flip_eg4 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:20:
RTFM slikken of snappen de meesten niet, ik steek daar geen moeite meer in.
Vind het wel jammer dat die instant cultuur ook RC in zn greep heeft tov 20 jaar geleden. Maar vaak zie je dat soort modellen alweer gauw te koop gaan. Verschil tussen hobby'ist en iemand die speelgoed heeft is vaak met enkele kernvragen te bepalen en zodoende je inspanning in die persoon te bepalen

Het is vaak ook verbazingwekkend hoe boos mensen kunnen worden als je op de meest simpele vraag een link van de manual geeft en een paginanummer. Zelfs dan zijn ze te beroerd en gaan ruzie met je maken tot zelfs beweren dat het niet in de manual staat.
Nog opvallender is dan hoeveel mensen er op duiken en ook mij de boeman maken. Op zich wel lachwekkend maar tegelijk ook heel triest. Op Facebook de Futaba 4PX 7PX groep spant de kroon. Allemaal vragen die direct met de handleiding of de info op de Futaba site beantwoord kunnen worden. Meest voorkomende en bijna de vraag van de week is hoe een achtergrondplaatje in te stellen maar zelfs dan als je ze naar een ander topic verwijst waar het antwoord al staat wordt men boos. En echt, het staat duidelijk in de manual dat het een BMP moet zijn van een bepaald formaat op een bepaalde locatie op een SD kaart maar dan lezen ze alleen dat gedeelte van de SD kaart en wordt de 18Mpixel JPG van de telefoon zo op de SD kaart geplempt......
En mensen die een 700 euro zender kopen mag je van verwachten dat ze intelligenter zijn maar vaak is dat niet zo.
Dat modellen weer snel in de verkoop gaan heeft vaak te maken met dat ze het niet snappen. Zeker brandstof en met name het afstellen ervan lijkt erg moeilijk te zijn en dat kan het ook zijn als je niet de moeite neemt om samen met een ervaren persoon of gewoon de vele instructiefilmpjes online te bekijken. Meestal begint de ellende met de aanschaf van een 2e hands dat al niet meer in een goede staat is, dan blijf je aanmodderen. Hoewel er ook wel goede 2e hands brandstof modellen te vinden zijn raad ik mensen toch aan om nieuw te kopen.
Over brandstof gesproken, ik zit ook in een Nitro bashers groep op Facebook. De groep is hoofdzakelijk Amerikaans dus per definitie weten Amerikanen het altijd beter. Maar waag het om over elektro te praten, je wordt dan bijna uit de groep geflikkert.