You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Qua upgrades is een Mojave GROM BLX eigenlijk veel goedkoper dan de brushed versie, want er zijn meer upgrades dan alleen de motorSnuffel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:59:
Met dat laatste ben ik het absoluut niet mee eens.
Granite Grom in brushed versie is enorm veel lol, daar heb je zeker geen brushless voor nodig.
En mocht het ergens toch gaan kriebelen: er past gewoon een brushless set in.
Ik heb uiteindelijk voor de versie met accu genomen, ik vind de zwart/goude wel toffer. Maar nu heeft mijn zoontje een extra accu
Ik heb nu 3S accu's van ZEE (via Amazon) met een Deans T-plug, ik heb er nu een verloopstekkertje bij. Dat werkt perfect. Qua lader heb ik een imax X100 lader via marktplaats gescoord. Best luxe en uitgebreid ding (ik kan er iig van alles op instellen
Vaak bu'j te bang!
Tuurlijk heb je lol, brushless is wel een stuk degelijker en sneller en zeker in het geval van de Mojave is het echt een nobrainer. De brushless versie gebruikt stalen aandrijfassen en differentielen, terwijl de brushed versie daar (slechte) plastic onderdelen gebruikt.Snuffel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:59:
Met dat laatste ben ik het absoluut niet mee eens.
Granite Grom in brushed versie is enorm veel lol, daar heb je zeker geen brushless voor nodig.
En mocht het ergens toch gaan kriebelen: er past gewoon een brushless set in.
Kan niet stoppen met ontploffen!
As zondag is er club dag by speedway tilburg. Leuk om eens te kijken als niet te ver weg woont. Daar wordt op een offroad circuit gereden. Niet vaak met de mojave maar wel leuk om eens te zien waar mee geraced wordt en om met mensen te praten.
Hardcased accu's voorkomt al de kans op kleine beschadigingen waardoor ze onbetrouwbaar worden maar dit soort kleinere formaten zijn vaak iets moeilijker te vinden. Maar ja, Traxxas verkoopt ook geen hardcased accu's....
Laden en bewaren in een LiPo zak is wel verstandig. Genoeg mensen die het niet doen maar je moet gewoon rekening houden met die ene keer dat het je wel kan overkomen ook al gebeurt het nooit.
ZIjn dat dan deze?Bob Popcorn schreef op donderdag 11 september 2025 @ 13:35:
- Zouden jullie een andere keuze maken, zo ja, welke?
- Terugkijkend zou ik eigenlijk liever het model zonder accu's hebben gekozen (de zwarte), omdat ik vrijwel direct 2 Gens Ace 2S2200 accu's heb gekocht en een Gens Ace iMars Mini lader. Dat Spektrum systeem is vrij beperkt en het bijgeleverde ladertje was vrij snel kapot. Nu ik wat langer rij heb ik geupgrade naar 3S van Gens Ace en die heeft dezelfde balancing plug, dus dat past mooi. Het Spektrum accutje en de lader worden niet meer gebruikt. Ben het wel met je eens dat de teal/pink versie er het vetste uit ziet 8)
https://www.toemen.nl/pro...2-stekker-arrma-grom-223s
https://www.toemen.nl/pro...atterij-lader-met-voeding
Zo'n adapter, is dat dan Deans naar EC2? Dus zoiets? https://www.toemen.nl/pro...4awg-siliconen-kabel-1-st-tom-562 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:27:
[...]
Ik heb nu 3S accu's van ZEE (via Amazon) met een Deans T-plug, ik heb er nu een verloopstekkertje bij. Dat werkt perfect. Qua lader heb ik een imax X100 lader via marktplaats gescoord. Best luxe en uitgebreid ding (ik kan er iig van alles op instellen)
Dat gevoel heb ik ook wel.sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:06:
@Angeloonie ik raad mp af als je geen ervaring hebt. Het risico op een miskoop is dan te groot imho.
Ik zit nu 99% 100% zeker op die Arrma Mojave Grom 223S BLX.
Enige puntje is nog welke lader, accu's e.d. Wil sowieso extra/grotere accu's en misschien ook 3S, dus dat is even puzzelen wat het wordt.
Bij AliExpress heb je bijv. deze: https://nl.aliexpress.com...prod%3A#nav-specification
5200mAh 2S voor een tientje per stuk, wel nog een verloopje nodig. Maar dat is toch veel beter dan een 2200mAh halen? Dan kun je langer racen? Of denk ik te simpel?
Want als dat gewoon OK is dan haal ik een paar grote 2Sjes en nog een 3S erbij voor nog geen 50€
Bij trxxs-winkel was de auto nog goedkoper te krijgen, dus dan was de zwarte-niet-RTR versie eigenlijk geen optie. Voor 239,99 wat €10 meer is dan de zwarte heb je een lader+accu erbij. Dus daar kan ik dan sowieso mee starten en ondertussen zoeken naar andere laders/accus.
:strip_exif()/f/image/lvzi1RV2MBKsD53sVCYcOz6s.png?f=user_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Angeloonie op 11-09-2025 16:23 ]
Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie
Klopt! Alleen een beefy USB C lader heb je vast wel in huis (ik gebruik m'n laptoplader van 100w, hij kan max 60w hebben), en dat losse ladertje haal je voor 18 euro van AliExpress (en is gewoon origineel spul). Je hebt wel nog een verloopje nodig van XT60 naar IC2. Bij het setje van 45 euro zit die er ook bij geloof ik.Angeloonie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:40:
Bedankt voor al het advies!
[...]
ZIjn dat dan deze?
https://www.toemen.nl/pro...2-stekker-arrma-grom-223s
https://www.toemen.nl/pro...atterij-lader-met-voeding
Die accu die je linkt is een 3S accu. Daarmee is die Mojave echt bloedjesnel, veel te snel voor een kind. Op 50% is die ongeveer even snel als op 2S op 100%.
Dit is de 2S versie
[ Voor 5% gewijzigd door Bob Popcorn op 11-09-2025 15:54 ]
Ik heb zelf uiteindelijk een paar Zee 3S shorty's gekocht, deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007432989554.html
Zoals gezegd, op 50% is dit net zo snel als 100% op 2S
Vaak bu'j te bang!
Weet je wat het max formaat is voor de Mojave?-tom-562 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:36:
@Angeloonie Die specifieke 2S accu past niet in een Mojave. Bron: mezelf, ik heb die accu's liggen voor mijn Traxxas Rustler
Ik heb zelf uiteindelijk een paar Zee 3S shorty's gekocht, deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007432989554.html
Zoals gezegd, op 50% is dit net zo snel als 100% op 2S
Die shorties worden blijkbaar niet naar NL verzonden
Welke adapter gebruik je? Kan bijna nergens XT60 naar IC2 vindenArjanE007 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:23:
Ik heb deze 3s voor de grom en deze passen perfect: https://www.amazon.nl/OVO...830450&psc=1&gad_source=1
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Wat stom, ik heb ze echt 3 weken geleden besteld.Angeloonie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:00:
[...]
Weet je wat het max formaat is voor de Mojave?
Die shorties worden blijkbaar niet naar NL verzonden
Vaak bu'j te bang!
Voor mezelf had ik de Associated Pro4 SC10, maar als newbie werd ik toch wat zemuwachtig van die enorme Lipo's die erbij zaten. In een huis vol kinderen toch wat teveel gedoe en kopzorgen dus toch maar terug gestuurd. Wel jammer, want zo'n 1/10 is wel enorm gaaf.
De losse stekkers zijn prima te vinden, even de soldeerbout aan en je bent zo klaarAngeloonie schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:32:
[...]
Welke adapter gebruik je? Kan bijna nergens XT60 naar IC2 vinden
Snuffel schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:07:
Ik heb de standaard esc connector eraf gehaald en vervangen voor een XT60. Werkt prima en zo krijg je een breed scala aan batterijen die er prima in passen.
Mjah probleem 1 is dat ik geen soldeerbout heb, en probleem 2 is dat ik dat ook nog nooit gedaan hebmemphis schreef op donderdag 11 september 2025 @ 22:35:
[...]
De losse stekkers zijn prima te vinden, even de soldeerbout aan en je bent zo klaar
Overigens hoort het kunnen solderen en het hebben van een bout wel bij iedere vorm van RC modelbouw
[ Voor 22% gewijzigd door Bob Popcorn op 12-09-2025 06:38 ]
Volgens mij heeft mijn vader ooit wel eens gesoldeerd, maar geen idee of hij het nog heeft liggenmemphis schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:54:
Ook niet iemand in de buurt?
Overigens hoort het kunnen solderen en het hebben van een bout wel bij iedere vorm van RC modelbouw
Als het echt nodig gaat zijn leer ik het wel, maar dat zien we dan wel als het zo ver is.
Van wat ik lees past EC2 enkel op IC2 als je de stekker er in forceert. Dan heb ik liever een XT60 met IC2 verloopje zeg maarBob Popcorn schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 06:37:
@Angeloonie IC2 is afaik een "beschermd" formaatje van Spektrum ofzo. EC2 moet je hebben, is hetzelfde. Die kun je wel vinden bij de rc boer.
Postbode komt tussen 13:15-15:45 met de Mojave Grom BLX
Heb gisteravond bij Ali nog meer spul besteld, op 3 aparte accounts ivm korting voor nieuwe leden

De Mojave BLX:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/38uNRuh0k020htOanz4LgKs3.jpg?f=user_large)
Verloopje XT60M>IC2F:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wap5B6S4NiJEoTDxNTgALJOL.avif?f=user_large)
2x Zeee 3S 2200:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/nvumXuf5TMlio6cbUfY0PFa3.avif?f=user_large)
Zeee Lipo Guard Safe Bag:
:no_upscale():strip_exif()/f/image/Sh4ZpyhE1qaEbyaYdpNktfSC.avif?f=user_large)
Enige dat ik nog mis is de Gens Aces iMARS. Die was daar op zich goedkoop, maar ik moet ook een fatsoenlijke voeding erbij, dan ben ik bijna net zo veel kwijt als in NL. En voedingen op AliExpress.. Ik weet het niet. Ga denk ik gewoon het setje bij Toemen bestellen, kost in totaal misschien €10 meer maar is iig wel door de juiste keuringen etc. gekomen.
[ Voor 45% gewijzigd door Angeloonie op 12-09-2025 08:55 ]
Ah, wacht, dat heet weer iEC2Angeloonie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:48:
Van wat ik lees past EC2 enkel op IC2 als je de stekker er in forceert. Dan heb ik liever een XT60 met IC2 verloopje zeg maar

En wat heb je nodig? Als je op 2 kanalen op 2C (3 tot 4A) gaat laden heb je aan een 12v 8A voeding voldoende, je zou zelfs een PC voeding kunnen gebruiken. Anders kijk je even bij een dumpzaak https://www.baco-army-goods.nl/site/shop-search/?q=voeding Soms kan je bij de lokale kringloop geluk hebben.
Anders zou je via aliexpress ook prima merken als ugreen of baseus kunnen kopen, die maken ook prima usb laders.
Alternatief is de imars D300, dan heb je meteen 2 kanalen voor 2 lipo's tegelijk en meer opties, kost je tegen de 100 euro op ali. Of minder als ze acties hebben, ik was rond de 65 euro kwijt. Ook fijn als je grotere accu's gaat kopen die anders erg lang duren op een usb lader.
Andere optie is een SkyRC E430 https://www.toprc.nl/skyrc-e430-ac-charger.htm Plug and play en betaalbaar
En wat ook een optie kan zijn welke ik gebruik voor mijn kleine LiPo pakketten is een Radiolink CM210, laad 1.5A op met alleen 2S accu's, kost maar 16 tot 20 euro en kan je via USB-C maar ook gewoon via een high power USB-A poort voeden.
Lader met voeding, ik denk voor nu zat, als ik merk dat ik meer wil dan kan ik altijd nog upgraden denk ik zo
Fijne van dit setje (icm G-Tech accu's) is dat je niks hoeft in te stellen qua laadvermogen etc, dat gaat allemaal automatisch via de balanskabel.Angeloonie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:09:
Thanks voor de opties. Alleen is dit setje toch wel het makkelijkste voor nu denk ik: https://www.toemen.nl/pro...atterij-lader-met-voeding
Lader met voeding, ik denk voor nu zat, als ik merk dat ik meer wil dan kan ik altijd nog upgraden denk ik zo

Weet ik veelmemphis schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:53:
Accu's zijn altijd tot een 60% geladen, genoeg om ff te gassen
Zojuist buiten op een groot parkeerterrein. WOW!
:strip_exif()/f/image/h4M8l1Ylz8IUoxoYSmYBUBwr.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij is super enthousiast, heb het vermoeden dat hij de Granite Grom voor zijn verjaardag wil straks
Zelf ook even geraced op 100%. Man dat gaat snel. En man wat een flips maakt hij als je dan een bocht maakt

Meteen de SR aangepast op de zender, nu op ongeveer 50%. Ideaal voor snel rijden maar wel grote draaicirkel. Maar hij flipt nu heel veel minder.
Eerste “crashes” zijn er al geweest, krassen zitten er op. Nu weer opladen en morgen weer racen!
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:04:
@Angeloonie gewoon op tijd remmen en langzamer door de bocht
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/H6ya2Sd7IPWPRxDsSZhKkrhF.jpg?f=user_large)
Maar idd remmen. Even leren wat hij kan/niet kan.
[ Voor 11% gewijzigd door Angeloonie op 12-09-2025 19:08 ]
Vet he! Een Granite GROM is net zo snel als deze op 50% op 2S. Voor die gasten echt hard zatAngeloonie schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:53:
[...]
Weet ik veelIn de quick start guide stond opladen dus ik doe het braaf.
Zojuist buiten op een groot parkeerterrein. WOW!
[Afbeelding]
Hij is super enthousiast, heb het vermoeden dat hij de Granite Grom voor zijn verjaardag wil straks
Zelf ook even geraced op 100%. Man dat gaat snel. En man wat een flips maakt hij als je dan een bocht maakt![]()
Meteen de SR aangepast op de zender, nu op ongeveer 50%. Ideaal voor snel rijden maar wel grote draaicirkel. Maar hij flipt nu heel veel minder.
Eerste “crashes” zijn er al geweest, krassen zitten er op. Nu weer opladen en morgen weer racen!
Ik wil die van mij uiteindelijk aanpassen met draagarmen en aandrijfassen van een Granite, dan flipt die minder snel om. Ik heb 1x een crash/flip gemaakt met 3S, dat wil ik niet al te vaak doen
Vaak bu'j te bang!
Jarenlang in Utrecht vlakbij Raco 2000 gewerkt, dat hoorde je best goed op afstandmemphis schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:53:
Goed oefenen en dan kan je dit....
[YouTube: 2017 IFMAR 1/8th Onroad World Championships, France - Super Pole]
Is er niet gewoon ergens een veldje waar je een beetje kunt driften?Angeloonie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 00:29:
Net een uur in Google Maps zitten zoeken naar locaties om te rijden. Kom vooral op skateparken, natuurspeeltuinen en bossen uit. Iemand in de regio Den Haag-Delft-Westland die nog een leuke locatie weet?
Hoe maak ik de auto het beste schoon (aarde/zand)? Heb een kwast of makeupborstel waarmee ik kan vegen, maar gaat dat genoeg zijn?
[ Voor 33% gewijzigd door Angeloonie op 13-09-2025 11:26 ]
Op de werkbank sleutelen gaat heel goed met zgn cleaning putty. Dit is een stopverf achtig goedje dat door div RC merken wordt verkocht dat je makkelijk in alle hoeken kunt duwen en al het vuil opneemt, iets soortgelijks is een potje slijm dat je in de speelgoedwinkel kunt vinden, of op amazon en bol zgn schoonmaak gel.
Verder werken natte schoonmaakdoekjes heel goed en als alternatief WD40 met een doekje poetst ook heel lekker schoon en glimmend
:strip_exif()/f/image/djBhQ3ZOO4mcRq4lSyEvE9YN.jpg?f=fotoalbum_large)
Na veel inlezen en youtube kijken hem gelijk maar voorzien van de shoe goo versteviging.
:strip_exif()/f/image/xAZdORjC2tBcIjYU2mIhi0u3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fJpS5wlYz9GcDL6pcb9qwqJS.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna bedacht ik me dat ik de bodem ook wel wat wil versterken, zodat het plastic mooi intact blijft dus uit wederom het land van de rijzende zon een mooie rvs set besteld vergelijkbaar met die van Traxxas zelf maar dan voor de helft.
:strip_exif()/f/image/Im69nbc8D1aqaklLHB89dMsP.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan, om het af te maken (en vind stiekum dat dit gewoon standaard had moeten zijn..) led there be light! Wel leuk met achteruit en rem verlichting... het blijft een dure hobby!
:strip_exif()/f/image/ICc24PX7Q4rwCH6HPmGn1cUa.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens wilde ik rijden, maar regen regen en nog eens regen (en nog een beetje moed bijeenrapen). Dus wat doe je dan? Een ramp bouwen, want dat lijkt me het mooiste met zo een wagen. Ik ben inmiddels zo ver:
:strip_exif()/f/image/vwtxXS3nQFbs8OgWME9XTcLD.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen verf erop en maandag de oprijplaat erop lijmen.
En dán toch maar eens de moed en een rustig plekje vinden om te knallen!
Meer mensen in omgeving Zwolle die misschien een rustig grasveldje kennen? Ik kan hier in zuid wel grasveldjes vinden, maar weet zeker dat ik binnen 2 minuten 10 koters om me heen heb staan... niet zoveel zin in. Nou dat was mijn nu al veel te lange verhaal!
Je bent nooit te oud voor rc auto's. Ik ben gestart met een Rlaarlo X12s en binnen korte tijd stond daar een Omni Terminator naast van hetzelfde merk. Ik merkte echter dat tijdens meetings onder de voet gereden werk door de 'grote' jongens. Dus nu sinds kort een Traxxas Sledge erbij. Keuze was tussen de XRT of de Sledge, maar de Sledge is al groot (en zwaar) zat!Tuur75 schreef op zondag 14 september 2025 @ 01:43:
Oe leuk een rc topic dat nog wel in leven is. Wilde verder op modelbouwforum, maar daar zit weinig leven meer in. Laat ik me even voorstellen: Ik ben Arthur, 50 jaar (jezus wat klinkt dat oud zo) en heb vaker gerommeld met rc auto's en helicopters. Had in het verleden een nitro truggi 1/10 maar werd het afstellen een beetje zat. Na een lange tijd niets vorig jaar een kleine electro basher gekocht uit het land van de rijzende zon. Leuk dingetje, maar ja wat klein dus deed er niet veel mee. Een maandje terug zag ik mijn overbuurjongen met een rc spelen en pakte de kleine basher erbij en het wakkerde toch wel weer wat aan. Dus beetje online wezen zoeken en uiteindelijk een traxxas Maxx v2 besteld. Blij dat ik niet voor de X maxx ben gegaan want jemig wat is deze al groot. Hier naast mijn eerdere wagentje:
[Afbeelding]
Na veel inlezen en youtube kijken hem gelijk maar voorzien van de shoe goo versteviging.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarna bedacht ik me dat ik de bodem ook wel wat wil versterken, zodat het plastic mooi intact blijft dus uit wederom het land van de rijzende zon een mooie rvs set besteld vergelijkbaar met die van Traxxas zelf maar dan voor de helft.
[Afbeelding]
En dan, om het af te maken (en vind stiekum dat dit gewoon standaard had moeten zijn..) led there be light! Wel leuk met achteruit en rem verlichting... het blijft een dure hobby!
[Afbeelding]
Vervolgens wilde ik rijden, maar regen regen en nog eens regen (en nog een beetje moed bijeenrapen). Dus wat doe je dan? Een ramp bouwen, want dat lijkt me het mooiste met zo een wagen. Ik ben inmiddels zo ver:
[Afbeelding]
Morgen verf erop en maandag de oprijplaat erop lijmen.
Meer mensen in omgeving Zwolle die misschien een rustig grasveldje kennen? Ik kan hier in zuid wel grasveldjes vinden, maar weet zeker dat ik binnen 2 minuten 10 koters om me heen heb staan... niet zoveel zin in. Nou dat was mijn nu al veel te lange verhaal!
:strip_exif()/f/image/Av4o3jCITJq7veg0FhzRLUXm.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, als (rc-auto) mod daar heb ik het rustig op enkelingen na die de forumregels blijven negeren. Forums is voor veel jeugd oudbollig tot zelfs onbekend, op sociale media zoals vele facebook groepen voelen ze zich beter met leeftijdgenoten die hetzelfde (soms foute) denken en doen..Tuur75 schreef op zondag 14 september 2025 @ 01:43:
Oe leuk een rc topic dat nog wel in leven is. Wilde verder op modelbouwforum, maar daar zit weinig leven meer in.
Is Ommen nog omgeving Zwolle voor je? Vlakbij Huttopia De Roos zit een erg leuke zandvlakte. Weinig publiek, goed te bereiken en parkeren. Maar wel het bekende witte zand. Dus dat moet je wel leuk vinden. Groot voordeel is dat water direct wegtrekt dus ook bij natte periodes goed te rijden.Tuur75 schreef op zondag 14 september 2025 @ 01:43:
Op de 'Crawler-locatie-kaart' in Google Maps wordt de Leemcule in Hattem nog genoemd, maar die lijkt me wat klein voor iets anders dan crawlen.
Ook een mooie wagen zeg! Is dat een 1:10?bvsteyn schreef op zondag 14 september 2025 @ 08:56:
[...]
Je bent nooit te oud voor rc auto's. Ik ben gestart met een Rlaarlo X12s en binnen korte tijd stond daar een Omni Terminator naast van hetzelfde merk. Ik merkte echter dat tijdens meetings onder de voet gereden werk door de 'grote' jongens. Dus nu sinds kort een Traxxas Sledge erbij. Keuze was tussen de XRT of de Sledge, maar de Sledge is al groot (en zwaar) zat!
[Afbeelding]
Ok ja ik had een vraag ingedienst bij een mod om mijn username te veranderen, maar daar kwam niet eens een reactie op.memphis schreef op zondag 14 september 2025 @ 11:03:
[...]
Klopt, als (rc-auto) mod daar heb ik het rustig op enkelingen na die de forumregels blijven negeren. Forums is voor veel jeugd oudbollig tot zelfs onbekend, op sociale media zoals vele facebook groepen voelen ze zich beter met leeftijdgenoten die hetzelfde (soms foute) denken en doen..
Ja zeker wel, maar liefste ga ik eerst even rijden in gras. Maar zal m zeker onthouden voor de toekomst! En leemcule klein? Is juist heel groot? Maar wel ook heel druk, nog even niet zoveel zin in veel meekijkers enzo.Ruud schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:48:
[...]
Is Ommen nog omgeving Zwolle voor je? Vlakbij Huttopia De Roos zit een erg leuke zandvlakte. Weinig publiek, goed te bereiken en parkeren. Maar wel het bekende witte zand. Dus dat moet je wel leuk vinden. Groot voordeel is dat water direct wegtrekt dus ook bij natte periodes goed te rijden.
Op de 'Crawler-locatie-kaart' in Google Maps wordt de Leemcule in Hattem nog genoemd, maar die lijkt me wat klein voor iets anders dan crawlen.
Mods hebben die rechten niet en spelen dit door naar de Admin(s) maar die zijn niet zo vaak online. het beste wat je kunt doen is op de meld/report link bij 1 van je posts klikken en aangeven wat en hoe je het veranderd wilt hebben. Dan komt de melding in de gezamenlijke box en blijft het een herinnering voor iedereen, dus ook de admins.Tuur75 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:18:
[...]
Ok ja ik had een vraag ingedienst bij een mod om mijn username te veranderen, maar daar kwam niet eens een reactie op.
Oh ik zie dat iik het bij een admin heb gepost (Neoappie), heb mijn bericht gereport nu, dank! https://www.modelbouwforu...profile-post-comment-2283memphis schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:35:
[...]
Mods hebben die rechten niet en spelen dit door naar de Admin(s) maar die zijn niet zo vaak online. het beste wat je kunt doen is op de meld/report link bij 1 van je posts klikken en aangeven wat en hoe je het veranderd wilt hebben. Dan komt de melding in de gezamenlijke box en blijft het een herinnering voor iedereen, dus ook de admins.
[ Voor 3% gewijzigd door Tuur75 op 14-09-2025 21:13 ]
In principe melden bij een admin kan, probleem is dat die niet zo vaak online zijn en het soms kan duren, ook heb ik het idee dat de persoonlijke berichten door de admin wat vaker genegeerd worden. De berichtenbox met meldingen is wat schreeuwender als men online komt.Tuur75 schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:11:
[...]
Oh ik zie dat iik het bij een admin heb gepost (Neoappie), heb mijn bericht gereport nu, dank! https://www.modelbouwforu...profile-post-comment-2283
Overigens er een mod tot 2e admin aangesteld die zich ging verdiepen in de nodige correcties aan het forum die nodig zijn na de upgrade maar ik zie ook nog niet veel gebeuren.
Nou we gaan het zien...memphis schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:32:
[...]
In principe melden bij een admin kan, probleem is dat die niet zo vaak online zijn en het soms kan duren, ook heb ik het idee dat de persoonlijke berichten door de admin wat vaker genegeerd worden. De berichtenbox met meldingen is wat schreeuwender als men online komt.
Overigens er een mod tot 2e admin aangesteld die zich ging verdiepen in de nodige correcties aan het forum die nodig zijn na de upgrade maar ik zie ook nog niet veel gebeuren.
Nee, 1/8. Zal vanmiddag even foto's maken naast de 1/12 Rlaarlo X12s en de 1/10 Rlaarlo Omni Terminator. Dan zie je goed verschil. Heb overigens wel besloten om de X12S in de verkoop te doen aangezien het wat veel wordt en ik merk dat het grotere spul net wat leuker is.
Ah, misschien is de meetfunctie van Google Map dan stuk. Of ik ging van het verkeerde stuk uit.Tuur75 schreef op zondag 14 september 2025 @ 20:20:
[...]
Ja zeker wel, maar liefste ga ik eerst even rijden in gras. Maar zal m zeker onthouden voor de toekomst! En leemcule klein? Is juist heel groot? Maar wel ook heel druk, nog even niet zoveel zin in veel meekijkers enzo.
https://maps.app.goo.gl/e92JczZWuXkpdNsH6, dat is maar ~30m diameter volgens Google.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ja misschien hebben we een andere indruk van klein, maar ben daar een keer afgedaald met mijn mountainbike en geloof me dat duurde wel even en heb het nooit weer gedaan!! En denk dat 30 meter ook wat aan de lage kant is. Deze foto is genomen in de kuil.Ruud schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:09:
[...]
Ah, misschien is de meetfunctie van Google Map dan stuk. Of ik ging van het verkeerde stuk uit.Dat is waarschijnlijker.
https://maps.app.goo.gl/e92JczZWuXkpdNsH6, dat is maar ~30m diameter volgens Google.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/y9RYcDesIULDnlrYbtJehLsI.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Tuur75 op 15-09-2025 23:25 ]
bvsteyn schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:30:
[...]
Nee, 1/8. Zal vanmiddag even foto's maken naast de 1/12 Rlaarlo X12s en de 1/10 Rlaarlo Omni Terminator. Dan zie je goed verschil. Heb overigens wel besloten om de X12S in de verkoop te doen aangezien het wat veel wordt en ik merk dat het grotere spul net wat leuker is.
:strip_exif()/f/image/noSQJTQ4dhMFMFD4mM5b4wkS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pGP4AqKX1KfgPZkHFVRctAfz.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt.sjirafje schreef op maandag 15 september 2025 @ 21:45:
Overigens is de omni terminator geen 1/10 meer 1/12. Volgens mij noemen ze het zelf een mini 1/10.
True true...maar vrouwlief denk er anders over..Snuffel schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:22:
Het wordt nooit teveel.....
Prrrrfffff...... Hier zo 1 waar de helft van het huis uitpuilt met bass gitaren, boeken en kleding. En ook omdat ze met een beschadigde knie half invalide is staan er meer krukken in huis dan nodig die bij het minste geringste voor je voeten vallen. Maar wel klagen dat mijn hobby uitpuilt.....bvsteyn schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:23:
[...]
True true...maar vrouwlief denk er anders over..
Voor mijn vakantie in Thailand heb ik alvast een ZLL SG116 Max besteld en naar mijn vaste adres gestuurd. Nog wat olie gevulde dempers en een extra accu, hoef me voorlopig niet te vervelen
Ja, helaas loont het echt om ff in Duitsland te shoppenXqlus1ve schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:37:
Zat al heel hard te dubben om de Arrma Mojave 4S te kopen bij TOPRC.nl voor €529. Gelukkig ben ik even op idealo.de wezen kijken en zag dat dit model bij Monsterhopups.de €426,89 koste, nu heb ik voor 10 euro meer dan de NL prijs er ook een Spektrum S155 lader en een Spektrum 5000 mah 3S 50C accu bij![]()
Voor mijn vakantie in Thailand heb ik alvast een ZLL SG116 Max besteld en naar mijn vaste adres gestuurd. Nog wat olie gevulde dempers en een extra accu, hoef me voorlopig niet te vervelen

Lijken de boodschappen wel, die zijn daar ook veel goedkoperBob Popcorn schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:07:
[...]
Ja, helaas loont het echt om ff in Duitsland te shoppenMonster Hopups en Berlinsky zijn vaak veel goedkoper.
Vroeger gebruikte ik veel Tamiya Alu tape.
Berlinksy (los van het feit dat die duurder was) kreeg wat minder reviews op trustpilot, ik durfde daar niet zomaar wat te bestellen.Bob Popcorn schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:07:
[...]
Ja, helaas loont het echt om ff in Duitsland te shoppenMonster Hopups en Berlinsky zijn vaak veel goedkoper.
Toegegeven doe ik het ook maar dat heeft ook een andere reden, voor mijn auto is er geen winkel of website in Nederland dus wordt ik grotendeels gedwongen om in het buitenland te kopen. Met een vriendelijke racemaat in België kan ik een lijstje opstellen dat dan met een paar man in 1 grote order wordt gestopt. Dan kunnen eventueel de motoren ed ook wel bij. Verder met goed contact met 1 winkel kan ik ook wat kortingen bedingen en omdat hij ook veel 2e hands doet kan ik regelmatig ook nieuw of amper gebruikt spul zoals uitlaten voor een schijntje kopen.
Wettelijk gezien heb je binnen de EU nog steeds recht op garantie, maar gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende dingen, daar waar je rechtsbijstandverzekering je niet gaat helpen bij aankopen over de grens vermoed ik zo.memphis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:51:
Duitsland heeft veel meer inwoners en daardoor voor een winkel ook een grotere afname waardoor de wet van grotere aantallen speelt dat de prijzen lager maakt. Maar deels ook door de belachelijke economie die Nederland kent tov de landen om ons heen. Deels ben ik het mee eens dat kopen in Nederland je een dief van je eigen buidel bent zodat dat je het maar over de grens koopt, aan de andere kant kan het je ook harder raken in het geval van garantie en service.
Toegegeven doe ik het ook maar dat heeft ook een andere reden, voor mijn auto is er geen winkel of website in Nederland dus wordt ik grotendeels gedwongen om in het buitenland te kopen. Met een vriendelijke racemaat in België kan ik een lijstje opstellen dat dan met een paar man in 1 grote order wordt gestopt. Dan kunnen eventueel de motoren ed ook wel bij. Verder met goed contact met 1 winkel kan ik ook wat kortingen bedingen en omdat hij ook veel 2e hands doet kan ik regelmatig ook nieuw of amper gebruikt spul zoals uitlaten voor een schijntje kopen.
Voor een TV (die je niet zelf kan repareren) kan het een erg duur geintje worden

Die beslissing kan iedereen voor zichzelf nemen wat aanvaardbaar is qua risico of niet. In mijn geval zitten er geen exorbitante spullen in mijn mandje, een Arrma Mojave 4S, een lader van 55 euro een een accu van 72 euro. Zodra je een onderdeel van 400+ gaat berstellen die je zelf niet kan repareren kan je twee keer er over nadenken, dat gene wat ik over de TV zeimemphis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:08:
Tja, wat heet... Als je 150 euro regelaar doorbrand, de 400 euro nitro motor op de startkist al kapot gaat of je 70 euro accu of 120 euro lader niet goed is om maar wat voorbeelden te noemen gaat het toch om bedragen waar je niet te licht over nadenkt. Ook al zou je naar een lokale RC winkel gaan voor hulp wordt bij sommige winkels bij binnenkomst de stopwatch aangezet. Toen Hobbyking in opkomst was werd het een trend dat mensen daar massaal gingen kopen en bij problemen maar support lokaal gingen zoeken, veel winkeliers hebben deze mensen de deur gewezen en anderen vroegen er geld voor, het resulteerde dat bv het Modelbouwforum een lading aan vragen over Turnigy producten kreeg.
Vraag mij ook oprecht af als je een regelaar door brand hoe sterk je in je schoenen staat bij een modelbouwzaak qua garantie? Mijn ervaring is gelimiteerd tot Quartel van vroeger maar ook die deden vrij moeilijk over garantie en defecten vroeger.
Overigens vind ik dat winkels wel met de tijd mee mogen gaan, een Radio Modern of Free Records shop die maar bleven schreeuwen dat een fysieke winkel duur is en daarom de prijzen niet omlaag kunnen terwijl een CoolBlue bijvoorbeeld dat wel kan. Er zijn zat winkels die een grote online webshop hebben en ook nog fysieke winkels hebben her en der voor de vaste gezichten en serivce. Mensen kopen nou eenmaal met hun portomonnee en als je het erg 'flink' goedkoper kan krijgen is men daar gevoelig voor. Dat was vroeger al zo, en nu niet anders.
En dan nog, als je verder over de grens koopt, buiten de EU. Ik heb genoeg verhalen gelezen dat mensen niets kregen of nog een flinke naheffing voorgeschoteld kregen. Het niets krijgen had dan niet met oplichting te maken maar met een missende CE notificatie waar ze in België best streng mee kunnen zijn. Zo was er iemand die een Savage uit Amerika liet komen omdat die daar goedkoper was. Maar zonder CE komt die het land niet in en werd die vernietigd. Of een LiPo uit het verkeerde magazijn (Azië) bestelde en een flinke naheffing voor de koerierskosten kreeg. Zo heb ik ook ooit 2 gesponsorde accu's van Muchmore opgestuurd gekregen en vond PostNL dat ik nog even 55 euro moest betalen omdat iemand had besloten dat er voor een flink bedrag motoronderdelen in het doosje zat, ik heb een klacht ingediend maar dat mocht niet baten. Gelukkig was het nog steeds goedkoper dan dat ik ze had moeten kopen.
Mensen kijken veelal alleen naar het bedrag dat op hun scherm staat en niet verder wat er nog kan gebeuren.
Ben van mening dat als winkelier je gewoon je verantwoordelijkheid moet nemen en garantie hoort daar gewoon bij. Dat het onslachtig is vanwege een reparateur, fabrikant of leverancier hoort niet het probleem te zijn van de consument. Maar het klopt dat met een beetje kennis van zake dat je als consument sterk in je schoenen 'kan' staan, echter de doorsnee consument neemt aan voor waarheid wat de winkelier verkoopt of geeft het makkelijk op.memphis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:08:
Veel winkeliers proberen garantie af te wimpelen omdat ze op hun beurt risico lopen onkosten te maken, zo kende ik een winkelier die geen garantiegevallen aannam omdat die kosten moest maken om het ding bij de importeur te krijgen. Vaak draaien de winkeliers de rollen rondom bewijslast ook om, het is niet dat jij bewijs moet leveren dat je bv een regelaar niet zelf door bv fout solderen hebt opgeblazen, het is aan de reparateur om te bepalen en aan te tonen of dat gebeurd is. Vaak sta je sterker in je schoenen als er op het net al veel te vinden is over een slechte kwaliteit. Een verder probleem is dat de winkelier als ook de importeur niet voorzien is in een reparatieafdeling en moet het terug naar de fabriek, dit kan soms lang duren en stuurt de winkelier je maar al te graag door naar een direct contact met de fabrikant. Als de fabrikant een dergelijke enduser RMA service kent kan dat een prima keuze zijn maar geen verplichte keuze.
En dan nog, als je verder over de grens koopt, buiten de EU. Ik heb genoeg verhalen gelezen dat mensen niets kregen of nog een flinke naheffing voorgeschoteld kregen. Het niets krijgen had dan niet met oplichting te maken maar met een missende CE notificatie waar ze in België best streng mee kunnen zijn. Zo was er iemand die een Savage uit Amerika liet komen omdat die daar goedkoper was. Maar zonder CE komt die het land niet in en werd die vernietigd. Of een LiPo uit het verkeerde magazijn (Azië) bestelde en een flinke naheffing voor de koerierskosten kreeg. Zo heb ik ook ooit 2 gesponsorde accu's van Muchmore opgestuurd gekregen en vond PostNL dat ik nog even 55 euro moest betalen omdat iemand had besloten dat er voor een flink bedrag motoronderdelen in het doosje zat, ik heb een klacht ingediend maar dat mocht niet baten. Gelukkig was het nog steeds goedkoper dan dat ik ze had moeten kopen.
Mensen kijken veelal alleen naar het bedrag dat op hun scherm staat en niet verder wat er nog kan gebeuren.
Er is trouwens wel een wezenlijk verschil tussen iets kopen in EU (en dan met name bij winkels met een goede reputatie en service verlening), Europa (niet EU), Amerika, en als laatste Azië waar ook veel slechte en namaak producten te verkrijgen zijn. Ga je lekker shoppen op Aliexpress dan kunnen daar behoorlijk wat risico's aan vast zitten, niet enkel op naheffing en dergelijke, maar ook op de werking en kwaliteit van het product.
Denk dat het kopen bij Monsterhopups.de bijvoorbeeld wel snor zit, dit zijn simpele voorbeelden om geen dief van eigen portomonnee te zijn zonder al te veel risico
Wacht even, kun je dit verder toelichten? De BTW ligt hoger in Nederland dan in sommige andere landen. Dat klopt. Maar in Duitsland wordt dat gewoon rechtgetrokken bij online aankopen.memphis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:51:
Maar deels ook door de belachelijke economie die Nederland kent tov de landen om ons heen.
In de rest van je post staat geen enkele verantwoording voor deze opmerking dus ik ben echt benieuwd.
Ik maakte ooit eens de domme opmerking toen iets in Nederland in de aanbieding was dat ik al lang naar dat Tamiya chassis (BBX-01) zat te kijken en dat dit het zetje was dat ik nodig had.
Dat had ik beter niet kunnen doen; een waterval aan frustratie kwam eruit. Dat Duitsers veel goedkoper inkopen, dat de verkoopprijs daar onder zijn inkoopprijs lag enzovoorts enzoverder. Dat Duitsland alsnog 50 euro goedkoper was bij de grotere aanbieders als gangbare prijs klopt, maar ik gun de Nederlandse middenstand best veel.
Als het niet uitkan als ondernemer moet je stoppen met dat merk of een andere manier vinden. RHI probeert een Tamiya monopolie te creeeren in Nederland door 'certificaten' met de chassis mee te leveren voor de Eurocup.
Daar moet met een groep georganiseerde winkeliers toch wel doorheen te prikken zijn? Koop gewoon in bij een Duitse handelaar waardoor het prijsverschil te groot wordt en er weinig certificaten meer verkocht worden. Dan zal de Eurocup of niet meer bestaan of alleen nog maar draaien om de verplichte motoren/regelaars van RHI. Maar waarschijnlijk denk ik te simpel en moet je echt bang zijn voor officiele importeurs.
En voor wat betreft garantie en grotere online shops; zoals al goed door @memphis verwoord; in Nederland snapt de gemiddelde winkelier niet veel van de Nederlandse wet en houdt zich er onbewust dan wel bewust niet aan.
Is dat in Duitsland beter of niet? Geen idee, of er gaat niet veel kapot bij me, of ik grijp het maar meteen aan om een upgrade uit te voeren denk ik.
Maar laten we wel wezen; in Nederland zijn maar een paar modelbouwwinkels over dus je bent al snel aangewezen op postorder, ook voor defecte onderdelen. En als je dan moet kiezen tussen Toemen, TopRC of een Duitse webshop dan kies ik toch voor een grote aanbieder in Duitsland. Daar is de kans dat ze leveren binnen de beloofde tijd een heel, heel stuk groter omdat de voorraadstatus wel gewoon klopt.
En als ik iets terug moet sturen voor garantie dan zal dat niet heel veel duurder zijn. En gelukkig past het gemiddelde RC onderdeel makkelijk in een doosje. Met de aangehaalde TV is dat wat lastiger.
[ Voor 24% gewijzigd door Ruud op 19-09-2025 08:39 ]
Een BTW verschil is maar een paar procent, daar zit de verschillen niet. Brandstof, boodschappen, energie etc blijkt in Nederland veel meer dan een paar procent duurder te zijn, tot soms een factor 2. Hetgeen waarom steeds meer mensen over de grens shoppen wat ook de economie aantast omdat het geld niet bij de Nederlandse ondernemer (en belasting) terecht komt. Door alles duurder te maken zijn de salarissen in veel takken ook gedwongen met meer dan normaal gestegen, soms met 7 tot 10% in een jaar wat ook weer een invloed heeft op de prijs van het product waar het bedrijf verantwoordelijk voor is. En dat is een continu oplopend spiraal.Ruud schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:43:
[...]
Wacht even, kun je dit verder toelichten? De BTW ligt hoger in Nederland dan in sommige andere landen. Dat klopt. Maar in Duitsland wordt dat gewoon rechtgetrokken bij online aankopen.
Klein beetje offtopic; maar ik woon aan de grens met Duitsland en wij doen minimaal 1 x per 2 weken boodschappen in Duitsland. Dat is echt aanzienlijk goedkoper. Dat heeft echt niets met BTW te maken.memphis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:50:
[...]
Een BTW verschil is maar een paar procent, daar zit de verschillen niet. Brandstof, boodschappen, energie etc blijkt in Nederland veel meer dan een paar procent duurder te zijn, tot soms een factor 2. Hetgeen waarom steeds meer mensen over de grens shoppen wat ook de economie aantast omdat het geld niet bij de Nederlandse ondernemer (en belasting) terecht komt. Door alles duurder te maken zijn de salarissen in veel takken ook gedwongen met meer dan normaal gestegen, soms met 7 tot 10% in een jaar wat ook weer een invloed heeft op de prijs van het product waar het bedrijf verantwoordelijk voor is. En dat is een continu oplopend spiraal.
Als je dat dan kan combineren met een tankbeurt scheelt het echt wel de nodige euro's.
En dan heb je mensen die zeggen dat je dan in NL moet kopen om onze economie te steunen, maar ik laat me niet naaien
Waarom is bijv. de Deodorant van Nivea in Duitsland de helft goedkoper? Komt uit dezelfde fabriek volgens mij, alleen een ander (Nederlands) label erop.
En waarom kost zonnebrand creme bij Kruidvat 25 euro en in Duitsland maar 5 euro?
In mijn vakantie heb ik in Oostenrijk een Tamiya TT02 bouwpakket gekocht. Daar gekocht voor € 110,00. In NL was deze € 169,00. Dat is niet alleen BTW verschil.
En RC spullen koop ik veelal bij Ali of Duitsland, maar ook in Nederland. Afhankelijk van wat het is en hoe snel ik het wil hebben/nodig heb maak ik mijn keuze.
Dat weet ik, maar ik zie echt niet in hoe dat te maken heeft met de prijsverschillen van modelauto's. Maar dat ligt aan mij.memphis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:50:
[...]
Een BTW verschil is maar een paar procent, daar zit de verschillen niet. Brandstof, boodschappen, energie etc blijkt in Nederland veel meer dan een paar procent duurder te zijn, tot soms een factor 2. Hetgeen waarom steeds meer mensen over de grens shoppen wat ook de economie aantast omdat het geld niet bij de Nederlandse ondernemer (en belasting) terecht komt. Door alles duurder te maken zijn de salarissen in veel takken ook gedwongen met meer dan normaal gestegen, soms met 7 tot 10% in een jaar wat ook weer een invloed heeft op de prijs van het product waar het bedrijf verantwoordelijk voor is. En dat is een continu oplopend spiraal.
De Big Mac is EUR 6,10 vs EUR 5,89. Dus volgens de almighty Big Mac index is Duitsland over het algmeen 3,5% goedkoper.
Maar nogmaals, ik denk niet dat de prijsverschillen voor modelauto's daar vandaan komen. Dat komt eerder door krampachtig vasthouden aan adviesprijzen lijkt me. 'Verplicht' dan wel niet verplicht.
[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 19-09-2025 11:23 ]
De RC markt in Duitsland is een stuk groter en interessanter voor een fabrikant dan bijvoorbeeld Nederland.
Grotere markt, grotere inkoopkracht, groter aanbod en jawel: 2% lagere BTW
Wat ik al aangaf, de wet van de grotere getallen dat de inkoop en levering aan de distributeur/winkel goedkoper maakt.Snuffel schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:25:
Prijsverschillen op dit soort artikelen zijn veelal als gevolg van de markt in dat land.
De RC markt in Duitsland is een stuk groter en interessanter voor een fabrikant dan bijvoorbeeld Nederland.
Grotere markt, grotere inkoopkracht, groter aanbod en jawel: 2% lagere BTW
Waarom zou ik als winkelier niet via parallelimport in mogen kopen in Duitsland en mijn eigen prijzen bepalen? Uiteraard wanneer het product toegestaan is op de Nederlandse markt.
Zonder inside info kom je er niet achter maar dat er iets rammelt is me wel duidelijk.
De TamiyaCup is de populairste race in Nederland, praktisch alle andere wedstrijden zijn een langzame dood gestorven door gebrek aan interesse of te ingewikkelde regels óf te hoge kosten door te losse regels.Ruud schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 07:43:
[...]
RHI probeert een Tamiya monopolie te creeeren in Nederland door 'certificaten' met de chassis mee te leveren voor de Eurocup.
De TamiyaCup wordt volledig betaald en georganiseerd door de importeur van Tamiya in Nederland: als die 100 inschrijvingen ziet, bijv. 30 stuks TRF420 waarvan er wellicht maar 10 in Nederland verkocht zijn (fictieve getallen), dan gaat die zich afvragen, kan dit nog wel uit?
Er zijn landen in Europa waar de TamiyaCup gestopt is hierdoor, en dat wilde de importeur hier voorkomen, want het zou zonde zijn als de populairste race in Nederland zou moeten stoppen door gebrek aan verkoop.
Dat is opzich niet zo heel gek gedacht denk ik toch?
Of heb je liever dat het voortbestaan van de TamiyaCup op losse schroeven staat? Want dat is het alternatief.
Goede punten, waardevolle info om mijn beeld bij te stellen. I stand corrected. Maar dan nog zijn er andere oplossingen; 50 euro voor een jaar cup bijvoorbeeld.thaan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:25:
[...]
De TamiyaCup is de populairste race in Nederland, praktisch alle andere wedstrijden zijn een langzame dood gestorven door gebrek aan interesse of te ingewikkelde regels óf te hoge kosten door te losse regels.
De TamiyaCup wordt volledig betaald en georganiseerd door de importeur van Tamiya in Nederland: als die 100 inschrijvingen ziet, bijv. 30 stuks TRF420 waarvan er wellicht maar 10 in Nederland verkocht zijn (fictieve getallen), dan gaat die zich afvragen, kan dit nog wel uit?
Er zijn landen in Europa waar de TamiyaCup gestopt is hierdoor, en dat wilde de importeur hier voorkomen, want het zou zonde zijn als de populairste race in Nederland zou moeten stoppen door gebrek aan verkoop.
Dat is opzich niet zo heel gek gedacht denk ik toch?
Of heb je liever dat het voortbestaan van de TamiyaCup op losse schroeven staat? Want dat is het alternatief.
Want wie zegt dat mijn certificaat wel echt bij die auto hoort? Je hebt maar 1 certificaat nodig voor je twee TRFs.
:strip_exif()/f/image/cLN7Lqm1G3cRWazbwhDf0Xlm.jpg?f=fotoalbum_large)
U ziet:
- ARRMA MOJAVE GROM 223S BLX (teal/pink)
- SLT-2 zender (zat er bij)
- 1x Spektrum 1400mAh LiPo (zat er bij)
- SkyRC T100 laadstation voor 2 LiPo's tegelijk
- 2x Zeee Shorty 2200mAh 2S LiPo
- 2x Zeee 2200mAh 3S LiPo
- 1x adapterkabel XT60M > IC2F
- 1x Zeee Lipo Safe Bag voor opslag LiPo's
Onderweg:
- Gens Ace iMars mini > Denk dat ik deze ga retourneren, zie het nut niet bovenop de SkyRC T100 die beter lijkt en ook nog eens 2 tegelijk kan opladen.
Van ome Ali:
- Nog een extra XT60M > IC2F kabeltje
- Skid plates voor voorkant/achterkant
- Setje extra banden/wielen (wel in zwart helaas)
- Carbon Fiber/Rubber Mudgard
- Carbon Fiber Roof Rack
Heb nog niet uitgebreid kunnen racen met de nieuwe LiPo's, maar de eerste indrukken in huis en voor de deur met de 3S accu is echt insane.. Dat ding gaat zo hard nu
[ Voor 7% gewijzigd door Angeloonie op 19-09-2025 13:36 ]
Laten we beginnen met het feit dat Tamiya, en dan zeker hun TT en sports klasse niet echt geassocieerd wordt met serieus racen. Er gaan de wildste verhalen rond over het meer serieus racen zoals inderdaad duur, strenge regels etc. Veel van die verhalen worden via-via uitgesproken zonder een eigen ervaring. En eerlijk, heb je gezien wat sommige Tamiya rijders kunnen investeren? Overigens hoeft de serieuzere vorm van racen ook niet duur te zijn, je moet je zeker als beginner en gemiddelde rijder niet gek laten maken met opties en andere dure aankopen als je geen gebruik kunt maken van de beloofde/voorgestelde winst.thaan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:25:
[...]
De TamiyaCup is de populairste race in Nederland, praktisch alle andere wedstrijden zijn een langzame dood gestorven door gebrek aan interesse of te ingewikkelde regels óf te hoge kosten door te losse regels.
Ook de Tamiya klasses kent strenge regels en tegelijk door een beperkte geschreven reglement ook onduidelijke regels waarbij de organisatie het laatste woord heeft wat dan veel verwarring kan veroorzaken. Is dan een dik regelboek waarin alles vastgelegd is zo erg? Eigenlijk niet want er is dan geen willekeur over een deel van de regels. Als je auto voldoet aan de basisregels heb je echt geen last van de "strenge" regels.
Maar staar niet blind op die certificaat, Als je er 1 in je bezit hebt kan je die ook misbruiken op een in het buitenland gekocht chassis. (of dat moet nu anders zijn)
Een keerzijde van de Tamiya cup is dat men geen lid van een vereniging hoeft te zijn. Hoewel veel deelnemers dat wel zijn voor het trainen en andere race klasses moet je toch eens voorstellen hoe een vereniging en dus het circuit kan bestaan zonder leden en alleen maar een paar weekenden een raceklasse op de baan. Deze discussie heb ik ooit ook met een offroad verening gevoerd in de tijd van de Truggy cup en kwam tot het besef dat een vereniging er beter van wordt als het meedoen aan een competitie een verplichte lidmaatschap kent. Daartegen kan het ook deelnemers kosten....
Maar op die basis werkt ook het certificaat idee, de klasse support hiermee de Nederlandse winkelier die op zijn beurt ook weer de klasse kan ondersteunen met snelle levering van onderdelen t/m zelfs een tentje aan de baan tijdens de cup.
Ik heb deze gebruikt https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title en dan shoe goo. Werkt goed en mooi resultaat (zie een aantal posts terug).Xqlus1ve schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:47:
Welke tape adviseren jullie voor versteviging van de body?
Vroeger gebruikte ik veel Tamiya Alu tape.
[ Voor 3% gewijzigd door Tuur75 op 19-09-2025 20:36 ]
Vroeger veel Tamiya TL-01 gereden op NK wedstrijden (verbonden aan limieten) en ook nog kort de Tamiya GT1 klasse gereden (ben even kwijt op welk chassis dat was), maar vergeleken met dit, was dat kinderspel! Wat is dit een beest, en dan moet ik 4S nog gaan proberen
Enigste punt wat ik niet snap, is waarom de bodem de grond kan raken bij het maximaal inveren van het chassis, iets wat ik niet tegen kwam in reviews maar eerlijk gezegd ook niet verwacht had.
Ik ben een rookie, maar het lijkt me dat dat is zodat de suspension die laatste klap in ieder geval niet te verwerken krijgt? De body kan dat wel hebben.Xqlus1ve schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:53:
Vandaag de Mojave 4S uit de doos genomen, even kort de 3S accu aan de lader gehangen en een stukje wezen rijden, man wat gaat dat ding af!![]()
Vroeger veel Tamiya TL-01 gereden op NK wedstrijden (verbonden aan limieten) en ook nog kort de Tamiya GT1 klasse gereden (ben even kwijt op welk chassis dat was), maar vergeleken met dit, was dat kinderspel! Wat is dit een beest, en dan moet ik 4S nog gaan proberen
Enigste punt wat ik niet snap, is waarom de bodem de grond kan raken bij het maximaal inveren van het chassis, iets wat ik niet tegen kwam in reviews maar eerlijk gezegd ook niet verwacht had.
Bestel maar alvast een setje aandrijfassen, differentieels en kogellagersAngeloonie schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:36:
Inmiddels al meer spul in huisbeetje crosspost met Heb je iets Nieuws maar goed:
[Afbeelding]
U ziet:
- ARRMA MOJAVE GROM 223S BLX (teal/pink)
- SLT-2 zender (zat er bij)
- 1x Spektrum 1400mAh LiPo (zat er bij)
- SkyRC T100 laadstation voor 2 LiPo's tegelijk
- 2x Zeee Shorty 2200mAh 2S LiPo
- 2x Zeee 2200mAh 3S LiPo
- 1x adapterkabel XT60M > IC2F
- 1x Zeee Lipo Safe Bag voor opslag LiPo's
Onderweg:
- Gens Ace iMars mini > Denk dat ik deze ga retourneren, zie het nut niet bovenop de SkyRC T100 die beter lijkt en ook nog eens 2 tegelijk kan opladen.
Van ome Ali:
- Nog een extra XT60M > IC2F kabeltje
- Skid plates voor voorkant/achterkant
- Setje extra banden/wielen (wel in zwart helaas)
- Carbon Fiber/Rubber Mudgard
- Carbon Fiber Roof Rack
Heb nog niet uitgebreid kunnen racen met de nieuwe LiPo's, maar de eerste indrukken in huis en voor de deur met de 3S accu is echt insane.. Dat ding gaat zo hard nu
Ga ik die snel nodig hebben?Bob Popcorn schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 08:17:
[...]
Bestel maar alvast een setje aandrijfassen, differentieels en kogellagers
Merk wel dat de achterbandjes snel slijten

Ik heb na 4 maanden dat allemaal moeten vervangen gewoon omdat het kapot is gegaan. Nu heb ik weer een schokdemper kapot.Angeloonie schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:32:
[...]
Ga ik die snel nodig hebben?
Merk wel dat de achterbandjes snel slijtenZijn al bijna glad. Moet meer oefenen zonder wheelspin weg te rijden iig. Kinderen die hem 360s laten doen op dezelfde plek helpt ook niet mee.
Nu viel me op bij het rijden, super gaaf, op een kort grasveld met de limiter op laagste stand, dat hij regelmatig (2x in 20 minuten) niet meer wil rijden ivm oververhitting. Bij wat online research blijkt dit vaker voor te komen; is dit dan normaal te noemen? Ik had dit niet verwacht met een auto van 400,-.
Ja dat is normaal. Verhouding an rijwind en vermogen zorgen hier voor. Vandaar de vele oplossingen met ventilatoren. Je kan ook zorgen dat je meer rijwind heb: dus sneller rijden of meer gaten in de kap.Pandemic schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:06:
Ik ben net nieuw in deze hobby en heb een Big rock 223s van Arrma gekocht met een 3s accu.
Nu viel me op bij het rijden, super gaaf, op een kort grasveld met de limiter op laagste stand, dat hij regelmatig (2x in 20 minuten) niet meer wil rijden ivm oververhitting. Bij wat online research blijkt dit vaker voor te komen; is dit dan normaal te noemen? Ik had dit niet verwacht met een auto van 400,-.
Afgelopen weken lekekr bezig geweest met de 3D printer, met onderstaand resultaat.
Hij rijdt en stuurt dus ook, kan max een km of 80 met wat afstelling. Nu nog verder tunen en afwerken (lees: airbrushen).

Mooi! Is dat de FV01? Die kwam ik toevallig vanmiddag tegen op printables!Snuffel schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:42:
Weer eens wat anders:
Afgelopen weken lekekr bezig geweest met de 3D printer, met onderstaand resultaat.
Hij rijdt en stuurt dus ook, kan max een km of 80 met wat afstelling. Nu nog verder tunen en afwerken (lees: airbrushen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, dat is de FV01Harrie schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:56:
[...]
Mooi! Is dat de FV01? Die kwam ik toevallig vanmiddag tegen op printables!
Haha zag hem net op Reddit voorbij komen. Gaaf man. Banden dus ook zelf geprint?Snuffel schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:42:
Weer eens wat anders:
[Afbeelding]
[Afbeelding]