Oke. Misschien doel je qua kwaliteit / stabiliteit op magnetrons met ovenfunctie, daar is de oven functionaliteit / kwaliteit naar mijn ervaring inderdaad beperkt. Maar bij ovens met daarin ook een magnetron (zonder draaiplateau dus) weet ik het dus niet.
Ik heb zelf al meer dan 20 jaar een zo'n Bosch oven met magnetronfunctie (tot 300 graden, magnetron tot 800W, snelverwarmen, 20 programma's... zoveel is er in de kern niet veranderd

) en heb qua ovenfunctie nooit beperkingen of instabiliteit ervaren (niet tov de oven in mijn Boretti fornuis en niet tov de Siemens inbouwoven van mijn ouders). Temperatuur is goed en stabiel, er zit een snelwarm functie op, hetelucht, boven-/onderwarmte, grill en een stuk of 5 hoogtes voor de bijgeleverde rooster, bakplaat en braadslede. Sterker nog, ik ervaar de magnetronfunctie als een pre omdat je die op lage stand (90, 180 of 360W) mee kan laten werken met de oven voor bepaalde gerechten, dit verkort de bereidingstijd aanzienlijk zonder in te leveren op het resultaat.
M.a.w. het is m.i. echt een volwassen oven met een eenvoudige magnetron, itt de magnetrons met ovenfunctie.
Stoom valt voor mij sowieso af omdat ik niet de plaats heb voor 2 apparaten (oke een compacte oven met een compacte magnetron erboven zou nog kunnen maar is al snel lelijk). Een magnetronfunctie is voor ons echt wel een vereiste voor het even snel opwarmen / ontdooien van vloeistoffen en hapjes, dat wordt dagelijks meermaals gebruikt. Een (stoom)oven is daarvoor gewoon veel te traag en energieverspillend.
Toke_gt schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:45:
[...]
Voor veel mensen zal het prima voldoen hoor, maar als je graag complexe bakgerechten maakt en exacte temperatuur, juiste volume van de oven en goede verdeling van de warmte belangrijk zijn, wil je het liefst een oven die daar optimaal geschikt voor is. Vandaar de reactie om niet zomaar een combistoomoven te kiezen onder het motto ‘kan geen kwaad’.
Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens, kies alleen een stoomoven of magnetronoven als je die functie ook daadwerkelijk gebruikt, niet met het idee "wel handig om te hebben".
[
Voor 43% gewijzigd door
Cap op 16-04-2023 13:32
]