Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:01
wasmiddel1234 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 16:00:
Nee we willen de zithoek en keuken mogelijk in het bovenste deel van de woonkamer plaatsen. Het deel waar nu de keuken zit willen wij ombouwen tot TV + Bank hoek.

Vandaar het idee voor een grote woonkeuken met eettafel (240cm)
Dat laatste bedoel ik ook met zithoek (wat jij bedoelt noem ik eethoek :) maar what’s in a name ). De ruimte in het onderste deel is maar 2.34 breed. Dat betekent dat je op een afstand van minder dan 2 m naar de tv kijkt. Daar ga je echt veel spijt van krijgen. Of je moet de bank voor het raam in die ruimte zetten, met een tv die kan draaien, dan wordt de afstand max 2,5 meter. In combinatie met de enorme keukenruimte raakt dat wel flink uit balans. Ik zou dat echt heel sterk afraden, hoe mooi de keuken ook kan worden. Denk eerder aan een schiereiland dat een stukje de kamer in komt. Laatst hier getekend voor iemand met vergelijkbare keukenruimte.
Als je zoiets gespiegeld maakt, dan heb je ruimte voor een schiereilandje met barkrukken of eventueel een grote tafel eraan vast. Met rechts bovenin ruimte voor loungen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:06
Toke_gt schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:36:
[...]

@Floor-is heeft zo’n opstelling overwogen, dus kan misschien wat tips/voorbeelden geven. Je laat de deur naar de berging eigenlijk naar voren komen, waardoor deze lijnt met de kasten. Of iets naar achteren (20 cm of zo). Kan er prachtig uitzien, maar hangt wel mede af van materiaal/kleurkeuze. Uitgaande van ca 5,5 meter ruimte, kun je bijvoorbeeld links een apotherskast van 30 en een gewone kast van 60 kwijt, en rechts naast de deur 2 kasten van 60. Je hebt dan nog ca 2m over voor koffienis /lage ladenkasten met werkblad. Eventueel met spoelbak en vaatwasser in die hoek weggewerkt, dan heb je ook geen vaat op je eiland bij de spoelbak daar. Ik zou dan overigens wel een klein spoelbakje op het eiland maken, gewoon omdat dat handig is :)

Edit:
@j_willink zo dus bijvoorbeeld, qua looks. Mooi, maar het dwingt je om eiland en tafel in de lengte te zetten, met minder dan 1m ruimte eromheen.
[Afbeelding]
Ik zou zelf dus overwegen om er een (Eventueel bredere) kast deur in te laten zetten dan lijkt het meer één geheel
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 25% gewijzigd door Lupadi op 19-04-2023 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
@wasmiddel1234 ik heb globale schetsen gemaakt van keuken L-vorm linksonder en rechtsboven met eiland.
Het lijkt nog best wat, in de zithoek linksonder, maar bedenk dat daar een bank staat, op 1,5 m van de (schuif)deur, met een tv op een tafeltje op 2 m. Dat is echt heel erg dichtbij.
Het (schier)eiland staat zo op max 70 cm van tafel/stoelen. Ik denk dat het zeer krap aanvoelt als je met vier mensen gezellig zit te tafelen. Het eiland is een groot obstakel in de kamer. Bij de indeling met de keuken linksonder, komt er meer bewegingsruimte in het midden, waardoor het veel ruimer aanvoelt.
Doe er je voordeel mee :-). Laat je idee bijv eens in 3D uitwerken in een keukenzaak, dan voel je die blokkade beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyxJJrPpClW8vFHDr3o8kPz_xdg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MaOtvjKXZ8XLVuqplJKXWP2n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2tG-r99_dDmO3r7W9i8Y8LYAHc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rov6yY0UpK18qTS7lrNL26zZ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 167% gewijzigd door Toke_gt op 20-04-2023 18:50 . Reden: Per ongeluk eerst gewerkt met tekening oude situatie. Aangepast naar situatie na verbouwing. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blblacklabel
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09-2024
Source90 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:44:
[...]

Wij gaan eerst nog Bokmerk in het echt bekijken. Bij ons is het voor een buitenkeuken, die is toch nog niet af, dus geen haast :)

***members only***

Al twijfelen wij nog steeds. Onze tuin (en daarmee veranda/buitenkeuken) is op het zuiden. Ben wel bang dat glas als een malle reflecteert/zon weerkaatst tegenover (mat) alu.
Ah ja, ik heb zelf het gevoel dat Bokmerk net beter is alleen is het vele malen duurder.

Ben benieuwd naar je ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wasmiddel1234
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-01 19:08
Toke_gt schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:00:
@wasmiddel1234 ik heb globale schetsen gemaakt van keuken L-vorm linksonder en rechtsboven met eiland.
Het lijkt nog best wat, in de zithoek linksonder, maar bedenk dat daar een bank staat, op 1,5 m van de (schuif)deur, met een tv op een tafeltje op 2 m. Dat is echt heel erg dichtbij.
Het (schier)eiland staat zo op max 70 cm van tafel/stoelen. Ik denk dat het zeer krap aanvoelt als je met vier mensen gezellig zit te tafelen. Het eiland is een groot obstakel in de kamer. Bij de indeling met de keuken linksonder, komt er meer bewegingsruimte in het midden, waardoor het veel ruimer aanvoelt.
Doe er je voordeel mee :-). Laat je idee bijv eens in 3D uitwerken in een keukenzaak, dan voel je die blokkade beter.

[Afbeelding][Afbeelding]
Wauw, dankjewel voor het goede advies en de tekeningen! Inderdaad wel erg vol en krap als je het zo ziet. Wij gaan binnenkort voor advies naar een keukenzaak in de regio. Ik neem je tips mee, thanks! _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 14:19
Toke_gt schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:36:
[...]

@Floor-is heeft zo’n opstelling overwogen, dus kan misschien wat tips/voorbeelden geven. Je laat de deur naar de berging eigenlijk naar voren komen, waardoor deze lijnt met de kasten. Of iets naar achteren (20 cm of zo). Kan er prachtig uitzien, maar hangt wel mede af van materiaal/kleurkeuze. Uitgaande van ca 5,5 meter ruimte, kun je bijvoorbeeld links een apotherskast van 30 en een gewone kast van 60 kwijt, en rechts naast de deur 2 kasten van 60. Je hebt dan nog ca 2m over voor koffienis /lage ladenkasten met werkblad. Eventueel met spoelbak en vaatwasser in die hoek weggewerkt, dan heb je ook geen vaat op je eiland bij de spoelbak daar. Ik zou dan overigens wel een klein spoelbakje op het eiland maken, gewoon omdat dat handig is :)

Edit:
@j_willink zo dus bijvoorbeeld, qua looks. Mooi, maar het dwingt je om eiland en tafel in de lengte te zetten, met minder dan 1m ruimte eromheen.
[Afbeelding]
We hebben uiteindelijk voor een taatsdeur gekozen. Die komt pas over een hele tijd, gezien we uit budget liepen. Maar deze komt hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lasFRXRKACehPS5Avgbf1FJn4Fk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HLsVn70bmIOMnd6JT8RaYJLI.jpg?f=user_large

Hier is de plattegrond nog eens:
Nieuwe indeling huis

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:13
j_willink schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:50:
Hallo allemaal,
Wij zijn in de markt voor een nieuwe keuken, maar weten nog niet goed wat de beste opstelling zou moeten zijn. Dit is de oppervlakte waar het allemaal geplaatst moet gaan worden:
[Afbeelding]

De deur aan de rechterkant gaat richting de bijkeuken en de opening aan de onderkant gaat richting de woonkamer.

Momenteel hebben we de volgende 2 opties uitgetekend:
Optie 1 is een eiland van 3 meter. Helaas loopt deze daardoor wel voorbij de deur naar de bijkeuken. We zitten er aan te denken om deze te verkleinen naar 270, maar willen ook weer niet teveel inleveren op de werkruimte op het eiland. Ook ben ik bang dat de ruimte voor de tafel en stoelen te krap wordt wanneer we de lijn van de muur aanhouden. Op de tekening ziet het er nog ruim uit, maar als ik het bij ons bekijk dan voelt een stuk krapper.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Optie 2 is een schiereiland. Deze is dan 270 breed. Het grote nadeel van deze tekening vind ik dat de kookplaat zo dicht aan de rand zit. Dit kunnen we met een andere opstelling vast wel aanpassen (bijvoorbeeld 30/80/50/50/60), maar dan zullen we de vaatwasser onder de oven moeten plaatsen. Op zich geen ramp, maar weet alleen niet of dit echt handig is. Met deze optie hou je mijn inziens wel meer ruimte over rond de eettafel en heb je genoeg werkruimte
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor welke optie zouden jullie gaan? Of hebben jullie misschien nog andere ideeën?
Gewoon een L. Snap die eilandstress niet zo.Prachtig in de juiste ruimte, in dit soort ruimtes vind ik het altijd wat krap. Wil je het graag zou ik wel voor het schiereiland gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 21:59
The Evil Brain schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:53:
Beste keuken-Tweakers,

Ook wij zijn bezig met ontwerp van onze nieuwe keuken, ter vervanging van de bestaande keuken (zo'n 12-15 jaar oud schat ik, zat er al in toen we het huis kochten). Het is een kleine keuken, dus we moeten efficiënt omgaan met de ruimte:
[Afbeelding]
De wand waar nu het fornuis staat is 177cm dus helaas net te smal voor 3x 60cm kast.
Schiereiland is nu ±130cm hoog en bevat de koelkast en een apothekerskast.

We zijn bij 2 zaken geweest die met verschillende ideeën kwamen:

1: koken op schiereiland, vaatwasser en oven onder het raam, doorlopend aanrecht en 2x hoge kast.
Merk Leicht, prijsofferte (alleen kasten, Fenix frontjes) €15k.
[Afbeelding]

2: koken op schiereiland, oven in de hoge kastenwand met ±10cm overlap over aanrecht.
Merk Tristar, prijsofferte (alleen kasten, wit acryl kastjes, fineer voor hoge kastenwand) ook €15k.
[Afbeelding]
Voor de oven zouden we dan een Neff oven met slide & hide deur kiezen. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Andere opties die we hebben overwogen maar die al zijn afgevallen:
  • Weghalen muurtje - gaat constructief niet en vinden we niet mooi.
  • Oven onder kookplaat op schiereiland - kan alleen als kookplaat geen ingebouwde afzuiging heeft, en ik wil geen afzuigkap erboven; een lamp met ingebouwde afzuigkap vind ik te massief.
  • Spoelbak op schiereiland, dus kookplaat onder raam - beide zaken raden dit af
Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten en of er nog andere ideeën zijn om de ruimte efficiënt te gebruiken :)
Inmiddels hebben we in september 2022 de nieuwe keuken besteld, is deze in februari geplaatst en zijn afgelopen week de laatste open puntjes afgewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CParhKjTawYtLWDbtpqYge9FY9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzsmLbppJn0p1GgjYGCpsBQ7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njTUozDm84LWvMUkijSOCqOV6k8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZWruFzIlKT1D9UbDsB9TUtmk.jpg?f=fotoalbum_tile

Uiteindelijk gekozen voor Artic / DB Keukens en heel erg tevreden over hun service, zowel in de ontwerpfase als tijdens en na de montage. Daarnaast hebben ze een goede aannemer aangeraden, en zijn enkele ‘hickups’ tijdens aflevering en montage goed opgelost.

Wat hebben we gekozen:
  • Residentic (Tristar)
  • Schiereiland en kasten onder aanrecht in Fenix
  • Hoge kast in Vicenza Oak
  • Aanrechtblad Jetstone composiet Marengo gepolijst
  • Neff B47FS22G0 stoomoven en Bora PURU kookplaat (koelkast, vaatwasser en Quooker hadden we al)
  • Philips Hue Perifo railverlichting
Members only:

We zijn erg blij met hoe het geworden is. Ervaring met de Bora tot nu toe positief, afzuiging beter dan verwacht en stukken beter dan de oude afzuigkap in de vorige keuken. Stoomoven is natuurlijk een luxe maar leuk speeltje :P en toch al best vaak gebruikt. Slide & Hide deur van de Neff héél blij mee in deze opstelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

@The Evil Brain Ziet er netjes uit, die montage prijs lijkt me wel behoorlijk fors, is daar een bepaalde reden voor? Zat het voorwerk erbij of zo (verwijderen oude keuken, wandafwerking, omleggen afvoer/leidingen/elektra)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 21:59
Cap schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:14:
@The Evil Brain Ziet er netjes uit, die montage prijs lijkt me wel behoorlijk fors, is daar een bepaalde reden voor? Zat het voorwerk erbij of zo (verwijderen oude keuken, wandafwerking, omleggen afvoer/leidingen/elektra)?
Nee geen speciale reden. Voorwerk zat er niet bij, dat is allemaal door de aannemer gedaan. Wij hebben beslissing uiteindelijk vooral op totaalprijs genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Beetje algemeen vraagje... Morgen komt er een monteur langs voor onze Bora. Nu moeten de lades eruit, maar ik zie zo even niet hoe ik ze van de rails haal. Simpelweg eruit trekken doet niks. Iemand een idee? Lijkt met dat dit soort systemen redelijk algemeen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
vinom schreef op donderdag 20 april 2023 @ 21:57:
Beetje algemeen vraagje... Morgen komt er een monteur langs voor onze Bora. Nu moeten de lades eruit, maar ik zie zo even niet hoe ik ze van de rails haal. Simpelweg eruit trekken doet niks. Iemand een idee? Lijkt met dat dit soort systemen redelijk algemeen werken.
Meestal la uittrekken en met een korte krachtige beweging een stukje optillen om de vergrendeling op te heffen (als je ze terugplaatst hoor je een klik). Wees niet te lief. Ik heb uren staan prutsen en zag uiteindelijk dat ik gewoon met meer kracht die la omhoog had moeten tillen. Filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Toke_gt schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:02:
[...]

Meestal la uittrekken en met een korte krachtige beweging een stukje optillen om de vergrendeling op te heffen (als je ze terugplaatst hoor je een klik). Wees niet te lief. Ik heb uren staan prutsen en zag uiteindelijk dat ik gewoon met meer kracht die la omhoog had moeten tillen. Filmpje
Thanks, inderdaad zo gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 08:18
Wij zijn ook bezig met een nieuwe keuken. In eerste instantie hebben wij in de zeer handige 3D-planner van IKEA een schets gemaakt van onze keuken (zie members only). Daarnaast hebben wij een afspraak bij Kvik gehad. Hier zijn wij zeer vriendelijke geholpen en is er goed meegedacht (hoewel nauwelijks iets veranderd). We hadden Kvik gekozen vanwege haar vaste prijzen. Met enige tegenzin hebben wij ook een afspraak gehad bij een DMG zaak. Hier zijn wij 2u+ geweest, waarvan we het merendeel van de tijd door de winkel hebben gelopen terwijl wij al wisten wat we wilden. Ook weigerde de verkoper een tekening en offerte te maken; daarvoor moest ik nog een keer komen. 8)7 Daarnaast werd IKEA kwaliteit nog even flink de grond in geboord ("wij zijn minstens 5x beter"), tja is dat echt nodig, en wat krijgen wij dan een Nobilia keuken? Is dat echt zoveel beter? Wij zijn een beetje huiverig om verder te kijken en benieuwd of jullie denken gezien de IKEA prijs (en Kvik) of dat wel zin heeft?

Members only:

[ Voor 11% gewijzigd door 3dav0d3 op 21-04-2023 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Voor dit geld ga je denk ik niet beter vinden dan bij IKEA.
Keramiek is echt een ander werkblad en mijns inziens zie je dat er direct aan af: het geeft een luxer gevoel. Maar het is geen moetje, als je het 'gewone' werkblad mooi vindt: lekker doen. :)

Qua ontwerp even rekening houden met wat je doet aan de zit-zijde van het eiland en hoever je blad daar wilt laten oversteken. (Of dat past ook). Voor een barretje is 40cm mijns inziens een beetje het minste qua oversteek.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
3dav0d3 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:48:
Wij zijn ook bezig met een nieuwe keuken. In eerste instantie hebben wij in de zeer handige 3D-planner van IKEA een schets gemaakt van onze keuken (zie members only). Daarnaast hebben wij een afspraak bij Kvik gehad. Hier zijn wij zeer vriendelijke geholpen en is er goed meegedacht (hoewel nauwelijks iets veranderd). We hadden Kvik gekozen vanwege haar vaste prijzen. Met enige tegenzin hebben wij ook een afspraak gehad bij een DMG zaak. Hier zijn wij 2u+ geweest, waarvan we het merendeel van de tijd door de winkel hebben gelopen terwijl wij al wisten wat we wilden. Ook weigerde de verkoper een tekening en offerte te maken; daarvoor moest ik nog een keer komen. 8)7 Daarnaast werd IKEA kwaliteit nog even flink de grond in geboord ("wij zijn minstens 5x beter"), tja is dat echt nodig, en wat krijgen wij dan een Nobilia keuken? Is dat echt zoveel beter? Wij zijn een beetje huiverig om verder te kijken en benieuwd of jullie denken gezien de IKEA prijs (en Kvik) of dat wel zin heeft?
***members only***
Je zou nog wel kunnen kijken bij een partij die Nobilia levert, gewoon om te zien of je met de maatvoering kasten en het keramiek werkblad gunstiger uitkomt. Verder weet ik niet of je de montagekosten bij Ikea hebt meeberekend, maar die kunnen lekker oplopen. Doe je het zelf, dan scheelt dat enorm, maar kost tijd en geduld en vraagt ook echt om precisiewerk.

Over je indeling, let op dat je raam in de keuken open kan als je iets met dat muurtje gaat doen. Wat ook kan: eiland iets verder de kamer in, zodat muur in de keuken lijnt met het eiland. Aan de kamerzijde zou je een kast kunnen maken even breed als het muurtje, zodat het eiland niet tegen de iele zijkant van dat muurtje staat, maar naast een kast. Kun je in de Ikeaplanner wel invoeren om een idee te krijgen. Dan is het meer een geheel. Tussen kast en raam zouden gordijnen mooi kunnen wegvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:44
Mijn vriendin is fan geworden van belijsting op keukenfrontjes, ik ben er zelf niet zo kapot van. Herkenbaar? :p

Afbeeldingslocatie: https://s.mandemakers.nl/user_upload/Keukendeurtjes.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@Strider Ah de VTwonen keuken van Mandemakers. Waarom ben je er geen fan van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

gassiepaart schreef op woensdag 19 april 2023 @ 15:00:
[...]

Wij hebben houten lade indelingen in de huidige keuken, maar zou ik nooit weer nemen. Het is heel mooi hout, fijn en elegant afgewerkt, maar kan weinig hebben. Je moet niet al te hardhandig of gehaast de vaatwasser uitruimen, want dan heb je best kans dat het hout kan beschadigen. Ook is het vlekgevoelig, in het geval dat je tijdens het koken iets morst, dan trekt het redelijk snel in. Mijn advies zou zijn om aluminium lade indeling te nemen.
Ik had ook een houten (Beuken) lade indeling.
Van Häfele.
Goed afgewerkt en gelakt.
20 jaar uitstekend zijn werk gedaan en nauwelijks beschadigingen.
Je krijgt altijd beschadiging aan de kopse kanten, door messen e.d. die elke keer tegen de rand aanbotsen als je een lade opent of dicht doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Strider schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:01:
Mijn vriendin is fan geworden van belijsting op keukenfrontjes, ik ben er zelf niet zo kapot van. Herkenbaar? :p

[Afbeelding]
De japandi stijl. Erg trendgevoelig, lijkt me. Het zit in de minimalistische hoek, dus misschien zit daar iets bij wat jullie allebei aanspreekt? Welke stijl spreekt jou aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
Een beetje oubollige kastjes gemixt met moderne mogelijkheden en apparatuur. Het moet wel heel erg bij je huis en de rest van je inrichting passen.
Aparte dingen in je keuken blijf je geen 20 jaar mooi vinden vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:16
Visgraat is alsnog enorm populair en die hype gaat toch ook al een aardig aantal jaar mee.
Als het goed word uitgevoerd kan het super lang mooi blijven. Maar het moet inderdaad je smaak zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

sNielz123 schreef op zondag 23 april 2023 @ 08:23:
Een beetje oubollige kastjes gemixt met moderne mogelijkheden en apparatuur. Het moet wel heel erg bij je huis en de rest van je inrichting passen.
Aparte dingen in je keuken blijf je geen 20 jaar mooi vinden vrees ik.
Er is maar weinig dat je 20 jaar mooi blijft vinden.
Je gedoogt het en je raakt er aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:44
Alic3 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:09:
@Strider Ah de VTwonen keuken van Mandemakers. Waarom ben je er geen fan van?
Voor mij komt het wat oudbollig over. Ik denk niet dat ik echt fan ben van de Japandi stijl.

Mijn voorkeur gaat uit naar een strakke keuken, zonder die omlijsting poespas. En als ik een kleur zou mogen kiezen, dan is groen zeker iets wat ik zou overwegen. Mijn vriendin is een groot fan van een hout look. Dusja, we worden het nog niet echt eens :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Strider schreef op zondag 23 april 2023 @ 09:41:
[...]

Voor mij komt het wat oudbollig over. Ik denk niet dat ik echt fan ben van de Japandi stijl.

Mijn voorkeur gaat uit naar een strakke keuken, zonder die omlijsting poespas. En als ik een kleur zou mogen kiezen, dan is groen zeker iets wat ik zou overwegen. Mijn vriendin is een groot fan van een hout look. Dusja, we worden het nog niet echt eens :+
Groen met hout kan best een mooie combi zijn. Misschien ligt daar de oplossing. Check hier combinaties met groen in verschillende stijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:02
[...]

Houtlook kan je ook laten doorkomen in accessoires of meubels.
Ik vond dit ook een prettige en rustige stijl, maar ben juist voor een matte zandlook aan keukenkastjes gegaan. De houten kastjes waren exorbitant veel duurder..
Met een marmerlook blad komt het e.e.a. toch tot zijn recht (eettafel met strakke hout/rotan stoelen bijv..)

[ Voor 3% gewijzigd door keanu_ op 23-04-2023 10:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 08:58
Toke_gt schreef op zondag 23 april 2023 @ 10:18:
[...]

Groen met hout kan best een mooie combi zijn. Misschien ligt daar de oplossing. Check hier combinaties met groen in verschillende stijlen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BOBHz2LdHIk7UYKnbW5ORHYFgI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mldp3qqNb4AJmu7C7UIv4MZz.jpg?f=user_large

Weliswaar een andere combi, maar het is groen met hout (gewoon kunststof blad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWallet
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10:27
macfocus schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:44:
[...]

[Afbeelding]

Weliswaar een andere combi, maar het is groen met hout (gewoon kunststof blad)
Mag ik vragen welke kleur groen dit is? Erg mooi :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
TheWallet schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:39:
[...]

Lijkt ral6021 of ppg1115-6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 20:43
-edit: knip-

[ Voor 95% gewijzigd door Aubergine op 15-07-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Aubergine schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:56:
Even crosspost vanuit het nieuwbouwtopic:

Aannemer beweert dat wanneer eer vw onder een kookeiland zit, alles in het eiland meteen bederft. Klopt dit?

Wij willen juist wel vw onder het eiland omdat we niet gebonden willen zijn aan deze vorm keuken als we ooit een andere keuken gaan nemen.
lijkt me sterk. die 30 graden doet niet heel veel.
Ik heb liever geen vv maar krijg (verplicht) het dan weer wel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024

Aannemer beweert dat wanneer eer vw onder een kookeiland zit, alles in het eiland meteen bederft. Klopt dit?

Wij willen juist wel vw onder het eiland omdat we niet gebonden willen zijn aan deze vorm keuken als we ooit een andere keuken gaan nemen.
Je bedoelt de pannen? Of wat ga je in de lades doen van het kookeiland..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
@Aubergine Dat is dus wel een hele grote bordenwarmer volgens de aannemer :+
Heb je lage temperatuur vv of normale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 94% gewijzigd door Aubergine op 15-07-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 15-07-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Als je dit plaatje door een website haalt die RAL kleuren herkent dan noemt hij het RAL 6017: meigroen

Maar vanaf het scherm is het altijd tricky :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
Aubergine schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:17:
[...]

Nieuwbouw dus ik gok lage temperatuur?
Dan lijkt het me helemaal geen probleem om het door te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP25
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2023
Mede gelet op de reacties hier op het forum heb ik een voorkeur voor het afvoeren van kooklucht naar buiten (Bora Pura). Voor ons nieuwe eiland zal de afvoer daarom moeten lopen via de kruipruimte naar buiten.

Nu geeft onze keukenverkoper aan dat de totale afstand van de afvoerbuizen in combinatie met het aantal bochten in ons geval niet goed gaat functioneren. En raadt ons recirculatie aan.

Totale lengte van het afvoerkanaal zal ongeveer 4,40 meter zijn (inclusief een deel naar beneden de kruipruimte in). De afvoer zal dan uitblazen op een koekoek.

Ik tel 2 bochten, 3 bochten inclusief de koekoek.

Nu lees ik online dat tot 6 a 7 meter haalbaar moet zijn.

Heeft onze keukenverkoper een punt of kan ik gerust de afvoer naar buiten bestellen ?

Onder een verbeelding van de situatie. Daar waar nu het water is ingetekend gaan we koken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzY-cGgcxY3HHKtKiIKyJZNsfrw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EAi0M2BslToEJmXFenHqJvw2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
[...]

Dat mag, het is “Tijm” van Flexa.
Het exacte kleurnummer heb ik niet bij de hand, zou ik moeten opzoeken.

En dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
PP25 schreef op maandag 24 april 2023 @ 17:05:
Mede gelet op de reacties hier op het forum heb ik een voorkeur voor het afvoeren van kooklucht naar buiten (Bora Pura). Voor ons nieuwe eiland zal de afvoer daarom moeten lopen via de kruipruimte naar buiten.

Nu geeft onze keukenverkoper aan dat de totale afstand van de afvoerbuizen in combinatie met het aantal bochten in ons geval niet goed gaat functioneren. En raadt ons recirculatie aan.

Totale lengte van het afvoerkanaal zal ongeveer 4,40 meter zijn (inclusief een deel naar beneden de kruipruimte in). De afvoer zal dan uitblazen op een koekoek.

Heeft onze keukenverkoper een punt of kan ik gerust de afvoer naar buiten bestellen ?

Onder een verbeelding van de situatie. Daar waar nu het water is ingetekend gaan we koken :)

[Afbeelding]
Ik heb ooit (25 jaar geleden) dezelfde discussie gehad over een eilandkap.
Dat werd ruim 10 meter met bochten.
En dat kon allemaal niet, etc.

Eindelijk na vel doorvragen; ze konden niet garanderen dat de kap zijn capaciteit haalde.
Gewoon laten maken en dat ding kwam nooit boven stand 4 (van de 9), meestal 3.
Op standje 9 schudde het hele huis zo ongeveer.
Ding kon 650 kuub per uur afzuigen.

Nou is een Bora heel wat anders, maar het verhaal van de keukenboer met een korreltje zou nemen, zou ik wel durven denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

[Afbeelding]
Circulatie is veel minder gedoe voor een keukenverkoper. Je moet gewoon even naar de specificaties kijken van Bora.
Met de ingebouwde motor zijn standaard tot 6 m luchtafvoerweg en 6 90°-bochtstukken of 8 m luchtafvoerweg met 4 90°-bochtstukken of 10 m luchtafvoerweg met 2 90°-bochtstukken mogelijk.
https://www.bora.com/file...structions_nl_nl12650.pdf

Ik heb wel de officiële ecotubes gebruikt om zeker te zijn van goede luchtdoorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:19

NvU

Ik heb mijn ontwerp qua kasten min of meer uitgezocht, nu kan de keukenboer niet het blad leveren wat ik wil en adviseerde daarom zelf opzoek te gaan.

Ik ben opzoek naar een leverancier van Neolith (Iron Frost Satin), die mij kan helpen aan een aanrechtblad, ik wil graag een watervalblad in verstek. Voor zover ik begreep ook wat lastiger, als ik niet voor waterval ga wil de keukenleverancier hem gratis monteren, maar dit deden ze liever niet gezien dit net wat meer vakwerk is en deden ze het alleen als het een blad was van hunzelf. Nu de vraag, heeft iemand hier toevallig aanraders (of afraders) voor keukenbladenleveranciers? Heb de zoekfunctie ook gebruikt, maar zie niet vaak dat mensen een los blad bestellen in dit topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

NvU schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:32:
Ik heb mijn ontwerp qua kasten min of meer uitgezocht, nu kan de keukenboer niet het blad leveren wat ik wil en adviseerde daarom zelf opzoek te gaan.

Ik ben opzoek naar een leverancier van Neolith (Iron Frost Satin), die mij kan helpen aan een aanrechtblad, ik wil graag een watervalblad in verstek. Voor zover ik begreep ook wat lastiger, als ik niet voor waterval ga wil de keukenleverancier hem gratis monteren, maar dit deden ze liever niet gezien dit net wat meer vakwerk is en deden ze het alleen als het een blad was van hunzelf. Nu de vraag, heeft iemand hier toevallig aanraders (of afraders) voor keukenbladenleveranciers? Heb de zoekfunctie ook gebruikt, maar zie niet vaak dat mensen een los blad bestellen in dit topic.
Ik heb mijn blad bij de Keukenbladenfabriek laten inmeten en plaatsen met een verstek. Maar zij hebben volgens mij geen Neolith.

Ik zie met Google zo snel dat https://www.123werkbladen.nl/Werkblad?materialId=716 dat levert en ik heb 123werkbladen vaker gezien in dit topic. Dus daar je kan even zoeken op ervaringen.

Impressie van mijn blad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFgk5AB7YIQ56mtGWl7us6CRWU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGuS7FN3B3AsoN34qLwB3eYh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20hh3VDMhz2fYW05TnwO0kRxz0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmmxQ1xsPwxXPpevGsrSr5NL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvU
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:19

NvU

orf schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:38:
[...]

Ik heb mijn blad bij de Keukenbladenfabriek laten inmeten en plaatsen met een verstek. Maar zij hebben volgens mij geen Neolith.

Ik zie met Google zo snel dat https://www.123werkbladen.nl/Werkblad?materialId=716 dat levert en ik heb 123werkbladen vaker gezien in dit topic. Dus daar je kan even zoeken op ervaringen.

Impressie van mijn blad:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh jouw keuken herinner ik me nog wel, zelf opmaat gemaakt toch mbv ikea? keukenbladenbladenfabriek ben ik het beginstadium van mijn keukenzoektocht eens binnengelopen, die hadden toen wel Neolith liggen, maar was erg druk en had geen afspraak dus niet verder besproken. Wat voor materiaal is jouw blad? Keramiek? Want zo te zien zijn dat wel dunne stollen, bij de keukenleverancier deden ze sowieso geen stollen dunner dan 30mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

NvU schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:47:
[...]

Oh jouw keuken herinner ik me nog wel, zelf opmaat gemaakt toch mbv ikea? keukenbladenbladenfabriek ben ik het beginstadium van mijn keukenzoektocht eens binnengelopen, die hadden toen wel Neolith liggen, maar was erg druk en had geen afspraak dus niet verder besproken. Wat voor materiaal is jouw blad? Keramiek? Want zo te zien zijn dat wel dunne stollen, bij de keukenleverancier deden ze sowieso geen stollen dunner dan 30mm
Klopt! Mijn blad is Dekton (kelya heet het geloof ik). In 12mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middeljans
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-06 16:18
orf schreef op maandag 24 april 2023 @ 18:50:
[...]

Klopt! Mijn blad is Dekton (kelya heet het geloof ik). In 12mm.
Heel mooi! Wij gaan ook voor een Dekton 12 mm.
Heb je er bewust voor gekozen om de kookplaat erop te monteren ipv erin? Of was dat geen optie met 12 mm?

De winkel heeft het ons verkocht met 12 mm Dekton Kira en vlakbouw (in het blad), maar vraag me af het uitvoerbaar is met 12 mm. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Middeljans schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:25:
[...]

Heb je er bewust voor gekozen om de kookplaat erop te monteren ipv erin? Of was dat geen optie met 12 mm?

De winkel heeft het ons verkocht met 12 mm Dekton Kira en vlakbouw (in het blad), maar vraag me af het uitvoerbaar is met 12 mm. Thnx!
Dank! Keukenbladenfabriek wilde geen inbouw leveren voor de Bora. Of althans, ze wilde geen garantie op het blad geven als ik koos voor inbouw. Ze hadden te vaak meegemaakt dat het smalle gedeelte aan de voorkant knapte bij inbouw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
(jarig!)
Tehh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:30:
Heeft er iemand nog wat tips om de indeling/het lijnenspel wat logischer te maken?
De ruimte is 6m * 3,1 met aardig wat deuren en ramen. Op dit moment is elk stukje muur bedekt met keuken, op andere plekken zitten deuren of ramen.
In de hoge kasten zit rechts de vriezer (1m hoog) en links de koelkast (1,4m hoog).
We zijn m.n. gelimiteerd doordat we een keramisch aanrechtblad willen, die wordt in maximaal 3,2m lengte geleverd. De 'korte wand' vullen met hoge kasten i.c.m. een lang aanrechtblad vinden we i.v.m. de naden die we dan krijgen in het aanrechtblad niet mooi.
In onze huidige keuken hebben we geen kasten met lades, de handgrepen van de koelkast zitten nu dus ook ca. 10cm lager. We zijn er ook nog niet over uit of we wel kasten met lades willen, dus eigenlijk staat de volledige indeling nog op losse schroeven. De huidige indeling is dus hoofdzakelijk geoptimaliseerd vanwege de maximale afmetingen van het aanrechtblad.

Voor de 'lange wand' hebben we onder het werkblad overwogen om uit te gaan van 4 * 60 cm (1 kast / oven / 2 kasten), keukenzaak heeft het eerst zo uitgetekend omdat anders de inductie vrij ver in de hoek kwam te zitten samen met de spoelbak.

De servieskast / eettafel staan in de woonkamer overigens, dus waar we de vaatwasser ook neerzetten; we moeten sowieso lopen (en dat vinden we geen probleem).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Bovenstaand ontwerp hebben we qua lijnenspel nog geoptimaliseerd met dit als resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JEUO1Ypz56rQYueXYrcCAzbaBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUVYNU1lTCShrrc5Paxe4xQl.jpg?f=fotoalbum_large

Dat de ruimte verder niet af is heeft een reden natuurlijk, maar dat staat in een apart topic ;)
Wij zijn bijzonder tevreden met hoe de kleur er uit ziet in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Middeljans schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:25:
[...]

Ik heb 12mm composiet met vlakbouw.

Vlakbouw kan dus, maar het is wel ietwat risico. De kookplaat ligt verzonken immers, dus de rand waar deze op steunt wordt wel dun, ook het stuk blad van de rand tot de kookplaat is natuurlijk niet superstevig. Je ziet daarom dat hier ondersteuning of versteviging nodig is. Dat is extra werk en extra kosten, waar zowel verkopers als kopers vaak niet op zitten te wachten.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Ik dacht dat je het over een vaatwasser had en snapte er al weinig van ;)

Zoals zovelen hebben ook wij vloerverwarming onder het eiland, waarin je naast je aardappelen, uien, knoflook en misschien een gemberstuk waarschijnlijk niet veel zal plaatsen dat aan bederving onderhevig is. Geen zorgen dus.

Ik assume even dat het eerder gaat over dat als er gaten in de vloer moeten worden gemaakt (water, afvoer, elektra) ze kans hebben om de vloerverwarming tegen te komen en dat een enorme partij gezeik op zal leveren.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Welke keukenzaak, in het westen/midden van het land verkoopt Ballerina keukens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:58

[Afbeelding]
Ik merk dat keukenboerwn graag recirculatie verkopen... Denk makkelijker met montage? Heb t al bij meerdere vrienden meegemaakt dat de keukenbier aandrong op recirculatie,want dat heeft iedereen...

Hier zit ie een meter of 4 met 2 90 graden bochten er in. Gaat echt prima, zuigt als een tiet. Niet druk om maken dus.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 21:16

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, ik wil een Ikea Metod bovenkast ophangen aan de muur. (ik heb het nog niet gekocht)
Ik zie dat je het aan een bevestigingsrail / ophangrail kan bevestigen, volgens mij kan je de kast ook rechtsreeks aan de muur schroeven.

Wat is jullie advies?, kast aan een rail of kast rechtsreeks op muur bevestigen.
https://www.ikea.com/nl/n...ngrail-verzinkt-60205664/

Deze bovenkast plaats ik in de slaapkamer (Ik weet dat het officieel een keukenkast is).

[ Voor 11% gewijzigd door MedionAkoya op 26-04-2023 20:56 ]

Trein?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
MedionAkoya schreef op woensdag 26 april 2023 @ 17:57:
Hoi, ik wil een Ikea Metod bovenkast ophangen aan de muur. (ik heb het nog niet gekocht)
Ik zie dat je het aan een bevestigingsrail / ophangrail kan bevestigen, volgens mij kan je de last ook rechtsreeks aan de muur schroeven.

Wat is jullie advies?, kast aan een rail of kast rechtsreeks op muur bevestigen.
https://www.ikea.com/nl/n...ngrail-verzinkt-60205664/

Deze bovenkast plaats ik in de slaapkamer (Ik weet dat het officieel een keukenkast is).
Als je 1 kast monteert maakt het niet uit. Als je meer kasten naast/onder elkaar monteert, is de rail een handig middel om ze strak en recht te hangen. In een keuken luistert dat misschien iets nauwer dan een slaapkamer, maar op zich ziet het er met een rail wel sneller als een geheel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 11:00
Makrolon schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:11:
[...]

Ik merk dat keukenboerwn graag recirculatie verkopen... Denk makkelijker met montage? Heb t al bij meerdere vrienden meegemaakt dat de keukenbier aandrong op recirculatie,want dat heeft iedereen...

Hier zit ie een meter of 4 met 2 90 graden bochten er in. Gaat echt prima, zuigt als een tiet. Niet druk om maken dus.
Recirculatie is ook duurzamer om dat je de warmte niet uit je huis zuigt. Er wordt behoorlijk wat lucht afgevoerd op het moment dat je de afzuiging gebruikt. Het is dus beter om die warmte weer je huis in te sturen...

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
Wij zijn onlangs weer in gesprek met de keukenverkoper om de keuken op afroep definitief te maken. Dat gaat voor het definitief maken van de inductieplaat nog niet geheel vlekkeloos.

De eerder uitgekozen kookplaat Siemens EX877LVV5E blijkt niet meer leverbaar te zijn. Dat begrijp ik, order is ook van april 2022. Als vervangend model hebben ze me een 90cm model voorgesteld met 11,1kw (ipv de 7,4kw) aansluiting en een nmm forse bijbetaling. Dit model blijkt niet het juiste model te zijn, zeker niet vanwege aanpassing van de meterkast voor een 11,1kw variant. Na onderzoek (post in projectwoning topic) heb ik de opvolger van de 80cm variant voorgesteld, Siemens EX877NVV6E. De verkoper is er mee eens dat dit model beter past dan het oude model, maar blijft aanhouden dat het niet als vervangend model bij hun bekend staat en het voor dezelfde prijs kan aanbieden.

Nu heb ik zelf contact gehad met de klantenservice van Siemens, waar ik de volgende stukken van heb ontvangen waaruit blijkt dat het door mij voorgestelde model wel degelijk als opvolger is aangemerkt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUdnOEHkan1CuH-4CjqCfzqhpNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c2pTkkyPXB4SOaU6NFTzMTIp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tPrppQG4zIvcHAzHxVTB5i0lqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hg9Z8ACrCMqZiGIymZGu2Fvx.png?f=fotoalbum_large

Zij hebben dit met hun vertegenwoordiger van Siemens afgestemd, maar Siemens blijkt het niet voor dezelfde prijs aan hun aan te kunnen bieden. Echter zijn ze bereid om het verschil in meerprijs te delen, dwz nog een meerprijs van 50%. Ik heb ook de mogelijkheid om de kookplaat uit de order te halen, maar dat heb ik liever niet.

Volgens mij zijn ze verplicht om mij de opvolger tegen hetzelfde bedrag te leveren. Bij een keuken op afroep staat de order al vast. Dat de verkoper het niet bij Siemens kan verkrijgen voor dezelfde prijs, betekent niet dat de meerprijs voor mijn rekening komt.

Iemand ook ooit mee te maken gehad? Wij gaan binnenkort een afspraak inplannen om het nogmaals te bespreken. Via de mail loopt het tot dusver niet soepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06 10:09

codeneos

[...]

DaVe9091 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:39:
Wij zijn onlangs weer in gesprek met de keukenverkoper om de keuken op afroep definitief te maken. Dat gaat voor het definitief maken van de inductieplaat nog niet geheel vlekkeloos.

De eerder uitgekozen kookplaat Siemens EX877LVV5E blijkt niet meer leverbaar te zijn. Dat begrijp ik, order is ook van april 2022. Als vervangend model hebben ze me een 90cm model voorgesteld met 11,1kw (ipv de 7,4kw) aansluiting en een nmm forse bijbetaling. Dit model blijkt niet het juiste model te zijn, zeker niet vanwege aanpassing van de meterkast voor een 11,1kw variant. Na onderzoek (post in projectwoning topic) heb ik de opvolger van de 80cm variant voorgesteld, Siemens EX877NVV6E. De verkoper is er mee eens dat dit model beter past dan het oude model, maar blijft aanhouden dat het niet als vervangend model bij hun bekend staat en het voor dezelfde prijs kan aanbieden.

Nu heb ik zelf contact gehad met de klantenservice van Siemens, waar ik de volgende stukken van heb ontvangen waaruit blijkt dat het door mij voorgestelde model wel degelijk als opvolger is aangemerkt: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Zij hebben dit met hun vertegenwoordiger van Siemens afgestemd, maar Siemens blijkt het niet voor dezelfde prijs aan hun aan te kunnen bieden. Echter zijn ze bereid om het verschil in meerprijs te delen, dwz nog een meerprijs van 50%. Ik heb ook de mogelijkheid om de kookplaat uit de order te halen, maar dat heb ik liever niet.

Volgens mij zijn ze verplicht om mij de opvolger tegen hetzelfde bedrag te leveren. Bij een keuken op afroep staat de order al vast. Dat de verkoper het niet bij Siemens kan verkrijgen voor dezelfde prijs, betekent niet dat de meerprijs voor mijn rekening komt.

Iemand ook ooit mee te maken gehad? Wij gaan binnenkort een afspraak inplannen om het nogmaals te bespreken. Via de mail loopt het tot dusver niet soepel.
Wij zitten in een soort zelfde situatie. Order op afroep in Maart 2022 geplaats. Nu we de afroep order willen omzetten zijn onze Siemens ovens aangepast naar de 2023 modellen. Sie zijn welliswaar iets mooier maar ook een stuk duurder. Onze keuken leverancier heeft over de nieuwe modellen dezelfde korting toegepast als op de oude modellen maar door de flink gestegen adviesprijzen komen we als nog 500 euro duurder uit.

Wij hebben daarmee ingestemd omdat we liever de nieuwe modellen hebben. Maar ik moet zeggen dat ons ook de optie is geboden de oude modellen te houden.

Als de meerprijs minimaal is zou ik er geen probleem van maken en de meerprijs 50/50 splitsen. Verder kan je altijd advies vragen aan je rechtsbijstand. En ook even de kleine lettertjes op je op-afroep-order lezen, als het een grote club is waar je besteld hebt staat er waarschijnlijk wel iets in de voorwaarden over hoe ze hier mee omgaan. Let wel dat de kans groot is dat je keuken leverancier zich gaat beroepen op overmacht. In het ergste geval als jullie beide geen water bij de wijn doen kan het contract ontbonden worden, krijg je misschien een kleine schade vergoeding en moet je opzoek naar een nieuwe keuken leverancier waar het vast niet goedkoper wordt gezien de gestegen marktprijzen.

Verder kan je ook aanbieden zelf de kookplaat te leveren zo lang je keukenleverancier hem maar, zonder meerprijs installeert. Afhankelijk van hoeveel je voor je kookplaat betaald kan dat een voordeligere optie zijn.

Dit laatste is iets waar wij voor onze kookplaat (Bora of Siemens) nu wel naar aan het kijken zijn, onze keuken leverancier vindt dat geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door codeneos op 27-04-2023 12:32 ]

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
dstyle_nl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:22:
[...]

Recirculatie is ook duurzamer om dat je de warmte niet uit je huis zuigt. Er wordt behoorlijk wat lucht afgevoerd op het moment dat je de afzuiging gebruikt. Het is dus beter om die warmte weer je huis in te sturen...
Laatst nog iemand die dat berekend heeft. Kost je max 34m3 gas op jaarbasis. Dat is goedkoper dan een nieuw filter elk jaar.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Makrolon schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:42:
[...]

Laatst nog iemand die dat berekend heeft. Kost je max 34m3 gas op jaarbasis. Dat is goedkoper dan een nieuw filter elk jaar.
Plus geen fijnstof en vochtige lucht je huis in...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dstyle_nl
Makrolon schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:42:
[...]

Duurzaam gaat niet over geld. Overigens je kunt veel langer met een filter, je moet het filter in de oven doen ieder jaar en dan gaat dit een paar jaar mee. En de berekening op gas is niet persee de juiste. Zeker in nieuwbouw is er geen gas meer maar lage temperatuursverwarming middels de vloer. De isolatie waarde van de huizen is zeer hoog. Echter wanneer het koud is binnen krijg je het niet zo snel meer warm of je installatie moet echt flink aan de bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstyle_nl
vinom schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:43:
[...]

Plus geen fijnstof en vochtige lucht je huis in...
Dat hangt af van je model en filter. Daarnaast filtert je WTW dit er eventueel verder wel uit.
Maar het blijft lastig om goede keuzes te maken. Alles heeft voordelen en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
dstyle_nl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:37:
[...]

Duurzaam gaat niet over geld. Overigens je kunt veel langer met een filter, je moet het filter in de oven doen ieder jaar en dan gaat dit een paar jaar mee. En de berekening op gas is niet persee de juiste. Zeker in nieuwbouw is er geen gas meer maar lage temperatuursverwarming middels de vloer. De isolatie waarde van de huizen is zeer hoog. Echter wanneer het koud is binnen krijg je het niet zo snel meer warm of je installatie moet echt flink aan de bak.
De warmte zit in de massa, bij nieuwbouw met vloerverwarming in de vloer. Die paar kuubs koude lucht gaan echt geen merkbaar verschil in temperatuur maken hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dstyle_nl
Makrolon schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:53:
[...]

De warmte zit in de massa, bij nieuwbouw met vloerverwarming in de vloer. Die paar kuubs koude lucht gaan echt geen merkbaar verschil in temperatuur maken hoor.
Ik woon zelf nieuwbouw, vergelijkbaar huis.. het is allemaal erg minimaal berekend, zodat je het warm hebt in huis. Even de deur open omdat visite een sigaretje rookt in de winter en je hele huis is koud. Overigens optimaliseer ik alles in huis voor duurzaamheid, wel zo verantwoord. Jij kan misschien wat verbruik bagatiliseren maar ik kies bijvoorbeeld ook niet voor een quooker. Kwa duurzaamheid een gigantisch slechte keuze namelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

dstyle_nl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:00:
[...]
maar ik kies bijvoorbeeld ook niet voor een quooker. Kwa duurzaamheid een gigantisch slechte keuze namelijk.
Daar is veel aan gemeten hier op Tweakers. Dat verbruik valt reuze mee. Mijn vriendin had de neiging om steeds een liter water in de waterkoker voor één kopje thee. Dus eerst een doorstromer gekocht, nu Quooker met koud bruisend water. Kost wat stroom maar scheelt enorm op transport en afval van water.
Dus ik verschil van mening over hoe slecht de duurzaamheid van een Quooker is ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
franssie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:13:
[...] Mijn vriendin had de neiging om steeds een liter water in de waterkoker voor één kopje thee.
En daarom heb je nu een Quooker die drie liter water permanent op kooktemperatuur houdt. Ik snap het best hoor, dat mensen een Quooker willen, maar deze vergelijking gaat een beetje mank. In plaats van een liter water per keer kun je immers ook 200 cc per keer koken als je maar 1 kopje thee wilt. Kwestie van gedrag aanpassen.
Qua duurzaamheid heeft iedereen zo zijn voorkeuren en mogelijkheden om stappen te zetten, dus daar vind ik verder niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dstyle_nl
franssie schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:13:
[...]

Daar is veel aan gemeten hier op Tweakers. Dat verbruik valt reuze mee. Mijn vriendin had de neiging om steeds een liter water in de waterkoker voor één kopje thee. Dus eerst een doorstromer gekocht, nu Quooker met koud bruisend water. Kost wat stroom maar scheelt enorm op transport en afval van water.
Dus ik verschil van mening over hoe slecht de duurzaamheid van een Quooker is ...
Hadden we hier een tijd geleden ook een discussie over. Maar 500kwh per jaar liegt er niet om. Een waterkoker komt daar niet bij in de buurt. Je zou ook (als je die hebt) je koffie apparaat kunnen gebruiken om 1 kopje heet water te geven.

Het is 511 kwh voor een quooker vs 35 kwh voor een waterkoker trouwens. En ja dat extra water steeds koken is zonde, maar dat is een kwestie van gedrag veranderen. Op mijn werk zijn er ook veel mensen die de volle waterkoker koken en dan 3/4 laten staan.

Ik heb een tijd terug mijn amerikaanse koelkast met ijsblokjes machine weggedaan. Die vebruikte evenveel als een quooker. Als we iets verder de toekomst in gaan en thuisaccus hebben dan is het wel zo prettig dat we zo min mogelijk apparaten hebben die de hele dag stroom nodig hebben. mijn nieuwe koelkast doet 108 kwh... om maar even een beeld te vormen wat voor energie slurper die quooker is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:47
dstyle_nl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:56:
[...]

Hadden we hier een tijd geleden ook een discussie over. Maar 500kwh per jaar liegt er niet om. Een waterkoker komt daar niet bij in de buurt. Je zou ook (als je die hebt) je koffie apparaat kunnen gebruiken omdat 1 kopje heet water te geven.

Het is 511 kwh voor een quooker vs 35 kwh voor een waterkoker trouwens. En ja dat extra water steeds koken is zonde, maar een kwestie van gedrag veranderen. Op mijn werk zijn er ook veel mensen die de volle waterkoker koken en dan 3/4 laten staan.

Ik heb een tijd terug mijn amerikaanse koelkast met ijsblokjes machine weggedaan. Die vebruikte evenveel als een quooker. Als we iets verder de toekomst in gaan en thuis accus hebben dan is het wel zo prettig dat we zo minder mogelijk apparaten hebben die de hele dag stroom nodig hebben. mijn nieuwe koelkast doet 108 kwh... om maar even een beeld te vormen wat voor energie slurper die quooker is.
Die 500Kwh is ook ver overdreven.
Dat heeft mijn warmtepomp afgelopen winter niet eens verstookt voor de gehele woning.

Gemiddeld gebruikt een gezin van 3 personen ongeveer 10 liter kokend water per dag.
Het Quooker reservoir gebruikt hiervoor 423 kWh per jaar om het water te verwarmen en 87,5 kWh om het water op temperatuur te houden. Een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar.

Dagelijks gebruikt het Quooker reservoir slechts 10 watt om 3 of 7 liter water (afhankelijk van het type reservoir) op een temperatuur van 110 °C te houden. Dit komt neer op verbruikskosten van €0,05 per dag.

Ik weet niet wat je met 10 liter kokend water moet, daar komen wij bij lange na niet aan.
1-1,5 liter voor Water om in te koken, al kan je ook koud water op boost zetten.. paar koppen thee... 10 liter zie ik niet gebeuren in ons huishouden.

Ik zal ter leering ende vermaeck wel een meter aan het stopcontact hangen.
550kwh/jaar is ruim en kilowatt per dag.

[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 27-04-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Source90 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:10:
[...]

Hoe de f kom je op 550Kwh.
Dat heeft mijn warmtepomp afgelopen winter niet eens verstookt voor de gehele woning.

Ik denk dat wij daar ook wel aan gaan komen. Ik heb hem pas twee maanden dus nog niet langer kunnen meten. Maar we gebruiken ook best wel wat warm water en kokend water op een dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPW1DP7OcA27dELejkem1PEerPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNlrn0y4FXBRa4qiOjg01KWh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Source90 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:10:
[...]

Die 500Kwh is ook ver overdreven.

Gemiddeld gebruikt een gezin van 3 personen ongeveer 10 liter kokend water per dag.
Het Quooker reservoir gebruikt hiervoor 423 kWh per jaar om het water te verwarmen en 87,5 kWh om het water op temperatuur te houden. Een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar.

Dagelijks gebruikt het Quooker reservoir slechts 10 watt om 3 of 7 liter water (afhankelijk van het type reservoir) op een temperatuur van 110 °C te houden. Dit komt neer op verbruikskosten van €0,05 per dag.

Ik weet niet wat je met 10 liter kokend water moet, daar komen wij bij lange na niet aan.
1-1,5 liter voor Water om in te koken, al kan je ook koud water op boost zetten.. paar koppen thee... 10 liter zie ik niet gebeuren in ons huishouden.

Ik haal het ook prima met de Quooker. Toen ik ‘m kocht waren de energieprijzen nog heel laag, maar inmiddels kost een Quooker serieus geld per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

vinom schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:18:
[...]

Ik denk dat wij daar ook wel aan gaan komen. Ik heb hem pas twee maanden dus nog niet langer kunnen meten. Maar we gebruiken ook best wel wat warm water en kokend water op een dag.
[Afbeelding]
Als je de quooker ook gebruikt voor warm water ipv alleen een kopje thee of pan pasta - dan loopt het natuurlijk wel op maar bespaar je ook gas. Dat moet je er dan wel weer vanaf halen lijkt mij.

Maar alleen al de flessen bruisend water die ik bespaar met de cube maakt het voor mij al duurzaam (op een dag als dit gaat er zo 3 liter bruis doorheen, in de zomer met gasten komen er meedere pitchers per dag met munt uit de tuin op tafel. Dat is met flessen water of een soda stream niet te doen).

Ik zal ook eens een energiemeter achter die van mij plakken.

Maar ericplan in "Warm water zonder gas"
0,25 kWh per dag verlies. De rest is dus verbruik. En dan maakt het met een COP van 1 niet uit of je een waterkoker, boiler of doorstromer gebruikt. Waarbij de meeste waterkokers wel een minimum hebben van boven de 0,2 L, dus ook gewoon meer verspilling.

Ja warm water kost energie, dat is natuurkundig nu eenmaal zo ;) Een fluitketel op gas zal iets zuiniger kunnen zijn als je meerekent dat ie in de winter ook de ruimte verwarmt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Even een check hier alvorens ik de winkel/fabrikant aanschrijf.

İn de nieuwe combi magnetron van Siemens met pyrolyse zie ik verkleuring/roest? op de metalen delen van het schuif element. Dit lijkt mij niet goed? İemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29KBNo1mxxXhraIYSWzi53m0Ous=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOyR3QA73B4MWHsPEbqwLm5r.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lmN_5v2hF65_rYNKIwMrnGAFW3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpnwY37Y45NoraTSZWz1JWLh.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:08
Is het geen vet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstyle_nl
vinom schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:18:
[...]

[Afbeelding]
Hoe heb je hier met homewizard bepaald wat de warmteboiler is? Aparte power socket er bij gehaald?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
beyazz06 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:57:
Even een check hier alvorens ik de winkel/fabrikant aanschrijf.

İn de nieuwe combi magnetron van Siemens met pyrolyse zie ik verkleuring/roest? op de metalen delen van het schuif element. Dit lijkt mij niet goed? İemand hier ervaring mee?

[Afbeelding][Afbeelding]
Niet bij elk model oven kan dat schuif ding blijven zitten tijdens pyrolyse. Als het kan dan moet het expliciet in je handleiding staan - was voor mij ook even zoeken. Zou dat dus ff checken, en anders in het vervolg die metalen onderdelen er uit halen tijdens de pyrolyse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
dstyle_nl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:37:
[...]

Hoe heb je hier met homewizard bepaald wat de warmteboiler is? Aparte power socket er bij gehaald?
Ja, ik heb twee power sockets van HomeWizard en een watermeter van ze. Een voor de Warmtepompboiler en een voor de quooker. Dat zijn toch wel de meest interessante om te meten in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Nee, het is geen vet.
lizard87 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:41:
[...]
Niet bij elk model oven kan dat schuif ding blijven zitten tijdens pyrolyse. Als het kan dan moet het expliciet in je handleiding staan - was voor mij ook even zoeken. Zou dat dus ff checken, en anders in het vervolg die metalen onderdelen er uit halen tijdens de pyrolyse.
Heb de handleiding er even bij gepakt.

In de voorbereiding staat enkel dat accessoires verwijderd dienen te worden, de rails worden niet expliciet genoemd. Wanneer ik echter verder lees dan lees ik wel dat de rails meerdere malen uitgetrokken en ingeschoven dienen te worden na de schoonmaak. Dit impliceert bij mij dat de rails tijdens de pyrolyse kunnen blijven zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wzM5d09pmhDquRZ7orFE2xkm5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZLpgn1JotMKDI8TI0K1m3b1L.png?f=user_large

Betreft overigens: CM976GKB1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 13:34
dstyle_nl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 15:00:
[...]

Ik woon zelf nieuwbouw, vergelijkbaar huis.. het is allemaal erg minimaal berekend, zodat je het warm hebt in huis. Even de deur open omdat visite een sigaretje rookt in de winter en je hele huis is koud. Overigens optimaliseer ik alles in huis voor duurzaamheid, wel zo verantwoord. Jij kan misschien wat verbruik bagatiliseren maar ik kies bijvoorbeeld ook niet voor een quooker. Kwa duurzaamheid een gigantisch slechte keuze namelijk.
Hier ook nieuwbouw. Met 19,5 graden binnen en 4 graden buiten kwam men een kozijn repareren waarbij er twee ruiten even uit moesten. Huis koelde rap af naar zo'n 17 graden maar dat is puur de lucht. Toen het raam er weer in zat was het binnen no time weer die originele 19,5 graden. Zonder dat de warmtepomp echt aan het werk moest.

Als jouw hele nieuwbouwhuis koud wordt en blijft als iemand even de deur open laat staan dan gaat er iets mis denk ik. Het idee is juist dat de hele massa warm is.

Overigens hier ook gekozen voor luchtafvoer naar buiten. Scheelt je telkens weer filters kopen en wel zo gezond. Zoals gezegd, qua kosten is het nog aantrekkelijker ook, en je hoeft geen filters te vervangen en dus weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:59
[...]

Filter in de oven ja? Heb je voor mij een linkje waar dit word uitgelegd?
Waarschijnlijk refereer je aan een "long life" filter maar die zijn niet voor ieder toestel beschikbaar. Tevens is de regenereer funtie van een dergelijk koolfilter ook discutabel.

Je aanname over de Quooker raakt ook kant nog wal. Als je vervolgens ook nog zegt dat je een kopje thee ook uit de koffiemachine kan halen ben je me al helemaal kwijt.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dstyle_nl
Je hebt zelf ook google neem ik aan? Er zijn meerdere mogelijkheden voor. Bij een Bora zeggen ze dat je dit niet kunt. Maar dat zegt bora, die willen natuurlijk wel graag een verdienmodel waarbij jij ieder jaar een nieuwe filter haalt.

En dat raakt kant nog wal? Misschien kun je met wat meer respect communiceren. Ik weet niet wat voor koffie apparaat jij hebt. Maar die van mij tapt heet water om thee mee te zetten. En dat is een gangbaar delonghi apparaat. Die zet ik aan en binnen no time heb ik een bak thee. Dat is geen kant en klare thee, maar die komt ook niet uit je Quooker.
Kapitein Merijn schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:42:
[...]

Filter in de oven ja? Heb je voor mij een linkje waar dit word uitgelegd?
Waarschijnlijk refereer je aan een "long life" filter maar die zijn niet voor ieder toestel beschikbaar. Tevens is de regenereer funtie van een dergelijk koolfilter ook discutabel.

Je aanname over de Quooker raakt ook kant nog wal. Als je vervolgens ook nog zegt dat je een kopje thee ook uit de koffiemachine kan halen ben je me al helemaal kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
dstyle_nl schreef op donderdag 27 april 2023 @ 22:51:
Je hebt zelf ook google neem ik aan? Er zijn meerdere mogelijkheden voor. Bij een Bora zeggen ze dat je dit niet kunt. Maar dat zegt bora, die willen natuurlijk wel graag een verdienmodel waarbij jij ieder jaar een nieuwe filter haalt.

En dat raakt kant nog wal? Misschien kun je met wat meer respect communiceren. Ik weet niet wat voor koffie apparaat jij hebt. Maar die van mij tapt heet water om thee mee te zetten. En dat is een gangbaar delonghi apparaat. Die zet ik aan en binnen no time heb ik een bak thee. Dat is geen kant en klare thee, maar die komt ook niet uit je Quooker.

[...]
Er was ooit een filmpje over het in de oven doen van filters. Blijkt dat dat het koolstof niet regenereert en je dus energie aan het stoppen bent in een proces dat niet werkt. Zonde van je verduurzaming. (Bron als je wilt weten hoe heet actief kool moet worden verhit voor regeneratie. Hint: 800°C)

Een koffiemachine, waterkoker en Quooker hebben gemeen dat je met een COP van (hooguit) 1 water aan het verwarmen bent. Het grote verschil is dat je een voorraad warm water hebt in de Quooker. (En dat kost dan ongeveer 250Watt per dag)
[...]

Je bent aan het draaien. Duurzaam gaat over slim omgaan met je energie (resources) en energie (resources) kost geld. Als je het van gas naar kWh wilt omwerken, kan je als natte duim grofweg aanhouden: m3 x 2 voor kWh. Dus 68kWh ipv 34m3 gas.

[ Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 28-04-2023 09:28 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Floor-is als je het dan toch over kWh gaat hebben dan moet je het idle verbruik van de Quooker verder uitwerken want met een watt waarde als verbruik alleen kan ik weinig, wat betekent 250 watt per dag? Continu 250 watt, elk uurtje 10 minuten, elke tien minuten 30 seconden 250 watt? :P

Quooker zelf vermeldt 87,5 kWh per jaar als verbruik voor het warm houden van het water, dat is 0,24 kWh per dag, oftewel 240 Wh, ik vermoed dat je daarop doelt. Komt afhankelijk van je energieprijs dus op c.a. 5 cent tot een dubbeltje per dag.

PS Wat duurzamer is dat hangt idd geheel af van je gedrag, lijkt me niet zinnig om daar over te gaan twisten. Of geheel... ik moet mezelf corrigeren. Maar het hangt in ieder geval niet alleen af van efficiëntie en slimheid. Keuzes, gedrag spelen een hele grote rol. Uiteraard is minder verwarmen altijd het duurzaamste. En om het nog even verder door te trekken, geen thee drinken maar onverwarmd / ongekoeld kraanwater is nog duurzamer, met minder voedsel verwarmen en koelen valt ook veel duurzaamheid te verdienen, geen nieuwe keuken nemen maar hoogstens veel zuinigere apparaten is al helemaal duurzaam, minder internetten waaronder veelvuldig Tweakersbezoek, etc. :P

[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 28-04-2023 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Interessante discussie over de duurzaamheid.

Maar voor mij is het allerbelangrijkste bij een afzuiging: "Doet de afzuiging het goed"

Ik krijg een Miele inductie met een interne afzuiging en hoop van ganser harte dat deze goed de geur afzuigt.
Als ik het filter wat vaker moet schoonmaken en niet elk jaar een godsvermogen kwijt ben aan nieuwe filters, ben ik al gelukkig.
Tenminste, als de installatie goed zijn werk doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
Cap schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:49:
@Floor-is als je het dan toch over kWh gaat hebben dan moet je het idle verbruik van de Quooker verder uitwerken want met een watt waarde als verbruik alleen kan ik weinig, wat betekent 250 watt per dag? Continu 250 watt, elk uurtje 10 minuten, elke tien minuten 30 seconden 250 watt? :P

Quooker zelf vermeldt 87,5 kWh per jaar als verbruik voor het warm houden van het water, dat is 0,24 kWh, oftewel 240 Wh, ik vermoed dat je daarop doelt. Komt afhankelijk van je energieprijs dus op c.a. 5 cent tot een dubbeltje per dag.
Jah sorry man, ik heb soms wat moeite om kW/kWh etc goed te doen.

Die 87,5kWh hoef je natuurlijk niet voor te kiezen. Een waterkoker is ongeveer 2,4kW; die kan je dus ±36,5 uur per jaar aanhebben om alleen het verbruik voor het warmhouden te halen.
Een liter water koken kost ergens 2,5-3min, laten we 2,5 minuten aanhouden. Voor een uur vol verbruik kom ik dan op 24x water koken. 36,5*24=876 keer de waterkoker gebruiken.

Het 'water warm houden' verbruik van een Quooker staat dus grofweg gelijk aan 875x je waterkoker aanzetten. (En dat is 2,4x per dag.)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Dat is inderdaad een zinniger vergelijking. Een Quooker is inderdaad NIET zuiniger dan een waterkoker, wel comfortabeler en opgeruimder. Hoe je het ook wendt of keert je bent water aan het warm houden in een systeem dat energie lekt, en dat kost energie.

Het is wat dat betreft vrijwel dezelfde discussie als al die CV monteurs die aanraden je nachtverlaging te beperken tot 15 graden, want dat zou minder energie kosten. Onzin natuurlijk, de delta T met buiten is groter dus je warmteverlies naar buiten is groter, en de hele nacht staat je huis warmte te lekken. Kost dus altijd meer energie. Echter, als je dit vervolgens gaat compenseren door 's ochtends je koude botten te trakteren op een extra hoge temperatuur dan kan je uiteindelijk niet gunstiger uit zijn natuurlijk, daar heb je de component gedrag weer. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Rzaan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:01:
Interessante discussie over de duurzaamheid.

Maar voor mij is het allerbelangrijkste bij een afzuiging: "Doet de afzuiging het goed"

Ik krijg een Miele inductie met een interne afzuiging en hoop van ganser harte dat deze goed de geur afzuigt.
Als ik het filter wat vaker moet schoonmaken en niet elk jaar een godsvermogen kwijt ban aan nieuwe filters, ben ik al gelukkig.
Tenminste, als de installatie goed zijn werk doet.
Recirculatie houdt wel geur tegen, maar niet zo goed als afzuiging naar buiten. Verschillende fabrikanten geven verschillende getallen, ik zag gisteren op de AEG website het volgende:
Het traditionele koolstoffilter is een filter die gemiddeld tot 45% luchtjes opneemt en die bovendien vuurvast en niet-giftig is.
Het Super Performing filter is een filter dat tot 85% luchtjes opneemt.
Niet alle geuren zullen dus verdwijnen, maar met een goed filter wel een heel groot deel. :)

Nu zweren sommige mensen bij een Plasmafilter, omdat deze het vervangen van filters zou voorkomen. Maar hierover heb ik nog geen eenduidige conclusie gezien of dit nu wel of niet werkt, of hoe goed dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 28-04-2023 10:10 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Bij een plasmafilter krijg je ook de ozon discussie. Hoeveel ozon komt er bij vrij, en wil je daar dan wel in zitten ipv kookluchtjes? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Floor-is schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:08:
[...]

Recirculatie houdt wel geur tegen, maar niet zo goed als afzuiging naar buiten. Verschillende fabrikanten geven verschillende getallen, ik zag gisteren op de AEG website het volgende:
Ik ga mijn hele vloer eruit halen en zou dan een pijp onder de grond naar buiten kunnen leggen.
De pjp zou dan buiten bij een rooster in de grond weer naar boven kunnen komen.
Maar is een hoop gedoe.

Ik denk dat ik dan toch maar naar het allerbeste filter ga zoeken voor een interne afzuiging.

Als het heel erg ruikt, zet ik mijn ozon-generator wel aan en verlaat voor 15 minuten het huis (met poes en andere levende wezens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Rzaan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:19:
[...]

Ik ga mijn hele vloer eruit halen en zou dan een pijp onder de grond naar buiten kunnen leggen.
De pjp zou dan buiten bij een rooster in de grond weer naar boven kunnen komen.
Maar is een hoop gedoe.

Ik denk dat ik dan toch maar naar het allerbeste filter ga zoeken voor een interne afzuiging.

Als het heel erg ruikt, zet ik mijn ozon-generator wel aan en verlaat voor 15 minuten het huis (met poes en andere levende wezens)
Of je gooit een raam/deur open. (Desnoods even de poes in de gang/boven als die niet buiten mag).

Ik ben zelf geen goede graadmeter hier, mijn neus doet het bijna niet. Maar als ik mijn vrouw en kind mag geloven hebben ze niet meer last van luchtjes dan in de oude situatie met een wasemkap boven de kookplaat. En ik heb inmiddels toch echt genoeg met kruiden, vis en ruikende ingrediënten gewerkt dat het opgevallen zou moeten zijn. ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-06 21:30

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

In mijn nieuwe keuken (Mattie112 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3", designs zijn wel al wat aangepast) is door de keukenboer gekozen voor de volgende kookplaat:

https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EH877FVC5E

Ik zie echter dat deze 7,4kW "slechts" 2 fase is (of 2x 1 fase natuurlijk)

Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/38837-2023-04-28_11-17.png

Nou heb ik juist enige tijd geleden alvast 3-fase aan laten leggen juist voor het electrisch keuken / nieuwe keuken. Lijkt me prettiger qua spreiding dan op 2 fasen gaan koken.

Maar: het lijkt er niet echt op dat er veel platen (in een normale prijsklasse) zijn die je op 3 fase aan kan sluiten. Dat het "maar" 7,4kW is vind ik prima en er mag echt wel een paar (honderd) euro bij maar puur voor de spreiding van stroomgebruik lijkt dit me gewoon wat prettiger.

Of zie ik dat dan verkeerd?

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Mattie112 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:24:
In mijn nieuwe keuken (Mattie112 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3", designs zijn wel al wat aangepast) is door de keukenboer gekozen voor de volgende kookplaat:

https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EH877FVC5E

Ik zie echter dat deze 7,4kW "slechts" 2 fase is (of 2x 1 fase natuurlijk)

[Afbeelding]

Nou heb ik juist enige tijd geleden alvast 3-fase aan laten leggen juist voor het electrisch keuken / nieuwe keuken. Lijkt me prettiger qua spreiding dan op 2 fasen gaan koken.

Maar: het lijkt er niet echt op dat er veel platen (in een normale prijsklasse) zijn die je op 3 fase aan kan sluiten. Dat het "maar" 7,4kW is vind ik prima en er mag echt wel een paar (honderd) euro bij maar puur voor de spreiding van stroomgebruik lijkt dit me gewoon wat prettiger.

Of zie ik dat dan verkeerd?
Dat zie je op zich goed, maar je hoeft je er minder zorgen over te maken dan je doet.

2-fasen is heel gebruikelijk voor de keuken, dat er een bepaalde fase meer of minder belast wordt, is voor het net niet zo'n probleem omdat er uiteindelijk, over de hele straat of wijk, toch weer verdeling plaatsvindt. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

Floor-is schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:30:
[...]

Dat zie je op zich goed, maar je hoeft je er minder zorgen over te maken dan je doet.

2-fasen is heel gebruikelijk voor de keuken, dat er een bepaalde fase meer of minder belast wordt, is voor het net niet zo'n probleem omdat er uiteindelijk, over de hele straat of wijk, toch weer verdeling plaatsvindt. :)
Nee maar het gaat meer om binnenshuis.

Ik heb nu dus 3x 25A

Stel ik belast de kooplaat voluit dan heb ik nog beschikbaar:
Fase 1: 5750-3680 = 2070w
Fase 2: 5750-3680 = 2070w
Fase 3: 5750w

Misschien zet ik nog wel even de oven aan (aansluitwaarde 3300w) op fase 3. Dan zou je eigenlijk zeggen dat er geen ander apparaat meer mag draaien. De meeste slurpers (boiler/wasmachine/droger/vaatwasser) zitten toch op min 10A (2300w). En ja natuurlijk: de hoofdzekering kan wel iets meer hebben en het staat niet altijd "vol" gas te branden.

Stel dat je die 7.4kW op 3 fase zou doen (2500w per fase) dan heb je opeens nog ruimte zat voor 3 energieslurpers.

He misschien valt het in de praktijk wel mee maar het verbaast me eigenlijk een beetje dat de meeste platen voor 2 fase zijn en dat als je 3 fase wil er een flinke bak geld bij moet.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:58
Mattie112 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:37:
[...]

He misschien valt het in de praktijk wel mee
Dit. Die volle 16A trekt hij even tijdens het opwarmen, als je dat ook nog eens op alle pitten op die fase doet. Net als je oven, of je wasmachine als hij het water warm stookt.

Tenzij je met het hele gezin gecoordineerd alles aan gaat zetten lukt het je in de praktijk niet om lang genoeg zo veel meer dan 25A te gebruiken om die c25's omver te krijgen.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic19136/karakteristiek.gif

Korte tijd (~1 seconde) kun je zelfs tot 5-10x I nominaal trekken voor dat hij er uitklapt.

[ Voor 9% gewijzigd door big bang op 28-04-2023 12:34 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Floor-is schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:45:
[...]

Of je gooit een raam/deur open. (Desnoods even de poes in de gang/boven als die niet buiten mag).
Poes heeft GPS-bandje, Dus dat mag.

Er zijn maar weinig etenswaren die echt lang blijven hangen.
Indiaas en alles wat verbrand is, zijn de toppers.

Ik ga dus gewoon voor de recirculatie.
Geen breken, geen 'lekken' in ventilatie-systeem D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Mattie112

big bang schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:32:
[...]

Dit. Die volle 16A trekt hij even tijdens het opwarmen, als je dat ook nog eens op alle pitten op die fase doet. Net als je oven, of je wasmachine als hij het water warm stookt.

Tenzij je met het hele gezin gecoordineerd alles aan gaat zetten lukt het je in de praktijk niet om lang genoeg zo veel meer dan 25A te gebruiken om die c25's omver te krijgen.

Ter illustratie:
[Afbeelding]

Korte tijd (~1 seconde) kun je zelfs tot 5-10x I nominaal trekken voor dat hij er uitklapt.
Ah ja inderdaad als je het zo bekijkt maakt het weer niet zo heel veel uit. Naja goed dan kan ik nog even naar de features van de plaat kijken of ik hem op basis daarvan nog om wil wisselen :P Maar dan houden we het gewoon op 2 fase. Moet toch nog een automaat gaan kopen dus dat maakt toch nog niet uit. Komt er gewoon een dubbele in ipv 3 fase automaat.

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Floor-is schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:08:
[...]

Niet alle geuren zullen dus verdwijnen, maar met een goed filter wel een heel groot deel. :)
De raag is natuurlijk waarom je afzuigt?
Voor de geur of voor de dampen etc.

Nou ben ik een fervent voorstander van afzuigen naar buiten, maar de geur hoef ik niet persé kwijt.
Niks mis met een lekker pruttelende stoofschotel of een bakkende appeltaart.
Ik wil vooral de dampen etc kwijt en het vet afvangen (voor zover dat laatst kan natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:08
Floor-is schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:02:
Die 87,5kWh hoef je natuurlijk niet voor te kiezen. Een waterkoker is ongeveer 2,4kW; die kan je dus ±36,5 uur per jaar aanhebben om alleen het verbruik voor het warmhouden te halen.
Een liter water koken kost ergens 2,5-3min, laten we 2,5 minuten aanhouden. Voor een uur vol verbruik kom ik dan op 24x water koken. 36,5*24=876 keer de waterkoker gebruiken.

Het 'water warm houden' verbruik van een Quooker staat dus grofweg gelijk aan 875x je waterkoker aanzetten. (En dat is 2,4x per dag.)
Er zijn zoveel variabelen, maar van mijn kant ook een sommetje.
Het verwarmen van water van 15 naar 100 graden kost 100Wh per liter.
Stel je neemt iedere dag twee grote koppen thee: 0,5L, ~200L per jaar.
Waarschijnlijk gooi je er teveel water in, ik gok dat je de 50% van wat je opwarmt niet direct gebruikt, dat is 100L voor niks opgewarmd, a 10kWh.
Een Quooker verliest natuurlijk meer energie, maar "slechts" 9x zoveel. Die 80kWh extra valt ook in het niet tegenover de warmtepomp en (elektrische) auto.
Al kun je natuurlijk ook spreken van "alle beetjes helpen", maar dan is de helft van de offertes hier ook overbodig :)
Qua geld is een waterkoker natuurlijk wel veel beter, maar comfort mag wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
codeneos schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:29:
[...]

Wij zitten in een soort zelfde situatie. Order op afroep in Maart 2022 geplaats. Nu we de afroep order willen omzetten zijn onze Siemens ovens aangepast naar de 2023 modellen. Sie zijn welliswaar iets mooier maar ook een stuk duurder. Onze keuken leverancier heeft over de nieuwe modellen dezelfde korting toegepast als op de oude modellen maar door de flink gestegen adviesprijzen komen we als nog 500 euro duurder uit.

Wij hebben daarmee ingestemd omdat we liever de nieuwe modellen hebben. Maar ik moet zeggen dat ons ook de optie is geboden de oude modellen te houden.

Als de meerprijs minimaal is zou ik er geen probleem van maken en de meerprijs 50/50 splitsen. Verder kan je altijd advies vragen aan je rechtsbijstand. En ook even de kleine lettertjes op je op-afroep-order lezen, als het een grote club is waar je besteld hebt staat er waarschijnlijk wel iets in de voorwaarden over hoe ze hier mee omgaan. Let wel dat de kans groot is dat je keuken leverancier zich gaat beroepen op overmacht. In het ergste geval als jullie beide geen water bij de wijn doen kan het contract ontbonden worden, krijg je misschien een kleine schade vergoeding en moet je opzoek naar een nieuwe keuken leverancier waar het vast niet goedkoper wordt gezien de gestegen marktprijzen.

Verder kan je ook aanbieden zelf de kookplaat te leveren zo lang je keukenleverancier hem maar, zonder meerprijs installeert. Afhankelijk van hoeveel je voor je kookplaat betaald kan dat een voordeligere optie zijn.

Dit laatste is iets waar wij voor onze kookplaat (Bora of Siemens) nu wel naar aan het kijken zijn, onze keuken leverancier vindt dat geen probleem.
De meerprijs is minimaal, maar de uitleg klopt van geen kanten. Ik sta mi ook in mijn recht, omdat de algemene voorwaarden van CWB in november 2022 zijn aangepast en iets concreets over een bestelling op afroep en de prijsstijgingen vermeldt. In de order wordt nl naar de cwb verwezen.

Zal je optie over het zelf aanleveren van de kookplaat en zonder meerprijs monteren meenemen. Heb al een aantal prijzen opgevraagd en deze vallen lager dan waar de keukenleverancier mee rekent. Verder kan ik je volgen. Een nieuwe keukenverkoper zoeken zal ons financieel geen voordeel opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 08:18
3dav0d3 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:48:

***members only***
Hier een update van onze weg naar een nieuwe keuken!
Members only:

[ Voor 43% gewijzigd door 3dav0d3 op 06-05-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:58
3dav0d3 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 14:37:
[...]

Hier een update van onze weg naar een nieuwe keuken!

***members only***
Waarom niet gewoon de Ikea keuken nemen? De apparatuur kun je indien gewenst elders halen, die zou ik sowieso niet meenemen in het vergelijk.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

[...]

Wat betreft trendgevoeligheid, de kleur groen lijkt me minstens zo trendgevoelig als de "Japandi" (is dat het wel?) stijl van die kastjes. ;)

Wil je echt tijdloos zonder poespas dan gaat het toch van wit tot de (warme) grijs/creme tinten, als je het mij vraagt. Zwart en groen zijn recente modekleuren. Niet zo heel erg lang geleden had je vaker grijsblauw/ijsblauw icm grijs, zie je niet meer. Heel lang geleden had je mosgroen, oranje en diarreebruin, zie je ook niet meer. :)

PS wat betreft Japandi postte @Floor-is een foto waarvan ik het idee had dat het een trendgevoelige variant was. De onderkastjes lijken me de kern van de Japandi look voor keukens, en die look is vast meer trendgevoelig dan een vlakke afwerking.

De bovenkastjes met houten accenten vind ik zonder meer mooi, mede door de strakke omlijsting van het geheel met zijpanelen, en acht ik niet enorm trendgevoelig. Hoewel ik me er goed van bewust ben dat er een lange periode geweest is dat hout(look) op kastjes sowieso helemaal verboden was in keukens. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/c95e8856ccf9e0e9dd1ba6786045ebb5ec00e78e/?url=https%3A%2F%2Fimages.squarespace-cdn.com%2Fcontent%2Fv1%2F5f8d8bb5af1efd15303e6c91%2F1606389365010-HB8R2EQWM587PRKU3AFV%2Fbespoke-modern-kitchen-in-nordic-design.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Cap op 28-04-2023 20:36 ]

Pagina: 1 ... 401 ... 516 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1