Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Hallo,

Wij hebben besloten een Quooker te nemen in onze nieuwe keuken.
Nu kunnen wij kiezen uit de Combi of Combi+. Dit is een boiler van 7L kokend water.

Combi+
Het verschil zit hem in het feit dat de Combi+ zowel op koud als warm water wordt aangesloten. Dat betekent dat zodra je de warm water kraan aanzet het kokende water van de Quooker met koud water wordt gemengd naar 60graden. Ondertussen springt direct de CV boven aan om warm water te leveren. Wanneer het warme water de keuken heeft bereikt (duurt bij ons wel 20-30sec), stopt de Quooker en komt het warme water rechtstreeks van de CV.

Voordeel: Onbeperkt warm water
Nadeel: Bij elke warmwater vraag wordt de CV boven aangeslingerd. Aangezien het bij ons wel 20+ sec duurt, ben je vaak klaar met warm water zodra het water beneden is. Dus de CV slaat steeds onbeperkt aan.

Combi
De combi wordt alleen aangesloten op het koude water. Dus een soort close in boiler. We hebben 7L kokend water (110graden) ter beschikking wat gemengd wordt met koud water voor 60 graden warm water. Dus eigenlijk zo'n 15 liter warm water. Als dat op is is het op en moeten we 20min wachten voor de 7L weer op 110graden is. Wij zijn nu met zijn 2en en ik kan mij niet voorstellen dat het vaak voorkomt dat wij meer dan 15L warm water nodig hebben, maar misschien zien wij wat over het hoofd?

Voordeel: CV slaat niet meer aan om warm water te leveren
Nadeel: maximaal 15L warm water per keer.

Wat moeten jullie nog meer weten
-CV staat op zolder en duurt wel 20-30sec voor het water warm is.
-Wij hebben een zonneboiler van 175L. Het water uit de zonneboiler wordt door de CV na-verwarmd naar 60 graden. De zonneboiler wordt vaak ochtends of avonds leeg gedoucht.

Op deze site staat uitgelegd wanneer welke Quooker.
https://www.bemmelenkroon.nl/quooker/wanneer-welke-quooker/
Zij geven juist aan dat wanneer het lang duurt voor je warm water hebt, je beter voor een combi+ gaat. Maar zij gaan voorbij aan het feit dat dan vaak voor niets de CV aanslaat (extra gas verbruik)

Afbeeldingslocatie: https://www.bemmelenkroon.nl/wp-content/uploads/combi-plus-quooker-werking.gif

Zelf denk ik voor de Combi te kiezen, maar wellicht zie ik dingen over het hoofd.

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:21
Pakhaas schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:14:

Nadeel: Bij elke warmwater vraag wordt de CV boven aangeslingerd. Aangezien het bij ons wel 20+ sec duurt, ben je vaak klaar met warm water zodra het water beneden is. Dus de CV slaat steeds onbeperkt aan.

Voordeel: CV slaat niet meer aan om warm water te leveren
Nadeel: maximaal 15L warm water per keer.
Je eerste nadeel is geen nadeel, want zo krijg je nu ook warm water neem ik aan? Het nadeel er aan is dan dat je voor nog minder warm water die hele leiding laat vollopen en je cv aanzet.

Je andere nadeel lijkt me ook geen nadeel, hoe veel 'warm' water gebruik jij per keer dat je warm water pakt? Stel dat het eens op is, dan wacht je een paar minuten en ga je weer verder.

De combi lijkt mij in alle gevallen de beste keuze, tenzij je cv in je keukenkastje zit maar dan had je geen Quooker gehoeven.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
No Hands schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:22:
[...]

Je eerste nadeel is geen nadeel, want zo krijg je nu ook warm water neem ik aan? Het nadeel er aan is dan dat je voor nog minder warm water die hele leiding laat vollopen en je cv aanzet.

Je andere nadeel lijkt me ook geen nadeel, hoe veel 'warm' water gebruik jij per keer dat je warm water pakt? Stel dat het eens op is, dan wacht je een paar minuten en ga je weer verder.

De combi lijkt mij in alle gevallen de beste keuze, tenzij je cv in je keukenkastje zit maar dan had je geen Quooker gehoeven.
Ja denk ik dus ook.

Het eerste is geen nadeel tov nu, maar wel een nadeel tov van de Combi keuze.
Geen idee hoeveel warm water wij pakken, nooit veel...aanrecht even vol met warm water voor een klein afwasje wat niet in de vaatwasser hoeft, maar dat is nooit veel.

Ik poets ook de racefiets met en emmertje lauw warm water, maar dat is geen halve/driekwart emmer en geen 15 liter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 09:09
Ik kan me serieus geen enkele situatie voorstellen waar ik in de keuken meer dan een paar liter kokend/heet water tegelijk nodig heb.
Die 1 op de 100x dat dat misschien wel handig zou zijn heb ik pech, de overige 99x ben ik blij dat m'n CV-ketel niet voor niets energie gaat verstoken.

(ik heb thuis niet eens een warm-water-leiding van de CV-ketel naar de keuken liggen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
Vloris schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:44:
Ik kan me serieus geen enkele situatie voorstellen waar ik in de keuken meer dan een paar liter kokend/heet water tegelijk nodig heb.
Die 1 op de 100x dat dat misschien wel handig zou zijn heb ik pech, de overige 99x ben ik blij dat m'n CV-ketel niet voor niets energie gaat verstoken.

(ik heb thuis niet eens een warm-water-leiding van de CV-ketel naar de keuken liggen)
Bedankt. Bevestiging van mijn gedachte. In het geval ik wel meer warm water nodig heb, loop ik anders wel die ene op de 100x naar de badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 12:49
Weet niet hoeveel warm water je hebt maar je kan natuurlijk ook altijd nog een waterkoker voor €50 ergens in een keukenkastje zetten. Bij de wat duurdere varianten is de tempratuur ook instelbaar. De Combi + zou ik overwegen als je met zes mensen in een huis zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
LemonC200 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:47:
Weet niet hoeveel warm water je hebt maar je kan natuurlijk ook altijd nog een waterkoker voor €50 ergens in een keukenkastje zetten. Bij de wat duurdere varianten is de tempratuur ook instelbaar. De Combi + zou ik overwegen als je met zes mensen in een huis zit.
Wij gaan koken op inductie, daar zit een turbo functie op die in een korte tijd een pan met water laat koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vloris schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:44:

Dit is de overweging die je moet maken inderdaad. Zelf heb ik de combi+ omdat ik gewoon geen grens aan mijn warm water (ook al bereik ik die zelden) wil en de meerkosten zijn te verwaarlozen. Ik gebruik echter wel vaker grotere hoeveelheden warm water.
Doe jij dat niet en vind je het niet erg om die uitzonderingen anders op te lossen dan is je keuze simpel. Het verschil in prijs was volgens mij ook aanzienlijk en het scheelt ook ruimte voor aanleggen van koppelingen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Gonadan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:53:
[...]

Dit is de overweging die je moet maken inderdaad. Zelf heb ik de combi+ omdat ik gewoon geen grens aan mijn warm water (ook al bereik ik die zelden) wil en de meerkosten zijn te verwaarlozen. Ik gebruik echter wel vaker grotere hoeveelheden warm water.
Doe jij dat niet en vind je het niet erg om die uitzonderingen anders op te lossen dan is je keuze simpel. Het verschil in prijs was volgens mij ook aanzienlijk en het scheelt ook ruimte voor aanleggen van koppelingen.
De combi+ en combi zijn in aanschafprijs en installatie even duur.
Het blijft inderdaad een eigen afweging. Maar sinds wij hier nu 3 jaar wonen hebben we nog nooit meer dan een emmer van 10L warm water nodig gehad, dus verwacht dat nu straks ook niet in 1x te moeten.

[ Voor 13% gewijzigd door Pakhaas op 07-03-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Vrij retorisch topic dan eigenlijk hè. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Gonadan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:00:
Vrij retorisch topic dan eigenlijk hè. ;)
Klopt, maar ik wilde wel zeker weten of ik niets over het hoofd zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-06 16:26
Pakhaas schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:02:
[...]

Klopt, maar ik wilde wel zeker weten of ik niets over het hoofd zie.
Dan misschien een oprmerking vanuit een heel ander oogpunt, wat doe je dan met de warmwaterleiding die van de cv af komt? Als je die af kunt doppen bij de cv prima. Echter ivm legionella zou ik er niet voor kiezen om enkel en alleen af te doppen in de keuken. Deze leiding zou ik dan los gekoppelde willen hebben aan beide kanten. Maar ik weet niet of dat kan ivm warm water voor de badkamer.

Wij staan voor dezelfde keuze en de adviseur van Quooker zelf op een beurs gaf in in dergelijke gevallen toch de Combi+ te adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-09 16:11
Hier dezelfde situatie. Sinds 1,5 jaar een 7 liter combi (alleen koud water in dus). We hebben hem nog nooit leeg gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Moonbase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:07:
[...]

Dan misschien een oprmerking vanuit een heel ander oogpunt, wat doe je dan met de warmwaterleiding die van de cv af komt? Als je die af kunt doppen bij de cv prima. Echter ivm legionella zou ik er niet voor kiezen om enkel en alleen af te doppen in de keuken. Deze leiding zou ik dan los gekoppelde willen hebben aan beide kanten. Maar ik weet niet of dat kan ivm warm water voor de badkamer.

Wij staan voor dezelfde keuze en de adviseur van Quooker zelf op een beurs gaf in in dergelijke gevallen toch de Combi+ te adviseren.
Klopt, wij willen hem inderdaad afkoppelen bij de CV ivm legionella. Ik weet niet zeker of dat kan, maar dat ga ik eerst even uitzoeken. Anders is het inderdaad een goede reden om toch te kiezen voor de combi+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Net contact gehad met de installateur. De combi en combi+ zijn precies hetzelfde. Het verschil zit hem in de manier van installeren. Dat is mooi, want dan kan ik altijd nog achteraf beslissen om het toch anders aan te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
@Pakhaas @Moonbase Ik stond voor dezelfde uitdaging met de ongebruikte warmwaterleiding. Ik heb het opgelost door de vaatwasser aan te sluiten op de warmwaterleiding (aangezien die bij mij nooit warmer wordt dan 45 graden door een mengventiel achter de badkamer boiler). Nu wordt de leiding dus bijna iedere dag doorgespoeld met een paar liter water door de vaatwasser. Water wat in de vaatwasser terecht komt kan niet ingeademd worden, dus dat is ook geen legionella risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:01

Wish

ingwell

@Pakhaas Zelfs sinds een jaar of 3 inmiddels Combi. Het is een eenspersoonshuishouden met geregeld gasten over de vloer (Airbnb). Ik heb nog nooit om warm/heet/kokend water verlegen gezeten, terwijl ik graag kook bijvoorbeeld (en dus ook het water voor de rijst uit de Quooker haal, tomaten ontpel.... noem maar op).

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51
Pakhaas schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:21:
[...]

Klopt, wij willen hem inderdaad afkoppelen bij de CV ivm legionella. Ik weet niet zeker of dat kan, maar dat ga ik eerst even uitzoeken. Anders is het inderdaad een goede reden om toch te kiezen voor de combi+
Ik heb ook met deze vraag gezeten. En die heb ik gewoon aan Quooker gesteld.
Als je de leiding niet kan afkoppelen bij de splitsing, dan is het veiliger om een COMBI+ te nemen.

Overigens kun je de Quooker gewoon zelf kopen en instelleren via Warmteservice. Zo spannend kan dat niet zijn, toch?

Uit ervaring weet ik wel dat een close-in boiler vrij snel leeg is als je wat spullen met de hand afwast.Dus oneindig warm water klinkt goed.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 07-03-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
jeroen3 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:06:
[...]

Als je de leiding niet kan afkoppelen bij de splitsing, dan is het veiliger om een COMBI+ te nemen.

Overigens kun je de Quooker gewoon zelf kopen en instelleren via Warmteservice. Zo spannend kan dat niet zijn, toch?

Uit ervaring weet ik wel dat een close-in boiler vrij snel leeg is als je wat spullen met de hand afwast.Dus oneindig warm water klinkt goed.
Wordt gratis geïnstalleerd bij de keuken en konden hem voor een scherpe prijs kopen (1495 in zwarte uitvoering) icm een water ontharder.

Zaterdag komt er even iemand kijken of de leiding boven bij de CV afgesplitst kan worden. Anders installeren we hem als Combi+. Voor die paar centen wil ik geen gezondheidsrisico's lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pakhaas op 07-03-2019 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
Ik wilde gewoon nooit zonder warm water zitten, dus heb de Combi+. Als ik een keer een paar verfkwasten wil schoonmaken, hoef ik me nergens druk over te maken.
Maar jouw vraag is: wat is de meest zuinige. Dat zal echt afhangen van je persoonlijke situatie ben ik bang. Ik weet dat mijn Quooker ongeveer 1 KWh per dag verstookt (Met zn tweeen en een kleine van 3). Als je hem alleen met koud water vult zou dat meer kunnen zijn. Maar mijn CV staat wel een meter of 15 leiding van de kraan.

-> Ik heb wel de "comfort-stand" uitgezet op de CV. Anders staat die elke dag 0,1 kuub gas te verstoken om hem intern warm te houden.

[ Voor 65% gewijzigd door Meester_J op 07-03-2019 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-08 12:05
Hoe duur is zo'n Combi of Combi+?

Je kunt ook overwegen om een heet water dispenser te halen? Dit is in Azië heel populair, dit is gewoon een apparaat waar je standaard 4-7 liter in doet en dan kan je kiezen op welk temperatuur je het water wilt krijgen. Het is vervolgens gewoon aftappen. Zo'n ding zie je in elk hotel vrijwel, ik denk zo'n 200-300 Euro en gaat jarenlang mee :)

Bijvoorbeeld

https://www.yumasia.co.uk...40-ve-hybrid-water-heater

De Roll Royce onder dispensers

[ Voor 16% gewijzigd door Hexxagon op 07-03-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 16:21
Hexxagon schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:34:
Hoe duur is zo'n Combi of Combi+?

Je kunt ook overwegen om een heet water dispenser te halen? Dit is in Azië heel populair, dit is gewoon een apparaat waar je standaard 4-7 liter in doet en dan kan je kiezen op welk temperatuur je het water wilt krijgen. Het is vervolgens gewoon aftappen. Zo'n ding zie je in elk hotel vrijwel, ik denk zo'n 200-300 Euro en gaat jarenlang mee :)
De vraag is niet "of", maar "welke" :)
Duur is die Quooker toch wel. Maar daar krijg je weer comfort voor terug. En zoals altijd: Wat hij kost, hangt ervan af hoeveel korting je krijgt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Meester_J schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:38:
[...]

Duur is die Quooker toch wel. Maar daar krijg je weer comfort voor terug. En zoals altijd: Wat hij kost, hangt ervan af hoeveel korting je krijgt :+
Klopt ding komt er sowieso. Mijn vrouw wilde hem puur omdat zij een waterkoker niet mooi vindt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hexxagon
  • Laatst online: 30-08 12:05
Meester_J schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:38:
[...]

Klopt, veel geld voor dat klein beetje luxe haha.. Maar ieder zijn ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Meester_J schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:26:
Ik wilde gewoon nooit zonder warm water zitten, dus heb de Combi+. Als ik een keer een paar verfkwasten wil schoonmaken, hoef ik me nergens druk over te maken.
Maar jouw vraag is: wat is de meest zuinige. Dat zal echt afhangen van je persoonlijke situatie ben ik bang. Ik weet dat mijn Quooker ongeveer 1 KWh per dag verstookt (Met zn tweeen en een kleine van 3). Als je hem alleen met koud water vult zou dat meer kunnen zijn. Maar mijn CV staat wel een meter of 15 leiding van de kraan.

-> Ik heb wel de "comfort-stand" uitgezet op de CV. Anders staat die elke dag 0,1 kuub gas te verstoken om hem intern warm te houden.
Ja klopt, ik ga zaterdag even kijken of de warmwater leiding boven ontkoppeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
De Quooker vult zich altijd met koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Pakhaas In jouw geval is er misschien nog een tussenvariant mogelijk:
- Neem een Combi+
- Sluit deze niet aan op het warme water uit je CV, maar rechtstreeks op het warme water uit je zonneboiler

Je hebt dan in ieder geval veel langer warm water, omdat je behalve je 7 liter van 110 graden ook nog je hele zonneboiler tot je beschikking hebt. Je moet dan wel je warmwaterleiding zo aansluiten dat hij tussen je zonneboiler en je CV-ketel aftakt richting de keuken (kan alleen als er niet nog ergens een badkamer op dezelfde leiding zit).
Op die manier zal je CV-ketel niet onnodig aanslaan als je maar een beetje warm water gebruikt.

De Combi+ kun je overigens ook alleen op koud water aansluiten (iets ander aansluitschema). Ik heb dat nu ook zo gedaan en de warmwaterleiding aan de CV-kant onderbroken middels een aflsuitkraan. Mocht ik een zonneboiler aanschaffen dan wil ik hem zoals hierboven beschreven aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
De warm water leiding kan helaas niet bij de CV worden afgesloten, omdat die via de badkamer loopt. Dus gaan we toch voor de Combi+ variant. Ga voor die paar centen besparing geen noodgrepen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:27
Ik heb nu zelf de 7 liter combi geplaatst.

Maar hoe werkt het als ik 3 liter kokend water pak voor pasta. Als ik dan 5 minuten later nog kan thee wil zetten is dit geen kokend water meer toch?

Dus moet je ff vooruit plannen?
Of als ik 4 liter warm water pak voor Wat af te wassen, dan heb je dan ook een tijdje geen kokend water meer?

Dus als je 2 keer kokend water wil in korte tijd dan meteen achter elkaar door tappen?

En als je warm water en wat kokend water wil dan pak je eerst het kokende en dan warm water.
Klopt dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Interessant topic . Ik sta ook voor de keuze Combi of Combi+

Bij mij nog een extra reden om voor de combi te gaan, die enkele keer dat ik heeeeel veeeel warm water nodig heb kan ik dat altijd nog uit de bijkeuken halen (naast de keuken en ook voorzien van warm/koud water maar dan achter een aantal meter buizen direct op de cv combi ketel)

Maar dat legionella gevaar.... dat zou voor mij een reden kunnen zijn om toch het extra verbruik van de combi+ te accepteren. In de bijkeuken loopt het water niet dagelijks en zeker het warme water niet.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pakhaas
Ankona schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 16:03:
Interessant topic . Ik sta ook voor de keuze Combi of Combi+

Bij mij nog een extra reden om voor de combi te gaan, die enkele keer dat ik heeeeel veeeel warm water nodig heb kan ik dat altijd nog uit de bijkeuken halen (naast de keuken en ook voorzien van warm/koud water maar dan achter een aantal meter buizen direct op de cv combi ketel)

Maar dat legionella gevaar.... dat zou voor mij een reden kunnen zijn om toch het extra verbruik van de combi+ te accepteren. In de bijkeuken loopt het water niet dagelijks en zeker het warme water niet.
Wij hebben uiteindelijk besloten om de combi+ aan te sluiten als combi, dus alleen op de koud water aansluiting in de keuken. De combi+ en combi zijn 2 dezelfde apparaten, met bij de combi+ een extra koppelstuk. Dus stel je hebt de combi, dan kan je daar ook een combi+ van maken en visa versa.

Wij hebben nog geen moment onvoldoende warm water gehad. Op dit moment spoel ik eens per 14 dagen of per maand even de warm water leiding naar de keuken door, die nu dus niet wordt gebruikt. Omdat de aftakking in de badkamer zit, is er een klein legionella gevaar bij het douchen.

4 november wordt onze badkamer verbouwd en gaan wij de aftakking van de badkamer naar de keuken afkoppelen. We laten de loze leiding naar de keuken wel zitten en trekken die door richting de CV. Mochten we in de toekomst verhuizen en de nieuwe bewoners willen wel graag warm water in de keuken, dan kan dat alsnog.

1 = loze leiding die niet wordt aangesloten
2 = warm water leiding naar de badkamer
Bij dat grijze streepje wordt hij afgesloten.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IKbCO4e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
ocaj schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:30:
@Pakhaas In jouw geval is er misschien nog een tussenvariant mogelijk:
- Neem een Combi+
- Sluit deze niet aan op het warme water uit je CV, maar rechtstreeks op het warme water uit je zonneboiler

Je hebt dan in ieder geval veel langer warm water, omdat je behalve je 7 liter van 110 graden ook nog je hele zonneboiler tot je beschikking hebt. Je moet dan wel je warmwaterleiding zo aansluiten dat hij tussen je zonneboiler en je CV-ketel aftakt richting de keuken (kan alleen als er niet nog ergens een badkamer op dezelfde leiding zit).
Op die manier zal je CV-ketel niet onnodig aanslaan als je maar een beetje warm water gebruikt.

De Combi+ kun je overigens ook alleen op koud water aansluiten (iets ander aansluitschema). Ik heb dat nu ook zo gedaan en de warmwaterleiding aan de CV-kant onderbroken middels een aflsuitkraan. Mocht ik een zonneboiler aanschaffen dan wil ik hem zoals hierboven beschreven aansluiten.
Nog even terugkomend op dit topic. Inmiddels zijn ze bezig met de verbouwing van onze badkamer. Het warme water kwam vanuit de CV naar de mengkraan voor de douche en ging daarna onder de vloer door naar de wastafel. Tussen de mengkraan van de douche en de wastafel zat een T splitsing voor het water beneden in de keuken. Ze hebben volledig nieuwe leidingen aangelegd (wilden ze sowieso vervangen). Het water komt nu vanuit de CV en splitst dan naar de mengkraan voor de douche en naar de wastafel en toilet. Dus de leiding naar beneden is volledig afgesloten. _/-\o_

We hoeven dus nu niet meer de leiding regelmatig door te spoelen. Hebben met de Quooker ook nog nooit een gebrek aan warm water gehad. Bedankt voor alle adviezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hokje7
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-07-2024
Heel interessant topic waarbij ik zelf wel een vraag heb. Ik heb inmiddels de Quooker Combi+E met flex, nog niet aangesloten mede door dit topic.

Wil eigenlijk niet de warmwater aansluiten die afkomstig is van de CV. Veel te ver weg dus onnodige verspilling water en energie. Om Salmonella te voorkomen wil ik hem dan aansluiten op de vaatwasser. Wat doe ik dan met de leiding van de Quooker? Wat ik namelijk niet begrijp hoe of wat doe je met de lose aansluiting die normaal voor de cv is wanneer je hem aansluit als een Combi.

Ben al een tijd aan het zoeken op internet maar kan er niks over vinden 8)7 hoop dat iemand hierop een antwoord weet. In dien mogelijk een aansluitschema, zou echt super zijn _/-\o_

Alvast bedankt voor de moeite O-)

[ Voor 9% gewijzigd door hokje7 op 27-03-2020 13:03 . Reden: Aanvulling/aanpasing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:28
Wij gebruiken thuis, met ons 2en, een Pro3. 3 liter dus die al het warm en kokend water doet in de keuken. Heb hem nog nooit leeg gekregen.

Lijkt mij dat je met die 7 meer dan genoeg capaciteit hebt.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hokje7
Devian schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:00:
Wij gebruiken thuis, met ons 2en, een Pro3. 3 liter dus die al het warm en kokend water doet in de keuken. Heb hem nog nooit leeg gekregen.

Dank voor je reactie, ga daar zelf ook wel vanuit. De vraag die ik graag zou willen weten is wat ik doe met de lose leiding die je normaal voor de cv gebruikt afkomstig van de Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
hokje7 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:22:
[...]

Dank voor je reactie, ga daar zelf ook wel vanuit. De vraag die ik graag zou willen weten is wat ik doe met de lose leiding die je normaal voor de cv gebruikt afkomstig van de Quooker.
In mijn situatie zit er een Daalderop mengkraan achter(1 kraan voor kokend, warm en koud), dus hoe dat aangesloten moet worden met een Quooker kraan weet ik niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Devian schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:00:

Een Pro3 levert geen warm water, enkel kokend.
hokje7 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 12:55:
Heel interessant topic waarbij ik zelf wel een vraag heb. Ik heb inmiddels de Quooker Combi+E met flex, nog niet aangesloten mede door dit topic.

Wil eigenlijk niet de warmwater aansluiten die afkomstig is van de CV. Veel te ver weg dus onnodige verspilling water en energie. Om Salmonella te voorkomen wil ik hem dan aansluiten op de vaatwasser. Wat doe ik dan met de leiding van de Quooker? Wat ik namelijk niet begrijp hoe of wat doe je met de lose aansluiting die normaal voor de cv is wanneer je hem aansluit als een Combi.

Ben al een tijd aan het zoeken op internet maar kan er niks over vinden 8)7 hoop dat iemand hierop een antwoord weet. In dien mogelijk een aansluitschema, zou echt super zijn _/-\o_

Alvast bedankt voor de moeite O-)
COMBI+ ombouwen naar COMBI (PDF):
https://www.quooker.nl/me...wen_naar_combi_e_nl_1.pdf

[ Voor 57% gewijzigd door MrAcid op 27-03-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
MrAcid schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:47:
[...]

[...]

Mijn Pro3 levert warm water en kokend water.

Hij gaat via de Pro3 naar meng/koppelstuk en van daaruit naar de Daalderop kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Devian schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Mijn Pro3 levert warm water en kokend water.

Hij gaat via de Pro3 naar meng/koppelstuk en van daaruit naar de Daalderop kraan.
Dat lijkt me sterk, want een Pro3 reservoir heeft geen uitvoer van warm water, alleen van kokend water...?

Zie: https://www.quooker.nl/reservoirs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hokje7
[...]

[...]

Dank je wel voor jouw reactie :) super hoor hier kan ik wel wat mee _/-\o_ ga het even op mijn gemak doorlezen thx a lot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
MrAcid schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Dat lijkt me sterk, want een Pro3 reservoir heeft geen uitvoer van warm water, alleen van kokend water...?

Zie: https://www.quooker.nl/reservoirs
Het is toch echt zo, maar zoals eerder aangegeven. Origineel heb ik een Daalderop systeem. Ik heb echter de Daalderop boiler vervangen door de Quooker. Op deze manier heb ik warm/kokend/koud via de Quooker op mijn Daalderop kraan.

Had hier wel een verloopstukje voor nodig. De Quooker zit met een verloopstuk op een verdeler van Daalderop.

Maar dit word offtopic. Waar het op neerkwam is dat 3l zelfs al ruim voldoende is voor een 2 persoons huishouden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Pro3 levert idd alleen kokend water, warm water komt van de ketel (met bijbehorende wachttijd als de afstand wat groter is)

Zelf heb ik voor de combi + opstelling gekozen. Is minder energie gunstig en voor het comfort in de keuken niet heel nodig. (7 liter kom je niet snel tekort aan)
Maar de leiding loopt ook door naar de bijkeuken waar ik ook incidenteel warm water tap. Voor mij is de overweging geweest dat ik geen legionella kwekerij in die leiding wil en daarom hem dagelijks wil gebruiken (op die laatste paar meters na dan naar de bijkeuken.... )
Er is echter veel voor te zeggen om voor de gewone combi aansluiting te gaan.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hokje7
[...]

[...]

In de beschrijving spreekt men over de Fusion kraan, heb de flex. Maakt dat niet uit? Bvd O+

[ Voor 0% gewijzigd door hokje7 op 27-03-2020 14:37 . Reden: spelling ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hokje7
Ankona schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:30:
Pro3 levert idd alleen kokend water, warm water komt van de ketel (met bijbehorende wachttijd als de afstand wat groter is)

Zelf heb ik voor de combi + opstelling gekozen. Is minder energie gunstig en voor het comfort in de keuken niet heel nodig. (7 liter kom je niet snel tekort aan)
Maar de leiding loopt ook door naar de bijkeuken waar ik ook incidenteel warm water tap. Voor mij is de overweging geweest dat ik geen legionella kwekerij in die leiding wil en daarom hem dagelijks wil gebruiken (op die laatste paar meters na dan naar de bijkeuken.... )
Er is echter veel voor te zeggen om voor de gewone combi aansluiting te gaan.
Daarom wil ik hem aasluiten op de vaatwasser, dan heb je dat probleem niet nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
hokje7 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:33:
[...]

In de beschrijving spreekt men over de Fusion kraan, heb de flex. Maakt dat niet uit? Bvd O+
Dat maakt qua aansluitingen niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online

Freakie1NL

Grote Baas

Heb hem zelf gewoon bij ons op warmwater aangesloten. Eveneens met zonneboiler. Als je weinig tapt heb je direct warm water terwijl de CV toch niet aanslaat (tapdrempel), beetje water wat van de zonneboiler naar de CV stroomt boeit toch niets.

Kans op legionella, desondanks erg klein, vind ik ook maar niets.

Tip in dit topic over vaatwasser op warmwater leiding is in die zin ook een goede. Misschien dat ik dat ooit doe, dan wel even eentje die veel water gebruikt en hotfill accepteert.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hokje7
MrAcid schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Dat maakt qua aansluitingen niks uit.
Thx a lot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hokje7
Freakie1NL schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:59:
Heb hem zelf gewoon bij ons op warmwater aangesloten. Eveneens met zonneboiler. Als je weinig tapt heb je direct warm water terwijl de CV toch niet aanslaat (tapdrempel), beetje water wat van de zonneboiler naar de CV stroomt boeit toch niets.

Kans op legionella, desondanks erg klein, vind ik ook maar niets.

Tip in dit topic over vaatwasser op warmwater leiding is in die zin ook een goede. Misschien dat ik dat ooit doe, dan wel even eentje die veel water gebruikt en hotfill accepteert.
Dat klopt idd dat de kans klein is op Salmonella, zeker voor het onzekere. De leiding komt vanaf mijn badkamer dus kan er nl niet bij ;-). en boven op zolder de CV is toch al snel 15 mt naar de keuken, zonde dus. Via de vaatwasser is een goede optie dan :-). Gelukkig accepteert de mijne Hotfill :-) Dus als je de mogelijkheid hebt om dat te doen is dat een goed plan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patr1k
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-02-2022
Volgens mij is er nog een optie. Als je het niet erg vindt om 2 kranen op het aanrecht te hebben:

Bestaande situatie met menkraan op cv handhaven voor warmwater vraag >15L.

Splitsing in koudwaterleiding.
Sluit hier de COMBI op aan. Voor kokend water en warm water <15 L. Dit zonder dat de CV aan slaat.

Door de bestaande mengkraan af en toe te gebruiken, zul je ook geen legionella problemen krijgen.

Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
Klopt maar dan heb je wel 2 kranen...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
Misschien leuk om nog even op terug te komen.

In mei 2019 de keuken met Quooker gekregen en geïnstalleerd als een Quooker Combi. Dus de warm waterleiding werd beneden niet meer gebruikt. Tot november 2019 heb ik maandelijks de warm water leiding afgetapt ivm Salmonella. In november 2019 hebben wij een nieuwe badkamer gekregen en de leiding naar beneden afgesloten in de badkamer. Dus nu is aftappen niet meer nodig.

We hebben nog niet vaak meegemaakt dat het warm water op is. Misschien een keer als je constant staat af te wassen met de kraan open, maar dat komt praktisch niet voor. Blij met de keuze, want de CV slaat nu niet meer constant aan bij het pakken van warm water.

Eind goed al goed :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:39

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Van salmonella heb je sowieso geen last in kraanwater, of komt er soms vlees/kip uit je kraan? :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Speedy-Andre schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:35:
Van salmonella heb je sowieso geen last in kraanwater, of komt er soms vlees/kip uit je kraan? :+
Heb je het topic verder wel gelezen?

De warmwater kraan beneden komt vanuit de CV op zolder en gaat langs de badkamer. Als je de leiding beneden afsluit krijg je een aantal meter loze leiding waar water in stil staat. Dat kan tijdens het douchen meekomen en heb je dus kans op Salmonella. De kans is niet groot, maar ik neem daar liever geen onnodig risico mee.

[ Voor 39% gewijzigd door Pakhaas op 10-11-2020 17:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Pakhaas schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:14:
[...]

Heb je het topic verder wel gelezen?

De warmwater kraan beneden komt vanuit de CV op zolder en gaat langs de badkamer. Als je de leiding beneden afsluit krijg je een aantal meter loze leiding waar water in stil staat. Dat kan tijdens het douchen meekomen en heb je dus kans op Salmonella. De kans is niet groot, maar ik neem daar liever geen onnodig risico mee.
Legionella, niet salmonella :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Speedy-Andre , @kabeltjekabel Ik vermoed maar dat zowel salmonella en legionella het niet overleeft hebben O-) (met of zonder quooker).
Alleen vermeld @Pakhaas nu niet wat hij met de topic titel bedoelde: "Quooker Combi of Combi+ met oog op meest zuinige keuze.."
Daar ben ik nu juist ontzettend benieuwd naar! (Ik heb er uiteraard al een eigen mening gevormd)
Zie verder hier voor wat technische gegevens van de quookers

[ Voor 29% gewijzigd door dunklefaser op 10-11-2020 17:54 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• emjen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:01
dunklefaser schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:43:
@Speedy-Andre , @kabeltjekabel Ik vermoed maar dat zowel salmonella en legionella het niet overleeft hebben O-) (met of zonder quooker).
Alleen vermeld @Pakhaas nu niet wat hij met de topic titel bedoelde: "Quooker Combi of Combi+ met oog op meest zuinige keuze.."
Daar ben ik nu juist ontzettend benieuwd naar! (Ik heb er uiteraard al een eigen mening gevormd)
Goeie berekening uit je andere topic. Maar qua cv ketels die op zolders staan en dus veel gasgebruik opofferen voor het opwarmen, dat je tegen kan gaan met een quooker?

Een 'modern gevoel in de keuken' is mij misschien honderd euro waard dus liever een slim systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

emjen schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:58:
[...]

Goeie berekening uit je andere topic. Maar qua cv ketels die op zolders staan en dus veel gasgebruik opofferen voor het opwarmen, dat je tegen kan gaan met een quooker?
De uitkomst qua (relatief laag) rendement hangt sterk af van de hoeveelheid water die je nodig hebt.
Ik heb geen quooker (begrijpelijk), maar iemand met quooker Combi of Combi+ en een cv-combiketel zou dit proefondervindelijk kunnen uitzoeken.

Een 'modern gevoel in de keuken' is mij misschien honderd euro waard dus liever een slim systeem.
Je zegt het: "misschien honderd euro", maar geen honderden (of wat kosten de quookers in de uitverkoop?):+

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
haha oja oeps :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
dunklefaser schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:43:
Bij ons is de CV op zolder en de keuken beneden. Het duurde best lang voordat het warm water de keuken had bereikt. Nu met een Quooker hebben we direct warm water. Geen idee wat goedkoper is, of steeds de CV laten aanslaan of constant kokend water in een boilervat. Volgens mij kost een Quooker 5 cent per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Pakhaas schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:14:
[...]

Bij ons is de CV op zolder en de keuken beneden. Het duurde best lang voordat het warm water de keuken had bereikt. Nu met een Quooker hebben we direct warm water. Geen idee wat goedkoper is, of steeds de CV laten aanslaan of constant kokend water in een boilervat. Volgens mij kost een Quooker 5 cent per dag.
Hangt helemaal af van hoe vaak je water tapt en hoeveel. Bij kleine beetjes per keer is het veel duurder de CV op te stoken, bij grote hoeveelheden is het goedkoper. De verhouding is de laatste jaren wel wat verschoven in het voordeel van de elektrische keukenboiler gezien gas een stuk duurder is geworden.

Hoe meer water in het tracé van CV naar keuken, des te eerder de keukenboiler goedkoper is.

En het is natuurlijk een stukje comfort. Zeker als je een doorstromer hebt (gasgestookte CV) zonder enige boiler... dan krijg je altijd eerst een plons koud water voordat de CV opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pakhaas Comfort - dat is het vaak en is natuurlijk onbetaalbaar (heb ik me laten vertellen).
Zoals @kabeltjekabel terecht opmerkt - warmwater in de keuken via de combiketel of warmwater elektrisch -
alles hangt van je tap-patroon en de hoeveelheid per keer af (en of je "onbeperkt? kokend water" nodig hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54
Pakhaas schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:28:
Net contact gehad met de installateur. De combi en combi+ zijn precies hetzelfde. Het verschil zit hem in de manier van installeren. Dat is mooi, want dan kan ik altijd nog achteraf beslissen om het toch anders aan te leggen.
dus als ik nu een combi+ koop , en deze aansluit met alleen warm water en de warm water aansluiting op de vaatwasser aansluit kan ik altijd later de warm water aansluiting op de combi+ aansluiten als we toch te vaak zonder warm water zitten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
bifi_G60 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:32:
[...]

dus als ik nu een combi+ koop , en deze aansluit met alleen warmkoud water en de warm water aansluiting op de vaatwasser aansluit kan ik altijd later de warm water aansluiting op de combi+ aansluiten als we toch te vaak zonder warm water zitten ?
Met warm bedoel je koud neem ik aan?

het verschil is dat de combi+ extra aansluitingstukken er bij heeft om ook het warm water erop aan te sluiten.

Wij hebben trouwens nog nooit te kort aan warm water gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 31-07-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwis
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-08-2021
Ik zit met hetzelfde. Ik wil niet dat steeds de CV gaat lopen voor een beetje warm water. En al helemaal niet als ik de warm water kraan al weer sluit nog VOORDAT het eindelijk beneden in de keuken is aangekomen...

Volgens mij is het verschil tussen die twee alleen maar de manier van het aansluiten van het mengventiel.
Zie plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgtt9OqSD-3MymV9dQNHQjtUUf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssSjbLv98frhB4sgMdTEq7aX.png?f=fotoalbum_large
(GEEL is het 100 graden water)

Op de COMBI (gewone) Wordt het koude water aanvoer in het mengventiel gemengd met het hete water van de Quooker en de output is de ingestelde temperatuur. (60 graden)

Op de COMBI+ gebeurt ongeveer hetzelfde alleen is dit de WARMwater leiding. Die is eerst KOUD dus het mengventiel doet feitelijk hetzelfde.
Totdat het water vanaf de CV warm wordt en het mengventiel sluit langzaam de leiding met warm water vanaf de Quooker.

Volgens mij is dus allen het verschil van de AANVOER leiding naar het mengventiel. (en dat bij de COMBI+ de KOUD aanvoer van de Quooker rechtstreeks op de koudwater leiding gaat i.p.v. via het mengventiel.)

Ik ga dus voor de COMBI+ en ga de aanvoer niet op de warme maar op de koude leiding aansluiten. (prijs is toch hetzelfde).

En als ik dan spijt krijg, omdat ik te vaak tegen een probleem aan loop dat warm op is, dan kan ik dat mengventiel altijd nog op de warmwater leiding aansluiten...

Ik kan zelfs overwegen om door middel van kogelkranen te kiezen de warmwater leiding van de CV open te zetten (en de KOUDE dicht) als ik veel warm water nodig zou hebben op enig moment...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkDriDXxXOQ0qCaYlfiGrLGwtWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FbHmosIL3HlC2ciFcY8hIaug.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:27
Zou ik niet doen, je loopt een risico op legionella/dood water.
Ik had toch nog wel eens last van een tekort aan warmwater met de pannen wassen. Dat de cv-ketel elke keer aanslaat met warmwater tappen lijkt me geen punt: dat deed deze met de normale kraan immers ook al.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwis
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-08-2021
Dank voor je reactie!

Waar bedoel je dat de legionella komt? Ik denk dat je bedoelt in de warme leiding tussen CV en de stopkraan. Maar ik kan toch gewoon voor gebruik de kraan even aan laten staan? (voor die 1x per jaar dat ik langer warm water nodig heb?)

Ik weet niet beter dan dat legionella gevaarlijk is voor mengwater. Tussen de 30 en 50 graden. Dus in mengwater in douches van zwembaden waarbij handwarm water uit de kraan komt. Bij doorspoelen met 60 graden overleeft de legionella niet.

Uit de leiding vanaf de CV komt dan toch 60 graden uit? Daarmee gaat de legionella weg.

Dat doorspoelen doe ik ook overigens ook altijd met de douche als ik terug kom van vakantie ofzo. Eerst alleen HEET aan laten staan. Dan later pas koud erbij.

En ligionella is toch gevaarlijk met vernevelen? Maar dat doe ik met een keukenkraan niet. Met de douche doe je dat wel. En toch laat half nederland met een thermostatische mengkraan zijn douche (en de mengslang naar de douchekop) nooit doorspoelen.

Ik las hierboven ook al over de legionella maar ik zie dat gevaar niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky_walker
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
jeroen3 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:06:
[...]

Volgens mij is die afgedopte leiding niet zo'n probleem, water staat daar stil in toch, en zeker niet als je naast de gootsteen in de keuken een vaatwasser hebt die warm water blijft vragen via dezelfde leiding ? Er zal vaak genoeg ververst worden door de vaatwasser ?

En wat is het verschil met de leiding naar je ligbad, voor mensen die maar heel soms hun bad gebruiken ? Is dat ook een gevaar dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Bij mij splitste die leiding ergens in de badkamermuur. Dus dan heb je een vrij lang stuk waarvan èèn kant regelmatig verwarmd werd. Kunt het beter vermijden denk ik dan.

Het enige waarom je het wel zou doen is omdat de ketel regelmatig aan slaat voor niets en dat wilt voorkomen.
Hoewel ik niet weet of dat ook een meetbare hoeveelheid gas verbruikt of slijtage veroorzaakt aan de ketel.
Het zou mooi zijn als er een soort vertragingsklep bestaat die pas enkele seconden na watervraag cv water toevoegt. Dan pakt hij nog steeds wekelijks cv water bij de grote afwasbeurt, maar niet bij de kleinere spoelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kwis schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 01:28:

Volgens mij is dus allen het verschil van de AANVOER leiding naar het mengventiel. (en dat bij de COMBI+ de KOUD aanvoer van de Quooker rechtstreeks op de koudwater leiding gaat i.p.v. via het mengventiel.)

Ik ga dus voor de COMBI+ en ga de aanvoer niet op de warme maar op de koude leiding aansluiten. (prijs is toch hetzelfde).

En als ik dan spijt krijg, omdat ik te vaak tegen een probleem aan loop dat warm op is, dan kan ik dat mengventiel altijd nog op de warmwater leiding aansluiten...
Let er op dat het niet 1 op 1 hetzelfde is. In de combi + opstelling zit er nog een keerklep voor het mengventiel om te voorkomen dat je je CV-ketel onder druk zet (die dan zal gaan overstorten..). Bij de combi opstelling moet deze keerklep er niet zijn, anders werkt de inlaatcombinatie niet en komt je reservoir op een te hoge druk te staan. Zie ook:

https://content.quooker.c...ba3c66535f73c4fd3c497c61a en https://www.quooker.nl/om...bi-combi-31-093-00-1.html

[ Voor 3% gewijzigd door Micha op 27-09-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:11
Ik heb een Grohe Red Duo (veel comfortabelere kokend waterstraal dan uit een Quooker, zonder spetteren) met 7.5l boiler, niet aangesloten op de cv-ketel. In de drie jaar dat ik'm heb ben ik maar 1x warm water te kort gekomen, en dat was inderdaad bij het uitspoelen van verfkwasten. Met andere woorden, totaal geen spijt van dus ;)

No-brainer dus om het los van je cv aan te sluiten. Het is echt zonde om elke keer dat je warm water vraagt je ketel aan 100% vermogen water te laten opwarmen, want tegen de tijd dat het water door de leiding is geraakt ben je in 99% van de keren al klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door marvel27 op 28-09-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:11:
Bij mij splitste die leiding ergens in de badkamermuur. Dus dan heb je een vrij lang stuk waarvan èèn kant regelmatig verwarmd werd. Kunt het beter vermijden denk ik dan.

Het enige waarom je het wel zou doen is omdat de ketel regelmatig aan slaat voor niets en dat wilt voorkomen.
Hoewel ik niet weet of dat ook een meetbare hoeveelheid gas verbruikt of slijtage veroorzaakt aan de ketel.
Het zou mooi zijn als er een soort vertragingsklep bestaat die pas enkele seconden na watervraag cv water toevoegt. Dan pakt hij nog steeds wekelijks cv water bij de grote afwasbeurt, maar niet bij de kleinere spoelingen.
Dat moet wel te doen zijn, @Aesculapius heeft ook eens een mooie oplossing laten zien waarmee hij een dood stuk leiding wekelijks automatisch eenmalig doorspoelt tegen de legionella.

Met die componenten moet jouw wens ook mogelijk moeten zijn.

Zie Aesculapius in "Warmwaterleiding elektrisch legionella-vrij houden"

@Aesculapius De foto's zijn helaas verdwenen, heb je die nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 22:35
Gister afspraak met de keuken boer voor in ons nieuwbouwhuis. De bouwer gaat de warmwaterleiding afdoppen zodat er een Quooker Combi kan komen in de keuken. Het kostte wat overtuiging kracht bij de keukenboer en we hebben zelfs Quooker even gebeld en inderdaad; de meest energiezuinige optie is om de Quooker Combi te gebruiken ipv een Combi+.
Een Quooker Combi levert 15 liter warmwater, dat is voor ons genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34
Wolly schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:25:
[...]

Dat moet wel te doen zijn, @Aesculapius heeft ook eens een mooie oplossing laten zien waarmee hij een dood stuk leiding wekelijks automatisch eenmalig doorspoelt tegen de legionella.

Met die componenten moet jouw wens ook mogelijk moeten zijn.

Zie Aesculapius in "Warmwaterleiding elektrisch legionella-vrij houden"

@Aesculapius De foto's zijn helaas verdwenen, heb je die nog?
Heb de plaatjes even gerepareerd. Werkt na drie jaar nog steeds perfect zonder een enkele storing of eraan hoeven zitten. De truc is wel om sommige zaken op de juiste plek te programmeren - zo heb ik de delay weliswaar ook in homeassistant automation gebouwd, maar zekerheidshalve ook in de Tasmota firmware van de switch. Daarmee borg ik dat niet de kraan open blijft staan als toevallig mijn netwerk of server kuren heeft...

Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
iTmen79 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:38:
Gister afspraak met de keuken boer voor in ons nieuwbouwhuis. De bouwer gaat de warmwaterleiding afdoppen zodat er een Quooker Combi kan komen in de keuken. Het kostte wat overtuiging kracht bij de keukenboer en we hebben zelfs Quooker even gebeld en inderdaad; de meest energiezuinige optie is om de Quooker Combi te gebruiken ipv een Combi+.
Een Quooker Combi levert 15 liter warmwater, dat is voor ons genoeg.
Wij hebben dit nu dik 2 jaar en nog nooit te kort aan warm water gehad in de keuken. Bij het verbouwen van de badkamer hebben we de warmwater leiding die via de badkamer naar de keuken ging afgekapt bij de cv en een nieuwe leiding getrokken naar de badkamer. Zo ook geen problemen meer met een loze leiding.

Blij dat we hiervoor gekozen hebben want in de keuken hebben wij nu direct warm water en de CV slaat nooit meer onnodig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-09 15:27
Even een plaatje van @Kwis recyclen, omdat ik ook voor deze -‘niet’ af te doppen lange warmwaterleiding van zolder- uitdaging sta en me het volgende afvraag.

[Afbeelding]

Als dit nu zo aangesloten wordt en ik de warmwater stop-/kogelkraan zover knijp dat ik onder de tapdrempel van de ketel blijf…dan spoel ik bij iedere keer dat ik warmwater vraag mijn wamwaterleiding heel langzaam door (zonder dat de ketel hiervoor onnodig aanspringt) en maakt de Quooker middels het mengventiel (koud, geknepen ‘warm’ en kokend water) hier 60 graden van. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 17:29

KrL

Foto foto..

Eerder is al een link gedeeld naar combi+ ombouwen naar combi, hier de andere kant op (van combi naar combi+): https://www.quooker.nl/om...bi-combi-31-093-00-1.html

Wij hebben vorig jaar een combi geïnstalleerd welke prima aan onze warmwatervraag voldoet maar aangezien er binnenkort waarschijnlijk een zonneboiler komt wil ik liefst het warme water hiervan gebruiken voor de afwasmachine en Qooker, schijnt dus makkelijk te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:12

ericplan

5180 Wp PV

@KrL Alleen de moeite waard als de leidingen kort zijn. Jarenlang een Quooker aangesloten gehad als superhotfill, dus zonder mengventiel. Daar kwam op een zomerdag zonder probleem water van 85 graden in.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

ericplan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:11:
@KrL Alleen de moeite waard als de leidingen kort zijn.
Ca 5m dus lijkt me de moeite waard.
ericplan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:11:
@KrL Jarenlang een Quooker aangesloten gehad als superhotfill, dus zonder mengventiel. Daar kwam op een zomerdag zonder probleem water van 85 graden in.
Bedoel je zonder Qooker mengventiel of zonder mengventiel na je zonneboiler? Of zelfs warm water je Qooker in?

Dat laatste doet me denken: zie m nergens in hun documentatie voorbijkomen maar waarom zou je geen warm water uit je zonneboiler je Qooker in sturen in plaats van koud water: kost minder energie om water van 60 graden tot 100gr op te warmen dan koud water..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:12

ericplan

5180 Wp PV

KrL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:42:
[...]
Ca 5m dus lijkt me de moeite waard.
[...]

Bedoel je zonder Qooker mengventiel of zonder mengventiel na je zonneboiler? Of zelfs warm water je Qooker in?

Dat laatste doet me denken: zie m nergens in hun documentatie voorbijkomen maar waarom zou je geen warm water uit je zonneboiler je Qooker in sturen in plaats van koud water: kost minder energie om water van 60 graden tot 100gr op te warmen dan koud water..
Rechtstreeks uit de zonneboiler zonder appendages of iets de Quooker in. Inlaatcombinatie zat op de zonneboiler. Quooker en zonneboiler stonden op de zelfde verdieping met ca 3 meter koper.
Let wel op wat voor leiding je gebruikt. Uponor heeft vziw een max. temperatuur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

ericplan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:55:
[...]

Rechtstreeks uit de zonneboiler zonder appendages of iets de Quooker in. Inlaatcombinatie zat op de zonneboiler. Quooker en zonneboiler stonden op de zelfde verdieping met ca 3 meter koper.
Let wel op wat voor leiding je gebruikt. Uponor heeft vziw een max. temperatuur.
Interessant, ga ik naar kijken. Max invoer van onze afwasmachine is 60 gr dus ik ga sowieso na de zonneboiler een mengventiel tot max 60gr plaatsen, ook veiliger ivm douchen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonzert
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-09 15:27
Fonzert schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:17:
Even een plaatje van @Kwis recyclen, omdat ik ook voor deze -‘niet’ af te doppen lange warmwaterleiding van zolder- uitdaging sta en me het volgende afvraag.

[Afbeelding]

Als dit nu zo aangesloten wordt en ik de warmwater stop-/kogelkraan zover knijp dat ik onder de tapdrempel van de ketel blijf…dan spoel ik bij iedere keer dat ik warmwater vraag mijn wamwaterleiding heel langzaam door (zonder dat de ketel hiervoor onnodig aanspringt) en maakt de Quooker middels het mengventiel (koud, geknepen ‘warm’ en kokend water) hier 60 graden van. Of zie ik iets over het hoofd?
Om even op mijn eigen reactie terug te komen, wellicht interessant voor anderen. Ik heb het inmiddels aangesloten zoals in het plaatje en ook al weer iets aangepast. Tijdens het installeren vroeg ik me al af of er zo geen koud water richting de ketel zou kunnen terugstromen, maar verwachtte geen problemen daardoor. Ja, dat kan dus, maar geeft wel 'problemen'... Tijdens het vullen van het bad werd de het water namelijk niet meer 60 graden, omdat deze door de open verbinding tussen warm- en koudwaterleiding in het keukenkastje koud water meenam. (Nee, ik vul het bad niet altijd met 60 graden, het was een test ;) )

Nu heb ik voor de bovenste kraan in het plaatje (warm waterleiding) een terugslagklep -terugstroombeveiliging, keerklep of hoe je het ook wilt noemen - geplaatst. Nu functioneert alles zoals de bedoeling is.

Warm water in de badkamer komt van de ketel en is gewoon loei-heet. In de keuken wordt warm tapwater gemaakt door koud leidingwater en kokend Quooker-water, ondertussen spoelt ook de warmwaterleiding vanaf de ketel door, maar zo langzaam dat de ketel niet aanslaat (debiet ligt onder de tapdrempel). Mocht ik nu toch een keer meer dan de 15 liter warm water, die de Quooker in 1x kan leveren, nodig hebben dan kan dat. Het kraantje tussen de koud- en warmwaterleiding gaat dan dicht en de kraan die nu geknepen staat om onder de tapdrempel te blijven gaat dan helemaal open. De ketel levert dan 'onbeperkt' warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:14

Jerra

Beunhaas in wording

Ook nog even inhakende op dit topic, en dan vooral de vraag van de topic titel "wat is de meest zuinige optie".

Het komt maar enkele keren per jaar voor dat je meer dan 15 liter warm water wilt gebruiken, alle andere keren is het inderdaad zonde om de CV ketel warmte te laten genereren die vervolgens de gootsteen nooit zal bereiken omdat je warmwatervraag dan weer gestopt is...

Het handmatig kunnen omzetten met de kogelkranen vind ik slim gevonden!
Ik zat zelf echter te denken aan een andere techniek, is het niet mogelijk om een solenoid ventiel op de warm water leiding te zetten, en te detecteren dat je langer dan 30 seconde warm water uit de Quooker aan het halen bent?

Vervolgens kun je dan het ventiel opengooien zodat de CV alsnog warm water begint te geven, zo heb je bij kleine warmwatervragen niet dat de ketel onverhoopt aanschiet, maar wel onbeperkt warm water.

Eigenlijk vraag ik me af waarom Quooker niet gewoon een mengventiel verkoopt met deze functie geïntegreerd, niemand wil toch voor even handenwassen de CV ketel laten loeien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
Jerra schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:04:
....Eigenlijk vraag ik me af waarom Quooker niet gewoon een mengventiel verkoopt met deze functie geïntegreerd, niemand wil toch voor even handenwassen de CV ketel laten loeien...
Heel weinig mensen gaan deze optie willen gebruiken, en Quooker zal ook niet willen promoten (je wil toch geen "nadeel" in de verf zetten). De meerwaarde is imho ook sterk te betwijfelen.
Dus dan moet je de kosten voor ontwikkeling, distributie, opleidingen, service, ... gaan terugverdienen op 10 units per jaar; dan kom je met een optie van 1000€ die je op 150 jaar terugverdient.... en de weinigen die er nut van inzien, zijn perfect in staat om het zelf in elkaar te knutselen.
Maar kern van de zaak: hoe maak je onderscheid tussen "even handen wassen" en "even 3 zwembaden vullen met warm water"? Enige optie lijkt me manuele input, en dan is de oplossing met 2 kraantjes (om input standaard koud water te geven, en indien je gek wil doen warm water) de meest efficiënte. Als je legionella wil inrekenen, dan kom je denk ik niet uit qua kosten, kan je beter de tuinslang in de badkamer aansluiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:14

Jerra

Beunhaas in wording

Op basis van tijd dat de warm water vraag duurt natuurlijk :) bij meer dan 30 seconden (bijvoorbeeld) warm water vraag gooi je de CV leiding open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Ik heb ook een Combi+ op de warmwaterleiding, met als gevolg dat de CV constant aanslaat.

Nu zit er een stelknop op mijn mengventiel, is daarmee de tapvraag wellicht in te stellen of dient dat ergens anders voor?

Het zou fijn zijn als de Quooker boiler pas leeg is, dat dan de CV bijspringt.

Daarnaast de vaatwasser aansluiten op de warmwaterleiding, dan verplaatst je het verbruik enkel, van Quooker naar VW en heeft m.i. weinig nut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VArzaiAmJrL2fWYBdYmYbDfyXXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqAg61BgbpvTs57iVMep70Ms.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azteke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 21:52

azteke

King

Wij hebben hem als Combi+ aangesloten, puur omdat we ook wel eens langer bezig zijn met dingen afspoelen (eerder werd verfkwasten genoemd). Daarnaast hebben we een kind, die zal voorlopig nog niet zo zuinig omgaan met warm water (niet dat ie ineens 15 liter warm water gaat gebruiken maar toch :P).
Pakhaas schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:49:
[...]

Wij gaan koken op inductie, daar zit een turbo functie op die in een korte tijd een pan met water laat koken.
Wij gebruiken altijd kokend water uit de quooker voor de aardappelen. Ik had gehoord dat dat wat efficienter is dan de turbo/boost/power functie van de inductieplaat. Heb hier geen bron voor. Gaat op die manier in ieder geval nog iets sneller.

CMDR azteke || You never get a second chance to make a first impression...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
azteke schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:00:
Wij hebben hem als Combi+ aangesloten, puur omdat we ook wel eens langer bezig zijn met dingen afspoelen (eerder werd verfkwasten genoemd). Daarnaast hebben we een kind, die zal voorlopig nog niet zo zuinig omgaan met warm water (niet dat ie ineens 15 liter warm water gaat gebruiken maar toch :P).

[...]

Wij gebruiken altijd kokend water uit de quooker voor de aardappelen. Ik had gehoord dat dat wat efficienter is dan de turbo/boost/power functie van de inductieplaat. Heb hier geen bron voor. Gaat op die manier in ieder geval nog iets sneller.
Een kind moet je leren om zuinig om te gaan met water en energie ;)
Wij hebben nog nooit gehad dat de Quooker leeg was.

Wat betreft het laatste, wij gebruiken ook nooit de kookplaat om kokend water te krijgen, alles uit de Quooker. Maar mocht de quooker even op zijn, dan kan dat alsnog. Even 5 minuten wachten kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@ivarv Ik denk er al een tijdje over om er een klep tussen te zetten die aan gaat als je >x seconden water tapt (bij de afwas bijvoorbeeld). Deze moet dan helaas wel elektrisch gestuurd worden, want een passieve vertraagd-open klep kon ik niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-09 12:49
jeroen3 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:58:
@ivarv Ik denk er al een tijdje over om er een klep tussen te zetten die aan gaat als je >x seconden water tapt (bij de afwas bijvoorbeeld). Deze moet dan helaas wel elektrisch gestuurd worden, want een passieve vertraagd-open klep kon ik niet vinden.
Ik heb hier ook over nagedacht en ben nog een slimmere oplossing tegen gekomen.

Als je een tado thermostaat hebt kan je remote het warm water op de cv uitschakelen en instellen dat het standaard uit staat tussen 8 en 21 uur. Ervan uitgaande dat je niet in de badkamer bent.

Verder kan je ook met if this then that bijvoorbeeld instellen dat als je badkamer lamp aan is dat dan het heet water aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTosti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-03-2022
Ik heb deze discussie eerst gelezen voordat ik een Quooker aan ging schaffen. Ik wilde deze ook alleen op het koude water aansluiten, ivm onnodig gas gebruik voor even warm water. Uiteindelijk toch gekozen voor de warm en koud water aansluiting, omdat ik het niet zag zitten om muren te breken om bij de splitsing van de warm waterleiding te komen en af te koppelen ivm legionella.

Ik heb nu de Quooker Combi+ met een zwarte fusion square kraan.

Wat mij opvalt is dat als ik lauw warm water gebruik, warm genoeg voor handen wassen of bijv een pan/vleesmes schoon te maken, de CV niet aanslaat. Pas als je de warme kraan volledig aanzet, die ik ingesteld heb op 55 graden middels een meng tussenstuk ( die er bij zit ) slaat de CV wel aan.

Dit zag ik nog niet eerder voorbij komen in deze discussie, maar dat wilde ik jullie niet onthouden.

En of ik blij ben met mijn Quooker? Dat spreekt voor zich, echt aan aanwinst in de keuken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-09 20:45

Gerco-M

mijn tornado res.

@MrTosti Wat voor type CV heb je?
Wanneer de CV aanspringt wordt bepaald door de tapdrempel (minimale hoeveelheid water) en die verschild per CV volgens mij. Ik heb zelfs de “vrees” dat de modernere types CV een veel lagere tapdrempel hebben dan wat oudere waarbij je dit trucje waarschijnlijk wat makkelijker kan uithalen.

Overigens wordt legionella volgens mij vaak overschat. Ik had zelf dezelfde situatie voor onze Quooker en heb deze zonder hotfill aangesloten. Als je warm water wel doorstroomt elders in het huis en overal waar je bij kan af en toe de kraan open zet gaat het volgens mij best goed. Ik wilde recent nog een leiding volledig afsluiten en had deze afgesloten van de hoofdleiding maar alsnog kwam er weer water uit toen de hoofdkraan weer open ging dus blijkaar heb ik een ringleiding die echt een ring is 8)7

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTosti
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22-03-2022
@Gerco-M , dat zou wellicht kunnen. Mijn CV is bijna 15 jaar oud. Als het daar aan ligt, hoop ik dat mijn CV nog even mee gaat. 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwbrd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-08-2023
Fonzert schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:37:
[...]

Nu heb ik voor de bovenste kraan in het plaatje (warm waterleiding) een terugslagklep -terugstroombeveiliging, keerklep of hoe je het ook wilt noemen - geplaatst. Nu functioneert alles zoals de bedoeling is.

Warm water in de badkamer komt van de ketel en is gewoon loei-heet. In de keuken wordt warm tapwater gemaakt door koud leidingwater en kokend Quooker-water, ondertussen spoelt ook de warmwaterleiding vanaf de ketel door, maar zo langzaam dat de ketel niet aanslaat (debiet ligt onder de tapdrempel). Mocht ik nu toch een keer meer dan de 15 liter warm water, die de Quooker in 1x kan leveren, nodig hebben dan kan dat. Het kraantje tussen de koud- en warmwaterleiding gaat dan dicht en de kraan die nu geknepen staat om onder de tapdrempel te blijven gaat dan helemaal open. De ketel levert dan 'onbeperkt' warm water.
Interessant, ik wil deze oplossing ook zelf gaan toepassen, omdat de aftakking naar de bijkeuken bij ons ook niet bereikbaar is. Ik zit eraan te denken om simpelweg een beluchterkraan toe te passen in de warmwaterleiding, en die daarna te laten samenkomen met de koudwaterkraan. Samen kunnen ze dan de Combi in. De beluchterkraan lijkt me dan voldoende als keerklep en om 'af te knijpen'. Iemand die daar problemen in ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 10:08
Om het even goed te begrijpen:

De quooker wordt nooit gevuld met de warm-water aansluiting mag ik hopen?
Dus puur dat het warm water wordt gebruikt als mengwater.
Als de quooker leeg is, heb je dus wel warm water, maar geen kokend water?

Als dit trouwens zo is, dan is het vreemd dat quooker de warmwater-vraag niet uitstelt totdat de quooker bijv voor de helft leeg is o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-09 12:07
Jerra schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:04:
niemand wil toch voor even handenwassen de CV ketel laten loeien...
Ik niet, mijn vrouw wel. Die draait voor iedere keer even iets wassen de ww kraan open. Doorgaans sta ik dan tandenknarsend in de buurt van de CV om deze aan/uit/aan/uit/aan/.... te horen gaan,.

Zucht.

Ook ik dus wil aan de Quooker gaan, CV ww naar keuken afdoppen. Waterverlies is bij ons al snel 40 sec aan opwarmtijd en dat vind ik simpelweg zonde, zeker gezien we binnenkort een dikke upgrade van het PV park krijgen.

Combi lijkt me prima gezien onze heetwater behoefte voor een kopje thee, pan pasta en eens een emmer van 10l heet water.

Ik lees links en rechts over mogelijke legionella in leidingen. In hoeverre moet ik dit in overweging nemen vooropgesteld dat bij mij de af te doppen leiding ook afgesplitst is?

[ Voor 10% gewijzigd door Skyrunner op 28-07-2022 04:43 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 10:08
Zit er zelf aan te denken om de warmwaterleiding bij de splitsing in de meterkast te voorzien van een stopkogelkraan. Leiding blijft dan zitten, cooker wordt als combi+ aangesloten maar die kraan zit standaard dicht.
Mocht ik in de toekomst merken dat er wel af en toe water tekort is, of er is sprake van een warmtepomp boiler, kan die kraan alsnog open worden gezet.

Zie ik dan nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:49
Ik heb bij mij hetzelfde gedaan.
Ik heb bij de ketel in de leiding die naar de keuken loopt een kogelkraan geplaatst.

In de keuken even voor t stof en het perongeluk open zetten van de kogelkraan een dopje erin gedraaid.

Zal vermoedelijk nog wel iets water in de leiding zitten. ( Gaat van de 1e verd. via de kruipruimte naar de keuken) maar dat betekent gewoon goed doorspoelen zodra die ooit weer in gebruik wordt genomen. Maar ik vermoed van niet.

Quooker als combi+ aansluiten en de warmwater kraan dichtdraaien werkt volgens mij niet. Dan krijg je geen water uit de kraan. Althans dat was hier het geval. Dus ik heb de boel omgebouwd naar de combi aansluitwijze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik heb mijn combi+ een tijdje terug omgebouwd naar een combi.
Dit document.

@Skyrunner
Op de overgebleven warm water van de CV heb ik de vaatwasser aangesloten, die kan volgens de handleiding tot 60c invoerwater. Zo staat het niet stil in de leiding.

Het bespaart niet zo heel veel gas per maand, maar ik hoop de cv ketel te verlengen in levensduur met minder cycles.

Op de voormalige vaatwasser aansluiting zit nu een osmosefilter voor schoonmaakwater.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 28-07-2022 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-09 12:07
jeroen3 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:43:
Ik heb mijn combi+ een tijdje terug omgebouwd naar een combi.
Dit document.

@Skyrunner
Op de overgebleven warm water van de CV heb ik de vaatwasser aangesloten, die kan volgens de handleiding tot 60c invoerwater. Zo staat het niet stil in de leiding.

Het bespaart niet zo heel veel gas per maand, maar ik hoop de cv ketel te verlengen in levensduur met minder cycles.

Op de voormalige vaatwasser aansluiting zit nu een osmosefilter voor schoonmaakwater.
Dat is inderdaad een idee dat ik al vaker voorbij zag komen. Betekent natuurlijk wel dat de CV af en toe nog steeds bijspringt.

Bij ons is het de bedoeling dat er binnen nu en een jaar een warmtepomp komt. De Quooker is vooralsnog iets om nu nog wat extra gas te sparen (hoewel wij al vrij laag zitten met 971m3/jr voor een ruime hoekwoning).

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GHKB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-09-2022
Moonbase schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:07:
[...]

Ik ben ook met dit onderwerp bezig en overweeg om in de Combi+ een simpele 3-wegkraan te plaatsen tussen de warmwater en koudwater aanvoer.
Als ik deze standaard op 'koudwater' zet dan slaat de cv niet aan wanneer ik een beetje warmwater tap. Als ik deze op 'warmwater' dan heb ik de gewone Combi+ situatie met oneindig warmwater aanvoer via de CV.
Pagina: 1 2 Laatste