Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijskl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-10 13:44
ollie_1982 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:22:
[...]

Wij hebben exact dezelfde opstelling. Zie mijn eerdere posts. Alleen wij willen ook een doorgang naar de garage. Ik denk dat je genoeg werkblad hebt, helemaal als deze 100cm diep is.

Kan je de afzuigkap niet wegwerken in het plafond?
Ah top, dat geeft ons meteen een goede referentie. Afzuigkap in het plafond wegwerken is zeker iets wat we kunnen navragen.
Kun jij aangeven hoe en waar je stopcontacten hebt zitten voor bijv. een mixer ofzo?
Rob Z schreef op maandag 19 juni 2017 @ 01:44:
@thijskl De gehele opstelling een 90 graden linksom gedraaid geeft je een beter bereikbare koelkast en kraan/gootsteen vanuit de woonkamer
Deze optie hebben wij inderdaad al bekeken, wij vinden het dan alleen 'ongezellig' ogen omdat je dan met je rug naar de huiskamer toe staat.
Gebanned schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:24:
[...]

Wij zijn bezig met een vergelijkbare keuken. Maar bij ons komen de kookplaat en spoelbak omgewisseld te zitten in het eiland. De achterwand doen we met vier hoge kasten en twee lage. Dat geeft dan wat extra blad ruimte voor koffiezetapparaat, waterkoker etc.
Wij hebbende twee lage kasten optie ook uitgetekend, voor ons gevoel is dit dan een beetje een verdwaald hoekje.
downtime schreef op zondag 18 juni 2017 @ 15:53:
[...]

Ik zou de wasbak en kookplaat omwisselen, ongeacht welke opstelling je kiest, want de plek waar je het vaakst moet zijn, de wasbak, zit nu het verst weggestopt. Je moet nu steeds helemaal om het eiland heenlopen voor de wasbak.
Goede tip, niet bij stil gestaan. We gaan ze omwisselen.

Vooralsnog gaan we de eerste optie verder uitwerken, kijken wat we met dat hoekje kunnen. Heb ook de tweede optie omgedraaid, oogt dan wel beter vinden wij.

Zie:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2qwprvn.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door thijskl op 19-06-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:45
Wij hebbende twee lage kasten optie ook uitgetekend, voor ons gevoel is dit dan een beetje een verdwaald hoekje.
Wij hebben zaterdag de varianten met en zonder onderkasten bekeken. Lage gedeelte komt dan achter het eiland, en redelijk uit het zicht.

Voordeel is dan dat je een opstelplaats hebt voor je koffiezetapparaat, en andere troep (keukenpapier) die los in je keuken ligt zonder alles permanent op je eiland te hebben staan.

Wij gaan overigens voor alleen planken zonder kastjes. Kost iets bergruimte, maar geeft wel een plaats voor afvalbakken waar ze niet vol in het zicht staan en een plek om een handdoek op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-10 22:44
Dennis schreef op maandag 19 juni 2017 @ 01:25:
[...]

Nee dat klopt, daar zitten wij ook mee :P. Nu kunnen we wel in de verbouwing van ons huis het keukenbudget iets oprekken, want we willen niet teveel concessies doen. Maar ik zoek ook naar slimme manieren om de prijs iets te dempen.

Het plan is trouwens 6 hoge kasten tegen een muur waarvan 2 met koelkast/vriezer en 2 met een oven en daarnaast een groot kookeiland van 3 meter bij 1 meter 20 met dus aan weerszijden kasten.
Hier bijna zelfde variant maar dan 7 kasten, apparaten: Siemens, Airo Design en Quooker + zelfde afmeting eiland (304x120 cm) mat wit en keramisch wit blad. Mijn ervaringen/tips:
- bij werkbladenkopen kom je op +/- 2.5K voor een keramisch blad incl. uitsparingen en Franke wasbak.
- apparaten tegelijk online bij een toko bestellen levert mij +/- 5% korting op
- bij wit/wit keuken: wit van blad wijkt af van wit kast: goed vergelijken met stalen. Tenzij je dit niet erg vindt ;)
- scheiden van kasten en apparatuur kan de moeite lonen

15K voor je keuken met jouw/jullie wensen is een mooie uitdaging. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-10 17:23
thijskl schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:28:
[...]

Ah top, dat geeft ons meteen een goede referentie. Afzuigkap in het plafond wegwerken is zeker iets wat we kunnen navragen.
Kun jij aangeven hoe en waar je stopcontacten hebt zitten voor bijv. een mixer ofzo?

[...]

Deze optie hebben wij inderdaad al bekeken, wij vinden het dan alleen 'ongezellig' ogen omdat je dan met je rug naar de huiskamer toe staat.

[...]

[...]

Goede tip, niet bij stil gestaan. We gaan ze omwisselen.

Vooralsnog gaan we de eerste optie verder uitwerken, kijken wat we met dat hoekje kunnen. Heb ook de tweede optie omgedraaid, oogt dan wel beter vinden wij.

Zie:
[afbeelding]
@thijskl Wij hebben 2 stopcontacten aan de muur bij het spoelgedeelte en 2 in het blad. Zie eerste afbeelding hier : https://gathering.tweaker...message/50874015#50874015

Wat betreft over het spoelgedeelte en kookgedeelte omwisselen;

Wij hebben juist gekozen voor ook die opstelling omdat wij rechts zijn... je legt dus je kookgerei anders tegen de muur aan, of je moet daar extra ruimte houden en dat gaat dan ten koste van de ruimte tussen het spoelgedeelte.

[ Voor 28% gewijzigd door ollie_1982 op 19-06-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:34
Jipsy schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:45:
Hier bijna zelfde variant maar dan 7 kasten, apparaten: Siemens, Airo Design en Quooker + zelfde afmeting eiland (304x120 cm) mat wit en keramisch wit blad. Mijn ervaringen/tips:
- bij werkbladenkopen kom je op +/- 2.5K voor een keramisch blad incl. uitsparingen en Franke wasbak.
- apparaten tegelijk online bij een toko bestellen levert mij +/- 5% korting op
- bij wit/wit keuken: wit van blad wijkt af van wit kast: goed vergelijken met stalen. Tenzij je dit niet erg vindt ;)
- scheiden van kasten en apparatuur kan de moeite lonen

15K voor je keuken met jouw/jullie wensen is een mooie uitdaging. >:)
Ik heb in ieder geval al ruim tweeduizend euro bespaard als ik de apparatuur bij Keukenloods koop. Die bieden een veel betere prijs aan nadat ik ze gevraagd heb om een offerte.

Dank voor je verdere tips. Ons werkblad wordt grijs en dus geen witprobleem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-10 20:49
In de tekening van ons nog te bouwen huis is 245 cm ruimte gereserveerd voor een kastenwand met 4 hoge kasten. Die zijn meestal 60 breed dacht ik.
Ik vermoed dat die 245 wat krap is. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-10 22:07

Shunt

Boe

Rob Z schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:17:
In de tekening van ons nog te bouwen huis is 245 cm ruimte gereserveerd voor een kastenwand met 4 hoge kasten. Die zijn meestal 60 breed dacht ik.
2.5 cm is aan beide kanten de krappe kant. Als je het op kunt rekken naar 250 dan zou je volgens mij zonder problemen 4x 60cm kunnen pakken. Anders kun je altijd nog voor 2x 60 gaan en 2x iets smaller.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

Reinier

\o/

Heb je een tekening? Wat zit er aan weerszijden precies?
Ga je de kasten rondom inbouwen/dichtzetten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:34
Onze keuken staat. Het eindresultaat wil ik jullie niet onthouden. Smetplinten volgen nog en dan mogelijk nog een likje verf op de muur maar daar is geen haast mee. Viva Ikea! Zijn we uiteindelijk binnen budget 12,5k goed geslaagd. En wat voelt dat Ikea spul solide aan. De afwerking binnenin de kastjes is wel wat minder. Maar daar kan ik goed mee leven in de wetenschap dat we anders fors meer zouden zijn kwijt geweest. En wat een heerlijke oven is die Siemens combi stoom. Koken is weer leuk en alles lukt.

Keuken
Keuken kookgedeelteKeuken raam

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Afhankelijk van of je greeploze kasten hebt en waaaaaar het greeploze zit.
Je hebt 240 nodig voor de kasten zelf. Dan is 5 cm speling prima. Echter als je het greeploze deel aan een zijkant hebt van een deur, is het even nagaan of ze die IN het kastgedeelte frezen of dat er 2-2,5 cm bij komt (ook afh.per greepsoort).
Bij de ene keukenboer hadden we idd een greep los van de deur er dus tussen. Kwam 2x 2,5 cm bij de kastenwand.
Bij een andere keukenboer werd het IN de kastenwand gefreesd, waardoor de gehele kastenwand in 240 zou moeten passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
@Reinier @Verwijderd
Dank voor de tips!
Hierbij voor de volledigheid de situatie; afgezaagd op 150cm hoogte

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/j1y4Q5/Screen_Shot_2017_06_20_at_22_23_05.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Dat kan heel mooi worden als het precies past... Maar inderdaad bij een verticale greeplijst zou het kunnen dat je ruimte tekort komt. Heb je al een keuken (merk/type/serie) op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Dit is nog in de ontwerpfase. De echte bouwtekening gaat nu gemaakt worden.
Een keuken zit er voor de Kerst niet in verwacht ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

karazz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:00:
[...]Heb je daar toevallig een foto van? Krijg niet echt een beeld voor ogen hoe dat er uit zal zien...
Niet direct een foto maar wel een tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iHf80nZbxcEIGyw3Kovz18Zl/full.jpg

Het is zoiets.... http://www.gaggenau.com/u...vario_cooktops_400_series

Maar dan met een fatsoenlijke afzuiging er boven en flink wat ruimte tussen de componenten. Ik heb, als je de ruimte hebt, nooit zo goed begrepen waarom zo vaak deze componenten pal naast elkaar worden geplaatst. Dan mis je juist één van de belangrijkste voordelen ervan... werkruimte.
karazz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:00:
Zie nu trouwens op de website van Siemens dat er ook inductieplaten zijn waarbij je niet vast zit aan vooraf gedefinieerde 'pitten'. De gehele inductieplaat detecteert waar een pan staat en hoe groot deze is, je kunt ze dus ook plaatsen waar en hoe je maar wil.
Tja, dat is mijn mijn optiek op papier leuker dan in de praktijk. Voor mij werkt een vaste verdeling ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Wij gaan zoals gezegd een hoge kastenwand combineren met een kookeiland. Eigenlijk zoals op het plaatje hierboven, maar dan maat XL :P.

Wat gebruiken jullie qua ruimte tussen die twee keukendelen? Ik dacht eerst aan 1 meter, maar na een bezoek aan de keukenzaak denk ik nu aan 1 meter 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-10 22:09
Voor dat soort opstellingen:
https://www.keukenloods.nl/kookplaten/domino-element

Wordt gelukkig niet alleen geleverd door Gaggenau :) Maar blijft wel relatief duur. 2 x 2 pitten inductie is een heel stuk duurde dan 1 x 4 pitten.

Houd ook goed rekening met de afzuiging. Kookpitten verder uit elkaar betekent ook een bredere afzuigkap/downdraft/etc.

[ Voor 45% gewijzigd door bartvb op 21-06-2017 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-10 16:14
Verwijderd schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:42:
[...]

Niet direct een foto maar wel een tekening:
[afbeelding]

Het is zoiets.... http://www.gaggenau.com/u...vario_cooktops_400_series

Maar dan met een fatsoenlijke afzuiging er boven en flink wat ruimte tussen de componenten. Ik heb, als je de ruimte hebt, nooit zo goed begrepen waarom zo vaak deze componenten pal naast elkaar worden geplaatst. Dan mis je juist één van de belangrijkste voordelen ervan... werkruimte.

[...]

Tja, dat is mijn mijn optiek op papier leuker dan in de praktijk. Voor mij werkt een vaste verdeling ook prima.
Nette oplossing inderdaad waarbij je ook goed uit kunt denken hoeveel ruimte je tussen je kookpitten wil kunnen hebben. Enige nadeel zal zijn dat je werkblad wat duurder uit valt i.v.m.de nodige openingen en dat je wat meer randjes hebt die kunnen vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Ik heb zitten stoeien met sketchup en kwam erachter dat de keuken misschien wat klein is?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu heb ik een blok van 180x90 óf 180x100 in gedachte.

Enkele vragen:
- Is het mogelijk om hier dan op te koken (inductie/elektrisch), een wasbak te plaatsen en eten te snijden? Dan zouden we aan de onderkant van de tekening een plank kunnen maken om meer te snijden + evt kastjes. Zie deze foto:

Members only:

- Als dit niet allemaal past zou je dan snijden + koken op het eiland doen en onderaan de spoelbak maken? Hoeveel ruimte heb je in de diepte nodig voor een spoelbak?
- Is 90cm rondom voldoende om te lopen of zouden we 100cm rondom moeten hebben?

Het is nu nog kiele kiele in die keuken dus de architect is ook aan het kijken of de keuken iets breder kan worden.

Zie hier ook een idee voor de indeling van de woonkamer :)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-10 11:40
rspoe schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:50:
Ik heb zitten stoeien met sketchup en kwam erachter dat de keuken misschien wat klein is?

***members only***

Nu heb ik een blok van 180x90 óf 180x100 in gedachte.

Enkele vragen:
- Is het mogelijk om hier dan op te koken (inductie/elektrisch), een wasbak te plaatsen en eten te snijden? Dan zouden we aan de onderkant van de tekening een plank kunnen maken om meer te snijden + evt kastjes. Zie deze foto:

***members only***

- Als dit niet allemaal past zou je dan snijden + koken op het eiland doen en onderaan de spoelbak maken? Hoeveel ruimte heb je in de diepte nodig voor een spoelbak?
- Is 90cm rondom voldoende om te lopen of zouden we 100cm rondom moeten hebben?

Het is nu nog kiele kiele in die keuken dus de architect is ook aan het kijken of de keuken iets breder kan worden.

Zie hier ook een idee voor de indeling van de woonkamer :)

***members only***
Het zal altijd passen op je kookeiland, maar het is volgens mij helemaal niet handig om op de kopse kanten te werken.

Overigens lijken alle ruimtes aan de krappe kant. Wordt dit een vrijstaande woning?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Meer een vraag voor:
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3
denk ik?

Indeling lijkt heel erg te vragen om een U-indeling. Eiland ziet er zo wat gekunsteld uit en 90cm tussen twee werkbladen is echt heel, heel erg krap. Al helemaal als je met twee mensen aan het koken bent. Met deze opstelling zou ik ook fors werkblad tekort komen.

Een klein strookje om te snijden is leuk, maar waar zet je de losse spullen neer? Waterkoker? Koffiezetapparaat? Keukenmachine? Potje zout? Bakje met wat lepels? iPad met recept?

Als het niet mogelijk is om de keuken echt behoorlijk wat (meter oid?) groter te maken zou ik echt gaan voor een U.

[ Voor 35% gewijzigd door bartvb op 21-06-2017 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-10 16:36
Posts verplaatst uit Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1

100 cm is beter. Maar ik heb eigenlijk nooit de huidige hype begrepen van apparaat/kastenwand plus een werkeiland van ca. 2x1 met daarop een 90cm kookplaat en 60cm spoelbak. Je houdt bijna geen werkruimte over.

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 21-06-2017 12:00 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:54:
[...]
Het zal altijd passen op je kookeiland, maar het is volgens mij helemaal niet handig om op de kopse kanten te werken.

Overigens lijken alle ruimtes aan de krappe kant. Wordt dit een vrijstaande woning?
Nee op de kopse kanten werken lijkt mij ook niet handig. Het wordt een vrijstaande woning. De trap indeling wordt iets anders, hiervoor komt de architect nog met een oplossing zodat de keuken wellicht groter kan worden:

Members only:
@Señor Sjon
Indeling lijkt heel erg te vragen om een U-indeling. Eiland ziet er zo wat gekunsteld uit en 90cm tussen twee werkbladen is echt heel, heel erg krap. Al helemaal als je met twee mensen aan het koken bent. Met deze opstelling zou ik ook fors werkblad tekort komen.

Een klein strookje om te snijden is leuk, maar waar zet je de losse spullen neer? Waterkoker? Koffiezetapparaat? Keukenmachine? Potje zout? Bakje met wat lepels? iPad met recept?

Als het niet mogelijk is om de keuken echt behoorlijk wat (meter oid?) groter te maken zou ik echt gaan voor een U.
Thanks. We moeten het eens gaan bekijken! Het strookje beneden is dan wel 3 meter breed dus daar zou dan alles op kunnen komen.
100 cm is beter. Maar ik heb eigenlijk nooit de huidige hype begrepen van apparaat/kastenwand plus een werkeiland van ca. 2x1 met daarop een 90cm kookplaat en 60cm spoelbak. Je houdt bijna geen werkruimte over.
Vorm boven functie denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door rspoe op 21-06-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

karazz schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:49:
[...]Nette oplossing inderdaad waarbij je ook goed uit kunt denken hoeveel ruimte je tussen je kookpitten wil kunnen hebben. Enige nadeel zal zijn dat je werkblad wat duurder uit valt i.v.m.de nodige openingen en dat je wat meer randjes hebt die kunnen vervuilen.
Dat was inderdaad zowel het voordeel als het nadeel.... die extra uitsparingen in het werkblad moeten wel betaald worden. De randen vallen mee, de componenten sluiten heel mooi aan op het blad en ze zijn recht dus er blijft in de praktijk niets achter hangen.

Voordeel is ook dat je zelf de combinatie van componenten kan kiezen (een grill is op een andere manier ook lastig te vinden) en als er wat stuk gaat of als de ontwikkelingen voortschrijden, zoals met inductie, dan is een component afzonderlijk te vervangen.

Maar zelf ben ik vooral blij met de werkruimte. Hoe groot de wok ook is, het is nooit een probleem voor de rest van de pannen. En op de afdekklep van de grill kan mooi de frietpan staan :-).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2017 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:02:
[...]

Nee op de kopse kanten werken lijkt mij ook niet handig. Het wordt een vrijstaande woning. De trap indeling wordt iets anders, hiervoor komt de architect nog met een oplossing zodat de keuken wellicht groter kan worden:

***members only***

[...]

Thanks. We moeten het eens gaan bekijken!

[...]

Vorm boven functie denk ik.
Ik zou voor de afmeting je huis vierkant maken, dus geen overdekt terras maar uitbreiding van je zithoek. Ik kan helemaal miszitten maar vind het maar klein en hokkerig.
Señor Sjon schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:59:
[mbr]Posts verplaatst uit Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1[/]

Keukenblok een meter langer en 20cm breder en je hebt een zee van ruimte.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rspoe
artbij schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:05:
[...]
Ik zou voor de afmeting je huis vierkant maken, dus geen overdekt terras maar uitbreiding van je zithoek. Ik kan helemaal miszitten maar vind het maar klein en hokkerig.
[...]
Hier zitten we inderdaad over na te denken. De zithoek zelf vind ik overigens groot genoeg.
Hoe lang zou het keukenblok dan moeten worden? 2.80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
rspoe schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:07:
[...]

Hier zitten we inderdaad over na te denken. De zithoek zelf vind ik overigens groot genoeg.

[...]

Hoe lang zou het keukenblok dan moeten worden? 2.80?
Wij doen 300 bij 120. Ga eens kijken bij een keukenzaak. Blokken van 300cm staan er vaak is mijn ervaring.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Laatst online: 23-10 17:23
Rob Z schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 22:34:
@Reinier @Verwijderd
Dank voor de tips!
Hierbij voor de volledigheid de situatie; afgezaagd op 150cm hoogte

[afbeelding]
Ziet er gaaf uit! Heb je die modellen (3D) hier vandaan: https://3dwarehouse.sketchup.com/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Merci :)
Dit heeft de architect getekend, dus ik weet het zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-11-2023
artbij schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:05:
[...]

[...]

Helemaal mee eens, op plattegrond lijkt het allemaal net te kunnen, maar 3d tekening geeft een hokkerig beeld. Ik zou het ook een grote open ruimte maken en of voor andere vorm (hoek of u vorm) keuken kiezen óf de eettafel zetten in hoek waar je nu overdekt terras hebt getekend en op plek waar je eethoek hebt getekend voor een groot kookeiland gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hebben jullie ervaring met afzuigkappen met externe motoren?

We willen op onze uitbouw een gevelmotor plaatsen. Maar ik heb geen idee of dit zo goed afzuigt en hoeveel lawaai dit maakt voor de buren / zomer.

Het zou gaan om een Novy gevelmotor. Deze blaast de kooklucht naar beneden toe.

Voordelen:
- stiller binnenshuis
- lucht 'trekken' is efficienter dan duwer (klopt dit?)

Nadelen:
- naar beneden blazen van lucht, ruikt meer?
- geluid buitenshuis

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-10 20:44

RUFFNECK

Poentje

Nog geen ervaringen mee, maar ook voor gekozen. Ik heb wel goeie verhalen over externe motoren gehoord, maar zoals met ingebouwde motoren hangt veel ook af van de kracht van de motor uiteraard, dus ja.

Ik heb de Novy 6846 plafond unit met de Novy 445999 gevelmotor.
De genoemde voordelen wegen voor mij zwaarder dan nadelen (als je dit als nadeel ziet in elk geval :)). De motor komt aan de zijgevel, dus niemand merkt er verder iets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ReseT schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:50:
Nadelen:
- geluid buitenshuis
Binnenmotor blaast ook naar beneden de gevel uit, anders komt er regen naar binnen. En beter geluid buiten dan binnen toch :). Volgens mij is het enige nadeel dat het een duurdere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik zie dat er minimaal vijf meter tussen unit en gevelmotor moet zitten. Waarom zou dat zijn, of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 10:18

PoweRoy

funky!

Reinier schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 11:22:
Ik zie dat er minimaal vijf meter tussen unit en gevelmotor moet zitten. Waarom zou dat zijn, of vergis ik me?
ik gok even maximaal 5m. Bij alle afzuigkappen wordt geadviseerd om zo kort mogelijke afstand te maken ivm verlies van kracht/efficientie.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je waarschijnlijk gelezen hebt is dat als je afzuigkanaal meer dan 5 meter is een externe motor de enige optie is. Dat is alleen bijna nooit het geval.

Het primaire voordeel is dat het geluid op een andere plaats (veelal niet in een gebruiksruimte) wordt geproduceerd, maar ook dat je meer vrijheid in een ontwerp hebt. Stiller is de motor natuurlijk niet, alleen je kan een goede plaatsing zoeken.

Als je veel geluid wilt vermijden is het ook altijd een plan om je afzuiginstallatie breder/groter te maken en bijvoorbeeld 2 (interne) motoren te gebruiken. In de laagste stand heb je dan vaak met beide ingeschakeld toch een flinke capaciteit en relatief weinig geluid.

Veel hangt ook af van waar je doorvoer naar buiten zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2017 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ook de motor zelf kan stiller worden. Deze kan namelijk een stukje groter/robuuster zijn dan een interne motor en je hebt de ruimte om dempers te gebruiken. Als je de mogelijkheid hebt om extern (b.v. in je bijkeuken) de motor te plaatsen zou ik dat altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik lees het waarschijnlijk niet goed: https://www.novy.be/nl/pr...and-buiten#tabDescription

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vast een typefout... moet vast max zijn.
Komt ook nergens in de documentatie terug. En er is ook geen enkele reden voor te bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Laatst online: 09:28

JB

Cédric roelt!

artbij schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 13:09:
[...]

Nee. Je moet ook geen hoogglans nemen natuurlijk. (Maar dat moet je sowieso niet meer doen in 2017).
8)7 Leg uit? Klinkt een beetje hetzelfde als die kookeiland trend. Iedereen heeft dat dus dat moeten wij ook :F

Mat kan mooi zijn, maar wij vinden het er uit zien alsof het nog in de grondverf staat (onze huidige keuken is ook mat). Hoogglans straalt veel meer klasse uit IMHO. Allemaal persoonlijk, maar om te gaan zeggen dat hoogglans anno 2017 niet meer kan begrijp ik niet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoogglans is vrij tijdloos. Wat dat niet is, is de huidige trend om met aluminium binnengreepjes te werken om keukens greeploos te maken (bv Ikea). Ik moet direct denken aan jaren '70-'80 sociale huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nee. Maar vanuit theorie geredeneerd:
Voordelen:
- stiller binnenshuis
Als je duwt dan creëer je druk in de afvoerpijp, mocht ergens wat lekken of wat dan ook dan gaat de lucht niet naar buiten. Als je trekt dan trek je lucht hoe dan ook naar buiten. Maar dit is nogal theoretisch want alles moet gewoon knap dicht zijn en dan lijkt het mij dat het niet uit maakt.

Het enige wat ik dan kan bedenken is dat je buiten veel meer ruimte voor een motor hebt waardoor je met minder overlast meer zuiging kunt creëren. In die zin is het effectiever.
Nadelen:
- geluid buitenshuis
Naar beneden blazen is wel prettig tegen de regen. Geluid zal inderdaad buitenshuis zijn. Nu weet ik niet hoeveel geluid hij maakt, je hoeft namelijk minder concessies te doen vanwege het formaat. Het kan dus ook best wel eens mee vallen.
Het past wel aardig in deze tijd: "Laten we dat ding met die tyfusherrie maar gewoon buiten hangen, dan hebben we er zelf tenminste geen last van." :+

Overigens is hij wel diefstalgevoeliger. :Y)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:12:
Hoogglans is vrij tijdloos. Wat dat niet is, is de huidige trend om met aluminium binnengreepjes te werken om keukens greeploos te maken (bv Ikea). Ik moet direct denken aan jaren '70-'80 sociale huur.
Hoe ziet dat er precies uit? Wij hebben ook alles greeploos besteld maar in dezelfde kleur als de kastjes zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door JB op 23-06-2017 11:23 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zoiets. Deze stijl zie ik steeds vaker langskomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/ms/media/cho_room/20151/kitchen/20151_come11a/20151_come11a_01_PH120778.jpg
Opklik voor bron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Wij hebben deze stijl gekozen :)

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2017/06/23/keuken.jpg

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:45
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:30:

[afbeelding]
Opklik voor bron
Ik dacht dat je zoiets bedoelde: Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/081/086/165_2160x1440.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-10 15:58

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Pff vandaag bij 2 zaken geweest, eerste zat met de offerte op 12,5k, maar voor ons kon er een uitzondering gemaakt worden voor een kortingsactie die net afgelopen was met 25% (ging wel heel makkelijk en snel). Kwamen we uit op 10300 all in montage etc.

Daarna bij een andere zaak (met vaste prijzen) keuken uit laten tekenen, met zelfde indeling exact zelfde apparatuur maar montage door derde partij: 6900. Montage kwam op ongeveer 1000 euro, maar wij gaan uit van 1500 (kan het alleen maar meevallen achteraf). Komen we op ongeveer 8500.

Die onzekerheid over wat het in totaal gaat kosten vanwege montage door een derde partij is wat ons niet helemaal lekker zit.

Bij de duurdere partij hebben we onze vorige keuken ook gekocht, en zijn daar erg tevreden over.

Er zullen vast verschillen zijn; goedkope offerte heeft granieten blad, duurdere composiet, kwaliteit van de kastjes/details maar op het oog waren de kastmodules ook vrijwel identiek.
Maar 2k verschil is een groot gat wat ik nu niet naar mezelf kan verantwoorden.

Morgen belt de dure zaak om te informeren of we akkoord zijn, want we moesten wel dit weekend beslissen (I know) maar ik denk dat ik voor ga leggen dat het buiten ons budget valt (in principe doet dat het eigenlijk ook) en open kaart spelen met de andere offerte van 6900 en dat we niet verwachten dat ze zo ver gaan maar als ze nog verder kunnen zakken naar pak m beet ~9500 dat we een deal hebben.

Altijd lastig dit soort gesprekken, ik ben er iig geen ster in. Als daar nog tips voor zijn houd ik me aanbevolen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
Vanmiddag weer op pad geweest voor onze keuken. We hebben een siemens hb84h501 combi magnetron boven onze verhoogd ingebouwde vaatwasser. Deze combi bevalt ons uitstekend, maar helaas opent de deur niet volledig en blijft behoorlijk schuin staan. Monteur is geweest en daar is niets aan te doen. En inderdaad op internet wordt hier veel over geklaagd. De combi nu als oven gebruiken is erg oppassen om armen niet te verbranden. Keukenzaak benadert en we moesten flink bijbetalen voor luxer model die wel vlak opent. Dit is niet onze bedoeling, dus na wat heen en weer mailen krijgen we aankoop bedrag terug en wordt combi binnenkort opgehaald en kunnen wij een nieuwe elders kopen. Hier zijn we blij mee, dus vanmiddag maar eens goed bij MediaMarkt en expert wezen kijken en nu ook speciaal naar de deur. Het blijkt dat er veel modellen zijn die niet helemaal vlak openen. We zagen wel een pelgrim met xl ruimte die dit deed. Maar vanuit het verleden wat twijfels over pelgrim. Wat is jullie ervaring? Het gaat om deze PELGRIM MAC524RVS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knausfan
@chiron

Pas wel op met montage door andere partij. Een bedrijf als Paul roescher doet dit ook en je wordt speelbal als het om garantie of problemen gaat. Lees recensies maar. Dat zou ik ook doen in dit geval. Goed recensies lezen en ervaringen van anderen vragen.

En dit weekend beslissen is flauwekul. Het is geen pakje boter wat je koopt. Denk er rustig over na. Als de prijs volgende week niet meer zo is....jammer dan, genoeg andere zaken. Let maar op.. dan is de prijs over een maand ook nog geldig!

[ Voor 31% gewijzigd door knausfan op 24-06-2017 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

knausfan schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:42:
@chiron

Pas wel op met montage door andere partij. Een bedrijf als Paul roescher doet dit ook en je wordt speelbal als het om garantie of problemen gaat. Lees recensies maar. Dat zou ik ook doen in dit geval. Goed recensies lezen en ervaringen van anderen vragen.
Ja dat is dus exact wat ons weerhoudt om niet meteen voor de goedkope te gaan. Nu wil het geval dat een vriend van ons net een keuken heeft laten zetten door de goedkope zaak en daar was inderdaad wat gedoe en vertraging bij de montage. Wel netjes opgelost verder. Het gaat overigens om Reddy vs Grando. Mandenmakers zijn we nog net niet gillend weer uit gerend ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Laatst online: 12-10 20:44

RUFFNECK

Poentje

knausfan schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 20:38:
Vanmiddag weer op pad geweest voor onze keuken. We hebben een siemens hb84h501 combi magnetron boven onze verhoogd ingebouwde vaatwasser. Deze combi bevalt ons uitstekend, maar helaas opent de deur niet volledig en blijft behoorlijk schuin staan. Monteur is geweest en daar is niets aan te doen. En inderdaad op internet wordt hier veel over geklaagd. De combi nu als oven gebruiken is erg oppassen om armen niet te verbranden. Keukenzaak benadert en we moesten flink bijbetalen voor luxer model die wel vlak opent. Dit is niet onze bedoeling, dus na wat heen en weer mailen krijgen we aankoop bedrag terug en wordt combi binnenkort opgehaald en kunnen wij een nieuwe elders kopen. Hier zijn we blij mee, dus vanmiddag maar eens goed bij MediaMarkt en expert wezen kijken en nu ook speciaal naar de deur. Het blijkt dat er veel modellen zijn die niet helemaal vlak openen. We zagen wel een pelgrim met xl ruimte die dit deed. Maar vanuit het verleden wat twijfels over pelgrim. Wat is jullie ervaring? Het gaat om deze PELGRIM MAC524RVS
Heb je hier een foto van, van wat je precies bedoelt met niet vlak open?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-10 17:15
@Chiron wat hierboven ook wordt gezegd, denk er rustig even een weekje over na of zo. Kijk eventueel nog wat verder rond en die prijs blijft wel staan. Sterker nog, als jij zegt we hebben een beter alternatief waar we voor gaan tenzij je naar 9.500 zakt gaat die toko direct akkoord (denk ik).

Ik zou zelf denk ik richten op 9.000 als de prijs in verhouding tot anderen dan redelijk is. Gezien hoe snel ze naar die 10.300 gingen is er gewoon nog ruimte over.

Daarnaast, een bedrijf dat mij probeert te pushen binnen korte termijn krijg ik kriebels van en die kunnen opbokken. Net als de keukentoko's die mij bellen en proberen een afspraak in te plannen. Ze hebben mijn nummer dan vaak omdat ik online ergens op een 'neutrale' site mijn info heb gegeven voor wat brochures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
RUFFNECK schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:15:
[...]

Heb je hier een foto van, van wat je precies bedoelt met niet vlak open?
Er is hier zelfs speciaal een topic over gemaakt en daar staan ook foto's op: Ovendeur wil niet volledig open

De luxere versie van de Siemens is deze https://www.123apparatuur...ombi-magnetron/item/41959. Deze schijnt wel vlak open te gaan. Maar ik gebruik dagelijks de magnetron en dat schijnt bij dit type nogal "verborgen" te zitten en lastig met veel handelingen volgens reviews. Vandaar dat de https://www.123apparatuur...ombi-magnetron/item/58230 misschien iets makkelijker in gebruik is. Die hebben we nu ook in het echt gezien, de Siemens helaas nog niet,

[ Voor 43% gewijzigd door knausfan op 24-06-2017 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-10 22:07

Shunt

Boe

knausfan schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 22:08:
[...]

Er is hier zelfs speciaal een topic over gemaakt en daar staan ook foto's op: Ovendeur wil niet volledig open

De luxere versie van de Siemens is deze https://www.123apparatuur...ombi-magnetron/item/41959. Deze schijnt wel vlak open te gaan. Maar ik gebruik dagelijks de magnetron en dat schijnt bij dit type nogal "verborgen" te zitten en lastig met veel handelingen volgens reviews. Vandaar dat de https://www.123apparatuur...ombi-magnetron/item/58230 misschien iets makkelijker in gebruik is. Die hebben we nu ook in het echt gezien, de Siemens helaas nog niet,
De luxere modellen van Siemens en Bosch met het kleuren display kan je zo instellen dat je magnetron functie als eerste naar boven komt of samen met we bepaalde oven functie.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Hoe gaan jullie om met doekjes, sponsjes of de keukenrollen? Dergelijke attributen wil je niet gewoon op het aanrecht lazeren.

Heb je een mooi bakje of rekje? Of maar in het kastje. Of gebruik je die stinkzooi überhaupt niet meer?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

warcow schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:32:
@Chiron wat hierboven ook wordt gezegd, denk er rustig even een weekje over na of zo. Kijk eventueel nog wat verder rond en die prijs blijft wel staan. Sterker nog, als jij zegt we hebben een beter alternatief waar we voor gaan tenzij je naar 9.500 zakt gaat die toko direct akkoord (denk ik).

Ik zou zelf denk ik richten op 9.000 als de prijs in verhouding tot anderen dan redelijk is. Gezien hoe snel ze naar die 10.300 gingen is er gewoon nog ruimte over.

Daarnaast, een bedrijf dat mij probeert te pushen binnen korte termijn krijg ik kriebels van en die kunnen opbokken. Net als de keukentoko's die mij bellen en proberen een afspraak in te plannen. Ze hebben mijn nummer dan vaak omdat ik online ergens op een 'neutrale' site mijn info heb gegeven voor wat brochures.
9k werd em echt niet, we kregen inderdaad een voorstel voor 9500. Heel vriendelijk gesprek verder, en wij snapten ook wel dat hij het voor de prijs van Reddy niet kon. Even afgehouden om te kunnen overleggen, en alles nog eens op een rijtje gezet.
Het enige positieve punt van Reddy was dat het inclusief montage 1000-1500 euro goedkoper was.
Grando heeft o.a. een betere vaatwasser, hogere bovenkastjes, voor ons gevoel iets stabielere caroussels, betere oplossing voor kruidenrek in de afzuigkapkast en eigen monteur.

Na dat overzicht was het voor ons wel duidelijk, wij gaan voor Grando :)

Misschien betalen we alsnog teveel en had het met een vervelender gesprek wel 9k kunnen worden uiteindelijk, maar het gevoel is nu goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Gonadan schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:09:
Hoe gaan jullie om met doekjes, sponsjes of de keukenrollen? Dergelijke attributen wil je niet gewoon op het aanrecht lazeren.

Heb je een mooi bakje of rekje? Of maar in het kastje. Of gebruik je die stinkzooi überhaupt niet meer?
Ik neig naar Linero Mosaiq voor meuk aan de wand, doekjes gebruik ik niet. Wel keukenrol in enorme hoeveelheden. Daar is een mooi houdertje voor.
Wel duur dus ben nog op zoek naar een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Als je een kookeiland neemt en je hebt aan beide zijdes kasten gepland staan, heb je dan daar tussenin ruimte nodig voor het leidingenwerk of kun je dit ook in één van de kastjes verwerken? Hoe hebben jullie dat opgelost?

Gaat trouwens om vaatwasser, inductiekookplaat en spoelbak inclusief kokendwaterkraan. Voor dat laatste moet er trouwens toch een boiler worden geplaatst :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Reinier schreef op zondag 25 juni 2017 @ 11:58:
Ik neig naar Linero Mosaiq voor meuk aan de wand, doekjes gebruik ik niet. Wel keukenrol in enorme hoeveelheden. Daar is een mooi houdertje voor.
Wel duur dus ben nog op zoek naar een alternatief.
Mooi gestijld, maar is eigenlijk een soort modulaire vervanger van plankjes of aan de muur schroef spul. Plankjes heb ik al en aan m'n muur wil ik niets. :P

Maar een bakje op het aanrecht is ook weer wat rommelig. Misschien iets aan de binnenkant van de kastdeur hangen?

* Gonadan zoekt verder

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ben ik ook wel naar op zoek. Met name een fatsoenlijke keukenrol houder.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
Aan andere keuken muur hebben we planbord, Brabantia keukenrol houder RVS en ophanghaakjes voor ovenwanten, handdoek, theedoek en branddeken hangen, allemaal voor de pak. In onderste lade onder spoelbak IKEA bakjes waarvan 1 met 2 afwasborstels en schuursponsje en anderen met bijvoorbeeld schoonmaakmiddel, vaatwastabletten etc. Geen kleine kinderen meer hier 😉. Vaatdoek vervang ik 1 a 2 keer per dag en hangt op randje tussen de 2 spoelbakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 25 juni 2017 @ 10:09:

Deze vaatdoekhouder is perfect:
https://www.fonq.nl/product/magisso-vaatdoekhouder/32964/

En voor mijn keukenrol heb ik een staande houder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knausfan
http://imgur.com/a/13a3b

Een heel mooie oplossing voor vaatdoek, maar snap niet dat het zoveel moet kosten, dan maar gewoon zo.

Maar naar even verder kijken zie ik dat er ook goedkopere zijn. Dan is het misschien toch het overwegen waard. Doekje droogt dan sneller.

[ Voor 38% gewijzigd door knausfan op 25-06-2017 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Wat is eigenlijk het voordeel van de gescheiden wasbak? Ik mis misschien het stukje logica :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

We willen op onze uitbouw een gevelmotor plaatsen. Maar ik heb geen idee of dit zo goed afzuigt en hoeveel lawaai dit maakt voor de buren / zomer.

Het zou gaan om een Novy gevelmotor. Deze blaast de kooklucht naar beneden toe.

Voordelen:
- stiller binnenshuis

Nadelen:
- geluid buitenshuis
Het huis wat wij een paar maanden geleden hebben gekocht heeft ook een afzuigmotor op afstand. Deze is op zolder geplaatst. Het werkt erg fijn, lekker stil tijdens het koken, maar wel goede afzuiging. Dit is een Itho, wat tegenwoordig verkocht wordt onder de naam Novy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Joopieboy schreef op zondag 25 juni 2017 @ 18:36:
Wat is eigenlijk het voordeel van de gescheiden wasbak? Ik mis misschien het stukje logica :+
1 voor het tijdelijk parkeren/insoppen van vuile vaat. 1 om te wassen.

Als het 2 gelijke wasbakken zijn, 1 voor handelingen zoals groente wassen e.d. en voor vuile vaat.

In mijn toekomstige keuken doe ik het nog een stapje bovenop en neem ik ook een afdruipruimte
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/vattudalen-inbouwspoelbak-bakken-m-afdruip__0431442_PE585481_S4.JPG

[ Voor 22% gewijzigd door kmf op 25-06-2017 20:16 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knausfan
Joopieboy schreef op zondag 25 juni 2017 @ 18:36:
Het is zo'n gemak! Als ik sla aan het wassen ben of er staat wasgoed in te weken en 1 van de kinderen moet even handen wassen. In het kleine bakje de vaat even laten uitdruipen. Paar kleine dingen afwassen en niet gelijk de grote bak helemaal vol laten lopen etc etc
In ons vorig huis hadden we 2 volledige spoelbakken, nu 1,5 en dat bevalt ook prima. We hebben nog even een grote overwogen, maar naast het gemak scheelt het ook gewoon veel water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Serieus? Ik ben juist van anderhalf met druipplaat terug gegaan naar één grote spoelbak. Veel efficiënter en de rest kost alleen maar ruimte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gonadan schreef op zondag 25 juni 2017 @ 22:44:
Serieus? Ik ben juist van anderhalf met druipplaat terug gegaan naar één grote spoelbak. Veel efficiënter en de rest kost alleen maar ruimte.
Ligt aan hoeveel werkruimte je hebt en jouw werkgewoonte.
Dit is het voorlopig ontwerp van mijn toekomstige keuken (welke ik langs de keukenboeren ga)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FcQhZQo.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OqLrpX7.png
(rechtermuur wegdenken, was is open keuken.)

Met 320cm werkruimte aan de wand en 240cm werkruimte rondom kookeiland is er toch ruimte zat.
En het feit dat de afdruip aan de kant van de Amerikaanse koelkast zit, is het ook onttrokken van het zicht.

Hier wordt in huis toch vaak even met de hand gewassen ipv vaatwasser. (kan natuurlijk ook zo zijn dat onze huidige vaatwasser simpelweg te klein is. :/ maar 2 vaatwassers krijg ik nog niet door de commissie heen... :X )

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
Deze spoelbak is echt veel dieper er groter dan mijn vorige. Ik vindt dat er erg veel water in gaat voor afwas ( pannen en broodtrommels wassen we dagelijks met hand af). Ben blij dus dat we niet 1,5 keer zoveel water per keer gebruiken, naast het feit dat het gewoon heel fijn is wat ik hierboven al schreef. Misschien als je haast nooit afwast met hand en alleen voorspoelt dat grote makkelijker is (of mooier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
@kmf

Dat is echt een mooie keuken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
kmf schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:00:
Hier wordt in huis toch vaak even met de hand gewassen ipv vaatwasser. (kan natuurlijk ook zo zijn dat onze huidige vaatwasser simpelweg te klein is. :/ maar 2 vaatwassers krijg ik nog niet door de commissie heen... :X )
Wij hadden eerst een dubbele spoelbak, maar zijn ook naar een enkel model gegaan en dan wel groot formaat. Ideaal dat nu de koekenpan in zijn geheel erin past.

Als wij afwassen zet ik de vuile afwas aan de ene kant, de schone aan de andere. Zelfs met mijn betonnen blad is dat geen enkel probleem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Mm ok duidelijk dan snap ik het wel meer ja. In mijn geval is dat dus echt veel minder nodig en van toepassing. Daarom dat ik het ook niet helemaal kon plaatsen. :)

@kmf Vind je het niet vervelend dat je geen ruimte om je spoelbak hebt, met name links?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Joopieboy schreef op maandag 26 juni 2017 @ 00:09:
Mm ok duidelijk dan snap ik het wel meer ja. In mijn geval is dat dus echt veel minder nodig en van toepassing. Daarom dat ik het ook niet helemaal kon plaatsen. :)

@kmf Vind je het niet vervelend dat je geen ruimte om je spoelbak hebt, met name links?
Ik heb mijn huidige keuken als leidraad genomen voor dit ontwerp.
Dus antwoord: nee. Ik denk niet dat ik het erg vind.

Want de linkerkant van de spoelbak van mijn huidige keuken word ook enkel gebruikt als afdruipplek. Dus dit een ingebouwd afdruipspoelbak is goed genoeg. Zeker als het uit het directe zicht is.

Aan de rechterkant, in de looproute naar koken zit zo ongeveer een meter aan werkruimte. Zat dus voor de snij acties. Afstand spoelbak -> kookeiland is ook klein.

En wat betreft grootte van spoelbak: in onze huidige dubbele past ook onze pannen. Wel opletten dat er een hoge kraan bij zit met 1 hendel zodat je die makkelijk kan bedienen :)

We hebben een lijst opgemaakt van 'irritatie'punten van onze huidige en oude keukens en deze in het nieuwe ontwerp opgelost.

Paar punten:
Geen dedicated afdruipruimte: oplossing spoelbak met afdruipgebeid.
Geen lade onder oven voor ovenaccesoires: oplossing: lade dedicated voor braadpannen, roosters, etc
Beperkte ruimte besteklade: kookeileind met besteklades aan eettafelkant, bestek/kookaccesoirelade aan kookkant.
Geen lades voor zware pannen en apparatuur: grote 40cm hoge lades aan kookgedeelte kookeiland.
Geen schouwkap met platte ruimte om saus en ander gedoe op te plaatsen: oplossing: platte afzuigkap.
Geen dedicated handdoekrek: oplossing: handdoekrek verzinnen.
Geen dedicated vaatdoekopbergruime: oplossing: vaatdoekrek in spoelbak

Ik heb nog geen oplossing verzonnen voor 'geen dedicated opbergruimte voor afwashandschoenen en afwasmiddel'....

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 26-06-2017 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
Als je nr 12 in de kastenwand nu 60 cm naar links schuift, dus aanrecht blad aan die kant 60 cm kleiner, heb je een hoekje voor evt. Prullenbak, handdoek haakjes, keukenrol aan muur etc. Of ruimte creëren tussen de Amerikaanse koelkasten en aanrecht. Onze 1,5 spoelbak is inderdaad zo ruim dat ik zelfs grote wokpan in kan afwassen. We hebben voor veiligheid wel vlak inbouw gekozen icm met graniet. Eigenlijk vonden we onderbouw mooier, maar dat vond ik toch te link met 1,5 bak en pubers in huis. Ben dan bang voor stukjes afstoten van de rand. Wij hebben nu 3 bestekladen, 1x 60 en 2x90, heerlijk. Hier liggen ook rollen bakpapier, folie etc in. En laden onder afwasbak voor afwas en schoonmaakspullen.
We hebben onder aanrecht alleen maar laden, ook onder 90 cm oven en 90 cm pannen en borden lade. En alle lades zijn standaard voorzien van anti slip beschermlaag.

[ Voor 45% gewijzigd door knausfan op 26-06-2017 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Een handdoekhaak helemaal in een hoek van de keuken is natuurlijk ietwat onhandig.

Mijn huidige plan is om zoiets
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/grundtal-handdoekenrek-armig__26208_PE093052_S4.JPG
voor de handdoeken te maken aan de "spoelbakkant" van de kookeiland.

Misschien zoiets voor vlakbij de spoelbak
Afbeeldingslocatie: http://www.afvalemmer.eu/images/O040193gr.jpg waar het eten wordt voorbereid.

Afvalemmers IN kasten vind ik beetje onhandig. Moet je met twee handen vol de kastdeur opentrekken.Of juist openhouden zodat jouw doorloop verstoord wordt.

Een grote mooie pedaalemmer kan dan ofwel bij het raam (bij kast 12) ofwel naast de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 10:18

PoweRoy

funky!

kmf schreef op zondag 25 juni 2017 @ 20:14:
[...]

1 voor het tijdelijk parkeren/insoppen van vuile vaat. 1 om te wassen.

Als het 2 gelijke wasbakken zijn, 1 voor handelingen zoals groente wassen e.d. en voor vuile vaat.

In mijn toekomstige keuken doe ik het nog een stapje bovenop en neem ik ook een afdruipruimte
[afbeelding]
Jikes, sociale-woonbouw keuken. Echt enorm lelijk. Daar hebben we toch vaatwassers voor.

Snap dat niet, vieze vaat in de gootsteen zetten. Je kan sowieso niet fatsoenlijk afwassen, moet je toch alles er eerst uithalen. (Krijg het mijn vriendin niet afgeleerd :/ )

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Teflonlaagjes, gietijzer en hout vinden vaatwassers niet lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
kmf schreef op maandag 26 juni 2017 @ 09:37:
Je hebt daar gelijk in, maar waarom neem je niet zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://www.spoelbakkenshop.nl/images/productImages/Lorreine_Luxe_rvs_dubbele_spoelbak_3434cm_LOR3434R.jpg

Wat modernere versie van de dubbele spoelbak. Je mist dan wel de afdruipplek, maar die heb je niet per se nodig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Gebruiken mensen dat dagelijks dan? Teflon snap ik, maar gietijzer en hout toch niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
Houten snijplank gebruik ik ook bijna dagelijks, maar met groente spoel ik het meestal met schoon water af. Af en toe mee in sopje. Tijdens koken leg ik ook vuile attributen in kleine afwasbak. Dan ruim ik als ik klaar ben het in de vaatwasser, of wat er niet in mag, spoel ik voor en leg het dan pas op aanrecht.

Ik zou geen groot gat voor afvalbak in mijn aanrecht willen. Wij hebben een Curver Senseo afvalbakje staan voor pads, filterzakjes en klein GFT, die 1x of vaker per dag even geleegd wordt in groene container. We hebben afvalsysteem gehad in aanrecht kastje, maar er weer uit gehaald, we vonden het smerig. Dit houdt veel makkelijker schoon en is flexibel te verplaatsen waar je net aan het snijden bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Dennis schreef op maandag 26 juni 2017 @ 10:57:
[...]

Je hebt daar gelijk in, maar waarom neem je niet zoiets?

[afbeelding]

Wat modernere versie van de dubbele spoelbak. Je mist dan wel de afdruipplek, maar die heb je niet per se nodig toch?
Een afdruipplek is voor onze situatie wel van belang. Een wok doe je niet in de vaatwasser.

En dat foto dat ik plaatste is een voorbeeld. Uiteindelijke optie staat niet vast.

Kan ook dit worden Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TqM8g1Y.jpg (* met waterontharder in huis heb ik toch geen kalkvlekken)
artbij schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:22:
[...]

Gebruiken mensen dat dagelijks dan? Teflon snap ik, maar gietijzer en hout toch niet.
Schier dagelijks gebruik:
Houten snijplank, spatel.
Gietijzeren wok. en/of pannen met teflonlaag.

Kunststof (van kookmachines) en doorzichtige glazen (dubbelwandig) gooi ik ook niet in de vaatwasser vanwege krassen.

Daarnaast is het ook zonde van de vaatwasserruimte om vergiet, grote pannen, en andere dingen in de vaatwasser te gooien.

[ Voor 27% gewijzigd door kmf op 26-06-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Señor Sjon schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 11:30:

[afbeelding]
Opklik voor bron
Die hadden we in onze vorige keuken (5 jaar geleden in onze vorige woning) besteld. Het ziet er loeistrak uit maar het nadeel is dat als je met prut vingers de kastjes open doet, die rand achter de deur ook ranzig wordt. En bij ons zat er nog een aluminium hoekstrip buiten het zicht waar je met de vingertoppen de kast open trekt; maar ik heb ook varianten gezien waarbij je gewoon letterlijk achter de rand van het deurtje grijpt, wat me niet bevorderlijk lijkt voor de staat van de top/laklaag.

Nu in onze nieuwe keuken hebben we gekozen voor een smalle RVS greep over de hele breedte, semigreeploos, dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://www.sombroekkeukens.nl/images/Media/Details/greeploos_greep_bovenop_front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.showroomkeukens.nl/afbeelding5/46267-Semi+greeploze+design+keuken.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
Ik stond af te wassen en kon het niet laten toch maar even een foto te maken :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RuRC7Cam.jpg

Dan ook gelijk maar even van onderste lade met afwasborstel, sponsje en schoonmaakspullen cq andere rommeltjes.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P1BmOoxm.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordymt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-10 13:50
knausfan schreef op maandag 26 juni 2017 @ 18:56:
Ik stond af te wassen en kon het niet laten toch maar even een foto te maken :)

[afbeelding]

Dan ook gelijk maar even van onderste lade met afwasborstel, sponsje en schoonmaakspullen cq andere rommeltjes.

[afbeelding]
Handig gedaan zo direct onder de gootsteen, geen gesmeer en geslinger van de 'vieze' spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
Heel fijn die lades onder aanrecht, omdat je zo alle beschikbare ruimte benut en de Quooker ook niet meer in zicht staat zoals in ons vorig kastje, hij valt nu helemaal weg achter de laden, ook de afvoer zie je niet meer. De lade erboven is gevuld met handdoeken, theedoeken en vaatdoeken en opbergdozen

De grijze bakken in onderste lade komen uit het oude afvalsysteem die we er uit gesloopt hadden. Maar ideaal voor schoonmaak middelen, omdat je ze aan de handgreep ook mee naar boven kan nemen bijvoorbeeld.

[ Voor 25% gewijzigd door knausfan op 26-06-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

kmf schreef op zondag 25 juni 2017 @ 23:00:
Ligt aan hoeveel werkruimte je hebt en jouw werkgewoonte.

[...]

Dat maakt zeker uit, als je toch ruimte over hebt hoef je het daarom niet te laten. Maar vanuit mijn gebruik heb ik er gewoon weinig aan. Een afdruipplaat vind ik ronduit lelijk, dus dat heb ik er liever niet in.
Afwassen doe ik ook vaak met de hand, zeker bij de RVS en gietijzeren pannen. Daarom heb ik liever één zeer grote gootsteen dan meerdere kleinere. De bak vol met water zetten doe ik toch nooit, afwassen gaat met een sponsje en een beetje water en dan afspoelen.

Het grote voordeel van geen extra bak en druipplaat is dat je ook geen plek hebt om doekjes of vieze vaat even neer te zetten in plaats van meteen constructief opruimen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knausfan
Leuk dat ieder zo zijn voorkeuren heeft. Mijn vader bracht vandaag andijvie van het land, en daar wil nog wel een gratis vlees bij geleverd worden :-) Dus even in reepjes snijden en in grote bak met zout water laten weken. Ondertussen de aardappeltjes schillen en in het kleine bakje afspoelen en mijn handen wassen, terwijl de andijvie stond te weken. Maar als je zoiets nooit doet, begrijp ik dat je het zinloos vindt om 1,5 of 2 bakken te nemen. Met mijn moeder thuis heb ik in mijn jeugd heel wat groente van het bouwland ingemaakt en dan zijn 2 spoelbakken zelfs onmisbaar.

Mijn moeder heeft een combi siemens oven en gebruikt hem alleen als magnetron. Ze vindt het te moeilijk en kan boekje nergens vinden. Vanmiddag ben ik even met haar gaan bakken in haar keuken, zodat ze de oven leert kennen. Heel leuk, nu heeft ze het door. Gelijk ga je dan weer vergelijken met je eigen keuken (zij heeft hem 8 jaar geleden bij zelfde zaak gekocht) en er over praten, wat zou je nu anders doen? Ze zou zeker voor meer laden hebben gekozen nu.

[ Voor 28% gewijzigd door knausfan op 27-06-2017 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrandALARM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:12
Wij gaan voor deze oplossing Etagon 500 spoelbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-10 08:45

WNT

Bedankt voor je link, die ga ik onthouden, ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-10 22:34
Heeft iemand goede ervaringen met een op maat gemaakt RVS aanrechtblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-10 11:09
Teflon gaat hier gewoon de vaatwasser in en heb niet het idee dat het daar slechter van wordt. Het kan tegen extreme warmte en wil niet echt reageren met allerlei gevaarlijke chemische zooi, een ritje in de vaatwasser lijkt me dan ook een walk in the park.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

WNT schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:23:
[...]

Bedankt voor je link, die ga ik onthouden, ziet er goed uit.
Toevallig heb ik dit model (in het wit) onlangs besteld, kijk ook even in Duitsland bij idealo.de ofzo, daar kun je deze spoelbak zomaar €100,- goedkoper vinden dan in Nederland.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrandALARM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01:12
Toevallig heb ik dit model (in het wit) onlangs besteld, kijk ook even in Duitsland bij idealo.de ofzo, daar kun je deze spoelbak zomaar €100,- goedkoper vinden dan in Nederland.
Dank voor deze tip.

Als jullie nog opzoek zijn naar een goede en makkelijke online keukenontwerp dan kan je goed terecht bij Tieleman keuken

[ Voor 31% gewijzigd door BrandALARM op 28-06-2017 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10 11:54
Ik heb onlangs een erg luxe keuken gekocht.
Kastjes komen van ikea en apparatuur (alles Bosch) van internet.
Heb ook een granieten werkblad (labrador Blue)
Deze keuken was verreweg het goedkoopste tenopzichte van Nederlandse en Duitse keuken boeren.
Indien mensen interesse hebben, kan ik gerust een foto en specificatie lijst uploaden.
Heb gemerkt dat er zeer beperkt info is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rolucious schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:46:
Ik heb onlangs een erg luxe keuken gekocht.
Kastjes komen van ikea en apparatuur (alles Bosch) van internet.
Heb ook een granieten werkblad (labrador Blue)
Deze keuken was verreweg het goedkoopste tenopzichte van Nederlandse en Duitse keuken boeren.
Indien mensen interesse hebben, kan ik gerust een foto en specificatie lijst uploaden.
Heb gemerkt dat er zeer beperkt info is.
Welke informatie vind jij zeer beperkt dan?

En luxe en ikea in een zin vind ik.nogal den uitdaging. Laat staan zeer luxe.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-10 13:17

jeka

Support your local club.

Rolucious schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 23:46:
Interesse! Wie heeft het geplaatst? Zelf/Ikea/Klusjesman?

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Dennis schreef op zondag 25 juni 2017 @ 12:20:
Als je een kookeiland neemt en je hebt aan beide zijdes kasten gepland staan, heb je dan daar tussenin ruimte nodig voor het leidingenwerk of kun je dit ook in één van de kastjes verwerken? Hoe hebben jullie dat opgelost?
Heeft iemand hier nog een idee over? Als je een kookeiland hebt en aan beide zijdes kastjes en daartussen geen ruimte, hoe kun je dan de leidingen het beste plaatsen? Door een keukenkastje (bijvoorbeeld spoelonderkast) heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 09:16:
[...]

Heeft iemand hier nog een idee over? Als je een kookeiland hebt en aan beide zijdes kastjes en daartussen geen ruimte, hoe kun je dan de leidingen het beste plaatsen? Door een keukenkastje (bijvoorbeeld spoelonderkast) heen?
In een luxe keuken neem je meestal ladekasten. Achter lades zit altijd wat ruimte voor leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:06
Dat is natuurlijk puur afhankelijk van de diepte van het werkblad i.c.m. diepte van de lades. Lade geleiders kan je in alle maten krijgen, dus ruimte maken met een iets minder diepe laden kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Zoh offertebevestiging binnen, met gelikte 3d plaatjes, maar dat is wel even schrikken, de keukenkastjes lijken wel lichtblauw :X hopelijk komt het door de software, in werkelijkheid moet het gewoon grijs zijn (onyx grijs). Ik weet dat onyx een beetje blauwwig is, maar niet zo extreem.

Zaterdag nog eens goed naar kijken met de adviseur in de winkel voordat we onze krabbel zetten.

originele render:

keuken origineel

En hoe de kleur er in onze beleving IRL uit zag:

keuken grijs

[ Voor 41% gewijzigd door Chiron op 29-06-2017 10:02 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 527 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1