Toon posts:

Persoonlijke Privacy Topic

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
daar heb je op zich wel een punt. privacy is tot zover je ze op hun blauwe ogen kan geloven, al geloof ik eerder de blauwe ogen van een europese bedrijf dan van een Amerikaanse.
daarbij: gratis dienst = jij bent het product.
Intercity schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:23:
[...]
@geenwindows Iedereen kan je e-mailadres spoofen. Ik weet niet of dat aan Mailbox ligt of aan andere partijen. Voorbeeldje: Fastmail heeft bijvoorbeeld geen validatie van het domein; dus je kan zonder domein-eigenaar te zijn via Fastmail een domein invullen en vanuit dat adres e-mails sturen! (Ik stond letterlijk perplex toen dit gebeurde.) Hun weerwoord: ze geloven in de kracht van SPF van ontvangers om die berichten tegen te houden...

Maar! Maar het ligt aan de ontvangende partij of er wat met SPF gedaan wordt... Google/Gmail is bijvoorbeeld een notoir kakbedrijf dat ongeacht hoe strict je aan de zender-kant je SPF of andere dingen ook definieert met: alsjeblieft accepteer deze e-mails niet, ze hem alsnog lekker afleveren aan de eindgebruiker. (Je enige hoop is dat ze er een uitroeptekentje bij plaatsen... En dat de eindgebruiker dat dus ziet :F )
Ik heb op mijn domeinnaam stricte DMARC, DKIM en SFP, enkel kan men gewoon weg mijn @mijndomainnaam.go gewoon gebruiken en ermee spoofen, sterker zelfs alles voor de @ wordt ook gewoon verstuurd! als ik bijv. mijn@mailbox.org gebruik wordt het allemaal wel geblokkeerd... hieruit kan ik eigenlijk wel er van uitgaan dat er bij mailbox.org wat niet op orde is...

funfact, mail van mijn domeinnaam naar een gmail adres komt mits goede sfp instellingen op mijn domein goed aan, naar hotmail/outlook komt allemaal in spam, enkel wanneer ik een lange onderwerp invul wil het nog wel eens in de inbox komen. mogelijk dat Thunderbird hier nog invloed op heeft gezien die ook een spamfilter heeft...

mailfence heb ik even naar gekeken, in hun documentatie zijn ze wel duidelijk over dmarc, dkim en sfp instellingen en lijkt het dat je dit ook bij ze kan controleren/valideren. eens kijken naar reviews van ze en vergelijken met mailbox.org...

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:54
geenwindows schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 11:17:
daar heb je op zich wel een punt. privacy is tot zover je ze op hun blauwe ogen kan geloven, al geloof ik eerder de blauwe ogen van een europese bedrijf dan van een Amerikaanse.
daarbij: gratis dienst = jij bent het product.
Dat klopt, daarom schreef ik ook de betaalde versies van die producten.

Ik heb zelf vooral ProtonMail als e-mailprovider. Daar heb ik 3 domeinen ondergebracht.
Ik had TutaNota maar die ik gebruik ik niet meer omdat ze wat raars deden met bestaande - betalende - klanten. (iets met functionaliteit afpakken)

Nu heb ik MailFence als backup en heb daar ook een domein ondergebracht maar zoals ik al schreef worstel ik een beetje met de meerwaarde t.o.v. andere (betaalde) e-mailproviders.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30
Nu er weer leuk in Outlook is ingelogd met een sterk apart wachtwoord en mfa met sms (snel naar app gezet) ben ik er klaar mee. Ben al een tijdje bezig dingen op te "ruimen" en zoveel mogelijk af van mega vendors. Nu wil ik af van Outlook en Gmail. Na zoeken heb ik 2 kanshebbers (gebruik al free Protonmail maar ben er niet kapot van):

Soverin: 39 EUR/year, 25GB of storage, and supports custom domains, aliases, and IMAP/POP3.
Mailbox.org: 36 EUR/year, 10GB of storage, and supports custom domains, aliases, and IMAP/POP3.

Ik wil gewoon een mailbox met MFA zonder al dat meekijken en advertenties. Ook dat alles van dezelfde vendors is zit mij niet lekker. Is vooral voor wat mails ontvangen en wil online accounts hier aan koppelen.

Gaat gebruikt worden in een browser en waarschijnlijk ook op een iPhone met de standaard mail app.
Iemand de tip? Anders ga ik gewoon er 1 proberen.

edit: Wat mij ook handig is om de inlog pogingen te zien zowel gelukt of mislukt. Ik zie in Outlook alleen de mislukte pogingen maar niet wanneer en vanaf waar ze het wel lukte.

[Voor 12% gewijzigd door DJ-Promo op 10-06-2021 12:51]

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(toch niet helemaal relevant voor dit topic)

[Voor 104% gewijzigd door Heedless op 20-07-2021 11:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:15
DJ-Promo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:00:

Gaat gebruikt worden in een browser en waarschijnlijk ook op een iPhone met de standaard mail app.
Iemand de tip? Anders ga ik gewoon er 1 proberen.
Ik gebruik zoho met custom domain - is geen club zoals Proton, verre van maar niet een van de grote.

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:24
Even een vraagje over Cloudflare Warp: ik gebruikte al 1.1.1.1, maar heb nu ook Warp op mijn laptop (Linux) in gebruik genomen. Echter, hoe kom ik nu aan Warp+? Vorig jaar zeiden ze dat Warp+ ook naar desktops zou komen, maar ik zie nog altijd geen mogelijkheid om Warp+ af te nemen (wel in de mobiele app, maar dat is alleen voor mobiel en niet voor desktop).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Let op dat Warp je echte IP adres altijd meestuurt (in een extra header).
Is dus minder private dan andere VPNs.

Hoe Russische desinformatie werkt:
1. Onzin verspreiden (verschillende onzin over 1 onderwerp/gebeurtenis)
2. Kijken welke onzin er opgepakt wordt door (social)media
3. Die (social)media versterken met likes en tweets en links

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:24
Jaaap schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:21:
Let op dat Warp je echte IP adres altijd meestuurt (in een extra header).
Is dus minder private dan andere VPNs.
Klopt, maar daar ging het me hier niet om. Mijn vraag ging over Warp+…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaap
  • Niet online
Nouja dit is het Persoonlijke Privacy Topic.
Warp+ stuurt helaas ook altijd je IP adres mee in een extra header.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
DJ-Promo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:00:
Nu er weer leuk in Outlook is ingelogd met een sterk apart wachtwoord en mfa met sms (snel naar app gezet) ben ik er klaar mee. Ben al een tijdje bezig dingen op te "ruimen" en zoveel mogelijk af van mega vendors. Nu wil ik af van Outlook en Gmail. Na zoeken heb ik 2 kanshebbers (gebruik al free Protonmail maar ben er niet kapot van):
Heb je wel eerst alle vertrouwde apparaten en applicaties verwijderd?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• DJ-Promo
Lethalis schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:53:
[...]

Heb je wel eerst alle vertrouwde apparaten en applicaties verwijderd?
Als het goed is wel. Goeie dat je het zegt! Ga dit vandaag zeker checken. Was dit ook al bij andere producten aan het opschonen.

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zojuist alle domeinen + mail overgezet naar Soverin icm Canary Pro op Mac/iOS.
Werkt erg fijn tot nu toe!

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:59

jurroen

Security en privacy geek

HekkeySE schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:35:
Gebruik je Canary ook in combinatie met PGP? Zo ja, wat is je ervaring daarme?

Ik heb een tijd terug alle mailclients voor iOS/iPadOS vergeleken. Enkel de native Mail applicatie en Canary kwamen daar goed uit; het gros deelt gevoelige informatie met de ontwikkelaar, zoals credentials, oAuth tokens, berichtinhoud, etc.

• HekkeySE
  • Niet online
jurroen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:48:
[...]

Ik heb een tijd terug alle mailclients voor iOS/iPadOS vergeleken. Enkel de native Mail applicatie en Canary kwamen daar goed uit; het gros deelt gevoelige informatie met de ontwikkelaar, zoals credentials, oAuth tokens, berichtinhoud, etc.
Yep! Werkt goed en redelijk makkelijk te doen.
Daarnaast is de automatische encryptie voor 'beginnende' gebruikers ook al erg goed en staat standaard aan.

Voordeel van Canary tegenover de native cliënt is het dat het veel meer biedt waar ik gebruik van maak. Denk aan pinned emails, snoozen etc.

Daarnaast is de prijs natuurlijk heel goed te doen voor alle functies. Basis is gewoon gratis.

[Voor 16% gewijzigd door HekkeySE op 22-08-2021 12:38]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
HekkeySE schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:35:
Ik ben benieuwd wat het voordeel is van Canary? (behoudens eventueel pgp-integratie)

Ik had de bovenstaande mail nog niet gezien...

[Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 22-08-2021 12:57]

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-06 14:08
Wellicht dat ik enigszins in het verkeerde topic zit, maar ik wist niet of onderstaande een nieuw topic waardig is.

Recent heb ik een mail gekregen van Bangkok Airways dat ze zijn getroffen door een cyberaanval. Normaliter reageer ik hierop door simpelweg het wachtwoord te veranderen (ik gebruik namelijk voor elk platform een ander wachtwoord).

Echter wordt mij medegedeeld dat de hackers niet alleen mijn wachtwoord hebben weten te bemachtigen, maar ook mijn volledige naam, nationaliteit, volledige adresgegevens, creditcard nummer (gedeeltelijk), en wat ik het kwalijkste vind: mijn paspoort en BSN nummer. Mijn vraag is dus, moet ik iets van actie ondernemen om misbruik te voorkomen? De creditcard is niet meer in gebruik maar ik maak mij zorgen om het buit gemaakte BSN en paspoortnummer.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 15:07
snaggyheadshot schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:02:

Echter wordt mij medegedeeld dat de hackers niet alleen mijn wachtwoord hebben weten te bemachtigen, maar ook mijn volledige naam, nationaliteit, volledige adresgegevens, creditcard nummer (gedeeltelijk), en wat ik het kwalijkste vind: mijn paspoort en BSN nummer. Mijn vraag is dus, moet ik iets van actie ondernemen om misbruik te voorkomen? De creditcard is niet meer in gebruik maar ik maak mij zorgen om het buit gemaakte BSN en paspoortnummer.
Alhoewel deze info op zich niet genoeg is omdat deze gecontroleerd dienen te worden, zijn veel bedrijven daar slordig en nalatig in en kan iemand zich zo eenvoudig voor jouw uitgeven en contracten aangaan (de handtekening namaken is niet moeilijk/wordt in NL door bedrijven nauwelijks gecontroleerd). Interessant probleem, want bij mijn weten is er geen register in NL waar je zulke diefstal evt kunt aangeven zodat banken/bedrijven automatisch op je nummers filteren.

Ik zou zeker aangifte doen bij de politie. Mocht iemand bovenstaande proberen, dan kun je ergens mee zwaaien.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DJ-Promo
jurroen schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:48:
[...]

Toevallig pas op zoek naar een mail client die privacy hoog heeft staan. Deze niet tegengekomen. Ga hem testen (op Android)!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:59

jurroen

Security en privacy geek

DJ-Promo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

Toevallig pas op zoek naar een mail client die privacy hoog heeft staan. Deze niet tegengekomen. Ga hem testen (op Android)!
Op Android vind ik zelf FairEmail een dikke aanrader. Het heeft misschien niet de extreem gepolijste UI van Canary, maar werkt als een tierelier en zit het meest snor qua privacy/security. In sommige aspecten nog meer dan Canary.

• snaggyheadshot
Brent schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:22:
[...]

Ik zou zeker aangifte doen bij de politie. Mocht iemand bovenstaande proberen, dan kun je ergens mee zwaaien.
Goede tip. Ik heb naar aanleiding van jouw tip ook even contact opgenomen met de Politie over hoe ik dit het beste kon melden. Ik kreeg echter als antwoord dat ik er niets mee moest doen, het bericht moest verwijderen(??) en eventueel een melding moest doen bij fraudehelpdesk.

Ik heb het idee dat de desbetreffende agent geen idee heeft wat je allemaal kunt met de juiste gegevens en dat die de situatie niet snapt. 8)7

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 09:15
Klinkt alsof de agent van dienst het als een spam/phising email ziet. Heb je duidelijk kunnen maken dat je een account heb bij Bangkok Airways?

Anders ook even wijzen op een nieuwsbericht over de hack.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• Brent
snaggyheadshot schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:14:
[...]
Ik heb het idee dat de desbetreffende agent geen idee heeft wat je allemaal kunt met de juiste gegevens en dat die de situatie niet snapt. 8)7
Dat heb je helaas al snel bij onze blauwe vrienden. Bedoelde die de fraude helpdesk van de politie zelf?

• snaggyheadshot
Brent schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:05:
[...]

Dat heb je helaas al snel bij onze blauwe vrienden. Bedoelde die de fraude helpdesk van de politie zelf?
Ja ik denk dat die dacht dat ik een phising mail had ontvangen. 8)7 Nu weet ik uiteraard niet in wat voor tijddruk gereageerd dient te worden, maar aangezien ik binnen 30 min een antwoord had doet mij dat suggereren dat men wel iets nauwkeuriger had kunnen lezen.
Zanbee schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:34:
Klinkt alsof de agent van dienst het als een spam/phising email ziet. Heb je duidelijk kunnen maken dat je een account heb bij Bangkok Airways?

Anders ook even wijzen op een nieuwsbericht over de hack.
Ja ik denk dat ik het eens via een ander kanaal probeer. Dit bericht werd namelijk doorgezonden naar de regionale afdeling.

[Voor 36% gewijzigd door snaggyheadshot op 01-09-2021 08:33]

• Brent
snaggyheadshot schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:31:
[...]

Ja ik denk dat die dacht dat ik een phising mail had ontvangen. 8)7 Nu weet ik uiteraard niet in wat voor tijddruk gereageerd dient te worden, maar aangezien ik binnen 30 min een antwoord had doet mij dat suggereren dat men wel iets nauwkeuriger had kunnen lezen.
Ik zou het nog eens uitleggen aan een andere agent. Het doel is om eea te voorkomen. En, lijkt mij, diefstal van persoonlijke gegevens is diefstal zoals van een paspoort: dat mag de politie op zijn minst registreren zodat jij in geval van misbruik ook iets hebt om mee aan te tonen dat je niet maar wat lult.

• Ferruginous Hwk
Helaas wordt van het bsn-nummer nog gesuggereerd dat dit een 'geheim' nummer is waarbij je - indien je het kunt overleggen aan een partij - identiteit bevestigd is. Helemaal als er ook andere identiteitsgegevens overlegd kunnen worden (kopie ID, e.d.) is identiteitsfraude zo eenvoudig als een walk in the park.

Ik zou ervoor willen pleiten dat deze assumptie er vanaf gaat en dat er een andere methode wordt gevonden om iemands identiteit te valideren. (DigiD, iDIN, eIDAS of iets nieuws). Er zijn gewoon teveel databases met 'onze' gegevens er in om te blijven te veronderstellen dat mijn gegevens alleen van mij afkomstig kunnen zijn.

[Voor 1% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 02-09-2021 10:38. Reden: foutje hersteld.]

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Hier een wat minder artikel voor degene die aan zijn pivacy hecht. Met name voor degene die Protonmail gebruiken. Of misschien moet ik zeggen voor iedereen die van Zwitserse emailhosting gebruik maken. Al na één dag gaf Protonmail het IP adres van een activist door aan de Franse autoriteiten :(.

Wat ook in het artikel staat:
"ProtonMail’s public disclosures also log an alarming rise in requests for data by Swiss authorities."

Dat laat maar weer zien dat je als activist of crimineel jezelf bijna niet kunt verbergen digitaal. Dan moet je echt TOR gaan gebruiken

[Voor 7% gewijzigd door Tierelier op 07-09-2021 08:46]

• Rusty1102
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:23
Dat laat maar weer zien dat je als activist of crimineel jezelf bijna niet kunt verbergen digitaal. Dan moet je echt TOR gaan gebruiken
Gelukkig ben ik geen crimineel...
On topic vind ik de reacties zwaar overdreven. Men is nu een bedrijf aan de schandpaal aan het slaan omdat ze zich aan de wet houden, beetje vreemd toch?

• Ferruginous Hwk
Tja, Dat is logisch maar daarin verschilt ProtonMail niet van TutaNota, Soverin, MailFence e.a. e-mailproviders

Een capitale denkfout is om privacy te verwarren met anonimiteit. Als je anonimiteit wilt moet je andere technieken gebruiken waar ik nu niet op in ga.
De inhoud van de e-mails die zijn verstuurd of ontvangen zijn niet bekend omdat die versleuteld zijn en dat is wel de kracht van ProtonMail.

Tenzij er een tap lag op dat e-mailadres (inkomend/uitgaand) maar die werkt dan alleen als er buiten protonmail is gemaild en er geen gebruik is gemaakt van PGP-versleuteling.

• Tom Paris
  • Laatst online: 23:45
Tierelier schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 08:42:
Hier een wat minder artikel voor degene die aan zijn pivacy hecht. Met name voor degene die Protonmail gebruiken. Of misschien moet ik zeggen voor iedereen die van Zwitserse emailhosting gebruik maken. Al na één dag gaf Protonmail het IP adres van een activist door aan de Franse autoriteiten :(.
ProtonMail heeft altijd gezegd dat ze zich zullen houden aan bevelen van de Zwitserse rechtbank. Ook in dit geval was het een Zwitsers gerechtelijk bevel om het IP van de gebruiker over te geven.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Jaaap
  • Niet online
Inderdaad Protonmail doet dit 100% correct, voor zover we kunnen overzien.

• Murrays
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-06 09:25
Ja het klopt wel maar het komt wel vreemd over op zich. Protonmail pretendeert altijd dat ze privacy first etc etc....

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Het laat denk ik zien dat er (eigenlijk wereldwijd) steeds vaker verzoeken worden gedaan en ingewilligd voor het afgeven an een IP nummers. Momenteel is het een hellend vlak wat dat betreft.

Het zou best kunnen dat encryptie voor overheden een achterdeur gaat krijgen zodat journalisten, advocaten, activisten, chinezen, ect. meer gevaar gaan lopen. Ik maak mij zorgen over waar dat naar toe gaat.

P.s.: om van criminelen maar niet te spreken >:) . Die kunnen wel stoppen ;)

[Voor 9% gewijzigd door Tierelier op 07-09-2021 11:43]

• Ferruginous Hwk
Tierelier schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 11:40:
Het laat denk ik zien dat er (eigenlijk wereldwijd) steeds vaker verzoeken worden gedaan en ingewilligd voor het afgeven an een IP nummers. Momenteel is het een hellend vlak wat dat betreft.

Het zou best kunnen dat encryptie voor overheden een achterdeur gaat krijgen zodat journalisten, advocaten, activisten, chinezen, ect. meer gevaar gaan lopen. Ik maak mij zorgen over waar dat naar toe gaat.

P.s.: om van criminelen maar niet te spreken >:) . Die kunnen wel stoppen ;)
Dat is geen hellend vlak. Elk bedrijf moet meewerken aan een gerechtelijk verzoek van in dit geval de Zwitserse rechtbank. Wat ze kunnen geven is afhankelijk van hetgeen voor dat bedrijf zichtbaar is. Ook als het straks eventueel wettelijk verplicht wordt om achterdeurtjes in te bouwen volgens de Zwitserse wet zal ProtonMail daar niet aan ontkomen. Het is echter niet aannemelijk dat Zwitserland zo'n wet zal gaan aannemen maar goed dit gaat redelijk off-topic.

In dit geval zijn op basis van een gerechtelijk bevel de connectiegegevens behorend bij een opgegeven e-mailadres opgevraagd. (wellicht nog wel veel meer gevraagd maar dit was op te leveren). Standaard worden die gegevens kort bewaard tenzij je zelf (via het portaal) terug wilt kijken vanaf welke IP-adressen is getracht in te loggen. Dit doet niets af aan de privacy in de mailbox zelf.

Als die 'activist' anonimiteit wilde had die persoon zijn/haar/die OpsSec gewoon niet op orde. Zelfs een zero-logging VPN-provider had dit al weten te voorkomen. Tor al helemaal als je het echt goed aanpakt. Ik ga niet verder in op hoe want ik wil geen bad guys helpen met het 'onvindbaar' worden.

Typisch gevalletje van een beetje dom waar ProtonMail ineens voor onder vuur komt te liggen terwijl ze hier echt heel erg transparant over zijn in hun communicatie.

Ik vind het artikel op de frontpage van Tweakers de lading eigenlijk wel goed dekken.

• HekkeySE
  • Niet online
Toch iets minder tevreden over Soverin nu. Het blijkt dat hun SSL certificaat is verlopen. Dat zal straks wel gefixed worden maar voor een bedrijf die security hoog in het vaandel heeft geeft mij dit zorgen.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16

GG85

.......

Merkte je dat toevallig met mailen? Ik kreeg bij het versturen van email (via Freedom) een "TLS is required, but was not offered by host" mail terug

• HekkeySE
  • Niet online
GG85 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:55:
Merkte je dat toevallig met mailen? Ik kreeg bij het versturen van email (via Freedom) een "TLS is required, but was not offered by host" mail terug
Yep! Kreeg errors. Nu toch kijken naar alternatieven maar nog niks gevonden.

• Ferruginous Hwk
HekkeySE schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:57:
Toch iets minder tevreden over Soverin nu. Het blijkt dat hun SSL certificaat is verlopen. Dat zal straks wel gefixed worden maar voor een bedrijf die security hoog in het vaandel heeft geeft mij dit zorgen.
Security hoog in het vaandel? Ik zeg niet dat dit niet zo is maar ook zeker niet van wel.

Ik weet nog niet goed wat ik van Soverin vind.

Het is in mijn ogen een standaard e-mailprovider met alleen een pgp-optie volgens mij met een prima marketingafdeling dat zich natuurlijk op het gebied van privacy wil onderscheiden t.o.v. de gratis e-mailproviders.

Ik vind echter geen bewijs op hun website dat dit dan ook daadwerkelijk anders is dan de betaalde opties bij de Big-tech bedrijven.

Geen extra beveiliging of extra privacy t.o.v. de betaalde varianten van bijvoorbeeld Gmail en Hotmail.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:01
Privacytools.io is weer live.

https://twitter.com/priva...tatus/1443179294906150916

Toen zag ik deze tweet:
https://twitter.com/priva...tatus/1438581801434238984

Wat is hier aan de hand, ik dacht dat het team verder was gegaan naar: https://privacyguides.org/
@Blacklight447 weet jij hier meer van?

[Voor 43% gewijzigd door dutchnltweaker op 29-09-2021 17:27]

• Blacklight447
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-05 15:01
Hey daar!

Het privacytools.io team is inderdaad verder gegaan naar privacyguides.org. Alles wat je nu op Privacytools.io ziet valt niet meer onder het team en word dus niet door ons gecontrolleerd.

Alles wat je nu ziet is het werk van Burung Hantu.

• dutchnltweaker
Blacklight447 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:40:
Hey daar!

Het privacytools.io team is inderdaad verder gegaan naar privacyguides.org. Alles wat je nu op Privacytools.io ziet valt niet meer onder het team en word dus niet door ons gecontrolleerd.

Alles wat je nu ziet is het werk van Burung Hantu.
Dat snap ik, ik dacht dat het algehele project van privacytools.io was gestopt en dat Burung Hantu helemaal niet meer betrokken was?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

dutchnltweaker schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:43:
[...]

Dat snap ik, ik dacht dat het algehele project van privacytools.io was gestopt en dat Burung Hantu helemaal niet meer betrokken was?
nieuws: Privacytools.io is terug in oude vorm en voegt weer nieuwe diensten toe (en Jogai in 'nieuws: Privacytools...)

Edit: d’oh. Oeps @dutchnltweaker ik moet beter kijken :$

[Voor 31% gewijzigd door F_J_K op 30-09-2021 10:16]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mijn abb loopt af bij Tutanota. En ik wil overstappen naar een andere client (Tutanota heeft het voor mij verpest toen zij diensten gingen verplaatsen zodat ik "moet" upgraden als ik daar nog steeds gebruik van wil maken)

Ik wil mijn domeinnaam gebruiken én ik wil graag een agenda kunnen gebruiken.
Zodat ik ook de .icals kan opslaan op mijn Iphone.

Dan valt (zo ver ik zie) Protonmail al af. Iemand een andere aanrader?

Meer dan ik dacht...

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43

nst6ldr

Down with Big Tech.

streamnl schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:27:
Mijn abb loopt af bij Tutanota. En ik wil overstappen naar een andere client (Tutanota heeft het voor mij verpest toen zij diensten gingen verplaatsen zodat ik "moet" upgraden als ik daar nog steeds gebruik van wil maken)

Ik wil mijn domeinnaam gebruiken én ik wil graag een agenda kunnen gebruiken.
Zodat ik ook de .icals kan opslaan op mijn Iphone.

Dan valt (zo ver ik zie) Protonmail al af. Iemand een andere aanrader?
Ik zit met hetzelfde. Nu kwam ik laatst deze pagina tegen, ook met de nodige reviews die erg interessant zijn. Er lijkt een soort van project-management-achtige driehoek te zijn: er is een mate van veiligheid, betaalbaarheid en bruikbaarheid waar je tussen moet zitten, 100% scoren op alles gaat blijkbaar niet. :(

Edit: hopen dat er van CyberFear nog een review komt.

[Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 14-10-2021 15:30]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Ik weet niet of ik mijn vraag hier op de goede plek stel maar ik zie een hoop privacy rondom mail voorbij komen. Dus ik denk dat het voor data opslag ook wel kan.

Ik wil geen gebruik maken van google drive voor foto's en contacten en hiervoor heb ik al een jaar lang nextcloud draaien thuis. Maar dit is niet het meest simpele paket om te onderhouden.

Ik zat verder te kijken en kwam Radicale (Caldav, davx) en syncthing voor mijn bestanden tegen.
Zijn dit goede paketten om zelf te hosten en mee te syncen of zijn er nog andere goede alternatieven?

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:49

Pazo

Mroaw?

@Mich wat vind je dan lastig te onderhouden aan Nextcloud? Ik heb het geïnstalleerd via Snap, en heb er sindsdien geen omkijken meer naar. Wordt automatisch upgedate, evenals het certificaat van Let's Encrypt. Caldav en davx werken ook gewoon; agenda en contacten worden keurig gesynchroniseerd. (Radicale ken ik niet dus kan ik geen uitspraken voer doen).

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Mich
  • Laatst online: 23:02
Pazo schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:04:
@Mich wat vind je dan lastig te onderhouden aan Nextcloud? Ik heb het geïnstalleerd via Snap, en heb er sindsdien geen omkijken meer naar. Wordt automatisch upgedate, evenals het certificaat van Let's Encrypt. Caldav en davx werken ook gewoon; agenda en contacten worden keurig gesynchroniseerd. (Radicale ken ik niet dus kan ik geen uitspraken voer doen).
Ik draai het vanuit docker samen met letsencrypt en nginx. En ik heb al een aantal keer met een update gehad dat mijn database weer corrupt was of niet ge-upgrade kon worden. Daarnaast is het een uitgebreid pakket voor de paar kleine dingen die ik er mee doe. Maar ik zal eens kijken naar Snap.

[Voor 4% gewijzigd door Mich op 15-10-2021 10:11]

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Mich schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 09:15:
Ik weet niet of ik mijn vraag hier op de goede plek stel maar ik zie een hoop privacy rondom mail voorbij komen. Dus ik denk dat het voor data opslag ook wel kan.

Ik wil geen gebruik maken van google drive voor foto's en contacten en hiervoor heb ik al een jaar lang nextcloud draaien thuis. Maar dit is niet het meest simpele paket om te onderhouden.

Ik zat verder te kijken en kwam Radicale (Caldav, davx) en syncthing voor mijn bestanden tegen.
Zijn dit goede paketten om zelf te hosten en mee te syncen of zijn er nog andere goede alternatieven?
@Mich Ik maak gebruik van Syncthing op 5 apparaten (Android, Windows en Linux). De centrale locatie is mijn NAS (daar draait ook de backup). Voor Linux maak ik gebruik van de docker image en dat bevalt erg goed.
Ik kreeg wel een melding over de inotify-limits, maar dat is eenvoudig te verhelpen.

Zo af en toe controleer ik of het synchroniseren tussen de apparaten nog goed gaat en voeg eventueel iets toe aan de ignore lijst (temp bestanden, lock bestanden etc). Verder draait het eigenlijk boven verwachting :)

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:45
Ter info: mailbox.org heeft last van een ddos aanval (zeggen ze zelf op Twitter)
Actuele status: https://status.mailbox.org/
Hoewel ze zeggen dat de website bereikbaar is, is hij dat dat dus niet voor mij. (Via vpn naar Duitsland wordt hij overigens wel zichtbaar).

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Ik had al even gezocht op "webshop" in dit topic en ook met een andere query op Google maar ik kon het even niet vinden. Zou het uitmaken of je een account hebt bij een webshop of dat je elke keer besteld zonder account? Je zou zeggen dat het niet veel uitmaakt omdat je toch wel in de db terecht komt met al je gegevens maar ik was nog even benieuwd naar jullie input.

• JT

JT

VETAK y0

Niemand? :P

• Ferruginous Hwk
Zou kunnen helpen als:

Je voor elke bestelling een andere naam / adres / telefoonnummer / e-mailadres gebruikt.
Als je dat niet doet kun je net zo goed een account gebruiken om te bestellen daar bespaar je jezelf een hoop tijd mee.

• JT

JT

VETAK y0

Ferruginous Hwk schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:34:
Zou kunnen helpen als:

Je voor elke bestelling een andere naam / adres / telefoonnummer / e-mailadres gebruikt.
Als je dat niet doet kun je net zo goed een account gebruiken om te bestellen daar bespaar je jezelf een hoop tijd mee.
Dank voor het bevestigen van mijn idee :) Ik hoop dat postvakken voor pakketjes ooit een beetje betaalbaar worden om zo mijn adres een beetje af te schermen.

• The Chosen One
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-06 14:44

The Chosen One

Zie signature!

Met de zoekfunctie vond ik maar 1 reactie/ervaring over pcloud die het 'matig' vond en 1 oude over dat de data in USA opgeslagen werd (nu ook EU beschikbaar zo te zien).

Nog mensen die het gebruiken of ervaring mee hebben? Nu een 2TB €245,- lifetime aanbieding.

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

• Ferruginous Hwk
The Chosen One schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:58:
Met de zoekfunctie vond ik maar 1 reactie/ervaring over pcloud die het 'matig' vond en 1 oude over dat de data in USA opgeslagen werd (nu ook EU beschikbaar zo te zien).

Nog mensen die het gebruiken of ervaring mee hebben? Nu een 2TB €245,- lifetime aanbieding.
Geen ervaring mee maar Life-Time zegt niet zo heel veel in de tech-industrie.
2TB is nu ‘veel’ data maar over 10 jaar wellicht alweer ‘veel’ te krap. Bovendien ontstaan en verdwijnen veel bedrijven in tech door merchers of faillisementen wat je doet afvragen wat zo’n plan echt waard is.

Tresorit ken ik wel en werkt wel prettig maar al snel wordt het hosten van een eigen NAS (met back-up naar een bevriende NAS) al goedkoper.

• kapi_tijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:59
The Chosen One schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:58:

In dit topic staat veel over pcloud https://gathering.tweaker...message/69592080#69592080
Samenvattend: Goede prijs tijdens acties met feestdagen, goede privacy en redelijk betrouwbaar. Ze maken zelfs winst. Bits of freedom adviseert hen ook. Enige nadeel; sommige gebruikers melden dat hun account ineens opgegeven is door pcloud vanwege uploaden van illegale content (zoals films, muziek etc). Als je die per ongeluk mee upload in je niet Encrypted folder kunnen ze de hash scannen en je account definitief verwijderen

• kapi_tijn
Wat is eigenlijk een veiligere/privacy oplossing voor de browsers in iOS:

- brave of DuckDuckGo gebruiken
- Safari met 1Blocker en superagent?

Of gewoon klassiek met Firefox? Ik kom er niet echt uit. Ik heb ook de optie in iOS om mijn ip te verbergen, maar dit werkt denk ik alleen in Safari?

• dutchnltweaker
kapi_tijn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:05:
Wat is eigenlijk een veiligere/privacy oplossing voor de browsers in iOS:

- brave of DuckDuckGo gebruiken
- Safari met 1Blocker en superagent?

Of gewoon klassiek met Firefox? Ik kom er niet echt uit. Ik heb ook de optie in iOS om mijn ip te verbergen, maar dit werkt denk ik alleen in Safari?
https://privacyguides.org/browsers/
Op privacy guides heb je gelijk jouw antwoord onder ios browsers :)

• Dkerst
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17-01-2022
*knip* discussie over nieuwe ontwikkelingen: prima. Spam: niet prima.

[Voor 84% gewijzigd door F_J_K op 17-01-2022 11:09]

• kapi_tijn
Ik wil graag mijn bestanden delen met mijn vrouw, . Stel dat ik een G Suite account neem, dan worden bestanden/mappen delen etc nog makkelijker, maar klopt het ook dat Google GSuite accounts niet actief scant zoals dit bij reguliere consumenten accounts wel doet? Dit leek mij een privacy vriendelijke oplossing ok toch nog de (super fijne) functionaliteit van Google te kunnen blijven gebruiken.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:49

Pazo

Mroaw?

@kapi_tijn Ik heb / ken G Suite niet, maar ik ben van mening dat Google en privacy (-vriendelijk) in 1 zin niet samen gaan.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

• Ferruginous Hwk
G-suite is toch voor bedrijven?

Als je dat gebruikt heb je andere rechten dan die je als consument hebt. Zo geldt de AVG wel voor consumenten (natuurlijke personen) maar niet voor bedrijven.
Tegelijkertijd zul je als betalende klant mogelijk minder tot niet te maken krijgen met advertenties binnen dat platform en wordt er mogelijk minder een profiel van je opgebouwd.

Google staat niet bekend als privacy-vriendelijk maar tenzij je voor een zero-knowledge provider gaat zit je daar mogelijk wel beter dan bij kleine obscure bedrijven (met minder toezicht en controles (SOC)) die hier in dit topic ook genoemd worden maar niet automatisch privacyvriendelijker zijn dan de grote Techbedrijven.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:53
Ik had van de week GNOME maps geïnstalleerd op mijn Linux machine die achter een VPN zit. En bij het openen van GNOME maps pin point hij me gelijk vlakbij mijn woonadres! En ik dacht echt van... hoe kan dit?! :o

Blijkt dat de software gebruik maakt van Mozilla Location Service (MLS):
https://location.services.mozilla.com/

En gelijk dacht ik van "Waarom zouden ze dat van je willen weten? Dacht dat Mozilla juist voor Privacy was en dan zouden ze je locatie toch niet interessant vinden?". :/

• Ferruginous Hwk
Ik denk niet dat Mozilla je locatie weet en ergens heeft opgeslagen maar die bepaalt op basis van een aantal karakteristieken zoals ook te lezen op die website.

Ik denk meer dat het een webservice betreft die allerhande factoren combineert om je locatie zo goed mogelijk te bepalen waarmee je dan nuttigere zoekresultaten krijgt.

Waarschijnlijk heeft een van je buren iets teveel gedeeld met het internet waardoor jouw locatie te achterhalen is.

[Voor 25% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 22-01-2022 14:09]

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
wauskoek schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:01:
Ik had van de week GNOME maps geïnstalleerd op mijn Linux machine die achter een VPN zit. En bij het openen van GNOME maps pin point hij me gelijk vlakbij mijn woonadres! En ik dacht echt van... hoe kan dit?! :o

Blijkt dat de software gebruik maakt van Mozilla Location Service (MLS):
https://location.services.mozilla.com/

En gelijk dacht ik van "Waarom zouden ze dat van je willen weten? Dacht dat Mozilla juist voor Privacy was en dan zouden ze je locatie toch niet interessant vinden?". :/
Wat voor apparaat is die Linux machine? Zit er Wi-Fi, GPS, GSM of Bluetooth op?

Hier ook wat info er over:
GeoClue: https://gitlab.freedesktop.org/geoclue/geoclue/-/wikis/home
MLS: Wikipedia: Mozilla Location Service
Although the Mozilla Location Service is not used by default in Firefox,[16] the service is used in the Vivaldi browser, and is also the primary location source in the GeoClue library for non-GPS enabled devices, which is used in the GNOME and KDE environment in location-dependent applications such as the ones providing weather and maps.[17]
Voor als je je Wi-Fi wilt opt-outen voor MLS, Google WiFi Assistent en Microsoft Wifi Sense:
https://superuser.com/que...-opt-out-microsoft-google

[Voor 6% gewijzigd door Cyb op 22-01-2022 15:21]

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 23:21
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

GoT, You have to love it!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij is dat een backup op de authenticator en gebruiken ze die nog steeds. Verder heb je wel gelijk dat ze dan je nummer hebben.

Persoonlijk vind ik het beter dan backupcodes uitprinten want die heb je niet bij als je ze nodig hebt en die sms is geen probleem. Facebook heeft ook een sms als backup van de normale 2 factor authentificatie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Lisadr
Marzman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:02:
[...]

Volgens mij is dat een backup op de authenticator en gebruiken ze die nog steeds. Verder heb je wel gelijk dat ze dan je nummer hebben.

Persoonlijk vind ik het beter dan backupcodes uitprinten want die heb je niet bij als je ze nodig hebt en die sms is geen probleem. Facebook heeft ook een sms als backup van de normale 2 factor authentificatie.
Members only:

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:43
Is dat bij nieuwe accounts, want bij al mijn acounts is een Authenticator toch als primaire 2FA ingesteld hoor.

• Lisadr
azerty schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:18:
[...]

Is dat bij nieuwe accounts, want bij al mijn acounts is een Authenticator toch als primaire 2FA ingesteld hoor.
Sinds ongeveer een week is het niet meer mogelijk voor accounts die no geen 2FA hadden ingesteld.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Lisadr schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Sinds ongeveer een week is het niet meer mogelijk voor accounts die no geen 2FA hadden ingesteld.
Net geprobeerd het kan nog gewoon. Je moet inderdaad wel sms instellen als backup (zoals ik eigenlijk al zei :p ). Het lijkt me vrij sterk dat Google dit nodig heeft om aan je telefoonnummer te komen trouwens, het is gewoon een backup dat je jezelf niet buiten sluit.

/▌

• Lisadr
Marzman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:12:
[...]

Net geprobeerd het kan nog gewoon. Je moet inderdaad wel sms instellen als backup (zoals ik eigenlijk al zei :p ). Het lijkt me vrij sterk dat Google dit nodig heeft om aan je telefoonnummer te komen trouwens, het is gewoon een backup dat je jezelf niet buiten sluit.
Members only:

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja, het stond nog niet aan op dat account. Vond het niet zo boeiend tot nu toe omdat er alleen spam op binnen komt.

Je kan een manier kiezen, als je de andere manier kiest is het wel een verplichte backup.

/▌

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-05 10:29
Ik heb hier zonet een sms gekregen van 8210 met daarin: your activation pin is: xxxx. met vier cijfers.
Wil dit zeggen dat iemand probeert in te loggen ergens en dat er een two factor code opgestuurd werd? Vraag mij af van welke service…

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Aardappelnoot schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 07:59:
Ik heb hier zonet een sms gekregen van 8210 met daarin: your activation pin is: xxxx. met vier cijfers.
Wil dit zeggen dat iemand probeert in te loggen ergens en dat er een two factor code opgestuurd werd? Vraag mij af van welke service…
Als het gaan om een activatiecode zou het ook kunnen dat iemand zijn 06-nummer verkeerd heeft ingevuld, waardoor de SMS nu bij jou terecht komt.

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 30-05 10:29
Darses schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:20:
[...]

Als het gaan om een activatiecode zou het ook kunnen dat iemand zijn 06-nummer verkeerd heeft ingevuld, waardoor de SMS nu bij jou terecht komt.
Dat stelt gerust, dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:03
Misschien een gekke gedachte hoor maar het lijkt me qua privacy beter om niet je voorletters/naam en achternaam te gebruiken als je een account bij bijv. Protonmail aanmaakt. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie een nickname gebruikt? Of toch wel je werkelijke (achter)naam?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Je kan verschillende accounts hebben voor verschillende doeleinden:
- vrienden en familie: makkelijke-naam/achternaam-combi@protonmail.com
- onbekenden online: nickname@protonmail.com
- vieze dingen: random-politieker@protonmail.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• musicfreak
Daar zit wat in. Maar ik wil om uit te proberen eerst voor de gratis versie gaan, en dan kan je er maar 1 aanmaken. Misschien dan eerst toch maar voor iets met m'n achternaam er in gaan. En dan misschien nog een doorstuur adres van Duckduckgo erbij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
Ik heb mijn voornaam gebruikt bij Protonmail. Ik gebruik het dan ook voor belangrijke e-mail en wil wel dat het professioneel overkomt bij partijen. Ik maak ook gebruik van de betaalde (Professional) versie.

Hangt er een beetje vanaf wat je doel is met die dienst. Het wil weleens voorkomen dat bij fora of zo protonmail e-mailadressen worden geweerd omdat ze jammergenoeg niet alleen voor goede dingen worden gebruikt.

[Voor 7% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 07-03-2022 07:25]

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik gebruik Tutanota met een nickname, zo ook mijn Freedom-mail. Maar ik heb bij de laatste ook een achternaam-domeinnaam gekoppeld aan Freedom. Als er iets officieels moet (sollicitatie bijvoorbeeld), gebruik ik de laatste, dus voornaam@ietsmetachternaam.nl. Voor al het andere gebruik ik de nickname-mailadressen.

Ik heb tot nu toe 2x gehad dat me ergens niet kon registreren, of dat ik geen notificatiemails kreeg omdat de Tutanota-domeinnaam standaard geblokkeerd werd. Na het sturen van een mail met uitleg (vanaf gmail gmrmmgmmf), werd dat meestal wel opgelost. Maar goed, het is maar net waar je je voor wilt registreren.

Als privacy je lief is, denk ik niet dat je er met 1 e-mailadres komt vandaag de dag ;)

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:11

Sinds deze week zie wikimapia.org een hele hoop schermtijd innemen. >18u per dag. Ik herken dit niet en na wat googelen kan ik ook niet herleiden waar dit vandaan komt. Weet niet of dit het topic is, maar iemand idee wat dit kan zijn? :|

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Sluit wat tabs in je browser(s)scherm.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• kapi_tijn
Phuncz schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:14:
Je kan verschillende accounts hebben voor verschillende doeleinden:
- vrienden en familie: makkelijke-naam/achternaam-combi@protonmail.com
- onbekenden online: nickname@protonmail.com
- vieze dingen: random-politieker@protonmail.com
Superhandig, Ik gebruik daarnaast ook nog een makkelijk uit te spreken e-mail adres, als ik telefonisch iets besproken heb of bij een balie sta. In plaats van mijn hele achternaam te moeten uitspellen en herhalen (Ik heb schijnbaar nogal aan lastige achternaam haha).

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
musicfreak schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:10:
Misschien een gekke gedachte hoor maar het lijkt me qua privacy beter om niet je voorletters/naam en achternaam te gebruiken als je een account bij bijv. Protonmail aanmaakt.
Ik heb mijn echte naam gebruikt en gebruik protonmail alleen voor echte communicatie. Gmail was de spamvanger voor registraties e.d., maar nu kijk ik erg uit naar het volgende:

nieuws: ProtonMail-ontwikkelaar neemt e-mailaliasdienst SimpleLogin over
kapi_tijn schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:05:
Ik gebruik daarnaast ook nog een makkelijk uit te spreken e-mail adres, als ik telefonisch iets besproken heb of bij een balie sta.
Daar heb ik ook behoefte aan! Maar ik heb werkelijk uren adressen in lopen voeren die nog enigszins wat met mijn naam te maken hadden, en alles was al bezet. :')

[Voor 23% gewijzigd door Redsandro op 12-04-2022 17:26]

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Exxus
  • Laatst online: 09-06 15:31
Iemand nog een opmerking over onderstaande setup?:
In Simplelogin een eigen openbaar domein toegevoegd. (random naam domein)
Vanuit hier heeft iedere site/dienst een eigen adres (sitenaam/dienst@eigendomein.com)
Deze worden door Simplelogin doorgestuurd naar mijn eigen protonmail account met privedomein.

Wellicht omslachtig, maar zo zorg ik ervoor dat mijn persoonlijke mail en privedomein wegblijven van de random spam. zoals admin, postmaster etc.
Alleen bekenden hebben mijn persoonlijke adres, rest loopt via het andere domein.

• Cerenas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34
Exxus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:13:
Iemand nog een opmerking over onderstaande setup?:
In Simplelogin een eigen openbaar domein toegevoegd. (random naam domein)
Vanuit hier heeft iedere site/dienst een eigen adres (sitenaam/dienst@eigendomein.com)
Deze worden door Simplelogin doorgestuurd naar mijn eigen protonmail account met privedomein.

Wellicht omslachtig, maar zo voorkom ik dat mijn persoonlijke mail en privedomein wegblijven van de random spam. zoals admin, postmaster etc.
Alleen bekenden hebben mijn persoonlijke adres, rest loopt via het andere domein.
Klinkt als een goed idee. Ben zelf nog niet zo bekend met Simplelogin, las er recentelijk pas over vanwege de overname door Proton. Ik heb er daardoor ook wel interesse in en ben benieuwd naar de "betere integratie in ProtonMail" waar het nieuwsbericht het over heeft.

• musicfreak
Ik heb nu een poosje Tutanota getest. Deze dienst werkt op zich prima maar ik merk dat de apps voor Android en Windows (onder Windows is het feitelijk een schil om de webmail) toch tekortschieten in vergelijking met Thunderbird wat ik voor mijn andere e-mailadressen gewend was. Er zijn minder opties om e.e.a. naar je smaak in te stellen en onder Windows kan je een mail niet in een apart tabblad of venster openen, ook kan je niet inzoomen. Het lezen van nieuwsbrieven vind ik zo wat lastig.

Wat me ook opvalt is de foutmelding die je te zien krijgt als een nieuwsbrief via een externe dienst wordt verstuurd, zoals Revue: 'We could not prove that the content or the sender of this of this message is valid'. Ik snap dat een dergelijke waarschuwing wordt gegeven maar je kan niet iets aangeven als 'I trust this sender'. Hierdoor kan je bij deze mails ook niet aangeven dat het akkoord is om standaard afbeeldingen te laden (dat kan wel als Tutanota de mail legitiem vind). De enige opties zijn Show en Always block. Ik heb dit gemeld bij suppport, ze hebben het genoteerd naar goed het is maar de vraag hoe veel prioriteit dit krijgt. Ik ben nu Posteo aan het testen, dan kan ik Thunderbird blijven gebruiken. Enige nadeel is dat zij geen spambox hebben. Als hun filter detecteert dat iets spam is dan wordt het simpelweg niet bezorgt.
Ik test nog even verder.... ;)

• Ferruginous Hwk
Persoonlijk heb ik Tutanota vaarwel gezegd. De redenen daarvoor zijn:
- Ik gebruikte het relatief weinig waardoor het eigenlijk zonde was om ervoor te blijven betalen;
- Als betalend lid haalden ze ineens een feature weg waarvoor voortaan extra betaald moest gaan worden. Hoewel ik snap dat ze nog een beetje puzzelden met hun verdienmodel vond ik het niet erg betrouwbaar overkomen dat functionaliteit van bestaande - betalende - klanten weghaalden. Als het gaat om een provider die mij vertrouwen probeert te verkopen vond ik dat een persoonlijke no-go. (ik weet niet meer welke feature dat was)

Ik heb nu vooral ProtonMail als mijn secure e-mailprovider.

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:45
FastMail heeft een interessant artikel over waarom ze end-to-end encrypted e-mail (bijv. Protonmail/Tutanota) nutteloos vinden: https://fastmail.blog/advanced/why-we-dont-offer-pgp/

TL;DR: de clientsoftware (die je encryptie beheert) komt van dezelfde server waarop je geëncrypteerde e-mails staan. Als je provider 'evil' zou worden (bijv. gemaand door de overheid), dan kunnen ze dus een update in de clientsoftware pushen, waarmee ze de encryptie de eerstvolgende keer dat je inlogt weer ongedaan maken. Je moet dus per definitie de software van je e-mailprovider vertrouwen, en dan heeft de encryptie zelf ook niet zoveel nut meer.

Wat vinden jullie hiervan?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lrrr schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:28:
FastMail heeft een interessant artikel over waarom ze end-to-end encrypted e-mail (bijv. Protonmail/Tutanota) nutteloos vinden: https://fastmail.blog/advanced/why-we-dont-offer-pgp/

TL;DR: de clientsoftware (die je encryptie beheert) komt van dezelfde server waarop je geëncrypteerde e-mails staan. Als je provider 'evil' zou worden (bijv. gemaand door de overheid), dan kunnen ze dus een update in de clientsoftware pushen, waarmee ze de encryptie de eerstvolgende keer dat je inlogt weer ongedaan maken. Je moet dus per definitie de software van je e-mailprovider vertrouwen, en dan heeft de encryptie zelf ook niet zoveel nut meer.

Ze schrijven volgens mij niet dat het nutteloos is, maar dat het niet zinvol is om niet zelf de gebruikte software te verzorgen "there's a very small set of users in the gap between those who don't care about PGP at all, and those who care enough to do it themselves.". Daar ben ik het op zich (tot op zekere hoogte) mee eens.

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Proton Calendar voor Android is sinds vorige week uit de beta en beschikbaar. Lang op gewacht maar het was de moeite waard. De app vind ik erg prettig werken ondanks dat het iets minder snel werkt dan Google Calendar.
Uitnodigingen versturen tussen Google Calendar en Proton Calendar gaat trouwens ook goed, dat was voor mij belangrijk.
Sinds vandaag dus maar volledig overgestapt :)
Mijn agenda (incl. historie) heb ik overgezet met behulp van een ics bestand (export Google Calendar en import Proton Calendar) en dat werkte ook prima d:)b

[Voor 5% gewijzigd door ravedek op 21-04-2022 21:36]

• Sjnieboon
  • Laatst online: 01:15

Het is niet helemaal onwaar wat ze schrijven, maar ik vind het niet heel sterk. Omdat er dus een (hele kleine) kans is dat iemand de software zo aanpast dat de encryptie ongedaan/nutteloos maakt is het dus zinloos? Nee. Zo veel mogelijk barriers op de weg om te voorkomen dat mails op straat komen te liggen: ja. Dat is wat ProtonMail of Tutonota proberen te doen. Dat is het onderscheid wat ze proberen te maken (en hun meerwaarde) t.o.v. de rest. Geen enkele beveiliging is echter perfect.
Naar aanleiding van je "evil provider" voorbeeld: Proton heeft ook aangetoond niet zomaar te zwichten voor de overheid (let op het woordje 'zomaar'). Uiteindelijk moeten ze zich aan de wet houden, maar strijden doen ze. En dat maakt het voor mij de prijs waard die je bij dat soort diensten betaald.

• streamnl
  • Niet online
Ik ga het toch (weer) helemaal opnieuw doen....
Maar nu met de kennis die ik inmiddels opgedaan heb.

√ - een andere/nettere domein wat op mij slaat als je me kent.

Nu zoek ik nog een client (geen Tutanota, daar wil ik echt weg) waar ik voor niet al te veel geld "onbeperkt" aliassen kan maken. En waar de agenda fatsoenlijk werkt op een Iphone (dus geen protonmail).

Ik wil het vollegende gaan doen (aangepaste) tip van @Phuncz (thanks hiervoor)

vrienden en familie: roepnaam@mijndomein.nl
onbekenden online: nickname@mijndomein.nl
internet: naamsite@mijndomein.nl

Iemand een goeie tip?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23
streamnl schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:32:
Ik ga het toch (weer) helemaal opnieuw doen....
Maar nu met de kennis die ik inmiddels opgedaan heb.

√ - een andere/nettere domein wat op mij slaat als je me kent.

Nu zoek ik nog een client (geen Tutanota, daar wil ik echt weg) waar ik voor niet al te veel geld "onbeperkt" aliassen kan maken. En waar de agenda fatsoenlijk werkt op een Iphone (dus geen protonmail).

Ik wil het vollegende gaan doen (aangepaste) tip van @Phuncz (thanks hiervoor)

vrienden en familie: roepnaam@mijndomein.nl
onbekenden online: nickname@mijndomein.nl
internet: naamsite@mijndomein.nl

Iemand een goeie tip?
Ik heb Kerio, een eigen mailserver waar je onbeperkt aliassen kan aanmaken, zolang het maar gekoppeld is aan 1 domein naam.

https://www.gfi.com/produ...o-connect/pricing#pricing

Voor de Kerio Cloud oplossing kan je hier kijken:
https://kerioindecloud.nl/
https://vboxx.nl/veilige-email

Je hebt een keuze of on-premises of in Cloud. Het werkt met de standaard iPhone mail/agenda/etc.

[Voor 5% gewijzigd door wpm op 26-04-2022 09:37]

• streamnl
  • Niet online
wpm schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:35:
[...]

Ik heb Kerio, een eigen mailserver waar je onbeperkt aliassen kan aanmaken, zolang het maar gekoppeld is aan 1 domein naam.

https://www.gfi.com/produ...o-connect/pricing#pricing

Voor de Kerio Cloud oplossing kan je hier kijken:
https://kerioindecloud.nl/
https://vboxx.nl/veilige-email

Je hebt een keuze of on-premises of in Cloud. Het werkt met de standaard iPhone mail/agenda/etc.
Kerio kon ik nog niet. Thanks!
Zal me ook daarin gaan verdiepen.

Zelf heb ik Zoho “gevonden”.
Niet te vergelijken met Proton of Tutanota, maar het lijkt me op het eerste oog niet verkeerd. Maar… ik moet me eerst eens goed inlezen of ik dit goed genoeg vindt voor mijn doeleinden.

Jammer dat Mailfence geen app heeft. Anders vind ik dat ook een goeie alternatief

[Voor 4% gewijzigd door streamnl op 26-04-2022 17:09]

Meer dan ik dacht...

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:00

Privacy technisch geloof ik op persoonlijke stempel überhaupt niet zo in de encryptie van mailverkeer zoals Proton en Tutanota dat oppakken.

Voor mij is de realiteit van mijn mailgebruik dat veruit de meeste mensen waar ik mee praat gewoon een eigen mailserver hebben of zitten gewoon bij de usual suspects (al dan niet betaald) waardoor het leeuwendeel van je communicatie alsnog niet end to end versleuteld is en gewoon via aderen van Google, Microsoft, Amazon of whatever gaan.

De reden dat ik Proton heb laten vallen voor Fastmail een hele tijd terug is omdat ik vind dat die encryptie compatibiliteit te veel aantast.
En dit uiteindelijk ook het eigendom aspect van je data aanraakt wat voor mij een even gewichtige overweging is dan privacy. (vooral Tutanota heeft hier last van bij gebrek aan export/import opties)

Dat gezegd hebbende zou ik het niet nutteloos noemen (en dat doet FM m.i. ook niet?) wat ze bij Proton doen.
Ik ben het er mee eens dat Proton dat zomaar onklaar zou kunnen maken op papier maar de kans dat dit ooit een realiteit wordt is niet zo fantastisch groot natuurlijk. En daarmee is dat geen reëel risico.
Zeker niet als je je applicaties open source maakt en jezelf ook onderwerpt aan onafhankelijke security audits zoals ze bij Proton doen.

Dat het uiteindelijk allemaal op vertrouwen aan komt als je het hebt over je data op andermans infra opslaan is verder een open deur. :)

[Voor 3% gewijzigd door Polderviking op 28-04-2022 16:42]

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 13:06
Ik ben onlangs bij Walibi geweest en bij het kopen van een digitale foto moet je inloggen op een site met een code om toegang te krijgen tot de foto.

Maar ik zie dat de site onveilig is:
http://walibi.socrates-imaging.com/

het heeft ook een http adres ipv https terwijl deze site duizenden foto's 30 dagen lang heeft opgeslagen van mensen.

Is dit iets om aan te kaarten bij Walibi zelf?

mij maakt het overigens niks uit hoor maar vroeg me dit gewoon af.

• dutchnltweaker
mugenmarco schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:01:
Ik ben onlangs bij Walibi geweest en bij het kopen van een digitale foto moet je inloggen op een site met een code om toegang te krijgen tot de foto.

Maar ik zie dat de site onveilig is:
http://walibi.socrates-imaging.com/

het heeft ook een http adres ipv https terwijl deze site duizenden foto's 30 dagen lang heeft opgeslagen van mensen.

Is dit iets om aan te kaarten bij Walibi zelf?

mij maakt het overigens niks uit hoor maar vroeg me dit gewoon af.
Doet me gelijk denken aan dit: nieuws: Pretpark dreigt met aangifte tegen ontdekker van datalek die om kaart...

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:00
Ik zou het sowieso aankaarten want geen SSL op je website dat is echt niet meer uit te leggen anno 2022.

Edit:

Heeft wel SSL, alleen geen auto forward/redirect.
Moet nog steeds iemand ff naar kijken want dat is gewoon slordig.

Edit 2:

Vind het trouwens sowieso wel een beetje schamel dat ze er niet gewoon even een domein uit hun eigen stal voor gebruiken en in plaats daarvan gewoon een sub domein van hun aannemer communiceren (socrates-imaging) naar klanten.

Beetje hetzelfde idee als je een aannemer mailt en in plaats van dat je dat dan naar info@bedrijf.nl mailt ofzo moet je mailen naar bedrijf123@hotmail.com.
Van zo'n gozer die de tegels in je badkamer komt doen snap ik dat nog wel ergens. Walibi vind ik daar echt te groot voor.

Technisch is dat trouwens verder niet bezwaarlijk ofzo, het ziet er gewoon goedkoop uit.

[Voor 99% gewijzigd door Polderviking op 28-04-2022 18:09]

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee