@8088 Goede opmerking en dank voor de opheldering. Geeft me even een nieuwe invalshoek om aan te geven waarom ik zo twijfel over hoe ik dit aan moet pakken. Ik probeer het even anders te benaderen, en hopelijk is het daarmee wat duidelijker.
Als je mail een keer op straat komt te liggen, dan voelt dat toch als een soort van inbreken in je prive spullen, althans zo voelt het voor mij. Ik heb wel eens een melding gehad vanwege 2FA dat iemand probeerde in te loggen op een website o.i.d. en dat geeft mij altijd een naar gevoel. Ook al kan het per ongeluk gegaan zijn en vanwege goede wachtwoorden via Keypass en 2FA hoef ik me weinig zorgen te maken. Toch geeft het nog altijd een heel slecht gevoel.
Stel ik krijg een virus of ransomware op mijn PC of server (gelukkig nog nooit gebeurt). Dan heb ik hier lokale backups van, snapshots en een backup op een andere locatie. Ik weet exact wat ik moet doen en kan zo weer met een schone lei beginnen. Dan alsnog voelt het niet lekker natuurlijk, maar ik ken dit veel beter en weet hoe ik hier mee om moet gaan, doordat ik alles in eigen beheer heb.
Voor email wil ik dus een beetje hetzelfde bereiken. Als mijn email toch ergens lekt, dat ik dan met een schone lei kan beginnen en zonder dat er allerlei dingen gekoppeld zijn aan dat email adres. Het is dus meer het gevoel erbij denk ik. Ik wil het niet zelf beheren, maar toch wel het idee hebben dat als er een keer iets op straat komt te liggen, dat je het zo kan blokkeren en door kan gaan (dat nare gevoel weg).
En ik benieuwd of het verstandig is om alles vanuit 1 domeinnaam te sturen? Zo dacht ik eerst nog, ik koop een domeinnaam (die ik overigens al gekocht heb) en ga vanuit daar allemaal aliassen maken. zoals hieronder.
- bol@mijndomein.nl
- tweakers@mijndomein.nl
- netflix@mijndomein.nl
- spotify@mijndomein.nl
- rabobank@mijndomein.nl
- etc.
Maar als ik de strategie van @
Ferruginous Hwk bekijk dan doet het me weer twijfelen om alles vanuit 1 domeinnaam te doen. Aan de andere kant denk ik dan. Ik doe al 10 jaar met hetzelfde email adres dus dit moet wel vele malen beter zijn.
Even voor de duidelijkheid. Ik wilde in eerste instantie gewoon van Gmail af vanwege privacy/profiling, maar ben nu wat meer wakker geschopt door jullie goede feedback en reacties.
@
jurroen Om even terug te komen op jouw reactie, Ik zie met de wensen die ik had, dat deze providers vaak toch gelimiteerd zijn, of je moet de hoofdprijs betalen. Dit soort providers vielen dus al redelijk snel af voor mij. Maar wellicht als je bovenstaande stuk lees dat het dan iets duidelijk is wat ik wil bereiken.
En vooral het stuk over waar je wel of niet je domeinnaam email moet gebruiken vind ik wel belangrijk. Ga ik inderdaad maar 1 domeinnaam/provider gebruiken. Of is het echt op alle fronten beter om meerdere te nemen.
[Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 16-03-2021 12:07]