Toon posts:

Persoonlijke Privacy Topic

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Redsandro
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Lrrr schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:28:
FastMail heeft een interessant artikel over waarom ze end-to-end encrypted e-mail (bijv. Protonmail/Tutanota) nutteloos vinden: https://fastmail.blog/advanced/why-we-dont-offer-pgp/

TL;DR: de clientsoftware (die je encryptie beheert) komt van dezelfde server waarop je geëncrypteerde e-mails staan. Als je provider 'evil' zou worden (bijv. gemaand door de overheid), dan kunnen ze dus een update in de clientsoftware pushen, waarmee ze de encryptie de eerstvolgende keer dat je inlogt weer ongedaan maken. Je moet dus per definitie de software van je e-mailprovider vertrouwen, en dan heeft de encryptie zelf ook niet zoveel nut meer.

Wat vinden jullie hiervan?
Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. De premise klopt, dat is mijn grote angst. Het blijft een kwestie van vertrouwen, Echter, ProtonMail heeft wel een aantal keer bewezen dat ze de beste bedoelingen hebben, en ook de wet/geografische locatie een stuk prettiger is dan een provider in Duitsland of de VS. Google/Gmail heeft bewezen (of Edward Snowden dan) dat zij gewoon een API lijken te bieden aan instanties die daar miljoenen voor betalen.

Maar om dan te zeggen dat de encryptie geen zin meer heeft, dat is onzin. Als ik een PGP-encrypted mail verstuur naar een gmail adres en de ontvanger decodeert deze met flowcrypt, dan kan niemand de mail in transit lezen.

Het is niet zwartwit. Tussen "niemand heeft interesse in je mail" en "de hoogste overheid van het land van je email provider wil je mail inzien" zitten een hoop stappen, partijen die je email misschien om allerlei redenen willen zien. Als ik bijvoorbeeld een traceroute naar gmail doe en ik zie 14 hops, dan zijn er dus 14 trajecten waar je mail onderschept en bespioneerd kan worden. PGP voorkomt dit.

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11
Wat ik mis in deze betogen is voor mij de belangrijkste reden voor een versleutelde e-mailbox en dat is dat beheerders en/of medewerkers geen toegang hebben tot jouw e-mail en dus geen e-mails kunnen lezen.
Want die dreiging vind ik persoonlijk echt te groot om te negeren. (kleine kans, grote impact)

Voor e-mail ken ik de scenario's nog niet maar je kunt je voorstellen dat als het bij bij e-mails ook gewoon kan.
  • Want zo zie je dat telco-medewerkers worden omgekocht om een sim-swap mogelijk te maken.
  • Tijdens de pandemie er blijkbaar medewerkers van de GGD waren die tegen betaling persoonlijke data stalen of handelden in QR-codes.
  • Er onlangs veel NFT's zijn gestolen na een 'hack' op het bored ape yaughtclub instagram-account (zeer mogelijk een medewerkers want 2FA stond aan waar minder makkelijk omheen te werken is.
  • Er was ook een Twitter-medewerker die toegang tot de back-end verkocht zodat daar ook uit naam van bekende mensen phishinglinks verstuurd konden worden.
  • Je regelmatig hoort dat medewerkers van een klantenservice tegen betaling data aanleveren aan phishers.
  • Er meerdere Telegramkanalen bestaan die hier actief om vragen en/of in handelen.
Met toegang tot de mailbox kun je naast het lezen van e-mail ook password / 2FA-resets aanvragen en uitvoeren voor de meeste sites waar je je met dat e-mailaccount hebt geregistreerd. Je kunt in de meeste gevallen ook een forwarder instellen waardoor alle toekomstige e-mail automatisch wordt doorgestuurd.

Al met al teveel ellende om niet voor belangrijke zaken bij ProtonMail te blijven in mijn geval.
Heb wel een betaald account dus heb daar ook een domein ondergebracht.
Dit stelt mij in staat om - in het eventuele scenario dat ze morgen ophouden met bestaan ik slechts een nieuw onderkomen hoef te zoeken voor mijn domein qua e-mailhosting.

Oh b.t.w. ik maar voor dat geval ook regelmatig een off-line backup van al mijn e-mail die ik veilig thuis opsla.

Het versleuteld kunnen sturen van e-mail naar tante Truus is niet een scenario waarvoor ik een E2E-mailbox heb want idd 99/100 mensen waarmee je e-mailt hebben dat niet.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:30
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:57:

Met toegang tot de mailbox kun je naast het lezen van e-mail ook password / 2FA-resets aanvragen en uitvoeren voor de meeste sites waar je je met dat e-mailaccount hebt geregistreerd. Je kunt in de meeste gevallen ook een forwarder instellen waardoor alle toekomstige e-mail automatisch wordt doorgestuurd.
Maar mailbox encryptie doet hier toch niks tegen?

Een bad actor bij Proton kan mijns inziens, mits voorzien van de juiste rechten in de organisatie, gewoon je mail onderscheppen voordat het weg gesorteerd wordt in in je mailkluis.
Hoeven ze niet voor bij je inbox te kunnen. Dat moeten ze alleen maar als ze willen teruglezen.

Het probleem hier is mijns inziens meer dat je in veel gevallen two-factor gewoon arbitrair kan resetten via het aan het account gelieerde e-mail adres... daar zouden ze eigenlijk eens mee moeten stoppen.

[Voor 13% gewijzigd door Polderviking op 29-04-2022 12:53]

• Ferruginous Hwk
Polderviking schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:53:
[...]

Een bad actor bij Proton kan mijns inziens, mits voorzien van de juiste rechten in de organisatie, gewoon je mail onderscheppen voordat het weg gesorteerd wordt in in je mailkluis.
Hoeven ze niet voor bij je inbox te kunnen. Dat moeten ze alleen maar als ze willen teruglezen.

Het probleem hier is mijns inziens meer dat je in veel gevallen two-factor gewoon arbitrair kan resetten via het aan het account gelieerde e-mail adres... daar zouden ze eigenlijk eens mee moeten stoppen.
Juist daarvoor ben ik bij ProtonMail niet bang. Ze hebben teveel te maken met statelijke actoren en andere actoren dat een beheerder dat onmogelijk onopgemerkt zou kunnen doen.

Ben het met je eens dat je een 2fa niet op die manier zou moeten kunnen resetten maar zolang dat nog niet overal het geval is blijft je e-mailadres het allerbelangrijkste account dat je hebt wat je goed moet willen beveiligen.

Ook kan toegang tot je mailbox je een 'eenvoudig' slachtoffer maken van spearphishing doordat bekend is waar je interesses liggen, met wie/wat je communiceert en waarover, enz.

Als iemand anders daar anders over denkt helemaal prima maar zo sta ik er momenteel in.

• kapi_tijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:13
Maar als je een e-mail adres van je eigen domein aanmaakt bij een hosting provider, dan kun je altijd via webmail (zonder 2FA) alsnog inloggen. Dan heeft het ook niet veel zin om het domein in proton mail te laden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:17

jurroen

Security en privacy geek

kapi_tijn schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:44:
Maar als je een e-mail adres van je eigen domein aanmaakt bij een hosting provider, dan kun je altijd via webmail (zonder 2FA) alsnog inloggen. Dan heeft het ook niet veel zin om het domein in proton mail te laden?
Via webmail is 2FA zeker mogelijk. Het probleem is echter dat veelal het wachtwoord voor je account exact hetzelfde is voor webmail, IMAP en SMTP. En laat die twee laatste nou eens geen 2FA bieden. Tenminste, niet zonder een workaround zoals Gmail dat doet.

[Voor 25% gewijzigd door jurroen op 29-04-2022 21:10]

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-03 21:42
Naar aanleiding van het artikel 'EC wil platforms kunnen verplichten te scannen naar foto's van kindermisbruik' overweeg ik sterk om nog selectiever te worden wat ik naar de cloud stuur. Al eerder overwoog ik dit naar aanleiding van het artikel 'IPhones en iPads gaan foto's controleren op kindermisbruik - update' Ik verafschuw elke vorm van kindermisbruik. Daarnaast ben ik van mening dat dit niet het doel zal bereiken wat beoogt wordt. Aangezien de gevolgen voor een mismatch zeer ver strekkend kunnen zijn denk ik dat voorkomen beter dan blussen is.

Ik heb twee constructies in gedachten:

De ene is foto's of bestanden encrypten in een map en deze in de cloud parkeren, of twee, gebruik maken van een externe HDD en dan zelf handmatig te kiezen welke bestanden in de cloud bewaard mogen blijven. Vanwege de automatische synchronisatie belanden veel bestanden automatisch in de cloud. Enerzijds onnodig, anderzijds wel handig zo'n automatische back up.

Zijn dit überhaupt een handige constructies? Ben ik de enige die zo gek is om maatregelen te overwegen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:24

Pazo

Mroaw?

@SniperEye Zeker niet. Ik heb bijvoorbeeld zelf Nextcloud draaien. Dus aan de ene kant is het nog in de cloud benaderbaar, aan de andere kant is wel in eigen beheer. Af een toe een offline backup maken op een externe HDD die bij mijn ouders ligt en je hebt gelijk ook een offside backup :)

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@SniperEye

Mijn iPhone slaat alles lokaal op. De foto’s die ik wil bewaren gooi in via “Photo’s Mobile“ naar mijn NAS.
De NAS is alleen lokaal te bereiken via de “thuis WiFi”. Of via WireGuard (raspberry pi zero) als ik niet thuis ben.

Zoals @Pazo maak ik ook backups.

1 Externe HD hangt via een USB aan de NAS (one way sync).
De NAS kijkt elke avond of er nieuwe foto’s erbij zijn gekomen. Zo ja, dan verstuurt hij ze naar de Extrene HD.

1 externe HD ligt bij mijn schoonouders.
Die zou ik eigenlijk vaker moeten halen en updaten.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Twee jaar geleden zouden al onze privé gegevens vrijgegeven worden in ons systeem. Je kon in principe alles zien (zie onderstaande plaatje).

Reden:
” Zodat voor werkgerelateerde zaken contact met elkaar opgenomen kan worden, dat medewerkers bereikbaar zijn voor een goede uitvoering van de werkzaamheden en samenwerking/afstemming”

Daar was/ben ik niet mee eens. Mijn directe collega's kunnen mij bereiken (via mail en mobiel). De rest kan mij gewoon via de mail (zoekfunctie) opzoeken.

Helaas heb ik dit vrij hoog moeten opspelen. Na vele mailtjes hebben ze een besluit genomen dat ze alleen de privé gegevens verborgen houden, voor degene die dit aangeven. Bij de rest is alles zichtbaar.
Ik snap dat de bovenste 3 en de onderste 4 zichtbaar zijn. En dat vind ik ook prima.

Zo nu en dan check ik mijn gegevens en ik zag vandaag dat mijn 06 nummer (aan de linkerkant) weer zichtbaar was.
Ik word hier zo simpel van....
Elke keer wordt er weer iets aangepast en soms krijg je daar een melding van. Meestal niet. Zoals nu.

Maar ja, weer een mail gestuurd naar de administratie of ze het weer willen verbergen.

Zijn dit soort zaken bij jullie werk wel goed geregeld?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:11
Polderviking schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:53:
[...]

Uiteindelijk moet je elke machine die onversleutelde data behandeld niet in eigen beheer 'vertrouwen'. Maar, email email zijnde, waarbij servers eigenlijk altijd deze kunnen lezen (tenzij PGP, maar dat doet niemand), zit er wel een waarde in het versleutelen in rust. Dat wil zeggen, Protonmail, en ook sommige andere providers, kunnen alle inkomende mail met je key versleutelen, ook niet reeds versleutelde mail. Tenzij ze liegen of niet specifiek jouw mail pre-versleuteling loggen, kan er dan ook niemand met een warrant bij. Dragnet surveillance bestrijd je dan effectief.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Op MijnOverheid staat een lijst met instellingen die toegang hebben (gevraagd) tot jouw persoonsgegevens in het BRP.

Het is me onduidelijk of en hoe je (toestemming voor) toegang tot Basisregistratie Personen (BRP) op MijnOverheid kunt intrekken.

Alleen al de "metadata" van wie in het verleden toegang had tot jouw persoonsgegevens vertelt een verhaal.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het maakt eigenlijk niet uit of het naar iemand anders' mening wel of niet ernstig genoeg is. Het zijn mijn persoonsgegevens en ik vind het niet prettig om geconfronteerd te (kunnen) worden met alle instanties waar ik ooit in aanraking ben geweest. De verbinding met mijn persoonsgegevens in het BRP is bij deze voorbeelden niet langer noodzakelijk voor het doel waarvoor ze vaak meer dan 10 jaar geleden uitgegeven zijn.

MijnOverheid zegt dat je bij de instantie(s) moet zijn, en één instantie waar ik contact mee heb gehad zegt dat mijn gegevens al verwijderd zijn. Maar toch staat de instantie nog in de lijst.

Kan dat überhaupt weg, of kan deze lijst enkel groeien? Heeft iemand met succes een instelling uit deze lijst gekregen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orinoco
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Orinoco

Unter den Linden

Redsandro schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:10:
Op MijnOverheid staat een lijst met instellingen die toegang hebben (gevraagd) tot jouw persoonsgegevens in het BRP.

Het is me onduidelijk of en hoe je (toestemming voor) toegang tot Basisregistratie Personen (BRP) op MijnOverheid kunt intrekken.

Alleen al de "metadata" van wie in het verleden toegang had tot jouw persoonsgegevens vertelt een verhaal.
***members only***

Het maakt eigenlijk niet uit of het naar iemand anders' mening wel of niet ernstig genoeg is. Het zijn mijn persoonsgegevens en ik vind het niet prettig om geconfronteerd te (kunnen) worden met alle instanties waar ik ooit in aanraking ben geweest. De verbinding met mijn persoonsgegevens in het BRP is bij deze voorbeelden niet langer noodzakelijk voor het doel waarvoor ze vaak meer dan 10 jaar geleden uitgegeven zijn.

MijnOverheid zegt dat je bij de instantie(s) moet zijn, en één instantie waar ik contact mee heb gehad zegt dat mijn gegevens al verwijderd zijn. Maar toch staat de instantie nog in de lijst.

Kan dat überhaupt weg, of kan deze lijst enkel groeien? Heeft iemand met succes een instelling uit deze lijst gekregen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Dat kun je via de gemeente regelen.
Je kijkt onder “indentiteit- inschrijving-verstrekkingsbeperking” daar staat bij mij “Beperkt”
Zo niet dan naar gemeentehuis 😀

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Orinoco schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:02:
[...]

Dat kun je via de gemeente regelen.
Je kijkt onder “indentiteit- inschrijving-verstrekkingsbeperking” daar staat bij mij “Beperkt”
Wat heb jij een fantastisch moderne gemeente. Ik kan bij mijn gemeente niet inloggen voor algemene zaken, behalve bij een parkeerportaal exclusief voor parkeervergunningen.

Overigens, dat BRP staat toch los van de gemeente? De gemeente waarin ik woon veranderd steeds. De BRP blijft de BRP. De verschillende instellingen hebben mijn persoonsgegevens opgevraagd bij het BRP; niet bij mijn gemeente. Die weten ze immers niet, totdat ze het opvragen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
Redsandro schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Wat heb jij een fantastisch moderne gemeente. Ik kan bij mijn gemeente niet inloggen voor algemene zaken, behalve bij een parkeerportaal exclusief voor parkeervergunningen.

Overigens, dat BRP staat toch los van de gemeente? De gemeente waarin ik woon veranderd steeds. De BRP blijft de BRP. De verschillende instellingen hebben mijn persoonsgegevens opgevraagd bij het BRP; niet bij mijn gemeente. Die weten ze immers niet, totdat ze het opvragen.
Jouw gemeente is wel de houder van je gegevens. Voordat het BRP heette, heette het GBA (Gemeentelijke Basisadministratie) Daar zou logischerwijs wel het startpunt moeten zijn om je inzage te beperken.

Verder geen ervaringen mee behalve dan dat ik heel lang geleden mijn vindbaarheid daar wel heb beperkt tot alleen noodzakelijke instanties. (dus geen kerken, e.a.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Redsandro
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:50:
[...]

Verder geen ervaringen mee behalve dan dat ik heel lang geleden mijn vindbaarheid daar wel heb beperkt tot alleen noodzakelijke instanties. (dus geen kerken, e.a.)
Interessant. Misschien toch maar eens een afspraak maken op het gemeentehuis. Ik vind het wel een vreemd verhaal, want het klinkt erg opt-out-achtig, terwijl de AVG all about opt-in is. Ik bedoel van sommige instanties is het begrijpelijk, maar kerken? :?

Bij iedere verhuizing gaan, in theorie althans, al je gegevens dus van gemeente naar gemeente. Of dat is niet meer zo, maar het aanspreekpunt van het BRP gaat van gemeente naar gemeente.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orinoco
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Orinoco

Unter den Linden

Redsandro schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:15:
[...]

Interessant. Misschien toch maar eens een afspraak maken op het gemeentehuis. Ik vind het wel een vreemd verhaal, want het klinkt erg opt-out-achtig, terwijl de AVG all about opt-in is. Ik bedoel van sommige instanties is het begrijpelijk, maar kerken? :?

Bij iedere verhuizing gaan, in theorie althans, al je gegevens dus van gemeente naar gemeente. Of dat is niet meer zo, maar het aanspreekpunt van het BRP gaat van gemeente naar gemeente.
De eventuele “Verstrekkingsbeperking” verhuist dan gewoon mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Hier kan je de verandering lezen van Proton

https://proton.me/support/upgrading-to-new-proton-plan

Als ik zo vlug lees veranderd er niet zo heel veel voor mij (plus abo).
Meer GB en ik kan 5 aliassen meer aanmaken.

Ik had stiekem gehoopt dat ik nu al onbeperkt aliassen kon aanmaken door hun nieuwe samenwerking.

Edit:

En hier staat het per plan uitgelegd:
https://proton.me/support/proton-plans

[Voor 12% gewijzigd door streamnl op 25-05-2022 20:26]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:32
Voor het eerst dat ik iets post in dit topic, ben benieuw hoe jullie hiermee omgaan.

Vorig jaar kreeg ik voor het eerst na het reserveren van een AirBnB een bericht van de verhuurder om mijzelf en gezin te registeren op een speciaal systeem. Dat was Smoobu.com.
De eigenaar vroeg mij om mijn paspoortgegevens en ook die van mijn vriendin en onze dochter daar te registreren zodat dat doorgegeven kan worden aan de overheid.
Ik sta er niet om te springen om paspoortgegevens vast te leggen in een systeem wat ik niet ken. Nadat ik mijn bezwaar kenbaar had gemaakt heb ik een alternatief verzonnen met de verhuurder voor het versturen van deze gegevens.

Doel van mij is om te voldoen aan de wet (dus registratie bij de overheid) maar niet om het overal in te voeren.
Nu gebeurt mij hetzelfde bij het reserveren van een AirBnB in Spanje. Verhuurder vraagt mij om de paspoortgegevens dit keer in Chekin in te voeren.
Er blijkt dit keer geen alternatief te zijn dus met enige frustratie heb ik het maar ingevoerd.

Ik ben benieuwd of andere Tweakers al tegen dit probleem aangelopen zijn. Hoe lossen jullie dit op? Of ben ik paranoide?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
Ik snap je probleem. Persoonlijk heb ik nog nooit wat geboekt bij AirBNB. Dat komt mede door de verhalen die de ronde doen over verstopte camera's en microfoons die in enkele kamers die via dat platform verhuurd worden zijn aangetroffen maar dat zijn natuurlijk zeldzaamheden.

Wat ik in voorkomend geval zou doen is:
  1. Privacy-policy lezen, waar valt dit bedrijf juridisch gezien onder? Wat wordt er voor welke termijn opgeslagen? Kan ik zelf de data verwijderen als ik het er niet meer wil hebben staan?
  2. Welke gegevens worden van mij gevraagd? Kopie paspoort is w.m.b. een no-go.
Persoonlijk wil ik zo min mogelijk gegevens geregistreerd hebben en boek daarom vooral via de grote sites een hotel of appartement waar ik pas bij aankomst mijzelf moet registreren. Wellicht niet de goedkoopste optie maar privacy en goedkoop / ease of use gaan meestal niet samen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
badkuip schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:15:
Doel van mij is om te voldoen aan de wet (dus registratie bij de overheid) maar niet om het overal in te voeren.
Nu gebeurt mij hetzelfde bij het reserveren van een AirBnB in Spanje. Verhuurder vraagt mij om de paspoortgegevens dit keer in Chekin in te voeren.
Er blijkt dit keer geen alternatief te zijn dus met enige frustratie heb ik het maar ingevoerd.

Ik ben benieuwd of andere Tweakers al tegen dit probleem aangelopen zijn. Hoe lossen jullie dit op? Of ben ik paranoide?
Volgens mij mag de verhuurder toch geen paspoortgegevens vragen? Alleen inzien, maar opvragen of ergens invoeren mag helemaal niet. Bovendien lees ik op AirBnB ook dat je je daar moet verifiëren, dus als dat daar al gebeurt is, waarom dan nog een keer bij een andere partij?

Allemaal leuk en aardig maar als het bij die derde partij misgaat en iemand heeft je gegevens kan je niet herleiden waar de lek vandaan komt, want volgens mij heeft AirBnB geen zicht op de derde partij.

En als het broodnodig moet, foto, documentnummer, BSN afdekken en groot watermerk waarvoor de kopie is bedoeld. Dan zie je enkel je naam, geboortedatum en waar je geboren bent. Meer is ook niet nodig.

Hier ook de regels wat wel en niet kan.

[Voor 5% gewijzigd door MysticX op 30-05-2022 03:20]

AMD Ryzen 7 5700X/AMD 7900 XTX/H1 V2 2022 -  MBP 16 M1 Max/32GPU/64GB/8TB - 14 Pro Max 512GB -  iPad Pro 2021 12.9

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:34

nst6ldr

Down with Big Tech.

Nu er steeds meer banken overstappen op Google/Apple Pay voor mobiele betalingen met NFC, vraag ik me af of de privacy-minded Tweaker nog een voorstel had voor een bank die niet aan dat feestje meedoet. Nog mooier zou zijn dat de bank app in F-Droid zou staan, maar zo'n bank heb ik nog niet zo 1-2-3 kunnen vinden.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt Apple Pay toch ook gewoon niet gebruiken? NFC: daar zijn handige portemonnees met afscherming voor. Bij een Rabobank oid heb je de app ook niet nodig, de website voldoet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

F_J_K schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:08:
Je kunt Apple Pay toch ook gewoon niet gebruiken? NFC: daar zijn handige portemonnees met afscherming voor. Bij een Rabobank oid heb je de app ook niet nodig, de website voldoet.
Natuurlijk heb ik de keuze om beide niet te gebruiken, maar dat was niet mijn vraag: is er een bank die er een eigen invulling op nahoud? Er is genoeg te vinden over allerlei software en diensten, zelfs internet providers. Zijn er Tweakers in dit topic die ooit banken hebben vergeleken op privacy?

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:16
nst6ldr schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:32:
[...]

Natuurlijk heb ik de keuze om beide niet te gebruiken, maar dat was niet mijn vraag: is er een bank die er een eigen invulling op nahoud? Er is genoeg te vinden over allerlei software en diensten, zelfs internet providers. Zijn er Tweakers in dit topic die ooit banken hebben vergeleken op privacy?
Alleen ING op dit moment volgens mij. Die hebben het nog in hun app zitten ipv van Google pay. Maar voor hoe lang? Je zou ook nog curve kunnen gebruiken, maar dat werkt niet met maestro en vpay kaarten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44
De banken die samen de Volksbank vormen (ASN, SNS en Regiobank) hebben ook nog hun eigen implementatie. In tegenstelling tot ING gebruiken ze daar een aparte app voor, Mobiel betalen.
Ik gebruik al geruime tijd de ASN versie, werkt prima.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
musicfreak schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 17:54:
De banken die samen de Volksbank vormen (ASN, SNS en Regiobank) hebben ook nog hun eigen implementatie. In tegenstelling tot ING gebruiken ze daar een aparte app voor, Mobiel betalen.
Ik gebruik al geruime tijd de ASN versie, werkt prima.
Maar sinds kort hebben ze wel ApplePay:
nieuws: Apple Pay is vanaf nu ook beschikbaar bij SNS Bank

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Beetje jammer dit:
Geachte heer X,

U heeft een vraag over het beschikbaar maken van de DigiD app op F-Droid of als losse APK.

Er zijn op dit moment geen plannen om de DigiD app in andere stores beschikbaar te maken.

Het ontwikkelen van de DigiD app voor Windows hebben we in onderzoek. Zodra hier meer over bekend is, leest u hierover op onze website.

Wij danken u hartelijk voor uw suggestie.

Wij zullen deze informatie gebruiken om ons product en/of onze werkwijze te verbeteren.
De ironie is dat ze dus blijkbaar helemaal een desktop applicatie gaan maken (zal wel zo'n waardeloos electron ding worden) voor een doelgroep die ik me gewoon niet kan bedenken, terwijl het volgens mij toch een kleine moeite is om de app in F-Droid/Aurora te zetten of anders met een disclaimer als APK op de website.

• SniperEye
Eerder plaatste ik in dit topic een vraag m.b.t. tot Protonmail i.c.m. SimpleLogin-aliassen. Inmiddels heb ik bij beiden een betaald account. Kennelijk zit er ook VPN bij Protonmail. Die ga ik aan de routerzijde inregelen wanneer ik over twee weken over ga naar mij nieuwe provider.

Dit dekt nog niet het cliënt side scannen van content op eigen apparaten aan zoals Apple bijvoorbeeld inmiddels in de VS doet. Ik vraag mij af of dit überhaupt te ondervangen is zonder de apparaten gewoonweg niet te gebruiken.

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
SniperEye schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:20:
Dit dekt nog niet het cliënt side scannen van content op eigen apparaten aan zoals Apple bijvoorbeeld inmiddels in de VS doet. Ik vraag mij af of dit überhaupt te ondervangen is zonder de apparaten gewoonweg niet te gebruiken.
Apple doet dit nu nog niet (ze zijn geschrokken van de reacties) maar Microsoft en sommige andere cloud aanbieders doen dit wel al op hun servers.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• SniperEye
Klopt wat je schrijft. Toch blijft de vraag daarmee staan: is het überhaupt te ondervangen waarbij je privacy gewaarborgd blijft?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Dat verhaal van DigID klinkt me bekend in de oren. Ik heb eind 2020 jaar ook al eens vragen gesteld omtrent open source en andere platformen:
ocf81 schreef op Tue, 17 Nov 2020 11:30
L.S.

In het afgelopen jaar is meerdere keren in het nieuws gekomen dat de overheid graag de beveiliging van DigID wil aanscherpen. Hierbij wordt het gebruik van een telefoon met de DigID app onontkomelijk, aangezien het gebruik van de app centraal wordt gesteld bij de aanscherping van de beveiliging. [1][2]

Nu heb ik geen probleem met smartphones, zolang zij mijn privacy maar in acht nemen. dat is bij iOS en Android helaas niet het geval, en het lijkt er ook niet op dat dit in de toekomst veel beter gaat worden. Het gebruik van Apple of Google diensten is daarom voor mij onacceptabel. Om die reden gebruik ik een telefoon met Sailfish OS.

Ik zou graag willen weten of de overheid ook apps voor Sailfish OS of andere pure linux varianten voor telefoons zoals Ubuntu Touch gaat ontwikkelen.

Indien het antwoord op de voorgaande vraag ontkennend is, dan wil ik graag weten op welke manier ik op de toekomst kan inloggen met het niveau substantieel.
Is het bijv. ook mogelijk om toegang te krijgen tot een API of een library waarmee ik zelf een app zou kunnen ontwikkelen?

Ik verneem graag uw antwoord.

Hoogachtend,
Na eerst 2 maanden te doen alsof hun neus bloed gaven ze helaas een antwoord helemaal niks mee kan:
Servicedesk DigiD schreef op Tue, 19 Jan 2021 15:32
Geachte <ocf81>,

U heeft een vraag of u de DigiD app ook kunt gebruiken op een toestel met Sailfish OS.

Op dit moment ontwikkelen wij de DigiD app alleen voor Android en iOS platvormen. De DigiD app is alleen vanuit die officiele appstores te downloaden.

Wij onderzoeken de mogelijkheid om de app op een andere manier of via andere stores aan te bieden. Hierin wordt een afweging gemaakt tussen veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.

Tevens vraagt u hoe u in de toekomst kunt inloggen met DigiD Substantieel. Wij onderzoeken op dit moment welke andere mogelijkheden er zijn om dit te kunnen doen, indien u als gebruiker niet beschikt over een Android of iOS mobiel apparaat met NFC-technologie en het juiste identiteitsbewijs.

Vragen
Heeft u vragen of opmerkingen? Reageer dan op deze e-mail. U kunt ons ook bellen op telefoonnummer 088-123 65 55 van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 22.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Servicedesk DigiD
Ze gaan verder niet in op de vraag of er dan niet een API voor in de plaats komt die het mogelijk zou maken om op andere platforms een app te ontwikkelen.
De overheid is er niet op uit om de privacy van haar burgers te bevorderen, dat is nu wel klip en klaar.

[Voor 111% gewijzigd door ocf81 op 14-06-2022 11:50]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +5Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

ocf81 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:35:
Dat verhaal van DigID klinkt me bekend in de oren. Ik heb eind 2020 jaar ook al eens vragen gesteld omtrent open source en andere platformen:

[...]

Na eerst 2 maanden te doen alsof hun neus bloed gaven ze helaas een antwoord helemaal niks mee kan:

[...]

Ze gaan verder niet in op de vraag of er dan niet een API voor in de plaats komt die het mogelijk zou maken om op andere platforms een app te ontwikkelen.
De overheid is er niet op uit om de privacy van haar burgers te bevorderen, dat is nu wel klip en klaar.
Misschien waag ik nog eens een mailtje naar de staatssecretaris van digitalisering, en zal daarbij een verwijzing naar het succes van de corona-melder doen. Niet geschoten is sowieso mis. :)

Ik heb ook een ticket uitstaan bij de Rabobank waarvoor ik was teruggebeld. De dame in kwestie was niet thuis in de materie, maar vroeg wel inhoudelijk naar argumenten die ze kon aandragen bij de afdeling die over de apps e.d. gaat. Daarbij heb ik ook m'n professionele credentials laten vallen om niet de indruk te wekken dat ik misschien die ene uitschieter ben die paranoïde is.

Over een week of twee hoor ik meer.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nst6ldr schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:31:
[...]

Misschien waag ik nog eens een mailtje naar de staatssecretaris van digitalisering, en zal daarbij een verwijzing naar het succes van de corona-melder doen. Niet geschoten is sowieso mis. :)
Ja, er is altijd die ene kleine kans dat er tóch rekening wordt gehouden met de burger die niet mee wil doen met de surveillancestaat,
Echter wordt er, net als met de afschaffing van cash, vooral geroeptoetert dat er rekening zal worden gehouden met de mensen die niet mee kunnen of willen terwijl de afbraak keihard wordt doorgezet. (in het geval van cash gaat de belastingdienst bij de middenstand langs met dreigementen van meer controle) Ik ben extreem sceptisch.
nst6ldr schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 23:31:
Ik heb ook een ticket uitstaan bij de Rabobank waarvoor ik was teruggebeld. De dame in kwestie was niet thuis in de materie, maar vroeg wel inhoudelijk naar argumenten die ze kon aandragen bij de afdeling die over de apps e.d. gaat. Daarbij heb ik ook m'n professionele credentials laten vallen om niet de indruk te wekken dat ik misschien die ene uitschieter ben die paranoïde is.

Over een week of twee hoor ik meer.
Op zich een terecht verzoek. F-Droid zal lastig worden, daar gaat alleen maar open source software in.

Ik leef op een iets voorzichtiger voet t.a.v. apps van banken. Sowieso zijn alle commerciële apps spyware, maar die regel pas ik bij banken dubbel en dwars toe.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

BTW, als je wil weten wie de grootste datastofzuiger is, dan moet je dit filmpje eens bekijken:

https://nitter.net/JamesEagle17/status/1536584361419620352

© ocf81 1981-infinity

• Ferruginous Hwk
ocf81 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:08:
Op zich een terecht verzoek. F-Droid zal lastig worden, daar gaat alleen maar open source software in.

Ik leef op een iets voorzichtiger voet t.a.v. apps van banken. Sowieso zijn alle commerciële apps spyware, maar die regel pas ik bij banken dubbel en dwars toe.
Volgens mij leef je niet helemaal meer in de realiteit als je op deze manier naar banken kijkt.
Maar goed, ieder zijn/haar keuzes.

Het blijft natuurlijk lastig om als bank elk besturingssysteem te ondersteunen.
Ik zou - als ik CISO binnen een bank was - ook terughoudend zijn om de app van de bank buiten de Appstores aan te bieden. Duizenden criminelen proberen dagelijks de banken over de hele wereld op een manier te beroven. Een losse apk (met onbekende / malafide herkomst) kan bij een bank veel (imago/financiële) schade veroorzaken.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ferruginous Hwk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:49:
[...]

Volgens mij leef je niet helemaal meer in de realiteit als je op deze manier naar banken kijkt.
Welk deel, dat alle commerciële apps spyware zijn, of dat banken nog erger zijn?
Banken zijn erg omdat zij door de overheid onder het mom van de AML wetgeving tot halve inlichtingendiensten zijn omgetoverd onder bedreiging van het afpakken van de banklicentie als ze niet meewerken. Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring met banken (heb er bij een gewerkt voor een tijdje) dat ze er ook weinig problemen mee hebben om toch wel relatief veel informatie over je te verzamelen. Dat alles bij elkaar doet mijn vertrouwen geen goed.
Ferruginous Hwk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:49:
Maar goed, ieder zijn/haar keuzes.

Het blijft natuurlijk lastig om als bank elk besturingssysteem te ondersteunen.
Ik zou - als ik CISO binnen een bank was - ook terughoudend zijn om de app van de bank buiten de Appstores aan te bieden. Duizenden criminelen proberen dagelijks de banken over de hele wereld op een manier te beroven. Een losse apk (met onbekende / malafide herkomst) kan bij een bank veel (imago/financiële) schade veroorzaken.
Je kan een getekende AppImage uitgeven die zou kunnen werken op min of meer alle linux telefoons, althans voor de basisfunctionaliteiten. Dat zou al een hele stap zijn t.o.v. klanten pesten, wat nu dus gebeurt door alles via de site te willen doen, waarbij men alle bevestigingen via de app wil doen. En nu ook steeds meer alles richting de app te pushen. Voor android klonen heb je sowieso al APK mirrors.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rupus
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
nst6ldr schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:00:
Nu er steeds meer banken overstappen op Google/Apple Pay voor mobiele betalingen met NFC, vraag ik me af of de privacy-minded Tweaker nog een voorstel had voor een bank die niet aan dat feestje meedoet. Nog mooier zou zijn dat de bank app in F-Droid zou staan, maar zo'n bank heb ik nog niet zo 1-2-3 kunnen vinden.
Ik heb niet echt de oplossing voor je die je zoekt, maar wil wel delen hoe ik hier tegenaan kijk/mee om ga.
Ik beschouw mezelf als privacy-minded, maar niet heel erg kundig op het gebied van digitale privacy.

Wat betreft banken apps: die gebruik ik simpelweg niet. Ik bankier alleen via mijn PC, niet mobiel.

Ik gebruik mijn mobiel sowieso al een aantal jaren heel erg beperkt, alleen voor bellen/sms/fotocamera/wekker. Netwerktoegang via wifi of breedband staat altijd uit. Er staan geen apps op, op een paar offline spelletjes na die ik er als apk naartioe heb gekopieerd.

Dit omdat ik niet voldoende tijd/energie/kennis heb om me voldoende in het onderwerp in te lezen in wat wel en niet schadelijk is, en daarom het zekere voor het onzekere neem. Mijn smartphone is ook al een jaar of 5 oud, niet meer up to date wat betreft OS of beveiligings updates, maar dat maakt niet uit omdat hij nooit het internet op gaat.

Ik besef me dar ik hierin wellicht wat extreem ben, maar de rust die ik ervoor terugkrijgt bevalt mij eigenlijk prima.

• nst6ldr

nst6ldr

Down with Big Tech.

Rupus schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Ik heb niet echt de oplossing voor je die je zoekt, maar wil wel delen hoe ik hier tegenaan kijk/mee om ga.
Ik beschouw mezelf als privacy-minded, maar niet heel erg kundig op het gebied van digitale privacy.

Wat betreft banken apps: die gebruik ik simpelweg niet. Ik bankier alleen via mijn PC, niet mobiel.

Ik gebruik mijn mobiel sowieso al een aantal jaren heel erg beperkt, alleen voor bellen/sms/fotocamera/wekker. Netwerktoegang via wifi of breedband staat altijd uit. Er staan geen apps op, op een paar offline spelletjes na die ik er als apk naartioe heb gekopieerd.

Dit omdat ik niet voldoende tijd/energie/kennis heb om me voldoende in het onderwerp in te lezen in wat wel en niet schadelijk is, en daarom het zekere voor het onzekere neem. Mijn smartphone is ook al een jaar of 5 oud, niet meer up to date wat betreft OS of beveiligings updates, maar dat maakt niet uit omdat hij nooit het internet op gaat.

Ik besef me dar ik hierin wellicht wat extreem ben, maar de rust die ik ervoor terugkrijgt bevalt mij eigenlijk prima.
Veilige high confidential mission critical software infrastructuur bouwen, normeringen toepassen, audits en up-to-date blijven op gebied van cyberveiligheid is m'n werk. Dus dat word een lastige.

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:08:
De eis dat applicaties open source moeten zijn gaat op voor de standaard F-Droid software repository. F-Droid ondersteund echter meerdere repositories die je als gebruiker zelf kan toevoegen. Het staat DigiD/Logius daarom vrij om een closed source applicatie aan te bieden in een eigen repository. Het echte probleem is dat men daar om onduidelijke niet aan wil beginnen en DigiD alleen via de Google en Apple stores beschikbaar stelt.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vandaag kwam ik een interessante reddit post tegen: https://www.teddit.net/r/...kay_leaked_eu_commission/

Toch wel schrikbarend hoe graag de EU big brother wil worden. Ze doen net alsof hun neus bloed qua privacy, maar tegelijkertijd vinden ze het niet erg als jan en alleman als crimineel getagged worden.
Kortom: een zeer foute beweging die gestopt moet worden

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
ocf81 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:38:
Vandaag kwam ik een interessante reddit post tegen: https://www.teddit.net/r/...kay_leaked_eu_commission/

Toch wel schrikbarend hoe graag de EU big brother wil worden. Ze doen net alsof hun neus bloed qua privacy, maar tegelijkertijd vinden ze het niet erg als jan en alleman als crimineel getagged worden.
Kortom: een zeer foute beweging die gestopt moet worden
Ik kan weinig met een vertaling op een vertaling van een gelekt document dat niet is in te zien en die ook elke vorm van context mist.
Een slechte bron dus.

De EU heeft veel op met de privacy van haar burgers en Duitsland al helemaal. Duitsland is - gelet op haar geschiedenis - erg alert op de privacy om een evt. herhaling te voorkomen.

Tegelijkertijd moet men wel zorgen voor een veilige omgeving voor ons allemaal. (kerntaak overheid)
Dat daar een spanningsveld zit is evident.

Als je ziet hoe het met de veiligheid is gesteld in bijvoorbeeld Mexico door de georganiseerde misdaad, e.a. door te laat en te beperkt ingrijpen en je ziet hoe groot de ondermijning hier in Nederland al aan het worden is (zie o.a. marengo-proces) en je wilt dat niet zul je actief moeten kunnen ingrijpen voordat het te groot is.

We hebben gelukkig een onafhankelijk rechts-, en democratisch toezichtssysteem dat de uitwassen van een dergelijk ingrijpen op onze privacy kan en weet te adresseren.

Ik maak mij zorgen om mijn privacy maar die ligt niet bij een gecontroleerde en democratisch gekozen overheid.

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Ik stel de volgende vraag even hier, wellicht de meeste kans, zullen vast meer mensen zitten hier met LineageOS:

Ik gebruik nu enkele jaren LineageOS op mijn Samsung telefoons, zonder Google Play Services en met Aurora Store. Vrijwel alles werkt, en voor die enkele app die niet werkt heb ik een goed alternatief gevonden.

Sinds kort heb ik mijn Samsung Galaxy S10plus geupgrade naar Lineage OS19.1 (Android 12 dus). Laatst kwam ik er laatst achter dat de DigiD-app niet goed werk: hij scant de QR code niet om in te kunnen loggen. Anders scan-apps werken werk gewoon. Rabobank scant binnen amper een halve seconden de QR-code bij een betaling. Dus aan de camera ligt het niet, denk echt dat het bij de DigiD app ligt. En bij OS18 / Android 11 werkte het wel gewoon. Iemand een idee waar het aan kan liggen? Kan nu nog inloggen met wachtwoord en SMS, maar liever schakel ik dat uit...

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Pazo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:47:
Ik stel de volgende vraag even hier, wellicht de meeste kans, zullen vast meer mensen zitten hier met LineageOS:

Ik gebruik nu enkele jaren LineageOS op mijn Samsung telefoons, zonder Google Play Services en met Aurora Store. Vrijwel alles werkt, en voor die enkele app die niet werkt heb ik een goed alternatief gevonden.

Sinds kort heb ik mijn Samsung Galaxy S10plus geupgrade naar Lineage OS19.1 (Android 12 dus). Laatst kwam ik er laatst achter dat de DigiD-app niet goed werk: hij scant de QR code niet om in te kunnen loggen. Anders scan-apps werken werk gewoon. Rabobank scant binnen amper een halve seconden de QR-code bij een betaling. Dus aan de camera ligt het niet, denk echt dat het bij de DigiD app ligt. En bij OS18 / Android 11 werkte het wel gewoon. Iemand een idee waar het aan kan liggen? Kan nu nog inloggen met wachtwoord en SMS, maar liever schakel ik dat uit...
Android 12 is op heel veel vlakken een drama. Met custom Roms zou ik extra goed in de gaten houden of er iets verbetert is. Maar zolang je geen grote problemen had met Android 11, dan zou ik daar weer naar terug gaan.

Zelf een officiële update van Android 12 hier op mijn Oneplus 8, heeft alles om zeep geholpen.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Hmm dat zou wel balen zijn. Alles werkt verder tov Android 11, behalve dus het scannen van de QR-code in de Digid app :/

• streamnl
  • Niet online
Oke... waarschijnlijk wisten jullie dit wel al maar ik kom hier net pas achter.

Mij was bekend dat Proton, SimpleLogin had overgenomen. Daarom kregen wij meer aliassen bij Proton.
Daardoor hebben we er nu 15 e-mailadressen (betaalde account)

Maar waar ik net pas achter kwam, je kan bij SimpleLogin ook inloggen via een "Proton button" .
Dan heb je bij SimpleLogin ook het premium account.

"Current Plan
Premium subscription managed by Proton."

Meer dan ik dacht...

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik wist het ook niet, dank voor de tip!

• streamnl
  • Niet online
Ik las daarna op Reddit dat dit nog niet zo heel lang actief is gemaakt.

You can now link your Proton and SimpleLogin accounts

Meer dan ik dacht...

• streamnl
  • Niet online
Edit:
En het wordt (tenminste, dat vind ik) steeds beter. Een bericht onder de desbetreffende Reddit post:

For those using Bitwarden, you can also integrate Simple Login into it to auto generate email addresses in the tool.

Uitleg staat onderaan:
https://bitwarden.com/help/generator/#username-types

(Heb het zelf nog niet geprobeerd)

Meer dan ik dacht...

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:14
Ik heb het sinds vandaag actief en ook de Bitwarden integratie getest. Het werkt echt uitstekend. Dit heeft wat mij betreft echt een meerwaarde.
Bitwarden genereert automatisch een emailadres, linkt dit aan je SimpleLogin account, en dit linkt dan weer naar je echte mailadres. Zelfs reageren op zo'n mail met je eigen emailadres is mogelijk, en de ontvanger ziet dan alleen de alias van SimpleLogin. Helemaal automatisch. Prachtig systeem dat ik helaas nu pas ontdek.

• streamnl
  • Niet online
@Sjnieboon ”helaas pas nu ontdekt “
Dit was er vorige week nog niet ;)

Maar ik vind het ook goed werken.
Je moet de selfhosted versie van Bitwarden wel even updaten naar de nieuwste versie.

Maar.. wat ik wel netjes vind.. ook op de “originele” gratis variant, werkt het.

Meer dan ik dacht...

• Sjnieboon
streamnl schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:41:
@Sjnieboon ”helaas pas nu ontdekt “
Dit was er vorige week nog niet ;)
Klopt, maar SimpleLogin als een opzichzelf staande service wel. Helemaal top dat het nu bij Protonmail inbegrepen is, maar ik had er graag al een hele tijd gebruik van willen maken tegen betaling. Dat bedoel ik meer.

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:28
Sjnieboon schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:30:
Ik heb het sinds vandaag actief en ook de Bitwarden integratie getest. Het werkt echt uitstekend. Dit heeft wat mij betreft echt een meerwaarde.
Bitwarden genereert automatisch een emailadres, linkt dit aan je SimpleLogin account, en dit linkt dan weer naar je echte mailadres. Zelfs reageren op zo'n mail met je eigen emailadres is mogelijk, en de ontvanger ziet dan alleen de alias van SimpleLogin. Helemaal automatisch. Prachtig systeem dat ik helaas nu pas ontdek.
Dat is handig? Volgens mij heeft DuckDuckGo ook zo’n optie.

• Wachten...
  • Nu online
@streamnl @Sjnieboon

Ik had hier nog nooit van gehoord. Ik weet nog niet hoe het exact werkt, maar ik ga er zeker naar kijken.

Heeft dit ook zin met bestaande emails die je ergens gebruikt voor inloggen (ik bedoel dan om deze om te zetten naar een alias account email)?

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44
Dank voor deze tip! Bitwarden bied ook integratie met AnonAddy en Firefox relay aan zie ik, gebruik zelf de eerste.

• streamnl
  • Niet online
Helaas werkt het nog niet in de app.
Of ik zie het niet.
Hopelijk komt dat snel.

@Wachten...
Dat ligt helemaal aan hoe jij alles gescheiden wilt houden.
Ik heb nu mijn domein gekoppeld aan Proton. Het nadeel is dat ik dan een limiet heb voor mijn aliassen.

Op dit moment twijfel ik wat ik (!!) ga doen, of mijn domein loskoppelen bij Proton en dat dan weer koppelen aan Simplelogin.

Of ik verzin een nieuwe domein die ik gebruik voor SimpleLogin en dan ga ik (weer) een hoop adressen verhuizen.
(Ik denk dat het optie 2 gaat worden)

Gebruik je een eigen domein in SimpleLogin, dan kan je onbeperkt aliassen verzinnen voor jouw domein zonder iets er tussen.

Spam@jouwdomein.com ipv spam.bsbdb@simplelogin.com

Let wel, ik heb me sinds gisteren voor het eerst wat verdiept in SimpleLogin. Grote kans dat ik belangrijke zaken over het hoofd zie.

Meer dan ik dacht...

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

streamnl schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:16:
Of ik verzin een nieuwe domein die ik gebruik voor SimpleLogin en dan ga ik (weer) een hoop adressen verhuizen.
Waarom verhuizen? Je kunt de huidige situatie zo laten en dan die SimpleLogin gebruiken om het vanaf het tweede domein door te sturen, toch? Dus bijvoorbeeld ziggo@streamnl-spam.nl => streamnl@realdomein.nl.

• Wachten...
  • Nu online
Helaas werkt het nog niet in de app.
Of ik zie het niet.
Hopelijk komt dat snel.

@Wachten...
Dat ligt helemaal aan hoe jij alles gescheiden wilt houden.
Ik heb nu mijn domein gekoppeld aan Proton. Het nadeel is dat ik dan een limiet heb voor mijn aliassen.

Op dit moment twijfel ik wat ik (!!) ga doen, of mijn domein loskoppelen bij Proton en dat dan weer koppelen aan Simplelogin.

(Ik denk dat het optie 2 gaat worden)

Gebruik je een eigen domein in SimpleLogin, dan kan je onbeperkt aliassen verzinnen voor jouw domein zonder iets er tussen.

Spam@jouwdomein.com ipv spam.bsbdb@simplelogin.com

Let wel, ik heb me sinds gisteren voor het eerst wat verdiept in SimpleLogin. Grote kans dat ik belangrijke zaken over het hoofd zie.
Maar kun je het ook gebruiken zonder domeinnaam? Dan krijg je wel alleen van die vage e-mails waaronder je verstuurd zeker (van simplelogin)?

Wat ik voornamelijk wil, is dat bij een datalek mijn email niet zichtbaar is. Dat is voor mij het belangrijkste. Ik heb namelijk ook een domeinnaam, en deze gebruik ik echt alleen voor hele belangrijke emails en daar maak ik dan aliassen voor aan (dit zijn er maar een handjevol) dus is goed te beheren zonder simplelogin.

De protonmail is meer voor alle random stuff. (Dus zonder eigen domein)

• Sjnieboon
Het nadeel is dat ik dan een limiet heb voor mijn aliassen.
Maar dat heb je dus niet (meer) als je SimpleLogin gebruikt. Daar kun je nu onbeperkt aliassen aan laten maken, en deze stuurt het door naar je primaire mail account van Proton (eigen domein of niet).
Daarna met wat regeltjes de boel een beetje organiseren.

• Wachten...
  • Nu online
Sjnieboon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:33:
[...]

Maar dat heb je dus niet (meer) als je SimpleLogin gebruikt. Daar kun je nu onbeperkt aliassen aan laten maken, en deze stuurt het door naar je primaire mail account van Proton (eigen domein of niet).
Daarna met wat regeltjes de boel een beetje organiseren.
Je moet dan wel een betaald account hebben, anders kun je maar tot 10 aliassen maken.
Maar klopt het dat als je GEEN eigen domeinnaam gebruikt (dus een protonmail account) dat Simplelogin dan van de vage email adressen aanmaakt waaronder je emails verstuurd?

• Sjnieboon
Wachten... schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Je moet dan wel een betaald account hebben, anders kun je maar tot 10 aliassen maken.
Maar klopt het dat als je GEEN eigen domeinnaam gebruikt (dus een protonmail account) dat Simplelogin dan van de vage email adressen aanmaakt waaronder je emails verstuurd?
Het ging over de nieuwe feature voor Proton waarbij je met een betaald abonnement (van Proton dus) 'gratis' de premium versie van SimpleLogin krijgt. Dus daar ging ik even van uit.

Je krijgt sowieso van die 'wazige' adressen van SimpleLogin, maar dat zal <insert random webshop> een rotzorg zijn. Als je dit voor reguliere email wilt gebruiken (waar ik het nut niet van inzie, maar ik hoor graag voorbeelden waar ik niet aan heb gedacht) lijkt me dit niet de meest mooie manier nee.

• streamnl
  • Niet online
Sjnieboon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Het ging over de nieuwe feature voor Proton waarbij je met een betaald abonnement (van Proton dus) 'gratis' de premium versie van SimpleLogin krijgt. Dus daar ging ik even van uit.

Je krijgt sowieso van die 'wazige' adressen van SimpleLogin, maar dat zal <insert random webshop> een rotzorg zijn. Als je dit voor reguliere email wilt gebruiken (waar ik het nut niet van inzie, maar ik hoor graag voorbeelden waar ik niet aan heb gedacht) lijkt me dit niet de meest mooie manier nee.
Ik druk me verkeerd uit. Je hoeft inderdaad niet te verhuizen maar als je onbeperkt aliassen op je domein wilt, dan moet je bij je hostingbedrijf wel de gegevens veranderen (mx enzo) naar die van SimpleLogin.

Ik wil het aanpassen omdat het dan “mooi” staat.
Winkel1@streamnl.nl.
Maar… wat @Sjnieboon is zeker waar. Eigenlijk boeit het niet.
Aan de andere kant, als je bijv. bij Coolblue in de winkel staat en je moet je e-mail uitspreken, dan is de “mooie variant “ wel een stuk gemakkelijker.
Coolblue@streamnl.nl
Bakker@streamnl.nl
Etc etc
(Mijn domeinnaam is goed uit te spreken)

Meer dan ik dacht...

• Wachten...
  • Nu online
streamnl schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Ik druk me verkeerd uit. Je hoeft inderdaad niet te verhuizen maar als je onbeperkt aliassen op je domein wilt, dan moet je bij je hostingbedrijf wel de gegevens veranderen (mx enzo) naar die van SimpleLogin.

Ik wil het aanpassen omdat het dan “mooi” staat.
Winkel1@streamnl.nl.
Maar… wat @Sjnieboon is zeker waar. Eigenlijk boeit het niet.
Aan de andere kant, als je bijv. bij Coolblue in de winkel staat en je moet je e-mail uitspreken, dan is de “mooie variant “ wel een stuk gemakkelijker.
Coolblue@streamnl.nl
Bakker@streamnl.nl
Etc etc
(Mijn domeinnaam is goed uit te spreken)
Ja precies, hier ben ik op zich ook wel fan van, maar aan de andere kan boeit het weer weinig, dus misschien moet ik het maar loslaten. Het scheelt toch ook weer 10 euro per jaar een een domeinnaam ;)

Klopt het trouwens @Sjnieboon dat de simplelogin functie nog niet in de selfhosted versie van Bitwarden zit?
Ik ben aan het zoeken, maar kan dit nergens vinden.

En als ik het goed begrijp kun je dan in Bitwarden automatisch een email adres aan laten maken?
Er is helaas nog echt weinig te vinden over Simplelogin. Wat zijn nog de voordelen van het zelf hosten? Is dat puur dat je alles in eigen beheer hebt, of heb je net als Bitwarden dan ook toegang tot alle functies (in dit geval onbeperkt aliassen?

[Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 02-08-2022 11:07]

• Sjnieboon
Wachten... schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Ja precies, hier ben ik op zich ook wel fan van, maar aan de andere kan boeit het weer weinig, dus misschien moet ik het maar loslaten. Het scheelt toch ook weer 10 euro per jaar een een domeinnaam ;)

Klopt het trouwens @Sjnieboon dat de simplelogin functie nog niet in de selfhosted versie van Bitwarden zit?

En als ik het goed begrijp kun je dan in Bitwarden automatisch een email adres aan laten maken?
Er is helaas nog echt weinig te vinden over Simplelogin. Wat zijn nog de voordelen van het zelf hosten? Is dat puur dat je alles in eigen beheer hebt, of heb je net als Bitwarden dan ook toegang tot alle functies (in dit geval onbeperkt aliassen?
Ik gebruik de selfhosted versie van Bitwarden (niet de rs variant, gewoon de officiële) en kan via de Chrome/Firefox extensie een emailadres laten genereren. De Android app heeft dit nog niet voor zover ik zie.

• Wachten...
  • Nu online
Sjnieboon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:11:
[...]

Ik gebruik de selfhosted versie van Bitwarden (niet de rs variant, gewoon de officiële) en kan via de Chrome/Firefox extensie een emailadres laten genereren. De Android app heeft dit nog niet voor zover ik zie.
Klopt ik heb deze optie ook, maar ik zie nergens de optie voor SimpleLogin.
Enig idee hoe wat of waar ik dit kan vinden/activeren?

En hebben jullie (@streamnl ) ook al jullie bestaande logins gewijzigd naar een SimpleLogin email?

• streamnl
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Een eigen domein is wel prettig hoor.
Bij Strato is het “maar” 4,80 per jaar (zonder korting)
Ik gebruik ook de selfhosted versie. Puur om alles in eigen beheer te hebben.
Dat je dan (bijna) alle functies hebt, is mooi meegenomen.

@Wachten...
Kijk eens mijn berichten terug. Daar staat ergens een link waar je de uitleg kan vinden.

[Voor 4% gewijzigd door streamnl op 02-08-2022 11:20]

Meer dan ik dacht...

• Wachten...
  • Nu online
streamnl schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Een eigen domein is wel prettig hoor.
Bij Strato is het “maar” 4,80 per jaar (zonder korting)
Ik gebruik ook de selfhosted versie. Puur om alles in eigen beheer te hebben.
Dat je dan (bijna) alle functies hebt, is mooi meegenomen.
Is een eigen domein ook nog veiliger, of is het echt puur voor gemak?

En host jij SimpleLogin dan ook zelf? En zo ja waarop host je het, en heb je dan onbeperkt aliassen?

Hier vond ik trouwens hoe je SimpleLogin moet gebruiken i.c.m. Bitwarden.

@streamnl Ik had het inmiddels gevonden. Wellicht dezelfde link, maar zat al in Duckduckgo om een search te doen :)

[Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 02-08-2022 11:23]

• Sjnieboon
Ik zie het bij de Generator, dan de optie Gebruikersnaam -> Doorgestuurd emailadres:

• Wachten...
  • Nu online
Sjnieboon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:29:
Ik zie het bij de Generator, dan de optie Gebruikersnaam -> Doorgestuurd emailadres:

[Afbeelding]
Ja dank je, ik had het gevonden inderdaad.

• Wachten...
  • Nu online
@Sjnieboon Waarom vind ik in de docs nergens iets terug over waar ik de API kan vinden?
Weet jij waar ik die kan vinden, want deze heb ik nodig bij Bitwarden.

• Sjnieboon
Wachten... schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:33:
@Sjnieboon Waarom vind ik in de docs nergens iets terug over waar ik de API kan vinden?
Weet jij waar ik die kan vinden, want deze heb ik nodig bij Bitwarden.
In SimpleLogin heb je rechtsboven je profiel (soort avatar met je initialen). Als je daarop klikt zie je een menu met API. Daar kun je een API key voor Bitwarden aanmaken.

• Wachten...
  • Nu online
Sjnieboon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:52:
[...]

In SimpleLogin heb je rechtsboven je profiel (soort avatar met je initialen). Als je daarop klikt zie je een menu met API. Daar kun je een API key voor Bitwarden aanmaken.
Ja ik had het echt nu net gevonden. Raar dat ze dat nergens even in de docs zetten.

Dat SimpleLogin is wel echt ideaal zeg, zeker de combinatie met Bitwarden is echt heerlijk.

Weet jij of je onbeperkt aliassen hebt als je het zelf host? Of staat dit er helemaal los van?
Het enige waar ik namelijk tegenaan ga lopen is het aantal aliassen.

Nog even een vraagje
Als je een betaald Protonmail account neemt, dan kun je 15 emails aanmaken. Klopt het dat je dan voor familieleden ook accounts kunt maken, en dat deze ook onbeperkt SimpleLogin aliassen aan kunnen maken? Als dat zo is, dan neem ik gelijk een betaald account daar.

• Sjnieboon
Wachten... schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:58:
[...]

Ja ik had het echt nu net gevonden. Raar dat ze dat nergens even in de docs zetten.

Dat SimpleLogin is wel echt ideaal zeg, zeker de combinatie met Bitwarden is echt heerlijk.

Weet jij of je onbeperkt aliassen hebt als je het zelf host? Of staat dit er helemaal los van?
Het enige waar ik namelijk tegenaan ga lopen is het aantal aliassen.
Ik host SimpleLogin zelf niet, dus geen idee.
Wachten... schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:58:
Nog even een vraagje
Als je een betaald Protonmail account neemt, dan kun je 15 emails aanmaken. Klopt het dat je dan voor familieleden ook accounts kunt maken, en dat deze ook onbeperkt SimpleLogin aliassen aan kunnen maken? Als dat zo is, dan neem ik gelijk een betaald account daar.
Nee. Als je een betaald Protonmail account hebt heb je dus maar 1 account waar alle e-mailadressen/aliassen die je aanmaakt aan gekoppeld zijn. Je kunt dus geen aparte login voor familieleden maken, daar heb je een apart Proton account voor nodig (of het Visionary account volgens mij -> prijzig).

• Wachten...
  • Nu online
Sjnieboon schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:04:
[...]

Ik host SimpleLogin zelf niet, dus geen idee.

[...]

Nee. Als je een betaald Protonmail account hebt heb je dus maar 1 account waar alle e-mailadressen/aliassen die je aanmaakt aan gekoppeld zijn. Je kunt dus geen aparte login voor familieleden maken, daar heb je een apart Proton account voor nodig (of het Visionary account volgens mij -> prijzig).
Dat is wel echt heel jammer. Het wordt dan best een duur geintje als je voor iedereen in het gezin een apart betaald account moet hebben.

• streamnl
  • Niet online
Domein (iets gemakkelijk met fam achternaam) ~ 5 tot 10 euro pj
Proton betaald (8 euro pm, als je per 2 jaar betaald)
Selfhosted Bitwarden (gratis)
Bitwarden fam (6 personen) 3,33 dollar pm (als je per jaar betaald)

Dan heb je:
Een eigen domein, mocht je ooit overstappen, dan hoef je niet te klooien
Een goeie e-mail dienst
Een goeie VPN dienst
Alle functies bij Bitwarden
Een Drive opslag (iets van 500GB)
SimpleLogin waar je onbeperkt aliassen kan aanmaken voor je fam, zodat iedereen een eigen mail heeft.
Pappa@famdomeinnaam.nl
Mamma@famdomeinnaam.nl
Zoon/dochter@famdomeinnaam.nl

Ik vind dit best wel netjes.

Meer dan ik dacht...

• Wachten...
  • Nu online
streamnl schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:27:
Domein (iets gemakkelijk met fam achternaam) ~ 5 tot 10 euro pj
Proton betaald (8 euro pm, als je per 2 jaar betaald)
Selfhosted Bitwarden (gratis)
Bitwarden fam (6 personen) 3,33 dollar pm (als je per jaar betaald)

Dan heb je:
Een eigen domein, mocht je ooit overstappen, dan hoef je niet te klooien
Een goeie e-mail dienst
Een goeie VPN dienst
Alle functies bij Bitwarden
Een Drive opslag (iets van 500GB)
SimpleLogin waar je onbeperkt aliassen kan aanmaken voor je fam, zodat iedereen een eigen mail heeft.
Pappa@famdomeinnaam.nl
Mamma@famdomeinnaam.nl
Zoon/dochter@famdomeinnaam.nl

Ik vind dit best wel netjes.
Maar hoe werkt dit dan precies? Want die 8 euro per jaar voor protonmail is dan maar voor 1 account zei je eerder toch? Ik ben even de draad even kwijt nu.

Of werkt het weer anders bij protonmail als je een eigen domein hebt ofzo?

• streamnl
  • Niet online
Hoe ik jouw situatie voor me zie.

1X Domein (iets gemakkelijk met fam achternaam) ~ 5 tot 10 euro pj
1X Proton betaald (8 euro pm, als je per 2 jaar betaald)
De rest van de fam proton gratis variant.

1X Bitwarden fam (6 personen) 3,33 dollar pm (als je per jaar betaald)
(je wachtwoorden zou ik 100% gescheiden houden. Dat je kids nooit bij de wachtwoorden kunnen komen van de ouders)

Jij voegt je domein toe in SimpleLogin.
(je moet dan bij je hosting bedrijf de gegevens invullen die je dan krijgt van SimpleLogin)

Jij voegt bij "mailbox" alle emails in die je wilt gebruiken.
Protonmail pappa (betaalde variant)
Protonmail mamma (gratis variant)
Protonmail kind1 (gratis variant)
Protonmail kind2 (gratis variant)

Dan kan jij daar allerlei verschillende aliassen aanmaken en die koppelen aan de desbetreffende mail.
pappa@my-domain.com => Protonmail pappa (betaalde variant)
mamma@my-domain.com => Protonmail mamma (gratis variant)
Kind1@my-domain.com => Protonmail kind1 (gratis variant)
Kind2@my-domain.com => Protonmail kind2 (gratis variant)

Als ik in jouw schoenen stond, dan zou ik persoonlijk dit echt gaan uitzoeken of dit kan. Ik denk het wel.
Of dit echt werkt, geen idee. Dat zal je echt zelf moeten uitzoeken/ondervinden.

Members only:

Mocht iemand anders hier er anders over denken, vul aub aan/verbeter mij waar nodig is.

Meer dan ik dacht...

• Wachten...
  • Nu online
streamnl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:38:
Hoe ik jouw situatie voor me zie.

1X Domein (iets gemakkelijk met fam achternaam) ~ 5 tot 10 euro pj
1X Proton betaald (8 euro pm, als je per 2 jaar betaald)
De rest van de fam proton gratis variant.

1X Bitwarden fam (6 personen) 3,33 dollar pm (als je per jaar betaald)
(je wachtwoorden zou ik 100% gescheiden houden. Dat je kids nooit bij de wachtwoorden kunnen komen van de ouders)

Jij voegt je domein toe in SimpleLogin.
(je moet dan bij je hosting bedrijf de gegevens invullen die je dan krijgt van SimpleLogin)

Jij voegt bij "mailbox" alle emails in die je wilt gebruiken.
Protonmail pappa (betaalde variant)
Protonmail mamma (gratis variant)
Protonmail kind1 (gratis variant)
Protonmail kind2 (gratis variant)

Dan kan jij daar allerlei verschillende aliassen aanmaken en die koppelen aan de desbetreffende mail.
pappa@my-domain.com => Protonmail pappa (betaalde variant)
mamma@my-domain.com => Protonmail mamma (gratis variant)
Kind1@my-domain.com => Protonmail kind1 (gratis variant)
Kind2@my-domain.com => Protonmail kind2 (gratis variant)

Als ik in jouw schoenen stond, dan zou ik persoonlijk dit echt gaan uitzoeken of dit kan. Ik denk het wel.
Of dit echt werkt, geen idee. Dat zal je echt zelf moeten uitzoeken/ondervinden.

***members only***

Mocht iemand anders hier er anders over denken, vul aub aan/verbeter mij waar nodig is.
Oke duidelijk verhaal. Ik dacht dat jij dit zelf ook al op deze manier gebruikte, maar ik moet dus even kijken of dit mogelijk is. op deze manier. Het enige is wel dat ik dit ook direct met mijn ouders en nog 2 vrienden wil doen. Het enige wat ik niet wil is dat ik op de één of andere manier hun accounts beheer.

Members only: title

• oak3
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:40
Sinds kort ook simplelogin en ipv mijn huidige email + domein te vervangen, heb ik simpelweg een subdomein aangemaakt op mijn bestaande domein. Dus mijn standaard email name@my-domain.com. Voor simplelogin heb ik website@sub.my-domain.com.

In het voorbeeld hierboven zou je dus voor ieder kind een eigen subdomein kunnen doen waardoor ze de volledige functionaliteit van simplelogin krijgen:
winkel@kind.my-domain.com

Hoeft je niet meerdere domeinen aan te schaffen.

• Sjnieboon
streamnl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:38:

***members only***

Je hebt in Bitwarden ook de mogelijkheid om een 'emergency contact' aan te wijzen. Dan geef je het mailadres van je vrouw op (werkt met invite systeem) en geef je bijv aan: als ik x dagen/weken niet heb ingelogd op Bitwarden krijgt mijn vrouw een 'magic link' toegestuurd waarmee ze direct in jouw Bitwarden is ingelogd.

Daarnaast kun je om wachtwoorden te delen organisaties aanmaken. Zo hebben mijn vrouw en ik ons eigen Bitwarden account, maar kunnen we alleen bij de gedeelde wachtwoorden in die organisatie.

• streamnl
  • Niet online
Sjnieboon schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Je hebt in Bitwarden ook de mogelijkheid om een 'emergency contact' aan te wijzen. Dan geef je het mailadres van je vrouw op (werkt met invite systeem) en geef je bijv aan: als ik x dagen/weken niet heb ingelogd op Bitwarden krijgt mijn vrouw een 'magic link' toegestuurd waarmee ze direct in jouw Bitwarden is ingelogd.

Daarnaast kun je om wachtwoorden te delen organisaties aanmaken. Zo hebben mijn vrouw en ik ons eigen Bitwarden account, maar kunnen we alleen bij de gedeelde wachtwoorden in die organisatie.
Ook al zitten we in de "Persoonlijke Privacy Topic", ik zou niet weten waar zij niet in mag komen.
Zij mag al mijn gegevens weten (en ik die van haar).

Meer dan ik dacht...

• Sjnieboon
streamnl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Ook al zitten we in de "Persoonlijke Privacy Topic", ik zou niet weten waar zij niet in mag komen.
Zij mag al mijn gegevens weten (en ik die van haar).
Heel mooi dat dat zo is. En hopelijk blijft dat zo ;)
Mocht het een keer niet goed tussen jullie gaan dan zou je potentieel wel vervelende dingen kunnen doen. Al is het maar een password change...

• Wachten...
  • Nu online
Sjnieboon schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Mocht het een keer niet goed tussen jullie gaan dan zou je potentieel wel vervelende dingen kunnen doen. Al is het maar een password change...
Plus het feit dat je van beide werkelijk alles op straat gooit als er ooit een hack is o.i.d. (ook al is de kans klein). Je gaat er niet vanuit, maar stel je vrouw is een keer slordig met uitloggen ergens, dan liggen ook jouw gegevens open en bloot. Ik zou dat nooit willen.

Mijn gegevens zijn van mij en door middel van organisaties binnen bitwarden en de emergency instelling, kun je alles netjes en goed regelen.

Desnoods doe je jouw/jullie wachtwoord in een kluis (op een papiertje)

• streamnl
  • Niet online
Sjnieboon schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:54:
[...]

Ik wil niet in een relatie zitten waar je persoonlijke zaken gescheiden wilt houden. Zij gelukkig ook niet.

Mocht het fout gaan, dan zal je toch een hoop dingen moeten regelen, en dit zal er dan 1 van zijn.
In dat geval kan ik haar mapje exporteren, zodat zij die in haar nieuwe account kan importeren.
Ideale situatie, I know.

Daarna voor de zekerheid bij de belangrijke sites weer de wachtwoorden aanpassen :)
(en hopelijk doet zij dat dan ook, al betwijfel ik dat. Zij is hier "mee bezig" door mij :/ )

Edit: Bitwarden logt automatisch uit na 1 min, zodra we die niet gebruiken.

[Voor 3% gewijzigd door streamnl op 03-08-2022 12:11]

Meer dan ik dacht...

• Sjnieboon
streamnl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Ik wil niet in een relatie zitten waar je persoonlijke zaken gescheiden wilt houden. Zij gelukkig ook niet.

Mocht het fout gaan, dan zal je toch een hoop dingen moeten regelen, en dit zal er dan 1 van zijn.
In dat geval kan ik haar mapje exporteren, zodat zij die in haar nieuwe account kan importeren.
Ideale situatie, I know.

Daarna voor de zekerheid bij de belangrijke sites weer de wachtwoorden aanpassen :)
(en hopelijk doet zij dat dan ook, al betwijfel ik dat. Zij is hier "mee bezig" door mij :/ )

Edit: Bitwarden logt automatisch uit zodra we die niet gebruiken.
Begrijp me niet verkeerd. Als dat voor jullie werkt is het prima. Maar we zitten hier inderdaad in het Persoonlijke Privacy Topic, en juist dit soort zaken zou je gescheiden moeten houden wat mij betreft. Mijn vrouw mag ook al mijn accounts inzien, zonder problemen, maar waarom zou ze dat moeten? Tot het moment dat er iets met mij gebeurd zie ik daar geen reden voor. Dat is ook een stuk vertrouwen in een relatie; niet alles kunnen en willen weten (controle modus, zeg maar). Ik zeg niet dat dat bij jullie zo is hè.
Kennen jullie elkaars DigiD dan ook (om maar wat te roepen)?

• streamnl
  • Niet online
Sjnieboon schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:15:
[...]

Begrijp me niet verkeerd. Als dat voor jullie werkt is het prima. Maar we zitten hier inderdaad in het Persoonlijke Privacy Topic, en juist dit soort zaken zou je gescheiden moeten houden wat mij betreft. Mijn vrouw mag ook al mijn accounts inzien, zonder problemen, maar waarom zou ze dat moeten? Tot het moment dat er iets met mij gebeurd zie ik daar geen reden voor. Dat is ook een stuk vertrouwen in een relatie; niet alles kunnen en willen weten (controle modus, zeg maar). Ik zeg niet dat dat bij jullie zo is hè.
Kennen jullie elkaars DigiD dan ook (om maar wat te roepen)?
Members only:

De rest van de wereld, die vertrouw ik niet.

Meer dan ik dacht...

• Wachten...
  • Nu online
streamnl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

***members only***

De rest van de wereld, die vertrouw ik niet.
Zoals @Sjnieboon al aangeeft heeft het niks met vertrouwen te maken. Mijn vrouw mag ook alles inzien etc. Dat gezegd hebbende gaat het hier ook om een stuk beveiliging. De instellingen "organisaties" en "emergency" zitten niet voor niks in bitwarden. Zo blijven jou gegevens veilig en enkel voor jou beschikbaar tot er iets is. Alle accounts die je wel heel bewust wilt delen, zet je in een "organisatie"

Het heeft dus niks met vertrouwen te maken, maar een stuk beveiliging die je in mijn beleving altijd toe moet passen net als 2FA

Kortom, je kan dus dan exact hetzelfde bereiken met wat je nu hebt, maar dan veiliger.

[Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 03-08-2022 13:26]

• kapi_tijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:13
Toch vind ik het wel een uitdaging om alle bestanden veilig op te slaan en het simpel te houden om uit te leggen aan mijn partner die niet heel erg technisch onderlegd is. Leg dan maar eens uit dat je met Veracrypt werkt bijvoorbeeld. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie een soort werk instructie gemaakt?

• streamnl
  • Niet online
kapi_tijn schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:19:
Toch vind ik het wel een uitdaging om alle bestanden veilig op te slaan en het simpel te houden om uit te leggen aan mijn partner die niet heel erg technisch onderlegd is. Leg dan maar eens uit dat je met Veracrypt werkt bijvoorbeeld. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie een soort werk instructie gemaakt?
Ik heb wel een “stel dat” Word bestandje opgemaakt waar ik (probeer) uit te leggen, wat waar staat.
Van de foto’s op onze NAS tot aan de financiële zaken.

Members only:

Meer dan ik dacht...

• Wachten...
  • Nu online
oak3 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:53:
Sinds kort ook simplelogin en ipv mijn huidige email + domein te vervangen, heb ik simpelweg een subdomein aangemaakt op mijn bestaande domein. Dus mijn standaard email name@my-domain.com. Voor simplelogin heb ik website@sub.my-domain.com.

In het voorbeeld hierboven zou je dus voor ieder kind een eigen subdomein kunnen doen waardoor ze de volledige functionaliteit van simplelogin krijgen:
winkel@kind.my-domain.com

Hoeft je niet meerdere domeinen aan te schaffen.
Dank voor je reactie. Het klinkt alleen allemaal nog niet heel simpel en gebruiksvriendelijk. Ik had gehoopt dat er wel een soort familie account mogelijk was met proton.

Ik heb ook te weinig kaas gegeten van email, subdomein mx records e.d. Ik zet dit dus niet even snel op en moet er echt een keer goed voor gaan zitten en mezelf goed inlezen.

• oak3
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:40
Wachten... schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:58:
[...]

Dank voor je reactie. Het klinkt alleen allemaal nog niet heel simpel en gebruiksvriendelijk. Ik had gehoopt dat er wel een soort familie account mogelijk was met proton.

Ik heb ook te weinig kaas gegeten van email, subdomein mx records e.d. Ik zet dit dus niet even snel op en moet er echt een keer goed voor gaan zitten en mezelf goed inlezen.
Als je een eigen domein hebt, dan is het instellen van MX records en sub domeinen niet heel complex. En simplelogin helpt je daarbij.

En afhankelijk van de features die je wenst bij proton, heb je in ieder geval geen betaald abonnement nodig om een custom domein te gebruiken.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:13
Zoals gezegd heb ik mijn e-mail ondergebracht bij soverin.net met onbeperkt aantal aliassen. Ik heb van tevoren een flink aantal random aliassen aangemaakt en dit in een database ingeladen. Met een simpele front-end kan ik zien welke alias ik op welke site heb gebruikt én welke alias nog beschikbaar is. :9 Het veldje 'Service' kan ik direct aanpassen.

Inmiddels bezig met een nieuwe versie hiervan. Tot voor kort moest ik al die aliassen handmatig aanmaken via het beheerderspaneel. Nu kan ik dat vanuit Python. Wanneer ik een alias verwijder uit/wijzig in/toevoeg aan mijn database, dan worden deze aanpassingen doorgevoerd bij Soverin. Dus in principe heb ik niet eens een 'voorraad' aliassen nodig. Toch ga ik met een voorraad werken zodat ik - ook zonder internettoegang - een random mailadres kan geven aan een winkelier ofzo. 8)

Als Bitwarden de integratie met anonaddy ook voor self-hosted instances beschikbaar stelt, dan kan ik de API daarvan vast reverse engineeren.

Ik had eerst random strings van 32 karakters. Best vervelend als je 32 karakters moet invoeren met de tv afstandsbediening... _O- Dus overgestapt op 8 karakters.. O-)

Bij interesse kan ik dit wel delen.

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Waarom eigenlijk een random string als alias? Gebruik je dit met een eigen domein?

• Mawlana
erwn schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 07:28:
Waarom eigenlijk een random string als alias? Gebruik je dit met een eigen domein?
Eigen domein inderdaad. Eigenlijk zelfs meerdere eigen domeinen. :P

Waarom een random string? Nou, wanneer ik daar mediamarkt.nl@mijndomein.net, tweakers.net@mijndomein.nl van zou maken dan worden de adressen weer enigszins voorspelbaar. Iets wat ik probeer te voorkomen.

• streamnl
  • Niet online
Serieuze vraag.
Waarom doe je dat ?

Je hebt overal een ander wachtwoord van minimaal (20?) tekens.

Mocht er ergens een datalek zijn (bijv. Mediamarkt), de kans dat ze ook jouw andere wachtwoord hebben van (bijv.) Tweakers, die kans acht ik zeer klein.

Meer dan ik dacht...

• Mawlana
streamnl schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 09:04:
Serieuze vraag.
Waarom doe je dat ?

Je hebt overal een ander wachtwoord van minimaal (20?) tekens.

Mocht er ergens een datalek zijn (bijv. Mediamarkt), de kans dat ze ook jouw andere wachtwoord hebben van (bijv.) Tweakers, die kans acht ik zeer klein.
Ik weet niet wat je bedoelt. Gaat het om het feit dat ik overal een ander mailadres gebruik, of dat ik random strings gebruik voor deze mailadressen?

Ik heb inderdaad overal een ander sterk wachtwoord, daar waar mogelijk ook met 2FA.

Voornaamste reden voor het gebruiken van een ander mailadres per site: dan weet ik wie mijn mailadres heeft gelekt en kan ik dat adres weggooien zonder dat dat mij pijn doet (wat betreft spam/phishing). Door random strings te gebruiken weet ik 99% zeker dat de spamboer niet heeft gegokt maar dat degene aan wie ik het adres heb gegeven niet zorgvuldig is geweest. De Mediamarkt komt dan niet weg met "Dat je spam ontvangt op mediamarkt@mijndomen.nl betekent niet dat wij het mailadres hebben gelekt/verkocht, want het is een best gangbaar adres".

Ik vind het ook apart om mediamarkt@achternaam.nl te gebruiken: ik ben echt niet de enige binnen de familie die bij Mediamarkt winkelt. :+

• streamnl
  • Niet online
@Mawlana
Ikzelf heb ook (bijna) overal een uniek mail adres, maar daar zit wel een logica in.
coolblue@
Bol@

Stel Coolblue lekt data, dan gooi ik die gegevens weg en maak een nieuwe mail aan.
Waarschijnlijk iets van coolblue1@

Dat ze (degene die mijn gegevens hebben) dan vermoedde dat het ook bol@ is, vind ik niet zo erg.
De kans dat ze daar mijn wachtwoord kraken (25+ tekens), schat ik niet zo groot in.

Krijg ik een melding dat ze bij Bol ook gegevens gelekt hebben, dan pas ik daar mijn gegevens aan.

Ik vind het ook prettig als ik bij bijv. Mediamarkt (of bij een hotel/BNB) ben, dat ik daar mijn email kan opnoemen mocht dat nodig zijn.

Jij hebt iets van 1iacla(?????)@???? Dat lijkt me erg lastig om dit door te geven mocht dat nodig zijn.

Misschien naïef, maar ik zie op dit moment niet het nut om voor alles een random string te gebruiken met een +25 tekens wachtwoord en bijna overal 2F.

Meer dan ik dacht...

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

@streamnl Het gaat dus niet zozeer om de credentials, maar het voorkomen van SPAM als een van de senders een datalek heeft. Zaken als winkelnaam@ liggen natuurlijk voor de hand - en is bovendien niet handig als je het domein (met die forwarders) dus ook met anderen deelt.

@Mawlana Erg gaaf! Ik heb zelf Anonaddy ook nog op mijn todo-lijstje staan. Selfhosting FTW, plus zou ik niet zo snel voor de hosted dienst kiezen - onder meer omdat deze bij een Amerikaanse provider is ondergebracht (Upcloud, zo te zien aan de netwerk whois).

• Mawlana
streamnl schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:49:
@Mawlana
Ikzelf heb ook (bijna) overal een uniek mail adres, maar daar zit wel een logica in.
coolblue@
Bol@
Los van dat dat voor de hand liggende adressen zijn deel ik mijn domein ook met anderen. Het is dan - vind ik - vanzelfsprekend om deze adressen te gebruiken.
Ik vind het ook prettig als ik bij bijv. Mediamarkt (of bij een hotel/BNB) ben, dat ik daar mijn email kan opnoemen mocht dat nodig zijn.

Jij hebt iets van 1iacla(?????)@???? Dat lijkt me erg lastig om dit door te geven mocht dat nodig zijn.
E-mail opnoemen kan ik ook. Vanwege m'n niet-westerse achternaam ontkom ik er toch niet aan het telefoonalfabet te gebruiken. :+

Ik was laatst even gaan shoppen met m'n vrouw. Bij de kassa vroegen ze om een e-mailadres om de factuur ook digitaal te versturen. Het is een winkel (Sandro) waar we niet eerder zijn geweest. Als ik een sandro@mijndomein.nl wilde doorgeven, dan zou dat niet zijn gelukt. Dat adres moest ik dan namelijk nog aanmaken. Dankzij mijn voorraadje random adressen kon ik direct een adres geven (en dat registreren in mijn database).
jurroen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:10:
@Mawlana Erg gaaf! Ik heb zelf Anonaddy ook nog op mijn todo-lijstje staan. Selfhosting FTW, plus zou ik niet zo snel voor de hosted dienst kiezen - onder meer omdat deze bij een Amerikaanse provider is ondergebracht (Upcloud, zo te zien aan de netwerk whois).
Het probleem dat ik heb met diensten zoals SimpleLogin en Anonaddy is dat het domein exclusief door die dienst gebruikt moet worden (wat betreft e-mail). Dat wil ik niet. Ook geen zin om een subdomein (bijv. mail.mijndomein.nl) of een ander domein daarvoor te gebruiken.

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Mawlana schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:31:
[...]

Het probleem dat ik heb met diensten zoals SimpleLogin en Anonaddy is dat het domein exclusief door die dienst gebruikt moet worden (wat betreft e-mail). Dat wil ik niet. Ook geen zin om een subdomein (bijv. mail.mijndomein.nl) of een ander domein daarvoor te gebruiken.
Nee hoor! Tenminste, niet als je de primaire mailserver ook beheert. Via een relay kun je dat prima omcatten. Is wel wat extra werk - maar vanuit de techniek zeker mogelijk.
Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee