Persoonlijke Privacy Topic

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:04
jurroen schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Nee hoor! Tenminste, niet als je de primaire mailserver ook beheert. Via een relay kun je dat prima omcatten. Is wel wat extra werk - maar vanuit de techniek zeker mogelijk.
Ik heb geen eigen mailserver, dus dat maakt het wel wat lastiger. :+

Wellicht dat ik dat in de toekomst wel kan wanneer mijn thuisserver het begeeft. Dan kan ik terug naar een VPS :P Moet ik wel een betrouwbare partij vinden ivm de vele blacklists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 15:53

jurroen

Security en privacy geek

Mawlana schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 21:52:
[...]

Ik heb geen eigen mailserver, dus dat maakt het wel wat lastiger. :+

Wellicht dat ik dat in de toekomst wel kan wanneer mijn thuisserver het begeeft. Dan kan ik terug naar een VPS :P Moet ik wel een betrouwbare partij vinden ivm de vele blacklists.
Dat maakt het zeker wat lastiger (voor nu) :+ Ik heb zelf met verschillende mailservers nooit problemen gehad, maar goed, die draaien dan ook niet in de netwerken van providers die daar vaker op belanden.

Ik draai overigens al lang een niet-kritische mailserver voor een paar persoonlijke domeinen bij OpenBSD.Amsterdam, daar ben ik wel erg happy mee. Maar goed, OpenBSD is dan ook mijn vaste OS voor bijna 20 jaar.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Mawlana Je kan ook je eigen server beheren als je een provider hebt die dat toestaat. Dat kan (als ik het mij goed herinner) bijv. bij Freedom Internet.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
streamnl schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:51:
[...]

Ook al zitten we in de "Persoonlijke Privacy Topic", ik zou niet weten waar zij niet in mag komen.
Zij mag al mijn gegevens weten (en ik die van haar).
Ik snap dat je persoonlijk geen zaken hebt die je voor je partner verborgen zou willen houden.
Heb je dan voor je zakelijke wachtwoorden een ander systeem? Want ik kan mij voorstellen dat je die niet mag delen van je werkgever.

Bedankt trouwens voor de tip.. Heb meteen mijn SL-account geactiveerd via ProtonMail. Heb het unlimited abonnement en zie dit nu verhoudingsgewijs weer een stuk goedkoper worden. (Ik betaal altijd per 2 jaar vooruit). VPN + SL + Mail. Netjes hoor!

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 22:24:
[...]
Ik snap dat je persoonlijk geen zaken hebt die je voor je partner verborgen zou willen houden.
Heb je dan voor je zakelijke wachtwoorden een ander systeem? Want ik kan mij voorstellen dat je die niet mag delen van je werkgever.

Bedankt trouwens voor de tip.. Heb meteen mijn SL-account geactiveerd via ProtonMail. Heb het unlimited abonnement en zie dit nu verhoudingsgewijs weer een stuk goedkoper worden. (Ik betaal altijd per 2 jaar vooruit). VPN + SL + Mail. Netjes hoor!
Graag gedaan. Daar is dit topic toch voor ;)

Mijn werkgever (en onze ICT) is/ zijn erg laks met privacy en beveiligingen. Ik ben vaak “daar heb je hem weer met zijn mail” persoon.
Het grappige is, ik heb aangeboden om in de privacy werkgroep mee te denken zodat het bij ons beter/anders geregeld wordt, maar de groep (3 man) zit vol…

Ik durf bijna te wedden dat het gros van mijn collega’s 1 code heeft voor alles. En 2FA… alleen in ons hoofdsysteem, omdat het moet van het programma wat we gebruiken.
Van mijn directe collega’s weet ik dat zij ook het vinkje aanvinken waarin staat ‘de komende 14 dagen niet meer vragen’.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:41
streamnl schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

Graag gedaan. Daar is dit topic toch voor ;)

Mijn werkgever (en onze ICT) is/ zijn erg laks met privacy en beveiligingen. Ik ben vaak “daar heb je hem weer met zijn mail” persoon.
Het grappige is, ik heb aangeboden om in de privacy werkgroep mee te denken zodat het bij ons beter/anders geregeld wordt, maar de groep (3 man) zit vol…

Ik durf bijna te wedden dat het gros van mijn collega’s 1 code heeft voor alles. En 2FA… alleen in ons hoofdsysteem, omdat het moet van het programma wat we gebruiken.
Van mijn directe collega’s weet ik dat zij ook het vinkje aanvinken waarin staat ‘de komende 14 dagen niet meer vragen’.

***members only***
Wederom denk ik dan niet goed dat je ons begrijpt.
Het heeft niks met vertrouwen te maken.... Er zijn functies ingebouwd (vanwege veiligheid) zoals Emergency en Organisaties Je hebt nu een extra mobiel/laptop (die van je vrouw) en dus een extra kwetbaarheid voor al jullie data/wachtwoorden. Er zijn gewoon zaken waar je vrouw niet bij zou moeten kunnen, tot dat de emergency in werking gaat

Ik vertrouw mijn vrouw ook 100 procent, maar iemand die haar telefoon even pakt op werk niet. Je weet gewoonweg niet wat er met een mobiel of laptop kan gebeuren, dus iedere vorm van beveiliging (zeker als het ingebouwd is) zou je in mijn inziens toe moeten passen.

Het verhaal over je collega`s en je werk gegevens is een beetje het verhaal wat mijn moeder altijd zei; 'als een gek van de brug af springt, doe jij het toch ook niet?' Kortom, als je collega`s laks zijn, betekend het niet dat jij dit ook moet zijn ;) Zeker omdat je zegt dat je zo bewust en bezig bent met beveiliging en privacy. Ik zou het nooit op mijn geweten willen hebben dat ik door mijn laksheid een ander in problemen breng. Dat een collega daar zo over denkt moet hij weten natuurlijk.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Wachten... schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Wederom denk ik dan niet goed dat je ons begrijpt.
Het heeft niks met vertrouwen te maken.... Er zijn functies ingebouwd (vanwege veiligheid) zoals Emergency en Organisaties Je hebt nu een extra mobiel/laptop (die van je vrouw) en dus een extra kwetbaarheid voor al jullie data/wachtwoorden. Er zijn gewoon zaken waar je vrouw niet bij zou moeten kunnen, tot dat de emergency in werking gaat
Het heeft naar mijn mening alles met vertrouwen te maken.

Ik vertrouw mijn vrouw meer, dan een software pakket (ook al is die opensource) die iemand toegang moet geven als er iets gebeurd.

Zullen we erop houden dat wij een ander mening/visie hebben over wat wij verstaan onder vertrouwen?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Heb even gekeken naar een Strato-domein maar wat ik zo denk te begrijpen is dat ze geen 2FA hebben op de domein-instellingen. (en ook geen DNSSEC)

Een absolute No-Go imho. Al mijn beveiliging op mijn mailbox (belangrijkste account) is om zeep geholpen als iemand in staat is om mijn domein te redirecten naar een hostingprovider naar keuze van de aanvaller.

Klopt het dat ze geen 2FA ondersteunen of is hun documentatie achterhaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:44:
Heb even gekeken naar een Strato-domein maar wat ik zo denk te begrijpen is dat ze geen 2FA hebben op de domein-instellingen. (en ook geen DNSSEC)

Een absolute No-Go imho. Al mijn beveiliging op mijn mailbox (belangrijkste account) is om zeep geholpen als iemand in staat is om mijn domein te redirecten naar een hostingprovider naar keuze van de aanvaller.

Klopt het dat ze geen 2FA ondersteunen of is hun documentatie achterhaald?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0-LZ9bsxdTuMN-8HqxC3XBRQn4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rMpZRkksgfoQXeF38LZqIzOT.png?f=fotoalbum_large
Dat kan gewoon??

Edit; ik heb hier geen mail, alleen mijn domeinnaam

[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 07-08-2022 13:03 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
streamnl schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:10:
[...]

Het heeft naar mijn mening alles met vertrouwen te maken.

Ik vertrouw mijn vrouw meer, dan een software pakket (ook al is die opensource) die iemand toegang moet geven als er iets gebeurd.

Zullen we erop houden dat wij een ander mening/visie hebben over wat wij verstaan onder vertrouwen?
Dan heb je precies niet begrepen wat ik heb getypt. Ik leg juist uit waarom het het totaal niks met vertrouwen te maken heeft. Dus vertrouwen kun je buiten beschouwing laten.

Ik geloof je direct dat je jouw vrouw vertrouwt. Wat wij hier zeggen heeft niks met vertrouwen te maken. Het gaat om statestieken. Hoe meer apparaten je koppelt aan je Bitwarden, hoe groter het risico dat gegevens een keer op straat komen te liggen door een fout, daarbij komt dan nog eens dat in jullie geval werkelijk alles op straat ligt.

Als mijn vrouw haar bitwarden om wat voor reden dan ook gehackt wordt (of iets in die richting) dan liggen alleen haar gegevens op straat en niet die van mij. In jullie geval ligt alles op straat. Dit zou dus niet hoeven omdat bitwarden hier dingen voor heeft ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Wachten... schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:48:
[...]

Dan heb je precies niet begrepen wat ik heb getypt. Ik leg juist uit waarom het het totaal niks met vertrouwen te maken heeft. Dus vertrouwen kun je buiten beschouwing laten.

Ik geloof je direct dat je jouw vrouw vertrouwt. Wat wij hier zeggen heeft niks met vertrouwen te maken. Het gaat om statestieken. Hoe meer apparaten je koppelt aan je Bitwarden, hoe groter het risico dat gegevens een keer op straat komen te liggen door een fout, daarbij komt dan nog eens dat in jullie geval werkelijk alles op straat ligt.

Als mijn vrouw haar bitwarden om wat voor reden dan ook gehackt wordt (of iets in die richting) dan liggen alleen haar gegevens op straat en niet die van mij. In jullie geval ligt alles op straat. Dit zou dus niet hoeven omdat bitwarden hier dingen voor heeft ingebouwd.
Een quote:
“ Er zijn gewoon zaken waar je vrouw niet bij zou moeten kunnen, tot dat de emergency in werking gaat”
Dit heeft naar mijn (!) mening alles met vertrouwen te maken.

Ik snap echt wel wat jullie typen, maar ik hoop ook dat jullie begrip kunnen opbrengen dat ik (!) hier een andere mening over heb.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@streamnl het is misschien idioot, maar sommige dingen weet ik zelf ook niet tot het nodig is (een aantal codes/sleutels zijn op papier ongezien in een gesloten envelop beland, die open ik dan wel als het nodig is)

Ik vertrouw mijn vrouw ook het meest na en soms voor mezelf, ook zij weet niet altijd alles - net als ik.

In mijn ogen is het altijd goed geen overbodige zaken te weten of laagdrempelig toegang te hebben tot dergelijke dingen.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 07-08-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 13:46
streamnl schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:01:
[...]

Een quote:
“ Er zijn gewoon zaken waar je vrouw niet bij zou moeten kunnen, tot dat de emergency in werking gaat”
Dit heeft naar mijn (!) mening alles met vertrouwen te maken.

Ik snap echt wel wat jullie typen, maar ik hoop ook dat jullie begrip kunnen opbrengen dat ik (!) hier een andere mening over heb.
Je haalt de hele tijd alleen het stukje over 'vertrouwen' aan, terwijl het eigenlijk over technische veiligheid gaat (zoals @Wachten... al een paar keer duidelijk probeert te maken).
Dat jij en je vrouw alles in 1 map delen is prima. Je neemt daarmee echter een groter risico op het gebied van technische veiligheid. Als je je daarvan bewust bent is het goed. Er wordt in dit topic alleen extra kritisch naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik vraag me af of jullie een fysieke kluis hebben thuis en hoe jullie daar mee omgaan.

Mijn ervaring, als je over een fysieke kluis praat, dan is het prima als je 1 code gebruikt (ik tel de dwangcode niet mee) met z’n tweeën.
Maar zodra het over een digitale kluis gaat, moet alles gescheiden zijn.
Dat blijf ik bijzonder vinden. Ondanks het betoog van sommige van jullie.

Over het puntje “technische veiligheid “, ik vraag me ook heel erg af op hoeveel plekken sommige hun digitale kluis hebben staan. Inclusief de extensies.

Wij op 2. Haar en mijn gsm hebben de app. Willen we daar buitenshuis verbinding mee maken, dan moeten we een vpn verbinding maken die ik thuis zelf host. Bitwarden logt uit na 1min die ik ook zelf host.

Aanname, ik vermoed bij enkele op hun gsm, prive laptop (extensie), tablet en misschien zelf op een werklaptop (extensie).
Allemaal opgeslagen op een server die je niet zelf beheert. Mocht daar iets fout gaan…

Zeg maar wat veiliger is

PS. Nogmaals, ik snap jullie echt wel. Maar heb aub ook begrip hoe ik erin sta.
Ik denk dat we allemaal al goed bezig zijn, als we al bewust zijn van het feit dat je moet opletten en dat je daardoor al iets doet.
Elk stapje is er 1

[ Voor 10% gewijzigd door streamnl op 07-08-2022 18:18 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 13:46
streamnl schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:29:
Ik vraag me af of jullie een fysieke kluis hebben thuis en hoe jullie daar mee omgaan.

Mijn ervaring, als je over een fysieke kluis praat, dan is het prima als je 1 code gebruikt (ik tel de dwangcode niet mee) met z’n tweeën.
Maar zodra het over een digitale kluis gaat, moet alles gescheiden zijn.
Dat blijf ik bijzonder vinden. Ondanks het betoog van sommige van jullie.

Over het puntje “technische veiligheid “, ik vraag me ook heel erg af op hoeveel plekken sommige hun digitale kluis hebben staan. Inclusief de extensies.

Wij op 2. Haar en mijn gsm hebben de app. Willen we daar buitenshuis verbinding mee maken, dan moeten we een vpn verbinding maken die ik thuis zelf host. Bitwarden logt uit na 1min die ik ook zelf host.

Aanname, ik vermoed bij enkele op hun gsm, prive laptop (extensie), tablet en misschien zelf op een werklaptop (extensie).
Allemaal opgeslagen op een server die je niet zelf beheert. Mocht daar iets fout gaan…

Zeg maar wat veiliger is

PS. Nogmaals, ik snap jullie echt wel. Maar heb aub ook begrip hoe ik erin sta.
Ik denk dat we allemaal al goed bezig zijn, als we al bewust zijn van het feit dat je moet opletten en dat je daardoor al iets doet.
Elk stapje is er 1
De attack surface van een fysieke kluis is nogal anders dan een digitale. Om meerdere redenen niet vergelijkbaar. Laten we vooral de discussie dan stoppen en het gewoon oneens zijn. Je mag het gelukkig helemaal doen zoals jij het wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Sjnieboon schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:27:
[...]

De attack surface van een fysieke kluis is nogal anders dan een digitale. Om meerdere redenen niet vergelijkbaar.
Aan de ene kant vind ik het spijtig dat je stopt na het eerste deel en niet ingaat op het tweede deel (“technische veiligheid “).
Laten we vooral de discussie dan stoppen en het gewoon oneens zijn. Je mag het gelukkig helemaal doen zoals jij het wilt.
Echter, de discussie voelt aanvallend (ongetwijfeld niet zo bedoeld en niet door iedereen) en dat is niet prettig in een discussie.
(Vanmiddag probeerde ik de discussie ook al te stoppen)

Dus ja, laten we aub stoppen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Je kan je weer inschrijven voor de Proton Beta Calendar app voor de IPhone. Zodra er plek is, krijg je een uitnodiging. Ik was elke te laat bij de inschrijvingen. Nu ben ik een keertje op tijd.

Join the Proton Calendar beta for iPhone

Link: https://protonprivacy.typeform.com/to/cJBUc1z9

Bron: https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

[ Voor 9% gewijzigd door streamnl op 09-08-2022 08:26 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Jullie opmerking over Strato heeft mij aan het denken gezet.
Momenteel zit ik met zo'n 7 .nl domeinen bij een partij die daar zo'n 15 euro per jaar voor vraagt (per stuk).

Mijn zoektocht naar een goedkopere provider heeft mij geleid naar een optie die ik wil verkennen voor een jaar. (Geen Strato want die heeft geen DNSSEC)

Om down-time te voorkomen ben ik momenteel bezig om alle DNS-records van deze domeinen bij CloudFlare onder te brengen en vervolgens een re-direct in te stellen zodat ik weet dat alles werkt voordat ik wegga bij de 'dure' provider.

Mijn initiële idee was om na omzetting de DNS-records bij de nieuwe provider in te kloppen en daarna de DNS-servers van deze nieuwe provider te gaan gebruiken en dus weer weg te halen bij CloudFlare.

En daarna 1 of 2 domeinen onderbrengen bij mijn 'gratis' SimpleLogin Premium.

Nu zit ik te denken wat handig is. Cloudflare heeft haar beveiliging goed op orde. Ik kan mij authenticeren met Yubikeys als 2FA en ze hebben een zeer hoge beschikbaarheid en snelheid op DNS-requests.
Nadeel is natuurlijk dat het een Amerikaans bedrijf is waar iedere 3-letterinstantie met een warrant of in het kader van National Security binnen kan lopen om 'de boel' op te eisen.

Dat heb je natuurlijk minder bij de NL/EU-provider die ik geselecteerd heb maar aan de andere kant, hoe groot is de kans en wat is het feitelijke risico. CloudFlare heeft in haar transparency verklaring aangegeven nog nooit een destination van een DNS-request aangepast te hebben en als zij daarom verzocht worden dat tot het uiterste te willen aanvechten. (NSA heeft hiervoor Quantum Insert natuurlijk maar dat is geen factor waar je je tegen kunt verdedigen).

Ik neig er dus naar om alle DNS-records bij Cloudflare te laten. Zijn er nog zaken die ik over het hoofd heb gezien? Wat zijn jullie ideeën hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:27:
CloudFlare heeft in haar transparency verklaring aangegeven nog nooit een destination van een DNS-request aangepast te hebben en als zij daarom verzocht worden dat tot het uiterste te willen aanvechten. (NSA heeft hiervoor Quantum Insert natuurlijk maar dat is geen factor waar je je tegen kunt verdedigen).
Beetje nit picking, maar HTTPS+HSTS beschermen tegen QUANTUMINSERT en DNSSEC beschermt tegen een vergelijkbare aanval op DNS (QUANTUMDNS).

Zelf zit ik overigens bij Gandi.net met mijn domeinen. Die bieden ook U2F als tweede factor en is gevestigd in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

TL:DR; is er een app waarmee ik conditioneel permissies van andere apps kan intrekken en aanzetten?

Onlangs heb ik Android 12 geïnstalleerd, en door de locatie-notificatie valt hierbij eens temeer op hoe zeer apps in de achtergrond om je locatie vragen.

Bij enkele apps heb ik dit uitgezet, of de app verwijderd. Zo vaak gebruik ik die weer-app ook weer niet. Ja het is handig, maar het voelt niet prettig dat ergens een archief van mijn locatie wordt opgebouwd, nu we weten dat ook in westerse landen actief locatiedata van apps wordt ingekocht door overheidsorganen en gebruikt wordt om je te pakken.

Bij sommige apps is het gewoon oprecht handig. Zo kan Fitbit alleen met een druk op de knop van je Versa smart watch dienen als GPS, wanneer de app de "achtergrond locatie" permissie heeft. Ook sommige navigatie-apps, zoals bijvoorbeeld Flitsmeister, kunnen ook als je ze niet actief aanzet/instelt reageren op gevaarlijke situaties als ambulance's wanneer deze apps de "achtergrond locatie" permissie hebben.

Wat ik dus zou willen is een app waarmee ik een permissie kan geven en intrekken bijvoorbeeld alleen als het met de bluetooth van mijn auto verbonden is in het geval van navigatie, of alleen in het weekend als ik langer dan een uur niet met mijn thuiswifi verbonden ben.

Uiteraard draai ik geen Google Mobile Services. Ik wil best betalen voor een app als het echt mijn gehele probleem oplost, maar dat moet dan buiten de Play Store om kunnen.

Ik weet niet zo goed in welk topic of welk subforum ik dit moest plaatsen, dus als je denk dat ik deze vraag beter (ook) ergens anders zou kunnen dan wel had moeten stellen, geef me een hint! (y)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sando schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:00:
TL:DR; is er een app waarmee ik conditioneel permissies van andere apps kan intrekken en aanzetten?
Ik verwacht (niet gehinderd door enige kennis van Android) dat die APIs niet bestaan / niet voor apps toegankelijk zijn.
Anders zouden apps ook hun eigen permissies kunnen aanpassen (of die van bevriende apps).

Je zou het wel op OS niveau kunne doen maar ik weet niet hoe dat bij Android meestal gedaan wordt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Juup schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:08:
[...]

Ik verwacht (niet gehinderd door enige kennis van Android) dat die APIs niet bestaan / niet voor apps toegankelijk zijn.
Anders zouden apps ook hun eigen permissies kunnen aanpassen (of die van bevriende apps).

Je zou het wel op OS niveau kunne doen maar ik weet niet hoe dat bij Android meestal gedaan wordt.
Telefoon is geroot dus een root app of een script of hack is denk ik wat ik zoek. Misschien iets met Zygisk/Magisk.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb al een oplossing gevonden. Easer is een soort Tasker-mini, maar dan open source en op F-Droid. Kan ik dus installeren zonder Play Store. In root-mode kan je commando's uitvoeren bij events.

Bijvoorbeeld, on bluetooth connection pm grant nl.flitsmeister android.permission.ACCESS_BACKGROUND_LOCATION en anders pm revoke.

App is een beetje onduidelijk vergeleken bij een commerciëel programma als Tasker, maar voor dit soort dingen lijkt het prima te werken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Voor elk account die ik op internet aanmaak (webshop,apps etc) wil ik het liefst een unieke email adres gebruiken. Nu zit ik te denken om hiervoor gewoon gmail te gebruiken i,c.m. een (+) suffix. Is dit aan te raden of zitten hier haken/ogen aan? Kan mij bedenken dat wellicht niet elke site een + accepteerd als een email adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

AOC schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:07:
Voor elk account die ik op internet aanmaak (webshop,apps etc) wil ik het liefst een unieke email adres gebruiken. Nu zit ik te denken om hiervoor gewoon gmail te gebruiken i,c.m. een (+) suffix. Is dit aan te raden of zitten hier haken/ogen aan? Kan mij bedenken dat wellicht niet elke site een + accepteerd als een email adres
Gezien je in het Persoonlijke Privacy Topic zit. Waarom wil je dit en wat denk je hiermee te bereiken?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Er zijn verschillende mogelijkheden om anonieme e-mailadressen te gebruiken. Bijvoorbeeld via https://duckduckgo.com/email/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

True schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Gezien je in het Persoonlijke Privacy Topic zit. Waarom wil je dit en wat denk je hiermee te bereiken?
Wat ik wil bereiken is dat men niet makkelijk kan raden welk email adres ik voor verschillende accounts gebruik.
Stel dat ik regelmatig bepaalde diensten/sites gebruik met hetzelfde e-mail adres, dan acht ik de kans groot dat een mogelijk kwaadwillende hetzelfde email adres gebruikt om bij die verschillende diensten aan te kloppen.

Liefst heb ik dan per dienst een unieke email adres. account+v1@gmail.com, account+v2@gmail.com lijkt mij dan een betere keuze.

Enige twijfel is of elk website wel een suffix als test+acc1@gmail.com accepeteert. OF dat ik beter een eigen domeinnaam als email kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Daar heb je zoiets als Simplelogin voor.

Echter zou ik eerste een beginnen om van Gmail af te stappen. Gebruik iets van Protonmail, dat scheelt al enorm veel qua privacy.

Als je bijvoorbeeld pietje@pm.me (protonmail account) hebt aangemaakt, dan kun je altijd de + al gebruiken.
Pietje+anwb@pm.me komt dus ook gewoon binnen op Pietje@pm.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

True schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Als je spam krijgt kun je dan zien hoe ze aan je e-mailadres komen. Verder kun je het dan ook filteren.

Ik heb het een tijdje gedaan met een catchall, maar die catchall daar kwam na een tijdje te veel spam op binnen op onbestaande e-mailadressen dus die heb ik uitgezet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Marzman schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:00:
[...]

Als je spam krijgt kun je dan zien hoe ze aan je e-mailadres komen. Verder kun je het dan ook filteren.

Ik heb het een tijdje gedaan met een catchall, maar die catchall daar kwam na een tijdje te veel spam op binnen op onbestaande e-mailadressen dus die heb ik uitgezet.
Behalve als ze slim genoeg zijn om de +aliassen te filteren en het gedeelte vanaf + tot aan @ te verwijderen.
De +aliassen zijn handig voor labeltjes en mailregels, maar daar houdt het wel mee op. Laten we vooral niet proberen hier iets van te maken in het kade van privacy, want dat biedt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:09
Security en privacy overlapt denk ik een beetje.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

SniperEye schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:06:
Security en privacy overlapt denk ik een beetje.

***members only***
.
Jouw vraag is storage & backup gerelateerd, heeft weinig te maken met privacy. Ja je doel wel, maar de implementatie niet.
Ik zou gaan voor een NAS met iets van een self hosted service om werkend te krijgen; nextcloud/owncloud. En dan backups, offsite. Syncen is leuk voor redundantie, maar is geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

True schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Behalve als ze slim genoeg zijn om de +aliassen te filteren en het gedeelte vanaf + tot aan @ te verwijderen.
De +aliassen zijn handig voor labeltjes en mailregels, maar daar houdt het wel mee op. Laten we vooral niet proberen hier iets van te maken in het kade van privacy, want dat biedt het niet.
Als experiment in de weer geweest om aliassen met een + aan te maken. Ben al enkele websites tegengekomen die bij het aanmelden netjes de + met alles erachter wegfilteren. Naast dat het voor privacy niet echt iets is, bestaat dus ook de kans dat een website/app een + niet ondersteunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is er eigenlijk ook een manier om aliassen voor telefoonnummers te creëren? Dat is eigenlijk een achilleshiel in het afschermen van contactinformatie.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ocf81 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:12:
Is er eigenlijk ook een manier om aliassen voor telefoonnummers te creëren? Dat is eigenlijk een achilleshiel in het afschermen van contactinformatie.
Ja dat heet een voip trunk. Maar nee dat werk eigenlijk niet in de praktijk voor het behouden van je privacy.

edit: wat je nog wel kunt doen is een VoIP nummer afnemen. Dan krijg je een 085 nummer welke je prima kunt opgeven daar waar men (onterecht c.q. onnodig) een telefoonnummer van je vereist. Via bijv. CheapConnect heb je voor 15€/jr een nummer en wat belminuten mocht je willen bellen.
Ik heb het zo'n drie jaar gedaan, maar tegenwoordig boeit het mij ook niet zo veel meer. Serviceverleners die onterecht vragen krijgen 06 00 00 00 00 als telefoonnummer.

[ Voor 38% gewijzigd door True op 29-08-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

True schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:09:
[...]

Zeg dat dan ipv dat je net doet of je niet begrijpt waarom hij het doet. Niemand zegt dat het een waterdicht systeem is (ik gebruik het niet eens, maar ik begrijp wel waarom hij het doet).

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wachten...
Voor de mensen die graag Thunderbird gebruiken.

K-9 mail en Thunderbird gaan nu samenwerken en komen met een vernieuwde K-9 app.
Ik heb vroeger wel K-9 Mail gebruikt, maar ben ermee gestopt omdat het echt een slordige en onoverzichtelijke app was. nu is dat in de laatste maanden al aanzienlijk verbeterd, maar het schijnt dat er nog heel wat veranderingen en updates gaan komen.

Goed nieuws dus als je het mij vraag.

https://k9mail.app/2022/06/13/K-9-Mail-and-Thunderbird.html

Ik weet niet of er een officiële release komt, maar zover ik begrijp gaan ze het gewoon stukje bij beetje verbeteren en aanpassen.

Je kunt hem hier downloaden in de F-Droid store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Is iemand bekend met onderstaand verhaal?

In het kort gaat het erover dat je een simkaart neemt. Deze enkel en alleen voor data gebruikt (dus dat nummer zelf geef je aan niemand) en het nummer koppel je aan VOIP. Je kunt dan voor alle diensten een ander nummer gebruiken.

Het gaat wat ver, maar ik vond het ergens wel een aantrekkelijk iets, zeker omdat ik helemaal plat gebeld wordt door ellendige bedrijven (eigen zaak).

Ik hoor heel heel graag wat ervaringen hiermee.

https://odysee.com/@Naomi...E-PRIVATE-Phone-Numbers:5

[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 02-09-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat kan, maar dan moet je altijd een goede verbinding hebben en het lijkt me onpractisch om zo veel voipnummers te nemen (voor alle diensten een ander nummer?), ze zijn namelijk niet gratis.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Marzman schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:48:
Dat kan, maar dan moet je altijd een goede verbinding hebben en het lijkt me onpractisch om zo veel voipnummers te nemen (voor alle diensten een ander nummer?), ze zijn namelijk niet gratis.
Je hebt nu ook altijd verbinding toch?

Het hele idee is juist dat het enorm handig is, want je kunt zo een nummer opzeggen (als iets gehackt is, of als je wordt lastig gevallen door energiebedrijven etc) en een nieuw VOIP nummer eraan koppelen.

Google Voice is overigens gratis. Er zijn veel meer mensen zoals Rob Braxman die het hier ook al eerder over hebben gehad. Zie het een beetje als email aliassen. Wordt een mail misbruikt, dan gooi je er een nieuwe alias tegenaan voor die dienst.

Het klinkt voor mij juist heel overtuigend. Ik ken alleen nog niemand die hier ervaringen mee heeft.

https://odysee.com/@RobBr...le-Voice-for-Privacy---:0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Met een eigen bedrijf zou ik gewoon een VoIP nummertje aanvragen en die bij o.a. KVK opvoeren. Eventueel op je site opgeven dat je terugbelt na een ingesproken voicemail en je bent klaar met de 'lastigvallers'.
Volgens mij is Google Voice in Nederland ook helemaal niet een dienst (zoals die dat in de VS is). Dus dat wordt lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
De nieuwere telefoons hebben bijna allemaal wel een dubbele (e-)simkaart en vaak heb je ook nog wel een oudere telefoon liggen. Daar kun je gebruik van maken natuurlijk. Een paar prepaid simkaartjes heb je snel gekocht. Met meerdere nummers kun je schillen om je persoon heen bouwen.

Je privé nummer alleen voor vrienden/familie/belangrijke bedrijven. Een 'belangrijk' prepaid nummer voor bedrijven die je wel mogen bellen en evt. voor de 2fa bij webwinkels die bijvoorbeeld nog geen TOTP ondersteunen en een 3e voor de rest voor mensen/bedrijven waarbij je eigenlijk niet wilt dat ze je bellen maar het nog wel kunt zien dat ze contact zoeken (Die telefoon laat je dus bij voorkeur gewoon thuis ergens liggen) .Laatste is volledig optioneel want je kan ook gewoon een fakenummer opgeven of hopelijk ook helemaal geen nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Is het bij SimpleLogin mogelijk om automatisch iets extra neer te zetten bij het creëren van een nieuwe alias met je domein?
Wat ook bij "random alias" gebeurd?

Ik bedoel dit:

Je drukt op "new custom alias" en je vult daar bijv. Tweakers in.
Je drukt op create en je hebt dan bijv.: Tweakers.netvibes@eigendomein.com

Ik heb ook bij "auto create alias rules" zitten rommelen maar het lukt mij niet om het voor elkaar te krijgen zoals ik het wil

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 4 september 2022 @ 12:55:
Is het bij SimpleLogin mogelijk om automatisch iets extra neer te zetten bij het creëren van een nieuwe alias met je domein?
Wat ook bij "random alias" gebeurd?

Ik bedoel dit:

Je drukt op "new custom alias" en je vult daar bijv. Tweakers in.
Je drukt op create en je hebt dan bijv.: Tweakers.netvibes@eigendomein.com

Ik heb ook bij "auto create alias rules" zitten rommelen maar het lukt mij niet om het voor elkaar te krijgen zoals ik het wil
Heb die optie (ook) niet gezien. Maar wat is dan je usecase?
Ik gebruik alias@mijndomein.nl voor sites die mijn naam moeten weten en voor overige sites (die niet mijn eigen naam hoeven te weten) zoals fora gebruik ik een random gegenereerd alias van SL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op zondag 4 september 2022 @ 14:55:
[...]

Heb die optie (ook) niet gezien. Maar wat is dan je usecase?
Ik gebruik alias@mijndomein.nl voor sites die mijn naam moeten weten en voor overige sites (die niet mijn eigen naam hoeven te weten) zoals fora gebruik ik een random gegenereerd alias van SL.
Handigheid (en het staat mooier :$ )

Als ik random pak, dan moet ik hem weer aanpassen om bij de notitie in te vullen voor welke site ik hem gebruik.
En dat zoekt dan gemakkelijker als ik een alias wil pauzeren/stoppen/etc
Anders moet ik eerst in Bitwarden opzoeken welke e-mail het ook al weer was.

Zou “mijn manier” lukken, dan is ie nog random maar wel overzichtelijker.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Weet iemand hier dat als je op een forum een email adres aanpast, of je vorige email adres dan wordt overschreven/verwijderd?

Ik ben al mijn accounts een beetje aan het nalopen, en ik gebruik nu steeds vaker Protonmail als primair email adres. Nu staat op sommige accounts nog mijn oude email adres. Blijft zo`n email adres nog ergens in een database als je deze veranderd in de account settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Wachten... schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:56:
Weet iemand hier dat als je op een forum een email adres aanpast, of je vorige email adres dan wordt overschreven/verwijderd?

Ik ben al mijn accounts een beetje aan het nalopen, en ik gebruik nu steeds vaker Protonmail als primair email adres. Nu staat op sommige accounts nog mijn oude email adres. Blijft zo`n email adres nog ergens in een database als je deze veranderd in de account settings?
Hangt er een beetje vanaf hoe ze het georganiseerd hebben. Vaak wordt de veldwaarde overschreven. Sommige - datahongerige - sites/fora zullen er wellicht voor kiezen om dit te behouden.

Amazon doet dat bijvoorbeeld, die bewaart alles over je (vorige adressen/telefoonnummers/e-mailadressen). Qua fora durf ik het je niet te melden. Je zou kunnen denken aan Reddit die dit wellicht ook doet?

Het veiligst is natuurlijk om een volledig nieuw account aan te maken. Daarmee verlies je dan wel de opgebouwde status/berichthistorie en je moet even controleren of dat 'mag'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Ferruginous Hwk schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:03:
[...]

Hangt er een beetje vanaf hoe ze het georganiseerd hebben. Vaak wordt de veldwaarde overschreven. Sommige - datahongerige - sites/fora zullen er wellicht voor kiezen om dit te behouden.

Amazon doet dat bijvoorbeeld, die bewaart alles over je (vorige adressen/telefoonnummers/e-mailadressen). Qua fora durf ik het je niet te melden. Je zou kunnen denken aan Reddit die dit wellicht ook doet?

Het veiligst is natuurlijk om een volledig nieuw account aan te maken. Daarmee verlies je dan wel de opgebouwde status/berichthistorie en je moet even controleren of dat 'mag'.
Ja daar was ik al bang voor.
Wat ik natuurlijk ook zou kunnen doen, is de bedrijven mailen, en aan de hand van de AVG wetgeving kunnen vragen om eerdere email adressen te verwijderen (indien nog aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-08 22:32
Gezien de leeftijd van mijn laptop en telefoon, ben ik de laatste tijd na aan het denken over besturingssystemen en ecosystemen.

Zoals ik het zie heb je vandaag de dag 3 keuzes:
  • Google (Android) + Microsoft (Windows). Enorm slecht voor de privacy.
  • Apple (iOS + macOS). Ook slecht voor de privacy, maar wel een orde van grootte minder slecht dan Google (bron, pdf). De muren van de 'walled garden' zijn echter wel erg hoog (geen mogelijkheid eigen apps te installeren, geen browserextensies in non-Safari browsers).
  • Open Source (Linux + Google-loze Android-distributie). De gouden standaard voor privacy en openheid, maar zaken zoals betaalde apps zijn onmogelijk. Ook heb je hier geen goed alternatief voor Chromecast/AirPlay.
M.a.w. Google is niet privacyvriendelijk, Apple is niet open, en Open Source heeft minder mogelijkheden.

Hoe gaan jullie hiermee om?

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Tsja Google is überhaupt geen optie (hier in het PPT) dus het is Apple of Linux.
Voor de linux route moet je eigenlijk wel de kennis en de tijd hebben.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
Lrrr schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:06:
Gezien de leeftijd van mijn laptop en telefoon, ben ik de laatste tijd na aan het denken over besturingssystemen en ecosystemen.

Zoals ik het zie heb je vandaag de dag 3 keuzes:
  • Google (Android) + Microsoft (Windows). Enorm slecht voor de privacy.
  • Apple (iOS + macOS). Ook slecht voor de privacy, maar wel een orde van grootte minder slecht dan Google (bron, pdf). De muren van de 'walled garden' zijn echter wel erg hoog (geen mogelijkheid eigen apps te installeren, geen browserextensies in non-Safari browsers).
  • Open Source (Linux + Google-loze Android-distributie). De gouden standaard voor privacy en openheid, maar zaken zoals betaalde apps zijn onmogelijk. Ook heb je hier geen goed alternatief voor Chromecast/AirPlay.
M.a.w. Google is niet privacyvriendelijk, Apple is niet open, en Open Source heeft minder mogelijkheden.

Goede vraag, ik merk dat ik zelf weer terugval op Windows. Maar komt deels ook door mijn studie waarbij ik programma's moet gebruiken die op linux niet werken.
Apple haar eco systeem is ook verre van goed, zoals Richard Stallman ooit uitlegde:

In android heb je nog soortvan een controle over jouw toestel, op een Iphone kan je alleen alles erop zetten wat Apple toelaat.

Tja chromecast/airplay, dat zijn dus concessies die je moet doen. Zijn daar geen opensource alternatieve van eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Miracast een idee?
Ik weet dat Sony Bravia tv toestellen het ondersteunen en uiteraard Sony Xperia telefoons, wireless display heet het daar.
Diverse telefoonfabrikanten hebben een variant van Miracast ingebouwd in hun software, ik dacht ook iets gezien te hebben in mijn LineageOS rom maar kan het nu niet checken.
Ooit zat dit ook standaard ingebouwd in Android maar ten faveure van hun Chromecast heeft Google deze concurrerende techniek er weer uit gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Volgens mij haal je een paar zaken door elkaar. MacOS is niet te vergelijken met iOS/iPadOS qua openheid. Je kunt zo'n beetje alles in MacOS. In iOS een stuk minder maar dat vind ik tegelijkertijd ook de kracht van het platform op gebied van privacy en security.

Verder is Linux ook niet automatisch heel privacy-vriendelijk afhankelijk van de distributie. Maar in vergelijking met Windows en ChromeOS doen MacOS en Linux het een heel stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...

Voor werk gebruik ik Linux, thuis Linux of macOS, voor de telefoon iOS (en een iPad is er ook, naast een Fairphone als Android-"tablet").

Op Capture One na draait alles wat ik wil heb op Linux. Ik had destijds voor macOS ipv Windows gekozen omdat de hardware (MacBook Pro) me beter aansprak, en ook het OS (ivm de opensource-software die ik nodig heb was macOS makkelijker, ik kan me voorstellen dat Windows nu met de [Windows Subsystem for Linux]-inhaalslag wat dat betreft weer een optie is geworden). Voor games is windows nog steeds de beste optie denk ik.

Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, zou ik denk ik weer voor Linux & macOS gaan - aan de andere kant komt van fotobewerking zo weinig dat het eventueel puur Linux zou worden (en als hardware dan een niet te duur Dell of Lenovo officieel linux-compatible model - maar ook daarop is wel weer wat aan te merken)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Ik ben momenteel nog rustig dit hele topic aan het bij-lezen dus excuseer als er al dingen over zijn gezegd die ik heb gemist, maar de laatste tijd ben ik ook begonnen met mijn privacy verbeteren. Daarbij wel met de kanttekening dat ik niet dingen wil laten of ongemak wil ervaren met wat ik doe (naast 1 keer goed instellen). Ongetwijfeld dat het dus beter kan, en ik weet dat ik nog steeds wat closed apps/programma's etc heb die ik ergens maar moet vertrouwen qua privacy, maar het gaat naar mijn idee toch wel de goede kant op zo.

Zou ook nog wel een Rasbery Pi willen opzetten met Pi-Hole en dan mogelijk naar andere dingen kijken, zoals bijv. Home Assistant.

Stappen die ik al heb ondernomen hieronder. Meeste zal over tijd wel genoemd zijn, maar wellicht zitten er interessante ideeën tussen of hebben mensen nog interessante op- of aanmerkingen.
Edit: Wat aanpassingen aan mijn opzet veranderd aan de hand van reacties.

Algemeen:
  • Mail en calendar overgezet naar Proton. Ik gebruik ook + aliassen. Weet dat dit maar gelimiteerde meerwaarde heeft, maar het voelt ook wel lekker georderd. Verder ben ik altijd al voorzichtig geweest met mijn email invullen, en heb ik nooit echt veel spam gehad.
  • Cloud over op pCloud (EU hosting) met cryptofolder voor bijna alle bestanden (Proton Cloud was te dicht voor mijn gebruik).
  • Muziek streaming gebruik ik Astiga voor (ook nooit een Spotify ofzo gehad). Dit is een dienst waarbij je een soort "lege Spotify" hebt die je kan linken aan cloud storages en daarmee kan populieren. Ze zijn privacy vriendelijk (zeggen ze. Ik heb er goede ervaringen/gevoel mee en gebruik het een paar jaar nu, maar je moet het natuurlijk maar wel net vertrouwen. Gebaseerd in UK en de dienst haalt inkomsten uit betalingen). Mijn muziek files komen direct van CDs af die ik in de kast heb staan.
  • FB data opgevraagd en account en apps verwijderd.
  • Instagram data opgevraagd en account en app verwijderd.
  • WhatsApp account en app verwijderd. Gebruik bij voorkeur Signal, maar heb ook Telegram omdat sommige contacten enkel daar waren en voor de rest SMS. Telegram I know is niet veilig, maar nog altijd een beter track record dan WA naar mijn idee (en geen Meta) en zoals ik zeg is het enkel voor zei die geen Signal hebben/willen (dit maakte de afstap van WA veel makkelijker/mogelijker).
  • Een password manager gaan gebruiken (1Password, in EU gehost).
  • Zo veel mogelijk oude account nagegaan en of verwijderd of een nieuw auto gegenereerd wachtwoord gegeven. Accounts op publieke websites zo veel mogelijk geanonimiseerd.
  • Waar mogelijk 2FA aangezet, gebruik Aegis Authenticator hiervoor, back-ups zijn encrypted (Aegis heeft anders dan FreeOTP+ geen internet nodig).
  • Brave Search ipv Google Search.
  • Zoveel mogelijk data verwijderd bij Google, Microsoft, etc (hoewel ik niet echt geloof dat ze het netjes verwijderen).
  • Mijn thuis Wifi opgedeeld in persoonlijke Wifi en guest-Wifi zodat gasten makkelijker te beheren zijn los van mijn eigen devices.
Desktop:
  • Meeste werk doe ik op een Linux (Manjaro) (dit is al paar jaar het geval). Gebruik enkel reguliere packages, geen snaps, flatpacks, etc. Heb enkel nog Windows op m'n werk-laptop (geen keuze) en als dual-boot voor de paar dingen die niet altijd lekker werken op Linux (en dat is steeds minder en minder, enkel nog wat specifieke dingen). Linux is natuurlijk een breed begrip maar laat ik het geen blogpost daar over maken.
  • Chrome vervangen door Firefox.
  • Volgende extensies aan mijn browser toegevoegd: uBlock Origin, CanvasBlocker, DecentralEyes, Privacy Badger, Random User-Agent, NoScript.
  • Ingesteld in de browser dat alle cookies en site data van alles behalve whitelisted sites word verwijderd na sluiten van de browser.
Mobiel:
  • F-Droid geinstaleerd, dat is voor mij nu de eerste plek waar ik kijk voor apps.
  • Chrome vervangen met Fenec, links worden geopend in private tabs.
  • Google apps zo veel mogelijk vervangen met FOSS alternatieven en de Google apps verwijderd, enkel nog wat ik nog echt gebruik & wat nodig is om Android draaiende te houden (vind rooten/ander OS installeren toch nog wel een beetje spannend/moet ik me echt in verdiepen (ook omdat er wat apps van Sony op staan die ik wil houden en die niet in een app-store staan)). Zo is Google Maps bijv. vervangen voor Organic Maps (een OpenStreetMaps implementatie), Gboard met OpenBoard, maar ook standaard apps als contact, dialer, gallery, etc. apps zijn vervangen.
  • Bloatware en andere unwanted apps verwijderd.
  • DNS66 met paar host-lists om trackers en advertenties te blokkeren.
  • Wifi wordt automatisch uitgeschakeld zodra ik niet meer verbonden ben met Wifi (enkel door mij ingestelde netwerken), Wifi signaling en zo staat altijd uit.
  • NFC uit tenzij scherm aan en unlocked.
  • Alle apps rechten ontneemt, handmatig kijken wat ik vind dat wel mag.
  • Locatie uit.
  • Websites die ik veel bezoek met Hermit naar een webview based app gemaakt met daarin blokkers voor trackers, forced darkmodes (op sites die dat niet hebben), mogelijkheid to java-script blokkeren, en wat andere extra functies. Elk van deze apps is gesandboxed.
  • Privacy Badger, Decentraleyes en NoScript geinstalleerd in Fenec, en regelmatig worden alle cookies verwijderd (gemiddeld eens per dag denk ik zo).
Smartwatch:
  • Bloatware verwijderd.
  • Wifi en GPS staat altijd uit. Bluetooth gaat naar telefoon (die weer alles filtert via DNS66 was het idee).
  • Elke form van online back-ups is uitgeschakeld of nog beter, nooit een account voor gemaakt.
  • Gebruik geen diensten als Strava en minimale apps. Gebruik hem eigenlijk vooral om snel notificaties en dergelijke te zien zonder mijn telefoon te pakken, en wat standaard functies als stappen tellen etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Cambionn op 13-10-2022 14:20 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Cambionn schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:03:
Ik ben momenteel nog rustig dit hele topic aan het bij-lezen dus excuseer als er al dingen over zijn gezegd die ik heb gemist, maar de laatste tijd ben ik ook begonnen met mijn privacy verbeteren. Daarbij wel met de kanttekening dat ik niet dingen wil laten of ongemak wil ervaren met wat ik doe (naast 1 keer goed instellen). Ongetwijfeld dat het dus beter kan, en ik weet dat ik nog steeds wat closed apps/programma's etc heb die ik ergens maar moet vertrouwen qua privacy, maar het gaat naar mijn idee toch wel de goede kant op zo.

Stappen die ik al heb ondernomen hieronder. Meeste zal over tijd wel genoemd zijn, maar wellicht zitten er interessante ideeën tussen of hebben mensen nog interessante op- of aanmerkingen.

Algemeen:
  • Mail en calendar overgezet naar Proton. Ik gebruik ook + aliassen. Weet dat dit maar gelimiteerde meerwaarde heeft, maar het voelt ook wel lekker georderd. Verder ben ik altijd al voorzichtig geweest met mijn email invullen, en heb ik nooit echt veel spam gehad.
  • Cloud over op pCloud (EU hosting) met cryptofolder voor bijna alle bestanden (Proton Cloud was te dicht voor mijn gebruik)
  • Muziek streaming gebruik ik Astiga voor (ook nooit een Spotify ofzo gehad). Dit is een dienst waarbij je een soort "lege Spotify" hebt die je kan linken aan cloud storages en daarmee kan populieren. Ze zijn privacy vriendelijk (zeggen ze. Ik heb er goede ervaringen/gevoel mee en gebruik het een paar jaar nu, maar je moet het natuurlijk maar wel net vertrouwen. Gebaseerd in UK en de dienst haalt inkomsten uit betalingen), mijn muziek files komen direct van CDs af die ik in de kast heb staan.
  • FB data opgevraagd en account en apps verwijderd.
  • Instagram data opgevraagd en account en app verwijderd.
  • WhatsApp account en app verwijderd. Gebruik bij voorkeur Signal, maar heb ook Telegram omdat sommige contacten enkel daar waren en voor de rest SMS. Telegram I know is niet veilig, maar nog altijd een beter track record dan WA naar mijn idee (en geen Meta) en zoals ik zeg is het enkel voor zei die geen Signal hebben/willen (dit maakte de afstap van WA veel makkelijker/mogelijker).
  • Een password manager gaan gebruiken (1Password, in EU gehost).
  • Zo veel mogelijk oude account nagegaan en of verwijderd of een nieuw auto gegenereerd wachtwoord gegeven. Accounts op publieke websites zo veel mogelijk geanonimiseerd
  • Waar mogelijk 2FA aangezet, gebruik Aegis Authenticator hiervoor, back-ups zijn encrypted (Aegis heeft anders dan FreeOTP+ geen internet nodig)
  • Brave Search ipv Google Search
  • Zoveel mogelijk data verwijderd bij Google, Microsoft, etc (hoewel ik niet echt geloof dat ze het netjes verwijderen)
  • Mijn thuis Wifi opgedeeld in persoonlijke Wifi en guest-Wifi zodat gasten makkelijker te beheren zijn los van mijn eigen devices.
Desktop:
  • Meeste werk doe ik op een Linux (Manjaro) (dit is al paar jaar het geval). Gebruik enkel reguliere packages, geen snaps, flatpacks, etc. Heb enkel nog Windows op m'n werk-laptop (geen keuze) en als dual-boot voor de paar dingen die niet altijd lekker werken op Linux (en dat is steeds minder en minder, enkel nog wat specifieke dingen). Linux is natuurlijk een breed begrip maar laat ik het geen blogpost daar over maken.
  • Volgende extensies aan mijn browser toegevoegd: AdGuard Adblocker, CanvasBlocker, DecentralEyes, I Still Don't Care About Cookies (samen met de instelling dat alle cookies en site data van alles behalve whitelisted sites word verwijderd na sluiten van de browser), privacy badger, random user-agent
Mobiel:
  • F-Droid geinstaleerd, dat is voor mij nu de eerste plek waar ik kijk voor apps.
  • Chrome vervangen met Fenec.
  • Google apps zo veel mogelijk vervangen met FOSS alternatieven en de Google apps verwijderd, enkel nog wat ik nog echt gebruik & wat nodig is om Android draaiende te houden (vind rooten/ander OS installeren toch nog wel een beetje spannend/moet ik me echt in verdiepen (ook omdat er wat apps van Sony op staan die ik wil houden en die niet in een app-store staan)). Zo is Google Maps bijv. vervangen voor Organic Maps (een OpenStreetMaps implementatie)
  • Wifi wordt automatisch uitgeschakeld zodra ik niet meer verbonden ben met Wifi (enkel door mij ingestelde netwerken), Wifi signaling en zo staat altijd uit.
  • Locatie uit
  • Websites die ik veel bezoek met Hermit naar een webview based app gemaakt met daarin blokkers voor trackers, forced darkmodes (op sites die dat niet hebben), mogelijkheid to java-script blokkeren, en wat andere extra functies. Elk van deze apps is gesandboxed
  • Privacy Badger geinstalleerd in Fenec, en regelmatig worden alle cookies verwijderd (gemiddeld eens per dag denk ik zo)
Smartwatch:
  • Bloatware verwijderd.
  • Wifi en GPS staat altijd uit. Bluetooth gaat naar telefoon (die weer alles filtert via DNS66 was het idee).
  • Elke form van online back-ups is uitgeschakeld of nog beter, nooit een account voor gemaakt.
  • Gebruik geen diensten als Strava en minimale apps. Gebruik hem eigenlijk vooral om snel notificaties en dergelijke te zien zonder mijn telefoon te pakken, en wat standaard functies als stappen tellen etc.
Is een pihole nog wat voor je thuisnetwerk? Dit scheelt aardig wat trackers e.d. met de juiste lijsten.

Daarnaast kun je nog bepaalde landen zoals China e.d. blocken in je firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Wachten... schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:21:
[...]
Is een pihole nog wat voor je thuisnetwerk? Dit scheelt aardig wat trackers e.d. met de juiste lijsten.

Daarnaast kun je nog bepaalde landen zoals China e.d. blocken in je firewall.
Pi-hole is idd iets waar ik naar zit te kijken. Alleen heb ik nu niks om zo irts op te draaien en zijn Raspberry Pi's momenteel erg lastig te krijgen (en als ze er zijn erg duur). Wil als ik er 1 heb ook mogelijk kijken naar andere dingen, zoals Home Assistant. Heb het nog ff toegevoegd in mijn post.

Ik heb wat vrienden zitten in o.a. China, dus alles blokkeren is lastig zonder contact te verliezen/van ze afgescheiden te worden. Hostlists voor Chinese trackers & adds heb ik wel in mijn lijst staan en niks uit o.a. China mag in de achtergrond draaien, enkel als ik het open heb. Chinese sites zitten ook niet in whitelists, dus cookies en dergelijke worden met regelmaat verwijderd. Probeer ook enkel "slechte" apps te draaien wat nodig. Zo gebruik Rime op Linux (opensource IME waar je zelf regels in invoert) ipv Sogou en probeer Trime werken te krijgen op android (maat die doet wat lastiger). Maar WeChat ontkom je dan helaas weer niet aan (wel minimale data op ingevuld ofc).

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Desktop:
  • Volgende extensies aan mijn browser toegevoegd: AdGuard Adblocker, CanvasBlocker, DecentralEyes, I Still Don't Care About Cookies (samen met de instelling dat alle cookies en site data van alles behalve whitelisted sites word verwijderd na sluiten van de browser), privacy badger, random user-agent
Ik zou I Still Don't Care About Cookies per direct verwijderen. Je geeft namelijk autmatisch toestemming voor tracking. Een groot deel van die tracking vindt helemaal niet plaats op jouw computer, maar via javascript en server side logging. Je geeft toestemming dat alles over jouw wordt opgeslagen op de servers van partijen als Oracle, comScore, etc. Het verwijderen van de cookies en HTML5 storage aan het einde van je browsing sessie helpt dan wel voor een klein deel, maar je moet iets verder kijken dan dat.
Verder ben ik benieuwd waarom je AdGuard prefereert boven uBlock Origin. (pi-hole kan hier ook voor worden ingezet) AdGuard is corrupt. Verder zou ik nog noScript installeren en zo instellen dat alle 3rd party default niks mag uitvoeren. Je kan altijd nog dingen wel toestaan met (al dan niet tijdelijke) uitzonderingen.
Mobiel:
  • Chrome vervangen met Fenec.
  • Google apps zo veel mogelijk vervangen met FOSS alternatieven en de Google apps verwijderd, enkel nog wat ik nog echt gebruik & wat nodig is om Android draaiende te houden (vind rooten/ander OS installeren toch nog wel een beetje spannend/moet ik me echt in verdiepen (ook omdat er wat apps van Sony op staan die ik wil houden en die niet in een app-store staan)). Zo is Google Maps bijv. vervangen voor Organic Maps (een OpenStreetMaps implementatie)
  • Locatie uit
  • Websites die ik veel bezoek met Hermit naar een webview based app gemaakt met daarin blokkers voor trackers, forced darkmodes (op sites die dat niet hebben), mogelijkheid to java-script blokkeren, en wat andere extra functies. Elk van deze apps is gesandboxed
  • Privacy Badger geinstalleerd in Fenec, en regelmatig worden alle cookies verwijderd (gemiddeld eens per dag denk ik zo)
Op zich doe je hier veel goed, voor zover het om het omkatten van een standaard andoid telefoon gaat. Ik zou nog wel de bluetooth uitzetten als je het huis uit gaat, bluetoothtracking is nog steeds gemeengoed in winkels. Nieuwe trackingsystemen worden niet meer verkocht, maar verkochte systemen zijn nog steeds actief. Verder zou je kunnen nadenken over een telefoon met GrapheneOS of SailfishOS.
Smartwatch:
  • Bloatware verwijderd.
Ik heb zelf geen ervaring met smart watches, altijd te veel als ondingen gezien. Ik ben wel benieuwd wat je nog meer te weten komt over het verbeteren van privacy op smart watches.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
ocf81 in "Persoonlijke Privacy Topic"ocf81 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:32
... uBlock Origin ... Verder zou ik nog noScript installeren en zo instellen dat alle 3rd party default niks mag uitvoeren. Je kan altijd nog dingen wel toestaan met (al dan niet tijdelijke) uitzonderingen.
uBlock Origin kan dat ook, scheelt weer 1 extension.
Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/585534/86542007-c298ce00-bedf-11ea-9d63-e2b424c6dc71.png

[ Voor 11% gewijzigd door Juup op 13-10-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Juup schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]
Maar niet met de granulariteit die noScript kan bieden. Ik blokkeer nu standaard alles door in de default alle vinkjes uit te zetten, afgezien van image en noscript. Alleen first party krijgt default meer toestemmingen. Per domein geef ik dan tijdelijk toestemming als dat nodig blijkt te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 13-10-2022 13:02 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:32:
Ik zou I Still Don't Care About Cookies per direct verwijderen. Je geeft namelijk autmatisch toestemming voor tracking. Een groot deel van die tracking vindt helemaal niet plaats op jouw computer, maar via javascript en server side logging. Je geeft toestemming dat alles over jouw wordt opgeslagen op de servers van partijen als Oracle, comScore, etc.
Dank voor de opmerking, ik heb hem eraf gehaald. Weet je toevallig een beter alternatief om automatische pop-ups voor cookies weg te houden, liefst door alles automatisch af te keuren? Wat ik wil voorkomen is dat ik continue alles handmatig moet afvinken.
Verder ben ik benieuwd waarom je AdGuard prefereert boven uBlock Origin
Goede vraag. Eigenlijk gebruikte ik AdGuard een tijd (voordat ik hiermee bezig was) en dat werkte goed (en iets soepeler dan de laatste keer dat ik uBlock Origin gebruikte, maar dat is al lange tijd terug dus weet niet of dat nogsteeds zo is). Ik ga uBlock Origin er weer opzetten.
Verder zou ik nog noScript installeren en zo instellen dat alle 3rd party default niks mag uitvoeren. Je kan altijd nog dingen wel toestaan met (al dan niet tijdelijke) uitzonderingen.
Ik ga hier even naar kijken. Zien of ik een mooi balans tussen niet te vaak moeten instellen, websites die niet goed functioneren en tegenhouden van tracking kan vinden.
Ik zou nog wel de bluetooth uitzetten als je het huis uit gaat
Ik vrees dat de smartwatch dan stopt met werken (of iig, het idee van notificaties snel kunnen checken werkt dan niet meer), zeker gezien ik WiFi ook blokkeer op de smartwatch en alle info dus van de bluetooth van mijn telefoon moet komen. Daarnaast heb ik vaak een bluetooth headset op (maar die zou eventueel bekabeld kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Cambionn schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:09:
[...]

Dank voor de opmerking, ik heb hem eraf gehaald. Weet je toevallig een beter alternatief om automatische pop-ups voor cookies weg te houden, liefst door alles automatisch af te keuren? Wat ik wil voorkomen is dat ik continue alles handmatig moet afvinken.
Ik heb helaas geen alternatief dat automatisch nee zegt. Het probleem is dat 99% van de sites de opties zo ongelofelijk ingewikkeld maken dat het ook praktisch niet te automatiseren is om alle opt-outs te activeren. (bewust zo gedaan door de makers natuurlijk) Het aantal variaties en de verschillen per site zijn daar gewoon te groot voor.
[...]

Ik ga hier even naar kijken. Zien of ik een mooi balans tussen niet te vaak moeten instellen, websites die niet goed functioneren en tegenhouden van tracking kan vinden.
De manier waarop ik noScript gebruik is tamelijk arbeidsintensief, maar geeft dus ook een extra laagje bescherming. Als je alleen maar gemak wil is de suggestie van @Juup om dan alleen de script blocking van uBlock te gebruiken wellicht voldoende.
[...]
Ik vrees dat de smartwatch dan stopt met werken (of iig, het idee van notificaties snel kunnen checken werkt dan niet meer), zeker gezien ik WiFi ook blokkeer op de smartwatch en alle info dus van de bluetooth van mijn telefoon moet komen. Daarnaast heb ik vaak een bluetooth headset op (maar die zou eventueel bekabeld kunnen).
Oké dan is een smartwatch dus nog steeds een onding. Ik snap dan wel waarom BT aanblijft. Wellicht even de smartwatch uitzetten/thuislaten tijdens het shoppen en in de buurt van NS-stations. En ik gebruik idd ook een bedraade koptelefoon buitenshuis.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Verder zou je kunnen nadenken over een telefoon met GrapheneOS of SailfishOS.
Enige reden dat je deze noemt over LineageOS? Daar zat ik eerst naar te kijken, maar zoals ik zeg ben ik daar nog ff voorzichtig mee. Eerst nog even een paar dingen uitzoeken voor ik daar stappen in zet.
ocf81 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:23:
De manier waarop ik noScript gebruik is tamelijk arbeidsintensief, maar geeft dus ook een extra laagje bescherming. Als je alleen maar gemak wil is de suggestie van @Juup om dan alleen de script blocking van uBlock te gebruiken wellicht voldoende.
Ik heb noScript erop gezet. Ik ga gewoon ff testen en mocht het echt te veel moeite zijn kan ik altijd nog puur de uBlock variant gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Cambionn schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:28:
[...]

Enige reden dat je deze noemt over LineageOS? Daar zat ik eerst naar te kijken, maar zoals ik zeg ben ik daar nog ff voorzichtig mee. Eerst nog even een paar dingen uitzoeken voor ik daar stappen in zet.
Omdat deze twee geen tracking door google bevatten. In ASOP zit nog best wat tracking. Nagenoeg alle op AOSP gebaseerde ROMs doen weinig met de basis van AOSP op dit gebied. Ze doen hooguit wat symptoombestrijding. Graphene sloopt dat er actief uit. Sailfish is een linux die alleen de system calls van android gebruikt middels hybris, voor de rest is het gewoon een linux voor je telefoon. (die aardig werkt, beter dan andere linux distributies voor telefoons) Als je niet zonder Android kan, dan is Sailfish X wellicht een oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 13-10-2022 13:36 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Weet je toevallig een beter alternatief om automatische pop-ups voor cookies weg te houden, liefst door alles automatisch af te keuren? Wat ik wil voorkomen is dat ik continue alles handmatig moet afvinken.
Consent-O-Matic?
Is nog niet zo goed als I-Dont-Care-About-Cookies maar wel beter qua privacy.
https://consentomatic.au.dk/
https://addons.mozilla.or...ox/addon/consent-o-matic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-09 13:57
Beste Tweakers,

Ik hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag, anders mijn oprechte excuses.

Voor marketingdoeleinden moet ik content gaan maken op verschillende social media, waaronder (helaas)TikTok. Nu gaan bij mij dus de alarmbellen rinkelen. Binnen mijn thuisnetwerk is nog nooit TikTok geopend en dit wil ik graag zo houden.

Gezien het belachelijke databeleid zou ik dit hele gebeuren graag (indien mogelijk) gescheiden houden van mijn persoonlijke data (en die van mijn medebewoners).

Stel ik pak een tweede telefoon puur voor hiervoor. Is het dan een gevalletje VPN pakken en via deze weg uploaden? Of gaan we dan meer naar iets als een Raspberry Pi, om echt in-depth zaken te blokkeren? Is het überhaupt wel mogelijk wat ik wil of stel ik nou een heel domme vraag?

Lang geleden heb ik wel eens een VPN gebruikt, maar Raspberry Pi e.d. heb ik geen kaas van gegeten. Ik zit me nog in te lezen, dus mijn gebrek aan kennis zullen jullie even voor lief moeten nemen.

Ik zat bijvoorbeeld te kijken in topics zoals deze, in de hoop relevante info aan te treffen.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2046036

Ik verwacht natuurlijk geen A-Z voorgekauwd verhaal, maar een zetje in de juiste richting wordt zeer gewaardeerd.

TL;DR: Wat is een handige manier om mijn persoonlijke data gescheiden te houden bij het posten van content op social media, zoals TikTok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zwennie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:58:

Wat is een handige manier om mijn persoonlijke data gescheiden te houden bij het posten van content op social media, zoals TikTok?
Ik zou zelf zeggen een Virtual Machine icm een VPN verbinding.

Of met een hoodie op in een Starbucks gaan zitten, op een laptop die je alleen daar opstart en gebruikt, verbonden met een VPN. Sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-09 13:57
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

Ik zou zelf zeggen een Virtual Machine icm een VPN verbinding.

Of met een hoodie op in een Starbucks gaan zitten, op een laptop die je alleen daar opstart en gebruikt, verbonden met een VPN. Sorry ;)
Hahaha thanks. Of zou het echt zo simpel zijn als een gastnetwerk instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Nog een vraagje. Wat is de ervaring met Aurora appstore? Ik kwam hem tegen en het idee lijkt mooi (ook fijn dat excodus rapporten op app pages worden laten zien), maar als ik op Tweakers zoek krijg ik eigenlijk enkel een paar post dat men het gebruikt/kent, maar niet of het idd zo goed werkt omrent privacy als claimed en verder niks raars doet. Dat het in F-Droid staat geeft altijd al wel een fijn gevoel, maar gezien "de main app store" toch wel iets groots is en ik wel wat apps lijkt te moeten herinstalleren (veel werk) vraag ik toch ook ff om ervaringen hier voordat ik eraan begin.

Als het idd een goed alternatief vormt, dan ga ik hem eens goed testen en kijken of ik de play store app kan verwijderen (of dat de services dan mee gaan en Aurora ook niet werkt). Dat zou weer een Google app minder zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18
Juup schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:41:
[...]
[Afbeelding]
Als ik binnen Firefox op de Ublock origin button druk dan krijg ik alleen de diverse domeinen links te zien, niet de opties images, 3rd-party, inline scripts etc. Ik heb ze nu wel bij tijdelijke regels op block gezet (permanente regels kon ik niet aanpassen, maar ik heb ergens het idee dat ik Ublock origin nog niet goed heb ingesteld.

Zie afbeelding hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrJMeZnqUZFVJia3llWQfBuOVRs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/3CDh8JGETNOtO2yEnoddO8Ra.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
musicfreak schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:21:
Als ik binnen Firefox op de Ublock origin button druk dan krijg ik alleen de diverse domeinen links te zien, niet de opties images, 3rd-party, inline scripts etc. Ik heb ze nu wel bij tijdelijke regels op block gezet (permanente regels kon ik niet aanpassen, maar ik heb ergens het idee dat ik Ublock origin nog niet goed heb ingesteld.
Er is een vinkje wat je daarvoor aan moet zetten:
Settings > I am an advanced user

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik lees hier meerdere keren over PGP mailen "dat het niet gebruikt wordt". Ik heb zelf ingesteld dat ik altijd mijn public key mee stuur en mijn mails sign, en het veraste me eigenlijk dat wat kleinere niche bedrijfjes me opeens PGP mailde ipv normaal. Niet veel, maar het gebeurde wel ondanks dat er nergens iets over stond en dat veraste me ergens wel. Ik vraag me af hoe vaak dit anderen is gebeurd. Het is wellicht wijder gebruikt dan bekend/gedacht, maar niemand heeft het erover want "niemand anders doet het".

Wat ik wel grappig vond is dat Facebook, van alle bedrijven, ook doet aan PGP mailen. Vermoed een combi van vals gevoel van privacy + monopoliseren van jouw data. Maar vond het wel opvallend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik heb trouwens nog een leuke manier gevonden om mensen op Signal te krijgen.

Was bij m'n grootvader en die had me toch op WhatsApp ge-appt (hij wist dat ik geen WhatsApp meer had maar was het even vergeten). WhatsApp geeft dus nog steeds niet aan dat een account verwijderd is. Toen heb ik tegen hem gezegd "zal ik anders de app erop zetten die ik gebruik? Dan kun je me weer appen. Dan zorg ik meteen dat je geen reclame meer hebt." Daar kwam heel snel een enthousiaste ja op (geen reclame is tof. En grootvaders geven vaak meer om contact dan apps).

Dus zo gezegd, Signal erop en oude WhatsApp chat met mij gearchiveerd, DNS66 met een hostlist die vrijwel alle reclame blokt maar vrijwel geen websites breekt (nog wel wat trackers omdat de list niet zó strikt is, maar dat gaat hij niet finetunen en ik woon best ver weg dus het moet gewoon werken). Ook meteen de telefoon opgeschoond voor hem. Hij blij.

Daarna familie ge-SMS'ed met een bericht in de trans van "ik zie net bij opa dat WhatsApp het niet weergeeft, maar ik heb echt géén WhatsApp meer en zal berichten dus níét ontvangen. Je kan me bereiken bij voorkeur op Signal, anders Telegram of ouderwets SMS. Opa zit nu ook op Signal".

En daar kwam nog wat familie op Signal. Ook meteen bij mijn grootvader toegevoegd en die oude WA chat gearchiveerd, en nu hopen dat het organisch verder spreid omdat er nu wél mensen opzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:36
ocf81 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Oké dan is een smartwatch dus nog steeds een onding. Ik snap dan wel waarom BT aanblijft. Wellicht even de smartwatch uitzetten/thuislaten tijdens het shoppen en in de buurt van NS-stations. En ik gebruik idd ook een bedraade koptelefoon buitenshuis.
Bluetooth locatie gebonden (tijdelijk) uitzetten kun je met PhoneProfilesPlus.
PhoneProfilesPlus zelf gebruikt openstreetmaps om je locatie in te stellen.
De regel die je dan via de gui instelt wordt dan zoiets als "als binnen x meter van NS station, dan BT uit voor y minuten" of "als binnen x meter van NS station, dan BT uit zolang binnen die x meter".
Je kunt het ook instellen op het zien van bepaalde SSID maar dat wordt wat lastig als wifi uit staat 8)7.
Je kunt eindeloos veel automatiseren om je telefoon tijdelijk anders in te stellen! Aanrader, gebruik het al een jaar of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cambionn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:13:
Ik heb trouwens nog een leuke manier gevonden om mensen op Signal te krijgen.

Was bij m'n grootvader en die had me toch op WhatsApp ge-appt (hij wist dat ik geen WhatsApp meer had maar was het even vergeten). WhatsApp geeft dus nog steeds niet aan dat een account verwijderd is. Toen heb ik tegen hem gezegd "zal ik anders de app erop zetten die ik gebruik? Dan kun je me weer appen. Dan zorg ik meteen dat je geen reclame meer hebt." Daar kwam heel snel een enthousiaste ja op (geen reclame is tof. En grootvaders geven vaak meer om contact dan apps).

Dus zo gezegd, Signal erop en oude WhatsApp chat met mij gearchiveerd, DNS66 met een hostlist die vrijwel alle reclame blokt maar vrijwel geen websites breekt (nog wel wat trackers omdat de list niet zó strikt is, maar dat gaat hij niet finetunen en ik woon best ver weg dus het moet gewoon werken). Ook meteen de telefoon opgeschoond voor hem. Hij blij.

Daarna familie ge-SMS'ed met een bericht in de trans van "ik zie net bij opa dat WhatsApp het niet weergeeft, maar ik heb echt géén WhatsApp meer en zal berichten dus níét ontvangen. Je kan me bereiken bij voorkeur op Signal, anders Telegram of ouderwets SMS. Opa zit nu ook op Signal".

En daar kwam nog wat familie op Signal. Ook meteen bij mijn grootvader toegevoegd en die oude WA chat gearchiveerd, en nu hopen dat het organisch verder spreid omdat er nu wél mensen opzitten.
Is het niet mogelijk om je WA-account te verwijderen op een nummer, op datzelfde nummer WA for Business te registeren en dan gewoon een auto-reply instellen met een verwijzing naar de stores voor Signal? Dan zorg er wel voor dat iedereen het van je weet dat je niet bereikbaar bent.
Heb het zelf niet geprobeerd, maar denk dat dit wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
True schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

Is het niet mogelijk om je WA-account te verwijderen op een nummer, op datzelfde nummer WA for Business te registeren en dan gewoon een auto-reply instellen met een verwijzing naar de stores voor Signal? Dan zorg er wel voor dat iedereen het van je weet dat je niet bereikbaar bent.
Heb het zelf niet geprobeerd, maar denk dat dit wel moet lukken.
Ik ken de voorwaarden van WA-business niet maar ik weet wel dat de AVG/GDPR niet geldt voor bedrijven. Volgens mij geef je dan nog veel meer informatie weg aan Meta.

Zelf heb ik nog wel WA op een 'oude' telefoon die thuisblijft. Ik reageer nooit op berichten die alleen aan mij gestuurd worden (alleen voor de sportgroep), en kijk hooguit 2x per week of ik nog wat gemist heb (vaak op de momenten dat ik wil gaan sporten).
In mijn ervaring weten mensen je - als ze je nodig hebben - snel genoeg op Signal te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drav91
  • Laatst online: 19:42
Verder zou je kunnen nadenken over een telefoon met GrapheneOS of SailfishOS.
Ik overweeg een telefoon met GrapheneOS te nemen. Er zijn niet veel apps die ik gebruik, maar 1 belangrijke is de bank app (in mijn geval ING).
Hier staat een lijst van bank apps die werken op GrapheneOS. Hier staat ING niet bij Nederland, de Belgische en Duitse ING apps staan er wel bij. In de play store lijken ze allemaal wel op elkaar.

Weet iemand of nederlandse ING app wel of niet werkt op GrapheneOS?

Er is geen GrapheneOS topic, dus deze vraag maar hier gesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door drav91 op 23-10-2022 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik werk niet met bank apps. Voor de ING gebruik ik die scanner. Dat zal voorlopig nog wel even zo blijven.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Bank app is een van de weinige waar ik een voorkeur heb voor de app i.p.v. de webversie. Minder kans op oplichting.

@drav91 zoeken op graphene site:ing.nl geeft een hit, maar of dat de zoekmachine is die slim is of dat vroegah op die pagina Graphene werd genoemd weet ik niet. Misschien beste om even kort en concreet te vragen aan ING. (Als er niemand komt die het gebruikt of kan testen)
drav91 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:08:
offtopic:
Losse vragen kunnen vaak ook prima in losse topics ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JMdG
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
drav91 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:08:
[...]

Ik overweeg een telefoon met GrapheneOS te nemen. Er zijn niet veel apps die ik gebruik, maar 1 belangrijke is de bank app (in mijn geval ING).
Hier staat een lijst van bank apps die werken op GrapheneOS. Hier staat ING niet bij Nederland, de Belgische en Duitse ING apps staan er wel bij. In de play store lijken ze allemaal wel op elkaar.

Weet iemand of nederlandse ING app wel of niet werkt op GrapheneOS?

Ik heb geen ING rekening, maar als ik de app installeer dan kan ik die gewoon openen. Je hebt wel kans dat mobiel betalen met nfc niet werkt, omdat je dan Google Pay nodig hebt, dat kan ik met mijn eigen bank app ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JMdG schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 01:09:
[...]

Ik heb geen ING rekening, maar als ik de app installeer dan kan ik die gewoon openen. Je hebt wel kans dat mobiel betalen met nfc niet werkt, omdat je dan Google Pay nodig hebt, dat kan ik met mijn eigen bank app ook niet.
Mobiel betalen via NFC via ING gaat niet via Google Pay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:43
Ik ben de afgelopen maand overgestapt naar Protonmail+simplelogin met een eigen domein.

Ik moet zeggen dat de integratie Simplelogin en Proton nog niet lekker is. Het instellen van de dns werkt een “beetje” tegenstrijdig met Proton en in mijn specifieke geval met meerdere persoonlijke mailboxen voor meerdere personen is Proton gewoon veel duurder dan Fastmail waar ik eerder zat. Het is voor een hobbyist zoals ik vrij technisch waardoor het voor een leek onmogelijk is om dit zelf te doen.

Ik hoop dat ze de integratie nog gaan verbeteren en reken daar eigenlijk wel op. Willen ze dit bij het grote publiek laten aanslaan dan is versimpeling zelfs een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:58:
[...]

Maar niet met de granulariteit die noScript kan bieden. Ik blokkeer nu standaard alles door in de default alle vinkjes uit te zetten, afgezien van image en noscript. Alleen first party krijgt default meer toestemmingen. Per domein geef ik dan tijdelijk toestemming als dat nodig blijkt te zijn.
Dat kan toch ook gewoon met uBlock? Wel moet je daarvoor aangeven dat je uBlock wilt gebruiken als advanced user. Zodra je dat hebt gedaan, kan je uitgebreid per site of per default aangegeven wat je wel/niet wilt blokkeren. In uBlock gaat het naar mijn idee gemakkelijker/sneller (in de zin van minder gebruikeracties nodig) dan noScript. Wel is noScript naar mijn idee simpeler in gebruik in dat het gemakkelijker te begrijpen is.

Al hoewel noScript in Tor zit, heb ik wel een beetje het idee dat uBlock de standaard is, als het gaat om dergelijke plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Cyb schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:36:
[...]

Dat kan toch ook gewoon met uBlock? Wel moet je daarvoor aangeven dat je uBlock wilt gebruiken als advanced user. Zodra je dat hebt gedaan, kan je uitgebreid per site of per default aangegeven wat je wel/niet wilt blokkeren. In uBlock gaat het naar mijn idee gemakkelijker/sneller (in de zin van minder gebruikeracties nodig) dan noScript. Wel is noScript naar mijn idee simpeler in gebruik in dat het gemakkelijker te begrijpen is.

Al hoewel noScript in Tor zit, heb ik wel een beetje het idee dat uBlock de standaard is, als het gaat om dergelijke plugins.
Je kan met uBlock een aardig eind gaan, maar in noScript kan nog net iets meer granulariteit aanbrengen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Misschien handig om te weten:

Je kunt Youtube/Google gebruiken zonder cookies vanuit Firefox ESR. Cookies van google.com (google.be/google.nl) en youtube.com en nocookie-youtube.com(!) kunnen worden geblokkeerd als hoofddomein en met "www." prefix. Met uBlock, advanced user, uBlock annoyances filter kan er verder aan worden gesleuteld zodat het werkbaar wordt zonder vervelende popups.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:50
mrmrmr schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:04:

Je kunt Youtube/Google gebruiken zonder cookies vanuit Firefox ESR. Cookies van google.com (google.be/google.nl) en youtube.com en nocookie-youtube.com(!) kunnen worden geblokkeerd als hoofddomein en met "www." prefix. Met uBlock, advanced user, uBlock annoyances filter kan er verder aan worden gesleuteld zodat het werkbaar wordt zonder vervelende popups.
Ik zou dat helemaal niet gebruiken en een Invidious instance kiezen; https://redirect.invidious.io

(Zie ook: https://github.com/iv-org/invidious#readme )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mrmrmr schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:04:

Je snapt hopelijk wel dat cookies tegenwoordig maar één van de methoden zijn waarmee ge gevolgd wordt? En helaas is dat alles wat google je spaart, de overige trackingtechnieken worden gewoon ingezet.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 09-11-2022 15:12 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Intercity

Is dat niet een beetje alsof je nu van de hond of de kat gebeten wordt? Als je het nu zelf zou hosten.

@ocf81

Googles cookies zijn sowieso geen goed idee natuurlijk. Het is deel van een pakket tegenmaatregelen.

Iedereen met wat IT kennis begrijpt dat Google alsnog gegevens verzamelt door scripts en server requests. uBlock haalt daar standaard wel een deel van weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:55:
@Intercity

Is dat niet een beetje alsof je nu van de hond of de kat gebeten wordt? Als je het nu zelf zou hosten.
Dat soort projecten zijn vooral voor mensen die willen deGooglen, of zoeken naar decentrale oplossingen, of een andere front-end willen. Het kan in principe de hoeveelheid gegevens die naar Google gaat, minimaliseren. Maar het Invidious project ziet er niet echt goed actief uit, maar er zijn wel vergelijkbare projecten die actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik kreeg deze eergister in mijn RSS reader:
https://www.bitsoffreedom...formen-moeten-tegen-gaan/

Klinkt goed op het eerste gezicht, hoewel ik enkel de samenvatting van BOF heb gelezen en niet de complete tekst (gelinkt onder "de uiteindelijke tekst). Vraag me af hoe dit gaat uitpakken. Geen Gmail meer nodig om Android telefoons te kunnen gebruiken, met Signal al mijn berichten kunnen ontvangen. Het klinkt mooi, maar in hoeverre het echt zo uitpakt in 2024? Gaat het uberhoubt echt werken? En daarnaast, zou niet de eerste keer zijn dat er wel wetten komen maar geen handhaving of zo summier dat bedrijven meer verdienen aan het niet doen en boetes en processkosten betalen.

Nieuwschierig naar de meningen hier.

[ Voor 18% gewijzigd door Cambionn op 13-11-2022 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Cambionn schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:08:

Klinkt goed op het eerste gezicht, hoewel ik enkel de samenvatting van BOF heb betalen.
Sja...

1) 99% van alle bestaande die salaris geven bedrijven moet stoppen met betalen want er is een concurrent die net anders werkt
2) verplicht wegen helpen onderhouden / zieken helpen / legers betalen magnie
3) meewerken voor bovenstaande hoeftnie
4) yep. Als een ander bovenstaande beter kan is dat ok
5) als je geen duizend manjaar aan werk gratis kan geven mag je niet piepen. Of, ook goed, zeg dat de kleur net anders moet.
6) Je bent fout als je geen virussen toelaat
7) Je bent fout als de belastingdienst bovenaan staat als je zoekt op hoe belasting te betalen

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Cambionn schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:08:

Klinkt goed op het eerste gezicht, hoewel ik enkel de samenvatting van BOF heb gelezen en niet de complete tekst (gelinkt onder "de uiteindelijke tekst). Vraag me af hoe dit gaat uitpakken. Geen Gmail meer nodig om Android telefoons te kunnen gebruiken, met Signal al mijn berichten kunnen ontvangen. Het klinkt mooi, maar in hoeverre het echt zo uitpakt in 2024? Gaat het uberhoubt echt werken? En daarnaast, zou niet de eerste keer zijn dat er wel wetten komen maar geen handhaving of zo summier dat bedrijven meer verdienen aan het niet doen en boetes en processkosten betalen.

Nieuwschierig naar de meningen hier.
De Tweakers podcast heeft hier aandacht aan besteed. Het is een mooi idee maar het is op dit moment nog heel erg vrijblijvend. De bedrijven die hieronder vallen moeten zich bijvoorbeeld als eerste zelf melden. Dus dan kan je wel invullen wat er gaat gebeuren. Dit zal een proces worden van lange adem vermoed ik.

Edit naar de link:
video: Tweakers Podcast #241 - 3,5mm-jackpots, schijfjestrollen en Musk-impulsen

[ Voor 8% gewijzigd door Bongoarnhem op 13-11-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:04
Mawlana schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt. Gaat het om het feit dat ik overal een ander mailadres gebruik, of dat ik random strings gebruik voor deze mailadressen?

Ik heb inderdaad overal een ander sterk wachtwoord, daar waar mogelijk ook met 2FA.

Voornaamste reden voor het gebruiken van een ander mailadres per site: dan weet ik wie mijn mailadres heeft gelekt en kan ik dat adres weggooien zonder dat dat mij pijn doet (wat betreft spam/phishing). Door random strings te gebruiken weet ik 99% zeker dat de spamboer niet heeft gegokt maar dat degene aan wie ik het adres heb gegeven niet zorgvuldig is geweest. De Mediamarkt komt dan niet weg met "Dat je spam ontvangt op mediamarkt@mijndomen.nl betekent niet dat wij het mailadres hebben gelekt/verkocht, want het is een best gangbaar adres".

Ik vind het ook apart om mediamarkt@achternaam.nl te gebruiken: ik ben echt niet de enige binnen de familie die bij Mediamarkt winkelt. :+
Ik ben enige tijd geleden overgestapt op iets kortere e-mailadressen (8 random alfanumerieke tekens). In september heb ik dit adres gebruikt voor een bestelling op een niet nader te noemen webwinkel. Vandaag heb ik spam ontvangen op dat adres, en ook nog eens namens "klantenservice <niet nader te noemen webwinkel>".

Ik probeer nu boven water te krijgen welke gegevens deze webwinkel heeft laten lekken.

In de mailheaders zie ik geen red flags, het lijkt vanaf O365 verstuurd te zijn. :O Lijkt wel alsof het intern is verstuurd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Return-Path: <klantenservice@WEBWINKEL.nl>
Delivered-To: mawlana@MIJNDOMEIN.nl
Received: from mx.soverin.net ([10.10.4.101])
    by storage.soverin.net with LMTP
    id YBbsJMqNhWx
    (envelope-from <klantenservice@WEBWINKEL.nl>)
    for <mawlana@MIJNDOMEIN.nl>; Tue, 29 Nov 2022 04:42:50 +0000
Received: from EUR04-HE1-obe.outbound.protection.outlook.com (mail-he1eur04on0723.outbound.protection.outlook.com [IPv6:2a01:111:f400:fe0d::723])
    (using TLSv1.2 with cipher ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384 (256/256 bits))
    (No client certificate requested)
    by mx.soverin.net (Postfix) with ESMTPS id 4NLqSy3pljzKf
    for <pzjet6q6@MIJNDOMEIN.nl>; Tue, 29 Nov 2022 04:42:42 +0000 (UTC)
Authentication-Results: mx.soverin.net;
    dkim=pass header.d=WEBWINKEL.onmicrosoft.com header.s=selector1-WEBWINKEL-onmicrosoft-com header.b=RAl7Ool5;
    spf=pass (mx.soverin.net: domain of klantenservice@WEBWINKEL.nl designates 2a01:111:f400:fe0d::723 as permitted sender) smtp.mailfrom=klantenservice@WEBWINKEL.nl;
    dmarc=none;
    arc=pass ("microsoft.com:s=arcselector9901:i=1")
ARC-Seal: i=1; a=rsa-sha256; s=arcselector9901; d=microsoft.com; cv=none;
 b=UsQxqpZXBcEmrWe+zD1VtUfSZ8UsLscgGJkBIMfudubNLquvyzHEM+udbfi2RZwg2ZXYkkDFRqrf4EY+4oycm44CcDqD1HN6ORNyvZAH084bpw6vaZsOf4rTRGmkRX+iBNQsQ3O4EHpb6KeJ7xzJTHzZ3WcZXIF7caby4dHC6zW4O2OFmI6qGI3HYimKte2dV2+RqzCKRT6gUkDYIXpkufAuby/YhTuQxFIufAdshE3VPqylRidwffP/ci6u3YpZDnVhcXpWUhG6BnovuPX9xwQxCvnvuuBTI1FjnUH6/21HjExbrNgbmNSB/bBRDaztgtF4B3Wq1lzjyoFmLX2aFA==
ARC-Message-Signature: i=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=microsoft.com;
 s=arcselector9901;
 h=From:Date:Subject:Message-ID:Content-Type:MIME-Version:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-ChunkCount:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-0:X-MS-Exchange-AntiSpam-MessageData-1;
 bh=+4+eI/16PNNDGcUN5RNHD3CrU9wNZEYPfYcIbOWBVuw=;
 b=e+omfhmVyNfkoU5hqPIqoerAmmmQnfbBYi+4imjP1TqlaDgj47g5uibhoJEzJNRB72ZtcKT2Wg8TZWyuIFT7GCmiyXNRaQ4qcyGUI55EogWXzFBYGRjPeNMn37VKY5Q+OLuwRH7q+6Pzks0NcywzYcx38+S6BFtwzfSpctZMfnSefPGLvvla6McyywH6UWxmBCHBIe8YTCIqGEq+ZVQTpltVyXaN21owZU2hQvRPYKsoAlN0IhpHhiNt8XeljZ8lyLhi0DB0yjxi+j9kPplYoZVbQ/8m6sknX2U9BXplxFhlDxepLz5rAbPe3B/ZCAP6esZWJpG5My2nnV5gkAat8Q==
ARC-Authentication-Results: i=1; mx.microsoft.com 1; spf=pass
 smtp.mailfrom=WEBWINKEL.nl; dmarc=pass action=none
 header.from=WEBWINKEL.nl; dkim=pass header.d=WEBWINKEL.nl;
 arc=none
DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed;
 d=WEBWINKEL.onmicrosoft.com;
 s=selector1-WEBWINKEL-onmicrosoft-com;
 h=From:Date:Subject:Message-ID:Content-Type:MIME-Version:X-MS-Exchange-SenderADCheck;
 bh=+4+eI/16PNNDGcUN5RNHD3CrU9wNZEYPfYcIbOWBVuw=;
 b=RAl7Ool5cAyHswjKoKR5R5/a/AZTuEsP2Qmn2721ZbdyHb2P4eoISypSclckWR7OafvhHOqmF/V0O8dSoBmA5IB6L72yEsekttePq+7iGXw/G3aDOBKzMaVyy9KOKx5vnbsMNEaPzOPMdFI+8IgFoiRIrnCRV88mXi7ZpZinLqE=
Received: from DB8P193MB0520.EURP193.PROD.OUTLOOK.COM (2603:10a6:10:147::13)
 by PAXP193MB2426.EURP193.PROD.OUTLOOK.COM (2603:10a6:102:228::12) with
 Microsoft SMTP Server (version=TLS1_2,
 cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id 15.20.5857.23; Tue, 29 Nov
 2022 04:42:35 +0000
Received: from DB8P193MB0520.EURP193.PROD.OUTLOOK.COM
 ([fe80::f753:65eb:116d:7327]) by DB8P193MB0520.EURP193.PROD.OUTLOOK.COM
 ([fe80::f753:65eb:116d:7327%3]) with mapi id 15.20.5857.023; Tue, 29 Nov 2022
 04:42:35 +0000
From: Klantenservice | WEBWINKEL
    <klantenservice@WEBWINKEL.nl>
To: "pzjet6q6@MIJNDOMEIN.nl" <pzjet6q6@MIJNDOMEIN.nl>
Subject: Invoice For Prepayment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
[...]
Ik ben wel benieuwd wat je nog meer te weten komt over het verbeteren van privacy op smart watches.
Zit de laatste tijd te kijken naar AsteroidOS. Een Linux-based Open-Source smartwatch OS die ook zonder telefoon kan werken. Helaas werkt het (nog) niet met mijn Watch, maar ik hou hem zeker in de gaten voor een eventuele volgende watch.

Op een side-note. Mijn Sony Xperia 1 IV is niet compatible met GraphineOS noch SailfishOS. Nou ben ik hardware technisch erg blij met deze telefoon, dus de vraag, is er ook een vergelijkbaar goed-voor-privacy OS met Android app support die er wel op zou kunnen?

Vooral GrapheneOS vond ik erg interessant omdat nog wel Android-based is en ik mensen om me heen het heb zien gebruiken en daardoor weet dat de meeste dibgen vlekkeloos werken, maar die werkt enkel op Pixel phones wat ik kan nagaan. Hoewel de FAQ niet compleet andere devices lijkt uit te sluiten, maar ik weet niet of ik de nodige kennis heb om dat vlekkeloos te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Cambionn schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:24:
[...]

Zit de laatste tijd te kijken naar AsteroidOS. Een Linux-based Open-Source smartwatch OS die ook zonder telefoon kan werken. Helaas werkt het (nog) niet met mijn Watch, maar ik hou hem zeker in de gaten voor een eventuele volgende watch.
Die ga ik in de gaten houden. Bedankt voor de tip.
Op een side-note. Mijn Sony Xperia 1 IV is niet compatible met GraphineOS noch SailfishOS. Nou ben ik hardware technisch erg blij met deze telefoon, dus de vraag, is er ook een vergelijkbaar goed-voor-privacy OS met Android app support die er wel op zou kunnen?

Vooral GrapheneOS vond ik erg interessant omdat nog wel Android-based is en ik mensen om me heen het heb zien gebruiken en daardoor weet dat de meeste dibgen vlekkeloos werken, maar die werkt enkel op Pixel phones wat ik kan nagaan. Hoewel de FAQ niet compleet andere devices lijkt uit te sluiten, maar ik weet niet of ik de nodige kennis heb om dat vlekkeloos te doen.
Ja, Jolla focust zich voornamelijk op de 10-lijn van de Xperia telefoons. Soms komt er ook nog wel support voor andere telefoons via community ports, maar dan heb je geen Sailfish X. Het zou fijn zijn als het te koop zou zijn voor andere Sailfish installaties, maar dat doen ze helaas niet.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
[...]

Ik denk dat SailfishOS een goede keuze zou zijn als je de Sony telefoons erg fijn vind.
Maar zoals hierboven al wordt gezegd is dat voor jou telefoon niet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Bongoarnhem schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:43:
[...]
Ik denk dat SailfishOS een goede keuze zou zijn als je de Sony telefoons erg fijn vind.
Maar zoals hierboven al wordt gezegd is dat voor jou telefoon niet te krijgen.
Klopt, zoals ik zelf al aangaf zijn beide niet te krijgen 😉. Dat 2e stuk was puur dat mijn voorkeur naar GrapheneOS uit ging. Maar als SailfishOS had kunnen werken met X had ik daar zeker naar gekeken. Had gehoopt op mogelijk andere opties, maar vrees dat die er dan niet zijn op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:25
Ik ben onlangs overgestapt naar startmail & mijn gmail gebruik zo langzamerhand aan het uitfaseren. Ben vervolgens bezig met het opstellen van e-mail aliassen. Super-handig! Echter, ik ben benieuwd hoe jullie dit in de praktijk toepassen. Werkelijk voor elke “vaste” site / dienst een aparte alias, of per categorie? Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye
  • Laatst online: 13:09
Ik gebruik protonmail en SimpleLogin voor mijn aliassen. Binnen mijn proton abonnement kan ik 5 aliassen aanmaken, binnen SimpleLogin nog eens 50.

Binnen SimpleLogin maak ik gebruik van ik dacht dat het subdomeinen heet. Ofwel: mijn alias voor tweakers zou bijvoorbeeld kunnen zijn (niet echt) tweakers [at] subdomein.simplelogin.com.

Ik heb ook een algemenere gemaakt omdat je al snel aan de 50 zit.
Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste