Ook ik ben begonnen met de zoektocht naar een nieuwe keuken. De huidige lijkt bijna wel uit het jaar van de bouw te komen (1999), dus die is ondertussen wel een keer aan vervanging toe.
Ondertussen bij Satink (in Zwolle), Mandemakers en Superkeukens (digitaal vanwege de Corona-maatregels) geweest.
Ze komen eigenlijk alle 3 met hetzelfde design, die voor mij ook wel logisch lijkt.
Vanwege de indeling van het huis, is er geen ruimte voor een L-keuken, geen kookeiland, geen kastenwand. De indeling is dus vrij standaard.
Vooraanzicht:
Vooraanzicht (met maten):
Bovenaanzicht
(Tekening is niet helemaal goed. De voorgevel staat recht, de keuken juist schuin in de woning, en die hoek onderin is juist 90 graden. Aan de linkerkant van de tekening zou het dus juist smaller moeten worden. De hoek aan de rechterkant van het keukenblad is wel goed):
In dit design zit de koelkast onder het aanrechtblad, in de meest linker kast.
Een andere optie is om deze in de linker "kolom" te zetten. Omdat ik 2 meter lang ben, kan dat wel qua hoogte met de magnetron. Maar op de andere plek is waarschijnlijk iets logischer, omdat het iets meer binnen bereik is.
Momenteel zit er nog een oven in met 60cm hoogte, dat wordt waarschijnlijk 45cm qua hoogte.
Onder de oven wil ik de kast nog aanpassen van een deur naar laden. En achter het aanrecht moet nog een spatwand komen, van hetzelfde materiaal als het aanrechtblad. En ik wil dat de bovenste "spleet" ook afgewerkt wordt, daarbij rekening houdende met de ventilatie van de oven/magnetron.
Overwegingen die al wel in dit design meegenomen zijn:
- 70cm diep aanrechtblad
- Aanrechtblad op 98,5cm. Daarom ook hoge(re) onderkasten
- Specifieke wens voor een losse oven (zonder magnetron functie), en een magnetron
- Geen vaatwasser, wordt namelijk niet gebruikt. Wel ruimte ervoor gereserveerd (kast rechts van de spoelbak) als het huis mogelijk ooit verkocht wordt. Vanwege het met de hand afwassen ook ruimte gehouden links en rechts van de spoelbak
- Downdraft kookplaat, met afvoer naar buiten. Dit vanwege de matige afzuiging door de centrale unit. En geen optie om voor een "normale" afzuiging de buis naar buiten te voeren
- De rechterwand van de "kolom" loopt helemaal door tot de achterwand, om geen moeilijke/lelijke afwerking van de aansluiting van die "kolom" halverwege het aanrechtblad te krijgen.
- Geen greeploze frontjes, maar opleggrepen. Er is daarom wat ruimte gemaakt aan de linkerkant van de boven- en onderkasten, zodat deze gewoon naar links open kunnen.
- Lichte frontjes, omdat de keuken niet heel licht van zichzelf is. En dan als contrast een semi-donker aanrechtblad
Zien jullie nog verbeteringen/zaken in het design waar ik mogelijk niet over nagedacht heb?
Apparatuur die er waarschijnlijk in komt:
- Kookplaat: Bora Pura
- Magnetron: ATAG MA4611C
- Oven: ATAG OX4611C
- Koelkast: Any will do. Zonder diepvriesvak.
- 1,5 spoelbak
Qua aanrechtblad ben ik er nog niet helemaal uit. Ik zit momenteel aan een matte keramisch of composiet te denken.
Wat is nu een redelijke prijs voor zo'n keuken? Het lijkt mij zo'n relatief recht-toe-recht-aan keuken..
Members only: prijzen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dan nog een paar praktische vragen:
- De afvoer naar buiten. Ik dacht eerst door de begane vloer te gaan, door de kruipruimte, en dan via een koekoek naar buiten. Hier werd "lastig" over gedaan. En is misschien ook wel complex. Gat in de vloer en gat in de buitenmuur (van binnen naar buiten boren?). Daarnaast mogelijk condensatieproblemen vanwege e kou in de kruipruimte? Ik heb gekeken naar andere oplossingen. Sowieso moet er een terugslagklep inzitten. Naber heeft een aantal oplossingen: flow Star GTS, BIXO en de thermobox varianten. Van de flow start heb ik al problemen gezien dat hij niet opengaat, of zich juist niet sluit. Er zijn hier vast allerlei ervaringen, wat valt er aan te raden?
- De Bora Pura, gaat dat gewoon op een fornuisgroep (2x 16A), of is een kookgroep (3x 16A) aansluiting verstandiger? De fornuisgroep is al aanwezig vanwege de huidige keramische kookplaat. Maar uit de specificaties van de Bora Pure haal ik 7600 watt als maximum vermogen. Dat is meer dan wat die fornuisgroep kan leveren: 2 * 16A * 230V = 7360 watt
- Als die fornuisgroep afdoende is, past dit in combinatie met de oven (2600 watt)? De hoofdzekering is 40A. Daarna zijn alle groepen 16A. Maar 2600 watt is 11,3 A. 32A + 11,3A is 43,3A. Dat is meer dan 40A. Is dit inderdaad een probleem?