Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
Ik vind ook dat er bar weinig informatie op internet te vinden is over Bora. Met name ''echte'' filmpjes op youtube en de ervaringen hiervan.. of ligt dit aan mij ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-05 15:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Possible schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:52:
Ik vind ook dat er bar weinig informatie op internet te vinden is over Bora. Met name ''echte'' filmpjes op youtube en de ervaringen hiervan.. of ligt dit aan mij ?
Lijkt me een goed iets? De klachten vinden meestal hun weg wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Possible schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:52:
Er is al een hele topic over de bora...
Bora, het einde van de afzuigkap?

Zoals @MikeyMan al schreef is geen (slecht) nieuws in dit geval goed nieuws. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Barry schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Neem geen Elica, ook geen Siemens, maar een Bora. Onderbouwing genoeg te vinden in dit topic.
Nja, ik heb het topic dus door zitten spitten en kan bar weinig vinden dus. Behalve dus statements als die van jou.
NNCi schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:08:
[...]

Er is al een hele topic over de bora...
Bora, het einde van de afzuigkap?

Zoals @MikeyMan al schreef is geen (slecht) nieuws in dit geval goed nieuws. ;)
Maar ook hier vind ik weinig echte ervaringen van mensen die langere tijd gekookt hebben. Maar ik zal nog eens extra doorpluizen.

[ Voor 40% gewijzigd door armageddon_2k1 op 29-05-2020 15:10 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:37
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:09:
[...]

Nja, ik heb het topic dus door zitten spitten en kan bar weinig vinden dus. Behalve dus statements als die van jou.

[...]

Maar ook hier vind ik weinig echte ervaringen van mensen die langere tijd gekookt hebben. Maar ik zal nog eens extra doorpluizen.
Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat Bora pas echt groot is geworden met de komst van de Pure, toen zijn pas echt de grote aantallen verkocht. Uiteraard werd de Basic ook wel verkocht en af en toe een classic of professional maar die aantallen verbleken bij de huidige vraag naar kookplaten met afzuiging. Mensen zijn echt heel lang terughouden geweest met het aanschaffen van een soortgelijk systeem terwijl nu ongeveer 80% van de klanten hier zelf om vraagt.
Over een jaar of 2 verwacht ik dat er veel meer reviews te vinden zullen zijn.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Tja, ik moet zeggen dat ik nu best wat reviews kan vinden dat de Siemens InductionAir lijn goed bevalt. Dat staat nogal haaks op opmerkingen als:
Neem geen Elica, ook geen Siemens, maar een Bora. Onderbouwing genoeg te vinden in dit topic.

[ Voor 51% gewijzigd door armageddon_2k1 op 29-05-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kapitein Merijn schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:40:
[...]

Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat Bora pas echt groot is geworden met de komst van de Pure, toen zijn pas echt de grote aantallen verkocht. Uiteraard werd de Basic ook wel verkocht en af en toe een classic of professional maar die aantallen verbleken bij de huidige vraag naar kookplaten met afzuiging. Mensen zijn echt heel lang terughouden geweest met het aanschaffen van een soortgelijk systeem terwijl nu ongeveer 80% van de klanten hier zelf om vraagt.
Over een jaar of 2 verwacht ik dat er veel meer reviews te vinden zullen zijn.
Hangt dat ook niet samen met dat iedereen ineens een eiland wil hebben? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:44:
Tja, ik moet zeggen dat ik nu best wat reviews kan vinden dat de Siemens InductionAir lijn goed bevalt. Dat staat nogal haaks op opmerkingen als:

[...]
Siemens word volop via internet verkocht en Bora niet, dat kan het misschien ook verklaren.
MikeyMan schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Hangt dat ook niet samen met dat iedereen ineens een eiland wil hebben? ;)
Absoluut! In ieder ruimte moet een eiland, hoe groot of klein ze ook is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 28-04 21:25
Barry schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Hoe verhoudt Gutman zich tot de genoemden in het rijtje? Die vinden wij het mooist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-04 21:49
M.b.t. apparatuur: in hoeverre gaan de keukenzaken mee in de echt scherpe deals? Ik ben mij aan het oriënteren en zie voor bijv. vaatwassers en ovens regelmatig deals langs komen bij de elektronicazaken, zoals deze:

Bijna 50% afgeprijsd dus. Is dat iets wat je ook kan krijgen via een keukenwinkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 14:13
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:49:
[...]

Waarschijnlijk goed afgericht dan ;)
Ik weet zeker dat ze het liever anders zou zien als die mogelijkheid er was.
Ik ben zelf bijna 2m en raak met mijn onderarmen de deur aan als ik er recht voor sta. Vergeet ook niet dat het een 60cm apparaat betreft bij @jeroenm17 waarvan de deur dus verder naar voren steekt. Een Neff met Hide and Slide zou nog een optie kunnen zijn.
Als dat het is dan is het me toch nog op 1 punt gelukt ;)
Hier ook 60cm apparaat met ernaast een 45cm combi stoomoven boven een warmhoudlade .
De oven heeft ook een duo zone waarbij we vaak alleen de bovenste zone aanhebben.
Maar zo heeft ze in een volgende keuken het liefst de vaatwasser ook verhoogd omdat ze last krijgt van haar rug met vullen en leeghalen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

goldmemberf1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:24:
M.b.t. apparatuur: in hoeverre gaan de keukenzaken mee in de echt scherpe deals? Ik ben mij aan het oriënteren en zie voor bijv. vaatwassers en ovens regelmatig deals langs komen bij de elektronicazaken, zoals deze:

Bijna 50% afgeprijsd dus. Is dat iets wat je ook kan krijgen via een keukenwinkel?
Check dit topic ff:

Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:14
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 13:49:
[...]

Waarschijnlijk goed afgericht dan ;)
Ik weet zeker dat ze het liever anders zou zien als die mogelijkheid er was.
Ik ben zelf bijna 2m en raak met mijn onderarmen de deur aan als ik er recht voor sta. Vergeet ook niet dat het een 60cm apparaat betreft bij @jeroenm17 waarvan de deur dus verder naar voren steekt. Een Neff met Hide and Slide zou nog een optie kunnen zijn.
De oven die Jeroenm17 in zijn lijstje heeft staan is 45 cm.

Een neff oven is zeker een mooie optie, maar die combineert wat 'kleur' betreft niet altijd met andere apparaten. Die zou je dus even in het echt moeten bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:37:
[...]

Een neff oven is zeker een mooie optie, maar die combineert wat 'kleur' betreft niet altijd met andere apparaten. Die zou je dus even in het echt moeten bekijken.
Ok, ik ging af op de render en daarin is een 60cm apparaat getekend. De codes van Siemens ken ik niet zo heel goed, ben meer thuis in Neff en Bosch.
Neff heeft eigenlijk alle apparaten die Siemens ook heeft dus het is dan verstandiger om alles naar Neef om te gooien. De Hide and slide oven is er wel alleen in 60cm uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goldmemberf1
30+ pagina's doorgepluisd. De conclusie is dus apparatuur los halen = goedkoper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-03 09:10
goldmemberf1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:10:
[...]

30+ pagina's doorgepluisd. De conclusie is dus apparatuur los halen = goedkoper?
Nee, je moet proberen de prijs van de meubels en de apparatuur te scheiden. De offerte van de losse apparatuur kun je bij je keuken bedrijf dan gebruiken om de totaalprijs naar beneden te krijgen. Als ze daar niet in meegaan, dan kun je altijd nog kiezen voor de losse apparatuur en alleen de meubels bij je keuken bedrijf. Ik denk dat het keuken bedrijf zal proberen je alles bij hun te laten afnemen. Totaalprijzen zonder specificatie werken niet zo goed, tenzij de totaalprijs voor jou goedkoper/beter is. Vergelijk ook vooral eerdere offertes van dat keukenbedrijf, soms zijn ze intrinsiek inconsequent (je betaalt opeens meer voor dezelfde meubels, maar je apparatuur lijkt dan goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenm17
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 14:07
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:37:
[...]

De oven die wij op de offerte hebben is een 60cm :)

Goed om te weten van de kleur, daar moeten we dan even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:52
Laurences schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:04:
[...]

Goed dat je dat schrijft, ik heb het even in de post vermeld. Ik weet inderdaad precies wat het gaat kosten en het totaal komt uit op 22k.

Je hebt gelijkt, ik was na een poosje best wel gaar. Logisch dat die gesprekken ook wel 3-4u duren normaliter. Dat het deze keer zo lang duurde kwam door mezelf. Ik laat graag opties de revue passeren en wil een beeld vormen van de mogelijkheden voordat ik tot een samenstelling kom. Overigens zaten we niet 8u tegenover elkaar, lunchpauzes, koffie breaks, rondjes door de zaak ;)

De plinthoogte is gewijzigd door een andere korpusmaat (hoger) aan te houden van de kastjes. Push top open kies ik voor mede het esthetische. Zoveel sta ik niet in de keuken. Hiervoor had ik hetzelfde systeem, in het begin was het misschien eventjes wennen.
Je noemt een hogere korpushoogte icm ballerina kastjes? Welke hoogte krijg je dan precies? Wij lopen NL tegen hetzelfde probleem aan. Wij krijgen ook ballerina. Wil de hoogte op 97cm, 3 cm blad en 78 cm korps geeft een plint van 16cm. Zou ik liever iets kleiner zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:29
Vandaag naar Bruynzeel Delft, die in ons nieuwbouwproject is aangewezen.
Ik ben benieuwd met welke offerte we terug gaan komen.

De hunt voor een keuken is in ieder geval geopend. :P

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Gezien het feit dat een keukenboer toegewezen wordt denk ik dat het niet de gunstigste offerte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
jeroenm17 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 23:58:
[...]

De oven die wij op de offerte hebben is een 60cm :)

Goed om te weten van de kleur, daar moeten we dan even naar kijken.
Ah, ik zie nu dat er twee varianten van de M836GNB6 zijn. Siemens liet de cM836GNB6 zien van 45cm, terwijl er dus ook een hM836GNB6 is van 60cm. Beetje onhandig apparatuur lijstje wat dat betreft (zou ik voor alle zekerheid nog even gecorrigeerd willen hebben in de offerte). Dat had kapitein Merijn toch beter gezien.

Wat de optie van neff betreft, neff heeft geen 60cm oven met magnetronfunctie. En magnetron combineert volgens mij sowieso niet goed met slide en hide, vanwege de extra beveiligingen die de deur bij magnetron moet hebben. Technisch is Neff in de regel identiek aan Siemens en Bosch, of in elk geval op het zelfde niveau. (Zeker niet slechter.) Maar Neff heeft hier en daar wel wat afwijkende functies, die je al dan niet kunnen aanspreken. Zoals bv. die slide en heide. En bij inductie werkt Neff bijvoorbeeld vaak met een 'twistpad'-knop. Dat lijkt mij persoonlijk minder fijn, maar ik kan mij voorstellen dat anderen dat juist heel prettig vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Rubbergrover1 op 30-05-2020 08:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
goldmemberf1 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:24:

Die vaatwasser is niet bijna 50% afgeprijsd. Ze vergelijken op die site simpelweg de adviesprijs met de verkoopprijs. Bij Siemens is de adviesprijs 'uit de boekjes' vaak bijna twee keer zo hoog als de gewone verkoopprijs, Er zijn sites waar je het prijsverloop van producten kunt bekijken (welke site was dat ook alweer :) ) en daar kun je zien dat deze 'aanbieding' voor dit product een heel normale prijs is.

Bij een goede keukenwinkel zul je enigszins vergelijkbare prijzen krijgen als via internet, waarschijnlijk ietsje hoger. Het hangt daarbij ook af van het merk. hoeveel 'opgeblazen' de adviesprijs is. Bij Siemens zul je ook zonder 'aanbieding' sowieso 30% korting kunnen krijgen, maar soms ook 40%. Als je keukenwinkel je deze apparaten tegen de adviesprijs wil verkopen, dan zou ik dus mijn bedenkingen hebben bij die winkel.

Maar een tegenvraag kan zijn, in hoeverre ga jij als klant mee in de prijsstelling van de keukenwinkel? Vind jij de hulp en service van de winkel en het feit dat je maar één aanspreekpunt hebt bij installatie en garantie een bedrag van bv. 50 of 100 euro per apparaat waard? Als je de winkelier die extra marge niet gunt, dan denk ik dat hij je met plezier doorverwijst naar de concurrent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 15:29
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:20:
Gezien het feit dat een keukenboer toegewezen wordt denk ik dat het niet de gunstigste offerte is.
Gelukkig kunnen we er gewoon vanaf zien. Als we elders een keuken kopen kunnen we de technische tekening met de bouwer delen en passen zij naar wens de leidingen aan. Uiteraard wel tegen betaling.

Bij de badkamer is het lastiger. Als je daar kiest voor casco dan worden de leidingen op de standaard plek geplaatst en daar is geen keuze mogelijk.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 07:47:
[...]

Ah, ik zie nu dat er twee varianten van de M836GNB6 zijn. Siemens liet de cM836GNB6 zien van 45cm, terwijl er dus ook een hM836GNB6 is van 60cm. Beetje onhandig apparatuur lijstje wat dat betreft (zou ik voor alle zekerheid nog even gecorrigeerd willen hebben in de offerte). Dat had kapitein Merijn toch beter gezien.

Wat de optie van neff betreft, neff heeft geen 60cm oven met magnetronfunctie. En magnetron combineert volgens mij sowieso niet goed met slide en hide, vanwege de extra beveiligingen die de deur bij magnetron moet hebben. Technisch is Neff in de regel identiek aan Siemens en Bosch, of in elk geval op het zelfde niveau. (Zeker niet slechter.) Maar Neff heeft hier en daar wel wat afwijkende functies, die je al dan niet kunnen aanspreken. Zoals bv. die slide en heide. En bij inductie werkt Neff bijvoorbeeld vaak met een 'twistpad'-knop. Dat lijkt mij persoonlijk minder fijn, maar ik kan mij voorstellen dat anderen dat juist heel prettig vinden.
De oude twistpad is geweldig en een verademing ten opzichte van de drukbediening op welke plaat dan ook in die tijd. De nieuwe twistpad fire werkt minder fijn en kan niet tippen aan de bora bediening (die koning vd bediening is). Op aanraden van de keukenverkopers hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-04 19:49
De Cheetah schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:20:
[...]

Je noemt een hogere korpushoogte icm ballerina kastjes? Welke hoogte krijg je dan precies? Wij lopen NL tegen hetzelfde probleem aan. Wij krijgen ook ballerina. Wil de hoogte op 97cm, 3 cm blad en 78 cm korps geeft een plint van 16cm. Zou ik liever iets kleiner zien...
Ik ga het even voor je opvragen bij de keukenboer. Laat het je weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Laurences schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:41:
[...]

Ik ga het even voor je opvragen bij de keukenboer. Laat het je weten.
De verhoogde onderkasten van Ballerina zijn 91cm hoog... Daarom vond ik het ook vreemd dat je zei dat er verhoogde kasten komen met een plint van 10cm. Je zou dan op 103cm werkhoogte uitkomen wat echt veel te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 11:23
Ik ben in de beginfase van het oriënteren op het laten bouwen van een huis. Zoals bij veel nieuwe 'uitdagingen' kijk ik hier of er informatie te vinden is. En zoals altijd is het antwoord volmondig "ja". Nu ben ik via het huizenbouw topic hier verzeild geraakt en langzaam maar zeker mijn weg naar boven aan het lezen. Ben inmiddels bij pagina 40 van ruim 500.

Een paar dingen heb ik al wel besloten:
* Geen keuken van DMG of soortgelijke zaak
* Netto prijzen
* Budget 15k max

Opties die ik nu overweeg (zonder dat ik op dit moment over afmetingen of opstelling beschik):
* Reddy offerte laten maken
* ASWA offerte laten maken
* DB keuken offerte laten maken
* IKEA keuken met deuren van KOAK of Haute cuisine o.i.d. en losse apparatuur bij keukenloods en werkblad ook elders. Installatie door een andere partij.

Wij willen heel graag houten fronten zoals te vinden bij KOAK of Haute cuisine. Ik heb nog te weinig beeld of dit soort deurtjes ook te vinden zijn bij gewone keukenzaken. Daar lijkt het toch op het eerste gezicht allemaal glad en glans. Maar misschien vergis ik me daarin.

Alles bij 1 partij geeft een hoop gemak, aan de andere kant zelf samenstellen geeft weer meer vrijheid. Dat zal de afweging zijn aan de hand van wat keukenzaken te bieden hebben. Houten fronten is in ieder geval een harde eis.

Wat ik heb begrepen van KOAK is dat zij de keuken volledig installeren. Ik weet niet of dit ook bij een andere leverancier van fronten voor IKEA keukens is. Mocht dit nu niet het geval zijn, wat voor partij kan ik daar voor benaderen? Een installateur? Een klusbedrijf?

We zijn nog helemaal in de beginfase, dus echt concreet is er nog niks, maar dit is op dit moment even hoe ik er tegenaan kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurences
Kapitein Merijn schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 10:55:
[...]

De verhoogde onderkasten van Ballerina zijn 91cm hoog... Daarom vond ik het ook vreemd dat je zei dat er verhoogde kasten komen met een plint van 10cm. Je zou dan op 103cm werkhoogte uitkomen wat echt veel te hoog is.
De Cheetah schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 00:20:
[...]

De korpushoogte is 84,5cm, beschikbaar sinds begin dit jaar. Heb het ook nog even voor je nagezocht en kwam uit op een keukenforum in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Laurences schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:03:
[...]

[...]

De korpushoogte is 84,5cm, beschikbaar sinds begin dit jaar. Heb het ook nog even voor je nagezocht en kwam uit op een keukenforum in Duitsland.
Kijk, dat wist ik dan weer niet.
Wel jammer dat het een halve rastermaat is waardoor je bijvoorbeeld geen 2 gelijke fronten boven elkaar krijgt bij een ladekast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laurences schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:03:
[...]

[...]

Raar trouwens dat deze vraag/discussie pas komt nadat de fabrikant al uitgekozen lijkt te zijn. Bij ons was de corpushoogte een van de belangrijkste criteria om bepaalde merken bij voorbaat al weg te strepen. (Samen met de mogelijkheid van verdiepte lades en korven, daar hoor ik vreemd genoeg maar weinig vragen over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
Kapitein Merijn schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Kijk, dat wist ik dan weer niet.
Wel jammer dat het een halve rastermaat is waardoor je bijvoorbeeld geen 2 gelijke fronten boven elkaar krijgt bij een ladekast.
Interessant dat je dat als voorbeeld neemt. Ik heb twee gelijke fronten boven elkaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. de Sloper
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-04 09:34
Hoe maak je een Bora kookplaat schoon als er vloeistof in komt bijvoorbeeld doordat een pan overkookt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
J. de Sloper schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 12:05:
Hoe maak je een Bora kookplaat schoon als er vloeistof in komt bijvoorbeeld doordat een pan overkookt?
Bora weet ik niet zeker, nog nooit gezien in het echt, maar bij andere merken kun je het rooster verwijderen en daaronder zit dan een lekbakje wat je kunt legen en reinigen. Zal bij bora niet anders zijn schat ik zo in.

YouTube: Downdraft afzuigkappen - Kooptips (Consumentenbond)

[ Voor 10% gewijzigd door berndw op 30-05-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:48

OMX2000

By any means necessary...

Ik had een mail gestuurd naar Schröder keukens met de vraag of een Siemens XXL vaatwasser ook past. Ze antwoordden dat kan met hun Premium Line. En als het goed is staat die in onze aanbieding. Ga ik dus nog navragen bij keukenboer.

Meanwhile ben ik ff energie aan het verzamelen om een vergelijkbare keuken van Next125 bij een lokale boer en een DMG-er te laten offreren. Even zien waar ze mee komen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Laatst online: 30-04 13:06

siemenz

Koetje

Nou wij hebben de eerst offerte binnen. De opstelling is nog niet zoals we willen. Het eiland wordt toch een schiereiland tegen de linkermuur aan.

Verder zit er de volgende apparatuur in:

Bora PURU
NEFF b47CR22N0 (zo'n Slide and hide)
NEFF KI2322F30 Koelkast
NEFF S723P60X3E Vaatwasser
Quooker Fusion 3 Pro

1e offerte
Kasten (BULTHAUP):
EUR 9.500 ex btw

Apparatuur
EUR 7.100 ex btw

Installatie en bezorgen
EUR 2.000 ex btw

Totaal
22.500 IN btw

We hebben een keurige specificatie per machine gekregen wat het kost, en ' voorlopig' hanteren ze daar even de advies prijzen.

Wat vinden jullie van de opstelling en het aantal kasten? Wij twijfelen namelijk of de keuken niet wat te klein is. Het eiland wordt dus horizontaal geplaatst tegen de wand aan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvrGsQYOP71W5rl6VumFJ_fS2cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkY9GxhwfRhbSB9zjEEa8iRa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76EjBzxdSVfS6WqwNITaiP0JGQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iG1QLGG78Bi51814WST13RKX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0nudd_Q1lfUaCl-dTyykH5aZmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/COcisqxaYdw6krAG20Wg3aox.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGwLJk2rteYpHph2SqIsBv686po=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wPMq1MSBTezTaKarofzz5ypy.png?f=fotoalbum_large

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het klinkt een beetje alsof je graag een eiland, terwijl dat misschien wat gekunsteld wordt en niet de handigste oplossing is. Ik vind het in deze opstelling jammer dat die rechter hoge kast de ruimte waar benauwder lijkt te maken. Ik denk dat het ruimtelijker zou zijn als daar, in de hoek tussen raam en deuren, ook lage kasten zouden zijn.

Ik denk dat ik gewoon een simpele L opstelling zou doen, met lage kasten bij de kant met het raam en dan ook linksom, tegen de lange linker muur, en dat afsluiten met twee hoge kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Hoi,

Wij zijn ook op zoek naar een nieuwe keuken voor ons nieuwbouw. We hebben helaas maar ruimte voor 1 toren waar een koelkast en oven in moet komen.
Graag willen we een koelkast van 102cm en de oven willen we meteen boven de koelkast hebben. De plinten hebben een hoogte van 12cm.

1: Koelkast van 102 cm icm een oven/magnetron combi.
2: Koelkast van 102 cm icm een oven boven de koelkast.

Volgens de keukenboer levert optie 2 misschien problemen op omdat de rijkbereik bij een oven misschien te groot wordt. Deur bij een oven is namelijk 12cm langer.

Iemand hier ervaring mee? Wij zijn zelf 1.85 en 1.70 m.

[ Voor 3% gewijzigd door ken op 30-05-2020 14:16 ]

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

ken schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:14:
Hoi,

Wij zijn ook op zoek naar een nieuwe keuken voor ons nieuwbouw. We hebben helaas maar ruimte voor 1 toren waar een koelkast en oven in moet komen.
Graag willen we een koelkast van 102cm en de oven willen we meteen boven de koelkast hebben. De plinten hebben een hoogte van 12cm.

Volgens de keukenboer levert optie 2 misschien problemen op omdat de rijkbereik bij een oven misschien te groot wordt. Deur bij een oven is namelijk 12cm langer.

kan je oven niet gewoon in een onderkast zoals vroeger ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Dan willen we liever niet. Zo’n grote oven hebben we ook weer niet nodig.

We zitten ook te twijfelen tussen 2 zwarte spoelbakken:
- DPS 708214
- Franke KBG 210.50

Iemand ervaringen met deze spoelbakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ken schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 14:14:
Hoi,

Volgens mij is dit precies de situatie die hierboven ook bij Jeroenm17 speelt. Met een 45 cm oven/combi moet dat volgens mij wel kunnen, maar ik zou de hoogte wel even ergens in een keukenwinkel 'voelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:57
ken schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:34:
Dan willen we liever niet. Zo’n grote oven hebben we ook weer niet nodig.
In een onderkast kan gewoon een normale (60cm) oven, met een lade eronder ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-05 16:33

Impry

Rallymedia.nl

Deze foto kwam ik tegen met een ‘lage’ oven. Dan heb je een beetje een idee hoe dit er uit kan zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trjl28Sn0Vrm5GVuu2J2Z2W5I6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jJlc78JY2DF2OuM5tjlvvHFb.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Impry op 30-05-2020 20:36 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Bedankt voor de foto, ik vind het persoonlijk niet mooi. Of een grote losse oven of geen oven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 00:07
Fornuis nog te overwegen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Dat is wel een optie als er geen alternatieven zijn, maar niet de voorkeur.

Iemand ervaring met de Franke Fragranit en de Fraceram. Is de Fraceram echt een stuk sterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar, het verschil tussen een oven en een combi is volgens jou het formaat @ken ?
Er zijn ook 45cm ovens te krijgen. Met precies dezelfde functies.

Ik ken zelf alleen de Miele apparatuur, maar aan oppervlak doen die het best goed. Uiteraard mis je wat hoogte.
Lagere koelkast zou nog een optie kunnen zijn.

Wij hadden een 102 koelkast met de ovens er boven in het vorige huis. Dat ging op zich prima. Moet daarbij wel opmerken dat ik 2m ben en mijn vrouw 1m85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken

ken

Mij werd verteld dat de deur van een over 12cm langer is waardoor Een oven in praktijk lastiger in gebruik is.

Ik zit ook te twijfelen tussen een 3 of 4 cm blad icm een greeploos keuken. Iemand hier toevallig foto’s van? Ik kan dit helaas niet binnen korte termijn bij de keukenboer bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De lengte van de deur is iha afhankelijk van de hoogte van de binnenruimte. Een oven met een lekker ruime binnenruimte zal waarschijnlijk een hogere binnenruimte hebben en kan daardoor een hogere deur hebben. Maar dat zou ik niet als bezwaar zien (in tegendeel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie06
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-10-2024
Ok na lang lurken even mijn situatie voorleggen.

We hebben een partij gevonden die voor ons een op maat gemaakte keuken kan maken met HiMacs en bamboe voor 20K incl. Daarbij willen ze de apparaten zelf inkopen, zodat ze deze exact kunnen inpassen en afwerken. We krijgen hun inkoopprijs + 10% marge voor henzelf. Zij leveren de keuken dus op maat af met alle apparatuur erin.

Opstelling is bij muur twee hoge kasten en 2 lage kasten met werkblad. En een schiereiland. Beide 3 meter lang.

Nu is mijn vraag of de prijzen die zij bieden voor apparaten een beetje goed zijn. We hebben maar 4 apparaten, waarvan er eentje Bora is, dus we hebben niet gekeken naar lijnen van dezelfde merken, maar wat het beste bij ons past.

Prijzen ex btw
BORA PURU € 1.793
DPS PERISNOER2 € 10
BOSCH HSG836NC1 € 883
MIELE G7362SCVI € 925
MIELE KFN37282ID € 983

Totaal € 4.593,00
Fee 10 % van € 4.593,00 = € 459,00
btw = 1.060,92

Totaal = 6.112,92

inbouwen = € 600,0 ex btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Vinnie06 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:19:

We hebben een partij gevonden die voor ons een op maat gemaakte keuken kan maken met HiMacs en bamboe voor 20K incl. Daarbij willen ze de apparaten zelf inkopen, zodat ze deze exact kunnen inpassen en afwerken. We krijgen hun inkoopprijs + 10% marge voor henzelf. Zij leveren de keuken dus op maat af met alle apparatuur erin.
Mag ik vragen welke partij dit is? Mag ook per DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ken schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:33:
Mij werd verteld dat de deur van een over 12cm langer is waardoor Een oven in praktijk lastiger in gebruik is.

Ik zit ook te twijfelen tussen een 3 of 4 cm blad icm een greeploos keuken. Iemand hier toevallig foto’s van? Ik kan dit helaas niet binnen korte termijn bij de keukenboer bekijken.
Maar dat zal het verschil tussen een 60 en 45 cm apparaat zijn. Niet tussen oven en combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Het mooie van zo'n partij is dat ze het niet om de apparatuur doen, dat is bijzaak, maar dat ze hun marge uit de keuken zelf halen. De apparatuur zullen ze daardoor behoorlijk goedkoop kunnen leveren, naar de echte marge zal in de keukenkasten (en werkblad) zitten.

De apparatuur zulk je dus ergens anders waarschijnlijk niet goedkoper kunnen vinden, maar ik gok dat de prijs-kwaliteit verhouding van het kastwerk anders ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie06
berndw schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:25:
[...]

Mag ik vragen welke partij dit is? Mag ook per DM.
Ik weet niet of dat netjes is, aangezien ik alle prijzen heb gedeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivonb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-08-2024
Morpheusk schreef op zondag 24 mei 2020 @ 12:42:
Hoeveel ruimte houdt men in het algemeen tussen de kastenwand en het kookeiland?

Ik heb ongeveer 350cm brede ruimte beschikbaar. Maar dit zal wel te krap zijn voor een hoge kastenwand + kookeiland verwacht ik.
je kan ook aan de kopse kant een kastenwand maken en zo lekker veel ruimte voor je eiland houden. Heb ik gedaan en geen spijt van. Aan de kopsekant zit bij mij een raam van 92 cm breed. rechts van het raam heb ik 2 kasten hoog met koelkast en vriezer, ovens erboven en dan nog kastruimte.Onder het raam heb ik 2 lage lades van 120 cm ieder met een mooie afdekplank van het kastmateriaal. Dit is een bankje geworden. Heerlijke plek om te hangen tijdens het koken of tijdens een feestje, waar de keuken altijd de plek is waar iedereen rond om heen gaat staan. Afstand van kasten tot eiland (120x240 + zijwanden met greeplijst) is 96 cm geworden. Nu heb ik aan beide kanten van het eiland ruimte genoeg om rond te lopen.
Zoals je kan uitrekenen heb ik iets meer dan 350 maar ook dat moet gaan passen met kleinere lades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie06
Rubbergrover1 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:23:
[...]

Het mooie van zo'n partij is dat ze het niet om de apparatuur doen, dat is bijzaak, maar dat ze hun marge uit de keuken zelf halen. De apparatuur zullen ze daardoor behoorlijk goedkoop kunnen leveren, naar de echte marge zal in de keukenkasten (en werkblad) zitten.

De apparatuur zulk je dus ergens anders waarschijnlijk niet goedkoper kunnen vinden, maar ik gok dat de prijs-kwaliteit verhouding van het kastwerk anders ligt.
Ze maken zelf Himacs op maat, dus daar zal wel meer marge zitten. Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 04:26
millerman_sf schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:52:
Ik kan echter weinig over de AiroDesign vinden. Heeft iemand er ervaring mee? Met name het geluidsniveau vs de Bora ben ik erg benieuwd naar en de meerwaarde van een plasmafilter.
Geen ervaringen met het merk of met de zin/onzin van plasmafilters in het algemeen?

Intussen is de eerste offerte binnen. Ik vind hem zelf nogal aan de hoge kant, maar dat is niet geheel onverwachts vanuit de projectleverancier voor onze nieuwbouwwoning. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Komende week ontvangen we 2 offertes voor dezelfde opstelling in Systemat (AV2035 + 1097). Aangezien Pronorm een witte binnenkant heeft, gaat onze voorkeur sowieso uit naar Systemat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander2289
  • Laatst online: 09-12-2022
Wij hebben zojuist een aanbod gekregen van Faber in Nordhorn voor een Systemat keuken matzwart zonder houtfineer en zonder wijnkoeler, maar wel met betere vaatwasser van Siemens en de PUXU.
We zijn daar fantastisch geholpen door Marcel.

Deze offerte bij Faber komt inclusief keramiek blad en achterwand van keramiek. Deze offerte is 11k lager uit dan bovenstaande offerte.

Tevens twijfelen wij nog tussen het onbekende merk Schmidt, Leight of dus deze scherpere offerte van Systemat.

Prijstechnisch liggen alle offertes rond de 25 tot 27K incl. bijkeuken van 2 meter met wasbak en standaard kraan.

Heeft iemand in dit Topic nog ervaring met Schmidt? Of een tip qua deze kosten? We hebben ook bij elke leverancier een dure en goedkopere offerte van merken als Schuller, Ballerina, Next, Rotpunkt en een aantal italiaanse keukens waar ik hier niets over lees. Allen met deze opstelling, matzwarte kunstof kasten en anti vingerprint. Met een wit blad.

Alvast dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aSp9avd5gWgUU-j0La1Zc9troU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oibetZD3iACPyJyMDX6yR65W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-grMVZDh5ExWKT5GLBNqEQaXgHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTCQ7oYitnguIWQxNtXiOZO6.jpg?f=fotoalbum_large
Inmiddels al een tijdje bezig met me verdiepen in de wereld van keukenapparatuur. Flink wat boeken doorgebladerd en per merk ook wel voorkeuren voor types/functionaliteiten. Dus de nodige hoekjes omgevouwen ;)
Alleen nu een keuze maken tussen die merken, hoe doe je dat?!

Als auto-man kan ik me voorstellen hoe het een beetje werkt, je kunt het ene niet vergelijken met een andere, het gevoel speelt een rol, etc.. Toch probeer ik wat duidelijkheid te krijgen.
De volgende merken heb ik nu goed bekeken dmv de boeken: Pelgrim, Atag, Neff, Siemens en een snelle blik op Küpperbusch.

Bij ATAG Benelux lijkt de prijsopbouw redelijk helder te zijn waardoor ik kom op een vergelijk met VAG:
Etna - Skoda
Pelgrim - Volkswagen
Atag - Audi

En dan kan een luxe Volkswagen (bijv. de VW Arteon) aardig op hetzelfde niveau zitten als een Audi. Qua functies en uitstraling vergelijkbaar, alleen een nét iets mindere afwerking dan Audi. Audi is bijv. weer beter geïsoleerd/stiller.
Binnen het merk Atag zit er ook een verschil, een Audi A3 (Matrix) of Audi A5 (Magna). Andere uitstraling, meer functies, luxer.
Heb ik dan een beetje een goed vergelijk gemaakt?

Hoe gaat dat op voor de BSH Groep? Bosch, Siemens, Neff en Gaggenau.
Gaggenau is uiteraard het top-merk. Maar Bosch, Siemens en Neff vind ik lastiger te vergelijken. Of zitten die meer op één lijn, alleen met andere stijl. (Skoda vs Seat)
Iemand die daar verder mee kan helpen?

[ Voor 58% gewijzigd door Impry op 31-05-2020 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander2289
  • Laatst online: 09-12-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UDqzz8napLa3vPMZaQgTtLYnpk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0QMRfk3ZD4AjTwriM3zwnw7k.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJV33rxYpxi8MlwNCTgmKmRLxFI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iamR7bwZHbowD1wNuDma6L5Q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
Vinnie06 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:38:
[...]

Ik weet niet of dat netjes is, aangezien ik alle prijzen heb gedeeld.
Ik weet het ook niet, maar ik heb het gevoel dat jij dat niet netjes vindt. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn

Nu is mijn vraag of de prijzen die zij bieden voor apparaten een beetje goed zijn. We hebben maar 4 apparaten, waarvan er eentje Bora is, dus we hebben niet gekeken naar lijnen van dezelfde merken, maar wat het beste bij ons past.
Waarom zou een wildvreemde jou een gunst verlenen door jou zijn inkoopprijzen te tonen en daar maar 10% bovenop te zetten?
Zoek even de bruto prijzen op en 'do the math' ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Impry schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inmiddels al een tijdje bezig met me verdiepen in de wereld van keukenapparatuur. Flink wat boeken doorgebladerd en per merk ook wel voorkeuren voor types/functionaliteiten. Dus de nodige hoekjes omgevouwen ;)

Als auto-man kan ik me voorstellen hoe het een beetje werkt, je kunt het ene niet vergelijken met een andere, het gevoel speelt een rol, etc.. Toch probeer ik wat duidelijkheid te krijgen.
De volgende merken heb ik nu goed bekeken dmv de boeken: Pelgrim, Atag, Neff, Siemens en een snelle blik op Küpperbusch.

Bij ATAG Benelux lijkt de prijsopbouw redelijk helder te zijn waardoor ik kom op een vergelijk met VAG:
Etna - Skoda
Pelgrim - Volkswagen
Atag - Audi

En dan kan een luxe Volkswagen (bijv. de VW Arteon) aardig op hetzelfde niveau zitten als een Audi. Qua functies en uitstraling vergelijkbaar, alleen een nét iets mindere afwerking dan Audi. Audi is bijv. weer beter geïsoleerd/stiller.
Binnen het merk Atag zit er ook een verschil, een Audi A3 (Matrix) of Audi A5 (Magna). Andere uitstraling, meer functies, luxer.

Gaggenau is uiteraard het top-merk. Maar Bosch, Siemens en Neff vind ik lastiger te vergelijken. Of zitten die meer op één lijn, alleen met andere stijl. (Skoda vs Seat)
Leuk, zo’n auto vergelijk!

Bij de BSH groep is het inderdaad een ander verhaal dan bij ATAG. Bosch en Siemens maken beiden instapmodellen, waarbij de kwaliteit soms zelfs lager ‘aanvoelt’ dan bij Etna. Bij De duurdere modellen is dit uiteraard weer een heel ander verhaal.

Heel Nederland kiest voor Siemens, terwijl Bosch veel gebruiksvriendelijkere ovens maakt. Ik neem hier even de oven als referentie omdat alle andere apparatuur vrijwel identiek is van Bosch en Siemens.

Neff wordt neergezet als merk voor de kookfanaat. Veel fysieke knoppen, echt gericht op gemak en koken.

Gaggenau is de B&O onder de keukenapparatuur. Mooi design, maar zelfs Gaggenau is bijna identiek aan Bosch en Siemens.

Ik zou het auto vergelijk eigenlijk niet kunnen maken. Auto’s zijn voor de helft emotie en gevoel. Keukenapparatuur hoeft dat niet te zijn. Kan wel uiteraard, maar of dat verstandig is.... Neem Smeg en Boretti. Leuk design, maar troep van de bovenste plank.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Amen! Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Kleine aanvulling dan nog, niet ieder merk heeft de zelfde varianten. Het kan dus zij dat Siemens bijvoorbeeld een bepaalde oven heeft met functie de die Bosch niet heeft. Of andersom. Kwalitatief verschilt het niet, naar je moet wel net het merk hebben dat de door jou gewenste opties heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 07:26
Wij hebben bijna exact dezelfde keuken. Eiland is alleen iets kleiner, het is namelijk 270cm lang. We betalen 23.950 voor een Next 125 keuken met top apparatuur. Ben benieuwd welke keuzes jij zult maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie06
Kapitein Merijn schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:20:
[...]

Waarom zou een wildvreemde jou een gunst verlenen door jou zijn inkoopprijzen te tonen en daar maar 10% bovenop te zetten?
Zoek even de bruto prijzen op en 'do the math' ;)
Hoezo wereldvreemd? Ik ben toch gewoon klant? Waarom moet daar perse 10% op? Wel transparant verder.

En wat bedoel je met bruto? Adviesprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Etna - Skoda
Pelgrim - Volkswagen
Atag - Audi

Hele goede vraag. Wie met verstand (van auto’s ;)) kan ons verder helpen?

Iemand die daar verder mee kan helpen? “Mijn” bulthaup meneer de verkoper adviseert ons alles van Nef te nemen. Bij de slide and hide oven wil ik dat advies graag van m overnemen. Mooi spul. Maar bij de koelkast en de vaatwasser?? Die zijn toch geïntegreerd dus doe dan voor hetzelfde geld maar een betere

[ Voor 10% gewijzigd door siemenz op 01-06-2020 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Vinnie06 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:24:
[...]

Hoezo wereldvreemd? Ik ben toch gewoon klant? Waarom moet daar perse 10% op? Wel transparant verder.

En wat bedoel je met bruto? Adviesprijs?
Hoe weet jij dat het transparant is? Wie zegt dat die prijzen ook daadwerkelijk de inkoopprijzen zijn?
Ik kan je vertellen dat je best nette prijzen hebt gekregen maar echt geen inkoop +10% ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

siemenz schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:33:
[...]

Hele goede vraag. Wie met verstand (van auto’s ;)) kan ons verder helpen?

Iemand die daar verder mee kan helpen? “Mijn” bulthaup meneer de verkoper adviseert ons alles van Nef te nemen. Bij de slide and hide oven wil ik dat advies graag van m overnemen. Mooi spul. Maar bij de koelkast en de vaatwasser?? Die zijn toch geïntegreerd dus doe dan voor hetzelfde geld maar een betere
Ik snap de voorkeur voor Neff niet zo goed, behalve bij die slide en hide deuren (let op, alleen bij ovens, niet bij combimagnetron). Het is prima spul hoor, maar waarom iemand Neff boven de andere BSH merken zou verkiezen anders dan puur smaak, ik weet het niet.
Mijn moeder heeft allemaal Neff apparatuur, maar ik zie er echt niets bijzonders aan ten opzichte van de andere merken. Koelkasten/vriezers zou je bij Liebherr moeten willen shoppen, de vaatwasser van Miele die ik heb doet het erg goed en qua kookplaat zijn er ook wel andere opties afhankelijk of je gas of inductie wil.

Om in de autotermen te spreken, ik vind de Neff een echte Skoda. Prima product, redelijk waar voor je geld maar nergens heel goed (en ook niet slecht) in. En om het plaatje compleet te maken, ik heb zelf een luxe uitgevoerde Octavia gereden ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 01-06-2020 10:31 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wat betreft de keuze voor neff of iets anders, de neff vaatwasser en koelkast zouden ongeveer net zo geprijsd moeten zijn als de identieke Siemens versie, misschien een paar tientjes duurder. Dus als je het hebt over voor het zelfde geld iets beters, dan zou ik eerder een overstap naar Liebherr overwegen. Maar een overstap van neff naar bijvoorbeeld Siemenz zou weinig moeten uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Etna - Skoda
Pelgrim - Volkswagen
Atag - Audi

Ik zou een bezoek aan de showrooms overwegen. Daar kun je alles op je gemak goed bekijken, aanraken (pre-corona) en vragen stellen aan de adviseurs. Niet alles haal je uit de boekjes ;)

Wij zaten zelf nog te twijfelen tussen Siemens/Bosch en AEG. Alle drie goede betrouwbare merken. Na bezoeken aan de showrooms hebben we een definitieve keuze gemaakt.

Voor onze keuken wilden we apparatuur met een strakke zwarte look.
Het uiterlijk van Siemens vonden we wat minder en bovendien boven ons budget. We waren teleurgesteld over de draaiknoppen van Bosch.
We zijn daarom hoofdzakelijk voor AEG-apparaten gegaan (4stuks) maar met een Siemens vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:17

EiT

Wij hadden ATAG in onze vorige woning. Naja... ATAG...... vaatwasser was rebranded AEG, koelkast rebranded Whirlpool.

Zal de goedkoopste ATAG lijn geweest zijn. De vaatwasser en koelkast waren echt ruk. Vaatwasser waste niet goed schoon, koelvries altijd ijs.

Nu bewust gekozen om niet voor het goedkoopste te gaan. Bosch ovens, de rest is Miele. Bij de Bosch oven is de bediening echt ruk, was ons in het inspiratiehuis niet opgevallen.
De Miele vaatwasser is een verademing, altijd schone vaat. Ook lekker ruim (XXL). Ik zou alleen geen 2e keer voor knock2open gaan, te langzaam. Ik denk dat een servo drive prettiger zou functioneren. Koelkast en vriezer zijn ook geweldig, de ATAG maakte veel herrie, de Miele vrijwel niets.

Over de afzuigkap van ATAG ben ik ook niet te spreken. Zoog af naar buiten, maar veel te weinig zuig kracht en stank bleef hangen. Nu afzuiging in de plaat die ook direct naar buiten gaat en werkt veel beter.

Ben wel blij met het Miele spul, voelt ook veel robuuster dan de ATAG apparatuur in onze vorige woning. Maar ik vond dit ook van de hogere Siemens lijn die ik in de showroom zag.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie06
Kapitein Merijn schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:46:
[...]

Hoe weet jij dat het transparant is? Wie zegt dat die prijzen ook daadwerkelijk de inkoopprijzen zijn?
Ik kan je vertellen dat je best nette prijzen hebt gekregen maar echt geen inkoop +10% ;)
Ah zo, ja daarom stel ik ook de vraag hier. Ze hebben hun eigen inkoop offerte ook bijgevoegd, dus dat vind ik wel transparant. Of dat ook de echte offerte is, kan ik natuurlijk niet achterhalen. Ze zijn verder geen grote partij als keuken loods ofzo, dus wellicht krijgen ze daarom minder korting? Kan dat?

Ik weet nog steeds niet wat je met brutoprijs bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Ik heb jullie hulp nodig:

Sinds twee/drie jaar heb ik een vreemd probleem met mijn oven, we stellen hem meestal in op 180/200 graden, de maximaal aantal graden is 250. Soms slaat de oven op hol, we horen dan een klik en de oven gaat dan acceleren naar ver boven de 300, de laatste keer was het 349.

Kan het de thermostaat zijn?? Mijn simpele gedachten zou zijn dat de oven dan nooit goed moet functioneren, dat is niet het geval bij ons.

Niet de echte!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:08
Sjongejonge, wat een gedoe is het om een keuken vanaf scratch voor nieuwbouw te kiezen. Ik ben al een poosje bezig, maar moet deze week toch eens de knoop gaan doorhakken. Momenteel heb ik het volgende op het oog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vd8veyDi-8dnJxuIM6M_jNu8fY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RZbbVSvAebAUnj1yWALyk6q3.png?f=fotoalbum_large

Schuller keuken- mat zwart AFP (anti-finger-print)
  • 6 hoge kasten
  • Eiland
Dekton werkblad 300x120 cm (liefst niet dikker dan 20 mm)
  • 25 tot 30 cm overstek over de gehele 300 cm lengte
Aparatuur
  • 2 koel-vries combi's (ipv 1 hoge koelkast en 1 hoge vriezer, omdat er dan nog meer kou ontsnapt bij elke keer openen)
  • 2 Siemens IQ700 ovens: 1 combi stoom & 1 combi magnetron
  • Siemens IQ500 vaatwasser (gratis bij de keuken)
  • Quooker
  • Bora of Siemens kookplaat met recirculatie
De keuken, het werkblad en de apparaten ga ik waarschijnlijk bij verschillende leveranciers halen, vanwege de prijs.

Nu zit ik nog te dubben over het bar-gedeelte van 300x25 cm. De keukenverkoper zegt dat het geen probleem is om te doen met keramiek. Dekton zelf geeft aan dat Dekton buigvast is en tot 30cm diepte kan. Maar een verkoper van enkel werkbladen raadt mij dit af om dit met Dekton of keramiek te doen. Hij gaf aan dat Dekton en keramiek zo zwaar zijn, dat het zelfs bij het monteren erg lastig is om het blad te kantelen, zonder dat het breekt. Ik vraag het me zelf ook af, maar ging mee met de zeker ogende keukenverkoper.

Heeft iemand hier een mening over?

En kan iemand mij vertellen wat de netto prijzen ongeveer zijn van de Bora Professional 2.0 en Classic 2.0? Mag per pb natuurlijk.

** Edit ** Oh, heb net vernomen van Bemmel & Kroon, dat de Bora's die ik noem er alweer "uit gaan". Ik moet dus kijken naar de PUXU, blijkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door echthard op 01-06-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Laatst online: 19-03 14:22
echthard schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:41:
Sjongejonge, wat een gedoe is het om een keuken vanaf scratch voor nieuwbouw te kiezen. Ik ben al een poosje bezig, maar moet deze week toch eens de knoop gaan doorhakken. Momenteel heb ik het volgende op het oog:

[Afbeelding]

Schuller keuken- mat zwart AFP (anti-finger-print)
  • 6 hoge kasten
  • Eiland
Dekton werkblad 300x120 cm (liefst niet dikker dan 20 mm)
  • 25 tot 30 cm overstek over de gehele 300 cm lengte
Aparatuur
  • 2 koel-vries combi's (ipv 1 hoge koelkast en 1 hoge vriezer, omdat er dan nog meer kou ontsnapt bij elke keer openen)
  • 2 Siemens IQ700 ovens: 1 combi stoom & 1 combi magnetron
  • Siemens IQ500 vaatwasser (gratis bij de keuken)
  • Quooker
  • Bora of Siemens kookplaat met recirculatie
De keuken, het werkblad en de apparaten ga ik waarschijnlijk bij verschillende leveranciers halen, vanwege de prijs.

Nu zit ik nog te dubben over het bar-gedeelte van 300x25 cm. De keukenverkoper zegt dat het geen probleem is om te doen met keramiek. Dekton zelf geeft aan dat Dekton buigvast is en tot 30cm diepte kan. Maar een verkoper van enkel werkbladen raadt mij dit af om dit met Dekton of keramiek te doen. Hij gaf aan dat Dekton en keramiek zo zwaar zijn, dat het zelfs bij het monteren erg lastig is om het blad te kantelen, zonder dat het breekt. Ik vraag het me zelf ook af, maar ging mee met de zeker ogende keukenverkoper.

Heeft iemand hier een mening over?

En kan iemand mij vertellen wat de netto prijzen ongeveer zijn van de Bora Professional 2.0 en Classic 2.0? Mag per pb natuurlijk.

** Edit ** Oh, heb net vernomen van Bemmel & Kroon, dat de Bora's die ik noem er alweer "uit gaan". Ik moet dus kijken naar de PUXU, blijkbaar.
Welke prijzen hangen verkopers/keukenzaken hieraan en welke zaken zijn dat? Het is een redelijke grote keuken en je gaat veel zelf doen blijkbaar, dus de prijs was tegengevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
896gerard schreef op maandag 1 juni 2020 @ 17:57:
[...]

Welke prijzen hangen verkopers/keukenzaken hieraan en welke zaken zijn dat? Het is een redelijke grote keuken en je gaat veel zelf doen blijkbaar, dus de prijs was tegengevallen?
De prijs van iets valt me tegen als het veel scheelt met elders. Als het weinig scheelt, dan kies ik liever ook voor gemak en bestel ik alles bij 1 leverancier. Maar het maakt nu weinig uit om het zo te doen en het scheelt wel een paar duizend euro. De apparaten worden namelijk ook gemonteerd door de keukenboer. Het werkblad wordt dan alleen door een andere leverancier gemonteerd. De montage kosten bij elkaar opgeteld is volgens mij net zo hoog als het door 1 leverancier te laten doen.

De kasten komen van Super Keukens. Prijzen voor het lijstje met apparaten moet ik nog opvragen. Maar zal wel over 10k heengaan. Ik moet nog kiezen welke het exact gaan worden.

Dus samengevat:

Apparaten: >10k
Kasten: 7300,- (kan nog wat oplopen als ik wat meer lades wil)
Werkblad: 2k - 3k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Laatst online: 19-03 14:22
echthard schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:58:
[...]

De prijs van iets valt me tegen als het veel scheelt met elders. Als het weinig scheelt, dan kies ik liever ook voor gemak en bestel ik alles bij 1 leverancier. Maar het maakt nu weinig uit om het zo te doen en het scheelt wel een paar duizend euro. De apparaten worden namelijk ook gemonteerd door de keukenboer. Het werkblad wordt dan alleen door een andere leverancier gemonteerd. De montage kosten bij elkaar opgeteld is volgens mij net zo hoog als het door 1 leverancier te laten doen.

De kasten komen van Super Keukens. Prijzen voor het lijstje met apparaten moet ik nog opvragen. Maar zal wel over 10k heengaan. Ik moet nog kiezen welke het exact gaan worden.

Dus samengevat:

Apparaten: >10k
Kasten: 7300,- (kan nog wat oplopen als ik wat meer lades wil)
Werkblad: 2k - 3k
Je zal het ongetwijfeld weten, maar bij websites als Keukensloods krijg je aardige indicaties van de prijzen van apparatuur. Deze offertes kan je in gesprekken met keukenzaken gebruiken om de prijs van apparatuur naar beneden te praten. Wij waren pas bij een keukenzaak en de prijs van elk stuk apparatuur was €400 hoger dan de prijs die ik daarvoor al opgezocht had. Terwijl Keukensloods etc ook gewoon winst maken! Of je matte afwerking wilt of houten kastjes maakt ook uit, en ik zie ook nog koofwerk eromheen. Dat is ambachtelijk werk (lees: de zpp'er moet dat zelf in elkaar zien te beunen) en de consument weet niet hoeveel dat echt kost dus wordt er aardig wat voor gerekend.

Slimme zet van dat werkblad, want veel mensen betalen daar inderdaad veel te veel voor. Hebben dan 40% korting gekregen op de kastjes (coronatijd) en 25% op de apparatuur en denken dat ze binnenlopen, terwijl ze €2000 teveel voor het werkblad betalen. DMG heeft daar uiteraard een rol in, maar in de keukenwereld in het algemeen geldt gewoon: als je niet weet hoeveel het echt moet kosten, zal de verkoper regelen dat je dáárvoor teveel betaalt en de rest verkopen als korting. Geldt voor apparatuur, werkblad en kastjes. Zo heeft hij én tevreden klanten én een tevreden werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
Ja, ik ga enkele van die partijen langs voor offertes. De netto prijzen zijn denk gemiddeld 40% goedkoper dan de adviesprijzen. En als je meerdere afneemt, krijg je nog een korting.

Voor standbouw heb ik nog geen idee wat het me gaat kosten en door wie ik dat het beste kan laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Barry schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:10:
[...]
Leuk, zo’n auto vergelijk!

Bij de BSH groep is het inderdaad een ander verhaal dan bij ATAG. Bosch en Siemens maken beiden instapmodellen, waarbij de kwaliteit soms zelfs lager ‘aanvoelt’ dan bij Etna. Bij De duurdere modellen is dit uiteraard weer een heel ander verhaal.

Heel Nederland kiest voor Siemens, terwijl Bosch veel gebruiksvriendelijkere ovens maakt. Ik neem hier even de oven als referentie omdat alle andere apparatuur vrijwel identiek is van Bosch en Siemens.

Neff wordt neergezet als merk voor de kookfanaat. Veel fysieke knoppen, echt gericht op gemak en koken.

Gaggenau is de B&O onder de keukenapparatuur. Mooi design, maar zelfs Gaggenau is bijna identiek aan Bosch en Siemens.

Ik zou het auto vergelijk eigenlijk niet kunnen maken. Auto’s zijn voor de helft emotie en gevoel. Keukenapparatuur hoeft dat niet te zijn. Kan wel uiteraard, maar of dat verstandig is.... Neem Smeg en Boretti. Leuk design, maar troep van de bovenste plank.
Ik denk ik gooi het even over een andere boeg! Dank voor de toelichting.

Bij Siemens zelf zie je de prijsopbouw weer helder terug in iQ100/300/500/700, dus dat snapt elke leek. Maar merken met elkaar vergelijken vind ik maar lastig.
NNCi schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:15:
[...]
Ik zou een bezoek aan de showrooms overwegen. Daar kun je alles op je gemak goed bekijken, aanraken (pre-corona) en vragen stellen aan de adviseurs. Niet alles haal je uit de boekjes ;)
Klopt, staat ook nog wen op de planning. Maar vind het wel fijn om met bepaalde voorkennis zo'n showroom in te gaan.

Iets wat mij wel op valt is dat bij ovens (i.t.t. bijv. vaatwassers) er nergens iets genoemd wordt over geluidsproductie.
Vrienden hebben een Siemens bakoven met magnetron, serie iQ700 en dat ding is met de ovenfunctie zó stil! Dat is echt een verademing tov de Pelgrim die wij nu hebben.
Dat zou zo een reden zijn om voor de iQ700 serie te gaan, maar misschien is een Atag Magna-serie oven wel stiller.

Zijn er bepaalde specificaties waar zoiets terug te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 13:53

DJT

Impry schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:00:
[...]

Ik denk ik gooi het even over een andere boeg! Dank voor de toelichting.

Bij Siemens zelf zie je de prijsopbouw weer helder terug in iQ100/300/500/700, dus dat snapt elke leek. Maar merken met elkaar vergelijken vind ik maar lastig.

[...]

Klopt, staat ook nog wen op de planning. Maar vind het wel fijn om met bepaalde voorkennis zo'n showroom in te gaan.

Iets wat mij wel op valt is dat bij ovens (i.t.t. bijv. vaatwassers) er nergens iets genoemd wordt over geluidsproductie.
Vrienden hebben een Siemens bakoven met magnetron, serie iQ700 en dat ding is met de ovenfunctie zó stil! Dat is echt een verademing tov de Pelgrim die wij nu hebben.
Dat zou zo een reden zijn om voor de iQ700 serie te gaan, maar misschien is een Atag Magna-serie oven wel stiller.

Zijn er bepaalde specificaties waar zoiets terug te vinden is?
Wij hebben ook de 45cm bakoven met magnetron (iQ700) en die vind ik juist wel relatief luidruchtig in vergelijking met de 60cm stoom/bakoven (iQ700) die we ook hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Moet je nagaan hoeveel herrie die van ons nu maakt ;) Maar dat is precies wat ik bedoel. Een (na)loeiende oven kan best een hinderlijk geluid zijn, zeker als je eettafel dicht bij de oven staat.
Ik heb wel eens iets gelezen over 'koelmotoren/achterwanden' en dat je aan de hand van dat type zou kunnen kijken of het een stille motor is. Maar daar kan ik maar weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Helemaal mee eens. Het is raar dat je zo weinig hierover kunt vinden. Niet alleen over de hoeveel geluid (geluidsniveau), maar ook over hoe lang de oven nog 'nablaast'. Vanwege dat nablazen heb ik in het verleden een oven veel minder gebruikt dan ik zou willen, omdat het gewoon zo veel irritatie gaf. Terwijl een andere oven gewoon stil was als je klaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohnee
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-04 09:35
Wij zijn momenteel ook bezig met een zoektocht naar een mooie keuken. Hebben een mooie keuken laten samenstellen bij superkeukens (sorrento Plus) nu vroeg ik me af wat het verschil is met de Pronorm keukens? Ik zit namelijk te overwegen om bij keukenloods ook een offerte op te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-03 09:10
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:36:
Helemaal mee eens. Het is raar dat je zo weinig hierover kunt vinden. Niet alleen over de hoeveel geluid (geluidsniveau), maar ook over hoe lang de oven nog 'nablaast'. Vanwege dat nablazen heb ik in het verleden een oven veel minder gebruikt dan ik zou willen, omdat het gewoon zo veel irritatie gaf. Terwijl een andere oven gewoon stil was als je klaar was.
Is ook zo. Nou heb ik dat wel geprobeerd uit te zoeken voor een vriezer en een koelkast. Bij de specificaties staan natuurlijk de decibellen, maar in de gebruikersreacties staan zowel reacties van mensen die ‘em “heerlijk stil” vinden als van mensen die ‘em “hinderlijk en irritant luidruchtig“ vinden. Er zit ook iets subjectiefs aan en in geval van een koelcompressor ook of je inbouwkast dempende materialen of eigenschappen bezit.
Zo’n nablazende oven kan inderdaad enorm irriterend zijn. Misschien in geval van Siemens contact opnemen met het https://www.inspiratiehuis2020.nl/? Ik had ook vragen over Gaggenau apparatuur en op basis van hun informatie (en advies) besloten die niet aan te schaffen, terwijl Gaggenau wel tot dat concern behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-05 04:26
Ik zie dat ik per ongeluk voor offerte-aanvragen Systemat fronten 1097 heb gevraagd, in plaats van houtfineer 5084. De eerste valt in prijsgroep 1, de juiste in prijsgroep 8. Bij Thuiskeukens kan ik geen frontjes selecteren, dus mijn idee om daar 2 offertes aan te vragen om het verschil te berekenen, gaat niet echt lukken. Heeft iemand een idee hoe ik zelf het prijsverschil tussen beide frontjes zou kunnen benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Inmiddels bij twee keukenzaken een opzet uit laten werken, waar echt wel de nodige tijd in is gaan zitten. Nu het echt over apparatuurkeuze gaat blijkt dat ze beide geen Bora leveren, maar wij willen sowieso de X Pure (PUXU).

De keukenzaken kunnen uiteraard wel het 'gat' in het keramiek werkblad laten zagen. Maar de installatie moet dan door iemand anders gebeuren. Dingen waar ik aan moest denken:
- Als bijv. het blad beschadigd wordt bij installatie van de Bora door een externe partij, wie draagt daar dan de verantwoordelijkheid voor?
- Maakt veldafzuiging met afvoer naar buiten het nog ingewikkelder? (welke volgorde?)
- Wat is jullie ervaring met de installatie/oplevering door een andere partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja dat soort discussies moet je dus voorkomen. Anders zit jij er lekker tussenin. Ik zou lekker een andere toko uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Ben ik weer. Inmiddels aardig met de handen in het haar, want de aannemer van mijn nieuwbouwwoning wil de plannen voor de aansluitingen niet meer wijzigen. Terwijl ze na de bouwvakvakantie pas beginnen met bouwen :-(

Long story short:
  • Nieuwbouwhuis gekocht, waarbij het meerwerk al gekozen was (ik was al de 4e in de rij, waardoor de aannemer al met de inkoop van start moest)
  • De aannemer zegt de aansluitingen van het water niet meer te kunnen wijzigen (electra kan ik zelf nog wel doen). Via de kruipruimte wordt lastig, want er ligt vloerverwarming.
  • Nu zouden we dat kunnen oplossen dmv een voorzetwandje; echter wil de aannemer nu ook niet meer het plan van vloerverwarming wijzigen. En op de plek waar wij het water willen, namelijk bij het raam, ligt nu vloerverwarming en dat mag niet ivm legionellagevaar.
Kortom: de opstelling die we voor ogen hadden, namelijk een U-opstelling (met koken aan de lange muur, kasten aan de korte muur), is nu niet meer mogelijk en we zien ook weinig alternatieven voor een plezierige keuken waar je fatsoenlijk kan koken.

Bijgevoegd nog een keer de plattegrond van de keuken. Een paar constateringen die we zelf al hebben gedaan:
  • We willen geen hoge kasten links, want die steken dan bijna 50cm voor het raam uit
  • De schiereiland optie vinden we te smal + we denken dan te weinig ruimte over te hebben voor een tafel
  • Voor het water zijn we dus gebonden aan de 'standaard' aansluitpunten, aan de korte muur rechts.
Jullie een idee wat we zouden kunnen doen? Want zelfs de project-keukenboer weet het nu niet meer :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oo4XsKi2WamHRZMYbOWMNxrycDQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F4Lk0uS4wWT5NnALCrmVVbKI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Kun je de waterleidingen niet tegen de muur monteren, van het originele tappunt naar je gewenste positie? Je hebt daar toch de keukenkasten voor staan, dus dan merk je er niets van. Eventueel kun je de kasten nog iets van de wand zetten, waardoor er met ruimte achter is en je ook een dieper werkblad kunt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-05 17:51
goldmemberf1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:56:
Ben ik weer. Inmiddels aardig met de handen in het haar, want de aannemer van mijn nieuwbouwwoning wil de plannen voor de aansluitingen niet meer wijzigen. Terwijl ze na de bouwvakvakantie pas beginnen met bouwen :-(

Long story short:
  • Nieuwbouwhuis gekocht, waarbij het meerwerk al gekozen was (ik was al de 4e in de rij, waardoor de aannemer al met de inkoop van start moest)
  • De aannemer zegt de aansluitingen van het water niet meer te kunnen wijzigen (electra kan ik zelf nog wel doen). Via de kruipruimte wordt lastig, want er ligt vloerverwarming.
  • Nu zouden we dat kunnen oplossen dmv een voorzetwandje; echter wil de aannemer nu ook niet meer het plan van vloerverwarming wijzigen. En op de plek waar wij het water willen, namelijk bij het raam, ligt nu vloerverwarming en dat mag niet ivm legionellagevaar.
Kortom: de opstelling die we voor ogen hadden, namelijk een U-opstelling (met koken aan de lange muur, kasten aan de korte muur), is nu niet meer mogelijk en we zien ook weinig alternatieven voor een plezierige keuken waar je fatsoenlijk kan koken.

Bijgevoegd nog een keer de plattegrond van de keuken. Een paar constateringen die we zelf al hebben gedaan:
  • We willen geen hoge kasten links, want die steken dan bijna 50cm voor het raam uit
  • De schiereiland optie vinden we te smal + we denken dan te weinig ruimte over te hebben voor een tafel
  • Voor het water zijn we dus gebonden aan de 'standaard' aansluitpunten, aan de korte muur rechts.
Jullie een idee wat we zouden kunnen doen? Want zelfs de project-keukenboer weet het nu niet meer :D

[Afbeelding]
Wellicht een parallel opstelling met aan de rechterkant een laag spoeldeel en 2 hoge kasten, en links een laag deel met je kookplaat (evt een Bora oid zodat je zicht naar buiten niet wordt belemmerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:09:
Kun je de waterleidingen niet tegen de muur monteren, van het originele tappunt naar je gewenste positie? Je hebt daar toch de keukenkasten voor staan, dus dan merk je er niets van. Eventueel kun je de kasten nog iets van de wand zetten, waardoor er met ruimte achter is en je ook een dieper werkblad kunt krijgen.
Dit zou kunnen, ware het niet dat op de gewenste positie vloerverwarming ligt. En dat willen ze niet aanpassen. Vloerverwarming icm waterpunt kan niet volgens de keukenboer, omdat je dan met legionellagevaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
HKP32 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:53:
[...]

Wellicht een parallel opstelling met aan de rechterkant een laag spoeldeel en 2 hoge kasten, en links een laag deel met je kookplaat (evt een Bora oid zodat je zicht naar buiten niet wordt belemmerd).
Zoiets zit ik nu ook te denken, alleen krijg je dan (voor mijn gevoel) een beetje een gek spoelgedeelte (+ vaatwasser). Ik moet het maar eens uittekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
goldmemberf1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:28:
[...]

Dit zou kunnen, ware het niet dat op de gewenste positie vloerverwarming ligt. En dat willen ze niet aanpassen. Vloerverwarming icm waterpunt kan niet volgens de keukenboer, omdat je dan met legionellagevaar zit.
Maar als de leiding over de muur gaat, dan heb je toch niets te maken met wat er bij de vloer speelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Rubbergrover1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 04:06:
[...]

Maar als de leiding over de muur gaat, dan heb je toch niets te maken met wat er bij de vloer speelt?
"Ook wanneer er een warmwaterleiding boven vloerverwarming zit loop je risico op legionella besmetting." - aldus de projectkeukenzaak...En het lijkt me ook niet zo chill dat de warmte daar opstijgt, voor de houdbaarheid van producten, een ingebouwde vuilemmer en dat soort zaken.

[ Voor 15% gewijzigd door goldmemberf1 op 04-06-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:57
goldmemberf1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:47:
[...]

"Ook wanneer er een warmwaterleiding boven vloerverwarming zit loop je risico op legionella besmetting." - aldus de projectkeukenzaak...En het lijkt me ook niet zo chill dat de warmte daar opstijgt, voor de houdbaarheid van producten, een ingebouwde vuilemmer en dat soort zaken.
Zo heet (en blijft) die leiding toch niet? Als je deze achter de kasten laat lopen op een cm of 15 (even een aanname) dan kan ik mij weinig voorstellen bij eventueel legionella gevaar. Eventueel zou je nog zelf de leidingen kunnen verlengen als de projectleverancier dat niet voor je wil doen? Of willen ze dan de keuken niet meer plaatsen omdat het niet conform de afspraken is?

Wellicht kan iemand met meer kennis over de regels hier toelichting op geven, maar het klinkt nogal vergezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

goldmemberf1 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:47:
[...]

Hier staat alles in dat je nodig hebt volgens mij:

https://isso.nl/fileadmin...t-hotspots-15-04-2013.pdf

Lijkt er op dat de keukenzaak een tikkie overdrijft.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:06
Ik denk niet dat je met zo'n opstelling in minder dan een dag legionella aan het kweken bent. Ik neem aan dat je keukenkraan elke dag wordt gebruikt dus hoe groot is die kans nu helemaal. Na een vakantie even door laten lopen maar dat was sowieso al een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:35
goldmemberf1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:56:
...
[/list]

[Afbeelding]
Kun je toch niet via de kruipruimte naar de linker lange muur komen? Vloerverwarming ligt eigenlijk nooit strak tegen de wand aan dus daar is vast nog wel ruimte om waterleidingen door de vloer te halen. In ons vorige huis (ook nieuwbouw) was daar zeker 15 cm ruimte tussen muur en leidingen van de vloerverwarming. Meer dan genoeg om een gat voor de waterleiding door de vloer te boren. Anders even kijken tijdens de bouw hoe de vloerverwarming leidingen er in liggen voordat de dekvloer is gestort. Weet je precies hoeveel ruimte je hebt. bij alle wanden.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

f4stf0rw4rd schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:52:
[...]

Kun je toch niet via de kruipruimte naar de linker lange muur komen? Vloerverwarming ligt eigenlijk nooit strak tegen de wand aan dus daar is vast nog wel ruimte om waterleidingen door de vloer te halen. In ons vorige huis (ook nieuwbouw) was daar zeker 15 cm ruimte tussen muur en leidingen van de vloerverwarming. Meer dan genoeg om een gat voor de waterleiding door de vloer te boren. Anders even kijken tijdens de bouw hoe de vloerverwarming leidingen er in liggen voordat de dekvloer is gestort. Weet je precies hoeveel ruimte je hebt. bij alle wanden.
In plaats van daarop te gokken, misschien beter even een IR camera huren ;)

Ik heb zelf bijvoorbeeld niet volledig onder de keuken doorgelegd. Leek mij wat onzinnig om onder de keukenkasten te verwarmen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
@goldmemberf1
Gewoon de keuken volledig 65cm diep maken en de leidingen over de muur leggen. Zo kan je de gewenste opstelling alsnog realiseren.

Ik zou echter als eerste even vereniging eigen huis bellen. Dat de aannemer zo met de koper omgaat slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Pagina: 1 ... 135 ... 511 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1