Acties:
  • +1Henk 'm!

• namo_h
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 10:19
Toke_gt schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:16:
[...]

Als ik me goed herinner gaat de ruimte rechts van de keuken over naar de woonkamer. Klopt dat? Dan zou ik de doorloop inderdaad iets ruimer maken, want dat stukje ga je waarschijnlijk het meest gebruiken om in de keuken te komen.
Als ik het fout heb en het is een raam, dan kun je het gerust 80 laten. Dan gebruik je het juist niet zo vaak.

Dus probeer de looproutes naar/van/in de keukenruimte aan te geven en zorg dat die paden het ruimst zijn.
Het betreft inderdaad een doorgang naar de woonkamer. Ik denk dat het geen kwaad kan het eiland +/- 10cm op te schuiven zodat het einde van het eiland op gelijke hoogte zit als het einde van de keukenwand

Acties:
  • +1Henk 'm!

• namo_h
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 10:19
Mauritio schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Persoonlijk zou ik de lijn van de linker kast gelijk trekken met de linkerkant van het eiland, krijg je iets meer ruimte aan de muurkant, scheelt maar enkele centimeters als ik het goed zie en je hebt nog een dikke 400cm voor de tafel. 80cm is voldoende maar iets meer ruimte (als je die hebt) is mooi meegenomen.

Misschien nog een andere tip om over na te denken en ik zie dat vele mensen deze (in mijn optiek) fout maken; waarom het spoel gedeelte op het eiland? Het is de plek om troep te verzamelen (glazen e.t.c na een feestje), dan wil je dit toch juist niet in het zicht hebben op je mooie eiland.
Mijn idee zou dus zijn spoelen verplaatsen naar de wand, persoonlijke keuze maar ik denk dat je er heel blij mee gaat zijn :)
Bedankt voor je advies en ook voor je laatste tip. Ik ben het met je eens. Dit hebben we dan ook besproken en helaas denkt mijn wederhelft er anders over en zelf ik het onderspit hierin.

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 19:20
Toke_gt schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:36:
[...]

Ik verbaas me daar ook vaak over. Ook omdat het werkruimte wegneemt die je meestal toch graag op het eiland hebt...... Maar helaas gaat het keukenverkopers vaak om het mooie plaatje (synchroon design) en niet om het gemak. Al eerder gezegd: ik denk dat zij thuis niet in de keuken staan.
En precies om eens die synchrone designs te onderbreken is het leuk om bij een high-end bouwer te gaan kijken want die zitten minder in het vaste van synchroon en symmetrisch bouwen (in ons geval heeft Bulthaup ons geweldig geholpen zonder dat we daar een keuken hebben gekocht).

Twee spoelbakken vind ik wat overdreven maar dat is natuurlijk persoonlijk, ik draai 180 graden en sta bij de spoelbak. (Onze bestelde spoelbak is overigens 70cm breed. Maris MRG-210-110-72). Wij hebben de ruimte ook in het 'spoel' gedeelte hiervoor en op maat gemaakte kasten helpen dan ook.

[Voor 23% gewijzigd door Mauritio op 04-05-2023 08:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nl_umpire
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Korte vraag. Onze huurwoning (bouwjaar 1985) wordt gerenoveerd. In de keuken hebben we een wcd op een plaats in de muur, hoog genoeg van de vloer, waar een inbouw oven met magnetronfunctie (ETNA MO470ZT) (600mm) komt, maar daar bovenop vooralsnog een gaskookplaat (voorbereidingen worden gedaan om naast onze Perilex wandcontactdoos, extra fasen te installeren (we hebben een ~380V 3-fasen groepenkast dus een 2P+2N fornuis/kook-groep — als ik het goed heb begrepen …).

Mag deze wcd daar blijven of MOET deze verplaatst worden. Ik heb nog niet een definitief antwoord hierop gevonden (NEN-norm?), anders dan dat het niet ideaal is. Wie kan mij op weg helpen waar ik informatie hierover kan vinden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:11
nl_umpire schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 11:03:
Korte vraag. Onze huurwoning (bouwjaar 1985) wordt gerenoveerd. In de keuken hebben we een wcd op een plaats in de muur, hoog genoeg van de vloer, waar een inbouw oven met magnetronfunctie (ETNA MO470ZT) (600mm) komt, maar daar bovenop vooralsnog een gaskookplaat (voorbereidingen worden gedaan om naast onze Perilex wandcontactdoos, extra fasen te installeren (we hebben een ~380V 3-fasen groepenkast dus een 2P+2N fornuis/kook-groep — als ik het goed heb begrepen …).

Mag deze wcd daar blijven of MOET deze verplaatst worden. Ik heb nog niet een definitief antwoord hierop gevonden (NEN-norm?), anders dan dat het niet ideaal is. Wie kan mij op weg helpen waar ik informatie hierover kan vinden?
Beetje lastig te beantwoorden zo, maar als je hier de oven (?) of ander apparaat op aansluit, kun je er dan nog bij om het apparaat indien (acuut) nodig, van de stroom te halen? Verder mag het apparaat niet tegen stekker aan staan, dus je verliest mogelijk onnodig ruimte. Daarom vaak makkelijker om stopcontact iets te verplaatsen. Dat is niet al te ingewikkeld en mag vast ook wel in een huurwoning.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:08
Mauritio schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:41:
[...]

En precies om eens die synchrone designs te onderbreken is het leuk om bij een high-end bouwer te gaan kijken want die zitten minder in het vaste van synchroon en symmetrisch bouwen (in ons geval heeft Bulthaup ons geweldig geholpen zonder dat we daar een keuken hebben gekocht).

Twee spoelbakken vind ik wat overdreven maar dat is natuurlijk persoonlijk, ik draai 180 graden en sta bij de spoelbak. (Onze bestelde spoelbak is overigens 70cm breed. Maris MRG-210-110-72). Wij hebben de ruimte ook in het 'spoel' gedeelte hiervoor en op maat gemaakte kasten helpen dan ook.

[Afbeelding]
Nadeel van zo’n grote spoelbak is dat het zoveel water en tijd kost voordat je een sopje hebt voor je afwas ;)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 02-06 18:48
The Evil Brain schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 15:56:
[...]

Nadeel van zo’n grote spoelbak is dat het zoveel water en tijd kost voordat je een sopje hebt voor je afwas ;)
Yup. Wij hebben ook zo'n mooie grote spoelbak. En tegenwoordig ook weer zo'n lelijk plastic afwasteiltje :')

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Kurma schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Yup. Wij hebben ook zo'n mooie grote spoelbak. En tegenwoordig ook weer zo'n lelijk plastic afwasteiltje :')
hier hebben we altijd al een teiltje (gehad) in de spoelbak om af te wassen. ik weet niet anders dan dat dit de manier is; was ook wel verbaasd dat andere mensen dus direct in de spoelbak afwassen / sop maken :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vroeger in de spoelbak óf in een teiltje, afhankelijk van humeur, type spoelbak/gootsteen en type/beschikbaarheid teiltje. :Y

Sinds jaar en dag een vaatwasser, dus nooit meer teiltjes of spoelbakken vol laten lopen.

Wel eens een pan + houten spatel, snijmes (niet in vaatwasser) en een verdwaald stuk bestek los afwassen, maar dan voldoet een laagje water + drupje afwasmiddel in de pan (die dan dus in de gootsteen staat) echt wel voor het maken van een sopje. :) En een bakplaat van de oven past sowieso niet helemaal in de spoelbak, dus dat is per helft boenen, al dan niet vooraf gegaan door een laagje water erin, voorzichtig op het aanrecht en laten weken...

Dus hier eigenlijk optie 3: geen spoelbak en geen teiltje voor afwassen. :P

[Voor 8% gewijzigd door Cap op 05-05-2023 22:18]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:47
[...]

Ik heb een maatje kleiner enneuh.. Ja dat klopt :P
Maar in een keuken met zo’n spoelbak mag je best een vaatwasser verwachten op zich ;)

Ik was m’n (bak/braad)pannen met het handje en de messen ook. Maar behalve wat afspoelen is dat het wel hoor.

Trouwens, over vaatwassers gesproken. Wij hebben een Miele met Autodos, zo’n doseer ding om de juiste hoeveelheid poeder te gebruiken. Die zou zo’n 15x meegaan aldus Miele. Ik weet niet hoe jullie ervaring is, maar wij zijn nu zo’n 15 wasbeurt en verder en we hebben minstens nog een derde erin zitten, misschien wel meer.
Als we daadwerkelijk 20-22 wasbeurten met zo’n ding doen valt de meerprijs mij eigenlijk wel mee.

[Voor 42% gewijzigd door Floor-is op 05-05-2023 22:48]

Bericht hierboven

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mauritio
  • Laatst online: 02-06 19:20
[...]

Dat is zeker een nadeel! Gelukkig hoeft dat niet zo vaak (messen e.d. Snel met de hand en je gaat spaarzamer om met water omdat je niet die hele bak laat vollopen), is nu mijn theorie althans kijken naar hoeveel ik met de hand doe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Klopt, vers gebruikt snijmes is zo schoon met wat water en evt drupje zeep, geen enkele noodzaak voor een bak met water imo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-05 07:20
Nu heb ik niet alles gelezen (1600 bladzijdes)....

Maar ik maak mijn keuken altijd zelf van watervast MDF. (18 mm en achterwand 12 mm)
Koop de ladegeleiders van Blum evenals de scharnieren (lade geleiders zijn in verhouding prijzig)

De kasten verf ik 1-2 keer in de grondverf op kleur (alle zicht en gebruikzijdes 2 keer rest 1 keer) en daarna 1 malig aflakken. (tussendoor schuren).

Natuursteen koop ik bij een natuursteen leverancier. (een keukenboer doet de prijs al gauw x3).

Keukenapparatuur koop ik online, en bel die zaak op met mijn lijst voor een passende offerte.

Je hebt dan een volledig maatwerk keuken, alles in eigen hand, voldoening en je bent een stuk minder kwijt.

Voor mijn nu te bouwen huis is het budget (zelf maken) 18-20.000 euro.
Laten doen offerte (ik kon het niet laten) 38.000 euro of hoger.
(alleen apparatuur is al 10.200 euro vandaar dat het een hoog bedrag lijkt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Toke_gt
koningen schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:09:
Nu heb ik niet alles gelezen (1600 bladzijdes)....

Maar ik maak mijn keuken altijd zelf van watervast MDF. (18 mm en achterwand 12 mm)
Koop de ladegeleiders van Blum evenals de scharnieren (lade geleiders zijn in verhouding prijzig)

De kasten verf ik 1-2 keer in de grondverf op kleur (alle zicht en gebruikzijdes 2 keer rest 1 keer) en daarna 1 malig aflakken. (tussendoor schuren).

Natuursteen koop ik bij een natuursteen leverancier. (een keukenboer doet de prijs al gauw x3).

Keukenapparatuur koop ik online, en bel die zaak op met mijn lijst voor een passende offerte.

Je hebt dan een volledig maatwerk keuken, alles in eigen hand, voldoening en je bent een stuk minder kwijt.

Voor mijn nu te bouwen huis is het budget (zelf maken) 18-20.000 euro.
Laten doen offerte (ik kon het niet laten) 38.000 euro of hoger.
(alleen apparatuur is al 10.200 euro vandaar dat het een hoog bedrag lijkt.
Hulde voor jou. Ben benieuwd naar het resultaat tzt. Ik denk alleen wel dat zo’n klus voor velen hier iets te veel gevraagd is. Het klinkt simpel zoals je het stelt, mdf gebruiken, geleiders plaatsen, paar lagen verf, natuurstenen werkblad maken. Maar zo simpel is het natuurlijk niet. Je hebt tijd en apparatuur/werkgerei nodig en moet verschrikkelijk precies werken. En vooral: weten wat je doet. Het is niet voor niets dat mensen het uitbesteden voor (te) veel geld.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• koningen
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-05 07:20
@Toke_gt

Dat is helemaal waar. Je moet natuurlijk de gereedschap hebben (b.v. Festool), tijd geduld en de ruimte.
Het is niet in een week gefikst.

ik zal t.z.t. voor de nieuwe keuken wel een draadje openen en wat foto's delen.

Wil nu gaan werken met houtfineer op de keuken deurtjes.
Heb dat wel op mijn speakers toegepast maar nooit in een keuken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loompie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 10:03
Na een flinke zoektocht (met dank voor jullie tips hier) en verschillende gesprekken zijn we ver gevorderd voor onze nieuwe keuken in de nieuw te bouwen woning.

Het wordt een kastenwand (verzonken in de muur) in de kleur notenhout met ribbels en met een eiland in de kleur saharabeige/lava beige

Bovenaanzicht keuken vanuit de bouw

Schetsen van de keuken bij Ihre Kuche

Bij Ihre Kuche is dit een NEXT NX670 keuken met walnoten natuur en sahara beige (mat) met zwevend blad. Ihre Kuche moet nog de kasten door laten lopen tot plafond zoals Alma Kuche heeft gedaan

Schets van de keuken van Alma Kuche

Alma fabriceert haar eigen keukens en levert alleen hun eigen merk kasten. De schets geeft een vertekend beeld vd grijze kleur, die is veel meer in de buurt van de NEXT keuken...

Keuken apparatuur

Keukenblad is composiet 2cm; de koelkast bestrijkt de hele rechter deur en de vriezer zit in de 4e van recht onder de magneton.

Omdat Alma Kuche geen Siemens appratuur voor een acceptabele prijs kan leveren (daarom is hun schets zonder apparatuur), is hun offerte excl. de Bora/Siemens apparatuur 19,8k (incl. montage).

De set van keukenapparatuur heb ik het goedkoopste bij Lunenberg voor 10,6k geoffreerd gekregen (excl, Quooker) dus de setprijs Alma + eigen apparatuur leveren is 30,4k

Ihre Kuche rekent incl. apparatuur en montage 35,5k. Daarbij moet gezegd worden dat ik de NEXT met (elektrische) drukopeners voor de koelkast/vriezer heb laten offreren en dat ik wrs die eruit ga halen en met een subtiele zwarte greep op de kastenwand ga werken (greeploos met sleuf past helaas niet over de breedte as in de 3,02m brede uitsparing voor de kastenwand.

Ik heb Ihre Kuche gevraagd een aangepaste offerte te sturen zonder keukenapparatuur en zonder elektrisch druksysteem voor de kasten. Hopelijk komen ze in de buurt vd offerte van Alma.

De prijs viel me tegen, ook al weet ik dat ik vrij dure apparatuur hanteer (we gebruiken geen stoomoven, die is nog een stuk duurder...). De notenhouten geribbelde kastenwand vinden we erg mooi cim full black apparatuur maar het is bij NEXT de duurste front die ze leveren (prijsklasse 13)

Mijn vraag: hebben jullie suggesties c.q. ideeën hoe ik de totale set-prijs verder omlaag kan krijgen richting 25k - 27k zonder van apparatuur te wisselen en zonder noemenswaardig de opzet en esthetiek vd keuken te veranderen? Ik heb bijv. bij allerlei aanbieders gekeken en niet iedere keukenleverancier levert bijvoorbeeld dit notenhout geribbelde front:

Alvast dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Wil je per se een koffiezetapparaat ingebouwd? Dat is een stuk duurder dan een losse machine.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:24
Korte vraag over de overhang van een werkblad bij een kookeiland. Situatie is als volgt: Vorig jaar getekend voor een keuken voor onze nieuwbouwwoning die later dit jaar wordt opgeleverd. Het werkblad wordt bij een externe partij ingekocht, aangezien de keukenleverancier het blad destijds niet kon leveren. Het betreft een composiet blad (Caesarstone White Attica).

Eerder hebben we de indeling aangepast, aangezien het blad bij een bredere overhang volledig moet worden ondersteund, we hebben namelijk ook een zitgedeelte gepland. Met de huidige indeling hebben we een H-profiel, waarbij het blad in het midden over de volledige lengte wordt ondersteund. Zie onderstaande tekening:

Er blijft dan aan beide kanten nog een oppervlakte van ca. 45 x 120cm wat niet wordt ondersteund. Destijds heeft de keukenleverancier voorgesteld om blad van 20mm te hanteren. Dat vinden wij ook persoonlijk het mooiste. Bij het aanleveren van de maatvoering t.b.v. het blad, zijn echter bij de keukenleverancier twijfels ontstaan en adviseert hij nu om voor een blad van opgedikt 30mm te gaan, waarbij de onderkant wordt onderlijmd.

De leverancier van het werkblad is van mening dat 20mm prima kan, mits het werkblad voldoende wordt ondersteund via het H-profiel. We neigen er daarom naar om toch voor 20mm te gaan, aangezien 30mm ook extra gewicht met zich mee brengt.

Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke opstelling?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loompie
Shiver23 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:25:
Wil je per se een koffiezetapparaat ingebouwd? Dat is een stuk duurder dan een losse machine.
Goede vraag. Visueel vinden we dit erg mooi, anders moet er daar een uitsparing komen voor mijn Jura op die plek maar ik vind dat nogal een stijlbreuk.

En op het eiland wil ik mijn koffiezetter niet hebben staan, een aparte barista-tafel voor de koffiezetten krijg ik niet logisch in de buurt vd keuken geplaatst zonder veel zaken anders in te delen…

Je vraag is een goede maar na wikken en wegen willen we wel een inbouw koffiezetter (in de 9 serie van Siemens is die circa 3k)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:50
Loompie schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:25:
[...]

Goede vraag. Visueel vinden we dit erg mooi, anders moet er daar een uitsparing komen voor mijn Jura op die plek maar ik vind dat nogal een stijlbreuk.
En achter een kastdeur in het midden?

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toke_gt
Loompie schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:11:

Mijn vraag: hebben jullie suggesties c.q. ideeën hoe ik de totale set-prijs verder omlaag kan krijgen richting 25k - 27k zonder van apparatuur te wisselen en zonder noemenswaardig de opzet en esthetiek vd keuken te veranderen?
Ik zie in de schets van Alma meer kasten en deuren dan bij Ihre Kuche. Wellicht kun je met een iets andere indeling (hogere bovenkasten ipv bovenkasten) goedkoper uitkomen, maar mogelijk is dit alleen voor de render en niet zo opgenomen in je offerte. Besparingen zijn vaak ook mogelijk door kasten in plaats van laden te kiezen of de binnenlades weg te laten.
Verder kun je nog overwegen om 3 ipv 4 hoge kasten te nemen en zo ruimte te creëren voor een koffienis.

Of, accepteren dat je een mooie maar dure smaak hebt. (Zo herkenbaar)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19:08
Moet zeggen dat ik de kastenwand niet tot aan het plafond, zoals bij ihre kuche, mooier vind.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:39
Na een jaartje toch besloten de bijkeuken aan te pakken. Ik las hierboven ook al van een DIY'er maar wij zijn er ook aan begonnen om alles zelf te doen. In de bijkeuken moest nog een vriezer komen en uiteindelijk ben ik over stag gegaan dat ik toch ook een stoomoven wou hebben. Uiteindelijk al eerder de vriezer en stoomoven gescoord dus die stonden al eventjes te wachten. Ook moesten we iets verzinnen op de warmtepomp. Daarom een deurtje gemaakt die naar binnen open gaat. Je kan in ieder geval bij de unit. Mocht de boiler ooit vervangen moet dan kan het blok op hondjes weggereden worden maar we hopen het maar even niet. O-)

Aan de hand van een sketch-up model gekozen om de corpus te laten zagen door een bedrijf wat CNC gestuurd alles uit van de grote platen haalt en meteen kan kantbanden. Daarnaast zelf aan de gang gegaan met MDF om alle fronten te zagen.

Het vergde nogal wat planning en meten en er is natuurlijk her en der wel een meet foutje gemaakt maar uiteindelijk viel het mee hoeveel we opnieuw hebben moeten doen.

De lades voor het ladeblok zijn Legraboxen met zelfgemaakte bodem en achterkant. Daar hadden we al ervaring mee dus dat was niet zo'n probleem.

Moeilijkste klus was/is de fronten lakken. Uiteindelijk is het ladeblok nu af maar moeten de hoge fronten nog. Het is vooral veel gronden - schuren - HEEL VEEL spuiten - Polijsten en dan hopen dat er geen pitje in je lak zit anders kan het opnieuw |:( . Maar goed 1 kleur is af.

Hierbij wat foto's :)

Zelfde composiet blad besteld als in de keuken voor de eenheid en dan nu de hoge fronten lakken. Hopelijk ben ik over een paar weken klaar :*) .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Loompie schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:25:
[...]

En op het eiland wil ik mijn koffiezetter niet hebben staan, een aparte barista-tafel voor de koffiezetten krijg ik niet logisch in de buurt vd keuken geplaatst zonder veel zaken anders in te delen…

Je vraag is een goede maar na wikken en wegen willen we wel een inbouw koffiezetter (in de 9 serie van Siemens is die circa 3k)
Een omhoog klappende deur zal een stuk goedkoper zijn en je bent al bijna binnen je budget als je al een Jura hebt 😁

PSN: Shiver23

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floor-is
iPeter schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:50:
Korte vraag over de overhang van een werkblad bij een kookeiland. Situatie is als volgt: Vorig jaar getekend voor een keuken voor onze nieuwbouwwoning die later dit jaar wordt opgeleverd. Het werkblad wordt bij een externe partij ingekocht, aangezien de keukenleverancier het blad destijds niet kon leveren. Het betreft een composiet blad (Caesarstone White Attica).

Eerder hebben we de indeling aangepast, aangezien het blad bij een bredere overhang volledig moet worden ondersteund, we hebben namelijk ook een zitgedeelte gepland. Met de huidige indeling hebben we een H-profiel, waarbij het blad in het midden over de volledige lengte wordt ondersteund. Zie onderstaande tekening:

[Afbeelding]

Er blijft dan aan beide kanten nog een oppervlakte van ca. 45 x 120cm wat niet wordt ondersteund. Destijds heeft de keukenleverancier voorgesteld om blad van 20mm te hanteren. Dat vinden wij ook persoonlijk het mooiste. Bij het aanleveren van de maatvoering t.b.v. het blad, zijn echter bij de keukenleverancier twijfels ontstaan en adviseert hij nu om voor een blad van opgedikt 30mm te gaan, waarbij de onderkant wordt onderlijmd.

De leverancier van het werkblad is van mening dat 20mm prima kan, mits het werkblad voldoende wordt ondersteund via het H-profiel. We neigen er daarom naar om toch voor 20mm te gaan, aangezien 30mm ook extra gewicht met zich mee brengt.

Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke opstelling?

Bij voorbaat dank!
Een plaat er onder gelijk aan de kleur van het front, 18mm dik. Hierin gefreesd een stalen profiel van 15x35mm. In de lengte van het blad, eentje vlakbij de rand en eentje midden tussen het profiel en de H. Dus 4 profielen in totaal. Dan kan je ongeveer op het blad gaat staan voor het mis gaat. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +14Henk 'm!

• Floor-is
Ik weet niet meer of het hier was of ergens anders, maar ik had foto’s beloofd. Het is nog niet helemaal af, maar af genoeg :)

Met plafondspots

Nog met de huidige (binnenkort oude) tafel en stoelen. Ook de lampen moeten nog even anders worden gehangen, maar voor het idee. De nieuwe tafel is 55cm langer en 20cm dieper.

Dit is de kleur overdag en toen de stukadoor nog moest terugkomen en daarna bijna alles opnieuw gespoten.. Ik zal jullie de details onthouden, maar die stukadoor komt niet meer terug, al krijg ik geld toe!

Reminder of als je het nog niet wist:
Eiland in Arpa Fenix Comodoro Verde
Kastenwand in Arpa Fenix Bianco Kos (RAL9016)
Nissen in eiken HPL (Halifax 1180 uit m’n hoofd)
Werkblad: Silestone Calacatta Gold 12mm
Wanden/plafond RAL9016
Wand met behang in RAL9010
Behang is van Kek Amsterdam
Lamp is Novy Pendant

Oh en voor hen die de Bora X BO overwegen: doen. Mijn God wat een fijne stoomoven is dat, heb de Miele DCG 7860 bij m’n zus geprobeerd een paar keer en die was ook al heel fijn, maar dit gaat -zeker qua bediening- echt een paar stappen verder.

[Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 06-05-2023 23:32]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
Floor-is schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:27:
Ik weet niet meer of het hier was of ergens anders, maar ik had foto’s beloofd. Het is nog niet helemaal af, maar af genoeg :)
Erg mooi geworden, vooral bij daglicht komt ie heel mooi uit! (Ik zat te turen wat dat zwarte gat was en toen las ik over je bora stoomoven 8)7. Had ik kunnen weten).
Overigens ook complimenten voor het prachtige behang achter de eethoek!

(Enige minpuntje, als dat mag, vind ik het licht in de nissen. Is dat zo fel of lijkt dat maar zo op de foto? Doet wat afbreuk aan de houtlook, vind ik.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:18

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met plafondspots
[Afbeelding]

Nog met de huidige (binnenkort oude) tafel en stoelen. Ook de lampen moeten nog even anders worden gehangen, maar voor het idee. De nieuwe tafel is 55cm langer en 20cm dieper.
[Afbeelding]

Dit is de kleur overdag en toen de stukadoor nog moest terugkomen en daarna bijna alles opnieuw gespoten.. Ik zal jullie de details onthouden, maar die stukadoor komt niet meer terug, al krijg ik geld toe!
[Afbeelding]

Wanden/plafond RAL9016
Lamp is Novy Pendant

Oh en voor hen die de Bora X BO overwegen: doen. Mijn God wat een fijne stoomoven is dat, heb de Miele DCG 7860 bij m’n zus geprobeerd een paar keer en die was ook al heel fijn, maar dit gaat -zeker qua bediening- echt een paar stappen verder.
Schitterende keuken kerel! Wat mij betreft iets teveel "pto" maar verder ontzettend fraai.
De X BO is inderdaad een geweldig apparaat, en zoals je zelf al hebt ervaren uniek in de markt.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floor-is
Toke_gt schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:36:
[...]

Erg mooi geworden, vooral bij daglicht komt ie heel mooi uit! (Ik zat te turen wat dat zwarte gat was en toen las ik over je bora stoomoven 8)7. Had ik kunnen weten).
Overigens ook complimenten voor het prachtige behang achter de eethoek!

(Enige minpuntje, als dat mag, vind ik het licht in de nissen. Is dat zo fel of lijkt dat maar zo op de foto? Doet wat afbreuk aan de houtlook, vind ik.)
Het is een andere licht temperatuur, dat maakt het lastig op de foto. Ze zijn instelbaar qua intensiteit in 8 stappen ofzo, dus het is denk ik meer optisch bedrog :)
Vind zelf de plafondspots tegenvallen, andere kleurtemp dan verwacht en wat feller dan gehoopt. Ik moet ze nog uitmikken overigens.

En dat behang is zeker tof geworden, mocht ook voor die prijs :X
Kapitein Merijn schreef op zondag 7 mei 2023 @ 00:09:
[...]

Schitterende keuken kerel! Wat mij betreft iets teveel "pto" maar verder ontzettend fraai.
De X BO is inderdaad een geweldig apparaat, en zoals je zelf al hebt ervaren uniek in de markt.
Over smaak weinig te twisten ;) Ik snap je wel hoor, voor de meeste personen is het absoluut teveel PTO, wij wilden dat juist heel graag.

De X BO is een van de beste aankopen denk ik. Echt een genot om mee te werken; we zoeken nu ook stiekem gerechten waarbij we de oven kunnen gebruiken. :D

[Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 07-05-2023 01:35]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Enlighten me, wat is PTO? :)

Oh ja, mooie keuken! d:)b Alles netjes weggewerkt en mooie kleurstelling.

Eethoek is dan weer niet mijn smaak, hou meer van de architectonische stijl van de keuken en minimalisme. ;) (Niet dat ik dat hier thuis heb... :P)

[Voor 85% gewijzigd door Cap op 07-05-2023 07:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
Cap schreef op zondag 7 mei 2023 @ 07:29:
Enlighten me, wat is PTO? :)
Push to open :)

[Voor 43% gewijzigd door Toke_gt op 07-05-2023 07:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Ah natuurlijk! Voor de looks is het heel mooi, of het handig is als je midden in de kookdrukte even snel iets uit een la moet pakken is een tweede. :P

[Voor 3% gewijzigd door Cap op 07-05-2023 08:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-06 18:54
Waarin steekt de x bo uit tegenover een miele 7845?
mn keuken zit er helaas net in volgens de aannemer.
Bij bestellen was er nog erg weinig bekend over de x Bo

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:20

Rzaan

Altijd zoekende

Dat is een alleraardigste lengte, die lamp.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:51
Nu het hier toch even over bedieningsgemak gaat heb ik wel even een vraag. Mijn ouders hadden vroeger Siemens apparatuur en dat was echt geweldig qua bediening. Vervolgens zijn ze verhuisd en in de nieuwe keuken hebben ze Miele laten plaatsen. Maar wat een afgang was dat qua bediening. Het was traag en niet intuïtief. Natuurlijk veranderen de tijden. Ik heb weinig met machines die connected zijn als ik aan het koken ben sta ik namelijk naast de machine. Telefoon erbij pakken is meer werk dan wat knoppen indrukken.
Nu ben ik zelf aan het oriënteren en neig op basis van die ervaring uit het verleden naar Siemens. Maar inmiddels kunnen zij natuurlijk ook foute keuzes gemaakt hebben…

Tevens heb ik ook zo’n hekel aan kookplaten met van die touch knopjes waar het dan twee seconden duurt dat hij je vinger detecteert om dit vervolgens 9 keer te herhalen om naar de hoogste stand te gaan. Misschien ben ik verwend met gas maar als ik daar aan de knop draai dan kost dat minder dan een halve seconde.

Zijn er mensen die deze irritaties herkennen? En wat is jullie oplossing daarvoor geweest?

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:02
Clifdon schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:12:
Nu het hier toch even over bedieningsgemak gaat heb ik wel even een vraag. Mijn ouders hadden vroeger Siemens apparatuur en dat was echt geweldig qua bediening. Vervolgens zijn ze verhuisd en in de nieuwe keuken hebben ze Miele laten plaatsen. Maar wat een afgang was dat qua bediening. Het was traag en niet intuïtief. Natuurlijk veranderen de tijden. Ik heb weinig met machines die connected zijn als ik aan het koken ben sta ik namelijk naast de machine. Telefoon erbij pakken is meer werk dan wat knoppen indrukken.
Nu ben ik zelf aan het oriënteren en neig op basis van die ervaring uit het verleden naar Siemens. Maar inmiddels kunnen zij natuurlijk ook foute keuzes gemaakt hebben…

Tevens heb ik ook zo’n hekel aan kookplaten met van die touch knopjes waar het dan twee seconden duurt dat hij je vinger detecteert om dit vervolgens 9 keer te herhalen om naar de hoogste stand te gaan. Misschien ben ik verwend met gas maar als ik daar aan de knop draai dan kost dat minder dan een halve seconde.

Zijn er mensen die deze irritaties herkennen? En wat is jullie oplossing daarvoor geweest?
Voor de verschillen tussen apparatuur van BSH kan ik je aanraden het Inspiratie Huis 2020 te bezoeken in Hoofddorp. Daar hebben ze alle apparatuur van Bosch, Siemens, Neff en Gaggenau. Kan je goed vergelijken en voor je zelf bedenken welke je het makkelijkste vind werken qua bediening.

Makkelijkste is om een afspraak te maken zodat er iemand met je meeloppt die wat uitleg bij de apparaten kan geven.

[Voor 3% gewijzigd door codeneos op 07-05-2023 09:27]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 17:43
codeneos schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Voor de verschillen tussen apparatuur van BSH kan ik je aanraden het Inspiratie Huis 2020 te bezoeken in Hoofddorp. Daar hebben ze alle apparatuur van Bosch, Siemens, Neff en Gaggenau. Kan je goed vergelijken en voor je zelf bedenken welke je het makkelijkste vind werken qua bediening.

Makkelijkste is om een afspraak te maken zodat er iemand met je meeloppt die wat uitleg bij de apparaten kan geven.
Ik zie net dat Inspiratie Huis 2020 niet verkoopt. Wat is hun business model?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:15
Aubergine schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Ik zie net dat Inspiratie Huis 2020 niet verkoopt. Wat is hun business model?
Inspiratie, zodat je het bij hun dealers gaat kopen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• syntesia
Net zoals de Miele experience centers in onder andere Vianen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Toke_gt
Clifdon schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:12:

Ja, herkenbaar, zo ook het spatten van water op de touchknoppen waardoor alles uitgaat.
Oplossing: Inductie met draaiknoppen, al dan niet inclusief een fornuis. Knoppen op kookplaat of aan voorzijde (of naast de kookplaat in het werkblad opgenomen. Daar zijn echt wel mooie oplossingen voor bedacht.)

Bijvoorbeeld zo:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loompie
GermanPivo schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:37:
[...]

En achter een kastdeur in het midden?
Hmm goeie, nog niet zo over nagedacht. Visueel is dat denk ik wel prima, moet nog ff broeden wat ik er functioneel van vindt als ik telkens een kastje moet openen voor een kop koffie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loompie
Toke_gt schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:39:
[...]

Ik zie in de schets van Alma meer kasten en deuren dan bij Ihre Kuche. Wellicht kun je met een iets andere indeling (hogere bovenkasten ipv bovenkasten) goedkoper uitkomen, maar mogelijk is dit alleen voor de render en niet zo opgenomen in je offerte. Besparingen zijn vaak ook mogelijk door kasten in plaats van laden te kiezen of de binnenlades weg te laten.
Verder kun je nog overwegen om 3 ipv 4 hoge kasten te nemen en zo ruimte te creëren voor een koffienis.

Of, accepteren dat je een mooie maar dure smaak hebt. (Zo herkenbaar)
Klopt, Ihre Kuche heeft de hoogte niet goed opgenomen (daardoor zal die nog iets duurder worden). Visueel vinden we een verzonken beeld vd kastenwand mooier dan een hoge kast waar er lege ruimte boven zit (en stoffig wordt). Dat zal idd wel wat schelen: bij Alma was de notenhouten kastenwand 6,5k excl montage/apparatuur. Dus misschien gaat er daardoor nog 0,5-1,0k vanaf als ik 3 hoog ipv 4 hoog kasten neem. Lastig….

Acties:
  • 0Henk 'm!

• averroes1198
  • Laatst online: 16:25
Toke_gt schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:07:
[...]

Ja, herkenbaar, zo ook het spatten van water op de touchknoppen waardoor alles uitgaat.
Oplossing: Inductie met draaiknoppen, al dan niet inclusief een fornuis. Knoppen op kookplaat of aan voorzijde (of naast de kookplaat in het werkblad opgenomen. Daar zijn echt wel mooie oplossingen voor bedacht.)

Bijvoorbeeld zo:
[Afbeelding]
De Bora professional of bijv. een Falcon inductie fornuis kan je dan naar kijken! Met knoppen voelt het ook veel degelijker dan touch!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toke_gt
Loompie schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:35:
[...]
Hmm goeie, nog niet zo over nagedacht. Visueel is dat denk ik wel prima, moet nog ff broeden wat ik er functioneel van vindt als ik telkens een kastje moet openen voor een kop koffie.
Je kunt de aanschaf van de inbouwkoffiemachine ook voor je uitschuiven. Zet de twee ovens naast elkaar en richt de derde kast wel in met ruimte voor een inbouwapparaat (oven, koffie, magnetron/anders) maar bouw er nog geen apparaat in. Vervolgens maak je daar ook een lange deur. Zo kun je kiezen of je je jura in die ruimte zet, of in een koffiehoek elders.
Ik zie op jouw plattegrond namelijk wel een ‘lege’ hoek bij het raam (tegenover het eiland). Daar zou je een ondiepe koffiebar met je huidige machine kunnen maken. Is de jura aan het einde van de levensduur, kun je ofwel de koffiecorner opnieuw inrichten, of alsnog een inbouwkoffiemachine plaatsen. Moet je of de deur splitsen, of twee nieuwe fronten bestellen.
Klinkt misschien wat raar om de koffiehoek net buiten de keuken te plaatsen, maar de kraan is dichtbij (op het eiland) en de rest heb je in die bar/kast/tafel. Voordeel is dat je die niet per se bij de keukenboer in hetzelfde notenhout hoeft te bestellen. Een antiek tafeltje of kast voldoet dan ook al prima.

[Voor 3% gewijzigd door Toke_gt op 07-05-2023 12:33. Reden: Wat duidelijker geformuleerd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met plafondspots
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wanden/plafond RAL9016
Lamp is Novy Pendant

Heel mooi! Welke verlichtingstemperatuur heb je gekozen voor het kookeiland en spotjes ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:02
averroes1198 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:30:
[...]

De Bora professional of bijv. een Falcon inductie fornuis kan je dan naar kijken! Met knoppen voelt het ook veel degelijker dan touch!
Gaggenau heeft ook nog een inductiekookplaat met knoppen in de Vario serie. Lijkt er veel op de Professional serie van Bora.

Ik zou ook liever knoppen hebben maar de prijs van een inductiekookplaten met knoppen is om een of andere reden astronomische hoog in vergelijking met een kookplaat met touch bediening.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wvdbroeck
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:38
Dag allen! Ik ga ook aan de nieuwe keuken. De laatste maand al veel gelezen op dit forum en langzaam beeld gevormd van wat ik wil. Eén vraag waar ik weinig (recents) over kan vinden. Ik twijfel over afzuiging in de kookplaat of werkblad afzuiging los (DDE5960B, https://www.aeg.nl/kitche...ods/island-hood/dde5960b/, van AEG, of Bosch Glass draft ). Ben erg gecharmeerd van die werkblad oplossing, omdat het achter het eiland beschermt tegen spetters maar vooral omdat je daardoor meer ruimte voor pannen hebt op de inductieplaat zelf. Bora is de enige plaat die ik kan vinden met enigszins acceptabele 23x23 cm per spoel.
Lang verhaal kort: iemand ervaring met die werkblad afzuiging van AEG? Of iemand die een inductieplaat kent met afzuiging met vergelijkbare grote pannen ruimte als de Bora?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:31
wvdbroeck schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:42:
Dag allen! Ik ga ook aan de nieuwe keuken. De laatste maand al veel gelezen op dit forum en langzaam beeld gevormd van wat ik wil. Eén vraag waar ik weinig (recents) over kan vinden. Ik twijfel over afzuiging in de kookplaat of werkblad afzuiging los (DDE5960B, https://www.aeg.nl/kitche...ods/island-hood/dde5960b/, van AEG, of Bosch Glass draft ). Ben erg gecharmeerd van die werkblad oplossing, omdat het achter het eiland beschermt tegen spetters maar vooral omdat je daardoor meer ruimte voor pannen hebt op de inductieplaat zelf. Bora is de enige plaat die ik kan vinden met enigszins acceptabele 23x23 cm per spoel.
Lang verhaal kort: iemand ervaring met die werkblad afzuiging van AEG? Of iemand die een inductieplaat kent met afzuiging met vergelijkbare grote pannen ruimte als de Bora?
Er zijn er wel meer die in de buurt komen van de 230x230 (of 460x230 voor braadslede, etc.).
Bijvoorbeeld de:
- Miele KMDA7476 (e.a.) (2x 460x230)
- Siemens EX807LX57E (e.a.) (2x 400x240)
- Bosch PXX895D66E (e.a.) (2x 400x240)
- V-ZUG CombiCookTop V4000 I804 (2x 370x230, oké, iets kleiner).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chillmeister
  • Laatst online: 17:38

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met plafondspots
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wanden/plafond RAL9016
Lamp is Novy Pendant

Mooi! Mag ik vragen wat voor ledstrips en profielen jij gebruikt hebt? Ben zelf namelijk nog zoekende voor mijn keuken die in juli door de aannemer geplaatst gaat worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:18
Source90 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 15:22:
[...]

Er zijn er wel meer die in de buurt komen van de 230x230 (of 460x230 voor braadslede, etc.).
Bijvoorbeeld de:
- Miele KMDA7476 (e.a.) (2x 460x230)
- Siemens EX807LX57E (e.a.) (2x 400x240)
- Bosch PXX895D66E (e.a.) (2x 400x240)
- V-ZUG CombiCookTop V4000 I804 (2x 370x230, oké, iets kleiner).
Alleen de Miele is dus vergelijkbaar. 2x 23 is volgens mij 46 dus de Siemens, Bosch en v-zug zijn alles behalve vergelijkbaar.

Qua ruimte is eigenlijk de goedkoopste Siemens EH877BE15E de beste keuze. Welliswaar een iets kleinere pit maar je kan wel, net als bij de Bora, fatsoenlijk 2 pannen achter elkaar kwijt

[Voor 8% gewijzigd door Kapitein Merijn op 07-05-2023 17:22]

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Huizenzoeker
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 05:17
Ik heb bijv. bij allerlei aanbieders gekeken en niet iedere keukenleverancier levert bijvoorbeeld dit notenhout geribbelde front:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

KVIK heeft ook een lattenfront van eikenhout (geen notenhout maar qua look vergelijkbaar naar mijn mening) in twee kleuren. Toevallig zelf net uitgekozen voor onze nieuwe keuken

[Voor 3% gewijzigd door Huizenzoeker op 07-05-2023 19:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loompie
Toke_gt schreef op zondag 7 mei 2023 @ 11:38:
[...]

Je kunt de aanschaf van de inbouwkoffiemachine ook voor je uitschuiven. Zet de twee ovens naast elkaar en richt de derde kast wel in met ruimte voor een inbouwapparaat (oven, koffie, magnetron/anders) maar bouw er nog geen apparaat in. Vervolgens maak je daar ook een lange deur. Zo kun je kiezen of je je jura in die ruimte zet, of in een koffiehoek elders.
Ik zie op jouw plattegrond namelijk wel een ‘lege’ hoek bij het raam (tegenover het eiland). Daar zou je een ondiepe koffiebar met je huidige machine kunnen maken. Is de jura aan het einde van de levensduur, kun je ofwel de koffiecorner opnieuw inrichten, of alsnog een inbouwkoffiemachine plaatsen. Moet je of de deur splitsen, of twee nieuwe fronten bestellen.
Klinkt misschien wat raar om de koffiehoek net buiten de keuken te plaatsen, maar de kraan is dichtbij (op het eiland) en de rest heb je in die bar/kast/tafel. Voordeel is dat je die niet per se bij de keukenboer in hetzelfde notenhout hoeft te bestellen. Een antiek tafeltje of kast voldoet dan ook al prima.
Je dacht precies hetzelfde als ik qua koffiebar bij dat raam 😉 Maar dat raam start vrij laag, te laag om een koffiebar met de koffiezetter erop te nemen.

De Siemens inbouwkoffiezetter kan ik met vaste wateraansluiting nemen (scheelt me water vullen 😉) dus dat zou ik dan sowieso laten voorbereiden.

Thx, ik ga daar ‘s met de dame des huizen van gedachten over wisselen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loompie
Huizenzoeker schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:49:
[...]

KVIK heeft ook een lattenfront van eikenhout (geen notenhout maar qua look vergelijkbaar naar mijn mening) in twee kleuren. Toevallig zelf net uitgekozen voor onze nieuwe keuken
[edit: in hun catalogus zie ik nu ook licht en donker eikenhout, lijkt er idd wel wat op. Ik ga langs om te checken, thx!

Hier zie je bij Ihre Kuche dat notenhout front op een groot vlak van NEXT125:

En hier eikenhout geribbeld van NEXT125 (lijkt op KVIK zo te zien):

En donker eiken geribbeld van KVIK:

Heb nu ook een Kvik keuken overigens en ben redelijk tevreden over de kwaliteit (en goed over prijs van kwaliteit) maar de montage vond ik toen te wenselijk over laten (wat naadjes, niet super soepel openende koelkast, etc)

[Voor 73% gewijzigd door Loompie op 07-05-2023 20:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loompie
Floor-is schreef op zondag 7 mei 2023 @ 01:31:
[...]

Het is een andere licht temperatuur, dat maakt het lastig op de foto. Ze zijn instelbaar qua intensiteit in 8 stappen ofzo, dus het is denk ik meer optisch bedrog :)
Vind zelf de plafondspots tegenvallen, andere kleurtemp dan verwacht en wat feller dan gehoopt. Ik moet ze nog uitmikken overigens.

En dat behang is zeker tof geworden, mocht ook voor die prijs :X

[...]

Over smaak weinig te twisten ;) Ik snap je wel hoor, voor de meeste personen is het absoluut teveel PTO, wij wilden dat juist heel graag.

De X BO is een van de beste aankopen denk ik. Echt een genot om mee te werken; we zoeken nu ook stiekem gerechten waarbij we de oven kunnen gebruiken. :D
Vind de X BO super mooi en heel functioneel, jammer dat Bora (nog?) niet een magnetron levert (wil graag visueel de oven/magnetron in dezelfde look). En tja, qua budget 😉

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wvdbroeck
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:38
Kapitein Merijn schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:16:
[...]

Alleen de Miele is dus vergelijkbaar. 2x 23 is volgens mij 46 dus de Siemens, Bosch en v-zug zijn alles behalve vergelijkbaar.

Qua ruimte is eigenlijk de goedkoopste Siemens EH877BE15E de beste keuze. Welliswaar een iets kleinere pit maar je kan wel, net als bij de Bora, fatsoenlijk 2 pannen achter elkaar kwijt
Thanks! Miele had ik nog niet echt in scope, en die Siemens was me ook ontsnapt. Goeie tips. Bosch, Neff, etc vind ik toch krap met twee pannen achter elkaar.

Maar begrijp dat er weinig ervaring is met die downdraft oplossingen die achter de kookplaat staan? Die AEG heeft op papier wel goeie cijfers en daarmee zou ik in theorie ook naar een plaat voor 5 pannen kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toke_gt
Loompie schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:52:
[...]
Je dacht precies hetzelfde als ik qua koffiebar bij dat raam 😉 Maar dat raam start vrij laag, te laag om een koffiebar met de koffiezetter erop te nemen.
Ik bedoelde deze hoek. Daar zit het raam niet in de weg toch? Dit is 40x100 cm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ
  • Laatst online: 08:41
Een dilemma in ons nieuwbouw huis. Wij hebben een keuken (Keukenloods) offerte voor een parallel keuken omdat een U keuken vrij lastig zou zijn vanwege een raam in de keuken. Het raam in de keuken zit op 90cm hoog waardoor een keuken er net niet lekker onder past (vraag me niet waarom er van die #$% architecten zijn die dit verzinnen).

De keuken die wij tot op heden van plan zijn met links het desbetreffende raam (bovenaanzicht):

Nu de bouw vordert en ik vaak ga kijken zie ik inderdaad dat de vensterbank op 90cm van de dekvloer gaat komen. Echter, al zouden wij een U keuken nemen, dus met keuken onder het raam, dan zou de maximale hoogte ongeveer 93 cm kunnen zijn. Dan zou het keukenblad afgekit tegen het kozijn kunnen worden en kan het raam nog open (draait naar binnen open). Zie hieronder de situatie:

Is het slim om hier wel te gaan voor een U keuken? Onze keuken zou 95cm hoog worden maar het zou dan 93cm moeten worden, anders past het niet. Volgens mij zou het kunnen en kan het blad tegen het raamkozijn kunnen liggen, of zie ik hier iets over het hoofd? Ik begrijp dat het een stukje duurder zal worden omdat het blad wat meer meet en maatwerk zal zijn. Hebben jullie andere suggesties?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Loompie
Toke_gt schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:16:
[...]

Ik bedoelde deze hoek. Daar zit het raam niet in de weg toch? Dit is 40x100 cm.[Afbeelding]
Ah daar. Klopt, daar zit geen raam idd, maar het nadeel van die plek is dat je echt maar 40cm diepte heb omdat anders het kastje uitsteekt tov het raam ernaast.

Mijn Jura is 42cm diep icm de lekbak ervoor waarop de kopjes staan voor het vullen. En de lekbak haal je er vooruit uit en dan is het fijn als je daar wat oppervlakte voor hebt. Dus eigenlijk heb je minimaal 50 cm maar liever 60 cm (zoals ik nu) heb aan diepte nodig voor de Jura. Niet ideaal (ik weet: 1e wereld problematiek 😉)

Thx in ieder geval voor het meedenken!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-06 19:24
Afgelopen zaterdag een keukenblad uitgekozen bij keukenbladenfabriek, het gaat om Bronze Fantasy marmeren blad. Gezien het blad 3,40m wordt en de plaat maar 2,6m , komt er in het midden een naad. Ze gaan het echter in bookmatch (gespiegeld) plaatsen voor een mooi resultaat.

Ze komen het inmeten nadat alles er staat, dus dat zal pas 2e week van augustus worden helaas (ivm bouwvak).

Erg spreken over de zaak! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• denpries
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 21:04
Hallo allen. Hoe essentieel is een plint nu echt bij de keuken? We willen een ombouw, maar ik twijfel over de ombouw aan de onderkant, of die wel door moet lopen, of net als een plint want naar achteren.

Ben bang dat ik later mezelf voor de kop sla als het er eenmaal is

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:18
ColeJ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:43:
Een dilemma in ons nieuwbouw huis. Wij hebben een keuken (Keukenloods) offerte voor een parallel keuken omdat een U keuken vrij lastig zou zijn vanwege een raam in de keuken. Het raam in de keuken zit op 90cm hoog waardoor een keuken er net niet lekker onder past (vraag me niet waarom er van die #$% architecten zijn die dit verzinnen).

De keuken die wij tot op heden van plan zijn met links het desbetreffende raam (bovenaanzicht):

[Afbeelding]

Nu de bouw vordert en ik vaak ga kijken zie ik inderdaad dat de vensterbank op 90cm van de dekvloer gaat komen. Echter, al zouden wij een U keuken nemen, dus met keuken onder het raam, dan zou de maximale hoogte ongeveer 93 cm kunnen zijn. Dan zou het keukenblad afgekit tegen het kozijn kunnen worden en kan het raam nog open (draait naar binnen open). Zie hieronder de situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is het slim om hier wel te gaan voor een U keuken? Onze keuken zou 95cm hoog worden maar het zou dan 93cm moeten worden, anders past het niet. Volgens mij zou het kunnen en kan het blad tegen het raamkozijn kunnen liggen, of zie ik hier iets over het hoofd? Ik begrijp dat het een stukje duurder zal worden omdat het blad wat meer meet en maatwerk zal zijn. Hebben jullie andere suggesties?
Heb je ook al rekening gehouden met de dikte van de vloer?
(Als hij op de vloer staat is die hoger, als die niet op de vloer staat ook want dan meten ze 93 vanaf de vloer)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:01
denpries schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:52:
Hallo allen. Hoe essentieel is een plint nu echt bij de keuken? We willen een ombouw, maar ik twijfel over de ombouw aan de onderkant, of die wel door moet lopen, of net als een plint want naar achteren.

Ligt er aan of het een stuk is met werkblad denk ik. Zo ja: zou ik een pint nemen die naar achteren ligt. Anders sta je vaak met de tenen tegen die ombouw aan of schop je er per ongeluk tegenaan. Daar is o.a. een naar achter liggende plint voor namelijk: ruimte voor je voeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ
Lupadi schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Heb je ook al rekening gehouden met de dikte van de vloer?
(Als hij op de vloer staat is die hoger, als die niet op de vloer staat ook want dan meten ze 93 vanaf de vloer)
De vloer zal een pvc vloer worden. Ik denk dat de totale dikte van de vloer inclusief egaline zo’n 0.7cm gaat zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Floor-is
syntesia schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:54:
Waarin steekt de x bo uit tegenover een miele 7845?
mn keuken zit er helaas net in volgens de aannemer.
Bij bestellen was er nog erg weinig bekend over de x Bo
Bedieningsgemak.

Op dat enorme scherm kan je alles dat je wilt instellen en doen, het is snel en intuïtief, je kunt ook op het scherm de warmhoudlade instellen bovendien. De afwaseming is heel goed, en hoewel ik er overheen kan hebben gekeken zit er wèl een filter in de X BO, waar ik die bij de Miele niet zag (ook niet in de accessoires-shop).

En ten opzichte van veel stoomovens: vaste aansluiting voor water/afvoer.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floor-is
Rzaan schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:59:
Dat is een alleraardigste lengte, die lamp.
3m30 :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
Na een hele tijd meelezen, wordt het eindelijk tijd dat ik actief mee mag doen in dit topic: We zijn van plan in september/oktober een nieuwe keuken te laten plaatsen.

Onze wensen qua keuken:
achterwand 4 meter breed, 2x hoog met magnetron/oven + stoom-oven, lage koffiebar, en dan nog 1 of 2x hoog met koel-vries combi.
Eiland 3m x 1.2m met vaatwasser, quooker, bora (pure?) en zitbar met 3 a 4 zitplekken.
Merk: minimaal bosch/siemens, als budget technisch mogelijk is Miele
Budget: 30k, mag iets uitlopen als het de keuken echt beter/mooier maakt

Dit weekend zijn we dus even enkele keukenzaken in eindhoven meubelboulevard (eigenlijk dus son) binnen gelopen. Veel zaken werden we niet echt warm van, alleen bij Goergen keukens zagen we echt wel keukens die we mooi vonden. Wat we vooral erg mooi vinden is de ingefreesde grepen zoals Siematic SLX pure die heeft, en dan in combinatie met een dun (schuin afgeslepen) blad:

Ik gaf dit dus al aan bij de verkoper, dat we dit erg mooi vinden, maar dat we ook weten dat dit waarschijnlijk niet in ons budget (rond de 30k) past. Hij gaf aan dat siematic haalbaar kon zijn als we niet teveel los gingen in opties en niet de duurste frontjes kopen. In plaats van siematic is ook pronorm Y-line een optie, die heeft soortgelijke ingefreesde grepen (iets minder mooi, maar nog dikke prima voor ons).

Verder enkele dingen die hij zei:
- keramisch blad is een optie, maar composiet kan ook al vanaf 12mm dikte. Wij hebben zelf geen probleem met dingen als "geen hete pannen erop zetten", omdat we dit al gewend zijn dat dit niet kan. Persoonlijk lijkt composiet me dus prima om de prijs te drukken, ik vond het in de winkel zeker niet lelijker dan keramisch.
- Frontjes van melamine. Hij gaf aan dat het zeker met kinderen eigenlijk wel zo fijn is. We hebben een aantal melamine frontjes van pronorm en siematic bekeken, en ik vond ze er prima uitzien. Ter info: Wij zouden de keuken waarschijnlijk in zwart eiken (look) willen.

Klopt bovenstaande een beetje?
We hebben meteen een afspraak ingepland om een keuken te laten uittekenen, maar ik heb inmiddels gelezen dat goergen niet bepaald de goedkoopste is. Ik zit er dus aan te denken om ook nog bij keukenloods een afspraak te gaan maken, aangezien die ook pronorm (Y-line) leveren. Zijn er nog andere suggesties / keukenmerken / zaken waar ik aan kan denken ?

[Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 08-05-2023 09:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• syntesia
Floor-is schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Bedieningsgemak.

Op dat enorme scherm kan je alles dat je wilt instellen en doen, het is snel en intuïtief, je kunt ook op het scherm de warmhoudlade instellen bovendien. De afwaseming is heel goed, en hoewel ik er overheen kan hebben gekeken zit er wèl een filter in de X BO, waar ik die bij de Miele niet zag (ook niet in de accessoires-shop).

En ten opzichte van veel stoomovens: vaste aansluiting voor water/afvoer.
Aah spijtig dat hij net te laat voor mij komt. gelukkig heeft mijn miele wel een vaste wateraansluiting.
Het hele gebeuren eruit halen en omwisselen zou ook niet gratis zijn. ook omdat ik 2 miele combi ovens magentrons heb. en een Bora naasta een miele vind ik er ook niet uit zien.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:27:
Na een hele tijd meelezen, wordt het eindelijk tijd dat ik actief mee mag doen in dit topic: We zijn van plan in september/oktober een nieuwe keuken te laten plaatsen.

Onze wensen qua keuken:
achterwand 4 meter breed, 2x hoog met magnetron/oven + stoom-oven, lage koffiebar, en dan nog 1 of 2x hoog met koel-vries combi.
Eiland 3m x 1.2m met vaatwasser, quooker, bora (pure?) en zitbar met 3 a 4 zitplekken.

Dit weekend zijn we dus even enkele keukenzaken in eindhoven meubelboulevard (eigenlijk dus son) binnen gelopen. Veel zaken werden we niet echt warm van, alleen bij Goergen keukens zagen we echt wel keukens die we mooi vonden. Wat we vooral erg mooi vinden is de ingefreesde grepen zoals Siematic SLX pure die heeft, en dan in combinatie met een dun (schuin afgeslepen) blad:

[Afbeelding]

Ik gaf dit dus al aan bij de verkoper, dat we dit erg mooi vinden, maar dat we ook weten dat dit waarschijnlijk niet in ons budget (rond de 30k) past. Hij gaf aan dat siematic haalbaar kon zijn als we niet teveel los gingen in opties en niet de duurste frontjes kopen. In plaats van siematic is ook pronorm Y-line een optie, die heeft soortgelijke ingefreesde grepen (iets minder mooi, maar nog dikke prima voor ons).

- keramisch blad is een optie, maar composiet kan ook al vanaf 12mm dikte. Wij hebben zelf geen probleem met dingen als "geen hete pannen erop zetten", omdat we dit al gewend zijn dat dit niet kan. Persoonlijk lijkt composiet me dus prima om de prijs te drukken, ik vond het in de winkel zeker niet lelijker dan keramisch.
- Frontjes van melamine. Hij gaf aan dat het zeker met kinderen eigenlijk wel zo fijn is. We hebben een aantal melamine frontjes van pronorm en siematic bekeken, en ik vond ze er prima uitzien. Ter info: Wij zouden de keuken waarschijnlijk in zwart eiken (look) willen.

We hebben meteen een afspraak ingepland om een keuken te laten uittekenen, maar ik heb inmiddels gelezen dat goergen niet bepaald de goedkoopste is. Ik zit er dus aan te denken om ook nog bij keukenloods een afspraak te gaan maken, aangezien die ook pronorm (Y-line) leveren. Zijn er nog andere suggesties / keukenmerken / zaken waar ik aan kan denken ?
Voor regio Eindhoven kun je bij Van Diessen in Veldhoven kijken. Maken de keukens in eigen fabriek volledig op maat. Kwa prijs vallen ze mee (tenminste de 2x dat wij daar een keuken vandaan hebben), geen idee echter of ze al in sept/okt kunnen leveren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• syntesia

Onze wensen qua keuken:

[Afbeelding]

Denk niet dat een slx voor 30k incl apperatuur haalbaar is.
Precies zoals de verkoper zegt, als je rustig aan doet met de opties dan zou het mogelijk kunnen zijn.
Maar dan heb je gewoon een uitgeklede SLX dus zonder ledverlichting met de gevreesde handvaten.

Waardoor je dus waarschijnlijk niet die feeling krijgt zoals je daar in de showroom hebt gezien.
Maar enkele offertes opvragen kan geen kwaad lijkt me zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:18

Onze wensen qua keuken:

[Afbeelding]

Als je in de regio Eindhoven zit zou ik zeker ook nog een afspraak maken bij Diessen in Veldhoven. Ze maken alles op maat, zijn daardoor misschien niet de aller goedkoopste maar wij vonden ze erg transparant en vriendelijk. Veeeeel beter als de gemiddelde DMG zaak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:20

Rzaan

Altijd zoekende

Spetember/oktober is kort dag (als je nog moet uitvinden wat je precies wil)

Wij wonen in de regio Eindhoven en kopen onze keuken bij Willuks in Valkenswaard.
Alles op maat. Keuze te over en geen wens is te gek.
Denk dat het voor dat budget moet kunnen.
Met onze keuken zouden we bij een reguliere keukenzaak niet terecht kunnen, want zodra je maar een beetje anders wil, kan het niet, of het kost de hoofdprijs.
Onze keuken had elders 25 tot misschien wel 40% meer gekost.

Hans Kwinten in Westerhoven is ook een topzaak.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floor-is
cacao70 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:08:
[...]

Heel mooi! Welke verlichtingstemperatuur heb je gekozen voor het kookeiland en spotjes ?
De spots zijn 4200K meen ik, de pendant weet ik zo even niet. Kan het niet online vinden zo snel.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floor-is
Chillmeister schreef op zondag 7 mei 2023 @ 17:12:
[...]

Mooi! Mag ik vragen wat voor ledstrips en profielen jij gebruikt hebt? Ben zelf namelijk nog zoekende voor mijn keuken die in juli door de aannemer geplaatst gaat worden.
Euhm slim waves meen ik. Moet het antwoord je schuldig blijven helaas.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floor-is
Shwan schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:15:
Afgelopen zaterdag een keukenblad uitgekozen bij keukenbladenfabriek, het gaat om Bronze Fantasy marmeren blad. Gezien het blad 3,40m wordt en de plaat maar 2,6m , komt er in het midden een naad. Ze gaan het echter in bookmatch (gespiegeld) plaatsen voor een mooi resultaat.

Ze komen het inmeten nadat alles er staat, dus dat zal pas 2e week van augustus worden helaas (ivm bouwvak).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erg spreken over de zaak! :)
Ik weet niet of het op een eiland komt, maar als je het ook nog in waterval kunt laten plaatsen.. Dat maakt het nog een stukje vetter. Als je toch al twee platen moet kopen ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floor-is
denpries schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:52:

Op de plek waar je werkt is een plint wat mij betreft absoluut noodzakelijk. Je staat anders te ver van het werkblad af. Maar alle plaatsen waar je niet aan het werk bent, daar kan je het prima doen. Als je goed kijkt naar mijn foto's, zie je ook dat wij alleen aan de werkzijde een plint hebben. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheeky
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:17
De prijs viel me tegen, ook al weet ik dat ik vrij dure apparatuur hanteer (we gebruiken geen stoomoven, die is nog een stuk duurder...). De notenhouten geribbelde kastenwand vinden we erg mooi cim full black apparatuur maar het is bij NEXT de duurste front die ze leveren (prijsklasse 13)

Mijn vraag: hebben jullie suggesties c.q. ideeën hoe ik de totale set-prijs verder omlaag kan krijgen richting 25k - 27k zonder van apparatuur te wisselen en zonder noemenswaardig de opzet en esthetiek vd keuken te veranderen? Ik heb bijv. bij allerlei aanbieders gekeken en niet iedere keukenleverancier levert bijvoorbeeld dit notenhout geribbelde front:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij hebben deze geribbelde frontjes in eiken voor onze kasten, maar van Häcker (hier de walnoot versie). Heel blij mee, maar inderdaad een van de duurste opties. Bij verschillende zaken/merken 1500-2000 per kast(deel). We zagen ook nog wel wat (kwaliteits)verschil per merk. Bij Kvik lijken de stroken wat breder bijvoorbeeld, al hebben we die niet in het echt gezien. En de één lijkt wat matter (minder afgewerkt) dan de andere. Zoals eerder in dit topic aangegeven, kan je op thuiskeukens.nl narekenen wat de kasten ongeveer kosten.

Hier een filmpje van hoe ze het maken.. :) YouTube: Rillenfront 2022 AV 6023 GL

Het verschilt ook of de groef in de binnenkant zit of niet. Volgens een verkoper hadden ze eerst een versie zonder groef aan de binnenkant en zouden deze frontjes krom trekken. We hebben ook een winkel gezien waar de binnenkant van de deur vlak was en één of ander systeem zat om te stellen (achterop de deur geplakt zegmaar).

We hebben (ook voor de specifieke kleur) het andere deel van de keuken van Nobilia genomen. Misschien zou dit de kosten nog kunnen drukken, maar met alle apparatuur verbaast me een prijs van min 30k voor jouw setup niet. We hebben wat luxere opties genomen, en ik denk dat het voor greeploze onderkasten of een eiland niet veel onder doet voor een hoger segment. Tenzij je specifieke wensen hebt als push-to-open, lage plint, etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Floor-is

Keramiek is niet-poreus en kan beter tegen hitte, kan in 4,8,12,20,30 mm.
Composiet is poreus, minder stootgevoelig en kan minder goed tegen hitte. Komt vaak in 12,20,30mm.

Melamine fronten == gewoon spaanplaat met standaard coating. Kan prima, als je de print mooi vind gewoon doen. :)

Ik ben meer en meer geneigd om te stellen dat de medewerker in de keukenzaak welhaast belangrijker is dan de zaak zelf. Bovendien denk ik dat het goed kan zijn als je ook naar TriStar kijkt, want die kunnen onwijs veel leveren qua kleuren en maken maatwerk.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floor-is
syntesia schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:53:
[...]

Aah spijtig dat hij net te laat voor mij komt. gelukkig heeft mijn miele wel een vaste wateraansluiting.
Het hele gebeuren eruit halen en omwisselen zou ook niet gratis zijn. ook omdat ik 2 miele combi ovens magentrons heb. en een Bora naasta een miele vind ik er ook niet uit zien.
Bora doet geen magnetron, dus dat zou je ook moeten opgeven. Wij vinden dat geen issue, gebruiken toch geen magnetron. Maar voor hen die dat wel gewend zijn.. Is het wel een gemis.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floor-is
Loompie schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:56:
[...]

Vind de X BO super mooi en heel functioneel, jammer dat Bora (nog?) niet een magnetron levert (wil graag visueel de oven/magnetron in dezelfde look). En tja, qua budget 😉
Misschien komt er nog een magnetron, dat weet ik echt niet. Maar zoals ik hierboven ook zei: wij missen die niet omdat we die toch al nooit gebruikten.

De oven is prachtig, werkt superfijn, de warmhoudlade gebruiken we ook bijna dagelijks. Nul spijt van die combi!

Bericht hierboven

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Source90
Floor-is schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:40:
[...]

Misschien komt er nog een magnetron, dat weet ik echt niet. Maar zoals ik hierboven ook zei: wij missen die niet omdat we die toch al nooit gebruikten.

De oven is prachtig, werkt superfijn, de warmhoudlade gebruiken we ook bijna dagelijks. Nul spijt van die combi!
Je kan altijd nog een stand-alone magnetron in een keukenkastje wegmoffelen :+

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 18:44
@Dipsausje @Lupadi Bedankt voor de tip, ik heb een afspraak ingepland bij Van Diessen in Veldhoven. Eerst even gevraagd naar de levertijd, en het zou nog mogelijk zijn in Oktober.

Het is denk ik ook vooral aan mezelf om snel duidelijk te krijgen wat wij willen, we weten in ieder geval al qua apparatuur welke features we willen, en we weten de globale look, dus dat is al heel wat.

(Tevens op dezelfde dag een afspraak ingepland bij keukenloods. Dan heb ik in totaal bij 3 keukenzaken een afspraak gehad, ik hoop hiermee een keuze te kunnen maken)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaVe9091
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-06 19:10

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij liepen met ons nieuwbouwwoning tegen ongeveer hetzelfde probleem aan. Borstwering raam op 86,5 en hoekkeuken op 93cm hoogte |:( Nu hebben wij gekozen om toch voor de hoekkeuken te gaan waar de vensterbank wordt verwijderd en wij het keukenblad laten doorlopen. Daarbij willen wij nog alleen de kiepstand vh raam behouden. Draaistand van een benedenraam aan de voorzijde vd woning zal toch niet worden gemist.

om te voorkomen dat evt water achter de spoelbak tot aan het raam doorloopt laten wij een plaat van hetzelfde materiaal als het blad plaatsen, zodat het vensterbank gedeelte als soort bak zal dienen. Leuk voor verse kruidenplantjes oid. Het gaat dan om boven het blad uitstekend randje van ongeveer 2cm.

Dat is het plan tot dusver. In november verwachten wij de keuken te laten plaatsen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ
DaVe9091 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 19:44:
[...]

Wij liepen met ons nieuwbouwwoning tegen ongeveer hetzelfde probleem aan. Borstwering raam op 86,5 en hoekkeuken op 93cm hoogte |:( Nu hebben wij gekozen om toch voor de hoekkeuken te gaan waar de vensterbank wordt verwijderd en wij het keukenblad laten doorlopen. Daarbij willen wij nog alleen de kiepstand vh raam behouden. Draaistand van een benedenraam aan de voorzijde vd woning zal toch niet worden gemist.

om te voorkomen dat evt water achter de spoelbak tot aan het raam doorloopt laten wij een plaat van hetzelfde materiaal als het blad plaatsen, zodat het vensterbank gedeelte als soort bak zal dienen. Leuk voor verse kruidenplantjes oid. Het gaat dan om boven het blad uitstekend randje van ongeveer 2cm.

Dat is het plan tot dusver. In november verwachten wij de keuken te laten plaatsen
Dat van die diepliggende vensterbank met kruidenplantjes is nog best een leuk idee :). Ik ga nog even in overleg met Keukenloods, wellicht hebben zij nog een idee. Onze maximale hoogte zou 93cm excl vloer kunnen worden, inclusief vloer kom ik dan uit op minimaal 92cm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loompie
Cheeky schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:56:
[...]

Wij hebben deze geribbelde frontjes in eiken voor onze kasten, maar van Häcker (hier de walnoot versie). Heel blij mee, maar inderdaad een van de duurste opties. Bij verschillende zaken/merken 1500-2000 per kast(deel). We zagen ook nog wel wat (kwaliteits)verschil per merk. Bij Kvik lijken de stroken wat breder bijvoorbeeld, al hebben we die niet in het echt gezien. En de één lijkt wat matter (minder afgewerkt) dan de andere. Zoals eerder in dit topic aangegeven, kan je op thuiskeukens.nl narekenen wat de kasten ongeveer kosten.

Hier een filmpje van hoe ze het maken.. :) YouTube: Rillenfront 2022 AV 6023 GL

Het verschilt ook of de groef in de binnenkant zit of niet. Volgens een verkoper hadden ze eerst een versie zonder groef aan de binnenkant en zouden deze frontjes krom trekken. We hebben ook een winkel gezien waar de binnenkant van de deur vlak was en één of ander systeem zat om te stellen (achterop de deur geplakt zegmaar).

We hebben (ook voor de specifieke kleur) het andere deel van de keuken van Nobilia genomen. Misschien zou dit de kosten nog kunnen drukken, maar met alle apparatuur verbaast me een prijs van min 30k voor jouw setup niet. We hebben wat luxere opties genomen, en ik denk dat het voor greeploze onderkasten of een eiland niet veel onder doet voor een hoger segment. Tenzij je specifieke wensen hebt als push-to-open, lage plint, etc.
m

Thx! Ik zag in ieder geval bij Alma en NEXT125 WRs ook (die niet gechecked) dat de ribbels aan 2 kanten zitten. Ook met scharnier oogt het erg degelijk. Onze huidige Kvik keuken doet het prima maar ik merk wel wat kwaliteitsverschillen.

Ik zal nog s checken bij Haecker, thx!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ColeJ

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand hier nog een idee over?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kirretje
  • Laatst online: 01-06 15:22

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Interessant voorbeeld. Ik heb nagenoeg dezelfde situatie. Was voorheen paralel opstelling, maar wordt nu U vorm. Wij hadden zelfs raampartij tot aan de grond. Deze heb ik nu eenvoudig dichtgezet met OSB.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om het aanrechtblad gewoon recht te laten lopen. en daarachter met een "klein opstaand" randje een soort inlegbakje te creëren. Mooi "vensterbank" bakje voor het plaatsen van kruidenpotjes, accessoires of andere zooi. Bij ons komt de kraan op die plaats, dus raam kan enkel nog gekiept worden (prima voor ons -stond toch nooit helemaal open). Mogelijk later deze week een fototje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krijgertje1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44

Onze wensen qua keuken:

[Afbeelding]

Ik zou een bezoek wagen aan ASWA in Helmond en/of Nuva Keukens in Deurne.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:03
Hi all, kom mij ook is melden hier :) willen over tijdje nieuwe keuken en zijn al wat keukenzaken afgegaan. De keuze zal waarschijnlijk gaan uitkomen om bij een zelfbouwer te gaan bestellen, ivm maatwerk.

Nu ben ik benieuwd hoe het zit met de keuken apparatuur, met de huidige schatting verwacht ik rond de 13~15K uit te komen voor de apparatuur, allen Miele op de kraan na Quooker. Hoe worden de prijzen voor Miele berekend, gaat dit ook met dealregs, backend rebates, extra korting bij einde kwartaal/fiscaal jaar. Of hebben alle partijen nagenoeg dezelfde inkoop prijs?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-06 14:28
Kirretje schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:17:
[...]

Wij hadden zelfs raampartij tot aan de grond. Deze heb ik nu eenvoudig dichtgezet met OSB.
Ik hoop dan voor je dat je buitenbeglazing hebt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floor-is
kiefty14 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:47:
Hi all, kom mij ook is melden hier :) willen over tijdje nieuwe keuken en zijn al wat keukenzaken afgegaan. De keuze zal waarschijnlijk gaan uitkomen om bij een zelfbouwer te gaan bestellen, ivm maatwerk.

Nu ben ik benieuwd hoe het zit met de keuken apparatuur, met de huidige schatting verwacht ik rond de 13~15K uit te komen voor de apparatuur, allen Miele op de kraan na Quooker. Hoe worden de prijzen voor Miele berekend, gaat dit ook met dealregs, backend rebates, extra korting bij einde kwartaal/fiscaal jaar. Of hebben alle partijen nagenoeg dezelfde inkoop prijs?
Als je bij een interieurbouwer uitkomt, is het afhankelijk van de interieurbouwer. De mijne rekent met een standaard opslag voor alles dat ingekocht wordt, dat kan positief uitvallen ;-)

Afhankelijk van waar je woont wil ik je best met deze partij in contact brengen. Ben er zelf erg content mee, anders zou ik het ook niet aanbieden :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00

franssie

Save the albatross

Ik heb gezocht op tweedehands maar kom daar eigenlijk alleen veel referenties tegen over autoverkoop en het verkopen van keukens.
Mijn geval is net even anders. De broer van mijn vriendin heeft een huis gekocht, veel meer moeten renoveren dan verwacht en het geld is op.
De keuken is een meukzooi en nu dacht ik, misschien kan ik een tweedehands keuken sponsoren. De bedragen die ik zie (zelfs inclusief apparatuur) zijn rond de 2 a 3 duizend euro excl installatie, dus prima. Dat zou ik ze wel cadeau willen doen, hij heeft in zijn netwerk wel wat handige mensen en ik kan zelf ook wel wat.

Maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met het kopen en installeren van een tweedehands keuken? Kunnen ze weer een jaar of 5 vooruit tot ze weer de middelen hebben om zelf verder te gaan, gun het mijn schoonzus en hun kinderen namelijk wel om ook een beetje een fatsoenlijke keuken te hebben.

Tzt als het gaat lopen wordt dat een eigen topic hoop ik.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:03
franssie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:16:
Ik heb gezocht op tweedehands maar kom daar eigenlijk alleen veel referenties tegen over autoverkoop en het verkopen van keukens.
Mijn geval is net even anders. De broer van mijn vriendin heeft een huis gekocht, veel meer moeten renoveren dan verwacht en het geld is op.
De keuken is een meukzooi en nu dacht ik, misschien kan ik een tweedehands keuken sponsoren. De bedragen die ik zie (zelfs inclusief apparatuur) zijn rond de 2 a 3 duizend euro excl installatie, dus prima. Dat zou ik ze wel cadeau willen doen, hij heeft in zijn netwerk wel wat handige mensen en ik kan zelf ook wel wat.

Maar zijn er hier mensen die ervaring hebben met het kopen en installeren van een tweedehands keuken? Kunnen ze weer een jaar of 5 vooruit tot ze weer de middelen hebben om zelf verder te gaan, gun het mijn schoonzus en hun kinderen namelijk wel om ook een beetje een fatsoenlijke keuken te hebben.

Tweedehands geen ervaring mee, maar een vriend heeft een demo keuken in zijn huis en daar is niets op aan te merken. Het moet wel maar net passen in je huis.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:51

Mijn nichtje heeft toen ze haar eerste huis kocht de keuken direct te koop aangeboden en voor een habbekrats weg gedaan. Die keuken was in uittekende staat met niet zo’n oude apparatuur maar ‘niet haar kleur’. Tsja first world problems denk ik dan maar.

Daarmee bedoel ik te zeggen dat je met wat zoeken best een pareltje kunt vinden.

Heb aan de andere kant een maat van me geholpen om een keuken te installeren. Het vergt wel wat handigheid en met het blad moesten we een truucje uithalen om het passend te maken. Volgens mij hebben ze uiteindelijk een stukje tegelwerk gemaakt om het aan het uiteinde aan te laten sluiten.

Thuis alles goed inmeten en dan bij aankoop goed meten zodat je weet dat je het kwijt kunt. Dan denk. Ik dat het een prima optie is. Mijn voorkeur zou het hebben als ik het zelf zou mogen demonteren. Dan kun je alles voorzichtig doen en netjes behandelen. Degene die er af moet heeft er waarschijnlijk minder liefde voor over.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Source90
blblacklabel schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:28:
[...]

Ah ja, ik heb zelf het gevoel dat Bokmerk net beter is alleen is het vele malen duurder.

Ben benieuwd naar je ervaring!
Toch voor Bokmerk gegaan. Weliswaar op marktplaats gekocht :+
3,6 meter bij 25cm hoogte voor een paar tientjes in onze voorkeurskleur kon ik niet laten liggen. En tja, het is maar voor een buitenkeuken .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00

franssie

Save the albatross

@Clifdon @big bang dank, het kan dus. Dan ga ik eens polsen of ze er voor open staan, en als dat zo is eens goed meten. Omdat het waarschijnlijk nooit 100% een match gaat zijn waarschijnlijk voor een parallel opstelling en dan een barretje oid bij het keukenraam wat in het midden zit. Alles is beter dan wat er nu schots en scheef hangt. Huis is jaren '80, keuken lijkt wel jaren '60 zo oud.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:00
franssie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:02:
@Clifdon @big bang dank, het kan dus. Dan ga ik eens polsen of ze er voor open staan, en als dat zo is eens goed meten. Omdat het waarschijnlijk nooit 100% een match gaat zijn waarschijnlijk voor een parallel opstelling en dan een barretje oid bij het keukenraam wat in het midden zit. Alles is beter dan wat er nu schots en scheef hangt. Huis is jaren '80, keuken lijkt wel jaren '60 zo oud.
Super aardig van je! Moet ook ff gezegd worden :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Floor-is

Wat een onwijs toffe gesture is dat!

Behalve van een keuken naar een garage verplaatsen: nee, geen ervaring. Wel met demontage, dat heb ik inmiddels wel redelijk in de vingers. ;)

De grootste uitdaging die ik zie is het werkblad, daar gaat het het vaakst mis. Die breken of zijn eigenlijk te ver heen of moet je stuk maken om te kunnen demonteren.
Daarnaast is water/gas/afvoer vaak een ding: die kan ik zelf niet afdoppen en daardoor heb ik menig kastje moeten slopen in plaats van demonteren. (Ik demonteer in principe zo dat zoveel mogelijk herbruikbaar is ;))

Wat mij betreft daarom: houd er rekening mee dat je wellicht alsnog een nieuw werkblad moet scoren, dat je de spoelkast en/of kookkast beschadigd kan raken en dan moet het wel goedkomen. Gebruikte apparatuur is op marktplaats ruim aanwezig, dus je kunt ook voorzichtig voor ze upgraden als het nodig is.

Oh en voor veel keukens kan je fronten nabestellen, de scharnieren en ladegeleiders zijn ook vrij standaard. Dus niet schrikken bij een lade die niet loopt of een scharnier dat een beetje wonky is: dat kan je meestal wel fiksen.

Er staan er zat op marktplaats trouwens en als we dan toch tips aan het geven zijn.. Liever een veel te grote keuken dat je kasten overhoud dan een te kleine. ;)

Voorbeeldje: https://www.marktplaats.n...e-moderne-keuken-uit-2015

[Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 10-05-2023 11:37]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 02-06 15:19
Floor-is schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:45:
[...]

Wat een onwijs toffe gesture is dat!
Inderdaad, niks aan toe te voegen. :)

Idee-tje: Tijdelijk een werkblad van de ikea scoren totdat er meer geld is voor een complete make-over ?
Werkbladen zijn spot goedkoop, en gaan echt wel een aantal jaartjes mee.

• ColeJ

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afspraak met Keukenloods gemaakt om bovenstaande te bespreken. Ben benieuwd wat daar uit gaat komen. Het verschil in hoogte zou 2 cm zijn, we moeten dan dus zakken naar 93cm. Als ik bij bekende kijk dan lijkt 93cm nog steeds een prima hoogte. Daarentegen zie je wel een trend dat keukens steeds hoger worden.

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:34
Ik heb keukentafel van Blum met een greeplijst. Nu wil ik die greeplijst er af halen, maar kan niet vinden hoe ze vast zitten. Heeft iemand enig idee? Nergens een schroef te bekennen, dus ik vermoed dat het gewoon geplakt is. Ik wil ze er netjes vanaf halen voor hergebruik.
Pagina: 1 ... 403 ... 406 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee