Bij ons ook de vraag of we onze nieuwe quooker gaan aansluiten als Combi of Combi+ (we bestellen sowieso een combi+, dan hebben we altijd nog de mogelijkheid om het ofwel als combi+ of als combi te gaan aansluiten, en het zou ook achteraf nog aangepast kunnen worden).
In de keuken beneden hebben we nu warmwater via de CV die op zolder hangt, het duurt minstens een halve minuut voordat we warm water krijgen. Het idee dat met de quooker de CV aan zou blijven slaan voor elke warmwatervraag terwijl we in de praktijk waarschijnlijk alleen maar water gebruiken dat elektrisch is opgewarmd in de quooker staat me tegen, ook al gaan het maar om een paar kuub gas per maand dat hiermee is gemoeid.
Tegelijkertijd wil ik de boel legionellavrij houden. We hebben vooralsnog geen mogelijkheid om de warmwaterleiding op een eerder punt af te doppen. Simpelweg omdat ik geen idee heb waar de aftakking zit. Misschien zit hij in de badkamer en komen we die over een jaar of wat wel tegen als we in de badkamer aan de gang gaan, maar voor hetzelfde geld zit hij ergens in een koof ofzo.
Nu heb ik een aantal opties:
1: quooker als combi aansluiten en de vaatwasser op het warmwater. Dan slaat de CV niet meer aan bij elke warmwatervraag maar alleen de eens in de een of twee dagen dat de vaatwasser aan staat.
Onze vaatwasser mag met warm water gevuld worden. Wat zijn de ervaringen van anderen daarmee? Ik lees wel over bezwaren omdat zetmeel minder goed oplost in warm water en dat de vaatwasser om die reden eerst koud voorspoelt, hetgeen met aansluiting op warm water niet meer mogelijk is. Maar ervaren mensen die problemen ook daadwerkelijk? Sowieso zal de vaatwasser bij het eerste water dat hij pakt van de CV warmwaterleiding ook nog geen heet water hebben, zoals gezegd duurt het hier even voordat we warm water hebben
2: quooker als combi+ aansluiten en het gasverbruik voor lief nemen. Misschien valt het mee en springt de ketel in de praktijk niet eens vaak aan
en dan de door mij zelf verzonnen optie 3, die in beeld zou kunnen komen als uit optie 2 blijkt dat de ketel toch vaak onnodig aanslaat:
3: quooker als combi+ aansluiten, maar een kraantje plaatsen tussen de warmwaterleiding en de quooker die net ver genoeg is dichtgedraaid waardoor de tapdrempel van de CV ketel (1.2 liter per minuuut) niet meer gehaald wordt en de ketel niet meer zal aanspringen. Zou dat volstaan? Is het genoeg dat de warmwaterleiding gewoon langzaamaan wat doorspoelt terwijl het water in de leiding niet heet wordt? Uiteindelijk loopt dat water natuurlijk wél door het mengventiel van de quooker en komt daar wel in aanraking met kokend water, al zal het daaruit resulterende mengsel dat uit de kraan komt in verreweg de meeste gevallen niet de 60 graden halen.
edit: hmm achteraf bezien vraag ik me af of dit dan weer tot problemen zou leiden omdat de (als combi+ aangesloten) quooker dan te weinig koud water krijgt om het kokend water af te koelen tot 40-60 graden... of zou dit dan weer omzeild kunnen worden door de warmwaterleiding samen met een aftakking van de koudwaterleiding eerst door een mengventiel te laten gaan, dat zo is afgesteld dat het aandeel van de warmwaterleiding net klein genoeg is om de tapdrempel van de ketel niet te halen, en dan de output daarvan als input voor het mengventiel van de quooker te gebruiken? (volgt u mij nog?

)
Wat zijn jullie gedachten?
[
Voor 9% gewijzigd door
Glenfiddich op 20-03-2023 13:21
]