Toon posts:

Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

• KBE91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:49
Goofyduck384 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:43:
Ik overweeg een traxxas Sledge aan te schaffen. Maar ik vroeg me even af, hoe lang kan ik daar eigenlijk mee rijden voor de accu’s weer leeg zijn? En hoe lang duurt het opladen daarna weer?

Ik zat aan deze accu’s te denken: https://www.toprc.nl/traxxas-6s-combo-trx-2990g.html
Ik heb deze lipo's , kan je wel relatief lang mee doen. Gewoon zorgen dat je zeker in lipo mode zit.
Van opladen dat gaat nog relatief snel eigenlijk op die lader.
En ik weet niet wat je ervaring is met Lipo's, maar lees je zeker in over de do's and dont's en gevaren.

Deze zomer de Traxxas Chevrolet Corvette Stingray eens testen.
Heb er 2 staan, nog 1 volledig sealed.
Mijn Slash VXL moet ook nog eens wat onderhoud krijgen, zeker eens nieuwe bandjes.
Vorig jaar iets te zot mee gedaan.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44
KBE91 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:31:
Ik heb deze lipo's , kan je wel relatief lang mee doen. Gewoon zorgen dat je zeker in lipo mode zit.
Van opladen dat gaat nog relatief snel eigenlijk op die lader.
En ik weet niet wat je ervaring is met Lipo's, maar lees je zeker in over de do's and dont's en gevaren
Geen enkele ervaring mee, dus alles is nieuw.
Maar wat is relatief lang? Een half uur? Ik heb geen idee namelijk (omdat ik er geen ervaring mee heb)

En ik wist niet dat lipo’s iets hebben om rekening mee te houden. Zal wel eens inlezen dan, als dat zo belangrijk is

• KBE91
Goofyduck384 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 16:44:
[...]

Geen enkele ervaring mee, dus alles is nieuw.
Maar wat is relatief lang? Een half uur? Ik heb geen idee namelijk (omdat ik er geen ervaring mee heb)

En ik wist niet dat lipo’s iets hebben om rekening mee te houden. Zal wel eens inlezen dan, als dat zo belangrijk is
20 a 25 min voor een 5000 mah lipo batterij, ale toch mijn Slash is op zo korte tijd leeg.
Laden hangt af van de grote van je batterij, maar reken toch op goed uur.

Aangezien je geen kennis hebt van Lipo's, raad ik je deze video aan.
Niet voor je bang te maken, maar meer mensen zouden dit moeten weten voor ze eraan beginnen.
Je zou niet de eerste zijn dat zijn huis afbrand. Er zijn ook al tal van gevallen in de Benelux.

Wil je toch lekker rijden met iets meer veiligheid, dan kan je altijd een NIMH batterij kopen van Traxxas.
Die hebben in het begin veel kracht, maar de kracht neemt naarmate af. Bij een lipo kan je die kracht blijven pushen. Vandaar dat sommige hun lipos opblazen omdat ze niet op tijd stoppen. Daarom dat ik zeg wees er zeker van dat hij in Lipo mode staat, dan stopt hij van zelf met rijden.

• memphis
  • Laatst online: 19:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Met het huidige brushless geweld ontkom je niet aan LiPo's. Omdat NiMh geheel uit de wedstrijdwereld is verdwenen zie je niet meer de echte speciale cellen maar gewoon allerdaagse accu's die voor een simpele brushed nog prima werken maar niet voor high power brushless.

Met LiPo is de kans op vlam klein als je je houdt aan de basis dingen zoals niet met te veel stroom laden (Amerikanen laden graag met 40A...), altijd gebalanceerd laden, altijd in storage mode opbergen (beter voor de accu over een langere tijd), nooit te diep ontladen en laden en opbergen in een zgn LiPo zak oid om die ene kans op vuurwerk op te vangen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Goofyduck384
Mmm, nooit zo beseft dat dit veel gevaarlijkere dingen zijn nee. Maar ik neem nu even aan dat als ik gewoon de normale acccu’s en lader koop (en niet via alababa oid), dat de accu’s toch wel veilig zijn?
En laden, ja dat kan ik natuurlijk netjes volgens de gebruiksaanwijzing doen. Heb alleen weinig zin om bijv een halve wapenkluis aan te schaffen omdat ik zo nodig een duurdere RC auto wil hebben rijden 🤪

Of overdrijf ik nu een beetje en valt het dus ook wel weer mee (als je normaal doet en niet tweakt)?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KBE91
Goofyduck384 schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:52:
Mmm, nooit zo beseft dat dit veel gevaarlijkere dingen zijn nee. Maar ik neem nu even aan dat als ik gewoon de normale acccu’s en lader koop (en niet via alababa oid), dat de accu’s toch wel veilig zijn?
En laden, ja dat kan ik natuurlijk netjes volgens de gebruiksaanwijzing doen. Heb alleen weinig zin om bijv een halve wapenkluis aan te schaffen omdat ik zo nodig een duurdere RC auto wil hebben rijden 🤪

Of overdrijf ik nu een beetje en valt het dus ook wel weer mee (als je normaal doet en niet tweakt)?
Better safe than sorry, ik heb ook mijn lipos in een brand zak zitten.
Er bestaan zellf speciale kisten ervoor > https://aerobertics.be/nl_be/batsafe

Nu de meeste ongelukken gebeuren echt tijdens het laden en ontladen.
Dus doe dit gewoon niet op je zolder of kamer. Maar op een plek mocht het zijn dat je lipo raar doet, dat je het snel naar buiten kan verplaatsen. Lipo traag laden zoals boven al gezegd, maar die Traxxas lader doet dit allemaal van zelf. Dus de kans is al veel kleiner, maar niet onbestaand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Goofyduck384 schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:52:

Pas op dat ook vele (met name iMax B6) clones hier door gerenomeerde winkels verkocht worden. Sommige winkels nemen nog wel de moeite te vermelden dat ze een clone zijn. In heel veel gevallen gaat het prima, waar het vaak fout gaat is de onzuiverheid van de balancer.
Je hoeft ook geen wapenkluis aan te schaffen, een LiPo zak voorkomt alleen dat de vlammen om zich heen slaan en dus niet de boel in de fik zet, de gigantische rook en stank ontkom je niet aan mocht het ooit gebeuren. Genoeg mensen die beweren nooit problemen gehad te hebben en vinden het laden en bewaren in een LiPo zak onzin, dan zeg ik dat het niet gaat dat het altijd goed gaat maar dat je de schade beperkt als het die ene keer toch fout gaat.

En eerlijk, een zak of meerdere zakken zijn de kosten niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:19
Inmiddels ben ik het bashen alweer zat. Het moet continu harder, en het was voor mij rijden tot er weer wat kapot was. Dit zal ook wel te maken hebben met de kwaliteit van de Himoto's monstertrucks. Maar Arrma en Traxxas vind ik gewoonweg te duur.

1 van de brushless Himoto's monstertrucks alweer verkocht, hoop ook de andere snel kwijt te zijn.

Nu overgestapt naar eens stuk gemoedelijkere tak van de hobby, namelijk crawlen.

Via MP een Axial SCX10.1 op de kop getikt:

Kwam met verlichting set en werkende lier. Inmiddels wat extra verlichting erop gezet, en de verstralers bovenop geel gemaakt. Ook wat spacers gemaakt om de schokbrekers +/- 2cm naar beneden te zetten, want standaard was de veerweg maar minimaal.

Gisteravond een uurtje of 2 aan het rijden geweest, en vind het vele malen leuker dan bashen.

Nu wachten tot de 2e Himoto's monstertruck verkocht is, en dan wat upgrades kopen. Als eerste 110mm alu schokbrekers, om de originele 90mm te vervangen. En misschien betere wielen/banden, deze hebben wat moeite met los zand.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freakiebeakie
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 00:00

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

Goofyduck384 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:43:
Ik overweeg een traxxas Sledge aan te schaffen. Maar ik vroeg me even af, hoe lang kan ik daar eigenlijk mee rijden voor de accu’s weer leeg zijn? En hoe lang duurt het opladen daarna weer?

Ik zat aan deze accu’s te denken: https://www.toprc.nl/traxxas-6s-combo-trx-2990g.html
Ik en mijn oudste zoontje rijden met die sledge en afhankelijk van hoe je er mee rijd tussen de 15 en 30 minuten. Als je gewoon lipo tasjes koopt om ze in te laden en te bewaren en gewoon met traxxas lader oplaad en als je ze langere tijd wil opbergen altijd tot 60% laad met speciale store laad stand van de lader dan komt alles goed 😎

Ik gebruik deze https://www.amazon.nl/Zee...id=pla-862362790971&psc=1

Vrij goedkope tas, zal misschien niet de beste zijn als het de boel maar even afremt denk ik dan. Ik denk dat als 6 van die batterijen echt fikken die tasjes het sowieso niet heel lang gaan uithouden want lipo batterijen fikken als een gek

YO! fucknuts! It's Probing time!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:37

_Eend_

🌻🇺🇦

Freakiebeakie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:55:
[...]

Ik en mijn oudste zoontje rijden met die sledge en afhankelijk van hoe je er mee rijd tussen de 15 en 30 minuten. Als je gewoon lipo tasjes koopt om ze in te laden en te bewaren en gewoon met traxxas lader oplaad en als je ze langere tijd wil opbergen altijd tot 60% laad met speciale store laad stand van de lader dan komt alles goed 😎

Ik gebruik deze https://www.amazon.nl/Zee...id=pla-862362790971&psc=1

Vrij goedkope tas, zal misschien niet de beste zijn als het de boel maar even afremt denk ik dan. Ik denk dat als 6 van die batterijen echt fikken die tasjes het sowieso niet heel lang gaan uithouden want lipo batterijen fikken als een gek
Dat is wel een mooi tasje zo met die laadpoort.

Ik gebruik zelf een oud munitiekistje van de legerdump voor opslag thuis en voor onderweg heb ik zo'n LiPo tasje maar dan kleiner. Maar zo'n Bat-Safe (https://www.bat-safe.com/) of LiPo Vault (https://sohtech.com/) zijn nog wel het veiligst. Veilig als in: het duurt langer voordat de vlammen er uit slaan. Er komt natuurlijk wel een enorme berg rook vanaf.

Edit: Zoals @Bambufan al opmerkte: haal wel de rubber pakking uit het deksel. Want anders is de kist hermetisch afgesloten, en dat wil je juist niet. Iets met scherfwerking enzo..

[Voor 6% gewijzigd door _Eend_ op 02-05-2023 22:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goofyduck384
Freakiebeakie schreef op maandag 1 mei 2023 @ 21:55:
Ik en mijn oudste zoontje rijden met die sledge en afhankelijk van hoe je er mee rijd tussen de 15 en 30 minuten. Als je gewoon lipo tasjes koopt om ze in te laden en te bewaren en gewoon met traxxas lader oplaad en als je ze langere tijd wil opbergen altijd tot 60% laad met speciale store laad stand van de lader dan komt alles goed
Ahh mooi antwoord. Dat betekent dus dat ik niet voldoende heb aan 2 van die lipo’s, als ik ff een uurtje het bos in ga. Dan heb je dus echt wel wat reserve batterijen nodig.

En dat ‘voor langere tijd opbergen’, hoe relatief is dat? Hebben we het dan over een paar weken / maanden? Of al over een paar dagen? Want ben nu gewend om de batterijen (geen lipo’s) op te laden als ze op zijn. Dan kan m’n zoontje gewoon rijden als hij daar weer zin in heeft (zonder weer eerst een paar uur op te hoeven laden)

En mooie tas! Zoiets ga ik dan ook maar aanschaffen ja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freakiebeakie

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

Goofyduck384 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:05:
[...]

Ahh mooi antwoord. Dat betekent dus dat ik niet voldoende heb aan 2 van die lipo’s, als ik ff een uurtje het bos in ga. Dan heb je dus echt wel wat reserve batterijen nodig.

En dat ‘voor langere tijd opbergen’, hoe relatief is dat? Hebben we het dan over een paar weken / maanden? Of al over een paar dagen? Want ben nu gewend om de batterijen (geen lipo’s) op te laden als ze op zijn. Dan kan m’n zoontje gewoon rijden als hij daar weer zin in heeft (zonder weer eerst een paar uur op te hoeven laden)

En mooie tas! Zoiets ga ik dan ook maar aanschaffen ja
Ik laad ze na het rijden eigenlijk altijd op in de store stand en als ik dan wil rijden laad ik ze helemaal op. Ik heb een lader voor 2 batterijen en volgens mij duurt het dan iets meer dan een half uur voor 2 batterijen. Als wij gaan wandelen in het bos en ik rijd ook veel stapvoets dan red ik soms 45 minuten op 2 batterije. Ben ik de hele tijd hard aan het optrekken en rijden dan 20 minuten. Ik heb altijd extra batterijen mee want dat ding tillen als ie leeg is is geen grap 😂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Met mijn F1 rij ik 4000mAh shorty packs, als ik een heat of een race heb gereden heb ik er zo'n 1800mAh verbruikt, ik heb dan geen storage nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Freakiebeakie

Freakiebeakie

ÿøµr §ïgñ况r€

Ja dan zit je al rond de 60% dus dan is het niet nodig

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambufan
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:54
_Eend_ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:42:
[...]Ik gebruik zelf een oud munitiekistje van de legerdump voor opslag
Haal daar wel even de rubber pakking uit het deksel, anders kan zo' n kistje door de overdruk alsnog kaboem doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:37

_Eend_

🌻🇺🇦

Bambufan schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:08:
[...]

Haal daar wel even de rubber pakking uit het deksel, anders kan zo' n kistje door de overdruk alsnog kaboem doen.
Klopt, dat had ik er even bij moeten zetten :$

Maar dat heb ik al gedaan, al heb ik een twee kleine stukjes laten zitten onder de metalen lippen die het rubber op zijn plek houden tegen het rammelen van het deksel.

Edit: ik heb mijn originele post al aangepast. Het zal bij mij wel loslopen, mijn grootste accu is een 3S 450 mAh. Ik heb geen RC auto of een grote drone en heb dus geen grote LiPo's nodig. Ik hang hier slechts wat rond omdat het ook RC spul is en er komen hier nogal eens interessante posts voorbij :)

[Voor 25% gewijzigd door _Eend_ op 02-05-2023 22:19]

• Goofyduck384
Heb gisteren de traxxas Sledge aangeschaft, eerst maar eens geoefend op de trainingsstand. Vroeg me stilletjes af of ik hem toch niet per ongeluk op de normale stand had staan.
Vandaagop een leeg parkeerterrein hem toch maar eens in de normale stand gezet. Man man man, wat een bruut apparaat zeg… jeetje zeg… wat een kracht, bruut bakbeest. Daar gaan ik en m’n zoontje nog een hoop plezier aan beleven..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Zo, na 7 motoren zitten opfokken net nog 2 motoren voor een clublid gepinched en 1 daarvan ook even wat meer specs gegeven want de timingen vielen behoorlijk tegen. Nog 1 dag werken en dan zaterdag vroeg naar Genk voor een BK maar er is regen voorspeld......

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 12:56
KBE91 schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:02:
[...]

Better safe than sorry, ik heb ook mijn lipos in een brand zak zitten.
Er bestaan zellf speciale kisten ervoor > https://aerobertics.be/nl_be/batsafe

Nu de meeste ongelukken gebeuren echt tijdens het laden en ontladen.
Dus doe dit gewoon niet op je zolder of kamer. Maar op een plek mocht het zijn dat je lipo raar doet, dat je het snel naar buiten kan verplaatsen. Lipo traag laden zoals boven al gezegd, maar die Traxxas lader doet dit allemaal van zelf. Dus de kans is al veel kleiner, maar niet onbestaand.
Sorry hoor, ik race meerdere klasses (topstock, touringcar, buggy) en rij af en toe met crawlers. Ik heb een stuk of 30 lipo's en ik laad ze gerust in een kamer, in de woonkamer of in de keuken. Als je je houdt aan de maximaal laadvermogens (1c voor de meeste lipo's, race lipo's kunnen tot 3c geladen worden, voor een 8200 mAh lipo is dat dus max 24A laden, dit staat vaak in de documentatie/handleiding bij de lipo, overigens, bij de meeste clubs mag je niet meer dan 12A laden en 20A ontladen) gaat het echt niet zo snel fout. Daarnaast inderdaad altijd in storage zetten na het rijden, heb nooit problemen hiermee gehad. Ik bewaar ze in een munitiekistje, maar ken zat mensen van de club waar ik lid ben die ze gewoon in de kast neerleggen. Zo heel panisch ermee omgaan is echt niet nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Wat ik al eerder aangaf zijn er genoeg mensen die zo te werk gaan en negeren zelfs de huishoudelijke reglementen op de club om zonder een laadzak te laden.

Het gaat niet om al die keren dat het goed gaat maar om die ene keer dat het fout kan gaan. Dan wil je de schade beperkt hebben.

Vorig jaar bij mij op de club ook, iemand die een ontvangeraccu nog gemonteerd in de auto ging opladen en naar de kantine liep. Gelukkig voor die gast was er een oplettend iemand die ineens iets hoorde piepen en net op tijd de lader ontkoppelde en de auto op de grond zette. Anders was de werkplek met een 5 liter can brandstof in de fik gevlogen.
Jammer dat wanneer je dan aangeeft dat men daarom volgens de clubregels in een laadzak moet laden mensen mij gaan betichten als een zeikerd. Komende woensdag hebben ze een ingelaste vergadering over nieuwe huishoudelijke reglementen en willen ze de ontvangeraccu's gaan vrijwaren van de laadzak verplichting. Ik heb gelijk met dit voorbeeld aangegeven dat dat geen goed plan is.

Oh, en de laadstroomlimiet is niet direct voor de veiligheid maar voor het heel houden van de stoppen. Niemand die dat beseft maar bij een grote wedstrijd met meer dan bv 50 man en ieder laad met 200 watt heb je toch een probleem.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-06 12:56
Tja, er zijn in elke hobby prutsers natuurlijk. Ik wilde vooral zeggen dat als je verantwoord omgaat met lipo's de kans dat er iets fout gaat erg klein is. Ik ben net wel even door mijn kistje gegaan trouwens, heb 5 accu's geselecteerd die niet meer werken of wat bol staan, daar ga ik een ontlaad dingetje voor mij maken met een lampje, zodat die veilig ontladen kunnen worden in mijn bbq.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Het heeft niets met prutsen en verkeerd omgaan te maken (op enkele na dan), deze accu's kunnen nu eenmaal gaan omdat ze mechanisch door trillingen in de auto aardig belast kunnen worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-06 12:44
Niet alleen door trillingen maar ook ouderdom (vaak geladen/ontladen) kan een oorzaak zijn. Zelf ik ik dit meegemaakt met een laptop accu, deze stond in 1 keer bol. Ontladen en naar de gemeente werf gebracht, ik heb 1 keer iemand een bolle accu in een batterij inleverpunt zien gooien. Even aangesproken en trok z'n schouders op, het is toch een inleverpunt. Ik heb de desbetreffende eigenaar maar even gewaarschuwd en die was er blij mee, het kan een brand veroorzaken als de batterij niet helemaal leeg getrokken is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pyotr
  • Laatst online: 01-06 10:07
Weet iemand hoe je dit soort (aliexpress) drie-draads LEDs kunt aansturen?

Ik heb geen RC ontvanger (projectje heeft niks met RC te maken), in het ideale geval heb ik een schakeling die het lampje in "slow turn" mode zet en dat ik dan met een simpele aan/uit schakelaar en 5V uit een USB powerpack het lampje laat pulseren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
Volgens mij kan je die direct op de ontvanger stroombron aansluiten. Alleen is oranje niet aangesloten (signaaldraad) Rood is + en bruin is -.

[Voor 34% gewijzigd door FiXeL op 07-05-2023 13:30]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Er staat toch echt dat je de funtie met het 3e kanaal kunt besturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdBruin
@memphis hoe was het gisteren? Nog kunnen racen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
MdBruin schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:39:
@memphis hoe was het gisteren? Nog kunnen racen?
Het circuit in Genk (naast de kartbaan) heeft veel last van opstuivend zandstof van de motorcros die daar naast ligt. Zaterdag was dan ook erg glad maar heb 2 sessies van 15 minuten gereden.
Zondag na wat kleine aanpassingen en op de verse handout banden had ik meer grip en ging redelijk goed rond maar maakte een foutje dus geen goede tijd.
In de 2e heat was ik ineens mijn voorsnaar kwijt, toch wat vuil opgepakt dus geen tijd. De 3e heat ging foutloos en daarmaa een 11e tijd.
Alles nagelopen en klaar voor de halve finale maar helaas tijdens de warmup gin de achtersnaar kapot en was het over.
Omdat ik vrijdag een demo ga rijden dacht ik direct de auto in orde te maken en toen bleek dat 1 van de wiellagers achter vast zat, die zal denk ik wat stof in zich hebben opgenomen maar dat verklaarde de gestripte achtersnaar.

Mijn pitmaat waar de OSSPEED R2101 vandaan kwam en mij de opdracht gaf om die naar onze huidige specs te tunen is met een smile naar huis gegaan want zijn motor deed alles wat het moest doen in een zeer overtuigende vorm.

En dan het leuke, een nieuw speeltje ingezet direct bij binnenkomst na de 3e heat:

De kop van boven met de sensor toch het heetste punt bij de plug gevonden en de centercursor op de kop, netjes 150 graden, (de gewone IR meter gaf net iets meer aan)

En na het uitzetten van achter gemeten, je ziet dat bovenop het net iets koeler is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdBruin
@memphis dat is bale dat niet alles naar wens ging, maar tevens de realiteit van racen. Wel mooi dat het toch door kon gaan, met regen was het mogelijk afgelast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
MdBruin schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:10:
@memphis dat is bale dat niet alles naar wens ging, maar tevens de realiteit van racen. Wel mooi dat het toch door kon gaan, met regen was het mogelijk afgelast.
Met regen gaan dergelijke wedstrijden gewoon door. Ach, we waren op tijd thuis voor de F1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:24

-tom-562

Oliesjeik

Slasher schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:00:
[...]

Dank voor je reactie, ik heb inmiddels een Rustler gekocht met nimh accus die gaan snel genoeg, kan altijd nog overstappen naar een lipo accu

[Afbeelding]

Maar goed, niet stuk te krijgen dat ben ik niet met je eens, na 3 dagen had ik al wat ophanging onderdelen gebroken en al vervangen. :P

Ook gezien het feit dat er duizenden onderdelen te krijgen zijn geeft aan dat het niet levensduurbestendig is ;)
En, bevalt 'ie nog? Ik ben op dit moment ook aan het kijken naar een Traxxas Rustler.
Ik heb nu zelf een WL-Toys 14401, ooit gekocht met een actie voor 60 euro o.i.d., echt een leuk ding en snel. Maar best fragiel en eigenlijk niet echt lekker te besturen door zijn formaat (erg onstabiel). Aangezien mijn zoontje (bijna 4) er steeds meer interesse in krijgt, en die WL-Toys eigenlijk te snel is (en met een getrimde throttle komt die niet lekker door het gazon) wil ik de overstap maken naar een Traxxas Rustler.
Die Rustler lijkt mij behoorlijk robuust en volgens mij komt die ook wel lekker door een (gemaaid) gazon.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

-tom-562 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:33:
[...]

En, bevalt 'ie nog? Ik ben op dit moment ook aan het kijken naar een Traxxas Rustler.
Ik heb nu zelf een WL-Toys 14401, ooit gekocht met een actie voor 60 euro o.i.d., echt een leuk ding en snel. Maar best fragiel en eigenlijk niet echt lekker te besturen door zijn formaat (erg onstabiel). Aangezien mijn zoontje (bijna 4) er steeds meer interesse in krijgt, en die WL-Toys eigenlijk te snel is (en met een getrimde throttle komt die niet lekker door het gazon) wil ik de overstap maken naar een Traxxas Rustler.
Die Rustler lijkt mij behoorlijk robuust en volgens mij komt die ook wel lekker door een (gemaaid) gazon.
Ja een erg leuk apparaatje, alleen al wel de nodige reparaties moeten doen maar dat is wel goed te doen.
De trainingsmode is erg handig om mee te beginnen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Slasher schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:00:
[...]

Ja een erg leuk apparaatje, alleen al wel de nodige reparaties moeten doen maar dat is wel goed te doen.
De trainingsmode is erg handig om mee te beginnen :)
We gaan het meemaken, ik heb 'm zojuist gekocht, komt als het goed is donderdag binnen :+
Ik hoop iig dat deze een stukje robuuster is dan de WL-Toys, daar had ik bij het allereerste ritje meteen al wat stuk gereden :P
Is het trouwens mogelijk om (met een verloopstekkertje/kabeltje) lipo's te gebruiken? Ik heb nog 2 2S lipo's liggen van mijn WL-Toys, met zo'n T-plug. Ik zag wel dat er gewoon verloopstekkers te koop zijn, maar ik weet niet zeker of de bestaande ESC daarmee overweg kan?

[Voor 24% gewijzigd door -tom-562 op 09-05-2023 20:08]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NoFearCreations
Vanochtend ineens vrij, en samen met me broer een nieuwe crawl plek gevonden.

Zaten een paar leuke uitdagingen bij, jammer dat het te hard begon te regenen. Zsm nog een keer heen.

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • +2Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:04:
Is het trouwens mogelijk om (met een verloopstekkertje/kabeltje) lipo's te gebruiken? Ik heb nog 2 2S lipo's liggen van mijn WL-Toys, met zo'n T-plug. Ik zag wel dat er gewoon verloopstekkers te koop zijn, maar ik weet niet zeker of de bestaande ESC daarmee overweg kan?
Ja, je kan de ESC wisselen tussen NiMH en LiPo mode (als hij aan staat 10s op het knopje drukken als ik me niet vergis). ESC LED licht rood op in NIiMH mode en groen in LiPo (low voltage cutoff) mode.

• flip_eg4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-05 07:56

flip_eg4

PSN:Doorligplek

En anders heb je van die kastjes te koop die gaan piepen onder een bepaald voltage :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nou, hij is binnen, meteen proefgereden 8)

In vergelijking met de WL-TOYS 14401 een stuk groter, logger en ik denk ook wel slomer. Nu heb ik nog niet echt fatsoenlijk kunnen rijden omdat het regende, en het best wel glad was :P maar hij wel een stuk stabieler en controleerbaarder, en robuuster!
Hopelijk is het aankomend weekend een beetje goed weer, dan kan ik goed gaan testen. Hier in de buurt hebben er 2 BMX baantjes die echt perfect zijn voor RC auto's.
Wel verslavend zo'n nieuwe auto, ben al druk op zoek naar wat upgrades (lager set, grote bumper voor en ik denk een wheeliebar). Op termijn een brushless upgrades lijkt mij ook wel wat :9 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
-tom-562 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:37:
Wel verslavend zo'n nieuwe auto, ben al druk op zoek naar wat upgrades (lager set, grote bumper voor en ik denk een wheeliebar). Op termijn een brushless upgrades lijkt mij ook wel wat :9 8)
Lagers zijn absoluut de moeite en niet duur. Steek die gewoon direct, voor je assen wat uitgesleten zijn en je die ook moet vervangen om het geheel spelingsvrij te krijgen.
Voor de rest een zeer robuuste wagen, mijn zoon heeft op 4 jaar alleen de servo saver en een paar antennebuisjes stuk gereden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

indigo79 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Lagers zijn absoluut de moeite en niet duur. Steek die gewoon direct, voor je assen wat uitgesleten zijn en je die ook moet vervangen om het geheel spelingsvrij te krijgen.
Voor de rest een zeer robuuste wagen, mijn zoon heeft op 4 jaar alleen de servo saver en een paar antennebuisjes stuk gereden.
Ik denk dat de asjes al versleten zijn. Er zit behoorlijk wat speling op, en met een bocht met een beetje snelheid begint het buitenste voorwiel te klapperen/stuiteren :P je voelt ook speling bij het voorwiel.
Er zit ook wat speling op dat linkage systeem bij de stuur servo. Ik denk dat ik dat ook vervang.
1 van de accu's is niet al te best meer. Eerst maar ff een verloopje kopen voor mijn 2S lipo met dean T-plug, ben benieuwd of het veel verschil maakt, dan bestel ik 2 grote lipo's (die ik nu heb is 2600mAh).

Maar verder is het een tof ding, vanmiddag 2 accu's leeg gereden. Hij is niet heel snel maar wel echt zo veel meer stabieler en controleerbaarder dan de WL-Toys 14401 die ik nog heb, echt bizar!

[Voor 9% gewijzigd door -tom-562 op 12-05-2023 19:21]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Gister was er weer de jaarlijkse RC cup van https://www.techportal.nl/ bij de MACH in Heemstede. Techportal is een initiatief van Tata steel.
27 teams kwamen opdagen van diverse scholen, geschat met ouders en leeraren liepen er zo 300 man op het terrein.
Techportal organiseert diverse scholen competities waaronder deze RC cup voor de jongere scholieren. Het idee is dat teams worden opgezet als ook een echte race team. Ze moeten reclame maken, sponsoren werven, financiën bijhouden en uiteraard een coureur en sleutelaars kiezen. Op zo'n manier hopen ze bij scholieren een interesse voor techniek op te wekken als ook kennis te maken met teambuilding en organiseren.

Ze krijgen 2 trainingsavonden en een wedstrijddag. Niet alleen de race zelf zal bepalend zijn maar ze krijgen ook punten voor diverse aspecten wat ze als team bereikt hebben. Over 2 weken zal er nog een wedstrijddag zijn voor andere scholen/groepen.

• Goofyduck384
Mag / kan ik hier ook een vraag stellen mbt RC boten?
Heb voor m’n zoontje een ‘simpele’ RC boot gekocht: https://www.toemen.nl/pro...9rhKX23z-O-saAqRHEALw_wcB

Maar die batterij is na 10 minuutjes (misschien wel eerder) al op. Kan wel een zelfde erbij kopen, maar dan moet ik er twee opladen en halverwege vervangen.
Zou ik er ook een veel sterkere batterij in kunnen zetten? De boot is voor hem prima met z’n 9 jaar. Maar de accu duur gewoon bar slecht

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:27

Snuffel

Vroem!

Goofyduck384 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 09:50:
Mag / kan ik hier ook een vraag stellen mbt RC boten?
Heb voor m’n zoontje een ‘simpele’ RC boot gekocht: https://www.toemen.nl/pro...9rhKX23z-O-saAqRHEALw_wcB

Maar die batterij is na 10 minuutjes (misschien wel eerder) al op. Kan wel een zelfde erbij kopen, maar dan moet ik er twee opladen en halverwege vervangen.
Zou ik er ook een veel sterkere batterij in kunnen zetten? De boot is voor hem prima met z’n 9 jaar. Maar de accu duur gewoon bar slecht
De meegeleverde batterij is 2S 1500mAh.

Door een batterij van bijv. 5000mAh te gebruiken kan je direct al langer varen.
Zoek maar eens op 2S lipo batterijen en je vindt de wereld aan mogelijkheden.
Wel even opletten op de stekker van de batterij, daar zitten verschillen in. Als je niet wilt solderen zal je de juiste stekker moeten zoeken.

Stekker is overigens Deans zie ik net.
Let ook even op hoe groot de batterij kan zijn,de meegeleverde versie is redelijk compact.

[Voor 5% gewijzigd door Snuffel op 18-05-2023 10:04]

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ja dat kan, je zit alleen aan het formaat vast. Die 18650 cellen kan je tot zo'n 30000ie bv: https://vi.aliexpress.com...1-51&gatewayAdapt=glo2vnm

• vassago
  • Laatst online: 11:29
Memphis is me net voor, als je zoekt op standaard 7.4V accu's krijg je waarschijnlijk accu's die niet passen. Zeker als ze > 3000mah zijn aangezien je die niet hebt in 18650 formaat.
(En dat het 18650 is, is ook maar een gok gebaseerd op het plaatje)

De vraag is wel hoe lang een dubieuze 3000Mah cell van Ali mee gaat, vrijwel alle goedkope cellen op Ali zijn bagger en halen nog niet de helft van de runtime.

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:27

Snuffel

Vroem!

vassago schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:06:
Memphis is me net voor, als je zoekt op standaard 7.4V accu's krijg je waarschijnlijk accu's die niet passen. Zeker als ze > 3000mah zijn aangezien je die niet hebt in 18650 formaat.
(En dat het 18650 is, is ook maar een gok gebaseerd op het plaatje)

De vraag is wel hoe lang een dubieuze 3000Mah cell van Ali mee gaat, vrijwel alle goedkope cellen op Ali zijn bagger en halen nog niet de helft van de runtime.
Zoeken naar Sony batterijen, die zijn best goed en gaan relatief lang mee.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• memphis

memphis

Topicstarter
Snuffel schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:08:
[...]

Zoeken naar Sony batterijen, die zijn best goed en gaan relatief lang mee.
Natuurlijk kan je bv bij NKON kwaliteits cellen halen, maar dat betekend dat de vraagsteller zelf nog zijn accu moet opbouwen met een balanceerkabeltje en dikkere kabels met een T-stekker. Ik denk dan ook als de persoon al zo technisch is dat die vraag hier niet gesteld zou zijn.....

Gelukkig gaat het om een boot dus niet zo veeleisend.

[Voor 5% gewijzigd door memphis op 18-05-2023 10:14]

• Goofyduck384
Hahaha, nee zo technisch ben ik nou ook weer niet nee. Zou liever iets kant en klaar kopen dat minstens twee x zo lang meegaat als deze nu.

Zouden deze accu’s dan beter zijn? En onder de streep 2x zo lang meegaan?https://nl.grandado.com/p...VjdFZhcmlhbnQ6MTkzODk5MTE

En ander vraagje: ik dacht dat zo’n bootje waterdicht zou zijn van binnen. Maar na die 10 minuten varen (op een normale manier) blijkt er toch water binnen in te zitten. Is dat niet schadelijk voor alle elektronica?

[Voor 35% gewijzigd door Goofyduck384 op 18-05-2023 10:27]

• indigo79
  • Niet online
1500mAh met een 380 motortje zou inderdaad langer moeten meegaan. Als je iemand kent met een wat betere lader (iets in de aard van https://www.toemen.nl/pro...2s3s4s-lipo-lader-65-watt doet dat al) kan je daar eens mee laden en dan zie je direct hoeveel energie er effectief in zit. Als je zelf iets goedkoops wil, hebben ze zelfs een occasion: https://www.toemen.nl/pro...po-lader-in-een-top-staat.

Een paar druppels water in zo'n boot is normaal, meer zou eigenlijk niet mogen. Is de schroefas goed ingevet?

Als de boot effectief van Toemen komt en je daar wat in de buurt woont, zou ik eventueel de boot gewoon meenemen en advies gaan vragen. Dat is een serieuze winkel waar ze je graag helpen. Als je alles weet, zijn online shops handig, maar als beginner is het fijn om nu en dan wat advies en hulp te kunnen krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vassago
  • Laatst online: 11:29
Goofyduck384 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:18:
Zouden deze accu’s dan beter zijn? En onder de streep 2x zo lang meegaan?https://nl.grandado.com/p...VjdFZhcmlhbnQ6MTkzODk5MTE
Koop ze dan van de link die Memphis postte, grote kans dat het dezelfde accu's zijn voor veel minder geld.
Grandado is niets meer dan een drop-shipper die dezelfde meuk verkoopt als op Ali maar dan met veel marge en ook lange levertijden.

• Goofyduck384
indigo79 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 10:42:
1500mAh met een 380 motortje zou inderdaad langer moeten meegaan. Als je iemand kent met een wat betere lader (iets in de aard van https://www.toemen.nl/pro...2s3s4s-lipo-lader-65-watt doet dat al) kan je daar eens mee laden en dan zie je direct hoeveel energie er effectief in zit. Als je zelf iets goedkoops wil, hebben ze zelfs een occasion: https://www.toemen.nl/pro...po-lader-in-een-top-staat.

Een paar druppels water in zo'n boot is normaal, meer zou eigenlijk niet mogen. Is de schroefas goed ingevet?

Als de boot effectief van Toemen komt en je daar wat in de buurt woont, zou ik eventueel de boot gewoon meenemen en advies gaan vragen. Dat is een serieuze winkel waar ze je graag helpen. Als je alles weet, zijn online shops handig, maar als beginner is het fijn om nu en dan wat advies en hulp te kunnen krijgen.
Nou het was zeker wat meer dan een paar druppels, stond echt een laag water in.
De boot komt overigens bij Toemen vandaan, zal hen wel eens mailen. Woon er helaas niet in de buurt.

Heb zelf een Lipo lader voor m’n Traxxas Sledge. Geen idee eigenlijk of deze accu daar ook in kan opladen, zal straks eens kijken.

• memphis

memphis

Topicstarter
Traxxas gebruikt zijn eigen pluggen, zal lastig worden.

Zo'n SkyRC E4, E430 of E450 zijn simpele betaalbare dingen.

https://www.conrad.nl/nl/...3ryggpEAQYASABEgLbjfD_BwE

Die Li-Ion mag je niet al te snel laden, 1C is meestal het maximum hoewel 1.5c ook wel gaat. Op 3A is de 300mAh accu in een uurtje de accu vol.

Op 4A zou dus kunnen
https://rcspeedshop.nl/pr...4a-balance-charger-2s-4s/

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vanochtend met m'n zoontje even naar RC Racing Twente gereden in Enschede, wat kleine onderdelen halen. O.a. lagers (de Rustler XL5 heeft geen wiellagers) en een verloopstekker voor mijn 2S lipo die ik bij mijn WL-Toys had.
Zo'n lipo i.p.v. de standaard NiMH accu's scheelt ook nog best veel :o
Binnenkort maar een paar grotere lipo's bestellen en een goede lader (ik heb nu zo'n el cheapo USB lader ding).
Ik zit ook al te kijken naar een goedkope brushless upgrade. Aan hoeveel KV moet ik denken i.c.m. 2S lipo's (het moet ook nog een beetje bestuurbaar blijven voor m'n zoontje :P). Ik kwam een 'conversietabel' tegen van het aantal turns vs. het aantal KV.
https://www.competitionx....chart-turns-vs-kv-rating/
Standaard zit er een 12T motor op, hij mag best wat vlotter, en wheelies maken lijkt mij ook wel tof. Ik dacht zelf ergens rond de 5000KV?

• memphis

memphis

Topicstarter
Die 12 turns is een 550 motor, het tabel waar je naar verwijst is op basis van een 540 motor en dat verschilt aardig.

Het beste wat je kunt doen is kijken naar de VXL versie, die motor is iets van 3000~3500kv waarmee je naar alternatieven kunt kijken en je kunt direct uit de vxl manual de aanbevolen pinions halen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

memphis schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:39:
Die 12 turns is een 550 motor, het tabel waar je naar verwijst is op basis van een 540 motor en dat verschilt aardig.

Het beste wat je kunt doen is kijken naar de VXL versie, die motor is iets van 3000~3500kv waarmee je naar alternatieven kunt kijken en je kunt direct uit de vxl manual de aanbevolen pinions halen.
Ohja, ik zie het. De VXL een 3500kv motor. Dat lijkt mij goed vergelijkingsmateriaal

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Misschien een idee: https://www.conrad.nl/nl/...rc-auto-1-10-2108351.html

Ze hebben nog wat meer optis maar deze is een beetje als de VXL.

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:09

Harrie

NederVlaming

Die VXL is wel voor 3S natuurlijk.
Maar zelfs op 2S is dat allicht al snel genoeg voor je zoontje.

Als je een goedkope brushless upgrade zoekt, zou ik zo'n "rocket v2" motor proberen denk ik:
https://m.nl.aliexpress.com/item/1005003309439407.html
Let wel even op dat er 3.175mm en 5mm shafts zijn.

En een hobbywing 10bl120 of zoiets...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Harrie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:03:

Als je een goedkope brushless upgrade zoekt, zou ik zo'n "rocket v2" motor proberen denk ik:

Die Conrad link bevat een combo set voor iets meer dan 70 euro, jouw suggestie is wat duurder....

Maar inderdaad, 3S is geen verplichting, 2S zal al prima snel gaan.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Harrie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:03:

Bedankt voor de tip.
Bedenk me net, kan ik de standaard ESC behouden als ik bij 2S blijf (de XL5 ESC is geschikt voor 2S lipo's)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
De XL5 is voor brushed motoren, voor brushless moet je ook weer een brushless ESC hebben. Enkele kunnen beide aan zoals de Tamiya regelaars maar zijn zeer beperkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

memphis schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:50:
De XL5 is voor brushed motoren, voor brushless moet je ook weer een brushless ESC hebben. Enkele kunnen beide aan zoals de Tamiya regelaars maar zijn zeer beperkt.
Top! Ik had al zo'n vermoeden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• NoFearCreations
Inmiddels al weer wat upgrades, waaronder het belangrijkst een set goede schokbreker. Ook alle verlichting omgesoldeerd naar warm wit, wat ik veel netter vind staan. Simpele snorkel erop gemaakt. En voor de gein even de wielen van de basher die ik nog te koop heb staan eronder gezet.
Staat stiekem best dik!

Ook bezig met een andere grill, zelfgemaakte lightbuckets met glaasjes.

Durf hem nog niet echt te monteren, omdat dan de schaar/mes in de originele kap moet, en dat is een vrij permanente bezigheid.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Afgelopen zaterdag bij een vrij serieus bashersclubje geweest die de gemeente graag laat zien dat ze een eigen stukje terrein willen hebben. Was weer erg gezellig.

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:56
Leuk filmpje en flinke opkomst! Waar is dat ergens?

Vraag me wel af of een eigen terrein een verbetering gaat zijn. Ik denk dat het voor veel mensen juist leuk is om vrijblijvend aan te haken bij zo'n groepje en met hun meegebrachte auto's te rijden. Wanneer het een vereniging wordt met bijbehorende rompslomp (als contributie, organisatie, vrijwilligers, baanonderhoud en reglementen voor de klasses waar in gereden kan worden), is de lol er vaak snel vanaf.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Dit is bij het Wokrestaurant Atlantis langs de A6 bij Almere. Ze doen 3 tot 4 van dergelijke groot opgezette dagen in het jaar maar bijna ieder weekend wordt er wel gereden.

Vergis je niet, dit kost ook geld en vrijwilligers. Baanafzetting, het vervoer ervan als ook de mensen die het opzetten en afbreken en vereet ook niet de opslag ervan....
Een club maak je zoals je het wilt hebben. Ja, omdat het dan officieel is zullen knetteruitlaten misschien een probleem zijn omdat je aan milieueisen moet voldoen voor de juiste vergunningen maar ook bij ergens buiten een club rijden kan je knetteruitlaat een probleem zijn. Reglementen maak je zelf, voor het vrij rijden heb je meestal alleen huishoudelijke reglementen zoals lipo laden in een zak en een deugdelijke uitlaat.
Alleen als je wedstrijden gaat organiseren zal je iets van een klasse-opzet moeten maken en als je wedstrijden van nationale en internationale organisaties aanneemt moet je voldoen aan hun reglementen.

Nee, er wordt door bashers altijd heel moeilijk gedaan over reglementen bij verenigingen terwijl die voor vrij rijden vaak zeer beperkt zijn.

En zie de voordelen zoals veelal het aanwezig hebben van een compressor, spanning, fatsoenlijke tafels etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goofyduck384
Was weer even lekker aan het rijden met mijn 4 weken oude Traxxis Sledge. Springt er ineens wat van m’n banden af. Snel even kijken, blijkt de achterband compleet afgescheurd te zijn:

Is dit een herkenbaar iets? De auto wordt voornamelijk in trainingsstand gebruikt om op de weg te scheuren. En ja daar hoort ook slippen (driften) in een bocht bij.. maar zo snel al een gescheurde band vond ik wel opmerkelijk.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:28

MarkyB

The original

Ik loop al tijden met het idee om mijn verzameling van 'vroeger' weer compleet te maken en daarnaast ook rijdend. Naast de Clod Buster uit '87 en de Optima Mid van ook rond die koers heb ik vandaag de hand weten te leggen op de laatste die het rijtje compleet maakt, namelijk de Tamiya 58210, de Impreza op het TA03F chassis.

Ik moet nog wel even wachten tot hij binnen is maar ik ben hyped! Hij is in mint condition, in '97 gebouwd en op de plank gezet:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-05 14:00
-tom-562 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:23:
Vanochtend met m'n zoontje even naar RC Racing Twente gereden in Enschede, wat kleine onderdelen halen. O.a. lagers (de Rustler XL5 heeft geen wiellagers) en een verloopstekker voor mijn 2S lipo die ik bij mijn WL-Toys had.
Zo'n lipo i.p.v. de standaard NiMH accu's scheelt ook nog best veel :o
Binnenkort maar een paar grotere lipo's bestellen en een goede lader (ik heb nu zo'n el cheapo USB lader ding).
Ik zit ook al te kijken naar een goedkope brushless upgrade. Aan hoeveel KV moet ik denken i.c.m. 2S lipo's (het moet ook nog een beetje bestuurbaar blijven voor m'n zoontje :P). Ik kwam een 'conversietabel' tegen van het aantal turns vs. het aantal KV.
https://www.competitionx....chart-turns-vs-kv-rating/
Standaard zit er een 12T motor op, hij mag best wat vlotter, en wheelies maken lijkt mij ook wel tof. Ik dacht zelf ergens rond de 5000KV?
Sneller dan 50Kmh hoeft echt niet. En zeker met borstelloos maak je van een Rustler al snel een raket. En vaak ben je er ook niet met alleen de stap naar borstelloos. Ook wil je dan vaak een LiPo accu+ lader. En zal je na moeten denken over beoogde snelheid, toerental vertanding en op de temperatuur van de accu, ECS en motor moeten letten.

Ik hen mijn rustler voorzien van een robitronic razer ten 3250KV setje (rebranded hobbywing), een 5000mAh 2S lip en de vertanding aangepast naar 21/83 dan loopt ie ongeveer 50Kmh. Maar kan je ook 20 minuten non-stop door gras zand en bagger raggen zonder dat ie te warm wordt. Zelfs met de punch in de ECS op z'n laagst kan ie nu achterover slaan vanuit stilstand.

Over die upgrade ben ik super tevreden. Maar meer vermogen en meer snelheid hebben wel z'n neerslag op de rest van de auto. Een kusje van een betonnen plantenbak resulteerd met 50Kmh veel sneller op schade dan met ongeveer 35Kmh. En bijvoorbeeld aandrijfassen gaan maximaal 1 een half jaar mee. En achterbanden vinden met voldoende tractie op verschillende ondergronden en slijtvastheid is ook wel een dingetje.

M'n zoontje (nu 6jaar) rijdt inmiddels 2 jaar met een Stampede waar het zelfde motorsetje in zit en met 19/86 vertanding om te corrigeren voor de grotere wielen. Inmiddels heb ik van de Stampede alle draagarmen moeten vervangen door RPM en de stuurblokken en de asdragers door alu. De stampede heeft door de grotere vertraging en grotere wielen al helemaal een hekel aan aandrijfassen. Maar zoals ie er nu bij staat is de betrouwbaarheid verder heel behoorlijk. En rijdt ie erg leuk. De standaard talon banden doen het in ieder geval fantastisch.

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

martijn_tje schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:10:
[...]

Sneller dan 50Kmh hoeft echt niet. En zeker met borstelloos maak je van een Rustler al snel een raket. En vaak ben je er ook niet met alleen de stap naar borstelloos. Ook wil je dan vaak een LiPo accu+ lader. En zal je na moeten denken over beoogde snelheid, toerental vertanding en op de temperatuur van de accu, ECS en motor moeten letten.

Ik hen mijn rustler voorzien van een robitronic razer ten 3250KV setje (rebranded hobbywing), een 5000mAh 2S lip en de vertanding aangepast naar 21/83 dan loopt ie ongeveer 50Kmh. Maar kan je ook 20 minuten non-stop door gras zand en bagger raggen zonder dat ie te warm wordt. Zelfs met de punch in de ECS op z'n laagst kan ie nu achterover slaan vanuit stilstand.

Over die upgrade ben ik super tevreden. Maar meer vermogen en meer snelheid hebben wel z'n neerslag op de rest van de auto. Een kusje van een betonnen plantenbak resulteerd met 50Kmh veel sneller op schade dan met ongeveer 35Kmh. En bijvoorbeeld aandrijfassen gaan maximaal 1 een half jaar mee. En achterbanden vinden met voldoende tractie op verschillende ondergronden en slijtvastheid is ook wel een dingetje.

M'n zoontje (nu 6jaar) rijdt inmiddels 2 jaar met een Stampede waar het zelfde motorsetje in zit en met 19/86 vertanding om te corrigeren voor de grotere wielen. Inmiddels heb ik van de Stampede alle draagarmen moeten vervangen door RPM en de stuurblokken en de asdragers door alu. De stampede heeft door de grotere vertraging en grotere wielen al helemaal een hekel aan aandrijfassen. Maar zoals ie er nu bij staat is de betrouwbaarheid verder heel behoorlijk. En rijdt ie erg leuk. De standaard talon banden doen het in ieder geval fantastisch.
Nouja 50 km/h is idd ook hard zat, 50% van de tijd rij ik in onze tuin (in het gras). De rest op een kleine BMX baan in de buurt. Even hard/iets harder als mijn WLToys 14401 is w.m.b. prima, maar hij moet wel lekker hard optrekken (wheelies zijn wel leuk dan, dat doet mijn WLToys ook in het gras met wat spelen).
Maar tnx iig voor de tip, dan weet ik een beetje wat ik aan kan houden. Zo'n apparaat 75+ laten rijden is ook niet handig met een jochie van 4 jaar :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Anders zal een bezem en een stoffer met blik een aardige investering kunnen zijn....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjarel81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-06 15:44
Ik heb samen met mijn zoon van 11 wat Traxxas modellen (Maxx, TRX-4, Rustler 4*4 VXL, Bandit VXL) maar zou eens willen uitkijken naar een wedstrijd buggy (max 1/10). Hier ben ik echter nog niet in thuis.
Ik zat te kijken naar een Losi 22X-4 ELITE RACE KIT of een Team Associated B74.2D TEAM KIT.

Iemand andere aanraders? En van welke merken zijn het best wisselstukken te verkrijgen hier in BE/NL webwinkels zoals Toemen, Toprc,…? Qua motor en ESC ken ik bvb de Hobbywing motoren of zijn er andere merken?

Je ziet het, veel vragen, heeft Iemand tips, of zijn er forums met veel info?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
1 van de makkelijkst te verkrijgen merken is Xray omdat die namelijk ook in Nederland een officiele distributeur kent.

Maar bekijke eens wat wedstrijdverslagen waar veelal de merken genoemd worden: https://www.eos.racing/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb inmiddels via marktplaats een 3650 3900kv brushless motortje (en ESC) gekocht, die komt deze week ergens binnen. Nu nog op zoek naar setje betaalbare 2S lipo's

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor de liefhebbers:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vanmiddag de 3900kv brushless motor op m'n Rustler gemonteerd. Leuk spul :P ik denk dat ik de vertanding alleen ga aanpassen. Het ding zit met een kleine AliExpress 2S van 2000mAh al binnen no time op topsnelheid, ook in het gras haha.
Maar het maakt het rijden wel een stuk leuker zo 8)

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee