Toon posts:

Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 29 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GSX-MAN schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Nee, ik zie dat je met een Traxxas XO-1 "maar" aan de 160 zit, en dan moeten er nog accu's in. Hele dure hobby, maar ik snap wel hoe zoiets ontstaat. Ik steek klauwen met geld in een andere materiaalsport.
Voordeel t.o.v. de Stampede is wel dat je je met dergelijke snelheden met een "onhandige crash" geen zorgen hoeft te maken over de stuurinrichting. :+

Verder eens met @Icephase, Infraction gaat hard zat. Toevallig gisteren voor het eerst uitgelaten. 98km/u met stock pinion. De eerste paar keer toch best even spannend hoe hard dat gaat. Heb er alleen andere bandjes onder gezet, maar wat een auto zeg. Vanuit stilstand gewoon volgas wegrijden en kaarsrecht blijven. Heb er van genoten. Alleen beetje jammer dat ie niet 2km/u harder ging. :P

• GSX-MAN
  • Laatst online: 24-03 21:06

GSX-MAN

Run Fatboy Run

Icephase schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:25:
[...]

Klopt. En een XO-1 is een heel oud design, wordt door de speedrunners eigenlijk niet gebruikt volgens mij. Daarnaast heb je nog extra bandjes nodig, want na een paar runs zijn die wel op. Is ook weer tussen de 50 en 80 euro per set. Vervolgens breekt er nog wel eens wat, en slijten tandwielen e.d. Tuning van diffs is ook een dingetje, dus een voorraadje diff-olie is ook wel handig om te hebben. Of je vervangt je centerdiff door een spool, ben je ook weer 80 euro verder. En dat gaat maar door inderdaad... :P

Ik vind 100 per uur voor mijn infraction meer dan zat voor een beetje leuk bashen en driften in elk geval.
Als ik kijk wat hij ermee doet is wendbaarheid en acceleratie leuker dan heel hard rechtuit. En vergeleken met die Nikko-rommel die ik als kind had is die Stampede wel heel gaaf. Eerst maar eens zien of hij de hobby volhoudt.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03 16:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

GSX-MAN schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Als ik kijk wat hij ermee doet is wendbaarheid en acceleratie leuker dan heel hard rechtuit. En vergeleken met die Nikko-rommel die ik als kind had is die Stampede wel heel gaaf. Eerst maar eens zien of hij de hobby volhoudt.
True. Mijn zoontje heeft een Arrma Granite, is wel vergelijkbaar. Veel plastic, maar dat is juist wel fijn want dan heeft het flex en het is lichter. Wel jammer dat je merkt dat de drivetrain (van de 4x4 mega 550, origineel 12T brushed motor) niet is gebouwd op 4000kv brushless power op 3s... :*)

• mrfatmen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03 23:04
Zou graag een kit willen maken, denk dan vooral aan de Traxxas Slash kit, helaas is deze niet te verkrijgen en al zeker niet in europa.
Als alternatief ben ik er gecharmeerd van de Losi Baja Rey v2. Heb deze van het weekend bekeken bij Toemen (ook zijn 'super' broer gezien). Overweeg nu sterk deze te kopen al is deze eigenlijk wel iets boven budget.

Deze is natuurlijk wel RTR. Is het handig om deze uit elkaar te halen en hem dan opnieuw in elkaar te zetten om toch gevoel van bouwen te krijgen. Of slaat dit echt nergens op en is dit slecht voor de auto?

Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-03 17:16
Welcome to the club zou ik zeggen. Vind dat hele RTR verhaal nog steeds ruk.

De enige plek waar je een redelijke hoeveelheid kits en/of rollers kan vinden is eurorc.com. Ik heb alleen nul ervaring verder met die shop.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 16:24

EraZor

Don't mention the war

Eurorc is een goeie tent: niet dur, en ze verzenden snel (paar dagen vanuit finland) en goedkoop.

Wbt t uit elkaar schroeven van een rtr: dat is niet gek hoor: dat zal je toch wel moeten ivm onderhoud, reparatie en upgrades....

[Voor 6% gewijzigd door EraZor op 29-03-2022 20:31]

• Craven
@EraZor hoe is de transmitter/receiver van die corally van jou trouwens? Ik heb zelf nu een flysky fs-gt2. Wat een basismodel is maar wel prima werkt tot nu toe qua betrouwbaarheid en bereik.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Craven schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:37:
@EraZor hoe is de transmitter/receiver van die corally van jou trouwens? Ik heb zelf nu een flysky fs-gt2. Wat een basismodel is maar wel prima werkt tot nu toe qua betrouwbaarheid en bereik.
Die heb ik eigenlijk maar een paar keer gebruikt. Prima ding, maar ik geef de voorkeur om alle modellen met dezelfde zender te doen (een spektrum in mijn geval)

• Craven
Spektrum heeft wel leuk spul inderdaad zo te zien. Ook maar is induiken als ik met telemetry aan de slag ga.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Craven schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:17:
Spektrum heeft wel leuk spul inderdaad zo te zien. Ook maar is induiken als ik met telemetry aan de slag ga.
Ik heb een ouwe dx2s (nog vanuit m'n Baja5B tijd). Als je goedkoop aan de slag wil: een maatje van me rijdt met een RadioLink RC4GS V2 die 'm supergoed bevalt. Ik heb er een aantal keer mee gereden (icm zijn Arrma Typhon) en ik was onder de indruk: bereik groter dan mijn Spektrum, superveel instellingsmogelijkheden, telemetrie mbt accuniveau (icm een R7FG ontvangertje) incl ingebouwde gyroscoop (geinige feature, al moet je er geen wonderen van verwachten). En t mooiste: t kost allemaal geen drol...

• Craven
Noted, ik zet hem op m'n wanna have list.

Wtf is dit voor gedrocht...
https://www.toemen.nl/tra...tor-regelaar-p-54869.html

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-03 15:50
mrfatmen schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:42:
Deze is natuurlijk wel RTR. Is het handig om deze uit elkaar te halen en hem dan opnieuw in elkaar te zetten om toch gevoel van bouwen te krijgen. Of slaat dit echt nergens op en is dit slecht voor de auto?
Ik vind het persoonlijk nergens op slaan. Als ie in elkaar zit zit die in elkaar. Bouwen is ook maar shit in elkaar schroeven en de handleiding volgen.

Heb een paar maanden geleden een touring car gekocht waar ik veel mee op circuit rij (in clubverband). Xray T4 uit 2017. Die worden alleen als kit geleverd, had die tweehands gekocht dus niet helemaal opnieuw gebouwd, had ik gewoon geen zin an. Ondertussen al zoveel zelf gedaan (gewicht toevoegen om aan de regeltjes te voldoen, alle electronica erop gezet, stuurinrichting op maat gebracht + ingesteld, shockolie vervangen, differentieel olie vervangen, 2 aandrijfriemen vervangen, alle lagers schoongemaakt/vervangen, alle settings goed ingesteld). Heb ondertussen praktisch al net zoveel gedaan als dat ding bouwen. Als het niet nodig is gewoon lekker zo laten, als het nodig is of als je het leuk vindt lekker doen. Ik zou eerst lekker gaan rijden en dan kijken wat er moet gebeuren en wat nodig is.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Zo'n T4 is natuurlijk even wat anders dan een RTR Traxxas. Als racer doe je al meer dan alleen een accu laden en rijden.
Ik vind het aanmoedigend dat iemand graag een auto bouwt of eventueel een RTR "sloopt" en weer opbouwt. Dagelijks zie ik vragen voorbij komen met foto's en filmpjes met daarbij de vraag wat er kapot is. Juist het bouwen haalt ook heel veel angst of luiheid weg om iets los te schroeven.

OP dergelijke vragen heb ik 2 reacties :P

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• stijnislike
memphis schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:46:
Zo'n T4 is natuurlijk even wat anders dan een RTR Traxxas. Als racer doe je al meer dan alleen een accu laden en rijden.
Ik vind het aanmoedigend dat iemand graag een auto bouwt of eventueel een RTR "sloopt" en weer opbouwt. Dagelijks zie ik vragen voorbij komen met foto's en filmpjes met daarbij de vraag wat er kapot is. Juist het bouwen haalt ook heel veel angst of luiheid weg om iets los te schroeven.

OP dergelijke vragen heb ik 2 reacties :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tja, je kan die bouwtijd ook gebruiken om lekker te rijden. Als er wat kapot is moet je sws wel aan de slag gaan, komt vanzelf daardoor. Zie bij de racers en de crawlers dat er veel kits gekocht worden, bij de bashers enzo is dat veel minder, dat is ook meer een instap iets, naar mijn mening. Maja, als je je verveelt en het is kloteweer kan je natuurlijk altijd je RTR uit elkaar schroeven. Veel RTR modellen kunnen ook standaard andere shockolie en wat meer smeer/vet (marine grease bijvoorbeeld) gebruiken.

• Gaius
  • Niet online
memphis schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:46:
Grappig. Ik ben begonnen met een RTR (Traxxas Maxx) en toen ik 'm net had was het best een beetje spannend om er aan te werken. Wat als ik het niet goed doe, wat als ik 'm niet meer in elkaar krijg, of wat als ik iets sloop?

Een tijdje daarna een Tamiya TT-02 in elkaar geschroefd en dat heeft me toen wel het vertrouwen gegeven om ook die Maxx open te schroeven, te inspecteren en te fixen. Worst case sloop ik iets, en dan heb ik iets geleerd (en moet ik een nieuw onderdeel bestellen :+ ). Helpt natuurlijk ook wel dat er voor alle gangbare auto's mooie schema's zijn.

• memphis

memphis

Topicstarter
stijnislike schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 09:01:
[...]

Tja, je kan die bouwtijd ook gebruiken om lekker te rijden. Als er wat kapot is moet je sws wel aan de slag gaan, komt vanzelf daardoor. Zie bij de racers en de crawlers dat er veel kits gekocht worden, bij de bashers enzo is dat veel minder, dat is ook meer een instap iets, naar mijn mening. Maja, als je je verveelt en het is kloteweer kan je natuurlijk altijd je RTR uit elkaar schroeven. Veel RTR modellen kunnen ook standaard andere shockolie en wat meer smeer/vet (marine grease bijvoorbeeld) gebruiken.
Als er wat in de aandrijflijn stuk gaat komt er direct de vraag van hoe en wat. Ik spreek uit ervaring dat veel mensen direct naar het internet grijpen en overal de vraag stellen. Ook schijnt het lezen van een manual heel erg moeilijk te zijn en komt er vaak een foto met de vraag hoe het onderdeel heet terwijl een onderdeelnummer 100 keer makkelijker werkt in de speurtocht en het bestellen.
Juist daarom is een bouw of herbouw aan te raden hetgeen in de post voor deze ook bevestigd is.

En ook onder de bashers is er best veel vraag naar een kit, probleem is alleen dat ze veelal bij de duurdere wedstrijdmerken uit komen en niet die gewilde en betaalbare HPI of Kyosho Inferno.

De startende RC rijder wil wel graag een RTR want die duikt het onbekende in en wil niet geconfronteerd worden met nog meer zaken waarin hij of zij onbekend is.

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-03 22:43

Franko P.

Hit it.

Toen ik begon in de rc hobby wilde ik ook graag zelf bouwen. Maar vanwege de toen voor mij beperkte keus gekozen voor een rtr. Heb ik achteraf geen spijt van want de huidige auto is denk ik al zo'n 5 keer compleet opnieuw opgebouwd.

Begint met een koeler voor de motor. Dan is die slipperclutch aan de beurt, dan weer shocks opnieuw vullen met andere olie. Dan banden lijmen, oh en dat differentieel begint ook geluid te maken.
Na een aantal keer door nattigheid rijden is het sowieso niet onverstandig om de zaak te demonteren en schoon te maken.

Kan het iedereen aanraden om alles zelf te doen, ik sluit me op in mijn hobby hok, biertje erbij en lekker sleutelen. :P

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• Jeffdk
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-06-2022
Grappig, ik ben toevallig deze week begonnen met mijn eerste Tamiya RC auto. Zelf bouwen leek mij, na het zien van de handleidingen in het algemeen, iets wat ik waarschijnlijk niet zou afronden.

Dus ben ik voor een kant-en-klaar XB model gegaan. Nu merk ik inderdaad dat ik wat kennis mis. Het valt me tegen hoe eenvoudig ik informatie kan vinden op het internet en ook welke onderdelen ik zou kunnen kopen als upgrade, ik heb nog geen idee.

Dat uitzoeken is voor mij leuker dan bv. de gearbox in elkaar zetten.

Zou ik om een tip mogen vragen m.b.t. de body mounts? De body zit niet helemaal lekker en die plastic dingen zijn in mijn ogen iets te buigzaam. Over die (schuif)magneten lees ik niet per se de beste verhalen. Wat zijn jullie ervaringen en tips? En hoe weet ik wat zou passen of niet? Ik heb een MF-01x chassis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-03 11:17

Snuffel

Vroem!

Je kan voor magnetische body mounts gaan. Ben je direct van die gaten af in de body, en ziet er wel zo mooi uit :)
Slechte verhalen kan alleen maar betekenen dat het geen sterke magneten zijn. Heb zelf een TT-01 chassis met magnetische body mount, dat ding komt geen mm van zijn plek met rijden.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stijnislike
Jeffdk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:58:
Zou ik om een tip mogen vragen m.b.t. de body mounts? De body zit niet helemaal lekker en die plastic dingen zijn in mijn ogen iets te buigzaam. Over die (schuif)magneten lees ik niet per se de beste verhalen. Wat zijn jullie ervaringen en tips? En hoe weet ik wat zou passen of niet? Ik heb een MF-01x chassis.
Heb geen ervaring met dat specifieke chassis maar vind body mounts van plastic altijd het meest relaxed. Hier zie (https://www.tamiyaclub.co...s-g-wagen-others/&page=28) je dat de meesten dat ook gebruiken. Magneten ben ik niet zo fan van, wil er nog wel eens vanaf vliegen bij een crash of iets dergelijks. Tenzij je iets specifieks voor dat chassis koopt weet je idd niet of het past, kwestie van proberen of passend maken (met hobbymesje, dremel whatever).

• Jeffdk
Thanks!

En als jullie onderdelen nodig hebben, zijn er goede webshops die ook in Nederland bezorgen?

Of een goede modelbouwwinkels die misschien geen of een slechte website hebben maar wel een groot assortiment? De ervaring van een fysieke winkel en mensen die ik vragen kan stellen indien nodig spreekt me zeker op dit moment meer aan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Klitteband is ook veel gebruikt om een body vast te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

Jeffdk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:07:
Thanks!

En als jullie onderdelen nodig hebben, zijn er goede webshops die ook in Nederland bezorgen?

Of een goede modelbouwwinkels die misschien geen of een slechte website hebben maar wel een groot assortiment? De ervaring van een fysieke winkel en mensen die ik vragen kan stellen indien nodig spreekt me zeker op dit moment meer aan.
Wouters modelbouw in Bergeijk, daar loopt altijd wel een klant rond met een bakje koffie in zijn hand en die zijn nooit te beroerd om hun kennis te delen.
De eigenaar weet ook veel en is ook niet te beroerd om mee te denken. Als hij iets niet heeft dan besteld hij het.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Jeffdk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 13:07:
Thanks!

Voor in het noorden: GearRC. Eigenaar weet veel, is altijd bereid te helpen, koffie staat klaar.
En assortiment is goed op orde ook.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• flip_eg4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-03 09:16

flip_eg4

PSN:Doorligplek

3 sneeuwvlokken buiten, goed excuus natuurlijk om ijsvrij te nemen en even buiten te spelen met de LOSI LMT.

• Craven
Ik ben niet de enige die gewoon zelf z'n shit wilt regelen.

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Toevallig iemand hier in deze thread? :+

* Craven gaat woensdag een team corally shogun ophalen. Van marktplaats af geplukt. Ben benieuwd wat de staat gaat zijn.

Sowieso ga ik diff en shock olie vervangen. Nog andere zaken die belangrijk zijn qua standaard onderhoud behalve een schoonmaakbeurt?

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Ik zou de shockolie lekker laten zitten, net als de diff olie, tenzij eea niet goed aanvoelt. Verder idd gewoon al goed schoonmaken (gaat t makkelijkst als je m uit elkaar schroeft (hint hint 😉))

• Craven
Is ook een kwestie van dat ik het wil vervangen omdat ik het leuk vind. Dan leer ik de auto beter kennen. Het hoeft ook niet meteen op dag 1 maar het staat sowieso op mijn todo lijst. Ik moet er alleen even goed onderzoek naar doen, hoe doe je het goed, welke olie gebruik je, tips en tricks enz...

Het uit elkaar schroeven hoef je niet bang voor te zijn. Dat gaat sowieso gebeuren :D.

• Jeffdk
Ik heb nog steeds niet buiten gereden, vooral omdat het weer slecht was maar ook omdat ik de kogellagers plaatsen voordat ik 'm vies ga maken en die heb ik nog niet ontvangen. :P

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Joh, je kan echt wel een rondje knallen op plastic glijlagertjes hoor… en schoonmaken moet je toch 😉

• Jeffdk
EraZor schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 16:02:
Joh, je kan echt wel een rondje knallen op plastic glijlagertjes hoor… en schoonmaken moet je toch 😉
Ja dat is ook wel waar eigenlijk. 8) Alleen met regen even goed oppassen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Craven
Shogun opgehaald. Ziet er aan alle kanten goed uit. Wat krassen e.d. Maar zie geen slijtage ergens. Dat ding is overal gewoon een stuk zwaarder en steviger uitgevoerd.

Stond niet in de ad maar zitten 2 extra setjes banden bij. Waarvan de huidig gemonteerde zware uitvoering Louise banden zijn.

Die xt90 connectors zijn wel stevige dingen. Snap dat ze die ipv deans gebruiken. Heb de losse connectors ook al binnen. Moet m'n huidige accu ff nieuwe connector op zetten.

Vanavond schoonmaken iig. Zal wel geen tijd meer hebben om de connector om te bouwen helaas. Dus nog even wachten met rijden.

En foto's natuurlijk

• Sluissie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-03 23:27
Mooi systeem. Welke Lipo's ga je gebruiken?

• Craven
Ik heb een 3s lipo liggen moet alleen dus van deans naar xt90 omgekat worden. Daar mag mogelijk m'n dochter mee rijden, 6s is veels te rap voor haar. 6s ga ik van de week bestellen.

De wielen hebben wel veel speling vind ik. Ik kom alleen met mijn sleutels niet bij het moertje... Morgen ff ergens een dopsleutel set regelen.

Edit: net ff gekeken naar een xt90 soldeervideootje. Ik besef me nu pas dat ik dat moet gaan doen met een accu waar stroom in zit... Word een precisieklusje dus.

[Voor 20% gewijzigd door Craven op 06-04-2022 23:17]

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Precisieklus? Welnee, gewoon pool voor pool omsolderen, stelt echt niets voor en is met 5 minuten gepiept.

• worrel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:59
Craven schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:47:

De wielen hebben wel veel speling vind ik. Ik kom alleen met mijn sleutels niet bij het moertje... Morgen ff ergens een dopsleutel set regelen.
dit is vrij normaal, kun je oplossen door een paar Shims achter de buitenste lager te drukken.

https://www.toprc.nl/hpi-101004.html?sqr=101004 (deze passen precies.)

Iedereen heeft recht op mijn mening

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Nice! Lijkt qua opbouw idd erg op mijn Radix; met name wat langer draagarmen etc. Veel plezier d'r mee!

En idd: 6S is even wennen ;-) (ik heb prima ervaringen met deze6S Lipo's, trouwens...)

[Voor 29% gewijzigd door EraZor op 07-04-2022 10:03]

• Jeffdk
Ik heb een (voor mij) enigszins complexe oplader, ik gebruik 'm voor NiMH accu's maar hij kan ook Lipo's opladen (tot 4S). In de gebruiksaanwijzing wordt beschreven dat je een zogenaamd balance board moet gebruiken maar alle boards die ik kan vinden gaan tot 6S en hebben dus geen passende connector.

Dit is de oplader, inclusief foto van de balance port: https://www.pulsetec.eu/mega-65/

Ik weet ook niet goed de namen van alle verschillende connectors, dat maakt zoeken niet eenvoudiger. :P

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-03 20:36

Harrie

NederVlaming

Jeffdk schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:14:
Ik heb een (voor mij) enigszins complexe oplader, ik gebruik 'm voor NiMH accu's maar hij kan ook Lipo's opladen (tot 4S). In de gebruiksaanwijzing wordt beschreven dat je een zogenaamd balance board moet gebruiken maar alle boards die ik kan vinden gaan tot 6S en hebben dus geen passende connector.

Dit is de oplader, inclusief foto van de balance port: https://www.pulsetec.eu/mega-65/

Ik weet ook niet goed de namen van alle verschillende connectors, dat maakt zoeken niet eenvoudiger. :P
Je gebruikt 4S batterijen? Dan zou ik kijken naar een 4S balacing extension cable.
Of wil je meerdere in parallel laden?
Maar als je 2S of 3S wilt laden ga je inderdaad iets nodig hebben om die 4S aansluiting om te zetten naar 2S of 3S aan je accu.

[Voor 9% gewijzigd door Harrie op 07-04-2022 11:28]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:22
Dat lijkt mij gewoon een adapterboardje te zijn? Ik plug mijn accu's gewoon rechtsreeks in die balancer socket. Wel opletten dat je deze correct steekt uiteraard ;)

• Craven
EraZor schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:59:
Nice! Lijkt qua opbouw idd erg op mijn Radix; met name wat langer draagarmen etc. Veel plezier d'r mee!

En idd: 6S is even wennen ;-) (ik heb prima ervaringen met deze6S Lipo's, trouwens...)
Die heb ik in 3s variant maar nu dus besteld in 6s variant. Maar wel hier besteld. Scheelt nogal wat knaken. Met 7 day delivery vanuit duitsland ook prima op tijd hier (laatst in 4 dagen).
Snuffel schreef op donderdag 7 april 2022 @ 08:48:
Precisieklus? Welnee, gewoon pool voor pool omsolderen, stelt echt niets voor en is met 5 minuten gepiept.
Nou, ik denk niet dat ik blij word van per ongeluk even de 2 pooltjes van een accu connecten. Dus vandaar een precisieklusje.
EraZor schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:59:

Klopt, shogun, muraco, kronos, radix en python delen veel zo niet alle componenten. Deze is inderdaad vooral een stuk breder. Maar hij heeft hier ook een stuk bredere wielen erop zitten dus dat maakt het allemaal nog een stuk breder.

[Voor 44% gewijzigd door Craven op 07-04-2022 11:59]

• memphis

memphis

Topicstarter
D-Three schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:46:
Dat lijkt mij gewoon een adapterboardje te zijn? Ik plug mijn accu's gewoon rechtsreeks in die balancer socket. Wel opletten dat je deze correct steekt uiteraard ;)
Zeker als je in een zak of menutiekistje gaat laden is een stukje verlenging van de balancerkabel wel makkelijk en dat kan inderdaad middels een simpele verlengkabel of een balancerboard.

Niet alle laders met een enkele 6S balancer plug pakt ook een 3, 4,5 of 6 pin stekker maar met geweld past alles, ik heb bij 1 stekker aan 1 opstaand randje een schuin kantje gemaakt zodat die alsnog in de 6S balancer connector geplugt kan worden.

Maar wat leuks.
Was een tijdje terug bezig met dat dingen te maken en advies richting een maat betrefende de motortuning voor een jonge NK rijder. Afgelopen weekend zijn er fabrieks testdagen geweest georganiseerd door de producent van de auto waar mee ze rijden en ook gesponserd zijn. Mijn maat die het werk aan de motor heeft gedaan was er ook bij.

De motor die behandeld was is een Picco Monza EVO. Er was ook een Picco teamrijder aanwezig die door ons resultaat om de oren werd gereden. De teamrijder reed met een dezelfde auto, motor en uitlaat maar een teammotor van Picco en legde al uit dat de Picco's veel power hebben maar iets aan topsnelheid missen wat ook bij ons bekend was. Op basis van dat gegeven samen met de standaard timingen hebben we de benodigde aanpassingen op een rij gezet en toegepast.
Er was een hoop aandacht voor het resultaat en diverse mensen probeerden uit te vissen wat eraan gedaan was wat natuurlijk niet prijsgegeven werd.

Er zijn ondertussen ook wat OSMAX motoren bekeken, zowel de originele OS als ook varianten van andere merken (kopen gewoon de basis bij OS en geven het een ander koelkop en misschien wat nabewerkingen) Het werd duidelijk dat deze motoren soms gewoon identiek aan de standaard OS zijn maar enkele ook iets nabewerkt wat niet echt byzonder te noemen is. Onze Picco zit daar ver van af ;)

De volgende stap is het opfoken van een goedkope OSMAX R21-MAX. Dit is een 5-poorter motor die in specificaties wat lager ligt en gebruikt mag worden in de Duitse standaard klasse, dat gaat helemaal lachen worden.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Craven schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:57:
[...]

Die heb ik in 3s variant maar nu dus besteld in 6s variant. Maar wel hier besteld. Scheelt nogal wat knaken. Met 7 day delivery vanuit duitsland ook prima op tijd hier (laatst in 4 dagen).

[...]
Haha mijn linkje zijn er 2 hè? Is nog iets goedkoper dan via Ali dus 😉

En evt retouren is veel makkelijker (en dat is met de lipos als een paar keer nodig geweest (verkeerde geleverd gekregen))

[Voor 11% gewijzigd door EraZor op 07-04-2022 13:28]

• Craven
@EraZor kak, dat was misschien beter geweest dan. Helaas nu al besteld. Enige voordeel is wel dat die meteen met een xt90 connector uitgevoerd is ipv een converter.

• stijnislike
Craven schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:57:
[...]

Nou, ik denk niet dat ik blij word van per ongeluk even de 2 pooltjes van een accu connecten. Dus vandaar een precisieklusje.
Belangrijkste is dat je ze 1 voor 1 doorknipt en niet 2 tegelijk.

Mooi ding die Shogun, ziet er netjes uit. Voor het crawlen heb ik al heel wat bandjes getest, maar Louise (Champs) blijven diegene met het meest grip in lastige omstandigheden, het zijn erg goede banden.

• Jeffdk
Harrie schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:27:
[...]

Je gebruikt 4S batterijen? Dan zou ik kijken naar een 4S balacing extension cable.
Of wil je meerdere in parallel laden?
Maar als je 2S of 3S wilt laden ga je inderdaad iets nodig hebben om die 4S aansluiting om te zetten naar 2S of 3S aan je accu.
Nee, de oplader heeft een aansluiting voor maximaal 4S maar alle adapters die ik kan vinden zijn tot maximaal 6S en hebben dus een andere (grotere) connector. Kleiner zou geen issue zijn.

Uiteraard geen opmerking richting jou maar het is als beginner soms erg lastig de juiste termen en benamingen te vinden, en zonder is googlen al snel redelijk kansloos of zorgt voor extra verwarring.

Stel dat ik een 2S lipo aan zou sluiten zonder balancer board, mag ik aannemen dat de zwarte draad de negatieve pool is? Of is dat te gevaarlijk zonder meer van de accu te weten?

Ik snap best dat sommige vragen dom zullen zijn of lijken maar we moeten allemaal ergens beginnen toch? Ik probeer in ieder geval aan te tonen dat ik ten eerste niet achterlijk ben en ten tweede ook heus zelf naar informatie zoek. Maar nogmaals, je raakt snel in de war van alle termen als XT60 (micro) JST, balancer board etc. als die je nog maar weinig zeggen. ;(

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Lees dit maar 's door:
https://rogershobbycenter.com/lipoguide/
Alles (en veel meer ;-)) dat je moet weten mbt lipo's

• D-Three
6S... Ik vind mijn 2S al snel genoeg :P

• Craven
Sneller is altijd leuker toch?

Xt90 connectors zitten nu op lader en accu gesoldeerd. Hij laad nu weer op en de auto rijd iig. Morgen hopelijk die shims ook binnen en dan zitten de wielen ook strak.

• Craven
Vanochtend dacht ik even snel een stukje te rijden om te kijken hoe hij het doet op 3s. Even kort gas gegeven vooruit en achteruit en alles leek het te doen. Eenmaal op locatie aangekomen gaf hij echter geen gas meer. Sturen deed het nog wel. LVC was ingekickt en had de motor uitgeschakeld...

Ik snap alleen niet waarom. Ik heb thuis de charger eraan gehangen en een balance charge gestart. Na een paar minuten was hij alweer klaar. Alle 3 cellen netjes op 4.2v. Ik ben hem nu even een storage charge aan het geven en daarna laad ik hem weer op.

Het is toch gewoon mogelijk om met 3s lipo's op een 6s esc zoals die van de shogun te rijden? Als ik de manual erop nalees van de ESC dan zou hij automatisch het aantal lipo cellen moeten uitlezen en op basis daarvan de LVC moeten inschakelen waar nodig. Ik vraag me alleen wel even af hoe hij dat doet. Om voltage uit te kunnen lezen heb je toch die balance kabel nodig?

Misschien dat ik sowieso maar even een voltage checker ga kopen zodat ik een second opinion heb naast de lader.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• worrel
Craven schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:24:
Vanochtend dacht ik even snel een stukje te rijden om te kijken hoe hij het doet op 3s. Even kort gas gegeven vooruit en achteruit en alles leek het te doen. Eenmaal op locatie aangekomen gaf hij echter geen gas meer. Sturen deed het nog wel. LVC was ingekickt en had de motor uitgeschakeld...

Ik snap alleen niet waarom. Ik heb thuis de charger eraan gehangen en een balance charge gestart. Na een paar minuten was hij alweer klaar. Alle 3 cellen netjes op 4.2v. Ik ben hem nu even een storage charge aan het geven en daarna laad ik hem weer op.

Het is toch gewoon mogelijk om met 3s lipo's op een 6s esc zoals die van de shogun te rijden? Als ik de manual erop nalees van de ESC dan zou hij automatisch het aantal lipo cellen moeten uitlezen en op basis daarvan de LVC moeten inschakelen waar nodig. Ik vraag me alleen wel even af hoe hij dat doet. Om voltage uit te kunnen lezen heb je toch die balance kabel nodig?

Misschien dat ik sowieso maar even een voltage checker ga kopen zodat ik een second opinion heb naast de lader.
staat de ESC wel op: auto calculation? optie 2 van je ESC.

anders probeer hem op 3S te zetten als je 3S gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Craven
Na een half uur zoeken naar programming card voor die ESC zie ik dat je hem gewoon kan instellen met de set knop. Nu even wachten tot de accu weer vol is. Daarna is kijken hoe het staat met dat ding. Ik ga hem sowieso even een factory reset geven.

• D-Three
Craven schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:03:
Sneller is altijd leuker toch?
Tja... Ik ben bang van dat ding :P Alhoewel ik al overwogen heb om eens 4S te proberen want dat is het maximum wat de ESC en de motor aan kunnen. Maar ik vrees een beetje dat de aandrijflijn van mijn Slash dat niet leuk zal vinden. :D De grotere wielen zorgen reeds voor problemen, ik brak de laatste keer telkens een driveshaft. Alhoewel die dingen al voor een stuk versleten waren.

Maar het voordeel is dat veel onderdelen van Traxxas uitwisselbaar zijn, dus ik stop er nu de heavy duty variant in. Deze worden gebruikt op de Slash Ultimate, Hoss en Rustler en zijn dikker en uit een anders soort kunststof. De stalen varianten vind ik gewoon te duur, toch zeker de goede. Tot nu toe zijn er van de heavy duty nog geen gebroken. Dus misschien moet ik toch eens 4S accu's kopen en de 2S voor de kinderen houden.

Al krijg ik de uitlijning van de auto niet geheel in orde. Tips om beter te kunnen uitlijnen zijn altijd welkom!! :)
Craven schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:24:
Om voltage uit te kunnen lezen heb je toch die balance kabel nodig?
Neen, de ESC leest gewoon het totale voltage van de accu. Dus als dat voltage bij een 3S accu om één of andere reden veel te hoog is, kan hij denken dat het een 4S accu is. Omgekeerd ook, als er een 4S accu aan hangt met een te laag voltage, kan de ESC verkeerdelijk denken dat het een 3S accu is. Wat uiteraard gevaarlijk is want dan ga je die 4S accu veel te ver ontladen. Manueel instellen is misschien nog het beste, denk ik? Maar wel vervelend als je 2 types accu's mee hebt tijdens een ritje.

[Voor 15% gewijzigd door D-Three op 08-04-2022 12:46]

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Craven schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:38:
Na een half uur zoeken naar programming card voor die ESC zie ik dat je hem gewoon kan instellen met de set knop. Nu even wachten tot de accu weer vol is. Daarna is kijken hoe het staat met dat ding. Ik ga hem sowieso even een factory reset geven.
Als je t toch met een kaart wil doen: t us een gerebadgde Hobbywing (max 8 ). Die kaartjes kan je overal vinden

• Craven
@D-Three als spul nu al regelmatig kapot gaat is het misschien geen strak plan om te upgraden. Dan zou je eerder moeten upgraden naar een volledig nieuwe auto. Voordat je naar een zwaardere accu gaat.

Wat betreft die voltages dat is goed om te weten. De auto rijd inmiddels weer maar niet omdat die ESC zo makkelijk in te stellen is. Mijn ervaring met programming cards is veel beter dan dit gepruts met die flitsjes van deze ESC. Misschien corally maar is mailen want hij flitst vanaf het begin al anders dan wat er in de manual genoemd word. En een factory reset heb ik ook nog niet voor elkaar gekregen.

@EraZor thanks, dat ga ik maar is proberen denk ik.

On a sidenote hebben die shims niet gewerkt om het wiebelen van de wielen te verminderen. Het wiebelen zit hem in de lagers zo te zien. Na het uit elkaar halen zit er hier namelijk al merkbare speling in:

• worrel
Craven schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:54:
@D-Three

On a sidenote hebben die shims niet gewerkt om het wiebelen van de wielen te verminderen. Het wiebelen zit hem in de lagers zo te zien. Na het uit elkaar halen zit er hier namelijk al merkbare speling in:
[Afbeelding]
De shim wel achter de lager geplaatst? die lager achter de wheelnut, daardoor komt die lager iets verder naar buiten, waardoor de speling van de wheelnut verdwijnt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Craven
@worrel

Net alle wiellagers uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet :X

Van het weekend maar is kijken weer dan. Als ik het goed begrijp moet die wheelnut er dus af. De lager daarachter moet eruit en dan moet die shim er dus in? Of komt de shim tussen de wheelnut en lager in?

Wel goede oefeningen zo om de auto te leren kennen. Al heb ik er inmiddels nog geen meter mee gereden :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Hou er rekening mee dat een beetje speling moet. Zou je de boel spelingsvrij shimmen kan een beetje hitteontwikkeling de boel doen uitzetten en dan de as opklemmen in de lagers.

• worrel
Craven schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:12:
@worrel

Als ik het goed begrijp moet die wheelnut er dus af. De lager daarachter moet eruit en dan moet die shim er dus in?
Klopt

[Voor 17% gewijzigd door worrel op 08-04-2022 17:27]

• Craven
memphis schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:18:
Hou er rekening mee dat een beetje speling moet. Zou je de boel spelingsvrij shimmen kan een beetje hitteontwikkeling de boel doen uitzetten en dan de as opklemmen in de lagers.
Dat is een goede. Dit is naar mijn idee te veel speling maar mijn ervaring is wel geteld 2 auto's nu. Vinden jullie dit veel speling (dit is het achterwiel)?

https://imgur.com/6NgHQrM

• memphis

memphis

Topicstarter
Als je een draaibeweging kan maken is dat niet op te lossen met een shim op een lager of op de as.
Het shimmen van de as doe je pas als je het wiel aardig in en uit kan duwen.

Zeker weten dat daar de speling zit? Vaak zit het eerder op de scharnierpunten van het lagerblok met de draagarm.

• Craven
Voltage checker geeft 4.15 volt aan voor alle cellen. Dus dat ziet er goed uit. Programming card van hobbywing doet het ook goed. Zo'n ding werkt zoveel makkelijker dan dat gepruts met die knop, bliepjes en led flitsjes. Nu de cellen vast gezet op 3. Bij volgende keer is kijken of dat beter werkt.

https://tweakers.net/i/wGYVVnxIHHfKrGZxgwVt6zQLZzM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2e9en8ArKIUFaNIwestxBbz.jpg?f=fotoalbum_small

Wat betreft de speling zit dat met name tussen de wheelnut en dat ding waar hij op zit. Die 2 hieronder omcirkelt dus. Van de week maar is wat google-fu aan wagen. Ik begin me alleen wel af te vragen of ik niet gewoon te perfectionistisch ben.

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

Die speling op het lager en de behuizing ga je met shimmen niet verhelpen. Het is een kunststof behuizing dus die passing zal nooit zo strak zijn of blijven als bij een metalen behuizing.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:30
Je houd altijd wel een beetje speling, natuurlijk te veel speling is nooit goed (extra slijtage op andere onderdelen). Merk je in het rijden dat de auto vreemd reageert (bijvoorbeeld dat deze een koers niet kan vasthouden?

Sneller kan inderdaad leuk zijn, maar zorg eerst dat je de auto goed onder controle hebt. Dit omdat je bij hogere snelheid ook minder tijd krijgt om te reageren, wat tot schade kan leiden.

• AtlAntA
  • Laatst online: 09:59
MdBruin schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:59:
Je houd altijd wel een beetje speling, natuurlijk te veel speling is nooit goed (extra slijtage op andere onderdelen). Merk je in het rijden dat de auto vreemd reageert (bijvoorbeeld dat deze een koers niet kan vasthouden?

Sneller kan inderdaad leuk zijn, maar zorg eerst dat je de auto goed onder controle hebt. Dit omdat je bij hogere snelheid ook minder tijd krijgt om te reageren, wat tot schade kan leiden.
Goede tip. Nog een tip waar ik op een duurdere manier achter ben gekomen is dat je niet teveel moet veranderen voordat je al aardig veel hebt gereden. Soms moet je ook gewoon wat aan de auto wennen. :)

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
AtlAntA schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:26:
[...]

Goede tip. Nog een tip waar ik op een duurdere manier achter ben gekomen is dat je niet teveel moet veranderen voordat je al aardig veel hebt gereden. Soms moet je ook gewoon wat aan de auto wennen. :)
Dat klopt. Veel mensen hebben niet eens het idee wat ze moeten veranderen maar aluminium en carbon klinkt altijd beter dan plastic terwijl vele competitieauto's ook voor meer dan de helft uit plastic bestaan.

Ik zie mensen andere dempers nemen of vragen welke beter zijn terwijl je met andere zuigers of het opboren van de gaten in die zuigers en andere olie veel te bereiken is met de stock dempers. Ook willen veel mensen anti roll bars terwijl ze niet eens weten wat het doet maar de betere auto's hebben het dus moeten zij het ook.

En ja, een auto onder controle houden of voor die dat niet kunnen eerst goed leren is het belangrijkste. De Traxxas XO-1 is zo'n auto dat na 1 of 2 ritten onherstelbaar in vele onderdelen ligt omdat mensen geen besef hebben hoe zoiets onder controle te houden..

• D-Three
Craven schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:54:
@D-Three als spul nu al regelmatig kapot gaat is het misschien geen strak plan om te upgraden. Dan zou je eerder moeten upgraden naar een volledig nieuwe auto. Voordat je naar een zwaardere accu gaat.
Dat valt heus wel mee, de auto is een tweedehands waar ik hier en daar wat heb aan veranderd. Dus dat er wat oudere of versleten onderdelen sneuvelen, vind ik nog niet zo erg, zeker tijdens het bashen. En Als er betere onderdelen te verkrijgen zijn, doe ik het wel. Maar ik ga zeker geen honderden euro's uitgeven aan alu of staal :)

• mrfatmen
Mogelijk een noob vraag.

Ben na lang twijfelen sinds vorige week weer eigenaar van een Rc auto.
Namelijk de Losi Ford Raptor Baja Rey v2

Was laat bij de winkel en heb vorig weekend maar 15 minuten kunnen rijden (beetje hier in de straat).
De eerste 2 keer wou hij niet (alleen geluid maar geen controle) daarna reed hij prima.

Van de week de bij bestelde bluetooth module van de AB ontvangen en in de poort gestopt.
Dit ging allemaal zonder problemen.

Vandaag met mijn familie dagje weg geweest en dacht neem lekker de auto mee.
Als er een geschikte plaats is kan ik nog even rijden.
Helaas liep dat wat anders.

Ik doe het volgende start de AB. Hierna start ik de auto.
Deze geeft 4 piepjes met groen led, daarna een bevestiging dat hij klaar is.
Direct hierna begint hij rood te knipperen en is er geen controle van de AB.

Volgens de handleiding is dit een LVC melding maar de accu's zijn netjes opgeladen.
Heb er twee accu's bij gekocht (3S), beide doen het zelfde.

Wat zou dit kunnen zijn?

Accu informatie:
2x Gens ace Bashing 5000mAh 3S

Accu waarden volgens lader:
1) Main: 12.42 cel1: 4.13v cel2: 4.14v cel3: 4.15v
2) Main: 12.56 cel1: 4.18v cel2: 4.18v cel3: 4.19v

De ESC cutoff staat op 3.0v maar zelfs als ik deze uitschakel blijft hij het zelfde doen.

• memphis

memphis

Topicstarter
Stel de aantal cellen in op 3S

• mrfatmen
Dat heb ik ook geprobeerd. Hij staat standaard op automatisch.
Heb deze omgezet naar 3s maar dit deed ook niks.

Las ergens dat kalibreren ook zou kunnen helpen maar dat wil hij ook niet doen.
Bij komt wel in de kalibratie modus maar wil neutraal al niet bevestigen.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Cutoff op 3,0V lijkt me behoorlijk wat te laag, trouwens…Die zou ik op 3,4V zetten.

Beetje voor de hand liggend, maar ondersteunt je ESC wel 3S LiPo’s? Is t minimum niet 4S, toevallig?

[Voor 48% gewijzigd door EraZor op 10-04-2022 22:28]

• memphis

memphis

Topicstarter
De ESC kan 2 tot 4S aan. Toevallig door wat nattigheid gereden?

Sommige ESC's kan je ook een soort van factory reset geven, kijk eens of dat mogelijk is. Bij SpektrumRC kan je een uitgebreidere manual vinden.

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Lekker rondje geknald van t weekend. Eindelijk weer 's op 6S (rij voornamelijk 4S om de auto wat te leren kennen). Enige slachtoffer: voorkant van de battery tray gesneuveld bij een frontale hit...

Nou ja.. valt mee ;)

Oh en perslucht is je vriend met schoonmaken!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mrfatmen
Heb de ESC gereset en ingesteld.
Hierna de transmitter opnieuw gebind en gekalibreerd met de receiver en hij werkt weer.

• Craven
EraZor schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:19:
Lekker rondje geknald van t weekend. Eindelijk weer 's op 6S (rij voornamelijk 4S om de auto wat te leren kennen). Enige slachtoffer: voorkant van de battery tray gesneuveld bij een frontale hit...

Nou ja.. valt mee ;)

[Afbeelding]

Oh en perslucht is je vriend met schoonmaken!
Dat is een goede hoeveelheid modder :X
Geen idee hoe het er precies onder de kap uit ziet maar heb je genoeg aan alleen perslucht om dit schoon te maken?

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Craven schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:35:
[...]

Dat is een goede hoeveelheid modder :X
Geen idee hoe het er precies onder de kap uit ziet maar heb je genoeg aan alleen perslucht om dit schoon te maken?
Hahah ik heb t wel erger meegemaakt ;-) De kap sluit behoorlijk goed, dus onder de kap was t te overzien. Stof is erger dan modder: dat komt echt overal...

Nee, perslucht alleen is niet genoeg, maar t is wel heel handig om bij plekken te komen waar je moeilijk bij kunt komen: ik ben niet vies van onderhoud, maar om nou na elk uurtje bashen m'n complete auto te demonteren, gaat me wat ver...

[Voor 9% gewijzigd door EraZor op 11-04-2022 16:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MdBruin
  • Laatst online: 10:30
EraZor schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:18:
[...]
ik ben niet vies van onderhoud, maar om nou na elk uurtje bashen m'n complete auto te demonteren, gaat me wat ver...
Dat is zelfs slecht voor je auto. Schroefgaten gaan op een gegeven moment uit lubberen waardoor je onderdelen moet gaan vervangen omdat ze niet meer goed vast zitten. Vaak zijn we te zuinig met vet (op plekken waar het kan) waardoor er juist vocht en zand in een tandwielenkast kan komen, en soms het verkeerde vet gebruiken (niet elk vet is vochtbestendig). Daarnaast is er geen one-fits-all oplossing, wat voor de ene werkt, werkt voor een ander weer minder/niet.Ik heb ook genoeg geleerd wat ik vooral niet moet doen, maar wat wel is vaak een ander verhaal. Bijvoorbeeld de cupjes van de aandrijfassen, lekker inpakken met vet. Een dikke afrader tenzij je de cupjes vaker wil vervangen. Zand plakt goed aan vet wat een schuurpasta maakt (hoe zou ik dat toch weten :X ). Ik gebruikte op een gegeven moment ketting olie welke veel mountainbikers gebruikte om hun kettingen te smeren maar niet plakkerig blijft.

Soms vergeten we plezier te hebben met de hobby, lekker bashen en wat basis schoonmaken heeft een vaker een beter resultaat dan elke keer uit elkaar of zelfs geen onderhoud.

• flip_eg4

flip_eg4

Pas op met perslucht waar je blaast.... doe je dat niet dan spuit je het gruis/stof/modder in de lagers en of behuizingen :P

• flip_eg4

flip_eg4

Ik heb mijn oude trouwe Tamiya Juggernaut weer eens uitgelaten (22 jaar heb ik hem al!). Dit keer geen backflips en crashes, dat zou zonde zijn :)

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

flip_eg4 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:43:
Pas op met perslucht waar je blaast.... doe je dat niet dan spuit je het gruis/stof/modder in de lagers en of behuizingen :P
Mwoah, t is niet alsof ik de hogedrukspuit er op zet (en dan nòg). De behuizingen en lagers zijn goed afgeschermd hoor.
flip_eg4 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:45:
[YouTube: Tamiya Juggernaut]

Ik heb mijn oude trouwe Tamiya Juggernaut weer eens uitgelaten (22 jaar heb ik hem al!). Dit keer geen backflips en crashes, dat zou zonde zijn :)
Nice! Ik heb onlangs mijn Tamiya Mercedes C11 weer eens de sporen gegeven (nieuw gekocht in ‘90 😉) En rij ook geregeld met m’n Blitzer Beetle en Monster Beetle (ook al is die laatste een rere )
Oh en zelfs nog met m’n Xpress MRR2 (M-chassis)

[Voor 45% gewijzigd door EraZor op 13-04-2022 13:07]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 14:56

Gutteguttegut

CEO of TFD

flip_eg4 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:45:
[YouTube: Tamiya Juggernaut]

Nice!
Mijn collectie groeit, nu nog de tijd vinden om te bouwen.
(Vandaag de Super Clod besteld bij Härtle omdat met korting het teveel begon te jeuken oOo ).

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• flip_eg4

flip_eg4

Gutteguttegut schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:03:
[...]
Nice!
Mijn collectie groeit, nu nog de tijd vinden om te bouwen.
(Vandaag de Super Clod besteld bij Härtle omdat met korting het teveel begon te jeuken oOo ).
Mooi man, het kriebelt bij mij ook. Maar ik heb al 4 clods.. (nog meer in onderdelen) :X

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 14:56

Gutteguttegut

CEO of TFD

flip_eg4 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:09:
[...]
Mooi man, het kriebelt bij mij ook. Maar ik heb al 4 clods.. (nog meer in onderdelen) :X
Mijn Tamiya verslaving is vorig jaar begonnen, na ruim 30 jaar...
De teller staat nu op 20 nib met de Clod erbij.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Craven
Weer een week verder en eindelijk weer wat tijd kunnen besteden aan troubleshooting. Het was geen LVC die z'n werk deed maar transmitter die andere settings had dan de Esc. Schijnbaar had iemand (ik dus) aan de instellingen van de transmitter gezeten terwijl de auto uit staat. Dan zijn de esc en transmitter niet meer in sync en doet ie het niet meer.

Tldr: hij doet het nu met de 6s en 3s lipo en ik kan rijden. Nu nog ff tijd ervoor vinden.

• memphis

memphis

Topicstarter
Vandaag is 1 van mijn tijdje terug gemaakte carter deksels getest, dit kreeg ik in de chat vanavond:
vandaag jouw caterdeksel getest.de motor loopt mooier en van low naar mid pakt hij sneller en soepeler op.nogmaals bedankt hiervoor.
Kijk, dat zijn berichten!

Morgen komen ze op de MACH in Heemstede verder testen en zal ik er even langs gaan, kan ik ook direct even andere delen afgeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Vandaag even op de MACH wezen kijken en nog wat delen afgeleverd. Alles lijkt inderdaad verbeteringen te geven.

Rutgeri was ook in actie:

De auto met de testmotor

De motor

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Ik ben noal van de retro rc (zal wel een leeftijdsdingetje zijn....) en overweeg de collectie uit te breiden met een Kyosho Turbo Scorpion of Tomahawk... Iemand ervaringen met deze rere's?

Technisch zijn ze vrijwel gelijk (alleen de scorpion heeft nog een bathtub op de alu rails), dus qua keuze komt t met name aan op de looks en verkrijgbaarheid (ik neig naar de tomahawk), maar gaat me meer om de daadwerkelijke bruikbaarheid (nee ik knal er geen 4650KV ion op 3S)

Turbo Scorpion:

Tomahawk:

[Voor 25% gewijzigd door EraZor op 19-04-2022 14:14]

• memphis

memphis

Topicstarter
En dan sta je bovenaan de sponsorlijst

• Gaius
  • Niet online
Ik moet leren om met de Mojave van het asfalt af te blijven. Heb in een paar sessies de standaard offroad-banden weten om te vormen tot slicks. En ik had lol terwijl ik dat deed. Toen wist ik nog niet wat die banden kosten. :'( :+

Nou ja, banden zijn besteld. Met de nieuwe set maar wat voorzichtiger aan doen zodat ze wat langer mee gaan. :P

• AtlAntA
Gaius schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:53:
Ik moet leren om met de Mojave van het asfalt af te blijven. Heb in een paar sessies de standaard offroad-banden weten om te vormen tot slicks. En ik had lol terwijl ik dat deed. Toen wist ik nog niet wat die banden kosten. :'( :+

Nou ja, banden zijn besteld. Met de nieuwe set maar wat voorzichtiger aan doen zodat ze wat langer mee gaan. :P
Zijn ook wel on road bandjes voor weinig te vinden die op die auto passen denk ik. Heb een tijdje een 1:8 offroad gehad waar ik wat goedkope aliexpress bandjes met velg op had gezet. Gaan niet lang mee en zijn natuurlijk niet geschikt voor wedstrijden oid maar wel leuk om wat mee rond te raggen. Denk er wel om dat je niet te grote en te zware banden doet. Daar wordt je motor en ESC best warm van.

• memphis

memphis

Topicstarter
Buggy velgen met onroad banden?
Dan moet je zgn GT banden hebben.

• Gaius
  • Niet online
AtlAntA schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:14:
[...]

Zijn ook wel on road bandjes voor weinig te vinden die op die auto passen denk ik. Heb een tijdje een 1:8 offroad gehad waar ik wat goedkope aliexpress bandjes met velg op had gezet. Gaan niet lang mee en zijn natuurlijk niet geschikt voor wedstrijden oid maar wel leuk om wat mee rond te raggen. Denk er wel om dat je niet te grote en te zware banden doet. Daar wordt je motor en ESC best warm van.
Oh, het hoeft niet onroad te zijn. Daar heb ik de Infraction eigenlijk al voor. Ik moet gewoon even opletten dat ik me met de Mojave niet teveel laat verleiden om ook even mee te racen (met het groepje waar ik mee rijd) op het asfalt.

Maar de Mojave (net als de Traxxas UDR denk ik) heeft wel een apart maatje banden nodig vanwege de body. Alle (proline of louise) banden die je op een buggy of monstertruck kunt gooien gaan niet passen of zien er niet uit. Zonder body waar je rekening mee moet houden zou dat een stuk makkelijker zijn.

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Gewoon zonder body racen :P

• Gaius
  • Niet online
Of een extra auto erbij. Buggy of monstertruck met laag zwaartepunt... :Y)

denk dat ik dan ruzie krijg met m'n vrouw, misschien met de kerst... :+

• AtlAntA
memphis schreef op donderdag 21 april 2022 @ 14:31:
Buggy velgen met onroad banden?
Dan moet je zgn GT banden hebben.
Heb me er toen niet echt in verdiept. Gewoon de goedkoopste gekozen met 17mm (geloof ik?) hex. Had voor €15 euro een set met 4 onroad banden/velgen thuis. Zelf nog even lijmen en klaar. Was wel met een buggy dus dan zit je lang niet zo snel met body's waardoor het niet past natuurlijk.

Reed snel daarna de buggy tegen een boom en onderdelen zijn helaas niet meer te verkrijgen. :z

• mrfatmen
Wil binnenkort mijn diff's voorzien van een nieuwe laag vet.
Maakt het heel erg verschil welke merk en soort ik hiervoor gebruik?

Zit zelf te denken aan Team Corally - Lithium Grease.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

Als ik dit zo hoor,
memphis schreef op woensdag 20 april 2022 @ 23:03:
En dan sta je bovenaan de sponsorlijst

[Afbeelding]
Dan snap ik dat wel ja. Dat motortje klinkt lekker!

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Wordt er in niet-clubverband überhaupt nog met nitro gereden, eigenlijk? Ik kom eigenlijk alleen maar electro (en een enkele bigscale tweetakt) tegen?

• memphis

memphis

Topicstarter
Ja en nee.... Veel onroad 1:10 en 1:8 nitro rijders kiezen tegenwoordig alleen nog voor de nationale en internationale races en zien geen interesse in een clubrace. Ook budget en het sparen ven de goede motoren en auto spelen een rol om geen clubraces meer te rijden.
Het gebeurd dan ook dat op een clubrace maar 3 of 4 rijders komen opdagen.....

Maar er zijn genoeg mensen die op een zaterdag even dingen gaan testen.

[Voor 9% gewijzigd door memphis op 24-04-2022 22:45]

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Nee, ik bedoelde juist in niet-clubverband. Bashers dus. Weet dat ik ze 'vroeger' (zeg 20-25 jaar geleden) veel zag, maar nu nergens meer...
Pagina: 1 ... 25 ... 29 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee