Toon posts:

Persoonlijke Privacy Topic

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TempelierToet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-05 10:28
De Fastmail UI lijkt wel handiger dan mailbox.org maar ik weet niet hoe het zit qua privacy. Ze lijken enkel servers in USA & Australië te hebben. Misschien niet direct de privacy die we zoeken als Europeanen.

Then again, mailbox.org moeten we natuurlijk ook op hun woord geloven. Ik ben voort gegaan op: https://privacytools.io/. Heb die site ergens anders op tweakers zien voorbij komen.

Verder is Fastmail ook wat duurder. €30 per jaar vs €12 voor mailbox.org en dan kan je nog niet je eigen domein koppelen.
Voor mij iig geen beter optie. Toch bedankt om het even te posten. Altijd interessant om andere partijen te leren kennen.

Even mezelf quoten :)
TempelierToet schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:50:
[...]

*knip*

Geen idee of er side-effects zijn, misschien dat iemand hier daar een licht kan op laten schijnen.
Zoniet dan heeft hopelijk heeft iemand anders er ook nog wat aan :)
Er zijn dus wel degelijk side-effects aan het rejecten van een message: https://support.tigertech.net/sieve#the-sieve-reject-jmp
Komt er eigenlijk op neer dat je zelf een beetje zou kunnen gaan spammen omdat spammers de "from" spoofen. Bastards 8)7

Alternatief is dan om de message te negeren of te verhuizen naar een folder. Ik ga ze voorlopig verhuizen naar de spam folder. Hier heb ik (hopelijk) zelf weinig last van en moest er toch eentje tussen zitten die ik nodig heb dan kan ik er tenminste nog aan :)

Anoniem: 617899

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 08-05-2021 19:07]

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Anoniem: 617899 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:22:
Ik zit alweer een tijdje op protonmail, maar wil nu ook een eigen domein gaan gebruiken. Het liefst wil ik het domein anoniem registeren zodat mijn gegevens niet tevoorschijn komen bij een WHOIS.

Na wat onderzoek gedaan te hebben lijkt het anonimiseren van een .nl extensie wat omslachtiger dan een .com extensie. Bij een .com extensie kun je gebruik maken van een Privacy Protect functie?! Volgens mij worden hier dan de gegevens van de hoster gebruikt.
Ik lees ook berichten op bijv. TransIP dat ze dit afraden omwille mogelijke juridische gevolgen (omdat domein dan om de naam van de hoster staat).

Iemand hier ervaring mee en/of een hoster en extensie kan aanraden?
Bij zowel .eu als .nl staat de WHOIS standaard al afgeschermd, voor particulieren althans. Dat komt omdat ccTLDs zich niet aan de ICANN regels hoeven te houden omtrent zichrbare informatie in WHOIS/RDAP. Bij mijn eigen domeinen is alleen een mailadres zichtbaar, bij .eu aanvullend een taalvoorkeur voor correspondentie. Zelf zit ik mij Gandi en maak ik gebruik van hun email forwarding dienst, daarmee is er feitelijk niks meer zichtbaar. En dat alles zonder dat ik gebruik maak van een WHOIS privacy dienst.

[Voor 30% gewijzigd door Darses op 16-01-2021 14:34]

.

[Voor 115% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 08-05-2021 19:07]

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:35
Ik zit al een tijdje bij soverin.net met verschillende custom domains. Volgens mij heb ik een stuk of 7 domains waarvan de MX wordt afgehandeld door deze partij. Je kan eenvoudig een mailbox maken met verschillende aliassen (op verschillende domains), maar ook mailforwards naar andere domeinen.

Soverin handelt volgens mij ook de mail af van Bits of Freedom en Freedom Internet.

.

• Darses
  • Niet online
Anoniem: 617899 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Dus .nl of .com maakt niks uit? Welk email adres gebruik jij dan voor de registratie? Hoe en waarom maak je gebruik van die forwarding? Heb wat moeite om dit voor mezelf te visualiseren... :9
Tussen .nl en .com zitten dus wel grote verschillen. De domeinen .eu/.nl (en .be als ik het goed begrijp) zijn wel privacy vriendelijk ingesteld: standaard is je naam en woonadres niet zichtbaar in WHOIS. Bij .com is dat wel het geval en daarbij ben je dus aangewezen op die WHOIS Privacy diensten.

Email forwarding is bij Gandi met 1 vinkje aan te zetten. Hoe dat bij anderen zit weet ik niet. In de WHOIS is een mailadres asdfasdfadsf@contact.gandi.net te vinden. Mails die daar naar verstuurd worden, worden door Gandi weer doorgestuurd naar mijn persoonlijke mailadres darses@...

Overigens kan je na het registeren van je domein (zeg example.nl) ook het mailadres domein@example.nl instellen. Ik meen dat dat bij .nl is toegestaan, bij anderen weet ik dat niet zo. Dan heb je wel een probleem als er iets mis is met je domein, want je kans dat die mails dan ook niet meer aankomen.

EDIT: Ook bij .com worden gegevens afgeschermd, zie de reactie van Jester-NL.

[Voor 6% gewijzigd door Darses op 20-01-2021 06:45]

.

• Mawlana
Anoniem: 617899 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:44:
[...]

Wel eens voorbij zien komen. Maar ik vind Roundcube niet lekker werken... Een vereiste is toch wel een goede webmail.
Webmail client vind ik weer niet interessant aangezien ik voornamelijk op m'n ipad, iphone en laptop (met Thunderbird) zit. Je zou eventueel zelf een webmail client kunnen hosten.

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 08-05-2021 18:33]

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-04 16:26
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik krijg net een bericht dat er vanuit India op mijn cloud is ingelogd - geen idee hoe, heb hem meteen uit kunnen loggen maar hij heeft wel 2-3 minuten rond kunnen neuzen en zeer waarschijnlijk een kopie van mijn paspoort kunnen zien/downloaden. Er stond duidelijk 'kopie' op maar ik zag dat eigenljk alles incl. het BSN nog zichbaar was, en met wat Photoshop is alles mogelijk. Is er iets wat ik nu moet of kan doen? Moet ik me zorgen maken? Overigens is de een foto van het paspoort met duidelijke weerspiegelingen, de andere kopie staat een watermerk overheen.

[Voor 10% gewijzigd door r.j.deroos op 18-01-2021 22:23]

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:52
r.j.deroos schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:18:
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag, maar ik krijg net een bericht dat er vanuit India op mijn cloud is ingelogd - geen idee hoe, heb hem meteen uit kunnen loggen maar hij heeft wel 2-3 minuten rond kunnen neuzen en zeer waarschijnlijk een kopie van mijn paspoort kunnen zien/downloaden. Er stond duidelijk 'kopie' op maar ik zag dat eigenljk alles incl. het BSN nog zichbaar was, en met wat Photoshop is alles mogelijk. Is er iets wat ik nu moet of kan doen? Moet ik me zorgen maken? Overigens is de een foto van het paspoort met duidelijke weerspiegelingen, de andere kopie staat een watermerk overheen.
Ik zou de logs van je clouddienst opvragen, wachtwoord veranderen en 2FA aanzetten. En dat laatste eigenlijk voor al je accounts.

• r.j.deroos
Dank je, meteen gedaan. Heel raar overigens, wellicht dat ooit ergens een datalek is geweest want ik ben zeer secuur met wachtwoorden en gebruik vrijwel alleen Linux, waar er toch bar weinig virussen voor zijn gemaakt.

.

[Voor 106% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 08-05-2021 18:33]

• r.j.deroos
Toevallig ik ook November 2020... Kende de site maar glad vergeten erop te kijken. Dank voor het delen!

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 08-05-2021 18:33]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Darses schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Tussen .nl en .com zitten dus wel grote verschillen. De domeinen .eu/.nl (en .be als ik het goed begrijp) zijn wel privacy vriendelijk ingesteld: standaard is je naam en woonadres niet zichtbaar in WHOIS. Bij .com is dat wel het geval en daarbij ben je dus aangewezen op die WHOIS Privacy diensten.
Ehrm... nee.
Ik heb zojuist een RDAP en een traditionele whois-bevraging gedaan voor mijn .com-domein, en beide bevragingen geven geen privédata door. Dat mag ook niet, aangezien ik een Nederlands adres heb opgegeven. En Verisign en de ICANN houden zich daar netjes aan de GDPR.
Waar voor een Amerikaans bedrijf allerlei informatie wel wordt gegeven, staat daar bij mij overal "Redacted for privacy". Terwijl ik dezelfde contactgegevens heb gebruikt die ik ook voor mijn .nl-domeinen gebruik. En daar geeft de SIDN wel het mailadres dat ik daar heb opgegeven door (en mijn reseller-data, maar die heb ik zelf geanonimiseerd).
(...)
Overigens kan je na het registeren van je domein (zeg example.nl) ook het mailadres domein@example.nl instellen. Ik meen dat dat bij .nl is toegestaan, bij anderen weet ik dat niet zo. Dan heb je wel een probleem als er iets mis is met je domein, want je kans dat die mails dan ook niet meer aankomen.
Je registrar zal (als het nodig is) gewoon gebruik maken van het adres dat jij bij ze hebt opgegeven voor inloggen en facturen, en niet zo snel naar de gegevens in de diverse contacten kijken. Om de doodeenvoudige reden dat die gegevens veel minder vaak up-to-date gehouden worden. Over het algemeen zijn het eerder de registry's die gebruik maken van die data (ik denk aan .be, waar de authorisatiecode wordt gemaild aan het adres opgegeven als registrant)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Darses
  • Niet online
Jester-NL schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:58:
[...]
Ehrm... nee.
Ik heb zojuist een RDAP en een traditionele whois-bevraging gedaan voor mijn .com-domein, en beide bevragingen geven geen privédata door. Dat mag ook niet, aangezien ik een Nederlands adres heb opgegeven. En Verisign en de ICANN houden zich daar netjes aan de GDPR.
Waar voor een Amerikaans bedrijf allerlei informatie wel wordt gegeven, staat daar bij mij overal "Redacted for privacy". Terwijl ik dezelfde contactgegevens heb gebruikt die ik ook voor mijn .nl-domeinen gebruik. En daar geeft de SIDN wel het mailadres dat ik daar heb opgegeven door (en mijn reseller-data, maar die heb ik zelf geanonimiseerd).
Ik zie inderdaad dat je daarin gelijk hebt, volgens mij had ik het nog even getest met een .com domein maar als dat een zakelijke registratie was dan is dat natuurlijk niet representatief voor een particuliere registratie. Dank voor de correctie.

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 08-05-2021 18:34]

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

.nl laat het mailadres van de eigenaar zien (en dat is toegestaan) en de gegevens van de reseller. Vooropgesteld dat je registrar met dat soort gegevens werkt. Maar dan wordt bij het domein nog steeds het mailadres van de eigenaar getoond.

Andere (niet-Europeese) registry's hebben gewoon gekozen voor de goedkoopste en makkelijkeste oplossing: niets tonen, anders dat het abuse-adres van de registrar.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

.

• TempelierToet
Zelf heb ik ook getwijfeld om een 2de domein via simplelogin te laten gaan maar heb het dan toch niet gedaan en gebruik gemaakt van sieve-filters bij mailbox.org.
Momenteel is het dus zoals optie 1 met een catchall.
Ik whitelist (via een sieve-filter) nu aliassen die ik effectief zelf gebruik, de rest komt in spam terecht.
Als blijkt dat er alias bij spammers (of iemand anders waar het niet thuis hoort) terecht gekomen is dan zal deze alias in een filter gaan waarbij de emails direct gediscard worden.

Geen idee of je bij protonmail ook zulke filters kan instellen, als het wel het geval is dan lijkt me optie 1 wel haalbaar.

.

• TempelierToet
Anoniem: 617899 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:54:
[...]

https://protonmail.com/su...-advanced-custom-filters/

Lijkt er wel op. Heb er zelf geen ervaring mee, maar na het scannen van de pagina moet het wel te doen zijn. Er zal genoeg documentatie over te vinden zijn lijkt me.
Dat is het helemaal. De ui om de filters in te stellen ziet er zelfs een pak beter uit dan bij mailbox.org en het is ook uitgebreider :)

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 19:48
Zijn er ook goede suggesties voor een open source keyboard voor Android?
Ik vind ten eerste Gboard niet lekker werken, en wil ook graag dat alles lokaal gebeurd i.v.m. privacy (woordenboek).

[Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 21-01-2021 21:06]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 13:47
duderuud schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:39:
[...]

Dit zal nog wel een staartje krijgen want als ik het me goed herinner was de overname van WhatsApp alleen goedgekeurd als er geen gegevens gedeeld zouden worden.

Het is vrij frustrerend dat 99% van de gebruikers geen benul heeft óf het totaal niet boeit. "Ik heb toch niks (boeiends) te verbergen". 😢
Dit antwoord krijg ik dus ook op WhatsApp van vrienden, nou leuk is dat.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 11 64GB

• Wachten...
Is iemand ook bekend met https://ffprofile.com/ ? (Firefox Profile maker).
---
Kort uitgelegd, gaat de website door wat privacy settings heen (die je normaal bereikt door about:config in de browser te typen). Deze pagina maakt het makkelijker om door de settings heen te gaan, en heeft standaard al wat privacy settings aan staan. Vervolgens exporteer je dit profiel en importeer je het in Firefox.
---

Ik maak zelf gebruik van Firefox zijn eigen addon Multi-account Container, maar doordat ik laatst de onderstaande video zag, zat ik in twijfel of profielen gebruiken niet een betere optie is? Of is het nog beter om beide te doen, dus een profiel te maken, en dan de Multi-account container te gebruiken?

Ik heb geen idee of de website die hij aanbeveelt in de video veilig is, en of ik hier goed aan doe namelijk. Ik hoop dus mensen te vinden die hier misschien ervaring mee hebben!

[Video: https://open.lbry.com/@AlphaNerd:8/the-first-site-to-visit-after-installing:c]

[Voor 19% gewijzigd door Wachten... op 25-01-2021 10:03]

• Geer123
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-02 20:47
Wachten... schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:02:
Zijn er ook goede suggesties voor een open source keyboard voor Android?
Ik vind ten eerste Gboard niet lekker werken, en wil ook graag dat alles lokaal gebeurd i.v.m. privacy (woordenboek).
Ik gebruik AnySoftKeyboard, deze werkt lekker en is te downloaden van F-Droid. Er zijn een hoop mogelijkheden om de layout aan te passen. Woordenboeken kunnen los worden gedownload. Er is ook een Nederlands woordenboek beschikbaar.

.

• r.j.deroos
Anoniem: 617899 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:43:
[...]

Toevallig ook de cit0day? Hier de Nederlandse domeinen waarvan ik er van eentje zeker weet dat ik daar een account heb.
https://gist.github.com/L...c6810398c5fe72dc891bde501
Ja toevallig ook inderdaad.

• Tierelier
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-01-2022
Geer123 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Ik gebruik AnySoftKeyboard, deze werkt lekker en is te downloaden van F-Droid. Er zijn een hoop mogelijkheden om de layout aan te passen. Woordenboeken kunnen los worden gedownload. Er is ook een Nederlands woordenboek beschikbaar.
Bedankt voor de zeer goede tip. Ik heb hem meteen geinstalleerd. Mijn eerste ervaringen zijn vrij goed! (natuurlijk even wennen). Zo kom ik los van Microsoft Swiftkey. Het valt mij op dat de voorspellingen hardstikke goed zijn zonder AI. Verder kun je zelf woorden toevoegen, dus ik maak mij daar geen zorgen over. Ik wist niet dat er zoiets bestond in open source! Nogmaals dank dus! En ook @Wachten... voor het stellen van de vraag :)

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:24
Ik heb ook eens zitten kijken naar een privacy-vriendelijker e-mailalternatief en mij spreekt Posteo het meest aan, ook door de voor mij fijn uitziende interface. Maar nu las ik op Restore Privacy (https://restoreprivacy.com/email/reviews/posteo/) dat er geen spammap is. Het artikel is uit 2019, dus ik weet niet of dat er inmiddels wél is? En indien nee, heeft iemand van jullie daar al eens problemen mee ervaren, bijv. dat e-mails die normaal in de spammap zouden komen helemaal niet binnenkwamen of andersom juist last van veel spam?

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:54
Ik kende Posteo nog niet. Op hun website zeggen ze van niet.

https://posteo.de/en/help...e-posteo-spam-filter-work
https://posteo.de/en/help/what-should-i-do-with-a-spam-email

Ik heb geen idee hoe lang deze dienst al bestaat en hoe zeker je kunt zijn dat die over 5 jaar nog steeds bestaat. Het lijkt er nl. niet op dat je jouw eigen domein daar onder kunt brengen?

Een van de redenen waarom ik bij ProtonMail zit. Mocht ProtonMail failliet gaan routeer ik mijn e-mail naar een andere provider want ik laat mijn e-mail bezorgen op eigen domeinen en ik wil dat ik alles kan exporteren.
Maar goed, iedereen maakt andere keuzes.

Wat trok jou zo aan in Posteo @TheVivaldi ?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:19
TheVivaldi schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:16:
Ik heb ook eens zitten kijken naar een privacy-vriendelijker e-mailalternatief en mij spreekt Posteo het meest aan, ook door de voor mij fijn uitziende interface. Maar nu las ik op Restore Privacy (https://restoreprivacy.com/email/reviews/posteo/) dat er geen spammap is. Het artikel is uit 2019, dus ik weet niet of dat er inmiddels wél is? En indien nee, heeft iemand van jullie daar al eens problemen mee ervaren, bijv. dat e-mails die normaal in de spammap zouden komen helemaal niet binnenkwamen of andersom juist last van veel spam?
Hier is wat meer informatie: https://posteo.de/en/help...e-posteo-spam-filter-work
Veel of weinig spam heb je zelf een beetje in de hand door je adres niet overal achter te laten. Ik heb nu meerdere jaren Posteo en toevallig deze week voor het eerst spam ontvangen. In totaal nog nooit emails gemist of dus spam ontvangen. Werkt m.i. erg goed, zelfs zonder 'spam' map.

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:24
@Ferruginous Hwk Zoals ik al schreef trok met name de interface me aan, maar ook het aantal maatregelen dat ze nemen om je privacy te waarborgen.

@Tomino Heel erg bedankt voor je reactie! Ik ga Posteo binnenkort dan eens uitproberen. Ik las ook dat je 14 dagen bedenktijd hebt, dus dat geeft me genoeg tijd om er nog vanaf te zien als ik me toch zou bedenken :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 15:07
Tomino schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:53:
[...]

Veel of weinig spam heb je zelf een beetje in de hand door je adres niet overal achter te laten.
Het adres niet gebruiken is natuurlijk een non-oplossing ;) Daarnaast, adressen worden geharvest via vele kanalen, je hebt lekken via derden natuurlijk ook niet in de hand.

Zwaktebod van Posteo.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• FrankGNL
  • Laatst online: 06-06 14:06
Afgelopen weken probeer ik meer van de Apple iCloud diensten af te stappen, maar is toch moeilijker dan verwacht.

Vroeger serverpark gehad thuis, maar allemaal geen zin meer in, ik wil gewoon alles in de cloud. maar dan veilig.

Ik gebruik alleen een iPhone en iPad, heb GEEN laptop of vast computer

Qua mail. Al mijn archief heb ik gezipped met wachtwoord. Heb ik toch nooit nodig, dus kan vanaf scratch beginnen.
Heb de volgende diensten geprobeerd, Protonmail, mailbox.org, Tutanota. Liefst wil ik een app geleverd door de mail provider zoals Protonmail en Tutanota dat doen. Nadeel is dan weer dat je je contacten dan weer niet op de IOS device kan zetten, wat ik voor de iPhone wel handig vind qua bellen.
Gebruik 2 domeinen 1 voor persoonlijke mail en 1 domein met veel aliassen voor bol.com enzo.

Qua opslag, aardig wat diensten gebruikt, pcloud, Cryptomater, Internxt en Tresorit. Het belangrijkst vind ik inegratie met de files app in IOS. hierdoor valt Internxt en Cryptomater al af. pcloud vond ik niet prettig werken, veel connect issues in de files app bij overzetten van bestanden. Tresorit lijkt tot nu toe goed te werken.

Dan foto's. Huidig z'n 14000 foto's in iCloud met de leuke Photo's app, erg blij mee. Bij Tresorit kan je wel al je foto's importeren, maar daar houdt het ook wel bij op. Geen face recognition of terug blikken. Hiervoor heb ik nog geen enkele andere oplossing weten te vinden. In het verleden Nextcloud wel eens geprobeerd, maar die vond heel veel foto's ook geen pretje, voelde allemaal erg sloom aan, kan natuurlijk ook aan de vm resources liggen.

Iemand nog wat aanbevelingen?

• juliank
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:35
FrankGNL schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:00:
Afgelopen weken probeer ik meer van de Apple iCloud diensten af te stappen, maar is toch moeilijker dan verwacht.

Vroeger serverpark gehad thuis, maar allemaal geen zin meer in, ik wil gewoon alles in de cloud. maar dan veilig.

Qua mail. Al mijn archief heb ik gezipped met wachtwoord. Heb ik toch nooit nodig, dus kan vanaf scratch beginnen.
Heb de volgende diensten geprobeerd, Protonmail, mailbox.org, Tutanota. Liefst wil ik een app geleverd door de mail provider zoals Protonmail en Tutanota dat doen. Nadeel is dan weer dat je je contacten dan weer niet op de IOS device kan zetten, wat ik voor de iPhone wel handig vind qua bellen.
Gebruik 2 domeinen 1 voor persoonlijke mail en 1 domein met veel aliassen voor bol.com enzo.

Qua opslag, aardig wat diensten gebruikt, pcloud, Cryptomater, Internxt en Tresorit. Het belangrijkst vind ik inegratie met de files app in IOS. hierdoor valt Internxt en Cryptomater al af. pcloud vond ik niet prettig werken, veel connect issues in de files app bij overzetten van bestanden. Tresorit lijkt tot nu toe goed te werken.

Dan foto's. Huidig z'n 14000 foto's in iCloud met de leuke Photo's app, erg blij mee. Bij Tresorit kan je wel al je foto's importeren, maar daar houdt het ook wel bij op. Geen face recognition of terug blikken. Hiervoor heb ik nog geen enkele andere oplossing weten te vinden. In het verleden Nextcloud wel eens geprobeerd, maar die vond heel veel foto's ook geen pretje, voelde allemaal erg sloom aan, kan natuurlijk ook aan de vm resources liggen.

Hier gebruiken we jottacloud voor de opslag. Personal subscription. Standaard icloud op 50gb. Wanneer dat vol raakt zetten we dat zooitje weer over

• Ferruginous Hwk

Je wilt geen serverpark meer, dat snap ik.
Maar is een Synology NAS voor jou geen optie? Zelf heb ik veel lokaal staan en maak elke nacht een backup naar een andere NAS die bij familie staat.
Hun Photo's app biedt m.i. best veel, daarnaast vind ik de Notes App best ok en qua storage kun je het zo gek maken als je portemonnee toelaat. ;) Integratie met de bestanden app is er ook.

• oohh
  • Laatst online: 23:52

Ik mis eigenlijk een beetje de reden waarom je van iCloud wilt afstappen. Privacy? Apple encrypt alles wat je op iCloud zet.

https://support.apple.com/en-us/HT202303

• Ferruginous Hwk
oohh schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:46:
[...]

Ik mis eigenlijk een beetje de reden waarom je van iCloud wilt afstappen. Privacy? Apple encrypt alles wat je op iCloud zet.

Maar zeker niet End-to-end. Dat is alleen voorbehouden aan speciale data zoals Keychain en health data. Dat staat ook in jouw link.

Dus Apple kan bij de data en jij ook weer na een wachtwoord-reset. Het heeft dus een doel maar overheden kunnen er ook bij zoals Snowden heeft aangetoond. Kan mij voorstellen dat je dat niet prettig vindt.

Ik vind wel dat Apple goed haar best doet maar er zijn zeker zaken die ik niet in iCloud opsla.
Ik gebruik het veel maar gevoelige data sla ik versleuteld op op mijn eigen NAS.
Zodra ProtonMail agenda uit Beta komt ga ik die ook gebruiken.

[Voor 5% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 10-02-2021 12:57]

• EEstar
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-06 08:10
Je hebt ook protondrive tegenwoordig

• FrankGNL
  • Laatst online: 06-06 14:06
juliank schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Hier gebruiken we jottacloud voor de opslag. Personal subscription. Standaard icloud op 50gb. Wanneer dat vol raakt zetten we dat zooitje weer over
Thx, gelijk even gekeken, Ziet er idd erg goed uit, alleen jammer dat ze nog geen integratie hebben met IOS files, maar volgens hun zelf zijn ze ermee bezig. Ik ga ze in de gaten houden
oohh schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:46:
[...]

Het is een stukje verder kijken dan je neus lang is, Ik vind het toch prettig dat ik weet dat andere mensen niet bij mijn data kunnen. En ben puur de opties aan het bekijken, merk alleen dat de grote partijden het qua functies toch erg goed op orde hebben.

[Voor 29% gewijzigd door FrankGNL op 11-02-2021 07:15]

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik kreeg een mail waarin dit stond:

Introducing the Tutanota Business feature!

https://tutanota.com/blog...se-notes-business-feature

Persoonlijk vind ik (als betalende premium gebruiker) het niet netjes dat ze dingen weghalen bij een lopende abonnement.

Misschien toch (weer) gaan kijken naar een alternatief.

Ben nu wel “blij” dat ik meteen een domein heb gekocht, toen ik naar tutanota ging. Geeft je toch wat meer flexibiliteit.

Meer dan ik dacht...

• Ferruginous Hwk
streamnl schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 06:47:
Ik kreeg een mail waarin dit stond:

Introducing the Tutanota Business feature!

https://tutanota.com/blog...se-notes-business-feature

Persoonlijk vind ik (als betalende premium gebruiker) het niet netjes dat ze dingen weghalen bij een lopende abonnement.

Misschien toch (weer) gaan kijken naar een alternatief.

Ben nu wel “blij” dat ik meteen een domein heb gekocht, toen ik naar tutanota ging. Geeft je toch wat meer flexibiliteit.
Wow, dat is idd niet zo netjes van Tutanota. Ik snap hun beweegredenen maar je zou deze features toch kunnen blijven geven aan reeds bestaande premium accounts.

Ik heb ook TutaNota premium maar die gebruik ik eigenlijk niet. Ik doneer vooral de 12 euro voor de goede zaak. Brengt mij wel aan het twijfelen of ik daarmee door moet gaan op deze manier.

Zelf zit ik met een aantal domeinen bij ProtonMail. Niet de goedkoopste maar ik heb vertrouwen in dat bedrijf en mijn privacy is mij ook wel wat waard. Helaas nog steeds geen calendar-functionaliteiten in de app helaas. Ook nog geen protondrive voor mij omdat ik geen VPN van hen afneem (Mullvad)

Maar idd. Het disconinueren van een dienst is voor mij wel echt de reden om alles op eigen domeinen te laten bezorgen. Goed dat je dat gedaan hebt, dat geeft je keuzemogelijkheden. :)

• streamnl
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:04:
[...]

Wow, dat is idd niet zo netjes van Tutanota. Ik snap hun beweegredenen maar je zou deze features toch kunnen blijven geven aan reeds bestaande premium accounts.

Ik heb ook TutaNota premium maar die gebruik ik eigenlijk niet. Ik doneer vooral de 12 euro voor de goede zaak. Brengt mij wel aan het twijfelen of ik daarmee door moet gaan op deze manier.

Zelf zit ik met een aantal domeinen bij ProtonMail. Niet de goedkoopste maar ik heb vertrouwen in dat bedrijf en mijn privacy is mij ook wel wat waard. Helaas nog steeds geen calendar-functionaliteiten in de app helaas. Ook nog geen protondrive voor mij omdat ik geen VPN van hen afneem (Mullvad)

Maar idd. Het disconinueren van een dienst is voor mij wel echt de reden om alles op eigen domeinen te laten bezorgen. Goed dat je dat gedaan hebt, dat geeft je keuzemogelijkheden. :)
Ik had vertrouwen in Tutanota.... (just saying :+ )
Maar ja, ik vind dit ook niet erg netjes.

En een eigen domein als je gaat overstappen, was een tip van een van jullie.
Nogmaals bedankt daarvoor ;)

Straks eens zoeken naar mijn excelbestand waar ik van verschillende aanbieders de plussen en minnen had genoteerd. Hopelijk heb ik hem nog.

Meer dan ik dacht...

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:27
sylvesterrr schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:29:
Ik zit al een tijdje bij soverin.net met verschillende custom domains. Volgens mij heb ik een stuk of 7 domains waarvan de MX wordt afgehandeld door deze partij. Je kan eenvoudig een mailbox maken met verschillende aliassen (op verschillende domains), maar ook mailforwards naar andere domeinen.

Soverin handelt volgens mij ook de mail af van Bits of Freedom en Freedom Internet.
Kun je bij Soverin kosteloos meerdere domains toevoegen? Ik zit er nu met 1 (@persoonlijkdomein.email), maar twijfel om er een bij te nemen om een betere scheiding te maken tussen prive en overige mail.

• Mawlana
Vince_ schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 17:23:
[...]

Kun je bij Soverin kosteloos meerdere domains toevoegen? Ik zit er nu met 1 (@persoonlijkdomein.email), maar twijfel om er een bij te nemen om een betere scheiding te maken tussen prive en overige mail.
Yep. Ik heb er nu 6. Het fijne vind ik dat je de mails per domein moet/kan instellen. Wanneer je aaa@domein1.nl hebt toegevoegd, dan is aaa@domein2.nl nog niet ingesteld. Je bent dus niet verplicht iemand een mailadres op alle domeinen te geven.

• streamnl
  • Niet online
En bedankt Tutanota... :(

Ik ben nu 5 maanden een premium gebruiker.
In begin enkele weken veel last gehad dat ik niet kon inloggen op mijn account (DDOS aanvallen) en nu dit gezeik.

Ze passen nu iets aan wat ik veel gebruik. Volgens mij mag je niet tijdens een lopende contract functies wegnemen die je eerst wel had.
Het is "maar" 12 euro maar ik ga wel kijken of ik mijn geld terug kan krijgen. En ik hoop dat meer mensen dit doen, zodat ze echt merken dat ze verkeerd bezig zijn.

Meer dan ik dacht...

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
streamnl schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:49:
En bedankt Tutanota... :(

[Afbeelding]

Ik ben nu 5 maanden een premium gebruiker.
In begin enkele weken veel last gehad dat ik niet kon inloggen op mijn account (DDOS aanvallen) en nu dit gezeik.

Ze passen nu iets aan wat ik veel gebruik. Volgens mij mag je niet tijdens een lopende contract functies wegnemen die je eerst wel had.
Het is "maar" 12 euro maar ik ga wel kijken of ik mijn geld terug kan krijgen. En ik hoop dat meer mensen dit doen, zodat ze echt merken dat ze verkeerd bezig zijn.
Misschien kan je dit proberen:
However, we do agree with your point that the change should only become effective when the subscription renews and not for existing paying users. We can't change the implementation in retrospect, but we can offer you to add the Business feature to your running subscription without additional costs. Please do the following:
  1. Add the Business feature to your current private subscription under Settings - Subscription - Business feature
  2. Get in touch with support
  3. We will credit the amount paid for the Business feature back to your account
Via https://old.reddit.com/r/...ness_feature_wtf/got916c/

• streamnl
  • Niet online
Ik zit nu ook op Reddit te lezen naar de vele negatieve berichten en ikzelf zit redelijk op 1 lijn met dit bericht.

Ik kan Tutanota gewoon niet begrijpen dat ze dit zo doen. Je raakt zo heel veel gebruikers kwijt.

(bedankt trouwens voor je bericht)

Edit:
Ik wacht nog even af. Volgens mij gaat er (weer) wat veranderen.
Een bericht van Tutanota zelf :
"Thank you very much for your constructive feedback. We will discuss this next week, that's for sure."

Over 2 weken beslis ik. Agendapuntje is gezet (zonder uitnodiging :+ )

[Voor 24% gewijzigd door streamnl op 28-02-2021 15:51]

Meer dan ik dacht...

• streamnl
  • Niet online
update van Tutanota zelf:

https://www.reddit.com/r/..._on_subscription_changes/

Dan heb ik nog 7 maanden om te kijken hoe ik een mailserver kan opzetten op mijn NAS.
Deze is niet benaderbaar zonder een VPN (eigen beheer) vanaf buiten. (ook nooit geweest)

Zaterdag al enkele uren gerommeld om nextcloud erop te zetten en ik denk dat een mailserver dan ook wel moet lukken.

Ik heb een ds118 en kan helaas geen docker gebruiken. Dat wist ik bij het aanschaf niet.

[Voor 68% gewijzigd door streamnl op 01-03-2021 18:10]

Meer dan ik dacht...

• Cerenas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34
streamnl schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:02:
update van Tutanota zelf:

https://www.reddit.com/r/..._on_subscription_changes/

Dan heb ik nog 7 maanden om te kijken hoe ik een mailserver kan opzetten op mijn NAS.
Deze is niet benaderbaar zonder een VPN (eigen beheer) vanaf buiten. (ook nooit geweest)

Zaterdag al enkele uren gerommeld om nextcloud erop te zetten en ik denk dat een mailserver dan ook wel moet lukken.

Ik heb een ds118 en kan helaas geen docker gebruiken. Dat wist ik bij het aanschaf niet.
Een (tweedehands) Raspberry Pi of Intel NUC kunnen dan ook een leuke investering zijn als je van alles zelf wil gaan draaien. :)

• streamnl
  • Niet online
Cerenas schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Een (tweedehands) Raspberry Pi of Intel NUC kunnen dan ook een leuke investering zijn als je van alles zelf wil gaan draaien. :)
Raspberry Pi’s heb ik nog wel een aantal over.
Misschien ook wel beter, dan houd ik de NAS echt gescheiden van de buitenwereld.
Ook een aanrader welke?
Intel NUC ken ik niet. Daar ga ik me eens in verdiepen.

Aan de andere kant, wil ik alles zelf gaan doen (en onderhouden)? Is mij dat waard?

Ik ga er sowieso eentje opzetten, lijkt me leuk en leerzaam.

Meer dan ik dacht...

• Cerenas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34
streamnl schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 06:53:
[...]

Misschien ook wel beter, dan houd ik de NAS echt gescheiden van de buitenwereld.
Ook een aanrader welke?

Aan de andere kant, wil ik alles zelf gaan doen (en onderhouden)? Is mij dat waard?

Een mailserver zal niet heel zwaar zijn dus een RPI 3B zal al meer dan voldoende zijn gok ik en die is ook wat energiezuiniger dan de 4.

Die vraag stel ik mezelf ook telkens. Ik vind het leuk om een beetje te hobbyen met dit soort dingen. Heb bijvoorbeeld ook even met Owncloud/Nextcloud zitten spelen, maar ik denk dat mijn vakantie foto's wat veiliger staan op OneDrive, anders moet ik zelf backups e.d. gaan regelen en dan zou het eigenlijk buiten je huis moeten (stel je huis brand af bijvoorbeeld dan ben je alsnog alles kwijt). Hetzelfde zal je met een mailserver hebben lijkt me.

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23:15
streamnl schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 06:53:
[...]

Ook een aanrader welke?

Ik heb een eigen mailserver opgezet binnen the always free tier van Google - Niet echt privacy minded, maar wel goed om te 'oefenen'. Uiteindelijk alles running, maar ik werd gek van de 2-3 maandelijkse outage, errors of andere issues die door updates oid voorkwamen. Vaak kwamen de issues als ik voor mijn werk op reis was en mijn vrouw klaagde over de mail. Mail is voor mij te kritisch en ben zelf niet 24/7 beschikbaar voor troubleshooting. Ik heb er ook nog over gedacht om de server naar mijn eigen NUC te verplaatsen, maar zit zonder fixed IP dus eigenlijk een no-go.

Zit nu bij Zoho met mijn eigen domein en bevalt prima.

• walterworld
  • Laatst online: 09-06 12:55
Wat gebruiken jullie om mensen over de streep te trekken om naast Whatsap ook Signal te gaan gebruiken?
Krijg van mijn directe familie een van mijn broers en moeder niet mee) Had graag de familie app op Signal gehad.
Het standaard antwoord "iedereen zit op Whatsapp en ik heb niks te verbergen"

Wat heb ik al gedaan.

Heb met ze een op een gesprek gehad en uitgelegd waarom ik fijn zou vinden als ze naast Whatsapp ook Signal installeren.

De volgende artikels doorgestuurd:
https://www.topics.nl/wha...046704be8a6cc5539f49eb174

https://www.ad.nl/tech/pr...s-rond-whatsapp~a7ba2e9d/

https://www.cnet.com/news...family-members-to-signal/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Munchie
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Munchie

FP ProMod
walterworld schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:36:
Wat gebruiken jullie om mensen over de streep te trekken om naast Whatsap ook Signal te gaan gebruiken?
Krijg van mijn directe familie een van mijn broers en moeder niet mee) Had graag de familie app op Signal gehad.

Wat heb ik al gedaan.

Heb met ze een op een gesprek gehad en uitgelegd waarom ik fijn zou vinden als ze naast Whatsapp ook Signal installeren.

Deze kwam ik een keer in de reacties op een artikel tegen en vind ik ook wel een leuke. (Als je zelf nog wel een Whatsapp account hebt.)
https://www.reddit.com/r/...ince_your_family_friends/

Dit zijn 19 slides die je in je status van Whatsapp kunt zetten, met daarin een uitleg waarom het verstandig is om van Whatsapp naar Signal over te stappen.

• streamnl
  • Niet online
walterworld schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:36:

Wat heb ik al gedaan.

Ik snap je helemaal.
Ik ben al blij dat ik mijn vrouw enkele jaren geleden zover heb dat ze op elke site een andere wachtwoord gebruikt. Maar dan houd het echt op.
Idem met mijn vrienden.

Twee weken geleden kreeg ik van haar te horen dat ik soms doordraai met privacy e.d. .Dat ikzelf in een (in haar ogen een verkeerde) bubbel zit. En dat heeft me wel aan het denken gezet. Misschien zit ik in inderdaad in een bubbel?

Meer dan ik dacht...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

streamnl schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:29:
[...]
Twee weken geleden kreeg ik van haar te horen dat ik soms doordraai met privacy e.d. .Dat ikzelf in een (in haar ogen een verkeerde) bubbel zit. En dat heeft me wel aan het denken gezet. Misschien zit ik in inderdaad in een bubbel?
Volkomen privacy bestaat net zo min als volkomen veilig. Alles is een afweging tussen kosten (incl. moeite, etc) en opbrengst (qua privacy). Er zijn dingen die ik best op straat durf te zeggen ook als ik weet dat er een roddeltante (m/v/a) meeluistert. Er zijn mensen die ik best via Whatsapp spreek.

Dat gezegd hebbende: mijn standaardargument is dat als bedrijven alles van je weten, weten ze ook hoeveel ze hun prijzen specifiek voor jou hoger kunnen maken terwijl je het toch nog koopt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• walterworld
Munchie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:08:
[...]

Deze kwam ik een keer in de reacties op een artikel tegen en vind ik ook wel een leuke. (Als je zelf nog wel een Whatsapp account hebt.)
https://www.reddit.com/r/...ince_your_family_friends/

Dit zijn 19 slides die je in je status van Whatsapp kunt zetten, met daarin een uitleg waarom het verstandig is om van Whatsapp naar Signal over te stappen.
Dit is een toptip! :) gelijk ingesteld. Waarom zijn die plaatjes in png? Heb ze eerst omgezet naar jpg.
Dit ga ik dus elke dag opnieuw moeten instellen de komende tijd aangezien WA ze maar 24u vasthoud.
[...]

Ik snap je helemaal.
Ik ben al blij dat ik mijn vrouw enkele jaren geleden zover heb dat ze op elke site een andere wachtwoord gebruikt. Maar dan houd het echt op.
Idem met mijn vrienden.

Jij hebt ook jullie huis ook geblurd op Gmaps?
Ik hoop echt dat Signal aanslaat.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 20:05
[...]
...... En dat heeft me wel aan het denken gezet. Misschien zit ik in inderdaad in een bubbel?
Natuurlijk zit je in een bubbel, flauw gezegd vanaf je geboorte al. Maar het bewustzijn dát je in een bubble zit is het halve werk.

Acties:
  • +7Henk 'm!

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 08-05-2021 18:57]

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28
walterworld schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:51:
[...]
Waarom zijn die plaatjes in png? Heb ze eerst omgezet naar jpg.
Omdat png een veel geschikter formaat is dan jpg voor dit soort afbeeldingen. En je kan ook gewoon png gebruiken in je status update.

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• streamnl
  • Niet online
Anoniem: 617899 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:57:
[...]

Geinig... Zo heeft mijn moeder onlangs geroepen "niemand begrijpt jou meer". Nu zegt dat meer iets over haar dan over mij. Ik stopte al snel met facebook, andere social media, whatsapp, linkedin en ben nu al een paar maanden van signal af.

In plaats van een smartphone heb ik nu een simpele klaptelefoon. Op de laptop heb ik nog wel element (matrix) staan, de mensen die ik vaak spreek (ouders, hechte vrienden) hebben dit ook geinstalleerd omdat ze mij willen spreken. Verder bel ik nu vaker, omdat het een heel karwei is een sms te sturen via zo'n klaptelefoon.

Ik wil minder digitaal aanwezig zijn en meer leven in het nu. Persoonlijker, echt contact, meer tijd, minder afleiding, minder stress, meer rust.

Je kunt zeggen "niemand begrijpt jou meer" of "je zit in een verkeerde bubbel" maar het is jouw leven, je moet doen waar jij je goed bij voelt.

Ik bespreek elke stap die ik neem met mijn vrouw waardoor we elkaar blijven begrijpen. Van mij hoeft ze niet haar facebook of instagram te verwijderen, maar gaandeweg heeft ze dat wel gedaan. Hetzelfde voor minimalisme. Waar we eerst kisten vol Action troep hadden, hebben we nu een heerlijk huis met alleen spullen waar wij waarde aan hechten. Af en toe vind ze het wel vervelend dat ik weer iets wil proberen, omdat de veranderingen voor haar te snel gaan. Maar ook dat bespreken we dan weer ;).

TLDR: gewoon blijven praten ;)
Bedankt voor je verhaal. (ook andere natuurlijk)
Begrijp me niet verkeerd maar "zo ver" wil ik niet gaan (denk ik nu). Al begrijp ik je wel en respecteer je keuze d:)b

Ja, het is mijn leven maar ik ben ook een onderdeel in mijn vrouw haar leven. En ik ben van mening, dat je in een relatie moet geven en nemen. Ongeacht het onderwerp.

Zij heeft er vrede mee dat ik ons thuisnetwerk redelijk op de schop heb gegooid, dat ik betaal voor enkele diensten (mail, paswoord manager, etc), dat ik bij de gemeente enkele zaken heb veranderd en dat ze bijna nergens makkelijk kan inloggen.
(heb laatst een (beveiligd) tekst bericht opgesteld en haar gemaild met uitleg, mocht ik eerder overlijden dan haar)

Maar mijn huis zal ik bijv. niet blurren op Google Maps, "ze" mogen gerust mijn huis zien. Ze zien namelijk niet op de foto (ook niet met streetvieuw) dat ik er woon.

We hebben allemaal een mening over Lange Frans en nogmaals, ik "schrok" wel toen ik het verwijd kreeg dat ik in een bubbel leef. ALs ik er bij stil sta, ik snap haar reactie ook.

Het blijft lastig...

Meer dan ik dacht...

• walterworld
Eärendil schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:26:
[...]

Omdat png een veel geschikter formaat is dan jpg voor dit soort afbeeldingen. En je kan ook gewoon png gebruiken in je status update.
Vreemd maar png accepteerde hij toch echt niet op mijn smartphone.(word zichtbaar in Whatsapp)

• Ferruginous Hwk
Privacy blijft toch altijd maar lastig uitleggen aan mensen. Mijn omgeving snapt het vaak wel maar vinden het volledig overstappen naar Signal nog wel even een dingetje.
Wel installeren ze vaak Signal als ze met mij willen communiceren en soms krijg ik een verdwaalde SMS of iMessage-bericht. Ook dat vind ik helemaal prima!

Ik heb nog wel WhatsApp maar op een oude telefoon en alleen voor groepen waar ik helaas nog niet zonder kan en waarbij de groep te groot is om ze te overtuigen om naar Signal te verhuizen.
Ik kijk een keer in de paar dagen op zo'n groep en reageer normaal gesproken niet (tenzij het in mijn belang is). Mensen weten/ervaren dus dat als ze mij iets vragen ze standaard geen antwoord krijgen via WhatsApp.

Op het e-mail-front..
Ik heb mijn premium account bij Tutanota opgezegd i.v.m. hun twijfelachtige strategie voor bestaande (betalende) klanten.

En aangezien dat mijn recovery e-mailadres was voor ProtonMail e.a. heb ik meteen een MailFence account aangemaakt en gekocht (2,5€/mnd) zodat ik daar een domein aan kan koppelen als Plan B voor mijn Plan A (ProtonMail). Even kijken hoe dat bevalt.

• Wachten...
Ik wil dus graag van mijn gratis gmail acounts af, maar vraag me nu af wat er over blijft met mijn volgende wensen.

Wat wil ik:
Ik wil een viertal email adresssen aanmaken (fictief) piet@email.nl, klaas@email.nl, jan@email.nl, kees@email.nl

Nou moet het alleen wel mogelijk zijn om diverse email aliassen aan te maken zoals piet_01@email.nl piet_02@email.nl etc. en deze te forwarden naar piet@email.nl. Dit moet ook voor elle andere email adressen gebeuren.

Ik had al even gekeken naar Transip, maar zover ik lees heeft deze een beperking op het aantal aliassen die je kunt maken.

Bij welke partij kan ik dus terecht die minimaal 4 email adressen kan maken, en eigenlijk opbeperkt aliassen, maar die ook wel bekend staat om hun privacy?

Is een Domeinnaam kopen en deze koppelen aan Google apps (betaalde versie) een optie? Of leest Google alsnog alles van je mee als je er voor betaald?

[Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 10-03-2021 16:32]

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Wachten... schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:29:
Bij welke partij kan ik dus terecht die minimaal 4 email adressen kan maken, en eigenlijk opbeperkt aliassen, maar die ook wel bekend staat om hun privacy?
Soverin.net kun je overwegen. Nederlandse club.

• Wachten...
Opi schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:32:
[...]

Ik wist niet dat deze ook onbeperkt aliassen aanbood. Heb je zelf ook ervaring met soverin en kun je er iets over vertellen?

Ik meen ooit eens iets gelezen te hebben, dat er toch ook wel iets mis is met soverin. ik weet niet precies wat het is en of dit over privacy ging of wat anders, maar ik heb het een keer links laten liggen vanwege iets wat ik gelezen had (ik zal ondertussen even zoeken wat het was).

Ik las in een eerder post van jou dat je ook nog eens extra moet betalen als je meerder email adressen aan wilt maken, dus als ik piet@email.nl en klaas@email.nl aanmaak, moet ik dan voor klaas@email.nl weer extra betalen? Op hun website staat namelijk onbeperkt "email adressen" Of bedoel jij het als je een ander domeinnaam wilt koppelen?

[Voor 22% gewijzigd door Wachten... op 10-03-2021 16:52]

• ToBe
  • Niet online
Wachten... schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:29:
Ik wil dus graag van mijn gratis gmail acounts af, maar vraag me nu af wat er over blijft met mijn volgende wensen.

Wat wil ik:
Ik wil een viertal email adresssen aanmaken (fictief) piet@email.nl, klaas@email.nl, jan@email.nl, kees@email.nl

Nou moet het alleen wel mogelijk zijn om diverse email aliassen aan te maken zoals piet_01@email.nl piet_02@email.nl etc. en deze te forwarden naar piet@email.nl. Dit moet ook voor elle andere email adressen gebeuren.

Ik had al even gekeken naar Transip, maar zover ik lees heeft deze een beperking op het aantal aliassen die je kunt maken.

Is een Domeinnaam kopen en deze koppelen aan Google apps (betaalde versie) een optie? Of leest Google alsnog alles van je mee als je er voor betaald?
Ik heb het goedkoopste hostingpakket bij Antagonist (5 euro per maand). Ik kan denk ik 10 mailboxen aanmaken met een onbeperkt aantal aliassen en forwarders. Dit alles vanuit een gebruiksvriendelijke interface. Ook spamsettings zijn goed in te stellen.

• TempelierToet
https://privacytools.io/providers/email/
Hier vind je wel wat providers die qua privacy in orde (lijken) te zijn.

Ik zelf gebruik mailbox.org. Ben er tot nu wel tevreden over. Eigen domain met een catchall (oneindig aantal aliassen).

Maar als ik je goed begrijp wil je meerdere afzonderlijke mailboxen op hetzelfde domein.
Geen idee of het mogelijk is met mailbox.org of de andere in bovenstaande lijst.
Opi schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:32:
[...]

Personal Address

Choose your domain
Unlimited aliases
Multiple domains
Multiple mailboxes
Deze lijkt het dan wel weer te kunnen.

Jammer dat ik deze niet eerder tegen kwam. Binnen een jaar nog eens naar kijken :)

[Voor 15% gewijzigd door TempelierToet op 10-03-2021 19:04. Reden: quote verplaatst]

• Wachten...
TempelierToet schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:03:
https://privacytools.io/providers/email/
Hier vind je wel wat providers die qua privacy in orde (lijken) te zijn.

Ik zelf gebruik mailbox.org. Ben er tot nu wel tevreden over. Eigen domain met een catchall (oneindig aantal aliassen).

Maar als ik je goed begrijp wil je meerdere afzonderlijke mailboxen op hetzelfde domein.
Geen idee of het mogelijk is met mailbox.org of de andere in bovenstaande lijst.

[...]

[...]

Deze lijkt het dan wel weer te kunnen.

Jammer dat ik deze niet eerder tegen kwam. Binnen een jaar nog eens naar kijken :)
Ja misschien is er iets gewijzigd bijj Soverin, want ik ben het ook nooit eerder tegen gekomen. Maar het lijkt erop dat je dus inderdaad voor 39 euro een domeinnaam hebt en dan email, agenda en contacten (al doe ik contacten en agende nu nog via synology, dus weet niet of dit echt nodig/handig is voor mij.

@ToBe Maar ik ben dan denk ik toch beter af bij Soverin toch? Daar ben je namelijk circa 3.50 per maand kwijt, en kun je ook onbeperkt aliassen maken en zelfs onbeperkt email adressen (op hetzelfde domein als ik het goed begrijp)

Of zie ik nog iets over het hoofd? Anders lijkt Soverin toch wel een betere deal dan dat ik altijd dacht.

• Wachten...
Het lijkt erop dat je voor ieder email die je aanmaakt bij soverin (piet@mail.nl kees@mail.nl klaas@mail.nl) weer 6 euro per moet betalen.

Dit is dus ook niet wat ik wil, want dan loopt het weer aardig in de kosten.
Kun je zoiets wel regelen bij bijvoorbeeld stratomail? En wat doet een Strato nu feitelijk anders dan bijvoorbeeld een Soverin? Het bieden beide email en hosting aan, en beide geen encryptie of iets dergelijks? Ik zie dus niet echt waar het verschil in zit....

Ik snap overigens niet dat als je voor een domeinnaam betaald, je dan ook nog eens per aangemaakt email adres moet gaan betalen bij Soverin. Je hoeft toch ook niet voor een alias te betalen, dus waarom wel voor een email adres (wat feitelijk hetzelfde is).

Kan iemand mij dit uitleggen? Soverin leek even de oplossing, maar dit is denk ik waarom ik er toen ook niet verder naar gekeken heb.

Ik zag overigens ook dat je verplicht een telefoonnummer achter moet laten (iets wat ik haat, want wordt bijna dagelijk gebeld door telemarketing bedrijven).

[Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 10-03-2021 21:14]

• Eärendil
Je betaalt meestal per ‘gebruiker’ of ‘mailbox’. Aan het aantal e-mailadressen dat je daar dan aan koppelt met aliassen zit vaak geen of een heel hoog maximum.

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• ToBe
  • Niet online
Wachten... schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:46:
[...]

@ToBe Maar ik ben dan denk ik toch beter af bij Soverin toch? Daar ben je namelijk circa 3.50 per maand kwijt, en kun je ook onbeperkt aliassen maken en zelfs onbeperkt email adressen (op hetzelfde domein als ik het goed begrijp)

Of zie ik nog iets over het hoofd? Anders lijkt Soverin toch wel een betere deal dan dat ik altijd dacht.
Ik ken Soverin niet. Ik heb er even naar gekeken en het lijkt er op dat je het bedrag per mailbox betaalt, maar per mailbox wel een onbeperkt aantal aliassen kan aanmaken. Volgens mij is dat niet wat je zoekt.

Bij Antagonist heb ik echte mailboxen voor het het hele gezin, bv. aliassen per winkel per mailbox en forwarders om bv. het hele gezin in 1 keer te laten mailen.

• Opi
  • Niet online
@Wachten..., je bent er ondertussen zelf al in gedoken, maar Soverin biedt inderdaad een onbeperkt aantal aliassen. Wel vragen ze 6 euro per jaar voor een extra mailbox.

Ik heb een beperkt aantal mailboxen dus dat is voor mij geen bottleneck. Voor mij was de beschikbaarheid van caldav en carddav daarentegen relevant. Nextcloud of de oplossing van Synology werkt daarvoor inderdaad ook.

Toen ik destijds de markt verkende vond ik zo snel geen aanbieder die een onbeperkt aantal mailboxen aanbood zonder meerprijs. Wel de kanttekening dat ik mijn zoekvraag al beperkt had tot aanbieders die privacy relevant vonden en die caldav en carddav aanboden.

Ten aanzien van het achterlaten van een telefoonnummer, ben ik nog nooit door hen gebeld en zou het voor mij ook een reden zijn geweest om naar een andere aanbieder te gaan.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een en ander zelf te hosten. Kost je van tijd tot tijd onderhoud, maar het bespaart wel kosten. :)

[Voor 7% gewijzigd door Opi op 11-03-2021 10:17]

• Wachten...
@ToBe

Maar hoe moet ik dit zien bij Antagonist? Want ze bieden webhosting aan (inclusief mail) maar niet enkel email. Dus je betaald redelijk veel voor de email, aangezien je er ook hosting bij krijgt.

Dan is het ook nog zo dat Antagonist wat minder met privacy bezig is dan Soverin toch? Althans, voor Soverin is het een speerpunt (iets waar ze echt voor staan) en een agenda aanbieden en eventueel contacten.

Ik heb 4 email adressen nodig, dat zou bij Soverin neerkomen op 57 euro per jaar en bij antagonist dus op 60 euro, (5 euro per maand). Dus wat krijg ik werkelijk meer bij Antagonist, naast webhosting?

@Opi Kun jij op het bovenstaande nog iets zinnigs zeggen?

• ToBe
  • Niet online
Wachten... schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:34:
@ToBe

Maar hoe moet ik dit zien bij Antagonist? Want ze bieden webhosting aan (inclusief mail) maar niet enkel email. Dus je betaald redelijk veel voor de email, aangezien je er ook hosting bij krijgt.

Dan is het ook nog zo dat Antagonist wat minder met privacy bezig is dan Soverin toch? Althans, voor Soverin is het een speerpunt (iets waar ze echt voor staan) en een agenda aanbieden en eventueel contacten.

Ik heb 4 email adressen nodig, dat zou bij Soverin neerkomen op 57 euro per jaar en bij antagonist dus op 60 euro, (5 euro per maand). Dus wat krijg ik werkelijk meer bij Antagonist, naast webhosting?

Soverin is toch 3,50 per mailbox per maand? Dan heb je het over 14*12=188 per jaar?

• Eärendil
@ToBe

Als je genoeg hebt aan 5GB:
https://www.antagonist.nl...lpakket-voor-domeinnamen/

• Wachten...
ToBe schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:52:
[...]

Soverin is toch 3,50 per mailbox per maand? Dan heb je het over 14*12=188 per jaar?
@Eärendil Wellicht ook iets voor jou ter informatie!

Ik moet zeggen dat Soverin heel slecht vermeld wat de kosten zijn, ze zijn ook niet consuquent met het vermelden van kosten, de ene keer praten ze over jaarlijkse bedragen, en andere keren over maandelijkse bedragen. Erg verwarrend. Ook de verschillende kleurstellingen voor iedere pagina, maken het verwarrend. Ik moest vanuit Google linkjes echt kijken naar het webadres en hun logo, om zeker te weten dat ik wel op de goede pagina zat. Zo is hun landigspagina (voor mij) in het nederlands, maar de help weer in het engels. Ook weer niet consuquent en dus verwarrend. Wellicht een tip voor Soverin.

Ik heb het even goed nagekeken en het zit dus zo.

Soverin kost normaal zonder domeinnaam, dus met een @soverin.net account 29 euro per jaar. Nu krijg je het 9 euro korting vanwege een actie die ze hebben. Zie laatste zin en link op deze pagina, en waarvan ze zeggen dat deze korting blijvend is als ik het goed begrijp. Met korting zijn dit kosten van 1.67 euro per maand Let wel op, dit is zonder eigen domeinnaam. Als je dat wil dan kost dit 10 euro per jaar extra, tenzij je jouw domeinnaam natuurlijk ergens anders regelt.

Voor ieder extra account betaal je 6 euro per jaar, oftewel 0.50 cent per maand extra.
Zie het stuk met Unlimited aliasses on your own domain op hun HOW pagina

Dus kort samengevat
Neem je nu een account met eigen domeinnaam, dan kost je dit voor het gemak 30 euro per maand oftewel 2.50 per maand en krijg je een agenda erbij en 25 GB opslag. Voor extra accounts (dus geen aliassen, want deze zijn onbeperkt) betaal je 50 cent per maand meer. Dan vallen de kosten eigenlijk echt wel mee eigenlijk.

Het is alleen heel raar dat al deze dingen niet zo duidelijk vermeld staan op hun website, want de kosten van 3.25 per account (zo lijkt het dan) dat klopt dus helemaal niet. Volgens mij kunnen ze veel meer klanten krijgen en klinkt de deal best wel goed.

• Tierelier
Wil graag naar Protonmail overstappen. Ik zit er aan te denken om dat met een eigen domein te doen (zodat ik makkelijk naar een andere provider kan overstappen met mijn domein bij bijv. faillissement).

Wat is nu de beste manier om ervoor te zorgen dat dat domein niet naar mijn naam wijst? Want dat wil ik sowieso absoluut niet. Een groot voordeel van een gmail of hotmail account is dat het niet naar mijn naam verwijst (vind ik althans). Ik heb daar ook nooit betaald op mijn naam of zo.

Waar raden jullie mij aan een domein te registreren? Heeft .nl nog implicaties? Een .com zegt in principe minder over waar je vandaan komt (terwijl het niet misplaatst staat voor een Nederlander).

Ik zie een beetje op tegen het gedoe. Het is namelijk lang geleden dat ik met domeinen aan de gang ben geweest. Ik wil er ook simple login bij gaan gebruiken. Dan zit ik dus met drie nieuwe zaken tegelijk te klooien die gekoppeld moeten worden. Maar ja, als je erover begint te lezen dan wil je het op een gegeven moment ook. Zal er wel weer even zoet mee zijn... Vooral de emailadressen/logins veranderen van tientallen accounts ook!

• Wachten...
Tierelier schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:11:
Wil graag naar Protonmail overstappen. Ik zit er aan te denken om dat met een eigen domein te doen (zodat ik makkelijk naar een andere provider kan overstappen met mijn domein bij bijv. faillissement).

Wat is nu de beste manier om ervoor te zorgen dat dat domein niet naar mijn naam wijst? Want dat wil ik sowieso absoluut niet. Een groot voordeel van een gmail of hotmail account is dat het niet naar mijn naam verwijst (vind ik althans). Ik heb daar ook nooit betaald op mijn naam of zo.

Waar raden jullie mij aan een domein te registreren? Heeft .nl nog implicaties? Een .com zegt in principe minder over waar je vandaan komt (terwijl het niet misplaatst staat voor een Nederlander).

Ik zie een beetje op tegen het gedoe. Het is namelijk lang geleden dat ik met domeinen aan de gang ben geweest. Ik wil er ook simple login bij gaan gebruiken. Dan zit ik dus met drie nieuwe zaken tegelijk te klooien die gekoppeld moeten worden. Maar ja, als je erover begint te lezen dan wil je het op een gegeven moment ook. Zal er wel weer even zoet mee zijn... Vooral de emailadressen/logins veranderen van tientallen accounts ook!
Het hangt er een beetje af wat je hoofddoel is denk ik. Ik loop hier zelf ook tegenaan hoor maar ik denk dat het meestal om de volgende punten gaat.
  • Wil je volledig veilig heen en weer kunnen mailen met specifieke mensen?
  • Of wil je van grote bedrijven af zoals Google etc?
Er is namelijk nog wel een derde punt, en dat is dat niemand ook weet aan wie het email adres gekoppeld is, maar dat ik naar mijn inziens na al het uitzoeken wat ik heb gedaan eigenlijk onmogelijk. Je moet sowieso betalen en dat doe je meestal via iDeal, credit card, Paypal etc. Dus zolang je niet met Bitcoin betaald, ga je daar al de boot in. Mocht je dit toch voor elkaar weten te krijgen, dan zit je met het feit dat ze vaak een telefoonnummer willen of een ander email adres, voor als je je wachtwoord kwijt raakt. Als je hier dan ook weer je eigen telefoonnumer gebruikt, dan ga je alweer. Ik denk dus wel dat je van profiling van grote bedrijven af kan komen, en ik denk ook dat als je echt wilt, met specifieke mensen veilig mailen. Echter volledig anoniem aan ander mail account maken, is bijna onmogelijk.

Bovenstaande telt natuurlijk niet als je het zelf gaat hosten, maar als je hier geen kaas van hebt gegeten, is het niet te doen en enorm complex.

Voor mij is het dus dat ik van profiling af wil en dus weinig tot niks meer met die grote techbedrijven te maken wil hebben. Dus optie 2. Optie 1 en 2 samen zijn namelijk best lastig, omdat optie 1 er vanuit gaat dat anderen dan ook bijvoorbeeld protonmail hebben. Ook hier is (zover ik weet) encryptie een beetje een wassen neus. Mailen is namelijk sowieso niet veilig vanwege het oude protocol. En als jij vanaf een protonmail naar een Gmail iets stuurd, dan vervalt de encryptie ook zover ik weet.

Corrigeer me als ik iets verkeerds zeg, maar dit is wat ik weet na al het uitzoeken.

• Tierelier
Wat je zegt klopt helemaal. Tuurlijk geldt die anonimiteit niet meer naar een bedrijf toe waar je iets hebt gekocht op je eigen naam en adres. Zo absoluut bedoel ik het niet hoor. Het gaat mij er meer om dat ik mijn emailadres niet aan mijn naam gekoppeld wil hebben voor mensen die mijn naam nog niet hebben. Dus zodat iemand die mijn emailadres ziet NIET kan opzoeken wie ik ben (of heeeel moeilijk misschien).

Encrypted mailen daar had ik het eigenlijk nog niet eens over. Daar heb je inderdaad niet zo veel aan volgens mij inderdaad. Tenzij die ander ook Protonmail heeft (veilig verzenden naar iemand zonder Protonmail lukt ook nog wel als je met iemand die je kent een vast veilig wachtwoord hebt afgesproken, via signal of in real life). Maar veilig ontvangen al weer niet.

Protonmail vraagt overigens niet verplicht om een ander emailadres. Maar inderdaad. De kans ik groot dat ik via Ideal ga betalen. En anders waarschijnlijk bij de verlenging wel. Want dat is mij teveel gedoe. Ik betaal nooit met bitcoin en dan houd nog wel een restbedrag aan coins over, wat ik zonde vind. Bitcoin is bovendien verre van annoniem ook nog eens, in feite.

Nee, maar goed, als het domein maar niet naar mijn naam verwijst vind ik het prima. Maar hoe/waar doe ik dat het beste? Ik zit te denken aan een .com. Misschien een .nl

[Voor 4% gewijzigd door Tierelier op 14-03-2021 13:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

.

[Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 08-05-2021 18:56]

• Opi
  • Niet online
@ToBe

Wanneer je al een domein hebt, betaal je 23 euro per jaar voor de dienst en daarnaast nog 6 euro per jaar voor ieder account. Wanneer je wil dat Soverin een domein voor je regelt, kost dat 10 euro per jaar extra.

In jouw geval komt dat dan neer op 23+10+4x6 = 57 euro per jaar.

[edit] Als je de NLEx-code gebruikt wordt het 9 euro per jaar minder.

[Voor 3% gewijzigd door Opi op 14-03-2021 13:32]

• Tierelier
Anoniem: 617899 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Een paar pagina's geleden had ik dezelfde vraag:
Anoniem: 617899 in "Persoonlijke Privacy Topic"

Ik ben na suggestie van @Darses en na aanleiding van de support pagina van Proton (waar ze uitleggen hoe custom domain op te zetten) voor Gandi.net gegaan.

Ook ik zat te twijfelen voor een extensie. Uiteindelijk was het plan om voor .me te gaan. Maar vanwege dit artikel: reviews: De 20 jaar lange strijd om het domein .nu raakt ook Nederlanders ga ik toch maar op zoek naar een .com extensie.
Als ik het goed begrijp heb je Gandi.net vooral gekozen omdat je uit eerste hand (van @Darses , in dit geval) hoorde dat er na een WOIS bevraging geen privacygevoelige informatie naar boven kwam toch? Maar in principe kun je ook ergens registreren waar het goedkoper is? Of zijn er nog apspecten waar ik op moet letten voor het een of ander? Goedkoop kan toch? Het gaat alleen maar om de registratie? Of zie ik dan iets over het hoofd? Ff checken.

Dank je wel, dat was wel een goeie post trouwens met die schema's. Daar houd ik wel van bij het overzichtelijk maken van dit soort zaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die functionaliteit (registrar informatie in een WHOIS verbergen) is vrij standaard functionaliteit volgens mij :? Ik heb dat bij Vimexx ook en zo zullen er ongetwijfeld meer domeinboeren zijn die dat aanbieden.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tierelier
ThinkPadd schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:56:
Die functionaliteit (registrar informatie in een WHOIS) verbergen is vrij standaard functionaliteit volgens mij :? Ik heb dat bij Vimexx ook en zo zullen er ongetwijfeld meer domeinboeren zijn die dat aanbieden.
Die zijn goed goedkoop. Ik denk dat dat em gaat worden :). Thanks!

• Ferruginous Hwk
als prive-persoon worden jouw gegevens niet langer meer getoond bij bijvoorbeeld sidn. voor iig .nl domeinen.
Op die manier heb ik enkele .nl domeinen geregistreerd en ondergebracht bij ProtonMail en MailFence.
Privacy-technisch helemaal prima en natuurlijk ook een good-practice om te kunnen verhuizen als de provider toch niet helemaal blijkt te zijn wat je zoekt. Zelf heb ik mijn domeinen via Argeweb gekocht.
Ze hebben DNSSEC en belangrijk ook 2fa om te kunnen inloggen. Je wilt immers niet dat jouw domein gekaapt wordt door een kwaadwillende zoals een paar jaar geleden bij een Fox-IT-domein is gebeurd.

[Voor 24% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 14-03-2021 14:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wachten...
@Tierelier Maar kun je niet gewoon een fictieve naam opgeven als je een domeinnaam koopt?
Zeker om het te gebruiken als prive mail, zou ik niet zo goed weten waarom dit niet zou kunnen?

Heb je het nou over zakelijk en zit je met facturen enz, dan snap ik dat je niet zomaar een willekeurige naan en een niet bestaand telefoonnummer op kan geven, maar voor enkel je prive mail(domein) zou ik niet zo goed weten waar ze dit voor nodig hebben.

@ThinkPad Kun jij hier iets zinnigs over zeggen misschien?

[Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 14-03-2021 15:06]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tierelier schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:46:
[...]

Die zijn goed goedkoop. Ik denk dat dat em gaat worden :). Thanks!
Bij verlengen na het eerste jaar ook voordelig, €4,71 incl. BTW.
Wachten... schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:05:
[...]
@ThinkPad Kun jij hier iets zinnigs over zeggen misschien?
Wat wil je dat ik erover zeg? Grenst voor mij een beetje aan paranoia :+

Ik heb gewoon m'n echte gegevens gebruikt. Neem alleen de domeinnaam bij ze af, mailbox staat ergens anders (mailbox.org) en kunnen ze toch niet bij. Als je 100% anoniem wil blijven dan zul je een partij moeten zoeken waar je ook met Bitcoin o.i.d. kunt betalen, anders ben je alsnog te traceren via je bankrekening.

[Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 14-03-2021 15:18]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wachten...
@ThinkPad Nou ja je zegt nu al genoeg toch ;) Duidelijk verhaal van jou kant!

Hoe ik er zelf nog naar kijk, is dat het geregeld gebeurd dat gegevens gestolen worden. Jij hebt niet in de hand wat een bedrijf met jou gegevens doet, of hoe veilig het is op hun servers.

Als je dus je naam, adres, telefoonnummer, en email adres op hun server hebt staan voor enkel een domeinnaam, dan vind ik dat zelf toch een risico. Ik probeer altijd voor mezelf te denken. "Hebben ze mijn gegevens echt nodig?" en als ik geen logische verklaring kan vinden, dan voer ik gewoon een fictieve naam in.

Ik zou denken voor een domeinnaam die je prive gebruikt, dat ze aan je email adres genoeg hebben om de informatie toe te sturen. Ze gaan mij nooit bellen, dus waarom een telefoonnummer, ze gaan mij nooit mailen met mijn voornaam en achternaam omdat ze dat zo belangrijk vinden, ze gaan mij geen post sturen naar mijn adres. Dus waarom al die gegevens? Echter als de database gestolen wordt, heeft een hacker ineens als mijn gegevens, waar gekke dingen mee kunnen gebeuren.

Heeft voor mij niet echt iets met paranoia te maken, ik ben gewoon wat voorzichtiger geworden met overal maar mijn naam adres en telefoonnummer achter te laten.

[Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 14-03-2021 15:34]

.

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 617899 op 08-05-2021 18:56]

• Tierelier
ThinkPadd schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:15:
[...]

Bij verlengen na het eerste jaar ook voordelig, €4,71 incl. BTW.

[...]
Wat wil je dat ik erover zeg? Grenst voor mij een beetje aan paranoia :+

Ik heb gewoon m'n echte gegevens gebruikt. Neem alleen de domeinnaam bij ze af, mailbox staat ergens anders (mailbox.org) en kunnen ze toch niet bij. Als je 100% anoniem wil blijven dan zul je een partij moeten zoeken waar je ook met Bitcoin o.i.d. kunt betalen, anders ben je alsnog te traceren via je bankrekening.
Dat is inderdaad een hele andere visie ;)

De hoeveelheid spam neemt de laaste tijd enorm toe. Er zat er een tussen die mijn voor en achternaam kende. Dat maakt het ook nog eens lastiger om te onderscheiden of het spam is. Alleen al daarom wil ik niet dat het nog makkelijker wordt om via mijn mailadres aan mijn naam te komen..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wachten...
Tierelier schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:41:
[...]

De hoeveelheid spam neemt de laaste tijd enorm toe. Er zat er een tussen die mijn voor en achternaam kende. Dat maakt het ook nog eens lastiger om te onderscheiden of het spam is. Alleen al daarom wil ik niet dat het nog makkelijker wordt om via mijn mailadres aan mijn naam te komen..
Dat is precies wat ik één post geleden duidelijk maakte.
Het heeft dus niet echt iets met paranoia te maken, maar helaas weet je vandaag de dag niet meer wat er met je gegevens gebeurt. Echt bedrijven vertrouwen zit er niet meer in vandaag de dag (helaas).

Dus bij alles wat je doet en besteld even goed nadenken of ze die gegevens daadwerkelijk nodig hebben, dat scheelt al enorm. Een telefoonummer geef ik zelden tot nooit op, een geboortedatum vul ik gewoon wat in, en gebruik meestal random initialen. Email adres maakt me dan iets minder uit, maar nu dus wel bezig om dit over te zetten naar een spam adres (vandaar mijn vraag over email providers etc, een paar posts terug)

• Tierelier
Zo denk ik er ook ongeveer over. Ik geef ook zo min mogelijk mijn naam weg hoor. Ik had er in deze nog niet aan gedacht. Maar grote kans dat ik op het moment van invullen iets anders had ingevuld inderdaad. Waarom zou ik inderdaad?

Met telefoonnummer helemaal; het wordt overal gevraagd maar is vrijwel nergens nodig... Zeker bij de meeste bestellingen. Alsof Aliexpress ons gaat bellen dat de fluitketel later geleverd wordt ;)

• Ferruginous Hwk
Tierelier schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:41:
[...]

Dat los ik op met aliassen. Als een bericht van de bank niet binnenkomt op bank@domeinnaam.nl weet ik dat het spam is. Verder vul ik alleen echte gegevens in als het ‘moet’. Heb nog wel een burner telefoonnummer voor webshops, geboortedatum is zelden echt. Voornaam wordt vervangen door voorletter (soms is dat te kort dus een beetje padding toegepast)
Formeel hoef je bij een webshop niet je echte naam op te geven, maar....

Creditcardbetalingen gaan meestal fout en ze krijgen dan aslnog je echte naam. Ideal idem dito. Bij sommige bezorgingen moet je tekenen voor ontvangst. En dan helpt het niet als je de vries hebt opgegeven terwijl je eigenlijk jansen heet. Mijn conclusie is daarom dat je beter gewoon je eigen gegevens kunt opgeven op de manier zoals ik hierboven heb aangegeven.

Zorg daarnaast ook voor meerdere lagen.
Forum lidmaatschap met een algemeen e-mailadres. Webshops bij een eigen e-maildomein niet herleidbaar naar jouw prive domein. En belangrijke communicatie naar een prive e-maildomein. (Bank, zorgverzekeraar, arts, tandarts, enz.)

• Tierelier
Ferruginous Hwk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:22:
[...]

Dat los ik op met aliassen. Als een bericht van de bank niet binnenkomt op bank@domeinnaam.nl weet ik dat het spam is. Verder vul ik alleen echte gegevens in als het ‘moet’. Heb nog wel een burner telefoonnummer voor webshops, geboortedatum is zelden echt. Voornaam wordt vervangen door voorletter (soms is dat te kort dus een beetje padding toegepast)
Formeel hoef je bij een webshop niet je echte naam op te geven, maar....

Creditcardbetalingen gaan meestal fout en ze krijgen dan aslnog je echte naam. Ideal idem dito. Bij sommige bezorgingen moet je tekenen voor ontvangst. En dan helpt het niet als je de vries hebt opgegeven terwijl je eigenlijk jansen heet. Mijn conclusie is daarom dat je beter gewoon je eigen gegevens kunt opgeven op de manier zoals ik hierboven heb aangegeven.

Zorg daarnaast ook voor meerdere lagen.
Forum lidmaatschap met een algemeen e-mailadres. Webshops bij een eigen e-maildomein niet herleidbaar naar jouw prive domein. En belangrijke communicatie naar een prive e-maildomein. (Bank, zorgverzekeraar, arts, tandarts, enz.)
Ik probeer mij voor te stellen of er nog andere voordelen zitten aan het gebruik van een service als SimpleLogin?

What about de hoeveelheid spam die je krijgt? Die blijft hetzelfde toch? Alleen komt de afzender niet achter je werkelijke emailadres. Als ik het goed begrijp. En als je spam krijgt kun je de alias blokkeren en voor die dienst/winkel een nieuwe alias aanmaken. Doe je dat ook in de praktijk? Ik vraag mij af of ik dat zelf zou gaan doen.

-------------------------------------------------------
Edit:
Wat ik over Protonmail postte klopt dus niet. Wanneer je een encrypted email stuurt naar een niet Protonmail gebruiker kan die wél encrypted antwoorden. Dat is toch wel heel netjes gedaan dan. Waarschijnlijk niet zo veilig maar toch...
https://protonmail.com/su...nd-to-encrypted-messages/

[Voor 10% gewijzigd door Tierelier op 14-03-2021 18:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
Tierelier schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:27:
[...]

Ik probeer mij voor te stellen of er nog andere voordelen zitten aan het gebruik van een service als SimpleLogin?

What about de hoeveelheid spam die je krijgt? Die blijft hetzelfde toch? Alleen komt de afzender niet achter je werkelijke emailadres. Als ik het goed begrijp. En als je spam krijgt kun je de alias blokkeren en voor die dienst/winkel een nieuwe alias aanmaken. Doe je dat ook in de praktijk? Ik vraag mij af of ik dat zelf zou gaan doen.

-------------------------------------------------------
Edit:
Wat ik over Protonmail postte klopt dus niet. Wanneer je een encrypted email stuurt naar een niet Protonmail gebruiker kan die wél encrypted antwoorden. Dat is toch wel heel netjes gedaan dan. Waarschijnlijk niet zo veilig maar toch...
https://protonmail.com/su...nd-to-encrypted-messages/
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van SimpleLogin. Het werkt prima maar je creëert wel een extra afhankelijkheid met het voortbestaan van SimpleLogin. Je kunt wel een eigen domeinnaam daar onderbrengen dus de kans dat jouw e-mailadres wordt geweerd is daardoor erg klein geworden. De aliassen van SimpleLogin zelf worden steeds vaker geweerd als geldig e-mailadres bij partijen.

Zelf heb ik zgn. catch-all e-mailadressen op mijn domeinnamen. Alles komt hoe dan ook binnen bij mij. Het Spamfilter van ProtonMail werkt goed genoeg om geen last te hebben van SPAM. E-mailadressen van mij die gelekt zijn, zoals bijvoorbeeld dropbox@mijndomeinnaaam.nl heb ik via een rule geforward richting mijn SPAM-box. Nu ik dit typ bedenk ik mij dat ik eigenlijk ook wel kan uitzoeken of ik die niet gewoon helemaal alvast kan laten verwijderen door de server.

Hiervoor had ik een business premium account bij Office 365 (tegenwoordig Microsoft 365) daar maakte ik wel altijd losse aliassen aan per registratie. Dat kostte wel wat werk. Ik heb ook getwijfeld of ik dat niet zou missen toen ik naar ProtonMail overstapte.

Omdat het SPAM-filter in mijn ogen goed werkt en omdat ik regels kan instellen mis ik die optie in de praktijk eigenlijk nooit. Helaas kun je niet vanaf elk alias een e-mail sturen (op jouw eigen domein) Vanuit de ProtonMail aliassen kun je wel antwoorden vanuit bijvoorbeeld e-mailadres+zalando@protonmail.com

Ik vind het kunnen versturen niet onveiliger dan via de normale webinterface. Het enige nadeel is dat de e-mail maar maximaal 30 dagen voor niet ProtonMail-gebruiker zichtbaar is en hij/zij geen historie van de e-mailconversatie heeft. Ik gebruik dat ook alleen voor het versturen/ontvangen van gevoelige documenten waarbij historie voor de niet-protonmailgebruiker minder relevant is.

[Voor 7% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 15-03-2021 09:34]

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee