koken is een afval bak in de buurt wel erg prettig!
(En zeker als je zegt: rest + plastic + gft apart, karton en glas is prima als dat elders (= schuur) is)
(note: het kan zijn dat ik de kastjes onder het 'barretje' nog vervang door lades)
En nog even voor de volledigheid:
En de prijs:
Qua afmeting (heb helaas nog geen plattegrond). Grofweg 4m lang en de kastenwand 2,3m lang

Waar laat je je afval? Ik mijn huidige keuken heb ik een soort hoekje waar "niks" staat en dus de afval bak. Maar met onderstaande setup is dat eigenlijk wat lastig. Hoe doen jullie dat? In een kastje? Zeker tijdens het koken is een afval bak in de buurt wel erg prettig!
(En zeker als je zegt: rest + plastic + gft apart, karton en glas is prima als dat elders (= schuur) is)
(note: het kan zijn dat ik de kastjes onder het 'barretje' nog vervang door lades)
Members only:
Inloggen
En de prijs:
Members only:
Inloggen
Qua afmeting (heb helaas nog geen plattegrond). Grofweg 4m lang en de kastenwand 2,3m lang
Niet alles mag in de vaatwasser. Kristal, koperen pannen, wok, bepaalde messen. En soms heb je zo weinig vaat dat het de moeite/energie van een vaatwas-run niet waard is. Ik doe toch om de dag wel even een klein hand-afwasje. Mét zo'n lelijk plastic teiltje, maar die verdwijnt direct daarna natuurlijk weer onder de gootsteen.macfocus schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:45:
[...]
...
Volgens mij afval veelal onder de spoelbak in een kastje. Werd ons ook zo aangeraden, ook omdat we vanwege de opstelling inderdaad geen lege hoek hebben. Maar ik weet nu al dat ik de makkelijk toegankelijke losstaande prullenbak erg ga missen... Zo'n ding in een kastje is te klein (dus vaak zakjes vervangen) en onhandig omdat eerst het kastje/lade open moet.Mattie112 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:44:
Ik had hier nog niet de nieuwe designs geplaatst van mijn keuken. Ziet er allemaal goed uit, natuurlijk wel weer wat bij gekomen maar ook helemaal prima
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
***members only***
En de prijs:
***members only***
Daarom dus liever niet in het kastje onder de spoelbak omdat dat bij uitstek de plek is waar je afval hebt. Dus in lade naast de spoelkast, liefst touchless te bedienen (bijv door sensor op voethoogte).gdvm schreef op zondag 14 mei 2023 @ 12:59:
[...]
Volgens mij afval veelal onder de spoelbak in een kastje. Werd ons ook zo aangeraden, ook omdat we vanwege de opstelling inderdaad geen lege hoek hebben. Maar ik weet nu al dat ik de makkelijk toegankelijke losstaande prullenbak erg ga missen... Zo'n ding in een kastje is te klein (dus vaak zakjes vervangen) en onhandig omdat eerst het kastje/lade open moet.
Maar je zou ook het kastje in de hoek naast het raam kunnen gebruiken of dat kastje weglaten en er een mooie afvalbak neerzetten.
Afvalbakken en handdoekenhaakjes zijn dingen waar een keukenverkoper niet aan wil denken qua design.
Ja inderdaad! Eerst had de verkoper de wasbak helemaal rechts geplaats eeeh waar hang je dan je handdoekje?Toke_gt schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:56:
[...]
Daarom dus liever niet in het kastje onder de spoelbak omdat dat bij uitstek de plek is waar je afval hebt. Dus in lade naast de spoelkast, liefst touchless te bedienen (bijv door sensor op voethoogte).
Maar je zou ook het kastje in de hoek naast het raam kunnen gebruiken of dat kastje weglaten en er een mooie afvalbak neerzetten.
Afvalbakken en handdoekenhaakjes zijn dingen waar een keukenverkoper niet aan wil denken qua design.
Maar dat hoekje bij het raam zat ik ook aan te denken alleen daar was wel het plankje juist voor koffiezet apparaat. Dus: dan komt hij wel onder een plankje wat misschien weer minder is. Hoewel dat altijd nog beter is dan in een kastje denk ik ja.
Sta open voor meer tips

Maak een afvalsysteem dat uitschuifbaar is onder het plankje. Tijdens het koken uitschuiven, daarna weggewerkt, al dan niet achter een deurtje of ladefront.Mattie112 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:03:
[...]
Ja inderdaad! Eerst had de verkoper de wasbak helemaal rechts geplaats eeeh waar hang je dan je handdoekje?
Maar dat hoekje bij het raam zat ik ook aan te denken alleen daar was wel het plankje juist voor koffiezet apparaat. Dus: dan komt hij wel onder een plankje wat misschien weer minder is. Hoewel dat altijd nog beter is dan in een kastje denk ik ja.
Sta open voor meer tips
Handdoeken: soms heb je een vrije brede passtrook nodig om de kasten kloppend te plaatsen. In plaats van zo’n passtrook van 10-12 cm kun je daar ook een smal uitschuifbaar rek maken waar je handdoeken/pannenlappen etc aan kunt hangen.
Ik kan niet zien of zoiets bij jou past, maar genoeg praktische oplossingen te bedenken.
Goedenavond allemaal, ik volg dit topic al een tijdje omdat we een keuken voor een nieuwbouwwoning aan het samenstellen zijn. Ik zit echter met een 'hogekastdeurenprobleem' dat ik graag wil voorleggen in dit topic.
Nu heb ik meerdere offertes gekregen, die variëren van 23.000 euro tot 36.000 euro. De keuken is parallel, met 4.20m aan werkblad aan de ene kant en 3.60m kastenwand aan de andere kant. Zes kasten.
We hebben een aantal offertes geelimineerd waardoor er een paar keukenzaken overblijven. Waar wij op stuklopen zijn de hoge kastdeuren. We willen voor het gevoel met hoge kastdeuren werken van 2.21m en niet een deur bestaande uit twee delen.
Winkel 1: Noltekasten 23k, maar adviseert geen hoge deuren en geeft geen garantie op hoge kastdeuren vanwege kromtrekken.
Winkel 2: Häckerkasten 26k (hoort bij aannemer nieuwbouwwoning), niks mis met hoge kastdeuren wegens extra scharnier, zeggen ze.
Winkel 3: Häcker (offerte volgt), maar zegt ook dat hoge deuren gaan kromtrekken.
Wat is er waarover hoge kastdeuren en is er een manier om dit te voorkomen?
Nu heb ik meerdere offertes gekregen, die variëren van 23.000 euro tot 36.000 euro. De keuken is parallel, met 4.20m aan werkblad aan de ene kant en 3.60m kastenwand aan de andere kant. Zes kasten.
We hebben een aantal offertes geelimineerd waardoor er een paar keukenzaken overblijven. Waar wij op stuklopen zijn de hoge kastdeuren. We willen voor het gevoel met hoge kastdeuren werken van 2.21m en niet een deur bestaande uit twee delen.
Winkel 1: Noltekasten 23k, maar adviseert geen hoge deuren en geeft geen garantie op hoge kastdeuren vanwege kromtrekken.
Winkel 2: Häckerkasten 26k (hoort bij aannemer nieuwbouwwoning), niks mis met hoge kastdeuren wegens extra scharnier, zeggen ze.
Winkel 3: Häcker (offerte volgt), maar zegt ook dat hoge deuren gaan kromtrekken.
Heb weleens gezien bij vrienden van mij die ook mooie keuken hebben daar zat een metalen profiel T in de deur gefreesd denk dat het tegen krom trekken was.SlippervanTheB schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:55:
Goedenavond allemaal, ik volg dit topic al een tijdje omdat we een keuken voor een nieuwbouwwoning aan het samenstellen zijn. Ik zit echter met een 'hogekastdeurenprobleem' dat ik graag wil voorleggen in dit topic.
Nu heb ik meerdere offertes gekregen, die variëren van 23.000 euro tot 36.000 euro. De keuken is paralel, met 4.20m aan werkblad aan de ene kant en 3.60m kastenwand aan de andere kant. Zes kasten.
Wij hebben de gok gewoon genomen, full size deuren voor kk en vriezer, die zelfs hoger zijn als de apparaten.SlippervanTheB schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:55:
Ik meen dat er af fabriek nu idd een extra versteviging inzit.
We hebben er wel grote stevig handgrepen opzitten, ant je trekt een grote lap open en zeker als je een koelkast net hebt dichtgegooi maar n toch de boter was vergeten, dan is ie net vacuum getrokken, nog meer kracht…
Leveranciers willen nog wel eens voorzichtig zijn, want als het idd mis gaat, dan krijgen ze een garantieclaim.
Idem met afzuigcapaciteiten van afzuigkappen e.d. (Lees maar eens een stuk terug)
Wat je wellicht ook kan doen (Ik gok net breed genoeg) is dat plankje/blad voor je koffie apparaat gewoon doortrekken zoals je nu hebt maar er geen kast onder plaatsen maar gewoon een chique losstaande prullenbak.Mattie112 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:03:
[...]
Ja inderdaad! Eerst had de verkoper de wasbak helemaal rechts geplaats eeeh waar hang je dan je handdoekje?
Sta open voor meer tips
Wellicht wat minder mooi maar dat gehannes met (kleine) bakken achter een deurtje met vieze vingers is voor mij echt een no-go.
Ikzelf heb een vergelijkbare maat keuken/L-vorm maar de plek waar jij links de hoge kasten hebt ingetekend zit bij mij een ontbijtbar met bovenkastjes. Daaronder staat in de hoek de prullenbak (kan even geen foto vinden). En erboven in diezelfde hoek het koffie apparaat.
Ze raden het vaak af ja. Nolte had destijds wel zoiets ingetekend voor mij maar je kreeg dan alsnog lijnen horizontaal.SlippervanTheB schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:55:
De deurtjes zitten dan simpelweg aan de achterkant aan elkaar bevestigd. Hele plaat begonnen ze niet aan had ik het idee. Uiteindelijk opzet wat veranderd en voor een losse lade + 2 deurtjes gegaan wat me eigenlijk veel beter bevalt.
Die vat ik niet helemaal. Je kan toch prima de vaatwasser in een paar dagen vullen, als je voldoende servies en bestek hebt? Wij vullen de vaatwasser in 2, meestal 3 dagen. Hij gaat echt alleen aan als ie vol zit, net als bij de wasmachine. Van etensluchten geen last, zal er ook mee te maken hebben dat we de borden goed leeg maken voor ze de vaatwasser in gaan, en zeker geen vlees/visresten.Kurma schreef op zondag 14 mei 2023 @ 11:54:
[...]
En soms heb je zo weinig vaat dat het de moeite/energie van een vaatwas-run niet waard is. Ik doe toch om de dag wel even een klein hand-afwasje.

[Voor 12% gewijzigd door Cap op 15-05-2023 09:30]
Afvallade in spoelkast kan op zich toch ook? Snap wel dat de plek op zich niet de handigste is omdat je er wil staan spoelen.Toke_gt schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:56:
[...]
Daarom dus liever niet in het kastje onder de spoelbak omdat dat bij uitstek de plek is waar je afval hebt. Dus in lade naast de spoelkast, liefst touchless te bedienen (bijv door sensor op voethoogte).
[Voor 9% gewijzigd door Cap op 15-05-2023 09:26]
Het gaat met name om dingen die we elke dag nodig hebben en er niet meerder van hebben, zoals drinkbekers (met melkresten) van de kinderen die de volgende dag weer mee naar school moeten, of het goeie mes of de goeie pan. Die dingen zijn duur, heb ik er niet meerdere van. Voor bestek en borden e.d., helemaal eens.Cap schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:22:
[...]
Die vat ik niet helemaal. Je kan toch prima de vaatwasser in een paar dagen vullen, als je voldoende servies en bestek hebt? Wij vullen de vaatwasser in 2, meestal 3 dagen. Hij gaat echt alleen aan als ie vol zit, net als bij de wasmachine. Van etensluchten geen last, zal er ook mee te maken hebben dat we de borden goed leeg maken voor ze de vaatwasser in gaan, en zeker geen vlees/visresten.Niks mis met handafwasje trouwens, daar niet van.
Handdoeken is geen probleem die hang ik aan de muur (daar hangen ze nu ook).Toke_gt schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:52:
[...]
Maak een afvalsysteem dat uitschuifbaar is onder het plankje. Tijdens het koken uitschuiven, daarna weggewerkt, al dan niet achter een deurtje of ladefront.
Handdoeken: soms heb je een vrije brede passtrook nodig om de kasten kloppend te plaatsen. In plaats van zo’n passtrook van 10-12 cm kun je daar ook een smal uitschuifbaar rek maken waar je handdoeken/pannenlappen etc aan kunt hangen.
Ik kan niet zien of zoiets bij jou past, maar genoeg praktische oplossingen te bedenken.
Voor het afval zou iets wat je er uit kan schuiven nog wel een idee zijn (alsnog iets minder makkelijk maar beter dan elke keer een kastje open trekken). Ga eens googelen of ik wat kan vinden.
Juist dat is precies wat ik bedoel in mijn laatste post ja. Wel het blad doortrekken maar geen kastje daar. Zou even na moeten gaan hoe breed dat kastje is (dacht 45cm) om te kijken wat er dan evt onder kan qua afvalbak.Csotranme schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:52:
[...]
Wat je wellicht ook kan doen (Ik gok net breed genoeg) is dat plankje/blad voor je koffie apparaat gewoon doortrekken zoals je nu hebt maar er geen kast onder plaatsen maar gewoon een chique losstaande prullenbak.
Wellicht wat minder mooi maar dat gehannes met (kleine) bakken achter een deurtje met vieze vingers is voor mij echt een no-go.
Ikzelf heb een vergelijkbare maat keuken/L-vorm maar de plek waar jij links de hoge kasten hebt ingetekend zit bij mij een ontbijtbar met bovenkastjes. Daaronder staat in de hoek de prullenbak (kan even geen foto vinden). En erboven in diezelfde hoek het koffie apparaat.
Nadeel is ook met de boiler er in dat je dan al een zooi ruimte mist. Maar ik hou het even als optie ja om eens te kijken wat er zoal bestaat voor in een kast. Heb wel eens wat gezien wat aan de binnenkant van de kast deur hangt maar super veel ruimte heb je dan niet zeker als je 3 bakken zou willen (gft, plastic, rest)Cap schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Afvallade in spoelkast kan op zich toch ook? Snap wel dat de plek op zich niet de handigste is omdat je er wil staan spoelen.
Snap ik, wij hebben zo weinig dat ik geen teiltje maak, dat stalen mes en die bamboe plank gaan gewoon direct na gebruik met een een beetje water en een drupje afwasmiddel op de borstel even boenen en afspoelen onder de kraan, klaar. Een mes dat niet voor vlees / vis gebruikt wordt heeft zelfs voldoende aan alleen een beetje water.Kurma schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:39:
[...]
Het gaat met name om dingen die we elke dag nodig hebben en er niet meerder van hebben, zoals drinkbekers (met melkresten) van de kinderen die de volgende dag weer mee naar school moeten, of het goeie mes of de goeie pan. Die dingen zijn duur, heb ik er niet meerdere van. Voor bestek en borden e.d., helemaal eens.
Precies daarom dus. Liever in de lade/kast naast de spoelbak, dat is een logischer flow.Cap schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:25:
[...]
Afvallade in spoelkast kan op zich toch ook? Snap wel dat de plek op zich niet de handigste is omdat je er wil staan spoelen.
Misschien dat ik maar moet gaan kijken naar iets ala: https://www.meubelbeslago...s/uitschuifbaar-40L-300mm
Dan kan je idd nog die kast even open zetten als je denkt er bij te veel moeten zijn.
Dan kan je idd nog die kast even open zetten als je denkt er bij te veel moeten zijn.
Mattie112 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:25:
Misschien dat ik maar moet gaan kijken naar iets ala: https://www.meubelbeslago...s/uitschuifbaar-40L-300mm
Deze werkt hier al 2 jaar. Prima apparaat, scheelt de helft: https://www.hornbach.nl/p...nkergrijs-2x14-l/4115995/
Misschien heeft iemand hier ervaring mee, maar ik zal graag een wandstrip in dezelfde kleur en materiaal hebben van dekblad. Ik kreeg net een offerte met bijbehorende afmetingen en krijg te horen dat ze het niet aan een stuk kunnen leveren per zijde. Het moet op de lange zijdes in 2 a 3 delen. Is dit een algemene limiet en technische beperking bij productie of kan ik beter elders mijn strip halen?
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Vraagje... krijg net van de keukenboer waar wij onze keuken hebben gekocht voor onze nieuwbouw woning het volgende te horen;
Is dit standaard? Vind beetje raar dat ze dat werk gewoon niet eventjes netjes afronden. Moet eventjes nog de kleine lettertjes van het contract lezen.Tussen de keukenmeubelen, werkbladen en
muren wordt niet afgekit. Tussen het werkblad en spatrand / rugwand kitten wij wel af.
@Chip. Waarom zou je andere onderdelen dan het werkblad - spatrand/rugwand gekit willen hebben?
Vind de prijs wel hoog voor een redelijk standaardkeuken. Daarnaast zijn bovenkastjes niet van deze tijd. Ook geeft een afzuigkap het geheel een 2005 uitstraling. Toen waren deze kappen net nieuw.Mattie112 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 10:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
***members only***
En de prijs:
***members only***
Ik zou die bovenkastjes schrappen en voor kookveldafzuiging gaan. Ik denk dat je keuken er dan flink van opknapt.
Dat ligt er geheel aan wat voor materiaal, dikte, totale oppervlak/afmetingen etc.Monkeydancer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:25:
Misschien heeft iemand hier ervaring mee, maar ik zal graag een wandstrip in dezelfde kleur en materiaal hebben van dekblad. Ik kreeg net een offerte met bijbehorende afmetingen en krijg te horen dat ze het niet aan een stuk kunnen leveren per zijde. Het moet op de lange zijdes in 2 a 3 delen. Is dit een algemene limiet en technische beperking bij productie of kan ik beter elders mijn strip halen?
Heb je de zwarte kasten of de witte?t14wo schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 22:29:
[...]
Voor de beeldvorming zo’n 50 euro frontje van de IKEA na 3 jaar gebruik. Is de deur van de koelkast en dus de meest gebruikte.gewoon in perfecte staat.
Eens in de paar weken met chloordoekjes erover heen en droog wrijven met een handdoek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Binnenkort onze keuken order afronden. Wat te doen met spatrand en vensterbanken?
- vensterbanken laten we los leveren vanuit de bouw zodat ze evt ingekort kunnen worden.
- ruimte tussen keukenblad en onderkant vensterbank zo'n 5 cm
Spatrand van 5cm lijkt me niet heel mooi. Alternatief is alleen afkitten, persoonlijk niet zo'n voorstander van.
Weet iemand een mooi en praktisch alternatief?
Heb je al geschilderd? Je zou van die afneembare verf kunnen gebruiken. Dan is het gewoon met een doekje schoon te houden.Vendetta_X schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:24:
[Afbeelding]
Binnenkort onze keuken order afronden. Wat te doen met spatrand en vensterbanken?
- vensterbanken laten we los leveren vanuit de bouw zodat ze evt ingekort kunnen worden.
Spatrand van 5cm lijkt me niet heel mooi. Alternatief is alleen afkitten, persoonlijk niet zo'n voorstander van.
Kun je het blad laten inmeten als de kasten staan? Dan kun je het laten aansluiten op de raamkozijnen en muur. Op de stukken muur kun je dan eventueel nog een slanke spatrand nemen in het materiaal van het blad.Vendetta_X schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:24:
[Afbeelding]
Deuren worden gemaakt van plaatmateriaal.SlippervanTheB schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:55:
In plaatmateriaal zit een 'spanning', dit komt door de manier waarom verlijming plaatsvind en dus door fabricage. Als je bovendien gaat bewerken (plakken, spuiten), dan is er een kans dat je door vocht iets toevoegt aan die al bestaande spanning.
Fabrikanten, meubelmakers en interieurbouwers weten dit en willen voorkomen dat je over x-jaar bij ze terugkomt, want er is gewoon een kans dat een deur krom gaat trekken. Een plaat zagen haalt een stuk van die spanning eruit, waardoor een deur van zeg 1m80 nauwelijks zal wijken. Maar een zaagsnede op zeg 2m20 heeft minder effect, waardoor deze niet alleen eerder, maar ook meer zal wijken.
Een extra scharnier is sowieso te adviseren, maar het combineren van een koelkast en een open ruimte moet dat wel op een bepaalde manier gebeuren. En dan kan je ook niet alle koelkastscharnieren gebruiken, dus dat maakt het weer een stapje ingewikkelder.
Het kan absoluut, maar niet iedereen wil eraan. Ik heb zelf deuren van 2m40:
Bericht hierboven
Begrijp ik nu goed dat je het werkblad door wilt trekken, maar zonder kastje er onder? Dus een nis, een opening zonder front.Mattie112 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:36:
8<8<
[...]
Juist dat is precies wat ik bedoel in mijn laatste post ja. Wel het blad doortrekken maar geen kastje daar. Zou even na moeten gaan hoe breed dat kastje is (dacht 45cm) om te kijken wat er dan evt onder kan qua afvalbak.
[...]
Nadeel is ook met de boiler er in dat je dan al een zooi ruimte mist. Maar ik hou het even als optie ja om eens te kijken wat er zoal bestaat voor in een kast. Heb wel eens wat gezien wat aan de binnenkant van de kast deur hangt maar super veel ruimte heb je dan niet zeker als je 3 bakken zou willen (gft, plastic, rest)
Besef je dan een paar dingen:
Een nis onder je werkblada trekt heel veel aandacht.
Het wordt er relatief snel stoffig en vies (luchtstromen brengen stof, je afvalbak en een beetje morsen)
En het spijt me dat ik het zeg, maar in 99,998% van de gevallen ziet het eruit alsof je keuken eenvoudigweg niet af is gemaakt. Of zoals een maatje van me zou zeggen 'pure armoede'.

Kijk het is jouw keuken, maar ik zou echt overwegen om er een (push to open, want geen greep) deur of lade te maken, al was het puur voor de optiek. Bij de IKEA hebben ze prima afvalbakken voor in een kastje, dat hoeft allemaal niet de hoofdprijs te kosten. Ja je hebt er meer werk aan, maar ik heb liever iets meer werk dan een hoek in de keuken waarvan ik toch telkens denk 'hmjah, dat is het net niet he?'
Bericht hierboven
Ja er komt sowieso afneembare verf in de buurt van de keukenCsotranme schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:35:
[...]
Heb je al geschilderd? Je zou van die afneembare verf kunnen gebruiken. Dan is het gewoon met een doekje schoon te houden.

Als het blad aansluit op het kozijn wordt de keuken wel erg hoog. Dan moet de vloer eigenlijk mee omhoogorf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:42:
[...]
Kun je het blad laten inmeten als de kasten staan? Dan kun je het laten aansluiten op de raamkozijnen en muur. Op de stukken muur kun je dan eventueel nog een slanke spatrand nemen in het materiaal van het blad.

Wat is de hoogte van de borstwering dan? Op de render lijkt je keuken namelijk ontzettend laag.Vendetta_X schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:07:
[...]
Ja er komt sowieso afneembare verf in de buurt van de keuken![]()
[...]
Als het blad aansluit op het kozijn wordt de keuken wel erg hoog. Dan moet de vloer eigenlijk mee omhoog
Is de verdeling van de lades een bewuste keuze? De onderste lade van 52(?)cm is veel te hoog imo.
Vendetta_X schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:24:
Weet iemand een mooi en praktisch
Dat heb ik hier zo opgelost, plaatjes zeggen meer. Er zit ook nog een 20cm hoog raampje onder de kozijnbalk die je ziet.
Het raam loopt dus ook nog een stuk door naar beneden. Dus ik had een gat achter mijn kooplaat van 15cm diep.
[Voor 3% gewijzigd door BMW_Gizzmo op 16-05-2023 12:57]
En een nieuwe keuken van de ikea met demo apparatuur? Voor de kwaliteit hief je je echt niet te schamen! Gemakkelijk te installeren en dan kunnen ze makkelijk een jaartje of 10 vooruit! Ikea gebruikt allemaal scharnieren van Blumfranssie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:16:
Ik heb gezocht op tweedehands maar kom daar eigenlijk alleen veel referenties tegen over autoverkoop en het verkopen van keukens.
Mijn geval is net even anders. De broer van mijn vriendin heeft een huis gekocht, veel meer moeten renoveren dan verwacht en het geld is op.
De keuken is een meukzooi en nu dacht ik, misschien kan ik een tweedehands keuken sponsoren. De bedragen die ik zie (zelfs inclusief apparatuur) zijn rond de 2 a 3 duizend euro excl installatie, dus prima. Dat zou ik ze wel cadeau willen doen, hij heeft in zijn netwerk wel wat handige mensen en ik kan zelf ook wel wat.
Maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met het kopen en installeren van een tweedehands keuken? Kunnen ze weer een jaar of 5 vooruit tot ze weer de middelen hebben om zelf verder te gaan, gun het mijn schoonzus en hun kinderen namelijk wel om ook een beetje een fatsoenlijke keuken te hebben.
Tzt als het gaat lopen wordt dat een eigen topic hoop ik.
Goed idee. Met een Ikea keuken van marktplaats kan je ook een keuken zelf samenstellen van meerdere verkopers. Zelfs frontjes worden op marktplaats verkocht!Brilsmurfffje schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:42:
[...]
En een nieuwe keuken van de ikea met demo apparatuur? Voor de kwaliteit hief je je echt niet te schamen! Gemakkelijk te installeren en dan kunnen ze makkelijk een jaartje of 10 vooruit! Ikea gebruikt allemaal scharnieren van Blum
Ik heb pas een volledig geïntegreerde vaatwasser gekocht, als de deur hiervan gesloten is dan was deze niet recht.
Links boven sloot hij volledig aan, recht boven een kier van 0.5-1cm tussen de deur en het buiten rubber
Als reactie hierop heeft de winkel een monteur van Miele langs gestuurd. deze heeft met veel kracht de deur gebogen zodat deze goed sloot.
Echter toen de monteur weg was viel mij op dat de deur nu scheef is als hij open is! deze vaatwasser gaat open als hij klaar is met zijn programma dus dat zal er raar uitzien.
Er zat nadat de Miele monteur langs is geweest een verschil van 5 mm tussen links en rechts boven. ze onderstaande fotos
Na ook hier over geklaagd te hebben bij de winkel hebben zij hem op laten halen op er zelf naar te kijken.
De winkel heeft als reactie dat er niks geks te zien is. ze hebben zelf gekeken hoe het er bij andere vaatwassers uitziet en geven dus aan niks geks te zien.
Als ik 1200 euro voor een vaatwasser verwacht ik wel dat alles recht is, zowel open als dicht.
Ik heb mijn geld terug gekregen dus dat is verder keurig opgelost.
Maar nu de vraag, is het normaal dat vaatwasser deuren niet helemaal recht zijn als deze open staan?
of ben ik nu een zeur?
Links boven sloot hij volledig aan, recht boven een kier van 0.5-1cm tussen de deur en het buiten rubber
Als reactie hierop heeft de winkel een monteur van Miele langs gestuurd. deze heeft met veel kracht de deur gebogen zodat deze goed sloot.
Echter toen de monteur weg was viel mij op dat de deur nu scheef is als hij open is! deze vaatwasser gaat open als hij klaar is met zijn programma dus dat zal er raar uitzien.
Er zat nadat de Miele monteur langs is geweest een verschil van 5 mm tussen links en rechts boven. ze onderstaande fotos
Na ook hier over geklaagd te hebben bij de winkel hebben zij hem op laten halen op er zelf naar te kijken.
De winkel heeft als reactie dat er niks geks te zien is. ze hebben zelf gekeken hoe het er bij andere vaatwassers uitziet en geven dus aan niks geks te zien.
Als ik 1200 euro voor een vaatwasser verwacht ik wel dat alles recht is, zowel open als dicht.
Maar nu de vraag, is het normaal dat vaatwasser deuren niet helemaal recht zijn als deze open staan?
of ben ik nu een zeur?
Bij mij 5cm rechts, midden als links. Nergens verschil (gemeten van front tot werkblad).Wizard208 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:03:
Ik heb pas een volledig geïntegreerde vaatwasser gekocht, als de deur hiervan gesloten is dan was deze niet recht.
of ben ik nu een zeur?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, dat is wat ik ook verwachtte.Source90 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:34:
[...]
Bij mij 5cm rechts, midden als links. Nergens verschil (gemeten van front tot werkblad).
Die verkoper deed net of ik gek was

dan heeft het exemplaar dat ik heb ontvangen vast een of andere tik gekregen. al was er niks te zien aan de verpakking.
Stond hij wel recht geplaatst?Wizard208 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 23:03:
of ben ik nu een zeur?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had ook wat verschil tijdens het (zelf) plaatsen maar met het stellen van de pootjes en wat millimeters verschuiven, staat hij nu wel recht.
Lopen wrikken is natuurlijk nooit de oplossing.
Haha deurtje schreef ? Gewoon even buigen joh. Probleem opgelost.
Wat amateuristisch. Ze zeggen vaak dat miele niet meer is wat het geweest is. Dat blijkt maar weer te kloppen..
Wat amateuristisch. Ze zeggen vaak dat miele niet meer is wat het geweest is. Dat blijkt maar weer te kloppen..
Wij hebben net zoals velen hier een nieuwe keuken wens ..
eerst maar eens onderzoek "wat" we willen. affijn daar is een ontwerp (via de ikea keukenplanner) uit gekomen.
Nu lees ik de startpost eens en hmm wellicht dat we een andere keukenwinkel moeten zoeken ? brynzeel staat niet hoog aan geschreven als kwaliteits dingus .
En een keuken voor de prijs van de (ongeveer) ikea keuken prijs (9k) kan krijgen ben ik helemaal happy
Maar begrijp ik goed (uit de start post) dat ik beter een DMG aangesloten winkel kan vinden (regio rotterdam) ?
eerst maar eens onderzoek "wat" we willen. affijn daar is een ontwerp (via de ikea keukenplanner) uit gekomen.
Members only:
Inloggen
Nu lees ik de startpost eens en hmm wellicht dat we een andere keukenwinkel moeten zoeken ? brynzeel staat niet hoog aan geschreven als kwaliteits dingus .
En een keuken voor de prijs van de (ongeveer) ikea keuken prijs (9k) kan krijgen ben ik helemaal happy
Maar begrijp ik goed (uit de start post) dat ik beter een DMG aangesloten winkel kan vinden (regio rotterdam) ?
Tja vanalles
Ja, de vaatwasser was met de waterpas rechtgezet, dus dat kan het probleem niet zijn geweest. al met al is het gewoon raar.Csotranme schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:33:
[...]
Stond hij wel recht geplaatst?
Ik had ook wat verschil tijdens het (zelf) plaatsen maar met het stellen van de pootjes en wat millimeters verschuiven, staat hij nu wel recht.
Lopen wrikken is natuurlijk nooit de oplossing.
Heb nu een nieuwe besteld, ben benieuwd, neem aan dat deze wel goed zal zijn en dat het een one off was.
Mijn ouders hebben een Miele die nu, na 23 jaar elke dag gebruikt te worden, nog steeds werkt zonder als te veel problemen. was eigenlijk de reden dat ik een paar euro meer uit heb gegeven, maar met dit soort deur problemen blijkt nog niet echt dat het een top product is.Joris-Jansen schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:08:
Haha deurtje schreef ? Gewoon even buigen joh. Probleem opgelost.
Echter ik moet zeggen dat het er verder kwalitatief erg goed uit zag.
Was het wel een "echte" Miele monteur, in Miele pakje (broek/jas-trui-shirt van Miele) in Miele autotje?Wizard208 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:20:
[...]
Ja, de vaatwasser was met de waterpas rechtgezet, dus dat kan het probleem niet zijn geweest. al met al is het gewoon raar.
Heb nu een nieuwe besteld, ben benieuwd, neem aan dat deze wel goed zal zijn en dat het een one off was.
[...]
Mijn ouders hebben een Miele die nu, na 23 jaar elke dag gebruikt te worden, nog steeds werkt zonder als te veel problemen. was eigenlijk de reden dat ik een paar euro meer uit heb gegeven, maar met dit soort deur problemen blijkt nog niet echt dat het een top product is.
Echter ik moet zeggen dat het er verder kwalitatief erg goed uit zag.
Of Jan de beunhaas van het keukenbedrijf zelf (of ZZP-er ingehuurd door)?
Zijn hier nu vier keer geweest voor de stoomoven en alle keren ging er een kleed op de tegels voor bescherming, een doek tussen de oven en warmhoudlade en werd elk onderdeeltje wat eruit ging gecategoriseerd neergelegd.

Dat was met drie verschillende monteurs. Eentje heeft zelfs zijn kopje koffie afgewassen terwijl ik elders bezig was

Bij de uiteindelijke omruiling (probleem niet kunnen achterhalen) zijn ze ook in de weer geweest met een stofzuiger etc. voor alle piepschuim restjes van de verpakking van de nieuwe oven.
Kan mij daarom niet inbeelden dat diezelfde gasten aan een vaatwasser frontje/deur gaan lopen sjorren zodat hij dan rechter zou staan.
[Voor 8% gewijzigd door Source90 op 17-05-2023 21:45]
Ik nu een Zanussi inductieplaat en atag afzuigkap allebei met hob2hood maar gaat niet werken samen denk ik?...of is er wel een mogelijkheid?..wel geprobeerd maar krijg de inductieplaat niet connectie modus
Nou dat was een idee (voor ik door had dat er uitschuif bakken zijn). In dit geval is het ook maar een "hoekje" waar verder niet aan gewerkt wordt dus zou ik daar geen problemen mee hebben. Maar: met alle opties van bakken die je uit kan trekken denk ik dat ik eerder die richting op ga inderdaad.Floor-is schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:50:
[...]
Begrijp ik nu goed dat je het werkblad door wilt trekken, maar zonder kastje er onder? Dus een nis, een opening zonder front.
Besef je dan een paar dingen:
Een nis onder je werkblada trekt heel veel aandacht.
Het wordt er relatief snel stoffig en vies (luchtstromen brengen stof, je afvalbak en een beetje morsen)
En het spijt me dat ik het zeg, maar in 99,998% van de gevallen ziet het eruit alsof je keuken eenvoudigweg niet af is gemaakt. Of zoals een maatje van me zou zeggen 'pure armoede'.
Kijk het is jouw keuken, maar ik zou echt overwegen om er een (push to open, want geen greep) deur of lade te maken, al was het puur voor de optiek. Bij de IKEA hebben ze prima afvalbakken voor in een kastje, dat hoeft allemaal niet de hoofdprijs te kosten. Ja je hebt er meer werk aan, maar ik heb liever iets meer werk dan een hoek in de keuken waarvan ik toch telkens denk 'hmjah, dat is het net niet he?'
Ik heb trouwens gewoon grepen overal

Bedankt in elk geval!
Ye, het was een Miele meneer in een rood Miele busje. Hij gaf wel aan dat hij dit nog niet eerder had gezien, dus misschien wist hij ook niet wat hij er mee aan moest.Source90 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:44:
[...]
Was het wel een "echte" Miele monteur, in Miele pakje (broek/jas-trui-shirt van Miele) in Miele autotje?
Of Jan de beunhaas van het keukenbedrijf zelf (of ZZP-er ingehuurd door)?
Zijn hier nu vier keer geweest voor de stoomoven en alle keren ging er een kleed op de tegels voor bescherming, een doek tussen de oven en warmhoudlade en werd elk onderdeeltje wat eruit ging gecategoriseerd neergelegd.![]()
Dat was met drie verschillende monteurs. Eentje heeft zelfs zijn kopje koffie afgewassen terwijl ik elders bezig was![]()
Bij de uiteindelijke omruiling (probleem niet kunnen achterhalen) zijn ze ook in de weer geweest met een stofzuiger etc. voor alle piepschuim restjes van de verpakking van de nieuwe oven.
Kan mij daarom niet inbeelden dat diezelfde gasten aan een vaatwasser frontje/deur gaan lopen sjorren zodat hij dan rechter zou staan.
Was een hele aardige meneer, Ik kon hem echter geen koffie aanbieden, ik had tenslotte geen vaatwasser om het weer schoon te krijgen

We zijn hier nog volop in de keuken oriëntatie, vraagje aan de kenners (bijv @Kapitein Merijn
) betreffende een paar zaken:
1. We neigen naar een mat kunststof front omdat lakfronten (of laklaminaat oftewel lak-op-folie) een stuk gevoeliger zijn voor krassen, schoonmaken maar dan met voorschrift "geen microvezeldoekje gebruiken" is voor ons echt al een no-go.
Laat staan bij het minste geringste contact met een hard object een glimmende kras. De prijsgroep 1 fronten zijn meestal melamine, de prijsgroep erna laklaminaat (valt dus af). Vervolgens komt de prijsgroep HPL, wat volgens mij ook een melaminelaag is maar dan op een dikkere drager, die op het spaanplaat gelijmd wordt.
Hoe vallen de verschillen tussen melamine en HPL in praktijk uit qua degelijkheid, stootvastheid, levensduur? Rotpunkt Zerox HPL, Häcker AV 2065, Resopal (Ballerina), is dat allemaal vergelijkbaar in kwaliteit? Of kan je eigenlijk net zo goed uit met een front van "gewoon" Melamine, als je dat mooi genoeg vindt, dus Häcker AV 1080, Ballerina TOP, Rotpunkt Zerox FM?
2. De keukenverkoper vertelde dat voor een kookplaat met recirculatie afzuiging géén ondiepere lade nodig is omdat een afzuigkanaal (buis) naar een plint met rooster niet gemonteerd hoeft de worden, "in de praktijk blijkt namelijk dat de lucht zijn weg wel vindt tussen de kieren en naden van de laden en kasten en plint nara buiten toe". Dit deden ze eigenlijk altijd en hij had hiermee nog nooit problemen ondervonden.
Het klinkt natuurlijk aantrekkelijk, lades van volledige diepte en geen gedoe met een afzuigkanaal achterlangs. Wat is jullie ervaring?
3. In geval van een opstelling met hoge kasten met koelvries combi en hoge kast met oven naast een aanrecht geplaatst, hoe krijg je bij een keuken met komgrepen de horizontale belijning ervan op orde? Met een een koelvries kan je nog uitwijken naar grepen als een soort statement, of een losse koeler en vriezer van de juiste hoogtes kopen. Maar hoe zit dat voor de komgreep van de deur onder een oven in een hoge kast? Je ziet doorgaans oplossingen als onderstaande maar ik vind het niet echt fraai qua belijning tov het werkblad.
Geen komgreep voor de kast eronder en de oven hoger geplaatst dmv een blende (heet het volgens mij):
Wel een komgreep, voor het kastje, maar nog een flinke blende voor de oven (kan me voorstellen dat dit al stukken beter is als je de blende voor de oven kan minimaliseren tot enkele cm's, maar weet niet of dit mogelijk is:
Met een PTO kastje onder de oven en de oven precies op hoogte van het werkblad wordt het al iets beter, maar echt ideaal is het nog steeds niet:
Anders toch maar naar minimalistische ingefreesde grepen gaan (volgens mij een variant op "semi-greeploos", net als ingefreesde frontjes) voor de hele keuken?
Ideeën, suggesties...

1. We neigen naar een mat kunststof front omdat lakfronten (of laklaminaat oftewel lak-op-folie) een stuk gevoeliger zijn voor krassen, schoonmaken maar dan met voorschrift "geen microvezeldoekje gebruiken" is voor ons echt al een no-go.

Hoe vallen de verschillen tussen melamine en HPL in praktijk uit qua degelijkheid, stootvastheid, levensduur? Rotpunkt Zerox HPL, Häcker AV 2065, Resopal (Ballerina), is dat allemaal vergelijkbaar in kwaliteit? Of kan je eigenlijk net zo goed uit met een front van "gewoon" Melamine, als je dat mooi genoeg vindt, dus Häcker AV 1080, Ballerina TOP, Rotpunkt Zerox FM?
2. De keukenverkoper vertelde dat voor een kookplaat met recirculatie afzuiging géén ondiepere lade nodig is omdat een afzuigkanaal (buis) naar een plint met rooster niet gemonteerd hoeft de worden, "in de praktijk blijkt namelijk dat de lucht zijn weg wel vindt tussen de kieren en naden van de laden en kasten en plint nara buiten toe". Dit deden ze eigenlijk altijd en hij had hiermee nog nooit problemen ondervonden.
Het klinkt natuurlijk aantrekkelijk, lades van volledige diepte en geen gedoe met een afzuigkanaal achterlangs. Wat is jullie ervaring?
3. In geval van een opstelling met hoge kasten met koelvries combi en hoge kast met oven naast een aanrecht geplaatst, hoe krijg je bij een keuken met komgrepen de horizontale belijning ervan op orde? Met een een koelvries kan je nog uitwijken naar grepen als een soort statement, of een losse koeler en vriezer van de juiste hoogtes kopen. Maar hoe zit dat voor de komgreep van de deur onder een oven in een hoge kast? Je ziet doorgaans oplossingen als onderstaande maar ik vind het niet echt fraai qua belijning tov het werkblad.
Geen komgreep voor de kast eronder en de oven hoger geplaatst dmv een blende (heet het volgens mij):
Wel een komgreep, voor het kastje, maar nog een flinke blende voor de oven (kan me voorstellen dat dit al stukken beter is als je de blende voor de oven kan minimaliseren tot enkele cm's, maar weet niet of dit mogelijk is:
Met een PTO kastje onder de oven en de oven precies op hoogte van het werkblad wordt het al iets beter, maar echt ideaal is het nog steeds niet:
Anders toch maar naar minimalistische ingefreesde grepen gaan (volgens mij een variant op "semi-greeploos", net als ingefreesde frontjes) voor de hele keuken?
Ideeën, suggesties...

[Voor 3% gewijzigd door Cap op 18-05-2023 22:05]
Hoe is het afgelopen met je claim m.b.t. DirectLack van Ballerina?Dalma schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:58:
[...]
Ik zal straks een mail sturen en om advies vragen maar het is voor mij lastig om rustig te blijven als je net een keuken heb betaald van 28000 euro en na iets minder dan 2 maanden in gebruik je dit ervaart
Ik las ergens al tips op het Duitse keukenforum over het insmeren van je kast met een doekje met olie/boter, en dan vervolgens afnemen met doekje met afwasmiddel. Maar dat lijkt me meer een lapmiddel om beschadigingen te verdoezelen?
Zal mogelijk verschillen per merk, bij Miele zit het geur/fijnstof filter echter pas in de recirculatie box die bij de plint komt. Als je die niet installeert, blaast hij alle vette/geurige lucht zo op de lades eronder. Vaak ligt daar je bestek/pannen.Cap schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:22:
We zijn hier nog volop in de keuken oriëntatie, vraagje aan de kenners (bijv @Kapitein Merijn) betreffende een paar zaken:
Ik was in de veronderstelling dat wij ook de recirculatie box hadden, deze had de keukenboer echter niet geïnstalleerd (stond verder ook niet op de factuur, daar niet van). Uiteindelijk achteraf zelf aangeschaft/geïnstalleerd en ruikt een stuk beter nu.
Zoek maar eens een technische tekening op van de kookplaat en waar hij de lucht uitblaast. Veelal is dit gewoon in de ruimte eronder.
Dank voor de input, voor zover ik weet zit bij Bora en BSH het geurtjesfilter direct achter het vetfilter, maar ik laat me graag corrigeren. 

Dat is bij de niet-modulaire Bora (basic en (x) pure) het geval, bij de Classic en Pro zijn dit losse onderdelen die op het eind van de buizen geplaatst worden. Bij deze modellen heb je dus weinig keus.Cap schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:25:
Dank voor de input, voor zover ik weet zit bij Bora en BSH het geurtjesfilter direct achter het vetfilter, maar ik laat me graag corrigeren.
ID.3 Pro 58 kWh | Ede
De Pure / Basic bedoelde ik inderdaad. Vraag me toch af of het hierbij een vaak voorkomende praktijk is om de afzuiging direct de kast in de te blazen, zijn er hier mensen die het zo hebben?
Lijkt me toch dat je alle stof e.d. wat achter je keuken ligt elke keer tussen alles uit blaast? Of je lades in... Meestal is de ruimte niet afgewerkt achter de keuken, maar bestaat dat uit kale bouwmaterialen wat ook voor meer stof zorgt achter een keuken lijkt me.
Ik was in eerste instantie skeptisch over een oven met pyrolyse, maar van de week eens uitgetest. Er zat her en der behoorlijk wat viezigheid en dat was na de pyrolyse allemaal weg. Even wat kleine as restjes wegvegen en hij is weer brandschoon.
Is heel gebruikelijk, de lucht komt achter de kast terecht. Niet in de lades, wal richting de plint.Cap schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:07:
De Pure / Basic bedoelde ik inderdaad. Vraag me toch af of het hierbij een vaak voorkomende praktijk is om de afzuiging direct de kast in de te blazen, zijn er hier mensen die het zo hebben?

Bericht hierboven
Muur stucen, goed stofzuigen & schoonmaken kasten ervoor en er komt vrijwel niets meer bij gok ik.Makrolon schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:22:
Lijkt me toch dat je alle stof e.d. wat achter je keuken ligt elke keer tussen alles uit blaast? Of je lades in... Meestal is de ruimte niet afgewerkt achter de keuken, maar bestaat dat uit kale bouwmaterialen wat ook voor meer stof zorgt achter een keuken lijkt me.

1. Hpl als front tov melamine vind ik eerlijk gezegd een beetje overrated. Melamine is al ontzettend sterk en ik heb zelden tot nooit flinke beschadigingen gezien aan het oppervlak. Daarentegen vind ik bijvoorbeeld de AV2065 wel fraaier afgewerkt dan een melamine front en heeft het oppervlak een iets luxere uitstraling. Hetzelfde geld voor de resopal fronten van Ballerina.Cap schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:22:
We zijn hier nog volop in de keuken oriëntatie, vraagje aan de kenners (bijv @Kapitein Merijn) betreffende een paar zaken:
1. We neigen naar een mat kunststof front omdat lakfronten (of laklaminaat oftewel lak-op-folie) een stuk gevoeliger zijn voor krassen, schoonmaken maar dan met voorschrift "geen microvezeldoekje gebruiken" is voor ons echt al een no-go.Laat staan bij het minste geringste contact met een hard object een glimmende kras. De prijsgroep 1 fronten zijn meestal melamine, de prijsgroep erna laklaminaat (valt dus af). Vervolgens komt de prijsgroep HPL, wat volgens mij ook een melaminelaag is maar dan op een dikkere drager, die op het spaanplaat gelijmd wordt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ideeën, suggesties...
Ondanks dat laklaminaat het meeste verkochte front is op het moment zou ik er zelf noot voor kiezen. Zeker de donkere fronten zijn wat mij betreft te krasgevoelig. Vaak is de drager ook nog wit dus vallen de krassen ook veel beter op.
Als ik nu een keuken zou kopen dan zou ik hoogstwaarschijnlijk voor een Fenix (of houtfineer) front kiezen. De matte uitstraling vind ik gewoon ontzettend fraai en de toplaag is, in tegenstelling tot laklaminaat, wel door en door gekleurd.
2. Verkoper heeft helemaal gelijk, ca. 80% van de Bora's word op die manier gemonteerd. Zie ook alle concullega's die hun kookplaten met afzuiging zo hebben aangepast.
3. Verticale greeplijst geen optie?
@Kapitein Merijn Super bedankt voor je input!
1. Het bevestigt in ieder geval mijn idee dat ik beter niet voor laklaminaat moet gaan, hoe aantrekkelijk het ook lijkt obv prijs en uitstraling. Echte lak is natuurlijk heel mooi maar veel duurder, en volgens mij kwetsbaarder dan melamine / HPL.
Wat betreft HPL, AV2065 heb ik niet gezien maar Rotpunkt Zerox HPL vond ik er al zeer mooi mat uit zien, echt matter dan de melamine versie en ook nog minder vingerafdruk gevoelig. Maar op zich is melamine dus al sterk genoeg.
Fenix is natuurlijk helemaal mooi maar daar hangt wel een prijskaartje aan, al die zichtzijden die erbij komen in Fenix wordt hardstikke duur.
En de beschikbare kleuren zijn beperkter, in ieder geval bij de fabrikant die wij gezien hebben. Wij willen zeker geen zwart of antraciet.
We gaan wel voor een lichtere keuken in de richting van kashmir, zand, pepper tot gebroken wit, dus wellicht maakt dat de overweging nog wel een beetje anders.
2. Thx voor de bevestiging wbt de kookplaat met afzuiging, dat is ideaal omdat de ladediepte dan ook volledig kan itt wat andere keukenverkopers mij aanboden.
3. Verticale greeplijst wordt moeilijk omdat we al erg krap zitten in de breedtemaat aan de kant waar de hoge kasten zitten. Misschien toch maar gewoon grepen doen bij de hoge kasten.
1. Het bevestigt in ieder geval mijn idee dat ik beter niet voor laklaminaat moet gaan, hoe aantrekkelijk het ook lijkt obv prijs en uitstraling. Echte lak is natuurlijk heel mooi maar veel duurder, en volgens mij kwetsbaarder dan melamine / HPL.
Wat betreft HPL, AV2065 heb ik niet gezien maar Rotpunkt Zerox HPL vond ik er al zeer mooi mat uit zien, echt matter dan de melamine versie en ook nog minder vingerafdruk gevoelig. Maar op zich is melamine dus al sterk genoeg.
Fenix is natuurlijk helemaal mooi maar daar hangt wel een prijskaartje aan, al die zichtzijden die erbij komen in Fenix wordt hardstikke duur.

We gaan wel voor een lichtere keuken in de richting van kashmir, zand, pepper tot gebroken wit, dus wellicht maakt dat de overweging nog wel een beetje anders.
2. Thx voor de bevestiging wbt de kookplaat met afzuiging, dat is ideaal omdat de ladediepte dan ook volledig kan itt wat andere keukenverkopers mij aanboden.
3. Verticale greeplijst wordt moeilijk omdat we al erg krap zitten in de breedtemaat aan de kant waar de hoge kasten zitten. Misschien toch maar gewoon grepen doen bij de hoge kasten.
Goedemiddag allen,
Onlangs nieuwbouw gekocht en had een paar vragen over de keukenopstelling. Zoek ook vooral jullie mening over bepaalde zaken
Deze week ook een gesprek met een keukenleverancier.
1. Is een werkruimte van 85 cm tussen kookplaat en spoelbak genoeg?
2. Zijn de loopruimtes voldoende voor kookeiland van 300x110? (zie afbeelding)
3. De nis in de kastenwand liever in de hoek of bij de spoelbak/werkruimte? (nis vooral voor koffie en blender)
4. Kookplaat en spoelbak eventueel switchen, maar zijn bang dat een kookplaat bij een bar niet wenselijk is?
5. Kookplaat 20 cm van de rand rechts voldoende? (voor spetters etc?)
Kookeiland wordt 60x60x60x120 voor en 140x80x80 achter
Alvast bedankt!
Onlangs nieuwbouw gekocht en had een paar vragen over de keukenopstelling. Zoek ook vooral jullie mening over bepaalde zaken

3. De nis in de kastenwand liever in de hoek of bij de spoelbak/werkruimte? (nis vooral voor koffie en blender)
4. Kookplaat en spoelbak eventueel switchen, maar zijn bang dat een kookplaat bij een bar niet wenselijk is?
Alvast bedankt!
[Voor 33% gewijzigd door Lando123 op 22-05-2023 13:32]
In mijn opinie wordt het te smal zo. Wat als je die kastenwand tegen de rechterzijde plaatst? Dan heb je ±60cm meer ruimte voor (de doorloop rondom) je eiland immersLando123 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:31:
Goedemiddag allen,
Onlangs nieuwbouw gekocht en had een paar vragen over de keukenopstelling. Zoek ook vooral jullie mening over bepaalde zakenDeze week ook een gesprek met een keukenleverancier.
Alvast bedankt![Afbeelding]
[Afbeelding]

85cm is genoeg als je niet met twee man aan het koken en voorbereiden bent. De spoelbak mag wat mij betreft meer naar de rand van het eiland.
[Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 22-05-2023 14:28]
Bericht hierboven
Zie wel dat ie 6-8k kost?Floor-is schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:47:
[...]
Bedieningsgemak.
Op dat enorme scherm kan je alles dat je wilt instellen en doen, het is snel en intuïtief, je kunt ook op het scherm de warmhoudlade instellen bovendien. De afwaseming is heel goed, en hoewel ik er overheen kan hebben gekeken zit er wèl een filter in de X BO, waar ik die bij de Miele niet zag (ook niet in de accessoires-shop).
En ten opzichte van veel stoomovens: vaste aansluiting voor water/afvoer.

Werd net enthousiast, maar ik wil 2 ovens, dus wordt dan nogal heel erg prijzig.
Wel heel vet dat ie aanvoer EN afvoer heeft. Vooral dat laatste.
Bedankt voor je reactieFloor-is schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:26:
[...]
In mijn opinie wordt het te smal zo. Wat als je die kastenwand tegen de rechterzijde plaatst? Dan heb je ±60cm meer ruimte voor (de doorloop rondom) je eiland immers
85cm is genoeg als je niet met twee man aan het koken en voorbereiden bent. De spoelbak mag wat mij betreft meer naar de rand van het eiland.

Rechterzijde wordt helaas lastig denk ik aangezien het muurtje 58cm is tot de opslaande deuren. Ook zit er in de rechterhoek een koof van 20x40, wat nu is weggewerkt met de standbouw.
Spoelbak hebben we bewust wat meer naar het midden gezet, omdat het dan wat minder in het zicht is van de woonkamer. Ik twijfel wel om het inderdaad wat meer naar de rand te zetten

Wat wordt vooral te smal denk je? Is een kookeiland van 300x100 een optie?
Overigens...
Wij zijn sinds een tijdje ook bezig met een nieuwe keuken voor onze nieuwbouw. Oplevering eind 2024 is het plan.
Even twee plaatjes voor de vorm.
Plafond is 2.95m hoog, en in plaats van een lelijke klap trap die je dan zeker weten nodig hebt om de bovenste kasten te bereiken (we willen tot aan het plafond door) dachten we een geintegreerde verrijdbare zwart stalen bibliotheektrap te maken. (zie je niet op de foto, dat is een placeholder).
De indeling van de keuken zijn we nu wel zo'n beetje over uit na 300 iteraties. We kiezen bewust voor een plint aan de kastenzijde; niet alleen omdat je er beter kunt staan, maar ook omdat het dan gebouwd kan worden door de leverancier, waarna we altijd zelf nog de ombouw kunnen (laten) maken.
De afzuiging is van Wave (the frame) met plasma filter. Dit is een flinke kostenpost en een flinke deuk in het budget, maar na heel veel wikken en wegen willen we echt niet anders. Daar komen vooral plantjes op te staan. In de tekening komt niet naar voren dat de hanger eigenlijk een stuk langer / hoger moeten nog (kon ie niet aanpassen) en ook rondom de afzuiging dezelfde houten panelen krijgt als rond het eiland.
Apparatuur hebben we nog niet naar gekeken. We hebben nu een AEG pro steam oven, wil niet minder dan die. Neigen nu naar een setje 2x 60cm siemens, en een siemens 90cm kookplaat + quooker.
Iemand suggesties / opmerkingen?
Wij zijn sinds een tijdje ook bezig met een nieuwe keuken voor onze nieuwbouw. Oplevering eind 2024 is het plan.
Even twee plaatjes voor de vorm.
Plafond is 2.95m hoog, en in plaats van een lelijke klap trap die je dan zeker weten nodig hebt om de bovenste kasten te bereiken (we willen tot aan het plafond door) dachten we een geintegreerde verrijdbare zwart stalen bibliotheektrap te maken. (zie je niet op de foto, dat is een placeholder).
De indeling van de keuken zijn we nu wel zo'n beetje over uit na 300 iteraties. We kiezen bewust voor een plint aan de kastenzijde; niet alleen omdat je er beter kunt staan, maar ook omdat het dan gebouwd kan worden door de leverancier, waarna we altijd zelf nog de ombouw kunnen (laten) maken.
De afzuiging is van Wave (the frame) met plasma filter. Dit is een flinke kostenpost en een flinke deuk in het budget, maar na heel veel wikken en wegen willen we echt niet anders. Daar komen vooral plantjes op te staan. In de tekening komt niet naar voren dat de hanger eigenlijk een stuk langer / hoger moeten nog (kon ie niet aanpassen) en ook rondom de afzuiging dezelfde houten panelen krijgt als rond het eiland.
Apparatuur hebben we nog niet naar gekeken. We hebben nu een AEG pro steam oven, wil niet minder dan die. Neigen nu naar een setje 2x 60cm siemens, en een siemens 90cm kookplaat + quooker.
Iemand suggesties / opmerkingen?
Rond €4.800 denk ik dat wel haalbaar moet zijn. Maar als je er twee wilt: dan moet je budget wel ernstig diep zijn.denpries schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:48:
[...]
Zie wel dat ie 6-8k kost?Heftig.
Werd net enthousiast, maar ik wil 2 ovens, dus wordt dan nogal heel erg prijzig.
Wel heel vet dat ie aanvoer EN afvoer heeft. Vooral dat laatste.
Er zijn ook andere merken die hele fijne machines maken hoor

Bericht hierboven
Ik ben verwend met heel veel ruimte. Wij hebben 360x110cm, met aan de ene zijde 1m15 en de andere bijna 1m50. Die 1m15 is de werkzijde, de andere de doorloop en die 1m15 vinden wij erg prettig. Dan kan je gemakkelijk langs elkaar bewegen, kan de deur van de vaatwasser open zonder alles te blokkeren en dat soort zaken.Lando123 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:05:
[...]
Bedankt voor je reactie
Rechterzijde wordt helaas lastig denk ik aangezien het muurtje 58cm is tot de opslaande deuren. Ook zit er in de rechterhoek een koof van 20x40, wat nu is weggewerkt met de standbouw.
Spoelbak hebben we bewust wat meer naar het midden gezet, omdat het dan wat minder in het zicht is van de woonkamer. Ik twijfel wel om het inderdaad wat meer naar de rand te zetten![]()
Wat wordt vooral te smal denk je? Is een kookeiland van 300x100 een optie?

Bericht hierboven
@denpries Speels ontwerp! Al vind ik het wel wat veel van het goede. Verspringende nisjes op verschillende hoogtes, bekleed en onbekleed, én latjes, én een trap, én zo'n afzuiging in een rek. Ik vraag me ook altijd hoe lekker je aan barretje bij de kookplaat zit waar het allemaal spettert.
En hoe vaak denk je bij de bovenste kasten te moeten? We hebben ook hoge kasten gepland, maar voor die ene keer dat we erbij moeten, dan pak ik wel een trappetje. Zo'n vaste trap is maar een sta in de weg. Je zal maar een hete ovenschaal uit de oven pakken, omdraaien en over die trap struikelen. Maar misschien ben ik onhandig
En hoe vaak denk je bij de bovenste kasten te moeten? We hebben ook hoge kasten gepland, maar voor die ene keer dat we erbij moeten, dan pak ik wel een trappetje. Zo'n vaste trap is maar een sta in de weg. Je zal maar een hete ovenschaal uit de oven pakken, omdraaien en over die trap struikelen. Maar misschien ben ik onhandig

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1