Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater93
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-04 14:12
Na een beetje inlezen van dit forum ben ik langs heel veel verschillende keukenzaken gegaan.
De laagste prijs die ik tot nu toe voor de volgende keuken heb gekregen is 16.9K inc montage.
Ik vraag me af of dit een schappelijke prijs is (1e keer dat ik een keuken koop).
Hoor graag jullie reacties :)

Het betreft een Hacker concept 130 GL keuken 240x360x240
Front: kasjmier kunststof PG0
Opstelling en kasten:
https://i.imgur.com/sCJ6Vjl.png
https://i.imgur.com/Hw1mrGt.png

Apparatuur:
Quooker combi+ 7L
Vaatwasser: Siemens SN63GX60CN
Oven: Siemens HB974GLB1
Inductie: Bora Puru
KV: AEG SCE618F3LS

Werkblad:
Graniet 20mm WL4 Cosmic Black polished (PG6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb de Siemens KI86SHDD0 al staan, maar ben nu aan het oriënteren op IKEA keukens. Deze koelvriescombi heeft een vlakscharnier, en volgens Coolblue kan in een Ikea METOD keuken alleen een koelkast met sleepdeursysteem. Dit klinkt niet logisch, maar ik kan op internet alleen andere mensen vinden die dezelfde vraag stellen, maar geen definitief antwoord.

Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een koelvriescombi met vlakscharnier in een Ikea METOD keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Pater93 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:17:
Na een beetje inlezen van dit forum ben ik langs heel veel verschillende keukenzaken gegaan.
De laagste prijs die ik tot nu toe voor de volgende keuken heb gekregen is 17K inc montage.
Ik vraag me af of dit een schappelijke prijs is (1e keer dat ik een keuken koop).

Opstelling en kasten:

Apparatuur:
Quooker combi+ 7L

Werkblad:
Hmm mooi merk apparatuur. Granieten werkblad. Ben geen expert, maar ik zou zo tekenen voor dat bedrag.
Welke keukenboer is dat? (Mag in mo of pm als je het wil delen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater93
Eierkoekie schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:28:
[...]

Hmm mooi merk apparatuur. Granieten werkblad. Ben geen expert, maar ik zou zo tekenen voor dat bedrag.
Welke keukenboer is dat? (Mag in mo of pm als je het wil delen).
Dit was bij de keukenloods ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:32
Om nog even door te gaan op de Quooker discussie en wel/geen energie besparing...
What if: Zou je de vaatwasser ook op de Quooker kunnen aansluiten? :9

Ik zie dat mijn vaatwasser ook een warmwateraansluiting heeft, net als tientallen andere (Miele heeft er bijvoorbeeld al 40+ in het assortiment). KAn maximaal tot 60°c.
Lijkt mij dat de Quooker een stuk zuiniger het water kan opwarmen dan een vaatwasser. Weer zo'n hersenspinseltje waar je niet veel over op Google vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Source90 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:50:

Lijkt mij dat de Quooker een stuk zuiniger het water kan opwarmen dan een vaatwasser.
Waarom lijkt jou dat? Elektrisch verwarmingselement vs elektrisch verwarmingselement. Opwarmen an sich lijkt me dus een gelijke zaak. Warm houden is een ander verhaal, maar dat kan de Quooker niet meer zodra het water in de vaatwasser zit. :)

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 28-04-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Cap schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:52:
[...]

Waarom lijkt jou dat? Elektrisch verwarmingselement vs elektrisch verwarmingselement.
Vaatwasser warmt het water op wanneer nodig, meerdere keren per wasbeurt. Quooker heeft dit warme water in een goed geïsoleerd vat zitten en warmt het daarbinnen op tot de vraag om warm water. Het elke keer opwarmen van koud water met een groot verwarmingselement lijkt mij meer stroom voor benodigd dan de Quooker die dat over een langere periode in een drukvat doet.
Maar hé, natuurkunde is niet mijn achtergrond. Kan het zomaar mis hebben :9

Heb zelf de Combi+, die vult aan met water uit de boiler als het op is naar mijn weten. Dat is bij ons ook een warmtepomp met 180L vat.

Kan helaas erg weinig vergelijkingen vinden tussen koud aansluiten en met een warmwater aansluiting. En dan helemaal niets over warmtepomp boilervat (op 10+ meter afstand) of Quooker met hotfill... Naast wij van WC-eend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYo5wOaKSqKVX_rER0cEa6LHm-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uD8ynXCr2FxVTVgkbSU1QDKr.png?f=user_large

Zoals in bovenstaande disclaimer: "In programma Fijn". Net het programma wat niemand gebruikt 8)7

Miele van ons heeft Auto-open, geen idee of koud water om na te spoelen (om af te koelen) dan nodig is, of overbodig met openen van deur als droog-"mechanisme".

Laat ik hem anders insteken: Iemand al eens de vaatwasser op de warmwater aansluiting gehad?
Idealiter ook nog het verbruik bijgehouden :>

[ Voor 43% gewijzigd door Source90 op 28-04-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:51
Geen eigen ervaring maar ik heb bij een boilerfabrikant gewerkt in het verleden die ook een tijdje hebben geconcurreerd met Quooker. Daar werd intern altijd gezegd dat hot-fill bijna altijd een slecht idee is. Zeker als dat werd aangesloten op een cv ketel. Terwijl we het natuurlijk wel als verkoopargument gebruikten..

In een vaatwasser zorgt het koude water er inderdaad voor dat aan de binnenkant het vocht condenseert. Je vaat komt dan niet nat uit de machine. Met een auto open functie zal dit wel minder relevant zijn.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:07
Source90 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:56:
[...]

Vaatwasser warmt het water op wanneer nodig, meerdere keren per wasbeurt. Quooker heeft dit warme water in een goed geïsoleerd vat zitten en warmt het daarbinnen op tot de vraag om warm water. Het elke keer opwarmen van koud water met een groot verwarmingselement lijkt mij meer stroom voor benodigd dan de Quooker die dat over een langere periode in een drukvat doet.

Heb zelf de Combi+, die vult aan met water uit de boiler als het op is naar mijn weten. Dat is bij ons ook een warmtepomp met 180L vat.

Kan helaas erg weinig vergelijkingen vinden tussen koud aansluiten en met een warmwater aansluiting. En dan helemaal niets over warmtepomp boilervat (op 10+ meter afstand) of Quooker met hotfill... Naast wij van WC-eend:

[Afbeelding]

Zoals in bovenstaande disclaimer: "In programma Fijn". Net het programma wat niemand gebruikt 8)7

Miele van ons heeft Auto-open, geen idee of koud water om na te spoelen (om af te koelen) dan nodig is, of overbodig met openen van deur als droog-"mechanisme".

Laat ik hem anders insteken: Iemand al eens de vaatwasser op de warmwater aansluiting gehad?
Puur elektrisch verwarmen geeft in principe altijd hetzelfde resultaat (COP ~1), of je dat nu met een quooker, vaatwasser, waterkoker of inductie kookplaat doet maakt niet uit.
Ik zou haast zeggen dat zo laat mogelijk het beste is, dus in de vaatwasser zelf. En daarbij hoe sneller hoe beter.

Heeft dus alleen nut als je je (tap)water verwarmt met zonne-energie of desnoods met een warmtepomp.
Maargoed, als je vervolgens weer moet douchen op gas omdat het warme water op is, is je winst weg :9

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 28-04-2023 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08 12:23
Pater93 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:17:
De laagste prijs die ik tot nu toe voor de volgende keuken heb gekregen is 16.9K inc montage.

Opstelling en kasten:

Apparatuur:
Quooker combi+ 7L

Werkblad:
Je kan je kastjes uitrekenen op Thuiskeukens.nl! En kijken wat een upgrade van Concept 130 naar Systemat zal kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
Cap schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:03:
[...]

Wat betreft trendgevoeligheid, de kleur groen lijkt me minstens zo trendgevoelig als de "Japandi" (is dat het wel?) stijl van die kastjes. ;)

Wil je echt tijdloos zonder poespas dan gaat het toch van wit tot de (warme) grijs/creme tinten, als je het mij vraagt. Zwart en groen zijn recente modekleuren. Niet zo heel erg lang geleden had je vaker grijsblauw/ijsblauw icm grijs, zie je niet meer. Heel lang geleden had je mosgroen, oranje en diarreebruin, zie je ook niet meer. :)

PS wat betreft Japandi postte @Floor-is een foto waarvan ik het idee had dat het een trendgevoelige variant was. De onderkastjes lijken me de kern van de Japandi look voor keukens, en die look is vast meer trendgevoelig dan een vlakke afwerking.

De bovenkastjes met houten accenten vind ik zonder meer mooi, mede door de strakke omlijsting van het geheel met zijpanelen, en acht ik niet enorm trendgevoelig. Hoewel ik me er goed van bewust ben dat er een lange periode geweest is dat hout(look) op kastjes sowieso helemaal verboden was in keukens. :P

[Afbeelding]
Je kunt die bovenkasten ook in het groot doen, dit is een iets oudere foto van een van onze kastenwanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lYcgauOAXYdi3bF9o__7EXTaVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q4lRycGH1g3iEiu01peuyZzx.jpg?f=user_large

Als ik me ertoe kan zetten en de tijd vinden kan, zal ik eens wat meer foto’s maken :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 12:49
Source90 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:56:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb het destijds overwogen het was en is nu weer voornamelijk voordelig als het warm water via gas of een zonneboiler wordt verwarmd. Echter uiteindelijk een showroom model genomen zonder die optie.

Stel dat je afwasbeurt elke keer 1kwh verbruikt waarvan 50% verwarming van water. Dan gebruik je op jaarbasis 365*0,5 = 182,5 kwh aan het verwarmen van water. Bij een stroomprijs van 0,3 is dat 54,75 euro per jaar. Gas heeft ruim een 9x zo hoge dichtheid dus 182,5/9= 20,2 m3 bij een gasprijs van 1,3 euro is dat 26,36 euro er jaar.

Conclusie:
- Het kan een redelijk besparing opleveren
- De programma duur is meestal korter
- Bij het aansluiten van twee zware apparaten op 1 groep kan vaak overbelasting worden voorkomen.

Eigenlijk zou het de standaard kunnen worden ook voor wasmachines maar fabrikanten laten een aantal punten liggen:

- Het is niet mogelijk om zowel warm als koud aan te sluiten. Zo gebeurt in dit geval het voorspoelen ook met warm water. Hier gaat energie verloren.
- Een eventuele verandering in piek belasting is onduidelijk. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dit de mogelijkheid bied om de apparaten te limiteren op 1.5 kw. Dan zou je altijd twee zware apparaten op 1 groep kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:41
Binnenkort start onze verbouwing en gisteren was ik bij de keukenpartij en de vloerleverancier (PVC). Met beide hebben we het gehad over de volgorde, wie komt eerst. En beide partijen geven aan dat het het beste is als zij als laatst komen. Maar wie heeft er "gelijk"?

Het lijkt mij - denk ik - het mooiste als eerst de vloer geplaatst wordt en daarna de keuken. Want dan dient de keuken als 'plint', en krijg je potentieel geen naden tussen keuken en vloer.

Meningen of ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater93
Jasper schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:36:
Binnenkort start onze verbouwing en gisteren was ik bij de keukenpartij en de vloerleverancier (PVC). Met beide hebben we het gehad over de volgorde, wie komt eerst. En beide partijen geven aan dat het het beste is als zij als laatst komen. Maar wie heeft er "gelijk"?

Het lijkt mij - denk ik - het mooiste als eerst de vloer geplaatst wordt en daarna de keuken. Want dan dient de keuken als 'plint', en krijg je potentieel geen naden tussen keuken en vloer.

Meningen of ervaringen?
Als je je vloer niet eerder denkt te vervangen dan je keuken dan zou ik hem op je vloer zetten en anders niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:16
LemonC200 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:16:
[...]

- Het is niet mogelijk om zowel warm als koud aan te sluiten. Zo gebeurt in dit geval het voorspoelen ook met warm water. Hier gaat energie verloren.
Uitzondering daarop zijn (bij wasmachines, raken offtopic) de Miele allwater en Akso systemen.

Overigens heb je ook nog verlies in je warm water leiding. Staat je wasmachine/vaatwasser praktisch naast de boiler/cv geen probleem, maar met een lange leiding heb je toch altijd een x aantal liters voor niets verwarmd. In de winter nog geen probleem, maar buiten het stookseizoen is dat onwenselijk.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:38

Meningen of ervaringen?
Als je een vaste vloer hebt (plak pvc) dan eerst vloer en daarna keuken, heb je een zwevende vloer (klik pvc) dan andersom. Zelf geen ervaring mee, maar flinke tijd terug iemand hier in het topic wel met kliklaminaat en zowel vloer als keuken kon helemaal opnieuw. Laminaat moet kunnen ‘werken’ en dat kan niet als er een keuken op staat. Gevolg: kieren en bollingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
big bang schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:41:
[...]

Uitzondering daarop zijn (bij wasmachines, raken offtopic) de Miele allwater en Akso systemen.

Overigens heb je ook nog verlies in je warm water leiding. Staat je wasmachine/vaatwasser praktisch naast de boiler/cv geen probleem, maar met een lange leiding heb je toch altijd een x aantal liters voor niets verwarmd. In de winter nog geen probleem, maar buiten het stookseizoen is dat onwenselijk.
Dat vroeg ik me ook net af, hoeveel water pakt een vaatwasser per keer? Als dat vrijwel gelijk is als wat er in je leiding zit heeft het natuurlijk geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Idd, als je geen boiler hebt maar een cv ketel met doorstroom verwarmingselement dan zijn er 2 mogelijkheden:

1. Het verwarmingselement in de CV wordt niet op temperatuur gehouden. Gevolg is dat het, ook als de kraan vlakbij de CV zit, al snel 15 seconden of meer duurt voordat het water een beetje op temperatuur is, en voordat het echt in de buurt van 50-60 graden komt ben je meer dan een halve minuut verder. Ik heb hier in mijn wooncarriere inmiddels ruime ervaring mee opgebouwd, want al mijn 5 woningen hadden dit probleem :P.
2. Het verwarmingselement in de CV wordt op temperatuur gehouden. Ook dan duurt het bij een beetje leiding (toch al snel 5 meter of meer denk ik) meer dan 10 seconden voordat het water warm te noemen is, en ook dan is het nog zeker geen 50-60 graden). Bovendien gaat al je energievoordeel verloren aan het feit dat je CV het verwarmingselement op temperatuur zit te houden.

Dus ik ben bang dat in veel gevallen de theorie van hotfill helemaal niet zo gunstig uitpakt tov coldfill, zeker niet bij de zuinigere modellen van tegenwoordig die sowieso minder water gebruiken.

Bovenstaande is ook een reden waarom ik bij de volgende keuken sowieso voor een Quooker wil gaan. Elke keer liters drinkwater tappen en ongebruikt door de gootsteen laten spoelen (of opvangen in pannetjes ;w) voordat het op temperatuur is staat me tegen. En ook dat de CV ketel dan steeds moet aanslaan. Gevolg is dat ik bijna altijd koud water tap, ook als het eigenlijk niet prettig/handig is. Daar wil ik nu wel eens een keer van af.

Vroeger had je trouwens geisers, dat werkte wel efficiënt want die was itt een cv juist gedimensioneerd voor WW gebruik en hing boven de gootsteen. Daarbij was dat waakvlammetje dan weer een zorg. :P

De Quooker hang ik wel aan een smartplug zodat deze gemakkelijk uit kan als we langer dan een dag weg zijn, want dat ding dan aan laten staan vind ik echt onzinnige verspilling.

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 29-04-2023 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 12:49
Cap schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:06:
Bovenstaande is ook een reden waarom ik sowieso voor een Quooker wil gaan. Elke keer liters drinkwater tappen en ongebruikt door de gootsteen laten spoelen (of opvangen in pannetjes ;w) voordat het op temperatuur is staat me tegen. Gevolg is dat ik bijna altijd koud water tap, ook als het eigenlijk niet prettig/handig is. Daar wil ik nu wel eens een keer van af.
Wat ik wel weer een nadeel vind van de Combi + is dat als je regelmatig warm water tapt. Dat elke keer de CV aanspringt. Bijvoorbeeld als je even een snijplank met warmwater afspoelt. Idealiter zou je willen dat oh je verbruikt nu meer dan 25 seconden warm water dan springt de CV bij. Dat gaat echter niet omdat het een op druk gebaseerd systeem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ja klopt, had ik er zelf ook net bijgezet in mijn post. :)

Ik overweeg daarom ook om gewoon voor de Combi uitvoering te gaan. Dan kan je nog steeds aardig wat warm water tappen, max 27 liter. Meerdere emmers tappen we toch zelden of nooit in de keuken. Bespaart ook weer een paar honderd euro.Uiteraard niet als je voor de Combi gaat ipv de Pro3. En we gaan in de toekomst toch ook een keer van het gas af dus dan is er afhankelijk van situatie in je huis en gekozen oplossingen kans dat je niks meer aan de warmwaterleiding hebt in de keuken.

Benieuwd hoe anderen hierover denken, Quooker Combi vs Combi+, ook als je nu een warmwaterleiding in de keuken hebt, en meer algemeen de toekomst van de warmwaterleiding naar de keuken.

Edit, hier al een to the point discussie over dit onderwerp gevonden.

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 29-04-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
mitsumark schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:06:
[...]
Dat vroeg ik me ook net af, hoeveel water pakt een vaatwasser per keer? Als dat vrijwel gelijk is als wat er in je leiding zit heeft het natuurlijk geen nut.
Vandaar ook het idee om te kijken of er voordeel valt te halen om hem aan de Quooker aan te sluiten. In het overgrote deel van de huishoudens staat deze pal naast de vaatwasser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:51
@Cap Wellicht te veel inside informatie. Maar hotfill is ontstaan omdat installateurs moeilijk begonnen te doen bij het installeren van dergelijke systemen. Reden; zij mochten geen warmwaterleiding laten afdoppen (dood eind in de leiding) en het volledig afkoppelen is soms een heel moeilijk karwei.

Daarna is in een brainstormsessie hotfill ontstaan zodat we in elk geval iets van flow hielden op de warmwaterleiding. Het was dus geen energetische onderbouwing. Inmiddels heeft de hele markt die oplossing overgenomen en verkopen het als energetisch voordeel. Dat is het dus niet in elk geval. Je bent meestal gewoon het koud geworden water uit de leiding weer opnieuw aan het verwarmen.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-09 12:05

Meningen of ervaringen?
Wordt de vloer zwevend gelegd of gelijmd ? Indien zwevend eerst de keuken (vloer wordt gelegd t/m voorbij de plint), indien gelijmd eerst de vloer (keuken komt op vloer te staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 4% gewijzigd door SL65 op 29-04-2023 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@SL65 Ik zou de werkkant doen met een verdiept aanrechtblad (65-70). Volgens mij heb je die ruimte nog net voor het raam en zo heb je extra afzet- en werkruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:06
Floor-is schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 00:22:
[...]

Je kunt die bovenkasten ook in het groot doen, dit is een iets oudere foto van een van onze kastenwanden.

[Afbeelding]

Als ik me ertoe kan zetten en de tijd vinden kan, zal ik eens wat meer foto’s maken :)
Erg mooi 👍

Wat is het voor kleur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
Wat mij opvalt aan jouw ontwerp:
- vaatwasser tussen spoel en koken is echt niet fijn. Heb ik nu ook en in mijn nieuwe huis gelukkig niet meer.
- 60 cm tussen spoel en koken om je eten voor te bereiden is erg krap.
- ik zou koken en spoelen omdraaien, vaatwasser helemaal links zetten, 80 cm ladekast nemen tussen spoelen en koken, gootsteenkastje dan naar 60 cm gaan.

De Bora Puru heeft 2,5 cm nodig achter het kastje, bij ikea is dat maar 1 cm. Dit vang je inderdaad op door een iets dieper blad te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 10:28

NvU

c-nan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:56:
[...]

Ik laat dat over 3 maanden hier wel weten :D
Toevallig al geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:24
NvU schreef op zondag 30 april 2023 @ 14:36:
[...]

Toevallig al geplaatst?
Nee, keuken komt volgende week, direct daarna komen ze inmeten en daarna pas plaatsen, duurt dus nog wel even.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Swinta schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:11:
[...]

Wat mij opvalt aan jouw ontwerp:
- vaatwasser tussen spoel en koken is echt niet fijn. Heb ik nu ook en in mijn nieuwe huis gelukkig niet meer.
- 60 cm tussen spoel en koken om je eten voor te bereiden is erg krap.
- ik zou koken en spoelen omdraaien, vaatwasser helemaal links zetten, 80 cm ladekast nemen tussen spoelen en koken, gootsteenkastje dan naar 60 cm gaan.

De Bora Puru heeft 2,5 cm nodig achter het kastje, bij ikea is dat maar 1 cm. Dit vang je inderdaad op door een iets dieper blad te nemen
Bedankt voor de input! Hoe bedoel je de opmerking precies omtrent de vaatwasser? Momenteel heb ik ook de vaatwasser tussen de spoelbak en de kookplaat (niet eigen keuze), maar zo onhandig vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vijeta
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 15:48
Hi allemaal,

Mijn woning heeft een brunyzaal keuken die er al zat en is ongeveer 13 jaar oud. Nu is de inbouw koffie machine kapot en ik wil er geen nieuwe inbouw apparaat plaatsen dus ben even benieuwd wat mijn opties zijn.

Ik zat zelf te denken aan een inbouw lade, maar weet niet zo goed waar te zoeken om op deze kleur uit te komen. Heeft iemand een ander makkelijk/creatief idee wat snel uitvoerbaar is en niet al teveel geld hoeft te kosten? 😅Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e1SYdPG5EfYVKTQIvlIYHAhbozQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpkRgXky7ffQJM9UfjYiRyqP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Vijeta op 30-04-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Vijeta schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:50:
Hi allemaal,

Mijn woning heeft een brunyzaal keuken die er al zat en is ongeveer 13 jaar oud. Nu is de inbouw koffie machine kapot en ik wil er geen nieuwe inbouw apparaat plaatsen dus ben even benieuwd wat mijn opties zijn.

Ik zat zelf te denken aan een inbouw lade, maar weet niet zo goed waar te zoeken om op deze kleur uit te komen. Heeft iemand een ander makkelijk/creatief idee wat snel uitvoerbaar is en niet al teveel geld hoeft te kosten? 😅[Afbeelding]
Wat zijn de afmetingen? 45x60? Een frontje van 45x60 is geen standaardmaat dus wees creatief.
Makkelijkste optie is een open vak maken in zwart met 1 plankje erin. Kun je wel bij Ikea halen, en aan de bovenkant op goede hoogte brengen en met zwarte kit afwerken.
Andere optie: een lade erin met als front een op maat gemaakte houten plaat, voorzien van zwarte schoolbordverf.
Maar ik zou ook bij Bruynzeel informeren of ze dit frontje nog kunnen leveren. En kijk ook op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vijeta
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 15:48
Toke_gt schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:14:
[...]

Wat zijn de afmetingen? 45x60? Een frontje van 45x60 is geen standaardmaat dus wees creatief.
Makkelijkste optie is een open vak maken in zwart met 1 plankje erin. Kun je wel bij Ikea halen, en aan de bovenkant op goede hoogte brengen en met zwarte kit afwerken.
Andere optie: een lade erin met als front een op maat gemaakte houten plaat, voorzien van zwarte schoolbordverf.
Maar ik zou ook bij Bruynzeel informeren of ze dit frontje nog kunnen leveren. En kijk ook op Marktplaats.
Thanks voor de tips. Afmeting is idd 45x60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Goedenavond !

Er zijn hier aardig wat mensen voorbij gekomen die gekozen hebben voor matte frontjes van ballerina keukens en dan heb ik het over directlack.

We hebben sinds iets minder dan 2 maanden een directlack keuken mat zwart en we zijn echt niet vies van schoonmaken. Dagelijks in de avond met een licht lauw sopje en elke week iets grondiger. Maar wat een vingerafdrukken en vet blijft er continu en overal achter. Het is werkelijk waardeloos dat matzwarte. En we hebben volgens de keukenboer een fingerprint proof keuken gekregen.

Nu gaan de meeste vlekken er wel uit na de dagelijkse sop. We gebruiken overigens zacht materiaal, bijv katoen en zeker geen Microvezel)

Maar we zien nu op twee lades vlekken die we er met geen mogelijkheid uit krijgen. Het zijn geen krassen maar gewoon echt vlekken.

Van dreft tot aan glasreiniger (zoals aanbevolen door ballerina keukens voor Matlak directlack), vlekken blijven zichtbaar.

Nu gaan we terug naar de keukenboer, want eerlijk gezegd slaat dit nergens op.

Je hoeft niet eens vette vingers te hebben, je gaat in de ochtend de badkamer in , je was je gezicht , smeert een crème , loopt naar beneden , zet een bak koffie en je hebt al vlekken aan de keukenkast boven het koffieapparaat. En dan moet je dus gewoon direct gaan schoonmaken. Gaat toch nergens over.

Ik kan niet spreken over andere keukens, maar wat wij ervaren met de pur pur directlack mat zwart van ballerina is niets anders dan ellende.

Foto’s stuur ik morgen, nu te donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
SL65 schreef op zondag 30 april 2023 @ 18:05:
[...]
Bedankt voor de input! Hoe bedoel je de opmerking precies omtrent de vaatwasser? Momenteel heb ik ook de vaatwasser tussen de spoelbak en de kookplaat (niet eigen keuze), maar zo onhandig vind ik het niet.
De plek tussen kookplaat en spoelbak is doorgaans waar je het eten voorbereid, snijwerk enzo.
Dat gaat dus moeizaam tegelijk met vaatwasser activiteiten (gelijk tijdens het koken inruimen, of juist de vaat van gister nog uitruimen).
Maargoed, bij de deuren die naar binnen open gaan aan de muurkant is nog minder prettig.
Tegenover in de kastenwand kan, maar is ook niet ideaal (natte spullen over je vloer?)
Anders kun je, zoals eerder aangegeven, kookplaat en spoelbak omdraaien met vaatwasser op de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:28
@Dalma Welk merk is de keuken en het front type?
Klinkt bijna alsof het geen anti vinger print is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Dalma schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:40:
Dagelijks in de avond met een licht lauw sopje en elke week iets grondiger. Maar wat een vingerafdrukken en vet blijft er continu en overal achter.
Dit kan gewoon niet de bedoeling zijn. Ik zou de leverancier vragen een expert te sturen om te beoordelen wat hier is misgegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mat zwart staat er ook wel om bekend toch? Denk dat het niet persé aan die leverancier ligt. Vrienden van mij hebben precies hetzelfde met mat zwart, overal vingerafdrukken, maar die laten het gewoon maar staan want je doet er toch niets tegen (tenzij je dus elke ochtend en avond inderdaad wil poetsen).

[ Voor 3% gewijzigd door Il 2 op 01-05-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Roos79 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:05:
@Dalma Welk merk is de keuken en het front type?
Klinkt bijna alsof het geen anti vinger print is?
Merk keuken : ballerina
Frontjes : directlack mat zwart

Bijgaand nog foto’s.

De koelkast die je heel vaak gebruikt is goed schoon te krijgen vandaar dat dit heel gek blijft.

Dit zijn 2 frontjes waar dit probleem is. Rest is wel goed schoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuUMGerNloxCAddsmzQxmULCMs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvpdxmebVFTbRFPH2crSPtST.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1znyUcrK_hF_cBwc0b_nJ93BoDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DUof29JYNynvrN39PnKb2Wdv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtgllUAv4KOJEZ9LGMcilLtnH_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/la824OyJ1TFya0xJC297dcnt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Il 2 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:39:
Mat zwart staat er ook wel om bekend toch? Denk dat het niet persé aan die leverancier ligt. Vrienden van mij hebben precies hetzelfde met mat zwart, overal vingerafdrukken, maar die laten het gewoon maar staan want je doet er toch niets tegen (tenzij je dus elke ochtend en avond inderdaad wil poetsen).
Snap ik maar op 2 fronten gaat het niet weg , ook niet met dagelijks poetsen en dat hoort niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Dalma schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:43:
[...]

Snap ik maar op 2 fronten gaat het niet weg , ook niet met dagelijks poetsen en dat hoort niet.
Kan aan mij liggen, maar het lijkt wel of de coating (als die er al op zit) is losgelaten en dan kan je inderdaad poetsen tot je een ons weegt. Ben zelf niet bekend met dit merk/type maar denk dat je hier toch eventjes de keukenboer naar moet laten kijken, want echt normaal ziet het er ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Dalma schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:43:
[...]
Heb je bij die twee vlekken iets met soda geprobeerd? Emmer sop met beetje soda erin? Direct naspoelen met lauw water?
Of baking soda? Pasta maken van baking soda met klein beetje water. Op de vlek smeren, even laten intrekken en weghalen. Daarna met een gewoon sopje naspoelen.

Maar ik blijf vinden dat het niet hoort bij antifingercoating. Daarom een expert vragen te kijken of de coating wel goed is aangebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Toke_gt schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Heb je bij die twee vlekken iets met soda geprobeerd? Emmer sop met beetje soda erin? Direct naspoelen met lauw water?
Of baking soda? Pasta maken van baking soda met klein beetje water. Op de vlak smeren, even laten intrekken en weghalen. Daarna met een gewoon sopje naspoelen.

Maar ik blijf vinden dat het niet hoort bij antifingercoating. Daarom een expert vragen te kijken of de coating wel goed is aangebracht.
Ik zou vooral niet te veel middelen proberen alvorens de keukenverkoper of leverancier te raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
LemonC200 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:16:
[...]

Ik heb het destijds overwogen het was en is nu weer voornamelijk voordelig als het warm water via gas of een zonneboiler wordt verwarmd. Echter uiteindelijk een showroom model genomen zonder die optie.

Stel dat je afwasbeurt elke keer 1kwh verbruikt waarvan 50% verwarming van water. Dan gebruik je op jaarbasis 365*0,5 = 182,5 kwh aan het verwarmen van water. Bij een stroomprijs van 0,3 is dat 54,75 euro per jaar. Gas heeft ruim een 9x zo hoge dichtheid dus 182,5/9= 20,2 m3 bij een gasprijs van 1,3 euro is dat 26,36 euro er jaar.

Conclusie:
- Het kan een redelijk besparing opleveren
- De programma duur is meestal korter
- Bij het aansluiten van twee zware apparaten op 1 groep kan vaak overbelasting worden voorkomen.

Eigenlijk zou het de standaard kunnen worden ook voor wasmachines maar fabrikanten laten een aantal punten liggen:

- Een eventuele verandering in piek belasting is onduidelijk. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als dit de mogelijkheid bied om de apparaten te limiteren op 1.5 kw. Dan zou je altijd twee zware apparaten op 1 groep kunnen aansluiten.
1kWh? (Bron hier)

Ik heb een Miele G7690, daar kan ik het volgende zien:
  • Energieverbruik in kWh (ECO-programma) -> 0,54
  • Verbruikswaarde warmwateraansluiting in ECO-programma in kWh -> 0,29
Miele geeft zelf aan dat een warmwateraansluiting (60º) 50% zou besparen op de verbruikswaarde warmwateraansluiting. Dat is dus 0,145kWh per wasbeurt. Als je elke dag een ECO-programma draait, dan is dat op jaarbasis dus net geen 53kWh.
Het maken van een extra warmwateraansluiting vraagt om een beetje buis en een stopkraantje. Laten we zeggen €50 materiaal en misschien een half uurtje werk a €75/u. Komt uit op €87,50

Volgens overstappen.nl kost 1kWh nu gemiddeld €0,53. Dus 53kWh is dan €28 besparing per jaar.
Om alleen de aansluiting terug te verdienen kost 37,5 maanden, ruim drie jaar. Daarna bespaar je dus, uitgaande van de huidige -relatief hoge- energieprijs €28 per jaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 01-05-2023 11:17 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
mitsumark schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:06:
[...]
In mijn geval 8,4 liter :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Vijeta schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:50:
Hi allemaal,

Ik zat zelf te denken aan een inbouw lade, maar weet niet zo goed waar te zoeken om op deze kleur uit te komen. Heeft iemand een ander makkelijk/creatief idee wat snel uitvoerbaar is en niet al teveel geld hoeft te kosten? 😅[Afbeelding]
Bruynzeel heeft een speciale afdeling voor het na/bijbestellen van onderdelen uit oudere keukens. Even een winkel in de buurt bellen en je kunt dus zomaar dat frontje nog krijgen :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:28
Toke_gt schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Of baking soda? Pasta maken van baking soda met klein beetje water. Op de vlak smeren, even laten intrekken en weghalen. Daarna met een gewoon sopje naspoelen.

Zou eerst achterhalen of het überhaupt wel anti vingerprint is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
SquareOne schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Ik zou vooral niet te veel middelen proberen alvorens de keukenverkoper of leverancier te raadplegen.
Op zich helemaal eens. Ik kom dit online wel veelvuldig als oplossing tegen bij specifiek dit probleem bij mat zwarte keuken. Vandaar toch maar de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
SquareOne schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Nee idd. Alleen wat ik las op de website van de leverancier . Lauw sopje met een paar druppels dreft en glasreiniger. Maar niks helpt.

Morgen (dan gaat de keukenboer open) even bellen en laten langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalma
Toke_gt schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Op zich helemaal eens. Ik kom dit online wel veelvuldig als oplossing tegen bij specifiek dit probleem bij mat zwarte keuken. Vandaar toch maar de tip.
Thnx Idd. Had soda pasta ook gelezen. Maar ik laat ze wel eerst even de foto’s bekijken en dan mogen ze het zelf beoordelen.

Ik begrijp dat je op zwart alles meer ziet maar het moet er ook af kunnen. Een keuken is nu eenmaal een plek waar er met boter olie en eten gewerkt wordt. Hoe voorzichtig je ook bent, een spetter hier en daar valt niet te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Inderdaad, laat de winkel eerst maar zeggen hoe je die vlek moet verwijderen, dat doe je vervolgens en is het dan niet weg dan kan je met garantie gaan werken.

Ik vind het overigens wel heel bijzonder mocht het gewoon vet / olie zijn dat binnen no time een vlek achterlaat die niet meer te verwijderen is. Dat zou niet moeten kunnen. Tenzij het natuurlijk HEET vet/olie geweest is direct uit de pan, dat is een ander verhaal. Zo niet dan zou je toch zeggen dat het een ander bijtend stofje geweest is, het lijkt meer alsof de toplaag echt aangetast is.

Maar we zien nu op twee lades vlekken die we er met geen mogelijkheid uit krijgen. Het zijn geen krassen maar gewoon echt vlekken.
Op welke lades zit het? Naast/onder het kooktoestel? Of ergens anders?
Je hoeft niet eens vette vingers te hebben, je gaat in de ochtend de badkamer in , je was je gezicht , smeert een crème , loopt naar beneden , zet een bak koffie en je hebt al vlekken aan de keukenkast boven het koffieapparaat. En dan moet je dus gewoon direct gaan schoonmaken. Gaat toch nergens over.
Als je met creme handen naar beneden loopt dan heb je natuurlijk wel vette vingers, in creme zit ook vet. ;) Kan me voorstellen dat je dat erg ziet op met name een matzwarte ondergrond, dat is niet te voorkomen. Zou er natuurlijk wel gewoon af te poetsen moeten zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Cap op 01-05-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08-2024
mitsumark schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:46:
[...]

De plek tussen kookplaat en spoelbak is doorgaans waar je het eten voorbereid, snijwerk enzo.
Dat gaat dus moeizaam tegelijk met vaatwasser activiteiten (gelijk tijden het koken inruimen, of juist de vaat van gister nog uitruimen).
Inderdaad dit ☝️, irritant als je wilt afgieten en iemand heeft net wat in de vaatwasser gestopt en die staat nog open. Hoe vaak ik mijn schenen heb gestoten tegen de deur is niet op twee handen te tellen. Daarnaast is dat je werkruimte wat superonhandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Swinta schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Inderdaad dit ☝️, irritant als je wilt afgieten en iemand heeft net wat in de vaatwasser gestopt en die staat nog open. Hoe vaak ik mijn schenen heb gestoten tegen de deur is niet op twee handen te tellen. Daarnaast is dat je werkruimte wat superonhandig is.
Dit inderdaad. Daarnaast is het in mijn ervaring een ideale plek voor wat je tijdens het bereiden (kort) nodig hebt. Dus ik heb daar een brede lade met binnenla, voor klein keukengerei en producten als kruiden, paneermeel, sojasaus etc. Onderste la voor pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 15:20
Om in te haken op de discussie over quookers:

Welke quooker is het beste geschikt in combinatie met een warmtepomp?

Van wat ik begrijp:

- Pro3 levert alleen kokend water. Warm water komt uit de warmtepomp vat.
- Combi+ levert ook warm water totdat er warm water uit de warmtepomp vat beschikbaar is. Daarna komt warm water uit de warmtepomp vat.

Nu is het zo dat een warmtepomp een beter COP heeft dan het elektrisch element van quooker. Dus je zou zeggen dat in dit geval Pro3 beter is voor het verbruik? Maar een nadeel van Pro3 kan zijn dat je water verspilt omdat het even duurt totdat warm water uit je kraan komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Midan schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:35:
Om in te haken op de discussie over quookers:

Welke quooker is het beste geschikt in combinatie met een warmtepomp?

Van wat ik begrijp:

- Pro3 levert alleen kokend water. Warm water komt uit de warmtepomp vat.
- Combi+ levert ook warm water totdat er warm water uit de warmtepomp vat beschikbaar is. Daarna komt warm water uit de warmtepomp vat.

Nu is het zo dat een warmtepomp een beter COP heeft dan het elektrisch element van quooker. Dus je zou zeggen dat in dit geval Pro3 beter is voor het verbruik? Maar een nadeel van Pro3 kan zijn dat je water verspilt omdat het even duurt totdat warm water uit je kraan komt?
Define 'beste geschikt'?

Het kan beide met een warmtepomp.
Mijn 2 centen: lekker de Combi+ nemen, super fijn om gewoon direct warm water te hebben.

Op de badkamer komt het warme water vanuit de warmtepomp boiler en ik vind het maar irritant lang duren. Zijn al best wat liters water weggespoeld voordat er warm water is.

Tradeoff qua energieverbruik valt waarschijnlijk uit in voordeel van de Pro3, maar mijn verwachting is dat het verschil marginaal is. Daarnaast: gemak mag ook wat kosten. Vanuit duurzaamheidsperspectief denk ik dat er op andere vlakken meer impact te maken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Floor-is schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:09:
[...]

In mijn geval 8,4 liter :)
In een leiding van 15mm en 10m lengte zit ongeveer 1.8L, daarbovenop zal het nog even duren voordat het nieuwe water ook echt warm is, dus ik gok dat je misschien iets meer dan de helft warm aanvoert vanuit zonne-energie en de helft opwarmt met de vaatwasser zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:14

Nu gaan we terug naar de keukenboer, want eerlijk gezegd slaat dit nergens op.

Ik kan niet spreken over andere keukens, maar wat wij ervaren met de pur pur directlack mat zwart van ballerina is niets anders dan ellende.

Foto’s stuur ik morgen, nu te donker.
Creme is vet of olie en daar doet je anti-fingerprint coating helemaal niks tegen. Het werkt tegen klamme vingers enzo maar daar houd het ook wel echt mee op, het is absoluut geen wondermiddel.
Misschien had je jezelf een beetje beter moeten informeren alvorens een matzwarte keuken te kopen.

Probeer het eens met Tanet Multiclean icm. een melamine/wonderspons. Uiteraard eerst even de achterkant van het front proberen en als je met een melaminespons aan de de slag gaat het hele front reinigen.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Ofzo
  • Laatst online: 15:34
Recent een best prima offerte ontvangen voor een keuken, alleen twijfel ik nog over iets waar jullie vast iets slims over te zeggen hebben. In mijn geval is er al een nis voor een vrijstaande vaatwasser (inbouw gaat het sowieso niet worden), ben je altijd duurder uit als je dit meteen door de keukenboer laat doen? Ik heb het gevoel dat je waarschijnlijk goedkoper uit bent als je het zelf doet, aansluiting zit er sowieso al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Koos Ofzo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:42:
Recent een best prima offerte ontvangen voor een keuken, alleen twijfel ik nog over iets waar jullie vast iets slims over te zeggen hebben. In mijn geval is er al een nis voor een vrijstaande vaatwasser (inbouw gaat het sowieso niet worden), ben je altijd duurder uit als je dit meteen door de keukenboer laat doen? Ik heb het gevoel dat je waarschijnlijk goedkoper uit bent als je het zelf doet, aansluiting zit er sowieso al.
Bedoel je aansluiten door monteur? Of de vw passend in de nis plaatsen (dus links/rechts/bovenzijde afwerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Ofzo
Toke_gt schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:51:
[...]

Bedoel je aansluiten door monteur? Of de vw passend in de nis plaatsen (dus links/rechts/bovenzijde afwerken).
Zowel aanschaf bij de keukenboer als aansluiten door de monteur die ook de keuken zou doen inderdaad. Er hoeft voor de rest niks passend gemaakt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Koos Ofzo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:53:
[...]
Zowel aanschaf bij de keukenboer als aansluiten door de monteur die ook de keuken zou doen inderdaad. Er hoeft voor de rest niks passend gemaakt te worden.
Meestal kun je online wel aanzienlijk goedkopere aanschaf doen van hetzelfde apparaat. Aansluiten is niet zo moeilijk dus kun je zelf doen, of door de partij bij wie je het apparaat koopt.
Kijk eventueel wel naar combinatie met andere apparaten. Soms heb je bij keukenboer extra korting of verlenging garantietermijn bij x-aantal apparaten. Dat laatste is een marketingfuik, maar even goed vergelijken kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
tatata schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:28:
[...]

Erg mooi 👍

Wat is het voor kleur?
RAL 9016, Arpa Fenix in Bianco Kos.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Dalma schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:37:
[...]

Nee idd. Alleen wat ik las op de website van de leverancier . Lauw sopje met een paar druppels dreft en glasreiniger. Maar niks helpt.

Morgen (dan gaat de keukenboer open) even bellen en laten langskomen.
Vraag dan even na of het echt AFP is en met wat voor reiniger je dit schoon zou kunnen maken.

Häfele heeft een reiniger die bijna alles wel wegkrijgt, maar da's op zich wel weer vrij eng spul om vaak te gebruiken bijvoorbeeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Floor-is op 01-05-2023 15:45 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Koos Ofzo schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:42:
Een nis is een plek waar geen kast zit, geen front.

Wat is er goedkoper of duurder te maken aan een plek waar geen kast zit? Ik begrijp het niet denk ik :)

Oh het apparaat en aansluiten! Oh dat aansluiten kan je op zich zelf en het apparaat kan je echt ongeveer overal kopen. (Zoals @Toke_gt al zegt dus)

[ Voor 9% gewijzigd door Floor-is op 01-05-2023 15:48 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos Ofzo
Dank @Floor-is en @Toke_gt.
Er is geen sprake van extra garantie of korting bij x aantal apparaten of wat dan ook, dus daar hoef ik het niet voor te laten. Dan denk ik dat ik het inderdaad zelf aanschaf en installeer, tenzij de keukenboer met fantastisch tegenoffer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MENACExz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 20:15
Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
@MENACExz
Members only:

[ Voor 64% gewijzigd door mitsumark op 02-05-2023 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Cap schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:46:
Inderdaad, laat de winkel eerst maar zeggen hoe je die vlek moet verwijderen, dat doe je vervolgens en is het dan niet weg dan kan je met garantie gaan werken.

Ik vind het overigens wel heel bijzonder mocht het gewoon vet / olie zijn dat binnen no time een vlek achterlaat die niet meer te verwijderen is. Dat zou niet moeten kunnen. Tenzij het natuurlijk HEET vet/olie geweest is direct uit de pan, dat is een ander verhaal. Zo niet dan zou je toch zeggen dat het een ander bijtend stofje geweest is, het lijkt meer alsof de toplaag echt aangetast is.

[...]

Op welke lades zit het? Naast/onder het kooktoestel? Of ergens anders?

[...]

Als je met creme handen naar beneden loopt dan heb je natuurlijk wel vette vingers, in creme zit ook vet. ;) Kan me voorstellen dat je dat erg ziet op met name een matzwarte ondergrond, dat is niet te voorkomen. Zou er natuurlijk wel gewoon af te poetsen moeten zijn.
Beide foto’s zijn lades onder de kookplaat. Maar heb ook aan de overkant van de eiland soortgelijke plekken.

Er zit nu een plek (zie foto’s) op de koelkast. Was er gisteren nog niet. Net met een beetje dreft en lauw water proberen weg te boenen maar het blijft gewoon zitten.

En ik snap dat je werkelijk alles ziet op mat zwart maar het moet er toch gewoon af kunnen.

Bijtende stoffen gebruiken we niet in de keuken. Allesreiniger alleen in de toilet/badkamer en dat is ook nog zo’n bio variant.

Tenzij olijfolie en/of boter een bijtende stof is.

Tja als ik in de keuken bezig ben met eten bereiden , dan zijn je vingers iets vettiger dan normaal.

Wat trouwens ook opvalt is wanneer je het mat zwarte vochtig maakt met een doek, dat je nog heel veel meer ziet. Dat verdwijnt dan weliswaar wanneer het opdroogt, maar het is echt gewoon bizzar.

Van Ballerina directlack wordt er gezegd dat het extreem robuust is , wat dat ook moge betekenen 🤪🤨Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oMgRBzFw-hQlF7SfJDHv8MEeXc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEnDUBdMTwgS4WrFmRjkBj9B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4KgV3_5dA3m3WD1otRh081Fcv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NF3ZUjArrAIkMNhE2aPGUwue.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiUhSlCkkZ7AzpAiW0ETeGybTqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R1ApZlHKNa54mxH1RTWWJbYC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dalma schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:56:
[...]

Beide foto’s zijn lades onder de kookplaat. Maar heb ook aan de overkant van de eiland soortgelijke plekken.

Er zit nu een plek (zie foto’s) op de koelkast. Was er gisteren nog niet. Net met een beetje dreft en lauw water proberen weg te boenen maar het blijft gewoon zitten.

En ik snap dat je werkelijk alles ziet op mat zwart maar het moet er toch gewoon af kunnen.

Bijtende stoffen gebruiken we niet in de keuken. Allesreiniger alleen in de toilet/badkamer en dat is ook nog zo’n bio variant.

Tja als ik in de keuken bezig ben met eten bereiden , dan zijn je vingers iets vettiger dan normaal.

Wat trouwens ook opvalt is wanneer je het mat zwarte vochtig maakt met een doek, dat je nog heel veel meer ziet. Dat verdwijnt dan weliswaar wanneer het opdroogt, maar het is echt gewoon bizzar.
Wat bij mij werd aangeraden was warm water en spiritus, nadrogen met een droge schone doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Enig idee wat de vlek heeft veroorzaakt? Is dit iets wat aan/op je handen zit?
Het lijkt wel of er helemaal geen beschermingslaag op zit. Ik zie bij anderen met een matzwarte keuken wel wat vingerafdrukken enzo (daarom voor mij nooit een matzwarte keuken) maar vlekken zoals deze heb ik daar nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Toke_gt schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:00:
[...]

Enig idee wat de vlek heeft veroorzaakt? Is dit iets wat aan/op je handen zit?
Het lijkt wel of er helemaal geen beschermingslaag op zit. Ik zie bij anderen met een matzwarte keuken wel wat vingerafdrukken enzo (daarom voor mij nooit een matzwarte keuken) maar vlekken zoals deze heb ik daar nooit gezien.
durf ik niet te zeggen. Maar het is ongetwijfeld een vetvlek/vingerafdruk van misschien een pan geweest die ik heb opgetild, of mijn kinderen na het eten hebben aangeraakt.

Die plek heeft daar laten we zeggen korter dan 12 uur gezeten.

wat ik altijd begreep van keukenkastjes of ze nu mat of glanzend zijn, (tenzij het hout is) niets opnemen. Dus een vetvlek zal op een gladde/glanzend oppervlak veel makkelijker weggehaald kunnen worden dan op een mat oppervlak dat ook gesloten is maar qua structuur niet superglad/glanzend is. Dus viezigheid en vet hecht zicht dieper, maar trekt niet in.

Dit lijkt wel op "niet geimpregneerd natuursteen" en bij de eerste de beste vlek je gewoon pech hebt als je er niet als de kippen bij bent. En als dat zo is, dan is het gewoon een belachelijk product dat Ballerina directlack voor in de keuken.

Ik zal straks een mail sturen en om advies vragen maar het is voor mij lastig om rustig te blijven als je net een keuken heb betaald van 28000 euro en na iets minder dan 2 maanden in gebruik je dit ervaart :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Wat me opvalt is dat ik nauwelijks hits vind als ik met verplichte zoektermen zoek op +ballerina +directlack.

Is het product net dit jaar uitgekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalma
Cap schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:11:
Wat me opvalt is dat ik nauwelijks hits vind als ik met verplichte zoektermen zoek op +ballerina +directlack.

Is het product net dit jaar uitgekomen?
Zoek op directlack en dan krijg je meerdere hits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Dalma schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:58:
[...]

durf ik niet te zeggen. Maar het is ongetwijfeld een vetvlek/vingerafdruk van misschien een pan geweest die ik heb opgetild, of mijn kinderen na het eten hebben aangeraakt.

Die plek heeft daar laten we zeggen korter dan 12 uur gezeten.

wat ik altijd begreep van keukenkastjes of ze nu mat of glanzend zijn, (tenzij het hout is) niets opnemen. Dus een vetvlek zal op een gladde/glanzend oppervlak veel makkelijker weggehaald kunnen worden dan op een mat oppervlak dat ook gesloten is maar qua structuur niet superglad/glanzend is. Dus viezigheid en vet hecht zicht dieper, maar trekt niet in.

Dit lijkt wel op "niet geimpregneerd natuursteen" en bij de eerste de beste vlek je gewoon pech hebt als je er niet als de kippen bij bent. En als dat zo is, dan is het gewoon een belachelijk product dat Ballerina directlack voor in de keuken.

Ik zal straks een mail sturen en om advies vragen maar het is voor mij lastig om rustig te blijven als je net een keuken heb betaald van 28000 euro en na iets minder dan 2 maanden in gebruik je dit ervaart :(
Dat begrijp ik heel goed. Mijn eerste reactie was ook ‘dit kan niet de bedoeling zijn’ bij zo’n kwaliteitsproduct. Vind ik nog steeds. Het is geen ikeafrontje van 50 euro. Dus rustig blijven ademen (met stroop vang je meer vliegen dan met azijn) en ga ervanuit dat zij het netjes oplossen als jij het netjes aankaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dalma
Toke_gt schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Dat begrijp ik heel goed. Mijn eerste reactie was ook ‘dit kan niet de bedoeling zijn’ bij zo’n kwaliteitsproduct. Vind ik nog steeds. Het is geen ikeafrontje van 50 euro. Dus rustig blijven ademen (met stroop vang je meer vliegen dan met azijn) en ga ervanuit dat zij het netjes oplossen als jij het netjes aankaart.
verstandige woorden. ik ga de stroop uit de kast halen en mijn best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik begrijp via deze link dat het laklaminaat fronten zijn (oftewel folie op kleur met een kleurloze lak erover).

Het lijkt er wel op alsof de kleurloze zijdematte toplaag lak er gewoon af gaat bij contact met bepaalde vetten/oliën? Dat hoort natuurlijk niet. Defect in fabricageproces, slechte hechting op de ondergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namo_h
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-09 16:41
namo_h schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:14:
[...]

UPDATE:

Afgelopen zaterdag bij Wösten in Haren (Dld) geweest. Dit is een redelijk grote familiezaak, gevestigd in een groot boerderij-achtig pand. De hele zaak en mensen stralen familiair en degelijk uit. Ze spreken hier ook prima Nederlands.

Samen hebben we de offerte doorgesproken en uiteindelijk ook helemaal uitgewerkt zodat deze helemaal naar wenst is. T.o.v. de eerste offerte van 23K hebben we nog een aantal zaken toegevoegd:
-Frontjes van achterwand in matzwart Fenix
-Zijpanelen koffienis in Fenix
-Onderplinten in Fenix
-Vaatwasser naar XXL versie
-Kookplaat van iQ500 naar iQ700 versie
-Led 3 Spotjes in koffienis
-Led verlichting in greeplijst rondom het eiland
-Zigbee/Hue compatible modules voor verlichting
-Inbouw stopcontacten in binnenkasten koudekant van het eiland
-Antraciet spiegelwand in koffienis (moest bij alle andere zaken zelf aangeschaft worden)
-Spoelbak vlakbouw i.p.v. onderbouw (i.v.m. keramiekblad)

Daarmee komen we op het volgende (vermoedelijke) eindresultaat:
[Afbeelding]
*Foutje in impressietekening: Aan rechterzijde van de keuken komt ook een ombouw van 15cm
Indeling:
Wand: Legkast [60] - Koffienis [120] - Ovenkast [60] - Ovenkast [60] - Koelkast [60]
Eiland warme kant: kookplaat [90] - ladenkast [90] - spoelbak [60] - vaatwasser [60]
Eiland koude kant: legkast [100] - legkast [100] - legkast [100]
Werkbladhoogte: 95cm

Aan alle zijden van de keuken is tenminste 120cm loopruimte.

Meubelen:
Merk: Ballerina
Keukenwand
4 hoge kasten en een koffienis van 120 breed
Achterwand van de koffienis dmv Culinca Luce Antraciet spiegel
Frontjes Fenix matzwart
Korpuskleur: Grafietzwart
Greeplijsten in Matzwart
Boven de koffienis een legplank in eiken (als eiland) met 3 spotjes, bediening op Zigbee/hue en wandschakelaar
4 Stopcontacten in nis (in zijwanden i.v.m. spiegel)

Eiland
300X110m
Frontjes Castrel Eiken
Korpuskleur: Grafietzwart
Greeplijsten in Matzwart
Ledverlichting in greeplijst onder het blad rondom, bediening op Zigbee/hue en wandschakelaar
2 Stopcontacten aan beide zijkanten eiland
2 stopcontacten binnenin elk kastje aan koude kant

Apparatuur
Siemens compacte oven iQ700 CB974GKB1
Siemens compacte oven met magnetron iQ700 CM924G1B1
Siemens koelkast 177cm iQ500 KI81RSOE0
Siemens vaatwasser XXL iQ300 SX63H800BE
Siemens inductiekookplaat met afzuiging (naar buiten) iQ700 EX807NX68E
Quooker Matzwart Flex Combi+
Onderbouw spoelbak CARESSI in matzwart Composiet
Franke Cube afvalsorteersysteem

Werkblad eiland en koffienis
Colatorao Honed - Neolith (Zwart met een bruinige ader)
Dikte 2cm

Ik heb helaas geen prijsgespecificeerde factuur, enkel een totaalprijs van
***members only***
.
Levering in augustus dit jaar zou geen probleem moeten zijn, ook niet voor het apparatuur.
Na goed geluisterd te hebben naar alle adviezen in o.a. dit forum staan we op het punt om het koopcontract voor de keuken te tekenen. Met het koopcontract stuurde de keukenboer een plattegrond mee. Hierover zou ik toch nog graag een keer jullie advies willen vragen voordat de keukenboer de technische tekening gaat maken.

De loopruimte tussen de keukenwand en het eiland moet sowieso op 120 komen. Op de tekening zou het eiland dus nog 20cm lager moeten staan. Echter twijfelen we nog over de, op de tekening, horizontale positie van het eiland. Er is op de tekening 80cm loopruimte tussen het eiland en de muur. Dit lijkt me op zich voldoende. Eventueel zou het eiland nog wel verder naar links kunnen. Dit geeft meer loopruimte tussen de muur en het eiland maar gaat ten koste van de ruimte waar de eettafel moet komen te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFeO5nkMmiUUNRY_977LCahzod8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VVBYS6YF3viualR1obOjCHyL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Dalma schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:35:
[...]

verstandige woorden. ik ga de stroop uit de kast halen en mijn best doen.
Onderstaand een reactie van een grote duitse fabrikant voor hetzelfde type front.
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Kapitein Merijn op 02-05-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Cap schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:45:
Ik begrijp via deze link dat het laklaminaat fronten zijn (oftewel folie op kleur met een kleurloze lak erover).

Het lijkt er wel op alsof de kleurloze zijdematte toplaag lak er gewoon af gaat bij contact met bepaalde vetten/oliën? Dat hoort natuurlijk niet. Defect in fabricageproces, slechte hechting op de ondergrond?
Thnx dit wist ik niet. Handige info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Kapitein Merijn schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:39:
[...]

Onderstaand een reactie van een grote duitse fabrikant voor hetzelfde type front.

***members only***
Wow zeer uitgebreid. Ga ik nadat ik antwoord heb van de keukenboer uitproberen. Dank je voor het uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-09 23:20
Korte vraag, hebben jullie voor de verlichting boven het keukeneiland / kastenwand gekozen voor een wat koudere lichttemperatuur (3000K - 4000K) of 2700K?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MH85
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-07-2023
Vraag:

De aannemer heeft een samenwerkingsverband met Bruynzeel keukens. Wij zijn hier geweest, maar zijn toch ook nog naar een andere leverancier geweest. Vandaag deze offerte ontvangen. Prijs +/- 15000 euro met apparatuur van Pelgrim en een kunststof werkblad. Het is onze eerste huis en keuken. Is dit een reële prijs? De prijs staat vast bij deze leverancier en er valt dus niet te onderhandelen. Als wij kiezen voor een andere keukenleverancier moeten wij de bijhorende kosten voor het leidingwerk en vloerverwarming etc. verplaatsen betalen. Bruynzeel heeft aanbiedingskeukens van circa 12000 euro excl leidingwerk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZRxB3eOClaPIhp_FDPtlfJQ7Ow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxrDnzzYCmSqg27gNDj9msE5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door MH85 op 02-05-2023 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Op het internet kom je ook zo’n powerspons icm Dasty tegen voor het schoonmaken van vetvlekken op met name matzwarte fronten.

Maar ik moet er niet aan denken dat je dit elke paar dagen moet doen. Lijkt me uiteindelijk ook niet al te goed voor de laklaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:08
namo_h schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:33:

... Echter twijfelen we nog over de, op de tekening, horizontale positie van het eiland. Er is op de tekening 80cm loopruimte tussen het eiland en de muur. Dit lijkt me op zich voldoende. Eventueel zou het eiland nog wel verder naar links kunnen. Dit geeft meer loopruimte tussen de muur en het eiland maar gaat ten koste van de ruimte waar de eettafel moet komen te staan.
Er is zoveel ruimte voor de eettafel, dat je makkelijk het kookeiland 40cm naar links kan opschuiven.

Maar ik weet niet of het beter is om het kookeiland naar links op te schuiven, want 80cm tot aan de muur is best een goede afstand. Kleiner is ongewenst, maar groter is niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:13
MH85 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:19:
Vraag:

De aannemer heeft een samenwerkingsverband met Bruynzeel keukens. Wij zijn hier geweest, maar zijn toch ook nog naar een andere leverancier geweest. Vandaag deze offerte ontvangen. Prijs +/- 15000 euro met apparatuur van Pelgrim en een kunststof werkblad. Het is onze eerste huis en keuken. Is dit een reële prijs? De prijs staat vast bij deze leverancier en er valt dus niet te onderhandelen. Als wij kiezen voor een andere keukenleverancier moeten wij de bijhorende kosten voor het leidingwerk en vloerverwarming etc. verplaatsen betalen. Bruynzeel heeft aanbiedingskeukens van circa 12000 euro excl leidingwerk.[Afbeelding]
Door naar de volgende keukenboer, en niet in je portemonnee laten kijken, als jij aangeeft x bedrag uit te willen geven gaat het je dat ook kosten. En laat je ook niet door een leverancier op een merk apparaten vastpinnen, zoek uit wat voor jullie werkt en ga daarvandaan verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
[...]
Er is op de tekening 80cm loopruimte tussen het eiland en de muur. Dit lijkt me op zich voldoende. Eventueel zou het eiland nog wel verder naar links kunnen. Dit geeft meer loopruimte tussen de muur en het eiland maar gaat ten koste van de ruimte waar de eettafel moet komen te staan.
Als ik me goed herinner gaat de ruimte rechts van de keuken over naar de woonkamer. Klopt dat? Dan zou ik de doorloop inderdaad iets ruimer maken, want dat stukje ga je waarschijnlijk het meest gebruiken om in de keuken te komen.
Als ik het fout heb en het is een raam, dan kun je het gerust 80 laten. Dan gebruik je het juist niet zo vaak.

Dus probeer de looproutes naar/van/in de keukenruimte aan te geven en zorg dat die paden het ruimst zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
cacao70 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:01:
Korte vraag, hebben jullie voor de verlichting boven het keukeneiland / kastenwand gekozen voor een wat koudere lichttemperatuur (3000K - 4000K) of 2700K?
Instelbaar, want tijdens het prepareren van vis wil je ander licht dan als je ‘gewoon een soepje’ aan het maken bent :)

De Novy pendant kan dit, heeft ook licht boven en de prijs is niet verkeerd. Begreep via-via wel dat er een grote kans is dat Novy de prijs heftig gaat verhogen. (@Kapitein Merijn kan jij dit bevestigen?)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 23:36
Voor de muren van onze nieuwe keuken ben ik denkende over welke oplossing het beste is. De muren worden afgeleverd met stucwerk dat behangklaar is. Om het schilderklaar te maken moet het eerst geschuurd worden.

We beogen een gladde en stevige afwerking. Met stevig bedoel ik dat het niet te kwetsbaar is voor beschadigingen zoals putjes in het geval je ergens mee tegen de muur aan stoot.

Ik lees dat een aantal Tweakers hebben gekozen voor afneembare verf. Is deze verf behalve afneembaar ook steviger dan 'normale' verf, in de zin dat het beschermt tegen beschadigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Tommy The Cat schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:53:
Voor de muren van onze nieuwe keuken ben ik denkende over welke oplossing het beste is. De muren worden afgeleverd met stucwerk dat behangklaar is. Om het schilderklaar te maken moet het eerst geschuurd worden.

We beogen een gladde en stevige afwerking. Met stevig bedoel ik dat het niet te kwetsbaar is voor beschadigingen zoals putjes in het geval je ergens mee tegen de muur aan stoot.

Ik lees dat een aantal Tweakers hebben gekozen voor afneembare verf. Is deze verf behalve afneembaar ook steviger dan 'normale' verf, in de zin dat het beschermt tegen beschadigingen?
Geen antwoord op je vraag, maar:
9 van de 10 keer is "behangklaar" ook nog vol met gaten, voor "sausklaar" moet er dan nog een keer gestuct worden.
Misschien dat tegeltjes / een (alu) plaat dan goedkoper is :)

Wat voor voorwerpen ga je tegen de muur stoten, en waar?
Als dat alleen/vooral vlak boven het aanrecht is, dan een extra randje in bladmateriaal?

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 03-05-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 23:36
De staat van het stucwerk zal ik bij de aannemer nog eens nagaan, dank. Er komt een smetplint maar we gaan verder niet met tegeltjes of platen tegen de muur werken. Hoe we de keukenmuren gaan afwerken wordt gelijk aan de afwerking van de andere muren (met wat variatie in kleur).

Denk bijvoorbeeld aan een barkruk die je van je wegschuift en tegen de muur belandt :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Tommy The Cat schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:53:

Schrobbare verf betekent dat je het goed kunt afnemen met doek/spons/borstel zonder dat de kleur vermindert of beschadigt. Een buts houdt het niet tegen, het onderliggend stucwerk wordt daarbij geraakt en dat zie je. Wil je dat in de keuken voorkomen, behang het dan met renovlies of vergelijkbaar. Daarmee breng je een beschermende laag aan en als je het goed aanbrengt ziet het eruit als superglad gestuct. Het behang schilder je vervolgens met schrobbare verf in welke kleur je maar wilt. Dan kan het wel een rondvliegende barkruk hebben ;)

Ik kan het je trouwens aanraden voor de andere muren, omdat behangklaar opleveren doorgaans inderdaad niet betekent dat het met een verfje erover mooi strak oogt. Maar misschien is jullie huis een positieve uitzondering, dus je kunt dat ook afwachten en later een keuze maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Toke_gt op 03-05-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55
[...]

De loopruimte tussen de keukenwand en het eiland moet sowieso op 120 komen. Op de tekening zou het eiland dus nog 20cm lager moeten staan. Echter twijfelen we nog over de, op de tekening, horizontale positie van het eiland. Er is op de tekening 80cm loopruimte tussen het eiland en de muur. Dit lijkt me op zich voldoende. Eventueel zou het eiland nog wel verder naar links kunnen. Dit geeft meer loopruimte tussen de muur en het eiland maar gaat ten koste van de ruimte waar de eettafel moet komen te staan.
Persoonlijk zou ik de lijn van de linker kast gelijk trekken met de linkerkant van het eiland, krijg je iets meer ruimte aan de muurkant, scheelt maar enkele centimeters als ik het goed zie en je hebt nog een dikke 400cm voor de tafel. 80cm is voldoende maar iets meer ruimte (als je die hebt) is mooi meegenomen.

Misschien nog een andere tip om over na te denken en ik zie dat vele mensen deze (in mijn optiek) fout maken; waarom het spoel gedeelte op het eiland? Het is de plek om troep te verzamelen (glazen e.t.c na een feestje), dan wil je dit toch juist niet in het zicht hebben op je mooie eiland.
Mijn idee zou dus zijn spoelen verplaatsen naar de wand, persoonlijke keuze maar ik denk dat je er heel blij mee gaat zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Mauritio schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:21:
[...]
Misschien nog een andere tip om over na te denken en ik zie dat vele mensen deze (in mijn optiek) fout maken; waarom het spoel gedeelte op het eiland? Het is de plek om troep te verzamelen (glazen e.t.c na een feestje), dan wil je dit toch juist niet in het zicht hebben op je mooie eiland.
Mijn idee zou dus zijn spoelen verplaatsen naar de wand, persoonlijke keuze maar ik denk dat je er heel blij mee gaat zijn :)
Ik verbaas me daar ook vaak over. Ook omdat het werkruimte wegneemt die je meestal toch graag op het eiland hebt. Vaak geven mensen aan dat ze graag een spoelbak bij de werkruimte willen hebben, voor het wassen van groente of het afgieten van kookvocht. Wat ik ook wel begrijp. Ideale situatie vind ik daarom een kleine spoelbak op het eiland (voor spoelen/afgieten, vullen van glas water) en grote spoelbak (en vaatwasser) in de nis/keukenwand, voor opslag en voorspoelen van vaat, maar ook voor het afwassen van dingen die niet in vw kunnen (grote pannen, bakplaten, bloemenvaas etc). Dat is veel efficiënter gebruik van de keuken. Maar helaas gaat het keukenverkopers vaak om het mooie plaatje (synchroon design) en niet om het gemak. Al eerder gezegd: ik denk dat zij thuis niet in de keuken staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16
Toke_gt schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:36:
[...]

Ik verbaas me daar ook vaak over. Ook omdat het werkruimte wegneemt die je meestal toch graag op het eiland hebt. Vaak geven mensen aan dat ze graag een spoelbak bij de werkruimte willen hebben, voor het wassen van groente of het afgieten van kookvocht. Wat ik ook wel begrijp. Ideale situatie vind ik daarom een kleine spoelbak op het eiland (voor spoelen/afgieten, vullen van glas water) en grote spoelbak (en vaatwasser) in de nis/keukenwand, voor opslag en voorspoelen van vaat, maar ook voor het afwassen van dingen die niet in vw kunnen (grote pannen, bakplaten, bloemenvaas etc). Dat is veel efficiënter gebruik van de keuken. Maar helaas gaat het keukenverkopers vaak om het mooie plaatje (synchroon design) en niet om het gemak. Al eerder gezegd: ik denk dat zij thuis niet in de keuken staan.
Tijdens ons bezoek aan een keukenzaak kregen we van de verkoper een aantal foto's van zijn eigen keuken.
Laat ik het zo zeggen, ik zou het zelf nooit gekozen hebben, net zoals dat de render die we daarna kregen niet in de smaak viel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
[...]

Van Ballerina directlack wordt er gezegd dat het extreem robuust is , wat dat ook moge betekenen 🤪🤨[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben dergelijke vlekken destijds zelfs in een showroom gezien. Zijn om deze reden toen overgestapt naar Fenix fronten(mat zwart) na twee jaar geen enkele gekke plek en dat met twee kleine kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
lonehitman schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:55:
[...]

Wij hebben dergelijke vlekken destijds zelfs in een showroom gezien. Zijn om deze reden toen overgestapt naar Fenix fronten(mat zwart) na twee jaar geen enkele gekke plek en dat met twee kleine kinderen.
Niet helemaal waar natuurlijk... Haal maar eens een doekje over de fronten.
De toplaag van Fenix en de anti-Fingerprint lak op laklaminaat weet heel goed de vlekken te verbloemen maar ze zitten er wel degelijk.

@Floor-is Als Pro dealer hebben wij nog niks vernomen van een flinke prijsverhoging.

[ Voor 7% gewijzigd door Kapitein Merijn op 03-05-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:15
Floor-is schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 12:10:
[...]

Instelbaar, want tijdens het prepareren van vis wil je ander licht dan als je ‘gewoon een soepje’ aan het maken bent :)

De Novy pendant kan dit, heeft ook licht boven en de prijs is niet verkeerd. Begreep via-via wel dat er een grote kans is dat Novy de prijs heftig gaat verhogen. (@Kapitein Merijn kan jij dit bevestigen?)
Wij ook instelbaar, via Hue Perifo railverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
[...]

Na goed geluisterd te hebben naar alle adviezen in o.a. dit forum staan we op het punt om het koopcontract voor de keuken te tekenen. Met het koopcontract stuurde de keukenboer een plattegrond mee. Hierover zou ik toch nog graag een keer jullie advies willen vragen voordat de keukenboer de technische tekening gaat maken.

[Afbeelding]
Als ik zo snel-snel kijk dan zou ik het eiland verder van de muur af zetten, of langer maken. Los van de indeling van het eiland zelf :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:06
Toke_gt schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Voor de beeldvorming zo’n 50 euro frontje van de IKEA na 3 jaar gebruik. Is de deur van de koelkast en dus de meest gebruikte. ;) gewoon in perfecte staat.

Eens in de paar weken met chloordoekjes erover heen en droog wrijven met een handdoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6svbruQkn0CaxcRrf850l-TDhVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dpY7X0WWFNCKCU4xzb845TQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6kOVy_IxAJWDGPEyxqb8k7rRO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZ1UeetCWN3oialiF0sTJGWS.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 402 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1