Quooker Combi of Combi+ met oog op meest zuinige keuze..

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHKB
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-09-2022
Skyrunner schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 03:31:
[...]

Dat is inderdaad een idee dat ik al vaker voorbij zag komen. Betekent natuurlijk wel dat de CV af en toe nog steeds bijspringt.

Bij ons is het de bedoeling dat er binnen nu en een jaar een warmtepomp komt. De Quooker is vooralsnog iets om nu nog wat extra gas te sparen (hoewel wij al vrij laag zitten met 971m3/jr voor een ruime hoekwoning).
Ik ben ook met dit onderwerp bezig en overweeg om in de Combi+ een simpele 3-wegkraan te plaatsen tussen de warmwater en koudwater aanvoer.
Als ik deze standaard op 'koudwater' zet dan slaat de cv niet aan wanneer ik een beetje warmwater tap. Als ik deze op 'warmwater' dan heb ik de gewone Combi+ situatie met oneindig warmwater aanvoer via de CV. Dit zou toch ook moeten werken?

• Hendrik85
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08:41
Voor mij een gelijksoortige situatie: Combi+ en een zonneboiler met hygiene buffervat.

Hierdoor een overschot aan warmte in voorjaar / zomer / najaar, dus zonde om koud water de Quooker in te sturen als het warme water toch al (gratis) aanwezig is.

In de winter verzorgt de warmtepomp de temperatuur in het buffervat, dus wil ik daar spaarzaam mee omgaan en voorkomen dat mijn warmtepomp vaak aan en uit slaat. Dus koud water direct de Combi+ in.

Mijn idee is ook om een 3-weg kogelkraan (L-boring) te installeren, dan komt de installatie er ongeveer zo uit te zien (afbeelding).

Na het boilervat zit een thermostatische mengkraan, die ingesteld staat op 40-50 graden, dus de input van het warme water wordt nooit warmer dan dat.

Ik lees hier dat mensen de Quooker als hotfill hebben aangesloten, maar is dat dan volgens onderstaande tekening, met aansluiting op warm zoals ik? Of aangesloten als Combi, dus 1 toevoer?

Is dit een zinvolle opstelling? Zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USES0hB-Yf-1s2Ky9jsotn6Z3rM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hBw55fExlrnPzMhFpDGmn69i.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hendrik85 op 01-09-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04 20:35
Pakhaas schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:50:
[...]

Wij hebben uiteindelijk besloten om de combi+ aan te sluiten als combi, dus alleen op de koud water aansluiting in de keuken. De combi+ en combi zijn 2 dezelfde apparaten, met bij de combi+ een extra koppelstuk. Dus stel je hebt de combi, dan kan je daar ook een combi+ van maken en visa versa.

Wij hebben nog geen moment onvoldoende warm water gehad. Op dit moment spoel ik eens per 14 dagen of per maand even de warm water leiding naar de keuken door, die nu dus niet wordt gebruikt. Omdat de aftakking in de badkamer zit, is er een klein legionella gevaar bij het douchen.

4 november wordt onze badkamer verbouwd en gaan wij de aftakking van de badkamer naar de keuken afkoppelen. We laten de loze leiding naar de keuken wel zitten en trekken die door richting de CV. Mochten we in de toekomst verhuizen en de nieuwe bewoners willen wel graag warm water in de keuken, dan kan dat alsnog.

1 = loze leiding die niet wordt aangesloten
2 = warm water leiding naar de badkamer
Bij dat grijze streepje wordt hij afgesloten.
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik ben om alle genoemde redenen in dit topic ook nog heel erg in dubio. Maar de COMBI en COMBI+ zijn even duur. Dus als ik het zo lees dan kan ik gewoon veilig de COMBI+ bestellen en later beslissen of ik hem ook als zondanig gebruik, of toch als COMBI? Of heb ik voor de COMBI een ANDER koppelstuk nodig, wat ik dan mis?

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Slinkos schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:41:
[...]

Ik ben om alle genoemde redenen in dit topic ook nog heel erg in dubio. Maar de COMBI en COMBI+ zijn even duur. Dus als ik het zo lees dan kan ik gewoon veilig de COMBI+ bestellen en later beslissen of ik hem ook als zondanig gebruik, of toch als COMBI? Of heb ik voor de COMBI een ANDER koppelstuk nodig, wat ik dan mis?
Volgens mij (het is al even geleden) kan je gewoon de COMBI+ bestellen en zo lang je hem niet aansluit op het warm water is het een gewone COMBI. Het verschil zit hem niet in het vat, maar het koppelstuk inderdaad. Wil je het zekerweten dan zou ik even met Quooker bellen, ze helpen je graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:06
Hendrik85 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 16:18:
ct de Combi+ in.

Mijn idee is ook om een 3-weg kogelkraan (L-boring) te installeren, dan komt de installatie er ongeveer zo uit te zien (afbeelding).

Is dit een zinvolle opstelling? Zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Stel je houdt de 3-weg kraan dicht voor een periode van 2, of 3 maanden, omdat je geen lang-warm water nodig hebt in die periode. Dan is het in principe in die periode een doodlopende tak (waarschijnlijk vanaf je badkamer).

Dat stuk is zo'n 20 graden warm waarbij het een mooie kweekbak is voor allerlei bacteriën (niet alleen legionella). En vanuit dat stuk kunnen die de weg terugvinden richting de badkamer. Dat als jij daar water uit de badkamerkraan drinkt, dat verontreinigd wordt met bacteriën uit het doodlopende deel.

Tot zo ver de theorie, geen idee hoe snel dit praktisch voor zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Robonus schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:50:
[...]

Stel je houdt de 3-weg kraan dicht voor een periode van 2, of 3 maanden, omdat je geen lang-warm water nodig hebt in die periode. Dan is het in principe in die periode een doodlopende tak (waarschijnlijk vanaf je badkamer).

Dat stuk is zo'n 20 graden warm waarbij het een mooie kweekbak is voor allerlei bacteriën (niet alleen legionella). En vanuit dat stuk kunnen die de weg terugvinden richting de badkamer. Dat als jij daar water uit de badkamerkraan drinkt, dat verontreinigd wordt met bacteriën uit het doodlopende deel.

Tot zo ver de theorie, geen idee hoe snel dit praktisch voor zal komen.
Goed punt. Bij ons was het ook een doodlopend stuk vanuit de badkamer (douche) naar de keuken. Ik wist dat dit tijdelijk was omdat onze badkamer 3 maanden later verbouwd zou worden. Ik heb daarom 1x per maand de heetwaterleiding in de keuken volledig leeg laten lopen in een emmer (voor de zekerheid). Tijdens de verbouwing van de badkamer hebben wij de leiding warmwater leiding die via de badkamer naar de keuken liep, bij de cv laten afsluiten en een nieuwe leiding alleen richting de badkamer getrokken.

Wij hebben dus beneden geen warm water leiding meer, maar dat vond ik sowieso al slecht werken aangezien onze CV op de zolder staat. Het duurde soms wel 1 minuut voordat het warme water pas de keuken had bereikt. Pure verspilling. Wij hebben nog nooit te kort aan warm water vanuit de Quooker gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 07-10-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-01 14:19
Ter overweging voor als je overgaat op een full electric warmtepompinstallatie i.r.t. dit topic:

Wij hebben een Quooker PRO3 met Flex-kraan. Ik heb ook met de gedachte gespeeld om deze te vervangen door een COMBI of COMBI+ om zo geen gas meer te hoeven gebruiken als we warm water tappen.

Maar binnenkort gaan we 'full electric' met een Climer warmtepompsysteem dat ook warm tapwater levert. Als ik het goed begrijp is het verwarmen van warm tapwater door een warmtepomp een zuinigere keuze dan verwarmen door een Quooker (waar het water d.m.v. een elektrische spiraal wordt verwarmd). Daarom heb ik ervoor gekozen om de PRO3 te behouden en het warmwater in onze keuken te laten leveren door de warmtepomp.

Als je (in de toekomst) overgaat op een full electric warmtepomp is het behouden van de warmwaterleiding m.i. juist weer verstandig. En de keuze voor een PRO3 i.p.v. een COMBI of COMBI+. Maar als je in je keuken (onbeperkt) warmwater wilt kunnen gebruiken zonder dat dat uit je tapwaterboiler van je warmtepompinstallatie wordt gehaald, dan is een COMBI of COMBI+ juist weer een goede keuze (maar wel minder zuinig).

[ Voor 0% gewijzigd door ultramarine op 07-10-2022 11:05 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-05 13:25
Even een technische vraag,

Wij hebben een combi+. Boven bij de cv is de leiding niet afgedopt. De warm waterleiding is dus aangesloten op de quooker. Nu vraag ik mij af waarom als ik de quooker uitzet en het systeem leeg laat lopen waarom er dan niet als ik warm water vraag het warme water direct van de cv komt, of werkt dat zo niet ?

Vraag dit omdat quooker opgeeft dat de combi+ 511kwh per jaar verbruikt. En met de huidige prijzen is dat toch €586,- das niet niks

[ Voor 16% gewijzigd door mark28179 op 09-01-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:37

ericplan

5180 Wp PV

@mark28179 Het verbruik van de Quooker hangt sterk af van het gebruik. Het verbruik van een Quooker waar geen water getapt wordt is 0,25 kWh per dag. ericplan in "Warm water zonder gas"

Als je de Quooker uitzet zal je een bypass moeten maken omdat het warme water eerst de Quooker instroomt en pas 7 liter verder uit de kraan komt.

Waarschijnlijk is het zinvoller om de Quooker om te bouwen naar Combi, zodat je geen gasgebruik meer hebt als je de warmwaterkraan in de keuken gebruikt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-05 13:25
Ok dat is een logisch en duidelijk antwoord. Binnenkort komt de keukenboer toch langs dan zal ik gelijk eens kijken of hij dat kan oplossen.
Het vat van 7 liter krijgen we zelden leeg. Elke dag beetje warm water voor handen te wassen oid. En kokend water voor het koken en mss een kopje thee

Bedankt voor de duidelijke reactie
ericplan schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:56:
@mark28179 Het verbruik van de Quooker hangt sterk af van het gebruik. Het verbruik van een Quooker waar geen water getapt wordt is 0,25 kWh per dag. ericplan in "Warm water zonder gas"

Als je de Quooker uitzet zal je een bypass moeten maken omdat het warme water eerst de Quooker instroomt en pas 7 liter verder uit de kraan komt.

Waarschijnlijk is het zinvoller om de Quooker om te bouwen naar Combi, zodat je geen gasgebruik meer hebt als je de warmwaterkraan in de keuken gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@mark28179 Denk er wel aan dat je de warmwaterleiding vanaf de CV-ketel naar de Quooker aan beide kanten moet afdoppen ivm legionella. (Gebruik de zoekfunctie even, meermaals ter sprake gekomen)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:18
Ook ik ben van plan om een quooker te plaatsen in onze keuken. We hebben onze ketel boven op zolder, dus in ons geval duurt het momenteel een minuut voor het water echt goed warm is. Een Combi+ is voor ons daarom niet ideaal, want als we maar een klein beetje warm water nodig hebben, dan bereikt het door de ketel opgewarmde water de keuken toch niet. Nadeel is dan dat we een beperkte hoeveelheid warm water kunnen tappen, maar in 99 van de 100 keren is dat denk ik geen probleem.

Nu heb ik het geluk dat de waterleidingen en het punt waar wordt afgetakt naar de badkamer te bereiken is achter een deur, dus ik heb daar de mogelijkheid om de warmwaterleiding naar de keuken af te doppen.

Nu zat ik even verder na te denken of er een mogelijkheid is om in het geval toch veel warm water nodig is in de keuken, om m.b.v. twee kogelkranen alsnog door de ketel opgewarmd water bij de quooker te krijgen. Waar ik aan zit te denken is om een Combi+ in de keuken 'gewoon' op de warm- en koudwaterleiding aan te sluiten, en dan vlak na het punt waar de warmwaterleiding aftakt naar de badkamer een kogelkraan te plaatsen om het warmwater af te sluiten en daar vlak onder een verbinding tussen de warm- en koudwaterleiding te maken die ik open en dicht kan zetten m.b.v. een tweede kogelkraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw7P2ikasmMIFT-LU08GjvrupkU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/27JAjtR5ehiSfZCUdccT5zhd.jpg?f=user_large

Standaard zou dan de eerste kraan dichtstaan om het warm water tegen te houden en de tweede kraan (de verbinding tussen warm en koud) openstaan, zodat beneden in de keuken in zowel de warm- als koudwaterleiding koud water levert. In het geval ik toch veel warm water nodig heb beneden, dan kan ik de twee kranen bedienen om het warm water weer in de warmwaterleiding in de keuken te krijgen. Voor beide varianten heeft legionella geen kans, omdat er geen stilstaand water is.

Heeft iemand ervaring met zo'n soort oplossing? Is dit iets wat voor de quooker verder geen probleem is? En is het toegestaan om een soort 'kortsluiting' te creeren tussen de warm en koudwaterleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@JeroenTheStig De kans dat je jouw oplossing nodig hebt is klein. Hou het simpel, dat scheelt ook nog in je portemonnee.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
ericplan schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:51:
@JeroenTheStig De kans dat je jouw oplossing nodig hebt is klein. Hou het simpel, dat scheelt ook nog in je portemonnee.
Qua kosten zal het denk ik wel meevallen, er moet immers hoe dan ook een aanpassing gedaan worden aan de leidingen. Het is het verschil tussen het afdoppen van de warmwaterleiding of het plaatsen van twee kranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als je een realistisch doel hebt om twee emmers heet water direct achter elkaar te tappen is het een idee. Zelf heb ik het nog niet meegemaakt. Na 20 minuten is er weer voldoende heet water.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:02
Bij ons ook de vraag of we onze nieuwe quooker gaan aansluiten als Combi of Combi+ (we bestellen sowieso een combi+, dan hebben we altijd nog de mogelijkheid om het ofwel als combi+ of als combi te gaan aansluiten, en het zou ook achteraf nog aangepast kunnen worden).

In de keuken beneden hebben we nu warmwater via de CV die op zolder hangt, het duurt minstens een halve minuut voordat we warm water krijgen. Het idee dat met de quooker de CV aan zou blijven slaan voor elke warmwatervraag terwijl we in de praktijk waarschijnlijk alleen maar water gebruiken dat elektrisch is opgewarmd in de quooker staat me tegen, ook al gaan het maar om een paar kuub gas per maand dat hiermee is gemoeid.

Tegelijkertijd wil ik de boel legionellavrij houden. We hebben vooralsnog geen mogelijkheid om de warmwaterleiding op een eerder punt af te doppen. Simpelweg omdat ik geen idee heb waar de aftakking zit. Misschien zit hij in de badkamer en komen we die over een jaar of wat wel tegen als we in de badkamer aan de gang gaan, maar voor hetzelfde geld zit hij ergens in een koof ofzo.

Nu heb ik een aantal opties:

1: quooker als combi aansluiten en de vaatwasser op het warmwater. Dan slaat de CV niet meer aan bij elke warmwatervraag maar alleen de eens in de een of twee dagen dat de vaatwasser aan staat.
Onze vaatwasser mag met warm water gevuld worden. Wat zijn de ervaringen van anderen daarmee? Ik lees wel over bezwaren omdat zetmeel minder goed oplost in warm water en dat de vaatwasser om die reden eerst koud voorspoelt, hetgeen met aansluiting op warm water niet meer mogelijk is. Maar ervaren mensen die problemen ook daadwerkelijk? Sowieso zal de vaatwasser bij het eerste water dat hij pakt van de CV warmwaterleiding ook nog geen heet water hebben, zoals gezegd duurt het hier even voordat we warm water hebben
2: quooker als combi+ aansluiten en het gasverbruik voor lief nemen. Misschien valt het mee en springt de ketel in de praktijk niet eens vaak aan

en dan de door mij zelf verzonnen optie 3, die in beeld zou kunnen komen als uit optie 2 blijkt dat de ketel toch vaak onnodig aanslaat:
3: quooker als combi+ aansluiten, maar een kraantje plaatsen tussen de warmwaterleiding en de quooker die net ver genoeg is dichtgedraaid waardoor de tapdrempel van de CV ketel (1.2 liter per minuuut) niet meer gehaald wordt en de ketel niet meer zal aanspringen. Zou dat volstaan? Is het genoeg dat de warmwaterleiding gewoon langzaamaan wat doorspoelt terwijl het water in de leiding niet heet wordt? Uiteindelijk loopt dat water natuurlijk wél door het mengventiel van de quooker en komt daar wel in aanraking met kokend water, al zal het daaruit resulterende mengsel dat uit de kraan komt in verreweg de meeste gevallen niet de 60 graden halen.
edit: hmm achteraf bezien vraag ik me af of dit dan weer tot problemen zou leiden omdat de (als combi+ aangesloten) quooker dan te weinig koud water krijgt om het kokend water af te koelen tot 40-60 graden... of zou dit dan weer omzeild kunnen worden door de warmwaterleiding samen met een aftakking van de koudwaterleiding eerst door een mengventiel te laten gaan, dat zo is afgesteld dat het aandeel van de warmwaterleiding net klein genoeg is om de tapdrempel van de ketel niet te halen, en dan de output daarvan als input voor het mengventiel van de quooker te gebruiken? (volgt u mij nog? :P)

Wat zijn jullie gedachten?

[ Voor 9% gewijzigd door Glenfiddich op 20-03-2023 13:21 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Ik denk dat je erg complexe oplossingen bedenkt voor een probleem dat je zelf hebt bedacht :Y)
Ik ga voor optie ´omdat het kan´: een elektrische klep die schakelt tussen koud en warm water volgens hoe lang het geleden is dat er doorstroming was, en een extra klep van warmwaterleiding naar het riool (met airgap uiteraard) die onder de tapdrempel blijft; en als er geen waterverbruik is toch periodiek de leiding kan doorspoelen. Vergeet niet om nette grafieken te tonen op een mooi display naast de kraan :*)
Je vind het een groot probleem dat de ketel aansporing voor warm water uit de quooker, maar het is ideaal voor warm water in de vaatwas...
Het verlies is beperkt, het legionellarisico is beperkt, dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit welke optie je kiest.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:16
Glenfiddich schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:01:
Bij ons ook de vraag of we onze nieuwe quooker gaan aansluiten als Combi of Combi+ (we bestellen sowieso een combi+, dan hebben we altijd nog de mogelijkheid om het ofwel als combi+ of als combi te gaan aansluiten, en het zou ook achteraf nog aangepast kunnen worden).

In de keuken beneden hebben we nu warmwater via de CV die op zolder hangt, het duurt minstens een halve minuut voordat we warm water krijgen. Het idee dat met de quooker de CV aan zou blijven slaan voor elke warmwatervraag terwijl we in de praktijk waarschijnlijk alleen maar water gebruiken dat elektrisch is opgewarmd in de quooker staat me tegen, ook al gaan het maar om een paar kuub gas per maand dat hiermee is gemoeid.

Tegelijkertijd wil ik de boel legionellavrij houden. We hebben vooralsnog geen mogelijkheid om de warmwaterleiding op een eerder punt af te doppen. Simpelweg omdat ik geen idee heb waar de aftakking zit. Misschien zit hij in de badkamer en komen we die over een jaar of wat wel tegen als we in de badkamer aan de gang gaan, maar voor hetzelfde geld zit hij ergens in een koof ofzo.

Nu heb ik een aantal opties:

1: quooker als combi aansluiten en de vaatwasser op het warmwater. Dan slaat de CV niet meer aan bij elke warmwatervraag maar alleen de eens in de een of twee dagen dat de vaatwasser aan staat.
Onze vaatwasser mag met warm water gevuld worden. Wat zijn de ervaringen van anderen daarmee? Ik lees wel over bezwaren omdat zetmeel minder goed oplost in warm water en dat de vaatwasser om die reden eerst koud voorspoelt, hetgeen met aansluiting op warm water niet meer mogelijk is. Maar ervaren mensen die problemen ook daadwerkelijk? Sowieso zal de vaatwasser bij het eerste water dat hij pakt van de CV warmwaterleiding ook nog geen heet water hebben, zoals gezegd duurt het hier even voordat we warm water hebben
2: quooker als combi+ aansluiten en het gasverbruik voor lief nemen. Misschien valt het mee en springt de ketel in de praktijk niet eens vaak aan

en dan de door mij zelf verzonnen optie 3, die in beeld zou kunnen komen als uit optie 2 blijkt dat de ketel toch vaak onnodig aanslaat:
3: quooker als combi+ aansluiten, maar een kraantje plaatsen tussen de warmwaterleiding en de quooker die net ver genoeg is dichtgedraaid waardoor de tapdrempel van de CV ketel (1.2 liter per minuuut) niet meer gehaald wordt en de ketel niet meer zal aanspringen. Zou dat volstaan? Is het genoeg dat de warmwaterleiding gewoon langzaamaan wat doorspoelt terwijl het water in de leiding niet heet wordt? Uiteindelijk loopt dat water natuurlijk wél door het mengventiel van de quooker en komt daar wel in aanraking met kokend water, al zal het daaruit resulterende mengsel dat uit de kraan komt in verreweg de meeste gevallen niet de 60 graden halen.
edit: hmm achteraf bezien vraag ik me af of dit dan weer tot problemen zou leiden omdat de (als combi+ aangesloten) quooker dan te weinig koud water krijgt om het kokend water af te koelen tot 40-60 graden... of zou dit dan weer omzeild kunnen worden door de warmwaterleiding samen met een aftakking van de koudwaterleiding eerst door een mengventiel te laten gaan, dat zo is afgesteld dat het aandeel van de warmwaterleiding net klein genoeg is om de tapdrempel van de ketel niet te halen, en dan de output daarvan als input voor het mengventiel van de quooker te gebruiken? (volgt u mij nog? :P)

Wat zijn jullie gedachten?
toon volledige bericht
Optie 3 lijkt me een heel slecht idee ivm mogelijke legionellabesmetting. Dat zal ook geen enkele professional op die manier aanleggen om die reden

Optie 1 (een combi+ als combi aansluiten) kun je niet zomaar doen. Dan heb je een ombouwsetje nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JeroenTheStig schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:44:
Ook ik ben van plan om een quooker te plaatsen in onze keuken. We hebben onze ketel boven op zolder, dus in ons geval duurt het momenteel een minuut voor het water echt goed warm is. Een Combi+ is voor ons daarom niet ideaal, want als we maar een klein beetje warm water nodig hebben, dan bereikt het door de ketel opgewarmde water de keuken toch niet. Nadeel is dan dat we een beperkte hoeveelheid warm water kunnen tappen, maar in 99 van de 100 keren is dat denk ik geen probleem.

Nu heb ik het geluk dat de waterleidingen en het punt waar wordt afgetakt naar de badkamer te bereiken is achter een deur, dus ik heb daar de mogelijkheid om de warmwaterleiding naar de keuken af te doppen.

Nu zat ik even verder na te denken of er een mogelijkheid is om in het geval toch veel warm water nodig is in de keuken, om m.b.v. twee kogelkranen alsnog door de ketel opgewarmd water bij de quooker te krijgen. Waar ik aan zit te denken is om een Combi+ in de keuken 'gewoon' op de warm- en koudwaterleiding aan te sluiten, en dan vlak na het punt waar de warmwaterleiding aftakt naar de badkamer een kogelkraan te plaatsen om het warmwater af te sluiten en daar vlak onder een verbinding tussen de warm- en koudwaterleiding te maken die ik open en dicht kan zetten m.b.v. een tweede kogelkraan.

[Afbeelding]

Standaard zou dan de eerste kraan dichtstaan om het warm water tegen te houden en de tweede kraan (de verbinding tussen warm en koud) openstaan, zodat beneden in de keuken in zowel de warm- als koudwaterleiding koud water levert. In het geval ik toch veel warm water nodig heb beneden, dan kan ik de twee kranen bedienen om het warm water weer in de warmwaterleiding in de keuken te krijgen. Voor beide varianten heeft legionella geen kans, omdat er geen stilstaand water is.

Heeft iemand ervaring met zo'n soort oplossing? Is dit iets wat voor de quooker verder geen probleem is? En is het toegestaan om een soort 'kortsluiting' te creeren tussen de warm en koudwaterleiding?
toon volledige bericht
ook hier: Risico op Legionella: Niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Kammika schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:30:
[...]

ook hier: Risico op Legionella: Niet doen!
We hebben uiteindelijk gekozen voor de simpele oplossing, namelijk het afdoppen van de warmwaterleiding bij de splitsing tussen keuken en badkamer, maar puur uit interesse ben ik toch wel benieuwd waarom de tweede oplossing risico op legionella heeft? Er is geen sprake van stilstaand water, enkel vervoer van koud water in zowel de koud- als warmwaterleiding naar de keuken toe vanaf de splitsing bij de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JeroenTheStig schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:48:
[...]

We hebben uiteindelijk gekozen voor de simpele oplossing, namelijk het afdoppen van de warmwaterleiding bij de splitsing tussen keuken en badkamer, maar puur uit interesse ben ik toch wel benieuwd waarom de tweede oplossing risico op legionella heeft? Er is geen sprake van stilstaand water, enkel vervoer van koud water in zowel de koud- als warmwaterleiding naar de keuken toe vanaf de splitsing bij de badkamer.
Ik las eruit dat jij met een tweede kraan de warmwaterleiding dicht wilt kunnen zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:02
Kammika schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:26:
[...]

Optie 3 lijkt me een heel slecht idee ivm mogelijke legionellabesmetting. Dat zal ook geen enkele professional op die manier aanleggen om die reden

Optie 1 (een combi+ als combi aansluiten) kun je niet zomaar doen. Dan heb je een ombouwsetje nodig..
Waarom is daar een risico op legionella? Ik zeg niet dát ik het zo ga doen, maar die optie komt er op neer dat de aanvoer naar het mengventiel van de quooker bestaat uit deels koud water, en deels water uit de warmwaterleiding, waardoor de leiding altijd doorloopt, maar net niet genoeg om de ketel te laten aanspringen.

Voor een combi+ aansluiten als combi is geen opbouwsetje nodig volgens mij, het is een kwestie van anders aansluiten. Voor ombouw van combi naar combi+ is wél een ombouwsetje nodig.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Glenfiddich schreef op zondag 2 april 2023 @ 16:23:
[...]

Waarom is daar een risico op legionella? Ik zeg niet dát ik het zo ga doen, maar die optie komt er op neer dat de aanvoer naar het mengventiel van de quooker bestaat uit deels koud water, en deels water uit de warmwaterleiding, waardoor de leiding altijd doorloopt, maar net niet genoeg om de ketel te laten aanspringen.

Voor een combi+ aansluiten als combi is geen opbouwsetje nodig volgens mij, het is een kwestie van anders aansluiten. Voor ombouw van combi naar combi+ is wél een ombouwsetje nodig.
Voor die 1e: als het te lang in die leiding zit kan die legionella ontstaan. Licht eraan hoe hard je het lat lopen. Ik zoutjes risico niet nemen

Vwb die 2e kan zijn dat ik ze door elkaar haal idd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-05 21:27
Kammika schreef op zondag 2 april 2023 @ 15:26:
[...]

Wat late reactie, maar uit eigen ervaring. Enige verschil tussen de Combi en Combi+ is dat er op het mengventiel bij een Combi+ een dopje in de 2e aansluiting (warm) gedraaid is (rode rondje met + op tekening). Dus als je die er uit schroeft is het gewoon een Combi. en sluit je op de vrijgekomen aansluiting de 2e slang vanuit de Quooker aan,
Er is dus niet zoiets als een ombouwsetje.. Wellicht alleen om van een Combi een Combi+ te maken, maar neem aan dat je die afsluitdopjes ook gewoon bij de bouwmarkt kan halen.

[ Voor 11% gewijzigd door sbin op 08-08-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:35
Een vraag. Ik heb al een jaar of 4 een combi+ maar dan aangesloten als Combi. Ik heb in de keuken het tapkraantje op de warm water leiding dicht staan. Destijds zo aangesloten omdat ik de cv niet constant aan wil laten springen. Prima oplossing. Enige nadeel is dat je soms de quooker helemaal leeg tapt.

Echter maak ik me zorgen over legionella in de warm water leiding. Alles loopt door de muur en kan hem niet eerder aftappen.

Kan in technisch gezien de Quooker aansluiten op de warm water leiding? Ik heb nu een warmtepompboiler en dus maakt me het niet veel uit als er warm water uit getapt wordt om de quooker te vullen.

Wat nou als ik de slang aangeduid met “in” uit het mengventiel haal en aansluit op de warm water leiding in de keuken. Ik heb nog de afdop met de plus aangeduid bij de peil. Die draai ik vervolgens daar in.

Zo vul ik de quooker met warm water maar nog belangrijker heb ik geen risico op legionella. Het warme water gaat dan gewoon uit de quooker door het mengventiel weer naar de kraan.

Kloppen mijn bevindingen en zou dit technisch kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o42n1DvsC5maz9a1tWkV4qn-hwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwwNBKJP0DMFmxCbfn1OakZX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx0uEn2QqppxEKYXAnmvWWgltmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZxLqXU4C1aJlFgSroWc8BVo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-05 22:48
Hallo,

Ik ben een vrouw van 30 en ik heb totaal geen verstand van leidingwerk etc. Nu krijg ik mijn nieuwbouwwoning volgende maand opgeleverd waarin een keuken komt met de Quoocker Pro3.
De woning betreft een gasloze woning met een bodemwarmtepomp.
Nu lees ik allerlei zaken over afdoppen warmwaterleding / risico op legionella.. dus ik ben licht in paniek! De keuken installateur gaat het gewoon aansluiten en ik geloof niet dat hij gaat denken over dit probleem. Kan iemand toelichten wat er moet gebeuren met het leidingwerk zodat ik dit alvast met een loodgieter kan regelen voordat de keukenboer langskomt om de keuken te installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nutella schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:40:
Hallo,

Ik ben een vrouw van 30 en ik heb totaal geen verstand van leidingwerk etc. Nu krijg ik mijn nieuwbouwwoning volgende maand opgeleverd waarin een keuken komt met de Quoocker Pro3.
De woning betreft een gasloze woning met een bodemwarmtepomp.
Nu lees ik allerlei zaken over afdoppen warmwaterleding / risico op legionella.. dus ik ben licht in paniek! De keuken installateur gaat het gewoon aansluiten en ik geloof niet dat hij gaat denken over dit probleem. Kan iemand toelichten wat er moet gebeuren met het leidingwerk zodat ik dit alvast met een loodgieter kan regelen voordat de keukenboer langskomt om de keuken te installeren?
Niks lijkt me, de Pro3 levert alleen kokend water naar de gekozen kraan.

Je gekozen Quooker kraan wordt daarnaast gewoon aangesloten op de koud- en warmwater leidingen in je woning. Het warme water moet vanuit een leiding van je warmtepomp SWW boilervat komen.. als je deze leiding afdopt of niet hebt dan levert je keukenkraan geen warm water :+ Dan heb je alleen koud en kokend water..

Dus geen stress, gaat goed komen. Elke woning krijgt een koud- en warmwaterleiding in de keuken waarmee de Quooker correct wordt geïnstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 03-08-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutella
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09-05 22:48
@stin00 thanks!
Ander vraagje. Had m in een oude topic gevraagd, maar moderator sloot hem omdat topic jaren oud was.

helaas, deze vraag is hier (in een topic over de quooker) ook offtopic. Zoals mijn mede mod al aangaf: "Start gerust een nieuw topic (inclusief wat je zelf al hebt uitgezocht en gevonden) maar deze gaat dicht".

[ Voor 69% gewijzigd door teacher op 04-08-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 10:03
Zelf heb ik de combi qoocker, dus 15L warm water uit de boiler en de rest is niet aangesloten.
In eerste instantie had ik de Combi+, dan kan je van te voren wel je vrouw en kinderen zeggen dat ze niet de hendel in het midden moeten houden van de kraan maar voor koud alleen helemaal ‘naar koud’ maar dat lukt je toch niet ;).
Vervolg was dus dat je continu de ketel ging bijspringen omdat hij ‘warmtevraag’ had voor 3 seconden.

Vandaar na een 2 maand alles omgebouwd en eigenlijk werk het perfect. Ik heb wel met de ‘Shellkraantje’ van het toevoer koud water in keukenkastje beperkt tot max 6L per minuut. En met mengventiel van de qoocker op max 50graden gezet. Dit scheelt weer iets dat als men de kraan helemaal openzet je die 15L heel snel kwijt bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Krissiejj op 07-08-2024 14:10 ]

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:26
>:) >:) Maatregelen verzinnen om vrouw en kinderen apparatuur juist te gebruiken
. Me like
Pagina: 1 2 Laatste